R EX
Een dwaas en misdadig avontuur
Seste toestel aan dsn iaagsten prijs!
44
sum
5 LAM PES
BIJVOEGSEL, aan
"DE POPERINGENAAR,, - "DE HALLE,,
▼an ZONDAG 22 MAART 1936. Nr 12
zegt gewezen Volksvertegenwoordiger BODART
n.
HET FEIT: DE REX-BEWEGING
EEN DWAAS ZN MISDADIG
AVONTUUR.
REX BETEEKENT DICTATUUR
NIET DE MINSTE VERONT-
SCHULDIGING VOOR REX
ALLEN EENSGEZIND ROND
DE VLAG!
KEURING-PRIJSKAMP
GEHOUDEN TE GELUWE
UIT MEESEN
t Afsterven van H. Dr Ferdinand P'yp«ng
c3i
ECoopf geen Radiotoestel smide*
een beproefd te hebben
IBaBZ3BIBB8BBBBIBfl3BBB
De Rex-beweging ts overgewaaid
naar Vlaanderen en de vlaamsche
uitgave van Rextracht propa
ganda te maken met Vlamingen te
beschuldigen.
Aan ons niet het proces te pleiten
van de Heeren Van Cauwelaert en
Van de Vyvere, in de laatste weken
door *Rexaangevallen. Zij zullen dit
zelf wel doen, maar de manier waar
op «Rex» over die personen schrijft
is niet geoorloofd. Het politiek le
ven zijner tegenstanders mag Rex
behekelen; met hun familieleven er
bij sleuren haalt Rex de afkeuring
van alle eerlijke lieden. In politiek
is ook eerlijkheid vereischt, Mijnheer
Degrelle.
De Heer Degrelle begint nu ook
Vlaanderen doorkruisen.
Hij die nog zoo lang niet geleden
uitkwam als 100 katholiek, is van
gedacht veranderd, en zoekt nu
voor de aanstaande Kamerverkiezin
gen kandidaten gelijk waar: bij
katholieken of anti-katholiek" (Zie
de gebeurtenissen in de arr-, disse
ntenten Kortrijk en Oostende-Veurne-
Diksmuide waar «Rex» aanspant met
Burgerstrijd
Degrelle spreekt dezer dagen te
leper.
Hier zooals elders wordt een groote
toeloop verwacht.
Eene opmerkingMoesten al de
zen die nu hoog oploopen met De
grelle, even ieverig hun steun verlee-
nen aan de Katholieke Partij, de Ka
tholieke Partij zou er beter voor staan
dan nu.
Dat ze daar eens aan denken en
dat toepassen.
A
Aan al de Degrelle-vereerders vra
gen we te willen lezen het hieronder-
gaande uittreksel uit een studie over
Rex van de hand van den gewezen
Volksvertegenwoordiger Bodart.
Daar deze studie al te lang is om
in eens te drukken, laten we de in
leiding ervan weg en beginnen maar
seffens met:
Ontleden we nu bondig het feit der
Rexbeweging: de leider, de beweging, de
uitslagen.
DE LEIDER
Het stoot mij steeds geweldig tegen de
borst in discussies en polemieken, zaken
te moeten aanraken die alleen de per-
personen aangaan.
Wat mij belang Inboezemt dat zijn de
gedachten: de personen laten mij onver
schillig. Ditmaal ben lk nochtans ver
plicht mijn walg te overwinnen. Het Is
Inderdaad niet mogelijk te spreken van
de Rexbeweging, zonder te spreken van
L;on Degrelle, vermits deze laatste er
voortdurend om bekommerd ls zijn be
weging zooveel mogelijk te vereenzelvigen
met zijn persoon.
Wie is dan Degrelle? Wat 1? hij?
Degrelle heeft onbetwistbaar zekere
hoedanigheden: een opmerkelijk en uit
zonderlijk talent als volksredenaar, een
dienen zin voor moderne propaganda, een
werkelljken physischen moed, een zeer
groot Idealisme.
Maar hier ook moet niet overdreven
worden.
De physische moed van Degrelle ls geen
aü-enstaand feit in België. Tienduizenden
andere Belgen hebben honderden keeren
het bewijs geleverd en geven daar nog
alle dagen schitterende voorbeelden van,
dat zij, op zijn minst genomen, ev "n
moedig zijn als Degrelle. Zij zijn echter
veel nederiger en zij achten het niet nood
zakelijk het uit te bazuinen ln een heet
gebakerd weekblad, druipend van bloed-
rocde vlekken, telkens zij een vuistslag
hebben gekregen of een ander schram
metje hebben opgeloopen.
Laten wij ons ook het hoofd op hol riet
brengen door de gelofte van armoede
waarvan Degrelle, naar men zegt, zoo
graag gewag maakt. De geest van armoede
kan op verschillende wijze beoefend wor
den. Niet geklonken liggen aan de vuile
geldboeien is zeker heel goed, maar er ls
nog wat anders en beters: de onthechting
tegenover de hoogere goederen, den roem
en de populariteit b. v. Tusschen diegene
the alles offert aan het geld en deze
die alles offert aan zijn populariteit, ls
de hoogstschuldlge ln de brutale wer
kelijkheid der feiten en der beginselen
niet diegene die men algemeen zou denken
en zooals Degrelle zelf schijnt te meenen.
Naast de hoedanigheden zijn er ook
gebreken van Degrelle en die zijn nogal...
omvangrijk!
In de eerste plaats eene zeer middel
matige verstandelijke bekwaamheid. Dat
men ons hier goed begrijpe! Onze meening
steunt niet op het feit dat Degrelle geen
hoogeschooldiploma bezit. Wij zijn niet van
diegenen die een grenzeloozen eerbied
hebben voor een diploma. Wij kennen
heel wat stommerikken die perkamenten
ln overvloed hebben en heel wat buiten
gewoon verstandige menschen die niet
het geringste diploma bezitten. Het ls
evenwel een feit dat Iemand die getracht
heeft een gewoon hoogeschool diploma
te bekomen, zooals dit van doctor ln de
rechten, en die daar niet ln gelukt is,
bewezen heeft dat hij onbetwistbaar over
z' chts beperkte verstandelijke middelen
beschikt.
Er is echter meerl Daar ls de naakte
armoede van de leer der Rexbeweging
als wij het eene leer mogen noemen
en met den besten wil van de wereld
kunnen wij daarin niet de minste oor
spronkelijke opvatting ontdekken, niet de
minste synthesis, geen enkele leidende
gedachte zelfs en die niets anders ls dan
eene losse, onsamenhangende, ordelooae
samenflansing die meestal getuigt van
onbszonnenheid.
Degrelle geeft ook blijk van een onge-
loofelijke lichtzinnigheid.
Met een ongehoorde loslippigheid gaat
Degrelle over tot de meest uiterste mee
rlingen en dit nopens hetzelfde feit, den-
aelfden persoon, hetzelfde beginsel. Des-
aangaande is zijn verandering van hou
ding tegenover Staatsminister Segers
uiterst beteekentsvoL In Vlanvan 19
Augustus 1933 ten tijde het blad van
Degrelle kan men het volgende lezen:
Er bestaat geen meer breeddenkend
i menscli dan de Paul Segers van heden.
Er bestaat ook geen steviger orthodoxe
katholiek, die vierkantlger optreedt als
overtuigd en strijdend katholiek.
Bij deze man, die een voorliefde heeft
k om veel te spreken en veel redevoeringen
k te houden, heeft men steeds een buiten-
gewone neiging kunnen vaststellen om
te meenen wat hij zegt en om ongeveer
alles te zeggen wat hij meent «n ln elk
geval nooit te zeggen wat hij niet meent.
In de Federatie van Katholieke Krin-
gen bekleedt hij een ambt dat hem nooit
Iets zal opbrengen, noch ministerporte-
feuilie. noch beheerraden, npch óarJt-
u betuigingen. Ja toch! De dankbaarheid
van de eerlijke menschen, van de goede
burgers en van de goede katholieken
die daaraan nooit zullen tekort komen
Iedereen weet hoe Leon Degrelle ln-
tusschen tegen M. Segers ls opgetreden.
Kan men zich sterkere tegenspraak en
meer tegenstrijdige houding Indenken?
Maar de domineerende karaktertrek
van Degrelle ls de vooropstelling van zijn
eigen iktot het uiterste gedreven en,
om het vlakaf te zeggen, tot de meest
onzinnigen hoogmoed. Talrijke recht-
streeksche getuigen, die ten volle be
trouwbaar zijn, weten daarover de meest
ongelooflijke voorbeelden aan te halen.
Degrelle verklaart b.v.Een onbetwist
baar teeken van mijne voorbeschikking
(Ja, niets minder dan dat!) is dat ik vanaf
mijn vierde jaar aan mijn vader ver
klaarde: Ge moet er toch wel fier op gaan
zoo'n zoon te hebben, die eens de meester
van België zal zijn». Of nog: «Een
man gelijk ik wordt maar eens om de 5.000
jaren geborenof nog Men verwijt mij
de Rex-beweging te vereenzelvigen met
mijn persoon. Maar ls dat niet het geval
in alle groote sociale of godsdienstige be
wegingen? Neemt b. v. de katholieke gods
dienst, ls die niet vereenzelvigd met den
persoon van Jezus-Christus?
Nog tallooze voorbeeldjes van dien aard
kunnen aangehaald worden, maar deze
zullen volstaan. Moet er een oordeel ge
veld worden over een man die in vollen
ernst dergelijke dwaasheden vertelt over
zichzelf?
Dat is de leider van Rexl
DE BEWEGING
ESi de Rex-beweging?
In tegenstelling met de andere politieke
partijen in ons land, beschikt de Rex-be
weging noch over kaders, noch over eene
leer, noch over georganiseerde leden. Deze
bsweging is hoofdzakelijk een lawaaierige,
opinie-beweging, hoofdzakelijk steunend
op aanvallen tegen personen, gesteund
door een weekblad en door openbare ver
gaderingen, bij middel van buitenmatige
publiciteit georganiseerd en doordeesemd
van dubbelzinnigheden en verwarringen:
een mengsel van ridderlijke houdingen en
van de meest lage methoden een mengsel
van het ware en het valsche, een schan
delijk mengsel van het wereldlijke en het
godsdienstige.
Een voorbeeld:
Vele feiten door Degrelle aangehaald
zijn zeker waar. Zij worden echter afge
zonderd, zijn alleenstaande feiten, zoo sa
mengebracht, uitgelegd en gecommen-
teerd, door er sommige belangrijke ele
menten waaraan die feiten nochtans
verbonden zijn op den achtergrond te
laten of volledig te verzwijgen, dat zij elke
gelijkenis verliezen met de juiste, zuivere
waarheid.
Een ander voorbeeld:
DegTelle aarzelt geen oogenbllk de meest
klaarblijkelijke politieke groepeering van
ons land, rechtstreeks onder het teeken
te stellen van Christus-Koning, door er
den naam aan te geven van Rex, ontstolen
aan de Katholieke Actie.
DE UITSLAGEN VAN REX
Welke uitslagen heeft dergelijke leider
met dergelijke methoden weten te verwe
zenlijken
Spijts al mijn goeden wil kan lk er niet
ln gelukken Iets te vinden dat op het ac
tief van Rex kan Ingeschreven worden;
niets werd opgebouwd, niet één werk werd
tot stand gebracht, niet ééne ziel werd ge
red. Niet één initiatief, niet het minste
spoor van eene of andere verwezenlijking,
niet de geringste Inspanning zelfs, noch
op zedelijk, noch op stoffelijk gebied.
Niets, buiten eene onvruchtbare agitatie;
absoluut niets: eene groote nul!
Maar anderzijds, welke razernij en wel
ke ontbinding»-, vernielings- en vernieti
gingsmacht kwam er niet tot stand?
Indien er op dit oogenbllk nog een ka
tholieke politieke macht bestaat, dan ls
het zeker niet aan Rex te danken die alles
ln het werk heeft gesteld om deze macht
ten gronde te richten.
En zie nu hoe ver Rex gekomen ls, hoe
diep deze beweging is gevallen!
Herinnert ge TJ, Degrelle, wat ge schreeft
op 10 Mei 1935?
Da ecniga leiddraad van onn duidelijk
omschreven, vruchtbare en volledige wer-
king zal zijn onze drift om Kerk en
«Vaderland te dienen...
Alleen deze drift zal ons steeds leiden,
in kalmte en in kracht, er steeds voor
zorgend ons niet te laten verteren door
de bitterheid, de kwaadaardigheid, het
gemis een rechtvaardigheid en naasten-
liefde, die wij tot ons spijt ontmoeten
in andere uiteenzettingen, eveneens ko-
mend van katholieke zijde. Wij zullen
geen twist met hen zoeken. Integendeel,
uit den grond van ons hart, zonder den
minsten wrok, wenschen wij hen het
meest vruchtbare apostolaat...
Prachtige droom!
Maar wat een armzalige werkelijkheid
ls hij geworden!
Rex, Degrelle, met geestdrift en met
gansch zijn ziel vertrokken om de hon
derd procent katholiek te zijn, de dapper
ste, de edelmoedigste, de meest toegewijde,
de meest hartstochtelijke dienaar van de
Kerk en het Vaderland, wordt na enkele
maanden niets minder dan een opstandige
tegen de Kerkelijke overheid en het gezag
der partij waarvan hij de beste strijder
wou worden!
De verbijstering der woorden kaa niets
veranderen aan deze dubbele en wreede
werkelijkheid!
Het bisschoppelijk decreet van 20 No
vember 1935 heeft formeel en uitdrukkelijk
de methoden der Rex-beweging veroor
deeld, en verra van deze te verbeteren
heeft Rex deze rog verergerd en aonder
perken beklemtoond.
Anderzijds heeft de katholieke partij de
beslissing moeten treffen dat de medewer
king aan'd« Rex-beweging onvereenigbaar
ls met de hoedanigheid van lid der partij
en ook hiertegen treedt Rex ln verzet en
opstand.
Tragische lotsbestemming: in volle op
rechtheid vertrokken zijn om de beste ie
aijn en, in min dan één Jaar tijd, blijkt
liet onbetwistbaar dat Rex een groot ge
vaar ia geworden I
III.
Na aldus het feit der Rex-beweging on
derzocht te hebben willen wij trachten er
een oordeel over te veilen. Voor ons is er
niet den minsten twijfel mogelijk: Rex
boteekent dictatuur.
Rex komt tegen deze beschuldiging na
tuurlijk geweldig in opstand. Wij hebben
niet de minste reden om zijn goede trouw
in twijfel te trekken, maar feiten zijn fei
ten en naar onze meening zijn deze ver
blindend klaar. Inderdaad, het kan ons
weinig schelen dat Rex verklaart de dic
tatuur te willen cf niet te willen. Wat voor
ons belang heeft is te weten of de hande
lingen. en methoden van Rex ons naar de
dictatuur lelden, ja dan neen.
En de redeneering en de vaststelling der
feiten bewijzen ons dat op de aldus ge
stelde vraag een bevestigend antwoord
dient gegeven.
Joggen wij dit bondig uit.
BEWIJS DOOR REDENEERING
Eerst zullen wij het bewijs leveren door
eenvoudige redeneering.
De landen met vrijheidsregiem hebben
het vertegenwoordigend stelsel als basis.
De reden hiervan is zeer eenvoudig: daar
het voor de natie onmogelijk ls recht
streeks hare souverelnltelt uit te oefenen,
gebeurt dit onrechtstreeks door afvaardi
ging, door vertegenwoordiging.
Dat ls voorzeker het geval ln ons land.
Niemand denkt er aan, niet waar, dit stel
sel te wijzigen en een Parlement tot stand
te brengen bestaande uit een of twee mil-
lioen volksvertegenwoordigers; integendeel,
eikeen ls de meening toegedaan dat een
Parlement samengesteld uit 187 volksver
tegenwoordigers, reeds te uitgebreid ls.
Welnu, welke ls de ideologische grondslag
van het vertegenwoordigend stelsel? Het
begrip van vertrouwen.
Ieder burger, elke groep van burgera
geeft er de voorkeur aan zich door deze
te doen vertegenwoordigen liever dan door
gene, omdat hij meer vertrouwen stelt,
hetzij omwille van zijn programma of om
wille van zijn persoon, van zijn partij, in
de eerste dan in de tweede.
Veronderstel nu eens dat het vertrou-
wensbegrip wordt weggenomen, dan wordt
ook het vertegenwoordigend stelsel abso
luut onmogelijk. Het vertrouwen dooden
beteekent, willens of niet, het vertegen
woordigend stelsel vernietigen.
Welnu, dat doet Rex op dit oogenbllk.
Inderdaad, Rex verkondigt met veel la-
waal dat alle politiekers, alle volksverte
genwoordigers, alle senatoren, slechterik-
ken zijn, verkochten, uitbuiters, dat zij
iedereen bedriegen, dat zij nog alleen hun
ne openbare ambten weten te gebruiken
om hun persoonlijk belang te dienen. Dat
gebeurt met kracht, met vuur, met geest
drift en zoo komt men er toe bij velen
een overtuiging te scheppen dat er nog
slechts oneerlijke menschen zijn en enkel
verdorven instellingen, dat men ln niets
en in niemand nog kan vertrouwen stellen.
Het ls voorzeker niet noodig daar langer
nadruk op te leggen: onbetwistbaar leidt
gansch de werking van Rex er toe het be
grip vertrouwen te dooden. Bijgevolg
draagt deze beweging ln zich een giftstaf
die door den aard der zaken zelf doodend
wordt voor de stelsels van vrijheid en
waaraan deze vrijheldstelsels slechts kun
nen ontkomen door het uit te roeien, want
als het zelf zegeviert leidt dit rechtstreeks
naar de dictatuur.
Veronderstellen wij Inderdaad dat Rex
gelukke ln zijn opzet en deze beweging er
toekome het vertrouwen te dooden bij een
groot aantal burgers. Wat zou er dan ge
beuren? Spijts alles zou men toch verder
moeten regeeren. Maar, daar het beginsel
van het vertrouwen vernietigd ls, zou er
een ander beginsel ln de plaats moeten ko
men. Welnu, er bestaan geen honderd en
één regeeringsbeginselen. En zijn er slechts
twee: het vertrouwen, beginsel van de
stelsels van vrijheid, of de macht, begin
sel van de dictatoriale stelsels. Door zijn
handelwijze kiest Rex tusschen deze twee
de dictatuur; wij, wij nemen het op voor
de vrijheid, omdat, sinds de wereld be
staat, dit stelsel nog steeds het beste ge
weest ls, dat de menschen gevonden heb
ben om de rechten van de menschelijke
persoonlijkheid en van den Staat overeen
te brengen.
Uit het voorgaande mag mes niet- aflei
den dat wij voorstanders zijn van een
blind en slaafsch vertrouwen. Het ver
trouwen sluit het toezicht niet uit. Inte
gendeel, het bereidt dit voor.
BEVESTIGING
DOOR DE ONDERVINDING
Dat alles, zal men ons wellicht opwer
pen, ls enkel theorie, het staat nu nog te
zien of ln feite uwe vooruitzichten wel zoo
zouden uitvallen.
Wij antwoorden: er ls geen twijfel mo
gelijk!
Wij leven op dit oogenbllk ln een tijd
stip waarin het mogelijk is de theorieën
nauwkeurig te toetsen en elkeen die zich
de moeite wil getroosten kan nagaan ln
hoeverre zij juist zijn.
Welnu, de ondervinding bevestigt onze
gevolgtrekkingen op een zeer klare wijze.
De ondervinding bewijst namelijk dat al
de dictators om tot het tot standkomen
van de machtsregiemen te geraken, het
zelfde middel hebben gebruikt als dit door
Degrelle aangewend: het vertrouwensprin-
ciep, dat aan de basis ligt van de vrij
heidsstelsels, vernietigen.
Feiten desaangaande?
Ziehier b. v. hoe Hitier de voorwaarden
bepaalt waaraan de propaganda van eiken
candidaat-dictator zich moet onderwer:
pen: «De propaganda moet zich uitslui-
tend richten tot de massa, niet tot de
intellectueelen. Elke propaganda moet
een volksch karakter dragen, zij moet
i binnen het bereik liggen van de meest
bekrompenen tusschen diegenen die men
wil bereiken.
Het peil van de propaganda moet des
te lager worden gesteld, naargelang het
aantal enkelingen waartoe men zich
richt groot-er is.
De propaganda moet meer beroep doen
op het gevoelen dan wel op het verstand.
Men mag van de waarheid geen ge-
i bruik maken op het oogenbllk dat zij
i voordeelig is voor den tegenstander; zij
moet minstens zoodanig warden geschikt
dat zij onze eigene belangen dient.
Om doelmatig te zijn moeten ln de
propaganda slechts enkele ordewoorden
gebruikt worden.
De propaganda moet volledig subjec-
»tief zijn.
i Zij heeft niet als taak het voor en het
tegen te wegen maar enkel nadruk te
leggen ofwel op het voor, ofwel op het
tegen.
Zij moet evenmin dienen om de waar
held voor te stellen in een valschen geest
van objectiviteit
Van dit alles is de Rex-beweging door
drongen van top tot teen; in deze bewe
ging vindt men al de karaktertrekken te
rug van het nationaal-soclalisme, wat aan
gaat techniek, methoden en doeleinden
van de propaganda.
Dezelfde ensceneering: publiciteitspro-
paganda, buitengewoon groote zalen, bar
numachtige ontplooiingen, oorverdoovend
tromgeroffel, opzienbarende Intrede van de
leider kortademige fluitjes voor de min
belangrijke handlangers, schetterende The-
baansche trompetten voor Degrelle.
Opeenvolgends en geleidelijke propa-
gandavloeden.
Propaganda die partijdig, subjectief ls in
den uitleg en óe voorstelling der feiten, in
de aanvallen tegen de tegenstrever*.
Propaganda die uitsluitend voor doel
heeft zijn eigen waarheid op te hemelen
en stelselmatig het goede te ontkennen cf
te onderschatten dat de tegenstander sou
hebben tot stand gebracht.
Bestendig beroep doen op ds gevoelens,
met de uitgeslapenheid van een eerste
klas comediant, treedt Degrelle eiken
avond op de plankeu met het lijkje van
zijn kind op de armen uitgestrekt, knielt
ln het openbaar om een zegening af te
sine eken alvorens zijn kruistocht te begin
nen, die niets anders zijn zal aachet uit
braken van vuilnissen en het dienstbaar
maken van het christelijk mysticisme aan
zijn persoonlijke doeleinden.
Zonder de minste gewetensbezwaren
wanneer het er op aan komt een tegen
strever aan te vallen, voorilelde voor spot
ternij, voor de meest lage scherts om
iemand ln het belachelijke te trekken, niet
slijk en schande te bedekken, om al die
genen die eenigen invloed uitoefenen in
het openbaar leven te enteeren, verfijnde
en tot op de spits gedreven uitbuiting van
de gekende scene: «De poes;snel die de
politiecommissaris een flinke afrossing
toedient
Eenvoudige ordewoorden die binnen het
bereik blijven van de meest bekrompenen;
«Weg met de rotzakken!» «De be
zems Uitzuivering - Rex zal
overwinnenKatholieken, staat op
uit den slaapwat nl. een klaarblijkelijke
naaperij is van het beruchteDuitsch-
land, ontwaak
Deze gelijkioopendheid ls werkelijk ken
schetsend en beslissend.
Degrelle mag honderd, ja duizend kseren
herhalen dat hij geenszins de dictatuur
wil, ik ben wel verplicht hem niet te ge-
kovsfi sa vast tl rteilen dat bij slaafs
de methoden navolgt en gebruikt die
Dultschland er in rechte lijn hebben naar
toe geleid.
DEGRELLE DOET AAN HALSBREKERIJ
asschen Degrelle en Hitier zijn er tch-
enkele verschillen, zoo groot zelfs dat.
Tu:
ter en"
Indien de Rex-beweging moest slagen ln
haar opzet, dit ons nlst zou leiden tos een
dictatuur van Degrelle wat wellicht en
kele kortzichtige katholieken zou kunnen
geruststellen maar wel tot een ulterst-
llnksche, brutaal antl-clericale dictatuur.
Laten wij dit bewijzen.
In tegenstrijd met wat Hitier gedaan
heeft «telt Degrelle zich op katholiek plan
en dit volstaat om Degrelle persoonlijk op
de meest zekere wijze te doen mislukken
daar waar een Hitier wel gelukt is.
Hiervoor zijn twee redenen.
Hitler heeft zich met opzet buiten bet
godsdienstig plan gehouden en zich op het
uitsluitend racistisch plan gesteld. Aldus
heeft hij aan zijn aanwerving geen andere
grenzen gesteld dan deze van de Duitsche
natie zelf. Om het voordeel niet te verlie
zen van den invloed die hij ln de Katho
lieke Actie had verworven, heeft Degrelle
zich op katholiek plan gesteld, als honderd
procent katholiek. Meteen heeft hij zijn
aanwervingsveld ook met de helft ver
minderd en aldus woeste vijandschap te
gen zich ontketend van al diegenen die
niet katholiek zijn. Het is natuurlijk zeer
gemakkelijk te spreken van Volksfront:
dat ls een thema waarover men schoone
volzinnen kan verkoopen. Maar van het
woord tot de daad ls er nog heel wat af
stand. De naakte werkelijkheid is deze,
dat er onder de duizenden socialistische
en communistische arbeiders die ln ons
land zijn, diegenen die Degrelle volgen zoo
zeldzaam xljn als witte raven en dat De
grelle, de zoogezegde lieveling van bet
volk, zoover gekomen is dat hij geen enkele
meeting kan geven in een volksmidden
zonder de bescherming van dria honderd
vijftig gendarmen.
Er is ook nog wat anders.
Door zich te plaatsen buiten het gods
dienstig terrein heeft Hitler zich de mo
gelijkheid voorbehouden zijn toevlucht te
nemen tot zekere methoden die streng
noodzakelijk zijn voor elke dictatoriale
onderneming, doch die evenzeer streng
verboden zijn aan een katholiek omdat zij
door de katholieke moraal onvoorwaarde
lijk worden veroordeeld. Wij bedoelen hier
de stormafdeellngen en hare geweldme
thoden. Degrelle heeft geen stormafdee
llngen, hij mag er geen hebben en zelfs
mosst hij er hebben, dan nog zou hij ze
niet mogen gebruiken naar Hitleriaan-
sche wijze om de eenvoudige reden dat hij
zich katholiek noemt.
Er zijn Immers toch tegenstrijdigheden
die werkelijk niet kunnen aanvaard wor
den.
Daaruit volgt dat. Indien Degrelle er ln
slaagde het huldig regiem te vernietigen
en ons naar de dictatuur te leiden, dit zou
gebeuren noch ln zijn persoonlijk voor
deel, noch ten voordeele der katholieken,
maar wel ten voordeele van onze tegen
strevers die door hunne beginselen geens
zins belet worden hun toevlucht te nemen
tot geweldmethoden die strikt noodzake
lijk zijn op zeker oogenbllk om den over
gang van het vrijheidsregiem naar de dic
tatuur mogelijk te maken.
Daarom besluiten vrij: indien Degrelle
er ln gelukt het huidig regiem ten val te
brengen en ons naar de dictatuur te lei
den, dan zal het geen dictatuur «Degrelle»
zijn die wij zullen kennen, maar wel een
llnksche, geweldige antl-clericale dicta
tuur.
VOLLEDIGE NEDERLAAG
In werkelijkheid zou de nederlaag van
Degrelle, zelfs op het hem eigen terrein
van het samenheulen van politiek en fl-
nancie, nog vollediger zijn-
Het ls onbetwistbaar dat, Indien wij ooit
ln België de dictatuur moeten kennen, we
tevens onder de zegevierende macht zullen
staan van de geldmacht.
Dat ls zoo klaar als twee en twee vier ls.
De diepe kwaal van onzen modernen tijd
werd op een klinkende wijze aan de kaak
gesteld ln Quadragesimo Anno Wat
wel 't meest in het oog loopt ts dat in
onzen tijd niet enkel het kapitaal zich
opstapelt maar ook een ontzaglijke
macht, een despotische economische
heerschappij zich samentrekt in handen
van enkelen, die meestal het kapitaal
niet in eigendom maar ln bewaring en
onder hun beheer hebben en er naar
willekeur over beschikken.
Deze dictatuur neemt de verschrikke-
lijkste vormen aan bij hen die, omdat zij
de geldmarkt ln handen hebben en be-
heerschen, ook onbeperkte macht bezit-
ten over het credietwesen en over het
verleenen van credieten naar willekeur
beslissen; zij regelen dan ook als 't ware
den bloedsomloop van heel het eeono-
misch organisme, en hebben, cm zoo te
zeggen, het economisch leven zoozeer ln
hun .nacht dat tegen hun wil niemand
zelfs meer kan ademhalen.
Deze concentratie van macht en In-
vloed, die als 't ware het karakteristieke
kenmerk ls van de Jonge economische
ontwikkeling, ls de natuurlijke vrucht
van de onbeperkte concurrentie-vrijheid
waarin alleen de kapitaalkrachtigsten of,
wat vaak hetzelfde ls, degenen die het
minste menschelijk gevoel en de meeste
gewetenloosheid aan den dag leggen,
overblijven.
Deze concentratie van macht en ln-
vloed brengt op haar beurt een drlevou-
digen strijd voort: op de eerste plaats
gaat de strijd om de eigenlijke cconomi-
sche overmacht; op de tweede plaats
wordt er vinnig gestreden, om de over-
macht te verkrijgen op de regeering en
dan haar invloed en gezag te exploitee-
ren voor den economischen strijd; ten
slotte wordt er gestreden tusschen de
regeeringen onderling, daar de naties
haar politieke macht als middel gebrul-
ken cm de economische belangen van
haar eigen burgers te bevorderen en an-
derzijds haar economische overmacht en
invloed tracht:n aan te wenden voor de
beslechting der Internationale geschil-
len op politiek gebied
Naast het kwaad hier beschreven, slaan
de schandalen door Degrelle aangeklaagd
een pover figuur, zijn het slechts nietig
heden wel zeker, slechts nietigheden,
d«ar het slechts enkele individueeie
zwakheden zijn van zwakke menschen.
Maar terwijl Degrelle het volk bezighoudt
met bijkomstigheden en zijn aandacht af
wendt van de hoofdzaak, maakt de geld
macht van de gelegenheid gebruik om ha
re macht uit te breiden. Zij vindt het na
tuurlijk prachtig dat haar eigen slacht
offers liaar helpen om de eenlge instelling
te vernietigen die in staat is haar in te
toornen.
In België hebben we slechts één kans
om het rijk tan de geldmacht te breken:
het Parlement. Indien wij het Parlement
laten vernietigen of Indien wij er niet in
.gelukken het re doen hervormen, dan zal
er geen enkele tanderms meer a.jn op de
baan van de groet-flnancle.
Wonderlijke tegenstelling! Degrelle, die
naar hij aegt het land uit de klauwen oer
geldmacht wil redden, bedrijft zooveel on
behendigheden ln de keuze en het gebruik
van de middelen waarmee hij deze macht
wil bestrijden, dat hij ln feite, willens nil-
lens, de beste en de kostbaarste steun is
geworden van deseifde geldmacht.
IV.
Maar, zal men opwerpen, gij zult ten
minste toch willen erkennen dat de cam
pagne van Degrelle heilzaam ls geweest,
dat er ln de katholieke partij een schan
delijke verrotting was en dat, zonder De
grelle, die deze toestand aan de kaak heeft
gesteld, de katholieke partij niet de min
ste moeite zou gedaan hebben om daar een
einde aan te ^tellen.
Daarop antwoord ik: dat ls slechts een
bevestiging die op niets steunt. In feite is
het onmogelijk na te gaan in hoeverre de
campagne van Rex de hernieuwing e'er
katholieke partij heeft ln de hand gewerkt
ofwel indien zij Integendeel deze hernieu
wing heeft bemoeilijkt. Het ls evenmin
bewezen d$t Rex tot dezelfde uitslagen
1X04 l£VS»CB «eiftfcefi Ka
thoden. Wat lk ln elk geval verklaren mag
is dat ik, die een belangrijken rol heb ge
speeld ln de heelkundige bewerking die de
katholieke partij heeft ondergaan, den In
druk niet gehad heb dat de campagne van
Rex de zaken vergemakkelijkt heeft. Op
het oogenbük dat een vlaag van ontmoe
diging over het katholiek leger kwam, als
een voorbode van nakende rampen, zou
de leiding, die verantwoordelijk was voor
de redding van de partij en voor hare her
nieuwing, dit heel zeker gemakkelijker
kunnen verwezenlijken hebben indien die
genen die zich de beste soldaten noemden
van de katholieke partij, op dit oogenbllk
Juist hun vaandel niet verraden hadden
en gevlucht waren.
Ik wil echter zeer breed zijn. Laten we
maar aanvaarden dat de Rex-beweging al
de verdiensten heeft van de hernieuwing
der katholieke partij en dat het zware
werk dat we sinds een jaar met enkelen
aan de leiding der partij hebben geleverd,
er voor niets tusschen ls. En dan? Het
komt er tenslotte op aan te weten of de
zuiveringsactie geschied ls ja dan neen en
of er bijgevolg nog een verontschuldiging
of een voorwendsel bestaat voor de hou
ding van Rex.
Welnu, er ls niet den minsten twijfel
mogelijk: de zuiveringsactie ls geschied
en dit op de meest radicale manier. Her
inneren wij hier aan de viervoudige ves
ting die de Katholieke Unie heeft opge
richt om een onoverkomelijke hinderpaal
te stellen tegen het samenheulen van po
litiek en fin ancle.
EERSTE VESTINGde beslissingen van
de Algemeene Vergadering op 8 Mei 1935,
waardoor een verplichtend wetboek werd
vastgesteld betreffrnde de moraal die toe
passelijk ls voor alle katholieke politiekers.
TWEEDE VESTING: de beslissing van
de Algemeene Vergadering waarbij de ver
algemeening van de polls werd voorzien
ten einde aan de kiezers de macht te ge
ven zelf hunne gekozenen te kiezen en bij
gevolg zelf doelmatige sancties te nemen
tegen de schurftigs schapen door... hen
van kant te stellen.
DERDE VESTING: de beslissing van de
Algemeene Vergadering waarbij wordt
vastgesteld dat er onvereenigbaarheld be
staat tusschen het ambt van volksverte
genwoordiger en senator en dit van be
heerder van maatschappijen en tevens de
Instelling van een tuchtraad om te waken
over de krachtdadigs toepassing van deze
beslissing.
VIERDE VESTING: de beslissing van
de Algemeene Vergadering waarbij aan
het Bureel een vetorecht wordt toege
kend dat hem toelaat onder eigen ver
antwoordelijkheid elke candidatuur te
weigeren die het onwenschelijk zou ach
ten.
Ken men werkelijk radicaler optreden?
Deze maatregelen gaan zeker honderd keer
verder dan al wat ooit door Rex werd ge
vraagd vermits Rex er zich enkel toe be
paalt de gevolgen te bestrijden door sanc
ties t« eischen tegen personen die op hee-
terdaad zouden betrapt worden, terwijl
door de formule van de Katholieke Unie
bereikt wordt dat de oorzaken zelf worden
bestreden, door aldus te werk te gaan dat,
ln zooverre het menschelijkerwijze gespro
ken mogelijk ls, het regiem belet dat er
nog menschen zijn die op heeterdaad kun
nen betrapt worden omdat ze de gelegen
heid niet meer hebben.
Maar zullen deze maatregelen wel toe
gepast warden?
Ja, zoo zeker als mijn naam Bodart ls!
Ziet men dan niet in dat de Katholieke
partij haar eigen doodvonnis zou teekenen
Indien zij de zedelijke aftruggelarij beging
deze maatregelen niet toe te passen?
Ziet men niet ln dat door de samenstel
ling zelf van den tuchtraad b. v., leden
boven elke verdenking staan, de partij alle
waarborgen neemt die rederlijkerwijze mo
gelijk zijn om ze toe te passen?
Ziet men niet ln dat er in de katholieke
partij enkele mannen zijn die vastbeslo
ten zijn door te werken, welke daar ook
de gevolgen mogen van zijn?
Aldus ls bewezen dat de houding van de
Rex-beweging, die ln haar opstand volhar
den wil, niet kan verrechtvaardlgd worden
door geen enkel voorwendsel en door geen
enkele verontschuldiging.
V.
Hiermee zijn wij aan het einde van deze
studie die, we herhalen het, pijnlijk was
maar ook noodzakelijk om wat orde te
brengen in al te veel verwarde geesten.
Wij hebben met een onverzettelijke lo-
glek bewezen dat de Rex-beweging, ge
sproten uit onbetwistbaar edele en edel
moedige gevoelens, op een betreurenswaar
dige wijze van den goeden weg is afge
dwaald om ten slotte te ontaarden in op
stand, vernietiging en avontuur.
De tijd der discussies is voorbijhet uur
van strijd en plicht ls aangebroken. Het
oogenbllk is ernstig voor het land en voor
de partlj: onze vrijheden en ln de eerste
plaats onze godsdienstige vrijheden staan
op het spel.
In onze rangen mag er geen enkelen
plantrekker, geen enkelen achterblijver,
geen enkelen critikaster of ruziemaker te
vinden zijn.
Met zooveel te meer reden mag er geen
verrader of vaandelvluchtige gevonden
worden.
Allen eensgezind, met hart en ziel, als
één man rond de vlag geschaard!
J. BODART,
Oud-Volksvertegenwoordiger
van Charleroi.
■EB3SBtISBlB9SBflBBBEEBBB9BBB2
DEN 14 MAART 1936.
Donderdag 12 Maart H. ls te Meesen in
den Heer ontslapen ln den ouderdom van
68 jaar, Heer Dokter Ferdinand Reypens,
echtgenoot van Me-rouw Ida Vereist.
Om zijn gedienstigheid was Dr Reypens
ln heel de streek geacht en geëerd en het
was onder grooten toeloop dat de plechtige
begravenis plaats had Dinsdag 17 Maart
Menige lijkrede werd op het kerkhof
uitgesproken, waarvan wij er hier twee
laten volgen.
Lijkrede uitgesproken door Heer
Dokter H. Brutsaert van Pope-
ringe.
Geachte Toehoorders,
Als Voorzitter van het Geneeskundig
Genootschap van 't arr. leper, waarvan
de dierbare overledene in t bestuur en
een der trouwste leden was, heb ik de
pijnlijke eer en de droevige plicht een
laatste hulde te brengen aan wijlen den
Heer Ferdinand Reypens.
Hij stamde van een oude doktersfamilie.
Vader Reypens, oud krijgsgeneesheer van
het garnizoen eilaas schier hopeloos
verdwenen van leper, vestigde Éch, ta
rijperen leeftijd te Kemmel en was in
geheel t ronde bekend als een meester
in t vak.
Zijn broeder Alfred Reypens, die zijn
vader te Kemmel bijstond en opvolgde,
was door den oorlog uit zijn midden ge
rukt. Hij stierf in 1931 te Dranouter, waar
hij ln korten tijd zooveel achting en ge
negenheid won onder de bevolking dal
het ambt van Burgemeester hem werd op
gedragen.
Heer Ferd. Reypens werd aan de Hoo
geschool van Gent gepromoveerd in 18S5
en vestigde zich te Meesen. Hij heeft dus
gedurende meer dan 40 jaar den zwaren
last gedragen van den plattelandsdoktoor,
alleen met al de verantwoordelijkheid die
er aan vast ls ten dienste staande dag en
nacht van een zeer uitgestrekte, maar ge
trouwe en dankbare klienteel.
Reeds ln de eerste maanden van den
oorlog werd Meesen geweldig beschoten
en Dr Reypens met al zijn medeburgers
in ballingschap gedreven. Maar hij kon
zijn volk en zijn streek niet verlaten en
steeds hopende naar Meesen weer te kun
nen keeren van zoohaast het onverbidde
lijk oorlogsgevaar zou opklaren, bleef hij
te Belle.
Maar de Duitsche granaten die moord
en brand stichtten, dreven hem van daar
ook op de vlucht en zoo na gedurende
drie jaar veel diensten aan de bevolking
van Belle en de talrijke vluchtelingen die
daar verbleven, bewezen te hebben, was
hij verplicht, met den dood in het hert,
een nieuw schuiloord te zoeken. Hij land
de te Sotteville, waar hij als eerlijk en
gedienstig mensch, als bekwame vakman,
de rechtmatige faam van het Belgisch
geneesheerenkorps hoog heeft ln eere ge
houden.
Meesen was door den oorlog als wegge
vaagd, niets bleef ervan over dan een
puinhoop. Ik herinner mij als 't ware van
gisteren, mijn eerste bezoek als dokter
van 't Rood Kruis te Meesen. Wat akelig
schouwspel! Een grijnzen van de naakte
woestheid, brandpuin, boomstompen, loop
graven, houwitsers, stekeldraad, wapens,
kanonschachten, een aarde als door stuip
op stuip omwoeld, en daarboven de een
zame vlucht der zwarte raven.
Bij dat eerste bezoek einde 1919 telde
Meesen slechts 6 inwoners. Maar ze kwa
men hoe langer hoe meer terug, allen ge
dreven door hetzelfde heimwee, allen be
zield met denzelfden moed om als 't noo
dig was een geheel nieuw leven aan te
leggen. Ze sloegen tenten op en trachtten
stuk voor stuk den verscheurden, om
woelden grond met de Vlaamsche spa en
hunne sterke vuist te vereffenen en we
derom vruchtbaar te maken.
Liever armoê thuis dan langer ln bal
lingschap te leven! En Dr Reypens kwam
ook weer naar Meesen, waar zijn huis en
erve stond, naar dat plekje grond waar
aan hij vergroeid was, waar geen wegeltje,
geen huisje hem onbekend was, waar hij
een naam kon slaan op al de wezens die
hem vriendelijk begroetten en tegen-
lachtten.
En daar leefde hij gelukkig, voort ge
acht en bemind van iedereen, eenvoudig,
nederig, gedienstig, geen andere voldoe
ning zoekende dan deze van den vervulden
plicht tegenover zieken en ambtsbroeders.
Zijn naam zal hier te Meesen in eere
en zegening bewaard blijven en die ge
tuigenis zal voor zijne weduwe en zijne
familie de beste troost zijn ln hunne
droefheid.
In het geneeskundig genootschap zal
zijn werk, zijn leven als een voorbeeld tot
navolging blijven.
Achtbare, diepbetreurde Collega, God
loone U voor al het goed dat gij deedt.
Vaarwel en rust ln vrede!
Lijkrede uitgesproken door Heer
Dokter H. D'Hondt van Wervik.
Dlepbeproefde Familie,
Als vakgenoot, als oude vriend van de
familie, kan ik het niet nalaten een laat
ste hulde te brengen aan den afgestorvene,
dien wij met diepe ontroering, met Inr.i
ge droefheid ten grave uitgeleide doen.
Koe ls hij toch zoo schielijk uit ons
midden verdwenen! HIJ de rechtschapen
mensch, de goedhartige geneesheer, de on
berispelijke ambtgenoot, hij, die nog d®
volle maat gaf van rijke gaven en deug
den.
En zeggen, dat hij met wat min be-
slaaldheid in ziin vak, met wat min zelf
opoffering den dood had kunnen ontgaan!
Menschen van dat slag sterven liefst op
de bres, dienen zonder omzien, zonder vaar
of vrees totdat zij machte locs t;a grond®
storten. Bulgen wij voor dn» stoutmoedl-
gen strijder.
Dokter Reypens bezat ln hooge mat®
twes groote gaven, die den mensch ver
edelen, achting en sympathie verwekken.
Hij was rechtschapen ln den breedsten zin
van het woord. Hij was goedhartig. Groo
te klapper was hij niet maar zijn oogen
spraken een taal, die niet bedriegen kan,
gedachten en gevoelens helder weergaf bij
zooverre dat de aandacht van den toe
hoorder meer op zijn gelaat dan op zijn
woorden gevestigd was. Zijn oogen waren
de spiegel van zijn ziel en het viel licht en
het deed deugd ln den spiegel te lezen.
Nooit van Iemand sprak hij kwaad. Hij
was vredelievend, verdraagzaam, fijnge
voelig, zijn vrienden diep genegen. Zijn
vrouw, zijn zuster, zijn nicht zijn thul®
mieken het heiligdom uit, waar hij rust,
troost en moed wist te zoeken en te vin
den.
In dat vriendelijk gezin, waar vier eens
gezinde harten u met lachende wezen®
onthaalden, bij den tafel cf rond den
heerd ln den zetel deden neerzitten en
blijven zitten, miek het goed, vrij en d'.ep
te mogen ademen ln een deugdzame at
mosfeer van rechtzinnigheid, eenvoudig
heid en gezelligheid.
Als geneesheer was Dr Reypens noch
min noch meer een vader voor zijn zieken.
Nooit miek hij misbruik van hunnen nood,
van hunne lichtgeloovigheid cm er geld
uit te slaan. Bij de spende van het ziek
bed stond hij beweegloos, aandachtig, stil
zwijgend, in gepeinzen verslonden op zoek
naar den koristen, goedkoopsten en besten
weg om de ziekte te bestrijden. De uit
drukking van zijn gelaat vertoonde beter
dan een thermometer, beter dan de pols
slagen van den lijder, den toestand van
den zieke. Een stille en zoete glimlach be
wees, dat het niet erg of beter ging, dat
hij de ziekte meester was. Hij was goed
op de hoogte van zijn vak. schrander van
geest, oplettend nauwkeurig. Hij studeer
de nog dagelijks, las gaarne boeken en
tijdschriften, cm nieuwe geneesmiddelen,
nieuwe methoden van behandelen te lee-
ren kennen en te wegen.
Waarom ls er hier zulk een toeloop van
volk uit alle rangen der maatschappij?
Waarom staat er op de wezens diepe droef
heid te lezen? De uitleg ervan ls het feit,
dat leder huisgezin Dr Reypens als een
vriend als een weldoener aanzag.
Hij was aanzien als een der beste con
fraters, niet het minste jaloersch, eenvou
dig, vriendelijk, gedienstig, onberispelijk,
voorbeeldig. Hij was een oude steunpilaar
van het geneeskundig genootschap, waar
in hij jaren lang en tot heden toe, als lid
van het bureel optrad, van ledereen be
mind en geprezen was.
Vier dagen voor zijn dood met de koort®
op het lijf, bezocht hij nog zijn zieken,
met ongeduld en gejaagdheid miek hij ge
reedschappen om 's namiddags ln leper
een geneeskundige vergadering bij te wo
nen. Ds oorzaak van zijn dood mag ge
boekt blijven als zijnde zijn toewijding
aan zijn zieken en aan het geneeskundig
genootschap. Immers met tijdige bedrust
kon hij de ramp zekerlijk ontgaan. Eilaa®
op zich zeiven peinzen, dat kon hij nletl
Zijn dood is een harde slag voor zijn
huisgezin, voor Meesen, voor zijn vrienden
maar ook voor het geneeskundig genoot
schap. Op iedere vergadering was hij aan
wezig en wanneer er levers een bijeen
komst van Belgische en Fransche grens-
dokters plaats greep om bijzondere belan
gen te bespreken, om moeilijkheden t«
voorkomen of te vereffenen, het mocht
verre of naar zijn, er mocht goe weer of
slecht weer op handen zijn, Dr Reypen®
was erbij met lijf en ziel. HIJ geniet or.z®
bewondering, onzen eerbied, onzen dank.
Zijn naam zal ln zegening blijven bij d«
vrienden, die hem van bij gekend hebben,
Meesen zal den goeden Dokter Indachtig
blijven en meteen de gade, het hulsgezin,
dat ln den rouw gedompeld ligt, niet v®r-
geten.
God schenke troost en zegen aan dl®
hard beproefde overblijvers! Nooit aan
Iemand deed Dr Reypens kwaad, hij deed
oneindig veel goed. Lastige en al te veel
miskende voorschriften van uit den mond
des Verlossers leefde hij voorbeeldig na.
Hij had te veel gaven en deugden om niet
kristelijk te sterven. De Herder deed hem
bewogen de oogen toe. Wij nemen afscheid
van onzen vriend mrt het volle betrouwen,
dat wij hem later, binnenkort misschien,
zullen terugvinden ln het rijk, dat ook
voor goede Samaritanen open staat.
Aan de dlepbeproefde Familie bieden
wij enze christene deelneming aan.
SARCO
24 Stieren werden voorgesteld, waarvan
17 aanvaard en 7 geweigerd.
De eigenaars der aanvaarde stieren: 1.
Wed. Cam Claeys, Geluwe; 2. Syndikaat
Beselare (Lameire Henri)3. Ghesquière
Joseph, Meenen; 4. Dejonckheere Amand,
Geluwe; 5. Lammerant Cyriel, Geluveld;
6. Ghesquière Antoon, Geluwe; 7. Sarrazin
Omer, Wervik; 8. Roussel Henrl, Gelu
veld; 9. Vanryckeghem Paul, Geluwe; 10.
Desmedt Jules, Wervik; 11. Desmedt Jules,
Wervik; 12. Becquaert Déslré, Wervik; 13.
Lampaert Henri,* Geluveld; 14. Soete Isi-
door, Meenen; 15. Persyn Robert, Wervik;
16. Leyn Léou, Geluwe; 17. Syndikaat Ge-
luw® (Vanraes Joseph).
A. - Stieren zrnder tanden v. volwassene.
(6 Mededingers).
1. -400fr.: Synd. Beselare (Lameire H.).
2.-300 fr.: Wed. Cam. Claeys, Geluwe.
3. - 250 fr.: Persyn Robert, Wervik.
B. - S'ieren met 1 of 2 tanden v. volwasse
ne. i4 Mededingers).
1. - 400 fr Ghesquière Joseph, Meenen,
2. - 300 fr.: Leyn Leon, Geluwe.
3. - 250 fr.Lampaert Henri, Geluveld.
4. - 200 fr.Ghesquière Antcon, Geluwe.
C. - Stieren met ten minsts 2 tanden van
volwassene.
1. - 600 fr.: Soete Isidoor, Meenen.
D. - Eerste Annuïteit van bewaringspremle
(800 fr.).
1. Lammerant Cyriel, Geluveld.
2. Sarrazin Omer, Wervik.
Access iet en.
1. Ghesquière Joseph, Meenen.
E. - Tweede Annuïteit (1080 fr.) van
bcwariugsprerr.le.
1. Becquaert Déslré, Wervik.
2. Syndikaat Geluwe (Vanraes Jos
E. - Derde Annuïteit (1500 fr.) van
bewaring» premie.
1. Desmedt Jules, Wervik.
«Bï»99e/T ':HSEt.XEfi63MSBSB3EB
GE Z1JT OVER ONS BLAD TEVRE
DEN! NA LEZING, SCHUIF HET
IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS.
POS UET ZONDEK UITSTEL.