EEN RECORD HELDENHULDE Het Heilig Bloed te Voormezele Het algemeen Plan van het Kongres van Mechelen Miiddenstandsrubriek PROCESSIE OP MAANDAG 22 JUNI MISSIERUBRIEK Voorinizeele ALLERLEI TIJDINGEN Dienst der Openbare Schuld KOSMOS-REIZEN IN AUTOCAR Mttwrschooe. bezoeken van Wtste- WEET GIJ. DE PANNESTEF.NWEG TE VEURNE, Bijvoegsel aan DE POPERINGENAAR DE HALLE en DE TOEKOMST» van 21 Juni 1936. N' 25, BIJ DE MATIGHEIDS-ZONDAG Volgens die wet mag een herbergier geen sterken drankschenken. Hoevelen knijpen hem daar in het donker. Werd de bestaande wet maar na geleefd, dan reeds veranderde het aanschijn van zat België Voor enkele dagen lazen we dat de Engelsche en Noorsche regeeringen te zanten een vergelijkend onderzoek hebben ingesteld naar het verbruik van bier en wijn. De resultaten waren als volgt: In Holland en Noorwegen werd, per hoofd, 19 liter bier gedronken, in Zweden 38, in Duitschland 68, in Oos tenrijk 72, in Groot-Britanje 77. in Belgie 185, zegge honderd-vijf-en tachtig liter per hoofd. Een record dat met een rouwrand moest worden vermeld, want het is de ergste ramp waardoor ons land wordt geteisterd, het zet onzen naam op het schandbord van de wereld. kalm en grondig behandeld worden, en algemeene richtlijnen zullen af gestippeld om het katholicisme weer tot een bezielende factor te maken in de Staatsorganismen of in delf Staat. Een tweede reeks uiteenzettin gen behandelt de algemeene richtlij nen der actie, waardoor de verschil lende middens of standen weer moe ten verchristelijken. Zoo worden in' een sectie de sociale, professioneel© en economische organisaties van ka tholiek standpunt uit bestudeerd, in een andere de hulpwerken van lief dadigheid, openbare gezondheid en hulpbetoon. Twee secties eindelijk be handelen de penetratie-pogingen van het katholicisme op het gebied van de heidensche grootmachten der openbare opinie, eenerzij ds de wer king om volkskultuur, vrijen tijd, ont spanning, weer te beheerschen, an derzijds de initiatieven, die pers, ra dio en film als propagandamiddelen der ideeën trachten in dienst van heli katholicisme aan te wenden. Als sluitsteen van deze twee kate- gorieën staat dan de sectie der K.A., die al deze werkingen moet harmoni- seeren met het noodige onderscheid tusschen de medewerking der leeken aan het eigenlijke hiërarchisch ge organiseerde apostolaat en de ver schillende hulpwerken of hulpdien sten, die vrij onder verantwoordelijk heid van leeken ontwikkelen. Deze laatste sectie heeft misschien wel de zwaarste doctrineele verantwoorde lijkheid, omdat zij zoowel de noties laïcaat als kernwerking en massa werking, eigen gebied en uitstralings gebied, specialisatie en coördinatie, werken en diensten moet aflijnen voor den verderen uitbouw. VASTHEID MIDDEN DE TIJDSWISSELING Het algemeen overzicht der secties en onderwerpen alleen, laat ons reeds aanvoelen hoe dit zesde kongres van Mechelen werkelijk tot in het hart van het moderne leven zal peilen. Indien, zooals blijkt, bepaald tech nische of delikaat psychologische za ken zullen aangeraakt worden, dan geschiedt het enkel met de zekerheid dat deze elementen steeds alleen van uit zedelijk standpunt worden be schouwd en niet vanuit louter men- schelijk standpunt. Zoo bijv. zal wel ifioeten over de beursverrichtingen gesproken worden, maar niet over de kwoteeringen, alleen over de zedelijke toelaatbaarheid van bepaalde ver richtingen; over de corporatieve stel sels, niet echter als zuiver politieke meening, maar als middel om het al gemeen en hooger welzijn der men- schen te dienen: over de journalistiek, niet als waardigheid zonder meer maar als dienstbaarheid voor de katholieke gedachte; dit is dan de vaste lijn, die door al de besprekingen getrokken wordt: aan de hand van de pausel- lijke brieven, van de aanvullende bis schoppelijke richtlijnen, van de er varingen der leiders, wordt systema tisch de toepassing der leer, en de nadere bepaling der actie aangege ven, die alle Katholieken als katho liek moet vereenigen. Niemand zal dus in dit kongres het bepaalde werk programma voor morgen kunnen krij - gen, maar ieder zal weten in welke richting en volgens welke konkreet aangepaste direktieven en princiepen hij morgen, overmorgen en de vol gende jaren zijn eigen aktiviteit kan doorvoeren in dienst der Kerk. F. MORLION, O.P. Wij hebben ln ons eerste artikel aangeduid, hoe het V7e kongres van Mechelen, in tegenstelling met het vorige, niet op de eerste plaats een overschouwen zal zijn van de be staande werken, maar wel een behan delen der groote problemen van on zen tijd. Daaruit volgt logisch, dat het kongres zich ook niet ten doel stelt een programma van onmiddel lijke verwezenlijking op te stellen, en nog minder, midden de ingewikkelde vragen die steeds meer en meer de katholieken volgens vrije opinies ver- deelen, een exclusief standpunt in te nemen. Nu zu'len onze lezers wel twij felen: kan dit kongres dan wel eenig praktisch nut opleveren, wanneer het toch eerder bij algemeenheden zal moeten blijven, en enkel voorzichtig princiepen zal herhalen, die reeds zoo dikwijls en zoo geduldig herhaald worden. Die twijfel geeft ons juist gelegen heid om de uiterst dringende noodza kelijkheid van dit studiekongres te doen inzien. Het is immers wel een feit, dat de Kerk zich steeds houdt aan de groote princiepen, die in alle eeuwen onveranderd blijven, maar het is ook een feit anderzijds dat de levensomstandigheden en zelfs het rythme van gedachte en gevoel zich in de laatste jaren bizonder heftig gewijzigd hebben, en daar het katho licisme nu toch niet een abstrakt stel sel, maar een levensleer is, moet het zich ook aan die veranderde omstan digheden aanpassen. Zoo heeft het kongres van 1863 den grondslag ge legd voor de ontplooiing der katho lieke werking in het openbaar leven en de aanpassing aan de grondwette lijke vrijheden, die tot dan toe nog niet systematisch was bestudeerd. Zoo hebben ook de eerste kongressen van Mechelen den definitieven stoot gegeven voor het ontstaan en groeien der katholieke pers, voor de eerste aflijning der katholieke sociale leer (lang voor de socialisten aan die pro blemen aandacht besteedden). Zoo is merkwaardig genoeg het laatste kon gres van Mechelen, 1909, de eerste openbare aanleiding geweest voor den uitgroei der Vlaamsche beweging in het kader der katholieke levensbe schouwing. Wanneer we nu de resul taten van deze kongressen overzien, moeten we aan de leiders van vroe ger de eer toekennen voorloopers te zijn geweest en in hun tijd reeds ver te hebben vooruitgezien in aangele genheden, die nu volgens hun toe gepaste princiepen blijken klaar te worden. Het kongres van '36 zal de zelfde verantwoordelijkheden dragen en meer nog, want de problemen zijn veelvuldiger en misschien ook wel definitiever en angstiger. Het uit eenvallen van de individualistische Staatsopvattingen en de groeiende socialisatie, de dreigingen die het fa milieleven trachten te ontbinden, de geweldige ontwikkeling van gevaar lijke vermaaksvormen, gewoonten, grootmachten der openbare meening, de ordeningen van het beroepsleven en corporatie, ziedaar enkele maar der groote vragen die door het kon gres moeten beschouwd worden. Het zou rampzalig zijn, al deze delikate problemen in een openbaar debat te brengen, moesten de inrichters niet met ijzeren geestestucht een logisch plan hebben opgesteld, dat in zijn vaste lijnen alles kan harmoniseeren. Ziehier dan het algemeen plan der 9 secties die gedurende drie dagen gelijktijdig zullen de uiteenzettingen aanhooren van de sprekers, in afzon derlijke vergaderingen, volgens de ge kozen landstaal. DE STRUCTUUR DER SECTIES. Volgens de hoofdzakelijke elemen ten van het leidmotief: katholicisme in den modernen tijd, kunnen wij de verschillende secties en uiteenzettin gen in drie groote categorieën rang schikken. Vooreerst de secties die op positieve wijze de intensifieering van het ka tholicisme in onzen modernen tijd bestudeeren, die nagaan hoe de be langrijke krachten die nog katholiek zijn gebleven, steeds meer en meer hun rijkdom kunnen aanpassen aan de moderne levensomstandigheden. Zoo bestudeert de eerste sectie de nieuwe mogelijkheden voor het gods dienstleven op zichzelf, op de eerste plaats voor de parochie, levende cel der Katholieke Kerk. Daar worden eerst de toestanden goed bekeken, de feitelijke oorzaken van den bestaan- den geloofsafval, en dan de vele mid delen van aangepaste predikatie, volksmissies, katechisatie, liturgie, straat-apostolaat, en niet het minst van systematische parochieele orga nisatie, die de Kerk weer als in vloedrijke factor moeten laten ont wikkelen. Een andere sectie bestu deert de mogelijkheden om de chris telijke familie, rijkste bron der ka tholieke traditie en der katholieke overtuiging in 't algemeen te bewa ren en te verstevigen. Een derde sec tie zal de problemen der katholieke school en opvoeding onderzoeken, de derde macht die naast de parochie en familie de vaste basis vormt van ons katholicisme. In een tweede categorie moeten we rangschikken de secties, die af te rekenen hebben met machten die overwegend onchristelijk zijn, en nu meer dan ooit met moderne midde len moeten veroverd. Hier komt voor eerst de sectie, die de Ingewikkelde problemen van het openbaar leven moet bestudeeren en katholieke prin ciepen moeten toepassen in de ver schillende hervormingen, die zich in deze jaren hun weg banen. Het pro bleem van het corporatisme en ook het probleem der partijen zal hier Zes milliard! En nu denk ik aan die vele mensch- beesten die 's Zondags en op de ker misdagen door de straten onzer ste den en dorpen waggelen, en brullen en brallen dat de sterren beven. Nu denk ik aan de vele vechtpar tijen en woorden die meestal het ge volg zijn der dronkenschap, welke vóór het tribunaal als een verzach tende, zoo niet verontschuldigende omstandigheid wordt ingeroepen. Nu denk ik aan de tallooze vrouwen en moeders, die den huiselijken vrede, de onderlinge liefde, de ouderlijke vreugde, den stoffelijken welstand zien verwoesten door den drank, onder het oog eener al te lijdelijke wet. Nu denk ik aan de tienduizenden havelooze, lamme, misvormde, tering- lijdende kinderen en dompelaars, die geen zonnige toekomst zullen begroe ten, en hun ongeluk te wijten hebben aan dengene die hun het leven schonk, en hun vader moet heeten. Nu denk ik aan de duizenden dron kelappen, die alle gevoel van men- schelijke fierheid, liefde, trouw en eerbaarheid vertuischen voor een pint Bock of Drij draad, en op den koop toe hun kindschap Gods ver smijten, en toch menschen zijn, of zijn moeten. Nu denk ik aan mijn volk met zijn vele rijke en schoone gaven, dat den treurigen eersten prijs in 't drinken wegkaapte, mijn Vlaamsche volk, dat de vijand niet beter kon knellen en knechten dan bij middel van den drank, waardoor, in den loop der tij den, menig ras werd uitgeroeid, me nig volk werd verbasterd, menig land van zijn vrijheid werd beroofd. Maar wat geeft een grootbrouwerij om dat alles ze teert immers op de miserie van het volk. Verleden jaar werd er door ons volk zoowat voor zes milliard verdronken. Dat is, dooreengerekend, voor meer dan drie duizend frank per huisgezin. En men klaagt over crisis! Dat is ongeveer driemaal meer aan drank dan aan brood. En men zegt: het brood is te duur! Dat is een som waarmeê men ruim honderd twintig duizend werkmans woningen kan bouwen, van vijftig duizend frank elk. En men zet alles op haren en snaren om de krotten te doen verdwijnen! Het land sleurde zoowat een mil liard er van binnen in betaalde rech ten. Arm land, dat den maatschap- pelijken kanker van het alcoholisme laat voortwoekeren om er baat bij te vinden, en zijn altijd hongerige Staatskas meê te voeden. Uitzinnige berekening die heurzelve misleidt en benadeelt. Immers, hoeveel heeft de Staat jaarlijks uit te geven voor verbete- ringsscholen? Want volgens Dokter Rouvroy, van Mol, zijn de gevallen der misdadige jeugd voor 75 te wijten aan het drinken der ouders. Hoeveel voor de kolonies van wel dadigheid? Want 75 der landloo- pers komen er aangeland door de schuld van den drank, bevestigt Dok ter Vervaeck. Hoeveel voor de gestichten van te ringlijders? 't Is om te huiveren bij 't vernemen van het aantal slacht offers dat het misbruik van drank hierheen drijft. Hoeveel voor de gevangenissen? Want, volgens Dokter Fred, van Eeden, komen 80 van de geweld misdrijven op rekening van den al cohol. Wanneer, vóór een paar jaren, mi nister Cocq de krankzinnigengestich ten en gevangenissen bezocht, stond hij verslagen voor het stijgend aan tal opgeslotenen, en moest bij monde van de bestuurders vernemen, dat die aangroei te wijten was aan 't mis bruik van gealcoholiseerde dranken. Zijn er dan toch zoovele wetgevers betrokken in de winst der grootbrou werijen, dat men liever een volk ziet verzuipen, dan den zondvloed van 't verdommelijk spoelsel in te dijken? Dit is Dr Nils Beskow nagesproken: Er stond eens een man buiten voor de deur eener herberg, waarvan hij een getrouw bezoeker was geweest. Hij had een meetstok, en daarmeê mat hij heel nauwkeurig de hoogte en de breedte van de deur. En alsof hij er niet zeker van was dat hij goed gezien had, nam hij opnieuw de maat. Dan schudde hij plotseling het hoofd, als was er iets dat hij niet begrijpen kon, en begon in zich zelf te praten: «Een wonderlijke deur!» zeide hij. Ik bezat een mooi huis en mooie meubels, en dat is door die deur ge gaan. Ik had een beminnelijke vrouw, haar lach en de blos van haar vreugd is door deze deur vervlogen. Ik had zes kinderen, drie ervan wer den door deze d£ur naar 't kerkhof gedragen, een ligt ziek in ons ar moedig huis, de twee andere ken nen den weg naar deze deur. Ik ge noot de achting en 't vertrouwen der menschen, en dat is allemaal den zelfden weg ingegaan. Nu sta ik hier doodarm en veracht. En toch is die deur maar twee en half meter hoog en een meter breed. Een wonderlijke deur! En... er worden in de wereld veel van die deuren gevonden! DE KEMPE. Een weezenhuis, pas gesticht door de Broeders Moristen, te Horsens (Jutland) in het protestantsch Denemarken, zou gaarne een fatsoenlijk thuis hebben voor den Heer des Heeren, en verzoekt welstel lende en godminnende zielen om een hulp, ten einde de kapel van het noodza kelijkste te voorzien: altaarversiering, priestergewaden, enz. Daar het l..nd protestantsch is en de Broeders onbekend zijn, is er ter plaats geen hulp te bekomen. Moge Maria-Middelares eenige lezers van dit blad bewegen en aanzetten ook een kleintje over te hebben om de kapel van het noodigste te voorzien. Aan den arme gegeven, is Gode geleend; en het gebed der weezen is krachtig voor hun weldoeners. Voor geldelijken steun: Postrekening Missiehuis en Juvenaat der Broeders van Maria (Moristen) Pittem, nr 4020.02. Voor voorwerpen op volgend adres: E?rw. Broeder Raymond, Procurator der Broeders Morisen, Pittem. (■BBaaaaaaaBHiaBBBzasaiiBBia De wet? Och ja, we hebben, meen ik ook een record in wetten op alles en nog wat, cok op Cs dronkenschap. En volgens deze wet moet de open bare dronkaard in de doos worden ge draaid. Maar hoevelen worden er ge straft voor loutere dronkenschap? Volgens de wet mag een caféhouder geen drank meer geven aan beschon- kenen. Hoeveel herbergen worden er gesloten voor de overtreding van die wet? Werd er ingegrepen dan ver dwenen 80 herbergen binnen 't jaar. lassaaaBBBBBSBBBSBBl&SBBaBBII HET PROGRAMMA DER SECTIE VOOR KATHOLIEKE ACTIE Na verschillende voorbereidende verga deringen is het programma voor de sectie der Katholieke Actie in het Kongres van Mechelen, definitief vastgesteld. Volgen de onderwerpen zullen volgens een vast afgelijnd plan behandeld worden. 1. - «Laikaat en Katholieke Actie», door Z. E. H. Professor Dondeyne, Hoog leeraar, Leuven. 2. - De principieele beschouwing over het probleem der kernendoor E. H. J. Veys, Proost van het Mannenverbond voor K. A., operinge. 3. - «Toepassing der kernmethode in de gespecialiseerde beweging», door Juf frouw Pauwels, nationale propagandiste van V.K.A.J. 4. - Organisatorische inrichting en massaverovering», door Z. E. H. Engelen, Proost der B. J. B. 5. - «Verhouding tusschen het uitstra lingsgebied (niet kerkelijk georganiseerd leekenapostolaat) en de K. A.door Z. E. H. Kan. Cardijn, Algemeen Proost der K.A.J. 6. - De rol van den leek, inzonderheid van den intellectueel op eigen gebied door Prof. .Vander Schueren, Hoogleeraar, Leuven. 7. - Specialisatie en coördinatie in het algemeendoor Z. E. H. Kan. Dubois, Algemeen Proost der K. A., bisdom Brugge. 8. - De K. A. voor volwassenen door Lucien Deschodt, Algemeen Voorzitter J. V. K. A. en Mannenverbond Brugge. 9. - «Katholieke Actie en de technische diensten door E. P. Morlion, O. P., Be stuurder van Docip - Katholieke Pers centrale. 10. - «Voorlichting van priesters en volk omtrent wezen en doel van Katho lieke Actie», door Mgr. Cruysbergs, Vice- Rcctor Universiteit van Leuven. NOTA: Er worden geen afzonderlijke secties voor de vrouwelijke K. A. ingericht tenzij voor het onderwerp: «Coördinatie en specialisatie in de V.J.V.K. A.door Z. E. H. Van Bossuyt, Algemeen Proost van het V. J. V. K. A. HET OUDE KL008TER VAN VOORMEZELE, naar de teekening uit Sanderus. vraagt of werkelijk dit artikel de vrijstel ling van de factuurtaks voorziet voor de levering van veevoeders en meststoffen aan landbouwers. Artikel 8 waarvan hierboven spraak, voorziet alleen dat vrijgesteld zijn van de factuurtaks, de facturen die betrekking hebben op de levering aan partikulieren. Wanneer een landbouwer veevoeder of meststoffen aankoopt voor zijn bedrijf, dan kan hij niet beschouwd worden als partikulier en kan hij bijgevolg niet de vrijstelling genieten die voorzien is in het aangehaald artikel. Bij voorbeeld: een landbouwer koopt 100 kgr. maïs voor zijn kiekenkweekerij, dan kan de aankoop niet beschouwd wor den als zijnde een aankoop gedaan door een partikulier. Integendeel, een persoon die alleen kiekens houdt voor eigen ge bruik, koopt 5 kgr. maïs. In zulk geval is de aankoop door een partikulier gedaan voor eigen gebruik of dat van zijn gezin en kan er bijgevolg vrijstelling zijn van de taxe naar luid van het artikel dat wij hierboven hebben aangehaald. Het is dus heelemaal ten onrechte dat ongezegelde facturen aan landbouwers worden afgeleverd voor aankoopen die ze doen voor de uitbating van hun bedrijf. IBBBBSBBBBBBHEBBIIBBaBMBdiflBBa MINISTERIE VAN KOLONIËN. Pentcekeningen van ff. Levecque. VOORKEUR AAN INLANDSCHE KOOPWAREN Indien mannen en vrouwen, hij 't aan koopen van voedsel, meubels, kleederen, zeep en waschpoeder, autos en radios, enz., bij gelijken prijs en gelijke hoeda nigheid de voorkeur geven aan inland- sche waren, zij zouden de nijverheid in eigen land grootelijks bevoordeeligen en de noodlottige werkloosheid aanzienlijk verminderen. BELGISCHE BEDEVAART NAAR HET HEILIG LAND, 1938. Vertrek uit Brussel: 16 Augustus. Terugkomst te Brussel: 20 September. Reisplan: Brussel, Parijs, Marseille, Na pels, Athcnen, Instanbul, Rhodes, Bey routh, Damascus, Capharnaüm, het meer en de stad Thiberias, Cana, berg Thabor, Nazareth, Carmelusberg, Jeruzalem. Beth lehem, St Jan ln de Bergen, Jericho, de Doode Zee, Caïro, de Pyramiden, Heliopo- lis, Alexandrië, Marseille, Parijs, Brussel. Voor programma en verdere Inlichtin gen zich te wenden tot E. P. Daniël Lap pan, Kommissaris van het Heilig Land, Oude Violettenlei, 10, Gent. POLITIE VAN DEN HANDEL IN ZAAIZADEN, PLANTGOED, MESTSTOFFEN EN VEEVOEDER. Het Ministerie van Landbouw brengt ter kennis der belanghebbenden dat de regle menteering, genomen in uitvoering der wet van 15 Juli 1931 voor doel heeft be drog of vervalsching te beletten in zake zaaizaden, plantgoed, meststoffen en vee voeder. De koopers zullen reeds groote waarbor gen hebben als zij zich uitsluitend wenden tot gunstig gekende firma's, als zij alle verpakkingen weigeren die niet voorzien zijn van een goed gesteld en verzegeld etiket en bereid zijn, voor een goede waai den juisten handelsprijs te betalen. De koopers wenden zich te weinig tot de laboratoria om de geleverde waren te doen onderzoeken, wat vooral gewsnscht is voor zaden, samengestelde meststoffen en samengestelde voeders Zijn belast de belanghebbenden volle dig in te lichten over de Reglementeering en met het toezicht op den handel: De Bestuurders der Rijkslaboratorla, De Rijkstuinbouwconsulenten, De Rijkslandbouwkundigen. De belanghebbenden kunnen zich ook wenden rechtstreeks tot den Minister van Landbouw. Wanneer bepaalde feiten van oneerlij ken handel, bedrog v.f vervalsching wordt bekend gemaakt, wordt er, op staanden voet, een grondig onderzoek ingesteld. Overtreding der Reglementeering, van aard handel of landbouw te schaden, wor den aangeklaagd bij het Gerecht. AARDIG Een man krijgt een onwettig kind en erkent het voor 't zijne in den ge boor te- akt. De vrouw trouwt wat later met een anderen man, en man en vrouw erkennen beiden het vorig kind als het hunne, en wettigen alzoo 's kinds toestand volgens art. 331 B. W. De ware vader sterft, broeders en zus ters nalatende, die geheel de erfenis op- eischen. Maar het onwettig kind .yrant een proces in om de helft der erfenis toe gekend te zijn, volgens art. 757 B. W. en' het komt zijn proces te winnen te Ber- gen( Mons). 1. - DE KUNSTPLAKBRIEVEN VOOR DE XVII8 IJZERBEDEVAART De plakbrief voor de XVII8 Bedevaart is prachtig uitgegeven (werk van kun stenaar G. De Keyser). De geest der 3 gehuldigden van dit jaarFirm. Deprez, Frans Kusters en Hubert Willems wordt er symbolisch in voorgesteld onder de vorm van 3 zwenkende blauwvoeten, die langs den IJzertoren zweven en daar onder het woord Heldenhulde in her innering van het 20-jarig bestaan van deze stichting aan het front. In 3-kIeurendruk uitgevoerd (grootte lm.x0.62m.) is het wederom een kunstwerk dat in stijgende lijn het aantal kunstplakhrieven van de ijzerbedevaart komt verrijken. Rekening houdend met de moeilijk tij den zal de plakbrief dit jaar slecht 1,50 fr. 't stuk (vrachtvrij) aangerekend worden. Wederom zullen de plakbrieven in kar tonnen rollen verzonden worden, dit om het beschadigen ervan te beletten. Ook deze kosten slechts 1,50 fr. zoodat men telkens bij elke bestelling 1,50 fr. meer moet voegen voor inpakkosten. Wie 10 plakbrieven (15 fr.) bestelt, ontvangt de kartonnen rol kosteloos. Alle zendingen van plakbrieven zijn vrachtvrij. Voor bestellingen schrijve men geen nuttelooze brieven, men vuile eenvoudig een postcheck in op Nr 113.465 (Cl. De Landtsheer, MariaDoolaegheslraat, 35b, Diksmuide) en vermelde duidelijk achter aan wat men wenscht, b.v.Stuur mij 10 plakbrieven van 1,50 fr., is 15 fr. Dat is de beste manier die het minste tijd en geld kost, en alles wordt U een paar dagen later vrachtvrij thuis gezonden. 2. - VOOR DE VERZAMELAARS Het Sekretariaat meldt met genoegen dat, van alle vroegere kunstplakbrieven, enkele exemplaren bewaard bleven; de liefhebbers-verzamelaars kunnen dus nog steeds al de kunstplakbrieven bekomen vanaf de ll8 tot de 178 Bedevaart. Bijzonder geschikt voor het versieren van lokalen, Vlaamsche Huizen, enz. Voor 12 fr. wordt de volledige verzameling vrachtvrij opgestuurd. 3. - EEN KOSTELOOZE KUNSTPLAK- BRIEF VAN DEN IJZERTOREN Om het regelmatig torenbezoek in den loop van het jaar aan het publiek beter aan te bevelen werd een mooie IJzertoren in 3 kleuren ontworpen a) met Vlaamsche tekst, bijzonder ge schikt voor al onze Vlaamsche lokalen, enz. b) met zelfde toren, maar met 5-taligen tekst, dus bijzonder geschikt voor de kust en die plaatsen waar hij de aandacht kan trekken van een internationaal publiek. Deze Torenplakbrieven worden KOS TELOOS gestuurd in de hoeveelheid die door onze propagandisten wenschelijk wordt bevonden. Wij vragen dus drin gend, aan al dezen die ons werk willen helpenvraag ons de noodige kostelooze Torenplakbrieven aan (goed vermelden hoeveel ééntalige en hoeveel 5-talige men verlangt) en hang ze op een goede plaats in uwe lokalen, of doe ze aanplakken op die plaatsen waar zij stellig de aandacht zullen wekken van het reizend publiek. Het werk der Ijzerbedevaart zal er U ten zeerste dankbaar om zijn. (Sekreta riaat, Maria Doolaeghestraat, 35b, Diks muide.) Er wordt ter kennis gebracht van de houders van obligaties 6 t. h. der Union Nationale des Transports Fluviaux (UNATRA) die de vermindering van oen waarborgsvoet der Kolonie op 4 t. h. heb ben aanvaard, dat zij, vanaf 2 Juni 1936, hunne titels zullen mogen neerleggen op de Nationale Bank van België (Dienst der Staatskas) te Brussel en in de provincie, ten einde de bonificatie te bekomen van 10 t. h., hetzij nominaal fr. 50 per titel, uitbetaald in obligaties der Koloniale Schuld 4 t. h. 1936, ingenottreding op 1 Januari 1936. Een neerleggingstijd van acht dagen zal kunnen worden vereischt. I1H11IIIIIIIII1IIIIII2MIII geven gelegenheid tot bewonderen van den en allerhande aantrekkelijkheden. GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE DEN! NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS. DOE HET ZONDER UITSTEL. DANK ER CM 1 Wie met Kosmos reist, reist veilig! Men kan zich van nu af reeds laten inschrijven voor de hiernavolgende reizen: 3 Dagen: BELGISCHE ARDENNEN. Prijs 395 frank. Afreizen op 27 Juni, 12 en 26 Juli, 15 en 30 Oogst, 13 en 20 September. 4 Dagen: MONT ST-MICHEL. Prijs 795 frank. Afreizen 28 Juni, 12 en 22 Juli, 5 en 23 Oogst, 9 September. 4 Dagen: ARDENNEN en GROOT HERTOGDOM LUXEMBURG. Prijs 495 fr. Afreizen op 4 en 19 Juli, 4 en 22 Oogst, 5 en 12 September. 5 Dagen: RIJNBOORDEN. Prijs 695 frank. Afreizen op 5 Juli, 8 en 31 Oogst, 7 en 13 September. 7 Dagen: ZWARTE WOUD. Prijs 1150 fr. Afreizen op 19 Juli en 8 Oogst. 7 DagenZWITSERLAND met bezoek aan KUSSNACHT. Prijs 1295 fr. Afrei zen op 27 Juni, 26 Juli, 24 Oogst, 5 September. 9 Dagent LOURDES. Prijs 1695 frank. Afreizen op 24 Juni, 17 Juli, 6 en 25 Oogst, 12 en 22 September. 15 Dagen: OOSTENRIJK. Prijs 2325 frank. Afreizen 18 Juli, 20 Oogst. 12 Dagen: NICE en AZURENKUST. Prijs 2475 fr. Afreizen: 30 Juni, 19 Oogst. Regelmatige reizen worden ingericht naar Parijz, Vogezen, Zwitsersche Meren, Duitschland, Jura, Savooie en Alpen, Centraal Europa, Italië, enz. Voor alle inlichtingen en inschrijvingen gelieve men zich te wenden bijKOSMOS TOERISME Groote Markt Koning Albert I, 26 of bij onzen Vertegenwoordiger! IEPER Tel, 515. TE POPERINGE: M. Paul VanPruwaene, Noordstraat, Nr 16. OPENING MET 25 JUNI

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1936 | | pagina 9