Bijblad opgesteld door de leiding van 't Mannenverbond voor K. A. Waarom dit bijblad Lijst van Scholen Beroepen Wetenswaardigheden voor Ouders Biizoaderste soorten vaa Scholea ea welke beroepea atea er leert Parochiale Geestelijkheid of tot de Plaatselijke Leiding van het Mannenverbond voor K.A> Studiebeurzen en Leeningen Wat Paus Pius XI in zijn Wereldbrier over de opvoeding der Jeugd daarover schrijft Jezus zegt tot alle menschen, ook tot de ouders Een woord van Z. Exc. Mgr Lamiroy tot alle Katholieke Ouders 1 1 Voor alle verdere inlichtingen, Raad en Hulp, wend U tot de 10 Wee den mensch die ergernis geeft; alwie een dezer kleinen die in Mij gelooven verergert, 't ware hem be ter dat hij met een molensteen aan den hals in 't diepste der zee verdronken werd Ouders, staat uw meesterschap niet af Tabel met den leeftijd van studeerende Jongens Liberalen over neutrale scholen 2' rt Tabel voor den leeftijd van Studentinnen lill!!lllillllUnillllll!lillllll!llllllttlli)1HllllltllHIIIIIIII!llilltll!l!llllllll!lllllt(IINIIIItt!llil llllllü lllllllliii Het Is niet voldoende, dat er gods- dienstonderricht verstrekt worde op- dat een school goed genoeg zij om j door katholieke kinderen te worden bezocht. Daartoe immers wordt vol- strekt vereischt, 'dat alle onderricht en leering, en geheel de schoolin richting, d. w. z. meesters, program en boeken voor alle slag van onder- wijs, met den waren christelijken geest door en door bezield zij onder t> de leiding en het moederlijk toe zicht der Kerk. Wij hernieuwen en bevestigen dus de voorschriften van het kerkelijk gebod, waardoor het bezoeken van scholen, welke voor katholieken en niet-katholieken zonder onderscheid toegankelijk zijn, onvoonoaardelijk aan katholieke kinderen verboden tcordt; het mag enkel naar het voor- zichtig oordeel van den Bisschop ge- duld worden, in goed bepaald om- standigheden van plaats en tijd, en mits bijzondere waarborgen. Ook de school, waar de voorschriften van ons heilig geloof afzonderlijk aan katholieke kinderen worden onder- wezen, doch waar de meesters zelf niet katholiek zijn, en hun lessen geven aan katholieke en niet-katho lieke kinderen samen, kan geenszins worden geduld. j> Uittreksel van de Pauselijke Encycliek over de Opvoeding der jeugd PAUS PIUS XI. m «■■■■■■■BcanasBHanKaHaaa Eens dat de kinderen de lagere school hebben uitgedaan, stellen veel ouders zich de vraag: voor wat en waar wil 'ik nu mijn kind verder laten studeeren. We hebben gemeend dat het zeer nuttig kan zijn voor hen eens een lijst te bezitten van scholen en on derwijsgestichten, van dewelke ze kunnen verzekerd zijn dat hun kin deren daar een degelijke opleiding zullen ontvangen. Wat begeert ge immers voor uw kind dat ge wilt laten voortstu- deeren Het is maar al te klaar: dat het terecht komt in een onderwijsmid- den ivaar het benevens een volle dig -kristelijke opvoeding, ook de vercischte studies zal kunnen doen en voltooien om later een passende positie te kunnen veroveren in de maatschappij. Vele w eg en staan open voor de toekomst: niet alle kinderen zijn geroepen tot hetzelfde beroep. Dat zal zeer dikwijls verschillen vol gens den stand der familie en niet minder volgens den bijzonderen aanleg van het kind. We hebben dan ook gemeend, katholieke ouders, U te kunnen van dienst zijn door U, hier, een lijst op te geven van onderwijsge- legenh&den, van verschillenden graad en allerhande soort: op deze wijze kunt gij een keus doen die overeenkomt met het belang uwer kinderen. TJit de opgave van deze me nigvuldige onderwijs gelegenheden zult ge kunnen uitmaken dat deze keuze niet zóó beperkt is als men soms geneigd is te denken en dat in ons kristelijk onderwijs vele wegen zijn welke leiden naar eene goede toekomst voor uwe kinde ren. 8 I. HET FONDS DER MEESTBE- GAAFDEN DOEL: Het Fonds der Meestbegaafden heeft als doel aan de kinderen die bij zonder begaafd en van minder bedeelden stand zijn, de hulpmiddelen te verschaffen om hun studiën na de lagere school voort te zetten. De begunstigden van het Fonds, wan neer zij de hun aangeboden hulp aan vaarden, gaan de zedelijke verplichting aan, later de terugstorting te doen, wan neer hun middelen dit toelaten. DE UITLEZINGSCOMITEITEN onder werpen de kandidaten aan een onderzoek, loopende over hun lichamelijken toestand, hun verstandelijken aanleg en hun be kwaamheid op onderwijskundig gebied. PRACTISCHE INLICHTINGEN. Bijzonder begaafde jonge lieden (jon gens en meisjes) wier ouders weinig ge goed zijn, kunnen hulp bekomen bij het Fonds der meestbegaafden, om alle voort gezette studiën te doen: middelbare, nor male, technische en artistieke studiën, welke ook de aard weze (openbaar of pri vaat) van de schoolinrichtingen waar die geschieden, op voorwaarde dat het onder wijs ernstig is. De aanvragen om toelagen te bekomen, moeten uitgaan van de ouders en bezorgd worden met een aangeteckenden brief, vóór 15 Maart: a) aan de burgemeesters, voor de ge meenten afhankelijk van de gemeentelijke fondsen. Dit zijn de steden: Brugge, Kort- rijk, Moeskroen, Oostende en Roeselare. b) aan den Goeverneur der Provincie, voor deze afhankelijk van het Arrondis sementsfonds. De verzoekschriften moeten aanduiden: den aard der studiën, de school waar het kind de leergangen zal volgen (hoewel de vrijheid ook na deze verklaring volkomen gewaarborgd blijft), alsmede aanduiden of het al dan niet inwonend leerling zal zijn. De aanvraag moet elk jaar vóór 15 Maart hernieuwd worden. N. B. Voor meer uitgebreide inlich tingen over het Fonds der meestbegaaf den en de leeningen van den Bond der kroostrijke Gezinnen, zie het Bisschop pelijk Schoolreglement en Vade Mecum voor schoolbesturen» (Brugge 1938). 9 n. STUDIEFONDSEN VAN DEN BOND DER KROOSTRIJKE GEZINNEN De voorschotten toegestaan door het Studiefonds zijn LEENINGEN; deze wor den uitsluitend voorbehouden voor de ge zinnen met ten minste 4 kinderen in le ven; ze zijn bestemd om aan de hoofden van deze gezinnen een aanvullenden fi- rtancieelen bijstand te verleenen, om hun de voortzetting van de studiën hunner kinderen (jongens of meisjes) te helpen bekostigen. De BEHEERRAAD van het Studiefonds alleen is bevoegd o. ni. om de begunstig den aan te wijzen en het maximum be drag der leeningen te bepalen. Worden van het voordeel der leeningen UITGESLOTEN: alle studiën, waarvan het aantal uren zoo beperkt is, dat de stu dent te gelijker tijd een winstgevend be roep kan uitoefenen. De jonge lieden die moeten blijven zit ten, kunnen geen aanspraak maken op een leening. LEENINGSMODALITEITEN. De ontleeners verbinden zich de lesnin- gen terug te betalen, zoodra zij daartoe in staat zijn, zonder nochtans dat de duur der leening een maximum termijn van 20 jaar moge overschrijden, te rekenen van den oorsprong der leening; en gedu rende welk termijn Cl minimum, som, ieder jaar te betalen, vastgesteld is op 70 fr. per 1000 fr. geleend kapitaal. Deze som is per zesmaandelijksche helf ten te betalen, op 15 April en 15 Oktober van elk jaar. De aanvraagsformulieren moeten, be hoorlijk ingevuld en enderteekend, recht streeks naar het Studiefonds, 125 Troon- straat, Brussel verzonden worden; en dit ten laatste op 15 Juni, voor het volgend schooljaar. iBBBBBBBSflflBBZBaBKBBHESEHBB Omdat de christelijke scholen godsdienstige menschen vormen trachten de vrijzinnigen de kinde ren weg te trekken uit de christe lijke scholen. Ouders gedenkt uw plicht. Zend uw kinders alleen naar christelijke scholen iBBBBBSBBBBflflBBflBBflBBBBBBBiaBBBBBBflflBflBB191HEBBB3BEaSBEBIBSH£BBBaBBaBB&BaaBBBBBBBaaBBa Wij beoogen in deze lijst volstrekt geen volledigheid in de opgave van de bestaan de scholen, vooral niet van scholen buiten West-Vlaanderen. I. - MIDDELBAAR ONDERWIJS. Veel menschen weten wel dat er ver schillende soorten van middelbaar onder wijs bestaan, maar we ben misschien min der goed tot welke beroepen die verschil lende soorten van middelbare studiën de best-geschikte voorbereiding zin. 1. LATIJNSCHE STUDIËN zijn noodig om daarna voort te leeren, hetzij voor priester, missionaris of pater, hetzij voor geneesheer, advokaat, notaris, veearts, apotheker of lesraar aan de hoogste klas sen van middelbaar onderwijs; men kan na de latijnsche klassen ook voortstudee- ren voor ingenieur, ofwel voor hoogere handels-, consulaire of koloniale loopba nen, of aan de brouwersschool of de mi litaire school. Voor jongens zijn de colleges genoeg be kend; ze hebben alle de volledige latijn sche klassen, uitgenomen Diksmuide, Nieuwpoort, Torhout en Blankenberge. Dï meisjes kunnen gaan naar: Kortrijk, O. L. Vr. van Vlaanderen; leper, Rousbrugge Da men; Roeselare, Grauwe Zusters (slechts 3 j.) Tielt. Gesticht H. Familie; Oostende, St Jozefslyceum, Kaaistraat; Brugge Hemels-da1: le Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn; alsook naar O. L. Vr. Waver, Turnhout en Heverlee (bij Leuven). 2. MODERNE MIDDELBARE STUDIËN (6 jaar), met handelsafdeeling en we- tensch. afdeeling, zijn b:st geschikt om handelaar of nijveraar te worden, om te leeren voor rekenpliohtige of bureelbe- diende in banken of handelshuizen of fa brieken, of voor te bereiden voor examens voor staatsbedieningen (post, ijzerweg, belastingen, enregistrement, enz.)zij be reiden ook om voort te studeeren voor ingenieur, of aan hoogere handels-, con sulaire of koloniale scholen-, brouwers- school, militaire school, enz. Voor jongens vindt men die volledige moderne humaniora in het college van Kortrijk, Oostende en Brugge St Leo, als ook te Brugge bij de Broeders Xaverianen en te Kortrijk bij de Broeders Christel, scholen. De meisjes vinden die in de hierboven- vermelde scholen. 3. MIDDELBARE SCHOLEN (de laag ste 3 jaar van de voorgaande, soms m;t een 4' jaar erbij) bereiden voor tot kan- toorbedieningen, rekenplichtige, boekhou der, enz. Voor jongens bestaan die in de colleges, die de volledige moderne studiën niet heb ben, alsook (externaat alleen) te Kortrijk Broeders Vandaele, Hrist-aan-zee, Broe ders Xaverianen, en te Roeselare Vrije middelbare jongensschool Arme Klarer.- straat. Voor meisjes bestaan dergelijke middel bare soholen in menigvuldige meisjespen sionaten, die hierboven nog niet genoemd werden, in hun afdeeling middelbaar on derwijs. II. - NORMAAL ONDERWIJS. Er zijn hier sommige soorten van be roepen en scholen, die door de menschen niet genoeg gekend zijn. Daar zijn im mers: 1. LAGERE NORMAALSCHOLEN, waar men leert voor lager onderwijzer(es); die dat diploma hebben, kunnen bsn-oemd worden in gelijk welke lagere scholen. Voor jongens noemen we Torhout, St Jo zefsgesticht, alsook St Niklaas (Oost-Vl.), bisschoppelijke jongensnormaalschool. Voor meisjes bestaan onder meer: Tielt, Gesticht H. Familie; Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn; St Amandsberg, O. L. Vr. Visitatie: Ronse, Zusters van Barmhartigheid. 2. BEW AARNORMAALSCHOLEN, waar meisjes leer:n voor bewaarschoolonderwij zeres. In W.-Vl. bestaat er geen enkele, wel te Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn; St Amandsberg, O. L. Vr. Visitatie. 3. MIDDELBARE NORMAALSCHO LEN, waar ze leeren voor regent of regen tes, die leeraars of leerares worden aan middelbare scholen, of aan normaalscho len, of aan vakscholen (algemeene vak ken). Voor jongens bestaan zulk geen scholen in West-VI. Men kan gaan naar Antwer pen, kathol, normaalsch., Minderbroeder straat (priesters) of naar Brussel, St Tho- masgasticht, Nieuwland (Broeders Chris telijke Scholen). Voor meisjes bestaat er één school in W.-Vl., andere buiten W.-Vl.: Tielt, Gesticht H. Familie; Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn; ook te O. L. Vr. Waver, Turnhout en He- verlee, 4. NORMAALSCHOLEN VOOR RE- GENTES-LANDBOUWHUISHOUDKUN- DIGE; die worden dan le:rares aan hoo gere of middelb. of rondreizende lar.d- bouwhuislhoudsoholen; Berlaar (bij Lier), Zusters H. Hart; Heverlee (bij Leuven), Inst. H. Hart. 5. NORMAALSCHOOL VOOR HAN DELSREGENTES, om lesrares te worden in handelsvakken, of ook wel hoogere be diende bij groots handelshuizen: Brugge, Sint Jozefshandelsschool voor meisjes, Zilverstraat. 6. NORMAALSCHOLEN HUISHOUD KUNDIGE REGENTES, om leerares te worden in huishoudkunde in beroepsscho- len en leerwerkhuizen: Brugge, Vakhuishoudschool, Oude Zak; Kortrijk, Zusters van Liefde, Fort-Plein. 7. NORMAALSCHOOL BEROEPSLEE- RARES, die leerares worden in knippen, confectie, borduurwerk, hoedenmaken, sier- bsroeps- of modeteekenen, of kantwerk in de beroepsscholen en leerwerkhuizen: Brugge, Vakhuishoudschool, Oude Zak; Brugge, Kantnormaalsohool, Baliestraat. III. - TECHNISCHE SCHOLEN. Hieronder verstaat men al die scholen, die meer rechtstreeks en praktisch willen voorbereiden tot een of enkele wel be paalde beroepen of ambachten, hetzij in het handels- en bediendenleven, hetzij in den land- en tuinbouw, hetzij in het nij verheids- en huishoudleven. IV. - SOCIALE SCHOLEN. D:ze scholen zijn nog bijna totaal on bekend aan veel menschen, omdat de be roepen waartoe zij bereiden veel te weinig gekend zijn: het b;roep van leider of se cretaris van allerlei maatschappelijke werken, het beroep van maatschappelijk assistent bij allerlei werken (private of operJbara) van sociale hulp en sociale voorzorg, het beroep van verpleegster of van aangestelde bij allerlei private of openbare gezondsheidswerken. Het is nochtans z:ker, met de ongemeen groote uitbreiding die dezie verschillende werken nemen, dat in de eerstkomende jaren zeer v:el dergelijke plaatsen zullen openkomen, en zeer velen dus langs daar zullen kunnen een 'bediening vinden. Ouders zult gij de schuld zjjn door de keus van een neutrale school, dat uw kind God Vergeet en vrijzinnig wordt? BflBBflflEBBBBEBBBBBBBHflBBflBIEBBBBIBBBflBHHSlBBBBEBBBBBBEBflfll Volledige inlichtingen kunnen gevonden worden in de volgende uitgaven van het Mannenverbond voor Katholieke Actie. Zal de neutrale school Vlaanderen overrompelen 5 Fr. Waarheen met uiv kinderen? Prijs 5 fr. en in de Volksbrochuur «Naar welke scholenPrijs 1 fr. Te verkrijgen bij de plaatselijke leiding M. V. i - O- V K+& IN RUSLAND eischt men het kind op in naam van den Staat voor de goddelooze school IN MEXICO eischt men het kind op in naam van den Staat voor de socialistische school; IN DUITSCHLAND eischt men het kind op in naam van den Staat voor de nationaal-socialistische school IN ONS LAND eischen zij die hopen meester te worden, uw kind op voor de neutrale school. Eens meester vervangen zij het woord neutraal, door een ander; lijk in Rusland, Mexico, Duitschland. OUDERS STAAT UW MEESTERSCHAP NIET AF. o o -C ®G G O u bfl CS ►4 I-. 03 O o3 *t3 u G Öfl o bo Xi 03 •g 3 B 3 <L) W ifil De Strijd (liberaal weekblad leper 16-6-34) schrijft: Wil men van zijn lcinders vrij zinnige liede\maken, beginne men eerst met ze aan vrijzinnige scho len toe te vertrouwen. En inzon- der de liberalen, die mogen enkel ÉÉN school kennen, de eenige waar ieder zijn gedacht wordt ge ëerbiedigd. Leve de officieele school Scholen die in elke klas twee uur per iveek godsdienstles hebben, maar de andere 30 of 50 uren neutraal zijn, zijn slechte scholen. Alleen een school die heel de iveek christelijk is in alle lessen en heel de opvoeding, is een goede school. 3 i. 1* j. 4 i. 2«.j. 3» 5 j. 6 j. 1» j. 7 i. 2® j. 3® 8 i. 9 i. 4® j. 10 j. 5® j. 11 i. 6" j. 12 j. 7® i. 13 j. 8® j- 14 j. 15 j. 16 i. 17 i. 18 j. 19 20 j. 21 j. Mb. Mb. Mb. 7® Vb. 6® I,at. 50 Lat. 4» Lat. 3' Lat. Pocsis Rhetor. .2 'S 03 g 3 i u "2 U C fcc o X 0 H 3 S3 1 "S •S O -o w cj Q 7» Vb. 6® 5' 4° 3» 2» 1» Vb. 1® j. 2® j. 3' j. 4» j. Vb.»), l'j. 2* J. 1® 3® 4» j. o ON r- O u Ut CO LO bo O r- 5 2 f3 <U <u o bO en OJ2 O 4) B-g Vb. i» i. 2* j. 3' j. J. 2>j. 3' j. O 0 a O 1» J. 3' j. 3 j. 4 j. 5 j. 6 j. 7 j. 8 j. 9 j. 10 j. 11 j. 12 j. 13 j. 14 15 j. 16 j. 17 j. 18 j. 19 j. 20 j. Kindertuin Lag. School Middelb. Ond. Oude Human. Mod. Human. Normaalonderwijs Landb. ond. Handels-, Huishoud- ca Beroepsonderw. .Verpleegsterssch. Vroedvr. sch. Bew. •Sc*i Middelb. -d 75 6 V- O •O ."2 S-H Norm. M u «J u O. O 1) ►4 1® 1. j. 2® 1. j. 3* 1. j. 1® i. 2® j. 3® j. 4" j. 5® j. 6® j. 7® j. 1» Mb. 8® j. 2® Mb. 6® Lat. 6® 1 1® 1® 3® Mb. 5® 5® Voorb. Voorb. 2® f» 1» 4» 4* 1» 1® 3® 3® 2» 3® 3® 2® 2* Voorb. l® 4® 3® Poësis 2® 3» 3® Voorb. 2® 1» 4® 1® Rhetor. 1® 4® 1 1® 3® 2' 1 2* 1® 2® 3® 2e i i 1 1 1 1 1 1 1 1 ■d a .2 o w 1* 2* 3» Als de Katholieke Ouders hun kinderen aan een school toever trouwen om ze te laten opvoeden, moet deze VOLLEDIG Katholiek zijn. (Uit de Decreten van het 58 Provinciaal Concilie van Mechelen 1937.) I. MIDDELBAAR ONDERWIJS (Jongens en Meisjes) 111 1. Latijnsche klassen bereiden tot geen enkel speciaal beroep, maar alleen om daarna hetzij aan de universiteit voort te leeren voor ge neesheer, advokaat, notaris, veearts, apotheker en leeraar aan de hoog ste klassen van middelbaar onder wijs, hetzij, als ze er roeping toe hebben, in het Seminarie, of bij de Missionarissen, of in een klooster, priester te worden. 2. Moderne humaniora berei den hun studenten voor: a) tot handelaar, nijveraar, enz. b) tot rekenplichtige of bureel- bediende in banken, handelshuizen, fabrieken; c) tot Staatsposten (mits exa mens) in de bureelen van post, sta tie, belastingen, enregistrement, ka daster (landmeter), enz. d) om verdere studiën te doen van wis- en natuurkunde, ingenieuil van alle graden, landbouwingenieur, ingenieur-architect, of ook in Ik»* gcr handels- of consulair onderwijs, koloniale school, bromverijschaol, krijgsschool. 3. - Middelbare scholen, die over eenkomen met de laagste drie iaaf van de moderne humaniora, berei den voor tot allerlei kantoorbedie ningen. lx v. rekenplichtige, hulp- rekenplichtige, boekhouder, stcno- dactvlo. De meeste middelbare scholen voor meisjes leeren er rek kleermaken, snijden, huishouding bij. 4. Middelbare Handelsscholen! ziin meer gespecialiseerd in liet op leiden tot handelsbedieningen, al» rekenplichtige, handelscorrespon dent, bankbediende, ook tot lecrataf in technisch handelsonderwijs. II. - NORMAALONDERWIJS (Jongens en Meisjes) 1. Regente(sse)nscholen, of middelbare normaalscholen. Men leert voor leeraar(es) aan de mid delbare scholen, aan de normaal scholen, of aan de technische scho len (algemeene vakken). 2. Lagere normaalscholen. Men leert voor onderwijzer of on derwijzeres aan de lagere scholen. 3.Bewaarnormaalscholen (meis jes).Daar kunnen ze bewaar- schoolondérwijzeres worden. 4. Normaalscholen (meisjes) leidend tot het beroep van: REGENTES LANDBOUWHUIS- HOUDKUNDIGEworden leerares aan hoogere of middelbare (ook rondreizende) landbouwhuislioud- scholen HANDELSREGENTESwordeö leerares in de liandelsvakken op handelsberoepsscholen, of ook wel hooger bediende bij groote han delshuizen HUISHOUDKUNDIGE REGEN TES: worden leerares in huishoad- kunde op de middelbare en lage re beroepsscholen, leerwerkhuizen, enz. BEROEPSLEERARES, aan be roepsscholen en leerwerkplaatsen in knippen, confectie, borduurwerk, hoedenmaken, sierteekenen, be roeps- en modeteekenen, kantwerk, III. - TECHNISCH ONDERWIJS 1. Landbouw- en tuinbouw scholen (jongens)leiden op tot bedrijfsleider in den landbouw en landbouwmekaniek, groenselier, ho venier, boomkweeker, fruitkweeker, bloemist, hoenderkweeker, tuinar chitect, teeltoverste, planter, zaad handelaar, enz. 2. Dag-, avond- en Zondagvak- en beroepsscholen, nijverheidsscho len, leerwerkhuizen voor jongens leiden op tot; schrijnwerker, meu belmaker, beeldhouwer, steenkap per, metaalbewerker, ijzergieter, paswerker, metaaldraaier, autoher steller, motorist, electrieker, bas- cuulmaker, autogeenlasscher, let terzetter, boekbinder, drukker, we ver, meestergast-wever, garnierder, kleermaker, schilder, schoonmaker, brood- en pasteibakker, bouwkun dig teekenaar, gewapend betonwer ker, spoorwagenbouwer, scheeps jongen, stuurman, kapitein der zee- visscherij, scheepsmotorist, diamant bewerker, juwelier, horlogemaker. 3. Dezelfde voor meisjes. Zij leiden op tot kant- en kunst werkster, kleermaakster, linnen naaister, snijster, borduurster, hoe denmaakster, sierteekenen, beroeps- of modeteekenen, huishoudster, (naaien, koken, wasch, strijken, kuischen), hotelhoudster of pen sioenhoudster, bontwerkster, boek houdster, rekenplichtige, steno-dac- tylo, bureelbedjende, horlogemaak ster, graveerster, boekbindster. 4. Conservatoriums (muziek) en academiën (teekenen, schilderen, beeldhouwen). IV. - SOCIALE SCHOLEN 1. Scholen voor verpleegsters en vroedvrouwen leiden op tot hos pitaal-, kliniek-, sanatorium-, pre- ventoriumverpleegsters, verpleeg sters ten huize, ofwel tot sociale verpleegster bij mutualiteiten, kin derwelzijn, scholen, private instel lingen, ofwel tot vroedvrouw. 2. Sociale hoogeschool en so ciale vakscholen leiden op tot lei ders van sociale organisaties, maat schappelijk assistcnt(e) in rijks-, provincie of gemeentedienst, of in dienst van fabrieken, scholen, tot arbeid(st)ers, secretarissen van mu tualiteiten, syndikaten, coöperatie ven, afgevaardigden bij werk van kinderbescherming en alle soort«n van dergelijke bedieningen bij open bare besturen of bij private ver- eenigingen. V. - SPECIAAL HOOGER ONDERWIJS Benevens seminariën voor pries ters of paters, en universiteiten; benevens de rijksmarineschool, de krijgsschool, noemen wij 1. Hoogere technische scholen, waar ze de noodige diploma's halen voor het beroep van technisch in genieur in industrieele scheikunde, in werktuigkunde (speciaal moto ren), in clectriciteit. 2. Hoogere school voor brou werij, waar ze worden: technisch ingenieur in de scheikunde van de voedingsnijverheid, of ingenieur brouwer, of meesterbrouwer. 3. Handelshoogescholen, die leiden tot bestuursposten in handel, financiën, consulaire en koloniale loopbanen, tot leéraar aan handels scholen. 4. Hooger instituut voor kunsf leidt op tot architect, ondernemer, kunstschilder, beeldhouwer, kunst smid, glasschilder, drukker, boek binder, fotograveur, heliograveur. 5. Instituut voor kerkmuziek leidt op tot organist en kapelmees ter in de groote kerken en ste den (1). (1) Wie wit weten waar al die soortea van scholen hier in West-Vlaanderen zijn. hoeveel ze kosten, aan welken leeftijd men er moet naartoe gaan, hoelang n*a moet leeren voor die verschillende beroe pen kan dat alles vinden in een brochur# Waarheen niet mijn kinderen te be stellen in de Centrale Katholieke Actie, Lecnstraat, Roeselare (5,40 fr. storten op postrekening van het adres Nr 441111). Vorming zonder godsdienstig en geest als grondslag, al is ze nog zoo schoon vernist, is barbaarschheid. 1UIUIUUIIIIIIIIIII'UlllliniilMIIIIMIIIil!lllllll!lllllllllll!IIHIillllllllll!IU!lillllll!l!l!llll!!ljl!!IMIII!lllilll!lllll!niil!l!IIIIIIIIIIIIM^

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1938 | | pagina 10