De Admiraal Graf von Spee„ voor Montevideo door eigen mannen gekelderd Kapitein Langsdorff pleegt zelfmoord De Italiaaasche Versten op bezoek bij tiea N. Vader li De Bemanning gered De Aangespoelde Walvisch te Oostduinkerke Het lot van een der Duitsche vestzakschepen eed tornier zonder valling, spreekt zijn laatste woord Z. H. De Paus zaf eea tegenbezoek brengen LIEFDE LAAT ZICH NIET SCHEIDEN DOOR GRENZEN NIEUWJAARSZENDINGEN - Bijvoeg! aan DF POPERINGENAAR en «DE HALTE van Zondag 24 Pet-ember 1939, Vr 5*. pr ADMIRAL GRAF VON SPEE TE MONTEVIDEO BINNENGE VLUCHT Na een kriustoeht van circa drie maan den duur, waarbij het schip zich in hoofd zaak ophield in het Zuidelijke gedeelte van den Atlantischen en Indischen Oceaan is het Duitschc vestzakslagschip Admiral Graf Spee dan eindelijk door een Britsch kruiser-eskader voor den mond van de La Plata-rivier tot een ge vecht gedwongen. Wellicht waagde het Duitsche schip na de zeer voorzichtige houding, welke het tot nu toe aannam, nu eindelijk een poging om het drukke scheepvaartverkeer in de nabijheid der havens van Argentinië en Uruguay op te zoeken, in de hoop met meer succes tégen den Britschcn zeehandel te kunnen op treden. Uit de berichten is te lezen, dat de Admiral Graf Spee13 December te zes uur 's morgens werd aangevallen door de Eritsche kruisers Exeter Ajax en Achilles De Exeter en «Ajax» behoorden voor den oorlog reeds tot de Zuid-Amerikaansche divisie van het 8e kruiser-eskader, dat gestationneerd was op het Amerikaansche en West-Indische station, de Achillesbehoorde tot het Nieuw-Zeelandsche eskader, doch is in verband met de jacht op het Duitsche schip klaarblijkelijk aangetrokken naar de Zuidelijke Atlantische Oceaan. De Admiral Graf Spee is een pant serschip, zooals Duitschland er drie heeft gebouwd, onder de beperkingen van het Verdrag van Versailles. Dit verdrag stond Duitschland 6 pantserschepen toe, welke echter niet grooter mochten zijn dan 10.000 ton en geen zwaarder geschut mochten voeren dan 28 cm. Binnen deze perken wist Duitschland drie betrekke lijk sterke schepen te bouwen, de c DeutschlandAdmiral Scheeren Admiral Graf Speebewapend met 6 moderne 28 cm. kanonnen, welke projec tielen verschieten van 300 K. G. gewicht en met een snelheid van 20 mijl, welke werd verkregen door dieselmotoren van een geheel nieuw ontwerp. Dank zij de dieselmotoren, welke zeer weinig brand stof gebruiken, hadden deze Schepen een zeer grooten actie-radius. Men zag in hun verschijning dan ook een groot gevaar voor de handelswegen, want met hun zware geschut zouden zij alle kruisers de baas zijn, terwijl hun groote snelheid hen in staat zou stellen slagschepen te Ta Montevideo werden de overleden Duitschers door hun wapenbroeders ten grave gedragen. teitsrecht niet langer dan 24 uur binnen de neutrale haven zal mogen verblijven en geen aanspraak zal mogen maken op een langeren termijn voor herstel van de zeewaardigheid. Verstreek deze termijn, zonder dat de Admiral Graf Spee uit loopt, dan moest het schip geïnterneerd worden. TE MONTEVIDEO WERDEN TALRIJKE GEVANGENEN ONTSCHEEPT Eens de haven van Montevideo binnen werden 9 ingenieurs, 25 officieren, waar onder de commandanten van de Engel- w% i Aan boord van de «Admiraal Spee» bevond zich een vliegtuig dat met een lcata. fult de lucht ingezwaaid kon worden. Op foto hierboven zien we wat er nog na de beschieting van de Soee van het vliegtuig overbleef. Motorkop en staart, evenals de vleugels werden afgeschoten. ontloopen. Alleen de slagkruisers, waar van er slechts enkele in de wereldvloten te vinden waren, zouden hen in snelheid, loowel als in bewapening, overtreffen. ZWARE BEWAPENING TEN KOSTE VAN DE BEPANTSERING Evenwel vergat men bij deze beschou wing, dat bewapening niet alleen den doorslag geeft in een gevecht, doch dat het pantser ook een groote rol speelt. Oin aan een betrekkelijk klein schip van 10.000 ton een zware bewapening te kun nen geven, hadden de Duitschers het pantser licht moeten maken. Deze sche pen zijn dan ook niet zwaarder gepant serd dan een kruiser, zij kunnen dus wel slagen uitdeelen, doch geen slagen incas- seeren, evenmin als een zware kruiser dat kan. Tegenover dien kruiser hebben zij echter het nadeel van een geringe snel heid, zoodat de kruiser het in de hand heeft te vechten of niet. Het gevecht bij de Rio de la Plata geeft van deze eigenschappen een duidelijke de monstratie. De Britsche kruiser Exeter is een zware kruiser van 8400 ton, met een snelheid van 32 mijl en een bewape ning van 6 kanonnen van 29,3 cm. welke projectielen verschieten van 125 K. G. gewicht. De kruisers Ajax en Achil les zijn lichte kruisers van 7000 ton, met een snelheid van 32,5 mijl en een bewa pening van 8 stukken van 15,2 cm. weike projectielen verschieten van 45 KG. ge wicht. De pantsering van al de kruisers is licht, wel bestand tegen 15 CM. pro- sche booten, en 21 zeelieden, allen En- gelschen gevangen genomen aan boord van schepen die door de von Spee wer den getorpedeerd, terug in vrijheid en onder de hoede van den Britschen con sul geplaatst. Die lieden wisten te vertellen dat zij goed behandeld werden aan boord van de Graf von Spee dat Kapitein Langs dorff heel vriendelijk was met de gevan gen genomen kapiteins en zich soms er mede onderhield. Die lui speelden met de kaart toen het gevecht plaats greep. HET AANTAL SLACHTOFFERS EN DE OPGELOOPEN SCHADE BIJ HET GEVECHT Het waren dus de Graf von Spee en de Exeter die het meest getroffen wer den. Naar kon vastgesteld worden te Mon tevideo werd het Duitsche oorlogsschip herhaaldelijk geraakt. Verschillende gra naten doorboorden zijn toren, zijn wan den, wijl het aan boord zijnde vliegtuig, de luchtafweerkanonnen, de schijnwer pers, de afstandmeters, verder ook de keuken, enz. erg beschadigd werden. 36 Matrozen werden daarbij gedood en een 60-tal anderen gewond. De gesneuvelden werden plechtig ten grave gedragen te Montevideo. Ook de gewonden werden aan wal gebracht. De Exeter werd ook nogal zwaar toe getakeld. Niet min dan een 50-tal vol treffers raakten liet schip. Het kon even wel zee houden en vaarde af naar de Falkland-eilanden om er hersteld te wor den. Aan boord werden er 100 matrozen gedood en gewond. Het meest hunner zouden evenwel gedood zijn. De Ajax en de Achillesliepen minder averij op en bleven slagvaardig. Aan boord van de «Ajax» waren 7 en van de Achilles4 matrozen gedood en een 5-tal gewond. De moed der Engel- schen werd in Amerika ten zeerste ge prezen. DE OORLOGSBODEM MOEST ZONDAG MONTEVIDEO VERLATEN. ENGELSCHE EN FRANSCHE VERSTERKINGEN AANGEKOMEN. Met koortsige haast werd door de Duit schers gewerkt om hun schip te herstel len. De scheepsbouwers van Montevideo weigerden intusschen mede te werken aan de herstellingswerken. Allerlei voorraad werd opgedaan. Alle mogelijke stappen werden van Duitsche zijde ook gedaan om te verkrij gen dat de Graf von Speeheel wat langer zou mogen verblijven. De neutraliteitswetten bepalen echter dat een oorlogsbodem zich niet langer mag ophouden in neutrale havens als- wanneer hij in staat is zee te kiezen. Door een expert aangesteld door de Uruguaansche Regeering werd dan vast- dat de boot terug zee kon houden en als laatste tijd voor vertrek werd be paald Zondag avond te 20 uur. De Duitsche bevelhebber werd dus voor een moeilijk vraagstuk gesteld. Ofwel moest hij de boot en haar be manning laten interneeren; ofwel moest hij zijn boot zelf tot zinken brengen; of wel moest hij terug zee kiezen en moedig den strijd aanvaarden, met de bijna vol ledige zekerheid niet te kunnen ontsnap pen aan de Engelsche bodems die op den loer lagen. De Achilles en de Ajaxwaren blijven liggen voor de haven van Monte video, maar in volle zee. 3e beschadigde Exeter was weggevaren maar was ver vang^ door de Cumberlandwijl de Fransche slagkruiser Dunkerque van 26,500 ton ook ter plaatse was gekomen, en wijl ook de zware Engelsche oorlogs bodem Renown en het vliegtuigmoe derschip Ark Royalmet zijn 70 vlieg tuigen in aantocht waren. De Barham was reeds ook ter plaatse aangekomen. De kans was dus ten zeerste gering dat de Graf von Spee zou ontkomen. In een interview bracht de Duitsche Kapitein Langsdorff hulde aan den moed door de Engelschen tijdens het gevecht aan den dag gelegd. Nog wordt gemeld dat tijdens het ge vecht een vliegtuig van een der Engel sche kruisers herhaaldelijk zeer laag vloog boven de von Sp;een deze bestookte met mitraljeuzekogels. DE GRAF VON SPEE OP BEVEL VAN HITLER TOT ZINKEN GEBRACHT DOOR DE EIGEN BEMANNING Zondag avond, te 17 uur, plaatselijke tijd, wat overeenstemt met 20 uur in West-Europa, moest de Duitsche oorlogs bodem de haven van Montevideo verla ten. Wel had men van Duitsche zijde aangedrongen om een langer termijn te verkrijgen, dat evenwel niet toegestaan werd. In den namiddag werden dan 700 leden van de bemanning overgebracht van de oorlogsbodem naar de Duitsche vracht boot Tacomadie aldaar in de haven lag en bij de Graf von Spee was ko men te liggen. DE ZEE IN Te 17.15 u., lokale tijd, lichtte de Graf von Speehet anker, en voer langzaam ts_, ft m de hooge zee op, maar gevolgd door de Tacomawijl ook Argentijnsche boo ten kruisten in de monding van de Plata- rivier. De Duitsche hakenkruisvlag wapperde in top. Gekomen op vijf mijl van de kust, maar nog uit de nabijheid der Engelsche en Fransche schepen, werd de Graf von Speetot stilstand gebrkcht. Alie nog aan boord zijnde mannen en officieren stapten in kleine bootjes en opgepikt door de Tacomaof door twee Argentijnsche sleepbooten. Alleman van boord zijnde werd dan te 20 uur, bij middel van een lange kabel bevolen van op een der kleine reddings- bootjes, denkelijk door de kapitein zelf, een mijn tot ontploffing gebracht aan boord van de Graf von Speenaar verluidt in de kruitkamer. Een drietal ontploffingen volgden op elkaar en wel dra stond de gansche boot in lichte laai wijl de brandende olie zich nog uitstortte op het water en er aan de oppervlakte ook bleef branden. Kapitein Langsdorff, van in zijn klein bootje, groette het zin kende schip. Later werd dat schip door golven ver zwonden, op een vrij ondiepe plaats zoo dat het wrak een bestendig gevaar zal blijven voor de scheepvaart in de mon ding van de La Plata-rivier. Intusschen werden alle Duitsche offi cieren en matrozen overgeladen van de Tacoma op Argentijnsche sleepbooten die 1.039 man overbrachten naar Buenos- Ayres, hoofstad van Argentinië, stad ge legen aan de andere zijde van de rivier La Plata. Tien duizenden toeschouwers hebben het schouwspel van de ondergang van de Duitsche vestzakkruiser gadegeslagen van op de haven en pier. Naar verluidt werd de Admiral Graf von Spee tot zinken gebracht door eigen bemanning, op uitdrukkelijk bevel van den Rijkskanselier Hitier. De Tacomais later teruggevaren naar Montevideo waar de boot aangesla gen werd en de bemanning aangehouden wegens het verbreken van het verbod om de haven te verlaten. Tusschen Duitschland en Uruguay is een zekere spanning ontstaan om het feit dat Duitschland aan Uruguay verwijt de Duit sche boot niet den tijd verleend te heb ben om het noodige herstellingswerk te doen en die houding te hebben aangeno men onder Engelschen druk. KAPITEIN LANGSDORFF PLEEGT ZELFMOORD Te Buenos-Ayres werd de gansche aan gekomen bemanning geïnterneerd. De of ficieren werden vrijgelaten op hun eere woord. In den nacht van Dinsdag op Woensdag 11. heeft de bevelhebber van de Graf von Spee Kapitein Langsdorff, op zijn ka mer te Buenos-Ayres zelfmoord gepleegd door zich een kogel door het hoofd te jagen. Zjin lijk werd gevonden liggend op een Duitsche vlag. In een brief ver klaarde hij het lot van zijn schip te wil len deelen. Anderzijds werd de bevelhebber van de drie Britsche kruisers die den Graf von Spee toetakelden, Commodore Harwood, evenals de andere bevelhebbers vereere- merkt door de Britsche Regeering. Door de Verbondenen en door bijna al le landen wordt deze zeestrijd als een groote zege voor de Engelschen aanzien en van een vernederend einde van de Duitsche kruiser. In Duitschland wordt de schuld van den ondergang van de vest zakkruiser op den rug geschoven van de onhandelbaarheid van de Uruguayaansche Regeering. De Engelschen -maken ook een verge lijking tusschen het einde van de Ra- HANS LANGSDORFF Kommandant der Admiraal Graf ren Specdie te Montevideo zelfmoord pleegde. walpindi de Duitsche hulpkruiser, die na moedig verweer in den grond geboord werd door een Duitsche vestzakkruiser, en de Graf von Speedie weigerde een laatste gevecht te aanvaarden. Voor velen, die in de vestzakslagsche pen de ideale handelsvernielers zagen, zal het gevecht voor de La Plata een verras sing zijn geweest. Voor andere deskundi gen is het echter slechts een bevestiging (Zie vervolg hiernevens.) Ons steunende op de levering als zou de aangespoelde walvisch de bultrugwalvisch zijn, gaven we enkele speciale nota's over dit soort walvisschen in ONS BLAD van 26 Nov. 11. Uit het artikel valt dus weg al wat ge schreven werd over de bul trugwal vise h. Van wege bet Koninklijk Natuurhisto risch Museum van Belgie, Vantierstraat 31 Brussel, kregen we deze week den doop brief van den walvisch thuis. Aan dien dienst zonden we ons artikel en ziehier wat men antwoordt - Ik vestig eerst en vooral uw aandacht op het feit, dat de te Oostduinkerke ge strande walvisch niet een Megaptera Boops is, maar wel een Balaenoptera Mus- culus (Linné) «Blauwe vinvisch, of Ror qual van Sibbald). De Baardwalvisschen Bartenwale» in het Duitsch) welke in het Noorden der Noordzee leven, behooren tot drie geslach ten onderverdeeld in twee families. L Balaenidae - «Gewone IValvisschen», zonder rugvin, met gladden buik, ge slacht Balaena 2. Balaenopteridae - «Vinvisschen», met rugvin en overlangs gegroefden buik. Geslachten Megaptera en Balaenop tera. Het geslacht Megaptera wordt vertegen woordigd door den Megaptera Boops, den Langarmvinvisch waarvan de afbeel ding in uw artikel voorkomt. Het geslacht Balaenoptera wordt in de Noordzee vertegenwoordigd door vier soor ten, waarvan de afmetingen, het gewicht, de hoeveelheid traan die ze opleveren, als mede het aantal baarden respectievelijk de volgende zijn 1. Balaenoptera Acutorostrata (Lacé- pède), Dwervinvischongeveer 8 tot 9,5 m. lengte, zelden 10,5 m.gewicht10 ton. Juiste hoeveelheid traan onbekend. Aantal baarden 650. 2. Balaenoptera Physalus (Linné), «Ge wone Vinvischlengte 18 tot 25 m.ge wicht 100 tot 240 tonhoeveelheid traan 40 tot 60 vatenaantal baarden 700 tot 750. 3. Balaenoptera Musculus (Linné), Blauwe Vinvisch of Slbbald's Rorqual lengte 22 tot 25 m. soms tot 30 m. en zelfs 33 m. Gewicht wisselend volgens den om vang; aldus een specimen van 23 m. lengte weegt 73 ton 27 m. lengte weegt 167 ton 30 m. lengte weegt 165 ton 33 m. lengte weegt 188 ton De hoeveelheid traan voor een lichaams lengte gelijk aan 22 tot 25 m. bedraagt 80 tot 100 vaten. Het aantal baarden is 720. 4. Balaenoptera Borealis (Lesson) «Noor delijke Vinvisch lengte 12 tot 15 m., zel den tot 16,5 m.gewicht 45 ton traan 15 tot 20 vatenaantal baarden 660. De Balaenoptera Musculus leeft in het Noorden van den Atlantischen Oceaan, trekt in den herfst naar het midden van den Atlantischen Oceaan, langs de Noord zee om. Van 1913 tot 1926 is deze soort vier maal gestrand op de Engelsche kusten. Op de Hollandsche kust is ze nooit aange spoeld. Het specimen van Oostduinkerke is het eerste dat strandt op de vasteland- Belgische kust. Ik maak van deze gelegenheid gebruik om u te herinneren dat u in de openbare zalen van het Museum een verzameling Walvischgeraamten zult vinden, die een der meest volledigste is in Europa en ver gezeld van een documentatie, opgemaakt door een specialist van liet vak Tot hier den Heer Directeur van het Museum. We danken hem van harte voor die terechtzettingen en de aanvullende in lichtingen aan ons artikel. Naar verluidt zou het geraamte van den Walvisch opgesteld worden in het oceano- graphisch Museum van Oostduinkerke, timede met het geraamte van den kop van den walvisch destijds aangespoeld te Oostende. L. V. H. GE Z1JI OVER ONS BLAD TEVRE- DEN! - NA LEZING. SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS. DANK EROM. van de lessen uit den vorigen oorlog, dat het pantser in den strijd ter zee een zeer groote waarde heeft. Gebrek aan pant ser deed in den slag bij Jutland 3 Brit sche slagkruisers in de lucht vliegen in een strijd tegen een iets kleineren tegen stander, die echter beter gepantserd was. Pantser is echter zeer zwaar. Wil men een schip sterk pantseren en bovendien krach tig bewapenen en voldoende snelheid ge ven, dan komt men tot een schip dat veel grooter is dan de Admiral Graf Spee Dat wisten de geallieerden zeer goed, toen zij de beperkingen in het verdrag van Versailles aan Duitschland oplegden. Dat wist ook de Duitsche regeering, toen zij zich aan de banden van Versailles ont sloeg, want één der eerste maatregelen van Hitier Duitschland was, den verderen bouw van vestzakslagschepen te staken en over te gaan op de slagschepen Scharnhorst en Gneisenau welke aan een bewapening van 9 stukken van 28 CM. en een snelheid van 27 k 30 mijl een zware pantsering paren, doch die dan ook geen 10.000 toll meten doch 26.000. Het was niet mogelijk 'n voldoende krach tige pantsering te geven aan een kleiner schip. Donderdag 1L hebben de Italiaansche Vorsten een bezoek gebracht aan den Paus. Dit is de eerste maal dat de Ita liaansche Souvereinen een bezoek bren gen aan Paus Pius XII, en de tweede maal dat Vorsten van het Italiaansche Konink rijk een bezoek brengen aan den Paus ten Vatikane. Rome was dien dag in feestgewaad. De straten waren volgepropt van het volk. Beide Souvereinen werden door Paus Pius XII ontvar-gen. Het onderhoud duur de 40 minuten. De HL Vader hield een korte toespraak waarin hij hulde bracht aan de hoedanigheden en het wijs beleid van het Huis van Savoia en ook den lof uitsprak van de Italiaansche Vorsten die Italië van den geesel van den oorlog heb ben bevrijd. Te Schoten heeft een man het twee jarig kindje van zijn bijzaat gewurgd. Daarna gaf de man zich gevangen. Te Ingelmunster is de beroepsbok ser Karei Maes, van Izegem, het slacht offer geworden van een werkongeval waarbij hij vier vingeren verloor en diens volgens voor goed vaarwel zal moeten zeg gen aan het boksen. De Itaha&nsche Vorsten werden dan nog ontvangen door Mgr Maglione en bezochten daarna de St-Pieterskerk waar na zij met hun gevolg het Vatikaan ver lieten. De H. Vader zal een tegenbezoek bren gen op 28 December e.k. Dit za! de eerste maal zijn sedert 1870 dat de H. Vader een bezoek aflegt bij het Hoofd van het Huis van Savoia en bij het Staatshoofd van Italië. Dit bericht heeft groote geestdrift verwekt in Italië. dank zij Dampo-verkoudheidsbalsem, die zelfs bij de zwaarste valling van hoofd, neus, keel en borst, direct ver lichting geeft en geneest. Gebruik tij dens 't gure jaargetijde Dampo-hoest- bonbons, die U en Uw kinderen be schermen tegen infectie en kouvatten. Verkrijgbaar bij alle Apothekers. Dam po doos frs 5. - Pot frs 10. - Dam- po-hoestbonbons groote doos frs 5. - Dampo daar lucht ge van op. N. V. Pharm. Fabr. A. MIJNHARDT, Antwerpen. DE KONING VAN ENGELAND TERUG NAAR ZIJN LAND VERTROKKEN Na de Engelsche troepen ïn Frankrijk verblijvend geschouwd te hebben is de Koning van Engeland terug naar zijn land vertrokken. We zien hem hier te Kales de laatste groet brengen aan de Fransche en Engelsche Overheden, dit ter wijl het Fransch Nationaal lied wordt aangeheven. llllllllllllllllHIIIIHIIBIillllllinHIIIIIBIIinilBSW EEN HUWELIJK OP DE GEMEENE WEG TE HOUTEM-VEURNE Ballen Maurice-Jerome, van Houtem- Veurne, was verloofd met een Poolsch meisje, Paulina Jarzyczna, geboren te Kramarzowka en in Frankrijk verblij vend. De mobilisatie kwam de mooie plannen In den weg staan en de jongen werd op geroepen tot 's Lands dienst en ingelijfd bij het 9e Linieregiment. Wachten is toch verdrietig dachten beide verloofden en ze beslisten toch spijts alles in het huwelijk te treden. En de grens, die ons nu totaal en on- meedoogend van Frankrijk afscheidt, moest plaats ruimen voor twee verliefde harten. Alle moeilijkheden werden opgeruimd en de huwelijksplechtigheden hadden plaats Woensdag dezer week, 20 Dec., op den gemeene weg die beide landen van elkaar scheidt tusschen Houtem-Veurne en Hondschoote, nabij de herberg Au Grayaertbewoond door Mr Mevr. Pinseel-Vercruyce, Houthem bij Veurne. Onnoodig te zeggen dat deze zeldzame plechtigheid tal nieuwsgierigen, zoowel militairen als burgers, had aangelokt dit niettegenstaande het gure weder. Het huwelijk werd voltrokken voor de Maire» van Hondschoote; na de plechtigheid werd gezamenlijk een goed glas bier gedron ken door Trouwers, Familie, Kennissen en Belgische en Fransche Militairen we zullen maar niet zeggen op welk grond gebied om de neutraliteit niet in 't ge drang te brengen en daarna mocht het gelukkige vrouwtje haar man verge zellen naar België, smar het kerkelijk huwelijk voor goed gezegeld werd in het historisch kerkje van Houtem-Veurne. We wenschen het jonge paar goed heil en veel geluk en zegen in het huwelijks- levea 1 Mocht het oorlogsgevaar rap een einde nemen en mau 3U vrouw voor goed samenbrengen. i KIJKJE TIJDENS DE HUWELIJKSPLECHTIGHEDEN IN OPEN LUCHT Op onze foto ziet men de verloofden bij de tafel gezeten; de bruidegom zit op Belgisch en de bruid op Fransch grondgebied. De stippellijn duidt de grens scheiding aan midden de baan. De Heer Mortier Pierre (1), «Maire» van Hond schoote en Conseiller General du Nord bad er aan gehouden zelf deze plech tigheid te vervullen; Nr 2 is de Fransche bediende van den Burgerstand te Hond schoote; Nr 3 is een Fransche Gendarme en Nr 4 is de képi waaronder oen Belgische Gendarme zit; Nr 5 is een Belgisch soldaat en Nr 6 zijn Franscho militairen. Als getuigen traden op de H. Dekeyser Julien, landbouwer te Hond schoote en de Heer Deweerdt Edgard, secretaris aan de «Mairie» te Hondschoote. Alles verliep met de beste verstandhouding. Verlangt gij dat uw wenschen snel en zeker ter bestemming toekomen? Gelieve dan uw naamkaartjes aan liet loket af te geven van 26 December af, gefrankeerd zooals hieronder aangeduid en na zc gebundeld te hebben tot afzon derlijke pakjes samengesteld uit het 1", de naamkaartjes voor het postkanton het 2°, de andere naamkaartjes voor het binnenland liet 3°, de naamkaartjes voor het buitenland. Gedurende de nieuwjaarsperiode is het raadzaam geen naamkaartjes te ge bruiken voor dringende medcdeelingcn, zelfs wanneer zij gefrankeerd zijn als brieven. 3 Binnenl. en Belgisch Neder- Ander- Aard der verzendingen Gr. H. Lux. Kongo land landen Brieven met enkel port 0,75 fr. 1.50 fr. 1,50 fr. 1,75 fr. Gewone ]>ostkaarten 0,40 fr. 0,75 fr. 1,00 fr. 1,00 fr. Prentkaarten, Kerstmis- of Nieuwjaar- kaarten a) Waarop alleen naam. adres, handtee- kening van den afzender cn datum van de verzending vermeld zijn 0,10 ff. 0,30 fr. 0,35 fr. 0,35 fr, b) Waarop daarenboven een beleefd heidsformule van ten hoogste VIJF woorden voorkomt c) Met gelijk welke geschreven meldin gen 1. niet onder omslag 2. ouder open omslag of band Naamkaartjes a) Zonder vermeldingen b) Met beleefdheidsformule van ten hoogste VIJF woorden c) Met om het even welke correspon dentie OPGELET! 1. De prent- cn postkaarten met bestemming naar het buitenland dienen op de adreszijde gefrankeerd te worden. 2. I.et inzonderheid op het tarief toepasselijk op de in rubrieken B bedoeld# poststukken. 0,30 fr. 0,30 fr. 0,35 fr. 0,35 fr. 0,40 fr. 0,75 fr. 0,75 fr. 1,50 fr. 1.00 fr. 1,50 fr. 1.00 fr. 1,75 fr. 0.10 fr. 0,30 fr. 0,35 fr. 0,35 fr. 0.30 fr. 0,30 fr. 0,35 fr. 0,35 fr. 0.50 fr. 1,50 fr. 1,50 fr. 1,75 fr. jectielen, doch niet tegen projectielen 20 CM. en zeker niet tegen die van 28 CM. EEN EERSTE STRIJDPIIASE Toen het gevecht 's morgens om zes uur werd geopend, ging het in hoofd zaak tusschen de Admiral Graf Spee en de Exeterde twee schepen met krachtig geschut. Beiden hebben daarbij treffers gekregen, waardoor beiden ern stig werden beschadigd. De Exeter zag zich dientengevolge genoodzaakt den strijd op te geven. De Admiral Graf Spee was echter ook dusdanig toegetakeld er bleken 30 dooden en 60 gewonde1 te zijn, of ongeveer 10 der bemanning - dat dit schip de kust van het neutrale Uruguay moest opzoeken, voortdurend ge volgd door de beide lichte kruisers «Ajax» en «Achilles Bij het naderen van die kust, tegen donker worden, schijnen da Britsche kruisers het gevecht op grooten afstand weder geopend te hebben. De bedoeling hiervan is vermoedelijk geweest den nadruk te leggen op het feit, dat de Admiral Graf Spee voor een Britsche overmacht in Montevideo moest vluchten, waardoor dat schip volgens het neutrali- Zooeven komt Je Admiraal Spee de haven van bemanning werd gered op den «Tacoma» (zie op achtergrond). Dea genomen enkele oogenbiikken voor den Admiraal Spee door den Duitschen kommandant zelf van op afstand de lucht zou worden ingeblazen- Kommandotoren en gevechtsmast van bet pantserscbip «Admiraal Graf von Spee» nadat hij door de Engelsche slagschepen beschoten werd. De door de obussen aangebrachte gaten (met ronde errond) zijn duidelijk op foto merkbaar. Ce schade en het buitengevechtstellen van dit schip ligt niet bij die openingen maar wel bij bet ontploffen der obussen binnen in den kommandotoren zelfl De Engelsche zware kruiser, den «Exeter», die het eerst met den «Admiraal Graaf von Spec» aan het vechten ging.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1939 | | pagina 3