DE SCHOOL Opinies rond de Vaartkwestie Een Koninklijke Boodschap Tuindag In de PuppenjlRONIE Het verkeersvliegtuig Amsterdam-Brussel-Parijs brandend neergestort nabij Halle Tuirnr iir'mum mnrniir WEEKBLAD: 40 CENTIEMEN. KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER ONZE KONING BEZOEKT PARIJS EN DE WERELDTENTOONSTELLING De vijf leden der bemanning en de tien passagiers omgekomen INTERNATIONAAL OVERZICHT A KONING CAROL VAN ROEMENIE BEZOEKT BRUSSEL l8BBBEBCBB8B2BEBBBB3U3B8QES9BSIBSwalBJIkJBia£SièZaaSB£SSBBB3SB. I i!iiiiiiiimuiiiiiiumi!iiiiiiiiiim;iu HUIS AIMÉ GRUWEZ ZONDAG 1 OOGST 1937. «DE HALLE» Katholiek Weekblad van leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 20.— fr. Belgisch Kongo 40.— fr. Frankrijk 40.fr. Alle andere landen 60.fr. Uedr^etkeri zijn verantwoordelijk voor bun ertikelz. I1II1IU11IIIIIIIIIIIIIIIIII D rukker- U itge ver SANSEN-VANNESTE, Poperinge Tel. Poperinge Nr 9 Postcheckrekening N155.70 5' JAAR. Nr 31. ^TdiiiniiiuiiiiiiuHmmmiiiuiiiiiiiiUiiHiiiiiiiiiiiiiiimtiiiiiiiuiiiiiiiiiii iiiiui I I TARIEF VOOR BERICHTEN: i j Kleine berichten per regel 1.fr.g 1 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur. I Kleine berichte, (minimum) 4fr. I Rouwber. en Bedank, (min.) 5.fr. jg Te herhalen aankondigingenjg prijs op aanvraag. Annoncen rijn vooraf te betalen en E moeten tegen den Woensdag avond s i ingezonden worden. Kleine be-s I richten tegen den Donderdag noen. üiiittimiifliiiiHimiunuHiBtiiHiHiiHimii.'Hüüiiiiiiiii BBC Be school! Ziedaar een punt van 't al lergrootste belang. Dat weten genoeg de leaders van de antigodsdienstige partijen. Waarom anders eischen zij sinds den oor log, steeds het Ministerie van Openbaar Onderwijs voor zich op? Maar daarvan zijn sommige ouders, stijtig genoeg voor hun kinderen, niet genoegzaam bewust. Om allerhande bijkomstige reden sturen ze te gemakkelijk hun kinderen naar scholen, waar hun GODSDIENSTIGE OP VOEDING niet wordt verzorgd. En... een GODSDIENSTIGE OPVOEDING is toch zeker wel het voornaamste wat we ons kinderen kunnen schenken. Sommige on- z:r hedendaagsche menschen maken geen onderscheid genoeg tusschen school en school. Ze zien misschien 't gevaar niet volkomen in onder godsdienstig oogpunt, van de schoien waar God niet in alles de eerste plaats bekleed, de plaats die elk mensch als mensch, Hem ten allen tijde geven moet. Tot hen zeggen we: uit lieide tot uw kinders en ook tot uw eigen geluk, wess niet onbezonnen. Weet ge wel dat er drie soorten scholen zijn? Vooreerst: de volledig-laïtke scholen. Ten tweede: de neutrale scholen. Ten derde: de scholen met godsdiensti ge opvoeding. Etn woordje over de eerste soort: de volledig laïeke scholen. In Frankrijk vindt men er veel; in Rusland zijn geen andere meer; in België, ooit in ons kristen Vlaan deren zouden de vrienden van het offi cieel onderwijsze willen inbrengen, met de oSicieele scholen tot laïeke scholen te omvormen. In de laïeke schooi wordt God niet vernoemd; er wordt opvoeding en on derwijs gegeven, alsof God niet bestond. Hij, die de Schepper is van eenieder en van alles, wordt, op zijn minst, eenvoudig doodgezwegen. Dat zulke scholen onvolle dig zijn onder onderwijskundig opzicht en onder opvoedkundig oogpunt, behoeft geen betoog. Wie God uitschakelt, schakelt Hem uit die de eerste van al meet worden ver- no:md? Zegt de onveranderlijke natuur wet niet: Boven al bemint éénen God En het is dus een eerste plicht in de school God te erkennen, zijn leering te onder wijzen en een opvoeding te geven gesteund op Zijn leering. Wilt ge, kristen Vlaam- sche menschen, scholen waar men God buiten cijfert? Neen, de Vlaming wil dat niet. Maar!... oogen open. En al wie zich kind noemt van onze Roomsche Moeder kerk, strijde schouder aan schouder om het gevaar af te weren. Wit ge een beoordeeling over de scho- len-zonder-God in Sovjet-Rusland? Zie hier wat de bekende schrijfster, de vroe gere Russische studente Alja Rachmanova, schreef in haar dagboek: Professor Bjelobordow bewonderde he den onze bibliotheek en zei: De tijd zal komen dat dergelijke boeken in Rusland zoo onverstaanbaar zullen zijn als een Bee the vensonate voor een Zoeloekaffer. Politiek, techniek en medicijnen, dat zijn de eenlge vakken die ons overblijven. Na vijftig jaar zal de Rus de meest onbe schaafde mensch zijn die op aarde be staat, Lij zal den Australischen neger ach terstaan. De Rus zal misschien de groot ste electrische werken, de vlugste treinen en de meeste vliegtuigen bezitten, maar hij zal een dier zijn. Het ideaal dat de leiders, die den Rus- sischen geest vormen, vóór oogen hebben is: het honderd procent getechndseerd dier. Al het menscbelijke in hem wordt vernie tigd. De schuld daarvan? Deze ligt voornamelijk aan het onder wijs. De kinderen worden van het eerste jaar af volgestopt met atheïstische leugens. Lees- en leerboeken zijn gevuld met den grootsten onzin. Als we dat lezen komt ons een gevoel van medelijden naar boven, met die on gelukkige kinders en dai ongelukkige volk, en een gebed welt ons uit het harte: Heer bewaar in ons kristen Vlaanderen, de kristelijke school met de godsdienstige op voeding. Een kristen huisvader. ItfMBBBBBBBBBBBitBBflBllilBSBBBISBSEBBaBflSIBBBaBaBaflBBaBaBBBBB Ons artikeltje Over de Vaartkwestie (11 Juli) is nog al zwaar gevallen op de maag van «Het Ypersche En we krij gen, als antwoord, een langdradig artikel, waarin enkele interessante dingen voor komen. 1. - Het ware overdreven, naar het sanijnt, te beweren <lat ALLIES wat i- Het Yperscheschrijft over de vaart kwestie van de hand komt van den Heer .Vermeulen Laat ons zeggen dat EIJNA ALLES van zijn hand komt... Dan zijn wij er zeker van dat Het Yperscheniet verder zal aandringen. 2. Wat ons artikeltje Rond de Vaart kwestie» betreft, men doet ons veel eer aan met te veronderstellen dat de redactie er van zou kunnen komen van den H:er Burgemeester Vanderghote. Rechtuit gezeid, men slaat leelijk den bal mis. Da Heer Burgtmeester heeft ons met zijn proza niet vereerd. En nooit heb ban wij hem raad gevraagd vooraleer wij entwat schreven over de vaartkwestie. 3. - Wij zijn dan ook niet bevoegd ora namens den Heer Burgemeester te ant woorden op sommige vragen die ons ge steld worden, aangaande zijn houding vóór en binst en na het bezoek van Mi nister Meriot. Siechts dit kunnen wij zeggen: dat Bur gemeester Vanderghote verstandig en fijn genoeg is om te weten wat hij doet en wat hij doen moet om de belangen van leper te verdedigen en te dienen. 4. Simplistisch noemen wij de ziens wijze van Het Yperscheen van den Heer Vermeulen in 't bijzonder 't is toch een en dezelfde zienswijze wan neer hij alle opinies in die zaak herleidt tot een van deze twee: voor of tegen de vaart Ieper-Komen. Met andere woorden, al de menschen van leper en omliggende verdeelt hij in twee categorieën: de vocr- standers en de tegenstanders van de vaart lener-Komen. De werkelijkheid, M. Vermeulen, is veel meer genuanceerd. Er zijn menschen, bij voorbeeld, die gunstig gestemd zijn tegen over de vaart al was het maar om TJ p':z er te doen! maar die toch aarzelen U blindelings te volgen in uwe berekening van de onkosten. Gij, Mijnheer Vermeu len, die een ervaren brouwer zijt. gij kemt tot een uitgave van 72 millioen, of nog minder. En daartegenover hebben wij de gron dige studies van bekwame ingenieurs en vakmannen (Departement van Openbare W»rken) wier berekening uitkomt cp het dubbel van die som, of nog mecTi Rechtuit gesproken, wij zijn g-neigd om die ingenieurs en vakmannen te ge- looven. En dan stelt zich de vraag: zal de vaart Ieoer-Komen rendeerend zijn, in ver houding met de vereischte onkosten? Van die vaart mag men tcch geen gevoels kwestie maken, maar op de eerste plaats moet men haar nuchter cn zakelijk be schouwen. 5. Nog veel min mag men de vaart Ieper-Komen in het vaarwater van de partij-politiek drijven. En 't ongeluk is dat M. Hector Ver meulen niet alleen behoort tot een poli tieke partij dit is zijn recht, natuurlijk, en wij- hebben daar niets tegen maar dat hij ook, m:t «zijn» vaart, optreedt als poltieke candidaat, zoowel bij Kamer verkiezingen ais bij Gemeenteverkiezin gen. En reeds komt de aap uit de mouw, wanneer wij h:t liberaal weekblad (num mer van 17 Juli) den Heer Hector Ver meulen, den liberalen voorman, geweldig zien ophemelen, om te eindigen met een dommen uitval tegen den Ieperschen Bur gemeester en. tegen Volksvertegenwoordi ger Missiaen. Hier vernemen wij dat zij alle twee niets doen, ten voordsele van stad en streek Willen de vrienden van den Heer Ver meulen op dien weg voortgaan, dan wor den zij, met al him dwaze pretentie, dood gravers van de vaart Ieper-Komen. Meer dan ooit, zooals de zaken nu staan, moet de vaartkwestie buiten en boven de politiek gesteld worden. 6. Gevoelsmenschen als M. Vermeulen nemen een dwepende houding aan, aie ongeveer het volgende be tee kent: Kost vat kost moet die vaart er komen. Zonder ce vaart kunnen wij niet leven. Voor de vaart, desnoods, zullen wij sterven De meeste menschen echter van leper en omliggende zijn meer bezadigd en voe len rich niet geroepen tot... hst marte laarschap. Zij redeneeren als volgt: 't Is zieker dat de vaart Ieper-Komen IETS KAN bijdragen tot de welvaart van stad en streek. En daarom moeten wij een uiter ste poging doen om, die vaart, als 't mo gelijk is, van Staatswege te bekomen. Maar laten wij ons geen illusie maken: met die vaart alleen hebben wij nóg gsen wei-vaart! En 't zou ons niet verwonderen moest de meening van den Burgemeester van leper die een bezadigd en verstandig man is nagenoeg overeenstemmen met de meening van the man of the street VOORSTELLEN We bedoelen de voorstellen door M. Mis siaen vooruitgezet en die, zegt hij, on betwistbaar van aard zijn hier nijverheid aan te lokken. «Deze voorstellen zijn: dat de nijver- heden die zich in de eerste jaren komen vestigen, voor 10 jaar worden ontslagen van het betalen van 'belastingen, grond- lasten, bedrijfsbelastingen, enz.; dat ze een aanzienlijke vermindering zouden krijgen op hun vervoerkosten; en dat, ais het gespecialiseerde nijverheden zijn, de staat onmiddellijk de noodige vak- schoien zou stichten om er de noodige specialisten te vormer. Wat we denken over die voorstellen? 1. Dat zij ongetwijfeld van aard zouden zijn, als zij verwezenlijkt worden, om hier nijverheid aan te trekken. We zijn echter overtuigd dat er een speciale uitzonderingswet zou moeten ge stamd zijn om die totale ontslaging van lasten (tien jaar lang) en die aanzienlijke vermindering van vervöërkosten te be komen. En het Parlement zal nooit te vinden zijn om zulk een uitzonderingswerk te steunen. Want hetgeen voorgesteld wordt voor leper, zou seffens ook voor andere gewesten van het land gevraagd worden door de vertegenwoordigers (Kamerleden en Senators) van andere gewesten. En 't ware een discussie en een jalousie zon der einde. Men kan evengoed voorstellen dat de Staat ervoor zou zorgen dat alle Ieper- lingen van morgen af, rijk en millionair zouden zijn! HEBT GE OOIT EEN GOED WOORDJE GEDAAN OM EEN EN ANDER KENNIS AAN IE ZETTEN TOT HET ABONNEE- REN OP DIT BLAD. DANK EROM. II SUB Zaterdag bracht onze Koning, vergezeld door Prins Karei, een bezoek aan Parijs *n de wereldtentoonstelling. Men ziet hem hier wijl hij tijdens de plechtige ont vangst het Gulden Boek teekent. Hst vliegtuig zat met de kop diep in den grond; alleen de staart stak boven. -— Hier ziet men het brandend overschot pas na de ijselijke val. Woensdag morgen is op het grondge bied van Hondsocht onder Lembeek, nabij Halle, rond kwart voor elf uur een Ne- derlandsch passagiersvliegtuig neerge stort. Het toestel kwam uit Nederland, had stilgehouden te Brussel, en was op weg naar Parijs. Alle inzittenden werden ver koold. Tot niertoe vond men slechts vree- aelijk verminkte lijken. De Rijkswacht kwam dadelijk ter plaat se. Veldwachter Claes richtte een stren gen ordedienst in, want op minder dan geen tijd stroomde een groote menigte samen op de plaats van het ongeluk. Het Parket, bestaande uit de H.H. Del- bois, onderzoeksrechter, en eerste-substi- tuut Van den Brande de Reeth heeft zich naar de plaats van het ongeluk begeven. DE SLACHTOFFERS Het toestel werd geloodst door kapitein Steensma en had verder als bemanning aan boord: De radiotechnieker Ludekhuye, de me- kanieker Gering en de stewardes Mejuffer Van Leen. De passagiers zijn: M. Trillo, Mexicaan, komende van Am sterdam; M. Nathans, Nederlander, komende van Amsterdam; M. Wtzlaar, komende van Keulen, over gestapt te Brussel; M. Mun, komende van Keulen, overge stapt te Brussel; M. en Mevr. Tondreau, Belgen; M. Bloem, Belg; M. Witehouse; M. Kalton, Amerikaan; M. Goldbloem, Amerikaan; M. Wakkerom, mekanieker, die zich naar Parijs begaf om een defekt toestel te herstellen. De zes laatste passagiers zijn eveneens te Brussel aan boord van het vliegtuig gegaan. EERSTE BIJZONDERHEDEN Van op den grond hoorde men hape ringen aan de motoren, kort na de op stijging. Ten gevolge van een ontploffing moet het toestel nabij de statie van Beert (Brages) gelegen op 5 kilometer ten Wes ten van Halle, dan brandend neergestort zijn. Het toestel ging plots met den kop naar beneden en viel in groote snelheid. Het toestel is langsheen de statie van Beert weggeschoren en viel in een naburig veld. ONTZETTEND SCHOUWSPEL Volgens een ooggetuige zou het vlieg tuig van een hoogte van ongeveer 400 m. naar beneden gevallen zijn. De ledematen der slachtoffers zijn ook letterlijk rondgestrooid op een oppervlakte van minstens nonderd meter in het vier kant. Het vliegtuig, een tweemotorig toestel van 2.000 paarden, heeft bij zijn val een reusachtigen put gemaakt. Het is gansch verwrongen en verkoold. Een wetsgeneesheer is ter plaatse en tracht de lijken terug samen te stellen naar mate de stukken gevonden en vrij gemaakt worden. DE OORZAAK BLIKSEM? In de middens van het viiegwezen uit men de veronderstelling dat het vliegtuig door onweer overvallen werd en door den bliksem getroffen. De Heer Onderzoeksrechter Dellois doet zich bijstaan door talrijke luchtvaartdes kundigen. Zijn taak is ook uiterst delicaat aangezien uit zijne vaststellingen de oor zaak der ramp blijken moet vermits er geen enkel overlevende is. De ooggetuigen kunnen anders niets verklaren dan dat het vliegtuig in volle vlucht in brand is geschoten en neerge stort. HET VERNIELDE TOESTEL Het vernielde toestel droeg den naam Flamingo alsmede de herkenningstee- kens D. C. 2. Het was van het Douglas- type en van twee motoren van elk dui zend P.K. voorzien. EEN GROOTE MENIGTE OP DE PLAATS DER RAMP De plaats van het ongeluk is gelegen rechts van den steenweg Kalle-Edingen, op 400 meter van het spoorwegstation Beert-Bellingen. Van ver uit het ronde kwamen de be langstellenden toegestroomd, zoodat zich na een paar uren een dichte menigte op het tragische gehucht had verzameld. Zoo heeft deze afschuwelijke ramp, die de Nederlandsche luchtvaart andermaal in diepen rouw dompelt, groots opschud ding verwekt in een streek, waar van morgen de landman nog zoo rustig stond te arbeiden te midden van rijke tarwe velden en waarin vijftien menschen plots den dood hebben gevonden. GISSINGEN NAAR DE OORZAAK De luchtvaartdeskundigen zijn het er over eens dat de meest mogelijke ver onderstelling nopens de oorzaak dezer ontzettende ramp is dat brand werd ver oorzaakt door een electrische vonk, af komstig van een onweerswolk en die ben zinedampen zou hebben doen ontvlammen. Landbouwers die op ongeveer 3 km. van de plaats waar het toestel viel, dit zagen vliegen op een hoogte van ongeveer 400 m., verklaren eensgezind dat zij eene ont ploffing hoorden en toen zwarten rook zagen opstijgen uit den linkermotor van het toestel, en daarna vlammen. Wanneer het toestel neerstortte en den grond raakte, volgde een tweede ontploffing. Deze was geweldig en legt uit dat stukken lijken tot 40 meter ver werden weggeslin gerd. De hoogtemeter van het. toestel wijst aan djt de hoogste hoogte door het toe- sel bereikt sinds zijn" vertrek uit Brussel, 800 A 1.000 meter is. Waaruit men afleidt dat de loods getracht heeft beven de on weerswolken te vliegen. HEBBEN DE ONGELUKKIGEN HET ONGELUK ZIEN AANKOMEN? Gedurende de ondervraging door het Parket, kwam een vrouw een stuk ven sterruit aanbrengen, dat ze bezijden een bosoh vond, op een half uur gaans van de plaats der ramp. De ruit is als met spi ralen gevlamd. Men heeft met wanhopige vuisten erop gebeukt, want de bloedvlek ken zijn nog merkbaar. Men kan zich den gruwelijken dood strijd voorstellen van dezen die zich in het vliegtuig bevonden, welke den dood zagen naderen en in een wanhopig gebaar uit hst toestel wilden springen om aan den vrseselijken dood voor het vuur te ontsnappen. DE LIJKEN GEBORGEN Rond 4 uur in den namiddag is men op verzoek van den ambassadeur van Neder- ianc. begonnen met het verzamelen van de verschillende lichaamsdeelen der on gelukkige slachtoffers, door de zorgen van het Roode Kruis van Halle. Het kostte heel wat moeite om de verschillende ver hakkelde lichaamsdeelen te voegen bij deze waarbij zij pasten, daar de meeste lijken verminkt en onkennelijk waren. De stoffelijke overblijfselen werden in vijf tien kisten geborgen en overgebracht naar de gemeenteschool van Lembeek, die in rouwkapel werd omgevormd. De wacht werd bij de lijken gehouden. HET BELGISCH ECHTPAAR TON DREAU HEEFT ZIJNE TRAGISCHE DOOD AAN EEN ONGELUKKIG TOEVAL TE WIJTEN Zooals het vaak gaat bij dergelijke ram pen, speelt het ongelukkig toeval voor sommigen een tragische rol. Zoo is het ook voor het echtpaar Ka- miel Tondreau-Romanie Tolienaer, wo nende te Leuze (Henegouwen), rond de 30 jaar oud. Beiden waren op speelreis, die zij in zetten met een reis naar den Rijn. Na afloop van de Rijnreis, verleden week, hadden zij te Keulen het passagiersvlieg tuig genomen om via Amsterdam naar Brussel te vliegen. Tijdens hunne luchtreis Amsterdam- Brussel, Zondag 11., maakten zij aan boord kennis met een passagier die naar Parijs vloog om de wereldtentoonstelling te be zoeken. Beide echtgenooten lieten zich overhalen om zich eveneens per vliegtuig naar Parijs te begeven. Zij zouden echter pas hunne luchtreis uit Brussel Woens dagmorgen voortzetten. Dit besluit is hun tragisch geweest. Hadden zij Zondag zelf of 's anderdaags voortgevlogen, waren zij nu nog in leven geweest. Den Zondag hadden zij nog met een vriend afgespro ken om den Woensdagnamiddag den kof fie te komen drinken. Zij moesten echter dit bezoek aflasten om naar Parijs... (of naar hun dood) te vertrekken... DE ONGELUKSLIJST VAN DE K. L.M. Da Koninklijke Luchtvaartmaatschappij in Nederland heeft waarlijk tegenspoed op tegenspoed te boeken. December 1934 vergaan van de Uiver in de Syrische woestijn; alle inzittenden gedood. Begin 1935 vliegt de Leeuwerik tegen een berg tusschen Dortmund en Cassel en stort brandend neer; 6 dooden. Op 14 Juli 1935 ontploft de Kwik staart nabij Schiphol; 6 Inzittenden kwamen in de vlammen om. Op 17 Juni 1935 ontploft de Maraboe bij Bushire; de inzittenden wisten zich te redden. Op 22 Juli vergaat de Gaaiop Zwit- sersch gebied, op 120 km. van Milaan; 13 dooden. Op 9 December stort de Lijster bran dend neer te Croydon; van de 17 inzit tenden, kwamen 8 passagiers direct om. terwijl eenige gewonden later overleden in het ziekenhuis. En nu de Flamingo 15 dooden. EESEN 28 MAART 1933 Onze streek herinnert zich nog de gru welijke ramp die gebeurde te Eesen op 28 Maart 1933; daar ook kwamen 15 pas sagiers om in een dergelijke luchtvaart ramp. Menschen op kermlstoer, menschen ln vacantie. Met den lach op de lippen de hooge wolken in, met den schruwel van den doodangst naar beneden gesmakt... En zoo verre van hun land komen ster ven... We denken aan de bloedverwanten ginde verre, die wellicht een groetkaartje verbeiden met een stuk van de toover- wereld die te Parijs werd opgericht. En we bidden werktuigelijk: O Voor zienigheid, zoo groot en ondoorgrondelijk in uwe besluiten, wat zijn wij, die ons ais menschen zoo groot durven wanen, maar een nietige zandkorrel in Uw hand «aBBBBBBBBSaBBBBBBBBHEBBBBBa 1383 Was een ongeluksjaar voor Taper; voor onze bloeiende lakennijverheid was het een ramp. Be Gentenaars, geholpen door da Engelschen, kwamen onze stad belegeren. Bij 't naderen van den vijand zoo verhaalt een ooggetuige van 't beleg, werd eerst de groote klok, die in 't Balfort hing, geluid, daarna de kleine en vervol gens beide samen. Tot dit jaar zal ons Belfort waarschijnlijk nog maar die twee klokken rijk geweest zijn. De strijd was ongelijk. Het leger van den vijand was machtiger, maar terwijl de eerbare Ieperlingen, aangevoerd door Jan van Oultre, burggraaf van leper, ge holpen door P. Vanderzype, raadsheer van Lodewijk van Male, van op de vestin gen de belegeraars bestreden of uitvallen deden, baden ae ouderlingen, de vrouwen en de kinderen en riepen de hulp in van O. L. Vrouw, wier beeld reeds prijkte aan de voorzijde van het Belfort, boven de Donkerpoort en die de patrones was der stad, zooals ze het thans nog is. Bij dit beleg hebben de buitenwijken der stad schromelijk geleden, de laken nijverheid van leper bekwam een ge- voeligen slag, maar de belegeraars moes ten het toch opgeven; de stad werd be vrijd. De verlossing was meer dan men- schenwerk geweest en dat begrepen onze voorouders maar al te wel. Dit droevig beleg van leper weid op doek gebracht en de schilderij prijkt aan de linkermuur in de H. Sacramentskapel onzer St Maartenkathedraal. Hier willen we nog bijvoegen wat onze stadsgenoot en geschiedeniskenner onzer stad, J. Cornillie, gewezen schoolhoofd onzer St Aloysiusschool. met betrek tot dit beleg schrijft: «Tijdens dit beleg moet het gasthuis te klein zijn geweest om de talrijke gekwetsten op t? nemen en daarom werden ze ongetwijfeld bij de Minderbroeders-Recolietten verzorgd. Toon ze nu aan de beterhand waren, sukelden ze voorzeker dikwijls naar de kloosterkerk, om bij het beeld van O. L. Vrouw aldaar hulp en bijstand voor de stad af te smeeken. Na de ontzetting richtten zij dan ook vol dankbaarheid een bijzondersn eere- d'enst in voor O. L. Vrouw, onder den titel: «Gilde van de arme lieden, kreu pelen, dooven en blinden». Z'j verstonden dat de bevrijding der stad meer dan menschenwerk was en daarom plaatsten zij het beeld der H. Maagd vóór het Altaar bij de Minder broeders en, volvens het register van het klooster, omringden ze het met een borst wering of tuin 't zinnebeeld der zwakke versterkingen, die de stad bevrijdden. Vandaar werd de Patrones der stad in het vervolg O. L. Vrouw van Tuine geheeten. De schepenen der stad waren met dezelfde gevoelens bezield en niet alleen deden z'i seffens Jaak Labaes de nis van O. L. Vrouw, aan de Hallen, boven de Donkerpoort, herstellen, maar vol erken telijkheid, bevolen zi? Jan Va.rtenmont een steenen beeld van O. L. Vrouw te beitelen, waarschijnlijk om in de schepen zaal te prijken en ze brandden er licht voor. Daarmede waren ze nog niet tevreden. In overeenkomst met de geestelijkheid richtten zij ook enkele dagen later een plechtige dankprocesi«e in ter eere van O. L. Vrouw en beslisten verder telken lare op 8 Oogst zulkdanigs processie te houden; later werd zij op den eersten Zondag van Oogst gesteld Dien datum is gebleven en na de Hoog mis van gemelden Zondag, verlaat de luisterrijke dankprooessie St Maaitens- kathedaral en doortrekt de voornaamste straten van stad, langs bevlagde huizen, waar aan de vensters, tusschen bloemen en brandende kaarsen, een H. Hartebeeld of een Mairabeeld prijkt. ZIE VERVOLG HIERNEVENS. BRIEF AAN M. VAN ZEELAND Op Zaterdag 24 Juli werd een brief gepubliceerd, die de Koning tot de Heer Van Zeeland gericht had. Hierin prees de Vorst de reuzentaak, die de Belgische Eerste Minister op zich ge nomen heeft, in opdracht van Enge land en Frankrijk, om de mogelijk heden te onderzoeken van een alge- meene heropleving van de interna tionale handel. Van de gelegenheid maakt de hooge korrespondent ge bruik om zelf de oprichting te sug- gereeren, van een internationaal in stituut van geleerden, die buiten alle nationale invloeden, in een geest van idealisme, de organisatie van een evenwichtige wereldekonomie zouden bestudeeren. Deze inrichting zou zich moeten kenmerken door universali teit, bestendigheid en zelfstandigheid. Universeel zou het instituut zijn, in dien zin, dat het zich niet zou bezig houden met gedeeltelijke oplossingen, maar wel het geheele kompleks van de wereldekonomie zou onder de oogen nemen, om op de basis van de solidariteit die aVe landen van de wereld bindt, de algeheele organisatie van de wereldekonomie zou bestudee ren, om met het oog hierop alge- meene voorstellen te doen aan al de regeeringen. Deze studie zou besten dig zijn, omdat de wereldekonomie iets levends is, dat voortdurend evo lueert, zoodat de organisatie steeds moet aangepast worden aan de ver anderende verhoudingen. Zelfstandig dient het instituut op te treden in een geest van onvooringenomenheid, op dat de beslissingen, niet meer zouden beheerscht worden door de zonden, waaraan alle dergelijke plannen tot nog toe zijn ten onder gegaan. En hiermee bedoelt de Koning de invloed van de groote mogendheden, die nooit hun egoïsme konden prijsgeven, en die alle internationale samenwerking tot nu tos gebruikten of liever mis bruikten om hun eigen beperkte be langen te dienen. In dien zin konden die groote landen wel tijdelijk groote voordeelen behalen, maar telkens wreekte zich de solidariteit, zooals alle natuurwetten die verkracht wor den. De zwakkere landen werden ge troffen en door een natuurlijke weer slag gingen de oorspronkelijke voor deelen heelemaal te niet bij de ster kere, die eveneens meegesleept wer den met de eerste, in een toestand van krisis en depressie. Van de in vloed, die zal uitgaan van een derge lijke inrichting, verwacht de Koning dat er een geest van beter begrijpen onder de thans tegenstrijdige groepen zal ontstaan en dat daardoor de vrede veel beter zal gediend zijn. EKONOMIE EN POLITIEK De brief van de Koning heeft groote belangstelling gewekt in het buiten land, doch de beoordeelingen zijn zeer uiteenloopend. Terwijl sommigen, niet willen gelooven dat er ooit effektieve uitslagen kunnen bereikt worden met het voorstel, zijn er anderen, die de brief van de Koning als de inzet be schouwen van een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de wereld, waar in een gezonde welvaart zou mogelijk gemaakt worden. Zeker, de eenen overdrijven evenveel als de anderen. Er steekt in de brief van de Koning een kern van waarheid, die iedereen intuitief aanvoelt. Iedereen weet dat de ekonomische gezondmaking van de wereld slechts kan bereikt worden met algemeene maatregelen, gesteund op de solidariteit, die alle landen van de wereld aaneenschakelt. Doch het kan nauwelijks als iets meer dan een vingerwijzing opgevat worden. Buiten de oprichting van het instituut van geleerden steekt er weinig konkreets in het voorstel. Trouwens dat is ook niet wat de Koning bedoeld heeft. Juist de meer konkrete voorstellen moeten uitgaan van het eenmaal op te richten organisme. 9B9U3üSSBBBBBBB£BBBBSSBE3BffStlBiBBBBBBBUBSiS9B33BBBBBflBBEEB De boodschap van de Koning, heeft echter geen rekening gehouden met het feit, dat vooraleer de werking van een vereeniging van geleerden zooals hij het voorstelt effektief zou kunnen werken, eerst een ander probleem zou moeten opgelost worden, dat reeds zooveel aanleiding gaf tot strijd on der de geleerden, namelijk het pro bleem van de voorrang, tusschen eko- nomie en politiek. Als oorzaak van de ontreddering, vooral van de poli tieke ontreddering, wordt dikwijls op gegeven de te groote overheersching van het ekonomische element op de politiek, wat zijn uiting heeft gevon den in de talrijke politico-financieele schandalen, die ook in ons land zoo veel stof hebben opgejaagd. De eko- monie in een gezo.ide staatsordening en ook in de wereldordeningmag slechts beschouwd worden als een stelsel van middelen, in dienst van een vooropgezet doel: de stoffelijke en geestelijke welvaart van de ge meenschap. Het mag echter geen doel op zich-zelf vormen, zooals dit in het verleden veelal het geval was. STRUKTUURKRISIS Verdienstelijk is de brief van de Koning dan tcch in dien zin, dat hij, alhoewel hij het niet uitdrukkelijk zegt, de ontreddering van de wereld ekonomie, niet als konjunktuurver- schijnsel beschouwt, als een verschijn sel dat regelmatig terugkeert en dat eigen is aan het wezen van het eko- mische leven. Hij stelt voor, een ra- tioneele organisatie van de wereld ekonomie en hieruit meenen v.e ie mogen afleiden dat hij de krisis struk- tureel begrijpt. Welnu de gebreken van al ce tot nog toe voorgestelde wegen en plannen om uit de krisis te geraken, staren zich blind op de verschijnselen, die ze trachten te doen verdwijnen met lapmiddelen ter wijl het eenvoudigste middel toch wa re de rechtstreeksche oorzaken op te diepen en ze te doen verdwijnen. Wel nu de grondoorzaak van de Laidige depressie, is te wijten aan de struk- tuurv er ander ing van de wereldekono mie, die de wereldoorlog heeft mee gebracht, sturktuurverandering, die van grondstoffenlanden en landbouw- landen, industrielanden heeft ge maakt, die vooral van de Vereenigde Staten van Amerika, van schulde- naarsland, tot de grootste schuld- eischer van de wereld heeft gemaakt. De tweede diepe oorzaak van de krisis is dan verder de ongerijmdheid van de vredesverdragen, waardoor de eerste oorzaak in het honderdvoudige werd versterkt. Het Verdrag van Versailles heeft niets minder beoogd dan de vernietiging van de ekonomie van Duitschland. De bepalingen van het ongeluksverdrag bewijzen dat vol doende en Franschs Staatslieden, heb ben dat in onbewaakte oogenblikken zelf herhaaldelijk bekend. Welnu, de groote Engelsche ekonomist Keynes in zijn werk: «De gevolgen van den vrede», heeft betoogd dat Duitschland voor den oorlog ds spil was waarom de ekonomie van de wereld draaide. Juist de vernietiging van die spil, heeft ook een gezond herstel van de wereldekonomie onmogelijk gemaakt. De welvaart van 1925-1929 is maar een schijnwelvaart geweest, die dank zij de ruime kredieten van de V. S. van Amerika aan Duitschland, mo gelijk werd. Eens dat de toevloeiing van die kredieten ophield, werd de ontreddering grooter dan ooit. Voor aleer men langs zuiver ekonomische wegen de zieke wereld wil genezen, zal de ongerechtigheid van de vredes verdragen moeten opgeheven worden. Daarom, kunnen we, niettegenstaan de het mooie initiatief van de Koning, maar relatieve waarde hechten aan zijn voorstel. (Verboden nadruk.) ROSKAM. Koning Carol van Roemenie bracht Dinsdag 1.1. een bezoek aan Brussel en aan Gent. Hier ziet men hem bij Zijne aankomst te Brussel, Maandag, verwel komd door Koning Leopold III. Moden-artikelen in 't Groot Kleerstoffen Witgoed, Merccriën, Sajetten, enz. Specialiteit van Gordijnen en gemaakte Stoors. Fourruren - Herstellingen. Tel. 60 leper 2—4, BOTERSTR. I F P F R dicht bij de Halle I3BBSiC9BB3E9B^9BBB)l9BflBB8BBB leper heeft zijn Tuindaglied en de Iepsriing kent het. leper, o leper, hoe toont gij u verheugd! Op uwe Tuindagfeeste, ziet men u in volle [vreugd. Vraagt men u waarom, gij al dien opstel Idoet. Antwoord vrijmoedig dat het geschieden [most, Uit een dankbare plicht, voor 't weidaad lu gedaan. Door onze Vrouwe van Tuine die in nood [u bij kwam staan. S. Al spottende schrijft M. Missiaen ln Voor Allen Daar is maar één man die het belang der streek kent en begrijpt, en 't is M. Vermeulen. Daar is maar één middel om de streek voorspoedig en geiukk'g te maken, 't is de vaart. Daar is maar één persoon die bevoegd is in het maken. van vaarten, 't is M. Vermeulen. Daar is maar één persoon die de bevolking vertegenwoordigt, 't is M. Vermeulen... enz. Op denzelfden ironlschen toon schrijft M. Van Reninghe over de kwestie van het vliegplein, waarvoor hij in Le Sua steeds geijverd heeft. Hij stelt vast dat dinitiatieven welke genomen worden ter» voordeeie van de stad. door degenen die te leper niet geboren zijn, den steun niet verdienen van de ware Iepsriingeü. En 't is ook waar dat, wanneer men met volharding werkt om iets te be- komen voor ce stad zooals b. v. het vliegplein men altijd op zijn weg een Ieperling van-vóór-den-oorlcg vindt orn het verre vaderschap op te eischen van dat initiatief. it/' KJ

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1937 | | pagina 1