IIEÜWSBUD VOOR POPERINüHE El ÖiSTREKEft, DE BOERENKRIJG verschijnende den Zaterdag Koopt uwe MEUBELS, Stoeien, Kindervoituren, Stoors, Gordijnen, Tapijten, in den Bazar, bij Sansen-Decorte, Poperinghe T e Koopen uitter hand HET NOTARIËEL EN NIJVERHEIDS ANNONCEN BLAD namiddag. BEESTÏALEN, ALAAM UITERHAND te Koopen, BUlTEfMflllSCH NIEDölS. Zondag z5» September 1912. B Centiemen. 8* Jaar. N 42. ANNOféCEN Den drukregel 10 c. Herhaalde Annoneen volgens overeenkoms;. Eerste Taps, BoIIiogen en Herbergkermissen mits betaling ?an 25 cn. Alle Armoncen vooraf betaalbaar moeten vóór den Vrij dag-N oen ingezonden worden. INSCHRIJVINGSPRIJS Buiten grondgebied van Poperinghe Op grondgebied van Poperinghö Buitenland 4,6 De plakbrieven die bij mij gedrukt zijn, zullen ééns onvergeld in het blad verschijnen. Uitgever, VALERE SANSEN, Boek- en Steendrukker, Gasthuisstraat, 15, Poperinghe. 18 Notaris PIETERS, Dinsdag 24 September 1912 OPENBARE VERKOOPING VAN en Vruchten te Veide. BACQUAERT, te Poperinghe, en PARRET, te Zonnebeke. Vrijdag 27 September 1912 Openbare Verkcoping van Notaris CAS SIER S, Woensdag 2n October 1912, Notaris BOUCQUEY Vrijdag 27 September 1912, Maandag 30 September 1912 Dinsdag 1 October 1912, Notaris BA CQ UA ER T, Maandag 7 October 1912, Openbare Verkooping van Notaris Van Cay&eeleAhot Maandag 30 September 1912 Voornaam WOONHUIS en groot Hf dienstig voor hop- en al anderen handel te f*opei*ingIie, Yperstraat, tegen de Groote Markt. Bewoond door Mme We Benoit Degryse. Voor alle inlichtingen zich te wenden Gewichtige keus. De mijnramp van Clarence. Schrikkelijke Waterhoos in China. APOTHEEK-DROGERIJ A. KESTELIJN, Gasthuisstraat, 35, POPERINGHE. worden ingelijfd FOmiïGHQUiS Het recht, annoncen oj artikels te weigeren is voorbehouden. 2.50 Fr. VOOR IEDEREEN. De Herbergiers hebben recht aan Kostelooze inlasscbihg van twee Hei bergfeesten. Bijzondere buiten stad 2,50 binnen stad 2,00 Herbergiers buiten stad 1,60 binnen stad 1,00 BBMÉHHMHMMBtBOCKi Zon op. Zon ond. Zondag 115 Maandag j 16 Dinsdag 17 Woensdag Donderdag 19 Vrijdag j 20 Zaterdag 121 5 u. 56 ra. Laatste Kwartier. - Nieuwe Maan. - Eerste Kwartier. - Volle Maan. - Wekelijksche Almanak. September. H. Naain van Maria, s. Nicodemus. s. Cornelius, s. Lambertus, Gustavus. Quatertemperdags. Sophia, s. Januarius, Sosinus. Quatertemperdag. s. Eustachius, Philippa. Quatertemperdags. Maitbeu?. Woensdag 4 September, ten 1 ure 23 minuten 's namiddags. Woensdag 11 September, ten 3 ure 48 minuten 's namiddags. Woensdag 18 September, ten 7 ure 55 minuten 's morgens. Ponderdag 26 September, ten 11 ure 34 minuten 's morgens. 5 u 5 5 5 5 5 5 19 m. 21 22 23 25 26 28 54 52 50 48 46 44 STUDIE VAN DEN TE REN ING HE. Bezitter der miuuten (akten) vin de Notarissen Simpelaere, Verdievel Rubbrecht, Regnaert, De Boo, Poupaert, en Lambin van Uostvleleren. om 1 ure stipt namiddag, ter hofstede bewoond door de M. M. binders Adriaen te Woesten, Studiën der Notarissen Bij sterfgeval. om 2 ure stipt namiddag ter hofstede gebruikt door de Weduwe Ferdinand Üegryse-Cordonnier, bij d'herberg De Coppernolle - langs de iVoeslenkal- sijde, te Poperinghe A. 2 Bekalfde melkkoeien, 3 veerzen waarvan eene bekalfd is, en 1 jaarling. SS. Karre met zwijnskooi, aalporop en -karteei, kuipen, zwinkels, beetraapmolen, strooimachien, steenen zwijnebakken, zeef den, diltpersen en verder land bouw gerief ten dage des venditie aan te bieden. C. 50 aren vcederbeeten. Vergadering ter hofplaats. De verkooping geschiedt met gewonen tijd van betaling voor de koopen boven de 20 franken mits goede borg. Studie van den TE POPERINGHE. Bij sterfgeval. om 12 uren namiddag, te Poperinghe, bij d'herberg «Den Kalkzak» langs de Komstraatter hofstede gebruikt door de Wed. Louis Mahieu en hinders. Openbare Verkooping van Wagen, groote en kleine karre, drieschar- re, duivel, ijzeren ploeg, eegden, hoezelaars, tolle, aalkarteel, -standen en -kuipen, nieuwe aalpomp met goten, hommelspeute, keperleer, groote en kleine leeren, braak- macbien, beetraapmolen, snijmachien, boon- machien, windmolen, zeefden, hommelboor, hommelmanden, graan- en hommelzakken, houwen, happe, houweelen, rakels, vorken, greepen, aardappelstamper, zeisen, ander handalam, kern, room- en andere kuipen, bakalam, schaafbank, ketiugen, zwinkels, bascule, smoor, wa.schkuipen, wijdouwwis- sen, tafels, stoelen, stoven, commode, seu- len, keukengerief, brandhout, enz. enz. 2 Bekalfde en 2 andere Koeien, 3000 Hoppepersen, 44 Aren Aardappels, 55 aren Beetrapen. Op gewonen tijd van betaling voor de koopen boven de 20 frs mits goede cn welbekende borg. D'andere koopen, 10n penning en bespre ken gereed betaalbaar. Studie van den TE POPERINGHE. (in eene ziRing,) om 3 uren namiddagin de verkoopzaal voor notarissen, gevestigd ter herberg lle< Stadhuis Groote Markt, ie Poperinghe, openbare verkooping van Gemeente POPERINGHE, Helhoek Een nieuwgetimmerd WOONHUIS met schuur, stallingen, bakoven en 20 aren 10 cent. onder grond van gebouwen hof en weide, gelegen te Poperinghe, langst den nieuwen gravier «De vijf gemeet dreve», palende noord den gravier, oost de straat, zuid Remi Lemahieu, west Seraphin Keste- man. Laatst bewoond door Honoré Tuyten- Van Acker. li. om 2 uren stipt namiddag, ter herberg De Coppernolle steenweg naar Woesten, bewoond door Désiré Pau wels, verkooping van 4 Bekalfde Melkkoeien, 2 bekalfde Jaarlingen, 2 Veerze Kalvers. 44 a. Koeibeeten, 75 a. Aardappelen. 1200 Hoppe-persen. Meubels en Alaam. III. om 2 uren namiddag te Poperinghe, op d'hofstede bewoond door Jules Kestier, bij d'herberg 't Rood-kruis. steenweg naar den Abeele, verkooping van 4 Melkkoeien, 2 Jaarlingen. 40 aren Koeibeeten, 38 a Aardappelen. Alaam en Menagie-gerief. STUDIE VAN DEN te Poperinghe. Door sterfgeval. om 2 ure zeer stipt namiddag ter hofstedeken gebruikt door de Weduwe Henri Deprez-Viane, te Poperinghe, langs den steenweg naar Proven A. Tafels, stoelen, scbaprade, kas. groote stoof, kommen, teelen, potten en pannen, marmijten, kuipon, seulen, graan- en hop- pezakken, ziften en ander huisgerief. SS. Houwen, spaden, rakels, vorken, bas cule met gewichten, botermijn, hoppeboor, hoppestoelen en -manden, kortewagen, aal- schQtels, aardappelstamper, pikken, zeisen, twee leéren, wijdouw, brandhout, enz. enz C. 22 Aren hutteboonen, 22 aren aard appels, 22 aren beeten. De vergadering en verborging ter her berg De Landing De verkooping geschiedt met den gewonen tijd van betaling voor de koopen boven de twintig franken, mits voldoende borgstelling 8e Mengelwerk van «DE POPERINGHENAAR 1798) historisch tafereel uit de xviiie eeuw, DOOR Hendrik CONSCIENCE. Schoon en gerieflijk nieuwgebouwd WÜ0N- STUDIE VAN DEN I HUIS te Poperinghe, in de Bruggestraat. r~\ i I met mansarde kamers en 2 a. 60 c. erve en te Reninghelst. j' Onmiddelijke ingenottreding Zich te begeven ter studie van den Notaris Door uitscheiding van bedrijf. j Sïacquaert, te Poperinghe. om 12 1)2 ure namiddags»- i.- ter hofstede der Gebroeders Plancqueel te tene opperst gewichtige vraag. Reninghelst, openbare verkooping van: I,. v.t u ij rr I Menigeen heeft zich wel de vraag gesteld .- Vruchten op stam 1 Hectare 10 aren Koei-|„ \yat is het leven?" En hij heeft daarop beeten, 22aren Klavers, 55 aren Aardappels.maar-moeilijk het ware antwoord gevonden, 5000 Hoppepersen, 600 Inlegpersen, Ke- (jaar njet doordringen tot den pers en IJzerdraad staande op 2 hectaren gronc| en koelbloedig bedaard naar de oplos- hoppe. sing van het raadsel zoeken. Het leven Och zoo menig jongeling, die de eerste stappen in de wereld zette, zag alles wat komen moest zeer rooskleurig in. Zoo menig onervarene jeugdige mensch schiep zich droombeelden en nam voorne mens tot welker verwezenlijking hij zijne stonden wijden zou, schikkende hoe hij het zou aanleggen om op lateren leeftijd veel geluk en voorspoed te mogen genieten. De wijssten onder hen maakten zich bekwaam en beslagen met vele kennissen en allerhan de wetenschap, bekommerd met het doelwit later wel te kunnen gelukken. Anderen leef den zonder veel kommer en dachten dat het later wel komen zou en hun iets voordeeiigs en genoogelijks aanbrengen en dan leefde men vwort, altijd gestuwd door het onstui mig verlangen om geluk eu welvaren te vinden en van het leven naar behooren te genieten. Maar hoevelen zijn er wel, die waarlijk weten wat het leven is Hoevelen zou men er aantreffen, die 't durven en vermogen stout en onverveerd in dit geheimzinnig boek te blikken, op wiens bladzijden zoo eenvoudige doch zoo groote waarheden prijken. Dan zou men vernomen hebben dat in Beestialen 6 goede Melkkoeien, Veers, 3 Kalvers, Pluimgedierte Mobilaire voorwerpen Groote wagen, ree pen, harnasschen, zwinkels, zoldermolen, ziften, zolderwagen, kuip- en kernalaara, melkkuipen, seulen, goede jachtstoof, trog en bakalaain. steenen zwijnebakkeD, leeren, kassen, koffers, banken, mena.gegerief, brandhout, enz. Op tijd van betaling voor d,e koopen boven de 20 frankenmits goede borg den 10n penning en de bespreken complant te voldoen. bij den Notaris Reninghelst Van Cayascele, te Gewis, zij scheen den Belgen eene onge hoorde eD uiterste dwingelandij, de wet die hen alle oogenblikken uit hunne woning kon rukken, om hun bloed te gaan vergie ten ten voordeele riergenen zelve, die hen als slaven behandelden en alles vernietig den. wat hun dierbaar was Voor henwiergodsvrucht, wier verkleefd heid aan het voorvaderlijk geloof was aan gegroeid in de mate der vervolging zelve, was de marteldood minder akelig dan de verplichting om eenige hulp te leenen aan degenen, die zij niet alleen aanzagen als vijanden van hun vaderland, maar nog als dienaars des duivels en als voorloopers van den schrikkelijken Antichrist. Alhoewel in de meeste dorpen, die dichter bij de steden lagen, reeds soldaten waren verschenen, om de wederspannige lotelingen op te zoeken en te vangen, en men er wer kelijk een groot getal had weggevoerd, in Waldeghem had men er noggeene gezien. De geruchten, die van het eene dorp tot het andere werden overgebracht, lieten evenwel vermoeden, dat de stille gemeente, hoezeer ook van de heirbanen verwijderd, toch insgelijks wel op het onverwachts door de menschenvangers zou worden bezocht. Daarom.de meeste lotelingen hielden zich verborgen De vreesachtigsten verbleven in het diepste der bosschen, waar hun, als het duister werd. door hunne huisgenooten eten en drinken werd gebracht; anderen, meer in het lot vertrouwend, hadden geheime schuilplaatsen omtrent hunne woningen, in kelders, stallen of schuren. Eiken Zondag, wanneer er geene dreigen de tijdingen gekomen waren, en dat dien volgens het vaantje op den molen uitstak, vergaderden de lotelingen in de afspanning de Arend, eenigen tijd voordat de Hoogmis zou begdnnen, om van eikander of van vriendeiViit het dorp te vernemen, wat zij te vreezen of te hopen hadden. Was het nieuws gunstig, dan woonden de meesten de Hoogmis bij, om reden dat de loMingen in andere dorpen, ten minste in die, waar de kerken toen nou niet gesloten waren, in de vroegmis waren verrast ge worden en gevangen. In eene nevenkamer der afspanning zaten nu reeds een twintigtal personen, zijnde allen gevluchte lotelingen. behalve drie of vier oudere mam en, die uit het dorp geko men waren om hunne zonen te zien en te spreken, en om mede eenig nieuws te ver nemen. Er heerschte groote blijdschap in dit vertr k men sprak er juichend en met luider stemme over eene goede tijding Allengskens echter werd alles weder stil want toen men de bewijzen van de waarheid der lijding onderzocht, liep alles op een bloot gezegde uit. Dgjjude brouwer, die in een hoek zat, be weerde, dat dit nieuws niet gegrond kon weerwil van onze innigste betrachtingen en vurigste verlangens het leven geen tijdperk is, welk men doorloopen kan, immer vreug den en genoegens smakende. Meu zou er leeren dat aan eiken sterveling kommer en smert te wachten staan en dat hetgeen men veelal op zijne baan zal ontmoeten, tegen spoed en misrekening zal wezen. Wanneer men dus op wat meer gevorder den leeftijd door wee wordt overvallen en door lijden in de ziel wordt gekwollen, dan moet men de noodige sterkte bezitten om aan die zware tegenkonasten moedig te kun nen weerstaan Men moet vooral trachten het goede gevoelen te bezitten on dit diep in den bodem van het hert te bewaren; die reddende kracht welke ons het oog met hoop en be trouwen naar omhoog doet slaan en troost en steun zoeken, daar waar alleen zij wor den aangetroffen. Wanneer men diensvolgens op eene of andere wijze diep wordt beproefd, zal men weldoen te denken dat dit wee ook een deel van het leven is en dat iedere mensch, wie of wat hij wezen moge, zijn kruis heeft te dragen. Dit zegt een oud vlaamsch spreekwoord zeer welIeder huisje heeft zijn kruisje zoodat het u niet verwonderen moet, wordt eenig kruis op uwen levensweg geplant, eenige bitterheid in uwen levensbeker gego ten. Beproef het nu maar niet om in uwesmert om voldoenden troost naar uwe evenmen- schen te loopen. Deze heeft immers ook zijn druk. Dit alles kan tot antwoord dienen op de vraag wat het leven is en wie dieper denken wil rn verder dan het oppervlakkige kan doordringen, zal menigmaal zeer spoedig kunnen bestatigen dat het deel van 't leven, dat lijden heet, den mensch zoo onmisbaar is, als het water aan den visch. Wij zijn im mers verwezen tot zwoegen voor het winnen van het dagelijks brood en de aarde werd voorheen gedoemd om vele distelen en doornen op te brengen; dat wij onze lotsbe stemming niet ontvluchten en ons kruis moedig door het leven dragen. Edoch, zoo wij sterkte willen in den te- .genspoed en troost in bitter lijden, dan moe ten wij de hoogst heilzame middelen aan wenden, welke ons door hoogere macht zijn ter hand gesteld. Willen wij ons getroost gevoelen, dan behoeven wij te trachten an deren te troostente helpen en gelukkig te maken. Geen beter balsem voor de zielesmert dan goeddoen waar men kan en het vermag dan lijden lenigen eu pijnen stillen van ande re medemenscli^n, die oven als wij hun hard lot ie verduren hebben. Wanneer wij het willen ondervinden, wij kunnen het beproeven. Zelf lijden, verwekt medelijden met het ongeluk van anderen en doet in ons binnen ste het besluit ontstaan, ook diep beproefde lotgenooten te helpen en uit den nood te red den ais ons dit maar mogelijk is. Dan zullen wij het gepaste antwoord bekomen op de nooger aangehaalde vraag en weten wat ons te doen staat, om te leven zooals het behoort. Lijden verduren met moed en met verhe ven betrouwen op h'oogere machtover tuigd dat wat ons overkomt tot ons meerder goed werd afgezonden, of tot hetzelf kan worden aangewend. En daarbij onze toe vlucht genomen tot het goeddoen tot het helpen van noodlijdendensteunen van zwakken en onbeholpenen troosten van andere bedroefden. Wanneer men dit verheven middel tot le nigen van smert en stillen van wee eu her- tepijn te baat zal bebben genomen, dan zal men veel uit het lijden hebben geleerd en er door de bewustheid verkrijgen, dat lijden ons heilzaam is, zoo wij het voor het goede weten aan te wenden en het ons veel min zwaar valt op den weg van het leven, indien wij anderen tegenspoed uit de baan van on zen naaste hebben geweerd. Vooraleer uwe meubels, stoelen of beddens te koopen komt zien naar den Ba zar, bij Sansen-Decorte, Poperinghe. zijn, dewijl zijn knecht voor drie dagen nog in stad was geweest en niets er van had gehoord. «Ah! daar is Bruno!" riepen de aan wezigen bijna te gelijk, »die zal het wel weten! Inderdaad, Bruno trad langzaam ter herberg in. drukte elkeen vriendelijk de hand en zette zich neder op eenen stoei. Weet gij niets? Is het waar, gaat de Republiek te niet? Zijn de Mogendheden in Frankrijk gevallen Is er een nieuwe ko ning In Parijs? vroeg men hem van alle kanten. Bruno zag zijne vrienden met weemoed aan, schudde het hoofd en zeide op treurigen toon De Fransche Republiek heeft honderd duizenden soldaten.'hare generaals doen alle Mogendheden beven; en nu zij gansch Italië hebben overmeesterd, is er geene plaats genoeg meer in Europa voor hunnen hoogmoed: Aziëzelfs hebben zij aangedaan Laat u door geone ijdele hoop verblinden, gezellen. Van daarboven alleen kan hulp komen op aarde is alles bedreigend en hopeloos voor ons - Maar, Bruno, zijt gij wel zeker van het geen gij zegt? vroeg een der jongelingen. Gisteren is achter Vinkenbosch een kra mer van Lier geweestdie heeft verhaald en bevestigd, dat de Engelschen, de Pruisen, de Oostenrijkers, al de landen der wereld tegen Frankrijk hebben samengespannen dat zij reeds de legers der Republiek op de grenzen hebben verslagen, en dat de nieuwe koning van Frankrijk met hen is. IJdele woorden. zuchtte Bruno er is niets van. Onze toestand blijft onveranderd in slavernij ligt ons ar m vaderlandgebroken liggen de altaren van onzen GodGeen uitzichtGeene menscheiijke hulp kan baten. Wat raad weet gij dan?vroeg de zoon uit de Leeuw, die er moediger uitzag dan de anderen. Bruno bleef sprakeloos ten gronde zien. Zóó kan het toch niet voortgaan, her nam de andere, «wij kunnen ons gansche leven niet verborgen blijven. Het zal niet lang aanloopen. of men zal op ons jacht maken, gelijk men in de andere gemeenten heeft gedaan. Dan worden wij gevangen en veroordeeld tot den dood; of, wat nog erger is, naar het leger gesleurd om te vechten voor het bloedig ras, dat ons land met voeten trapt, als waren wij het vee van dit godde loos volk! i) Deze woorden, met kracht gesproken, troffen Bruno diep hij stond op, legde zich de hand van den moedigen gezel op net hart en antwoordde Er ligt daar binnen ook eene zucht naar dadigheid, naar wraak; maar waartoe zou hei dienen, Karei De aarde is zat van het bloed, dat zij gedronken heeft. Waarom zouden wij onze ouders, onze vrienden door nieuw bloedvergieten aan vervolging, aan den dood zelfs overleveren Laat ons wach tenWachten en bidden. Maar gij weet dus niet, dat de bosschen overal vol vluchtelingen zitten, die niets beters wenschen dan tegen den Franschman op te staan Ik weet het, zuchtte Bruno, maar ik bid God dagelijks uit al de krachten mijner ziel dat Hij mijne land^enooten voor zulken noodlottigen opstand beware. Zij zouden ons verpletteren, vernietigen in eenige dagen tijds De scholen heropenen. Belangrijk oogenblik voor alwie de ge wichtigheid beseft van de plichten, welke op alle ouders wegen. Wij, christenen, oordeelen dat we voor oos eigen welzijn, geen beter richtsnoer aan ons leven kunnen geven dan hetgeen ons aangewezen wordt door het begrip van onze christene overtuiging. Als ouders betrachten wij het geluk onzer kinders Wat kunnen we hun dan beter geven dan wat we voor ons zeiven het best achten We moeten dus redematig verlangen, dat onze kinderen als christenen worden onder wezen en opgeleid. Daarom kunnen we van geen andere dan van grondig christene scholen willen. Met zeemzoete huichelarij komen de vij anden van ons christen recht vertellen, dat de zoogenaamd onzijdige scholen onze overtuiging eerbiedigen. Wie in staat is zulks te gelooven, toont zich moedwillig blind. Vooreerst is 't geen eerbied voor ons ge loof, dit te verzwijgen voor ons kind, gelijk de onzijdigheid zou vergen. Maar over 't algemeen doet de onzijdige school veel erger dan ons geloof te verzwij gen zij bestrijdt, verdooft en doodt dat ge loof bij het kind. Het onderwijs dat beweert onzijdig te wezen, is feitelijk een onvolledig onderwijs. Niemand kan, in zulke maat als een eer lijk lager onderwijs vereischt, van geschie denis of van aardrijkskunde spreken, of hij moet herhaaldelijk Godsdienst, en Kerk aan raken. Op welke manier zal een onderwijzer dat doen, die als politieker slechts fanatie- ken haat voor Godsdienst 'en Kerk over heeft Er kan geene les van natuurkunde gege ven worden, of men staat voor de vraag van. het ontstaan. Hoe zal de onderwijzer die oplossen Spreekt hij van den Schepper, onze tegenstrevers zullen schreeuwen dat hij de onzijdigheid schendt. Spreekt hij er niet van, hij geeft een onderwijs zonder ge zonden zin, daar logieke redeneering bewijst! dat de willooze stof uit zich zeiven niets vermag. De school moet niet alleen onderwijs, zij moet ook opvoeding geven, 't is te zeggen begrip van waardigheid en van plichten. Wat geeft ons recht op eerbied voor onze menscheiijke waardigheid De school moet liet ons zeggen. Welke zijn onze plichten jegens God, je gens onze ouders en verwanten, jegens ons zeiven, jegens onzen evennaaste, jegens de samenleving 't Is de school die het ons leeren moet. Welnu, de onzijdige school kan dat niet, omdat de onzijdigheid haar verbiedt te be slissen van welken aard onze rechten en onze plichten zijn, waar zij op steunen. Wat moet er van onze kinderen geworden als de school hen niet leert hunne plichten te begrijpen Welke ordeloosheid moet uit dit gebrek aan plichtbesef niet onvermijde lijk voortspruiten Wat hebben wij te ver wachten van zoons en van dochters, die tot dat besef niet werden opgeleid Ouders, bedenkt de toekomst. Gij zult voor uwe kinderen geen andere dan eene christene school willen. En voor 't algemeen welzijn zult gij ijve ren opdat anderen dezelfde keus zouden doen als gij.. M. Fenzy, bestuurder der reddersploeg van Liévin, zich in de mijn tot op het verdiep van 933 meters, daar waar de ontploffing gebeurde, die de ramp veroorzaakt heeft. Hij was vergezeld van zes redders, van ademhalingstoestellen voorzien. Hij heeft tweemaal de luchtdrukking opgenomen en bestatigd dat de hitte overgroot was. Eene halve uur later moesten hij en zijne mannen de mijn verlaten. Sinds liggen de opspo ringswerken stil. Men vraagt zich met angst af wat er gaat gebeuren indien men de ver luchting van den bodem der mijn niet her stellen kan. Men vreest eene nieuwe ramp. Meer dan 400 mijnwerkers van La Cla rence hebben reeds werk gevonden in de mijnen van Bruey, en van Marles. De reddingswerken werden vrijdag en de volgende dagen voort gezet maar men vond niets dan lijken meer. Het lijk van den ingenieur Dupont werd ge vonden, benevens dit van twee andere red ders met hem nedergedaald. Vrijdag werden nog een tiental lijken bovengehaald. Opgeschorst. Dinsdag morgend, rond 8 ure, waagde mmgmmwmgsmsmmmmmitmsmmm» Karei naderde dichter hij hem en zeide hem schertsend in het oor Bruno, vriend lief, is het niet de schrik van Genoveva te verliezen, die u zoo blood doet zijn Eene hoogere verf kleurde Bruno's wan gen hij meende te antwoorden, doch nu trad een ander loteling binnen/en deze riep met uiterste vreugde God zij geloofd, Vlaanderen is in op stand! Te Rupelmonde hebben de boeren gewapenderhand de Franschen aangetast en overwonnen het gansche Waasland is onder de wapens! De Sankulotten van Antwerpen zijn over de Schelde getrokken met kanonnen. Dezen keer is het gemeend!» Onbeschrijfelijk was de indruk dezer tij ding Men klapte in de handen, men om helsde elkander met uitzinnige blijdschap, men zong, men juichte, men stortte tranen vano ntroering. Bruno alleen hield zich stil en beschouwde met eene soort van medelijden het tooneel der a.lgcmeene vervoering. Welnu riep Karei hem toe, daar begint het spel, of gelooft gij deze tijdin niet Hij weet het nieuws maar half, ant woordde Bruno op pijnelijken toon. Den zelfden avond zijn de gewapende boeren van Rupelmonde al vechtend in eene kerk gedrevende Sankulotten hebben er het vuur in gestoken; onze arme broeders zijn allen tot pulver verbrand. Gansch Waasland is op dit oogenblik overdekt met Fransche solda teni) I)ez" woorden deden iedereen verbleeken na de vervoering der blijdschap volgde nu onmiddellijk de bitterste onttoovering. All^n 40,000 dooden. Een hevige ramp veroorzaakt door een waterhoos heeft de stad Kwateheou geteis terd. De stroom liep buiten hare oevers, geheel de stad en omtrek overstroomende. De schade is onberekenbaar en de bewo ners zijn zonder dak. Velen werden door het water medegesleeptmen schat het getal dooden op 40,000. Huizen, kerken en open bare gebouwen, alles werd in eenige stonden door het water weggespoeld. De kolfie heeft, volgens eene tijding uit Brazilië ontvangen, in dat land veel geleden door de koude, welke eensklaps ingevallen is. Men voorziet opslag. De toestand blijft allerzorgwekkendst in Mexiko. Men denkt dat het noodig zal zijn Amerikaansche troepen te zenden om te helpen tegen de muiters op te rukken en de orde te herstellen. Voor den oorlog heeft Italië alweer een krediet van 37 miljoen gestemd. En men zegt dagelijks dat de vrede nabij is. Sedert 1 Juli heeft Italië voor oorlogs uitgaven de reusachtige sum van 74 miljoen frank verleend. De oorlog kost dus aan dit land een weinig meer dan een miljoen per dag. Uit een vonnis, door eene rechtbank in Congo uitgesproken, blijkt dat het vlaamsch daar ook, zoowel als het fransch, als offici- eele taal erkend wordt, 't Is niet meer dan recht. M. Pierpont Morgan, de gekende ame- rikaansche miljardair, zou het op zich geno men hebben de opgravingen te Pompei en te Herculanum, nabij Napels, op zijne kosten, te voltooiën. Te Gray in Frankrijk, liep een vlieg- machien in het volk. Vier toeschouwers werden gedood en velen gekwetst. De eerste sneeuw is in Frankrijk op het Juragebergte verschenenZaterdag waren al de bergtoppen er mede bedekt. - In Spanje werd een kerel die zijne on echte 22 jarige dochter doodschoot door het volk doodgeslagen. De nieuwe spoorwegbrug over de Ache in Oostenrijk, 80 meters lang en wegende ongeveer 320 ton, werd gelegd op min dan uren tijds. Drie kwart uur nadien liep een sneltrein in voile vaart over dit nieuw kunstwerk. In een motocyclette-koers in de Ver. Staten botsten in een draai twee deelnemers op elkaar. Beiden werden gedood alsook vier toeschouwers. Ss liet gelooft ij k dat men de ware suikerij der Trappisten Vincart kan verkrijgen aan 90 cent. de kilo? Zij is noch tans overal te verkrijgen aan dien prijs. Dépot bij gebr. Delhaize Moncarey-Sansen. lieten het hoofd op de borst zinken en ble ven een wijl sprakeloos. Weet gij wat de voerman op Gierle eergisteren aan pachter Woens gezegd heeft vroeg een loteling. Hij zegt, dat, zoo onze pastoor zijnen eed wil doen, men ons altemaal met vrede zal laten. Zouden wij dan niet soldaat moeten worden vroeg een jonge boer, die in eenen hoek zat en meer dan de anderen bevreesd scheen. Neen. Zóó ten minste zegt de voerman op Gierle. Wel, waarom doet dc pastoor zijnen eed dan niet?» hernam de eerste, dan waren wij vrij Ja, waarom doet hij zijnen eed niet Dat zal toch zoo schrikkelijk niet zijn rie pen een paar anderen. Vrienden. sprak Bruno, "gij weetniet wat gij zegt. Men eischt van de geestelijken, dat zij eeuwigen haat aan alle koningen en getrouwheid aan de Fransche Republiek zouden zweren. Kan een priester zulken eed doen? op voorhand alles goedkeuren, wat de Jacobijnen in Parijs kunnen uitvin den, zelfs de vernietiging van den gods dienst Hoe het zij, de Belgische geestelijk heid heeft geweigerd. Meer dan zes honderd priesters zijn reeds naar verre eilanden vervoerdde anderen zijn allen tot dezelfde ballingschap verwezen. Onze oude grijze pastoor is insgelijks bij name veroordeeld. En zijt zeker, de eerste soldaten, die in ons dorp verschijnen, zullen ons onzen herder ontrukken en onze kerk sluiten, gelijk meest overal is geschied. In alle geval, gij bedriegt u de èed der priesters heeft met de concriptie niets gemeen. jNadruk voorbehouden, (Wordt voortgezet.)

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1912 | | pagina 1