ii jyy
Neer dan 200S
23© rap geen ©©ritgl
KOE BEGRIJPEN WE ONZEN TIJD
N OMS L1.ÜP
s
Eerste-Minister Van Zeeland
terug uit Amerika
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
SPRUTOL
«DE HALLE
Eoterstraat, 17, IEPER.
5e JAAR. N 28.
WEEKBLAD: 40 CENTIEMEN.
BH
Irhaldiding der Basiliek van
de II. Theresia te Lisieux
ïoesprcak
VIÏEl dsn H. Voder
i VERDWENEN VLIEGSTER
TREFFEND TAFEREELTJE IN ONS VORSTENHUIS
II. - Van den Mensch naar de Maatschappij.
Vrijmetselarij. Kommunisme. - Vaderlandsliefde.
WE ZENDEN ONS BLAD
INTERNATIONAAL OVERZICHT
PRINSELIJK HUWELIJK IN ZWEDEN
Naar omvorming onzer Regeering
De Liberalen eischen het ontslag van Minister De Laveleye
DE OVERWINNAARS VAN
Zoi
DEN GORDON-BENNETTWEDSTRIJD BIJ HUN TERUGKEER
TE ANTWERPEN
Katholiek Weekblad van leper
Bureel
I ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 20.fr.
I Be*^»»ch Kongo 40.— fr.
Frankrijk 40.fr. g
Alle andere landen 60.fr.
1 U(daoieti tun verantuoofdelifk toot |j|
hun artikels.
TARIEF VOOR BERICHTEN:
g Kleine berichten per regel fr.
g Kleine berichte, (minimum) 4.fr.
p 2 fr. toel. v. ber m. adr. t. bur.
I Rouwber. en Bedank, (min.) 5.fr.
g Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
E Annoncen zijn vooraf te betalen en
B moeten tegen den Woensdag avond
II ingezonden worden. Kleine be-
richten tegen den Donderdag noen.
ZONDAG 11 JULI 1337.
Tel. Poperinge Nr 9
Postcheckrekening Nr 155.74
t-
D rakker-Uitgever
SANSEN-VANNESTE, Poperinge
Etraks teekent de kalender 11 Juli.
Vlaanderen viert!
Esiös zijn heerlijke hoogdagen voor
Vlaanderen: de 11 Juli-dag en de dag der
f 77 roedevaart. Deze laatste was totnogtoe
ijciingsvoile feest der ééndag-con-
--ntratie.
11 Juli wordt de symbolische dag der
b' vende concentratie van het Vlaanderen
j--r twintigste eeuw.
Saoais op dien gedenkwaardigen 11 Jull-
ihg 1302 de Vlaamsche gouwen en ge
beenten concentr-erden voor den kamp
iai hun stoffelijk en zedelijk erfdeel. En
wonnen.
Veer dan ooit zal deze 11 Juli-dag 1937
?n in het teeken der tastende concen-
Zoo pas concentreerde het Vlaamsche
land in het weigerige Brussel op ontroe-
rer.de wijze, ter gelegenheid der amnestie-
aktie. De Vlaamsche leidende persoonlijk
heden ondervonden er hoe eenvoudig de
toncentratie en de Vlaamsche kwestie
was, of zou kunnen zijn, indien ze een
voudig wilden.
Het was een heerlijke concentratie,
maar helaas weerom slechts een eer.dag-
concentratie. Nadien verdoezelde de
Vlaamsche elsch en traden belangrijker
kwesties op den voorgrond, ekonomische
en politieke, die maar niet schenen te kun
nen vertoond worden met Vlaamsche as
piraties.
Er kwam een amnestiewet, waarover we
Hi?t kunnen oordeelen omdat we ze niet
kennen. Maar de wijze waarop ze gestemd
werd wees duidelijk op een gemis aan ver
bondenheid tusschen de Vlaamsche leiders
onderling, en tusschen dezelfde en hun
volk; of een gemis aan consekwentie op
gansch de lijn.
Maar Vlaanderen herleeft in zijn volk.
Langzaam maar zeker gaat de stuwkracht
van onder naar boven. Weldra herleeft
het in zijn leiders, indien deze hun volk
begrijpen.
i Nog heerscht de plaag der Vlaamsche
broedertwist, zoo akelig kleinzielig en af-
Eteotelijk. De strijd in de Vlaamsche pers,
6oms zoo ontstemmend dwaas en laf, is
«en groote schadepost voor Vlaanderen. De
Vlaamsche journalistiek, die den stoot zou
moeten geven naar omhoog, is op enke
ls uitzonderingen na. tijdeljk versuk
keld in een onvruchtbare materialistische
pennsstrijd.
Maar het Vlaamsche bewustzijn groeit
Öngriwijfeld. Een bewustzijn zonder ro
mantiek en hooedravsrij, zonder geweld
en overdrijving. Een eenvoudig maar diep
Vlaamsch bewustzijn, een eenvoudige
vlaamsche» wil.
Want het Vlaamsche Volk Is gezond in
zijn breede lagen. En het zal niet met
dramatisch gebaar zijn decoraties gaan
wegwerpen aan den voet van een IJzer-
kruis, b. v. Het bewaart in zijne eischen de
Waardigheid van het gezond verstand.
Daar is 11 Juli!
De Vlaamsche beiaarden zullen het
V.if.msclie lied klingelen; Vlaanderen zal
leven en zingen. Vlaanderen zal vieren,
niet met zlekelijk-dramatische ontboeze
mingen, niet met de uitspattingen van een
ra»raanzin, maar met een gezonde klik op
Zijn eiaenwaorde en met een gezond oo-
bn'isen van eigen Vlaamsche zielekrach-
!e>\
v'-".aderen viert! Vlaanderen concen-
tr»-M
V- r-»D WAT .DO.
tr^IlBBBlSBBBl»*BB»*B !*BB9BP
Heden Zondag 11 Juli, om 12 uur, zal
Radio Catholique Beige op Fransche golf-
ieng.s de toespraak diffuseeren welke de
H. Vader in 't Fransch zal houden ter ge
legenheid van de inhuldiging van de basi
liek van de H. Theresia te Lisieux.
MISS AMILIA EARIIART
ten beroemde vliegster, heeft gepoogd met
een Amenkaansch vliegtuig dat ter harer
beschikking werd gesteld, een ronde om
de wereld te doen. Vroeger zette zij reeds
de poging in, maar moest alsdan wegens
de.'ekt opgeven.
Zij was reeds te Lae en Nieuw-Guinea
geraakt en vertrok aldaar op 2 Juli 11. in
de richting der Hawaï-eilanden. Het be
oogde doel kon zij niet bereiken; zij kon
per radio laten weten dat zij geen benzine
genoeg had om de kust te bereiken; later
werden noodseinen opgevangen.
Onmiddellijk werden booten uitgezonden
om haar op te zoeken. Men denkt dat zij
en den vlieger die met haar de reis mede-
hiaekte, een verlaten eiland hebben kun
nen bereiken, ergens in de stille Zuidzee.
Be opzoekingen duren reeds sinds Zater
dag drr veneden week.
MïLUOENEN worden dagelijks
Dooi: de amerikaansche kegee-
ring uitgegeven
De Amerikaansche regeering geeft eiken
dag ongeveer 250.000 dollar of ruim
7.4uO.SCO frank uit om Miss Earhart terug
te vinden.
Een half dozijn oorlogsschepen en dui-
Z:r.den zeelieden zijn er voor aangespro
ken.
De draadlooze stations hebben bevel ge
kregen om gedurende de 24 uren van el-
ken dag op post te zijn ten einde gebeur -
ijk de tijdingen op te vangen welke de
luchtvaart zou kunnen uitzenden.
II£91BSi;SSE2S3BaaB38BBBQS3aa
Heet ge ooit een goed woordje
gedaan om een en ander kennis
Aan ie zetten tot het abonnee-
fcE.i op dit blad.
DANK EROM.
Wie dezen zomer
naar de zee gaat, zal
ze wel aantreffen.
De schilden van
ZEDENADEL.
Zij hangen aan den
ingang van de pen
sions en van de hotels,
aangesloten bij de
Vereeniging der ka
tholieke Hoteliers».
In het model hier-
boven is het teeken
wit op zwart; werkelijk is het de zwarte
XP --wat Christus beteekent op
rood veld.
Verleden Jaar het eerste werkjaar
van Zede na del werden er 187 geplaatst.
Dit jaar zullen er, van Adinkerke tot aan
De Zoute, wel meer dan 200 verspreid
worden.
Langs onze Vlaamsche kust zullen er
dit jaar meer dan 200 katholieke per -ions
en hotels te vinden zijn
waar kruisbeelden ophangen tn eet
zalen en salons,
waar 's Vrijdags, ter keuze v.". de
kliënten, een mager mc u wordt op-
gedischt,
waar de kliënten deftig gekleed aan
tafel komen,
waar de lijsten der kerken met de
uren d;r goddelijke diensten, zichtbaar
geafficheerd worden,
waar het dienstpersoneel zijn Zon
dagsplicht kan vervullen.
Meer dan 200 hoteliers zijn er toe be
sloten, in hun lastig bedrijf logisch kris
ten te zijn, en dit openlijk te afficheeren,
het koste liun wat het wil!
Kordate geloovigen, op reL of met ver
lof aan de kust, zullen zoeken naar
ZEDENADEL-hOtelS.
Er zijn er meer dan 200! M. V.
Koning Leopold vergerelt Prins Boudev/ijn Lij ziin eerste ritje te paard, in het
Park van het Paki» te Laken.
IBBaBBBBlBniBBBfiBBBRn9BBBlBli0BBBB9B9S9S.ai3SBB23BBBSBBHaBl
(VERVOLG) *J
Wijsgeeren hebben den mensch losge
rukt van het bovennatuurlijke, en hem
als meester in de natuur geplaatst. De
konlnklMke. van God stammende macht,
werd ofwel uitgeschakeld en vervangen
door de msnscb.eliike Tepubllek. ofwel om-
vormd tot een door den mensch toegesta
ne heerschaDnil. De kerk zelf werd tot een
privaat-instelling vernederd.
Dit was de grondslag van de omwente
ling die ons nu nog beroert. Het vertrek
punt ligt dus in de uitschakeling van God,
van het goddelijke uit het menschelijk
leven.
Ware deze dwaalleer nog defensief op
getreden, dan zouden de schromelijke ge
volgen gedeeltelijk vermeden geworden
zijn. Maar de vrijheid van denkwijze, de
leekengedachte, het liberalisme ten slotte
hebben nooit opgehouden een verbitterden
strijd te voeren tegen den godsdienst.
Het is inderdaad een strijd op leven en
dood tusschen datgene wat wij als levens
noodzakelijk erkennen, or.s geloof, en wat
aan de overzijde als ouderwetsch en on
wetenschappelijk aanzien wordt.
Van zoodra men het bovennatuurlijke
loochent, zoekt men zijn heil in het na
tuurlijke, dit is in de wetenschap.
Al deze menschen die het Godsgeloof
als onzinnig bestempelden, stelden al hun
ne hoop in de wetenschap. Deze moest al
les verklaren en bovendien letterlijk het
onzinnige van een bovennatuurlijk geloof
bewijzen. Tot hiertoe is de wetenschap
schitterend in gebreke gebleven. Ze heeft
het leven verklaard, doch op geen enkel
levensraadsel kan ze een positief antwoord
geven.
Dit verhindert de vrijmetselarij niet
van een verbeten strijdfront op te stellen
tegen alles wat een godsdienstigen inslag
heeft.
De vrijheid van denken is slechts schijn,
is eenvoudig boerenbedrog. Het liberalisme
dat de vrijheid als hoogste wet aanziet,
verloochent zich zelf tegenover de kerk.
Indien het in naam der vrijheid aanvaard
kan worden dat vele menschen de gave
van het geloof ofwel verloren, ofwel niet
kenden is het niet meer aanvaardbaar
dat vrijzinnigen zich in geheime sekten
vereenigen met ALS EENIG DOEL DE
KERK TE BESTRIJDEN.
Indien, zooals het liberalisme het zoo
plechtig verklaart, het geloof privaat-zaak
is, dan mist de vrijmetselarij alle doel.
Maar de werkelijkheid is anders. In den
grond gaat het om de kerk te vernietigen.
Deze diepe tweespalt heeft zich op alle
domeinen vastgezet. Wanneer de godde
lijke zoowel als de koninklijke macht ge
loochend werden, trad de menscbelijke
macht naar voor. Wanneer men den
mensch vrijheid van den denken toekent,
sluit dit de gelijkheid in en deze oor-
spronkelijk-wijsgeerige gelijkheid zette
zich ook op politiek tenein over. Het is
niet gemakkelijk de menschen wijs te ma
ken dat ze tegenover God en de Kerk vol
komen vrij waren, zonder hun onderlinge
gelijkheid te erkennen.
Als ieder mensch heer en meester was,
was ieder mensch dus evenveel waard als
zijn medemensch.
Hierop werd de burgerlijke macht ge
bouwd. Politiek-evenwaardige menschen
duidden op een of andere manier gezags
dragers aan, die dan natuurlijk cnmidae-
lijk in botsing kwamen met de kerkelijke
gezagsdragers.
Menschen die tegenover God vrij wa
ren, die tegenover den Staat gelijk waren,
zullen natuurlijkerwijze zich ook sociaal
gelijk voelen. Het is eenvoudig genoeg om
begrijpen dat wanneer men mij eerst het
geloof beneemt en me oppermachtig
staatsburger benoemt, ik van zelf zal gaan
denken dat het niet aan te nemen is dat
mijn gebuur alles bezit en ik niets.
Vandaar de sociale strijd. Er v.as geen
hooger gezag dan datgene dat door de
menschen zelf gewild werd. Wat belette
hen dan van de burgerlijke gelijkheid door
te drijven tot het sociale. Eendacht maakt
macht. Het 1 as voldoende door eendracht
sterk te worden en naar de macht te stre
ven, om de sociale gelijkheid door te zet
ten. En wat is het kommunisme anders?
Het is natuurlijk allemaal zoo eenvou
dig niet gegaan. Maar het is ons ook niet
te doen een uitgebreid overzie!., te geven
van alles wat in de twee laatste eeuwen
gebeurde.
We beweren en we herhalen dat ALLES
tot enkele grondgedachten kan herleid
worden. En tot hiertoe bleek het dat de
op-tand tegen de kerk uit naam der vrij
heid luidde tot het nastreven van den lee-
kenstaat, onafhankelijk van de Kerk. En
dat in den leekenstaat, uit naam derzelfde
vrijheid en derzelfde gelijkheid het kom
munisme zijn oorsprong vindt.
Integraal heeft zich dit natuurlijk niet
verwezenlijkt, behalve in Rusland. De
Kerk, het geloof, het christendom hebben
zich verdedigd en verzet. Maar onafge
broken dient de strijd gevoerd en onafge
broken houdt de verscheurdheid aan.
De maatschappij werd de weerspiege
ling van het OVERWICHT. Waar de lee
kengedachte de bovenhand hield, weer
spiegelde zs zich in de staats-organisatie
(zie Frankrijk). Waar de godsdienst sterk
genoeg bleef om de aanvallen af te we
ren, kon met de Kerk een overeenkomst
gesloten worden.
MAAR NAGENOEG OVERAL VER
DWEEN DE ZUIVER KRISTELIJKEN
STAAT. Met andere woorden, twee eeuwen
nadat de grondleggers van het vrije den
ken en het ongeloof hun gedachte neerge
pend hadden, had deze gedachte zich
OVERAL, in mindere of in meerdere ma
te, in alle staatsuitbeeldingen verwezen
lijkt.
Dit verduidelijkt voldoende de ontzet
tende beteekenis van het menschelijk den
ken. Dit toont voldoende de geweldige be
teekenis aan van de wijsbegeerte.
Wij weten wel dat niet iedereen in het
wentelen en keeren van het dagelijksch
leven de noodige tijd vindt om in de diep
te te peilen. Maar zij die slechts de opper
vlakkige beroering toeschouwen wezen hier
gewaarschuwd. Politiek is geen spei van
dageiijksche feiten, zelfs niet van jaarlijk-
sche. Politiek is een zeer strenge en zeer
ingewikkelde wetenschap, die in laatste
instantie cp grondgedachten rust, met
verstrekkende gevolgen.
Wanneer de mensch aan God onttrok
ken werd, wanneer zijn leven zuiver
aardsch beschouwd werd, moest men hem
een nieuw geloof geven. Hoe materialis
tisch het liberalisme ook was en is, toch
erkende het de noodzakelijkheid van hem
een nieuw leekengeloof te geven, van hem
warm en geestdriftig te maken voor een
louter aardsch zinnebeeld. De Staat nam
de plaats in van God en Kerk. De Staat
werd als een soort verheven moloch, als
het te aanbidden gouden kalf voorgesteld.
De Staat was toch de uitdrukking van den
wil van gelijke menschen. In al zijn stre
ven om het geloof te vernietigen, vond het
liberalisme er niets anders op dan een an
der geloof. En het moet niemand verwon
deren dat tot op heden de liberale partij
in België het monopolie der vaderlands
liefde opeischt. Iedereen kent de vrijwel
belachelijke ritus van sommige vrijmetse
laars-sekten. Welr.u ook de vaderlands
liefde werd als een ritus, als een soort
wereldsche godsdienst opgevat. De vader
landsliefde was geen natuurlijke gelei
ding in de verhouding van mensch tot
God. Het was ook geen aangeboren liefde
tot het volk, vermits het volksbegrip niet
eens vernoemd werd. De vaderlandsliefde
was een kunstmatige kultus die in wezen
de plaats van het geloof innemen moest.
Trouwens de meeste Staten in Europa
kregen pas vasten voet in de XIX* eeuw.
En wanneer men weet hoe na elke oorlog
de kaart van Europa onderste boven ge
gooid wordt, is het gemakkelijk om begrij
pen dat vaderlandsliefde meestal kunst
matig was.
in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wie
ons zendt in postzegels of stort op post
checkrekening 155.79 van V. Sansen-Van-
nesto, Drukker, Poperinge, de scm van
10 FRANK.
Voor het Buitenland rende men ons per
Internationaal Postmandaat:
Uit Frankrijk: 20 frank.
U.«i 33
De Liberalen dringen ai meer en meer
aan op een omvorming van de huidige
regeeringsploeg. Woensdag morgen reeds
kreeg H. Van Zeeland het bezoek van den
H. Coulonvaux, voorzitter der Liberale Fe
deratie, die enkele liberale eischen stelde.
In den namiddag werd dit onderhoud
voortgezet. H. Coulonvaux was alsdan ver
gezeld door andere liberale leiders.
De liberale leiders stelden o. m. den
eisch dat H. de Laveleye ontslag zou ne
men uit de Regeering en dat het ontwerp
van Minister Van Isacker betreffende den
kleinhandel zou ingetrokken worden. De
Liberale Walen willen in ieder geval ver
tegenwoordigd worden in den schoot der
Re ge erin*.
HET RUSSISCH-JAPANSCH
GESCHIL.
Op de Amoerstroom in Oost-Azie,
die de grens vormt tusschen Rus
sisch - Azie en de onder Japansch
protectoraat staande nieuwe Staat
Mandsjoerije, is een geschil uitgebro
ken, die een oogenblik zeer scherpe
vormen aangenomen heeft. Enkele
eilandjes op de stroom, waarop zoo
wel Rusland als Mandsjoerije aan
spraak maken vormen een betwist
gebied. Russische troepenafdeelingen
hadden er een drietal van bezet, ter
wijl Russische kanoneerbooten de
Amoerstroom in den omtrek door
kruisten. Japan protesteerde hierte
gen te Moskou, maar de feiten volg
den zich zeer rap op, dat die bespre
kingen heelemaal in de war gestuurd
werden. Een Mansjoerijsche kotter
schoot op de Russische kanoneerboo
ten, waarvan er een tot zinken werd
gebracht. Herhaalde protesten van
Japan en Rusland. Bittere dagblad
artikels in beide landen. De Russen
versterkten het Contingent kanoneer
booten tot veertig. Russische troepen
hielden zich gereed in het grensge
bied. Japansch-Mandsjoerijsche troe
pen eveneens. Oorlog!! Toch niet. Op
het oogenblik dat geheel de wereld
het ergste vreesde kwam de ontspan
ning. De Russische en Japansche di
plomatie hadden een overeenkomst
bereikt waardoor zoowel de Russische
als de Japansch - Mandsjoerijsche
troepen en booten zich uit de omge
ving van de eilandjes zouden verwij
deren.
Wij zijn gelukkig om het goede ver
loop van dit geschil. Toch weten we
allemaal dat de spanning die reeds
jaren tusschen Rusland en Japan
heerscht, door de laatste gebeurte
nissen niet zal verbeterd zijn; wel
integendeel. We zijn er van overtuigd
dat er vroeg of laat een uitbarsting
zal gebeuren in het Verre Oosten tus
schen deze tioee sterke Staten en we
kennen het gevaar dat er bestaat dat.
dan wellicht weer geheel de wereld
erbij zou betrokken worden. Er zijn
Immers zooveel betwistingen nopens
grensgebieden, over de geheele wereld,
die de landen en volkeren twee aan
twee verdeelen en vijandig stemmen
en er is nog die geweldige solidariteit
die de gansche wereld tot een geheel
vormt, zoodat een brand ontstoken tn
een plaats weldra zou overslaan tot
een reusachtige vlammengloed die de
verstafgelegen streken zou aantasten.
OORLOOS VREES.
Deze 'overwegingen hebben bij veel
menschen, ook bij veel onzer Vlaam
sche menschen, de vrees voor oorlog,
diep wortel doen schieten, zoodat de
rust uit de gemoederen verdwenen is.
Velen stemmen reeds hun levenswijze
af op deze mogelijkheid. Het is wel
goed, voorbereid te zijn op alle ver
rassingen, doch wij meenen, dat juist
het uitzinnige overdrevenheid van de
internationale moeilijkheden de oor
log kan uitstellen. Moest een land
thans de oorlog willen in de volle
overtuiging dat het zou winnen en
dus belangrijke voordeelen zou beha
len, dan zou het geen oogenblik aar
zelen om die te ontketenen. Gelegen
heid ervoor is er bij de vleet. De
scherpe verhoudingen die ontstaan
zijn tengevolge van het opvolgentlijk
overtreden van het Verdrag van Ver
sailles door Duitschland, tengevolge
van de Italiaansch-Abessynische oor
log en van de burgeroorlog in Spanje
hebben niet geleid tot een Europee-
sche oorlog of een wereldoorlog. Zoo
als niemand met zekerheid de uitslag
van een oorlog kan voorspellen is er
ook niemand die de mogelijkheid of
de onmogelijkheid van een oorlog in
de naaste toekomst kan voorhouden.
Toch zijn er belangrijke argumenten,
die pleiten voor het uitblijven van
een oorlog in de eerste vijf wellicht
tien jaar. Natuurlijk is de mogelijk
heid van een beperkte oorlog b.v. tus
schen twee landen niet uitgesloten,
doch voor een algemeene oorlog is er
thans naar onze meening minder
kans.
DE BINNENLANDSCHE
MOEILIJKHEDEN.
Een eerste argument, voor onze stel
ling, zijn de binnenlandsche sociale
en ekonomische moeilijkheden, waar
mee ieder land thans te strijden heeft.
Overal streven de regeeringen ernaar
een zekere stabiliteit te verkrijgen
van de ekonomiscche toestand. Over
al gaat dit gepaard met een zekere
terugtrekking op zich zelf. leder volk
wil zich losmaken van de te groote
afhankelijkheid die het tenoverstaan
van de overige volkeren was gaan ver-
toonen, omdat die afhankelijkheid
het land ekonomisch ziek maakte van
zoohaast een ander besmet was, om
dat de krisis in een land noodzakelijk
krisis in het eigen land bracht. Daar
om wordt thans in ieder land een
zekere zelfgenoegzaamheid of autar
kie nagestreefd. Meest alle landen
zijn nog aan het zoeken naar de mid
delen, die voor zulk een toestand het
best zou passen. In sommige landen
wordt met spoed de reorganisatie van
de nationale ekonomie in dien zin,
nagestreefd. Nog geen enkel land is
echter gereed, en de groote moeilijk
heden toaarmee deze overgang ge
paard gaat, maakt een oorlog ten
zeerste ongewenscht. Ook de sociale
verhoudingen veranderen en gaan ve
naard met noa veel grooter moeilijk
heden. De labiliteit en de onstand
vastigheid die hiervan het gevoeg zijn
maken de Staten zwak, zoodat ze niet
zeker zijn over de werkelijke volks
wil. Bij velen gromt het revolutiege
vaar als verre donder, die een onweer
voorafgaat. Ook daar vreest men een
oorlog om de noodlottige gevolgen.
DE INTERNATIONALE MACHTS
VERHOUDINGEN.
Eindelijk tengevolge van de radikale
veranderingen die zich in de laatste
drie jaar in de internationale machts
verhoudingen voorgedaan hebben is
de oorlog een groot waagspel gewor
den. Fenerzijds hebben we de blok
Duitschland - Italië - Japan met hun
groeier de aantal satellieten; ander
zijds d,e blok Frankrijk-Rvelaud-En-
geland, waarin Engeland zich niet ge
reed voelt met zijn bewapeningen, en
Frankrijk en Rusland voor het oogen
blik af te rekenen hebben met een
stijgende oppositie tegen het heer-
schende bewind. Blijft nog de beang
stigende vraag wat Amerika zou doen
in een konflikt. Er is ten slotte nog
de groote les van de nog zeer recente
wereldoorlog die geleerd heeft dat
zelfs de overwinnaars niets dan scha
de lijden en die bij de oud-strijders
een geweldige haat tegen de oorlog
heeft gekweekt. Daarom meenen wij
dat een oorlog nog een tijdje kan uit
blijven en dat de vrees in veel gemoe
deren voorbarig is.
Verboden nadrukROSKAM.
Van lirk» naar recht» bemerkt men bet zoontje van Demuyter; Keer Dsmuyter, de beroemde luchtvaarder; de kapitein va*
de «Sluik», de boot waarmede de luchtvaarder» de terugreis uit Polen naar Ar.-werpen afiegden; de ballonvaarder Hoff-,
mans; de moeder en na vrouw van Ernest DaoiuyUr.
Dinsdag IJ. werd ïn de kerk van Kvillinirej ïn de nrov^c'-» Oosterpotland. Zweden,
het huwelijk voltrokken tusschen Prins Kzrel en Gravin E!?a van Posen. Men asiet
hierboven de ion«r"ehuwden b?i het verlaten der kerk.
TERUG TE ERUSSEL
Op zijn terugkeer uit Amerika heeft
Eerste-Minister Van Zeeland nog eerst een
bezoek gebracht te Londen aan H. Cham
berlain, Engeland's Eerste Minister, en H.
Eden, de Minister van Buitenlandsche
Zaken van Engeland, welke hij op de hoog
te bracht van wat hij bereikt heeft bij
zijn bezoek aan de V. S. van Amerika.
Dinsdag is de H. Van Zeeland dan psr
vliegtuig 'ertrokken uit Londen ter be
stemming van Brussel waar hij door Mi
nisters De Man en Spaak verwelkomd
werd.
Onmiddellijk na zijn aankomst werd H.
Van Zeeland op de hoogte gesteld van den
huidigen binnenlandschen toestand door
Minister De Man die hem had vervangen
binst zijn afwezigheid. H. Van Zeeland
had ook een lang onderhoud met den Ko
ning. Hij verklaarde zeer voldaan te zijn
over de uitslagen bekomen bij zijn bezoek
aan de Staatsoverheden dsr V. S. van
Amerika.
Een kabinetsraad werd eveneens gehou
den Dinsdagnamiddag. De raad duurde
4 Vi uur. Er werd er beraadslaagd over
den binnenlandschen en buitenlandschen
tosstand.
Heer Van Zeeland legde ook een ver
klaring af in volgenden zin: De Ver-
eenigde Staten zijn bereid om krachtin
spanningen te doen tot het vestigen van
den vrede en tot de uitbreiding van de
internationalen handel
Er wordt algemeen aangenomen dat na
het bezoek van den H. Van Zeeland aan
de V. S. van Amerika een wereldconferen
tie in het verschiet mag worden gesteld,
maar dat deze niet zal gehouden worden
zoo niet cp voorhand geweten wordt dat
tastbare resultaten zullen bekomen wor
den.
NAAR DE OMVORMING DER
REGEERING
Het regeeringshoofd zal zijn besprekin
gen in de eerstvolgende dagen voortzetten,
waarschijnlijk met de vertegenwoordigers
van de verschillende politieke groepen om
daarna een beslissing te nemen inzake den
datum en de voorwaarden van de omvor
ming van de regeering.
HSBBBBEBBSESSBlSaBElBEBBEBEEBEi
ZILVEREN PRIESTERJUBILEUM
VAN E. P. CALLEWAERT
Heden Zondag 11 Juli zal E. P. Calle-
waert zijn zilveren priesterjubileum vie
ren. In de kloosterkerk. Holstraat, te
Gent. zal hij te 9.30 uur een plechtige
H. Mis van dankzerging opdragen. D-ze
Mis zal ongeluisterd worden door het Sint
Annakoor.
Mïvtster de lAVPTfvr
UITGEJOUWD »VGEVALLEN
TE BERGEN.
Door een vuistslag gewond.
Op Vrijdag 2 Juli 11. was Heer Minister
de Laveleye naar Bergen (Mons) gegaan
ten einde een bezoek te brengen aan de
werken aan het gerechtehof aldaar. Toen
de Minister toekwam waren talrijke lie
den aldaar bijeengestroomd en begon het
kabaal.
Plots kwam uit een nabijgelegen drank
gelegenheid een Rexistisch raadslid, dra
gende een spandoek met beleedigend op
schrift voor den Heer Minister. Autovoer
ders hadden de auto van den Minister ook
zoodeni? omr'nvd met b eigen rutin",
dat de s"to van MS"tster
we" zou lrmnan riteen. t>= auto w-rd /(on
"irder gebracht onder de hoede der po-
lit'e.
F*n duizend man warm hi'«enw><raard
voor het. gebouw en toen de Mtn'zter te
voorschijn kwam steeg een geweldig ge
fluit en gejouw op.
Alswanneer de Minister voort wilde,
werd zijn auto naar het gerechtshof ge
bracht, maar zoodra was het rijtuig bin
nen of zetten de betoogers den ingang
volledig af. De menigte stond op het punt
de ordedienst te overrompelen en de rijks
wacht werd ter hulp geroepen. De betoo
gers waren meestal Oud-Strijders, Vuur-
kruisers en Fratemelen.
Tsn einde toch te kunnen voortgaan,
stapte de Minister dan vastberaden uit
zijn auto en trok door het volk. De politie
bleef niet bij machte hem te beschermen
en hij werd door de betoogers erg gesla
gen. Hij werd o.m. door een vuistslag ge
raakt in volle gezicht en de onderlip ge
spleten.
Nadien werden enkele personen aange
houden in verband met deze zaak. Onder
hen bevindt zich een Rexistisch Provin
cieraadslid, een reserve-officier, een Vuur-
kruiser, enz.
FRATERNELLENHAAT
De Fratemellen hebben de H. Pierlot,
Minister van Landbouw, en H. Rolin, So
cialistisch Senator, uit hun rangen ge
sloten, omdat zij de amnestiewet hebben
gestemd.
H. Pierlot is een der leiders van het
eerste uur der Fraternellen en onlangs
werd hij hierom door hen nog gevierd,
toen hij Minister werd. H. Rolin maakte
den oorlog mede in de gevechtsilijn en
drie zijner broeders sneuvelden binst den
oorlog.
Hoever haat en nijd-oprulerij toch lei
den kan.
wegen» qe
en Vo)kk-
ft de HeOT
als lid der
ESitSTE MINISTER VAN ZEELAND
NEEMT ONTSLAG
ru D3 FRATERNELLEN.
In aanleiding der werking van de Pia»
ternellen teven de amnestiewet voorgef.
steld door de Regering en onlangs ge*
stsmd in Kamer en Senaat, en we?»ns <}e
aanvallen teem de Rveering en
vertvn^ivdigvrs gericht, beeft
Vin Z^md ontslag gmomen al;
v-aisrnellen. '5
DE CrrqnTï v*v ce»v rv'P"r.ON S
BEHAALT GROOT SUCCES
Verleden week deelden wij mede dqt
de Rsgesring Maandag 11. de inschrijving
zou openstellen voor een bedrog van 700
millioen aan schatkistbonds aan 2(4
Maandagmorgen werden de verrichtingen
begonnen en toen dien dag de winketten
gesloten werden, was resds meer dan voor
1 milliard ingeschreven; voor ongeveer
593 aan oude scbatklstbons ter vernieu
wing en 648 millioen frank in speciën.
Voor de inschrijvingen )n spsciën zal een
vewfeimz worden "odaan. -'•»
Dit is een n!""w bewijs h't vertrou-
W/»n <5* •Roii-p-Le financiën than»
weer hébben veroverd.
i»riT*icnTc T'on ^LGIN
t» r -v- rrOT c.yvnc wprr
Vrijdag werd gemeld dat Heer Van Zee
land. in verband met de blhnenlandsch»
moeilijkheden, zijn besprekingen voort
gezet hes ft. Vóór het begin van de vol
gende week zou evenwel nog geen -beslis
sing inzake regesringswijzigingen vallen.
Naar verluidt zou ds Heer Van Zeeland
zeer verwonderd zijn geweest bij zijn te
rugkomst toen hij op de hoogte werd ge
bracht van de bestaande moeilijkheden,
geschapen door Liberalen, Vuurkruisfrs
en Fraternellen.
ONEENIGHEID bij de FRATERNELLEN
Zekere oud-strijdcrsvsreenigingen heb
ben genoeg van het opruiend gedoe van
zekere leiders en af deelingen der Frater
nellen en zoo lubben reeds de Nationals
Strijdersbond en het Verbond der Inva-
liede Soldaten besloten niet meer deel te
nemen aan betoogingen ingericht door de
Unie der Fraternellen.
In de middens der Fraternellen zelf
heerscht ook oneenigheid omtrent de po
litieke drijverijen laatst uitgehaald en zoo
heeft thans de Fraternelle der militaire
luchtvaart besloten de U.FA..C. te ver
laten.
(Zie vervolg op 2' blad.)
- door een pot
In alle Apotheken.
IBflBBBBBBBBBB&BBBEBSBBBBBBBBBBIBBSBBBS&B29QB9flBBflBBBBBEBB