De Toekomst van Dixmude A A A DIT TEST MILONS HOOGLANDEKEN 40 Feestdag van S16 Godlieve 1918. J. VAN RYCKEGHEM. Een roöbloemde rand om het grasplein gewoven; Zij 00k met’t Beggijnhof de feeste meêviert. Hoe stemde dat zalige plekje tot bidden Hoe menige kranken daar hebben gevraagd En kregen genezing voor oog- en voor keelkwaal Door Vlaanderens Martelaresse ende Maagd. Godlieve, die in onze vlaamsche gewesten Zoovele vereering en navolging vindt, De nood is ten uitersten hulpe; moet dagen! Wil toonen dat gij onze streke nog mint. ------ Beste Free Van de Sparre, Ik moet u bedanken voor uwe schoone zichtkaarten; dat is nu eigentlijk ne keer wa re gezonde kunste, ik zou er vele willen, ge moet niet wagen als ze immer wel gekomen zijnEn om dat in de mate van ’t mogelLke te vergelden, ik zend er u twee van Auxerre onze departementale hoofdplaatse, waar ik Maandag laatst geweest ben om eenige noo- dige aankoopen te doen.Menschen trouwens lijk wij, ontvlucht van alles wat wij op de wereld bezaten, hebben zoodanigvele te kort, zoodanig vele zelfs, dat, als wanneer ge in eene stad zijt, ge uwe oogen moet toedoen zoo niet de geldbeurze ware uit en ledig in een onze vader lezens. Onze Clara en Gas ton waren ne keer meêgegaan om alzoo een beide antwoorden blijkt wel dat het ontwerp veel kans heeft door te gaan doch dat de uit voering ervan op de lange baan kan gescho ven worden, van den eenen kant, omdat het niet officieel door het gemeentebestuur voor gesteld wordt en van den anderen kant, om dat de omstandigheden niet toelaten de uitvoering ervan ter plaats nader te bestu- deeren en te bereiden, zoodat na den oorlog de oude toestand voorloopig zal hersteld worden. Welnu al wie nadenken wil zal die voorlo pige herstelling van het oude dubbel geluk lijk achten, eerst omdat het voorloopige dik wijls ’t bestendige blijft en meest nog om de onzekerheid die daaruit zal voortspruiten en een stronkelsteen te meer in den weg leg gen van wie in Dixmude eene nijverheid zou willen oprichten of zijne zaak doen herleven Laat ons dus hopen dat onze gemeente raadsleden het middel zullen vinden om de zaak eens ernstig te bestudeeren, en ieder bijzonder belang daargelaten, al het goede dat voor onze stad en voor ’t algemeen belang uit de spoedige uitvoering van het ontwerp zou spruiten inziende officieel met onze ministeries te onderhandelen. Ik wil hier nog enkele regelen aanha len van bouwmeester Huibr. Hoste,welke ik las in Vrij Belgie» van 17 Augst. 1917 deherbouwing van Yper betreffend maar die zoowel op ons geval passen: Van eene handelsbuurt meteen beurs en groote kantoorlokalen is er geen sprake voor eene stad zooals Yper (ook niet voor Dixmude natuurlijk), wel van een kwartier waar goedkoope terreinen voor de nijverheid zullen beschikbaar zijn (dit is ook wensche lijk voor onze stad). De aangewezen plaats ervoor ligt natuurlijk in de nabijheid van spoor-en waterwegen (door het ontwerp waarvan sprake mogelijk gemaakt voor Dix mude) en daarbij nog zoodanig dat de wind rook en allerlei gassen niet over de stad drijft (de hoofdrichting van den wind in onze stre ken, volgens een statistiek over 10 jaren loo pend, het Zuid-Westen zijnde, beantwoordt het ontwerp ook daarin aan de vereischten). De arbeiderswijk mag niet te ver afgezon derd zijn noch van de fabrieksterreinen noch van het centrum (in mijn ontwerp ligt die arbeiderswijk juist tusschen beide) En verder: Men kan buiten de stad verschillende der groote verkeerswegen in elkaar laten loo- L- uw ontwerp tot inrichting der stad Dixmude voor advies medegedeeld heb. Ik heb dit schrijven alsmede uw plan aan het betrokken gemeentebestuur onderwor pen en ik wacht op dezes antwoord om een principieele beslissing te nemen aangaande de bepalingen van uw ontwerp. Aanvaard, mijnheer, de verzekering mij ner bijzondere hoogachting. De Minister (get.) Helleputte. Ziehier nu dien brief van den heer Minis ter van spoorwegen waarvan spraak is Le Havre 23 Aoüt 1917 Monsieur le Ministère*: Comme suite a votre dépêche n° 11-67 du ie Aoüt, j’ai l’honneur de vous faire connaï- tre qu’en principe, je me raillie a la solu tion préconisée par M. le Conseiller Glorie, quant au déplacement et au relèvement de la voie ferrée a Dixmude. J’estime toutefois que cette question ne pourra être définitivement mise au point,que lorsque nous posséderons tous les éléments de Ia question, e’est a dire après notre ren- trée en Belgique. La réalisation du projet nécessitera des travaux importants, et il doit être entendu que les installations seront rétablies provisoi- rement a leur ancien emplacement. Le Ministre, fsigné) Paul Seghers. Zoo is dus mijn ontwerp een stap nader van zijne uitvoering gekomen, maar uit die Het zoo belangwekkend artikel van den H. Schepen Ghyssaert in ’t Februarinummer 1918 van «Dixmude» brengt mij er toe hier ook eens op mijn ontwerp terug te keerenen aan mijne stadsgenooten bekend te maken hoe ver het er tegenwoordig meê staat. In October 1916 had ik de eer mijn ont werp aan de heeren Gemeenteraadsleden voor te leggen. Mijn indruk was dat deze het over 't algemeen goed en voordeelig oordeel den; geene stemming had plaats. In het verslag der zitting las ik nadien De gemeenteraadsleden vinden het ontwerp belangrijk (interressant) doch meenen dat de verwezenlijking ervan alleen van den wil van ’t Bestuur der Belgische Spoorwegen afhangt. Deze laatste meening is ook die welke mij tusschen de menigvuldige aarzelingen, in de vergadering der Commissie van openbare werken overwegend scheen te zijn en zoo heb ik mij dan ook, overtuigd als ik bleef van ’t nut van het ontwerp, persoonlijk naar de betrokken ministeriën gewend. Ziehier nu het antwoord dat ik de eer had van den H. Minister van openbare werken te ontvangen; Le Havre 26 November 1917» Mijnheer, Ik heb de eer U hierbij tot uw naricht, het afschrift te sturen van een aanschrijven van den heer Minister van spoorwegen wien ik pen of, nog beter, kan men ze allen laten uitkomen op een ringlaan. Het snelle buiten- steedsch verkeer kan dan langs die ringlaan geschieden zonder dat eenig stadsgedeelte daardoor onveilig gemaakt wordt, terwijl minder breede straten deze baan met het centrum zullen verbinden.(Deze die het ont werp voor Diksmudebestudeerd hebben zul len indachtig zijn, dat er daar ook zoo iets voorzien was en ik houd eraan hier bij te voegen dat ik zulks te meerwenschelijke ge vonden had om aldus zoo weinig mogelijk de oude straten van Diksmude te moeten ver- breeden en zoo de kadastrale perceelen on aangeraakt te laten,’t geen veel kosten spaart en ook voor de eigenaars ervan de zaken vergemakkelijkt). Tot hier dus het uittreksel uit Vrij Belgie de aanmerkingen tusschen haakjes gesteld zijn van mij.Hoejammerdat de omstandig heden mij niet toelaten mijn ontwerp in een vlugschrift met plans uiteen te zetten.Ik ben overtuigd dat ieder onbevooroordeelde Dixmudeling die zijne stad lief heeft een warm verdediger zou worden van het ontwerp. Misschien doe ik het toch nog eens... Intus- schen vraag ik aan al deze die inde uitvoe ring van mijn ontwerp belang stellen zich met mij in betrekking te willen stellenook de mogelijke opwerpingen zal ik geerne ont vangen en beantwoorden. Ars. Glorie. a Soisy-sous-Etoiles Seine et Oise 41 -j.- --

HISTORISCHE KRANTEN

Dixmude op den vreemde (1917-1918) | 1918 | | pagina 2