Simon van Cyrene In de Katholieke VlaamscheVoikspartij Hef Failliet van de Vo'ksfrontpoütiek DE LES VAN WARDüTÖÖM Voor Katholieke samenwerking KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER NA DE RAMP VAN BRASSCHAAT Een zeer belangrijke Vergadering op Zondag 7 Maart K.V.V. vergadert heden Zondag 7 Maart INTERNATIONA AL OVERZICHT Vóór dat K. V. V. vergadert te Brussel door ANCRÉ OiMETS [VERKOUDEN KINDEREN?) ZONDAG 7 MAART 1337. .10 BLADZIJDEN. - 40 CENTIEM. 3H| «DE HALLE» r2 Katholiek Weekblad van leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. Ii 3 3 ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per po«t) 3 innen land 29.fr. 1 §f B ïlgisch Kongo 40.fr. g s Frankrijk 40.— fr. g Alle andere landen 60.fr. iledcsrtrkcri iim veranhe&orétüik teer SE jg h> srtihth. HALLE 5' JAAR. Nr 10. TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten pe, regel 1.fr. fr. toeL v. ber. m. adr t. bur. Kleine berichten (minimum) 4.— fr. Rob «ber. en Bedank, (min.} 7.fr. Drukker- U itgever SANSEN-VANNESTE, Poperinge Tel. Poperinge N" 9 Postcheckrekening Nr 155.70 Jezus waggelde onder zijn kruis, bezweek en viel zoo lang Hij was. De officier raasde, de soldaten vloekten. Dat gebeurt nog in 't leger als 't niet foetert. Een man kwam van zijn werk; hij had neerstig gehovenierd en verlang de om thuis te zijn voor het middag maal. Juist van pas, zegden de solda ten. Pak vast, maat. Requisitie en corvée zijn ten. allen tijde eigen aan den troep. De gewapende mannen vroegen Si mon niet: Hebt gij goesting, ontziet gij *t niet? En waarom draagt gij dat kruis niet, gij trekt daarvoor uw solde. Ik ben toch niet veroordeeld. Laat mij gerust, laat mij naar huis gaan, 't is dicht bij den noen, 'k heb honger en 'k ben moe van werken. Praten moogt ge, man, maar dra gen moet ge. Geern of noo, dat is eigen aan 't kruis, 't moet gedragen worden. Het is rioetewerk. Simon steigerde, bedankte voor de eere. Het commando klonkVoor waarts! vrijwilliger tusschen twee gendarmen. De stoet ging vooruit, het leger staat niet voor één man. Simon stee i- te de vracht al peinzend: Mijn eten zal koud zijn als ik thuis kom, wat zal mijn vrouw zeggen: als ze mij maar niet verwijt: Ge komt te laat, ge hebt weer in de herberg gezeten. In de herberg? Het is .stikkend heet en 'k heb niets over mijn lippen ge had. En de geburen Heel 't kwar tier zal me uitlachen: Simon, wat hebt gij uitgericht? Een kruis dragen, 't is een schande voor de boomen. Ik ben er wel mee. Had ik het ge weten, langs een andere straat, ook met een omweg was ik huiswaarts gekeerd. Mijn spa woog zooveel niet als dit zwaar kruis, dacht Simon. Hij bekeek den grooten Lijder en het bloedspoor dat Hij na eiken stap op de straatsteenen achterliet. Een blik vol dankbaarheid was op hem gevestigd. Simon vond dien man sympathiek en vergat zijn soep. De stoet ging vooruit Hij kreeg compassie met den Ver oordeelde die er toch geheel anders uitzag dan die twee anderen. Hij ziet er niet boos uit, eerder een brave man, onschuldig, meende Si mon. Voetje voor voetje ging de Zalig maker voort. Wanneer Simon die kroon bekeek met stekkers en het spotgelach hoor de der menschen had hij nog meer medelijden. Simon, vooruit jongen, 't is nog be ter dat kruis te dragen dan er te moeten aanhangen. Ha! 't leven ls toch een aardig dingen, de morgen weet niet wat de avond brengen zal. Ik wrocht in mijn lochting en als ik tegen den middag naar huis ging, blij na het werk en vol appetijt, daar grijpt mij een sergeant bij den arm en duwt mij een kruis op den schou der. Moed. Nog een duwtje het is niet ver meer. Vooruit bergop. Wat zou ik klagen, als die Man van Smarten niet eens verzucht. En wie weet wat hem nog te wachten staat. En Simon knikte vriendelijk Jezus iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiaiiiiï tegen en sprak Hem moed in. Op het einde bekloeg hij het niet meer, hij droeg geerne den last, zelfs blijmoedig. En zie opeens begon dat kruis min te wegen. Hij droeg het als zijn spa. En had hij maar geweten voor wien hij droeg, de soldaten hadden hem niet moeten dwingen. ONS KRUIS Eens aan den hoek van een straat passeert het kruis in ons leven. Het komt onverwachts op het oogen- blik dat men verhoopte de zijnen weer te zien, thuis zijn voeten onder tafel te zetten, op 't moment der ver hoopte verkwikking en welverdiende rust. Het komt den Zaterdag avond als triestig week-end of daags vóór de groote vacantie. Het komt een maand eer men op pensioen gaat. Het kruis eischt U op, gij kunt er niet van tusschen, het vraagt U niet: Hebt gij goesting? Ben ik welgeko men, ongenoode gast. Morren en tegenpreutelen baten niet. Dragen moet gij. En het kost moeite, vooral in 't eerste, het vraagt last en In spanning meest in 't begin. Het is dit sterfgeval in de familie, een wezen verdwijnt dat men niet missen kon. Het is de ziekte, die zooi: die niet mee wil, of die dochter die kennis heeft met entwat van niet. Het is vandaag dit, en morgen wat anders, en toch altijd dragelijk. Het beste kruis is hetgene met lief de aanvaard wordt. Het moet toch gedragen worden. Men heeft er niet naar gevraagd, en had men er naar gevraagd, men was liever onverhoord gebleven. Het kruis is kruis zoolang men het niet geerne draagt. De mensch sleept zijn kruis, maar opeens ontwaart hij het bebloede we zen van den Gekruisigde en de last verlicht, de weg schijnt korter, de schouder sterker. Nog eenige minu-« ten en wij zijn er boven op, een «dank U» van den kruisdrager zal ons loon zijn. Als een God-mensch de hulp niet heeft willen missen van een ander mensch, Hij weet toch wel dat wij ook alleen niet voort kunnen. Er is ook een entrainement in 't kruisdragen. Als het begint te zwaar te wegen dan neemt O. L. Heer zelf ons kruis en wordt voor ons een Simon van Cyrene. Simon werd beloond. Zijn zonen Rufus en Alexander groeiden op tot goè christenen, zijn vrouw werd door St Paulus geciteerd in den brief tot de Romeinen. Zulke citatie is nog meer dan vermeld te worden in de kroonorde. Wie zal zeggen welke belooning Si mon hierboven kreeg omdat hij 1 km. ver 's Heeren kruis droeg, al was het ook eerst met tegenzin. Alle kruis komt van God en is wel gekomen. Dit verstaan de kruisdra gers jaarlijks in de Boetprocessie van Veurne. Simon, nu dat hij troont in den schoonen hemel peinst niet meer op de karwei van het middaguur en het gemiste noenmaal. Hoeveel menschen die den kruisweg doen hebben hem aan de 5c statie niet geprezen: Simon, 't is schoone van uwentwege. En dat al omdat hij eens in het drama Christi een rol van figurant vervulde en over zooveel jaar twee houten balken een ende verre droeg. A. B. DE OVERSTROOMINGEN IN VLAANDEREN Jj t ÏTR y Dear het voorloopig Directorium der Katholieke Vlaamsche Volkspartij werden de afgevaardigden der arrondissements- vereemgingdn en der bi} de K. V. V. aan gesloten groepen uitgenoodigd tot een BUITENGEWONE ALGEMEENE VER GADERING, die zal plaats hebben In de lokalen der Kath. VI. Volkspartij, Broek straat, 23, te Bruss.l, heden Zondag, 7 Maart, te 10 uur. Bij het nazien der dagorde, zullen alle Katholieke Vlamingen het uitzonderlijk belang dezer algemeene vergadering be grijpen. Vooreerst zal door Senator VERBIST, voorzitter der K.V.V., verslag worden uit gebracht over de werking van het voor- loopig Directorium dat op 11 Oktober 11. door de Algemeene Vergadering der Ka tholieke Unie werd benoemd. Daarna zal de H. P. W SEGERS ver slag uitbrengen over het sociaal program ma der Katholieke Partij. Dit programma werd voorbereid door een bijzondere kom missie, waaraan verschillende personali teiten uit de heide landsgedeelten en ver tegenwoordigers der partijgroepeeringen hebben medegewerkt. De Algemeene Ver gadering zal verzocht worden dit pro gramma goed te keuren. De H. DE VLEESCHAUWESR, Kamer lid, zal vervolgens spreken over het Vlaamsch-Nationaal programma van de Katholieke Vlaamsche Volkspartij. Dr EDG. DE BRUYNE zal dan verslag uitbrengen over het algemeen politiek programma der partij. Verder zullen de afgevaardigden de standregelen der Katholieke Vlaamsche Volkspartij bespreken en goedkeuren. Ten slotte zal het bestendig Direkto- rium der K. V. V. door de Algemeene Ver gadering benoemd worden. De afgevaardigden worden verzocht hun uitnoodiging mede ta brengen en te no- teeren dat de vergadering stipt te 10 uur begint. Indien de dagorde in den voormid dag niet kan worden, afgehandeld, zal de vergadering in den namiddag worden voortgezet. Het is een zeer belangrijke verga dering, én voor Vlaanderen én voor de hergroepeering der katholieke po litieke krachten in het Vlaamsche land. Er bestaat namelijk een Vlaamsch nationaal statuut» aan de dagorde. We hopen hieruit te zullen vernemen wat eigenlijk door K.V.V. bedoeld werd met de zelfstandige politieke Vertegenwoordiging van het Vlaam sche land. We verwachten ons dus aan de uitwerking van een publiek rechterlijk statuut voor Vlaanderen, die wat klaarheid zal brengen in de meeningsgeschillen omtrent federa lisme. En vooral, naar we verhopen, de mogelijkheid zal openstellen om eens en voor goed aan het Vlaamsche vraagstuk binnen afzienbaren tijd een afdoende oplossing te geven. Een ander punt is het partij-sta tuut zelf. De huidige reorganisatie van de K.V.V. moet niet op zichzelf alleen worden beschouwd, maar voor al in verband met de concentratie mogelijkheden der toekomst, die, spijts alles, nog open blijven. Daar om is het noodzakelijk dat de Vlaam sche arrondissementeele afgevaardig den de amendementen zouden steu nen, die neergelegd zijn tegen het oorspronkelijke voorstel, en die voor doel hebben: de federatieve inrichting der partij te handhaven, zooals aan vankelijk beslist bij het oprichten der twee directoria, en anderzijds, zonder het contact met de stands- groepen te verbreken, partij-éénheid willen doordrijven. Waar de oorspronkelijke statuten vertrekken van het Blok der Katho lieken om te komen tot P.C.S. en K. V. V. als onderafdeelingen, daar moeten Walen en Vlamingen vertrek ken van de hun eigen zelfstandige organisaties. Het contact tusschen beide kan verzekerd worden door de Directoria. In ieder geval, dit vol staat. Gemengde partijraden en con gressen brengen ons fataal terug naar het tweeslachtig karakter van de oude Unie. De standen moeten niet afgebro ken maar aangevuld. Op politiek plan moet het standpunt van den stand opgeslorpt worden door het natio naal standpunt Mandataris en par tij-lid zijn Staatsburgers in de eer ste plaats, geen standsburgers. De partijstructuur moet aan die begrip pen beantwoorden. Het volstaat in de partijbesturen het aantal afge vaardigden der standen tot een min derheid te herleiden. Hun rol moet er eene zijn van voorlichting. Zonder deze wijzigingen mocht gerust be weerd dat men een nieuw etiket op dezelfde flesch heeft geplakt. Hooger Leven.») IliS&É Te Ove.rxne*~e, in de omfrevinj van het meer. GBI&KBSS3!B&BBItff&K5fcE2S2:&r*r7£fe^<£8ZR£VIBH(IBMB9Bff'BHME;3BC} Dl VERWEZENLIJKINGEN! IN FRANKRIJK Het is nu. ongeveer acht maanden dat in Frankrijk, de reaeering Blum aan het bewind kwam mei een pro gramma dat aan de arbeiders het paradijs op aarde beloofde: verhoo gingen van loonen, vermindering van den arbeidsduur, betere steungelden, enz. Van dat programma werd veel verwezenlijkt, veel meer dan redelij kerwijze, de moeilijke omstandighe den in acht genomen, kon gedaan worden. De loonen werden verhoogd, de ar beidsduur werd verminderd, de socia le steungelden verbeterden, maar ten koste van welke offers! Het pro- duktiemechanisme werd ontredderd, doordat vele industrieën de winst marge, noodig voor hun voortbestaan, zagen verdwijnen en de Staatsbe- grooting wees een steeds stijgend en onrustwekkender deficiet, die einde lijk moest leiden tot de devaluatie in September van verleden jaar. Daar door werd momenteel de toesiand fi nancieel opgeklaard en ook de pro- duktie herstelde zich gedeeltelijk doordat de devaluatie aan de expor- ieerende industrieën weer een winst- surplus bood. Doch de Staatsfinan ciën waren maar tijdelijk in even wicht. Weldra groeide weer het defi ciet om steeds op te klimmen tot reus achtiger bedragen. Om het budget weer in evenwicht te brengen dringt zich de noodzakelijkheid op van lee ningen met astronomische cijfers. Deze beloopen minimum 28 milliard. Volgens sommigen zouden 50 milliard niet volstaan. Voor het plaatsen van de leeningen beroept men zich ge deeltelijk op het binnenland, bij mid del van schatkistbons en men hoopt dat deze wel 20 milliard zouden kun nen opbrengen, en gedeeltelijk op het buitenland. Londen verstrekte reeds een bankkrediet van 40.000.000 pond. In regeeringskringen ziet men de toe stand niet wanhoopig in, doch voor aanstaande politieke en economische persoonlijkheden hebben zeer pessi mistische verklaringen afgelegd. Het vertrouwen in de financieele toestand werd danig geschokt dat vele kapita len de wijk nemen naar het buiten land, zoodanig dat gevreesd wordt dat de verwachte leeningen nooit zullen kunnen geplaatst worden. BLUM MOET ZICH VERANTWOORDEN Vrijdag is Blum in de Fransche Kamer verplicht geweest om zijn po litiek te verantwoorden en de oud- eerste minister Flandin, heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de tot nu toe gevoerde politiek heftig aan te vallen. Hij heeft gewezen op de zeer slechte financieele toestand en Blum toegeroepen dat hij het land recht naar den afgrond leidt. Hij wees vooral op het feit dat de regee ring door zelf aan klassenstrijd te doen en de bedreiging het kapitaal te onteigenen alom wantrouwen heeft verwekt. Zijn plicht was geweest met alle Franschen samen te werken. Hij heeft het land op de rand van het failliet gebracht door een experiment te wagen dat noodzakelijk moest lei den tot een fatale ontknooping en als de proefneming zal mislukt zijn zal natuurlijk alle schuld geworpen wor den op het kapitalisme. Andere spre kers betoogden dat zelfs de arbeiders tenslotte niet geprofiteerd hebben van de gevoerde politiek daar de loonen wel verhoogd zijn maar de levens duurte tenslotte evenrap is omhoog gegaan, zoodat er van de zoozeer aan gehaalde verhooging van koopkracht van de loonen niets in huis is geko- IB3BIBBBB3BBUBSBBBBEBSESE31X3Ü men. Nog anderen wezen op de al macht van de socialistische en com munistische vakverbonden die de an ders gezinde arbeiders het leven on mogelijk maken. Voor de werken aan de wereldtentoonstelling van Parijs werden aldus alleen arbeiders aan geworven, die lid waren van een so cialistisch of een communistisch vak verbond. Het antwoord, van Blum was heel vaag en onvoldoende. Toch werd de gestelde vertrouwensmotie in het re- geeringsbeleid aangenomen met een meerderheid van 361 tegen 209 stem men, wat wel wijst, dat de slagwoor den van de volksfrontregeering nog bij machte zijn om de hachelijke toe stand van het land tijdelijk te ver doezelen voor haar aanhangers. HET SOCIALISTISCH- COMMUNISTISCH EENHEIDSFRONT Intusschen heeft Blum bekend ge maakt dat op 1 Mei eerstkomende een eenheidsfront van socialisten en com munisten zal opgericht worden. Dat beteekent niets minder dan dat het socialisme in Frankrijk dood is of tenminste in doodsstrijd verkeert. Het Fransch socialisme wordt opgeslorpt door het communisme. Dat is trou wens de bevestiging van een toestand die reeds vanaf het bestaan van de volksfrontregeering bestaat. Immers vanaf haar geboorte is de volksfront regeering de gevangene van de com munisten, die de wilde stakingen en fabrieksbezettingen hebben uitgelokt bij herhaling. Zij wachten op het gun stige oogenblik de diktatuur van het proletariaat- in Frankrijk uit te roepen en dat oogènblik zal zich aan bieden wanneer de financieele toe stand zoo erbarmelijk zal geworden zijn dat de wanhoop zich van de groote massa zal hebben meester ge maakt. Dat zal het oogenblik zijn om alle schuld op het kapitaal te laden en het kapitalistische regiem om ver te werpen. Voor het oogenblik maant Blum het volk aan om de e.schen tijdelijk te laten varen om de re geering na de groote hervormingen die ze invoerde weer op adem te laten komen. Verder vraagt hij dat het zich zou bezadigd toonen. HET GEVAAR VOOR BELGIE De huidige toestand in Frankrijk interesseert Belgie in hoogste mate daar alle groote politieke gebeurte nissen in het Zuiden steeds een ge weldige terugslag hebben gehad bij ons. Er bestaat dus gevaar dat Frank rijk een communistische sovjet-repu bliek wordt al zal het wellicht dien naam niet dragen. Als die er komt zal het de schuld zijn van de radi- kaal-socialisten die thans ook in de regeering zitten en de meerderheid helpen uitmaken. Zij zijn geen com munisten, een groot deel van de ra- dikaal-socialisten is zelfs rechts ge oriënteerd. Thans hebben ze de ver trouwensmotie gestemd omdat ze de regeering zooals ze nu is nog tijdelijk willen redden. Een regeeringscrisis im mers zou gepaard gaan met kameront binding en nieuwe verkiezingen en de radicaal-socialistische partij zou deer lijk gehavend uit den strijd komen. Het is echter niet uitgesloten dat ze bij een volgende gelegenheid onder de druk van hun kiezerskorps toch de beslissende daad stellen. Frankrijk staat op den tweesprong. Ofwel her wint het Fransch nationalisme zijn verloren prestige en komt er een gun stige kentering, ofwel zegeviert het communisme wat waarschijnlijker is en dan wordt de toestand hachelijk voor West-Europa en inzor.der voor Belgie. De naaste toekomst zal ons daarover inlichten. (Verboden nadruk.) ROSKAM. IBS3SZBB£BBBBELuLS3JSJIBBB De ongelukkige slachtoffers ten grave gedragen. Een achtste slachtoffer. Op Zaterdag 27 Februari hadden te j Antwerpen de plechtige lijkpiechtighedcn plaats voor de begraving der z:ven eerste slachtoffers van de ramp van Bra schaat- Polygoon. Talrijke generaals en hcoge officieren, alsmede een groote menigte burgerlijke overheden, woonden de plech tigheden bij. In O. L. Vrouwk:rk werden de absouten gezongen door Z. Em. Kar dinaal Van Roey. Na de plechtigheden werden enkele der lijkkisten overgebracht naar den geboortegrond der slachtoffers. Luitenant Jung, die erg gewend werd, ls cp Zaterdag 27 F:bruarl, in den vroe gen morgen, eveneens overleden. De be grafenisplechtigheden van het achtste slachtoffer hadden plaats op Dinsdag 11. De lijkwagen van Luitenant Jung op dan Mechelsvhen steenweg te Antwerpen. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be richten tegen den Donderdag noen. iiiüiniiinuintiiiiimuiinuüiiBBtBituiiiiiiiiMuututiS Heden Zondag wordt te Brussel samengekomen om de verbroedering onder Katholieken te betrachten. Op dezen dag van zoo groot belang willen we hier overdrukken de woor den op Zondag 3 Februari IJ. uitge sproken te Izegem door Heer Leon BEKAERT, Voorzitter van het Alge- meeij Christelijk Verbond van Werk gevers, West-Vlaanderen, tijdens het jaarfeest en dit in aanwezigheid van Z. Exc. Mgr Lamiroy, Bisschop van Brugge, de Heer Baels, Gouverneur van West-Vlaanderen, en tal Leden. Na uiteengezet te hebben het stand punt der Christen Werkgevers in zake: de algemeene verkiezingen; de revolutionnaire stakingen van Juni-Juli 11.; sprak Heer BEKAERT als volgt over: HET KATHOLIEK CONGRES VAN MECHELEN Een derde gebeurtenis die niet stil zwijgend mag worden voorbijgegaan: Het Congres van Mechelen, bracht een oogenblik verademing. Daar heb ben wij, Werkgevers, ook zooals an deren die de brutale gang van het leven met zijn eenzijdige en tegen strijdige belangen afzondert, den deugddoenden invloed ondergaan van eene atmosfeer die alle menschen, ook boven hunne stoffelijke belangen die verdeelen, vereenigt in het alge meen broeder-zijn in Christus. Daar is bij allen die er tegenwoor dig waren een drang van uitgegaan om nader tot malkander te komen, om tot de bevinding te geraken dat het wel mogelijk zou zijn de bruggen te leggen en de goede verbindingen te verzekeren en ie verstevigen. Eene welwillende poging werd ge daan om langs beide kanten van den oever de vaste steunpunten te met selen waarop de brug zou komen van de beroepsstanden-organisatie Het verlangen naar samenwerking echter dat door de besten aan beide zijden openhartig dient erkend, doch door het natuurlijk en onbegrepen egoïsme van anderen wordt belem merd, zal toch zijn weg gaan en over winnen. DE POGINGEN TOT HERGROE PEERINGEN DER KAT'*CLÏE- KEN OP POLITIEK GEBIED De pogingen tot hergroepeering der Katholieken op politiek gebied, heb ben ook den gang van onze werking beïnvloed. Zij had hare eerste oorzaken in het besef der overheersching der socialis ten in het regeeringsbeleid, in de re actie op de eerste ontmoediging van alle ordelievende burgers na de revo lutionnaire stakingen van Juni en in den geest van verlangen naar ver broedering die overheerscht op het Congres van Mechelen. Wij meenen te mogen zeggen dat bij onze Werkgevers, zoowel bij hen die in de politieke actie zijn gemoeid als bij die welke er buiten staan, bij allen het verlangen bestaat naar een concentratie van alle gezonde krach ten van ons volk op een godsdiensti- gen grondslag, en wij wenschen dat zij die in die concentratiepogingen zijn gemoeid personen en groe peeringen zoo breed mogelijk ka tholiek zouden zijn om zoovelen mo gelijk samen te bundelen tot eene macht ten goede. Het heeft ons nochtans als leden en bestuur van het A.C.V.W. vreugde moeten geven te zien, hoe al die groepeeringen en ondergroepeeringen die zich op de kristelijke levensbe schouwingen willen beroepen, op hun programma hebben gesteld: de her inrichting van het sociaal-economisch leven volgens de richtlijnen van Quadragesimo Anno», en nochtans is het ook juist op dit eensgezind punt dat het laatste en scherpste meenings- verschil en wantrouwen blijven be staan. Trouw aan onze traditie hebben wij door alle middelen ons ter hand ge steld en door studiën in ons tijd schrift, door artikelen in de pers, door beperkte studievergaderingen en algemeene besprekingen, getracht dit hoofdpunt van de katholieke con centratie, dat nu juist een hoofdpunt was van ons programma op gebied der sociaal-economische politiek, toe te lichten en de mogelijke tegenstel lingen tot hunne wee verhouding te rug te brengen. Wat men echter te veel vergeet is dat boven alle concentratie staat en moet blijven de katholieke kerkelijke concentratie, het is te zeggen de ka tholieke éénheid in de ééne Heilige Kerk. Het is dus wel aan te nemen dat er over enkele bijgaande punten van de Pauselijke Encyclieken worde geredetwist maar voor alle katholie ken is er ten slotte slechts ééne ge dragslijn: deze voorgehouden door het leergezag en de bestuursmacht der Roomsch-Katholieke Kerk. Op het Congres van Mechelen sloot Z. Em. Kardinaal Van Roey, Aarts bisschop van Belgie, zijn feestrede met volgenden dringenden oproep: V/EEST EENSGEZIND! Nochtans zijn de katholieke inrich tingen en de katholieke actie, hoe bloeiend zij ook wezen, niet meer vol doende in den huidigen toestand. Als derde wachtwoord, zeggen wij tot al de Katholieken van ganeeh het land: wecst eensgezindt Wij maken plech tig beroep op den geest van eendracht en verstandhoudingBij het zien van het zoo talrijk keurkorps dat op de drie Congresdagen te Mechelen ver gaderde, bij het in oogenschouw ne men van de schitterende scharen van heden, hebben wij de volle overtui ging dat wij onoverwinnelijk staan, indien wij maar vereenigd zifn. Uit naam van de overgroots mevr, derheid der Katholieken die de twisten be treuren, uit naam uwer Bisschoppen, uit naam van Zijne Heiligheid den Paus, smeeken wij al de geloovigen zich in te spannen voor verstandhou ding en verzoening, daar waar de ver- ZIE VERVOLG HIERNEVENS. I. DE LES VAN WARDEN OOM. Vermeulen is sedert jaren gestor ven. De bewondering die wij thans voor hem voelen zou geen zin heb ben, wanneer wij hem daarmede wil den schadeloos stellen voor het gemis aan officieele erkenning, waaronder hij gedurende zijn leven, zonder het te willen toegeven, geleden heeft. De eer die hij verdiende heeft hij niet altijd en niet van iedereen gekregen en in zekeren zin komt onze gene genheid en ons eerherstel te laat, want in het gebied waar hij naar ons hopen thans verblijft, hebben aard- sche roem en onze welgemeende be wondering geen beteekenis meer. Wat wij nu nog tegenover Warden Oom vermogen, is ons hart geven of trouw blijven aan het ideaal dat hij aan alle katholieke Vlamingen heeft getoond. Zijn leven en zijn werk zijn een treffende verwezenlijking geweest van hetgene hij in persoonlijke gesprek ken en ook bij openbare gelegenhe den als bij zijn viering te Roeselare zijn vrienden op het hart drukte, zeg gende: Vlamingen wordt eendrachtig rond het Kruis, en rond het gedacht Vlaanderen zelf. Vereenigt U uitein delijk op hetgene U boven alles ver bindt, nu het nog tijd is, vooraleer het allerergste gebeurt. II. DE BETEEKENIS VAN ZIJN WOORDEN. Die woorden, van zoo groote betee kenis gedurende het tijdperk dat zij uitgesproken werden, hebben hun brandende aktualiteit blijven bewa ren door de jaren heen en het zijn heden de uitgewerkte gedachten, wel ke achter die woorden liggen, die voor velen de eenige schijnen die in staat zijn om de bedreiging die tegen ons geloof en ons volk bestaat blijvend af te wenden. Het katholieke Vlaanderen heeft een donkeren tijd doorgemaakt. Wij hoeven er niet lang over uit te wei den. Het volstaat ons even weer te binnen te roepen hoe nog geen twee jaar geleden de toestand zich voor deed om te beseffen hoe dicht wij toen bij den ondergang hebben ge staan. Wij, kinderen van dezelfde Kerk en leden van hetzelfde volk, waren hopeloos van elkander ge scheiden en vervreemd. En meer dan dat. Wij haatten elkander. In plaats van ons aller gemeenschappelijke vijand te weerstaan en te overwin nen, vielen wij elkander aan met broodroof en laster; met leugens en kwaadwilligheid maakten wij elkan der kapot zonder erop te denken dat wij bezig waren met Vlaan deren zelf ten gronde te richten. Het was niet noodig meer dat de vijanden van onze idealen zelf toe sloegen, wij deden het werk in hunne plaats. Wij vernietigden onze eigen sterkte, onze eigen macht, onze eige ne grootheid. Politieke mannen wer den neergehaald en wij vergaten dat zij katholieken en Vlamingen waren; de inrichtingen die met veel jaren werk en geduld pijnlijk werden opge bouwd, stortten onder den druk van de economische crisis ineen. De vij anden van geloof en volk staken een handje toe en wij hielpen er ook aan mede, verblind en kortzichtig door een broederveete, die al het gezonde in ons verkankerd had. Vlaanderen dolf zijn eigen graf en het oogenblik scheen aangebroken om als besluit van een honderdjarigen strijd te moe ten vaststellen: hoe vergeefs is dat alles geweest! Hoe vergeefs de in spanning en het heldenwerk van de eerste voortrekkers, hoe verloren al hetgene voor dat ideaal geleden en geofferd werd, hoe nutteloos de dui zenden dooden die in het slijk van den IJzer begraven liggen! ni. DE BEZINNING. Maar in dien hoogsten nood is een bezinning doorgebroken. Hetgene die arme en te weinig geachte schrijver en boer van Hooglede in doodgewone woorden als het bloed van zijn hart had uitgespuwd, datzelfde gedacht, diezelfde geest is tot de hoofden en de harten Yan de inningen doorge drongen en de zwakke stem die mid denin al die verwarring en dat drei gend-verloren-gaan, om eendracht smeekte, is een felle stem geworden, een alles overheerschende roep om eensgezindheid, om verstandhouding en samenwerken, niet alleen om het hoogste bezit te redden dat ons door onze vaderen nagelaten werd, maar ook om voor dit land en dit volk een toekomst te plannen en uit te wer ken, die schooner en beter zou zijn dan het heden waarin wij leven. Het is niet mogelijk dat nagenoeg vijf millioen menschen over alles het zelfde zouden denken of voelen. Dat zou ten andere niet wenschelijk zijn, want zulkdanige hordementaliteit zou slechts door verdrukking en dwang en door de verknechting van de men- schelijke persoonlijkheid kunnen ver kregen worden. En dit is het hoogste wat wij als katholieken te verdedi gen hebben: de vrijheid van den mensch om uit te groeien tot wat de Heer aan goeds in hem gelegd heeft SBB. standhouding het meest noodzakelijk is op dit oogenblik, te weten in het openbaar leven en op politiek ter rein. Meer dan ooit is het nu de tijd om aan dezen oproep te beantwoorden. De eenheid onder alle Katholieken is een kwestie van goeden wil en we- derzijdsche toegevingen. Dat men in alle standen ophoude enkel vijan den te zoeken bij Katholieken. De vijanden zijn de vijanden van onzen godsdienst; al de andere zijn onze vrienden. Mocht Zondag 7 Maart eindelijk de goede weg vinden tot eensgezindheid. God gave het. en om altijd en overal de wetten van zijn geweten te kunnen volgen. Maar boven die noodzakelijke en natuur lijke verscheidenheid, is de samen werking mogelijk van alle goedwil- lenden, die zonder hun persoonlijke en bijzondere idealen te verlooche nen, toch strijden kunnen voor het gemeenschappelijke oorbeeld van het heele Vlaamsche volk. Het komt er op aan dien geest van liefde en ver draagzaamheid, dien zin voor een grootsche houding en adel te bezit ten, waarop Vermeulen niet het minst door zijn leven gewezen heeft. Het komt er sle v.t op aan de persoon lijke belangen c.i de eigen voorkeur te kunnen ondergeschikt maken en desnoods te kunnen offeren voor het welzijn van de gemeenschap. IV. ONZE TAAK: VEREENIGING RONDOM HET KRUIS EN VLAANDEREN. Die wekroep voor een concentratie in denken en streven, waarvan wij thans de eerste voorteekenen bespeu ren en wier verwezenlijking wij zoo gespannen verbeiden, mag niet ge scheiden worden van een tweede be schouwing. Uit onze liefde voor Vlaan deren mogen wij niemand buitenslui ten. Wanneer wij ooit in de mogelijk heid zullen verkeeren om in daden en werkelijkheden iets om te zetten van den droom, die ons gedurende onze beste ocgenbiikken voor oogen zweeft, zal het zijn omdat het geheele Vlaanderen daaraan medegeholpen heeft. Rechts- en linksgezinden, de genen die de eerste plaatsen beklee- den in het maatschappelijke leven en degenen die niets anders hebben dan hun arbeidskracht en hun ge zondheid om het bestaan te verze keren van degenen die hen dierbaar zijn. Een Vlaanderen door één partij of één groepje opgebouwd, zou een onvolledig Vlaanderen zijn, een ver minkt en geschonden lichaam. Er kan geen sprake zijn van een vergelijk te sluiten met bewegingen en stroomin gen die tegenstrijdig zijn met onze godsdienstige en nationale overtui gingen, maar deze vaststelling ont slaat ons niet van den plicht een ernstige poging te wagen om de Vla mingen die thans ver van onze ge dachten zijn afgedwaald terug te winnen voor het kristendom en den droom van een fier, zelfbewust en zich zelf-richtend volk. Het is een werk van bekeering en bezieling dat mede van ons vereischt wordt, een werk dat slechts lukken kan als het idealistische en christelijke-Vlaande- ren in baatlooze liefde de verbroken' banden weer te herstellen zoekt, niet door woorden of door fraaie belof ten, maar door daden die de recht vaardigheid in het sociale en econo mische leven mogelijk en bestendig maken. Dat zal offers vergen van sommi gen onder ons, maar de werkelijke groote ziel, die zich boven een eigen belang verheffen kan, zal niet aarze len om hen te brengen. In de her nieuwingsbeweging die over de gan- sche wereld aan den gang is, past het voor Vlaanderen, om hier voor het eigen volk, den uitbouw van een idea le maatschappij te realiseeren op den grondslag van een levend en tot in zijn verste gevolgtrekkingen beleefd kristendom. Dat is de roeping dat ons volk op dit kruispunt van Europee- sche invloeden te vervullen heeft. Wat wij eenmaal gedurende de Mid- deeleeuwen gekund hebben moeten wij opnieuw betrachten: een voor beeld te wezen van een eigengeaarde, kristelijk bezielde kuituur. Wij zijn niettegenstaande alles, in breede la gen nog een gezond volk, en hier slui meren nog de mogelijkheden die el ders niet meer aanwezig zijn. Indien zij niet in vervulling gaan, indien zij zich niet ontwikkelen en tot vollen bloei komen, zullen wij daar allen eenige schuld aan dragen. V. ONS VERLEDEN WIJST ONS DEN WEG NAAR DE TOEKOMST. Wat in het verleden onze grootheid uitmaakte moet als het schoonste toekomstideaal in eere worden her steld. En wij mogen nooit vergeten dat in de geschiedenis ons ongeluk begonnen is toen de Vlamingen el kanders vijanden geworden zijn. Ge leerd door die les, moeten wij thans onze geschillen vergeten, de ruzies die wij moedwillig gemaakt hebben beslechten en elkander ontmoeten op het punt waar de twee armen van het Kruis te zamen loopen. Die uit gaan van rechts, of uitgaan van links, die neerdalen uit de hoogte of op klimmen uit de diepte, kunnen indien zij zich in de goede richting op weg begeven, elkander begroeten en bij elkander aansluiting vinden op die plaats waar de synthèse van alle menschelijke streven ligt. Rond het Kristendom en het ge dacht Vlaanderen is eensgezindheid en samenwerking mogelijk en gebo den of zoo niet, zullen de anders denkenden van onze onmacht gebruik maken om eens voor altijd hun slag te slaan. Dat mag niet en het zal ook niet omdat al de edeldenkendste Vla mingen, thans reeds in gedachten en gevoelens elkander gevonden hebben, om samen het hoogste te wagen voor hun geloof en hun volk, met steeds voor oogen de bezielencfe droom van een godsdienstig, eer v.ij, een schoon en rechtvaardig geordend vaderland, het eenige waarin wij ons werkelijk thuis zouden kunnen voelen, het eenige dat het algeheele geluk waar borgt van ons dierbaar volk. ANDRÉ DEMEDTS. Indien uw kinderen hoesten of ver kouden zijn, wrijf dan 's avonds keel, rug en borstje in niet DAMPO, dan zijn ze weer spoedig beter. Pot 10 fr., Doos 5 fr. In alle Apotheken.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1937 | | pagina 1