Overdreven Nationalisme
VREDE IN HET WESTEN!
Wm.m
De beteekenis der XIX® Ijzerbedevaart op 21 Oogst 1938
Eert de Seizoenen
«hwSïï
Bij den Landdag van het
Christelijk Onderwijzersverhond
te Brugge - van 15 tot 20 Oogst
i —p—
DE OOGST ONDER DE BRANDENDE ZON
KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER
HIT MODERNE
grootste gevaar voor Geloof en Vrede
WE ZENDEN ONS BLAD
INTERNATIONAAL OVERZICHT
WAARHEEN MET ONZE KINDEREN?
REUSACHTIG AMERIKAANSCH VLIEGTUIG VERMIST
ZONDAG 7 AUGUSTUS 1938.
WEEKBLAD 50 CENTIEMEN.
6* JAAR. N- 32.
Drukker-Uitgever:
SANSEN-VANNESTE, Popcringe.
HALL
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Tel. Poperinge Nr 9.
Postcheckrekening Nr 155.79.
Kleine bc richten per regel 1.— fr.
Kleine berichte. (minimum) 4.fr.
7 fr. toeL v. btr. m. adr. t. bur.
Routvber. en Bedank, (min.) 5.fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
I Annoncen zijn vooraf te betalen en
moeten teren den \Voencdae avond
ingezonden worden. Kleine be
richten tegen den Donderdag noeii.l
Ont-eert ze niet.
Met betrekking tot elk seizoen valt er Iets
Ze zijn een Godsgave. Ite zeggen.
Ze zijn de vier schoone bedrijven van het
[Jaar.
De vier tooneelen van een hemelsche ope-
Meeleven met de seizoenen [rette.
is een heel apart genot,
is een verheven geluk,
ls een kostelijke gewaarwording.
En elk seizoen heeft
'n eigen sfeer en temperatuur,
een eigen geest en eigen bedoeling,
eigen kleuren eigen bloemen,
eigen vreugden en eigen afwisseling.
In de seizoenen zet God om al 's menschen
[lief en leed andere coulissen.
De seizoenen zijn van een verheven
[schoonheid.
Een beschaafd mer.sch leeft in harmonie
[met zijn omgeving.
Men kan het seizoen onteeren.
Men kan het seizoen ontsieren.
Je kunt een wanklank rijn in het zcmersch
[concert van de vogels.
Je kur.t esn leelijke vlek zijn in het zo
mers., he landschap, zooals een dronken
kerel in ds goct een straat ontsiert.
Een onbehoorlijk mensch
een lichtzinnig mensch
een onbeschoft menscL
een onbeschaamd mensch
een schaamteloos menseh
kan het seizoen, kan het landschap,
kan het strar.d. kan het bosch ontsieren.
Hij hoort met zijn schaamtelooze opdrin
gerigheid, en zijn onfatsoenlijke, onbe
schaafde zonden, niet .thuis in het land
schap,
dat zoo imponeerend, zoo grootsch, zoo
verhaven, zoo smetteh-os, zoo zuiver is.
Schaamtelooze menschen zijn bruten, die
veor anderen het geluk der natuur be
derven door hun opdringerig optreden.
De natuur zelf sticht altijd
de natuur maakt Late.
De natuur maakt vroom
de natuur doet bidden
de natuur bevrucht ons met verheven ge-
de natuur veredelt [dachten
maar een vunzig menseh
ontwijdt de stemming
HBHBaBflHHHHIiaHHinHHBIhSHil
ontsticht de ir.edemenschen
verstoort het smetteloos genieten
schenkt de schoonheid
V—t oebelt het genot.
Jongeman: Geniet dit jaar volop
van den Zomer
van de natuur
van 't bosch
en strand,
maar hou Je ln stijl
hou je op peil
van een beschaafd, diep-gevoelig, en door
de natuurschoonheid ontroerd christen
mensch.
Wees in harmonie met de schepping,
één met haar grootheid
één met haar reinheid
één met haar puurheid
één met haar eenvoud
één met haar simpelheid.
De natuur heeft geen enkele bijbedoeling,
geen enkele berekening.
Maar: loop Je te koop
met je vunzig instinctje
met je vieze bijbedoeling
met je heimelijke lust naar verleiding,
dan ben je niet meer dan
en vulgair zieltje
een vleesch-proleetje
een geestlooze banaliteit
een ziellooze onbeduidendheid.
Dan ben je een vloek in de schepping.
Wij laten het deze keer aan jezelf over je
gedrag te bepalen en de proe" te nemen
op welk peil je smaak, je verstand, je
zelfrespect staat.
Wij vragen je alleen:
vergooi je niet
vergaap je niet
verspil je niet.
Hinder anderen niet met je
gebrek aan fatsoen
getrek aan beschaving
gebrek aan zelfrespect
getrek aan goeden smaak.
Erger anderen niet m't je schaamteloos
heid.
En gun de schaamteloozen niet de eer
van één oogopslag.
Eert de seizoenen
Eert den Zomer
Onteert ze niet.
H. DE GRAEVE. Pr.
OPENLIJKE AANKLACHT DOOR DEN
PAUS
Niet zonder reden heeft de H. Vader in
een zijner laatste toespraken als onder
werp gekozenHet overdreven nationa
lisme
Zijne Heiligheid heeft begrepen dat het
nationalisme, dat op het oogenblik de we
reld beroert, een overdreven, een totaal
verkeerd begrepen nationalisme is. Reeds
enkele jaren geleden, had de H. Vader de
oversten van de missieorden en congre
gaties gewaarschuwd, dat zij zich moes
ten hoeden voor c'ezen vloek, die het over
dreven nationalisme is, hetwelke een
apostolischs onvruchtbaarheid veroor
zaakt. Immers dit overdreven nationalis
me rerpt grenzen op tusschen de volken,
is niet alleen strijdig met de wet van den
goeden God, doch met het geloof zelf.
Door c'.e woorden van Christus Gaat en
onderwijst alle volken is de Kerk ka
tholiek», d. i. «universeel»; er is geen
andere vertaling daarvan mogelijk in het
Italiaansch, noch in een andere moderne
taal, en de Katholieke Kerk wil zeggen
TJniverseele Kerk».
Nu is de tegenstelling tusschen het
overdreven nationalisme en ds Katholieke
Kerk klaarblijkend: ds geest van dit na
tionalisme is strijdig met den geest van
het Geloof.
Op onze dagen berokkent dit nationa
lism zooveel schade dat het een ware ge
loofsafval veroorzaakt, zijn geheele geest
is in strijd met het geloof van Christus.
Dat de H. Vader hier het nazisme aan
de kaak stelt, is zonneklaar, doch geldt
dit niet meteen als een waarscnuwing voor
de kleine nationaliteiten die in een over
dreven nationalisme a ie redelijks oplos
singen van de hand wijzen??
TOl WELKE DWAASHEDEN HET
RASSISME IN DUITSCHLAND LEIDT
Wie denkt dat de rasdogma's van het
nationaal-socialisme op weccnschappslij-
ke stellingen berust, heeft zekerlijk de
Z3ak niet grondig onderzocht.
De rasleer van het nazisme heeft met
wetenschap niets uit te staan, maar heeft
zijn ontstaan te danken aan een collec
tieve zelfverheerlijking en zelfoverschat
ting. Het steunt op een instinctieve
wensch, op een geloof, dat tot rasfokken-
de kracht wordt gebruikt.
De rasleer van htt nazisme, een levens-
en wereldbeschouwing geworden, die
tracht de geheele cultuurgeschiedenis te
doordeesemen, is niet gebaseerd op de we
tenschap zooals zijne aanhangers be
weren maar wordt de objectieve we
tenschap zelf afgebroken.
Want, alhoewel de wetenschap nog in
eenige punten geen positieve houding kan
nemen wat gewoonlijk benut wordt om
in naam van de wetenschap, rassenre-
klaam te maken kan nu reeds de vol
gende stellingen van het nationaal-socia
lisme, louter wetenschappelijk warden
weerlegd.
Alle rassen kunnen niet van een men-
schenpaar afstammen. Het tegendeel
wordt door de moderne erfelijkheidsleer
en door het geloof aangenomen. Weten-
schapsmenschen verklaren dat 2 verschil
lende typen voldoende zijn om het bestaan
van de verschillende rassen mogelijk te
maken, zij het r.a langen tijd.
De nationaal-socialisten beweren verder
dat de raskruisng altijd slechte gevol
gen moet hebben voor lichaam en geest.
Welnu dit ook aanvaardt de wetenschap
niet. De geschiedenis anderzijds, geeft be
wijzen b. v. de bloeiende cultuur ontstaan
door rasvermenging van Vlaanderen met
Noord-Italië; ook c.e meest geniale per
sonen van Midden-Europa komen uit
NoordschAlpine raskruisingsgebieden
voort.
Den ander dwaasheid is: de echte cul
tuur is een product van zuiver ras en...
het uitsluitend kenmerk var. het Noord-
sche m. a. w. alleen het Arisch ras kan
cultuur scheppen. Hierop vraagt men zich
af: als het Noorsche ras zoo cultuur
scheppend is, waarom duurde dan het
zoolang vooraleer het een rol in de ge
schiedenis speelde? Als het zoo edel is,
hoe dan verklaren de barbaarsche too
neelen van de Noordsche sagen? Wat ge
zegd van de hekendaden der Vanda
len en Noormannen?
Waarom heden blinkt het raszuivere
Scandinavië niet uit??
Als het oude cultuurvolk der Egyptena
ren de rassenleer van het arisch volk had
moeten beoordeelen? Arische cultuur! Wat
bestond er dan?
Indië, Griekenland Italië, volgens de
zelfde rasleer, de verbasterde rassen, heb
ben de grootste culturen gekend juist na
de vele kruisingen van rassen.
Maar bovenal welk een komedie te spre
ken van raszuiverheid in Duitschland, het
land dat minstens vijf rasvermenigingen
heeft gekend. Als er ous van raszuiver
heid geen sprake meer is, hoe zal men
dan het z. g. niet-zuivere Noordsche ras
we.r in zi n zuiverheid herstellen??
Zonder verder uit te wijden tot beest
achtige gevolgen van het nazisme-sterili-
satie van de zwakken, voor het huwelijk
is alleen de staat bevoegd om te oordeelen
staat het grondvast dat er tusschen de
Kerk en nazisme geen verzoening mogelijk
is, gelijk tusschen water vuur, tusschen
leugen en waarheid. M. K. A.
in Beifie, van nu tot einde jaar, aan wie
ons zendt in postzegels of stort op post-
checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van-
neste, Drukker. Poperinge. de som van
11,55 FRANK.
Voor het Buitenland zendc men ons per
Internationaal Postmandaat:
Uit Frankrijk: 18,90 fr. (Belg. geld)
Uit Amerika: 27,30 fr. (Belg. geld)
OP ZOEK NAAR EEN MH^.IOENENSCHAT IN DEN ZEEBODEM
De HoHandsche baggerboot «e Karamitadie de millioenenschat van de krijgsfre-
gat «Lutine» (die bij Verschelling zonk) zoekt, heeft reeds zijn eerste succes kun
nen boeken. Uit bet wrak van het schip werden reeds meerdere goudstaven bo
vengehaald. Onze foto toont de baggerboot «Karamita» die met zijn 130 bagger
bakken, die elk 4 hectoliter water kunnen ophouden, de grootste baggerboot ter
wereld is. We zien hem bier aan 't werk op de plaats waar de «Lutine» zonk.
Rond de wrakken ervan baggert bij den zeebodem en alle bovengehaalde wordt
nauwkeurig gezeefd teneinde de goudstaven, bij het mogelijk bovenhalen, niet
onopgemerkt terug de zee in te werpen.
OORLOGSGEVAAR
IN HET VERRE OOSTEN.
Op vele duizenden kilometer van
hier, ergens op de grens van Mand-
sjoekwo en Russisch Siberie, zijn Ja
panners en Russen, na de vele klei
nere grensincidenten, verwoed slaags
geraakt, bij zoover, dat men spreekt
van honderden dooden. Het gaat er
om het gebied van Tsjang Koe Feng,
dat naar het schijnt over enkele we
ken door de Russen bezet werd en
thans weer door de Japanners ver
overd werd, met macht van man
schappen en wapenen.
Wien het gebied juist toebehoort
weet men niet. Het is betwist gebied.
Beide partijen hebben argumenten
om het op te eischen. Een dergelijk
geschil kon wellicht opgelost worden,
door diplomatische besprekingen, en
deze waren iverkelijk ingezet, doch
zoowel voor Rusland als voor Japan,
schijnt de macht van het leger in het
Staatsbestel zoo groot te zijn, dat
zelfs zonder het verloop van deze di
plomatische actie af te wachten, de
kanonnen aan het bulderen zijn ge
gaan en de geweren en mitraiUeusen
nog voortdurend knetteren.
Deze incidenten zijn zoo ernstig
dat men allerwege vreest, dat er nog
weinig kans bestaat voor een vreed
zaam vergelijk. De spanning tusschen
beide groote overbewapende mogend
heden, was immers tengevolge van de
Chineesche oorlog en van de zeer be
drijvige hulp van Rusland aan de
Chineezen zoo groot geworden, dat
men zich vroeg of laat aan de groote
schok mocht verwachten. Of het
thans deze schok geldt, kunnen we
niet met zekerheid zeggen. Het is mo
gelijk, dat die grensincidenten nog
een tijd voorduren, steeds ernstiger
worden, en dat weldra de oorlog vol
op aan gang is, zonder dat ooit de
oorlog verklaard wordt. Immers het
behoort tot de huidige wijze v&n oor
logvoeren om geen oorlogsverklaring
meer te laten voorafgaan. Dit gebeur
de niet in de Gran Chao, noch in de
Oost-Afrikaanschen oorlog, noch in
Spanje, noch in China. Dit zal even
min het geval zijn tusschen Rusland
en Japan.
DE TERUGSLAG VOOR EUROPA.
Velen zullen wellicht onmiddellijk
meenen, dat wat in het Verre Oosten
gebeurt voor Europa geen kwade ge
volgen zal hebben. Het is iets, dat
Japan en Rusland alleen aangaat. De
oorlog vloeit voort uit de expansie
politiek van Rusland en Japan, die in
diametraal tegenovergestelde richting
geschiedde, zoodat beide landen vroeg
of laat in mekaars vaarwater moes
ten verzeilen.
Zeker, de oorlog zou juist daarom
kunnen en moeten beperkt worden.
Maar zooals altijd, zullen beide par
tijen, steun zoeken en vragen van de
vrienden, in dit geval van deze lan
den die zich door overeenkomst ver
bonden hebben. V/elke is de juiste
draagkracht van het Russisch-Fransch
militair accoord? En deze van het
Anti-Komintern-pact? Het eerste is
een defensie] accoord en moet in wer
king treden als een van de betrok
ken partijen aangevallen wordt. Wie
heeft aangevallen in het gebied van
Tsjang Koe Feng? Rusland en Japan
zullen mekaar beschuldigen. Frank
rijk zal volgens de omstandigheden
de interpretatie gebruiken die het
gepast acht. Moeten Duitschland en
Italië volgens het Anti-Komintern
pact tusschen komen in geval Japan
door Rusland aangevallen wordt? Zij
kunnen weer de interpretatie van
Frankrijk gebruiken en tusschenko-
men als ze het noodzakelijk' achten.
Waarschijnlijk zou die tusschenkomst
slechts later gebeuren eens dat de
vijandelijkheden een tijd aanhouden.
Het is waarschijnlijk zelfs, dat
Duitschland en Italië zouden tus-
schenkomen ln geval Rusland belang
rijke successen zou boeken en dan
zou Frankrijk ook niet ten achter
blijven. Er bestaat dus werkelijk ge
vaar voor een nieuwe wereldoorlog
en dit gevaar zou het grootste zijn
bij een Russische overwinning, die
weer het spook van de communisti
sche wereldrevolutie zou doen opdoe
men.
ENGELAND!
Doch dat gevaar is in. het Westen
allencege aangevoeld geworden en de
ervaringen van de laatste wereldoor
log, die vooral West-Europa getrof
fen heeft, hebben geleerd, dat oorlog
altijd verlies beteekent, ook voor den
overwinnaar. Daarom zijn de gewe
tensvolle politici allerwege in de bres
om het oorlogsgevaar te bezweren.
Alleen avonturiers en volksfrontdema
gogen, kunnen nog oorlog wenschen,
omdat het de eenige kans is die hen
nog rest om hunne falende positie te
redden. In Frankrijk hebben de volks
frontmenners op 21 Mei jongstleden
getracht om die oorlog te verwekken.
Dat is gekend, en het zal niet lang
meer duren of in Frankrijk zal het
tot nog toe misleide volk, eijn be
driegers weten te straffen.
Het vraagstuk dat in West-Europa
het vuur aan de lont zou kunnen
brengen, is het vraagstuk der natio
nale minderheden in Tsjechoslova-
kije en ook Benesj, de huidige presi
dent en stichter van deze kunstma
tige Staat, die door zijn verleden be
wezen heeft een avonturier en een
bedrieger te zijn, heeft nog het oor-
logsspook durven voorwenden, tegen
over de eischen van de Sudeten-Duit-
schers, naar aanleiding van het be
zoek van enkele Amerikaansche stu
denten, die van Sovjet-Rusland te
rugkeerden.
Hoe veel verheugender klinken
daarentegen de woorden van de Su-
deten-leider Henlein zelf, die beweert
slechts een vredelievende oplossing te
willen. En ook van Duitsche zijde
klinkt geen andere toon, zoodat de
Engelsche premier Chamberlain het
noodzakelijk vond een bloempje te
roerpen naar Hitier om zijn vredes
gezindheid.
Doch niet van Duitschland, ook niet
van Frankrijk niettegenstaande de
welsprekendheid, die ook in dat land
aan het vraagstuk van de vrede ge
wijd wordt, maar van Engeland moet
de doorslag verwacht worden in de
twijfel, die Europa ziek maakt, of het
al dan niet oorlog wordt. En hartver
kwikkend is het werk van de Engel
sche diplomatie. Geen rust wordt
Chamberlain en zijn helpers gelaten.
Iedere week komen nieuwe hinderpa
len hun werk voor den vrede hinde
ren. Zelfs laster en verguizing wor
den hen niet gespaard en toch vol
harden ze. Tsjechoslovakije mag geen
oorzaak van oorlog worden; daarom
wordt Runciman naar Praag gestuurd
om bemiddelend op te treden. Zelfs
al lukt Runciman niet, dan nog zul
len nieuwe middelen aangewend wor
den. Want de drijfveer van Engeland
blijft: om niets mag de vrede ver
stoord worden in Europa.
Daarom ook zal het al zijn kfacht
aanwenden om Duitschland en Italië
en ook Frankrijk van deelneming aan
de vijandelijkheden in het Verre
Oosten af te houden. Desnoods zal
het Frankrijk dwingen het accoord
met de Sovjet-Unie op te zeggen. En
geland heeft belang aan den vrede
en voor deze keer is dat egoïsme van
den Brit ons zeer welkom. Wat er ook
elders gebeure, vrede in het Westen
vóór alles
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
£ÉUe... M»
PiPWp
A#' TÉfej
Sedert verscheiden# «lege. I. ém oogst aangevangen en worden de gouden stengels in bundels afgerukt. Met de tropi
sche hitte der laatste dagen is d^jt werk dubbel zwaar, doch gaarne vat ieder landbouwer 't werk aan daar waarlijk dit
jaar de oogst een prachtoogst mag genoemd worden. Zwaar beladen wachten de korenaren, allen even recht op, enkel nog
de scherpe snee van 't zeisen af.
ISMSH5BBMU2BBHBH3M&ia2tlBamB2BB§Eaa5SB2EaaiSBa3B&Sai!9B3 Si&BasaBaBBBaiEBBaBDHHBB
WAT EN WAAROM,
BIJ DE AANSTAANDE
IJZERBEDEVAART
Het is voldoende bekend dat de XIXf
Ijzerbedevaart in hoofdzaak zal gewijd
worden aan de inhuldiging van duizen
den namen uit honderden gemeenten van
het Vlaamsche land.
Waar vorige jaren enkele vooraanstaan
de Vlaamsche strijders herdacht werden
als zinnebeelden van het offer voor hun
ideaal, daar zullen thans op bijzondere
wijze vereerd worden de meest onbeken
den, maar daarom niet minder edelmoe
dige jongens uit al de lagen van ons volk.
Het Comité der Ijzerbedevaarten vraagt
dat elke gemeente een toelage zou stem
men voor het bijschrijven van AL de na
men der gesneuvelden van hun vroegere
inwoners.
Waarom?
Omdat het gezamenlijk aantal dienen
moet tot het inscherpen van de overtuiging
wijze tot massamoord voert en daarom
nooit meer oorlogieders levensleuze
worden moet.
Waarom wordt de VOLTALLIGE lijst
gevraagd en elke onvolledige lijst princi
pieel geweigerd?
Omdat een onvoltallige lijst een ver
minking is van de waarheid, een verval-
sching van de geschiedenis en omdat wij,
oud-strijders, van de gemeentelijke over
heid eerbied eischen voor het volledig
offer van onze IJzerdooden.
Wij willen in de IJzercrypt gemeente
lijsten met historische waarde tot les voor
de nageslachtenen wij dulden dus geen
vervalschte geschiedenis.
In al de kazernen werden er gedenk-
steenen ingemetseld waarop voorkomen.
AL de namen van de dienstplichtigen die
sneuvelden en toevallig tot- het daar ge
kazerneerde regiment behoorden, ook zon
der dat velen ooit dat militair gebouw
hebben bewoond, Aan de naaste familie
leden werd niet gevraagd of ze er mee
instemden.
In sommige spoorstations oL anderz
rijksgebouwen prijken ook de namen van
alle gesneuvelde beambten, zonder voor
afgaande toestemming van de familie.
in vele gemeentelijke en vrije scholen
werden oud-leerlingen gehuldigd om hun
levensoffer, zonder aanzien van persoon
lijke voorkeur o£ afkeuring vau de naast-
bestaauden.
In tal van kerken werd een gedenkplaat
ingezegend van gesneuvelde „rochianen,
zonder dat de, misschien vrijzinnige, fa
milie werd geraadpleegd.
Zoo ook hebben thans reeds meer dan
twee honderd gemeenten uit het Vlaam
sche land in hun raadszittingen de uoo-
dige toelage gestemd, voor de voltallige
lijst van hun gesneuvelden aan te bren
gen in de crypt van den IJzertoren.
Wie nog weigeren zou ecu dergelijke
toelage te stemmen tot het inmetselen van
van ALLE namen der gesneuvelde dorps-
genooten. die zou blijk geven van poli
tieke kleingeestigheid, waarover hij bij de
aanstaande gemeenteverkiezingen reken
schap zal te geven hebben.
Wie op deze dagen nog niet bewust is
dat de Vlaamsche bevolking gewonnen is
voor de gezamenlijke hulde in de IJzer-
vlakte, toont dat hij niet langer het ver
trouwen verdient van hen aan wie hij zijn
mandaat te danken heeft.
Solidair met zijn volkmoet in da
den omgezet worden, wil het geen leugen
zijn.
Solidair met zijn volk is de eisch van
onze dagen, is de plicht van iederen ge
meenteraad en van elk zijner leden.
Solidair met zijn volk in den strijd
tegen de massamoord, bij de nagedach
tenis van de slachtoffers van den «laat-
sten> oorlog, bij de huldiging vau de eer
ste tienduizend namen in de crypt van
den IJzertoren. B. Y.
VOOR DE XIX' IJZERBEDEVAART.
ALLE VLAAMSCHE OUD-STRIJDERS-
VLAGGEN NAAR DIKSMUIDE'.
Dit jaar zuilen de Vlaggen wederom
een bijzondere beteekenis hebben. Hon
derden Voasen-vaandels moet:n te Diks-
muide hun kleurenhulde brengen aan de
herdachte volksjongens. Zij zullen dit
maal. gedurende gansch de plechtigheid
op den IJzerdijk links en rechts van den
Toren als eerewacht opgesteld worden en
na de Bloemenhulde een optocht doen
rondom het monument. Daarom mag dit
jaar geen enkele Vlaamsche oud-strijders-
vLag afwezig zijn!
ALLEEN DE VLAAMSCHE OUD-
STRIJDERSVLAGGEN zullen de eere
wacht vormen rondom den IJzertoren.
DE BLOEMENHULDE. - OPROEP
Op het voorloopig programma zien onze
bedevaarders, ender n' 11 de bekroning
vau den IJzirto.en met eene algemeen
bloemenhulde. Dit jaar, bij de hulde aa.
ai onze volksjongens, zal dus de Bloemen
hulde hit hoogtepunt worden in de plech
tigheid. Daarom doet het comité van n.
af reeds, een gansch bijzonderen cproej.
opdat op 21 Augustus a. s., een macht vat.
Bloemen rondom den IJzertoren zou wor
den aangebracht. Blcennn der streek,
vanaf het nederigste heibloempje tot de
heerlijkste rozen, zullen ln hun kleuren
en geuren d:n adem der geboortestreek
met zich brengen cn een waardige hultk
zijn aan al onze dierbare gesneuvelden.
Alia Verenigingen of particulieren, dit
bloamen wenschen aan te brengen, wor
den verzocht deze met een strik te voor
zien, met naam van den schanker. Ver
leden Jaar was men niet uitgesproken over
de prachtige Bloemenhulde. Dit jaar, meer
dan ooit, zal de Bloemenhulde Lts eenig:
zijn!
Draagsters of dragers van Bloemen
moeten, om toegelaten te wordan ln de
bijzondere omheining, in bezit zijn van
de geie kaart B.
Men gelieve deze kaarten zoo spoedig
raog£lijk op het Bedevaartsekretariaat te
Diksmuide aan te vragen.
<E333Biias!icaH£S£*BBaaaB3asat
GE Z1JT OVER ONS BLAD TEVRE
DEN! NA LEZING, SCHUIF HET
IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
VRIEND, ZOO STEUNT GE ONS. -
DANK EROM.
Het C. O. V. van België is lang geen
onbekende meer. Uit den nood der tijden
gegroeid tot een echte gemeenschap, 'S
het zich gaan vestigen in alle deelen van
het land, terwijl Vlaanderen de vrucht
baarste grond is, waarop zijn takken
weelderigst tieren.
NAAR BRUGGE
Onze landdag te Brugge staat heele-
maal in het teeken van de driedubbele be
kommernis van het C. O. V.: én de gods
dienstige, én de cultureele, én de mato-
rieele.
Als eerste en hoogste daad van ons
congres stellen we: de heilige Mis. waar
mede de landdag ook aanvangt. We wil
len door den groeten Meester en Opvoe
der den Vader hulde en dank brengen, den
Geert om hulp en verlichting smeeken.
Wordt het niet voor ieder duidelij
ker dan ooit, dat het gemis aan medewer
king van het huisgezin met de school een
factor van mislukking is in de opvoeding?
Hoeveel vooroordeeien tegen de school
blijven nog gangbare munt in den huis
kring? Practische middelen op te zoeken
om toenadering te bewerken tusschen
Huis en Schooi is een eerste doel van het
Congres.
De zedelijke verantwoordelijkheid is
in rechtstreeksche verhouding tot de
waarde van de opvoeding als zoodanig.
De christelijke onderwijzers nemen die
volledig op en dragen ze met verlicht be-
rcepsgeweten. Dcch buiten die zedelijke is
er ook een burgerlijke verantwoordelijk
heid. welke des te grooter tf, omdat de
materie door den onderwijzer bewerkt er
een levende is. Met het recht van eiken
burger willen de onderwijzers volledig ge
dekt zijn tegen de burgerlijke verantwoor
delijkheid.
Geen geestelijk werk kan gedijen in
een atmosfeer van misnoegen en stoffelij-
ken kommer. Het werk der opvoeding bij
uitstek eischt blijheid en gerust gemoed
als gedegen grond tot rijke vruchten.
C. O. V. zal te Brugge vastberaden zijn
eischen stellen, zijn actie vastleggen en
aantoonen dat ook in het gebruik der
staatsfinanciën ern waardschaal te volgen
is. Wij voor Kir.d en Natie, de Natie voor
ons.
AAN DE WEST-VLAAMSCHE
C. O. "'.ers.
Uit de andere Vlaamsche gouwen en
uit Wallonië zijn bij het inrichtend Co
mité reeds honderden inschrijvingen toe
gekomen. Maar de West-Vlaamsche C. O.
V.ers vormen er de massa-congressisten.
Opvoedsters en opvoeders van West-
Vlaanderen, wij voor wien de afstand
geen belet is, wij die zelfs 's avonds den
thr - kunnen bereiken en 's anderen-
da?. _s terug op post zijn, we zullen ce
Brugge komen getuigen van ons geloof,
onze hoop en onze liefde voor onze idea
len en voor het C. O. V. en het C. O. V.
zal ons helcen de vruchten plukken ten
bate van de christelijke opvoeding van
het Kind. C. O. V. W.-VI.
(Samenspraak tusschen Vrouw Somers en
Meester Goedaert).
M. De straat is voor de kinderen een
slechte en gevaarlijke school!...
V. Maar 't is vacantie, Meester; de
kinderen mogen nu wel eens ravotten;
z'hebben het al zuur genoeg binst den
schooltijd en later nog meer op 't werk!...
Als zs slecht worden, 't is dat er in zit...
M. Maar Vrouwtje toch, weet u niet
dat kinderen, ook de schoolverlatende, nog
de kontrool, de leiding en den steun der
ouders niet kunnen missen!
V. Tut, tut... Meester!... Mijn kin
deren mogen van het leven genieten.
Waarom ze zoo kort houden, en ons er
slavingen van gemaakt, ds- vacantie is
voor ons de lastigste tijd, we staan er
mede geplakt!
M. Vrouwtje Somers, zoo vlug niet
en vooral zoo onverstandig niet spreken
over den kostelijksten schat dien gij bezit,
uw kinderen! Versta wel: van het leven
genieten!... Ja zeker, het goede, het schoo
ne, het blije gezonde leven van lichaam en
van. ziel, wat deugd en vreugd meebrengt,
zoo voor ouders als voor kinderen. Daarbij
de moeders mogen ook de slavinnen niet
zijn van hun kroost, maar den schutsengel
wezen, ja de koningin die troont aan den
huiselijken aard... Vacantietijd lastige
tijd... Inderdaad, zoowel voor de kinderen
als vooi de ouders, als men den tijd niet
weet deugdelijk en aangenaam door te
brengen, met gezellige bezigheid te ver-
schallen!
V. -- Hoe kunnen wij onze kinderen be
zighouding geven, Meester... Mijn man is
op 't werk; ik heb mijn doening met het
huishouden er» 't kleintje van 3 maanden?
M. Wel Vrouw Somers... Hebt ge
geen werkjes uit te voeren in en rond de
woning of in den tuin, of op het land?
Jongens en meisjes steken gaarne een
handje toe. Ze werken en peu.eren dol
graag... probeer maar eens. Zend uw kin
deren iederen dag naar de H. Mis... leg
voor uw meisjes naaldwerkjes aan. Geef
hen gcede boekjes ter lezing, laat ze tee
kenen... prijs hun werkjes en moedig ze
veel aan. Bij goed weuer ga eens wande
len met uw kleuters... kinderen gaan zoo
gaarne mee met vader cn moeder!...
V. Ja Meester, voor kinderen op den
bu-tsn geloof ik wel dat het gemakkelijker
gaat om werk en entspanning te vinden
rond moeders deur cn t lande. Maar voor
ons, w,j won-n in stad op c apperte-
ment en hebben zelfs geen koerke om op
te spelen. Wij, cn velen met ons, moeten
daar- wel de kleiner» de straat opjagen om
toen wat lucht en beweging te geven!...
M. Maa. Vrouw Scmers toch, weet
ge dan nie:, dat er in de meeste steden
tn in belangrijke dorpen openlnchtpleinen
cn vacanticp tronaten bestaan, dank zij
goede zorgen van de geestelijkheid in ons
Bisdom. Weet ge niet dat onze christelijke
mutualiteiten openluchthuizen h.bben b.V.
te Westende, alwaar de kinderen geduren
de het verlof acht dagen aan zee voor ge
ringe onkosten kunnen verblfven?... Er
of al die inrichtingen goed doen vooral
aan de stedelijke kinderen!
V. O! nu weet ik waarheen met mijn
kinderen binst dat zoo lang verlof. Kunt
ge mij over die vacantiepatronaten nog
wat nader inlichten, Meester?
I.I. Wel, buiten de stad of de kom
van de gemeente werden reeds t 'allen kan
te" gronden gehuurd of gekocht, als be
graasde en bebloemde parken ingericht,
- mr allerhande speien staan: molens,
rennen, wippen, turntoestellen, enz. Ook
waschplaatsen, eet- en drinkzalen, W. C.
enz., zelfs Radio en Kinema. Geestelijke
oefeningen, aangename wandelingen die
nen als afwisseling.
V. Maar wat 'n geluk voor onze kin
deren!... En wie bestuurt die inrichtingen
en hoe kunnen wij onze kinderen daar
heen krijgen?
M. Dit edel schoon werk kwam tot
stand door de bemiddelende zorgen van
de geestelijke overheid, die hare semina
risten en oudere studenten hiermede be
last. Ook de onderwijzers en onderwijze
ressen, de katholieke aktieleden van bur
gers en werklieden, allen helpen hierin
mede, brengen de kinderen bijeen, bewa
ken en leiden de spelen en helpen ze huis
waarts keeren.
V. 't Is toch ongelooflijk schier! Maar
zoo'n inrichting moet veel kosten aan de
inrichters en aan de uitbaters?
M. Zekerlijk is de uitwerking van
zoo'n grootscheepsche maar toch zoo
hoogst noodige opvatting zwaar aan gel
delijke offers, zoowel van wege de mild
dadige personen, als van wege sommige
openbare besturen, die de noodzakelijk
heid van de vacantiepatronaten inziende
deze helpen steunen.
We zijn nog maar enkele jaren begon
nen en verhopen in zoo korten tijd mo
gelijk overal dergelijke patronaten te zien
tot stand komen.
Voor nadere inlichtingen kan men zich
wenden tot: Secretariaat der Openiiicht-
werken van het Bisdom BruggeSint
Salvatoorskerkhof, 15, te Brngge.
V. Zekerlijk stuur ik er mijn kinde
ren heen. Meester... Wat al dank zijn we
onze geestelijkheid verschuldigd. Wat voei
ik me fier te kunnen meewerken cn te
steunen al de initiatieven genomen tot
vrijwaring onzer kinderen.
M. Dat is wel Vrouw Somers!... Ja,
alwie de kinderen aan huis niet degelijk
kan te werk stellen en ontspanning ge
ven, sture ze maar naar de patrcna.en.
Deze openluchtpleinen zijn een dringende
noodzakelijkheid tot de asdelijke en gods
dienstige bescherming, alsook de verstan
delijke en lichamelijke ontwikkeling on
zer kinderen gedurende de zoo lange va-
cantiedagen! G. O., W.-VI.
liet reusachtig Amerikaansch water
vliegtuig «Hawaii-Clipper» dat den dienst
verzekerde tusschen Californie en Manil
la, t.t.z. tusschen de V.S. van Amerika en
de Philippijnsche eilanden, is verdwenen
na het eiland Guam, van de Mariannen-
groep, verlaten te hebben.
Het vliegtuig kon plaats bieden voor
een 50-tal passagiers. Aan boord waren
slechts zes passagiers benevens de 9-kop-
pige bemanning. Onder de reizigers be
vond zich een rijke Chinees die geld mee
droeg tot steun van China.
De mogelijkheid werd opgeworpen als
zou een bom zijn ontploft in het vliegtuig.
Schepen en vliegtuigen hebben tever
geefs gezocht naar het wrak. Niets kon
gevonden worden niettegenstaande het
vliegtuig gemaakt was om langen tijd op
het water Ie kunnen blijven dobberen.
Sedert verscheidene dagen worden vruchtelooze opzoekingen gedaan naar Hawaii-
Clipper, de Amerikaansche vliegboot die den dienst tusschen West-Amerika en da
Philippijnen verzekert. Onze foto toont de vliegboot vóór ecu zij.ie* vroegere
afvaarten.