De
Admiraal Graf von Spee„ voor Montevideo door
eigen mannen gekelderd
Kapitein Langsdorff pleegt zelfmoord
De Italiaaasche Versten op
bezoek bij tiea N. Vader
li
De Bemanning gered
De Aangespoelde
Walvisch te
Oostduinkerke
Het lot van een der Duitsche vestzakschepen
eed tornier zonder valling,
spreekt zijn laatste woord
Z. H. De Paus zaf eea tegenbezoek brengen
LIEFDE LAAT ZICH NIET SCHEIDEN DOOR GRENZEN
NIEUWJAARSZENDINGEN
-
Bijvoeg! aan DF POPERINGENAAR en «DE HALTE van Zondag 24 Pet-ember 1939, Vr 5*.
pr ADMIRAL GRAF VON SPEE TE
MONTEVIDEO BINNENGE VLUCHT
Na een kriustoeht van circa drie maan
den duur, waarbij het schip zich in hoofd
zaak ophield in het Zuidelijke gedeelte
van den Atlantischen en Indischen
Oceaan is het Duitschc vestzakslagschip
Admiral Graf Spee dan eindelijk door
een Britsch kruiser-eskader voor den
mond van de La Plata-rivier tot een ge
vecht gedwongen. Wellicht waagde het
Duitsche schip na de zeer voorzichtige
houding, welke het tot nu toe aannam,
nu eindelijk een poging om het drukke
scheepvaartverkeer in de nabijheid der
havens van Argentinië en Uruguay op te
zoeken, in de hoop met meer succes tégen
den Britschcn zeehandel te kunnen op
treden.
Uit de berichten is te lezen, dat de
Admiral Graf Spee13 December te
zes uur 's morgens werd aangevallen door
de Eritsche kruisers Exeter Ajax
en Achilles De Exeter en «Ajax»
behoorden voor den oorlog reeds tot de
Zuid-Amerikaansche divisie van het 8e
kruiser-eskader, dat gestationneerd was
op het Amerikaansche en West-Indische
station, de Achillesbehoorde tot het
Nieuw-Zeelandsche eskader, doch is in
verband met de jacht op het Duitsche
schip klaarblijkelijk aangetrokken naar
de Zuidelijke Atlantische Oceaan.
De Admiral Graf Spee is een pant
serschip, zooals Duitschland er drie heeft
gebouwd, onder de beperkingen van het
Verdrag van Versailles. Dit verdrag stond
Duitschland 6 pantserschepen toe, welke
echter niet grooter mochten zijn dan
10.000 ton en geen zwaarder geschut
mochten voeren dan 28 cm. Binnen deze
perken wist Duitschland drie betrekke
lijk sterke schepen te bouwen, de
c DeutschlandAdmiral Scheeren
Admiral Graf Speebewapend met 6
moderne 28 cm. kanonnen, welke projec
tielen verschieten van 300 K. G. gewicht
en met een snelheid van 20 mijl, welke
werd verkregen door dieselmotoren van
een geheel nieuw ontwerp. Dank zij de
dieselmotoren, welke zeer weinig brand
stof gebruiken, hadden deze Schepen een
zeer grooten actie-radius. Men zag in hun
verschijning dan ook een groot gevaar
voor de handelswegen, want met hun
zware geschut zouden zij alle kruisers de
baas zijn, terwijl hun groote snelheid
hen in staat zou stellen slagschepen te
Ta Montevideo werden de overleden Duitschers door hun wapenbroeders ten
grave gedragen.
teitsrecht niet langer dan 24 uur binnen
de neutrale haven zal mogen verblijven
en geen aanspraak zal mogen maken op
een langeren termijn voor herstel van de
zeewaardigheid. Verstreek deze termijn,
zonder dat de Admiral Graf Spee uit
loopt, dan moest het schip geïnterneerd
worden.
TE MONTEVIDEO WERDEN TALRIJKE
GEVANGENEN ONTSCHEEPT
Eens de haven van Montevideo binnen
werden 9 ingenieurs, 25 officieren, waar
onder de commandanten van de Engel-
w%
i
Aan boord van de «Admiraal Spee» bevond zich een vliegtuig dat met een lcata.
fult de lucht ingezwaaid kon worden. Op foto hierboven zien we wat er nog na
de beschieting van de Soee van het vliegtuig overbleef. Motorkop en staart,
evenals de vleugels werden afgeschoten.
ontloopen. Alleen de slagkruisers, waar
van er slechts enkele in de wereldvloten
te vinden waren, zouden hen in snelheid,
loowel als in bewapening, overtreffen.
ZWARE BEWAPENING TEN KOSTE
VAN DE BEPANTSERING
Evenwel vergat men bij deze beschou
wing, dat bewapening niet alleen den
doorslag geeft in een gevecht, doch dat
het pantser ook een groote rol speelt. Oin
aan een betrekkelijk klein schip van
10.000 ton een zware bewapening te kun
nen geven, hadden de Duitschers het
pantser licht moeten maken. Deze sche
pen zijn dan ook niet zwaarder gepant
serd dan een kruiser, zij kunnen dus wel
slagen uitdeelen, doch geen slagen incas-
seeren, evenmin als een zware kruiser
dat kan. Tegenover dien kruiser hebben
zij echter het nadeel van een geringe snel
heid, zoodat de kruiser het in de hand
heeft te vechten of niet.
Het gevecht bij de Rio de la Plata geeft
van deze eigenschappen een duidelijke de
monstratie. De Britsche kruiser Exeter
is een zware kruiser van 8400 ton, met
een snelheid van 32 mijl en een bewape
ning van 6 kanonnen van 29,3 cm. welke
projectielen verschieten van 125 K. G.
gewicht. De kruisers Ajax en Achil
les zijn lichte kruisers van 7000 ton, met
een snelheid van 32,5 mijl en een bewa
pening van 8 stukken van 15,2 cm. weike
projectielen verschieten van 45 KG. ge
wicht. De pantsering van al de kruisers
is licht, wel bestand tegen 15 CM. pro-
sche booten, en 21 zeelieden, allen En-
gelschen gevangen genomen aan boord
van schepen die door de von Spee wer
den getorpedeerd, terug in vrijheid en
onder de hoede van den Britschen con
sul geplaatst.
Die lieden wisten te vertellen dat zij
goed behandeld werden aan boord van
de Graf von Spee dat Kapitein Langs
dorff heel vriendelijk was met de gevan
gen genomen kapiteins en zich soms er
mede onderhield. Die lui speelden met de
kaart toen het gevecht plaats greep.
HET AANTAL SLACHTOFFERS EN
DE OPGELOOPEN SCHADE BIJ
HET GEVECHT
Het waren dus de Graf von Spee en
de Exeter die het meest getroffen wer
den.
Naar kon vastgesteld worden te Mon
tevideo werd het Duitsche oorlogsschip
herhaaldelijk geraakt. Verschillende gra
naten doorboorden zijn toren, zijn wan
den, wijl het aan boord zijnde vliegtuig,
de luchtafweerkanonnen, de schijnwer
pers, de afstandmeters, verder ook de
keuken, enz. erg beschadigd werden. 36
Matrozen werden daarbij gedood en een
60-tal anderen gewond. De gesneuvelden
werden plechtig ten grave gedragen te
Montevideo. Ook de gewonden werden
aan wal gebracht.
De Exeter werd ook nogal zwaar toe
getakeld. Niet min dan een 50-tal vol
treffers raakten liet schip. Het kon even
wel zee houden en vaarde af naar de
Falkland-eilanden om er hersteld te wor
den. Aan boord werden er 100 matrozen
gedood en gewond. Het meest hunner
zouden evenwel gedood zijn.
De Ajax en de Achillesliepen
minder averij op en bleven slagvaardig.
Aan boord van de «Ajax» waren 7 en
van de Achilles4 matrozen gedood en
een 5-tal gewond. De moed der Engel-
schen werd in Amerika ten zeerste ge
prezen.
DE OORLOGSBODEM MOEST ZONDAG
MONTEVIDEO VERLATEN.
ENGELSCHE EN FRANSCHE
VERSTERKINGEN AANGEKOMEN.
Met koortsige haast werd door de Duit
schers gewerkt om hun schip te herstel
len. De scheepsbouwers van Montevideo
weigerden intusschen mede te werken aan
de herstellingswerken. Allerlei voorraad
werd opgedaan.
Alle mogelijke stappen werden van
Duitsche zijde ook gedaan om te verkrij
gen dat de Graf von Speeheel wat
langer zou mogen verblijven.
De neutraliteitswetten bepalen echter
dat een oorlogsbodem zich niet langer
mag ophouden in neutrale havens als-
wanneer hij in staat is zee te kiezen.
Door een expert aangesteld door de
Uruguaansche Regeering werd dan vast-
dat de boot terug zee kon houden
en als laatste tijd voor vertrek werd be
paald Zondag avond te 20 uur.
De Duitsche bevelhebber werd dus voor
een moeilijk vraagstuk gesteld.
Ofwel moest hij de boot en haar be
manning laten interneeren; ofwel moest
hij zijn boot zelf tot zinken brengen; of
wel moest hij terug zee kiezen en moedig
den strijd aanvaarden, met de bijna vol
ledige zekerheid niet te kunnen ontsnap
pen aan de Engelsche bodems die op den
loer lagen.
De Achilles en de Ajaxwaren
blijven liggen voor de haven van Monte
video, maar in volle zee. 3e beschadigde
Exeter was weggevaren maar was ver
vang^ door de Cumberlandwijl de
Fransche slagkruiser Dunkerque van
26,500 ton ook ter plaatse was gekomen,
en wijl ook de zware Engelsche oorlogs
bodem Renown en het vliegtuigmoe
derschip Ark Royalmet zijn 70 vlieg
tuigen in aantocht waren. De Barham
was reeds ook ter plaatse aangekomen.
De kans was dus ten zeerste gering dat
de Graf von Spee zou ontkomen.
In een interview bracht de Duitsche
Kapitein Langsdorff hulde aan den moed
door de Engelschen tijdens het gevecht
aan den dag gelegd.
Nog wordt gemeld dat tijdens het ge
vecht een vliegtuig van een der Engel
sche kruisers herhaaldelijk zeer laag vloog
boven de von Sp;een deze bestookte
met mitraljeuzekogels.
DE GRAF VON SPEE OP BEVEL
VAN HITLER TOT ZINKEN
GEBRACHT DOOR DE EIGEN
BEMANNING
Zondag avond, te 17 uur, plaatselijke
tijd, wat overeenstemt met 20 uur in
West-Europa, moest de Duitsche oorlogs
bodem de haven van Montevideo verla
ten. Wel had men van Duitsche zijde
aangedrongen om een langer termijn te
verkrijgen, dat evenwel niet toegestaan
werd.
In den namiddag werden dan 700 leden
van de bemanning overgebracht van de
oorlogsbodem naar de Duitsche vracht
boot Tacomadie aldaar in de haven
lag en bij de Graf von Spee was ko
men te liggen.
DE ZEE IN
Te 17.15 u., lokale tijd, lichtte de Graf
von Speehet anker, en voer langzaam
ts_, ft
m
de hooge zee op, maar gevolgd door de
Tacomawijl ook Argentijnsche boo
ten kruisten in de monding van de Plata-
rivier.
De Duitsche hakenkruisvlag wapperde
in top.
Gekomen op vijf mijl van de kust, maar
nog uit de nabijheid der Engelsche en
Fransche schepen, werd de Graf von
Speetot stilstand gebrkcht. Alie nog
aan boord zijnde mannen en officieren
stapten in kleine bootjes en opgepikt door
de Tacomaof door twee Argentijnsche
sleepbooten.
Alleman van boord zijnde werd dan te
20 uur, bij middel van een lange kabel
bevolen van op een der kleine reddings-
bootjes, denkelijk door de kapitein zelf,
een mijn tot ontploffing gebracht aan
boord van de Graf von Speenaar
verluidt in de kruitkamer. Een drietal
ontploffingen volgden op elkaar en wel
dra stond de gansche boot in lichte laai
wijl de brandende olie zich nog uitstortte
op het water en er aan de oppervlakte
ook bleef branden. Kapitein Langsdorff,
van in zijn klein bootje, groette het zin
kende schip.
Later werd dat schip door golven ver
zwonden, op een vrij ondiepe plaats zoo
dat het wrak een bestendig gevaar zal
blijven voor de scheepvaart in de mon
ding van de La Plata-rivier.
Intusschen werden alle Duitsche offi
cieren en matrozen overgeladen van de
Tacoma op Argentijnsche sleepbooten
die 1.039 man overbrachten naar Buenos-
Ayres, hoofstad van Argentinië, stad ge
legen aan de andere zijde van de rivier
La Plata.
Tien duizenden toeschouwers hebben het
schouwspel van de ondergang van de
Duitsche vestzakkruiser gadegeslagen van
op de haven en pier.
Naar verluidt werd de Admiral Graf
von Spee tot zinken gebracht door eigen
bemanning, op uitdrukkelijk bevel van den
Rijkskanselier Hitier.
De Tacomais later teruggevaren
naar Montevideo waar de boot aangesla
gen werd en de bemanning aangehouden
wegens het verbreken van het verbod om
de haven te verlaten.
Tusschen Duitschland en Uruguay is een
zekere spanning ontstaan om het feit dat
Duitschland aan Uruguay verwijt de Duit
sche boot niet den tijd verleend te heb
ben om het noodige herstellingswerk te
doen en die houding te hebben aangeno
men onder Engelschen druk.
KAPITEIN LANGSDORFF PLEEGT
ZELFMOORD
Te Buenos-Ayres werd de gansche aan
gekomen bemanning geïnterneerd. De of
ficieren werden vrijgelaten op hun eere
woord.
In den nacht van Dinsdag op Woensdag
11. heeft de bevelhebber van de Graf von
Spee Kapitein Langsdorff, op zijn ka
mer te Buenos-Ayres zelfmoord gepleegd
door zich een kogel door het hoofd te
jagen. Zjin lijk werd gevonden liggend
op een Duitsche vlag. In een brief ver
klaarde hij het lot van zijn schip te wil
len deelen.
Anderzijds werd de bevelhebber van de
drie Britsche kruisers die den Graf von
Spee toetakelden, Commodore Harwood,
evenals de andere bevelhebbers vereere-
merkt door de Britsche Regeering.
Door de Verbondenen en door bijna al
le landen wordt deze zeestrijd als een
groote zege voor de Engelschen aanzien
en van een vernederend einde van de
Duitsche kruiser. In Duitschland wordt de
schuld van den ondergang van de vest
zakkruiser op den rug geschoven van de
onhandelbaarheid van de Uruguayaansche
Regeering.
De Engelschen -maken ook een verge
lijking tusschen het einde van de Ra-
HANS LANGSDORFF
Kommandant der Admiraal Graf ren
Specdie te Montevideo zelfmoord
pleegde.
walpindi de Duitsche hulpkruiser, die
na moedig verweer in den grond geboord
werd door een Duitsche vestzakkruiser,
en de Graf von Speedie weigerde een
laatste gevecht te aanvaarden.
Voor velen, die in de vestzakslagsche
pen de ideale handelsvernielers zagen, zal
het gevecht voor de La Plata een verras
sing zijn geweest. Voor andere deskundi
gen is het echter slechts een bevestiging
(Zie vervolg hiernevens.)
Ons steunende op de levering als zou de
aangespoelde walvisch de bultrugwalvisch
zijn, gaven we enkele speciale nota's over
dit soort walvisschen in ONS BLAD
van 26 Nov. 11.
Uit het artikel valt dus weg al wat ge
schreven werd over de bul trugwal vise h.
Van wege bet Koninklijk Natuurhisto
risch Museum van Belgie, Vantierstraat 31
Brussel, kregen we deze week den doop
brief van den walvisch thuis.
Aan dien dienst zonden we ons artikel
en ziehier wat men antwoordt
- Ik vestig eerst en vooral uw aandacht
op het feit, dat de te Oostduinkerke ge
strande walvisch niet een Megaptera
Boops is, maar wel een Balaenoptera Mus-
culus (Linné) «Blauwe vinvisch, of Ror
qual van Sibbald).
De Baardwalvisschen Bartenwale» in
het Duitsch) welke in het Noorden der
Noordzee leven, behooren tot drie geslach
ten onderverdeeld in twee families.
L Balaenidae - «Gewone IValvisschen»,
zonder rugvin, met gladden buik, ge
slacht Balaena
2. Balaenopteridae - «Vinvisschen», met
rugvin en overlangs gegroefden buik.
Geslachten Megaptera en Balaenop
tera.
Het geslacht Megaptera wordt vertegen
woordigd door den Megaptera Boops, den
Langarmvinvisch waarvan de afbeel
ding in uw artikel voorkomt.
Het geslacht Balaenoptera wordt in de
Noordzee vertegenwoordigd door vier soor
ten, waarvan de afmetingen, het gewicht,
de hoeveelheid traan die ze opleveren, als
mede het aantal baarden respectievelijk
de volgende zijn
1. Balaenoptera Acutorostrata (Lacé-
pède), Dwervinvischongeveer 8 tot
9,5 m. lengte, zelden 10,5 m.gewicht10
ton. Juiste hoeveelheid traan onbekend.
Aantal baarden 650.
2. Balaenoptera Physalus (Linné), «Ge
wone Vinvischlengte 18 tot 25 m.ge
wicht 100 tot 240 tonhoeveelheid traan
40 tot 60 vatenaantal baarden 700 tot
750.
3. Balaenoptera Musculus (Linné),
Blauwe Vinvisch of Slbbald's Rorqual
lengte 22 tot 25 m. soms tot 30 m. en zelfs
33 m. Gewicht wisselend volgens den om
vang; aldus een specimen van
23 m. lengte weegt 73 ton
27 m. lengte weegt 167 ton
30 m. lengte weegt 165 ton
33 m. lengte weegt 188 ton
De hoeveelheid traan voor een lichaams
lengte gelijk aan 22 tot 25 m. bedraagt
80 tot 100 vaten. Het aantal baarden is
720.
4. Balaenoptera Borealis (Lesson) «Noor
delijke Vinvisch lengte 12 tot 15 m., zel
den tot 16,5 m.gewicht 45 ton traan 15
tot 20 vatenaantal baarden 660.
De Balaenoptera Musculus leeft in het
Noorden van den Atlantischen Oceaan,
trekt in den herfst naar het midden van
den Atlantischen Oceaan, langs de Noord
zee om. Van 1913 tot 1926 is deze soort vier
maal gestrand op de Engelsche kusten. Op
de Hollandsche kust is ze nooit aange
spoeld. Het specimen van Oostduinkerke
is het eerste dat strandt op de vasteland-
Belgische kust.
Ik maak van deze gelegenheid gebruik
om u te herinneren dat u in de openbare
zalen van het Museum een verzameling
Walvischgeraamten zult vinden, die een
der meest volledigste is in Europa en ver
gezeld van een documentatie, opgemaakt
door een specialist van liet vak
Tot hier den Heer Directeur van het
Museum. We danken hem van harte voor
die terechtzettingen en de aanvullende in
lichtingen aan ons artikel.
Naar verluidt zou het geraamte van den
Walvisch opgesteld worden in het oceano-
graphisch Museum van Oostduinkerke,
timede met het geraamte van den kop van
den walvisch destijds aangespoeld te
Oostende. L. V. H.
GE Z1JI OVER ONS BLAD TEVRE-
DEN! - NA LEZING. SCHUIF HET
IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS.
DANK EROM.
van de lessen uit den vorigen oorlog, dat
het pantser in den strijd ter zee een zeer
groote waarde heeft. Gebrek aan pant
ser deed in den slag bij Jutland 3 Brit
sche slagkruisers in de lucht vliegen in
een strijd tegen een iets kleineren tegen
stander, die echter beter gepantserd was.
Pantser is echter zeer zwaar. Wil men een
schip sterk pantseren en bovendien krach
tig bewapenen en voldoende snelheid ge
ven, dan komt men tot een schip dat veel
grooter is dan de Admiral Graf Spee
Dat wisten de geallieerden zeer goed, toen
zij de beperkingen in het verdrag van
Versailles aan Duitschland oplegden. Dat
wist ook de Duitsche regeering, toen zij
zich aan de banden van Versailles ont
sloeg, want één der eerste maatregelen
van Hitier Duitschland was, den
verderen bouw van vestzakslagschepen te
staken en over te gaan op de slagschepen
Scharnhorst en Gneisenau welke
aan een bewapening van 9 stukken van
28 CM. en een snelheid van 27 k 30 mijl
een zware pantsering paren, doch die dan
ook geen 10.000 toll meten doch 26.000.
Het was niet mogelijk 'n voldoende krach
tige pantsering te geven aan een kleiner
schip.
Donderdag 1L hebben de Italiaansche
Vorsten een bezoek gebracht aan den
Paus. Dit is de eerste maal dat de Ita
liaansche Souvereinen een bezoek bren
gen aan Paus Pius XII, en de tweede maal
dat Vorsten van het Italiaansche Konink
rijk een bezoek brengen aan den Paus ten
Vatikane.
Rome was dien dag in feestgewaad. De
straten waren volgepropt van het volk.
Beide Souvereinen werden door Paus
Pius XII ontvar-gen. Het onderhoud duur
de 40 minuten. De HL Vader hield een
korte toespraak waarin hij hulde bracht
aan de hoedanigheden en het wijs beleid
van het Huis van Savoia en ook den lof
uitsprak van de Italiaansche Vorsten die
Italië van den geesel van den oorlog heb
ben bevrijd.
Te Schoten heeft een man het twee
jarig kindje van zijn bijzaat gewurgd.
Daarna gaf de man zich gevangen.
Te Ingelmunster is de beroepsbok
ser Karei Maes, van Izegem, het slacht
offer geworden van een werkongeval
waarbij hij vier vingeren verloor en diens
volgens voor goed vaarwel zal moeten zeg
gen aan het boksen.
De Itaha&nsche Vorsten werden dan
nog ontvangen door Mgr Maglione en
bezochten daarna de St-Pieterskerk waar
na zij met hun gevolg het Vatikaan ver
lieten.
De H. Vader zal een tegenbezoek bren
gen op 28 December e.k. Dit za! de eerste
maal zijn sedert 1870 dat de H. Vader een
bezoek aflegt bij het Hoofd van het Huis
van Savoia en bij het Staatshoofd van
Italië. Dit bericht heeft groote geestdrift
verwekt in Italië.
dank zij Dampo-verkoudheidsbalsem,
die zelfs bij de zwaarste valling van
hoofd, neus, keel en borst, direct ver
lichting geeft en geneest. Gebruik tij
dens 't gure jaargetijde Dampo-hoest-
bonbons, die U en Uw kinderen be
schermen tegen infectie en kouvatten.
Verkrijgbaar bij alle Apothekers.
Dam po doos frs 5. - Pot frs 10. - Dam-
po-hoestbonbons groote doos frs 5. -
Dampo daar lucht ge van op.
N. V. Pharm.
Fabr. A. MIJNHARDT, Antwerpen.
DE KONING VAN ENGELAND
TERUG NAAR ZIJN LAND VERTROKKEN
Na de Engelsche troepen ïn Frankrijk verblijvend geschouwd te hebben is de
Koning van Engeland terug naar zijn land vertrokken. We zien hem hier te
Kales de laatste groet brengen aan de Fransche en Engelsche Overheden, dit ter
wijl het Fransch Nationaal lied wordt aangeheven.
llllllllllllllllHIIIIHIIBIillllllinHIIIIIBIIinilBSW
EEN HUWELIJK OP DE GEMEENE WEG
TE HOUTEM-VEURNE
Ballen Maurice-Jerome, van Houtem-
Veurne, was verloofd met een Poolsch
meisje, Paulina Jarzyczna, geboren te
Kramarzowka en in Frankrijk verblij
vend.
De mobilisatie kwam de mooie plannen
In den weg staan en de jongen werd op
geroepen tot 's Lands dienst en ingelijfd
bij het 9e Linieregiment.
Wachten is toch verdrietig dachten
beide verloofden en ze beslisten toch
spijts alles in het huwelijk te treden.
En de grens, die ons nu totaal en on-
meedoogend van Frankrijk afscheidt,
moest plaats ruimen voor twee verliefde
harten.
Alle moeilijkheden werden opgeruimd
en de huwelijksplechtigheden hadden
plaats Woensdag dezer week, 20 Dec., op
den gemeene weg die beide landen van
elkaar scheidt tusschen Houtem-Veurne
en Hondschoote, nabij de herberg Au
Grayaertbewoond door Mr Mevr.
Pinseel-Vercruyce, Houthem bij Veurne.
Onnoodig te zeggen dat deze zeldzame
plechtigheid tal nieuwsgierigen, zoowel
militairen als burgers, had aangelokt dit
niettegenstaande het gure weder. Het
huwelijk werd voltrokken voor de Maire»
van Hondschoote; na de plechtigheid werd
gezamenlijk een goed glas bier gedron
ken door Trouwers, Familie, Kennissen
en Belgische en Fransche Militairen
we zullen maar niet zeggen op welk grond
gebied om de neutraliteit niet in 't ge
drang te brengen en daarna mocht
het gelukkige vrouwtje haar man verge
zellen naar België, smar het kerkelijk
huwelijk voor goed gezegeld werd in het
historisch kerkje van Houtem-Veurne.
We wenschen het jonge paar goed heil
en veel geluk en zegen in het huwelijks-
levea 1 Mocht het oorlogsgevaar rap een
einde nemen en mau 3U vrouw voor goed
samenbrengen. i
KIJKJE TIJDENS DE HUWELIJKSPLECHTIGHEDEN IN OPEN LUCHT
Op onze foto ziet men de verloofden bij de tafel gezeten; de bruidegom zit op
Belgisch en de bruid op Fransch grondgebied. De stippellijn duidt de grens
scheiding aan midden de baan. De Heer Mortier Pierre (1), «Maire» van Hond
schoote en Conseiller General du Nord bad er aan gehouden zelf deze plech
tigheid te vervullen; Nr 2 is de Fransche bediende van den Burgerstand te Hond
schoote; Nr 3 is een Fransche Gendarme en Nr 4 is de képi waaronder oen
Belgische Gendarme zit; Nr 5 is een Belgisch soldaat en Nr 6 zijn Franscho
militairen. Als getuigen traden op de H. Dekeyser Julien, landbouwer te Hond
schoote en de Heer Deweerdt Edgard, secretaris aan de «Mairie» te Hondschoote.
Alles verliep met de beste verstandhouding.
Verlangt gij dat uw wenschen snel en zeker ter bestemming toekomen?
Gelieve dan uw naamkaartjes aan liet loket af te geven van 26 December af,
gefrankeerd zooals hieronder aangeduid en na zc gebundeld te hebben tot afzon
derlijke pakjes samengesteld uit
het 1", de naamkaartjes voor het postkanton
het 2°, de andere naamkaartjes voor het binnenland
liet 3°, de naamkaartjes voor het buitenland.
Gedurende de nieuwjaarsperiode is het raadzaam geen naamkaartjes te ge
bruiken voor dringende medcdeelingcn, zelfs wanneer zij gefrankeerd zijn als
brieven. 3
Binnenl. en Belgisch Neder- Ander-
Aard der verzendingen Gr. H. Lux. Kongo land landen
Brieven met enkel port 0,75 fr. 1.50 fr. 1,50 fr. 1,75 fr.
Gewone ]>ostkaarten 0,40 fr. 0,75 fr. 1,00 fr. 1,00 fr.
Prentkaarten, Kerstmis- of Nieuwjaar-
kaarten
a) Waarop alleen naam. adres, handtee-
kening van den afzender cn datum
van de verzending vermeld zijn 0,10 ff. 0,30 fr. 0,35 fr. 0,35 fr,
b) Waarop daarenboven een beleefd
heidsformule van ten hoogste VIJF
woorden voorkomt
c) Met gelijk welke geschreven meldin
gen 1. niet onder omslag
2. ouder open omslag of band
Naamkaartjes
a) Zonder vermeldingen
b) Met beleefdheidsformule van ten
hoogste VIJF woorden
c) Met om het even welke correspon
dentie
OPGELET!
1. De prent- cn postkaarten met bestemming naar het buitenland dienen op
de adreszijde gefrankeerd te worden.
2. I.et inzonderheid op het tarief toepasselijk op de in rubrieken B bedoeld#
poststukken.
0,30 fr.
0,30 fr.
0,35 fr.
0,35 fr.
0,40 fr.
0,75 fr.
0,75 fr.
1,50 fr.
1.00 fr.
1,50 fr.
1.00 fr.
1,75 fr.
0.10 fr.
0,30 fr.
0,35 fr.
0,35 fr.
0.30 fr.
0,30 fr.
0,35 fr.
0,35 fr.
0.50 fr.
1,50 fr.
1,50 fr.
1,75 fr.
jectielen, doch niet tegen projectielen
20 CM. en zeker niet tegen die van 28
CM.
EEN EERSTE STRIJDPIIASE
Toen het gevecht 's morgens om zes
uur werd geopend, ging het in hoofd
zaak tusschen de Admiral Graf Spee
en de Exeterde twee schepen met
krachtig geschut. Beiden hebben daarbij
treffers gekregen, waardoor beiden ern
stig werden beschadigd. De Exeter zag
zich dientengevolge genoodzaakt den strijd
op te geven. De Admiral Graf Spee
was echter ook dusdanig toegetakeld
er bleken 30 dooden en 60 gewonde1 te
zijn, of ongeveer 10 der bemanning -
dat dit schip de kust van het neutrale
Uruguay moest opzoeken, voortdurend ge
volgd door de beide lichte kruisers «Ajax»
en «Achilles Bij het naderen van die
kust, tegen donker worden, schijnen da
Britsche kruisers het gevecht op grooten
afstand weder geopend te hebben. De
bedoeling hiervan is vermoedelijk geweest
den nadruk te leggen op het feit, dat de
Admiral Graf Spee voor een Britsche
overmacht in Montevideo moest vluchten,
waardoor dat schip volgens het neutrali-
Zooeven komt Je Admiraal Spee de haven van
bemanning werd gered op den «Tacoma» (zie op achtergrond). Dea
genomen enkele oogenbiikken voor den Admiraal Spee door den Duitschen
kommandant zelf van op afstand de lucht zou worden ingeblazen-
Kommandotoren en gevechtsmast van bet pantserscbip «Admiraal Graf von Spee»
nadat hij door de Engelsche slagschepen beschoten werd. De door de obussen
aangebrachte gaten (met ronde errond) zijn duidelijk op foto merkbaar. Ce schade
en het buitengevechtstellen van dit schip ligt niet bij die openingen maar wel bij
bet ontploffen der obussen binnen in den kommandotoren zelfl
De Engelsche zware kruiser, den «Exeter»,
die het eerst met den «Admiraal Graaf von
Spec» aan het vechten ging.