Bijblad opgesteld door de leiding van 't Mannenverbond voor K. A.
Waarom dit bijblad
Lijst van Scholen Beroepen
Wetenswaardigheden voor Ouders
Biizoaderste soorten vaa Scholea
ea welke beroepea atea er leert
Parochiale Geestelijkheid of tot de Plaatselijke Leiding van het Mannenverbond voor K.A>
Studiebeurzen en Leeningen
Wat Paus Pius XI in zijn Wereldbrier
over de opvoeding der Jeugd
daarover schrijft
Jezus zegt tot alle menschen,
ook tot de ouders
Een woord van Z. Exc. Mgr Lamiroy
tot alle Katholieke Ouders
1
1
Voor alle verdere inlichtingen, Raad en Hulp, wend U tot de
10
Wee den mensch die ergernis geeft; alwie een dezer
kleinen die in Mij gelooven verergert, 't ware hem be
ter dat hij met een molensteen aan den hals in
't diepste der zee verdronken werd
Ouders, staat uw meesterschap niet af
Tabel met den leeftijd van studeerende Jongens
Liberalen over
neutrale scholen
2'
rt
Tabel voor den leeftijd van Studentinnen
lill!!lllillllUnillllll!lillllll!llllllttlli)1HllllltllHIIIIIIII!llilltll!l!llllllll!lllllt(IINIIIItt!llil llllllü
lllllllliii
Het Is niet voldoende, dat er gods-
dienstonderricht verstrekt worde op-
dat een school goed genoeg zij om j
door katholieke kinderen te worden
bezocht. Daartoe immers wordt vol-
strekt vereischt, 'dat alle onderricht
en leering, en geheel de schoolin
richting, d. w. z. meesters, program
en boeken voor alle slag van onder-
wijs, met den waren christelijken
geest door en door bezield zij onder
t> de leiding en het moederlijk toe
zicht der Kerk.
Wij hernieuwen en bevestigen dus
de voorschriften van het kerkelijk
gebod, waardoor het bezoeken van
scholen, welke voor katholieken en
niet-katholieken zonder onderscheid
toegankelijk zijn, onvoonoaardelijk
aan katholieke kinderen verboden
tcordt; het mag enkel naar het voor-
zichtig oordeel van den Bisschop ge-
duld worden, in goed bepaald om-
standigheden van plaats en tijd, en
mits bijzondere waarborgen. Ook de
school, waar de voorschriften van
ons heilig geloof afzonderlijk aan
katholieke kinderen worden onder-
wezen, doch waar de meesters zelf
niet katholiek zijn, en hun lessen
geven aan katholieke en niet-katho
lieke kinderen samen, kan geenszins
worden geduld. j>
Uittreksel
van de Pauselijke Encycliek
over de Opvoeding der jeugd
PAUS PIUS XI.
m «■■■■■■■BcanasBHanKaHaaa
Eens dat de kinderen de lagere
school hebben uitgedaan, stellen
veel ouders zich de vraag: voor
wat en waar wil 'ik nu mijn kind
verder laten studeeren.
We hebben gemeend dat het zeer
nuttig kan zijn voor hen eens een
lijst te bezitten van scholen en on
derwijsgestichten, van dewelke ze
kunnen verzekerd zijn dat hun kin
deren daar een degelijke opleiding
zullen ontvangen.
Wat begeert ge immers voor uw
kind dat ge wilt laten voortstu-
deeren
Het is maar al te klaar: dat het
terecht komt in een onderwijsmid-
den ivaar het benevens een volle
dig -kristelijke opvoeding, ook de
vercischte studies zal kunnen doen
en voltooien om later een passende
positie te kunnen veroveren in de
maatschappij.
Vele w eg en staan open voor de
toekomst: niet alle kinderen zijn
geroepen tot hetzelfde beroep. Dat
zal zeer dikwijls verschillen vol
gens den stand der familie en niet
minder volgens den bijzonderen
aanleg van het kind.
We hebben dan ook gemeend,
katholieke ouders, U te kunnen
van dienst zijn door U, hier, een
lijst op te geven van onderwijsge-
legenh&den, van verschillenden
graad en allerhande soort: op deze
wijze kunt gij een keus doen die
overeenkomt met het belang uwer
kinderen.
TJit de opgave van deze me
nigvuldige onderwijs gelegenheden
zult ge kunnen uitmaken dat deze
keuze niet zóó beperkt is als men
soms geneigd is te denken en dat
in ons kristelijk onderwijs vele
wegen zijn welke leiden naar eene
goede toekomst voor uwe kinde
ren.
8 I. HET FONDS DER MEESTBE-
GAAFDEN
DOEL: Het Fonds der Meestbegaafden
heeft als doel aan de kinderen die bij
zonder begaafd en van minder bedeelden
stand zijn, de hulpmiddelen te verschaffen
om hun studiën na de lagere school voort
te zetten.
De begunstigden van het Fonds, wan
neer zij de hun aangeboden hulp aan
vaarden, gaan de zedelijke verplichting
aan, later de terugstorting te doen, wan
neer hun middelen dit toelaten.
DE UITLEZINGSCOMITEITEN onder
werpen de kandidaten aan een onderzoek,
loopende over hun lichamelijken toestand,
hun verstandelijken aanleg en hun be
kwaamheid op onderwijskundig gebied.
PRACTISCHE INLICHTINGEN.
Bijzonder begaafde jonge lieden (jon
gens en meisjes) wier ouders weinig ge
goed zijn, kunnen hulp bekomen bij het
Fonds der meestbegaafden, om alle voort
gezette studiën te doen: middelbare, nor
male, technische en artistieke studiën,
welke ook de aard weze (openbaar of pri
vaat) van de schoolinrichtingen waar die
geschieden, op voorwaarde dat het onder
wijs ernstig is.
De aanvragen om toelagen te bekomen,
moeten uitgaan van de ouders en bezorgd
worden met een aangeteckenden brief,
vóór 15 Maart:
a) aan de burgemeesters, voor de ge
meenten afhankelijk van de gemeentelijke
fondsen. Dit zijn de steden: Brugge, Kort-
rijk, Moeskroen, Oostende en Roeselare.
b) aan den Goeverneur der Provincie,
voor deze afhankelijk van het Arrondis
sementsfonds.
De verzoekschriften moeten aanduiden:
den aard der studiën, de school waar het
kind de leergangen zal volgen (hoewel de
vrijheid ook na deze verklaring volkomen
gewaarborgd blijft), alsmede aanduiden
of het al dan niet inwonend leerling zal
zijn.
De aanvraag moet elk jaar vóór 15
Maart hernieuwd worden.
N. B. Voor meer uitgebreide inlich
tingen over het Fonds der meestbegaaf
den en de leeningen van den Bond der
kroostrijke Gezinnen, zie het Bisschop
pelijk Schoolreglement en Vade Mecum
voor schoolbesturen» (Brugge 1938).
9 n. STUDIEFONDSEN VAN DEN
BOND DER KROOSTRIJKE GEZINNEN
De voorschotten toegestaan door het
Studiefonds zijn LEENINGEN; deze wor
den uitsluitend voorbehouden voor de ge
zinnen met ten minste 4 kinderen in le
ven; ze zijn bestemd om aan de hoofden
van deze gezinnen een aanvullenden fi-
rtancieelen bijstand te verleenen, om hun
de voortzetting van de studiën hunner
kinderen (jongens of meisjes) te helpen
bekostigen.
De BEHEERRAAD van het Studiefonds
alleen is bevoegd o. ni. om de begunstig
den aan te wijzen en het maximum be
drag der leeningen te bepalen.
Worden van het voordeel der leeningen
UITGESLOTEN: alle studiën, waarvan
het aantal uren zoo beperkt is, dat de stu
dent te gelijker tijd een winstgevend be
roep kan uitoefenen.
De jonge lieden die moeten blijven zit
ten, kunnen geen aanspraak maken op
een leening.
LEENINGSMODALITEITEN.
De ontleeners verbinden zich de lesnin-
gen terug te betalen, zoodra zij daartoe in
staat zijn, zonder nochtans dat de duur
der leening een maximum termijn van
20 jaar moge overschrijden, te rekenen
van den oorsprong der leening; en gedu
rende welk termijn Cl minimum, som,
ieder jaar te betalen, vastgesteld is op
70 fr. per 1000 fr. geleend kapitaal.
Deze som is per zesmaandelijksche helf
ten te betalen, op 15 April en 15 Oktober
van elk jaar.
De aanvraagsformulieren moeten, be
hoorlijk ingevuld en enderteekend, recht
streeks naar het Studiefonds, 125 Troon-
straat, Brussel verzonden worden; en dit
ten laatste op 15 Juni, voor het volgend
schooljaar.
iBBBBBBBSflflBBZBaBKBBHESEHBB
Omdat de christelijke scholen
godsdienstige menschen vormen
trachten de vrijzinnigen de kinde
ren weg te trekken uit de christe
lijke scholen. Ouders gedenkt uw
plicht. Zend uw kinders alleen
naar christelijke scholen
iBBBBBSBBBBflflBBflBBflBBBBBBBiaBBBBBBflflBflBB191HEBBB3BEaSBEBIBSH£BBBaBBaBB&BaaBBBBBBBaaBBa
Wij beoogen in deze lijst volstrekt geen
volledigheid in de opgave van de bestaan
de scholen, vooral niet van scholen buiten
West-Vlaanderen.
I. - MIDDELBAAR ONDERWIJS.
Veel menschen weten wel dat er ver
schillende soorten van middelbaar onder
wijs bestaan, maar we ben misschien min
der goed tot welke beroepen die verschil
lende soorten van middelbare studiën de
best-geschikte voorbereiding zin.
1. LATIJNSCHE STUDIËN zijn noodig
om daarna voort te leeren, hetzij voor
priester, missionaris of pater, hetzij voor
geneesheer, advokaat, notaris, veearts,
apotheker of lesraar aan de hoogste klas
sen van middelbaar onderwijs; men kan
na de latijnsche klassen ook voortstudee-
ren voor ingenieur, ofwel voor hoogere
handels-, consulaire of koloniale loopba
nen, of aan de brouwersschool of de mi
litaire school.
Voor jongens zijn de colleges genoeg be
kend; ze hebben alle de volledige latijn
sche klassen, uitgenomen Diksmuide,
Nieuwpoort, Torhout en Blankenberge.
Dï meisjes kunnen gaan naar:
Kortrijk, O. L. Vr. van Vlaanderen;
leper, Rousbrugge Da men;
Roeselare, Grauwe Zusters (slechts 3 j.)
Tielt. Gesticht H. Familie;
Oostende, St Jozefslyceum, Kaaistraat;
Brugge Hemels-da1: le
Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn;
alsook naar O. L. Vr. Waver, Turnhout en
Heverlee (bij Leuven).
2. MODERNE MIDDELBARE STUDIËN
(6 jaar), met handelsafdeeling en we-
tensch. afdeeling, zijn b:st geschikt om
handelaar of nijveraar te worden, om te
leeren voor rekenpliohtige of bureelbe-
diende in banken of handelshuizen of fa
brieken, of voor te bereiden voor examens
voor staatsbedieningen (post, ijzerweg,
belastingen, enregistrement, enz.)zij be
reiden ook om voort te studeeren voor
ingenieur, of aan hoogere handels-, con
sulaire of koloniale scholen-, brouwers-
school, militaire school, enz.
Voor jongens vindt men die volledige
moderne humaniora in het college van
Kortrijk, Oostende en Brugge St Leo, als
ook te Brugge bij de Broeders Xaverianen
en te Kortrijk bij de Broeders Christel,
scholen.
De meisjes vinden die in de hierboven-
vermelde scholen.
3. MIDDELBARE SCHOLEN (de laag
ste 3 jaar van de voorgaande, soms m;t
een 4' jaar erbij) bereiden voor tot kan-
toorbedieningen, rekenplichtige, boekhou
der, enz.
Voor jongens bestaan die in de colleges,
die de volledige moderne studiën niet heb
ben, alsook (externaat alleen) te Kortrijk
Broeders Vandaele, Hrist-aan-zee, Broe
ders Xaverianen, en te Roeselare Vrije
middelbare jongensschool Arme Klarer.-
straat.
Voor meisjes bestaan dergelijke middel
bare soholen in menigvuldige meisjespen
sionaten, die hierboven nog niet genoemd
werden, in hun afdeeling middelbaar on
derwijs.
II. - NORMAAL ONDERWIJS.
Er zijn hier sommige soorten van be
roepen en scholen, die door de menschen
niet genoeg gekend zijn. Daar zijn im
mers:
1. LAGERE NORMAALSCHOLEN, waar
men leert voor lager onderwijzer(es); die
dat diploma hebben, kunnen bsn-oemd
worden in gelijk welke lagere scholen.
Voor jongens noemen we Torhout, St Jo
zefsgesticht, alsook St Niklaas (Oost-Vl.),
bisschoppelijke jongensnormaalschool.
Voor meisjes bestaan onder meer:
Tielt, Gesticht H. Familie;
Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn;
St Amandsberg, O. L. Vr. Visitatie:
Ronse, Zusters van Barmhartigheid.
2. BEW AARNORMAALSCHOLEN, waar
meisjes leer:n voor bewaarschoolonderwij
zeres. In W.-Vl. bestaat er geen enkele,
wel te
Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn;
St Amandsberg, O. L. Vr. Visitatie.
3. MIDDELBARE NORMAALSCHO
LEN, waar ze leeren voor regent of regen
tes, die leeraars of leerares worden aan
middelbare scholen, of aan normaalscho
len, of aan vakscholen (algemeene vak
ken).
Voor jongens bestaan zulk geen scholen
in West-VI. Men kan gaan naar Antwer
pen, kathol, normaalsch., Minderbroeder
straat (priesters) of naar Brussel, St Tho-
masgasticht, Nieuwland (Broeders Chris
telijke Scholen).
Voor meisjes bestaat er één school in
W.-Vl., andere buiten W.-Vl.:
Tielt, Gesticht H. Familie;
Eekloo, O. L. Vr. Ten Doorn;
ook te O. L. Vr. Waver, Turnhout en He-
verlee,
4. NORMAALSCHOLEN VOOR RE-
GENTES-LANDBOUWHUISHOUDKUN-
DIGE; die worden dan le:rares aan hoo
gere of middelb. of rondreizende lar.d-
bouwhuislhoudsoholen;
Berlaar (bij Lier), Zusters H. Hart;
Heverlee (bij Leuven), Inst. H. Hart.
5. NORMAALSCHOOL VOOR HAN
DELSREGENTES, om lesrares te worden
in handelsvakken, of ook wel hoogere be
diende bij groots handelshuizen:
Brugge, Sint Jozefshandelsschool voor
meisjes, Zilverstraat.
6. NORMAALSCHOLEN HUISHOUD
KUNDIGE REGENTES, om leerares te
worden in huishoudkunde in beroepsscho-
len en leerwerkhuizen:
Brugge, Vakhuishoudschool, Oude Zak;
Kortrijk, Zusters van Liefde, Fort-Plein.
7. NORMAALSCHOOL BEROEPSLEE-
RARES, die leerares worden in knippen,
confectie, borduurwerk, hoedenmaken, sier-
bsroeps- of modeteekenen, of kantwerk
in de beroepsscholen en leerwerkhuizen:
Brugge, Vakhuishoudschool, Oude Zak;
Brugge, Kantnormaalsohool, Baliestraat.
III. - TECHNISCHE SCHOLEN.
Hieronder verstaat men al die scholen,
die meer rechtstreeks en praktisch willen
voorbereiden tot een of enkele wel be
paalde beroepen of ambachten, hetzij in
het handels- en bediendenleven, hetzij in
den land- en tuinbouw, hetzij in het nij
verheids- en huishoudleven.
IV. - SOCIALE SCHOLEN.
D:ze scholen zijn nog bijna totaal on
bekend aan veel menschen, omdat de be
roepen waartoe zij bereiden veel te weinig
gekend zijn: het b;roep van leider of se
cretaris van allerlei maatschappelijke
werken, het beroep van maatschappelijk
assistent bij allerlei werken (private of
operJbara) van sociale hulp en sociale
voorzorg, het beroep van verpleegster of
van aangestelde bij allerlei private of
openbare gezondsheidswerken.
Het is nochtans z:ker, met de ongemeen
groote uitbreiding die dezie verschillende
werken nemen, dat in de eerstkomende
jaren zeer v:el dergelijke plaatsen zullen
openkomen, en zeer velen dus langs daar
zullen kunnen een 'bediening vinden.
Ouders zult gij de schuld zjjn door
de keus van een neutrale school,
dat uw kind God Vergeet
en vrijzinnig wordt?
BflBBflflEBBBBEBBBBBBBHflBBflBIEBBBBIBBBflBHHSlBBBBEBBBBBBEBflfll
Volledige inlichtingen kunnen gevonden worden in de volgende
uitgaven van het Mannenverbond voor Katholieke Actie.
Zal de neutrale school Vlaanderen overrompelen 5 Fr.
Waarheen met uiv kinderen? Prijs 5 fr.
en in de Volksbrochuur «Naar welke scholenPrijs 1 fr.
Te verkrijgen bij de plaatselijke leiding M. V.
i - O- V K+&
IN RUSLAND eischt men het kind op in naam van den Staat voor
de goddelooze school
IN MEXICO eischt men het kind op in naam van den Staat voor
de socialistische school;
IN DUITSCHLAND eischt men het kind op in naam van den Staat
voor de nationaal-socialistische school
IN ONS LAND eischen zij die hopen meester te worden, uw kind
op voor de neutrale school. Eens meester vervangen zij het woord
neutraal, door een ander; lijk in Rusland, Mexico, Duitschland.
OUDERS STAAT UW MEESTERSCHAP NIET AF.
o
o
-C
®G
G
O
u
bfl
CS
►4
I-. 03
O o3
*t3 u
G Öfl
o
bo
Xi 03
•g
3
B
3
<L) W
ifil
De Strijd (liberaal weekblad
leper 16-6-34) schrijft:
Wil men van zijn lcinders vrij
zinnige liede\maken, beginne men
eerst met ze aan vrijzinnige scho
len toe te vertrouwen. En inzon-
der de liberalen, die mogen enkel
ÉÉN school kennen, de eenige
waar ieder zijn gedacht wordt ge
ëerbiedigd.
Leve de officieele school
Scholen die in elke klas twee uur
per iveek godsdienstles hebben,
maar de andere 30 of 50 uren
neutraal zijn, zijn slechte scholen.
Alleen een school die heel de
iveek christelijk is in alle lessen
en heel de opvoeding, is een
goede school.
3 i.
1* j.
4 i.
2«.j.
3»
5 j.
6 j.
1» j.
7 i.
2® j.
3®
8 i.
9 i.
4® j.
10 j.
5® j.
11 i.
6" j.
12 j.
7® i.
13 j.
8® j-
14 j.
15 j.
16 i.
17 i.
18 j.
19
20 j.
21 j.
Mb.
Mb.
Mb.
7® Vb.
6® I,at.
50 Lat.
4» Lat.
3' Lat.
Pocsis
Rhetor.
.2
'S
03
g
3
i
u "2
U C
fcc o
X
0
H
3 S3
1 "S
•S O
-o
w
cj
Q
7» Vb.
6®
5'
4°
3»
2»
1»
Vb.
1® j.
2® j.
3' j.
4» j.
Vb.»),
l'j.
2* J.
1®
3®
4» j.
o
ON
r- O
u
Ut CO LO
bo
O r-
5 2
f3
<U
<u o
bO en
OJ2
O 4)
B-g
Vb.
i» i.
2* j.
3' j.
J.
2>j.
3' j.
O
0
a
O
1» J.
3' j.
3 j.
4 j.
5 j.
6 j.
7 j.
8 j.
9 j.
10 j.
11 j.
12 j.
13 j.
14
15 j.
16 j.
17 j.
18 j.
19 j.
20 j.
Kindertuin
Lag. School
Middelb. Ond.
Oude Human.
Mod. Human.
Normaalonderwijs
Landb.
ond.
Handels-,
Huishoud- ca
Beroepsonderw.
.Verpleegsterssch.
Vroedvr. sch.
Bew.
•Sc*i
Middelb.
-d
75
6
V-
O
•O
."2
S-H
Norm.
M
u
«J
u O.
O
1)
►4
1® 1. j.
2® 1. j.
3* 1. j.
1® i.
2® j.
3® j.
4" j.
5® j.
6® j.
7® j.
1» Mb.
8® j.
2® Mb.
6® Lat.
6®
1
1®
1®
3® Mb.
5®
5®
Voorb.
Voorb.
2®
f»
1»
4»
4*
1»
1®
3®
3®
2»
3®
3®
2®
2*
Voorb.
l®
4®
3®
Poësis
2®
3»
3®
Voorb.
2®
1»
4®
1®
Rhetor.
1®
4®
1 1®
3®
2'
1 2*
1®
2®
3®
2e
i
i
1
1
1
1
1
1
1
1
■d a
.2 o
w
1*
2*
3»
Als de Katholieke Ouders hun
kinderen aan een school toever
trouwen om ze te laten opvoeden,
moet deze VOLLEDIG Katholiek
zijn.
(Uit de Decreten van het 58 Provinciaal
Concilie van Mechelen 1937.)
I. MIDDELBAAR ONDERWIJS
(Jongens en Meisjes)
111
1. Latijnsche klassen bereiden
tot geen enkel speciaal beroep, maar
alleen om daarna hetzij aan de
universiteit voort te leeren voor ge
neesheer, advokaat, notaris, veearts,
apotheker en leeraar aan de hoog
ste klassen van middelbaar onder
wijs, hetzij, als ze er roeping toe
hebben, in het Seminarie, of bij de
Missionarissen, of in een klooster,
priester te worden.
2. Moderne humaniora berei
den hun studenten voor:
a) tot handelaar, nijveraar, enz.
b) tot rekenplichtige of bureel-
bediende in banken, handelshuizen,
fabrieken;
c) tot Staatsposten (mits exa
mens) in de bureelen van post, sta
tie, belastingen, enregistrement, ka
daster (landmeter), enz.
d) om verdere studiën te doen
van wis- en natuurkunde, ingenieuil
van alle graden, landbouwingenieur,
ingenieur-architect, of ook in Ik»*
gcr handels- of consulair onderwijs,
koloniale school, bromverijschaol,
krijgsschool.
3. - Middelbare scholen, die over
eenkomen met de laagste drie iaaf
van de moderne humaniora, berei
den voor tot allerlei kantoorbedie
ningen. lx v. rekenplichtige, hulp-
rekenplichtige, boekhouder, stcno-
dactvlo. De meeste middelbare
scholen voor meisjes leeren er rek
kleermaken, snijden, huishouding
bij.
4. Middelbare Handelsscholen!
ziin meer gespecialiseerd in liet op
leiden tot handelsbedieningen, al»
rekenplichtige, handelscorrespon
dent, bankbediende, ook tot lecrataf
in technisch handelsonderwijs.
II. - NORMAALONDERWIJS
(Jongens en Meisjes)
1. Regente(sse)nscholen, of
middelbare normaalscholen. Men
leert voor leeraar(es) aan de mid
delbare scholen, aan de normaal
scholen, of aan de technische scho
len (algemeene vakken).
2. Lagere normaalscholen.
Men leert voor onderwijzer of on
derwijzeres aan de lagere scholen.
3.Bewaarnormaalscholen (meis
jes).Daar kunnen ze bewaar-
schoolondérwijzeres worden.
4. Normaalscholen (meisjes)
leidend tot het beroep van:
REGENTES LANDBOUWHUIS-
HOUDKUNDIGEworden leerares
aan hoogere of middelbare (ook
rondreizende) landbouwhuislioud-
scholen
HANDELSREGENTESwordeö
leerares in de liandelsvakken op
handelsberoepsscholen, of ook wel
hooger bediende bij groote han
delshuizen
HUISHOUDKUNDIGE REGEN
TES: worden leerares in huishoad-
kunde op de middelbare en lage
re beroepsscholen, leerwerkhuizen,
enz.
BEROEPSLEERARES, aan be
roepsscholen en leerwerkplaatsen
in knippen, confectie, borduurwerk,
hoedenmaken, sierteekenen, be
roeps- en modeteekenen, kantwerk,
III. - TECHNISCH ONDERWIJS
1. Landbouw- en tuinbouw
scholen (jongens)leiden op tot
bedrijfsleider in den landbouw en
landbouwmekaniek, groenselier, ho
venier, boomkweeker, fruitkweeker,
bloemist, hoenderkweeker, tuinar
chitect, teeltoverste, planter, zaad
handelaar, enz.
2. Dag-, avond- en Zondagvak-
en beroepsscholen, nijverheidsscho
len, leerwerkhuizen voor jongens
leiden op tot; schrijnwerker, meu
belmaker, beeldhouwer, steenkap
per, metaalbewerker, ijzergieter,
paswerker, metaaldraaier, autoher
steller, motorist, electrieker, bas-
cuulmaker, autogeenlasscher, let
terzetter, boekbinder, drukker, we
ver, meestergast-wever, garnierder,
kleermaker, schilder, schoonmaker,
brood- en pasteibakker, bouwkun
dig teekenaar, gewapend betonwer
ker, spoorwagenbouwer, scheeps
jongen, stuurman, kapitein der zee-
visscherij, scheepsmotorist, diamant
bewerker, juwelier, horlogemaker.
3. Dezelfde voor meisjes.
Zij leiden op tot kant- en kunst
werkster, kleermaakster, linnen
naaister, snijster, borduurster, hoe
denmaakster, sierteekenen, beroeps-
of modeteekenen, huishoudster,
(naaien, koken, wasch, strijken,
kuischen), hotelhoudster of pen
sioenhoudster, bontwerkster, boek
houdster, rekenplichtige, steno-dac-
tylo, bureelbedjende, horlogemaak
ster, graveerster, boekbindster.
4. Conservatoriums (muziek)
en academiën (teekenen, schilderen,
beeldhouwen).
IV. - SOCIALE SCHOLEN
1. Scholen voor verpleegsters
en vroedvrouwen leiden op tot hos
pitaal-, kliniek-, sanatorium-, pre-
ventoriumverpleegsters, verpleeg
sters ten huize, ofwel tot sociale
verpleegster bij mutualiteiten, kin
derwelzijn, scholen, private instel
lingen, ofwel tot vroedvrouw.
2. Sociale hoogeschool en so
ciale vakscholen leiden op tot lei
ders van sociale organisaties, maat
schappelijk assistcnt(e) in rijks-,
provincie of gemeentedienst, of in
dienst van fabrieken, scholen, tot
arbeid(st)ers, secretarissen van mu
tualiteiten, syndikaten, coöperatie
ven, afgevaardigden bij werk van
kinderbescherming en alle soort«n
van dergelijke bedieningen bij open
bare besturen of bij private ver-
eenigingen.
V. - SPECIAAL HOOGER ONDERWIJS
Benevens seminariën voor pries
ters of paters, en universiteiten;
benevens de rijksmarineschool, de
krijgsschool, noemen wij
1. Hoogere technische scholen,
waar ze de noodige diploma's halen
voor het beroep van technisch in
genieur in industrieele scheikunde,
in werktuigkunde (speciaal moto
ren), in clectriciteit.
2. Hoogere school voor brou
werij, waar ze worden: technisch
ingenieur in de scheikunde van de
voedingsnijverheid, of ingenieur
brouwer, of meesterbrouwer.
3. Handelshoogescholen, die
leiden tot bestuursposten in handel,
financiën, consulaire en koloniale
loopbanen, tot leéraar aan handels
scholen.
4. Hooger instituut voor kunsf
leidt op tot architect, ondernemer,
kunstschilder, beeldhouwer, kunst
smid, glasschilder, drukker, boek
binder, fotograveur, heliograveur.
5. Instituut voor kerkmuziek
leidt op tot organist en kapelmees
ter in de groote kerken en ste
den (1).
(1) Wie wit weten waar al die soortea
van scholen hier in West-Vlaanderen zijn.
hoeveel ze kosten, aan welken leeftijd
men er moet naartoe gaan, hoelang n*a
moet leeren voor die verschillende beroe
pen kan dat alles vinden in een brochur#
Waarheen niet mijn kinderen te be
stellen in de Centrale Katholieke Actie,
Lecnstraat, Roeselare (5,40 fr. storten op
postrekening van het adres Nr 441111).
Vorming zonder godsdienstig en geest als grondslag, al is ze
nog zoo schoon vernist, is barbaarschheid.
1UIUIUUIIIIIIIIIII'UlllliniilMIIIIMIIIil!lllllll!lllllllllll!IIHIillllllllll!IU!lillllll!l!l!llll!!ljl!!IMIII!lllilll!lllll!niil!l!IIIIIIIIIIIIM^