EEN RECORD
HELDENHULDE
Het Heilig Bloed te Voormezele
Het algemeen Plan
van het Kongres van Mechelen
Miiddenstandsrubriek
PROCESSIE OP MAANDAG 22 JUNI
MISSIERUBRIEK
Voorinizeele
ALLERLEI TIJDINGEN
Dienst der
Openbare Schuld
KOSMOS-REIZEN IN AUTOCAR Mttwrschooe. bezoeken van Wtste-
WEET GIJ.
DE PANNESTEF.NWEG
TE VEURNE,
Bijvoegsel aan DE POPERINGENAAR
DE HALLE en DE TOEKOMST» van 21 Juni 1936. N' 25,
BIJ DE MATIGHEIDS-ZONDAG
Volgens die wet mag een herbergier
geen sterken drankschenken.
Hoevelen knijpen hem daar in het
donker.
Werd de bestaande wet maar na
geleefd, dan reeds veranderde het
aanschijn van zat België
Voor enkele dagen lazen we dat de
Engelsche en Noorsche regeeringen te
zanten een vergelijkend onderzoek
hebben ingesteld naar het verbruik
van bier en wijn. De resultaten waren
als volgt:
In Holland en Noorwegen werd, per
hoofd, 19 liter bier gedronken, in
Zweden 38, in Duitschland 68, in Oos
tenrijk 72, in Groot-Britanje 77. in
Belgie 185, zegge honderd-vijf-en
tachtig liter per hoofd.
Een record dat met een rouwrand
moest worden vermeld, want het is de
ergste ramp waardoor ons land wordt
geteisterd, het zet onzen naam op het
schandbord van de wereld.
kalm en grondig behandeld worden,
en algemeene richtlijnen zullen af
gestippeld om het katholicisme weer
tot een bezielende factor te maken
in de Staatsorganismen of in delf
Staat. Een tweede reeks uiteenzettin
gen behandelt de algemeene richtlij
nen der actie, waardoor de verschil
lende middens of standen weer moe
ten verchristelijken. Zoo worden in'
een sectie de sociale, professioneel©
en economische organisaties van ka
tholiek standpunt uit bestudeerd, in
een andere de hulpwerken van lief
dadigheid, openbare gezondheid en
hulpbetoon. Twee secties eindelijk be
handelen de penetratie-pogingen van
het katholicisme op het gebied van
de heidensche grootmachten der
openbare opinie, eenerzij ds de wer
king om volkskultuur, vrijen tijd, ont
spanning, weer te beheerschen, an
derzijds de initiatieven, die pers, ra
dio en film als propagandamiddelen
der ideeën trachten in dienst van heli
katholicisme aan te wenden.
Als sluitsteen van deze twee kate-
gorieën staat dan de sectie der K.A.,
die al deze werkingen moet harmoni-
seeren met het noodige onderscheid
tusschen de medewerking der leeken
aan het eigenlijke hiërarchisch ge
organiseerde apostolaat en de ver
schillende hulpwerken of hulpdien
sten, die vrij onder verantwoordelijk
heid van leeken ontwikkelen. Deze
laatste sectie heeft misschien wel de
zwaarste doctrineele verantwoorde
lijkheid, omdat zij zoowel de noties
laïcaat als kernwerking en massa
werking, eigen gebied en uitstralings
gebied, specialisatie en coördinatie,
werken en diensten moet aflijnen
voor den verderen uitbouw.
VASTHEID
MIDDEN DE TIJDSWISSELING
Het algemeen overzicht der secties
en onderwerpen alleen, laat ons reeds
aanvoelen hoe dit zesde kongres van
Mechelen werkelijk tot in het hart
van het moderne leven zal peilen.
Indien, zooals blijkt, bepaald tech
nische of delikaat psychologische za
ken zullen aangeraakt worden, dan
geschiedt het enkel met de zekerheid
dat deze elementen steeds alleen van
uit zedelijk standpunt worden be
schouwd en niet vanuit louter men-
schelijk standpunt. Zoo bijv. zal wel
ifioeten over de beursverrichtingen
gesproken worden, maar niet over de
kwoteeringen, alleen over de zedelijke
toelaatbaarheid van bepaalde ver
richtingen; over de corporatieve stel
sels, niet echter als zuiver politieke
meening, maar als middel om het al
gemeen en hooger welzijn der men-
schen te dienen: over de journalistiek,
niet als waardigheid zonder meer maar
als dienstbaarheid voor de katholieke
gedachte; dit is dan de vaste lijn, die
door al de besprekingen getrokken
wordt: aan de hand van de pausel-
lijke brieven, van de aanvullende bis
schoppelijke richtlijnen, van de er
varingen der leiders, wordt systema
tisch de toepassing der leer, en de
nadere bepaling der actie aangege
ven, die alle Katholieken als katho
liek moet vereenigen. Niemand zal
dus in dit kongres het bepaalde werk
programma voor morgen kunnen krij -
gen, maar ieder zal weten in welke
richting en volgens welke konkreet
aangepaste direktieven en princiepen
hij morgen, overmorgen en de vol
gende jaren zijn eigen aktiviteit kan
doorvoeren in dienst der Kerk.
F. MORLION, O.P.
Wij hebben ln ons eerste artikel
aangeduid, hoe het V7e kongres van
Mechelen, in tegenstelling met het
vorige, niet op de eerste plaats een
overschouwen zal zijn van de be
staande werken, maar wel een behan
delen der groote problemen van on
zen tijd. Daaruit volgt logisch, dat
het kongres zich ook niet ten doel
stelt een programma van onmiddel
lijke verwezenlijking op te stellen, en
nog minder, midden de ingewikkelde
vragen die steeds meer en meer de
katholieken volgens vrije opinies ver-
deelen, een exclusief standpunt in te
nemen. Nu zu'len onze lezers wel twij
felen: kan dit kongres dan wel eenig
praktisch nut opleveren, wanneer het
toch eerder bij algemeenheden zal
moeten blijven, en enkel voorzichtig
princiepen zal herhalen, die reeds zoo
dikwijls en zoo geduldig herhaald
worden.
Die twijfel geeft ons juist gelegen
heid om de uiterst dringende noodza
kelijkheid van dit studiekongres te
doen inzien. Het is immers wel een
feit, dat de Kerk zich steeds houdt
aan de groote princiepen, die in alle
eeuwen onveranderd blijven, maar
het is ook een feit anderzijds dat de
levensomstandigheden en zelfs het
rythme van gedachte en gevoel zich
in de laatste jaren bizonder heftig
gewijzigd hebben, en daar het katho
licisme nu toch niet een abstrakt stel
sel, maar een levensleer is, moet het
zich ook aan die veranderde omstan
digheden aanpassen. Zoo heeft het
kongres van 1863 den grondslag ge
legd voor de ontplooiing der katho
lieke werking in het openbaar leven
en de aanpassing aan de grondwette
lijke vrijheden, die tot dan toe nog
niet systematisch was bestudeerd.
Zoo hebben ook de eerste kongressen
van Mechelen den definitieven stoot
gegeven voor het ontstaan en groeien
der katholieke pers, voor de eerste
aflijning der katholieke sociale leer
(lang voor de socialisten aan die pro
blemen aandacht besteedden). Zoo is
merkwaardig genoeg het laatste kon
gres van Mechelen, 1909, de eerste
openbare aanleiding geweest voor den
uitgroei der Vlaamsche beweging in
het kader der katholieke levensbe
schouwing. Wanneer we nu de resul
taten van deze kongressen overzien,
moeten we aan de leiders van vroe
ger de eer toekennen voorloopers te
zijn geweest en in hun tijd reeds ver
te hebben vooruitgezien in aangele
genheden, die nu volgens hun toe
gepaste princiepen blijken klaar te
worden. Het kongres van '36 zal de
zelfde verantwoordelijkheden dragen
en meer nog, want de problemen zijn
veelvuldiger en misschien ook wel
definitiever en angstiger. Het uit
eenvallen van de individualistische
Staatsopvattingen en de groeiende
socialisatie, de dreigingen die het fa
milieleven trachten te ontbinden, de
geweldige ontwikkeling van gevaar
lijke vermaaksvormen, gewoonten,
grootmachten der openbare meening,
de ordeningen van het beroepsleven
en corporatie, ziedaar enkele maar
der groote vragen die door het kon
gres moeten beschouwd worden. Het
zou rampzalig zijn, al deze delikate
problemen in een openbaar debat
te brengen, moesten de inrichters niet
met ijzeren geestestucht een logisch
plan hebben opgesteld, dat in zijn
vaste lijnen alles kan harmoniseeren.
Ziehier dan het algemeen plan der
9 secties die gedurende drie dagen
gelijktijdig zullen de uiteenzettingen
aanhooren van de sprekers, in afzon
derlijke vergaderingen, volgens de ge
kozen landstaal.
DE STRUCTUUR DER SECTIES.
Volgens de hoofdzakelijke elemen
ten van het leidmotief: katholicisme
in den modernen tijd, kunnen wij de
verschillende secties en uiteenzettin
gen in drie groote categorieën rang
schikken.
Vooreerst de secties die op positieve
wijze de intensifieering van het ka
tholicisme in onzen modernen tijd
bestudeeren, die nagaan hoe de be
langrijke krachten die nog katholiek
zijn gebleven, steeds meer en meer
hun rijkdom kunnen aanpassen aan
de moderne levensomstandigheden.
Zoo bestudeert de eerste sectie de
nieuwe mogelijkheden voor het gods
dienstleven op zichzelf, op de eerste
plaats voor de parochie, levende cel
der Katholieke Kerk. Daar worden
eerst de toestanden goed bekeken, de
feitelijke oorzaken van den bestaan-
den geloofsafval, en dan de vele mid
delen van aangepaste predikatie,
volksmissies, katechisatie, liturgie,
straat-apostolaat, en niet het minst
van systematische parochieele orga
nisatie, die de Kerk weer als in
vloedrijke factor moeten laten ont
wikkelen. Een andere sectie bestu
deert de mogelijkheden om de chris
telijke familie, rijkste bron der ka
tholieke traditie en der katholieke
overtuiging in 't algemeen te bewa
ren en te verstevigen. Een derde sec
tie zal de problemen der katholieke
school en opvoeding onderzoeken, de
derde macht die naast de parochie en
familie de vaste basis vormt van ons
katholicisme.
In een tweede categorie moeten we
rangschikken de secties, die af te
rekenen hebben met machten die
overwegend onchristelijk zijn, en nu
meer dan ooit met moderne midde
len moeten veroverd. Hier komt voor
eerst de sectie, die de Ingewikkelde
problemen van het openbaar leven
moet bestudeeren en katholieke prin
ciepen moeten toepassen in de ver
schillende hervormingen, die zich in
deze jaren hun weg banen. Het pro
bleem van het corporatisme en ook
het probleem der partijen zal hier
Zes milliard!
En nu denk ik aan die vele mensch-
beesten die 's Zondags en op de ker
misdagen door de straten onzer ste
den en dorpen waggelen, en brullen
en brallen dat de sterren beven.
Nu denk ik aan de vele vechtpar
tijen en woorden die meestal het ge
volg zijn der dronkenschap, welke
vóór het tribunaal als een verzach
tende, zoo niet verontschuldigende
omstandigheid wordt ingeroepen.
Nu denk ik aan de tallooze vrouwen
en moeders, die den huiselijken vrede,
de onderlinge liefde, de ouderlijke
vreugde, den stoffelijken welstand
zien verwoesten door den drank,
onder het oog eener al te lijdelijke
wet.
Nu denk ik aan de tienduizenden
havelooze, lamme, misvormde, tering-
lijdende kinderen en dompelaars, die
geen zonnige toekomst zullen begroe
ten, en hun ongeluk te wijten hebben
aan dengene die hun het leven
schonk, en hun vader moet heeten.
Nu denk ik aan de duizenden dron
kelappen, die alle gevoel van men-
schelijke fierheid, liefde, trouw en
eerbaarheid vertuischen voor een
pint Bock of Drij draad, en op den
koop toe hun kindschap Gods ver
smijten, en toch menschen zijn, of
zijn moeten.
Nu denk ik aan mijn volk met zijn
vele rijke en schoone gaven, dat den
treurigen eersten prijs in 't drinken
wegkaapte, mijn Vlaamsche volk, dat
de vijand niet beter kon knellen en
knechten dan bij middel van den
drank, waardoor, in den loop der tij
den, menig ras werd uitgeroeid, me
nig volk werd verbasterd, menig
land van zijn vrijheid werd beroofd.
Maar wat geeft een grootbrouwerij
om dat alles ze teert immers op de
miserie van het volk.
Verleden jaar werd er door ons volk
zoowat voor zes milliard verdronken.
Dat is, dooreengerekend, voor meer
dan drie duizend frank per huisgezin.
En men klaagt over crisis!
Dat is ongeveer driemaal meer aan
drank dan aan brood. En men zegt:
het brood is te duur!
Dat is een som waarmeê men ruim
honderd twintig duizend werkmans
woningen kan bouwen, van vijftig
duizend frank elk. En men zet alles
op haren en snaren om de krotten
te doen verdwijnen!
Het land sleurde zoowat een mil
liard er van binnen in betaalde rech
ten. Arm land, dat den maatschap-
pelijken kanker van het alcoholisme
laat voortwoekeren om er baat bij
te vinden, en zijn altijd hongerige
Staatskas meê te voeden.
Uitzinnige berekening die heurzelve
misleidt en benadeelt.
Immers, hoeveel heeft de Staat
jaarlijks uit te geven voor verbete-
ringsscholen? Want volgens Dokter
Rouvroy, van Mol, zijn de gevallen
der misdadige jeugd voor 75 te
wijten aan het drinken der ouders.
Hoeveel voor de kolonies van wel
dadigheid? Want 75 der landloo-
pers komen er aangeland door de
schuld van den drank, bevestigt Dok
ter Vervaeck.
Hoeveel voor de gestichten van te
ringlijders? 't Is om te huiveren bij
't vernemen van het aantal slacht
offers dat het misbruik van drank
hierheen drijft.
Hoeveel voor de gevangenissen?
Want, volgens Dokter Fred, van
Eeden, komen 80 van de geweld
misdrijven op rekening van den al
cohol.
Wanneer, vóór een paar jaren, mi
nister Cocq de krankzinnigengestich
ten en gevangenissen bezocht, stond
hij verslagen voor het stijgend aan
tal opgeslotenen, en moest bij monde
van de bestuurders vernemen, dat die
aangroei te wijten was aan 't mis
bruik van gealcoholiseerde dranken.
Zijn er dan toch zoovele wetgevers
betrokken in de winst der grootbrou
werijen, dat men liever een volk ziet
verzuipen, dan den zondvloed van 't
verdommelijk spoelsel in te dijken?
Dit is Dr Nils Beskow nagesproken:
Er stond eens een man buiten voor
de deur eener herberg, waarvan hij
een getrouw bezoeker was geweest.
Hij had een meetstok, en daarmeê
mat hij heel nauwkeurig de hoogte en
de breedte van de deur. En alsof hij
er niet zeker van was dat hij goed
gezien had, nam hij opnieuw de maat.
Dan schudde hij plotseling het hoofd,
als was er iets dat hij niet begrijpen
kon, en begon in zich zelf te praten:
«Een wonderlijke deur!» zeide hij.
Ik bezat een mooi huis en mooie
meubels, en dat is door die deur ge
gaan. Ik had een beminnelijke vrouw,
haar lach en de blos van haar
vreugd is door deze deur vervlogen.
Ik had zes kinderen, drie ervan wer
den door deze d£ur naar 't kerkhof
gedragen, een ligt ziek in ons ar
moedig huis, de twee andere ken
nen den weg naar deze deur. Ik ge
noot de achting en 't vertrouwen der
menschen, en dat is allemaal den
zelfden weg ingegaan. Nu sta ik hier
doodarm en veracht. En toch is die
deur maar twee en half meter hoog
en een meter breed. Een wonderlijke
deur!
En... er worden in de wereld veel
van die deuren gevonden!
DE KEMPE.
Een weezenhuis, pas gesticht door de
Broeders Moristen, te Horsens (Jutland)
in het protestantsch Denemarken, zou
gaarne een fatsoenlijk thuis hebben voor
den Heer des Heeren, en verzoekt welstel
lende en godminnende zielen om een
hulp, ten einde de kapel van het noodza
kelijkste te voorzien: altaarversiering,
priestergewaden, enz.
Daar het l..nd protestantsch is en de
Broeders onbekend zijn, is er ter plaats
geen hulp te bekomen.
Moge Maria-Middelares eenige lezers
van dit blad bewegen en aanzetten ook
een kleintje over te hebben om de kapel
van het noodigste te voorzien. Aan den
arme gegeven, is Gode geleend; en het
gebed der weezen is krachtig voor hun
weldoeners.
Voor geldelijken steun: Postrekening
Missiehuis en Juvenaat der Broeders
van Maria (Moristen) Pittem, nr 4020.02.
Voor voorwerpen op volgend adres:
E?rw. Broeder Raymond, Procurator der
Broeders Morisen, Pittem.
(■BBaaaaaaaBHiaBBBzasaiiBBia
De wet? Och ja, we hebben, meen ik
ook een record in wetten op alles en
nog wat, cok op Cs dronkenschap.
En volgens deze wet moet de open
bare dronkaard in de doos worden ge
draaid. Maar hoevelen worden er ge
straft voor loutere dronkenschap?
Volgens de wet mag een caféhouder
geen drank meer geven aan beschon-
kenen. Hoeveel herbergen worden er
gesloten voor de overtreding van die
wet? Werd er ingegrepen dan ver
dwenen 80 herbergen binnen 't
jaar.
lassaaaBBBBBSBBBSBBl&SBBaBBII
HET PROGRAMMA DER SECTIE
VOOR KATHOLIEKE ACTIE
Na verschillende voorbereidende verga
deringen is het programma voor de sectie
der Katholieke Actie in het Kongres van
Mechelen, definitief vastgesteld. Volgen
de onderwerpen zullen volgens een vast
afgelijnd plan behandeld worden.
1. - «Laikaat en Katholieke Actie»,
door Z. E. H. Professor Dondeyne, Hoog
leeraar, Leuven.
2. - De principieele beschouwing over
het probleem der kernendoor E. H. J.
Veys, Proost van het Mannenverbond
voor K. A., operinge.
3. - «Toepassing der kernmethode in
de gespecialiseerde beweging», door Juf
frouw Pauwels, nationale propagandiste
van V.K.A.J.
4. - Organisatorische inrichting en
massaverovering», door Z. E. H. Engelen,
Proost der B. J. B.
5. - «Verhouding tusschen het uitstra
lingsgebied (niet kerkelijk georganiseerd
leekenapostolaat) en de K. A.door
Z. E. H. Kan. Cardijn, Algemeen Proost
der K.A.J.
6. - De rol van den leek, inzonderheid
van den intellectueel op eigen gebied
door Prof. .Vander Schueren, Hoogleeraar,
Leuven.
7. - Specialisatie en coördinatie in het
algemeendoor Z. E. H. Kan. Dubois,
Algemeen Proost der K. A., bisdom Brugge.
8. - De K. A. voor volwassenen door
Lucien Deschodt, Algemeen Voorzitter
J. V. K. A. en Mannenverbond Brugge.
9. - «Katholieke Actie en de technische
diensten door E. P. Morlion, O. P., Be
stuurder van Docip - Katholieke Pers
centrale.
10. - «Voorlichting van priesters en
volk omtrent wezen en doel van Katho
lieke Actie», door Mgr. Cruysbergs, Vice-
Rcctor Universiteit van Leuven.
NOTA: Er worden geen afzonderlijke
secties voor de vrouwelijke K. A. ingericht
tenzij voor het onderwerp: «Coördinatie
en specialisatie in de V.J.V.K. A.door
Z. E. H. Van Bossuyt, Algemeen Proost
van het V. J. V. K. A.
HET OUDE KL008TER VAN VOORMEZELE,
naar de teekening uit Sanderus.
vraagt of werkelijk dit artikel de vrijstel
ling van de factuurtaks voorziet voor de
levering van veevoeders en meststoffen
aan landbouwers.
Artikel 8 waarvan hierboven spraak,
voorziet alleen dat vrijgesteld zijn van de
factuurtaks, de facturen die betrekking
hebben op de levering aan partikulieren.
Wanneer een landbouwer veevoeder of
meststoffen aankoopt voor zijn bedrijf,
dan kan hij niet beschouwd worden als
partikulier en kan hij bijgevolg niet de
vrijstelling genieten die voorzien is in het
aangehaald artikel.
Bij voorbeeld: een landbouwer koopt
100 kgr. maïs voor zijn kiekenkweekerij,
dan kan de aankoop niet beschouwd wor
den als zijnde een aankoop gedaan door
een partikulier. Integendeel, een persoon
die alleen kiekens houdt voor eigen ge
bruik, koopt 5 kgr. maïs. In zulk geval is
de aankoop door een partikulier gedaan
voor eigen gebruik of dat van zijn gezin
en kan er bijgevolg vrijstelling zijn van de
taxe naar luid van het artikel dat wij
hierboven hebben aangehaald.
Het is dus heelemaal ten onrechte dat
ongezegelde facturen aan landbouwers
worden afgeleverd voor aankoopen die ze
doen voor de uitbating van hun bedrijf.
IBBBBSBBBBBBHEBBIIBBaBMBdiflBBa
MINISTERIE VAN KOLONIËN.
Pentcekeningen van ff. Levecque.
VOORKEUR AAN INLANDSCHE
KOOPWAREN
Indien mannen en vrouwen, hij 't aan
koopen van voedsel, meubels, kleederen,
zeep en waschpoeder, autos en radios,
enz., bij gelijken prijs en gelijke hoeda
nigheid de voorkeur geven aan inland-
sche waren, zij zouden de nijverheid in
eigen land grootelijks bevoordeeligen en
de noodlottige werkloosheid aanzienlijk
verminderen.
BELGISCHE BEDEVAART
NAAR HET HEILIG LAND, 1938.
Vertrek uit Brussel: 16 Augustus.
Terugkomst te Brussel: 20 September.
Reisplan: Brussel, Parijs, Marseille, Na
pels, Athcnen, Instanbul, Rhodes, Bey
routh, Damascus, Capharnaüm, het meer
en de stad Thiberias, Cana, berg Thabor,
Nazareth, Carmelusberg, Jeruzalem. Beth
lehem, St Jan ln de Bergen, Jericho, de
Doode Zee, Caïro, de Pyramiden, Heliopo-
lis, Alexandrië, Marseille, Parijs, Brussel.
Voor programma en verdere Inlichtin
gen zich te wenden tot E. P. Daniël Lap
pan, Kommissaris van het Heilig Land,
Oude Violettenlei, 10, Gent.
POLITIE VAN DEN HANDEL IN
ZAAIZADEN, PLANTGOED,
MESTSTOFFEN EN VEEVOEDER.
Het Ministerie van Landbouw brengt ter
kennis der belanghebbenden dat de regle
menteering, genomen in uitvoering der
wet van 15 Juli 1931 voor doel heeft be
drog of vervalsching te beletten in zake
zaaizaden, plantgoed, meststoffen en vee
voeder.
De koopers zullen reeds groote waarbor
gen hebben als zij zich uitsluitend wenden
tot gunstig gekende firma's, als zij alle
verpakkingen weigeren die niet voorzien
zijn van een goed gesteld en verzegeld
etiket en bereid zijn, voor een goede waai
den juisten handelsprijs te betalen.
De koopers wenden zich te weinig tot de
laboratoria om de geleverde waren te doen
onderzoeken, wat vooral gewsnscht is voor
zaden, samengestelde meststoffen en
samengestelde voeders
Zijn belast de belanghebbenden volle
dig in te lichten over de Reglementeering
en met het toezicht op den handel:
De Bestuurders der Rijkslaboratorla,
De Rijkstuinbouwconsulenten,
De Rijkslandbouwkundigen.
De belanghebbenden kunnen zich ook
wenden rechtstreeks tot den Minister van
Landbouw.
Wanneer bepaalde feiten van oneerlij
ken handel, bedrog v.f vervalsching wordt
bekend gemaakt, wordt er, op staanden
voet, een grondig onderzoek ingesteld.
Overtreding der Reglementeering, van
aard handel of landbouw te schaden, wor
den aangeklaagd bij het Gerecht.
AARDIG
Een man krijgt een onwettig kind en
erkent het voor 't zijne in den ge boor te-
akt. De vrouw trouwt wat later met een
anderen man, en man en vrouw erkennen
beiden het vorig kind als het hunne, en
wettigen alzoo 's kinds toestand volgens
art. 331 B. W.
De ware vader sterft, broeders en zus
ters nalatende, die geheel de erfenis op-
eischen. Maar het onwettig kind .yrant
een proces in om de helft der erfenis toe
gekend te zijn, volgens art. 757 B. W. en'
het komt zijn proces te winnen te Ber-
gen( Mons).
1. - DE KUNSTPLAKBRIEVEN VOOR
DE XVII8 IJZERBEDEVAART
De plakbrief voor de XVII8 Bedevaart
is prachtig uitgegeven (werk van kun
stenaar G. De Keyser). De geest der
3 gehuldigden van dit jaarFirm. Deprez,
Frans Kusters en Hubert Willems wordt
er symbolisch in voorgesteld onder de
vorm van 3 zwenkende blauwvoeten, die
langs den IJzertoren zweven en daar
onder het woord Heldenhulde in her
innering van het 20-jarig bestaan van deze
stichting aan het front. In 3-kIeurendruk
uitgevoerd (grootte lm.x0.62m.) is het
wederom een kunstwerk dat in stijgende
lijn het aantal kunstplakhrieven van de
ijzerbedevaart komt verrijken.
Rekening houdend met de moeilijk tij
den zal de plakbrief dit jaar slecht 1,50 fr.
't stuk (vrachtvrij) aangerekend worden.
Wederom zullen de plakbrieven in kar
tonnen rollen verzonden worden, dit om
het beschadigen ervan te beletten. Ook
deze kosten slechts 1,50 fr. zoodat men
telkens bij elke bestelling 1,50 fr. meer
moet voegen voor inpakkosten. Wie 10
plakbrieven (15 fr.) bestelt, ontvangt de
kartonnen rol kosteloos. Alle zendingen
van plakbrieven zijn vrachtvrij.
Voor bestellingen schrijve men geen
nuttelooze brieven, men vuile eenvoudig
een postcheck in op Nr 113.465 (Cl. De
Landtsheer, MariaDoolaegheslraat, 35b,
Diksmuide) en vermelde duidelijk achter
aan wat men wenscht, b.v.Stuur mij
10 plakbrieven van 1,50 fr., is 15 fr.
Dat is de beste manier die het minste
tijd en geld kost, en alles wordt U een
paar dagen later vrachtvrij thuis gezonden.
2. - VOOR DE VERZAMELAARS
Het Sekretariaat meldt met genoegen
dat, van alle vroegere kunstplakbrieven,
enkele exemplaren bewaard bleven; de
liefhebbers-verzamelaars kunnen dus nog
steeds al de kunstplakbrieven bekomen
vanaf de ll8 tot de 178 Bedevaart. Bijzonder
geschikt voor het versieren van lokalen,
Vlaamsche Huizen, enz. Voor 12 fr.
wordt de volledige verzameling vrachtvrij
opgestuurd.
3. - EEN KOSTELOOZE KUNSTPLAK-
BRIEF VAN DEN IJZERTOREN
Om het regelmatig torenbezoek in den
loop van het jaar aan het publiek beter
aan te bevelen werd een mooie IJzertoren
in 3 kleuren ontworpen
a) met Vlaamsche tekst, bijzonder ge
schikt voor al onze Vlaamsche lokalen, enz.
b) met zelfde toren, maar met 5-taligen
tekst, dus bijzonder geschikt voor de kust
en die plaatsen waar hij de aandacht kan
trekken van een internationaal publiek.
Deze Torenplakbrieven worden KOS
TELOOS gestuurd in de hoeveelheid die
door onze propagandisten wenschelijk
wordt bevonden. Wij vragen dus drin
gend, aan al dezen die ons werk willen
helpenvraag ons de noodige kostelooze
Torenplakbrieven aan (goed vermelden
hoeveel ééntalige en hoeveel 5-talige men
verlangt) en hang ze op een goede plaats
in uwe lokalen, of doe ze aanplakken op
die plaatsen waar zij stellig de aandacht
zullen wekken van het reizend publiek.
Het werk der Ijzerbedevaart zal er U
ten zeerste dankbaar om zijn. (Sekreta
riaat, Maria Doolaeghestraat, 35b, Diks
muide.)
Er wordt ter kennis gebracht van de
houders van obligaties 6 t. h. der Union
Nationale des Transports Fluviaux
(UNATRA) die de vermindering van oen
waarborgsvoet der Kolonie op 4 t. h. heb
ben aanvaard, dat zij, vanaf 2 Juni 1936,
hunne titels zullen mogen neerleggen op
de Nationale Bank van België (Dienst der
Staatskas) te Brussel en in de provincie,
ten einde de bonificatie te bekomen van
10 t. h., hetzij nominaal fr. 50 per titel,
uitbetaald in obligaties der Koloniale
Schuld 4 t. h. 1936, ingenottreding op
1 Januari 1936.
Een neerleggingstijd van acht dagen zal
kunnen worden vereischt.
I1H11IIIIIIIII1IIIIII2MIII
geven gelegenheid tot bewonderen van
den en allerhande aantrekkelijkheden.
GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE
DEN! NA LEZING, SCHUIF HET
IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS.
DOE HET ZONDER UITSTEL.
DANK ER CM 1
Wie met Kosmos reist, reist veilig!
Men kan zich van nu af reeds laten inschrijven voor de hiernavolgende reizen:
3 Dagen: BELGISCHE ARDENNEN. Prijs 395 frank. Afreizen op 27 Juni, 12 en
26 Juli, 15 en 30 Oogst, 13 en 20 September.
4 Dagen: MONT ST-MICHEL. Prijs 795 frank. Afreizen 28 Juni, 12 en 22 Juli,
5 en 23 Oogst, 9 September.
4 Dagen: ARDENNEN en GROOT HERTOGDOM LUXEMBURG. Prijs 495 fr.
Afreizen op 4 en 19 Juli, 4 en 22 Oogst, 5 en 12 September.
5 Dagen: RIJNBOORDEN. Prijs 695 frank. Afreizen op 5 Juli, 8 en 31 Oogst,
7 en 13 September.
7 Dagen: ZWARTE WOUD. Prijs 1150 fr. Afreizen op 19 Juli en 8 Oogst.
7 DagenZWITSERLAND met bezoek aan KUSSNACHT. Prijs 1295 fr. Afrei
zen op 27 Juni, 26 Juli, 24 Oogst, 5 September.
9 Dagent LOURDES. Prijs 1695 frank. Afreizen op 24 Juni, 17 Juli, 6 en 25
Oogst, 12 en 22 September.
15 Dagen: OOSTENRIJK. Prijs 2325 frank. Afreizen 18 Juli, 20 Oogst.
12 Dagen: NICE en AZURENKUST. Prijs 2475 fr. Afreizen: 30 Juni, 19 Oogst.
Regelmatige reizen worden ingericht naar Parijz, Vogezen, Zwitsersche
Meren, Duitschland, Jura, Savooie en Alpen, Centraal Europa, Italië, enz.
Voor alle inlichtingen en inschrijvingen
gelieve men zich te wenden bijKOSMOS TOERISME
Groote Markt Koning Albert I, 26
of bij onzen Vertegenwoordiger! IEPER Tel, 515.
TE POPERINGE: M. Paul VanPruwaene, Noordstraat, Nr 16.
OPENING
MET 25 JUNI