Pharixeër en Publikaan VOOR MEER VERSTANDHOUDING ECONOMIE EN POLITIEK r De Regeeringscrisis We zenden ons blad kosteloos i KATHOLIEK WEEKELAD VAN IEPER INTERNATIONAAL OVERZICHT DE KOLONIALE LOTERIJ £c! Sfcaitsch'oinsfl koS&niën terugkrijgen EEN ORKAAN OVER DE PHILIPPIJNEN NA EEN MAAND CRISIS LUKT DEN H. JANSON EEN NIEUWE REGEERING SAMEN TE STÉLLEN ZONDAG 28 NOVEMBER 1937. WEEKBLAD: 50 CENTIEMEN. «DE HALLE Katholiek Weekblad van leper Bureel: Boterstraat, 17, IEPER. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per po.t) Binnenland 25.— f r. Belgisch Kongo 45.fr. Frankrijk 45.fr. Alle andere landen 65.fr. Ucicutrien tifn TersHtweerdeliik Voot hun artikelI. imiHiniiiiiiiiimiiiuiiiiiuiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiinaiiiiuiiiiiiiiun 5' JAAR. N 4* i.iiascamaiHBM.:w. fc .1 Ij TARIEF VOOR BERICHTEN: Drukker-Uitgeveri SANSEN-VANNESTE, Poperinge TeL Poperinge Nr 8 Postcheckrekening N' 155.76 Kleine berichten per regel 1.—fr. fr. toel. v. ber. m. adr. t. bar. Kleine berichte (minimum) 4.fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 5.fr. Te herhalen aankondigingen prijs op aanvraag. Annoncen rijn vooraf te betalen en' moeten teven den Woensdag avor.d ingezonden «orden. Kleine be- rirhten tegen den Donderdag noen. E Twee menschen gingen naar den tem pel. de ééne op zijn best, vernist met uit wendige gerechtigheid drapeerde hij zich in zijn breeden mantel; de andere een aient van den fiscus die gewoon was geld ef te persen ten bate der Romeinsche be getting, erkende dat hij niet recht ging jn zijn schoenen. De Parizeer stond recht als een stand beeld in biddende houding. Leefde hij nu, hij zou knielen in grand' tenue, op een panen stosl met zijn naam er op, al vo- I ren in de kerk, met al zijn dekoratiën aan. Hij bad, als men dat mag bidden no men: «O God, ik dank U (Waarom merci? over al uw weldaden? geen sprake van.) Ik dank U, dat ik niet ben als de an der: n: roovers, onrechtvaardigen, echt brekers (al dat niet deugt) of ook nog lijk die tollenaar daar al achter (een schan daal voor de samenleving) In deze breedsprakerige termen, loofde en gebenedijdde hij niet zijn oppersten Heer en Meester, maar zijn eigen hoogst interessant persoontje. Egocentrisme au cube. D? aarde wordt in twee werelddeelen verdeeld: ik al den eenen kant, in eviden tie, en al het rebut aan den anderen kant. EEN TYPE vol van zich zelf, sortl de la culsse de Jupiter, zooals de Franschen zeggen. Hij filmeerde zich zelf op het spandoek, percies alsof al het overige maar détail was. Dat gaat zoo. als de hoogmoed rech ter is. En dan is het ook niet genoeg zich zelf op te hemelen, men moet nog een rekwisitorium uitspreken tegen de ove rigen. Zoo stond hij daar te zegenen met zijn eigen: Ik ben zuiver en onbevlekt, ik heb propere handen, ik ben de onschuld in persoon, nooit loop ik over de schreef, nooit bekijk ik eene vrouw, de deugd is in mij mensch geworden. Hebt gij mij ge zien? Bekijk mij maar; alleen ben ik op een scheepje ter wereld gekomen en mijn heengaan zal zijn, als een stervende zon in een aureool van glorie Zoo liep hij over van pretentie, pron kend lijk een pauw die zijn open staart naar alle kanten draait, bewust van zijne weerdigheid. Dat hatelijk woordje ik kan God niet verdragen. DE TOLLENAAR stond daar bsschaamd neerkijkend ach ter een pilaar, zonder komplimenten zijn mea culpa» slaande op de borst: «O God, wees mij zondaar genadig.En hij meende het. Zulk gebed dringt dwars door de wolken. Bid maar voort, man, goe devotie. De hemel luistert. Hij had niet veel te vertellen, hij kende zich geen ander brevet toe dan dit van zondaar. En daar is niet veel raars aan, wat zou het wel? Zulk brevcit steekt nie mand in een kader. Hier geen zelfbeha gen; zijn zonden, daar boft niemand mee. Ds eerste verklaarde zich heilig a priori, de tweed: verklaarde zich zondaar. Maar God wil de dood niet van den zondaar, integendeel dat hij leve. Dus leve de zon daar. Die nederige man is sympathiek aan God en aan de menschen. Het is in den humus der ootmoedigheid dat de deugd wortel schiet. Altijd zoo ge weest. De Farizeër waant zich heilig, welke verwaandheid! En hij is maar de karika tuur van een heilige. Zijn woorden zijn maar de parodie van een waar gebed. Hij bekomt niets, hij heeft niets gevraagd. Geen suppliek, hij heeft genoeg aan zich zelf. Hij smeekt niet om genade, hij heeft geen bermhertigheid noodig. Hij ziet den publikaan niet staan en vergoodt zich zelf. Hij denkt: «Als er nog één goe vent ls op de wereld, dm ben ik het. Hoor liever: Ik vast tweemaal te week, ik geef de tien den van al wat ik bezit». Dat beteekent: ik houd mij niet aan het strikt noodzake lijke, hij voegt nog een beetje luxe erbij en hij somt den cataloog op zijner goede werken, hij opent de tentoonstelling zij ner verdiensten, hij leest de litanie zijner volmaktheden. Al de lettergrepen van zjin getosd zijn ijdel, omdat hij wil zijn heilig heid afficheeren. En wanneer hij zoo heel zijn magazijn van deugden etaleert, dan komt het hem voor dat hij heilig schijnt. Nog een beetje en hij zal juichen: «Alle geslachten zullen mij zalig prijzen BESLAG. De geraffineerde hoogmoed bederft al wat hij aanraakt. Hij zoekt maar een dingen: effekt maken. Hij is zoo subtiel dat hij overal doordringt. IDe Farizeër meent dat God zoo tevre den is over hem als hij zelf genoegen heeft aan zijn zieletosstand. Dat is de lo gica van de eigenliefde. De Tollenaar ging gerechtvaardigd naar huis. Wie zich verheft zal vernederd worden, wie zich vernedert zal verheven worden. Indien uw heiligheid niet grooter is dan deze van de Farizeërs zult gij het rijk der hemelen niet binnengaan. God weer staat aan de hoovaardigen. De beslagmaker die zijn eigen lof uit spreekt weet niet dat eigen lof een slech ten geur verspreidt, de virtuoos die de lof trompet steekt om zijn eigen uitmuntend heid uit te bazuinen van op de daken, komt er kale van af, hij verliest zijn plui men, zijn pauwpennen. Er zijn nog Farizeërs in onze XX" eeuw die hun wezen fardeeren, poederen, en zorgen voor een schoone fagade. Uiter lijk is alles onberispelijk en korrekt, ze hebben het monopolium der orthodoxie en de heiligheid in pacht, maar 't is al voor de parade. Mannen die zich zelf kanoni- zeeren en O. L. Heer een vlassen baard aandoen, mannen die een fakkel dragen in de processie en donkermessen doen late in den nacht. Bij 't kruis bekeerde zich een moorde naar, geen enkele Farizeër. A. B. III! iiaian r«!iui!HiiiiiiiiiiiiiriiuHiHiintiiiifiiHiniiiiii!miiiH!iiHmmii!ii!iiiiiHiiitifiiiiiiimiiiiitnm?!UHiiniiiiiiiiiiiiii;iii!iiiiiiiiiiii{(iiiiiiiiMii!iMiiiiiiiwiiiHi!iiimiiiti!fifr Uit Kantteekeningen van Heer Vindevoghel op Zondag laatst in De Standaardverschenen, nemen we volgend over: De katholieke bevolking staat sinds Mei 1936 in een zeer bijzonderen toestand; groots innerlijke politieke tegenstelling eenerzljds, aanwinst in katholiek potentiel anderzijds. Er moest tijd en vrijheid gegund wor den om alles te laten neerzetten en aan de bruischende stroomingen een nieuwe bedding te laten zoeken. De regeeringssolidariteit heeft de Ka tholieke bezinking verhinderd en alles meer en meer vertroebeld. Het ideaal ware dat wij allerm Ka tholieken, Rexlsten en Vlaamsch Nationa listen, over een geheel regeeringsprogram- ma akkoord komen en samen vóór of te gen eene regeering kunnen staan. Een parlementaire meerderheid van katholieke gelcovigem zou maar op die manier haar politiek effekt kunnen krijgen,* Kan dat hedee. niet en 't blijkt ge noeg dat het zoo is dan moet er vrije speling blijven; stemmen van katholieken moeten zich met gemak kunnen vermen gen met die van R*r"- -n en Vlaamsche Nationalisten. Zoo zouden r.' uw rlï .Heken gekweekt en nieuwe banden gelegd worden. BIJ DE REXISTEN EN DE VLAAMSCHE NATIONALISTEN Zij zijn ook niet logisch met hun eigen. Zij zijn bewegingen, geen partijen, zeg gen zij. Waarin praktisch dat verschil be staat, zien wij niet goed. Rex en V. N. V. voeren kiespolitiek ge lijk de partijen; zij stellen kandidaten op éénzelfde lijst en éénzelfde programma; zij eischen meer dan andere partijen de tucht op; zij trachten minstens zooveel de kiezers bij te lokken met beloften. Waarin ligt dan het specifieke onder scheid: beweging, partij, Rex-V. N. V. te genover de andere partijen? In het parlement staan zij altijd in de oppositie, 't Is alles. Daarin Juist hebben zij ongelijk. Zij strijden in eene verkiezing; zij zeg gen aan 't kiezerskorps: zóó wilden wij het land bestuurd zien. Zij moeten dus Willen de regeeringsverantwoordelijkheid opnemen. Tot nu toe schijnen of schenen zij te zeggen: ja; maar alleen; zonder met andere te deelen, gehesl volgens onze op vatting en dan met de geheele bevindings middelen. Zij wachten dus tot zij de volstrekte meerderheid hebben. Ware het anders, dan zouden zij den wettelijken weg moeten verlaten wat zij altijd met verontwaar diging als laster afwijzen. Hoe kan het V. N. V. dat zich uit de nature tot Vlaanderen beperkt, ooit in een Belgisch Parlement de volstrekte meerder heid verkrijgen? Het is onzinnig dat te verhopen en daarop te wachten. Rex is met 20 (21)de volstrekte meer derheid ls 102. Hoe ver is Rex er nog van af? Het moest daarvoor ten minste al de troepen van de K. V. V. en het V. N. V. In Vlaanderen winnen. En wat is Rex in Vlaanderen? Het is dus al even onzinnig voor Rex als voor V. N. V. een politleken strijd te baseeren op het winnen der volstrekte meerderheid. Dan blijft er maar de vaststelling: De kiezers van Rex en V. N. V. sturen naar het parlement volksvertegenwoordi gers die er nooit iets kunnen doen voor Rex en V. N. V. zelf en intusschen alle effectieve globale katholieke machtsuit drukking in den weg staan. Aanklagen en tempeesten is niets dan windverplaatsing en verandert niets aan den toestand. Men vraagt zoo dikwijls aan ons: ka tholieken wat hebt gij bereikt? Niets. Het is zooveel alsof zij in 't par lement niet waren. Wij katholieken, kunnen niet alles; maar wij kunnen iets; omdat wij in eene regeering willen meewerken; Rex en V. N. V. kunnen niets, omdat zij er stel sel. atig buiten blijven. Dat is de naakte, maar echte wezenlijk heid. Niets is zoo potsierlijk als te roepen: Rex of Moskow en V. N. V. of Mos- kow Rex en V. N. V. kunnen niets tegen Moskow. Zij roepen; maar de andere be sturen en doen wat zij willen. Rex en V. N. V. klagen ons, katholieken aan bij de openbare opinie, omdat wij met onze bep:rkte en door her. zelf afgeknotte parlementaire macht niet alles verkrijgen; maar Rex en V. N. V. weigeren hunne po litieke macht bij de onze te voegsn om meer te kunnen bekomen. Wie 't schoentje past, die trekke het aan. Zijn we niet breed genoeg van ge dachten om samen te werken op ge zonde basis, dan zal onze verdeeld heid ons godsdienstig vlaamsche volk ten onder brengen. DUITSCHE HOOGSTUDENTEN OP BEZOEK TE BRUSSEL it!!iiiiiii:iiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiuiiiim!iii>!H!i!!!iiitiHniiiiiiti!fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iitiitH!iiiJ!iiiiiiiraiiraiiiiiBiiiJiiitiiiiiMnKiift!iitii<iiiiiiiiiiiHiiitiiii!iiii:iuiiiiiii!iiiiii!nii!iinii»iiiiniiiiiiii[tHiiintimu)i!u:iU!Hfiiuiii;i!i!;iif!fi8 De vraag welke van deze twee, oj het economische of het politieke, de bovenhand moeten hebben, is een van de meest betwiste vraagstukken van onze tijd. Daar waar kapitalistische en marxistische leerstelsels, de poli tiek als een ondergeschikt middel, ten dienste van de individualistische of collectivistische economie willen stel len, wint stilaan de meening veld, dat het politieke, dat, meer algemeene, dus ook hoogere geestelijke waarden te behartigen heeft, het economische moet beheerschen. En dat is ook lo gisch. Het is in overeenkomst met de leer van de Kerk, die steeds de bo vennatuurlijke waarden boven de na tuurlijke stelt en deze laatste ten slotte slechts als een middel be schouwt om de eerste, die als doel einden vooropgesteld worden te kun nen vencezenlijken. Het gaat hier bij de betwisting in laatste instantie toch weer om de eeuwige verwarring tus- schen doel en middelen. Nu is het ook duidelijk dat beide factoren mekaar wederkeerig beïn vloeden, dat ze soms moeilijk te schei den zijn, maar het blijft toch waar dat desnoods materieele voordeelen moeten kunnen opgeofferd worden voor de vermelde hoogere geestelijke waarden. Zooals dit waar is in het private en het nationale domein, zoo geldt dit ook voor het internationale. En als we goed nadenken over de in ternationale geschillen dan zien we dat zij dikwijls verklaarbaar zijn door de hardnekkigheid waarmee zekere particuliere, groepen of nationale be langen verdedigd worden tegen alle politieke logica in. DE GESCHIEDENIS DER LAATSTE JAREN. Zoo hebben de politici tijdens de laatste depressiejaren zeker gefaald toen ze meenden de economische crisis te kunnen oplossen binnen de gren zen van ieder land afzonderlijk, zon der zich te bekommeren om de ove rige wereld. In hun individualistisch of natio naal egoïsme hebben ze voor het on middellijk en tijdelijk belang, inter nationale belangen van solidariteit en verstandhouding opgeofferd, die he laas niet zoo rap meer zullen hersteld worden. Als er nu in de laatste paar jaren drie gruwelijke oorlogen uitge broken zijn, als er nog andere drei gen los te barsten, als er weer gevaar bestaat voor een nieuwe katastrofale wereldkrijg, waarbij geheel onze hoog waardige eeuwenoude wereldbescha ving dreigt onder te gaan, dan is dat hoofdzakelijk te wijten aan de kort zichtigheid van de politiekers en di plomaten, aan de politiek op korte termijn die gezegevierd heeft. En hieraan hebben schuld vooral, zij die in de eerste plaats redding konden brengen, de machtige, rijke landen, die de arme landen als ver foeilijke bedelaars, met stokken van hun huis gejaagd hebben. Doch de wanhoop van de ellende is gevaarlijk. Er gebeurt allicht een moord uit ra deloosheid. NOG IS HET NIET TE LAAT. Het is alsof zij, die rijken, dat be ginnen aan te voelen. Het ontbreekt trouwens niet aan raadgevingen en vingerwijzingen. De rede door Koning Leopold in Guild-Hall uitgesproken voor het voltallige Londensche ma gistraat en tal van belangrijke uit- genoodigden, kan niet anders dan in dien zin geïnterpreteerd worden. Zie hier trouwens een paar zeer belang rijke zinsneden uit de koninklijke aanspreking: Engeland heeft een verheven rol te vervullen ten opzichte van de gebeurtenissen van de wereld, vooral wat betreft de economische revolutie, die de basis is van de inter nationale betrekkingen.En verder: Meer dan eenig ander land moet Engeland, dat een zoo belangrijk deel van de wereld vertegenwoordigt, het gevoel hebben dat de lotsbestemming van het menschdom innig verbonden is met die van het eigen rijk. Ook heeft Engeland een ruim besef van de groote universeele vraagstukken, die worden gesteld en mag men diens volgens de hoop koesteren, dat Enge land een overwegende rol zal vervul len ter oplossing van de bestaande groote economische moeilijkheden. Engeland is inderdaad een van die rijke landen, die mits enkele tijde lijke opofferingen veel ergers kan ver mijden en zelfs toekomstige verbete ringen kan voorbereiden. Tegenover dat ruim besef van de universeele vraagstukken bedoelt de koning, dat Engeland zou moeten tegemoet ko men aan zekere billijke eischen van Duitschland en Italië en hierdoor ver staan wij de teruggave van de vroegere Duitsche koloniën, de erkenning van Abessynie, enz. De reis van Lord Ha lifax naar Berlijn heeft geen ander doel dan polshoogte te nemen met het oog op dat vraagstuk. De atmos feer is daarbij tamelijk helder gewor den, door de zeer openhartige rede van Hitier te Augsburg op 21 Novem ber, waarin hij laat begrijpen, dat Duitschland alleen langs vredelieven de weg zijn vroegere overzeesche be zittingen wil terugwinnen.Als Duitsch land een sterker leger wil organisee- ren, dan is het alleen om meer pres tige te verwerven bij zijn eischen. Bin nen zes jaar zullen we onze koloniën terug hebben, zegt hij. Het eerste jaar zullen we onze eisch zoo dikwijls her halen dat men er mee vertrouwd ge raakt. Binnen drie jaar zal men over tuigd zijn, dat er wel een zekere on rechtvaardigheid bestaat en er iets moet gedaan worden. En binnen zes jaar zal men inzien dat de teruggave van de Duitsche koloniën een nood zakelijkheid is. OOK AMERIKA. Doch ook Amerika, we mogen zeg gen tegenwoordig op economisch ge bied de spil van de wereld, is ee^ gruo- te rol beschoren. Het is het machtige land dat wellicht het best op zie': zelf aangewezen was om de crisis al leen op te lossen, door zijn ontzag lijke natuurlijke rijkdommen en toch is weer gebleken dat in werkelijkheid geen enkel land meer de rest van de wereld noodig had dan de V. S. De rivaliteit tusschen Engeland en Ame rika heeft schromelijk ellendige ge volgen gehad voor de geheele wereld. Nu onderhandelen ze voor een han delsovereenkomst en het blijkt, dat juist, die maatregelen waardoor ze getracht hebben zich af te zonderen, het Amerïkaansch protectionnisme en de Engelsche politiek van Ottawa (politiek voor een autarkisch empire) thans zullen opgeheven en gemilderd worden. Amerika om welvarend te zijn moet een groot deel van zijn na tuurlijke rijkdommen in de andere landen kunnen afzetten, maar daar om moet het nog veel meer koopen, want dit is het eenige middel voor de schuldenaars (in casu vooral Duitsch land) om hun schulden te vereffenen. Zoo zien we dat er nog vele mid delen bestaan om erger te vermijden. Wellicht is de nood thans het ergst en is volgens het bekende spreekwoord ook thans de redding nabij. (Verboden nadruk.) ROSKAM. aan wie nu inschrijft voor 't jaar lllflllliUllllllUlllU«UllllUiiHitifillUIMIHIIII!mimtlllimiiiittflimi:<ll!'.IIHIIMiiil!iil!t!!IH9l»UÜ«M1IHtiifli»HMttmRih!m. SCHRIJFT ONS EEN KAARTJE om een abonnej ment voor 1938 te vragen, of STORT 25 FRANK op postcheckrekening 15.570 van 1). Sansen-Vanneste, Uitgever, 'Poperinge. (Dit geldt niet voor 't Buitenland) De Abonnenten uit het Buitenland i worden vriendelijk verzocht de abonne- j mentsprijs voor 1938 ons vóór Nieuw jaar per internationaal postmandaat te laten geworden. Aan allen bij voorbaat besten dank. JRfDe zes reeds verschenen nummers van ons boeiend mengelwerk MIJN ALLES zenden wij kosteloos aan wie ze ons vraagt en tevens inschrijft voor een abonnement 1938. iii'iiiiii'iiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiliiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiBiiin::'|wMiiiaiir üiiiiiüiiiHmiiiiHitiiiiMiiiiiiimttiuiiHmw ■mil' IIlllll ■Hill IIMHIIII III I Mill NIEUW AMERÏKAANSCH LUCHTBOMBARDEMENTSVLIEGTUIG r s, x -- De «rAiraendahet nieuw Amerïkaansch bombardementsvliegtuig op proefvlucht. Zooals men opmerken kan rijn do schroeven langs achter aangebracht ten einde de automatische mitrailleuxen en kaonnen vrijen loop te kunnen geven in hun moordenaarswerk. TREKKING DER 11" SNEDE TE BRUSSEL Öe Duitsche hoogstudenten, die aan de sportwedstrijden deelnemen in ons land, Ontvangen bij den Minister van Volksgezondheid. Men ziet hier eene afvaar diging bii den Minister. Zaterdag avond had te Brussel in den Alhambra-Schouwburg de trekking plaats der lle snede 1937 van de Koloniale Loterij. Zooals immer kende de trekking ovcr- groote belangstelling van het publiek. WINNEN 60 FRANK: al de biljetten eindigend met cijfer 8 WINNEN 100 FRANK: al de biljetten eindigend met cijfers 24 35 23 WINNEN 500 FRANK: al de biljetten eindigend met cijfers 45 WINNEN 10.000 FRANK: al de biljetten eindigend met cijfers 222 WINNEN 20.000 FRANK: al de biljetten eindigend met cijfers 9150 WINNEN 40.000 FRANK: al de biljetten eindigend met cijfers 15945 WINNEN 100.000 FRANK: al de biljetten eindigend met cijfers 595081 581585 135594 409390 WINNEN 12.500 FR. (Troottloten): al de biljetten eindigend met cijfers 19S981 298981 395981 4960S1 235594 335594 435594 535594 181585 281585 381585 481585 109390 209390 309390 509390 Wint één mijosn het Nr 467843 WINNEN 50.000 FRANK: al de biljetten eindigend met cijfers 167843 267843 357843 E67843 DE ACHTBARE MOEDER VAN MINISTER VAN ISACKER OVERLEDEN Te Roeselare overleed de moeder van den Heer Filip Van Isacker, Minister van Ekonomische Zaken. Zij ras 79 jaar oud. De begrafenis had Donderdag plaats te Torhout, In de Dekanale Kerk van Sint Pieter. Wij bi ?n aan den Heer Minister en Familie l_.3 innig rouwbekag. H De steeds groeiende Faam van den g I «BEVERENSCHEN DUBBEL» H en zijn bekroning op de Wereldten- g s toonstelling van Parijs 1937 is te ff H danken aan de keus en het ge- g j§ bruik der beste grondstoffen en aan g g zijn ongeëvenaard en vast fabrikaat. Drinkt dus den DUBBEL der g Brouwerij J. Dehaene-Ameloot, g EE EE Beveren-User. =1 I lain In het Lagerhuis heeft de H. Chamber lain, Enge lard's Eerste Minister, een ver klaring afgelegd over de reis van Lord Halifax. H. Chamberlain herinnerde er eerst aan dat dit bezoek een partikulier en vertrouwelijk karakter had en dat de Kamer niet moest verwachten dat hij dit bezoek verder zou toelichten. Wel hield hij voor dat dit bezoek vruchtbaar ls ge weest en dat tusschen Duitschland en Engeland de wensch bestaat om zich nau wer te begrijpen. Ook verklaarde hij dat Frankrijk op de hoogte werd gebracht van de gehouden besprekingen. Over de gevoerde besprekingen worden natuurlijk allerlei veronderstellingen ge daan. Naar deze veronderstellingen, door de pers voortuitgezeD, aou Duitachland eischen dat Tchecko-Slowakije in een bondsstaat cp federatieven grondslag eischt ten einde tegemoet te komen aan d» Duitsche minderheid in dit land; dat Engeland geen hulp zou bieden aan Oos tenrijk, in geen geval; dat Duitschland zijn koloniën zou terugwillen binnen zes jaar. Van zijnentwege zou Duitschland bereid zijn tot den Volkenbond terug te keeren, mits zekere wijzigingen aan de statuten van dit organisme. Merk evenwel op dat dit alles veronder stellingen zijn. Toch blijkt het bezoek van Lord Hali fax reeds een begin van vrucht te dragen, gezien de Engelsche ïtsgesring thans de Heeren Chautemps en Delbos heeft uit- genocdigd een bezoek te brengen te Lon den, om er besprekingen te voeren, dit op 29 November e.k. Nog werd gemeld dat ook Baron von Neurath, Duitsche Minis ter van Buitenlandsche Zaken, eveneens naar Londen zou reizen. Wellicht krijgt Duitschland toch enkele koloniën weer. Deabonncmentspriji ooor't Buiten land bedraagt Be!;iicl) Kongo 45.fr, Frankriik 45.f». Alle andere landen 65.fr. iiniiiiiniii'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiüiiiiüiiiii'iiiiiiiiii'iii^üiüiiiiiiiiiiüi'üiiüüiniiniii HEER JANSCT MOEST HET EERST OPGEVEN WEGENS DEN MOEDWIL V 'N DE SOCIALISTEN. EEN SOORT POLITIEKE RAAD WORDT GEHOUDEN BIJ DEN KONING. DE HEEREN TSCHOFFEN EN BRUNET WIJZEN DE OPDRACHT TOT EEN KA BJNETSVORMING VAN DE HAND. WAARNA H. JANSON TERUG AANGESTELD WERD OM EEN NIEUWE REGEERING TE VORMEN. HEER JANSON TERUG VAN LONDEN. De H. Jan-®, die van den Koning op dracht had gekregen een informatiewerk in te stellen, was dus den Kor.'ng tege moet gereisd naar Londen. De Koning kwam dan Vrijdag 19 Nov. terug van zijn bezoek aan het Engel-che Vorstenpaar, in gezelschap van den Heer Janson die cp trein en boot onzen Vorst van de opgedane bevindingen op de hoogte stelde. Te Brussel aangekomen begaf de Ko ning zich naar het Koninklijk Paleis waar hij wat rust nam, om dan in den avond den H. Janson op het Pal:is te roepen en hem opdracht te geven een nieuwe Regee ring te vormen. De H. Jansen aanvaard de. Alles bleek toen op een leien dakje te loopen en den H. Janson verklaarde als dan dat hij hoopte reeds den Zaterdag klaar te komen met zijn combinatie. Maar de Socialisten moesten nog stok ken in de wielen steken. DE HEER JANSON STUIT OP DEN MOEDWIL VAN DE SOCIALISTEN. ZIJ WILLEN NIET VAN DEN HEER HENRI JASPAR ALS MINISTER. De H. Janson was algauw gereed met zijn lijst. Hij had immers den tijd gehad die op te stellen binst zij:i informatiewerk, dat in feite wel een fermatiewerk was. om de personaliteiten te polsen die wel zouden willen dselmaken van een nieuwe regeering. Den Zaterdag was Heer Janson dan ook reeds klaar met zijn lijst. Maar op deze lijst stand de H. Henri Jaspar, kath. mi nister van State, die vroeger herhaaldelijk minister is geweest. De Socialisten waren bitter weinig ingenomen met deze kandi datuur en zij lieten den H. Janson we ten dat, gezien de H. Jaspar vroeger als minister van Financiën, een politiek van deflatie had gevoerd en sedert 1935 steeds de Regeering Van Zeeland had bekampt, zij hem allerminst geschikt vonden om deel te nemen aan een Regeering wier taak hoofdzakelijk zou zijn het program ma der Regeering Van Zseland voort te zetten, en dat zij dus niet begeerden me de te werken met een Regeering waarin den H. Jaspar opgenomen was. De houding van de Socialisten was dus volstrekt in strijd met het recht van den Koning om vrijelijk zijn ministers te kie zen. De H. Janson weigerde den H. Jaspar van zijn lijst te schrappen en trok naar den Koning om hem mede te deelen dat hij het dus ook moest opgeven. Begrijpelijker wijze heeft de houding der Socialisten, die in dit geval recht streeks het recht van den Koning misken den. door gansch hst land, in de niet- Marxiotische middens, een groote beroe ring en afkeuring verwekt. De Standaardmerkt hierover te recht volgende op: Het schrandere voorberendingswork van staatsminister Janson is gestrand cp een socialistisch verzet van zeer bijzonder al looi. Het bureau van den Partijraad van de socialistische partij heeft zijn politieke oensuur niet alleen staande gehouden maar nog uitgebreid. Aan den Koning wordt geen vrijheid meer gelaten cm zijn ministers te kiezen, zooals bij eerbiediging van de grondwet zou mosten geschieden. De socialisten dulden alleen nog Van Zeelandisten in de regeering, en zij leg gen er nadruk op dat zij, socialisten, geen enkel ander regeeringsprogramma willen dan het progTamma Van Zeeland. De so cialisten hebben hun leven en bestaan ge steld op dat Van Zeeland-programma. De politieke figuur van den heer Jaspar laat ons onverschillig, en de lezer herin nert zich ongetwijfeld levendig hoe wij vroeger een aantal zijner politieke daden hebben bestreden. Maar de socialistische aanmatiging wsttigt een verbitterd pro test van alle katholieken: het is duidelijk dat de socialisten elke versteviging van het rech che element in da re ge "ring, elk herstel var. evenwicht naar rechts, ten al len prijze tegenwerken. Zij schrikken er niet voor terug openlijk, en brutaal, den Kening te beletten vrijelijk zijne ministers te kiezen. H'.t is een zwaar politiek geval dat nog slechts volgelingen van Van Zeeland door de socialisten worden geduld in een Bel gische regeering, en nog alleen personali teiten die behagen aan het bureau van den Socialistischen Partijraad. WIJ zijn onder een socialistische dictatuur ge raakt Ook nog andere bladen spraken in dien zin. La Cité Nouvellemerkt op dat d< Socialisten alle personaliteiten die den socialistischen invloed willen Indijken wil len weghouden van de Regeering en er schrik van hebben. Het blad vraagt dan ook mannen met karaktervastheid cm den socialistischen invloed te bekampen. La Nation Belg; schrijft dat de maat vol is en dat de afglijdlng naar links wel ke begonnen is met den H. Van Zeeland ons geleld heeft lot de dictatuur van de uiterste linkerzijde. Het Volk-De Tijd wijst op het mis selijk spel der exclusieven waarmede de Socialisten te keer gaan. «La Gazette» vraagt of de Socialisten schrik hebben van een persoon. La Libre Belgiquemerkt cp dat de Socialisten alleen de Nationale Unie aan namen op voorwaarde deze volledig te overheerschen. Zij zelf hebben hun aan zienlijkste vertegenwoordigers in de Re geering maar ais er spraak is een voor aanstaande personaliteit van rechts in de Regeering op te nem.n, weigeren zij hun medewerking, omdat zij schrik hebben dat die personaliteitde Marxistische in vloed te keer zou gaan. In dergelijke om standigheden is een medewerking voor de andere partijen slechts een fopperij. Steeds belemmerden de Socialisten elke Regeeringsvorming, zij maakten inbreuk op de Koninklijke voorrechten; den geest van de Grondwet hebben zij vervalscht, om er toe te komen hun onaanneembare partijeischen te kunnen opdringen. Zij zijn de grafdelvers van de demokratie. De socialistische partij is steeds een partij geweest van demagogen, onbekwaam om de algemeene belangen van het. land den voorrang te geven op hun bekrompen be zorgdheden van lage politiek. Het gedoe der Socialisten werd dus ten strengste afgekeurd. Bijna alle niet- marxistische blad:n spraken In zelfden zin. DE KONING ONDERHANDELT RECHTSTREEKS Zondag heeft de Koning geen enkele personaliteit ontvangen en heeft den dag in rust doorgebracht. Intusschen was het Maandag juist vier weken geworden dat de crisis duurde. Maandag morgen nu werden zes politie ke personaliteiten bij den Koning ontbo den, namelijk de HH. Cyr. Van Overbergh en Pierlot, Katholieken, De Man en Max Buset, Socialisten, en Max en Devèze, Li beralen. Met deze zes politiekers heeft d: Koning dan een kleine conferentie gehouden, die een paar uur duurde. Te 14 uur nam de conferentie een einde en er werd medegedeeld dat de Koning nog vrr.t bedenktijd nam en dat zich geen nieuws f riten meer zouden voordo: n vóór s en:.: .ndzags. (Zie vervolg op 2* b'ad.i BIJ HET PIJNLIJK VLIEGONGELUK TE STEENE LORD HALIFAX ging, als afgevaardigde van Engeland, onderhandelen naar Duitschland, Het bezoek dat Lord Halifax ,Lord-Voor- zitter van den Engeischm Ministerraad, aan Hitier heeft gebracht, is zeker wel een der politieke bezoeken welke het meest heap: eken zijn geweest en waarvan wel licht ook veel zal alhangen. Lord Halifax hee.t dus in Duitschland besprekingen gevoerd met den Duitschen Rijksführer, alsook m^t andere Duitsche ministers. 180 DOODEN 20.000 HUIZEN VERNIELD Het Zuid-Oosten van het archipel der Philippijntn werd geteisterd door e.n geweldig orkaan, dat een reusachtige schade aanbracht. Keele dorpen werden van den aardbodem weggerukt. Men schat dat 20.100 huizen verrold werden; 180 personen werden gedood en duizend wer den daklocs; 170.000 personen zouden in nood verkeeren. Zooalt we verleden wee': reedt gemeld hebben greop in de kerk van Wett-Lon- den in ttilte het huwelij:c plaats tuttchcn Prins Ludwig von Hetten en Mitt Marguerite Campcll-Geddet, dochter van den vroegeren Engelschen Gezant te Watningtong Sir Auckland-Geddet. Bovengetoor.de toto geeft ont het echtpaar weer kort na hun huwelijk, altwanneer heiden zich naar Dover begeven om per boot naar Oottende af ta reizen es hun verongelukte familio een laat»te vaarwel te gaan zcggeib

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1937 | | pagina 1