Overdreven Nationalisme VREDE IN HET WESTEN! Wm.m De beteekenis der XIX® Ijzerbedevaart op 21 Oogst 1938 Eert de Seizoenen «hwSïï Bij den Landdag van het Christelijk Onderwijzersverhond te Brugge - van 15 tot 20 Oogst i —p— DE OOGST ONDER DE BRANDENDE ZON KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER HIT MODERNE grootste gevaar voor Geloof en Vrede WE ZENDEN ONS BLAD INTERNATIONAAL OVERZICHT WAARHEEN MET ONZE KINDEREN? REUSACHTIG AMERIKAANSCH VLIEGTUIG VERMIST ZONDAG 7 AUGUSTUS 1938. WEEKBLAD 50 CENTIEMEN. 6* JAAR. N- 32. Drukker-Uitgever: SANSEN-VANNESTE, Popcringe. HALL TARIEF VOOR BERICHTEN: Tel. Poperinge Nr 9. Postcheckrekening Nr 155.79. Kleine bc richten per regel 1.— fr. Kleine berichte. (minimum) 4.fr. 7 fr. toeL v. btr. m. adr. t. bur. Routvber. en Bedank, (min.) 5.fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. I Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten teren den \Voencdae avond ingezonden worden. Kleine be richten tegen den Donderdag noeii.l Ont-eert ze niet. Met betrekking tot elk seizoen valt er Iets Ze zijn een Godsgave. Ite zeggen. Ze zijn de vier schoone bedrijven van het [Jaar. De vier tooneelen van een hemelsche ope- Meeleven met de seizoenen [rette. is een heel apart genot, is een verheven geluk, ls een kostelijke gewaarwording. En elk seizoen heeft 'n eigen sfeer en temperatuur, een eigen geest en eigen bedoeling, eigen kleuren eigen bloemen, eigen vreugden en eigen afwisseling. In de seizoenen zet God om al 's menschen [lief en leed andere coulissen. De seizoenen zijn van een verheven [schoonheid. Een beschaafd mer.sch leeft in harmonie [met zijn omgeving. Men kan het seizoen onteeren. Men kan het seizoen ontsieren. Je kunt een wanklank rijn in het zcmersch [concert van de vogels. Je kur.t esn leelijke vlek zijn in het zo mers., he landschap, zooals een dronken kerel in ds goct een straat ontsiert. Een onbehoorlijk mensch een lichtzinnig mensch een onbeschoft menscL een onbeschaamd mensch een schaamteloos menseh kan het seizoen, kan het landschap, kan het strar.d. kan het bosch ontsieren. Hij hoort met zijn schaamtelooze opdrin gerigheid, en zijn onfatsoenlijke, onbe schaafde zonden, niet .thuis in het land schap, dat zoo imponeerend, zoo grootsch, zoo verhaven, zoo smetteh-os, zoo zuiver is. Schaamtelooze menschen zijn bruten, die veor anderen het geluk der natuur be derven door hun opdringerig optreden. De natuur zelf sticht altijd de natuur maakt Late. De natuur maakt vroom de natuur doet bidden de natuur bevrucht ons met verheven ge- de natuur veredelt [dachten maar een vunzig menseh ontwijdt de stemming HBHBaBflHHHHIiaHHinHHBIhSHil ontsticht de ir.edemenschen verstoort het smetteloos genieten schenkt de schoonheid V—t oebelt het genot. Jongeman: Geniet dit jaar volop van den Zomer van de natuur van 't bosch en strand, maar hou Je ln stijl hou je op peil van een beschaafd, diep-gevoelig, en door de natuurschoonheid ontroerd christen mensch. Wees in harmonie met de schepping, één met haar grootheid één met haar reinheid één met haar puurheid één met haar eenvoud één met haar simpelheid. De natuur heeft geen enkele bijbedoeling, geen enkele berekening. Maar: loop Je te koop met je vunzig instinctje met je vieze bijbedoeling met je heimelijke lust naar verleiding, dan ben je niet meer dan en vulgair zieltje een vleesch-proleetje een geestlooze banaliteit een ziellooze onbeduidendheid. Dan ben je een vloek in de schepping. Wij laten het deze keer aan jezelf over je gedrag te bepalen en de proe" te nemen op welk peil je smaak, je verstand, je zelfrespect staat. Wij vragen je alleen: vergooi je niet vergaap je niet verspil je niet. Hinder anderen niet met je gebrek aan fatsoen getrek aan beschaving gebrek aan zelfrespect getrek aan goeden smaak. Erger anderen niet m't je schaamteloos heid. En gun de schaamteloozen niet de eer van één oogopslag. Eert de seizoenen Eert den Zomer Onteert ze niet. H. DE GRAEVE. Pr. OPENLIJKE AANKLACHT DOOR DEN PAUS Niet zonder reden heeft de H. Vader in een zijner laatste toespraken als onder werp gekozenHet overdreven nationa lisme Zijne Heiligheid heeft begrepen dat het nationalisme, dat op het oogenblik de we reld beroert, een overdreven, een totaal verkeerd begrepen nationalisme is. Reeds enkele jaren geleden, had de H. Vader de oversten van de missieorden en congre gaties gewaarschuwd, dat zij zich moes ten hoeden voor c'ezen vloek, die het over dreven nationalisme is, hetwelke een apostolischs onvruchtbaarheid veroor zaakt. Immers dit overdreven nationalis me rerpt grenzen op tusschen de volken, is niet alleen strijdig met de wet van den goeden God, doch met het geloof zelf. Door c'.e woorden van Christus Gaat en onderwijst alle volken is de Kerk ka tholiek», d. i. «universeel»; er is geen andere vertaling daarvan mogelijk in het Italiaansch, noch in een andere moderne taal, en de Katholieke Kerk wil zeggen TJniverseele Kerk». Nu is de tegenstelling tusschen het overdreven nationalisme en ds Katholieke Kerk klaarblijkend: ds geest van dit na tionalisme is strijdig met den geest van het Geloof. Op onze dagen berokkent dit nationa lism zooveel schade dat het een ware ge loofsafval veroorzaakt, zijn geheele geest is in strijd met het geloof van Christus. Dat de H. Vader hier het nazisme aan de kaak stelt, is zonneklaar, doch geldt dit niet meteen als een waarscnuwing voor de kleine nationaliteiten die in een over dreven nationalisme a ie redelijks oplos singen van de hand wijzen?? TOl WELKE DWAASHEDEN HET RASSISME IN DUITSCHLAND LEIDT Wie denkt dat de rasdogma's van het nationaal-socialisme op weccnschappslij- ke stellingen berust, heeft zekerlijk de Z3ak niet grondig onderzocht. De rasleer van het nazisme heeft met wetenschap niets uit te staan, maar heeft zijn ontstaan te danken aan een collec tieve zelfverheerlijking en zelfoverschat ting. Het steunt op een instinctieve wensch, op een geloof, dat tot rasfokken- de kracht wordt gebruikt. De rasleer van htt nazisme, een levens- en wereldbeschouwing geworden, die tracht de geheele cultuurgeschiedenis te doordeesemen, is niet gebaseerd op de we tenschap zooals zijne aanhangers be weren maar wordt de objectieve we tenschap zelf afgebroken. Want, alhoewel de wetenschap nog in eenige punten geen positieve houding kan nemen wat gewoonlijk benut wordt om in naam van de wetenschap, rassenre- klaam te maken kan nu reeds de vol gende stellingen van het nationaal-socia lisme, louter wetenschappelijk warden weerlegd. Alle rassen kunnen niet van een men- schenpaar afstammen. Het tegendeel wordt door de moderne erfelijkheidsleer en door het geloof aangenomen. Weten- schapsmenschen verklaren dat 2 verschil lende typen voldoende zijn om het bestaan van de verschillende rassen mogelijk te maken, zij het r.a langen tijd. De nationaal-socialisten beweren verder dat de raskruisng altijd slechte gevol gen moet hebben voor lichaam en geest. Welnu dit ook aanvaardt de wetenschap niet. De geschiedenis anderzijds, geeft be wijzen b. v. de bloeiende cultuur ontstaan door rasvermenging van Vlaanderen met Noord-Italië; ook c.e meest geniale per sonen van Midden-Europa komen uit NoordschAlpine raskruisingsgebieden voort. Den ander dwaasheid is: de echte cul tuur is een product van zuiver ras en... het uitsluitend kenmerk var. het Noord- sche m. a. w. alleen het Arisch ras kan cultuur scheppen. Hierop vraagt men zich af: als het Noorsche ras zoo cultuur scheppend is, waarom duurde dan het zoolang vooraleer het een rol in de ge schiedenis speelde? Als het zoo edel is, hoe dan verklaren de barbaarsche too neelen van de Noordsche sagen? Wat ge zegd van de hekendaden der Vanda len en Noormannen? Waarom heden blinkt het raszuivere Scandinavië niet uit?? Als het oude cultuurvolk der Egyptena ren de rassenleer van het arisch volk had moeten beoordeelen? Arische cultuur! Wat bestond er dan? Indië, Griekenland Italië, volgens de zelfde rasleer, de verbasterde rassen, heb ben de grootste culturen gekend juist na de vele kruisingen van rassen. Maar bovenal welk een komedie te spre ken van raszuiverheid in Duitschland, het land dat minstens vijf rasvermenigingen heeft gekend. Als er ous van raszuiver heid geen sprake meer is, hoe zal men dan het z. g. niet-zuivere Noordsche ras we.r in zi n zuiverheid herstellen?? Zonder verder uit te wijden tot beest achtige gevolgen van het nazisme-sterili- satie van de zwakken, voor het huwelijk is alleen de staat bevoegd om te oordeelen staat het grondvast dat er tusschen de Kerk en nazisme geen verzoening mogelijk is, gelijk tusschen water vuur, tusschen leugen en waarheid. M. K. A. in Beifie, van nu tot einde jaar, aan wie ons zendt in postzegels of stort op post- checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van- neste, Drukker. Poperinge. de som van 11,55 FRANK. Voor het Buitenland zendc men ons per Internationaal Postmandaat: Uit Frankrijk: 18,90 fr. (Belg. geld) Uit Amerika: 27,30 fr. (Belg. geld) OP ZOEK NAAR EEN MH^.IOENENSCHAT IN DEN ZEEBODEM De HoHandsche baggerboot «e Karamitadie de millioenenschat van de krijgsfre- gat «Lutine» (die bij Verschelling zonk) zoekt, heeft reeds zijn eerste succes kun nen boeken. Uit bet wrak van het schip werden reeds meerdere goudstaven bo vengehaald. Onze foto toont de baggerboot «Karamita» die met zijn 130 bagger bakken, die elk 4 hectoliter water kunnen ophouden, de grootste baggerboot ter wereld is. We zien hem bier aan 't werk op de plaats waar de «Lutine» zonk. Rond de wrakken ervan baggert bij den zeebodem en alle bovengehaalde wordt nauwkeurig gezeefd teneinde de goudstaven, bij het mogelijk bovenhalen, niet onopgemerkt terug de zee in te werpen. OORLOGSGEVAAR IN HET VERRE OOSTEN. Op vele duizenden kilometer van hier, ergens op de grens van Mand- sjoekwo en Russisch Siberie, zijn Ja panners en Russen, na de vele klei nere grensincidenten, verwoed slaags geraakt, bij zoover, dat men spreekt van honderden dooden. Het gaat er om het gebied van Tsjang Koe Feng, dat naar het schijnt over enkele we ken door de Russen bezet werd en thans weer door de Japanners ver overd werd, met macht van man schappen en wapenen. Wien het gebied juist toebehoort weet men niet. Het is betwist gebied. Beide partijen hebben argumenten om het op te eischen. Een dergelijk geschil kon wellicht opgelost worden, door diplomatische besprekingen, en deze waren iverkelijk ingezet, doch zoowel voor Rusland als voor Japan, schijnt de macht van het leger in het Staatsbestel zoo groot te zijn, dat zelfs zonder het verloop van deze di plomatische actie af te wachten, de kanonnen aan het bulderen zijn ge gaan en de geweren en mitraiUeusen nog voortdurend knetteren. Deze incidenten zijn zoo ernstig dat men allerwege vreest, dat er nog weinig kans bestaat voor een vreed zaam vergelijk. De spanning tusschen beide groote overbewapende mogend heden, was immers tengevolge van de Chineesche oorlog en van de zeer be drijvige hulp van Rusland aan de Chineezen zoo groot geworden, dat men zich vroeg of laat aan de groote schok mocht verwachten. Of het thans deze schok geldt, kunnen we niet met zekerheid zeggen. Het is mo gelijk, dat die grensincidenten nog een tijd voorduren, steeds ernstiger worden, en dat weldra de oorlog vol op aan gang is, zonder dat ooit de oorlog verklaard wordt. Immers het behoort tot de huidige wijze v&n oor logvoeren om geen oorlogsverklaring meer te laten voorafgaan. Dit gebeur de niet in de Gran Chao, noch in de Oost-Afrikaanschen oorlog, noch in Spanje, noch in China. Dit zal even min het geval zijn tusschen Rusland en Japan. DE TERUGSLAG VOOR EUROPA. Velen zullen wellicht onmiddellijk meenen, dat wat in het Verre Oosten gebeurt voor Europa geen kwade ge volgen zal hebben. Het is iets, dat Japan en Rusland alleen aangaat. De oorlog vloeit voort uit de expansie politiek van Rusland en Japan, die in diametraal tegenovergestelde richting geschiedde, zoodat beide landen vroeg of laat in mekaars vaarwater moes ten verzeilen. Zeker, de oorlog zou juist daarom kunnen en moeten beperkt worden. Maar zooals altijd, zullen beide par tijen, steun zoeken en vragen van de vrienden, in dit geval van deze lan den die zich door overeenkomst ver bonden hebben. V/elke is de juiste draagkracht van het Russisch-Fransch militair accoord? En deze van het Anti-Komintern-pact? Het eerste is een defensie] accoord en moet in wer king treden als een van de betrok ken partijen aangevallen wordt. Wie heeft aangevallen in het gebied van Tsjang Koe Feng? Rusland en Japan zullen mekaar beschuldigen. Frank rijk zal volgens de omstandigheden de interpretatie gebruiken die het gepast acht. Moeten Duitschland en Italië volgens het Anti-Komintern pact tusschen komen in geval Japan door Rusland aangevallen wordt? Zij kunnen weer de interpretatie van Frankrijk gebruiken en tusschenko- men als ze het noodzakelijk' achten. Waarschijnlijk zou die tusschenkomst slechts later gebeuren eens dat de vijandelijkheden een tijd aanhouden. Het is waarschijnlijk zelfs, dat Duitschland en Italië zouden tus- schenkomen ln geval Rusland belang rijke successen zou boeken en dan zou Frankrijk ook niet ten achter blijven. Er bestaat dus werkelijk ge vaar voor een nieuwe wereldoorlog en dit gevaar zou het grootste zijn bij een Russische overwinning, die weer het spook van de communisti sche wereldrevolutie zou doen opdoe men. ENGELAND! Doch dat gevaar is in. het Westen allencege aangevoeld geworden en de ervaringen van de laatste wereldoor log, die vooral West-Europa getrof fen heeft, hebben geleerd, dat oorlog altijd verlies beteekent, ook voor den overwinnaar. Daarom zijn de gewe tensvolle politici allerwege in de bres om het oorlogsgevaar te bezweren. Alleen avonturiers en volksfrontdema gogen, kunnen nog oorlog wenschen, omdat het de eenige kans is die hen nog rest om hunne falende positie te redden. In Frankrijk hebben de volks frontmenners op 21 Mei jongstleden getracht om die oorlog te verwekken. Dat is gekend, en het zal niet lang meer duren of in Frankrijk zal het tot nog toe misleide volk, eijn be driegers weten te straffen. Het vraagstuk dat in West-Europa het vuur aan de lont zou kunnen brengen, is het vraagstuk der natio nale minderheden in Tsjechoslova- kije en ook Benesj, de huidige presi dent en stichter van deze kunstma tige Staat, die door zijn verleden be wezen heeft een avonturier en een bedrieger te zijn, heeft nog het oor- logsspook durven voorwenden, tegen over de eischen van de Sudeten-Duit- schers, naar aanleiding van het be zoek van enkele Amerikaansche stu denten, die van Sovjet-Rusland te rugkeerden. Hoe veel verheugender klinken daarentegen de woorden van de Su- deten-leider Henlein zelf, die beweert slechts een vredelievende oplossing te willen. En ook van Duitsche zijde klinkt geen andere toon, zoodat de Engelsche premier Chamberlain het noodzakelijk vond een bloempje te roerpen naar Hitier om zijn vredes gezindheid. Doch niet van Duitschland, ook niet van Frankrijk niettegenstaande de welsprekendheid, die ook in dat land aan het vraagstuk van de vrede ge wijd wordt, maar van Engeland moet de doorslag verwacht worden in de twijfel, die Europa ziek maakt, of het al dan niet oorlog wordt. En hartver kwikkend is het werk van de Engel sche diplomatie. Geen rust wordt Chamberlain en zijn helpers gelaten. Iedere week komen nieuwe hinderpa len hun werk voor den vrede hinde ren. Zelfs laster en verguizing wor den hen niet gespaard en toch vol harden ze. Tsjechoslovakije mag geen oorzaak van oorlog worden; daarom wordt Runciman naar Praag gestuurd om bemiddelend op te treden. Zelfs al lukt Runciman niet, dan nog zul len nieuwe middelen aangewend wor den. Want de drijfveer van Engeland blijft: om niets mag de vrede ver stoord worden in Europa. Daarom ook zal het al zijn kfacht aanwenden om Duitschland en Italië en ook Frankrijk van deelneming aan de vijandelijkheden in het Verre Oosten af te houden. Desnoods zal het Frankrijk dwingen het accoord met de Sovjet-Unie op te zeggen. En geland heeft belang aan den vrede en voor deze keer is dat egoïsme van den Brit ons zeer welkom. Wat er ook elders gebeure, vrede in het Westen vóór alles (Verboden nadruk.) ROSKAM. £ÉUe... M» PiPWp A#' TÉfej Sedert verscheiden# «lege. I. ém oogst aangevangen en worden de gouden stengels in bundels afgerukt. Met de tropi sche hitte der laatste dagen is d^jt werk dubbel zwaar, doch gaarne vat ieder landbouwer 't werk aan daar waarlijk dit jaar de oogst een prachtoogst mag genoemd worden. Zwaar beladen wachten de korenaren, allen even recht op, enkel nog de scherpe snee van 't zeisen af. ISMSH5BBMU2BBHBH3M&ia2tlBamB2BB§Eaa5SB2EaaiSBa3B&Sai!9B3 Si&BasaBaBBBaiEBBaBDHHBB WAT EN WAAROM, BIJ DE AANSTAANDE IJZERBEDEVAART Het is voldoende bekend dat de XIXf Ijzerbedevaart in hoofdzaak zal gewijd worden aan de inhuldiging van duizen den namen uit honderden gemeenten van het Vlaamsche land. Waar vorige jaren enkele vooraanstaan de Vlaamsche strijders herdacht werden als zinnebeelden van het offer voor hun ideaal, daar zullen thans op bijzondere wijze vereerd worden de meest onbeken den, maar daarom niet minder edelmoe dige jongens uit al de lagen van ons volk. Het Comité der Ijzerbedevaarten vraagt dat elke gemeente een toelage zou stem men voor het bijschrijven van AL de na men der gesneuvelden van hun vroegere inwoners. Waarom? Omdat het gezamenlijk aantal dienen moet tot het inscherpen van de overtuiging wijze tot massamoord voert en daarom nooit meer oorlogieders levensleuze worden moet. Waarom wordt de VOLTALLIGE lijst gevraagd en elke onvolledige lijst princi pieel geweigerd? Omdat een onvoltallige lijst een ver minking is van de waarheid, een verval- sching van de geschiedenis en omdat wij, oud-strijders, van de gemeentelijke over heid eerbied eischen voor het volledig offer van onze IJzerdooden. Wij willen in de IJzercrypt gemeente lijsten met historische waarde tot les voor de nageslachtenen wij dulden dus geen vervalschte geschiedenis. In al de kazernen werden er gedenk- steenen ingemetseld waarop voorkomen. AL de namen van de dienstplichtigen die sneuvelden en toevallig tot- het daar ge kazerneerde regiment behoorden, ook zon der dat velen ooit dat militair gebouw hebben bewoond, Aan de naaste familie leden werd niet gevraagd of ze er mee instemden. In sommige spoorstations oL anderz rijksgebouwen prijken ook de namen van alle gesneuvelde beambten, zonder voor afgaande toestemming van de familie. in vele gemeentelijke en vrije scholen werden oud-leerlingen gehuldigd om hun levensoffer, zonder aanzien van persoon lijke voorkeur o£ afkeuring vau de naast- bestaauden. In tal van kerken werd een gedenkplaat ingezegend van gesneuvelde „rochianen, zonder dat de, misschien vrijzinnige, fa milie werd geraadpleegd. Zoo ook hebben thans reeds meer dan twee honderd gemeenten uit het Vlaam sche land in hun raadszittingen de uoo- dige toelage gestemd, voor de voltallige lijst van hun gesneuvelden aan te bren gen in de crypt van den IJzertoren. Wie nog weigeren zou ecu dergelijke toelage te stemmen tot het inmetselen van van ALLE namen der gesneuvelde dorps- genooten. die zou blijk geven van poli tieke kleingeestigheid, waarover hij bij de aanstaande gemeenteverkiezingen reken schap zal te geven hebben. Wie op deze dagen nog niet bewust is dat de Vlaamsche bevolking gewonnen is voor de gezamenlijke hulde in de IJzer- vlakte, toont dat hij niet langer het ver trouwen verdient van hen aan wie hij zijn mandaat te danken heeft. Solidair met zijn volkmoet in da den omgezet worden, wil het geen leugen zijn. Solidair met zijn volk is de eisch van onze dagen, is de plicht van iederen ge meenteraad en van elk zijner leden. Solidair met zijn volk in den strijd tegen de massamoord, bij de nagedach tenis van de slachtoffers van den «laat- sten> oorlog, bij de huldiging vau de eer ste tienduizend namen in de crypt van den IJzertoren. B. Y. VOOR DE XIX' IJZERBEDEVAART. ALLE VLAAMSCHE OUD-STRIJDERS- VLAGGEN NAAR DIKSMUIDE'. Dit jaar zuilen de Vlaggen wederom een bijzondere beteekenis hebben. Hon derden Voasen-vaandels moet:n te Diks- muide hun kleurenhulde brengen aan de herdachte volksjongens. Zij zullen dit maal. gedurende gansch de plechtigheid op den IJzerdijk links en rechts van den Toren als eerewacht opgesteld worden en na de Bloemenhulde een optocht doen rondom het monument. Daarom mag dit jaar geen enkele Vlaamsche oud-strijders- vLag afwezig zijn! ALLEEN DE VLAAMSCHE OUD- STRIJDERSVLAGGEN zullen de eere wacht vormen rondom den IJzertoren. DE BLOEMENHULDE. - OPROEP Op het voorloopig programma zien onze bedevaarders, ender n' 11 de bekroning vau den IJzirto.en met eene algemeen bloemenhulde. Dit jaar, bij de hulde aa. ai onze volksjongens, zal dus de Bloemen hulde hit hoogtepunt worden in de plech tigheid. Daarom doet het comité van n. af reeds, een gansch bijzonderen cproej. opdat op 21 Augustus a. s., een macht vat. Bloemen rondom den IJzertoren zou wor den aangebracht. Blcennn der streek, vanaf het nederigste heibloempje tot de heerlijkste rozen, zullen ln hun kleuren en geuren d:n adem der geboortestreek met zich brengen cn een waardige hultk zijn aan al onze dierbare gesneuvelden. Alia Verenigingen of particulieren, dit bloamen wenschen aan te brengen, wor den verzocht deze met een strik te voor zien, met naam van den schanker. Ver leden Jaar was men niet uitgesproken over de prachtige Bloemenhulde. Dit jaar, meer dan ooit, zal de Bloemenhulde Lts eenig: zijn! Draagsters of dragers van Bloemen moeten, om toegelaten te wordan ln de bijzondere omheining, in bezit zijn van de geie kaart B. Men gelieve deze kaarten zoo spoedig raog£lijk op het Bedevaartsekretariaat te Diksmuide aan te vragen. <E333Biias!icaH£S£*BBaaaB3asat GE Z1JT OVER ONS BLAD TEVRE DEN! NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND, ZOO STEUNT GE ONS. - DANK EROM. Het C. O. V. van België is lang geen onbekende meer. Uit den nood der tijden gegroeid tot een echte gemeenschap, 'S het zich gaan vestigen in alle deelen van het land, terwijl Vlaanderen de vrucht baarste grond is, waarop zijn takken weelderigst tieren. NAAR BRUGGE Onze landdag te Brugge staat heele- maal in het teeken van de driedubbele be kommernis van het C. O. V.: én de gods dienstige, én de cultureele, én de mato- rieele. Als eerste en hoogste daad van ons congres stellen we: de heilige Mis. waar mede de landdag ook aanvangt. We wil len door den groeten Meester en Opvoe der den Vader hulde en dank brengen, den Geert om hulp en verlichting smeeken. Wordt het niet voor ieder duidelij ker dan ooit, dat het gemis aan medewer king van het huisgezin met de school een factor van mislukking is in de opvoeding? Hoeveel vooroordeeien tegen de school blijven nog gangbare munt in den huis kring? Practische middelen op te zoeken om toenadering te bewerken tusschen Huis en Schooi is een eerste doel van het Congres. De zedelijke verantwoordelijkheid is in rechtstreeksche verhouding tot de waarde van de opvoeding als zoodanig. De christelijke onderwijzers nemen die volledig op en dragen ze met verlicht be- rcepsgeweten. Dcch buiten die zedelijke is er ook een burgerlijke verantwoordelijk heid. welke des te grooter tf, omdat de materie door den onderwijzer bewerkt er een levende is. Met het recht van eiken burger willen de onderwijzers volledig ge dekt zijn tegen de burgerlijke verantwoor delijkheid. Geen geestelijk werk kan gedijen in een atmosfeer van misnoegen en stoffelij- ken kommer. Het werk der opvoeding bij uitstek eischt blijheid en gerust gemoed als gedegen grond tot rijke vruchten. C. O. V. zal te Brugge vastberaden zijn eischen stellen, zijn actie vastleggen en aantoonen dat ook in het gebruik der staatsfinanciën ern waardschaal te volgen is. Wij voor Kir.d en Natie, de Natie voor ons. AAN DE WEST-VLAAMSCHE C. O. "'.ers. Uit de andere Vlaamsche gouwen en uit Wallonië zijn bij het inrichtend Co mité reeds honderden inschrijvingen toe gekomen. Maar de West-Vlaamsche C. O. V.ers vormen er de massa-congressisten. Opvoedsters en opvoeders van West- Vlaanderen, wij voor wien de afstand geen belet is, wij die zelfs 's avonds den thr - kunnen bereiken en 's anderen- da?. _s terug op post zijn, we zullen ce Brugge komen getuigen van ons geloof, onze hoop en onze liefde voor onze idea len en voor het C. O. V. en het C. O. V. zal ons helcen de vruchten plukken ten bate van de christelijke opvoeding van het Kind. C. O. V. W.-VI. (Samenspraak tusschen Vrouw Somers en Meester Goedaert). M. De straat is voor de kinderen een slechte en gevaarlijke school!... V. Maar 't is vacantie, Meester; de kinderen mogen nu wel eens ravotten; z'hebben het al zuur genoeg binst den schooltijd en later nog meer op 't werk!... Als zs slecht worden, 't is dat er in zit... M. Maar Vrouwtje toch, weet u niet dat kinderen, ook de schoolverlatende, nog de kontrool, de leiding en den steun der ouders niet kunnen missen! V. Tut, tut... Meester!... Mijn kin deren mogen van het leven genieten. Waarom ze zoo kort houden, en ons er slavingen van gemaakt, ds- vacantie is voor ons de lastigste tijd, we staan er mede geplakt! M. Vrouwtje Somers, zoo vlug niet en vooral zoo onverstandig niet spreken over den kostelijksten schat dien gij bezit, uw kinderen! Versta wel: van het leven genieten!... Ja zeker, het goede, het schoo ne, het blije gezonde leven van lichaam en van. ziel, wat deugd en vreugd meebrengt, zoo voor ouders als voor kinderen. Daarbij de moeders mogen ook de slavinnen niet zijn van hun kroost, maar den schutsengel wezen, ja de koningin die troont aan den huiselijken aard... Vacantietijd lastige tijd... Inderdaad, zoowel voor de kinderen als vooi de ouders, als men den tijd niet weet deugdelijk en aangenaam door te brengen, met gezellige bezigheid te ver- schallen! V. -- Hoe kunnen wij onze kinderen be zighouding geven, Meester... Mijn man is op 't werk; ik heb mijn doening met het huishouden er» 't kleintje van 3 maanden? M. Wel Vrouw Somers... Hebt ge geen werkjes uit te voeren in en rond de woning of in den tuin, of op het land? Jongens en meisjes steken gaarne een handje toe. Ze werken en peu.eren dol graag... probeer maar eens. Zend uw kin deren iederen dag naar de H. Mis... leg voor uw meisjes naaldwerkjes aan. Geef hen gcede boekjes ter lezing, laat ze tee kenen... prijs hun werkjes en moedig ze veel aan. Bij goed weuer ga eens wande len met uw kleuters... kinderen gaan zoo gaarne mee met vader cn moeder!... V. Ja Meester, voor kinderen op den bu-tsn geloof ik wel dat het gemakkelijker gaat om werk en entspanning te vinden rond moeders deur cn t lande. Maar voor ons, w,j won-n in stad op c apperte- ment en hebben zelfs geen koerke om op te spelen. Wij, cn velen met ons, moeten daar- wel de kleiner» de straat opjagen om toen wat lucht en beweging te geven!... M. Maa. Vrouw Scmers toch, weet ge dan nie:, dat er in de meeste steden tn in belangrijke dorpen openlnchtpleinen cn vacanticp tronaten bestaan, dank zij goede zorgen van de geestelijkheid in ons Bisdom. Weet ge niet dat onze christelijke mutualiteiten openluchthuizen h.bben b.V. te Westende, alwaar de kinderen geduren de het verlof acht dagen aan zee voor ge ringe onkosten kunnen verblfven?... Er of al die inrichtingen goed doen vooral aan de stedelijke kinderen! V. O! nu weet ik waarheen met mijn kinderen binst dat zoo lang verlof. Kunt ge mij over die vacantiepatronaten nog wat nader inlichten, Meester? I.I. Wel, buiten de stad of de kom van de gemeente werden reeds t 'allen kan te" gronden gehuurd of gekocht, als be graasde en bebloemde parken ingericht, - mr allerhande speien staan: molens, rennen, wippen, turntoestellen, enz. Ook waschplaatsen, eet- en drinkzalen, W. C. enz., zelfs Radio en Kinema. Geestelijke oefeningen, aangename wandelingen die nen als afwisseling. V. Maar wat 'n geluk voor onze kin deren!... En wie bestuurt die inrichtingen en hoe kunnen wij onze kinderen daar heen krijgen? M. Dit edel schoon werk kwam tot stand door de bemiddelende zorgen van de geestelijke overheid, die hare semina risten en oudere studenten hiermede be last. Ook de onderwijzers en onderwijze ressen, de katholieke aktieleden van bur gers en werklieden, allen helpen hierin mede, brengen de kinderen bijeen, bewa ken en leiden de spelen en helpen ze huis waarts keeren. V. 't Is toch ongelooflijk schier! Maar zoo'n inrichting moet veel kosten aan de inrichters en aan de uitbaters? M. Zekerlijk is de uitwerking van zoo'n grootscheepsche maar toch zoo hoogst noodige opvatting zwaar aan gel delijke offers, zoowel van wege de mild dadige personen, als van wege sommige openbare besturen, die de noodzakelijk heid van de vacantiepatronaten inziende deze helpen steunen. We zijn nog maar enkele jaren begon nen en verhopen in zoo korten tijd mo gelijk overal dergelijke patronaten te zien tot stand komen. Voor nadere inlichtingen kan men zich wenden tot: Secretariaat der Openiiicht- werken van het Bisdom BruggeSint Salvatoorskerkhof, 15, te Brngge. V. Zekerlijk stuur ik er mijn kinde ren heen. Meester... Wat al dank zijn we onze geestelijkheid verschuldigd. Wat voei ik me fier te kunnen meewerken cn te steunen al de initiatieven genomen tot vrijwaring onzer kinderen. M. Dat is wel Vrouw Somers!... Ja, alwie de kinderen aan huis niet degelijk kan te werk stellen en ontspanning ge ven, sture ze maar naar de patrcna.en. Deze openluchtpleinen zijn een dringende noodzakelijkheid tot de asdelijke en gods dienstige bescherming, alsook de verstan delijke en lichamelijke ontwikkeling on zer kinderen gedurende de zoo lange va- cantiedagen! G. O., W.-VI. liet reusachtig Amerikaansch water vliegtuig «Hawaii-Clipper» dat den dienst verzekerde tusschen Californie en Manil la, t.t.z. tusschen de V.S. van Amerika en de Philippijnsche eilanden, is verdwenen na het eiland Guam, van de Mariannen- groep, verlaten te hebben. Het vliegtuig kon plaats bieden voor een 50-tal passagiers. Aan boord waren slechts zes passagiers benevens de 9-kop- pige bemanning. Onder de reizigers be vond zich een rijke Chinees die geld mee droeg tot steun van China. De mogelijkheid werd opgeworpen als zou een bom zijn ontploft in het vliegtuig. Schepen en vliegtuigen hebben tever geefs gezocht naar het wrak. Niets kon gevonden worden niettegenstaande het vliegtuig gemaakt was om langen tijd op het water Ie kunnen blijven dobberen. Sedert verscheidene dagen worden vruchtelooze opzoekingen gedaan naar Hawaii- Clipper, de Amerikaansche vliegboot die den dienst tusschen West-Amerika en da Philippijnen verzekert. Onze foto toont de vliegboot vóór ecu zij.ie* vroegere afvaarten.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1938 | | pagina 1