lhu VOOR POPERINGHE Ei OMSTREKEN DE BOERENKRIJG HET NOTARIEEL EN NIJVERHEIDS ANNONCENBLAD verschijnende den Zaterdag namiddag Men vraagt Kapitalen Koopt uwe MEUBELS, Stoeien, Stoors, Gordijnen,Tapijten, Linoleums, In den Bazar, bij Sansen-Decorte, Poperinghe, MOBILAIRE Voorwerpen. Zondag n» Mei igi3 5 Centiemen. pp /aar. N 2^. ANNONCEN Don drukregel 10 c. Herhaalde Annoneen volgens overeenkomst Eerste Taps, Boliiogen ca llerbergkermissea Giits betaling v?tg 2§ c\ Alle Annoneen vooraf betaalbaar moeten vóór den Vrijdag-nokn ingezonden v/order>. INSCHRIJVINGSPRIJS Buiten grondgebied vaa Poperinghe Op grondgebied va» Poperinghe Buitenland 4,60 fi De plakbrieven die bij mij gedrukt zijn, zullen ééns onverge'bl in het blad verschijnen. Uitgever, VALÈRE SANSEN, Boek- en Steendrukker, Gasthuisstraat, 15, Poperinghe. Wekelijksche Almanak. Mei. Zon op, Zon ond. 1913, Notaris DE GRA VE, OPENS AÏÏËVÊRK O O PI N G lostelMaandag 19 Mei Overslag: Maandag 9 Juni BACQUAERT CASSiERS, Openbare Verkooping van EEN RENTENIERSHUiS Wei- Zaal - ea liovenierlandeu, EENE ZEER GOEDE KOFSTEDE TE POPERINGHE. VRIJDAG 16 MEI 1913, Notaris PEEL Maandag 12 Mei 1913, Openbare Verkooping Notaris DO NCR Notaris EA CQÜAER L Vrijdag 16 Mei 1913, KOOPDAG VAN ALAMEN en Uit der hand ie koopen Een allergeriefiijkst Woonhuis SCHOONE HOEVEELHEID Zuiver Eiken Hoppetrekkers Openbare Verkooping van STA» VKI RSF, Instel: Maandag 19 Mei OverslagMaandag 2 Juni op zeer goede Hypotheek. S1NXEÜ Doe wel en ziet niet om! im&£msmae£ttmMmmK&m*m^ -imw&m mm* mm* 13MRWK* ±\&&vtv'^trzi*mm.r»snu v.' rmtmomKmr» s#«emmRmwtttWaMMtfmBM ■ttMHBKSMBEMtti&MMa! rf worden ingelijfd Het recht, annoneen oj artikels te weigeren is vooi behouden 2,50 Fr. VOOR IEDEREEN Dc Herbergiers hebben recht aan Kosteïooze inlassching van twee Herbergfoesfcen. Bijzondere builen stad 2,50 binnen stad 2,00 Herbergiers buiten stad 1,60 binnen stad 1,00 BHaupgzaa8B»£g Zondag 11 Sinxen. s. Franciscus, H. Eleottora. 4 u. 2 m. 7 o. 17 m- Maandag 12 2e Sinxendags. Nerius. 4 1 7 19 Dinsdag 13 s.'Servatius, Dominica. 3 59 7 21 Woensdag 14 Kicalertempers. Angela, Stephania. 3 57 7 22 Donderdag 15 Dymphna, Andreas. 3 56 7 23 Vrijdag 10 Kwatertemper. s. Paschal, Joannes. 3 55 7 25 Zaterdag 17 Ko:ale> temper, s. Kricus, Gyselbert. 3 53 7 26 Nieuwe Maan. Eerste Kwartier. Dinsdag Dinsdag 13 0 Mei, Mei, ten 8 ure 24 minuten 's morgens, ten 11 ure 45 minuten 's morgens. Volle Maan. Dinsdag 20 Mei, ten 7 ure 18 minuten 's morgens. Laatste Kwartier. Wuensndag 28 Mei, ten 0 ure 4 minuien 's morgens. STUDIE VAN DEN Te Ghyverinchove Gemeerde STAVELE, Dorpplaats, Koop Een. Schoon, welgelegen en sterkgebouwd tVooEiiuiin dienstig voor berber, en alien handel bedrijf met voor grond, ingangp ort, magazijnen, remisie en stallingen en giooto b"Vtng, hebbende eeuc oppervlakte van llaren 64 cent. en eene fuQade van 16™90 in do Vaartstraat. A arming met de getdteüing. Koop Twee. Schoon perceel Boiib grond ti r noordzijde van koop een, groot 4 aren 51 cent. en een f 'QMe van 6m95. Onmiddelijk in g&noltrcding i,2 instelpremie te winnen. telkens om 3 ure namiddag, te Sta veie, tor herberg van Aloïsa Loeten, Vaat 1st: aat. Studiën van de Notarissen TE i'OPP.RINGDE. Om uit gemeenzaamheid te scheiden. ai.smede Koop 1. in de Valkestraat n° 20 Een Renteniershuis met 2 as en 32 cent. grond en hoving, bekend bij kadaster sectie F, num mer 422a. Zijnde het sterfhuis van wijlen vrouw Ro salie Dewickere, wed" A mand Cornelle. Handslag met de geld telling. Koop 2. Langs de Kom- en Coulerstra ten. Eene happende partij land diene: de voor Hoving groot volgens kadaster sectie C, num mers 1054b en 105öm, 27 aren 80 centiaren. Gebruikt gedeeltelijk door Jerome Lclieur, mits 10 fr. sjaars, vrij van lasten, tot 1 Oc tober aanstaande en 't overig in regie. Koop 3. Langs dc keiweg van SI Sixtus, bij 'l A beet hof. Eene partij Gras met Hoppe keet en Bakoven erop staande. alsmede eene partij Zaailand, te sarnon groot 99 aren 30 c. Gebruikt door de kinriers Cor'nette-Lazoo- re, zonder pacht, mits 150 l'r1. 'sjaars boven de lasten, vallende telken 1 October. Boom prijs 1008 fr. Koop 4. Langs de Beleedstraat, bij de herberg De Commerce, Eene partij Zaai land, groot volgens kadaster sectio I), num mer 530a, 47 aren 30 cent. Gebruikt door M. l'ieter Defrancq- Tep, zonder pacht, aan 60 fr. 'sjaars, vrij van lasten, va'lende te.ken 1 October. Koop 5. Eene partij Zaailand, houdende aan den voorbaanden koop, bekend bij ka daster sectie p, nummer 531, voor eene groot te van 59 aren 60 cent. Gebruikt door zelfden De,francq-Top zonder pacht, mits 80 fr 'sjaars boven de lasten, vallende insgelijks den 1 October. Koop 6. Langs de West outre kalsijde, bij den Hoek van Vrede Eene Hofstede, bestaande uit woonhuis met schuur, stallin gen, bopi ekeet en verdere afbangelijkhoden, alsmede 3 heet. 26 aren onder bebouwden grond, hof, weide en zaailand 'teenen blokke, bekend bij kadaster sectie G, nummers972b, 974a, 975c. 97öo. 976h, 976r. 97ök en 976l Gebruikt zoo onder koop 8 zal gezeid worden. Koop 7. Bij 't voorgaande. Drij perceelen Zaailand, te samen groot 1 heet. 67 aren 20 cent., bekend bij kadaster sectie G, nummers 982, 986 on 987. Gebruikt zoo onderden koop hierna zal) gezeid worden. Koop 8. Langs den keizei der Lijssccal- straat. Vier. aaneenhoudende partijen Zaai land, bekend bij kadaster sectie G, nummers 856a. 857a, 858a m 861, voor eene geza- loenliijke grootte van 1 heet. 3 aren 10 cent. De koopen 6, 7 en 8 maken te samen eene Hofstede uit, groot 5 heet. 96 aren 30 cent., gebruikt door de echtgenooten Henri Pat ty n en Julie Van loeres, voor 3, 0 of 9 j >ren ingegaan den 1 October 1912, mits 875 fr. 's jaars boven dc lasten en de verzekerings premie. Zittlag om 3 uren zeer slip', namiddag, ter herberg A la Maison de Vilie, bewoond door HonorLemahieu-RouseréGroote Markt, te Poperinghe. Voor alle inlichtingen z:ch te begeven- ter studiën van bovengenoemde Notarissen.. Studie van den te Rousbrugge-Haringhe. 2n Sinxendag, om 4 ure namiddag, ter dorpplaats van Rousbrugge, ter herberg A l'Omnibus bewoond door Emiel T'orreye van een onlangs nieuw gebouwd WOONHUIS met verdere afhankelijkheden, alsmede 3 ar. 80 cent. bebouwde grond, erve en hovenier hof daarmedegaaade, staande ter dorpplaats van Rousbrugge. sectie A, nura 595ic Bewoond zonder recht, van pacht door Afr Georges Beun, mits 13 frs ie maande vrij van lasten. MM ■■mi———üTHWi—nwimi urm Studie van den TE VEURNE. 4lcMengelwerkvaa «DE POPERINGHENAAR STUDIE VAN DEN te Poperinghe. g, om 10 ure 's morgens "A la Maison de Commerce- bij M Jules Vanderbeke-Gesquit-re, te POPERINGHE, bij de Groote Markt. Met gereed geld. li. met Magazijnen, Paardenstal en 5 aren 15 centiaren grond en hof, te Poperinghe, in do Yperstraat rt" 94, met uitgangpoort ia de Valkestraat, dienstig tol allen handel. Laatst gebruikt door M. Louis Ampen- Decorte. Alle inlichtingen te bekomen bij voor noemden Nolaris ftacqunerl. van alle lengten, aan genadige prijzen te koop bij Ivmile Truwant (Block) bij de Statie te Poperinghe. In de Noordstraat, bij de Tramstatie, Eenigc Koop. Een schoon en groot Elandclchsjstx, dienstig voor allen handel zeer voordeelig gelegen in de nabijheid der Tramstilstand en der groote markt thans dienende voor winkel in kruidenierswaren, hebbende ver scheidene beneden- en bovenplaatsen, maga zijnen en remiscD mede 12 aren 63 cent 40/100 erf onderbebouwde grond achter plaats en hoving wijk H, nummer 204n en deel van nummer 204a/2. In gebruike van Ju/vrouw Celestina Cailliau. Aanslag met 1 Juli 1913 Ziiti telkens om 3 uren stipt namiddag, in het Holel du Nord - bij Vrouw W' Reynaeri te Veume. 1)2 °)o instelpenning te winnen. 1798) historisch tafereel uit de xviii® eeuw, Hendrik CONSCIENCE. Des jongelings lijden moest onzeglijk zijn geen wonder aldus, dat deze nare beschou wing hem van de wereld had ontheven en hem, als v. rstcend en verdwaald van zin nen, in d.-n kolk der martelpijnen gedom peld hield Even stroo d' zijner vriendinne liggen enbij dit gezicht huiverde hij en verbleekte, nóg-- toen de sergeant met do lamp in de zaal trad en in de Fransclre taal tot hem zeido Sa, kameraad, wat ziet gij dan in dit stroo? De tijd der spoken is voorbij: de Fransche Républiek heeft ze naar Spanje gejaagd. Wees moedigwat vroeger wat later, wij moeten toch altcmaal eens van den kogel eten. Bruno stuurde eenen langzamen blik op dan segoant, als liadde bij hem niet ver staan. en sloeg dan weder de oogen ten gronde. Arme jongen mompelde de sergeant. Is niet soldaat wie wil. Hij is vervaard de schrik heeft- hem dom en gek gemaakt.» ben soldaat trad in de zaal en zeide tot zijnen Overste Citoyen segeant. er staan tweo vrouwen bij den schildwacht zij verzoeken oorlof om de gevangenen te bezoeken.» «Vrouwen, vrouwen in mijn wachthuis! riep de sergeant. Wat heeft de schildwacht !dan in zijn hoofd P Men verwijdere de vrou wen en met spoed Het zijn nonnen. Gasthuisnonnen, be merkte de soldaat, zij vragen om u te spreken Dit verandert de zaak wel een beetje,» zeide de sergeant, maar non of geene non, zonder bevel van mij: en Overste komt er geen sterveling omtrent mijne gevangenen. Laai zien. wat hot is doe de vrouwen bin nenkomen tot de deur. niet verder. Hij keerde zelfs naar dc voorkamer; maar toen de eerste non zich voor zijne oogen vertoonde, bleef hij getroffen staan, zag hij voor zijne voeten in hetjja deed eenen stap achteruit en mompelde vei kooidelijken zijner moeder en met bewondering Zoo, zoo, waren alle nonnen als deze, mij dunkt, dat ik werd een heilige I)e eerste non was waarlijk schoon en in drukwekkend, lang van gestalte, statig van houding, met spiegelreirt gelaat en vurige oogen. Ilaar volgde eene Zuster met zoete, doch meer gemeene wezenstrekken deze droeg eenen grooien korf aan den arm. en daarin drie of vier flesschen, eeni<r brood en vleesch, en windsels tot het verbinden van wonden. Bij de verschijning der maagd hadden do soldaten bij de tafel hunne kaarten neerge legd anderen waren van het legerstroo op gestaan. Allen hielden den blik zwijgend op do statige maagd gevestigd. Met zekere minzaamheid, met eerbied [zelf vroeg d sergeant aan de eerste nonne Zich te begeren bij M' Itacijisacrl, Notai-is le Poperinghe. i3Mcagaa«aiijgaj»™ De lente heeft haar bloemen uitgestrooid, velden et) bosschen hebben zich getooid in groene mantels, en over berg en dal klinkt de vroolijke zang der vogels, want SINXEN is gekomen liet feest van 7 nieuwe leven. Naar dat immer nieuwe leven zucht een menschen-hart onverpoosd als de hert naar de waterbron. Maar niet alleen van brood leeft de mensch, ook van 't woord der waarheid. E11 het ver langen naar dat waarheids-woord laat zich eveneens in 's menscheri hart gevoelen bij het blijde Pinkster-feest. Want Sinxen is daarbij het feest eter waarheid. Toen werd de waarheid bekrach tigd door de komst van Gods Geesitoen werd de waarheid voort verkondigd door de onverschrokken getuigen van Hem die tor wille van die waarheid, den kruisdood was gestorven van toen af kent het rijk der waarheid g en grenzen meer en wat men ook gedaan hebbe of nog doe om het licht der waarheid uit te dooven en te beletten dat het de wereld overstrale, alles is te ver geefs geweesten zakte vergeefs blijven. Zij overwinnen nooit'. Wol 'kan dit waarheidslicht voor eenigen tijd verduisterd worden, doch uitgedoofd... nooit. En of we nu luisteren naar 't klatert n der beekjes, of dat we het glimwormpje zien lichten in 't donkere gras of we de s.ille (i Welnu, bevallige Zuster, wat verlangt gij De non antwoordde hem in goed Fransch Wij zijn Zusters, die men uitgezonden heeft om de gekwetsten te gaan laven en troosten. Wij hebben reeds veie Franschen bezochtde menschenliefde, wier oofmoe dige dienstmeiden wij zijn, gebied ons, ins gelijks de arme gevangenen te bezoeken Ik dui f hopen, Citoyen, dat gij ons deze zen ding zult laten vervullen Ik zou het willen, antwoordde de ser geant, want inderdaad, men zou wel wolf of tijger moeten zijn om u iets te kunnen weigeren maar. Zuster lief. ik kan er niet aan doen De bevelen zijn stellig en streng zonder oorlof van den Staf wordt geen mensch bij (ie gevangenen toegelaten Ik heb een oorlof, antwoord 'e de non, terwijl zij een schrift uit hare tasch haalde en het hem overreikte. De sergeant naderde bij de lamp en zeide mompelend Een bevel van den Generaal om de Gasthuisnonnen overal bij de gekwetsten in te leid'-n en hen ongehinderd door te laten, waar zij zich aanbieden Het is stellig Zich tot de wachtende Zusters keerende, sprak hij a Het is in regelmaar ik twijfel of het woord gekwetsten hierniet alleen Fran sche gekwetsten beteekent.» 11 Gij doet uwe natie onrecht,» antwoordde de nonne Sedert wanneer zijn do Fran schen wreeci en ongevoelig jegens eenen overwonnen vijand, en bovenal jegens onge lukkige gekwetsten Inderdaad, lachte de sergeant met- zekeren hoogmoed, ik hoor. nat gij ons kentschrikkelijk in den oorlog, goede kleurenpracht der bloemen bewonderen, of dat we opzien naar 't geflikker der sterren boven ons hoofd, overal vinden we den stem pel der waarheid ingeprent door 'n onzicht bare hand, die de waarheidskorrels uitsmeet over gansch de schepping, opdat ze opschie- |«n zouden tot een ve'd vol wonderbare bloe men van wetenschap. Maar ook overal stoot ons verstand op ge heimen, die het niet achterhalen kan. Oh boe gerir-g is 's menschen weten Slechts in het Geloof e. n door het Geloof vinden we de volle waarheid. Daar ligt de eet openbaarde waarheid, ais een nieuwe wereld ter ontginning voor 's menschen geest. Daarom werd ons de Geest der waarheid gezonden, opdat Hij ons voorlichten zou bij onze opzoekingen en Hij bij onszou blijven tot het einde der dagen. Door Hem vinden we de verzekering dat ms Geloof uiet falen zal. 't Een en 7 zelfde z tl het blijven, onveranderd, overal enten allen tijde. Dit verzekert ons het Sinxen- t'eest. Toen Christus op de vraag van Piiatus Wie zijt ge antwoordde "Ik ben de Waarheid, vroeg Piiatus "Wat is de waarheid 1en Hij keerde zich af, en Hij ging heen Dat is het beeld der anti-Christelijke we tenschap, die evenmin als Piiatus de waar heid rechtzinnig zoeken wil. De moderne wetenschap beweert, dat zij alleen de waarheidjbezit en de waarheid go ten kan zij beweert, dat zij onfeilbaar is, en vrij van vergissingen, dat zij bijgevolg nader bij de waarheid is, dan het Geloof. Het geloof heeft met de wetenschap niets te maken zóó luidt het. En toch zijn van de honderd wetenschap pelijke stelsels, die beweerden alleen de oplossing van 't wereld-raadsel te geven, geen één blijven bestaan buiten het Geloof. Allen lubben zich onder elkander afgebro ken on zijn heengegaan gelijk ook hun uit vinders en opstellers heen gingen. Kan in die tegenspraak wel waarheid zijn Welk stelsel is nu onveranderlijk, na 20 eeuwen, blijven bestaan Het geloof, die de VOLLE waarheid schenkt. Sinxen is het beeld dezer onveranderlijk heid der Christcnegelo fsleer. Christus heeft den Geest der waarheid in de wereld gezon- tnopdat de christens gedachte en de christene waarheden van geslacht tot ge slacht zou voortgeplant worden,onveran derlijk Maar Christus heeft ons den Geest der waarheid gezonden, uiet alleen opdat we begrijpen zouden wat Hij ons leerde, maar opdat ook zijn goddelijke leer de wegwijzer van ons loven worde. Die wegwijzir alleen wijst op het eeuwig Vaderland. Zoo is het Sirtxenfeest de herinnering aan dc stichting der Katholieke Kerk en barer geloofsleeraan de uitzending der apostelen, die de bloedige getuigen zullen worden van de waarheid, waarin we allen moeten geloo- ven, willen we zalig zijn aan onze her nieuwing in den Christus, opdat we hart en geest los zouden maken van alle vóóroor- deeleri tegen de onfeilbare leer der waarheid en wandelen zouden in het licht der schoon heden en der wonderen van ons geloof. alles veranderd bij overlijd Ja maar, zij voegen er ook bij Onder de menschen is ook alles veranderd hunne goede gevoelens en hunne broederlijke liefde zijn vermin derd Groote waarheid. Waar is de goede lijd waar vrienden en geburen deelden in vreugd en leed Zijn er nog ware en trouwe vrienden Ja, er zijn er nog, maar ze zijn zeldzaam. Hedendaags de vrienden of zoogezegde spelen ook hunne rol op het wereldtooneel. Waar zijn ze die u verdedigen in uwe afwezigheid De afgunst, dat laag gevoelen, is stad en land, en geheel de wereld meester, en die vrienden, met welke men soms gezellig en vertrouwend spreekt, zijn nauwelijks ver trokken of ze beknibbelen en weten ze dal men hier of daar in goede betrekking is, hun hart vermag dat niet, zij kunnen niet verdragen dat men geacht of bemind worde daarom trachten ze u te beledigen op vele manieren- om u te doen misachten. Hoe kleinmoedig, hoe laf die gevoelens en noch tans hel is hetgene men dagelijks in de we reld ondervindt. Ik zou liever te doen hebben met een vijand dan met een valschen vriend. Er is een schrijver die zegtHoort wat uw geweten zegt en Iaat de wereld praten en een ander viaamsch spreekwoord voegt er hij Doe wel en ziet niet om 1» Dan is 't God alleen die u oordeeltHij alleen im mers is de beste en getrouwigste vriend in Hem alleen is- troost te vinden en 't is Hij die zegtKomt allen tot Mij, gij die belast en beladen zijt en Ik zal u verkwikken Op deze wereld zou eenieder dus moeten trachten zijne rol wel te vervullen, veel hangt er van af vi.or het geluk van zich zei ven eD van een ander. Daarom, als men liefde wil inoogsten most men liefde zaaien als men zijn rechten wil opeischen moet men zijn plichten volbrengen. Plichten onder deze rekent men bijzon derlijk het vieren van den Zondag Zon- en feestdag houd in eere Hoor wel mis dan eiken Keore. Zoo luidt het gebod der H. Kerk. Zoo wil het God Er is een oud spreekwoord dat zegtDe wereld is een zee en de menschen zijn de baren»; hedendaags z>u men nog mogen zeggen De wereld is een schouwburg en ieder mensch is een to.treelspeler Velen nochtans begrijpen hunne rol niet of kunnen er de uitvoering van niet volko men wedergeven. Andere spelen eene \al- sclte rol, en van eene menigte, is het ganscho leven een komedie spel. Als men bejaarde menschen hoort sprebn over den vooruit gang in allerhande uitvindingen, over al die groote mekaniksche stelsels en werken, over sporten, reizen, enz., over den groei en bloei van maatschappelijke en sociale werken, dan zeggen zij dikwijls Wat is :r toch veel gedaan voor 't volk én wat is Er zijn ook op de wereld vele van die brave goede menschen die met groot gebaar en bedroefd gezicht kunnen klagen over de slechte tijden die we beleven, 't achteruit gaan van den godsdienst, over de slechte zeden Maar zeg eens Wat is er dan toch zoo braaf en zoo goed aan die menschen die wel vooropgaat) in klagen en beklagen, maar zoo weinig goeds tot stand brengen? Die wakker worden seffens, als het geldt alle verdienstelijke voormannen te ziften en te beknibbelen, die bij alle instellingen zoeken naar hoeken en kanten, maar intusschentijd niets doen en niets durven, niet eens een handje willen toesteken als wat hulp ge vraagd wordt van hunne offervaardigheid en nooit geen middelen inspannen om den zegenrijken invloed vart het Christendom tot zijne rechten te doen komen in de groote maatschappij Van zulke brave», goede menschen verlos ons Ileere, of btter O. L. Ileere geve dat zij wat verstandiger en ernstiger wor den Dat allen dus die christelijk geloof en liefde in hun herte dragen, eens nadenken en helpen waar ze helpen kunnen en, naar kracht hunner vermogens, redden wat ze redden kunnen. Eenieder vorme een plan, hebbe een doel, werke er voor, en dan zal men zeker en vaste te werke gaan. Deugd en edelmoedigheid van rijken en geleerden, geduld en dankbaarheid van armen en on wetenden verbroederen hen allen in vrede! 't is het woord van P. Gabriel Paulas. Op het wereldtooneel dus zooveel geen gebaar en geklag maar meer en beter werk! Droomen vee! goed te doen zonder echter bereid te zijn te lijden, dat is een schoont droom maar ook niets meer dan een droom. Jesus heeft gezeid Slechts in mijn Naam vindt men in deze wereld roem zonder be drog en hiernamaals het eeuwig Leven. Met vast besloten wil moet men altijd voor f%6 jongens na den strijd, altijd gedienstig voor vrouwen en ongelukkigen De Generaal kan het ook niet anders verstaan hebben Maar. Zusters, die mannen daarachter hebben niets meer noodig nog eettige uren, en het is op met hen Nochtans, ik zal u bij hen leiden en u voorlichten zelfs Komt, volgt mij, het is er niet vermakelijk in dit graf dan. gij zijt eraan gewend, gij ziet niets anders...» Hij vatte de lamp en deed een teeken tot de soldaten, Aat zij in het wachthuis verwij len zouden door de twee nonnen gevolgd, trad hij in de zaal der gevangenen en hield de lamp omhoog, op 'at zij des te beter mochten zien. De eerste non bleef een kort oogenblik over de gevangenen staren. Haar hart meende te br >ken, toen zij in den verren hoek den ongelukkigen Bruno zag zitten met het hoofd bijna op de knieën geplooid, vernietigd door de smart, als versteend door het lijden, ja, gevoelloos zelfs voor de plot- selijke verschijning van licht in den d inke ren kerker. Even ras onderdrukte zij hare aandoe ning en ging tot de gekwetsten, die het meest van Hruno verwijderd waren. Tot elk sprak zij eertige troostende woorden, maar zoo stil, dat de sergeant niets er van kon hooren dan een zacht en verdoofd gemur mel Zij laafde de zwaksten met eene teug wijn, gaf den hongerigen wat brood en vleesch en schikte ae banden der wonden van sommigen beter. De sergeant, die met de lamp bij dj deur was blijven staan, mompelde in zich zeiven Trotsche, schoone maagd Zij ware be kwaam om chirurgijn van een bataljon te worden. Hoe zij met die windsels en banden omgaat. Naarmate de liefdadige Zuster tot den hoek naderde, waar Bruno zich bevond, kwam er meer haast in hare bewegingen. De sergeant, meende te bemerken, dat zij beefde en hem scheen het. dat zij bij hare intrede niet zoo bleek was als nu doch hij dacht, dat het eerste door medelijden en het tweede door den gelen schijn der lamp ver oorzaakt was. Daar de non eenen stap deed om dichter tot Bruno te naderen, zeide de sergeant tot haar Zuster, laat dien kerel met- vrede Het vuur heeft hem de hersens verzengd hij is zinneloos en zal u niet begrijpen. V;in den gattschen dag heeft hij noch gegeten, noch gedronken, noch gesproken Die zal de ge lukkigste zijn hij zal sterven zonder het te weten. Maar de non scheen geene acht op deze bemerking te slaan zij ging tot den jonge ling, bukte zich tot hem, nam zijn hoofd, dat met doeken ontwonden was, tusschen hare handen, en sprak eenige woorden in zijn oor. Bruno, als dooreenen sehrikkelijken slag getroffen, sprong sidderend recht en riep dwalend Veva Yeva Stil, stil, zit rteer en zwijgtmorde de maagd op somberen, gebiedenden toon. Stilgij zult alles weten...» En met onweerstaanbaar geweld drukte zij haren sidderenden vriend ntder, totdat hij weder in zijne vorige houding zat. Het schijnt, dat die arme zot u kent, zeide de sergeant. Gij heet dus Yeva Het '(is een aardige naam uit voor het goede en do kracht daartoe noodig vindt men alleen in de genade van hierboven en voornamelijk in 't veelvoudig nutten van 't heilig Sakrament des Autaars. Daór is gratie, sterkte en geluk in over vloed te vinden van klein en groot. De natuurlijke wensch van eenieder is gelukkig te zijn of te worden. God zelf heeft dit verlangen a!s eene krachtdadige drijf veer in ons hert gelegd, doch niemand kan hier op aarde een volkomen, ongehinderd geluk genieten. Maar velen zoeken hun ge luk waar het niet te vinden is. Vooral moet men trachten naar het huiselijk geluk dat bestaat daarin, dat allen die tot den huis kring behooren met hun lot tevreden zijn, hun grootste genoegen t' huis zoeken en aan den huiselijken haard hunne grootste voldoening vinden. Builen dézen nauwen kring hebben alle menschen elkander noodig en in de betrekkingen met den even- tnensch zijn de kleine deugden van onschat baar nut. Alzoo maakt men malkaar geluk kig, als er wat meer toegevendheid heerscht die de fouten van anderen verschoontin schikkelijkheid die de oogen voor de kleine gebreken sluitwat meer medegevoelen, d. een teeken van deelneming in de smarten, soms een teeken van belangstelling in de vreugde. Meer verdraagzaamheid jegens anderen allen immers hebben zelve ver draagzaamheid en toegevendheid noodig. Dit alles is van doen in het huiselijk en ook in het maatschappelijk en gezellig leven. Die gevoelens moeten van jongs af de kin- ders aangeleerd worden, want de ouders moeten wel aandachtig blijven dat de kin- ders van heden het toekomende geslacht uitmaken dat op zijne beurt nieuwe huisge zinnen zal slichten en de goede huisgezin nen, vormen de goede maatschappij. En nu bijzonderlijk dat de jonkheid ook lijdt aan hot koortsachtig onbezonnen jagen van onzen tijd, en geslagen en geslingerd wordt zoo wat naar alle kanten, staan geen van beide geslachten sterk genoeg tegen de gevaren der wereld. Men bestatigt maar al te dikwijls, hoevelen die de school verlaten hebben, na korte jaren, op zon- en heilig dagen de mis verzuimen, hun I'aschen niet meer houden, verzonken zijn in de diepste ellenden I Evenmin zijn zij praktisch voor bereid tot het beroep waarin zij hunne levensjaren zullen doorbrengen en zeker ook niet tot de godvruchtige taak die de mec-sten onder hen later eens zullen op hun nemen, de leiding van een gezin. Welnu tot het bereiden en het vrijwaren van de jonkheid beslaan congregatiën, pa tronaten, zondagscholen... Iedereen moet mede werken tot het behoud van deze in stellingen ze warm aanbevelen, werven ervooritt zijneomgeving, een krachtig woord gebruiken daar, waar het te pas komt want de godsdienstige en zedelijke vorming is eene noodzakelijkheid. Dj onwetendheid in zake van godsdienst is grootte weinig verstaat men dat geheel het leven ervan moet doordrongen worden en bij gebrek aan ware overtuiging doen het menschelijk opzicht en het slechte voorbeeld van anderen maar al te gemakkelijk aan het volbrengen der godsdier si plichten verzaken. Aan alle jonkheden van beide geslachten moet men leeren zelfstandig oordeelen en handelen, en ze waarschuwen hen niet te onderwerpen aan eiken invloed van waar hij ook kome! Naast de godsdienstigheid en zedelijkheid moeten zij ook hulpe vinden tot behartiging en verdediging hunner tijdelijke belangen. Ert daarom ook bestaan de congregatiën, zondagscholen en patronaten die zich zooda nig uitbreiden dat ze, toch grootendeels, kunnen beantwoorden aan de noodwendig heden van de tijd. 't Is dus daór, in die kristene inrichtingen voor do jonkheid, dat deze zal vinden eene heilzame bescherming, eene allerbeste richting. En dezen die de zorg en de leiding er van hebben, die daar vol edelmoedigheid werken 011 streven voor 't welzijn van de jeugd, mogen ook niet bang zijn of zij gehekeld of beknibbeld wor den maar zij hoeven moedig vooruit te gaan, te trachten alles te plooien ert te bui gen naar den eisch der tijden, tc helpen en te bevredigen wie cn waar het kan, als 't maar ten goede is Doe wel en ziet niet Hij dwaalt, antwoordde de maagd, de ongelukkire jongen meent waarschijn lijk, dat ik zijne zuster ben. Mij dunkt, die windsels om zijn hoofd drukken te veel op zijne wonde liet ontsteekt hem de hersens, •'en zuivete windel zal zijne pijn verlichten.» Mijne moeder, riep Hruno met angst, haar in de oogen starend. Mijne arme moeder Spreekt0, spreekt I Stilantwoordde de maagd, ik mag u niet kennen Zwijg, ik zal u verblijden door goed nieuws. Terwijl Hruno verbaasd, bevend en vragend jjne oogen op haar gevestigd hield, bepn zij den band van zijn hoofd te ontwinden, sprak met luider stemme vele onverschil lige woorden met hem, ook wel soms in het Fransch, om den sergeant allen argwaan te ontnemen doch daartusscheri zeide zij ook in stilte dingen, die het hart des jongelings van gelukzaligheid deden jagen en op zijn gelaat eenen zonderling helderen lach deden verschijnen. De sergeant achtte zich nog meer dan te voren overtuigd, dat hij zinne loos was. Zoo haast Bruno wist wat Genoveva hem te zeggen had, was ook de nieuwe bartd 0111 zijn hoofd gewonden. De maagd gebood hem iets hij legde zich op het stroo neder en liet haar vertrekken zonder het minste teeken van dankbaarheid, zelfs zonder nog schijnbaar naar haar om te zien. In de wachtkamer gekomen, sprak Geno veva tot den sergeant, Citoyen, ik moet ter siad uit om eene arme vrouw te bezoeken, die in stervens nood verkeerd. Gelief mij de poort te doen ontsluiten Nadruk voorbehouden. Wordt voortgezet ■MBHMMBK 8

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1913 | | pagina 1