Pharixeër en Publikaan
VOOR MEER VERSTANDHOUDING
ECONOMIE EN POLITIEK
r
De Regeeringscrisis
We zenden ons blad kosteloos i
KATHOLIEK WEEKELAD VAN IEPER
INTERNATIONAAL OVERZICHT
DE KOLONIALE LOTERIJ
£c! Sfcaitsch'oinsfl koS&niën
terugkrijgen
EEN ORKAAN OVER DE
PHILIPPIJNEN
NA EEN MAAND CRISIS LUKT DEN H. JANSON EEN
NIEUWE REGEERING SAMEN TE STÉLLEN
ZONDAG 28 NOVEMBER 1937.
WEEKBLAD: 50 CENTIEMEN.
«DE HALLE
Katholiek Weekblad van leper
Bureel:
Boterstraat, 17, IEPER.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per po.t)
Binnenland 25.— f r.
Belgisch Kongo 45.fr.
Frankrijk 45.fr.
Alle andere landen 65.fr.
Ucicutrien tifn TersHtweerdeliik Voot
hun artikelI.
imiHiniiiiiiiiimiiiuiiiiiuiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiinaiiiiuiiiiiiiiun
5' JAAR. N 4*
i.iiascamaiHBM.:w.
fc .1
Ij TARIEF VOOR BERICHTEN:
Drukker-Uitgeveri
SANSEN-VANNESTE, Poperinge
TeL Poperinge Nr 8
Postcheckrekening N' 155.76
Kleine berichten per regel 1.—fr.
fr. toel. v. ber. m. adr. t. bar.
Kleine berichte (minimum) 4.fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 5.fr.
Te herhalen aankondigingen
prijs op aanvraag.
Annoncen rijn vooraf te betalen en'
moeten teven den Woensdag avor.d
ingezonden «orden. Kleine be-
rirhten tegen den Donderdag noen. E
Twee menschen gingen naar den tem
pel. de ééne op zijn best, vernist met uit
wendige gerechtigheid drapeerde hij zich
in zijn breeden mantel; de andere een
aient van den fiscus die gewoon was geld
ef te persen ten bate der Romeinsche be
getting, erkende dat hij niet recht ging
jn zijn schoenen.
De Parizeer stond recht als een stand
beeld in biddende houding. Leefde hij nu,
hij zou knielen in grand' tenue, op een
panen stosl met zijn naam er op, al vo-
I ren in de kerk, met al zijn dekoratiën aan.
Hij bad, als men dat mag bidden
no men: «O God, ik dank U (Waarom
merci? over al uw weldaden? geen sprake
van.) Ik dank U, dat ik niet ben als de
an der: n: roovers, onrechtvaardigen, echt
brekers (al dat niet deugt) of ook nog lijk
die tollenaar daar al achter (een schan
daal voor de samenleving)
In deze breedsprakerige termen, loofde
en gebenedijdde hij niet zijn oppersten
Heer en Meester, maar zijn eigen hoogst
interessant persoontje.
Egocentrisme au cube.
D? aarde wordt in twee werelddeelen
verdeeld: ik al den eenen kant, in eviden
tie, en al het rebut aan den anderen kant.
EEN TYPE
vol van zich zelf, sortl de la culsse de
Jupiter, zooals de Franschen zeggen.
Hij filmeerde zich zelf op het spandoek,
percies alsof al het overige maar détail
was. Dat gaat zoo. als de hoogmoed rech
ter is. En dan is het ook niet genoeg zich
zelf op te hemelen, men moet nog een
rekwisitorium uitspreken tegen de ove
rigen.
Zoo stond hij daar te zegenen met zijn
eigen: Ik ben zuiver en onbevlekt, ik
heb propere handen, ik ben de onschuld
in persoon, nooit loop ik over de schreef,
nooit bekijk ik eene vrouw, de deugd is
in mij mensch geworden. Hebt gij mij ge
zien? Bekijk mij maar; alleen ben ik op
een scheepje ter wereld gekomen en mijn
heengaan zal zijn, als een stervende zon
in een aureool van glorie
Zoo liep hij over van pretentie, pron
kend lijk een pauw die zijn open staart
naar alle kanten draait, bewust van zijne
weerdigheid.
Dat hatelijk woordje ik kan God niet
verdragen.
DE TOLLENAAR
stond daar bsschaamd neerkijkend ach
ter een pilaar, zonder komplimenten zijn
mea culpa» slaande op de borst: «O
God, wees mij zondaar genadig.En hij
meende het. Zulk gebed dringt dwars
door de wolken. Bid maar voort, man, goe
devotie. De hemel luistert.
Hij had niet veel te vertellen, hij kende
zich geen ander brevet toe dan dit van
zondaar. En daar is niet veel raars aan,
wat zou het wel? Zulk brevcit steekt nie
mand in een kader. Hier geen zelfbeha
gen; zijn zonden, daar boft niemand mee.
Ds eerste verklaarde zich heilig a priori,
de tweed: verklaarde zich zondaar. Maar
God wil de dood niet van den zondaar,
integendeel dat hij leve. Dus leve de zon
daar. Die nederige man is sympathiek aan
God en aan de menschen.
Het is in den humus der ootmoedigheid
dat de deugd wortel schiet. Altijd zoo ge
weest.
De Farizeër waant zich heilig, welke
verwaandheid! En hij is maar de karika
tuur van een heilige. Zijn woorden zijn
maar de parodie van een waar gebed. Hij
bekomt niets, hij heeft niets gevraagd.
Geen suppliek, hij heeft genoeg aan zich
zelf. Hij smeekt niet om genade, hij heeft
geen bermhertigheid noodig. Hij ziet den
publikaan niet staan en vergoodt zich zelf.
Hij denkt: «Als er nog één goe vent ls
op de wereld, dm ben ik het. Hoor liever:
Ik vast tweemaal te week, ik geef de tien
den van al wat ik bezit». Dat beteekent:
ik houd mij niet aan het strikt noodzake
lijke, hij voegt nog een beetje luxe erbij
en hij somt den cataloog op zijner goede
werken, hij opent de tentoonstelling zij
ner verdiensten, hij leest de litanie zijner
volmaktheden. Al de lettergrepen van zjin
getosd zijn ijdel, omdat hij wil zijn heilig
heid afficheeren. En wanneer hij zoo heel
zijn magazijn van deugden etaleert, dan
komt het hem voor dat hij heilig schijnt.
Nog een beetje en hij zal juichen: «Alle
geslachten zullen mij zalig prijzen
BESLAG.
De geraffineerde hoogmoed bederft al
wat hij aanraakt. Hij zoekt maar een
dingen: effekt maken. Hij is zoo subtiel
dat hij overal doordringt.
IDe Farizeër meent dat God zoo tevre
den is over hem als hij zelf genoegen
heeft aan zijn zieletosstand. Dat is de lo
gica van de eigenliefde.
De Tollenaar ging gerechtvaardigd naar
huis.
Wie zich verheft zal vernederd worden,
wie zich vernedert zal verheven worden.
Indien uw heiligheid niet grooter is dan
deze van de Farizeërs zult gij het rijk
der hemelen niet binnengaan. God weer
staat aan de hoovaardigen.
De beslagmaker die zijn eigen lof uit
spreekt weet niet dat eigen lof een slech
ten geur verspreidt, de virtuoos die de lof
trompet steekt om zijn eigen uitmuntend
heid uit te bazuinen van op de daken,
komt er kale van af, hij verliest zijn plui
men, zijn pauwpennen.
Er zijn nog Farizeërs in onze XX"
eeuw die hun wezen fardeeren, poederen,
en zorgen voor een schoone fagade. Uiter
lijk is alles onberispelijk en korrekt, ze
hebben het monopolium der orthodoxie en
de heiligheid in pacht, maar 't is al voor
de parade. Mannen die zich zelf kanoni-
zeeren en O. L. Heer een vlassen baard
aandoen, mannen die een fakkel dragen
in de processie en donkermessen doen
late in den nacht.
Bij 't kruis bekeerde zich een moorde
naar, geen enkele Farizeër.
A. B.
III!
iiaian
r«!iui!HiiiiiiiiiiiiiriiuHiHiintiiiifiiHiniiiiii!miiiH!iiHmmii!ii!iiiiiHiiitifiiiiiiimiiiiitnm?!UHiiniiiiiiiiiiiiii;iii!iiiiiiiiiiii{(iiiiiiiiMii!iMiiiiiiiwiiiHi!iiimiiiti!fifr
Uit Kantteekeningen van Heer
Vindevoghel op Zondag laatst in De
Standaardverschenen, nemen we
volgend over:
De katholieke bevolking staat sinds
Mei 1936 in een zeer bijzonderen toestand;
groots innerlijke politieke tegenstelling
eenerzljds, aanwinst in katholiek potentiel
anderzijds.
Er moest tijd en vrijheid gegund wor
den om alles te laten neerzetten en aan
de bruischende stroomingen een nieuwe
bedding te laten zoeken.
De regeeringssolidariteit heeft de Ka
tholieke bezinking verhinderd en alles
meer en meer vertroebeld.
Het ideaal ware dat wij allerm Ka
tholieken, Rexlsten en Vlaamsch Nationa
listen, over een geheel regeeringsprogram-
ma akkoord komen en samen vóór of te
gen eene regeering kunnen staan. Een
parlementaire meerderheid van katholieke
gelcovigem zou maar op die manier haar
politiek effekt kunnen krijgen,*
Kan dat hedee. niet en 't blijkt ge
noeg dat het zoo is dan moet er vrije
speling blijven; stemmen van katholieken
moeten zich met gemak kunnen vermen
gen met die van R*r"- -n en Vlaamsche
Nationalisten.
Zoo zouden r.' uw rlï .Heken gekweekt
en nieuwe banden gelegd worden.
BIJ DE REXISTEN EN DE
VLAAMSCHE NATIONALISTEN
Zij zijn ook niet logisch met hun eigen.
Zij zijn bewegingen, geen partijen, zeg
gen zij. Waarin praktisch dat verschil be
staat, zien wij niet goed.
Rex en V. N. V. voeren kiespolitiek ge
lijk de partijen; zij stellen kandidaten op
éénzelfde lijst en éénzelfde programma;
zij eischen meer dan andere partijen de
tucht op; zij trachten minstens zooveel
de kiezers bij te lokken met beloften.
Waarin ligt dan het specifieke onder
scheid: beweging, partij, Rex-V. N. V. te
genover de andere partijen?
In het parlement staan zij altijd in de
oppositie, 't Is alles.
Daarin Juist hebben zij ongelijk.
Zij strijden in eene verkiezing; zij zeg
gen aan 't kiezerskorps: zóó wilden wij
het land bestuurd zien. Zij moeten dus
Willen de regeeringsverantwoordelijkheid
opnemen.
Tot nu toe schijnen of schenen zij
te zeggen: ja; maar alleen; zonder met
andere te deelen, gehesl volgens onze op
vatting en dan met de geheele bevindings
middelen.
Zij wachten dus tot zij de volstrekte
meerderheid hebben. Ware het anders, dan
zouden zij den wettelijken weg moeten
verlaten wat zij altijd met verontwaar
diging als laster afwijzen.
Hoe kan het V. N. V. dat zich uit de
nature tot Vlaanderen beperkt, ooit in een
Belgisch Parlement de volstrekte meerder
heid verkrijgen?
Het is onzinnig dat te verhopen en
daarop te wachten.
Rex is met 20 (21)de volstrekte meer
derheid ls 102. Hoe ver is Rex er nog van
af?
Het moest daarvoor ten minste al de
troepen van de K. V. V. en het V. N. V.
In Vlaanderen winnen. En wat is Rex in
Vlaanderen?
Het is dus al even onzinnig voor Rex
als voor V. N. V. een politleken strijd te
baseeren op het winnen der volstrekte
meerderheid.
Dan blijft er maar de vaststelling:
De kiezers van Rex en V. N. V. sturen
naar het parlement volksvertegenwoordi
gers die er nooit iets kunnen doen voor
Rex en V. N. V. zelf en intusschen alle
effectieve globale katholieke machtsuit
drukking in den weg staan.
Aanklagen en tempeesten is niets dan
windverplaatsing en verandert niets aan
den toestand.
Men vraagt zoo dikwijls aan ons: ka
tholieken wat hebt gij bereikt?
Niets. Het is zooveel alsof zij in 't par
lement niet waren.
Wij katholieken, kunnen niet alles;
maar wij kunnen iets; omdat wij in eene
regeering willen meewerken; Rex en
V. N. V. kunnen niets, omdat zij er stel
sel. atig buiten blijven.
Dat is de naakte, maar echte wezenlijk
heid.
Niets is zoo potsierlijk als te roepen:
Rex of Moskow en V. N. V. of Mos-
kow
Rex en V. N. V. kunnen niets tegen
Moskow. Zij roepen; maar de andere be
sturen en doen wat zij willen.
Rex en V. N. V. klagen ons, katholieken
aan bij de openbare opinie, omdat wij met
onze bep:rkte en door her. zelf afgeknotte
parlementaire macht niet alles verkrijgen;
maar Rex en V. N. V. weigeren hunne po
litieke macht bij de onze te voegsn om
meer te kunnen bekomen.
Wie 't schoentje past, die trekke
het aan.
Zijn we niet breed genoeg van ge
dachten om samen te werken op ge
zonde basis, dan zal onze verdeeld
heid ons godsdienstig vlaamsche volk
ten onder brengen.
DUITSCHE HOOGSTUDENTEN OP BEZOEK TE BRUSSEL
it!!iiiiiii:iiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiuiiiim!iii>!H!i!!!iiitiHniiiiiiti!fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iitiitH!iiiJ!iiiiiiiraiiraiiiiiBiiiJiiitiiiiiMnKiift!iitii<iiiiiiiiiiiHiiitiiii!iiii:iuiiiiiii!iiiiii!nii!iinii»iiiiniiiiiiii[tHiiintimu)i!u:iU!Hfiiuiii;i!i!;iif!fi8
De vraag welke van deze twee, oj
het economische of het politieke, de
bovenhand moeten hebben, is een van
de meest betwiste vraagstukken van
onze tijd. Daar waar kapitalistische
en marxistische leerstelsels, de poli
tiek als een ondergeschikt middel, ten
dienste van de individualistische of
collectivistische economie willen stel
len, wint stilaan de meening veld, dat
het politieke, dat, meer algemeene,
dus ook hoogere geestelijke waarden
te behartigen heeft, het economische
moet beheerschen. En dat is ook lo
gisch. Het is in overeenkomst met de
leer van de Kerk, die steeds de bo
vennatuurlijke waarden boven de na
tuurlijke stelt en deze laatste ten
slotte slechts als een middel be
schouwt om de eerste, die als doel
einden vooropgesteld worden te kun
nen vencezenlijken. Het gaat hier bij
de betwisting in laatste instantie toch
weer om de eeuwige verwarring tus-
schen doel en middelen.
Nu is het ook duidelijk dat beide
factoren mekaar wederkeerig beïn
vloeden, dat ze soms moeilijk te schei
den zijn, maar het blijft toch waar
dat desnoods materieele voordeelen
moeten kunnen opgeofferd worden
voor de vermelde hoogere geestelijke
waarden. Zooals dit waar is in het
private en het nationale domein, zoo
geldt dit ook voor het internationale.
En als we goed nadenken over de in
ternationale geschillen dan zien we
dat zij dikwijls verklaarbaar zijn door
de hardnekkigheid waarmee zekere
particuliere, groepen of nationale be
langen verdedigd worden tegen alle
politieke logica in.
DE GESCHIEDENIS DER LAATSTE
JAREN.
Zoo hebben de politici tijdens de
laatste depressiejaren zeker gefaald
toen ze meenden de economische crisis
te kunnen oplossen binnen de gren
zen van ieder land afzonderlijk, zon
der zich te bekommeren om de ove
rige wereld.
In hun individualistisch of natio
naal egoïsme hebben ze voor het on
middellijk en tijdelijk belang, inter
nationale belangen van solidariteit en
verstandhouding opgeofferd, die he
laas niet zoo rap meer zullen hersteld
worden. Als er nu in de laatste paar
jaren drie gruwelijke oorlogen uitge
broken zijn, als er nog andere drei
gen los te barsten, als er weer gevaar
bestaat voor een nieuwe katastrofale
wereldkrijg, waarbij geheel onze hoog
waardige eeuwenoude wereldbescha
ving dreigt onder te gaan, dan is dat
hoofdzakelijk te wijten aan de kort
zichtigheid van de politiekers en di
plomaten, aan de politiek op korte
termijn die gezegevierd heeft.
En hieraan hebben schuld vooral,
zij die in de eerste plaats redding
konden brengen, de machtige, rijke
landen, die de arme landen als ver
foeilijke bedelaars, met stokken van
hun huis gejaagd hebben. Doch de
wanhoop van de ellende is gevaarlijk.
Er gebeurt allicht een moord uit ra
deloosheid.
NOG IS HET NIET TE LAAT.
Het is alsof zij, die rijken, dat be
ginnen aan te voelen. Het ontbreekt
trouwens niet aan raadgevingen en
vingerwijzingen. De rede door Koning
Leopold in Guild-Hall uitgesproken
voor het voltallige Londensche ma
gistraat en tal van belangrijke uit-
genoodigden, kan niet anders dan in
dien zin geïnterpreteerd worden. Zie
hier trouwens een paar zeer belang
rijke zinsneden uit de koninklijke
aanspreking: Engeland heeft een
verheven rol te vervullen ten opzichte
van de gebeurtenissen van de wereld,
vooral wat betreft de economische
revolutie, die de basis is van de inter
nationale betrekkingen.En verder:
Meer dan eenig ander land moet
Engeland, dat een zoo belangrijk deel
van de wereld vertegenwoordigt, het
gevoel hebben dat de lotsbestemming
van het menschdom innig verbonden
is met die van het eigen rijk. Ook
heeft Engeland een ruim besef van de
groote universeele vraagstukken, die
worden gesteld en mag men diens
volgens de hoop koesteren, dat Enge
land een overwegende rol zal vervul
len ter oplossing van de bestaande
groote economische moeilijkheden.
Engeland is inderdaad een van die
rijke landen, die mits enkele tijde
lijke opofferingen veel ergers kan ver
mijden en zelfs toekomstige verbete
ringen kan voorbereiden. Tegenover
dat ruim besef van de universeele
vraagstukken bedoelt de koning, dat
Engeland zou moeten tegemoet ko
men aan zekere billijke eischen van
Duitschland en Italië en hierdoor ver
staan wij de teruggave van de vroegere
Duitsche koloniën, de erkenning van
Abessynie, enz. De reis van Lord Ha
lifax naar Berlijn heeft geen ander
doel dan polshoogte te nemen met
het oog op dat vraagstuk. De atmos
feer is daarbij tamelijk helder gewor
den, door de zeer openhartige rede
van Hitier te Augsburg op 21 Novem
ber, waarin hij laat begrijpen, dat
Duitschland alleen langs vredelieven
de weg zijn vroegere overzeesche be
zittingen wil terugwinnen.Als Duitsch
land een sterker leger wil organisee-
ren, dan is het alleen om meer pres
tige te verwerven bij zijn eischen. Bin
nen zes jaar zullen we onze koloniën
terug hebben, zegt hij. Het eerste jaar
zullen we onze eisch zoo dikwijls her
halen dat men er mee vertrouwd ge
raakt. Binnen drie jaar zal men over
tuigd zijn, dat er wel een zekere on
rechtvaardigheid bestaat en er iets
moet gedaan worden. En binnen zes
jaar zal men inzien dat de teruggave
van de Duitsche koloniën een nood
zakelijkheid is.
OOK AMERIKA.
Doch ook Amerika, we mogen zeg
gen tegenwoordig op economisch ge
bied de spil van de wereld, is ee^ gruo-
te rol beschoren. Het is het machtige
land dat wellicht het best op zie':
zelf aangewezen was om de crisis al
leen op te lossen, door zijn ontzag
lijke natuurlijke rijkdommen en toch
is weer gebleken dat in werkelijkheid
geen enkel land meer de rest van de
wereld noodig had dan de V. S. De
rivaliteit tusschen Engeland en Ame
rika heeft schromelijk ellendige ge
volgen gehad voor de geheele wereld.
Nu onderhandelen ze voor een han
delsovereenkomst en het blijkt, dat
juist, die maatregelen waardoor ze
getracht hebben zich af te zonderen,
het Amerïkaansch protectionnisme en
de Engelsche politiek van Ottawa
(politiek voor een autarkisch empire)
thans zullen opgeheven en gemilderd
worden. Amerika om welvarend te
zijn moet een groot deel van zijn na
tuurlijke rijkdommen in de andere
landen kunnen afzetten, maar daar
om moet het nog veel meer koopen,
want dit is het eenige middel voor de
schuldenaars (in casu vooral Duitsch
land) om hun schulden te vereffenen.
Zoo zien we dat er nog vele mid
delen bestaan om erger te vermijden.
Wellicht is de nood thans het ergst
en is volgens het bekende spreekwoord
ook thans de redding nabij.
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
aan wie nu inschrijft voor 't jaar
lllflllliUllllllUlllU«UllllUiiHitifillUIMIHIIII!mimtlllimiiiittflimi:<ll!'.IIHIIMiiil!iil!t!!IH9l»UÜ«M1IHtiifli»HMttmRih!m.
SCHRIJFT ONS EEN KAARTJE om een abonnej
ment voor 1938 te vragen, of STORT 25 FRANK
op postcheckrekening 15.570 van 1). Sansen-Vanneste,
Uitgever, 'Poperinge. (Dit geldt niet voor 't Buitenland)
De Abonnenten uit het Buitenland
i worden vriendelijk verzocht de abonne-
j mentsprijs voor 1938 ons vóór Nieuw
jaar per internationaal postmandaat te
laten geworden.
Aan allen bij voorbaat besten dank.
JRfDe zes reeds verschenen nummers van ons boeiend mengelwerk
MIJN ALLES zenden wij kosteloos aan wie ze ons vraagt
en tevens inschrijft voor een abonnement 1938.
iii'iiiiii'iiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiliiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiBiiin::'|wMiiiaiir üiiiiiüiiiHmiiiiHitiiiiMiiiiiiimttiuiiHmw
■mil' IIlllll ■Hill IIMHIIII III I Mill
NIEUW AMERÏKAANSCH LUCHTBOMBARDEMENTSVLIEGTUIG
r s, x --
De «rAiraendahet nieuw Amerïkaansch bombardementsvliegtuig op proefvlucht. Zooals men opmerken kan rijn do
schroeven langs achter aangebracht ten einde de automatische mitrailleuxen en kaonnen vrijen loop te kunnen geven in
hun moordenaarswerk.
TREKKING
DER 11" SNEDE TE BRUSSEL
Öe Duitsche hoogstudenten, die aan de sportwedstrijden deelnemen in ons land,
Ontvangen bij den Minister van Volksgezondheid. Men ziet hier eene afvaar
diging bii den Minister.
Zaterdag avond had te Brussel in den
Alhambra-Schouwburg de trekking plaats
der lle snede 1937 van de Koloniale Loterij.
Zooals immer kende de trekking ovcr-
groote belangstelling van het publiek.
WINNEN 60 FRANK:
al de biljetten eindigend met cijfer
8
WINNEN 100 FRANK:
al de biljetten eindigend met cijfers
24 35 23
WINNEN 500 FRANK:
al de biljetten eindigend met cijfers
45
WINNEN 10.000 FRANK:
al de biljetten eindigend met cijfers
222
WINNEN 20.000 FRANK:
al de biljetten eindigend met cijfers
9150
WINNEN 40.000 FRANK:
al de biljetten eindigend met cijfers
15945
WINNEN 100.000 FRANK:
al de biljetten eindigend met cijfers
595081 581585 135594 409390
WINNEN 12.500 FR. (Troottloten):
al de biljetten eindigend met cijfers
19S981 298981 395981 4960S1
235594 335594 435594 535594
181585 281585 381585 481585
109390 209390 309390 509390
Wint één mijosn het Nr 467843
WINNEN 50.000 FRANK:
al de biljetten eindigend met cijfers
167843 267843 357843 E67843
DE ACHTBARE MOEDER VAN
MINISTER VAN ISACKER
OVERLEDEN
Te Roeselare overleed de moeder van
den Heer Filip Van Isacker, Minister van
Ekonomische Zaken. Zij ras 79 jaar oud.
De begrafenis had Donderdag plaats te
Torhout, In de Dekanale Kerk van Sint
Pieter.
Wij bi ?n aan den Heer Minister en
Familie l_.3 innig rouwbekag.
H De steeds groeiende Faam van den g
I «BEVERENSCHEN DUBBEL»
H en zijn bekroning op de Wereldten- g
s toonstelling van Parijs 1937 is te ff
H danken aan de keus en het ge- g
j§ bruik der beste grondstoffen en aan g
g zijn ongeëvenaard en vast fabrikaat.
Drinkt dus den DUBBEL der g
Brouwerij J. Dehaene-Ameloot, g
EE EE
Beveren-User. =1
I lain
In het Lagerhuis heeft de H. Chamber
lain, Enge lard's Eerste Minister, een ver
klaring afgelegd over de reis van Lord
Halifax. H. Chamberlain herinnerde er
eerst aan dat dit bezoek een partikulier
en vertrouwelijk karakter had en dat de
Kamer niet moest verwachten dat hij dit
bezoek verder zou toelichten. Wel hield
hij voor dat dit bezoek vruchtbaar ls ge
weest en dat tusschen Duitschland en
Engeland de wensch bestaat om zich nau
wer te begrijpen. Ook verklaarde hij dat
Frankrijk op de hoogte werd gebracht
van de gehouden besprekingen.
Over de gevoerde besprekingen worden
natuurlijk allerlei veronderstellingen ge
daan. Naar deze veronderstellingen, door
de pers voortuitgezeD, aou Duitachland
eischen dat Tchecko-Slowakije in een
bondsstaat cp federatieven grondslag
eischt ten einde tegemoet te komen aan
d» Duitsche minderheid in dit land; dat
Engeland geen hulp zou bieden aan Oos
tenrijk, in geen geval; dat Duitschland
zijn koloniën zou terugwillen binnen zes
jaar. Van zijnentwege zou Duitschland
bereid zijn tot den Volkenbond terug te
keeren, mits zekere wijzigingen aan de
statuten van dit organisme.
Merk evenwel op dat dit alles veronder
stellingen zijn.
Toch blijkt het bezoek van Lord Hali
fax reeds een begin van vrucht te dragen,
gezien de Engelsche ïtsgesring thans de
Heeren Chautemps en Delbos heeft uit-
genocdigd een bezoek te brengen te Lon
den, om er besprekingen te voeren, dit
op 29 November e.k. Nog werd gemeld dat
ook Baron von Neurath, Duitsche Minis
ter van Buitenlandsche Zaken, eveneens
naar Londen zou reizen. Wellicht krijgt
Duitschland toch enkele koloniën weer.
Deabonncmentspriji ooor't Buiten
land bedraagt
Be!;iicl) Kongo 45.fr,
Frankriik 45.f».
Alle andere landen 65.fr.
iiniiiiiniii'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiüiiiiüiiiii'iiiiiiiiii'iii^üiüiiiiiiiiiiüi'üiiüüiniiniii
HEER JANSCT MOEST HET EERST OPGEVEN WEGENS DEN
MOEDWIL V 'N DE SOCIALISTEN. EEN SOORT POLITIEKE
RAAD WORDT GEHOUDEN BIJ DEN KONING. DE HEEREN
TSCHOFFEN EN BRUNET WIJZEN DE OPDRACHT TOT EEN
KA BJNETSVORMING VAN DE HAND. WAARNA H. JANSON
TERUG AANGESTELD WERD OM EEN NIEUWE REGEERING
TE VORMEN.
HEER JANSON TERUG VAN LONDEN.
De H. Jan-®, die van den Koning op
dracht had gekregen een informatiewerk
in te stellen, was dus den Kor.'ng tege
moet gereisd naar Londen.
De Koning kwam dan Vrijdag 19 Nov.
terug van zijn bezoek aan het Engel-che
Vorstenpaar, in gezelschap van den Heer
Janson die cp trein en boot onzen Vorst
van de opgedane bevindingen op de hoogte
stelde.
Te Brussel aangekomen begaf de Ko
ning zich naar het Koninklijk Paleis waar
hij wat rust nam, om dan in den avond
den H. Janson op het Pal:is te roepen en
hem opdracht te geven een nieuwe Regee
ring te vormen. De H. Jansen aanvaard
de. Alles bleek toen op een leien dakje te
loopen en den H. Janson verklaarde als
dan dat hij hoopte reeds den Zaterdag
klaar te komen met zijn combinatie.
Maar de Socialisten moesten nog stok
ken in de wielen steken.
DE HEER JANSON STUIT OP DEN
MOEDWIL VAN DE SOCIALISTEN.
ZIJ WILLEN NIET VAN DEN HEER
HENRI JASPAR ALS MINISTER.
De H. Janson was algauw gereed met
zijn lijst. Hij had immers den tijd gehad
die op te stellen binst zij:i informatiewerk,
dat in feite wel een fermatiewerk was.
om de personaliteiten te polsen die wel
zouden willen dselmaken van een nieuwe
regeering.
Den Zaterdag was Heer Janson dan ook
reeds klaar met zijn lijst. Maar op deze
lijst stand de H. Henri Jaspar, kath. mi
nister van State, die vroeger herhaaldelijk
minister is geweest. De Socialisten waren
bitter weinig ingenomen met deze kandi
datuur en zij lieten den H. Janson we
ten dat, gezien de H. Jaspar vroeger als
minister van Financiën, een politiek van
deflatie had gevoerd en sedert 1935 steeds
de Regeering Van Zeeland had bekampt,
zij hem allerminst geschikt vonden om
deel te nemen aan een Regeering wier
taak hoofdzakelijk zou zijn het program
ma der Regeering Van Zseland voort te
zetten, en dat zij dus niet begeerden me
de te werken met een Regeering waarin
den H. Jaspar opgenomen was.
De houding van de Socialisten was dus
volstrekt in strijd met het recht van den
Koning om vrijelijk zijn ministers te kie
zen. De H. Janson weigerde den H. Jaspar
van zijn lijst te schrappen en trok naar
den Koning om hem mede te deelen dat
hij het dus ook moest opgeven.
Begrijpelijker wijze heeft de houding
der Socialisten, die in dit geval recht
streeks het recht van den Koning misken
den. door gansch hst land, in de niet-
Marxiotische middens, een groote beroe
ring en afkeuring verwekt.
De Standaardmerkt hierover te
recht volgende op:
Het schrandere voorberendingswork van
staatsminister Janson is gestrand cp een
socialistisch verzet van zeer bijzonder al
looi. Het bureau van den Partijraad van
de socialistische partij heeft zijn politieke
oensuur niet alleen staande gehouden
maar nog uitgebreid. Aan den Koning
wordt geen vrijheid meer gelaten cm zijn
ministers te kiezen, zooals bij eerbiediging
van de grondwet zou mosten geschieden.
De socialisten dulden alleen nog Van
Zeelandisten in de regeering, en zij leg
gen er nadruk op dat zij, socialisten, geen
enkel ander regeeringsprogramma willen
dan het progTamma Van Zeeland. De so
cialisten hebben hun leven en bestaan ge
steld op dat Van Zeeland-programma.
De politieke figuur van den heer Jaspar
laat ons onverschillig, en de lezer herin
nert zich ongetwijfeld levendig hoe wij
vroeger een aantal zijner politieke daden
hebben bestreden. Maar de socialistische
aanmatiging wsttigt een verbitterd pro
test van alle katholieken: het is duidelijk
dat de socialisten elke versteviging van
het rech che element in da re ge "ring, elk
herstel var. evenwicht naar rechts, ten al
len prijze tegenwerken. Zij schrikken er
niet voor terug openlijk, en brutaal, den
Kening te beletten vrijelijk zijne ministers
te kiezen.
H'.t is een zwaar politiek geval dat nog
slechts volgelingen van Van Zeeland door
de socialisten worden geduld in een Bel
gische regeering, en nog alleen personali
teiten die behagen aan het bureau van
den Socialistischen Partijraad. WIJ zijn
onder een socialistische dictatuur ge
raakt
Ook nog andere bladen spraken in dien
zin.
La Cité Nouvellemerkt op dat d<
Socialisten alle personaliteiten die den
socialistischen invloed willen Indijken wil
len weghouden van de Regeering en er
schrik van hebben. Het blad vraagt dan
ook mannen met karaktervastheid cm den
socialistischen invloed te bekampen.
La Nation Belg; schrijft dat de maat
vol is en dat de afglijdlng naar links wel
ke begonnen is met den H. Van Zeeland
ons geleld heeft lot de dictatuur van de
uiterste linkerzijde.
Het Volk-De Tijd wijst op het mis
selijk spel der exclusieven waarmede de
Socialisten te keer gaan.
«La Gazette» vraagt of de Socialisten
schrik hebben van een persoon.
La Libre Belgiquemerkt cp dat de
Socialisten alleen de Nationale Unie aan
namen op voorwaarde deze volledig te
overheerschen. Zij zelf hebben hun aan
zienlijkste vertegenwoordigers in de Re
geering maar ais er spraak is een voor
aanstaande personaliteit van rechts in de
Regeering op te nem.n, weigeren zij hun
medewerking, omdat zij schrik hebben
dat die personaliteitde Marxistische in
vloed te keer zou gaan. In dergelijke om
standigheden is een medewerking voor de
andere partijen slechts een fopperij.
Steeds belemmerden de Socialisten elke
Regeeringsvorming, zij maakten inbreuk
op de Koninklijke voorrechten; den geest
van de Grondwet hebben zij vervalscht,
om er toe te komen hun onaanneembare
partijeischen te kunnen opdringen. Zij
zijn de grafdelvers van de demokratie. De
socialistische partij is steeds een partij
geweest van demagogen, onbekwaam om
de algemeene belangen van het. land den
voorrang te geven op hun bekrompen be
zorgdheden van lage politiek.
Het gedoe der Socialisten werd dus ten
strengste afgekeurd. Bijna alle niet-
marxistische blad:n spraken In zelfden
zin.
DE KONING ONDERHANDELT
RECHTSTREEKS
Zondag heeft de Koning geen enkele
personaliteit ontvangen en heeft den dag
in rust doorgebracht.
Intusschen was het Maandag juist vier
weken geworden dat de crisis duurde.
Maandag morgen nu werden zes politie
ke personaliteiten bij den Koning ontbo
den, namelijk de HH. Cyr. Van Overbergh
en Pierlot, Katholieken, De Man en Max
Buset, Socialisten, en Max en Devèze, Li
beralen.
Met deze zes politiekers heeft d: Koning
dan een kleine conferentie gehouden, die
een paar uur duurde.
Te 14 uur nam de conferentie een einde
en er werd medegedeeld dat de Koning
nog vrr.t bedenktijd nam en dat zich geen
nieuws f riten meer zouden voordo: n vóór
s en:.: .ndzags.
(Zie vervolg op 2* b'ad.i
BIJ HET PIJNLIJK VLIEGONGELUK TE STEENE
LORD HALIFAX
ging, als afgevaardigde van Engeland,
onderhandelen naar Duitschland,
Het bezoek dat Lord Halifax ,Lord-Voor-
zitter van den Engeischm Ministerraad,
aan Hitier heeft gebracht, is zeker wel een
der politieke bezoeken welke het meest
heap: eken zijn geweest en waarvan wel
licht ook veel zal alhangen.
Lord Halifax hee.t dus in Duitschland
besprekingen gevoerd met den Duitschen
Rijksführer, alsook m^t andere Duitsche
ministers.
180 DOODEN
20.000 HUIZEN VERNIELD
Het Zuid-Oosten van het archipel der
Philippijntn werd geteisterd door e.n
geweldig orkaan, dat een reusachtige
schade aanbracht. Keele dorpen werden
van den aardbodem weggerukt. Men schat
dat 20.100 huizen verrold werden; 180
personen werden gedood en duizend wer
den daklocs; 170.000 personen zouden in
nood verkeeren.
Zooalt we verleden wee': reedt gemeld hebben greop in de kerk van Wett-Lon-
den in ttilte het huwelij:c plaats tuttchcn Prins Ludwig von Hetten en Mitt
Marguerite Campcll-Geddet, dochter van den vroegeren Engelschen Gezant te
Watningtong Sir Auckland-Geddet. Bovengetoor.de toto geeft ont het echtpaar
weer kort na hun huwelijk, altwanneer heiden zich naar Dover begeven om per boot
naar Oottende af ta reizen es hun verongelukte familio een laat»te vaarwel te
gaan zcggeib