DE DRIJVENDE POOP IN STALEN MANTEL
LANDBOUWBELANGEN
President Roosevelt stelt
een persoonlijk vertegen
woordiger aan
Rtijj 't Vatikaan
VADER IS MET NIEUWJAAR IN VERLOF GEKOMEN
Wis maakt er de Reis mee naar
NEW-YORK
Pass Piss Mil Itreogt ew bezoeb
aan de ?talI«UBSChe Vorsten
Het avontuur van tie "Louis Süseisi,,
ibij liju iels naar Argentinië
Twee groote
treinrampen in
Duitschiand
HET IS EEN EENIGE REPORTAGE.
Sen boden buisje stootte tegen den scheepswand
en onherroepelijk verzonk het schip in de diepte
IN ENKELE REGELS
Vergadering der Legercommisie van den Senaat
Tissschenkcmst van Senator Sobry
KNAAPJE VERDWIJNT
ONDER HET IJS EN WERD
DOOD BOVENGEHAALD
TE N1EUWP00RT
DOODELIJK ONGEVAL
TE PASSCHENDALE
VOLLEDIGE VEILIGHEID
Ja., beste Lezers, vanaf toekomende
week beginnen we een reportage van
een reis naar Amerika met de Alex
van Opstal De taatsie reis van de
XB -4lex van Opstaldie in zijn terug
reis den grond werd ingeboord!
We sporen U allen aan die reis mede té maken... in ons blad na
tuurlijk, want tegenwoordig is het op zee niet meer pluis.
We hebben de heenreis uit Antwerpen Op Zee Te New-York
De Wereldtentoonstelling Terug inschepen en: de boat
verdwijnt in de golven. Maar allen zijn gered!
Ja, dat alles leest U vanaf toekomende v/cek in ons blad!
Een eenvoudig maar treffen*! beeld van iets dat r*cb met Nieuwjaar in veel, ja, gewMig v-el huizen afspelen zal. Vader
is in verlof gekomen en aanhoort aandachtig, ka'm in <!_n zetel gezeten, de mooie Nieuwjaarsbrief door zijn dochtertje
hem voorgelezen. Ja, heel zeker tusschen de zooveel andere wensclien die de kleine voor liaar lieven Pa uiten zal
komt er één in voor, die geen enkel kind tot ziin vader-sc'daat vergeten zal: «Vader, liefste Vader en je kleine lieve
Treesje zal mooi en veel den goeden God bidden opdat Pa vlug naar huis zou mogen terugkeeren bij Ma cm voor mij te
zorgen.Diep mooie wensch die wel niemand nalaten zal met een een mooi gebed te bezegelen.
aQa&X19a9aBBB&a29aBBBB£llS«BBBl«Saa3aaSS339&a93SSSSBSBBaa3a9SiZ32eSZi2l2B212«S&&$23i38a&SB
Haveaversgierrinyen van drie of vier rijen mijnen
Cv - séiïr-. den de z.g. mijnenleggers gebezigd;
- men Spreejjti voor de grootere eenhe
den, zooals b. v. den Britschen bodem
«Adventure», van mijnkruisers
Ook de duilcbooten zijn er op inge
richt, mijnen te leggen. De z.g. mijn-
versperringen bestaan uit mijnen, die
worden geplaatst met een tusschen-
ruimte van 30 tot 50 meter. Ten einde
het mijngevaar zooveel mogelijk te
gen te gaan beschikken de groote zee
mogendheden tegenwoordig over flot-
tieltjes mijnenzoekers. Deze werken
samen met de mijnenvegers, dikwijls
bestaande uit kleine schepen, niet
grooter dan trawlers.
MIJNVERSPERRINGEN
VOOR DEN INGANG VAN HAVENS
Ten einde te voorkomen dat vreem
de oorlogsschepen en vooral duikboo
ten onverhoeds een haven binnen
dringen. neemt men in den oorlog zijn
toevlucht tot het leggen van nnjnver-
Oo onze fr to zien we ltommanl-ri Samijn de laatste band legden aan het gevaar- SDerrillgen VOO!' cle havens en de mon-
lijk werk. Zeer voorzichtig verwijdert men c*-n ontsteker a?n den onderkent ven dingen van rivieren. Deze Versperrili-
de mijn. 't ii een koperen bui» van 7r> c-n. 'ang. we-rin 251 gram dy-m'et ve-- geil bestaan Uit drie Of vier rijen mij-
borgen zit. Deze springstof dient cm de a-iderp 2.71 kgr. sprgafcUoI, tiie u*. mijn nen achter elkaar, welke Op VerSChii-
nog bevat tot on'.oioffirg te brergen.
CO>
Se Vorstelijke en Luisterrijke ontvangst
Meer dan ooit houdt de open
bare vieening zich bezig met den
nieuwen schrik der zeeën, de
drijvende mijnen, welke in de
laatste weken zoo talrijke offers
aan scheven en schepelingen
hebben geëischt.
Dit is het grootste gevaar, dat thans
de schepen van alle zeevarende naties,
zonder onderscheid, bedreigt: de drij
vende mijn. Het komt slechts zelden
voor; dat een schip, hetwelk in aan
raking komt met een mijn, nog een
haven weet te bereiken. Dit zijn wel
de meest heische machines, welke de
menschelijke geest heeft bedacht in
den strijd ter zee: onzichtbare sluip
moordenaars.
WAARUIT BESTAAT EEN ZEEMIJN?
Uit een stalen bol van ongeveer 80
tot 100 cm. middellijn, waarvan het
bovenste deel met lucht is gevuld, zoo
dat de mijn niet kan zinken. Uit dezen
stalen bol steken drie of meer lcoden
buisjes. Hierin bevinden zich glazen
buisjes, welke gevuld zijn met chroom-
zuur, zink en kcol. Heeft nu een schip
het ongeluk, met een dezer uitsteek
sels in aanraking te komen, dan buigt
het looden buisje om. met het gevolg
dat het glazen buisje breekt en de
inhoud zich vermengt. Hierdoor ont
staat een galv.anische stroom, die door
middel van een electrischen ontste
ker die zich in de onderste helft van
de bol bevindende ontplofbare stof
fen tct explosie brengt. Uit de gede
tailleerde berichten in de bladen weet
men. welke ontzettende gevolgen deze
ontp'offing heeft. Passagiers van het
ongelukkige s.s. Simon Bolivar (cp
het einde van November 1.1. cp een
mijn geloopen e:i daarna onmiddellijk
gezonken weten te vertellen, dat het
schip door het geweld der ontploffing
letterlijk omhoog gedrukt werd. Blijk
baar werd dit schip aan de onderzijde
door een mijn geraakt, hetgeen een
neg sterker effect te weeg brengt dan
een mijn, die het schip van terzijde
raakt.
HOE MIJNEN WORDEN VERANKERD
l
Wanneer de mijnen overboord wor
den gezet, zijn zij voorzien van ean
i kabel van bepaalde lengte met een
soort anker, zoodat zij blijven liggen
op de plaats, waar zij zijn neergelaten.
Over het algemeen is deze kabel zoo
lang. dat de mijnen enkele meters on
der de oppervlakte van het water han
gen. Vooral bij stormachtig weder,
zooals in de af geloopen weken, kan
het zeer Echt gebeuren, dat zij wor
den losgeslagen en op drift gaan. Dit
zijn de mijnen, die aan onze kusten
aanspoelen en den meesten tijd on
schadelijk kunnen worden gemaakt,
voordat zij onheil aanrichten. Ook
gebeurt het dat zij door de woedende
zeebaren zoo hard op de kust gewor
pen worden dat ze ontploffen, zoo was
het het geval over enkele weken te
Koksijde waar omzeggens alle ruiten
zich in een straal van 500 meter be
vindende. totaal stuk geslagen werden
wat aldus een geweldige schade aan
richtte in onze dichtbijgelegen mooie
badplaats.
Blijven zij evenwel cp hun plaats
onder water in zee hangen, dan le
veren zij een doodelijk gevaar op zoo
wel voor schepen met geringen dieo-
gang, die er met de kiel overheen
schuren, als voor grootere schepen, die
ze aan stuurboord of aan bakboord
raken.
Voor het leggen van de mijnen wor-
Hierboven hebben we zoo een electro-
mekanieke mijn die onschadelijk werd ge
maakt. Nevens het zware ijzeren omhulsel
der mijn zeif hebben we de losgeschroefde
kap op wiens randen de iooden voelho
rens zijn aangebracht. Gansch vooraan
zi ;n we die voelhorens met daarneven den
lontaansteker (die lange staaf) die het
dynamiet tot ontploffing brengen moet.
Dit is de mijn die aanspoelde, enkele v/e-
ken geleden, b:j de Pier te Blanhenberge.
Als bij onder ontplofte deze bom niet,
want duidelijk cm zien is hoe een der
voelhorens door bet heen en weergeklots
der golven en 't stuiken ervan op 't zand
gekromd is.
isassasBaaBBSiiaDSsasazEiaaiaBasit
Te Gent werd een wisseiagent aan
gehouden. Hij werd In faling verklaard.
De man zou eon tekort hebben van drie
miilicen.
De zeer bekende Nederlandsche vlieg
tuigbouwer Fokker ls overleden te New-
York. in den ouderdom van 49 jaar.
Een vliegtoestel van de lijn Egypte-
Engeland is in de Middellandsche Zee
Hier hebben we bet duidelijk beeld van
een nog ontplofbare zeemijn. Onder be-
I merkt men de mijn die eens los van haar
anker juist mei de voelhorens boven wa
ter steekt. Boven: het uitwerksel van
een ontploffende mijn.
lende diepten zijn afgesteld, zoodat
zoowel de grootere oorlogsschepen als
de kleinere vaartuigen en de duikboo-
teri de versperring niet straffeloos
kunnen passeeren. Natuurlijk worden
in dergelijke versperringen doorgan
gen opengelaten, waarvan de ligging
zorgvuldig geheim worclt gehouden.
Intusschen is gebleken dat het voor
een goed zeeman niet onmogelijk is,
zich deze route in het hoofd te pren
ten door de bewegingen der in- tn
uitgaande schepen zorgvuldig gade te
slaan, ofschoon het wel tot de zeer
groote uitzonderingen zal blijven be-
hooren, dat dit voorkomt. In het al
gemeen kan men aannemen dat ver
sperringen van dien aard voldoende
zijn, om verrassingen van de zijde van
vijandelijke oorlogsbodems te voor
komen. (Nadruk verboden.)
tf - rf'tmrnmim W
itwwmm 1
•7..
Hier zien we de aangespoelde mijn met daarneven de Pier.
S1E3SSIEB3 J3^E5i:aaaas3ï3saaE« a
De H. Vader heeft Donderdag mor
gen 11. een bezoek gebracht aan het Ita-
liaansche Hof, als tegenbezoek van dit
door de Italiaansche Vorsten op het Vati
kaan gebracht enkele dagen geleden.
Langs den weg die den Pauselijken
stoet volgde stonden tienduizenden Ro
meinen geschaard die bij het voorbijtrek
ken van de H. Vader Hem uitbundig toe
juichten.
Achttien autowagèns Vormden dezen
stoet.
Overal waren de hulzen rijkelijk be-
vlagd en versierd.
Voor de St-Pieterskerk, aan de grens
scheiding van Vatikaan en Rome, ston
den langs de eene zijde de Pa"selijke
Wachten opgesteld, langs de andere zijde
Italiaansche troepen. Op de symbolisclie
grens werd de eer geboden en Italiaan
sche overheden heetten de II. Vader wel
kom op Italiaansch grondgebied. Een
adres van hulde werd afgelezen.
Tot aan het Quirinaal bleef het een
uitbundig toejuichen van de toegestroom
de massa bij het voorbijtrekken van den
H. Vader.
Alle klokken van Rome, van de ruim
800 kerken in stad, waren aan het lulden
gegaan.
Bij de aankomst op het Quirinaal werd
de eer geboden en speelde een muziek
kapel. Op de eere trap werd de H. Va
der afgewacht en welkom geheeten door
den Koning-keizer en de Koningin van
Italië, de Prinsen van 't Koninlijk Huis,
Graaf Ciano en talrijke andere hoog-
waardigheidbekleeders.
Daarop volgde '11 audiëntie in de troon
zaal. Na afloop van deze audiëntie moch
ten de leden van het gevolg van den
Paus en van den Koning de zaal weer
binnentreden en hield de H. Vader een
toespraak.
In Zijn korte toespraak op het Quiri
naal heeft de Paus het wijs beleid van
«■3ia332Ssassss&B3s=s2isaass£a3esas3Q3ss3as5Bat3aaaBasas3Si
co>
de Italiaansche regeerders gehuldigd die
Italië buiten den oorlog hebben gehou-
den. Hij wenschte dat die behouden
vrede Italië zou maken tct een sterke en
geërbiedigds natie en ook een spoorslag
zijn zou tct het tot standkomen van ver-
standhoudingen tusschen de volkeren ten-
einde een nieuwe orde te verkrijgen, wel
ke men echter vruchteloos zou zoeken
buiten de koninklijke paden van recht
vaardigheid eil kristelijke Heide. j
Daarna schreed de stoet tot de voor
kamer waar afscheid werd genomen. De
Vorsten en Prinsen vergezelden de H.
Vader tot beneden den eeretrap waar de
H. Vader terug in zijn auto stapte en te
rug reed naar het Vatikaan, steeds mid
den een geestdriftige menigte.
Het was een vorstelijke en luisterrijke
ontvangst.
Aan dit bzoek, en bijzonderlijk door d#
Italiaansche bladen, wordt een groote be-
teekenis gehecht. Deze doen Uitschijnen
dat Vatikaan en Italië dicht bij elkaar
staan, dat de H. Vader de Italiaansche
politiek goedkeurt en dat dit bezoek weer
om heeft-deen uitschijnen dat beiden*
doei is de vrede te betrachten.
In leder geval kan vastgesteld worden
dat een nauwe samenwerking is tot stand
gekomen tussphen Vatikaan en Italië.
Wat ons moet verheugen is dat het ge
zag van het Hoofd der Katholieke Kerk
met den dag verhoogt en allengerhand
aller blikken naar Rome worden getrok
ken. rij
DE DTJCE ZAL EVENEENS DOOR
DEN PAUS WOUDEN ONTVANGEN
Uit Rome wordt nog gemeld dat ook
Mussolini een bezoek brengen zal aan d#
H. Vader, denkelijk op 5 Januari e.k.,
dit ter gelegenheid, van de 10e verjaring
van liet afsluiten van het Verdrag van
Lateraneu dat de verzoening tusschen
Kerk en Staat voor gevolg had.
Op Woensdag 27ste dezer kwam deze
Commissie bijeen in aanwezigheid van
Kolonel Gilbert, Kabinetshoofd van den
Minister van Landsverdediging, die weer
houden was door eene kabinetsvergade
ring.
Aanvankelijk werd de strategische posi
tie van ons leger breedvoerig besproken.
Daarcp werden allerhande kwesties be
handeld, in verband met do mobilisatie.
Senator Sobry nam ruimschoots deel
aan de bespreking en stelde o.m. volgende
vragen
1. - Vervangt het lanubcuwvcrlof het
gewoon verlof?
De ondervinding heeft geleerd dat sol
daten die begin dezer maand hebben kun
nen genieten van een landbouwverlof.
daardoor beroofd bleven van liun gewoon
maandverlof.
De Heer Kolonel, na daarop bevesti
gend te hebben geantwoord, wees er
43KES£SaQ3SSaEX53SSiaBa2iaËiaË3i
Woensdag nammiddag, 27 Dec., om
streeks 3 uur, niettegenstaande het docl-
weder sinds twee dagen begonnen was,
waren een groep jongens aan het spelen
op het ijs van den vijver gelegen airijter
de huizen van den Theo Goedhuyswijk
en vlak nabij de fabriek van de Litopone.
Nadat ze eerst wat geslierd hadden op
het smeltend Ijs van de onderstaande
weide daarnevens, probeerden de knapen
een gevaarvol tochtje op den diepen wa
terpoel.
Op een gegeven oogenblik beproefde
de kleine Marcel Vereycken over 't 'orooze
ijs te slieren. Plots kwam hij op een broos
punt en zakte in 't water. Onmiddellijk
liepen zijn kameraden weg en kwamen
0111 hulp roepen in de naastbljgelegen
hulzen.
De vader van den verongelukte, wonen
de nr 5 in de Theo Goedhuyswijk, kwam
afgeloopen. Hij zag zijn zoon nog drie
maal om hulp roepen daar ver in 't ijs.
De werklieden van de Litopone trachten
eerst met ladders en lange persen hulp
te bieden doch vruchteloos. De jongen
was onder de ijskorst verdwenen. Mldder-
wijl was de Rijkswacht en de Politie
commissaris bij de plaats van het onge
luk gekomen.
Een groote menigte toeschouv/ers stond
eveneens op den oever van den grooten
put. Er werd door P. Verbrugge een boo
tje bijgehaald en op het brooze ijs gezet.
Het ijs werd open gehakt en zoo kon men
ter plaats varen waar Marcel Vereyckro
verdronken was. Na eenlge oogenblikken
werd het lijkje bovengehaald en naar
het doodenhuisje van het St-Janshospl-
taal vervoerd. Men was reeds één uur
bezig met de peilingen.
De jongen is leerling van de Lagere
Afdeeling. vierde studiejaar van het St-
Bernarduscollege en was elf jaar oud.
Hij heeft nog een broer en een zustertje.
Op het oogenblik van het ongeluk was
zijn moeder op reis. Men begrijpt hoe
geweldig het droevige nieuws de ouders
heeft gepakt.
Zaterdagmorgen had de begrafenis
plechtigheid plaats.
nochtans op dat deze kwestie thans vaa
dichter bij wordt onderzocht en dat in
verband met de slechte weergesleitenis-
sen, waardoor de landbouwverloftangcrj
practisch niets hebben kunnen verrich
ten, ten eerste meer soepelheid zal wor
den aangewend, en verders zoo spoedig
mogelijk cle landbouwverloven opnieuw
zullen worden ingeschakeld.
2. - Is het waar dat dc militairen dia
het gewoon maandverlof van 5 dagen
splitsen in 3 of 4 maal, vanaf het derde
verlof zelf dc treinkosten moeten beialen?
Terwijl de Heer Kolonel daarop be
vestigend antwoordde, wees Spreker dsa
op de ongerijmdheid van dezen maatre
gel, zich er op steunende dat eenerzljds
de Nationale Maatschappij der Belgischs
Spoorwegen voor deze verlofgangers geen
grootere onkosten te dragen heeft en
anderzijds de economie van het land groo-
telljks te winnen heeft bij de splitsing
der verloven.
De gegrondheid dezer opmerkingen hl-
ziende, beloofde de Kolonel de bijzonders
aandacht van den Minister daarop ts
zullen trekken.
3. - Wanneer zullen dc opgeeiscliis
paarden en voertuigen werkelijk worden
uitbetaald?
De Kolonel scheen er over verwonderd
te zijn dat deze kwestie nog niet defini
tief was geregeld en legde den nadruk er
op dat zulks ln leder geval zonder ver
der uitstel 'al geschieden.
Op aandringen van Spieker werd door
het Kabinetshoofd nog meegedeeld dat
de opsporing der drachtige merries thans
geëindigd ls.
Verscheidene landbouwers kregen hunne
drachtige merries terug, doch andere ble
ven nog steeds hoopvol er op wachten.
Uit dit antwoord blijkt dus dat alle
verdere hoop te dien opzichte ijdel zal
blijven.
Voor wie geen voldoening kreeg ligt
de oorzaak in het feit ofwel dat hunne
merries niet drachtig waren ofwel dat zs
verworpen hebben of zelfs bezweken zijn.
Ten slotte werd in deze vergadering
besloten tot de ontvankelijkheid van een
wetsvoorstel, strekkende tot de niet af
houding van het huurgeld bij de uitbeta
ling van de opgeelschte paarden en voer
tuigen.
Senator Sobry werd tot verslaggever
daarvan aangeduid.
iflHSissaBassaassBBBflaBBsstia
EEN VROUW VALT,
LOOPT SCHEDELBREUK OP
EN STERFT
Zondag D. heeft de genaamde Sinner*
Emma, ouel 54 jaren, eehtgenoote vaa
Edmond Soencn, wonende Molenstraat,
alhier, een ergen val gedaan. Dr Vermeu
len stelde vest dat dc ongelukkige een
schedelbreuk had opgeloopen en werd dan
pok bi| hoogdringendheid naar O. L. Vr.
Gasthuis te leper overgebracht, waar zij
reeds des avonds om 10 uur den geest
gaf zonder tot kennis te zijn gekomen.
Donderdag had dan ook de plechtige
begraving plaats onder groote deelneming
van de bevolking.
Aan de echtgenoot en de 9G jarige oude
moeder van het slachtoffer onze innig»
deelneming in hunnen droefheid.
gestort. Vijf reizigers zijn vermist. Zes
andere mederelzenden werden opgepikt.
Te Antwerpen reed een heerenauto
in een dok. op dezelfde plaats waar enkele
weken geleden en auto uit Lier in het
water terecht kwam. De drie inzittenden
waaronder een vader en zoon die van de
jacht terugkeerden, kwamen om in hun
wagen.
Een Italiaansch vliegtuig op weg
van de Canarische Eilanden naar Spanje
is te Mogador, (Fr. Marokko ten plet
ter gestort. Wegens den mist was het
vliegtuig verplicht-eeti noodlanding te ma
ken en is aldus tegen rotsen terechtgeko
men. De bemanning werd verkoold.
Te Brussel was een 82 jarige vrouw
gaan slapen, voorzien van een brandende
kaars. Ongelukkig deelde zij met de kaars
het vuur mede aan haar beddegced en
stond haar bed dra in vuur en vlam. De
ongclukige werd levend verbrand.
vooi Uw kostbaarheden en waardepapieren, wanneer U 7c
plaatst in een brandkast gehuurd bij de Kredietbank. De staal- en
betonconstructie van onze koffers en kori'erkeldeis schepteen
zekerheid die op geen andere wijze geëvenaard kan worden.
zé.-. - --- Matige huurprijzen.
Door President Roosevelt werd de H
Myron Taylor, een bekende personaliteit?
in de V. S. van Amerika, benoemd tot
zijn persoonlijken vertegenwoordiger bij
het Vatikaan.
Deze benoeming bcteekent evenwel niet
een hervatting van de diplomatieke be
trekkingen tusschen Washington en het
Vatikaan.
Toch is deze b-nocming een gebeurte
nis van groot belang en is zij wel een
eersten stap tot en hervatting van di
plomatieke betrekkingen.
Deze benoeming houdt cp hot ccg een
samenwerking cm den vrede te bewerken.
Aan deze benoeming wordt dan coi in
de internationale middens een zeer groote
peteekenis gehecht,
Hr Roosevelt heeft ook een persoon
lijken vertegenwoordiger benoemd bij den
Federalen Raad der Kerken van Ameri
ka en bij d-n Rabbijn Cyrus Adlet. pre
sident van het Joodsche theologische se
minarie.
Hr Roosevelt zor.d ook een persoonlij
ken brief aan den H. Vader.
In talri jke bladen wordt een gemeen
schappelijk vredesactie van hot Vatikaan
en van President Roosevelt, zelfs ook van
den Koning van Italië, in het vooruit
zicht gesteld.
A
Hr Myron Taylor, die protestant is.
miek tijdens den oorlog 1914-1918 dee'
uit van de Kommissie Hoover, belast met
de bevoorrading van de bezette Landen.
Thans benoemd als persoonlijken verte
genwoordiger van President Roccevelt bij
het Vatikaan, legde hij aan de pers vol
gende verklaring af
Ik ben ten hoogste vereerd door het
bcjluiJ van President Roosevelt mij be- 1
noemende tot zijn persoonlijkn verte
genwoordiger bij het Vatikaan. Het voor
uitzicht van besprekingen over den vrede
met Paus Pius XII is hartversterkend.
Geen andere zaak bestaat er die wij zoo-
zcor verlangen te dienen en dit met al
onze middelen. Ik ben dubbel verheugd
omdat deze gelegenheid, tot dlenstbetoor.
mij geboden wordt door den Godsdienst,
die hoeksteen waarop de beschaving en
de dierbaarste verlangens van den mensch
rusten en moeten rusten en die de eind-
triomf moet behalen op de machten van
het kwaad.
Jongs Nieuwpaannaar, aan boord werk-
saam, verhaalt ons het vastloopen der boot
can de Zaid-Sngeische kust.
MACHINIST OP HET SCIUP
«LOUIS SHEID»
HET NOODSEIN VAN
«LOUIS SHEID»
DE
Zaterdag in den avond kwam Pierre
Moerman ongedeerd van zee thuis bij
zijn familie, die woont op de Coupe
Gorge te Nieuwpoort.
|ri Kinds de radio het ongeluk had geseind
dat het Belgisch koopvaardijschip Louis
fSheidwas overgekomen .aan de Zuid
kust van Engeland op 7 December laatst
leden, kenden de ouders geen rust meer.
iWat zou er geworden zijn van hun zoon?...
(Dat was de bange vraag van elk oogen-
;blik. De geburen ook waren zeer bekom
mèrd en bespraken druk het weinige
nieuws dat door pers en radio was me
degedeeld.
Pë: Maar hoe aangrijpend was het oogen
blik toen de zoon de deur van het vader
huis openstiet en in de armen van vader
'en moeder viel, die weenden bij dit ont
roerend weerzien.
Sinds vijf jaar reist Pierre Moerman
fCjp lange vaart. Deze jongeling is nu 24
jaar. Het was de vierde reis op Buenos
Aires die hij meemaakte als vierde ma-
'chinist aan boord van de «Louis Sheid
'die toebehoort aan de zeevaartmaatschap
pij Armements Deppe van Antwerpen.
DE LAATSTE ZEEREIS
Op 16 September was de Louis Sheid
luit de haven van Antwerpen vertrokken
fóiet volle lading. De oorlog op zee was
'reeds in volle gang en al vaarde het schip
[onder Belgische vlag en stond er op de
^wanden in groote letters Belgiëge
schilderd, toch was de tocht niet zon-
'der gevaar, te meer daar vooral Duitsche
(schepen de vaart tusschen Europa en
/Buenos Aires verzekerden.
F if Op 11 Oktober kwam men veilig ter
bestemming aan en een maand lang bleef
ijtié'n in de hofdstad van Argentinië. Op
November lichtte men anker om terug
maftr het vaderland te keeren met een
[groote lading graan en maïs. De vaart
(verliep kalm. Alles was wel aan boord.
Kapitein Van Kweeckelberghe voerde het
commando.
Het was eenzaam cp de kalme zee. Waar
men voortijds veel vaartuigen ontmoette,
l,was de trafiel: nu onbenullig geworden.
Maar één keer kwam een Fransch oor
logsschip van naderbij kijken doch liet
|de I. Louis Sheidonverhinderd door.
•Men bunkerde te Madeira en verder reis
de men door naar het Kanaal toe. De
maand December was reeds begonnen en
de bemanning voelde dat men Europa en
,den Winter ln 't gemoed vaarde.
HET DRAMA OP ZEE
't Was op Donderdag 7 December. Ik
h g te bed zoo verhaalde ons de geredde
zeevaarder De eerste machinist kwam
ikioppen en mij wakker maken. We moe-
t< n drenkelingen oppakken riep liij. Sef-
ft as stond geheel onze bema nning op
dek. Er kwamen twee reddingsbooten
n iar ons schip gevaren. Het waren pas
sagiers van den Hollandschen boot Ta-
jandoen dia op weg was van Antwerpen
naar Batavia.
Door welke oorzaak de ontploffing op
'dm «Tajandoen» geschiedde, weet men
(met Juist. Al de passagiers en verschei
dene matrozen van de bemanning be-
nV mden zich te bed wanneer de vreese-
Juke ontploffing plaats had te 5.15 uur
te morgens in de volledigste duisternis en
jtj|j een ijskoude temperatuur. Daar de
1 boot zoo rap zonk hadden de passagiers
jpen tijd gehad om zich warm te kleeden.
Ze waren in slaapkleederen en pyjama
rilden van kou. Rondom het zin
kend wrak was het een zee van vuur. De
die op de watervlakte dreef was in
br ind geschoten. De reddingsbooten slaag-
Bi n erin aan dien vuurpoel te ontsnap-
n. Onder de passagiers bevonden zich
X: if vrouwen en twee jongens van 13 cn
(6 jaar oud.
b? Een Italiaansche boot kwam ook hulp
hiiden en nam 63 personen aan boord
maar ze werden op den Louis Sheid
(r ergebracht.
|P\)Vij stonden onze kleedcren. onze de-
klns, onze bedden af en aan al de gered-
SJFwerden de beste zorgen verleend. WIJ
Konden de reis voortzetten en naderden
,tegen den avond in volle duisternis de
van Engeland,
S. O. S.... We zitten vast aan den
grond! zoo klonk opeens de noodkreet
van het Belgisch vaartuig. Onze boot was
op een zandbank geloopen nabij de En-
gelsche kust. 't Was omstreeks half zeven
in den avond. Te Weymouth werd seffens
het noodsein opgevangen. De Engelsche
kust is ter plaatse van Thurlestone zeer
rotsachtig. De diepte Varieert zeer sterk
en er zijn veel zandbanken.
Op een zeker oogenblik kwam de Louis
Sheidweer vlot om dadelijk opnieuw op
de rotsachtigen grond weer vast te loo-
pen. Elk oogenblik dreigde het vaartuig
met zijn zware lading graan door te bre
ken. Gelukkig was de zee niet woelig en
was ze na vele dagen storm tot rust ge
komen.
Te vier uur 's morgens begon de redding
en deze duurde tot tien uur. Eén voor-
één weiden de opvarenden langs een ka
bel met de broekboei aan land getrok
ken want geen enkele reddingsboot kon
de Louis Sheidomwille van de rots
achtige kust benaderen.
Men lag vast rechttegenover het Groot
Links Hotel te Thurlestone waar weldra
alle opvarenden goed ontvangen en te
slapen werden gelegd, want vele waren
sinds meer dan vier en twintig uren aan
't werk.
De redding had en kalm verloop. Alleen
de drenkelingen van de Tajadoen be
leefden nogmaals veel schrik en vreesden
opnieuw het ergste.
I11 Engeland genoten allen een zeer
goed onthaal. Veel photo's werden geno
men en kustbewoners waren vol belang
stelling komen kijken..
Op 13 December vertrokken 37 man
naar Londen en met de maalboot via Fol
kestone keerden ze naar Oostende terug,
I11 gezelschap van de geredde bemanning
van de Rosa toebehoorende aan de Mij.
Hermans van Brugge die eveneens aan den
ondergang van hun vaartuig waren ont
snapt.
Men hoopt althans nog de «Louis
Sheid te kunnen redden en weer vlet te
brengen, hetgeen van hoogst belang is
voor onze handelsvloot, vooral in dezen
moeilijken tijd waar het vraagstuk van
bevoorrading zich zoo scherp stelt.».
VRAAG aan uw BRIEFDRAGER
EEN POSTABONNEMENT OP
DIT BLAD.
BBBB9BBB9BBBB9SBflBBEB3S33BA
SAMENGETELD 295 DOODEN
EN 128 GEWONDEN
106 DOODEN TE GENTHIN
In ons laatste nummer deelden wij
reeds mede dat op Donderdagavond ?1
Dec. te Genthin, bij Maagdenburg, üi
Duitschiand, twee sneltreinen waren op
elkaar gebotst en dat reeds 70 dcoden uit
de puinen van de wagons waree gehaald.
Na volledige opruiming van die puinen
werd vastgesteld dat niet min dan 196
personen den dood vonden bij die ramp,
en dat 109 anderen werden gewond.
De oorzaak van de ramp zou te wijten
zijn aan de verduisteringcmaatregclcn.
93 DOODEN
BIJ FRIEDRÏCHSHAFEN
Op den volgenden avond, dus van Vrij
dag 22 December, had een nieuwe trein
ramp plaats in Duitschiand. en wel tus
schen dc stations van Marksdorf en Kluf-
fan, bij Friedrichshafen, waar de snel
trein van Friedrichshafen naar Radolfzol
op een goederentrein botste. Deze ramp
eischte eveneens een hooge tol. Niet min
dan 93 personen lieten hier het leven,
wijl er 28 werden gewond.
De stationoversten van Marksdorf an
van Kluffaa werden aangehouden.
Met Belgisch vrachtschip Je «Louis Sheidwaarop de 25-jarige Pierre Moerman
van Nieuwpoort als vierde machinist werkzaam was. We zien het hier vastge'oo-
pen op de rotsen van de Engelsche kust. In artikel hierboven vindt U al!e weder
varen door den Louis Sheidbeleefd op zijn lange reis naar Argentië en terug.