11' JULI Leeningen aan iedereen... leper-Roeselare EEN DIAMANTEN BRUILOFT TE STAVELE INHULDIGING VAN EERW. HEER J. SOBRY, 3* Provinciale Handels foor voor W.-Vlaanderen in Park Rumbeke KOLONIALE LOTERIJ DE VERMISSING VAN MISS EARHART TREKKING Drievoudige Autobotsing te Steenkerke MOOI GEBRUIND ERGE TREINBOTSING 't Wa» stemmig in t dorp. Maandag laatst Bevlagging als op de hooge dagen. En d» klokken sloegen een hoogen jube lenden toon aan en maar terecht, want 't was eigenlijk juoelfeest en 't ging de klokken ook aan Ze hadden het den 17 Mei 1878 ook verkond dat Alois Boutten en Eugenie Verbrigghe in den echt waren g:t eden. 9 uur Plechtige Dankmis, waar zeer vele parochianen zich bij de vereenigde familie cn vrienden kwamen aansluiten om hunne sympathieke deelneming te be wijzen en na de kerkplechtigheid hunne heilwenschen aan te bieden. Naar 't uitdrukkelijk verlangen der Ju bilarissen werd geen voornaam uitwendig vertoon ontplooid, maar t was daarom ni:t minder aandoenlijk in zijn ouden ge moedelijken eeuvcud. 't Bleef 't overige van den dag een ia- miliefeestje onder ouders, de vijf kinderen en enkele r.aastbestaanden. Vanwege t gemeentebestuur werd een waardige herinnering overhandigd r.aar keus der gevierden. t Is de wensch van heel de bevolking en ongetwijfeld van heel de streek, waar Alois zoo goed gekend is, dat hij met zijn achtbare gade nog menige jaren rijn blij moedig opgeruimd karakter dat maakt het lang leven moge behouden in en- gestoorde vreugde, de vrede kan na zestig jaar houvast niet meer begeven. Moge Alois nog menigen Allerheiligen van 1852 hernieuwen en Eugenie den H. Hubertusdag dag van vier jaren later, Nog tien jaar!? Dat kan wel! Laat ons hopen cn verlangen. De geachte Jubilarissen midden hun Familie. ran ALS PASTOOR TE WESTNIEUWKERKE DE NIEUWE HERDER (MET DE HERDERSTAF) IN DEN STOET Op Zondag 11 Juli hadden we de plech tige inhaling van de Weleerw. Heer J. So- k"v als Pastoor van Nieuwkerke. dag verliep heerlijk, al begon hij ender de bedreiging van leelijke vlagen. Zeiden zag Nieuwkerke zooveel volk op de been. De Commissarissen waren nog ijve rig bezig hun stoet in orde te stellen, toen men van den hoogen weg naar de Trompe, de prachtige pauselijke vlaggen, door de ruiters gedragen, reeds flapperend zag na deren tusschen de groene velden. De boe renzoons, 'n 20-tal, waren preutsch eens hun paarden te mogen laten draven voor dan auto uit waarin de Heer Pastoor, met den Heer Deken en getuige» zijn parochie binnenreed. Vóór 't huis van den Heer Notaris Therry stapte de nieuwe herder met stra lend gezicht uit. Daar werd hem door 't zoontje van den Heer Dr Ostijn den herdersstaf aangeboden, en door 'n doch tertje van de kroostrijke familie Demeer- seman, 'n prachtigen bloemtuil. Na het mooie Benedictusgezongen door 'n groepje kinderen, zetten de Vrije Scholen den stoet in met n' kleurige sprint van auto's, loopfietsen en velo's... de Ronde van Frankrijk heeft daar niets bij. Zoo jets ziou men moeten kunnen zien in In piste, cm ze steeds weer te kunnen eten... En dan de jonge, maar krachtige, Kath. Muziekmaatschappij, die dien dag niet alleen witgemutst, maar ook bizonder wel-gemutst was! Dan kregen we algauw (ien prachtigen V.O.S.-wagen in de ga ten: «Alleen autaar en haard, zijn ons bloed wel waarddaarvoor vochten wij in 1302, de fiere poorters en ridders met goedendag en handboog; daarvoor voch ten ze in den Boerenkrijg; daarvan ge tuigt de IJzertoren met zijn AW-WK, al bekwam dit bloed ook niet altijd zijn recht. Dan stapten op met htm vlaggen al de- verscheidene sociale bonden en bonden voor vermaak, de Fanfare de Neuve- Egliseen gemeentescholen. Weer naderde iets bizonders: 'n prach tig versierde auto. Wat voerde die mee? Voorwaar 'n volledig boerengezin, in avondgebed neergezonken vóór het kruis op de haardstee. Wat 'n vroom grootmoe dertje zat er bij den haard! En de boer, na de lastige dagtaak, boog nog de knie voor Hem in wiens zegen het al is ge legen». Doch veel tijd cm te kijken had den we niet. En hebt ge nog nooit de K. A. J. gezien? Neen, Nieuwkerke had dat nog nooit gezien. Eerst 'n paar pelotons Kajotters per fiets en dan de bonte rijen van de 100 Brugsche Kajotsters. Wat wa ren de moedige Nieuwkerksche Kajotsters blij eens met zoo 'n bende zingend door hun eigen straten te mogen trtkken. Nu heeft Nieuwkerke eens echte blijde jeugd gezien. De Congreganisten die volgden waren zeker niet zoo Jolig, maar schoon door hun voltallige groep. En dan de Hemelwagen, schoon als 'n levende tuin van witte le lietjes vóór de hemelsche Moeder die te waken heeft als patrones over Nieuwker ke, met na zich de sleep van heiligen met St Jozef, patroon van den nieuwen Her der. Waardig besluit van dezen heerlijken stoet. Lachend groetend volgde de nieuwe Herder. Op de kiosk greep dan de begroeting plaats in naam van gemeente- en kerk raad. Voor de stoet verder ter kerke ging, tongen de schoolkinderen nog krachtig hun groet aan Gods afgezant Bij de deur van de kerk werd door 'n dochtertje van Verstraete R., deze andere schoone talrijke familie, de sleutels van de kerk aangeboden. De kerk liep rap bom vol, zooals dat anders wel nooit gebeurt te Nieuwkerke. Nu werd officieel kerk en parochie toe vertrouwd aan de zorgen van den Heer Pastoor. En uit honderden monden steeg dan het Salve Regir.aen Tantum Ergoop, in de aangrijpend-schoone kerkmuziek. Na deze plechtigheid zaten de Jonge fietsers gauw terug op hun bebloemde ma chines, en de stoet trok weer verder onder der opwekkende tonen van de Kath. Mu ziek, die thans alleen aan cie leiding was. Aan den ingang van het Klooster, waar de genocdigden 'n lunch zouden genieten in harts lijk samenzijn, kon de Brugsche K.A. J. niet nalaten in geestdriftig gezang hun ontroerd vaarwel uit te zingen voor hun gewezen Heer Proost. Hij leve nu lang als Pastoor te Nieuw kerke, cm er te werken aan den verderen opbouw van het katholiek leven. Hij heeft gezegd van de 33 gekende Pastoors van Nieuwkerke, te zullen trachten niiet de slechtste te zijn. Als het zoo is, dan kan hij licht de beste worden. EEN DER BEST GELUKTE PRAALWAGENS, De Jaarbeurs in Park Rumbeke die ge opend werd 11 Juli en duurt tot 21 Juli, heeft reeds vele schoone dagen gekend. Bij de opening was het weerom de vloed der groote dagen. Bij de 10.000 bezoekers, niettegenstaande het wankelbaar weder, die onverholen lucht gaven aan hun groote tevredenheid, én over de zoo interessante foor én over de feestelijkheden ingericht in 't Park en rond de Foor. Het Kinderfeest van Donderdag 15 Juli, bezorgde aan de Jaarbeurs duizende be zoekers, en aan verschillende duizende Kinders, een zonnige en gelukkige namid dag. Vrijdag 16 Juli bracht den Heer Van Caillie, Algemeene Bestuurder aan het Mi nisterie van Ekonomische Zaken, een offi cieel bezoek aan de Foor en met de er varing die hij heeft van dergelijke onder nemingen wist hij eiken exposant met een belangstellend en hartelijk woord toe te spreken. Hij drukte eveneens aan de in richters zijn groote voldoening uit en wenschte ieder hartelijk geluk. Zondag 18 Juli is het de dag der groote feestelijkheden; aanhoudend zullen vsr- schillige maatschappijen uit de Provincie elkander opvolgen op het Kiosk van het Park. Om 11 uur 's morgens de Harmonie Ste Cecilia van Rumbeke. Om 3 uur de Koninklijke Wielerfan- faren van Zwevegem. Om 4 uur de Noordergalm van Ouden burg. Om 5 uur de Vereenigde Vrienden van Hooglede. Om 6 uur de Ste Cecilia Gilde «Deugd en Vreugd» van Gits. Om 7 uur de Harmonie «Door Strijd naar Kunst» van Roeselare. Terwijl cm 9 uur het groot ballet en turnfeeet aanvangt door de befaamde Vlaamsche Blauwvoeten van Rumbeke, die onlangs bij hun optreden te Mechelen, te Gent, alsook te Nieuwpoort, zoo'n welver diend sukses behaalden. Hun programma Vlaamsche Leversschouwzullen zij uit beelden in een reeks van 30 nummers vol afwisseling en verscheidenheid. issacssesaasssiBaeisBBaiisaiBB De openbare trekking van de zevende snede 1937, plan A, der Koloniale Loterij zal plaats hebben op 27 Juli 1937, te 21 uur, in het Casino-Kuursaal te Oostende. KiBSBL-ssaEsgsaaaaBaaizaBBKasa GEEN HOOP MEER De opzoekingen naar de verdwenen vliegster Miss Earhart en Mr Noonan, de piloot die haar vergezelde, hebben totnog toe geen uitslag opgeleverd. Het Ameri- kaansch vliegtuigenmoederschip kwam ock ter hulp. Zestig vliegtuigen van het schip stegen op en vioegen over alle eilan den van den Stillen Oceaan, waar men dacht de vermisten te kunnen vinden. Alles was tevergeefs, niettegenstaande een oppervlakte van 93.240 vierkante kilo meter werd doorzocht. Alle hoop op te rugvinden, in leven, van Miss Earhart en haar gezel werd opgegeven. De echtgenoot van Miss Earhart, met Mrs. Noonan, echtgenoote van den piloot welke de vermiste vliegster vergezelde. «■BBBBZ35E22SESBBSSBSBSB!SaSMB EEN BESTE VLAAMSCHE RENNER LEENING 10.000.000 FRANK W.-VL. ELECTRICITEITS- MAATSCHAPPIJ JULI 1937 Volgende titels zijn uitbetaalbaar aan pari in de bureelen van de Maatschappij, 1, Koningin Elisabethlaan, Brugge, van 9 tot 11.30 uur. ji TITELS VAN 1.000 FRANK 6 13 16 19 38 39 61 62 65 06 72 82 101 102 110 143 155 156 157 159 1U) 183 187 194 197 198 199 200 201 204 205 206 207 208 209 210 236 237 238 242 248 249 250 289 290 294 297 301 340 3ö7 380 381 382 396 397 400 405 407 41* 413 425 427 428 429 430 432 439 443 450 456 458 400 463 490 491 524 525 526 527 528 533 534 536 537 500 501 591 592 593 594 595 596 001 003 609 010 Oil 014 019 620 628 657 058 659 oo0 ooi 662 669 670 072 076 077 099 701 712 713 721 723 724 725 726 727 728 729 730 732 733 734 735 736 738 739 740 741 751 760 702 763 704 706 770 771 772 773 774 784 785 787 788 793 794 795 804 819 822 825 847 848 8ö0 884 886 899 900 901 946 947 948 949 956 957 958 959 960 901 902 964 905 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 1006 1022 1029 1031 1060 1071 1106 1114 1167 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1181 1182 1184 1185 1267 1275 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1288 1289 1290 1291 1292 1330 1331 1332 1333 1335 1344 1383 1384 1385 1404 1405 1406 1407 1408 1414 1415 1416 1417 1420 1421 1423 1424 1425 1426 1427 1428 1433 1434 1435 1436 1437 1438 1439 1442 1455 1456 1457 1458 1460 1461 1462 1468 1469 1502 1503 1504 1508 1509 1524 1535 1536 1543 1544 1545 1546 1554 1555 1557 1560 1561 1562 1563 1564 1565 1611 1612 1613 1619 1620 1621 1622 1635 1652 1654 1656 1657 1658 1659 1660 1661 1662 1663 1664 1665 1666 1668 1669 1670 1671 1672 1673 1674 1675 1676 1677 1678 1679 1703 1712 1713 1714 1716 1717 1718 1719 1722 1723 1724 1725 1728 1731 1741 1743 1751 1782 1792 1793 1794 1798 1799 1804 1807 1808 1809 1834 1835 1836 1837 1838 1839 1840 1843 1849 1851 1852 1853 1854 1855 1856 1857 1866 1867 1869 1870 1871 1872 1873 1874 1875 1876 1882 1907 1925 1933 1951 1952 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1998 2015 2016 2017 2018 2019 2033 2037 2038 2055 2059 2062 2065 2108 2118 2119 2120 2126 2134 2135 2137 2138 2142 2144 2145 2146 2159 2160 2163 2164 2165 2166 2167 2172 2173 2175 2181 2182 2183 2184 2185 2186 2187 2188 2189 2195 2196 2209 2210 2211 2213 2214 2215 2216 2236 2237 2238 2239 2245 2246 2247 2248 2249 2250 2256 2258 2264 2265 2266 2268 2369 2372 2373 2374 2375 2376 2377 2378 2379 2380 2381 2382 2383 2384 2385 2386 2387 2388 2389 2393 2394 2395 2415 2419 2420 2424 2432 2434 2440 2444 2451 2469 2470 2471 2472 2473 2474 2475 2489 2501 2503 2504 2505 2506 2507 2527 2529 2535 2536 2540 2548 2549 2556 2560 2561 2562 2563 2564 2566 2567 2568 2629 2631 2644 2647 2651 2652 2653 2668 2669 2715 2716 2737 2744 2746 2747 2749 2751 2752 2753 2754 2755 2756 2758 2769 2770 2788 2789 2790 2791 2809 2820 2830 2834 2837 2838 2855 2856 2860 2862 2864 2879 2883 2884 2896 2898 2914 2915 2916 1918 2924 2928 2929 2930 2931 2972 2974 2976 2978 2980 2981 2982 2994 2995 2996. 2997 2998 2999 3000 3Ö05 3006 3007 3008 3012 3068 3115 3116 3117 3118 3119 3122 3123 3130 3137 3138 3140 3172 3174 3176 3177 3178 3179 3192 3193 3195 3196 3199 3200 3201 3203 3209 3210 3211 3212 3213 3215 3216 3217 3218 3219 3220 3221 3Z59 3247 3258 3259 3270 3272 3282 3291 3295 3296 3312 3323 3324 3325 3326 3327 3328 3329 3330 3331 3332 3333 3334 3335 3336 3341 3345 3347 3349 3351 3352 3353 3359 3361 3362 3363 3364 3366 3367 3368 3370 3371 3372 3373'3400 3401 J-WL 3404 3405 34Q6 3418 3421 3422 3426 3427 3428 3429 3430 3431 3432 3433 3434 3435 3443 3447 3456 3457 3458 3467 3468 3469 3471 3472 3473 3474 3475 3476 3481 3482 3486 3495 3496 3497 3498 3517 3518 3519 3523 3545 3547 3548 3569 3573 3574 3598 3599 3600 3601 3602 3603 3604 3631 3632 3634 3635 3637 3638 3648 3649 3650 3658 3662 3663 3664 3669 3671 3672 3673 3676 3679 3680 3692 3693 3701 3704 3707 3745 3746 3747 3748 3749 3750 3751 3752 3753 3754 3761 3762 3763 3764 3765 3766 3770 3771 3797 3800 3810 3811 3820 3821 3829 3833 3834 3840 3841 3847 3848 3849 3850 3851 3854 3855 3856 3857 3858 3859 3860 3861 3862 3863 3864 3865 3866 3867 3868 3869 3870 3871 3872 3873 3925 3926 3938 3939 3945 3947 3949 3950 3951 3999 4000 4001 4002 4017 4018 4022 4036 4037 4038 4039 4040 4047 4048 4050 4-057 4061 4065 4066 4067 4068 4069 4070 4071 4072 4073 4074 4075 4076 4078 4082 4083 4085 4087 4088 4089 4090 4091 4095 4102 4105 4109 4111 4112 4113 4115 4116 4123 4124 4125 4126 4127 4128 4129 4130 4131 4132 4133 4134 4135 4136 4137 4138 4139 4187 4188 4195 4196 4197 4198 4199 4200 4201 4202 4203 420-1 4215 4216 4218 4223 4230 4231 4232 4233 4234 4235 4236 4238 4240 4151 4252 4254 4255 4256 4257 4258 4261 4273 4274 4275 4280 4287 4288 4289 4290 4291 4292 4293 4295 4298 4299 4300 4302 4303 4304 4305 4306 4307 4313 4314 3415 4316 4320 4321 4322 4346 4353 4364 4365 4366 4369 4370 4371 4374 4375 4377 4378 4379 4380 4381 4383 4387 4388 4391 4392 4393 4397 4393 4410 4411 4420 4421 4422 4423 4424 4425 4426 4427 4428 4429 4430 4438 4439 4446 4447 4472 4478 4479 4480 4481 4482 4483 4494 4498 4500 4501 4505 4506 4507 4508 4509 4513 4522 4524 4525 4532 4533 4534 4535 4536 4537 4538 4539 4540 4543 4546 4547 4548 4549 4550 4553 4562 4563 4564 4565 4566 4567 4568 4569 4570 4571 4572 4573 4574 4575 4579 4580 4581 4584 4610 4613 4614 4615 4619 4622 4675 4677 4678 4679 4680 4681 4682 4683 4688 4689 4694 4706 4707 4708 4709 4710 4711 4712 4713 4714 4715 4716 4717 4722 4723 4724 4725 4726 4732 4733 4734 4741 4743 4744 4748 4776 4782 4783 4784 4785 4804 4805 4806 4811 4817 4820 4821 4822 4824 4825 4826 4829 4830 4854 4855 4856 4857 4870 4871 4872 4873 4874 4875 4876 4877 4887 4893 4900 4901 4903 4904 4905 4907 4924 4925 4926 (4927 4929 4937 4946 4947 4952 4958 4959 [4960 4981 4982 4983 4986 4988 4989 4991 IBS LUCIEN VLAEMINCK een oud-Izshfcergenaar, thans wenende te 4992 4993_ 4994 4996 4997 Komen-België, dis reeds zooveel talrijke «ereprijzen in het wielrijden wist te win nen, komt thans een bijzonder mooie prestatie te leveren, met namelijk de koers Toulouse-Parijs te winnen, voor Van Simayes, De Caluwé en andere be kende Belgische en Frarsche renners. Van de vier ritten van den koers wist hij er twee van te winnen en tweemaal de tweede plaats te behalen. Wij wenschen hem dan ook hartelijk proficiat om den bikomen uitslag. DE AUTOS ONTREDDERD. EEN DAME GEWOND. Zondagavond, rond 6 uur, reden op de baan Veurne-Ieper twee Fransche autos achter elkander In de richting van leper. Op grondgebied Steenkerke reed er voor hen een wielrijder, zcodat de eerste auto plots moest stoppen. De tweede auto week uit, maar een andere kwam uit tegenover gestelde richting gebold, zoodat eene bot sing onvermijdelijk was. De drie autos zaten in elkander gekneld. Een inzittende dame was nogal erg aan het aangezicht gekwetst; minder erg is het met twee an dere hoeren. De andere inzittenden kwa men er met den schrik vanaf. De gekwetsten werden ter plaatse ver zorgd door den geneesheer Moeyaert uit iVeurne. De autos zijn gansch ontredderd. Een onderzoek werd ingesteld. DE DRIE AUTOS INEENGESTRENGELD. TITELS VAN 5.090 FRANK 5066 5090 5091 5093 5095 5126 5130 5131 5132 5133 5136 5137 5138 5143 5144 5145 5146 5147 5148 5149 5151 5156 5157 5158 5159 5160 5161 5164 5165 5166 5167 5170 5171 5172 5173 5174 5175 5176 5177 5178 5188 5192 5193 SI 94 5195 5196 5197 5198 5203 5204 5205 5206 5207 5208 5217 5218 5219 5232 5233 5234 5248 5428 5429 5439 5447 5448 5449 5450 5451 5453 5454 5495 5502 5513 5521 5522 5523 5524 5547 5548 5549 5551 5564 5570 5571 5572 5573 5574 5576 5577 5598 5616 5618 5631 5654 5665 5670 5674 5675 5676 5677 5706 5707 5708 5712 5713 5714 5715 5716 5717 5735 5736 5737 5738 5739 5740 5741 5742 5743 5744 5761 5816 5817 5818 5819 5820 5821 5822 5823 5824 5825 5826 5827 5828 5829 5830 5831 5832 5833 5834 5835 5836 5837 5838 5839 5840 5841 5842 5843 5844 5847 5878 5941 5948 5949 5950 5951 5952 5953 5954 5955 5956 5967 5969 5977 5978 5998 Nummer» van de trekking 1936 tot op heden niet ingebracht. Titel» van 1.000 frank: 56 58 59 556 557 558 559 1168 1403 1410 - Titel» van 5.030 frank: 5135 5459 5644 5864 5957 DE MINISTER VAN VERKEER VER STREKT OPNIEUW PARTIJDIGE INLICHTINGEN! Op 8 dezer heeft M. M.-H. Jaspar, Mi nister van Verkeer, ons nogmaals een treffend bewijs gegeven zijner partijdig heid ofwel zijner onwetendheid en on verschilligheid in zake herinrichting van het treinverkeer tusschen leper en Roese lare De Heer Volksvertegenwoordiger E. Alle- waert, onvoldaan en dit met reden, over het verstrekken der onjuiste inlichtingen, bevat in het Ministerieel antwoord van 27 Mei 1937, heeft op 2 Juni 1.1., onder nummer 60, volgende nis uwe vraag ge steld aan den Minister van Verkeer: Met het antwoord op mijn vraag Nr 52 van 5 Mei j.L, over het treinverkeer tusschen Iep-r en Roeselare, kan lk mij niet tevreden stellen. 1. Een grondig onderzoek werd tot heden niet gedaan, ook niet door de 2. ER BESTAAT GEEN VER- PLIGHTING DE LIJN PER AUTOBUS UIT TE BATEN TOT 6 FEBRUARI 1940, want van af het derde jaar der uitbating, 6 Februari 1935, bestaat dc mogelijkheid om het contract op te zeg- gen, mits drie maand vooropzeg. 3. Uit financieel opzicht zou er voordeel bij zijn een autorail in te zetten op den spoorweg en de autobuslijn als ii privaat-lijn uit te baten. I. Ik vraag dus stellig aan den Heer Minister van Verkeer dat de beloofde vergadering van de personaliteiten zou gehouden worden in de eerstkomende weken, om naar een betere oplossing ii te zoeken. ii De werklieden en ook de reizigers die dagelijks moeiten reizen tusschen leper en Roeselare, verlangen vurig dat een .1 einde gesteld worde aan dezen hache- lijken toestand». Dit was de nieuwe vraag van Volks vertegenwoordiger Allewaert. Na 3S dagen wikken en wegen heeft de Administratie bij het Ministerie van Verkeer opnieuw onjuiste en belache lijke inlichtingen verstrekt. Het is een nieuw bewijs van moedwilligheid en kop pigheid. Tegen sterren en wind gaat men steeds voort met de alleen-uitbating per autobus te verdedigen. Hier volgt het ministerieel antwoord, verschenen in Vragen en Antwoorden op 8 dezer, onder nummer 72. 1. Hot achtbaar lid verliest de auto- nomie uit het oog, welke de N. M. B. S. krachtens de wet van 23 Juli 1926 ge- niet. Zij is geenszins verplicht de ver- slagen bekend te maken, welke docr haar ambtenaars over de autobusdienst leper-Roeselare worden opgemaakt. (1.) Buitendien bevestigt zij dat zij in op- zicht van haar financiën bij het behou- dien van het statu quo belang heeft. (2.) 2. De Firma Deoeuninck en Ver- straete heeft in 1930 de vergunning van de autcbuslijn verkregen voor een ter- mijn van 10 jaar. Zij heeft haar ver- gunning aan de Nationale Maatschappij overgedragen, maar INDIEN DEZE «LAATSTE HAAR PACKTCONTRACT li OPZEGT, moet zij de vergunning terug- geven aan de privaa.tfirma die ze tot in 1940 voor eigen rekening zal exploitee- ren. (3.) 3. Indien de Nationale Maatachap- pij de lijn Ieper-Roeselare met rail- auto's exploiteert, moet zij de autobus- i> vergunning aan de Firma Deceuninck ii en Verstraete teruggeven. In dit geval, ii zal zij (de Nationale Maatschappij) de reizigers tegen verminderde prijs ver- voeren en voornoemde privaat Firma zal al de reizigers tegen vollen prijs ii behouden, wegens aan te clienteele ge- boden faciliteiten. Die oplossing zal ongunstig zijn voor de Nationale Maat schappij der Belgische Spoorwegen. (4.) •I 4. Ik wacht op den terugkeer van ii den Heer Rulot, Directeur-Generaal der i> N. M. B. S., die zich thans in het Buiten- ii land bevindt, om de ontworpen ver- i> gadering te beleggen. Deze zal eerlang plaats hebben. (5.) ONS ANTWOORD (1.) De Heer Minister van Verkeer ontwijkt de vraag van Volksvertegen woordiger Allewaert. Een grondig onder zoek werd tot heden niet gedaan: het betreft hier een onderzoek door het Mi nisterie van Verkeer, gezien de Minister van Verkeer in zijn vorig antwoord ver klaarde Nr 57, 27 Mei 1937 dat het problesm GRONDIG DOOR ZIJN DIEN STEN ONDERZOCHT WERD». Men is gelukkig te kunnen schermen met de «autonomie» der N. M. B. S.; deze autonomie sluit evenwel niet uit dat de Minister van Verkeer de plicht heeft een streng toezicht uit te oefenen op de zaken der maatschappij; dat hij als Voor zitter van den Raadl van Beheer der N. M. B. S„ de Nationale Maatschappij helpt beheeren. Werd de N. M. krachtens de wet van 23 Juli 1926, eenigzins ont trokken aan politieke invloeden... zekere financieele machten zijn er te machtiger om geworden. Wordt lut comedie-bszoek en onder zoek van den H. Thelismar, Kabinets- 0 vers te van Mijnheer Marcel-Henri Jas par, Minister van Verkeer, op 6 November 1936, ook geplaatst onder de autcncmie der N. M. B. S.? Of zijn de bevindingen van den H. Thelismar slechts persoon lijk© opvattingenzooals hij zulks ten andere medegedeeld heeft aan een onzer Volksvertegenwoordigers op 19 November 1936? Voor wat de verslagen, opgemaakt door de ambtenaren dsr N. M. B. S., be treft, kunnen deze ons weinig interes seeren. Wij weten bij ondervinding dat de ambtenaren gelast met de onderzoeken, alleen streven naar het onveranderd be houd der autobuslijn. Zoo was het bij afschaffing, als deze ambtenaren 440.000 fr. winsten voorzagen, zoo is het nu, als na 5 jaar proefneming er nog een verlies van 250.000 fr. geboekt wordt... tegen 73.0C0 fr. verlies met de treinen. Wij houden dus staande dat er tot nog toe NIET overgegaan werd tot een GRON DIG en vooral ONPARTIJDIG onder zoek. (2.) De Minister van Verkeer komt ons verklaren dat de N. M. bevestigt dat zij in opzicht van haar financiën, bij het behoud van het statu quo belang heeft! Wij hadden ons het minst aan zulkdanige bevestiging verwacht. Het ware geheel interessant te ver nemen welke ambtenaren der N. M. zulks komen bevestigen. Durft de Raad van Beheer der N. M. of de Directie betwisten dat een railauto- dienst tusschen beide steden slechts 525.000 fr. zou kosten? JA OF NEEN IS ONS CIJFER JUIST? De autcbus-uitbating kostte verleden jaar 1.050.000 fr.! Tusschen beide wijzen van uitbaten bestaat er een verschil van een half mii- iicen... en dan komt er ons een Minister van Verkeer, Voorzitter van den Raad van Beheer der N. M. B. S. verklaren de N. M. heeft er belang bij om het statu quo te behouden In 1932 werd het treinverkeer afgeschaft omdat het deficiet 73.000 fr. b;droeg: nu kan men een half millioen besparen, en de Directie der N. M. B. S. treft geen maatregelen. Is «het consequent-atjn misschien afgeschaft bij de Nationale Maatschappij, sedert zij autonoom werd? (3.) Na onze terechtwijzing en pu blicatie van document Nr 983, acht de Administratie dat het maar best is een voudig te bekennen dat het contract opzegbaar is, mits drie maand vooropzeg. Welk doel werd er evenwei nagestreefd mot het tegenovergestelde te beweren? Wij laten het publiek zelf oordeelen over de laakbare middelen welke aangewend worden om een zaak welke niet verdedig baar is, toch te verdedigen. Indien de N. M. het contract opzegt, keert de vergunning automatisch terug aan de privaat Firma, dit tot 1940. Dus de toestand van vóór de afschaffing op 26 Mei 1932. Wij wijzen evenwei op het feit dat de N. M. B. S. van af 1938 het recht heeft cok een autobuslijn uit te> baten (document Ö83, art 4. van het contract) (4.) Indien de N. M. de spoorlijn met railauto's uitbaat en de autobuslijn op privaat initiatief uitgebaat wordt, zal deze oplossing ongunstig zijn voor de Nationale Maatschappij! Wij weten waarlijk niet of we deze onzinnige mededeeling moeten weerleggen. Het is immers grievend te bestatigen dat Hooger Ambtenaren, gelast met öe ver dediging der Algemeene Belangen, zulke erbarmelijke beweegredenen inroepen om een zaak, die hun nauw aan 't hart ligt, te verdedigen. De Heer Minister van Verkeer komt hier niet handelen over de kostprijs des- beide wijzen van uitbaten. Zijn amb tenaren weten immers dat een spoor- autodienst 50% goedkoopef is... om dees reden acht hij het wcnschelijk tc handelen over de geboden faciliteiten van de auto- busdienst. Zijn thesis: de Spoorweg zal enkel de reizigers welke tegen verminderde prijzen reiztn, als clienteel hebben... de autobusdienst (privaatlijn) al de reizigers welke de volie prijs betalen. Onzin! Wij aanzien het overbodig deze veronderstelling te weerleggen en ver- Wijzen ide Beer (Minister, alsook de Directie der N. M. B. S. naar het ver slag Nr 2721 van 28 Juli 1936. Zijn het deze faciliteiten van de auto busdienst, die de ontvangsten 1.590.000 fr. (trein en privaat-autcbusdienst) in 1931 hebben doen verminderen op 790.000 fr.? Zijn het die faciliteiten van de auto busdienst die slechts 215.000 fr. ontvang sten gaven voor de privaat autcbuslijn in 1931? Wij riemen graag aan dat voor enkele reizigers der tusschen gelegen gemeenten de autobuslijn zekere voordeelen geeft. Deze voordeelen kunnen ook gegeven wor den door de privaat autobuslijn. Zal er evenwel een reiziger zijn van Poperinge, leper en zelfs Zonnebeke voor Roeselare, het midden der Provincie en het Noorden, of uit deze streken voor het Westland, welke de autobus met al zijn faciliteitenzal verkiezen, als hij de gelegenheid heeft zelfde reis per rail auto in veel beter en aangenamer voor waarden, in minder tijd door te maken. Wij willen hier niet terugkomen op de erbarmelijke wijze van verveer, welke de reizigers soms ondergaan, sedert de af schaffing der treinen. De werkelijke gebruikers van de auto bussen danken den Heer Minister van Verkeer en d-s Directie der N. M. B. S. om deza zoo gezegde faciliteiten! Het was immers ook om al dit gemak, om al deze faciliteit, dat de H. Thelismar, gelast met een onpartijdig onderzoek, het noodig achtte zijn reis half weg te onderbreken en te voleindigen in een luxe-auto! Volgens de bewering van den Heer Minister, zou de spoordienst tusschen leper en Roeselare maar enkel en alleen de niet interessante personen vervoeren... Al de andere reizigers zouden de privaat autobuslijn verkiezen. Niemand kent de toekomst... ook niet de Minister van Verkeer. Een zaak staat evenwel vast: de Directie der N. M. B. S. heeft zich in het verleden leelijk vergist door het spoorverkeer af te schaffen. Wij echten evenmin geloof aan deze minis terieele veronderstelling... als aan de prachtige vooruitzichten, gekoesterd bij de afschaffing der treinen. Bij de af schaffing voorzag men 440.000 fr. winsten, prachtige ontvangsten: de proefneming is deerlijk mislukt. Men kan nu op zeer gunstige voorwaarden een proefneming met railautos doen, van af den beginne 500.000 fr. besparingen verwezenlijken... Maar neen, een Minister van Verkeer tracht op alle mogelijke wijzen een zaak, welke niet verdedigbaar is, goed te praten en in stand te houden. (5.) Ik wacht op den terugkeer van den Heer Directeur Generaal Rulot om de ontworpen vergadering te beleggen. In December 1936 beloofde de Minister van Verkeer reeds deze vergadering... Nieuwe beloften in Februari, Maart tot op 8 Juli 1.1. en nu komt men ons wijs maken «er wordt gewacht op den terug keer van den Heer RulotWas dit ook het geval in Februari? of in April? Deze afwezigheid is enkel en alleen een nieuwe gelegenheid om tijd te winnen. Wij weten aldus dat de H. Directeur Rulot aangesteld werd om de vergadering in het Kabinet bij te wonen. Als er een tweede afgevaardigde der N. M. B. S. bij dit onderhoud zal tegenwoordig zijn, wij duiden hem van nu reeds aan: Heer Demaret, Algemeen Opziener der auto busdiensten... Afwachten... doch niet gerust voor vol ledige voldoening geschonken wordt. Wij moeten ons treinverkeer onder vorm van railauto's terug krijgen. De halsstarrig heid en koppigheid van zekere amb tenaren, om het systeem-type, elders niet in voege, in onze streek te behouden, moet gebroken worden. Wij nemen niet aan dat de Minister van Verkeer, Voorzitter van den Raad van Beheer der N. M. B. S., door zijn houding, de niet te verrechtvaardigen handelwijze van zekere leden zijner administratie en der Directie der N. M. B. S. zou gn<-d- keuren en beschermen. X. inHaBaaaBBBBBBgaasBaagBBaBaw LEENING DER VERWOFr"STEN 1922 Zaterdag mor; dc 182° trekking plaats van de Premieleening der Ver woeste Gewesten van 1922. R. 170.6S6 Nr 1 wint 250.909 fr. R. 5.669 Nr 17 wint 100.000 fr. R. 97.919 Nr 14 wint 100.090 fr. Dc andere obligaties van deze reeksen zijn betaalbaar met 312,50 fr. of 390 fr. naar gelang zij al dan niet omgezet wer den. (Kon. Besluit van 11 Mei 1935.) TREKKING VAN DE LEENING DER VERWOESTE GEWESTEN 1921 EEN GROOT LOT VAN EEN MILLIOEN Donderdagmorgen had de 133» trekking plaats van de leening der Verwoeste Ge westen 1921. Een groot lot van 1 millioen frank viel te beurt aan Nr 6 van dc reeks 82.523. Do andere obligaties van deze reeks worden uitgekeerd tegen 250 fr. 11 Juli 1937 is voorbij! Vlaanderen heeft het weer gevierlj hier meer; daar min. In Vlaanderen kan men veel viereq, maar weinig samenwerken. Er komt steeds meer en meer drang om 11 Juli gezamenlijk te vieren, wij, Katholieken, met alle andersdenker., den. In princiep is dit heel schoon, maaj we hebben het nog zelden anders ge, zien: waar wij, Katholieken geno. men in den breedsten zin samen vieren met anti-katholieken, daar mo, gen we al onze christene gedachten op zak steken en futteloos een hocj officieel - reclamemannen achterloc» pen. We vieren zooveel jaren reeds cn 11 Juli! Vieren is gemakkelijk: een stcet een avondfeest; een redevoering; een paar demi's; een verslag alle jaaj 't zelfde zoo men wil en 't is ge. daan tot t'jarent. VIEREN is heel wel! Mekaar leeren verdragen, samen. WERKEN van alle geloovige men. schen tot algemeen welzijn, ware veel beter. We zijn de meerderheid in 't Land en door onze verdeeldheid hebben we niets te zeggen. Oorlog, open oorlog aan alle libe rale, socialistisch-communistische ge. dachten, dat moet er komen, Eén blok tegen de goddeloozen. Door onze verdeeldheid zegepralen de loge-mannen in ons «katholiek» Vlaanderen. Lachend doen ze steeds op hun gemak voort en ondermijnen alle katholieke werking. We boffen te veel met ons zelvenj elk meent dat hijalleen de goede manier van werken heeft en verket- tert geloofsgenooten die soms ovej bijkomende zaken anders denken. DAT moet veranderen! Met 11 Juli schreef Pater van Mier. lo, S. J., in «De Standaard»; Waarom zouden wij, ter verwezenlij. kin-K van het zoo verbeven Vlaainsch- katholieke levensideaal dat ons volk moet gróotmaken, niet kunnen, wat onze vaderen In 1302 hebben tot stand gc- bracht, wat onze tegenstrevers nog kun. nen Vrede sluiten met elkander, een. dracht willen en handhaven, persoon. lijke geschillen afleggen, eigen inzichten en opvattingen doen zwijgen voor dc hoogere belangen die op het spel staan; alles vermijden wat de tweedracht noj kan doen aangroeien, alles in het werk stellen wat vrede en eendracht sticht. »Dit is misschien een mooie illusie: ik kan U alleen verzekeren, dat vele Vh» mtngen in die mooie illusie leven.» Dat en dat alleen is de oplossing, En met Eerw. Pater van Mierlo slut, ten wij ten volle aan waar hij in zelfde gedachten ter gelegenheid der Guldensporenherdenking schrijft: «Ik hoop alleen maar dat de viering van het Guldensporenfeest dit jaar gansch uitdrukkelijk zal staan in het teeken van da concentratie, van de vol. ledige en zoo ruim-mogelijke concen. tratie van alle Vlaamsche, van alle Vlaamsch-katholieke krachten en dat uw blad niet zal cphouden er het zijn» toe bij te dragen om die concentratie te bevorderen. Christene menschen, sluit de ran. gen. Te Grosninge gingen onze voorvaderen ten strijde na allen 'j Priesters zegen te hebben gevraagd. Ze streden allen samen voor 't zelfde ideaal en ze wonnen het. 't Is hoog tijd dat we hun voorbeeld volgen: samen bidden en samen strij den, willen we door onze verdeeldheid niet zien vergaan én al onze vlaam sche Idealen én al onze katholieke idealen. Ons christen-zijn moet steeds de voorrang hebben en kunnen we één groep vórmen van alle geloovige men schen dan hebben we de macht en lossen we dan ook de Vlaamsche kwes tie op naar onzen zin. Eerst moeten we één zijn. Dat is het opperste gebod. PAX, f30®15£S3Eïï2ia3SE3Ba2E332Sail NIEUW CORLQGSGEDENKTEEKEN worden gelaat, hals en armen door AMILD A - zonnebruincrême. Voor komt tevens vervellen en de zoo pijnlijke zonneslag. Flacon .15 ff. Tube 12 fr. Doos 5 fr. Maatschappij «SÉCURITY», de machtigste Belgische Leeningsinaatschappij, heeft in deze laatste maanden meer dan een anderhalf millioen frank leenin gen gedaan op materiaal, meubelen, inventaris, veestukken, machiencn, enz... Vanaf 2.000 frank tot gelijk welk bedrag. Sluit U aan om het geld dat ge noodig hebt te bekomen en welke ge terugbetaalt in 4 jaar. Bijvoorbeeld een leening van 5000 frank wordt terug betaald door een maandelijkschc afkor ting van 120 frank. Kostelooze inlichtingen. DIRECTIE VOOR VLAANDEREN Kortrijk.che.traat, 12, GENT. - Telefoon 131.08. Bureel van 3 tot 7 uur den Maandag, Dinsdag, Woensdag cn Vrijdag. KORTRIJK: 66, Albert.traat. Telefoon 1608. Bureel: Maandag, Woensdag, Vrijdag van 9 tot 1 uur; Op 20 dezer wordt tc Cobite bij Luik een geïntcrallieerd ooriogsgedenktceken inge huldigd. Hier ccn zicht van den toren van dit statig bouwkundig geheel. laaaaaaaaBaaaaBaiiiaïBjaBSDii TE LE MANS, FRANKRIJK Negen Dooden. Op Zaterdagavond 10 Juli 11., op 1 km van Lc Mar.s, in Frankrijk, reed een snel trein met razende snelheid op een stil- staanden lokaaltrein, die voor het gesloten signaal was blijven staan. De wagons van derr lokaaltrein werden als een harmonie» ineengedrukt. Haastig werden de reddings werken aangevat. Van uit de vernielde V' geus haalde men 9 dooden en 35 gewon den. Velen dezer waren slechts licht F' wónd.'

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1937 | | pagina 2