KERSTDAG in Euro Kerstmis over de Wereld En waar de Sterre bleef stille staan!... KATHOLIEK WEEKBLAD VAN IEPER Zwerversbede bij de Krib Bloedige gevechten geleverd in Finland ZWARE LUCHTGEVECHTEN BOVEN DE NOORDZEE Talrijke schepen gekelderd De Duitsche Paketboot "Colombus,, van 32.000 ton vergaan ZONDAG 24 DECEMBER 1939 «DE HALLE .10 BLADZIJDEN: 50 CENTIEM.. 7* JAAR. N' 52. DE ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1940 IS VASTGE STELD ALS VOLGT: Een Kerstdag zonder sneeuw is geen Kerstdag 'm JTan al onze JJezers en Cezeressen £>alig en Vreêvol JCerslfeest In het hooge Noorden bereiken de Russen de Noorsche grens HET VERLOOP DER GEBEURTENISSEN DAG NA DAG 25 December, 12 ure middernacht! Op Vrijdag 15 December Zateraay 10 wtttmbcr Katholiek Weekblad van leper. Bureel: Boterstraat 58, IEPER. EEN POSTABONNEMENT 1940 IN BELGIE KOST: 1 Jaar 25,frank. 6 Maanden 13,50 frank. 3 Maanden 7,frank. AUt Utimetiet ii'ie vettnfaocrieKik 'S/Sfi/sp unif jaotl Dru Wier-Uitgever: SANSEN-VANNESTE. Poperinge. Tal. Popariaga Nr I. Pa.tebaekrakaniag Nr IH.Tt. TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,fr. 2 Ir. toeL v. ber. ra. adr. t bur. Kleine berichten (minimum) 4,fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 5,fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanrraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be richten tegen den Donderdag noen. IN 'T LEGER. Entwaar... aan 't Albertkanaal, op een verre gehucht buiten al Gods heiligen, wc mogen niet zeggen waar, ■liegen ze... ergens». Er is een boereknecht bij, en die vindt zijn leven niet onplezierig en zelfs confortabel. er is een beenhou- wersgast, die best de rabakols ver kent, een schilder die patatten schelt, een garcon-coiffeur d>e den leegaard scheert, un fils a papa die klaagt over de W.C.. een wever die het langdra dig vindt, een kruidenier die zijn sol de telt. een bankbediende die gewoon was aan de centrale verwarming en de eene valling na de andere betrapt, ook een brankarriier die anderszins in civiel professor is in een college, enz... Ze zullen Kerstdag vieren en réveil- lon houden. De boerin gaf een kalkoen, maar de boer mocht het niet weten. Die kalkoen, zeiden de piotten, is ten an deren met den afval van onze keu ken gevet. We kunnen toch niet trakteeren op zulken keer met kouden café en soldatenbeschuit zei de kok... En elk zorgde voor entwat. Er kwamen pakjes in van alle kanten Er was couque de Dinant van de Werkende Bie Lutti's, er was saucisse de Bou logne, er kwamen Brugsche mokken, enz., een heele menu, meer dan hun vrouwen en kinders zouden krijgen thuis. En ze gaan 't al broederlijk deelen. De brankardier kon den embargo heffen op cenige fiesschen Pommard van uit den kelder der pastorij, die onder water stond. Maar. had hij ge- zeid: «Mannen, het is niet genoeg te zorgen voor het ravitaillement van het lichaam, we mogen ook onze ziel niet vergeten en er is Nachtmis in de hofsteê. De mannen peinzen op thuis, op den Kerstboom en de Nachtmis in de pa rochiekerk. Er wordt dezen avond geen arm Vlaamsch verteld en op het uur dat ze anderszins al ronken onder de sarge. is alles stil. Ftille Nacht, alles wacht. Het is niet spectaculair maar toch zoo aandoenlijk. Et dire qu'on était si ben a s'mal- son zucht de soldaat van de Wals pa ys. In de grootje boerekeuken is er een altaar opgericht en de priester-bran- kardier doet de Nachtmis. Adeste! wordt, gezongen. De Wale geeft het af: II est né le devin en fant. Het wordt een hemel in die binnen kamer. Papier d'armenie brandt voor wierook. Vurig bidden allen. De Consecratie is een ware Kerst mis, ze verstaan het diep. De groote gebeurtenis neemt plaats waarvan de oorlogsbulletijnen niet ge wagen: «Vrede binst den oorlog.». Zij comm.iniceeren. Hier vindt Jezus opnieuw eenvoudige schapen... men- schen van goeden wil. In de frontlijn en zone van de dood vieren zij een blijde geboorte van een kind dat in alle talen Jezusheet. De priester houdt een korte aan spraak: «Op een Kerstdag klaagde de H. Hieronymus omdat hij niets had om te geven aan het Kind Jezus. Daar liet zich een stem hooren: Hierony mus weet gij niet wat gij mij geven kunt? Geef mij uw zonde.Solda ten, mijne vrienden, gaat te biech ten. Wij weten niet wat geven. Jezus, we brengen U onze zonden, ons sol datenpaksken. s>. En dan verder... KEUKENSERMOEN. Er was geen plaats voor hen in de rijke huizen. Wij voelen nu beter aan den lijve de armoe maar ook het gelul: van Bethlehem. Wanneer wij zullen weerekeeren in ons stalleken zullen wij niet meer klagen. Sint Jozef, de brave man. was ook werkloos. Hij had een hoop comman- den en moest alles in plan laten op risico zijn klanten te verliezen en zijn affairens ten onder te zien gaan. Wij weten nu ook beter wat het is. Hij vond geen kantonnement. En geen huis te hebben valt zwaar. Overal aan te kloppen en overal wei gering hooren. Deze dagen met onze natte voeten betraDD?ld. was ons strooi als een messing. Wij hebben uren van verveling be leefd in ons kasteel-der-trek-gaten. Peinst gij, beste jongens, dat Jozef en Maria daar versch strooi vonden te Bethlehem? En als ze moesten vluchten naar Egypte dat was ook iets. daar waren ze ook niet gelogeerd gelijk prinsen. Herodes vervolgde hen. Herders! gar- de-a-vous! dat was een geassureerde brokke. een soort van Hitler in zijn tijd. Maar Jezus heeft hem toch over leefd en overwonnen. Wij zijn hier te Bethlehem, we knie len gelijk de herders, vol geloof en betrouwen voor dat Goddelijk Kindje dat on ons glimlacht. Wij zijn er geer- ne bii. We klagen en rouspeteeren dat we een beesteleven hebben. Ja, 't is waar. Maar de H. Familie had het niet beter dan wij, ter contrarie. Een oud Kerstlied luidt: «Op het strooi slaapt een God. Maria was arm, ze had geen maarte. Daar brandde geen continu. En dat Kindeken, hoe geerne gezien ook, was geen bedorven en vertroe teld suiker-Kindje. Wij die nevens den koeistal slapen weten nu ook wat het is verwarmd worden door den adem der dieren in de armzaligste grot. We wisten het reeds in de boeken en van te hooren prediken, maar zoo lang ge zelf op strooi niet ligt, weet gij niet hoe hard het is, niet waar, kameraden? Heilige Jozef, gij die het groot lot niet gewonnen hebt in uwen tijd, maar in uw miserie toch gelukkiger waart dan een millionair. leer ons, arme piotten, te vreden zijn, omdat wij christenen zijn en Jezus hebben bij ons. Waak over ons huisgezin, gij weet wat het is hoofd te zijn van fa milie, bescherm onze kinders, die op dit uur hun gebed met het onze ver eenigen. Lief Kindje Jezus, geef ons uw Kerstvrede Waarom is uw krib zoo hard En waarom lijdt ge reeds smart? Waarom in die koude grot? Is dat uw lot? In mijn armen rust voortaan Zie mijn hart; neem het aan. A B. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 12 MAANDEN: In Belgie 25 Frank Belffiach Kongo 9 Belgas Frankrijk 9 Belgas Holland 9 Belgas Alle ander Landen 13 Belgas 1 Belga 5 Belgische franken. Onze abonnementsprijs blijft de zelfde van 't vorige jaar. We rekenen erop dat al onze Abonnenten ons zullen trouw blij ven en danken Ken hierbij bij voor baat. DE UITGEVER. VOOR DE SOLDATEN geven wij voor 1940 Abonnementen aan den verminderden prijs van 5 fr. per 3 maanden. KERSTNACHT AAN DEN IJZER (Schilderij van Sam. De Vriendt - Stadsmuseum Diksmuidc.) In de nog zoo verschbakken stad Diksmuide werd voor enkele jaren op het stadhuis een museum ingericht waar ge tal van kurieuze oorlogsherin neringen uit den laatsten oorlog '14-'18 kunt bewonderen. Uren en uren kunt ge er u bezig houden... tot ge ten slotte belandt in een der laat ste zalen waar ge plots blijft stilstaan voor een zeer eenvoudig doch diep aangrijpend tafereel van Samuel De Vriendt, den stillen kunstbroer van Joe English zaliger. Het schilderij stelt voorKerst nacht aan het front. Het is een mo ment uit dezen heiligen nacht gedu rende de wreede oorlogsjaren. Uit de loopgraven stijgen van weers zijden de zachte Kerstliederen op. Geen schot meer. Heilige stilte. Aan een geweer een witte zakdoek als vre- desvlag. Een Duitsch aalmoezenier brengt een geschenk naar onze solda ten een heerlijke Monstrans in de puinen ontdekt. Daar zitten ze, alle bei geknield in den donkeren nacht, met rondom heil de mizerie van dood en vernieling... Want tussehen den Duitscher en den Piot ligt het Godde lijk Kerstkindeke te stralen in deze duisternis. Gebogen over dit hemelsche wichtje zit de eene vijand naast den anderen. Alle wrok verzwond. De gebalde vuisten vielen open om de handen te vouwen tot een gebed. Het is of de onzichtbare Kerstengelen hun paradijselijke pastorale neurien Vrede op aarde aan de menschen van goeden wille! Daar staat ge vóór, mijmerend... Vrede!... En waarom plooit dien pein- selijken Kerstlach op uw gelaat tot een bitteren trek van harde ontgoo cheling? Vrede!... We hebben het uitgekre ten, in letters van graniet gekapt op het IJzermonument, een boogscheut hier vandaan «Nooit meer oorlog! De wereld davert van het oorlogs geweld. En 's avonds ja, op den heiligen avond van Kerstnacht als gij naar de wondere leizekes van Kerstnacht, naar weidsche Kerstko ren en wondere Gloria's zit te luiste ren, komt uw kleinste broekvent en geeft bij toeval een duw aan den ra- dioknop... Ge springt gebeten recht... Maar te laatDaar roept de radio reeds in alle talen...Zooveel sche pen getorpedeerd Honderd vermis ten De vijand verloor vijftig doo- den Bom ontploft Vliegmachines neergeschoten Militaire eer bewe zen aan de dooden die ten grave wer den gedragen!... enz. enz. En een klein sikkepitje van een golflengte verder gaat het nog steeds Vrede aan alle menschen, die van goeden wille zijn!... Ge zoudt uw kleinen papvent in plaats van een lap om de ooren liever een frank voor zijn spaarpot geven nog nooit hebt ge dieper de bittere tegenstellingen van dezen tijd aange voeld... Wat hebben wij immers van dezen Vrede gemaakt! Twee duizend jaar geleden klonk deze roep over de aarde. Vijftien eeuwen heeft het oude avondland EirropS geleefd en geteerd op de leer, vaj^j^ Heilige Kerstekin- deke. Doch deze verlichte eeuw wilde een Vrede bouwen zonder Hem, die aan de wereld den eenigen Vrede bracht. Op de lippen dezer groote mannen lag steeds het woord: «Vrede!»... Doch zij weerden met wonderen schroom den naam, den stedehouder, den godsdienst van Hem, dien wij wél nog durven noemen: «Onzen Lieven Heer Jezus-Christus, den Vorst des Vredes! Arme verdoolde wereld met zijn Volkenbond en zijn Vredesoffensie ven... Arme Vredesapostelen, die op zand bouwden. Arme Wijzen uit het Westen die de Ster niet zien wilden, die den hemel van 't menschelijk droomen en be- geeren hebt gevuld met nieuwe ster ren van allesoverschitterende rasver heerlijking, met de steeds onafwend bare Poolster van 't communisme, met den zslfgenoeglijken glans van eigen belangen en zelfzucht... Om de wondere Sterre van Kerst nacht te dooven. Doch nutteloos! Op dezen hooghei ligen dag wijl de Kerstklokken luiden, wijl zooveel keerskes branden om het zoete Kerstkindeke en de moeders de blozende smoeltjes van hun kleuters hefTen tot het serene gelaat van het Jezukindje, schouwt de wereld naar het Zenith van ons diepste denken: de heldere Sterre van den Kerstdag. De wereld weet en gelooft wel meer dan ooit dat er geen Vrede komt zoo lang deze Sterre niet over de wereld staat in haar onberoerde en onge schonden klaarheid. Dat de grooten der aarde dan maar naar het Kerststalletje gaan als wel eer de drie Wijzen, en offeren: Goud, Wierook en Myhrre. Het Goud dat thans dag op dag bij miljarden wordt vergooid, het weze geofferd aan het Kerstkindeke, aan de duizenden armen die huilen van grooten honger... De Wierook die ze dag op dag hun eigen zelf, hun eigen gedachten en eigen natie toezwaaien, zwaaien ze die het Kerstkindeke toe: Glorie aan God in den Hooge.»... De Myhrre, geur van deugden, offer van menschen met onbesmette - han den, offer van ootmoed en waarheid... Treedt aan in het purper van uw hooge majesteit moderne Wijzen uit dit dwaze Europa... Treedt aan en offert: Goud, Wierook en Myhrre. Treedt aan en zingt met ons deze zachte Vlaamsche Kerstleis ze is goed en geurt als een antiek beelde ken van hout: En waar de sterre bleef stille staan, daar zijn ze alle drie binnen gegaan. Treedt aan! Ook uw moeder h'eeft U als gelukkige dreumes Kerstlied jes geleerd. Treedt aan, en neemt dit lieve lachend Vredesdichtje, draagt het naar de fronten, en legt het tus sehen de strijdende volkeren, als op dit schilderij van onzen Samuel De Vriendt och! hangt toch een copie ervan in uw werkkamers! Dan zal het eeuwenoude Kerstlied, dat eenmaal over de zachte weiden van Bethleëm weerklonk, voor ons geen droom meer zijn, geen zoete le gende, geen onbereikbare toekomst muziek, doch milde en machtige wer kelijkheid: «Vrede aan alle menschen die van goeden Wille zijn! L. J. IINII HM Kerstmis is het feest van arm en rijk, van christen en ongeloovige. Meer nog dan eenig ander kerkelijk feest, heeft het feest van de Geboorte weerklank gevon den in ongeloovige of heldensche mid dens. Kerstmis Is voor allen het feest van den huiskring geworden, het feest van vrede en goedheid. Daarbij en daarrond zijn schoone gebruiken ontstaan. Voor ons christenen blijft het stalleke het mid denpunt van het feest, maar daarnaast is ook de gewoonte om een kerstboom in de huiskamer te planten en op te sieren in voege gekomen. Wel is deze gewoonte niet In alle lan den ingeburgerd. In Duitschland is ze algemeen, in Ne derland ook. In Engeland echter siert men de huis kamer op met mistel, alhoewel daar ook de kerstboom in voege is gekomen. De kerstboom werd echter pas ingevoerd aan het hof door den Prins-gemaal Albert, uit het vorstelijk geslacht van Coburg, echtgenoot van Koningin Victoria van Engeland. De Engelschman houdt echter nog het meest aan zijn misteltak, op Kerstavond verlooft hij zich onder dien tak, een gebruik dat door den zooge- naamden kus onder den mistel bezegeld wordt. Ook kent men in Engeland zekere kerstgerechten de plumpudding en den kalkoen, die aldaar de meer Duitsche kerstmisgans vervangt. Zoo worden in Londen alleen gedurende de Kerstdagen meer dan 30.000 kalkoenen opgesmuld, die niet alleen in Engeland gekweekt wor den, maar uit Italië, Rusland en Servië ingevoerd worden. Er is nu echter veel kans dat er veel kalkoenen op het appel zullen ontbreken met dien oorlog. In de Universiteit van Oxford grijpt ook een origineele kerstprocessie plaats, op 25 De cember. Zij is echter niet voor iedereen toegankelijk, want de processie wordt in de eetzaal der Universiteit gehouden. Als de rector en de professoren in de met- marentakken versierde zaal vereenlgd zijn, treedt de rij der studenten binnen, waar van er twee den kop van een everzwijn, liggend op een zilveren schaal, dragen. Met feestelijk gezang wordt de spijs dan aan den rector voorgezet, die de laurier - Och laat mij rusten Heer, Na 't lange en treurig zwerven, Mijn handen hebben 't koud, Mijn voeten doen zoo'n pijn; Och laat mij knielen hier. En alles wil ik derven Als ik de weelde ken Eén stond bij U te zijn. Ik heb geen schatten, Heer, Geen goud om U te geven, Ik ben een zwerver maar Belaart met leed en smart; Mijn eenigste geluk Was steeds voor U te leven, En 'k offer dit U op Met 't arme zwervershart. Mijn Jezus in uw krib Aanhoor mijn schaamle bede. Mijn Schepper en mijn God Die kind geworden zijt. Ik vraag ootmoedig U In d'heil'ge Kerstnachtvrede: Daar blijve in mijn gemoed Geen schaduw bitterheid. Geen bitterheid voor hen Die mij eens deden lijden. Die mij de bete broods Niet gaven langs de baan. Die zonder liefdewoord Mij verder lieten schrijden. Door regen, sneeuw en kou Den zwerver lieten gaan... REYNOLD. «I3IMIBMBIIIHMIIIIHIIII en rozemarijnbla&djes aan de studenten uitdeelt. In Frankrijk wordt het kerstfeest uit bundiger gevierd, of liever werd het ge vierd. want ook dit Jaar zal daar de oor log de kerstviering aan banden leggen. Daar wordt Kerstmis in de groote steden vooral gevierd door middel van een ré- veillon. Men komt dan rond middernacht in het restaurant bij elkaar om dan tot in den vroegen morgen te eten en te drinken en plezier te maken en dan met zwaar hoofd en ledige beurs huiswaarts te keeren. Parijs vertoont bij den réveii- lon een merkwaardigen eetlust. Volgens eene, reeds verscheidene jaren geleden door het bekeer eener koophal gepubli ceerde statistiek, werden ervoor ingekocht: 189.698 kgr. gevogelte, 8.308 stuks wild, 200.000 kgr. bloedworst, 70.000 kgr. boter, 297.700 pond visch, 28.700 pond mosselen en kreeften, 2.000 pond wijngaardslakken en 76.000 pond vlsschen en oesters. In Frankrijk heeft het kerstfeest niet zoo zeer een huiselijk karakter, maar nood gedwongen zullen onze zuiderburen er dit jaar ook toe moeten overgaan. In Zweden ruikt alles, spreekt alles van Kerstmis. Dwars over de straten zijn transparanten gespannen, die God Jul d. w. z. Vroolijk Kerstfeestlaten schit teren. De vensters en deuren der maga zijnen zijn versierd met dennengroen en lampjes, heerlijk verlichte kerstboomen' staan op de openbare pleinen. Zelfsde autobussen die door de straten rijden, zijn met groen en licht versierd en de bestuur-!, der is verkleed als boeman. En Kerst-; mis wordt daar intiem 'gevierd rond de eeuwig groene den. In Spanje heeft men tussehen aller hande gebruiken, het bereiden van het kerstgebak Turon de almendras uit amandelen, honing en suiker. In Amerika vindt ook het kerstfeest steeds ruimer verspreiding, maar de kerst-' boom wordt daar vervangen door 'n soort altijd groene boom, die eveneens vol ge-" hangen wordt met lichtjes en geschen ken. In Ierland vormt het religieuze gebeu ren de hoofdschotel van het feest, als we het zoo mogen zeggen. Op kerstavond, blijft het licht in het venster ontstoken, en wordt de deur niet gegrendeld, opdat het heilig Paar, dat in dien nacht 'n on derkomen zoekt, niet vergeefs zal klop pen. Evenals in de Germaansche landen, zegt men ook daar, dat in den Kerstnacht de bijen gonzen en de beesten in den rtal met elkaar spreken. In Italië, zijn er enkele schoone ge bruiken. Wel is er niet zoozeer sprake van een huiselijk Kerstfeest, wel vineit men daar alleen de kerstboom in hotels en winkels, maar de groote kerken en basilieken trekken daar veel volk op Mid dernacht. En in de Franciscanerkerk Ar ea Coelite Rome komen van Kerstmis tot Driekoningen scharen kinderen, die mogen preekenvoor den Bambino. Iedereen komt onder de bekoring van die mooie vrijmoedige kinderen, die zich vol liefde tot het Jezus kindje keeren. In Ser vië viert men het Kerstfeest heel pleohdig. Kier bekleedt de eik ae plaats van den kerstboom. De boom wordt voor de hut neergezet om dan door met hand schoenen bekleede handen naar binnen gedragen te worden. Op den haard moet dan de boom langzaam verkolen, op een klein stukje na, dat in het voorjaar een goeden oogst moet aanbrengen. Op Kerst avond eet men geroosterd varkenvleesclt, en als men uit de kerk is teruggekomen voor de kerstviering, wordt de kerstkock aangesneden. Zoo viert men het Kerstfeest over heel de wereld. Overal heeft het leest eigen aardige of schoone gebruiken doen ent- staan, in de Noorsche landen, b.v. zet men in den Kerstnacht een korenschoof buiten, opdat ook de vogels warmte en voedsel vinden in den Heiligen Nacht. Wij christenen, wij moeten de schoonste ge bruiken in eere houden de H. Mis van Middernacht, de schoone kerstviering thuis, iu den gezelligen familiekring, roept ons naar de Middemachtmis, waar Kris- tus, den Zaligmaker, opnieuw over or.s aarde zijn Vrede aan de menschen van goeie wilkond maakt. Dc eerste koude dagen hebben ovbr Midden-Europa de Kerststemming meege bracht. Zwitserland staat opnieuw in volle pracht «Weihnacht» af te wachten. Maar dit jaar zal die «Weihnacht» niet meer dezelfde zijn als verleden jaar... toch b iift de vredestemming in de natuur... sneeuw zette baar landschap in feesttooi... alles was er kalm, in echte vreêvolla Kerststemming. 7.>v ARE OGlAilTKN IN FINLAND. LUCHTGEVECHT BOVEN DE NOORDZEE. In Finland werden zeer bloedige ge veenten ge.everd, bijzonuerlijx bij Sana waar auncnaeu Kussen zouden wegge maaid zijn geweest. Een nieuw Russisch oiiensiei worat verwaait in het Noorden. Toivajaervi werd gebombardeerd en in vuur en vlam gezet. In de Karelische landengte werden talrijke Russische tanks vernielu. Bij Toivajaervi werden twee Rusiscüe regimenten bijna totaal uitge roeid. Het blijkt dat ae Russen slecnts hun troepen van de tweede reserve in Unie heboen gesteld in Finland en zijn beste soldaten houat op een ander punt van de grens. De Russen maakten nog maals georuik van gas. Finland betaalde nogmaals de afkorting op zijn oorlogsschuld aan Amerika. Was hington verklaarde evenwel dat dit geld zou gebruikt worden ten bate van Fin land. Engeland zal groote hoeveelheden wa pens zenden naar Finland. Te Lausanne hadden ook betoogingen tegen Rusland plaats. OP HET WESTERFRONT strijd on der verkenners. Engelsche bommenwerpers vielen Duit- scne enanüen aan, waar basissen voor .«aterviiegiuigen zijn aangelegd. Een vin nig luchtgevecht nad plaats. Naar de Du.tscneis weraen lu tan de 20 Engel- ocne vueg tuigen neergescnoten en moest slecnts ton uuitscn. vliegtuig landen op zee. Naar de Engelschen werden vier DUitscae en drie Engelsche vliegtuigen vernield. Het D. N. B. meldt dat in Turkije een leger bestaande uit 4OU.000 Franschen, <10.000 Engelsenen en 500.000 Turken wordt op de voet gebracht om den strijd tegen Rusland aan te binden. OP ZEE vergingen andermaal verschei dene schepen. De Noorsche boot «Foina liep op een mijn en zonk; er zijn talrijke vermisten. Het Duitsch schip -Dussel- dorf- werd door ae Engelschen gepraaid en in beslag genomen. Een andere Duit sche boot, de - Adolf Leonhardt» werd door de Duitsche bemanning zelf tot zin ken gebracht toen Engelscne oorlogsbo dems opdaagden. Uit Londen wordt nog het verlies ge- meid dat twee andere Engelsche en een Grieksche boot omkwamen. In Engeland kwamen de eerste ma rinesoldaten uit New-Founciland toe wijl Australië 10.400 vliegers voor Engelana zal opleiden. REDE VAN GRAAF CIANO. IN FINLAND LiJDr.N l/r, uJSSlN OCIHvOmlLIJRE YLRLifcZEN. i INLAND NOG STEEDS Ui.REiD TE ONDERHANDELEN. Voor de Itoliaanscne Kamer heelt Hr Ciano, Itahaanscn Minister van Buiten- laiidscne Zaaen, een zeer oeiaugnjae re de gehouden waarin hij een uiteenzetting gaf van de Itaiiaanscne buitenianuscue poiitiek. Deze rede kwam op volgenae punten neer liaiië biijit het ah^oorü met Duitschland getrouw, natie bujn ook het anti-kommincern-pakt getrouw. Ita lië houdt er niet aan een neutraai Bai- kanblok op te richten. Italië biijit waax- zaam tegenover liet Kommunisme. Italië blijft steeds bereid ieders vredespoging te steunen, houdt zijn eigen eischen ge stand, biijit altijd bereid te strijden voor zijn belangen zoowel te water, te lande als in de lucht. Zie vervolg op vijfde blad. Zoowel in de grootste kathedralen ais in de kleinste dorpkerkjes zullen talrijke geloovigen de Middemachtmis gaan bij ..enen om één en denzcifJe.s V rede-God te gaan aanbidden. Inniger dan ooit ruiten de gebeden om vrede ten hemel op stijgen, nu vooral in deze zoo kritische tijden. Heer, maak dat al onze jongens gaaf en gezond naar ziel en lichaam terugkecren zal menig moeder in dem stillen nacht tot het Kerstkindje vragen. Waren allen vereenigd rond die kribbe» nooit ïuaden x« mekaar uitmoorden»

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1939 | | pagina 1