DE DRIJVENDE POOP IN STALEN MANTEL LANDBOUWBELANGEN President Roosevelt stelt een persoonlijk vertegen woordiger aan Rtijj 't Vatikaan VADER IS MET NIEUWJAAR IN VERLOF GEKOMEN Wis maakt er de Reis mee naar NEW-YORK Pass Piss Mil Itreogt ew bezoeb aan de ?talI«UBSChe Vorsten Het avontuur van tie "Louis Süseisi,, ibij liju iels naar Argentinië Twee groote treinrampen in Duitschiand HET IS EEN EENIGE REPORTAGE. Sen boden buisje stootte tegen den scheepswand en onherroepelijk verzonk het schip in de diepte IN ENKELE REGELS Vergadering der Legercommisie van den Senaat Tissschenkcmst van Senator Sobry KNAAPJE VERDWIJNT ONDER HET IJS EN WERD DOOD BOVENGEHAALD TE N1EUWP00RT DOODELIJK ONGEVAL TE PASSCHENDALE VOLLEDIGE VEILIGHEID Ja., beste Lezers, vanaf toekomende week beginnen we een reportage van een reis naar Amerika met de Alex van Opstal De taatsie reis van de XB -4lex van Opstaldie in zijn terug reis den grond werd ingeboord! We sporen U allen aan die reis mede té maken... in ons blad na tuurlijk, want tegenwoordig is het op zee niet meer pluis. We hebben de heenreis uit Antwerpen Op Zee Te New-York De Wereldtentoonstelling Terug inschepen en: de boat verdwijnt in de golven. Maar allen zijn gered! Ja, dat alles leest U vanaf toekomende v/cek in ons blad! Een eenvoudig maar treffen*! beeld van iets dat r*cb met Nieuwjaar in veel, ja, gewMig v-el huizen afspelen zal. Vader is in verlof gekomen en aanhoort aandachtig, ka'm in <!_n zetel gezeten, de mooie Nieuwjaarsbrief door zijn dochtertje hem voorgelezen. Ja, heel zeker tusschen de zooveel andere wensclien die de kleine voor liaar lieven Pa uiten zal komt er één in voor, die geen enkel kind tot ziin vader-sc'daat vergeten zal: «Vader, liefste Vader en je kleine lieve Treesje zal mooi en veel den goeden God bidden opdat Pa vlug naar huis zou mogen terugkeeren bij Ma cm voor mij te zorgen.Diep mooie wensch die wel niemand nalaten zal met een een mooi gebed te bezegelen. aQa&X19a9aBBB&a29aBBBB£llS«BBBl«Saa3aaSS339&a93SSSSBSBBaa3a9SiZ32eSZi2l2B212«S&&$23i38a&SB Haveaversgierrinyen van drie of vier rijen mijnen Cv - séiïr-. den de z.g. mijnenleggers gebezigd; - men Spreejjti voor de grootere eenhe den, zooals b. v. den Britschen bodem «Adventure», van mijnkruisers Ook de duilcbooten zijn er op inge richt, mijnen te leggen. De z.g. mijn- versperringen bestaan uit mijnen, die worden geplaatst met een tusschen- ruimte van 30 tot 50 meter. Ten einde het mijngevaar zooveel mogelijk te gen te gaan beschikken de groote zee mogendheden tegenwoordig over flot- tieltjes mijnenzoekers. Deze werken samen met de mijnenvegers, dikwijls bestaande uit kleine schepen, niet grooter dan trawlers. MIJNVERSPERRINGEN VOOR DEN INGANG VAN HAVENS Ten einde te voorkomen dat vreem de oorlogsschepen en vooral duikboo ten onverhoeds een haven binnen dringen. neemt men in den oorlog zijn toevlucht tot het leggen van nnjnver- Oo onze fr to zien we ltommanl-ri Samijn de laatste band legden aan het gevaar- SDerrillgen VOO!' cle havens en de mon- lijk werk. Zeer voorzichtig verwijdert men c*-n ontsteker a?n den onderkent ven dingen van rivieren. Deze Versperrili- de mijn. 't ii een koperen bui» van 7r> c-n. 'ang. we-rin 251 gram dy-m'et ve-- geil bestaan Uit drie Of vier rijen mij- borgen zit. Deze springstof dient cm de a-iderp 2.71 kgr. sprgafcUoI, tiie u*. mijn nen achter elkaar, welke Op VerSChii- nog bevat tot on'.oioffirg te brergen. CO> Se Vorstelijke en Luisterrijke ontvangst Meer dan ooit houdt de open bare vieening zich bezig met den nieuwen schrik der zeeën, de drijvende mijnen, welke in de laatste weken zoo talrijke offers aan scheven en schepelingen hebben geëischt. Dit is het grootste gevaar, dat thans de schepen van alle zeevarende naties, zonder onderscheid, bedreigt: de drij vende mijn. Het komt slechts zelden voor; dat een schip, hetwelk in aan raking komt met een mijn, nog een haven weet te bereiken. Dit zijn wel de meest heische machines, welke de menschelijke geest heeft bedacht in den strijd ter zee: onzichtbare sluip moordenaars. WAARUIT BESTAAT EEN ZEEMIJN? Uit een stalen bol van ongeveer 80 tot 100 cm. middellijn, waarvan het bovenste deel met lucht is gevuld, zoo dat de mijn niet kan zinken. Uit dezen stalen bol steken drie of meer lcoden buisjes. Hierin bevinden zich glazen buisjes, welke gevuld zijn met chroom- zuur, zink en kcol. Heeft nu een schip het ongeluk, met een dezer uitsteek sels in aanraking te komen, dan buigt het looden buisje om. met het gevolg dat het glazen buisje breekt en de inhoud zich vermengt. Hierdoor ont staat een galv.anische stroom, die door middel van een electrischen ontste ker die zich in de onderste helft van de bol bevindende ontplofbare stof fen tct explosie brengt. Uit de gede tailleerde berichten in de bladen weet men. welke ontzettende gevolgen deze ontp'offing heeft. Passagiers van het ongelukkige s.s. Simon Bolivar (cp het einde van November 1.1. cp een mijn geloopen e:i daarna onmiddellijk gezonken weten te vertellen, dat het schip door het geweld der ontploffing letterlijk omhoog gedrukt werd. Blijk baar werd dit schip aan de onderzijde door een mijn geraakt, hetgeen een neg sterker effect te weeg brengt dan een mijn, die het schip van terzijde raakt. HOE MIJNEN WORDEN VERANKERD l Wanneer de mijnen overboord wor den gezet, zijn zij voorzien van ean i kabel van bepaalde lengte met een soort anker, zoodat zij blijven liggen op de plaats, waar zij zijn neergelaten. Over het algemeen is deze kabel zoo lang. dat de mijnen enkele meters on der de oppervlakte van het water han gen. Vooral bij stormachtig weder, zooals in de af geloopen weken, kan het zeer Echt gebeuren, dat zij wor den losgeslagen en op drift gaan. Dit zijn de mijnen, die aan onze kusten aanspoelen en den meesten tijd on schadelijk kunnen worden gemaakt, voordat zij onheil aanrichten. Ook gebeurt het dat zij door de woedende zeebaren zoo hard op de kust gewor pen worden dat ze ontploffen, zoo was het het geval over enkele weken te Koksijde waar omzeggens alle ruiten zich in een straal van 500 meter be vindende. totaal stuk geslagen werden wat aldus een geweldige schade aan richtte in onze dichtbijgelegen mooie badplaats. Blijven zij evenwel cp hun plaats onder water in zee hangen, dan le veren zij een doodelijk gevaar op zoo wel voor schepen met geringen dieo- gang, die er met de kiel overheen schuren, als voor grootere schepen, die ze aan stuurboord of aan bakboord raken. Voor het leggen van de mijnen wor- Hierboven hebben we zoo een electro- mekanieke mijn die onschadelijk werd ge maakt. Nevens het zware ijzeren omhulsel der mijn zeif hebben we de losgeschroefde kap op wiens randen de iooden voelho rens zijn aangebracht. Gansch vooraan zi ;n we die voelhorens met daarneven den lontaansteker (die lange staaf) die het dynamiet tot ontploffing brengen moet. Dit is de mijn die aanspoelde, enkele v/e- ken geleden, b:j de Pier te Blanhenberge. Als bij onder ontplofte deze bom niet, want duidelijk cm zien is hoe een der voelhorens door bet heen en weergeklots der golven en 't stuiken ervan op 't zand gekromd is. isassasBaaBBSiiaDSsasazEiaaiaBasit Te Gent werd een wisseiagent aan gehouden. Hij werd In faling verklaard. De man zou eon tekort hebben van drie miilicen. De zeer bekende Nederlandsche vlieg tuigbouwer Fokker ls overleden te New- York. in den ouderdom van 49 jaar. Een vliegtoestel van de lijn Egypte- Engeland is in de Middellandsche Zee Hier hebben we bet duidelijk beeld van een nog ontplofbare zeemijn. Onder be- I merkt men de mijn die eens los van haar anker juist mei de voelhorens boven wa ter steekt. Boven: het uitwerksel van een ontploffende mijn. lende diepten zijn afgesteld, zoodat zoowel de grootere oorlogsschepen als de kleinere vaartuigen en de duikboo- teri de versperring niet straffeloos kunnen passeeren. Natuurlijk worden in dergelijke versperringen doorgan gen opengelaten, waarvan de ligging zorgvuldig geheim worclt gehouden. Intusschen is gebleken dat het voor een goed zeeman niet onmogelijk is, zich deze route in het hoofd te pren ten door de bewegingen der in- tn uitgaande schepen zorgvuldig gade te slaan, ofschoon het wel tot de zeer groote uitzonderingen zal blijven be- hooren, dat dit voorkomt. In het al gemeen kan men aannemen dat ver sperringen van dien aard voldoende zijn, om verrassingen van de zijde van vijandelijke oorlogsbodems te voor komen. (Nadruk verboden.) tf - rf'tmrnmim W itwwmm 1 •7.. Hier zien we de aangespoelde mijn met daarneven de Pier. S1E3SSIEB3 J3^E5i:aaaas3ï3saaE« a De H. Vader heeft Donderdag mor gen 11. een bezoek gebracht aan het Ita- liaansche Hof, als tegenbezoek van dit door de Italiaansche Vorsten op het Vati kaan gebracht enkele dagen geleden. Langs den weg die den Pauselijken stoet volgde stonden tienduizenden Ro meinen geschaard die bij het voorbijtrek ken van de H. Vader Hem uitbundig toe juichten. Achttien autowagèns Vormden dezen stoet. Overal waren de hulzen rijkelijk be- vlagd en versierd. Voor de St-Pieterskerk, aan de grens scheiding van Vatikaan en Rome, ston den langs de eene zijde de Pa"selijke Wachten opgesteld, langs de andere zijde Italiaansche troepen. Op de symbolisclie grens werd de eer geboden en Italiaan sche overheden heetten de II. Vader wel kom op Italiaansch grondgebied. Een adres van hulde werd afgelezen. Tot aan het Quirinaal bleef het een uitbundig toejuichen van de toegestroom de massa bij het voorbijtrekken van den H. Vader. Alle klokken van Rome, van de ruim 800 kerken in stad, waren aan het lulden gegaan. Bij de aankomst op het Quirinaal werd de eer geboden en speelde een muziek kapel. Op de eere trap werd de H. Va der afgewacht en welkom geheeten door den Koning-keizer en de Koningin van Italië, de Prinsen van 't Koninlijk Huis, Graaf Ciano en talrijke andere hoog- waardigheidbekleeders. Daarop volgde '11 audiëntie in de troon zaal. Na afloop van deze audiëntie moch ten de leden van het gevolg van den Paus en van den Koning de zaal weer binnentreden en hield de H. Vader een toespraak. In Zijn korte toespraak op het Quiri naal heeft de Paus het wijs beleid van «■3ia332Ssassss&B3s=s2isaass£a3esas3Q3ss3as5Bat3aaaBasas3Si co> de Italiaansche regeerders gehuldigd die Italië buiten den oorlog hebben gehou- den. Hij wenschte dat die behouden vrede Italië zou maken tct een sterke en geërbiedigds natie en ook een spoorslag zijn zou tct het tot standkomen van ver- standhoudingen tusschen de volkeren ten- einde een nieuwe orde te verkrijgen, wel ke men echter vruchteloos zou zoeken buiten de koninklijke paden van recht vaardigheid eil kristelijke Heide. j Daarna schreed de stoet tot de voor kamer waar afscheid werd genomen. De Vorsten en Prinsen vergezelden de H. Vader tot beneden den eeretrap waar de H. Vader terug in zijn auto stapte en te rug reed naar het Vatikaan, steeds mid den een geestdriftige menigte. Het was een vorstelijke en luisterrijke ontvangst. Aan dit bzoek, en bijzonderlijk door d# Italiaansche bladen, wordt een groote be- teekenis gehecht. Deze doen Uitschijnen dat Vatikaan en Italië dicht bij elkaar staan, dat de H. Vader de Italiaansche politiek goedkeurt en dat dit bezoek weer om heeft-deen uitschijnen dat beiden* doei is de vrede te betrachten. In leder geval kan vastgesteld worden dat een nauwe samenwerking is tot stand gekomen tussphen Vatikaan en Italië. Wat ons moet verheugen is dat het ge zag van het Hoofd der Katholieke Kerk met den dag verhoogt en allengerhand aller blikken naar Rome worden getrok ken. rij DE DTJCE ZAL EVENEENS DOOR DEN PAUS WOUDEN ONTVANGEN Uit Rome wordt nog gemeld dat ook Mussolini een bezoek brengen zal aan d# H. Vader, denkelijk op 5 Januari e.k., dit ter gelegenheid, van de 10e verjaring van liet afsluiten van het Verdrag van Lateraneu dat de verzoening tusschen Kerk en Staat voor gevolg had. Op Woensdag 27ste dezer kwam deze Commissie bijeen in aanwezigheid van Kolonel Gilbert, Kabinetshoofd van den Minister van Landsverdediging, die weer houden was door eene kabinetsvergade ring. Aanvankelijk werd de strategische posi tie van ons leger breedvoerig besproken. Daarcp werden allerhande kwesties be handeld, in verband met do mobilisatie. Senator Sobry nam ruimschoots deel aan de bespreking en stelde o.m. volgende vragen 1. - Vervangt het lanubcuwvcrlof het gewoon verlof? De ondervinding heeft geleerd dat sol daten die begin dezer maand hebben kun nen genieten van een landbouwverlof. daardoor beroofd bleven van liun gewoon maandverlof. De Heer Kolonel, na daarop bevesti gend te hebben geantwoord, wees er 43KES£SaQ3SSaEX53SSiaBa2iaËiaË3i Woensdag nammiddag, 27 Dec., om streeks 3 uur, niettegenstaande het docl- weder sinds twee dagen begonnen was, waren een groep jongens aan het spelen op het ijs van den vijver gelegen airijter de huizen van den Theo Goedhuyswijk en vlak nabij de fabriek van de Litopone. Nadat ze eerst wat geslierd hadden op het smeltend Ijs van de onderstaande weide daarnevens, probeerden de knapen een gevaarvol tochtje op den diepen wa terpoel. Op een gegeven oogenblik beproefde de kleine Marcel Vereycken over 't 'orooze ijs te slieren. Plots kwam hij op een broos punt en zakte in 't water. Onmiddellijk liepen zijn kameraden weg en kwamen 0111 hulp roepen in de naastbljgelegen hulzen. De vader van den verongelukte, wonen de nr 5 in de Theo Goedhuyswijk, kwam afgeloopen. Hij zag zijn zoon nog drie maal om hulp roepen daar ver in 't ijs. De werklieden van de Litopone trachten eerst met ladders en lange persen hulp te bieden doch vruchteloos. De jongen was onder de ijskorst verdwenen. Mldder- wijl was de Rijkswacht en de Politie commissaris bij de plaats van het onge luk gekomen. Een groote menigte toeschouv/ers stond eveneens op den oever van den grooten put. Er werd door P. Verbrugge een boo tje bijgehaald en op het brooze ijs gezet. Het ijs werd open gehakt en zoo kon men ter plaats varen waar Marcel Vereyckro verdronken was. Na eenlge oogenblikken werd het lijkje bovengehaald en naar het doodenhuisje van het St-Janshospl- taal vervoerd. Men was reeds één uur bezig met de peilingen. De jongen is leerling van de Lagere Afdeeling. vierde studiejaar van het St- Bernarduscollege en was elf jaar oud. Hij heeft nog een broer en een zustertje. Op het oogenblik van het ongeluk was zijn moeder op reis. Men begrijpt hoe geweldig het droevige nieuws de ouders heeft gepakt. Zaterdagmorgen had de begrafenis plechtigheid plaats. nochtans op dat deze kwestie thans vaa dichter bij wordt onderzocht en dat in verband met de slechte weergesleitenis- sen, waardoor de landbouwverloftangcrj practisch niets hebben kunnen verrich ten, ten eerste meer soepelheid zal wor den aangewend, en verders zoo spoedig mogelijk cle landbouwverloven opnieuw zullen worden ingeschakeld. 2. - Is het waar dat dc militairen dia het gewoon maandverlof van 5 dagen splitsen in 3 of 4 maal, vanaf het derde verlof zelf dc treinkosten moeten beialen? Terwijl de Heer Kolonel daarop be vestigend antwoordde, wees Spreker dsa op de ongerijmdheid van dezen maatre gel, zich er op steunende dat eenerzljds de Nationale Maatschappij der Belgischs Spoorwegen voor deze verlofgangers geen grootere onkosten te dragen heeft en anderzijds de economie van het land groo- telljks te winnen heeft bij de splitsing der verloven. De gegrondheid dezer opmerkingen hl- ziende, beloofde de Kolonel de bijzonders aandacht van den Minister daarop ts zullen trekken. 3. - Wanneer zullen dc opgeeiscliis paarden en voertuigen werkelijk worden uitbetaald? De Kolonel scheen er over verwonderd te zijn dat deze kwestie nog niet defini tief was geregeld en legde den nadruk er op dat zulks ln leder geval zonder ver der uitstel 'al geschieden. Op aandringen van Spieker werd door het Kabinetshoofd nog meegedeeld dat de opsporing der drachtige merries thans geëindigd ls. Verscheidene landbouwers kregen hunne drachtige merries terug, doch andere ble ven nog steeds hoopvol er op wachten. Uit dit antwoord blijkt dus dat alle verdere hoop te dien opzichte ijdel zal blijven. Voor wie geen voldoening kreeg ligt de oorzaak in het feit ofwel dat hunne merries niet drachtig waren ofwel dat zs verworpen hebben of zelfs bezweken zijn. Ten slotte werd in deze vergadering besloten tot de ontvankelijkheid van een wetsvoorstel, strekkende tot de niet af houding van het huurgeld bij de uitbeta ling van de opgeelschte paarden en voer tuigen. Senator Sobry werd tot verslaggever daarvan aangeduid. iflHSissaBassaassBBBflaBBsstia EEN VROUW VALT, LOOPT SCHEDELBREUK OP EN STERFT Zondag D. heeft de genaamde Sinner* Emma, ouel 54 jaren, eehtgenoote vaa Edmond Soencn, wonende Molenstraat, alhier, een ergen val gedaan. Dr Vermeu len stelde vest dat dc ongelukkige een schedelbreuk had opgeloopen en werd dan pok bi| hoogdringendheid naar O. L. Vr. Gasthuis te leper overgebracht, waar zij reeds des avonds om 10 uur den geest gaf zonder tot kennis te zijn gekomen. Donderdag had dan ook de plechtige begraving plaats onder groote deelneming van de bevolking. Aan de echtgenoot en de 9G jarige oude moeder van het slachtoffer onze innig» deelneming in hunnen droefheid. gestort. Vijf reizigers zijn vermist. Zes andere mederelzenden werden opgepikt. Te Antwerpen reed een heerenauto in een dok. op dezelfde plaats waar enkele weken geleden en auto uit Lier in het water terecht kwam. De drie inzittenden waaronder een vader en zoon die van de jacht terugkeerden, kwamen om in hun wagen. Een Italiaansch vliegtuig op weg van de Canarische Eilanden naar Spanje is te Mogador, (Fr. Marokko ten plet ter gestort. Wegens den mist was het vliegtuig verplicht-eeti noodlanding te ma ken en is aldus tegen rotsen terechtgeko men. De bemanning werd verkoold. Te Brussel was een 82 jarige vrouw gaan slapen, voorzien van een brandende kaars. Ongelukkig deelde zij met de kaars het vuur mede aan haar beddegced en stond haar bed dra in vuur en vlam. De ongclukige werd levend verbrand. vooi Uw kostbaarheden en waardepapieren, wanneer U 7c plaatst in een brandkast gehuurd bij de Kredietbank. De staal- en betonconstructie van onze koffers en kori'erkeldeis schepteen zekerheid die op geen andere wijze geëvenaard kan worden. zé.-. - --- Matige huurprijzen. Door President Roosevelt werd de H Myron Taylor, een bekende personaliteit? in de V. S. van Amerika, benoemd tot zijn persoonlijken vertegenwoordiger bij het Vatikaan. Deze benoeming bcteekent evenwel niet een hervatting van de diplomatieke be trekkingen tusschen Washington en het Vatikaan. Toch is deze b-nocming een gebeurte nis van groot belang en is zij wel een eersten stap tot en hervatting van di plomatieke betrekkingen. Deze benoeming houdt cp hot ccg een samenwerking cm den vrede te bewerken. Aan deze benoeming wordt dan coi in de internationale middens een zeer groote peteekenis gehecht, Hr Roosevelt heeft ook een persoon lijken vertegenwoordiger benoemd bij den Federalen Raad der Kerken van Ameri ka en bij d-n Rabbijn Cyrus Adlet. pre sident van het Joodsche theologische se minarie. Hr Roosevelt zor.d ook een persoonlij ken brief aan den H. Vader. In talri jke bladen wordt een gemeen schappelijk vredesactie van hot Vatikaan en van President Roosevelt, zelfs ook van den Koning van Italië, in het vooruit zicht gesteld. A Hr Myron Taylor, die protestant is. miek tijdens den oorlog 1914-1918 dee' uit van de Kommissie Hoover, belast met de bevoorrading van de bezette Landen. Thans benoemd als persoonlijken verte genwoordiger van President Roccevelt bij het Vatikaan, legde hij aan de pers vol gende verklaring af Ik ben ten hoogste vereerd door het bcjluiJ van President Roosevelt mij be- 1 noemende tot zijn persoonlijkn verte genwoordiger bij het Vatikaan. Het voor uitzicht van besprekingen over den vrede met Paus Pius XII is hartversterkend. Geen andere zaak bestaat er die wij zoo- zcor verlangen te dienen en dit met al onze middelen. Ik ben dubbel verheugd omdat deze gelegenheid, tot dlenstbetoor. mij geboden wordt door den Godsdienst, die hoeksteen waarop de beschaving en de dierbaarste verlangens van den mensch rusten en moeten rusten en die de eind- triomf moet behalen op de machten van het kwaad. Jongs Nieuwpaannaar, aan boord werk- saam, verhaalt ons het vastloopen der boot can de Zaid-Sngeische kust. MACHINIST OP HET SCIUP «LOUIS SHEID» HET NOODSEIN VAN «LOUIS SHEID» DE Zaterdag in den avond kwam Pierre Moerman ongedeerd van zee thuis bij zijn familie, die woont op de Coupe Gorge te Nieuwpoort. |ri Kinds de radio het ongeluk had geseind dat het Belgisch koopvaardijschip Louis fSheidwas overgekomen .aan de Zuid kust van Engeland op 7 December laatst leden, kenden de ouders geen rust meer. iWat zou er geworden zijn van hun zoon?... (Dat was de bange vraag van elk oogen- ;blik. De geburen ook waren zeer bekom mèrd en bespraken druk het weinige nieuws dat door pers en radio was me degedeeld. Pë: Maar hoe aangrijpend was het oogen blik toen de zoon de deur van het vader huis openstiet en in de armen van vader 'en moeder viel, die weenden bij dit ont roerend weerzien. Sinds vijf jaar reist Pierre Moerman fCjp lange vaart. Deze jongeling is nu 24 jaar. Het was de vierde reis op Buenos Aires die hij meemaakte als vierde ma- 'chinist aan boord van de «Louis Sheid 'die toebehoort aan de zeevaartmaatschap pij Armements Deppe van Antwerpen. DE LAATSTE ZEEREIS Op 16 September was de Louis Sheid luit de haven van Antwerpen vertrokken fóiet volle lading. De oorlog op zee was 'reeds in volle gang en al vaarde het schip [onder Belgische vlag en stond er op de ^wanden in groote letters Belgiëge schilderd, toch was de tocht niet zon- 'der gevaar, te meer daar vooral Duitsche (schepen de vaart tusschen Europa en /Buenos Aires verzekerden. F if Op 11 Oktober kwam men veilig ter bestemming aan en een maand lang bleef ijtié'n in de hofdstad van Argentinië. Op November lichtte men anker om terug maftr het vaderland te keeren met een [groote lading graan en maïs. De vaart (verliep kalm. Alles was wel aan boord. Kapitein Van Kweeckelberghe voerde het commando. Het was eenzaam cp de kalme zee. Waar men voortijds veel vaartuigen ontmoette, l,was de trafiel: nu onbenullig geworden. Maar één keer kwam een Fransch oor logsschip van naderbij kijken doch liet |de I. Louis Sheidonverhinderd door. •Men bunkerde te Madeira en verder reis de men door naar het Kanaal toe. De maand December was reeds begonnen en de bemanning voelde dat men Europa en ,den Winter ln 't gemoed vaarde. HET DRAMA OP ZEE 't Was op Donderdag 7 December. Ik h g te bed zoo verhaalde ons de geredde zeevaarder De eerste machinist kwam ikioppen en mij wakker maken. We moe- t< n drenkelingen oppakken riep liij. Sef- ft as stond geheel onze bema nning op dek. Er kwamen twee reddingsbooten n iar ons schip gevaren. Het waren pas sagiers van den Hollandschen boot Ta- jandoen dia op weg was van Antwerpen naar Batavia. Door welke oorzaak de ontploffing op 'dm «Tajandoen» geschiedde, weet men (met Juist. Al de passagiers en verschei dene matrozen van de bemanning be- nV mden zich te bed wanneer de vreese- Juke ontploffing plaats had te 5.15 uur te morgens in de volledigste duisternis en jtj|j een ijskoude temperatuur. Daar de 1 boot zoo rap zonk hadden de passagiers jpen tijd gehad om zich warm te kleeden. Ze waren in slaapkleederen en pyjama rilden van kou. Rondom het zin kend wrak was het een zee van vuur. De die op de watervlakte dreef was in br ind geschoten. De reddingsbooten slaag- Bi n erin aan dien vuurpoel te ontsnap- n. Onder de passagiers bevonden zich X: if vrouwen en twee jongens van 13 cn (6 jaar oud. b? Een Italiaansche boot kwam ook hulp hiiden en nam 63 personen aan boord maar ze werden op den Louis Sheid (r ergebracht. |P\)Vij stonden onze kleedcren. onze de- klns, onze bedden af en aan al de gered- SJFwerden de beste zorgen verleend. WIJ Konden de reis voortzetten en naderden ,tegen den avond in volle duisternis de van Engeland, S. O. S.... We zitten vast aan den grond! zoo klonk opeens de noodkreet van het Belgisch vaartuig. Onze boot was op een zandbank geloopen nabij de En- gelsche kust. 't Was omstreeks half zeven in den avond. Te Weymouth werd seffens het noodsein opgevangen. De Engelsche kust is ter plaatse van Thurlestone zeer rotsachtig. De diepte Varieert zeer sterk en er zijn veel zandbanken. Op een zeker oogenblik kwam de Louis Sheidweer vlot om dadelijk opnieuw op de rotsachtigen grond weer vast te loo- pen. Elk oogenblik dreigde het vaartuig met zijn zware lading graan door te bre ken. Gelukkig was de zee niet woelig en was ze na vele dagen storm tot rust ge komen. Te vier uur 's morgens begon de redding en deze duurde tot tien uur. Eén voor- één weiden de opvarenden langs een ka bel met de broekboei aan land getrok ken want geen enkele reddingsboot kon de Louis Sheidomwille van de rots achtige kust benaderen. Men lag vast rechttegenover het Groot Links Hotel te Thurlestone waar weldra alle opvarenden goed ontvangen en te slapen werden gelegd, want vele waren sinds meer dan vier en twintig uren aan 't werk. De redding had en kalm verloop. Alleen de drenkelingen van de Tajadoen be leefden nogmaals veel schrik en vreesden opnieuw het ergste. I11 Engeland genoten allen een zeer goed onthaal. Veel photo's werden geno men en kustbewoners waren vol belang stelling komen kijken.. Op 13 December vertrokken 37 man naar Londen en met de maalboot via Fol kestone keerden ze naar Oostende terug, I11 gezelschap van de geredde bemanning van de Rosa toebehoorende aan de Mij. Hermans van Brugge die eveneens aan den ondergang van hun vaartuig waren ont snapt. Men hoopt althans nog de «Louis Sheid te kunnen redden en weer vlet te brengen, hetgeen van hoogst belang is voor onze handelsvloot, vooral in dezen moeilijken tijd waar het vraagstuk van bevoorrading zich zoo scherp stelt.». VRAAG aan uw BRIEFDRAGER EEN POSTABONNEMENT OP DIT BLAD. BBBB9BBB9BBBB9SBflBBEB3S33BA SAMENGETELD 295 DOODEN EN 128 GEWONDEN 106 DOODEN TE GENTHIN In ons laatste nummer deelden wij reeds mede dat op Donderdagavond ?1 Dec. te Genthin, bij Maagdenburg, üi Duitschiand, twee sneltreinen waren op elkaar gebotst en dat reeds 70 dcoden uit de puinen van de wagons waree gehaald. Na volledige opruiming van die puinen werd vastgesteld dat niet min dan 196 personen den dood vonden bij die ramp, en dat 109 anderen werden gewond. De oorzaak van de ramp zou te wijten zijn aan de verduisteringcmaatregclcn. 93 DOODEN BIJ FRIEDRÏCHSHAFEN Op den volgenden avond, dus van Vrij dag 22 December, had een nieuwe trein ramp plaats in Duitschiand. en wel tus schen dc stations van Marksdorf en Kluf- fan, bij Friedrichshafen, waar de snel trein van Friedrichshafen naar Radolfzol op een goederentrein botste. Deze ramp eischte eveneens een hooge tol. Niet min dan 93 personen lieten hier het leven, wijl er 28 werden gewond. De stationoversten van Marksdorf an van Kluffaa werden aangehouden. Met Belgisch vrachtschip Je «Louis Sheidwaarop de 25-jarige Pierre Moerman van Nieuwpoort als vierde machinist werkzaam was. We zien het hier vastge'oo- pen op de rotsen van de Engelsche kust. In artikel hierboven vindt U al!e weder varen door den Louis Sheidbeleefd op zijn lange reis naar Argentië en terug.

HISTORISCHE KRANTEN

De Halle (1925-1940) | 1939 | | pagina 2