11' JULI
Leeningen aan iedereen...
leper-Roeselare
EEN DIAMANTEN BRUILOFT TE STAVELE
INHULDIGING VAN EERW. HEER J. SOBRY,
3* Provinciale Handels
foor voor W.-Vlaanderen
in Park Rumbeke
KOLONIALE LOTERIJ
DE VERMISSING
VAN MISS EARHART
TREKKING
Drievoudige Autobotsing
te Steenkerke
MOOI GEBRUIND
ERGE TREINBOTSING
't Wa» stemmig in t dorp. Maandag
laatst Bevlagging als op de hooge dagen.
En d» klokken sloegen een hoogen jube
lenden toon aan en maar terecht, want
't was eigenlijk juoelfeest en 't ging de
klokken ook aan Ze hadden het den 17
Mei 1878 ook verkond dat Alois Boutten
en Eugenie Verbrigghe in den echt waren
g:t eden.
9 uur Plechtige Dankmis, waar zeer
vele parochianen zich bij de vereenigde
familie cn vrienden kwamen aansluiten
om hunne sympathieke deelneming te be
wijzen en na de kerkplechtigheid hunne
heilwenschen aan te bieden.
Naar 't uitdrukkelijk verlangen der Ju
bilarissen werd geen voornaam uitwendig
vertoon ontplooid, maar t was daarom
ni:t minder aandoenlijk in zijn ouden ge
moedelijken eeuvcud.
't Bleef 't overige van den dag een ia-
miliefeestje onder ouders, de vijf kinderen
en enkele r.aastbestaanden.
Vanwege t gemeentebestuur werd een
waardige herinnering overhandigd r.aar
keus der gevierden.
t Is de wensch van heel de bevolking
en ongetwijfeld van heel de streek, waar
Alois zoo goed gekend is, dat hij met zijn
achtbare gade nog menige jaren rijn blij
moedig opgeruimd karakter dat maakt
het lang leven moge behouden in en-
gestoorde vreugde, de vrede kan na zestig
jaar houvast niet meer begeven.
Moge Alois nog menigen Allerheiligen
van 1852 hernieuwen en Eugenie den H.
Hubertusdag dag van vier jaren later,
Nog tien jaar!? Dat kan wel! Laat ons
hopen cn verlangen.
De geachte Jubilarissen midden hun Familie.
ran
ALS PASTOOR TE WESTNIEUWKERKE
DE NIEUWE HERDER (MET DE HERDERSTAF) IN DEN STOET
Op Zondag 11 Juli hadden we de plech
tige inhaling van de Weleerw. Heer J. So-
k"v als Pastoor van Nieuwkerke.
dag verliep heerlijk, al begon hij
ender de bedreiging van leelijke vlagen.
Zeiden zag Nieuwkerke zooveel volk op de
been. De Commissarissen waren nog ijve
rig bezig hun stoet in orde te stellen, toen
men van den hoogen weg naar de Trompe,
de prachtige pauselijke vlaggen, door de
ruiters gedragen, reeds flapperend zag na
deren tusschen de groene velden. De boe
renzoons, 'n 20-tal, waren preutsch eens
hun paarden te mogen laten draven voor
dan auto uit waarin de Heer Pastoor, met
den Heer Deken en getuige» zijn parochie
binnenreed.
Vóór 't huis van den Heer Notaris
Therry stapte de nieuwe herder met stra
lend gezicht uit. Daar werd hem door
't zoontje van den Heer Dr Ostijn den
herdersstaf aangeboden, en door 'n doch
tertje van de kroostrijke familie Demeer-
seman, 'n prachtigen bloemtuil. Na het
mooie Benedictusgezongen door 'n
groepje kinderen, zetten de Vrije Scholen
den stoet in met n' kleurige sprint van
auto's, loopfietsen en velo's... de Ronde
van Frankrijk heeft daar niets bij. Zoo
jets ziou men moeten kunnen zien in
In piste, cm ze steeds weer te kunnen
eten... En dan de jonge, maar krachtige,
Kath. Muziekmaatschappij, die dien dag
niet alleen witgemutst, maar ook bizonder
wel-gemutst was! Dan kregen we algauw
(ien prachtigen V.O.S.-wagen in de ga
ten: «Alleen autaar en haard, zijn ons
bloed wel waarddaarvoor vochten wij
in 1302, de fiere poorters en ridders met
goedendag en handboog; daarvoor voch
ten ze in den Boerenkrijg; daarvan ge
tuigt de IJzertoren met zijn AW-WK,
al bekwam dit bloed ook niet altijd zijn
recht.
Dan stapten op met htm vlaggen al de-
verscheidene sociale bonden en bonden
voor vermaak, de Fanfare de Neuve-
Egliseen gemeentescholen.
Weer naderde iets bizonders: 'n prach
tig versierde auto. Wat voerde die mee?
Voorwaar 'n volledig boerengezin, in
avondgebed neergezonken vóór het kruis
op de haardstee. Wat 'n vroom grootmoe
dertje zat er bij den haard! En de boer,
na de lastige dagtaak, boog nog de knie
voor Hem in wiens zegen het al is ge
legen». Doch veel tijd cm te kijken had
den we niet. En hebt ge nog nooit de
K. A. J. gezien? Neen, Nieuwkerke had dat
nog nooit gezien. Eerst 'n paar pelotons
Kajotters per fiets en dan de bonte rijen
van de 100 Brugsche Kajotsters. Wat wa
ren de moedige Nieuwkerksche Kajotsters
blij eens met zoo 'n bende zingend door
hun eigen straten te mogen trtkken. Nu
heeft Nieuwkerke eens echte blijde jeugd
gezien.
De Congreganisten die volgden waren
zeker niet zoo Jolig, maar schoon door hun
voltallige groep. En dan de Hemelwagen,
schoon als 'n levende tuin van witte le
lietjes vóór de hemelsche Moeder die te
waken heeft als patrones over Nieuwker
ke, met na zich de sleep van heiligen met
St Jozef, patroon van den nieuwen Her
der. Waardig besluit van dezen heerlijken
stoet.
Lachend groetend volgde de nieuwe
Herder.
Op de kiosk greep dan de begroeting
plaats in naam van gemeente- en kerk
raad. Voor de stoet verder ter kerke ging,
tongen de schoolkinderen nog krachtig
hun groet aan Gods afgezant
Bij de deur van de kerk werd door 'n
dochtertje van Verstraete R., deze andere
schoone talrijke familie, de sleutels van
de kerk aangeboden. De kerk liep rap bom
vol, zooals dat anders wel nooit gebeurt
te Nieuwkerke.
Nu werd officieel kerk en parochie toe
vertrouwd aan de zorgen van den Heer
Pastoor. En uit honderden monden steeg
dan het Salve Regir.aen Tantum
Ergoop, in de aangrijpend-schoone
kerkmuziek.
Na deze plechtigheid zaten de Jonge
fietsers gauw terug op hun bebloemde ma
chines, en de stoet trok weer verder onder
der opwekkende tonen van de Kath. Mu
ziek, die thans alleen aan cie leiding was.
Aan den ingang van het Klooster, waar
de genocdigden 'n lunch zouden genieten
in harts lijk samenzijn, kon de Brugsche
K.A. J. niet nalaten in geestdriftig gezang
hun ontroerd vaarwel uit te zingen voor
hun gewezen Heer Proost.
Hij leve nu lang als Pastoor te Nieuw
kerke, cm er te werken aan den verderen
opbouw van het katholiek leven. Hij heeft
gezegd van de 33 gekende Pastoors van
Nieuwkerke, te zullen trachten niiet de
slechtste te zijn. Als het zoo is, dan kan
hij licht de beste worden.
EEN DER BEST GELUKTE PRAALWAGENS,
De Jaarbeurs in Park Rumbeke die ge
opend werd 11 Juli en duurt tot 21 Juli,
heeft reeds vele schoone dagen gekend.
Bij de opening was het weerom de vloed
der groote dagen. Bij de 10.000 bezoekers,
niettegenstaande het wankelbaar weder,
die onverholen lucht gaven aan hun groote
tevredenheid, én over de zoo interessante
foor én over de feestelijkheden ingericht
in 't Park en rond de Foor.
Het Kinderfeest van Donderdag 15 Juli,
bezorgde aan de Jaarbeurs duizende be
zoekers, en aan verschillende duizende
Kinders, een zonnige en gelukkige namid
dag.
Vrijdag 16 Juli bracht den Heer Van
Caillie, Algemeene Bestuurder aan het Mi
nisterie van Ekonomische Zaken, een offi
cieel bezoek aan de Foor en met de er
varing die hij heeft van dergelijke onder
nemingen wist hij eiken exposant met een
belangstellend en hartelijk woord toe te
spreken. Hij drukte eveneens aan de in
richters zijn groote voldoening uit en
wenschte ieder hartelijk geluk.
Zondag 18 Juli is het de dag der groote
feestelijkheden; aanhoudend zullen vsr-
schillige maatschappijen uit de Provincie
elkander opvolgen op het Kiosk van het
Park.
Om 11 uur 's morgens de Harmonie Ste
Cecilia van Rumbeke.
Om 3 uur de Koninklijke Wielerfan-
faren van Zwevegem.
Om 4 uur de Noordergalm van Ouden
burg.
Om 5 uur de Vereenigde Vrienden
van Hooglede.
Om 6 uur de Ste Cecilia Gilde «Deugd
en Vreugd» van Gits.
Om 7 uur de Harmonie «Door Strijd
naar Kunst» van Roeselare.
Terwijl cm 9 uur het groot ballet en
turnfeeet aanvangt door de befaamde
Vlaamsche Blauwvoeten van Rumbeke, die
onlangs bij hun optreden te Mechelen, te
Gent, alsook te Nieuwpoort, zoo'n welver
diend sukses behaalden. Hun programma
Vlaamsche Leversschouwzullen zij uit
beelden in een reeks van 30 nummers vol
afwisseling en verscheidenheid.
issacssesaasssiBaeisBBaiisaiBB
De openbare trekking van de zevende
snede 1937, plan A, der Koloniale Loterij
zal plaats hebben op 27 Juli 1937, te 21
uur, in het Casino-Kuursaal te Oostende.
KiBSBL-ssaEsgsaaaaBaaizaBBKasa
GEEN HOOP MEER
De opzoekingen naar de verdwenen
vliegster Miss Earhart en Mr Noonan, de
piloot die haar vergezelde, hebben totnog
toe geen uitslag opgeleverd. Het Ameri-
kaansch vliegtuigenmoederschip kwam
ock ter hulp. Zestig vliegtuigen van het
schip stegen op en vioegen over alle eilan
den van den Stillen Oceaan, waar men
dacht de vermisten te kunnen vinden.
Alles was tevergeefs, niettegenstaande
een oppervlakte van 93.240 vierkante kilo
meter werd doorzocht. Alle hoop op te
rugvinden, in leven, van Miss Earhart en
haar gezel werd opgegeven.
De echtgenoot van Miss Earhart, met
Mrs. Noonan, echtgenoote van den piloot
welke de vermiste vliegster vergezelde.
«■BBBBZ35E22SESBBSSBSBSB!SaSMB
EEN BESTE VLAAMSCHE
RENNER
LEENING 10.000.000 FRANK
W.-VL. ELECTRICITEITS-
MAATSCHAPPIJ JULI 1937
Volgende titels zijn uitbetaalbaar aan
pari in de bureelen van de Maatschappij,
1, Koningin Elisabethlaan, Brugge, van
9 tot 11.30 uur. ji
TITELS VAN 1.000 FRANK
6
13
16
19
38
39
61
62
65
06
72
82
101
102
110
143
155
156
157
159
1U)
183
187
194
197
198
199
200
201
204
205
206
207
208
209
210
236
237
238
242
248
249
250
289
290
294
297
301
340
3ö7
380
381
382
396
397
400
405
407
41*
413
425
427
428
429
430
432
439
443
450
456
458
400
463
490
491
524
525
526
527
528
533
534
536
537
500
501
591
592
593
594
595
596
001
003
609
010
Oil
014
019
620
628
657
058
659
oo0
ooi
662
669
670
072
076
077
099
701
712
713
721
723
724
725
726
727
728
729
730
732
733
734
735
736
738
739
740
741
751
760
702
763
704
706
770
771
772
773
774
784
785
787
788
793
794
795
804
819
822
825
847
848
8ö0
884
886
899
900
901
946
947
948
949
956
957
958
959
960
901
902
964
905
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
1006
1022 1029 1031 1060 1071 1106 1114 1167
1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1181
1182 1184 1185 1267 1275 1277 1278 1279
1280 1281 1282 1288 1289 1290 1291 1292
1330 1331 1332 1333 1335 1344 1383 1384
1385 1404 1405 1406 1407 1408 1414 1415
1416 1417 1420 1421 1423 1424 1425 1426
1427 1428 1433 1434 1435 1436 1437 1438
1439 1442 1455 1456 1457 1458 1460 1461
1462 1468 1469 1502 1503 1504 1508 1509
1524 1535 1536 1543 1544 1545 1546 1554
1555 1557 1560 1561 1562 1563 1564 1565
1611 1612 1613 1619 1620 1621 1622 1635
1652 1654 1656 1657 1658 1659 1660 1661
1662 1663 1664 1665 1666 1668 1669 1670
1671 1672 1673 1674 1675 1676 1677 1678
1679 1703 1712 1713 1714 1716 1717 1718
1719 1722 1723 1724 1725 1728 1731 1741
1743 1751 1782 1792 1793 1794 1798 1799
1804 1807 1808 1809 1834 1835 1836 1837
1838 1839 1840 1843 1849 1851 1852 1853
1854 1855 1856 1857 1866 1867 1869 1870
1871 1872 1873 1874 1875 1876 1882 1907
1925 1933 1951 1952 1962 1963 1964 1965
1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972 1973
1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981
1982 1983 1984 1985 1998 2015 2016 2017
2018 2019 2033 2037 2038 2055 2059 2062
2065 2108 2118 2119 2120 2126 2134 2135
2137 2138 2142 2144 2145 2146 2159 2160
2163 2164 2165 2166 2167 2172 2173 2175
2181 2182 2183 2184 2185 2186 2187 2188
2189 2195 2196 2209 2210 2211 2213 2214
2215 2216 2236 2237 2238 2239 2245 2246
2247 2248 2249 2250 2256 2258 2264 2265
2266 2268 2369 2372 2373 2374 2375 2376
2377 2378 2379 2380 2381 2382 2383 2384
2385 2386 2387 2388 2389 2393 2394 2395
2415 2419 2420 2424 2432 2434 2440 2444
2451 2469 2470 2471 2472 2473 2474 2475
2489 2501 2503 2504 2505 2506 2507 2527
2529 2535 2536 2540 2548 2549 2556 2560
2561 2562 2563 2564 2566 2567 2568 2629
2631 2644 2647 2651 2652 2653 2668 2669
2715 2716 2737 2744 2746 2747 2749 2751
2752 2753 2754 2755 2756 2758 2769 2770
2788 2789 2790 2791 2809 2820 2830 2834
2837 2838 2855 2856 2860 2862 2864 2879
2883 2884 2896 2898 2914 2915 2916 1918
2924 2928 2929 2930 2931 2972 2974 2976
2978 2980 2981 2982 2994 2995 2996. 2997
2998 2999 3000 3Ö05 3006 3007 3008 3012
3068 3115 3116 3117 3118 3119 3122 3123
3130 3137 3138 3140 3172 3174 3176 3177
3178 3179 3192 3193 3195 3196 3199 3200
3201 3203 3209 3210 3211 3212 3213 3215
3216 3217 3218 3219 3220 3221 3Z59 3247
3258 3259 3270 3272 3282 3291 3295 3296
3312 3323 3324 3325 3326 3327 3328 3329
3330 3331 3332 3333 3334 3335 3336 3341
3345 3347 3349 3351 3352 3353 3359 3361
3362 3363 3364 3366 3367 3368 3370 3371
3372 3373'3400 3401 J-WL 3404 3405 34Q6
3418 3421 3422 3426 3427 3428 3429 3430
3431 3432 3433 3434 3435 3443 3447 3456
3457 3458 3467 3468 3469 3471 3472 3473
3474 3475 3476 3481 3482 3486 3495 3496
3497 3498 3517 3518 3519 3523 3545 3547
3548 3569 3573 3574 3598 3599 3600 3601
3602 3603 3604 3631 3632 3634 3635 3637
3638 3648 3649 3650 3658 3662 3663 3664
3669 3671 3672 3673 3676 3679 3680 3692
3693 3701 3704 3707 3745 3746 3747 3748
3749 3750 3751 3752 3753 3754 3761 3762
3763 3764 3765 3766 3770 3771 3797 3800
3810 3811 3820 3821 3829 3833 3834 3840
3841 3847 3848 3849 3850 3851 3854 3855
3856 3857 3858 3859 3860 3861 3862 3863
3864 3865 3866 3867 3868 3869 3870 3871
3872 3873 3925 3926 3938 3939 3945 3947
3949 3950 3951 3999 4000 4001 4002 4017
4018 4022 4036 4037 4038 4039 4040 4047
4048 4050 4-057 4061 4065 4066 4067 4068
4069 4070 4071 4072 4073 4074 4075 4076
4078 4082 4083 4085 4087 4088 4089 4090
4091 4095 4102 4105 4109 4111 4112 4113
4115 4116 4123 4124 4125 4126 4127 4128
4129 4130 4131 4132 4133 4134 4135 4136
4137 4138 4139 4187 4188 4195 4196 4197
4198 4199 4200 4201 4202 4203 420-1 4215
4216 4218 4223 4230 4231 4232 4233 4234
4235 4236 4238 4240 4151 4252 4254 4255
4256 4257 4258 4261 4273 4274 4275 4280
4287 4288 4289 4290 4291 4292 4293 4295
4298 4299 4300 4302 4303 4304 4305 4306
4307 4313 4314 3415 4316 4320 4321 4322
4346 4353 4364 4365 4366 4369 4370 4371
4374 4375 4377 4378 4379 4380 4381 4383
4387 4388 4391 4392 4393 4397 4393 4410
4411 4420 4421 4422 4423 4424 4425 4426
4427 4428 4429 4430 4438 4439 4446 4447
4472 4478 4479 4480 4481 4482 4483 4494
4498 4500 4501 4505 4506 4507 4508 4509
4513 4522 4524 4525 4532 4533 4534 4535
4536 4537 4538 4539 4540 4543 4546 4547
4548 4549 4550 4553 4562 4563 4564 4565
4566 4567 4568 4569 4570 4571 4572 4573
4574 4575 4579 4580 4581 4584 4610 4613
4614 4615 4619 4622 4675 4677 4678 4679
4680 4681 4682 4683 4688 4689 4694 4706
4707 4708 4709 4710 4711 4712 4713 4714
4715 4716 4717 4722 4723 4724 4725 4726
4732 4733 4734 4741 4743 4744 4748 4776
4782 4783 4784 4785 4804 4805 4806 4811
4817 4820 4821 4822 4824 4825 4826 4829
4830 4854 4855 4856 4857 4870 4871 4872
4873 4874 4875 4876 4877 4887 4893 4900
4901 4903 4904 4905 4907 4924 4925 4926
(4927 4929 4937 4946 4947 4952 4958 4959
[4960 4981 4982 4983 4986 4988 4989 4991
IBS
LUCIEN VLAEMINCK
een oud-Izshfcergenaar, thans wenende te 4992 4993_ 4994 4996 4997
Komen-België, dis reeds zooveel talrijke
«ereprijzen in het wielrijden wist te win
nen, komt thans een bijzonder mooie
prestatie te leveren, met namelijk de
koers Toulouse-Parijs te winnen, voor
Van Simayes, De Caluwé en andere be
kende Belgische en Frarsche renners.
Van de vier ritten van den koers wist hij
er twee van te winnen en tweemaal de
tweede plaats te behalen.
Wij wenschen hem dan ook hartelijk
proficiat om den bikomen uitslag.
DE AUTOS ONTREDDERD.
EEN DAME GEWOND.
Zondagavond, rond 6 uur, reden op
de baan Veurne-Ieper twee Fransche
autos achter elkander In de richting van
leper.
Op grondgebied Steenkerke reed er voor
hen een wielrijder, zcodat de eerste auto
plots moest stoppen. De tweede auto week
uit, maar een andere kwam uit tegenover
gestelde richting gebold, zoodat eene bot
sing onvermijdelijk was. De drie autos
zaten in elkander gekneld. Een inzittende
dame was nogal erg aan het aangezicht
gekwetst; minder erg is het met twee an
dere hoeren. De andere inzittenden kwa
men er met den schrik vanaf.
De gekwetsten werden ter plaatse ver
zorgd door den geneesheer Moeyaert uit
iVeurne.
De autos zijn gansch ontredderd.
Een onderzoek werd ingesteld.
DE DRIE AUTOS INEENGESTRENGELD.
TITELS
VAN
5.090 FRANK
5066
5090
5091
5093
5095
5126
5130
5131
5132
5133
5136
5137
5138
5143
5144
5145
5146
5147
5148
5149
5151
5156
5157
5158
5159
5160
5161
5164
5165
5166
5167
5170
5171
5172
5173
5174
5175
5176
5177
5178
5188
5192
5193
SI 94
5195
5196
5197
5198
5203
5204
5205
5206
5207
5208
5217
5218
5219
5232
5233
5234
5248
5428
5429
5439
5447
5448
5449
5450
5451
5453
5454
5495
5502
5513
5521
5522
5523
5524
5547
5548
5549
5551
5564
5570
5571
5572
5573
5574
5576
5577
5598
5616
5618
5631
5654
5665
5670
5674
5675
5676
5677
5706
5707
5708
5712
5713
5714
5715
5716
5717
5735
5736
5737
5738
5739
5740
5741
5742
5743
5744
5761
5816
5817
5818
5819
5820
5821
5822
5823
5824
5825
5826
5827
5828
5829
5830
5831
5832
5833
5834
5835
5836
5837
5838
5839
5840
5841
5842
5843
5844
5847
5878
5941
5948
5949
5950
5951
5952
5953
5954
5955
5956
5967
5969
5977
5978
5998
Nummer» van de trekking 1936
tot op heden niet ingebracht.
Titel» van 1.000 frank:
56 58 59 556 557
558 559 1168 1403 1410
- Titel» van 5.030 frank:
5135 5459 5644 5864 5957
DE MINISTER VAN VERKEER VER
STREKT OPNIEUW PARTIJDIGE
INLICHTINGEN!
Op 8 dezer heeft M. M.-H. Jaspar, Mi
nister van Verkeer, ons nogmaals een
treffend bewijs gegeven zijner partijdig
heid ofwel zijner onwetendheid en on
verschilligheid in zake herinrichting van
het treinverkeer tusschen leper en Roese
lare
De Heer Volksvertegenwoordiger E. Alle-
waert, onvoldaan en dit met reden, over
het verstrekken der onjuiste inlichtingen,
bevat in het Ministerieel antwoord van
27 Mei 1937, heeft op 2 Juni 1.1., onder
nummer 60, volgende nis uwe vraag ge
steld aan den Minister van Verkeer:
Met het antwoord op mijn vraag Nr 52
van 5 Mei j.L, over het treinverkeer
tusschen Iep-r en Roeselare, kan lk mij
niet tevreden stellen.
1. Een grondig onderzoek werd tot
heden niet gedaan, ook niet door de
2. ER BESTAAT GEEN VER-
PLIGHTING DE LIJN PER AUTOBUS
UIT TE BATEN TOT 6 FEBRUARI
1940, want van af het derde jaar der
uitbating, 6 Februari 1935, bestaat dc
mogelijkheid om het contract op te zeg-
gen, mits drie maand vooropzeg.
3. Uit financieel opzicht zou er
voordeel bij zijn een autorail in te zetten
op den spoorweg en de autobuslijn als
ii privaat-lijn uit te baten.
I. Ik vraag dus stellig aan den Heer
Minister van Verkeer dat de beloofde
vergadering van de personaliteiten zou
gehouden worden in de eerstkomende
weken, om naar een betere oplossing
ii te zoeken.
ii De werklieden en ook de reizigers die
dagelijks moeiten reizen tusschen leper
en Roeselare, verlangen vurig dat een
.1 einde gesteld worde aan dezen hache-
lijken toestand».
Dit was de nieuwe vraag van Volks
vertegenwoordiger Allewaert.
Na 3S dagen wikken en wegen heeft
de Administratie bij het Ministerie van
Verkeer opnieuw onjuiste en belache
lijke inlichtingen verstrekt. Het is een
nieuw bewijs van moedwilligheid en kop
pigheid. Tegen sterren en wind gaat men
steeds voort met de alleen-uitbating per
autobus te verdedigen.
Hier volgt het ministerieel antwoord,
verschenen in Vragen en Antwoorden
op 8 dezer, onder nummer 72.
1. Hot achtbaar lid verliest de auto-
nomie uit het oog, welke de N. M. B. S.
krachtens de wet van 23 Juli 1926 ge-
niet. Zij is geenszins verplicht de ver-
slagen bekend te maken, welke docr
haar ambtenaars over de autobusdienst
leper-Roeselare worden opgemaakt. (1.)
Buitendien bevestigt zij dat zij in op-
zicht van haar financiën bij het behou-
dien van het statu quo belang heeft. (2.)
2. De Firma Deoeuninck en Ver-
straete heeft in 1930 de vergunning van
de autcbuslijn verkregen voor een ter-
mijn van 10 jaar. Zij heeft haar ver-
gunning aan de Nationale Maatschappij
overgedragen, maar INDIEN DEZE
«LAATSTE HAAR PACKTCONTRACT
li OPZEGT, moet zij de vergunning terug-
geven aan de privaa.tfirma die ze tot in
1940 voor eigen rekening zal exploitee-
ren. (3.)
3. Indien de Nationale Maatachap-
pij de lijn Ieper-Roeselare met rail-
auto's exploiteert, moet zij de autobus-
i> vergunning aan de Firma Deceuninck
ii en Verstraete teruggeven. In dit geval,
ii zal zij (de Nationale Maatschappij) de
reizigers tegen verminderde prijs ver-
voeren en voornoemde privaat Firma
zal al de reizigers tegen vollen prijs
ii behouden, wegens aan te clienteele ge-
boden faciliteiten. Die oplossing zal
ongunstig zijn voor de Nationale Maat
schappij der Belgische Spoorwegen. (4.)
•I 4. Ik wacht op den terugkeer van
ii den Heer Rulot, Directeur-Generaal der
i> N. M. B. S., die zich thans in het Buiten-
ii land bevindt, om de ontworpen ver-
i> gadering te beleggen. Deze zal eerlang
plaats hebben. (5.)
ONS ANTWOORD
(1.) De Heer Minister van Verkeer
ontwijkt de vraag van Volksvertegen
woordiger Allewaert. Een grondig onder
zoek werd tot heden niet gedaan: het
betreft hier een onderzoek door het Mi
nisterie van Verkeer, gezien de Minister
van Verkeer in zijn vorig antwoord ver
klaarde Nr 57, 27 Mei 1937 dat het
problesm GRONDIG DOOR ZIJN DIEN
STEN ONDERZOCHT WERD».
Men is gelukkig te kunnen schermen
met de «autonomie» der N. M. B. S.;
deze autonomie sluit evenwel niet uit dat
de Minister van Verkeer de plicht heeft
een streng toezicht uit te oefenen op de
zaken der maatschappij; dat hij als Voor
zitter van den Raadl van Beheer der
N. M. B. S„ de Nationale Maatschappij
helpt beheeren. Werd de N. M. krachtens
de wet van 23 Juli 1926, eenigzins ont
trokken aan politieke invloeden... zekere
financieele machten zijn er te machtiger
om geworden.
Wordt lut comedie-bszoek en onder
zoek van den H. Thelismar, Kabinets-
0 vers te van Mijnheer Marcel-Henri Jas
par, Minister van Verkeer, op 6 November
1936, ook geplaatst onder de autcncmie
der N. M. B. S.? Of zijn de bevindingen
van den H. Thelismar slechts persoon
lijk© opvattingenzooals hij zulks ten
andere medegedeeld heeft aan een onzer
Volksvertegenwoordigers op 19 November
1936? Voor wat de verslagen, opgemaakt
door de ambtenaren dsr N. M. B. S., be
treft, kunnen deze ons weinig interes
seeren. Wij weten bij ondervinding dat
de ambtenaren gelast met de onderzoeken,
alleen streven naar het onveranderd be
houd der autobuslijn. Zoo was het bij
afschaffing, als deze ambtenaren 440.000 fr.
winsten voorzagen, zoo is het nu, als na
5 jaar proefneming er nog een verlies
van 250.000 fr. geboekt wordt... tegen
73.0C0 fr. verlies met de treinen.
Wij houden dus staande dat er tot nog
toe NIET overgegaan werd tot een GRON
DIG en vooral ONPARTIJDIG onder
zoek.
(2.) De Minister van Verkeer komt
ons verklaren dat de N. M. bevestigt dat
zij in opzicht van haar financiën, bij het
behoud van het statu quo belang heeft!
Wij hadden ons het minst aan zulkdanige
bevestiging verwacht.
Het ware geheel interessant te ver
nemen welke ambtenaren der N. M. zulks
komen bevestigen.
Durft de Raad van Beheer der N. M.
of de Directie betwisten dat een railauto-
dienst tusschen beide steden slechts
525.000 fr. zou kosten? JA OF NEEN IS
ONS CIJFER JUIST?
De autcbus-uitbating kostte verleden
jaar 1.050.000 fr.!
Tusschen beide wijzen van uitbaten
bestaat er een verschil van een half mii-
iicen... en dan komt er ons een Minister
van Verkeer, Voorzitter van den Raad
van Beheer der N. M. B. S. verklaren de
N. M. heeft er belang bij om het statu
quo te behouden
In 1932 werd het treinverkeer afgeschaft
omdat het deficiet 73.000 fr. b;droeg: nu
kan men een half millioen besparen, en
de Directie der N. M. B. S. treft geen
maatregelen. Is «het consequent-atjn
misschien afgeschaft bij de Nationale
Maatschappij, sedert zij autonoom werd?
(3.) Na onze terechtwijzing en pu
blicatie van document Nr 983, acht de
Administratie dat het maar best is een
voudig te bekennen dat het contract
opzegbaar is, mits drie maand vooropzeg.
Welk doel werd er evenwei nagestreefd
mot het tegenovergestelde te beweren?
Wij laten het publiek zelf oordeelen over
de laakbare middelen welke aangewend
worden om een zaak welke niet verdedig
baar is, toch te verdedigen.
Indien de N. M. het contract opzegt,
keert de vergunning automatisch terug
aan de privaat Firma, dit tot 1940. Dus
de toestand van vóór de afschaffing op
26 Mei 1932. Wij wijzen evenwei op het
feit dat de N. M. B. S. van af 1938 het
recht heeft cok een autobuslijn uit te>
baten (document Ö83, art 4. van het
contract)
(4.) Indien de N. M. de spoorlijn met
railauto's uitbaat en de autobuslijn op
privaat initiatief uitgebaat wordt, zal deze
oplossing ongunstig zijn voor de Nationale
Maatschappij!
Wij weten waarlijk niet of we deze
onzinnige mededeeling moeten weerleggen.
Het is immers grievend te bestatigen dat
Hooger Ambtenaren, gelast met öe ver
dediging der Algemeene Belangen, zulke
erbarmelijke beweegredenen inroepen om
een zaak, die hun nauw aan 't hart ligt,
te verdedigen.
De Heer Minister van Verkeer komt
hier niet handelen over de kostprijs des-
beide wijzen van uitbaten. Zijn amb
tenaren weten immers dat een spoor-
autodienst 50% goedkoopef is... om dees
reden acht hij het wcnschelijk tc handelen
over de geboden faciliteiten van de auto-
busdienst. Zijn thesis: de Spoorweg zal
enkel de reizigers welke tegen verminderde
prijzen reiztn, als clienteel hebben... de
autobusdienst (privaatlijn) al de reizigers
welke de volie prijs betalen.
Onzin! Wij aanzien het overbodig deze
veronderstelling te weerleggen en ver-
Wijzen ide Beer (Minister, alsook de
Directie der N. M. B. S. naar het ver
slag Nr 2721 van 28 Juli 1936.
Zijn het deze faciliteiten van de auto
busdienst, die de ontvangsten 1.590.000 fr.
(trein en privaat-autcbusdienst) in 1931
hebben doen verminderen op 790.000 fr.?
Zijn het die faciliteiten van de auto
busdienst die slechts 215.000 fr. ontvang
sten gaven voor de privaat autcbuslijn
in 1931?
Wij riemen graag aan dat voor enkele
reizigers der tusschen gelegen gemeenten
de autobuslijn zekere voordeelen geeft.
Deze voordeelen kunnen ook gegeven wor
den door de privaat autobuslijn.
Zal er evenwel een reiziger zijn van
Poperinge, leper en zelfs Zonnebeke voor
Roeselare, het midden der Provincie en
het Noorden, of uit deze streken voor
het Westland, welke de autobus met al
zijn faciliteitenzal verkiezen, als hij
de gelegenheid heeft zelfde reis per rail
auto in veel beter en aangenamer voor
waarden, in minder tijd door te maken.
Wij willen hier niet terugkomen op de
erbarmelijke wijze van verveer, welke de
reizigers soms ondergaan, sedert de af
schaffing der treinen.
De werkelijke gebruikers van de auto
bussen danken den Heer Minister van
Verkeer en d-s Directie der N. M. B. S.
om deza zoo gezegde faciliteiten! Het was
immers ook om al dit gemak, om al deze
faciliteit, dat de H. Thelismar, gelast met
een onpartijdig onderzoek, het noodig
achtte zijn reis half weg te onderbreken
en te voleindigen in een luxe-auto!
Volgens de bewering van den Heer
Minister, zou de spoordienst tusschen
leper en Roeselare maar enkel en alleen
de niet interessante personen vervoeren...
Al de andere reizigers zouden de privaat
autobuslijn verkiezen.
Niemand kent de toekomst... ook niet
de Minister van Verkeer. Een zaak staat
evenwel vast: de Directie der N. M. B. S.
heeft zich in het verleden leelijk vergist
door het spoorverkeer af te schaffen. Wij
echten evenmin geloof aan deze minis
terieele veronderstelling... als aan de
prachtige vooruitzichten, gekoesterd bij
de afschaffing der treinen. Bij de af
schaffing voorzag men 440.000 fr. winsten,
prachtige ontvangsten: de proefneming
is deerlijk mislukt. Men kan nu op zeer
gunstige voorwaarden een proefneming
met railautos doen, van af den beginne
500.000 fr. besparingen verwezenlijken...
Maar neen, een Minister van Verkeer
tracht op alle mogelijke wijzen een zaak,
welke niet verdedigbaar is, goed te praten
en in stand te houden.
(5.) Ik wacht op den terugkeer van
den Heer Directeur Generaal Rulot om
de ontworpen vergadering te beleggen.
In December 1936 beloofde de Minister
van Verkeer reeds deze vergadering...
Nieuwe beloften in Februari, Maart tot
op 8 Juli 1.1. en nu komt men ons wijs
maken «er wordt gewacht op den terug
keer van den Heer RulotWas dit
ook het geval in Februari? of in April?
Deze afwezigheid is enkel en alleen een
nieuwe gelegenheid om tijd te winnen.
Wij weten aldus dat de H. Directeur Rulot
aangesteld werd om de vergadering in het
Kabinet bij te wonen. Als er een tweede
afgevaardigde der N. M. B. S. bij dit
onderhoud zal tegenwoordig zijn, wij
duiden hem van nu reeds aan: Heer
Demaret, Algemeen Opziener der auto
busdiensten...
Afwachten... doch niet gerust voor vol
ledige voldoening geschonken wordt. Wij
moeten ons treinverkeer onder vorm van
railauto's terug krijgen. De halsstarrig
heid en koppigheid van zekere amb
tenaren, om het systeem-type, elders niet
in voege, in onze streek te behouden, moet
gebroken worden.
Wij nemen niet aan dat de Minister
van Verkeer, Voorzitter van den Raad van
Beheer der N. M. B. S., door zijn houding,
de niet te verrechtvaardigen handelwijze
van zekere leden zijner administratie en
der Directie der N. M. B. S. zou gn<-d-
keuren en beschermen. X.
inHaBaaaBBBBBBgaasBaagBBaBaw
LEENING DER
VERWOFr"STEN 1922
Zaterdag mor; dc 182° trekking
plaats van de Premieleening der Ver
woeste Gewesten van 1922.
R. 170.6S6 Nr 1 wint 250.909 fr.
R. 5.669 Nr 17 wint 100.000 fr.
R. 97.919 Nr 14 wint 100.090 fr.
Dc andere obligaties van deze reeksen
zijn betaalbaar met 312,50 fr. of 390 fr.
naar gelang zij al dan niet omgezet wer
den. (Kon. Besluit van 11 Mei 1935.)
TREKKING
VAN DE LEENING DER
VERWOESTE GEWESTEN 1921
EEN GROOT LOT VAN EEN MILLIOEN
Donderdagmorgen had de 133» trekking
plaats van de leening der Verwoeste Ge
westen 1921.
Een groot lot van 1 millioen frank viel
te beurt aan Nr 6 van dc reeks 82.523.
Do andere obligaties van deze reeks
worden uitgekeerd tegen 250 fr.
11 Juli 1937 is voorbij!
Vlaanderen heeft het weer gevierlj
hier meer; daar min.
In Vlaanderen kan men veel viereq,
maar weinig samenwerken.
Er komt steeds meer en meer drang
om 11 Juli gezamenlijk te vieren, wij,
Katholieken, met alle andersdenker.,
den.
In princiep is dit heel schoon, maaj
we hebben het nog zelden anders ge,
zien: waar wij, Katholieken geno.
men in den breedsten zin samen
vieren met anti-katholieken, daar mo,
gen we al onze christene gedachten
op zak steken en futteloos een hocj
officieel - reclamemannen achterloc»
pen.
We vieren zooveel jaren reeds cn
11 Juli!
Vieren is gemakkelijk: een stcet
een avondfeest; een redevoering; een
paar demi's; een verslag alle jaaj
't zelfde zoo men wil en 't is ge.
daan tot t'jarent.
VIEREN is heel wel!
Mekaar leeren verdragen, samen.
WERKEN van alle geloovige men.
schen tot algemeen welzijn, ware veel
beter.
We zijn de meerderheid in 't Land
en door onze verdeeldheid hebben we
niets te zeggen.
Oorlog, open oorlog aan alle libe
rale, socialistisch-communistische ge.
dachten, dat moet er komen, Eén blok
tegen de goddeloozen.
Door onze verdeeldheid zegepralen
de loge-mannen in ons «katholiek»
Vlaanderen. Lachend doen ze steeds
op hun gemak voort en ondermijnen
alle katholieke werking.
We boffen te veel met ons zelvenj
elk meent dat hijalleen de goede
manier van werken heeft en verket-
tert geloofsgenooten die soms ovej
bijkomende zaken anders denken.
DAT moet veranderen!
Met 11 Juli schreef Pater van Mier.
lo, S. J., in «De Standaard»;
Waarom zouden wij, ter verwezenlij.
kin-K van het zoo verbeven Vlaainsch-
katholieke levensideaal dat ons volk
moet gróotmaken, niet kunnen, wat onze
vaderen In 1302 hebben tot stand gc-
bracht, wat onze tegenstrevers nog kun.
nen Vrede sluiten met elkander, een.
dracht willen en handhaven, persoon.
lijke geschillen afleggen, eigen inzichten
en opvattingen doen zwijgen voor dc
hoogere belangen die op het spel staan;
alles vermijden wat de tweedracht noj
kan doen aangroeien, alles in het werk
stellen wat vrede en eendracht sticht.
»Dit is misschien een mooie illusie: ik
kan U alleen verzekeren, dat vele Vh»
mtngen in die mooie illusie leven.»
Dat en dat alleen is de oplossing,
En met Eerw. Pater van Mierlo slut,
ten wij ten volle aan waar hij in
zelfde gedachten ter gelegenheid der
Guldensporenherdenking schrijft:
«Ik hoop alleen maar dat de viering
van het Guldensporenfeest dit jaar
gansch uitdrukkelijk zal staan in het
teeken van da concentratie, van de vol.
ledige en zoo ruim-mogelijke concen.
tratie van alle Vlaamsche, van alle
Vlaamsch-katholieke krachten en dat
uw blad niet zal cphouden er het zijn»
toe bij te dragen om die concentratie
te bevorderen.
Christene menschen, sluit de ran.
gen. Te Grosninge gingen onze
voorvaderen ten strijde na allen 'j
Priesters zegen te hebben gevraagd.
Ze streden allen samen voor 't zelfde
ideaal en ze wonnen het.
't Is hoog tijd dat we hun voorbeeld
volgen: samen bidden en samen strij
den, willen we door onze verdeeldheid
niet zien vergaan én al onze vlaam
sche Idealen én al onze katholieke
idealen.
Ons christen-zijn moet steeds de
voorrang hebben en kunnen we één
groep vórmen van alle geloovige men
schen dan hebben we de macht en
lossen we dan ook de Vlaamsche kwes
tie op naar onzen zin.
Eerst moeten we één zijn.
Dat is het opperste gebod. PAX,
f30®15£S3Eïï2ia3SE3Ba2E332Sail
NIEUW
CORLQGSGEDENKTEEKEN
worden gelaat, hals en armen door
AMILD A - zonnebruincrême. Voor
komt tevens vervellen en de zoo
pijnlijke zonneslag.
Flacon .15 ff. Tube 12 fr. Doos 5 fr.
Maatschappij «SÉCURITY», de machtigste Belgische Leeningsinaatschappij,
heeft in deze laatste maanden meer dan een anderhalf millioen frank leenin
gen gedaan op materiaal, meubelen, inventaris, veestukken, machiencn, enz...
Vanaf 2.000 frank tot gelijk welk bedrag. Sluit U aan om het geld dat ge
noodig hebt te bekomen en welke ge terugbetaalt in 4 jaar. Bijvoorbeeld een
leening van 5000 frank wordt terug betaald door een maandelijkschc afkor
ting van 120 frank. Kostelooze inlichtingen.
DIRECTIE VOOR VLAANDEREN
Kortrijk.che.traat, 12, GENT. - Telefoon 131.08.
Bureel van 3 tot 7 uur den Maandag, Dinsdag, Woensdag cn Vrijdag.
KORTRIJK: 66, Albert.traat. Telefoon 1608.
Bureel: Maandag, Woensdag, Vrijdag van 9 tot 1 uur;
Op 20 dezer wordt tc Cobite bij Luik een
geïntcrallieerd ooriogsgedenktceken inge
huldigd. Hier ccn zicht van den toren
van dit statig bouwkundig geheel.
laaaaaaaaBaaaaBaiiiaïBjaBSDii
TE LE MANS, FRANKRIJK
Negen Dooden.
Op Zaterdagavond 10 Juli 11., op 1 km
van Lc Mar.s, in Frankrijk, reed een snel
trein met razende snelheid op een stil-
staanden lokaaltrein, die voor het gesloten
signaal was blijven staan. De wagons van
derr lokaaltrein werden als een harmonie»
ineengedrukt. Haastig werden de reddings
werken aangevat. Van uit de vernielde V'
geus haalde men 9 dooden en 35 gewon
den. Velen dezer waren slechts licht F'
wónd.'