De Toekomst van Dixmude
A
A
A
DIT TEST MILONS HOOGLANDEKEN
40
Feestdag van S16 Godlieve 1918.
J. VAN RYCKEGHEM.
Een roöbloemde rand om het grasplein gewoven;
Zij 00k met’t Beggijnhof de feeste meêviert.
Hoe stemde dat zalige plekje tot bidden
Hoe menige kranken daar hebben gevraagd
En kregen genezing voor oog- en voor keelkwaal
Door Vlaanderens Martelaresse ende Maagd.
Godlieve, die in onze vlaamsche gewesten
Zoovele vereering en navolging vindt,
De nood is ten uitersten hulpe; moet dagen!
Wil toonen dat gij onze streke nog mint.
------
Beste Free Van de Sparre,
Ik moet u bedanken voor uwe schoone
zichtkaarten; dat is nu eigentlijk ne keer wa
re gezonde kunste, ik zou er vele willen, ge
moet niet wagen als ze immer wel gekomen
zijnEn om dat in de mate van ’t mogelLke
te vergelden, ik zend er u twee van Auxerre
onze departementale hoofdplaatse, waar ik
Maandag laatst geweest ben om eenige noo-
dige aankoopen te doen.Menschen trouwens
lijk wij, ontvlucht van alles wat wij op de
wereld bezaten, hebben zoodanigvele te kort,
zoodanig vele zelfs, dat, als wanneer ge in
eene stad zijt, ge uwe oogen moet toedoen
zoo niet de geldbeurze ware uit en ledig in
een onze vader lezens. Onze Clara en Gas
ton waren ne keer meêgegaan om alzoo een
beide antwoorden blijkt wel dat het ontwerp
veel kans heeft door te gaan doch dat de uit
voering ervan op de lange baan kan gescho
ven worden, van den eenen kant, omdat het
niet officieel door het gemeentebestuur voor
gesteld wordt en van den anderen kant, om
dat de omstandigheden niet toelaten de
uitvoering ervan ter plaats nader te bestu-
deeren en te bereiden, zoodat na den oorlog
de oude toestand voorloopig zal hersteld
worden.
Welnu al wie nadenken wil zal die voorlo
pige herstelling van het oude dubbel geluk
lijk achten, eerst omdat het voorloopige dik
wijls ’t bestendige blijft en meest nog om de
onzekerheid die daaruit zal voortspruiten en
een stronkelsteen te meer in den weg leg
gen van wie in Dixmude eene nijverheid zou
willen oprichten of zijne zaak doen herleven
Laat ons dus hopen dat onze gemeente
raadsleden het middel zullen vinden om de
zaak eens ernstig te bestudeeren, en ieder
bijzonder belang daargelaten, al het goede
dat voor onze stad en voor ’t algemeen
belang uit de spoedige uitvoering van het
ontwerp zou spruiten inziende officieel met
onze ministeries te onderhandelen.
Ik wil hier nog enkele regelen aanha
len van bouwmeester Huibr. Hoste,welke ik
las in Vrij Belgie» van 17 Augst. 1917
deherbouwing van Yper betreffend maar die
zoowel op ons geval passen:
Van eene handelsbuurt meteen beurs
en groote kantoorlokalen is er geen sprake
voor eene stad zooals Yper (ook niet voor
Dixmude natuurlijk), wel van een kwartier
waar goedkoope terreinen voor de nijverheid
zullen beschikbaar zijn (dit is ook wensche
lijk voor onze stad). De aangewezen plaats
ervoor ligt natuurlijk in de nabijheid van
spoor-en waterwegen (door het ontwerp
waarvan sprake mogelijk gemaakt voor Dix
mude) en daarbij nog zoodanig dat de wind
rook en allerlei gassen niet over de stad drijft
(de hoofdrichting van den wind in onze stre
ken, volgens een statistiek over 10 jaren loo
pend, het Zuid-Westen zijnde, beantwoordt
het ontwerp ook daarin aan de vereischten).
De arbeiderswijk mag niet te ver afgezon
derd zijn noch van de fabrieksterreinen noch
van het centrum (in mijn ontwerp ligt die
arbeiderswijk juist tusschen beide)
En verder:
Men kan buiten de stad verschillende
der groote verkeerswegen in elkaar laten loo-
L-
uw ontwerp tot inrichting der stad Dixmude
voor advies medegedeeld heb.
Ik heb dit schrijven alsmede uw plan aan
het betrokken gemeentebestuur onderwor
pen en ik wacht op dezes antwoord om een
principieele beslissing te nemen aangaande
de bepalingen van uw ontwerp.
Aanvaard, mijnheer, de verzekering mij
ner bijzondere hoogachting.
De Minister
(get.) Helleputte.
Ziehier nu dien brief van den heer Minis
ter van spoorwegen waarvan spraak is
Le Havre 23 Aoüt 1917
Monsieur le Ministère*:
Comme suite a votre dépêche n° 11-67 du
ie Aoüt, j’ai l’honneur de vous faire connaï-
tre qu’en principe, je me raillie a la solu
tion préconisée par M. le Conseiller Glorie,
quant au déplacement et au relèvement de
la voie ferrée a Dixmude.
J’estime toutefois que cette question ne
pourra être définitivement mise au point,que
lorsque nous posséderons tous les éléments
de Ia question, e’est a dire après notre ren-
trée en Belgique.
La réalisation du projet nécessitera des
travaux importants, et il doit être entendu
que les installations seront rétablies provisoi-
rement a leur ancien emplacement.
Le Ministre,
fsigné) Paul Seghers.
Zoo is dus mijn ontwerp een stap nader
van zijne uitvoering gekomen, maar uit die
Het zoo belangwekkend artikel van den H.
Schepen Ghyssaert in ’t Februarinummer
1918 van «Dixmude» brengt mij er toe hier
ook eens op mijn ontwerp terug te keerenen
aan mijne stadsgenooten bekend te maken
hoe ver het er tegenwoordig meê staat.
In October 1916 had ik de eer mijn ont
werp aan de heeren Gemeenteraadsleden
voor te leggen. Mijn indruk was dat deze het
over 't algemeen goed en voordeelig oordeel
den; geene stemming had plaats.
In het verslag der zitting las ik nadien
De gemeenteraadsleden vinden het ontwerp
belangrijk (interressant) doch meenen dat
de verwezenlijking ervan alleen van den wil
van ’t Bestuur der Belgische Spoorwegen
afhangt.
Deze laatste meening is ook die welke mij
tusschen de menigvuldige aarzelingen, in de
vergadering der Commissie van openbare
werken overwegend scheen te zijn en zoo
heb ik mij dan ook, overtuigd als ik bleef van
’t nut van het ontwerp, persoonlijk naar de
betrokken ministeriën gewend.
Ziehier nu het antwoord dat ik de eer had
van den H. Minister van openbare werken te
ontvangen;
Le Havre 26 November 1917»
Mijnheer,
Ik heb de eer U hierbij tot uw naricht, het
afschrift te sturen van een aanschrijven van
den heer Minister van spoorwegen wien ik
pen of, nog beter, kan men ze allen laten
uitkomen op een ringlaan. Het snelle buiten-
steedsch verkeer kan dan langs die ringlaan
geschieden zonder dat eenig stadsgedeelte
daardoor onveilig gemaakt wordt, terwijl
minder breede straten deze baan met het
centrum zullen verbinden.(Deze die het ont
werp voor Diksmudebestudeerd hebben zul
len indachtig zijn, dat er daar ook zoo iets
voorzien was en ik houd eraan hier bij te
voegen dat ik zulks te meerwenschelijke ge
vonden had om aldus zoo weinig mogelijk de
oude straten van Diksmude te moeten ver-
breeden en zoo de kadastrale perceelen on
aangeraakt te laten,’t geen veel kosten spaart
en ook voor de eigenaars ervan de zaken
vergemakkelijkt).
Tot hier dus het uittreksel uit Vrij Belgie
de aanmerkingen tusschen haakjes gesteld
zijn van mij.Hoejammerdat de omstandig
heden mij niet toelaten mijn ontwerp in een
vlugschrift met plans uiteen te zetten.Ik ben
overtuigd dat ieder onbevooroordeelde
Dixmudeling die zijne stad lief heeft een
warm verdediger zou worden van het ontwerp.
Misschien doe ik het toch nog eens... Intus-
schen vraag ik aan al deze die inde uitvoe
ring van mijn ontwerp belang stellen zich
met mij in betrekking te willen stellenook
de mogelijke opwerpingen zal ik geerne ont
vangen en beantwoorden.
Ars. Glorie.
a Soisy-sous-Etoiles
Seine et Oise
41
-j.-
--