lhu VOOR POPERINGHE Ei OMSTREKEN
DE BOERENKRIJG
HET NOTARIEEL EN NIJVERHEIDS ANNONCENBLAD
verschijnende den Zaterdag namiddag
Men vraagt Kapitalen
Koopt uwe MEUBELS, Stoeien, Stoors, Gordijnen,Tapijten, Linoleums, In den Bazar, bij Sansen-Decorte, Poperinghe,
MOBILAIRE Voorwerpen.
Zondag n» Mei igi3
5 Centiemen.
pp /aar. N 2^.
ANNONCEN
Don drukregel 10 c.
Herhaalde Annoneen
volgens overeenkomst
Eerste Taps, Boliiogen
ca llerbergkermissea
Giits betaling v?tg 2§ c\
Alle Annoneen
vooraf betaalbaar
moeten vóór den
Vrijdag-nokn
ingezonden v/order>.
INSCHRIJVINGSPRIJS
Buiten grondgebied vaa
Poperinghe
Op grondgebied va»
Poperinghe
Buitenland 4,60 fi
De plakbrieven
die bij mij gedrukt zijn,
zullen ééns onverge'bl
in het blad verschijnen.
Uitgever, VALÈRE SANSEN, Boek- en Steendrukker, Gasthuisstraat, 15, Poperinghe.
Wekelijksche Almanak. Mei.
Zon op,
Zon
ond.
1913,
Notaris DE GRA VE,
OPENS AÏÏËVÊRK O O PI N G
lostelMaandag 19 Mei
Overslag: Maandag 9 Juni
BACQUAERT CASSiERS,
Openbare Verkooping van
EEN RENTENIERSHUiS
Wei- Zaal - ea liovenierlandeu,
EENE ZEER GOEDE KOFSTEDE
TE POPERINGHE.
VRIJDAG 16 MEI 1913,
Notaris PEEL
Maandag 12 Mei 1913,
Openbare Verkooping
Notaris DO NCR
Notaris EA CQÜAER L
Vrijdag 16 Mei 1913,
KOOPDAG VAN
ALAMEN en
Uit der hand ie koopen
Een allergeriefiijkst Woonhuis
SCHOONE HOEVEELHEID
Zuiver Eiken Hoppetrekkers
Openbare Verkooping van
STA» VKI RSF,
Instel: Maandag 19 Mei
OverslagMaandag 2 Juni
op zeer goede Hypotheek.
S1NXEÜ
Doe wel en ziet niet om!
im&£msmae£ttmMmmK&m*m^ -imw&m
mm*
mm*
13MRWK* ±\&&vtv'^trzi*mm.r»snu
v.' rmtmomKmr» s#«emmRmwtttWaMMtfmBM
■ttMHBKSMBEMtti&MMa! rf
worden ingelijfd
Het recht, annoneen oj
artikels te weigeren is
vooi behouden
2,50 Fr. VOOR IEDEREEN
Dc Herbergiers hebben recht
aan Kosteïooze inlassching
van twee Herbergfoesfcen.
Bijzondere builen stad 2,50
binnen stad 2,00
Herbergiers buiten stad 1,60
binnen stad 1,00
BHaupgzaa8Bȣg
Zondag
11
Sinxen. s. Franciscus, H. Eleottora.
4
u. 2 m.
7 o.
17 m-
Maandag
12
2e Sinxendags. Nerius.
4
1
7
19
Dinsdag
13
s.'Servatius, Dominica.
3
59
7
21
Woensdag
14
Kicalertempers. Angela, Stephania.
3
57
7
22
Donderdag
15
Dymphna, Andreas.
3
56
7
23
Vrijdag
10
Kwatertemper. s. Paschal, Joannes.
3
55
7
25
Zaterdag
17
Ko:ale> temper, s. Kricus, Gyselbert.
3
53
7
26
Nieuwe Maan.
Eerste Kwartier.
Dinsdag
Dinsdag 13
0 Mei,
Mei,
ten 8 ure 24 minuten 's morgens,
ten 11 ure 45 minuten 's morgens.
Volle Maan. Dinsdag 20 Mei, ten 7 ure 18 minuten 's morgens.
Laatste Kwartier. Wuensndag 28 Mei, ten 0 ure 4 minuien 's morgens.
STUDIE VAN DEN
Te Ghyverinchove
Gemeerde STAVELE, Dorpplaats,
Koop Een. Schoon, welgelegen en
sterkgebouwd tVooEiiuiin dienstig voor
berber, en alien handel bedrijf met voor
grond, ingangp ort, magazijnen, remisie en
stallingen en giooto b"Vtng, hebbende eeuc
oppervlakte van llaren 64 cent. en eene
fuQade van 16™90 in do Vaartstraat.
A arming met de getdteüing.
Koop Twee. Schoon perceel Boiib
grond ti r noordzijde van koop een, groot
4 aren 51 cent. en een f 'QMe van 6m95.
Onmiddelijk in g&noltrcding
i,2 instelpremie te winnen.
telkens om 3 ure namiddag,
te Sta veie, tor herberg van Aloïsa Loeten,
Vaat 1st: aat.
Studiën van de Notarissen
TE i'OPP.RINGDE.
Om uit gemeenzaamheid te scheiden.
ai.smede
Koop 1. in de Valkestraat n° 20 Een
Renteniershuis met 2 as en 32 cent. grond en
hoving, bekend bij kadaster sectie F, num
mer 422a.
Zijnde het sterfhuis van wijlen vrouw Ro
salie Dewickere, wed" A mand Cornelle.
Handslag met de geld telling.
Koop 2. Langs de Kom- en Coulerstra
ten. Eene happende partij land diene: de voor
Hoving groot volgens kadaster sectie C, num
mers 1054b en 105öm, 27 aren 80 centiaren.
Gebruikt gedeeltelijk door Jerome Lclieur,
mits 10 fr. sjaars, vrij van lasten, tot 1 Oc
tober aanstaande en 't overig in regie.
Koop 3. Langs dc keiweg van SI Sixtus,
bij 'l A beet hof. Eene partij Gras met Hoppe
keet en Bakoven erop staande. alsmede eene
partij Zaailand, te sarnon groot 99 aren 30 c.
Gebruikt door de kinriers Cor'nette-Lazoo-
re, zonder pacht, mits 150 l'r1. 'sjaars boven
de lasten, vallende telken 1 October.
Boom prijs 1008 fr.
Koop 4. Langs de Beleedstraat, bij de
herberg De Commerce, Eene partij Zaai
land, groot volgens kadaster sectio I), num
mer 530a, 47 aren 30 cent.
Gebruikt door M. l'ieter Defrancq-
Tep, zonder pacht, aan 60 fr. 'sjaars, vrij
van lasten, va'lende te.ken 1 October.
Koop 5. Eene partij Zaailand, houdende
aan den voorbaanden koop, bekend bij ka
daster sectie p, nummer 531, voor eene groot
te van 59 aren 60 cent.
Gebruikt door zelfden De,francq-Top
zonder pacht, mits 80 fr 'sjaars boven de
lasten, vallende insgelijks den 1 October.
Koop 6. Langs de West outre kalsijde,
bij den Hoek van Vrede Eene Hofstede,
bestaande uit woonhuis met schuur, stallin
gen, bopi ekeet en verdere afbangelijkhoden,
alsmede 3 heet. 26 aren onder bebouwden
grond, hof, weide en zaailand 'teenen blokke,
bekend bij kadaster sectie G, nummers972b,
974a, 975c. 97öo. 976h, 976r. 97ök en 976l
Gebruikt zoo onder koop 8 zal gezeid
worden.
Koop 7. Bij 't voorgaande. Drij perceelen
Zaailand, te samen groot 1 heet. 67 aren 20
cent., bekend bij kadaster sectie G, nummers
982, 986 on 987.
Gebruikt zoo onderden koop hierna zal)
gezeid worden.
Koop 8. Langs den keizei der Lijssccal-
straat. Vier. aaneenhoudende partijen Zaai
land, bekend bij kadaster sectie G, nummers
856a. 857a, 858a m 861, voor eene geza-
loenliijke grootte van 1 heet. 3 aren 10 cent.
De koopen 6, 7 en 8 maken te samen eene
Hofstede uit, groot 5 heet. 96 aren 30 cent.,
gebruikt door de echtgenooten Henri Pat
ty n en Julie Van loeres, voor 3, 0 of 9 j >ren
ingegaan den 1 October 1912, mits 875 fr.
's jaars boven dc lasten en de verzekerings
premie.
Zittlag
om 3 uren zeer slip', namiddag,
ter herberg A la Maison de Vilie, bewoond
door HonorLemahieu-RouseréGroote
Markt, te Poperinghe.
Voor alle inlichtingen z:ch te begeven-
ter studiën van bovengenoemde Notarissen..
Studie van den
te Rousbrugge-Haringhe.
2n Sinxendag,
om 4 ure namiddag, ter dorpplaats van
Rousbrugge, ter herberg A l'Omnibus
bewoond door Emiel T'orreye
van een onlangs nieuw gebouwd
WOONHUIS
met verdere afhankelijkheden, alsmede 3 ar.
80 cent. bebouwde grond, erve en hovenier
hof daarmedegaaade, staande ter dorpplaats
van Rousbrugge. sectie A, nura 595ic
Bewoond zonder recht, van pacht door
Afr Georges Beun, mits 13 frs ie maande
vrij van lasten.
MM ■■mi———üTHWi—nwimi urm
Studie van den
TE VEURNE.
4lcMengelwerkvaa «DE POPERINGHENAAR
STUDIE VAN DEN
te Poperinghe.
g,
om 10 ure 's morgens
"A la Maison de Commerce- bij M Jules
Vanderbeke-Gesquit-re, te POPERINGHE,
bij de Groote Markt.
Met gereed geld.
li.
met Magazijnen, Paardenstal en 5 aren 15
centiaren grond en hof, te Poperinghe, in
do Yperstraat rt" 94, met uitgangpoort ia
de Valkestraat, dienstig tol allen handel.
Laatst gebruikt door M. Louis Ampen-
Decorte.
Alle inlichtingen te bekomen bij voor
noemden Nolaris ftacqunerl.
van alle lengten, aan genadige prijzen te
koop bij Ivmile Truwant (Block) bij
de Statie te Poperinghe.
In de Noordstraat, bij de Tramstatie,
Eenigc Koop.
Een schoon en groot Elandclchsjstx,
dienstig voor allen handel zeer voordeelig
gelegen in de nabijheid der Tramstilstand
en der groote markt thans dienende voor
winkel in kruidenierswaren, hebbende ver
scheidene beneden- en bovenplaatsen, maga
zijnen en remiscD mede 12 aren 63 cent
40/100 erf onderbebouwde grond achter
plaats en hoving wijk H, nummer 204n en
deel van nummer 204a/2.
In gebruike van Ju/vrouw Celestina
Cailliau. Aanslag met 1 Juli 1913
Ziiti
telkens om 3 uren stipt namiddag, in het
Holel du Nord - bij Vrouw W' Reynaeri
te Veume.
1)2 °)o instelpenning te winnen.
1798)
historisch tafereel uit de xviii® eeuw,
Hendrik CONSCIENCE.
Des jongelings lijden moest onzeglijk zijn
geen wonder aldus, dat deze nare beschou
wing hem van de wereld had ontheven en
hem, als v. rstcend en verdwaald van zin
nen, in d.-n kolk der martelpijnen gedom
peld hield
Even
stroo d'
zijner vriendinne liggen enbij dit gezicht
huiverde hij en verbleekte, nóg-- toen de
sergeant met do lamp in de zaal trad en in
de Fransclre taal tot hem zeido
Sa, kameraad, wat ziet gij dan in dit
stroo? De tijd der spoken is voorbij: de
Fransche Républiek heeft ze naar Spanje
gejaagd. Wees moedigwat vroeger wat
later, wij moeten toch altcmaal eens van
den kogel eten.
Bruno stuurde eenen langzamen blik op
dan segoant, als liadde bij hem niet ver
staan. en sloeg dan weder de oogen ten
gronde.
Arme jongen mompelde de sergeant.
Is niet soldaat wie wil. Hij is vervaard de
schrik heeft- hem dom en gek gemaakt.»
ben soldaat trad in de zaal en zeide tot
zijnen Overste
Citoyen segeant. er staan tweo vrouwen
bij den schildwacht zij verzoeken oorlof
om de gevangenen te bezoeken.»
«Vrouwen, vrouwen in mijn wachthuis!
riep de sergeant. Wat heeft de schildwacht
!dan in zijn hoofd P Men verwijdere de vrou
wen en met spoed
Het zijn nonnen. Gasthuisnonnen, be
merkte de soldaat, zij vragen om u te
spreken
Dit verandert de zaak wel een beetje,»
zeide de sergeant, maar non of geene non,
zonder bevel van mij: en Overste komt er
geen sterveling omtrent mijne gevangenen.
Laai zien. wat hot is doe de vrouwen bin
nenkomen tot de deur. niet verder.
Hij keerde zelfs naar dc voorkamer;
maar toen de eerste non zich voor zijne
oogen vertoonde, bleef hij getroffen staan,
zag hij voor zijne voeten in hetjja deed eenen stap achteruit en mompelde
vei kooidelijken zijner moeder en met bewondering
Zoo, zoo, waren alle nonnen als deze,
mij dunkt, dat ik werd een heilige
I)e eerste non was waarlijk schoon en in
drukwekkend, lang van gestalte, statig van
houding, met spiegelreirt gelaat en vurige
oogen.
Ilaar volgde eene Zuster met zoete, doch
meer gemeene wezenstrekken deze droeg
eenen grooien korf aan den arm. en daarin
drie of vier flesschen, eeni<r brood en
vleesch, en windsels tot het verbinden van
wonden.
Bij de verschijning der maagd hadden do
soldaten bij de tafel hunne kaarten neerge
legd anderen waren van het legerstroo op
gestaan. Allen hielden den blik zwijgend
op do statige maagd gevestigd.
Met zekere minzaamheid, met eerbied
[zelf vroeg d sergeant aan de eerste nonne
Zich te begeren bij M' Itacijisacrl,
Notai-is le Poperinghe.
i3Mcagaa«aiijgaj»™
De lente heeft haar bloemen uitgestrooid,
velden et) bosschen hebben zich getooid in
groene mantels, en over berg en dal klinkt
de vroolijke zang der vogels, want SINXEN
is gekomen liet feest van 7 nieuwe leven.
Naar dat immer nieuwe leven zucht een
menschen-hart onverpoosd als de hert naar
de waterbron.
Maar niet alleen van brood leeft de mensch,
ook van 't woord der waarheid. E11 het ver
langen naar dat waarheids-woord laat zich
eveneens in 's menscheri hart gevoelen bij
het blijde Pinkster-feest.
Want Sinxen is daarbij het feest eter
waarheid. Toen werd de waarheid bekrach
tigd door de komst van Gods Geesitoen
werd de waarheid voort verkondigd door de
onverschrokken getuigen van Hem die tor
wille van die waarheid, den kruisdood was
gestorven van toen af kent het rijk der
waarheid g en grenzen meer en wat men
ook gedaan hebbe of nog doe om het licht
der waarheid uit te dooven en te beletten
dat het de wereld overstrale, alles is te ver
geefs geweesten zakte vergeefs blijven.
Zij overwinnen nooit'. Wol 'kan dit
waarheidslicht voor eenigen tijd verduisterd
worden, doch uitgedoofd... nooit.
En of we nu luisteren naar 't klatert n der
beekjes, of dat we het glimwormpje zien
lichten in 't donkere gras of we de s.ille
(i Welnu, bevallige Zuster, wat verlangt
gij
De non antwoordde hem in goed Fransch
Wij zijn Zusters, die men uitgezonden
heeft om de gekwetsten te gaan laven en
troosten. Wij hebben reeds veie Franschen
bezochtde menschenliefde, wier oofmoe
dige dienstmeiden wij zijn, gebied ons, ins
gelijks de arme gevangenen te bezoeken Ik
dui f hopen, Citoyen, dat gij ons deze zen
ding zult laten vervullen
Ik zou het willen, antwoordde de ser
geant, want inderdaad, men zou wel wolf
of tijger moeten zijn om u iets te kunnen
weigeren maar. Zuster lief. ik kan er niet
aan doen De bevelen zijn stellig en streng
zonder oorlof van den Staf wordt geen
mensch bij (ie gevangenen toegelaten
Ik heb een oorlof, antwoord 'e de non,
terwijl zij een schrift uit hare tasch haalde
en het hem overreikte.
De sergeant naderde bij de lamp en zeide
mompelend
Een bevel van den Generaal om de
Gasthuisnonnen overal bij de gekwetsten in
te leid'-n en hen ongehinderd door te laten,
waar zij zich aanbieden Het is stellig
Zich tot de wachtende Zusters keerende,
sprak hij
a Het is in regelmaar ik twijfel of het
woord gekwetsten hierniet alleen Fran
sche gekwetsten beteekent.»
11 Gij doet uwe natie onrecht,» antwoordde
de nonne Sedert wanneer zijn do Fran
schen wreeci en ongevoelig jegens eenen
overwonnen vijand, en bovenal jegens onge
lukkige gekwetsten
Inderdaad, lachte de sergeant met-
zekeren hoogmoed, ik hoor. nat gij ons
kentschrikkelijk in den oorlog, goede
kleurenpracht der bloemen bewonderen, of
dat we opzien naar 't geflikker der sterren
boven ons hoofd, overal vinden we den stem
pel der waarheid ingeprent door 'n onzicht
bare hand, die de waarheidskorrels uitsmeet
over gansch de schepping, opdat ze opschie-
|«n zouden tot een ve'd vol wonderbare bloe
men van wetenschap.
Maar ook overal stoot ons verstand op ge
heimen, die het niet achterhalen kan. Oh
boe gerir-g is 's menschen weten
Slechts in het Geloof e. n door het Geloof
vinden we de volle waarheid. Daar ligt de
eet openbaarde waarheid, ais een nieuwe
wereld ter ontginning voor 's menschen geest.
Daarom werd ons de Geest der waarheid
gezonden, opdat Hij ons voorlichten zou
bij onze opzoekingen en Hij bij onszou blijven
tot het einde der dagen.
Door Hem vinden we de verzekering dat
ms Geloof uiet falen zal. 't Een en 7 zelfde
z tl het blijven, onveranderd, overal enten
allen tijde. Dit verzekert ons het Sinxen-
t'eest.
Toen Christus op de vraag van Piiatus
Wie zijt ge antwoordde "Ik ben de
Waarheid, vroeg Piiatus "Wat is de
waarheid 1en Hij keerde zich af, en Hij
ging heen
Dat is het beeld der anti-Christelijke we
tenschap, die evenmin als Piiatus de waar
heid rechtzinnig zoeken wil.
De moderne wetenschap beweert, dat zij
alleen de waarheidjbezit en de waarheid go
ten kan zij beweert, dat zij onfeilbaar is,
en vrij van vergissingen, dat zij bijgevolg
nader bij de waarheid is, dan het Geloof.
Het geloof heeft met de wetenschap niets te
maken zóó luidt het.
En toch zijn van de honderd wetenschap
pelijke stelsels, die beweerden alleen de
oplossing van 't wereld-raadsel te geven,
geen één blijven bestaan buiten het Geloof.
Allen lubben zich onder elkander afgebro
ken on zijn heengegaan gelijk ook hun uit
vinders en opstellers heen gingen. Kan in
die tegenspraak wel waarheid zijn
Welk stelsel is nu onveranderlijk, na 20
eeuwen, blijven bestaan
Het geloof, die de VOLLE waarheid
schenkt.
Sinxen is het beeld dezer onveranderlijk
heid der Christcnegelo fsleer. Christus heeft
den Geest der waarheid in de wereld gezon-
tnopdat de christens gedachte en de
christene waarheden van geslacht tot ge
slacht zou voortgeplant worden,onveran
derlijk
Maar Christus heeft ons den Geest der
waarheid gezonden, uiet alleen opdat we
begrijpen zouden wat Hij ons leerde, maar
opdat ook zijn goddelijke leer de wegwijzer
van ons loven worde.
Die wegwijzir alleen wijst op het eeuwig
Vaderland.
Zoo is het Sirtxenfeest de herinnering aan
dc stichting der Katholieke Kerk en barer
geloofsleeraan de uitzending der apostelen,
die de bloedige getuigen zullen worden van
de waarheid, waarin we allen moeten geloo-
ven, willen we zalig zijn aan onze her
nieuwing in den Christus, opdat we hart en
geest los zouden maken van alle vóóroor-
deeleri tegen de onfeilbare leer der waarheid
en wandelen zouden in het licht der schoon
heden en der wonderen van ons geloof.
alles veranderd bij overlijd Ja maar, zij
voegen er ook bij Onder de menschen is
ook alles veranderd hunne goede gevoelens
en hunne broederlijke liefde zijn vermin
derd
Groote waarheid.
Waar is de goede lijd waar vrienden en
geburen deelden in vreugd en leed Zijn er
nog ware en trouwe vrienden Ja, er zijn
er nog, maar ze zijn zeldzaam. Hedendaags
de vrienden of zoogezegde spelen ook
hunne rol op het wereldtooneel. Waar zijn
ze die u verdedigen in uwe afwezigheid
De afgunst, dat laag gevoelen, is stad en
land, en geheel de wereld meester, en die
vrienden, met welke men soms gezellig en
vertrouwend spreekt, zijn nauwelijks ver
trokken of ze beknibbelen en weten ze dal
men hier of daar in goede betrekking is,
hun hart vermag dat niet, zij kunnen niet
verdragen dat men geacht of bemind worde
daarom trachten ze u te beledigen op vele
manieren- om u te doen misachten. Hoe
kleinmoedig, hoe laf die gevoelens en noch
tans hel is hetgene men dagelijks in de we
reld ondervindt. Ik zou liever te doen hebben
met een vijand dan met een valschen vriend.
Er is een schrijver die zegtHoort wat
uw geweten zegt en Iaat de wereld praten
en een ander viaamsch spreekwoord voegt
er hij Doe wel en ziet niet om 1» Dan is
't God alleen die u oordeeltHij alleen im
mers is de beste en getrouwigste vriend in
Hem alleen is- troost te vinden en 't is Hij
die zegtKomt allen tot Mij, gij die belast
en beladen zijt en Ik zal u verkwikken
Op deze wereld zou eenieder dus moeten
trachten zijne rol wel te vervullen, veel
hangt er van af vi.or het geluk van zich zei
ven eD van een ander. Daarom, als men
liefde wil inoogsten most men liefde zaaien
als men zijn rechten wil opeischen moet men
zijn plichten volbrengen.
Plichten onder deze rekent men bijzon
derlijk het vieren van den Zondag
Zon- en feestdag houd in eere
Hoor wel mis dan eiken Keore.
Zoo luidt het gebod der H. Kerk. Zoo wil
het God
Er is een oud spreekwoord dat zegtDe
wereld is een zee en de menschen zijn de
baren»; hedendaags z>u men nog mogen
zeggen De wereld is een schouwburg en
ieder mensch is een to.treelspeler
Velen nochtans begrijpen hunne rol niet
of kunnen er de uitvoering van niet volko
men wedergeven. Andere spelen eene \al-
sclte rol, en van eene menigte, is het ganscho
leven een komedie spel. Als men bejaarde
menschen hoort sprebn over den vooruit
gang in allerhande uitvindingen, over al die
groote mekaniksche stelsels en werken,
over sporten, reizen, enz., over den groei
en bloei van maatschappelijke en sociale
werken, dan zeggen zij dikwijls Wat is
:r toch veel gedaan voor 't volk én wat is
Er zijn ook op de wereld vele van die
brave goede menschen die met groot gebaar
en bedroefd gezicht kunnen klagen over de
slechte tijden die we beleven, 't achteruit
gaan van den godsdienst, over de slechte
zeden
Maar zeg eens Wat is er dan toch zoo
braaf en zoo goed aan die menschen die wel
vooropgaat) in klagen en beklagen, maar
zoo weinig goeds tot stand brengen? Die
wakker worden seffens, als het geldt alle
verdienstelijke voormannen te ziften en te
beknibbelen, die bij alle instellingen zoeken
naar hoeken en kanten, maar intusschentijd
niets doen en niets durven, niet eens een
handje willen toesteken als wat hulp ge
vraagd wordt van hunne offervaardigheid
en nooit geen middelen inspannen om den
zegenrijken invloed vart het Christendom tot
zijne rechten te doen komen in de groote
maatschappij
Van zulke brave», goede menschen
verlos ons Ileere, of btter O. L. Ileere geve
dat zij wat verstandiger en ernstiger wor
den
Dat allen dus die christelijk geloof en
liefde in hun herte dragen, eens nadenken
en helpen waar ze helpen kunnen en, naar
kracht hunner vermogens, redden wat ze
redden kunnen. Eenieder vorme een plan,
hebbe een doel, werke er voor, en dan zal
men zeker en vaste te werke gaan. Deugd
en edelmoedigheid van rijken en geleerden,
geduld en dankbaarheid van armen en on
wetenden verbroederen hen allen in vrede!
't is het woord van P. Gabriel Paulas.
Op het wereldtooneel dus zooveel geen
gebaar en geklag maar meer en beter werk!
Droomen vee! goed te doen zonder echter
bereid te zijn te lijden, dat is een schoont
droom maar ook niets meer dan een droom.
Jesus heeft gezeid Slechts in mijn Naam
vindt men in deze wereld roem zonder be
drog en hiernamaals het eeuwig Leven.
Met vast besloten wil moet men altijd voor
f%6
jongens na den strijd, altijd gedienstig voor
vrouwen en ongelukkigen De Generaal kan
het ook niet anders verstaan hebben Maar.
Zusters, die mannen daarachter hebben
niets meer noodig nog eettige uren, en het
is op met hen Nochtans, ik zal u bij hen
leiden en u voorlichten zelfs Komt, volgt
mij, het is er niet vermakelijk in dit graf
dan. gij zijt eraan gewend, gij ziet niets
anders...»
Hij vatte de lamp en deed een teeken tot
de soldaten, Aat zij in het wachthuis verwij
len zouden door de twee nonnen gevolgd,
trad hij in de zaal der gevangenen en hield
de lamp omhoog, op 'at zij des te beter
mochten zien.
De eerste non bleef een kort oogenblik
over de gevangenen staren. Haar hart
meende te br >ken, toen zij in den verren
hoek den ongelukkigen Bruno zag zitten
met het hoofd bijna op de knieën geplooid,
vernietigd door de smart, als versteend door
het lijden, ja, gevoelloos zelfs voor de plot-
selijke verschijning van licht in den d inke
ren kerker.
Even ras onderdrukte zij hare aandoe
ning en ging tot de gekwetsten, die het
meest van Hruno verwijderd waren. Tot elk
sprak zij eertige troostende woorden, maar
zoo stil, dat de sergeant niets er van kon
hooren dan een zacht en verdoofd gemur
mel Zij laafde de zwaksten met eene teug
wijn, gaf den hongerigen wat brood en
vleesch en schikte ae banden der wonden
van sommigen beter.
De sergeant, die met de lamp bij dj deur
was blijven staan, mompelde in zich zeiven
Trotsche, schoone maagd Zij ware be
kwaam om chirurgijn van een bataljon te
worden. Hoe zij met die windsels en banden
omgaat.
Naarmate de liefdadige Zuster tot den
hoek naderde, waar Bruno zich bevond,
kwam er meer haast in hare bewegingen.
De sergeant, meende te bemerken, dat zij
beefde en hem scheen het. dat zij bij hare
intrede niet zoo bleek was als nu doch hij
dacht, dat het eerste door medelijden en het
tweede door den gelen schijn der lamp ver
oorzaakt was.
Daar de non eenen stap deed om dichter
tot Bruno te naderen, zeide de sergeant tot
haar
Zuster, laat dien kerel met- vrede Het
vuur heeft hem de hersens verzengd hij is
zinneloos en zal u niet begrijpen. V;in den
gattschen dag heeft hij noch gegeten, noch
gedronken, noch gesproken Die zal de ge
lukkigste zijn hij zal sterven zonder het te
weten.
Maar de non scheen geene acht op deze
bemerking te slaan zij ging tot den jonge
ling, bukte zich tot hem, nam zijn hoofd,
dat met doeken ontwonden was, tusschen
hare handen, en sprak eenige woorden in
zijn oor.
Bruno, als dooreenen sehrikkelijken slag
getroffen, sprong sidderend recht en riep
dwalend
Veva Yeva
Stil, stil, zit rteer en zwijgtmorde
de maagd op somberen, gebiedenden toon.
Stilgij zult alles weten...»
En met onweerstaanbaar geweld drukte
zij haren sidderenden vriend ntder, totdat
hij weder in zijne vorige houding zat.
Het schijnt, dat die arme zot u kent,
zeide de sergeant. Gij heet dus Yeva Het
'(is een aardige naam
uit voor het goede en do kracht daartoe
noodig vindt men alleen in de genade van
hierboven en voornamelijk in 't veelvoudig
nutten van 't heilig Sakrament des Autaars.
Daór is gratie, sterkte en geluk in over
vloed te vinden van klein en groot.
De natuurlijke wensch van eenieder is
gelukkig te zijn of te worden. God zelf heeft
dit verlangen a!s eene krachtdadige drijf
veer in ons hert gelegd, doch niemand kan
hier op aarde een volkomen, ongehinderd
geluk genieten. Maar velen zoeken hun ge
luk waar het niet te vinden is. Vooral moet
men trachten naar het huiselijk geluk dat
bestaat daarin, dat allen die tot den huis
kring behooren met hun lot tevreden zijn,
hun grootste genoegen t' huis zoeken en
aan den huiselijken haard hunne grootste
voldoening vinden. Builen dézen nauwen
kring hebben alle menschen elkander
noodig en in de betrekkingen met den even-
tnensch zijn de kleine deugden van onschat
baar nut. Alzoo maakt men malkaar geluk
kig, als er wat meer toegevendheid heerscht
die de fouten van anderen verschoontin
schikkelijkheid die de oogen voor de kleine
gebreken sluitwat meer medegevoelen, d.
een teeken van deelneming in de smarten,
soms een teeken van belangstelling in de
vreugde. Meer verdraagzaamheid jegens
anderen allen immers hebben zelve ver
draagzaamheid en toegevendheid noodig.
Dit alles is van doen in het huiselijk en ook
in het maatschappelijk en gezellig leven.
Die gevoelens moeten van jongs af de kin-
ders aangeleerd worden, want de ouders
moeten wel aandachtig blijven dat de kin-
ders van heden het toekomende geslacht
uitmaken dat op zijne beurt nieuwe huisge
zinnen zal slichten en de goede huisgezin
nen, vormen de goede maatschappij.
En nu bijzonderlijk dat de jonkheid ook
lijdt aan hot koortsachtig onbezonnen jagen
van onzen tijd, en geslagen en geslingerd
wordt zoo wat naar alle kanten, staan geen
van beide geslachten sterk genoeg tegen de
gevaren der wereld. Men bestatigt maar al
te dikwijls, hoevelen die de school verlaten
hebben, na korte jaren, op zon- en heilig
dagen de mis verzuimen, hun I'aschen niet
meer houden, verzonken zijn in de diepste
ellenden I Evenmin zijn zij praktisch voor
bereid tot het beroep waarin zij hunne
levensjaren zullen doorbrengen en zeker ook
niet tot de godvruchtige taak die de mec-sten
onder hen later eens zullen op hun nemen,
de leiding van een gezin.
Welnu tot het bereiden en het vrijwaren
van de jonkheid beslaan congregatiën, pa
tronaten, zondagscholen... Iedereen moet
mede werken tot het behoud van deze in
stellingen ze warm aanbevelen, werven
ervooritt zijneomgeving, een krachtig woord
gebruiken daar, waar het te pas komt
want de godsdienstige en zedelijke vorming
is eene noodzakelijkheid. Dj onwetendheid
in zake van godsdienst is grootte weinig
verstaat men dat geheel het leven ervan
moet doordrongen worden en bij gebrek
aan ware overtuiging doen het menschelijk
opzicht en het slechte voorbeeld van anderen
maar al te gemakkelijk aan het volbrengen
der godsdier si plichten verzaken. Aan alle
jonkheden van beide geslachten moet men
leeren zelfstandig oordeelen en handelen,
en ze waarschuwen hen niet te onderwerpen
aan eiken invloed van waar hij ook kome!
Naast de godsdienstigheid en zedelijkheid
moeten zij ook hulpe vinden tot behartiging
en verdediging hunner tijdelijke belangen.
Ert daarom ook bestaan de congregatiën,
zondagscholen en patronaten die zich zooda
nig uitbreiden dat ze, toch grootendeels,
kunnen beantwoorden aan de noodwendig
heden van de tijd. 't Is dus daór, in die
kristene inrichtingen voor do jonkheid, dat
deze zal vinden eene heilzame bescherming,
eene allerbeste richting. En dezen die de
zorg en de leiding er van hebben, die daar
vol edelmoedigheid werken 011 streven voor
't welzijn van de jeugd, mogen ook niet
bang zijn of zij gehekeld of beknibbeld wor
den maar zij hoeven moedig vooruit te
gaan, te trachten alles te plooien ert te bui
gen naar den eisch der tijden, tc helpen en
te bevredigen wie cn waar het kan, als
't maar ten goede is Doe wel en ziet niet
Hij dwaalt, antwoordde de maagd,
de ongelukkire jongen meent waarschijn
lijk, dat ik zijne zuster ben. Mij dunkt, die
windsels om zijn hoofd drukken te veel op
zijne wonde liet ontsteekt hem de hersens,
•'en zuivete windel zal zijne pijn verlichten.»
Mijne moeder, riep Hruno met angst,
haar in de oogen starend. Mijne arme
moeder Spreekt0, spreekt I
Stilantwoordde de maagd, ik mag
u niet kennen Zwijg, ik zal u verblijden
door goed nieuws.
Terwijl Hruno verbaasd, bevend en vragend
jjne oogen op haar gevestigd hield, bepn
zij den band van zijn hoofd te ontwinden,
sprak met luider stemme vele onverschil
lige woorden met hem, ook wel soms in het
Fransch, om den sergeant allen argwaan te
ontnemen doch daartusscheri zeide zij ook
in stilte dingen, die het hart des jongelings
van gelukzaligheid deden jagen en op zijn
gelaat eenen zonderling helderen lach deden
verschijnen. De sergeant achtte zich nog
meer dan te voren overtuigd, dat hij zinne
loos was.
Zoo haast Bruno wist wat Genoveva hem
te zeggen had, was ook de nieuwe bartd 0111
zijn hoofd gewonden. De maagd gebood hem
iets hij legde zich op het stroo neder en
liet haar vertrekken zonder het minste
teeken van dankbaarheid, zelfs zonder nog
schijnbaar naar haar om te zien.
In de wachtkamer gekomen, sprak Geno
veva tot den sergeant,
Citoyen, ik moet ter siad uit om eene
arme vrouw te bezoeken, die in stervens
nood verkeerd. Gelief mij de poort te doen
ontsluiten
Nadruk voorbehouden. Wordt voortgezet
■MBHMMBK 8