Bijblad opgesteld door de leading van 't Mannenverbond voor K. A. Het Leger en het Vrij Onderwijs Christene Ouders Christene Ouders Wat een Geestelijke Schoof Parochiale Geestelijkheid of tot de Plaatselijke Leiding van het Mannenverbond voor K.A. Gelijkheid op Schoolgebied Voor alle verdere inlichtingen, Raad en Hulp, wend U tot de Waar naartoe met uw Jongens Waar naartoe met uw Meisjes VOOf ïfö OlUfCfS EENIGE STIELEN EN BEROEPEN VOOR JONGENS MET AANDUIDING VAN DE SCHOLEN WAAR DAARTOE OPGELEID WORDT EENIGE BEROEPEN VOOR MEISJES MET AANDUIDING VAN DE SCHOLEN WAAR DAARTOE OPGELEID WORDT Dan blijft ons volk het schoonste volk ter wereld DE NEUTRALE SCHOOL BESTAAT NIET!! llllll!llllllllll!!llll!ll!llll!ll!ll!l|ll|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||I||||||||||||||ll||!l!lllll|||||||i;il||!l|llllll!||||||||i{||||||!l!l||||H!||||||||||||||||||||||||||||| »miiiuiiin)ifuiiiiiiiiiiuim«tiiiiii!!ii..Hiiiii!!ii(<iii:iiiiutHi!iti(iiiiiiiiiiiiiH<iiiiiiiiHni!n)i<iiini4iniBiiiiiiuHiiiiii)mittiiiiiiii(iiiiiM:!iiiiiiiiiiiiiiii:iiitiunHitii!iiiiiiii!imiimi!ii!iiiiiiiHiitiiiiujuiiiiiiiii;iiHiiiitiii!{iii UtlUUltHIIHimiRlli lilllttUliinilliHIIIIUIIIIUIUMilillllllllUiUIIIUlitiilüiiiiililllllIitllllllll! 1. ARBEIDSTOEZICHTER. Sociale Vakschool, Poel, 4, Gent. 2. ARCHITECT: gt Lucasschool, Zwarte Zusterstr., 28, Gent. 3. AUTO-TECHN1EKER: St Jozefs Vrije Beroepsschool. Ouden- aardsche Steenweg, 120, Kortrijk. Vrije Tecliische School, Ste Katharina- polderstraat, 12, Oostende. Vrije Beroepsschool, Leenstraat, 28-36, Roeselare. Vrije St Lucas Vakschool, T.eiekaal, IS, Meenen. 4. BAKKER: St Barbaragesticht, Ham, 1S4, Wetteren. 5. BEDIENDE (bank en bureel): Patroons- en Handelsschool, Garenmarkt, 17, Brugge. H. Hartcollege, Statiestraat, 40, Waregem. St Jozefs Vrije Beroepsschool, Ouden aardsere steenweg, 120, Kortrijk. In de moderne Humaniora van alle Col leges van het Bisdom. 6. BEELDHOUWER: Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 83 Brugge. Vrije Technische School. Ste Katharina- polderstraat, 12, Oostende. Lagere Nijverheidsschool, O. L. Vrouw straat. 8, leper. Vrije St Lucasvakscliool, Leickaai, IS, Meenen. St Lucasschool, Zwarte Zustersstraat, 28, Gent. École Profcssionnelle de Métiers d'Art, Abdij van Maredsous, Denee (Provin cie Namen). 7. BOEKBINDER: St Lucasschool, Zwarte Zustersstraat, 28, Gent. 8. BOEKHOUDER: Patroons- en Handelsschool, Garenmarkt, 17. Brugge. H. Hartecollege, Statiestr., 40. Waregem. École Profcssionnelle Libre, Doornikstr., 21, Moeskrocn. In de Moderne Humaniora der Bisschop pelijke College's. 9. BOOMKWEEKER: Middelbare Tuinbouwschool, Zuidstraat, Roeselare. St Barbaragesticht, Middelbare Tuinbouw school, Ham, 154, Wetteren. 10. BREI FABRIEK (bedrijfsleider): Technisch Instituut voor Brcikunde, O. L. Vrouwplaats, St Niklaas. 11. BREIFABRIEK (mekanieker): Technisch Instituut voor Breikqnde, O. L. Vrouwplaats, St Niklaas. 12. BROUWER: St Lievens Hoogere Technische School voor Brouwerij, 1, Zilverstraat, Gent. 13. CISELEUR: École Profcssionnelle de Metiers d'Art, Abdij van Maredsous, Denee (Provin cie Namen). 14. DIAMANTBEWERKER: Vakschool voor Diamantbewerkers, Juwe liers en Horlogemakers, Londenstraat, 43, Antwerpen. 15. DRUKKER: Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 83, Brugge. Vakschool van 't IL Hart, Abdij Zeven- kerke, St Andries. Don Bosco Instituut, Kotrijksche steen weg, 64, St Dcnys-Westrem. St Barbaragesticht, Ham, 154, Wetteren. St Lucas Hoogeschool, Zwarte Zusters straat, 28, Gent. 16. ELEKTRIEKER» Bijna alle Vakscholen. 17. FRU1TKWEEKER: Middelbare Tuinbouwschool, Zuidstraat, Roeselare. St Barbaragesticht, Ham, 154, Wetteren. 18. GARAGE-MECHANICIEN: Zie Auto-Tcchniekcr onder Nr 3. 19. GARNIERDER: Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 83, Brugge. St Jozefs Vrije Beroepsschool, Ouden- aardsche steenweg, 120, Kortrijk. 23. GLASSCHILDER: St Lucas Hoogeschool, Zwarte Zusters straat, 28, Gent. 21. GOUDSMID: École Profcssionnelle de Métiers d'Art, Abdij van Maredsous, Denee (Provin cie Namen). 22. HOEFSMID. Locale Cursussen, ondermeer te Brugge. 23. HORLOGEUR: Vakschool van Horlogemaker, Londen straat, 43, Antwerpen. 24. HOVENIER: Middelbare Tuinbouwschool, Zuidstraat, Roeselare. St Barbaragesticht, Ham, 154. Wetteren. Beroepsschool voor Weezen, Van Robays- straat, Ste Kruis. 25. TECHNISCH INGENIEUR. Centrale Hoogere Technische School, Stui- versstraat, 110, Oostende. Middelb. en Hoogere Technische School, Vakschool, 41, Aalst. 26. JUWELIER: Vakschool voor Juweliers, Londenstraat, 43, Antwerpen. 37. KAPELMEESTER: Lcmincnsgesticht, Koningin Astridlaan, 72, Meclielen. 28. KLEERMAKER: Vakschool van 't H. Hart, Abdij Zeven- kerke, St Andries. Beroepsschool voor Weezen, Van Robays- straat, Ste Kruis. Middelb. en Ploogere Technische School, Vakschoolstraat, 41, Aalst. St Barbaragesticht, Ham, 154, Wetteren. 29. KOSTER: St Jozefsgesticht, Bruggestr., 8, Torhout. Lcmincnsgesticht, Koningin Astridlaan, 72, Meclielen. St Lucasschool (Ilooger Instituut van Kunstonderwijs), Zwarte Zustersstraat, 28, Gent. 31. KUNSTSMID: St Lucasschool (Hooger Instituut van Kunstonderwijs), Zwarte Zustersstraat, 2^ Cent. n. LANDBOUWER. St Jan Brrehmanscollege, Kasteelstraat, 7, Avelgem. St Bernarduscollege, Marktplaats, 5, Nieuwpoort. Middelbare Landbouwschool, Zuidstraat, 27, Roeselare. St Jozefscollege, Tielt. 30. KUNSTSCHILDER: Middelbare Tuinbouwschool, Ham, 154, Wetteren College St Elooi, St Martinusstraat, 5, Leuze. 33. LANDMETER: St Lucasschool, Zwarte Zustersstraat, 28, Gent. In de Moderne Humaniora van alk Bis schoppelijke Colleges. 34. LETTERZETTER: Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 53, Brugge. Vakschool H. Hart, Abdij Zevenkerke, St Andries. 35. LOODGIETER: Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 38, Brugge. 36. MAATSCHAP. ASSISTENT. Centrale Hoogeschool voor Christelijke Arbeiders, Naamsche steenweg, 14, He- verlee. 37. METAALBEWERKER. Bijna alle Vakscholen. 38. MEUBELMAKER: Bijna alle Vakscholen (o.m. Poperinge). 39. MODELMAKER: Middelb. en Hoogere Technische School, Vakschoolstraat, 41, Aalst. 40. MOTORIST: Centrale Hoogere Technische School, 110, Stuiverstraat, Oostende. Vrije Technische School, St Catharina- polderstraat, 12. Oostende. Vrije Visscherijschool, Nieuwpoort. Pastoor Pype's Visscherijschool, Pastoor Pypestraat, 1, Oostende. 41. MOUTER: St Lievens Hoogere Technische School voor Brouwerij, Zilverstraat, 1, Gent, 42. ONDERNEMER: St Lucasschool, Zwarte Zustersstraat, 28, Gent. 43. ONDERWIJZER. St Jozefsgesticht, 8, Bruggestr., Torhout. Bisschoppelijke Normaalschool voor On derwijzers, Kasteelstr., 8, St Niklaas- Waas. Katholieke Normaalschool, Minderbroe derstraat, 2', Antwerpen. Katholieke Normaalschool, Onder den To ren, 12, Meclielen. St Thomasgesticht, Nieuvvland, 198, Bruss. 44. ORGELIST: Lemmensgesticht, Koningin Astridlaan, 72, Meclielen. 45. PASTEIBAKKER: St Barbaragesticht, Ham, 154, Wetteren. 46. PASWERKER: Bijna alle Vakscholen. 47. FOTO- en HELIOGRAVEUR: St Lucasschool, Zwarte Zustersstraat, 28, Gent. 48. REGENT. Katholieke Normaalschool, Minderbroe derstraat, 2', Antwerpen. St Thomasgesticht, Nieuwland, 198, Bruss. 49. REKENPLICHTIGE. Patroons- en Handelsschool, Garenmarkt, 17, Brugge. H. Hartcollege, Statiestraat, 40, Waregem. École Profess. Libre, Doornijkstraat, 21, Moeskroen. Alle Onderwijsgestichten waar Moderne Humaniora gegeven wordt. 50. SCHALIEDEKKER: Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 93, Brugge. 51. SCHEEPSBOUWER. Vrije Techn'sc c School, St Katherina- polderstraat, 12, Oostende. 52. SCHEEPSJONGEN. Pastoor Pype's Visscherijschool, Pastoor Pypestraat, 1, Oostende. 53. SCHEIKUNDIGE: Centrale HoogerTechnische School, 110, Stuiverstraat, Oostende. St Liever.- Hoogere Technische School, Zilverstraat, 1, Gent. 54. SCHILDER: Vakschool H. Hart, Abdij Zevenkerke, St Andries. Zeer veel Avond- en Zondagvakscholen, o. m. Vrije Beroepsschool, Poperinge. 55. SCHOENMAKER: Beroepschool voor Weezen, Van Robays- straat, Ste Kruis. Don-Bosco-Instituut, Kortrijksche steen weg, 64, St-Denijs-Wcstrem (Gent). St Barbaragesticht, Ham, 154, Wetteren. Vakschool voor Schoenmakers, Prinse- drcef, Ardooie. Vrije Vakschool voor Schoonmakers, 9, Wijngaardstraat, Izegem. Vrije Beroepsschool, Hulstplaats, Tielt. 56. SCHRIJNWERKER: Bijna alle Vakscholen, o.m. Poperings. 57. SMID: Bijna alle Vakscholen. 58. STEENKAPPER. Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 83, Brugge. 59. STENO-DACTYLOGRAAFi Patroons- en Handelsschool, Garenmarkt, 12, Brugge. 60. STUURMAN: Vrije Visscherijschool, Nieuwpoort 61. TAPIJTSIER: Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 83, Brugge. St Jozefs Vrije Beroepsschool, Ouaen- aardsche steenweg, 120, Kortrijk. 62. TEEKENEN: (voorbereiding v. beroeptonderwij») Vrije Beroepsschool, Poperinge (E, H. Do- muynck, Onderpastoor). 63. TEEKENLEERAARt Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 83, Brugge. 64. TUINIER: Middelbare Tuinbouwschool, Zuidstraat, Roeselare. St Barbaragesticht, Ham, 154 Wetteren. Beroepsschool voor Weczcu, Vau Robays- straat, Ste Kruis. CS. VISSCHERc Pastoor Pype's Visscherijschool, Oostende. (36. VLASSER. St Jozefs Vrije Beroepsschool, Oudenaar desteenweg, 120, Kortrijk. 67. WERKMEESTER in Vakschol. Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 83, Brugge. 1. BEROEPSLEERARES. In Confectie: Vakhuishoudschool H. Familie, Oude Zak, 34. Brugge. Instituut H. Hart, Naamsche steenweg, Heverlee. Linnennaad: H. Familie, Brugge (zie hooger). Kantnormaalschool, Baliestr., 21, Brugge. H. Hart Heverlee (zie hooger). H oedenmaken H. Familie, Oude Zak, Brugge. Sierteekenen: IL Familie, Oude Zak, Brugge. Beroeps teekenen: H. Familie, Oude Zak, Brugge. Kantwerk: Kantnormaalschool, Baliestr., 21, Brugge. 2. BEWAARSCHOOLONDER. WIJZERES: O. L. Vrouw ten Doorn, Zuidmoerstraat, 131. Eekloo. Zusters van Barmhartigheid, Kaatsspel plaats. 5, Ronse. O. L. Vrouw Visitatie, Gentstraat, 3, Sint Amandsberg. Zusters van het H. Hart van Maria, Ber- laar (bij Lier). Instituut der Ursulienen. O. L. Vrouw Waver (nrov. Antwerpen). Instituut H. Hart, Naamsche steenweg, Heverlee. 3. BOEKBINDSTER: Ecole d'horloperie pour jeu nes filles, rue du Président, 24. Namur. 4. BONTWERKSTER: Instituut O. L. Vrouw, Tweebruggenstr. 37, Gent. 5. BORDUURSTER: In meest alle beroepsscholen. 6. CONFECTIE: In meest alle beroepsscholen. 7. BUREELBEDIENDEi In Middelbaar- en Handelsonderwijs. 8. DACTYLO: In Middelbaar- en Handelsonderwijs. 9. GILETNAAISTER: Instituut O. L. Vrouw, Tweebruggenstr. 37, Gent. 10. HANDELSREGENTES: St Jozefshandelsschool voor Meisjes, Zil verstraat, 20, Brugge. Instituut II. Hart, Naamsche steenweg, Heverlee. 11. HOEDENMAAKSTER» In meest alle beroepsscholen. 12. HOLOGENMAAKSTERt Ecole d'horlogerie, rue du Président, 24, Namur. 13. HOSPITAALVERPLEEGSTER St Elisabethvcrpleegstersschool, 38, Wal- plaats, Brugge. «Maria Middelares!, Voorstraat, 49-51, Kortrijk. 14. HOTELBEDIENDE: Vrije Middelbare School, Duinenpark, 3, Knokke-aan-Zee. 15. HUISHOUDKUNDIGE REGENTES: II. Familie, Oude Zak, 34, Brugge. Instituut der Ursulienen, O. L. Vrouw Waver (prov. Antwerpen). 16. HUISHOUDKUNDIGE LEERARES: Normaalleergang in Huishoudkunde, Fort- Plein, 14, Kortrijk. 17. HULP REKENPLICHTIGE» In Middelbaar- en Handelsonderwijs. 18. JOURNALISTE: Kath. Vlaamsche Hoogeschool voor Vrou wen, De Bomstraat, 11. Antwerpen. 19. KANTWERKSTER: In verschillende beroepsscholen. 20. KLEERMAAKSTER» In verschillende beroepsscholen. 21. LANDBOUWSTER: Middelbare Landbouwhuishoudschool, 33, Kerkstraat. Anzegem, Land- en Tuinbouwhuishoudschool, Hand- zamestraat. 35. Kortemark. Kostschool der Zusters v. H. Vincentius, Dorpstraat. 145. Lendelede. Middelbare Landbouwhuishoudschool van O. I,. Vr. ten Runderen, Moorslede. Zusters van het H. Hart van Maria, Ber- Iaar (bij Lier). Instituut H. Hart, Naamsche steenweg, Heverlee. 22. LANDBOUWREGENTES: Zusters van het H. Hart van Maria, Ber- laar (bij Lier). Instituut H. Hart, Naamsche steenweg, Heverlee. 23. LINNENNAAISTER: Bijna alle beroepsscholen. 24. MAATSCHAPPELIJKE ASSISTENTE: Katholieke Sociale School voor Vrouwen, Poststraat, 111, Schaarbeek (Brussel 25. MODISTE: Verschillende beroepsscholen. 26. NAAISTER: Alle beroepsscholen. 27. ONDERWIJZERES: H. Familie, Hulstplaats, 15, Tielf. O. L. Vrouw ten Doorn, Zuidmoerstraat, 131, Eekloo. Zusters van Barmhartigheid, Kaatsspel plaats, 5, Ronse. O. L. Vrouw Visitatie, Gentstraat, 3, Sint Amandsberg. St Jozefsgesticht, Burchtstraat, 14, He renthals. Instituut der Ursulienen, O. L. Vrouw Waver (prov. Antwerpen). Instituut H. Graf, Paterstr., 26, Turnhout. Instituut H. Hart, Naamsche steenweg, Heverlee. Maagdendal, Kloosterstr., 22, Hoegaarden. 28. PELSENMAAKSTER» Zie Nr 4 Bontwerkster. Instituut O. L. Vrouw, Tweebruggenstr. 37, Gent. 29. REGENTES» H. Familie, Hulstplaats, 15, Tielt. O. L. Vrouw ten Doorn, Zuidmoerstraat, 131, Eekloo. Instituut der Ursulienen, O. L. Vrouw Waver (prov. Antwerpen). Instituut H. Graf, Paterstr., 26, Turnhout. Instituut H. Hart, Heverlee. 30. REKENPLICHTIGE: In Middelbaar- en Handelsonderwijs. 31. SCHEIKUNDIGE: St Lievens Hoogere School voor Brou werij, Zilverstraat, 1, Gent. 32. STENO-DACTYLO: In Middelbaar- en Handelsonderwijs. 33. TAPIJTMAAKSTER: Koninklijk Gesticht voor Blinde en Doof stomme, Snaggaarifetraat, 11, Brugge, 34. SOCIALE VERPLEEGSTER: St Elisabethverpleegsterschool, 38, Wal- plaats, Brugge. «Maria Middelares», Voorstraat, 49-51, Kortrijk. 35. VROEDVROUW: «Ste Anna», St Aunarei, Brugge. «Sint Janshospitaal», Sint Janshospitaal, Brugge. De Stad Brussel betaalde in 1930 voor Gemeentelijke Lagere en Bewaarscholen 26 Millioen Frs (26.000.000) De Vrije Scholen'kregen 570.000 Frs. Zoo kost ieder leerling der Gemeentelijke Scholen, 205U Frs per jaar aan de belastingbetalers, terwijl deze der Vrije Scholen slechts 80 Frs kost. Waar is de gelijkheid Citoyen Bracops, voorzitter van L,e Centre Permanent de Defense de l'Ecole Publique had in Sep tember 1936 het volgende geschre ven in Le Prolélaire Zijn kind, toevertrouwen aan de school van de clericale partij, is het uitleveren aan de meest trouwelooze vijanden van den vooruitgang van den mensch, het is het eiken weg naar de toekomst afsnijden en ertoe bijdragen zijn intelleciueélen horizon te verduisteren Dergelijke klakkelooze bewerin gen hoort men niet alleen bij socia- listén en communisten. Le Rappel wilde toen de proef op de som hebben en vroeg aan den Minister van Landsverdediging uit welke onderwijsinrichtingen de bekroonden bij het toegangsexa men tot de militaire school kwamen. Het antwoord van den Minister was stichtend. Uit de statistische gegevens door het Ministerie van Landsverdediging verstrekt, bleek inderdaad het volgende: Van 1930 tot 1936 hebben 707 kandidaten zich voor de Militaire School aangeboden. Van de 707, slaagden er 375: 33 hadden onderwijs ontvangen in Koninklijke Athenea; 36 in een vrije neutrale onder wijsinrichting, en 306 in vrije onderwijsinrichtin gen onder leiding van Geestelijken, EE. PP. Jezuïeten en Broeders der Christelijke Scholen. <i Le Rappelherinnerde dezer dagen nog eens aan deze resulta ten en voegde er aan toeZonder het vrij onderwijs, zou het leger geen officierenkorps kunnen aan voeren, tenzij het leger zich tevre den stelt met minderwaardige ele menten. nillllHlllHHlIlIHHIlHH 68. WERKTUIGKUNDIGE: Central# Hoogere Technische School, 110, Stuiverstraat, Oostende. Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 83, Brugge. Vrije Beroepsschool, Leenstraat, 28, Roe selare. Lagere Nijverheidsschool, O. L. Vrouw straat, 8, leper. 69. WEVER» St Jozefs Vrije Beroepsschool, Ouden- aardsche steenweg, 120, Kortrijk. Vrije St Lucasschool, Leiekaai, 15, Meenen. Vrije Beroepsschool, Leenstraat, 28, Roe selare. Vrije Beroepsschool, Hulstplaats, Tielt. Vrije Weefschool St Hilarius, Magdalena- straat, Wervik. 70. ZINKWERKER» Vrije Beroepsschool, Boeveriestraat, 83, Brugge. Ouders, wat verwachten uw kin deren van u? Een goede naam, een deftig bestaan, bovenal een chris telijke opvoeding. - Zendt ze dus naar een christelijke school. Ouders, gij wilt niet van een leven zonder godsdienst. Waarom duldt gij dan voor uw kinderen een school, met slechts 2 uren per iveek godsdienstles, maar heel de rest van de week zonder godsdienst Acht of tien uur per dag verblijft uw kind in de school. Wat wordt uw kind in d'ie school Schoolkeus is gewetenskeus. Ouders, hebt gij nog nooit geluisterd naar dien eenvouóigen kinderpraat van uw jongens en meisjes, als ze thuiskomen van de school? Z'» pruttelen misschien wel eens tegen Meester of Zuster; en natuurlijk, als ze gestraft zijn, al 't gelijk is aan hunnen k.int. Maar negen andere keeren zult ge ondervinden dat ae naar hun Meester of Meesteres opkijken met eerbied en ontzag. A DE SCHOOL HEEFT GROOTEN IN VLOED OP UW KINDERS. EN ER HANGT ZEER VEEL AF VAN EEN GOEDE OF SLECHTE SCHOOL voor 't geluk van uw kinders later, en ook voor uw eigen geluk. Ge ondervindt dat uw kinders leeren; ge verneemt uit den mond van uw kleinen dat de meesters en meesteressen er streng aan houden dat ze hun lessen kennen; ge ziet dat de school uw kinders ernstig leert werken. Zijt gij dan niet waarlijk ver heugd en gelukkig? Wat is een mensch nu nog zonder een beetje geleerdheid niet waar? Welnu, wie is het, die u daarin helpt, die dat in uw plaats bezorgt aan uw kinders? Is het hun school niet? Verder, ge verneemt dat de meesters en meesteressen streng zijn; ge ondervindt dat uw kleuters gehoorzaam en gewillig, gedienstig en goed zijn, dat ze eerlijk en rechtzinnig gemaakt worden in de school, dat ze gaarne naar ds kerk gaan met op rechte kinderlijke godsvrucht. Moet ge den Heer niet danken en loven dat de sohool van uw kinders goede, gewillige, eerlijke, gedienstige, christelijke menschen maakt? Geleerdheid alleen is nog niet alles in 't later leven. Gij weet dat toch ook. Als gij een ambachtsman noodig hebt, dan vraagt gij eigent!'k niet of hij goed leerde in de school; hij moet zijn ambacht goed kunnen, maar ge verlangt vooral dat hij een eerlijk mensch is, die zijn werk in geweten doet, en u niet zal bedriegen in 't werk noch in da betaling. Is 't niet waar, ouders, als de school aan uw kinders én de geleerdheid voor 't tij delijk leven, én de opvoeding in al die deugden verschaft, dat die school voor u een schat is, dien gij nooit hoog genoeg kunt waardeeren. Welnu, er kan riet de minste twijfel bestaan: de christelijke scholen, en zij alleen, geven, benevens de noodige ge leerdheid, ook de noodige opvoeding tot een christelijk, eerlijk en deugdzaam le ven, Daarom houden christelijke ouders dwarsdoor alles aan een christelijke school voor hun kinders. En ae luisteren niet naar alles wat over de christelijke school verteld wordt door neutrale en ongeloo- vige menschen of bladen. ZE LEEREN DAAR GOED IN DE CHRISTELIJKE SCHOLEN z~ggen de vrienden van het neutraal on derwijs, DOEN ZE HEELE DAGEN NIETS ANDERS DAN GODSDIENST LEEREN EN PREEKEN; IN DE NEU TRALE SCHOLEN VERLIEZEN ZE DAAR AL DIEN TIJD NIET AAN; ZE LEEREN DAAR MEER Het antwoord daarop is niet moeilijk. Gewoonlijk zijn dat gezegden van men schen, die 't maar weten van het te hoo- ren zeggen. Maar, er komen in de christe lijke scholen inspecteurs van den staat, christelijke en ook ongeloovige. Welnu, als die menschen e:n tijd lang onze scholen bezoeken, dan is dat voor vele een ware ontdekking; zij zijn zoodanig verwonderd dat ze het niet kunnen zwijgen en moeten bekennen: er wordt in de christelijke scholen even veel en even ernstig geleerd als in gelijk welke andere scholenZiet ge ouders, dat zijn dan menschen, die niet m:er voortgaan op hooren zeggen alleen, maar die zelf zien en onderzoeken wat er gebeurt in onze scholen. Ten andere, de christelijke scholen moe ten, juist zooals de andere, hun 20 uren per week lessen geven in profane vakken. De christelijke scholen staan, even goed als de andere scholen, met hun program ma voor iedere klas, dat moet afgewerkt worden, en over dat afwerken is er con trole vanwege den staatsinspecteur even goed als in andere scholen; en zelfs nog beter; dat wordt bovendien ook nog ge controleerd door eigen inspecteurs. De uitslagen zijn daar toch ook van de leerlingen en de ouüleerlingen in de exa mens van de lagere school, in de examens voor staatsbedieningen, in de examens voor de universiteit. En ce bekomen di ploma's en uitslagen wijzen in 't geheel niet op een achterstand van de christelijke scholen, wel integendeel. Als het leeren in die scholen zoodanig verwaarloosd was, dan zou dat toch uitkomen in de uitslagen van die, examens, zou ik meenen. Daarbij, als ze in de christelijke scho-en godsdienstig opgebracht worden, en al hun werken gedurende oen dag leeren doen in den dienst van God, zoudt ge niet meenen ouders dat dit niets anders dan deugd kan doen aan hun naarstigheid in 't leeren? 't Is dus in de christelijke scholen en niet in de andere, dat gij de meeste waar borgen zult vinden, dat uw kinders waar lijk zullen bezig zijn met hun lessen en hun hoofd op hun leeren zetten. HOE ZE DAAR CHRISTELIJK OPVOEDEN WEET GIJ GOED HOE DAT EIGEN LIJK GAAT IN DE SCHOOL, DAT GODSDIENSTIG EN CHRISTELIJK OP VOEDEN? Er gaat daar allemaal veel, veel minder tijd in dan gij wel denkt. Verre 't meeste deel van de onderrich tingen daarover gebeurt in de godsdienst les. Als 't in de andere lessen gebeurt, dar. gaat het op de volgende manier. Fr ls b.v. leesles. Welnu, ge kunt evengoed waarlijk loeren lezen, met een leesboek, waar stuk jes instaan niet alleen over het tijdelijk leven en de natuur en geschiedenis, maar ook eens een stukje over Gods Voorzie nigheid, een vertelling over het Doopsel van broertje, over een eerste Communie, over de Meimaand of den H. Hartemaand. ik- ls dan geen kwestie van daarover te gaan preeken; dat zou de kinders algauw beu maken van al die zaken en dus meer kwaad doen dan gord. Maar, zonder daar eenigen tijd aan te verliezen, toch heeft dat zijn invloed op de godsdienstigheid van de kinderen. Er zijn scholen, de neutrale, waar ze zulke leesboeken niet mogen gebruiken; welnu, door hun leesboek krijgen de kin deren in die scholen de overtuiging dat, buiten de godsdienstles, in 't leven dus, al de godsdienstige zaken niet meetellen, dat alleen aardsche en wrreldsche dingen het beschrijven en vertellen waard zijn. Hetzelfde in een geschiedenisles. Ge kunt even juist en even volledig de ware geschiedenis leeren, als ge daar in som mige slaande gebeurtenissen den vinger Gods toont, als ge den invloed van de kloosters, van de groots heiligen in hun streek, van de brieven van den Paus toont nevens al de andere gebeurtenissen in een tijdperk uit de oude tijden. En er is daar hoegenaamd weer geen spraak van te staan preeken, of van tijd te verliezen voor het leeren van geschiedenis. Eigenlijk wel bekeken is dat alleen de ware volledige kijk op de geschiedenis. In de neutrale scholen mogen ze dat alles nooit noemen; maar ze geven dan ook een verminkte geschiedenis, waar alles wat eenigszins op tusschenkomst van God of godsdienst wijst, uit princiep, mbet ver zwegen worden. Zeker, dat is niet alles. Echte christe lijkheid In de kinderen aankweeken gaat niet met daarover in de godsdienstles iets te leeren, met daarover in een leesboek soms iets te lezen, of in een andere les soms terloops iets te hooren zeggen alleen. Als men dan de rest van den dag de kin ders aan henzelf zou overlaten, en nooit zou tusschenkomen, dan zou er van op voeding tot deugdzaamheid en godsdien stigheid in 't leven al niet veel te recht komen. Moeders weten dat wel hoe dat gaat, een kindje opvoeden in éér of ander punt waarin het mist. Moeder staat daar niet gedurig te preeken, maar, volgens de om standigheden zal moeder aleens een kort verbod geven, een keer doen peizen, een keer doen herdoen en nu goed, een keer straffen, enz. En zoo stilaan groeit er in 't kindje de christelijke overtuiging en betere gewoonten in die zaak. Welnu, in een christelijke school, waar opvoeding gegeven wordt en de kinders christelijk gemaakt worden, gaat dat ook alzoo. Benevens het leeren, dat de mees ters even goed bezorgen als in een andere school, maken zij ook heel den dag hun werk van die kleine tusschenkomsten in het gedrag, en in de overtuigingen van de kinderen. En zoo kweeken ze in de kinders christelijke overtuigingen en gevoelens, christelijke deugden aan, zonder dat daar weerom preeken of veel tijd mee ge moeid is. En zoo ziet gij, ouders, dat het verwijt van al dat godsdienst leeren en preeken, enz., en al die tijd die daarin zoo ver loten gaat, wederom komt van menschen die spreken over zaken die ze zelf niet kennen. A HET GROOT VERSCHIL MISSCHIEN ZULT GE NU ZEGGEN: HET VERSCHILLLL TUSSCHEN EEN GODSDIENSTIGE SCHOOL EN EEN ANDERE SOHOOL IS DAN TOCH ZOO DANIG GROOT NIET. Hier bedriegt gij u, en grootelijks. Dat verschil is ong:meen groot. Want de chris telijke scholen, waar ze dat doen, kweeken menschen die gewoon zijn alles te bekij ken en te beoórdeelen zooals dat in den godsdienst geleerd wordt, godsdienstige menschen, en die leerlingen leven dan later ook zoo voort. De neutrale scholen, waar ze dat niet mogen doen, kweeken menschen die gewoon zijn alles te bekij ken en te beooröeelen zonder God of godsdienst mee te tellen, en die leven la ter in hun dagelijksch leven alsof God en Godsdienst niet bestonden. Het neutraal onderwijs kweekt dus neu trale of vrijzinnige menschen, die leven zonder God mee te tellen. Alleen de chris telijke scholen kweeken godsdienstige menschen, die hier op de wereld doen het geen waarvoor zij gemaakt zijn, in heel hun leven, heel dea dag door, God dienen. Daar werd eens, in onze Kamers van volksvertegenwoordigers, ceze spreuk ge lanceerd door een vrijzinnige hij sprak over vakscholen, maar dat is juist het zelfde voor alle soorten van scholen Waarom onderscheid willen maken tus- schen godsdienstige en neutrale vak- en huishoudscholen! Bestaat er dan een christelijke en vrijzinnige manier om soep te koken, oi om te zagen of te schaven? Het antwoord, dat men had moeten ge ven, is het volgende: Zonder twijfel is er een zeer groot verschil tusschen het soep koken en het timmeren van een godsdien stig mensch en dezelfde werken van een ongeloovige. Een vergelijking zal dat doen verstaan. Ls er verschil tusschen het timmeren van een baas en dat van een timmermans- gast, tusschen het soep koken van een zelfstandige huisvrouw en dat van een dienstmeid? Het werd uitwendig bekeken, neen, niet waar. Maar dat is in al de wer ken van een baas en van een knecht of meid verschillend dat de baas zijn werken zelf bepaalt en schikt naar zijn eigen goedvinden, en dat de andere alles doen in dienstzooals hun baas het zegt en voorschrijft, en voor hen. De toepassing verstaat ge reeds. Tus schen gelijk welke tijdelijke werken van een ongeloovige vrijzinnige, en dezelfde wei-ken van een godsdienstig christen mensch, is er altijd het volgende radikaal verschil: Die ongeloovige dost al zijn wer ken altijd als een volledig-vrije van nie mand afhangende ontvoogde mensch naar zijn eigen gedacht en goedvinden. Een christen mensch daarentegen doet al zijn werken, hoe klein en stoffelijk ook, als dienstknecht van God, om te doen hetgeen God in zijn Voorzienigheid.beschikt heeft dat hij, mensch, nu moet doen. En omdat hij van al zijn werken, van heel zijn leven, een dienst van God maakt, zal hij altijd eerst Gods oordeel en leering over dat werk zoeken en naar Gods beschikkingen en wil handelen. En als zijn dienst hem moeilijk valt, zal hij Gods hulp en sterkte gebruiken door gebed en sacramenten. Zie. dat noemen wij godsdienstig leven, christelijk levenaltijd alles trachten te doen op die manier als een dienstknecht van God. En daarover juist krijgen de kinders niet alleen les twee uren per week, maar daartoe worden ze gedurig opgevoed, zoo als we 't beschreven hebben, in de chris telijke scholen. Daartoe worden ze niet opgevoed, in de neutrale scholen: de neu trale school mag daartoe niet opvoeden. Waarom dus houden wij zoo hardnekkig aan onze godsdienstige scholen? Waarom eischen wij voor christelijke kinderen on- Or ZIE VERVOLG HIERNEVENS. lutniimttitimiKVHiiiinuitttniiiitiiimiuiiiiiiiimimiHHiiiuHiiMiiiiitttiHniii Ij* Onzijdigheid in de school is be drog. Onzijdigen zijn huichelaars, die de Godsgedachte willen uit* roeien, maar het rtiedurven hiaat, zeggen. De heerlijke schoolzondag is een grootsche inzet der propaganda voor het behoud en de uitbreiding van dé kristelijke school! Daarmede propageeren wij voor het goede! Het ware en het goede vinden el kander altijd. Ook hier! 't Is dank aan de kristelijke school dat in Vlaanderen nog niet, zooals In zoovele andere landen, de godsdienst verloren ging. 't Is dank aan de kristelijke school dat, spijts zooveel zaaiers van het kwaad, de goede zeden in Vlaanderen nog niet ten volle uitgeroeid zijn. 't ls door de kristelijke school dat icij ons dierbaar geloof en onze goedé zeden nog zullen kunnen bewaren! Neemt de kristelijke scholen weg, dan valt de godsdienst ook weg! De vijanden van geloof en gods dienst weten het wel: daarom trach ten zij door het listig bedrog der neu trale school ons geloovig volk van Vlaanderen te verschalken en te mis leiden! Maar ons volk moet en zal het vernemen: de neutrale school IS een ongodsdienstige school! De neutraliteit is de vlag onder de welke men de ongeloovige en ongods dienstige school wil binnensmokkelen! Maar in Vlaanderen zal dat behen dig truukje niet pakken. We zeggen hier: Weg met de neu trale school want ze IS ongodsdien stig! De katholieke Vlamingen willen niet weten van de neutrale school: want de neutrale school vermoordt deri godsdienstzin in de harten der kin deren en doodt hun geest van geloof! Onze kristelijke scholen zijn zóó de gelijk ingericht; de graden en soor ten van het kristelijk onderwijs zijn zóó menigvuldig dat niet één kind van kristelijke ouders er zijn positié, voor het latere leven niet zoude kun nen voorbereiden! Katholieke ouders! Dankt Onze Lieve Heer dat hier in onze gezegende gouwe uw kinderen zoo ruimschoots de gelegenheid vin den om een godsdienstige opvoeding en een aangepast onderwijs te beko men. Dankt Hem want ge zijt een uitver koren volk dat bogen kan op zulke groote gunst! Dat het U niet verga zooals met hen, die eerst de gezondheid waardee ren wanneer ze ziek geworden zijn! In Vlaanderen blijve het altijd waar: Ieder kind van katholieke ouders in een volledig-kristelijke school! Dan blijft ons volk: vroom en gods dienstig, schoon en groot, welvarend en gelukkig. Dan blijft ons volk: het schoonste volk ter wereld. Hoe zal de school uw hind leeren leven, voor God of zonder Godf, Wat wordt uw kind in zijn schoolt, Overtuigd christen, of twijfelaar, ongeloovige1, IIIIIIHIHHHIIIIIIIIHIII Alleen een volledig-christelijke school kweekt overtuigde chris tenen. De Fransche vrijdenker J. Si mon, gewezen Minister van On derwijs, verklaart Er is geen neutrale school, om dat er geen enkele onderwijzer is die geen godsdienstige of filosofi sche opinie heeft. Als hij deze niet heeft, dan staat hij buiten de menschheid. Als hij wel een opinie heeft, en dat h\j ze verbergt om zijn jaarwedde te redden, dan hij een lafaard, doch ik daag hem uit, zijn opinie te verbergen IH!3H9EaE8»SaailH»BHm» Zendt uw kinderen naar de cenige school, waar zijn geloof zal be zorgd worden: de christelijke school. Ouders, wat verivacht gij van u% kinderenDat ze zouden zijn eer si gehoorzame kinderen, later eerlij, ke godvreezende menschen! Zendt ze dus naar een christelijke school. derwijs en opvoeding, dwarsdoor bezield met den christelijken geest? Omdat God er recht op heeft dat alle menschen Hem heel hun leven dienen, en wij willen hebben dat onze kinderen nu en later aan God geven wat zij, zijn dienstknechten, Hem verschuldigd zijn. Omdat de godsdienst voor alle gedoop- ten gewetensplicht is, en wij onze kinde ren bovenal willen helpen in 't volbrengen van dien gewetensplicht. Omdat de godsdienst voor alle menschen het hoogste goed is, en omdat wij onze kinderen gelukkig willen zien nu en later. Ten slotte omdat wij weten dat dit alle# alleen mogelijk is in een echt en volledig- christelijke school. nilMllllllllll!!1 iiiiiniiiniiiiiiiiiiiiiniiiiiiniM ■MI—MI iiimiiiimi illllllllMIIIIIUI

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1938 | | pagina 11