IIEÜWSBUD VOOR
POPERINüHE
El ÖiSTREKEft,
DE BOERENKRIJG
verschijnende
den Zaterdag
Koopt uwe MEUBELS, Stoeien, Kindervoituren, Stoors, Gordijnen, Tapijten, in den Bazar, bij Sansen-Decorte, Poperinghe
T e Koopen uitter hand
HET NOTARIËEL EN NIJVERHEIDS ANNONCEN BLAD
namiddag.
BEESTÏALEN, ALAAM
UITERHAND te Koopen,
BUlTEfMflllSCH NIEDölS.
Zondag z5» September 1912.
B Centiemen.
8* Jaar. N 42.
ANNOféCEN
Den drukregel 10 c.
Herhaalde Annoneen
volgens overeenkoms;.
Eerste Taps, BoIIiogen
en Herbergkermissen
mits betaling ?an 25 cn.
Alle Armoncen
vooraf betaalbaar
moeten vóór den
Vrij dag-N oen
ingezonden worden.
INSCHRIJVINGSPRIJS
Buiten grondgebied van
Poperinghe
Op grondgebied van
Poperinghö
Buitenland
4,6
De plakbrieven
die bij mij gedrukt zijn,
zullen ééns onvergeld
in het blad verschijnen.
Uitgever, VALERE SANSEN, Boek- en Steendrukker, Gasthuisstraat, 15, Poperinghe.
18
Notaris PIETERS,
Dinsdag 24 September 1912
OPENBARE VERKOOPING VAN
en Vruchten te Veide.
BACQUAERT, te Poperinghe,
en PARRET, te Zonnebeke.
Vrijdag 27 September 1912
Openbare Verkcoping van
Notaris CAS SIER S,
Woensdag 2n October 1912,
Notaris BOUCQUEY
Vrijdag 27 September 1912,
Maandag 30 September 1912
Dinsdag 1 October 1912,
Notaris BA CQ UA ER T,
Maandag 7 October 1912,
Openbare Verkooping van
Notaris Van Cay&eeleAhot
Maandag 30 September 1912
Voornaam WOONHUIS
en groot Hf
dienstig voor hop- en al anderen
handel te f*opei*ingIie,
Yperstraat, tegen de Groote Markt.
Bewoond door Mme We Benoit Degryse.
Voor alle inlichtingen zich te wenden
Gewichtige keus.
De mijnramp van Clarence.
Schrikkelijke Waterhoos in China.
APOTHEEK-DROGERIJ
A. KESTELIJN,
Gasthuisstraat, 35, POPERINGHE.
worden ingelijfd
FOmiïGHQUiS
Het recht, annoncen oj
artikels te weigeren is
voorbehouden.
2.50 Fr. VOOR IEDEREEN.
De Herbergiers hebben recht
aan Kostelooze inlasscbihg
van twee Hei bergfeesten.
Bijzondere buiten stad 2,50
binnen stad 2,00
Herbergiers buiten stad 1,60
binnen stad 1,00
BBMÉHHMHMMBtBOCKi
Zon op. Zon ond.
Zondag
115
Maandag
j 16
Dinsdag
17
Woensdag
Donderdag
19
Vrijdag
j 20
Zaterdag
121
5 u. 56 ra.
Laatste Kwartier. -
Nieuwe Maan. -
Eerste Kwartier. -
Volle Maan. -
Wekelijksche Almanak. September.
H. Naain van Maria, s. Nicodemus.
s. Cornelius,
s. Lambertus, Gustavus.
Quatertemperdags. Sophia,
s. Januarius, Sosinus.
Quatertemperdag. s. Eustachius, Philippa.
Quatertemperdags. Maitbeu?.
Woensdag 4 September, ten 1 ure 23 minuten 's namiddags.
Woensdag 11 September, ten 3 ure 48 minuten 's namiddags.
Woensdag 18 September, ten 7 ure 55 minuten 's morgens.
Ponderdag 26 September, ten 11 ure 34 minuten 's morgens.
5 u
5
5
5
5
5
5
19 m.
21
22
23
25
26
28
54
52
50
48
46
44
STUDIE VAN DEN
TE REN ING HE.
Bezitter der miuuten (akten)
vin de Notarissen Simpelaere, Verdievel
Rubbrecht, Regnaert, De Boo, Poupaert,
en Lambin van Uostvleleren.
om 1 ure stipt namiddag,
ter hofstede bewoond door de M. M. binders
Adriaen te Woesten,
Studiën der Notarissen
Bij sterfgeval.
om 2 ure stipt namiddag
ter hofstede gebruikt door de Weduwe
Ferdinand Üegryse-Cordonnier, bij d'herberg
De Coppernolle - langs de iVoeslenkal-
sijde, te Poperinghe
A. 2 Bekalfde melkkoeien, 3 veerzen
waarvan eene bekalfd is, en 1 jaarling.
SS. Karre met zwijnskooi, aalporop en
-karteei, kuipen, zwinkels, beetraapmolen,
strooimachien, steenen zwijnebakken, zeef
den, diltpersen en verder land bouw gerief
ten dage des venditie aan te bieden.
C. 50 aren vcederbeeten.
Vergadering ter hofplaats.
De verkooping geschiedt met gewonen
tijd van betaling voor de koopen boven de
20 franken mits goede borg.
Studie van den
TE POPERINGHE.
Bij sterfgeval.
om 12 uren namiddag,
te Poperinghe, bij d'herberg «Den Kalkzak»
langs de Komstraatter hofstede gebruikt
door de Wed. Louis Mahieu en hinders.
Openbare Verkooping van
Wagen, groote en kleine karre, drieschar-
re, duivel, ijzeren ploeg, eegden, hoezelaars,
tolle, aalkarteel, -standen en -kuipen,
nieuwe aalpomp met goten, hommelspeute,
keperleer, groote en kleine leeren, braak-
macbien, beetraapmolen, snijmachien, boon-
machien, windmolen, zeefden, hommelboor,
hommelmanden, graan- en hommelzakken,
houwen, happe, houweelen, rakels, vorken,
greepen, aardappelstamper, zeisen, ander
handalam, kern, room- en andere kuipen,
bakalam, schaafbank, ketiugen, zwinkels,
bascule, smoor, wa.schkuipen, wijdouwwis-
sen, tafels, stoelen, stoven, commode, seu-
len, keukengerief, brandhout, enz. enz.
2 Bekalfde en 2 andere Koeien,
3000 Hoppepersen,
44 Aren Aardappels, 55 aren Beetrapen.
Op gewonen tijd van betaling voor de
koopen boven de 20 frs mits goede cn
welbekende borg.
D'andere koopen, 10n penning en bespre
ken gereed betaalbaar.
Studie van den
TE POPERINGHE.
(in eene ziRing,)
om 3 uren namiddagin de verkoopzaal
voor notarissen, gevestigd ter herberg
lle< Stadhuis Groote Markt, ie
Poperinghe, openbare verkooping van
Gemeente POPERINGHE, Helhoek
Een nieuwgetimmerd WOONHUIS met
schuur, stallingen, bakoven en 20 aren 10
cent. onder grond van gebouwen hof en
weide, gelegen te Poperinghe, langst den
nieuwen gravier «De vijf gemeet dreve»,
palende noord den gravier, oost de straat,
zuid Remi Lemahieu, west Seraphin Keste-
man.
Laatst bewoond door Honoré Tuyten-
Van Acker.
li.
om 2 uren stipt namiddag,
ter herberg De Coppernolle steenweg
naar Woesten, bewoond door Désiré Pau
wels, verkooping van
4 Bekalfde Melkkoeien, 2 bekalfde
Jaarlingen, 2 Veerze Kalvers.
44 a. Koeibeeten, 75 a. Aardappelen.
1200 Hoppe-persen.
Meubels en Alaam.
III.
om 2 uren namiddag
te Poperinghe, op d'hofstede bewoond door
Jules Kestier, bij d'herberg 't Rood-kruis.
steenweg naar den Abeele, verkooping van
4 Melkkoeien, 2 Jaarlingen.
40 aren Koeibeeten, 38 a Aardappelen.
Alaam en Menagie-gerief.
STUDIE VAN DEN
te Poperinghe.
Door sterfgeval.
om 2 ure zeer stipt namiddag
ter hofstedeken gebruikt door de Weduwe
Henri Deprez-Viane, te Poperinghe, langs
den steenweg naar Proven
A. Tafels, stoelen, scbaprade, kas. groote
stoof, kommen, teelen, potten en pannen,
marmijten, kuipon, seulen, graan- en hop-
pezakken, ziften en ander huisgerief.
SS. Houwen, spaden, rakels, vorken, bas
cule met gewichten, botermijn, hoppeboor,
hoppestoelen en -manden, kortewagen, aal-
schQtels, aardappelstamper, pikken, zeisen,
twee leéren, wijdouw, brandhout, enz. enz
C. 22 Aren hutteboonen, 22 aren aard
appels, 22 aren beeten.
De vergadering en verborging ter her
berg De Landing
De verkooping geschiedt met den gewonen
tijd van betaling voor de koopen boven de
twintig franken, mits voldoende borgstelling
8e Mengelwerk van «DE POPERINGHENAAR
1798)
historisch tafereel uit de xviiie eeuw,
DOOR
Hendrik CONSCIENCE.
Schoon en gerieflijk nieuwgebouwd WÜ0N-
STUDIE VAN DEN I HUIS te Poperinghe, in de Bruggestraat.
r~\ i I met mansarde kamers en 2 a. 60 c. erve en
te Reninghelst. j' Onmiddelijke ingenottreding
Zich te begeven ter studie van den Notaris
Door uitscheiding van bedrijf. j Sïacquaert, te Poperinghe.
om 12 1)2 ure namiddags»- i.-
ter hofstede der Gebroeders Plancqueel te tene opperst gewichtige vraag.
Reninghelst, openbare verkooping van: I,. v.t u ij
rr I Menigeen heeft zich wel de vraag gesteld .-
Vruchten op stam 1 Hectare 10 aren Koei-|„ \yat is het leven?" En hij heeft daarop
beeten, 22aren Klavers, 55 aren Aardappels.maar-moeilijk het ware antwoord gevonden,
5000 Hoppepersen, 600 Inlegpersen, Ke- (jaar njet doordringen tot den
pers en IJzerdraad staande op 2 hectaren gronc| en koelbloedig bedaard naar de oplos-
hoppe. sing van het raadsel zoeken.
Het leven Och zoo menig jongeling, die
de eerste stappen in de wereld zette, zag
alles wat komen moest zeer rooskleurig in.
Zoo menig onervarene jeugdige mensch
schiep zich droombeelden en nam voorne
mens tot welker verwezenlijking hij zijne
stonden wijden zou, schikkende hoe hij het
zou aanleggen om op lateren leeftijd veel
geluk en voorspoed te mogen genieten. De
wijssten onder hen maakten zich bekwaam
en beslagen met vele kennissen en allerhan
de wetenschap, bekommerd met het doelwit
later wel te kunnen gelukken. Anderen leef
den zonder veel kommer en dachten dat het
later wel komen zou en hun iets voordeeiigs
en genoogelijks aanbrengen en dan leefde
men vwort, altijd gestuwd door het onstui
mig verlangen om geluk eu welvaren te
vinden en van het leven naar behooren te
genieten.
Maar hoevelen zijn er wel, die waarlijk
weten wat het leven is
Hoevelen zou men er aantreffen, die
't durven en vermogen stout en onverveerd
in dit geheimzinnig boek te blikken, op
wiens bladzijden zoo eenvoudige doch zoo
groote waarheden prijken.
Dan zou men vernomen hebben dat in
Beestialen 6 goede Melkkoeien, Veers,
3 Kalvers, Pluimgedierte
Mobilaire voorwerpen Groote wagen, ree
pen, harnasschen, zwinkels, zoldermolen,
ziften, zolderwagen, kuip- en kernalaara,
melkkuipen, seulen, goede jachtstoof, trog
en bakalaain. steenen zwijnebakkeD, leeren,
kassen, koffers, banken, mena.gegerief,
brandhout, enz.
Op tijd van betaling voor d,e koopen
boven de 20 frankenmits goede borg den
10n penning en de bespreken complant te
voldoen.
bij den Notaris
Reninghelst
Van Cayascele, te
Gewis, zij scheen den Belgen eene onge
hoorde eD uiterste dwingelandij, de wet die
hen alle oogenblikken uit hunne woning
kon rukken, om hun bloed te gaan vergie
ten ten voordeele riergenen zelve, die hen
als slaven behandelden en alles vernietig
den. wat hun dierbaar was
Voor henwiergodsvrucht, wier verkleefd
heid aan het voorvaderlijk geloof was aan
gegroeid in de mate der vervolging zelve,
was de marteldood minder akelig dan de
verplichting om eenige hulp te leenen aan
degenen, die zij niet alleen aanzagen als
vijanden van hun vaderland, maar nog als
dienaars des duivels en als voorloopers van
den schrikkelijken Antichrist.
Alhoewel in de meeste dorpen, die dichter
bij de steden lagen, reeds soldaten waren
verschenen, om de wederspannige lotelingen
op te zoeken en te vangen, en men er wer
kelijk een groot getal had weggevoerd,
in Waldeghem had men er noggeene gezien.
De geruchten, die van het eene dorp tot het
andere werden overgebracht, lieten evenwel
vermoeden, dat de stille gemeente, hoezeer
ook van de heirbanen verwijderd, toch
insgelijks wel op het onverwachts door de
menschenvangers zou worden bezocht.
Daarom.de meeste lotelingen hielden zich
verborgen De vreesachtigsten verbleven in
het diepste der bosschen, waar hun, als het
duister werd. door hunne huisgenooten eten
en drinken werd gebracht; anderen, meer
in het lot vertrouwend, hadden geheime
schuilplaatsen omtrent hunne woningen,
in kelders, stallen of schuren.
Eiken Zondag, wanneer er geene dreigen
de tijdingen gekomen waren, en dat dien
volgens het vaantje op den molen uitstak,
vergaderden de lotelingen in de afspanning
de Arend, eenigen tijd voordat de Hoogmis
zou begdnnen, om van eikander of van
vriendeiViit het dorp te vernemen, wat zij
te vreezen of te hopen hadden.
Was het nieuws gunstig, dan woonden de
meesten de Hoogmis bij, om reden dat de
loMingen in andere dorpen, ten minste in
die, waar de kerken toen nou niet gesloten
waren, in de vroegmis waren verrast ge
worden en gevangen.
In eene nevenkamer der afspanning zaten
nu reeds een twintigtal personen, zijnde
allen gevluchte lotelingen. behalve drie of
vier oudere mam en, die uit het dorp geko
men waren om hunne zonen te zien en te
spreken, en om mede eenig nieuws te ver
nemen.
Er heerschte groote blijdschap in dit
vertr k men sprak er juichend en met
luider stemme over eene goede tijding
Allengskens echter werd alles weder stil
want toen men de bewijzen van de waarheid
der lijding onderzocht, liep alles op een
bloot gezegde uit.
Dgjjude brouwer, die in een hoek zat, be
weerde, dat dit nieuws niet gegrond kon
weerwil van onze innigste betrachtingen en
vurigste verlangens het leven geen tijdperk
is, welk men doorloopen kan, immer vreug
den en genoegens smakende. Meu zou er
leeren dat aan eiken sterveling kommer en
smert te wachten staan en dat hetgeen men
veelal op zijne baan zal ontmoeten, tegen
spoed en misrekening zal wezen.
Wanneer men dus op wat meer gevorder
den leeftijd door wee wordt overvallen en
door lijden in de ziel wordt gekwollen, dan
moet men de noodige sterkte bezitten om
aan die zware tegenkonasten moedig te kun
nen weerstaan
Men moet vooral trachten het goede
gevoelen te bezitten on dit diep in den bodem
van het hert te bewaren; die reddende
kracht welke ons het oog met hoop en be
trouwen naar omhoog doet slaan en troost
en steun zoeken, daar waar alleen zij wor
den aangetroffen.
Wanneer men diensvolgens op eene of
andere wijze diep wordt beproefd, zal men
weldoen te denken dat dit wee ook een deel
van het leven is en dat iedere mensch, wie
of wat hij wezen moge, zijn kruis heeft te
dragen.
Dit zegt een oud vlaamsch spreekwoord
zeer welIeder huisje heeft zijn kruisje
zoodat het u niet verwonderen moet, wordt
eenig kruis op uwen levensweg geplant,
eenige bitterheid in uwen levensbeker gego
ten.
Beproef het nu maar niet om in uwesmert
om voldoenden troost naar uwe evenmen-
schen te loopen. Deze heeft immers ook zijn
druk.
Dit alles kan tot antwoord dienen op de
vraag wat het leven is en wie dieper denken
wil rn verder dan het oppervlakkige kan
doordringen, zal menigmaal zeer spoedig
kunnen bestatigen dat het deel van 't leven,
dat lijden heet, den mensch zoo onmisbaar
is, als het water aan den visch. Wij zijn im
mers verwezen tot zwoegen voor het winnen
van het dagelijks brood en de aarde werd
voorheen gedoemd om vele distelen en
doornen op te brengen; dat wij onze lotsbe
stemming niet ontvluchten en ons kruis
moedig door het leven dragen.
Edoch, zoo wij sterkte willen in den te-
.genspoed en troost in bitter lijden, dan moe
ten wij de hoogst heilzame middelen aan
wenden, welke ons door hoogere macht zijn
ter hand gesteld. Willen wij ons getroost
gevoelen, dan behoeven wij te trachten an
deren te troostente helpen en gelukkig te
maken.
Geen beter balsem voor de zielesmert dan
goeddoen waar men kan en het vermag
dan lijden lenigen eu pijnen stillen van ande
re medemenscli^n, die oven als wij hun hard
lot ie verduren hebben.
Wanneer wij het willen ondervinden, wij
kunnen het beproeven.
Zelf lijden, verwekt medelijden met het
ongeluk van anderen en doet in ons binnen
ste het besluit ontstaan, ook diep beproefde
lotgenooten te helpen en uit den nood te red
den ais ons dit maar mogelijk is.
Dan zullen wij het gepaste antwoord
bekomen op de nooger aangehaalde vraag
en weten wat ons te doen staat, om te
leven zooals het behoort.
Lijden verduren met moed en met verhe
ven betrouwen op h'oogere machtover
tuigd dat wat ons overkomt tot ons meerder
goed werd afgezonden, of tot hetzelf kan
worden aangewend. En daarbij onze toe
vlucht genomen tot het goeddoen tot het
helpen van noodlijdendensteunen van
zwakken en onbeholpenen troosten van
andere bedroefden.
Wanneer men dit verheven middel tot le
nigen van smert en stillen van wee eu her-
tepijn te baat zal bebben genomen, dan zal
men veel uit het lijden hebben geleerd en er
door de bewustheid verkrijgen, dat lijden
ons heilzaam is, zoo wij het voor het goede
weten aan te wenden en het ons veel min
zwaar valt op den weg van het leven, indien
wij anderen tegenspoed uit de baan van on
zen naaste hebben geweerd.
Vooraleer uwe meubels, stoelen of
beddens te koopen komt zien naar den Ba
zar, bij Sansen-Decorte, Poperinghe.
zijn, dewijl zijn knecht voor drie dagen nog
in stad was geweest en niets er van had
gehoord.
«Ah! daar is Bruno!" riepen de aan
wezigen bijna te gelijk, »die zal het wel
weten!
Inderdaad, Bruno trad langzaam ter
herberg in. drukte elkeen vriendelijk de
hand en zette zich neder op eenen stoei.
Weet gij niets? Is het waar, gaat de
Republiek te niet? Zijn de Mogendheden in
Frankrijk gevallen Is er een nieuwe ko
ning In Parijs? vroeg men hem van alle
kanten.
Bruno zag zijne vrienden met weemoed
aan, schudde het hoofd en zeide op treurigen
toon
De Fransche Republiek heeft honderd
duizenden soldaten.'hare generaals doen
alle Mogendheden beven; en nu zij gansch
Italië hebben overmeesterd, is er geene
plaats genoeg meer in Europa voor hunnen
hoogmoed: Aziëzelfs hebben zij aangedaan
Laat u door geone ijdele hoop verblinden,
gezellen. Van daarboven alleen kan hulp
komen op aarde is alles bedreigend en
hopeloos voor ons
- Maar, Bruno, zijt gij wel zeker van het
geen gij zegt? vroeg een der jongelingen.
Gisteren is achter Vinkenbosch een kra
mer van Lier geweestdie heeft verhaald en
bevestigd, dat de Engelschen, de Pruisen,
de Oostenrijkers, al de landen der wereld
tegen Frankrijk hebben samengespannen
dat zij reeds de legers der Republiek op de
grenzen hebben verslagen, en dat de nieuwe
koning van Frankrijk met hen is.
IJdele woorden. zuchtte Bruno er is
niets van. Onze toestand blijft onveranderd
in slavernij ligt ons ar m vaderlandgebroken
liggen de altaren van onzen GodGeen
uitzichtGeene menscheiijke hulp kan
baten.
Wat raad weet gij dan?vroeg de zoon
uit de Leeuw, die er moediger uitzag dan
de anderen.
Bruno bleef sprakeloos ten gronde zien.
Zóó kan het toch niet voortgaan, her
nam de andere, «wij kunnen ons gansche
leven niet verborgen blijven. Het zal niet
lang aanloopen. of men zal op ons jacht
maken, gelijk men in de andere gemeenten
heeft gedaan. Dan worden wij gevangen en
veroordeeld tot den dood; of, wat nog erger
is, naar het leger gesleurd om te vechten
voor het bloedig ras, dat ons land met voeten
trapt, als waren wij het vee van dit godde
loos volk! i)
Deze woorden, met kracht gesproken,
troffen Bruno diep hij stond op, legde zich
de hand van den moedigen gezel op net hart
en antwoordde
Er ligt daar binnen ook eene zucht naar
dadigheid, naar wraak; maar waartoe zou
hei dienen, Karei De aarde is zat van het
bloed, dat zij gedronken heeft. Waarom
zouden wij onze ouders, onze vrienden door
nieuw bloedvergieten aan vervolging, aan
den dood zelfs overleveren Laat ons wach
tenWachten en bidden.
Maar gij weet dus niet, dat de bosschen
overal vol vluchtelingen zitten, die niets
beters wenschen dan tegen den Franschman
op te staan
Ik weet het, zuchtte Bruno, maar ik
bid God dagelijks uit al de krachten mijner
ziel dat Hij mijne land^enooten voor zulken
noodlottigen opstand beware. Zij zouden ons
verpletteren, vernietigen in eenige dagen
tijds
De scholen heropenen.
Belangrijk oogenblik voor alwie de ge
wichtigheid beseft van de plichten, welke
op alle ouders wegen.
Wij, christenen, oordeelen dat we voor
oos eigen welzijn, geen beter richtsnoer aan
ons leven kunnen geven dan hetgeen ons
aangewezen wordt door het begrip van onze
christene overtuiging.
Als ouders betrachten wij het geluk onzer
kinders Wat kunnen we hun dan beter
geven dan wat we voor ons zeiven het best
achten
We moeten dus redematig verlangen, dat
onze kinderen als christenen worden onder
wezen en opgeleid.
Daarom kunnen we van geen andere dan
van grondig christene scholen willen.
Met zeemzoete huichelarij komen de vij
anden van ons christen recht vertellen, dat
de zoogenaamd onzijdige scholen onze
overtuiging eerbiedigen.
Wie in staat is zulks te gelooven, toont
zich moedwillig blind.
Vooreerst is 't geen eerbied voor ons ge
loof, dit te verzwijgen voor ons kind, gelijk
de onzijdigheid zou vergen.
Maar over 't algemeen doet de onzijdige
school veel erger dan ons geloof te verzwij
gen zij bestrijdt, verdooft en doodt dat ge
loof bij het kind.
Het onderwijs dat beweert onzijdig te
wezen, is feitelijk een onvolledig onderwijs.
Niemand kan, in zulke maat als een eer
lijk lager onderwijs vereischt, van geschie
denis of van aardrijkskunde spreken, of hij
moet herhaaldelijk Godsdienst, en Kerk aan
raken. Op welke manier zal een onderwijzer
dat doen, die als politieker slechts fanatie-
ken haat voor Godsdienst 'en Kerk over
heeft
Er kan geene les van natuurkunde gege
ven worden, of men staat voor de vraag
van. het ontstaan. Hoe zal de onderwijzer die
oplossen Spreekt hij van den Schepper,
onze tegenstrevers zullen schreeuwen dat
hij de onzijdigheid schendt. Spreekt hij er
niet van, hij geeft een onderwijs zonder ge
zonden zin, daar logieke redeneering bewijst!
dat de willooze stof uit zich zeiven niets
vermag.
De school moet niet alleen onderwijs, zij
moet ook opvoeding geven, 't is te zeggen
begrip van waardigheid en van plichten.
Wat geeft ons recht op eerbied voor onze
menscheiijke waardigheid De school moet
liet ons zeggen.
Welke zijn onze plichten jegens God, je
gens onze ouders en verwanten, jegens ons
zeiven, jegens onzen evennaaste, jegens de
samenleving 't Is de school die het ons
leeren moet.
Welnu, de onzijdige school kan dat niet,
omdat de onzijdigheid haar verbiedt te be
slissen van welken aard onze rechten en
onze plichten zijn, waar zij op steunen.
Wat moet er van onze kinderen geworden
als de school hen niet leert hunne plichten
te begrijpen Welke ordeloosheid moet uit
dit gebrek aan plichtbesef niet onvermijde
lijk voortspruiten Wat hebben wij te ver
wachten van zoons en van dochters, die tot
dat besef niet werden opgeleid
Ouders, bedenkt de toekomst.
Gij zult voor uwe kinderen geen andere
dan eene christene school willen.
En voor 't algemeen welzijn zult gij ijve
ren opdat anderen dezelfde keus zouden doen
als gij..
M. Fenzy, bestuurder der reddersploeg van
Liévin, zich in de mijn tot op het verdiep
van 933 meters, daar waar de ontploffing
gebeurde, die de ramp veroorzaakt heeft.
Hij was vergezeld van zes redders, van
ademhalingstoestellen voorzien. Hij heeft
tweemaal de luchtdrukking opgenomen en
bestatigd dat de hitte overgroot was. Eene
halve uur later moesten hij en zijne mannen
de mijn verlaten. Sinds liggen de opspo
ringswerken stil. Men vraagt zich met angst
af wat er gaat gebeuren indien men de ver
luchting van den bodem der mijn niet her
stellen kan. Men vreest eene nieuwe ramp.
Meer dan 400 mijnwerkers van La Cla
rence hebben reeds werk gevonden in de
mijnen van Bruey, en van Marles.
De reddingswerken
werden vrijdag en de volgende dagen voort
gezet maar men vond niets dan lijken meer.
Het lijk van den ingenieur Dupont werd ge
vonden, benevens dit van twee andere red
ders met hem nedergedaald. Vrijdag werden
nog een tiental lijken bovengehaald.
Opgeschorst.
Dinsdag morgend, rond 8 ure, waagde
mmgmmwmgsmsmmmmmitmsmmm»
Karei naderde dichter hij hem en zeide
hem schertsend in het oor
Bruno, vriend lief, is het niet de schrik
van Genoveva te verliezen, die u zoo blood
doet zijn
Eene hoogere verf kleurde Bruno's wan
gen hij meende te antwoorden, doch nu
trad een ander loteling binnen/en deze riep
met uiterste vreugde
God zij geloofd, Vlaanderen is in op
stand! Te Rupelmonde hebben de boeren
gewapenderhand de Franschen aangetast
en overwonnen het gansche Waasland is
onder de wapens! De Sankulotten van
Antwerpen zijn over de Schelde getrokken
met kanonnen. Dezen keer is het gemeend!»
Onbeschrijfelijk was de indruk dezer tij
ding Men klapte in de handen, men om
helsde elkander met uitzinnige blijdschap,
men zong, men juichte, men stortte tranen
vano ntroering.
Bruno alleen hield zich stil en beschouwde
met eene soort van medelijden het tooneel
der a.lgcmeene vervoering.
Welnu riep Karei hem toe, daar
begint het spel, of gelooft gij deze tijdin
niet
Hij weet het nieuws maar half, ant
woordde Bruno op pijnelijken toon. Den
zelfden avond zijn de gewapende boeren
van Rupelmonde al vechtend in eene kerk
gedrevende Sankulotten hebben er het vuur
in gestoken; onze arme broeders zijn allen
tot pulver verbrand. Gansch Waasland is op
dit oogenblik overdekt met Fransche solda
teni)
I)ez" woorden deden iedereen verbleeken
na de vervoering der blijdschap volgde nu
onmiddellijk de bitterste onttoovering. All^n
40,000 dooden.
Een hevige ramp veroorzaakt door een
waterhoos heeft de stad Kwateheou geteis
terd. De stroom liep buiten hare oevers,
geheel de stad en omtrek overstroomende.
De schade is onberekenbaar en de bewo
ners zijn zonder dak. Velen werden door het
water medegesleeptmen schat het getal
dooden op 40,000. Huizen, kerken en open
bare gebouwen, alles werd in eenige stonden
door het water weggespoeld.
De kolfie heeft, volgens eene tijding uit
Brazilië ontvangen, in dat land veel geleden
door de koude, welke eensklaps ingevallen
is. Men voorziet opslag.
De toestand blijft allerzorgwekkendst
in Mexiko. Men denkt dat het noodig zal
zijn Amerikaansche troepen te zenden om
te helpen tegen de muiters op te rukken en
de orde te herstellen.
Voor den oorlog heeft Italië alweer een
krediet van 37 miljoen gestemd. En men
zegt dagelijks dat de vrede nabij is.
Sedert 1 Juli heeft Italië voor oorlogs
uitgaven de reusachtige sum van 74 miljoen
frank verleend. De oorlog kost dus aan dit
land een weinig meer dan een miljoen per
dag.
Uit een vonnis, door eene rechtbank in
Congo uitgesproken, blijkt dat het vlaamsch
daar ook, zoowel als het fransch, als offici-
eele taal erkend wordt, 't Is niet meer dan
recht.
M. Pierpont Morgan, de gekende ame-
rikaansche miljardair, zou het op zich geno
men hebben de opgravingen te Pompei en te
Herculanum, nabij Napels, op zijne kosten,
te voltooiën.
Te Gray in Frankrijk, liep een vlieg-
machien in het volk. Vier toeschouwers
werden gedood en velen gekwetst.
De eerste sneeuw is in Frankrijk op
het Juragebergte verschenenZaterdag
waren al de bergtoppen er mede bedekt.
- In Spanje werd een kerel die zijne on
echte 22 jarige dochter doodschoot door het
volk doodgeslagen.
De nieuwe spoorwegbrug over de Ache
in Oostenrijk, 80 meters lang en wegende
ongeveer 320 ton, werd gelegd op min dan
uren tijds. Drie kwart uur nadien liep een
sneltrein in voile vaart over dit nieuw
kunstwerk.
In een motocyclette-koers in de Ver.
Staten botsten in een draai twee deelnemers
op elkaar. Beiden werden gedood alsook
vier toeschouwers.
Ss liet gelooft ij k dat men de ware
suikerij der Trappisten Vincart kan
verkrijgen aan 90 cent. de kilo? Zij is noch
tans overal te verkrijgen aan dien prijs.
Dépot bij gebr. Delhaize Moncarey-Sansen.
lieten het hoofd op de borst zinken en ble
ven een wijl sprakeloos.
Weet gij wat de voerman op Gierle
eergisteren aan pachter Woens gezegd
heeft vroeg een loteling. Hij zegt, dat,
zoo onze pastoor zijnen eed wil doen, men
ons altemaal met vrede zal laten.
Zouden wij dan niet soldaat moeten
worden vroeg een jonge boer, die in eenen
hoek zat en meer dan de anderen bevreesd
scheen.
Neen. Zóó ten minste zegt de voerman
op Gierle.
Wel, waarom doet dc pastoor zijnen
eed dan niet?» hernam de eerste, dan
waren wij vrij
Ja, waarom doet hij zijnen eed niet
Dat zal toch zoo schrikkelijk niet zijn rie
pen een paar anderen.
Vrienden. sprak Bruno, "gij weetniet
wat gij zegt. Men eischt van de geestelijken,
dat zij eeuwigen haat aan alle koningen en
getrouwheid aan de Fransche Republiek
zouden zweren. Kan een priester zulken
eed doen? op voorhand alles goedkeuren,
wat de Jacobijnen in Parijs kunnen uitvin
den, zelfs de vernietiging van den gods
dienst Hoe het zij, de Belgische geestelijk
heid heeft geweigerd. Meer dan zes honderd
priesters zijn reeds naar verre eilanden
vervoerdde anderen zijn allen tot dezelfde
ballingschap verwezen. Onze oude grijze
pastoor is insgelijks bij name veroordeeld.
En zijt zeker, de eerste soldaten, die in ons
dorp verschijnen, zullen ons onzen herder
ontrukken en onze kerk sluiten, gelijk
meest overal is geschied. In alle geval, gij
bedriegt u de èed der priesters heeft met
de concriptie niets gemeen.
jNadruk voorbehouden, (Wordt voortgezet.)