De Kapel ra Boseh HET NOTARIEËL EN NIJVERHEIDS ANNONCENBLAD Nieuwsblad voor Poperingben Omstreken. ^ééés Dr^t forte brune i Vrede onder de menseben van goeden mil. Apotheek Frans Van de Plas Aboaflemeitprijs SaoseB-Vasoeste, Zondag 3n Oogst 1924. 15 Centiemen 21^ Jaar, N 31 SPREUKEN. Uit het herlevend Vlaanderen. «C ui i" 's&w&gjLt Leest en verspreidt "De Poperinifhenaar,. HET EUCHARISTISCH CONGRES P o lit lek O ver zich t. Meessen. Nieuw Zeelan^seh Gedenkteeken. B--1. - CONGO Kasai Oorlogssch a de. Poil de Bretagne, per Jaar Id Stid fr. 6.50 Id Belgia &rt 8.50 Buitealand 13.00 Uitgever Drukkerij, Papierhandel, 15, öisthuiastmt, POPERINGHE Telefoon nr 9. Poatckackrakoninf v 15570 PKIJS BERICHTE», VERX00PIBCEI, Bene inl&ssehing o.6o ctn per rege!. 2 en 3 inl. o.5o ct" VONNISSEN, i 5o fr. per regel. ROUWBERICHTEK, 5 fr. voor 10 reg. Herhaalde Annoncen prijzen op »»nvrng Alle annoncen zijn vooraf te betalen en moeten voor den Vrijdaq ingezonden worden. Kleine BERICHTEN TEQEN DEN VRIJDAG NOEN. Het leven is een groote bondel kleine zaken. Op slechte plaatsen vindt ge geen goed gezel schap. Tussshen het glas en de lippen is er nog altijd plaats voor een ongeluk. Duren is een schoone stad, maar blijven duren is nog schooner. Ik ben een jonge Vlaming En min den vadergrond, Waar God in eedle herten Den geest der vrijheid zond. Ik min der Vlaamsche gouwenpracht. Waar 't golvend graan ons tegenlacht. Ik ben een jonge Vlaming En min den vadergrond. Willems. Vele katholieken betreuren het dat zonen van eenzelfde moederkerk bezig zijn met elkander te bekampen, soms zelf met elkaar te verscheuren. En nochtans wanneer 't onstuimig gemoed, dat beter spreken deed, wat bedaart, wan neer kalme bezonkenheid het voorhoofd weer doet ophelderen, dan getuigt menigeen, die in den strijd staat, van zijn tegenstrever hij meent het toch goed, in den grond is hij ne goe mensch I Mochten deze woorden voor de goé menschen aan beide zijden een aanwakke ring zijn om toenadering te bewerken... 't Is waar, menschelijk gesproken, schijnt het zoo moeilijk... maar kunnen menschen het niet, Christus de machtige Koning, de vorst des vredes, kan de harten zijner volgelingen naar elkander neigen en onze Moeder, de Koningin van vrede, die in 't lieve Vlaande ren zoo bemind wordt, kan bij al haar kinde ren de overeenkomst bewerken rond haar oudste kind, Jesus Christus... Wat voor menschen onmogelijk is, is mo gelijk voor God. Mocht hij medelijden hebben met ons ver deelde Vlaanderen Vooraleer de punten aan te raken die ons verdeeld houden, zooals de Vlaamsche kwestie, de democratische beweging, het militair verbond, de Duitsche bezetting enz., laten wij dan in eens de punten nagaan waarover wij katholieken noodzakelijk over eenkomen. Niet één katholiek, die dezen naam waar dig is, kan loochenen dat de voornaamste kwestie die het leven van menschen en vol keren beheerscht de godsdienstkwestie is... Er is maar een strijd op de wereld 't is de strijd tusschen Satan en Christus de strijd die ontstaan is in 't aardsch paradijs en du ren zal tot het einde der tijden. Welke katholiek zal niet strijden willen voor Christus Wie zal zijn opperste rech ten over enkelingen en maatschappijen niet helpen vrijwaren Gewis is dit in eerste plaats het werk der priesters, maar ook de leeken moeten mee doen om Christus te doen zegepralen Hij heeft rechten op ons openbaar leven... rech ten die aangevallen worden, die gekrenkt zijn 1.. Christus en zijn keik blijven de groote miskenden, de groote gegriefden Ziet maarmen sluit den Paus buiten de vredesconferenties men laat de ontucht en zedeloosheid openbaar de oogen kwetsten in cinema's, aankondigingen, in 't legermet de kerkelijke wetgeving houdt men geen re kening de piiesters worden naar 't leger opgeroepen de echtscheidingen worden vergemakkelijktmen loert op de zielen onzer kinderenliberalen en socialisten, aanbidders der goddelooze Fransche politiek, azen op onze verdeeldheid en wachten op onze nederlaag om een godsdienstoorlog hier in te voeren. Als de kristelijke leering voorgehouden wordt, dan vindt zij dikwijls geen weerklank in de harten. Onze bisschop pen zijn als machteloos door de verdeeldheid hunner katholieken Zal dat waar blijven dat wij begeesterd zijn voor bijkwesties, en dat de kwesties, die Christus aanbelangen ons koud zouden laten Kan dit zijn dat koningen van 't kwaad, een Mahomet, een Luther, een Voltaire, een Marx hun aanbidders en hun volgelingen vinden en dat onze Koning Christus zijn soldaten niet vinden zou Niet dat onze politieke organismen moeten een soort broederschap of een derde regel worden... maar boven de politieke werking aller katholieken moet Christus vlagge wap peren... Zijne leering moet ons verlichten de glans dezer leering licht ons toe van uit het Vatikaan Christus richt ons en onderwijst ons langs de lijn van Paus en bisschoppen. Indien de menschen van goeden wil zich in deze gedachten konnen vereenigen, zou den bijkwesties dan onoverbrugbare kloven tusschen ons doen ontstaan Omdat een katholieke broeder wat min of wat meer vlaamschgezind of demokraat is, wat min of wat meer voor of tegen de leger wet, voor of tegen het verbond met Frank rijk is gestemd, mag hij daarom als een valschen broeder worden uitgekreten?... Omdat men in vrije kwesties, waarover noch Paus noch Bisschoppen gesproken heb ben, in meening verschilt, mag men daarom overgaan tot laster en tot eerroof, tot ver dachtmaking en uitfluiting op vergaderingen? Omdat men het Vlaamsch nationalisme niet toegedaan is, moet men daarom alles daarin zonder onderscheid verwerpen?... Mag men nationalisten die willen blijven bij eerlijke middelen, die revolutie van de hand wijzen en bereid zijn naar Paus en Bisschop pen te luisteren, als ketters veroordeelen Ofwel aan een anderen kant omdat men Vlaamsch-nationalist is, mag men daarom middelen gebruiken die door de katholieke zedenleer veroordeeld zijn Zeker is Mengelwerk van «De Poperinqhenaar» 25 ROMAN door A. HAN8 Och, naar dat paviljoen of naar Brugge het is voor mij hetzelfde. Ik wist, dat ze Frederik Lavendeau ontmoet. Ze verkeeren met elkaar en houden het nog wat stil. Blanche is geen kind meer en ik begrijp niet, waarom ge u daarover zoo opwint. Ha, ge vindt het niet erg dus. Wel neen. Wij hebben toch eerst een tijdje in stilte verkeerd. Dat doen alle paartjes. Wij, o, we behoorden tot den eenvou- digen stand. Maar hoe brengt ge Blanche's gedrag overeen met de manieren, waarover ge het altijd zoo druk hebt. Mariette werd hard bekeven, omdat ze in de schemering in de kapel voor haar vader had gelezen. Ze kon er Frans van Waveren eens gezien heb ben. Maar Blanche mag ginder uren lang met Lavendeau zitten. Wat zouden de men schen daarvan zeggen Doch, ik begrijp het wel. Lavendeau heeft u verblind. Ge verlangt hem tot schoonzoon. Dat is waar en het zal een schitterend huwelijkzijn, meende mevrouw van Herteloo. O, wat kunt ge toch dwaas doen I Altijd u laten inpakken door wat komplimenten en Fransche trunterij Maar ik weet nu, wie Lavendeau is 1 Een grasheer en een deugniet daarbij... Natuurlijk moet ge hem zoo beoordee- len. Ge hebt nu eenmaal iets tegen Frederik. 't mogelijk dat de staatsvorm van Belgie eens verandert, maar zoolang Belgie ons wettig Vaderland blijft en bestaat lijk het nu bestaat, dan is 't niet toegelaten, de drie kleur te onteeren, de Brabamjonne uit te fluiten, het koninklijk gezag te misprijzen, op revolutionaire middelen te zinnen. Kwamen wij op deze punten overeen... aanvaardden wij daarbij als echte katholie ken met dankbaarheid de leiding van Paus en Bisschoppen, die God over ons aanstelde, zouden de bijkwestie, door de verdeeldheid die zij zaaien, dan zooveel onheil stichten Zeker is de vrede moeilijk maar mochten alle katholieken van goeden wil eens aan dachtig deze laatste bladzijde lezen uit den zoo schoonen wereldbrief van Leo XIII IMMORTALE DEI die juist geschreven is «over de kristelijke inrichting d*r staten» Boven alles is 't noodzakelijk dat alle katholieken als verkleefde kinderen der kerk handelen en voorkomen dat zij zonder aar zelen alles verwerpen wat daarmee niet kan samengaan dat zij de openbare instellingen, voor zooveel het door het geweten uitgelaten is, gebruiken om de waarheid en de gerech tigheid vooruit te helpen dat zij medewer ken opdat de vrijheid van handelen de gren zen niet overschrijde die haar door de natuurwet en Gods wet gesteld zijn dat zij ter harte nemen alle openbare instellingen terug te brengen tot dezen kristelijken vorm, dien wij hebben voorgesteld. Gemakkelijk is 't niet één enkele vaste manier aan de duiden waarop deze doelein den moeten verwezentlijkt worden, ingezien men met zeer verschillende omstandigheden van tijd en plaats moet rekening houden. Nochtans moet vooruit en vooral bewaard worden de overeenkomst van wil, en gezocht worden de eenheid in de werking. Dezen dubbelen uitslag zal men opperbest bekomen indien iedereen de voorschriften van den H. Stoel als gedragslijn aanneemt en ge hoorzaamt aan de bisschoppen die de H. Geest heeft aangesteld om de kerk Gods te besturen. De verdediging van onzen katholieken godsdienst vergt dringend dat men eenparig en aanhoudend de leering belijde die de H. Kerk voorhoudtOp dit punt moet men er wel op letten hoegenaamd geen gemeens te hebben met de valsche leeringen of ze slap te bekampen. Op de punten waarover men een vrije meening mag hebben is 't toegelaten gezapig te redetwisten met het doel de waarheid te zoekenmen verdrijve echter alle onrecht vaardige verfnoedens of wederzijdsche be schuldigingen... Het is niet toegelaten een andere gedrags lijn te hebben in 't privaat,en een andere in t openbaar leven te weten het gezag der Kerk in zijn afzonderlijk leven te eerbiedigen maar te verwerpen voor 't openbaar staats leven..! Maar waar het gaat over zuiver politieke kwesties over den besten staatsvorm, over zulk of zulk systeem van bestuur, zeker is een eerlijk meeningsverschil toegelaten. De rechtvaardigheid gedoogt niet dat menschen, wier godsvrucht ten anderen gekend is en die bereid zijn de beslissingen van den H. Stoel gehoorzaam te aanvaarden, beschuldigd worden van kwaad omdat zij in deze zaken, waarover wij juist spreken, er eene andere meening op nahouden en wat wij meer dan eens hebben moeten betreuren nog veel grooter onrecht is "t verdenking te werpen op hun geloof of ze van afvalligheid van het katholicisme te beschuldigen. Dat dit een onkrenkbare wet zij voor de schrijvers en vooral voor de dagbladschrij vers. In een strijd dus waarin de hoogste (Godsdienstige) belangen op 't spel staan mag er geen plaats meer zijn voor inwendi- gen twisten partijgeestmaar in samenvoe- lingvan geest en hart moeten allen naar het gemeenschappelijk doel streven de belan gen redden van den godsdienst en van de maatschappij Zoo er dus in 't verleden tweedracht is geweest, zoo moet alles begraven worden door een rechtzinnig vergeten zoo men al wat roekeloos, wat onrechtvaardig is ge weest aan welke zijde nu ook de schuld mocht liggen zoo moet alles hersteld wor den door wederzijdsche liefde, en alles weer goedgèmaakt door algemeeneen rechtzinnige onderdanigheid aan den apostolischen stoel. Zoo zullen de katholieken twee voordee- len behalen van het allergrootste belang zij zullen de kerk helpen om de kristene waar heid te bewaren en te verspreiden, en zij zullen een allergrootste weldaad bewijzen aan de maatschappij, wier welzijn grootelijks gevaar loopt door de slechte leeringen en driften. Dit zijn de woorden van Leo XIIINa veertig jaar blijven zij een licht in den nacht. 1 (V. Rede). H| Plechtige Kerkwijding der parochiale kerk van BOESINGHE, op Maandag 4 Oogst 1924 door Z. D. H. Mgr Waffelaert, met de vereerende tegenwoordigheid van hunne Excel. Ministers Vandevijvere en Baron Ruzette. Op 4 Oogst zal het 10 jaar geleden zijn dat de oorlogsverklaring het noodlot wierp en meteen Boesinghe's verdelging behelsde. De eerste oorlogsdagen hadden het dorp gespaard en men hoopte. Doch met de gas aanval van 1915 bij Steenstraete werd onze schoone kerk met prachtigen toren stuk ge schoten. De spits reeds leelijk gehavend stortte in en de kerk schoot in brand. De menschen vluchtten weg en Boesinghe werd vernield. De oorlog ging voorbij en... 't volk keerde weer. De bevolking door hunnen jeugdigen her der aangemoedigd hoopte op de toekomst. De Kerk zou herbouwd worden. Op 28 Januari werd de eerste steen plechtig gewijd, en het grootsche werk aangevangen. Nu prijkt daar dit prachtig gebouw als de be kroning van het slaven en werken der terug gekeerde bewoners. De huizen -werden grootendeels heropgebouwd, de scholen zijn bevolkt, het Klooster staat er ook, alleen nog de prachtige kapel van E. H. Pastoor George zaliger is in opbouw. doch boven alles is de tempel Gods het schoonste. Bin nen en buiten is alies zoo fijn uitgewerkt en bezorgd. En de toren M. Coomans van Yper, bouwmeester miek er zijn eeretitel van en M. Leon Van Eeghem van Brugge, de aannemer van Boesinghe, een man die ker ken kan bouwen want 't is niet zijn eerste werk men bewondere nog Nieuwkerke, Ramskapelle, Bixschote, enz. hij mag er fier op gaan een kunstgewrocht geëindigd te hebben. Vóór den oorlog vreesde men voor den toren die aan 't vervallen ging de barba ren hebben hem vernield en... onze katholieke Minister A. Vandevyvere, de heropbouwer van Vlaanderen heeft hem ons terug gegeven, schooner en prachtiger dan voordezen. Deze week werd onder ongelooflijken toe loop van volk en met eenen ondenkbaren luister het 27e internationaal Congres, ter eere van het H. Sacrament, gehouden te Amsterdam. Het plan, congres te houden ter eere van het H. Sacrament werd opgevat door eene Fransche Vrouw EmilieTamisiervan Tours. Haar doel was de godsvrucht tot het H. Sacrament steeds uit te breiden. wereldsteden aan de beurt. Belgie had herhaalde malen de eer tot zetel van het Congres verkozen te zijn. Luik in 1883, Brussel in 1898, Namen in 1901, Doornik in 1906. Het is de Bisschop van Namen, Mgr. Heyien, die de Voorzitter is dezer Internationale Eucharistische Con gressen. Op deze Congressen is Zijne Heilig heid de Paus zelf vertegenwoordigd. Dit jaar was het de Hollander Z. E. Kardinaal van Rossum die als Legaat te Amsterdam werd aangeduid. De Hollanders hebben die eer, hun land en hun stam aangedaan, weerdig weten te beantwoorden. Nooit heeft een Koning of Keizer met zooveel geestdrift ontvangen geweest als de Hollandsche Legaat die Z. H. de Paus vertegenwoordigde. Alle aanspraken, alle redevoeringen kwamen uit op het eerherstel aan God vanwege de geval len menschheid, door Christus, in het Aller- heilligste Sacrament. Uit alle landen, in naam van alle volkeren werd eer en hulde bewezen aan het H. Sa crament van Liefde. In eene machtige aanspraak heeft M. Van Cauwelaert, het Vlaamsche woord hoog laten klinken en aan den voet van Z. Eminentie de trouw neergelegd van het Katholieke Vlaan deren. Wij verheugen ons om de grootsche hulde die gebracht werd aan aller Heer en Meester, Christus, en om de eer die bewezen werd aan Z. H. de Paus van Rome, in den persoon van zijnen vertegenwoordiger Z. E. Kardi naal van Rossum. Het eerste internationaal Congres werd n j gehouden te Rijsel in 1881. Het slaagde bo- \,~e begrooting venmate en al spoedig kwamen de groot£ jj$J?aPPer!' e van Landbouw, die van De Parlementaire week. Hoe meer het paard den stal riekt, hoe harder het loopt. Zou het komende verlof op de werkzaam heden der Kamer wel hetzelfde uitwerksel gehad hebben Men zou het wel meenen. Het Parlement heeft in ééne week het werk afgelegd waarvoor minstens een paar maanden zouden noodig geweest zijn wilde men het ernstig doen En dat pleit nog eens niet in het voordeel der Kamer zelf: van Kunsten en Weten Opvolger van S. VANDE BERGHE, Bertenplaats, 8, (Kleine Markt), POPERINGHE Ja, 'tis een braaf Freetje ook. Hij ziet zwart van de schuld. Maar dat is niet waar Hij heeft verscheidene menschen be drogen en wordt door schuldeischers nage zet. Nu hoopt hij dat ik alles zal betalen... Daarom wil hij Blanche trouwen. Maar 't zal geen waar zijn. O, ik weet wel, dat ik mis schien het huwelijk niet zal kunnen verhinde ren, maar aan mijn beurze komt dien vent niet. Geen cent krijgt hij. En ik hoop, dat ge u nu eindelijk eens ernstig zult toonen. Maar ge moet geheel verkeerd ingelicht, zijn, sprak mevrouw van Herteloo, toch wat onthutst door deze ontstellende mededee- lingen. Neen, neen... Lavendeaa is van goede familie. Van goede familie is hij, maar hij bezit niets. En daarom val ik hem niet lastig, mardjie neen, want ik ben ook arm geweest. Dat hij een jongen ware, die werkte, die door eerlijken aibeid kans zag een vrouw te onderhouden en daarbij b'raaf van karakter, wel, 'k stak hem gaarne een hand toe. Doch hij zet niets uit... hij heeft geleefd door be drog en zou nu willen teren op mijn geld, na zijn schulden voldaan te hebben. Daarom loopt hij achter Blanche. En ik zeg stop Ge zult mij niet in de doeken leggen. Ik kan het niet gelooven. En toch is het zoo. Zie, we hebben in den laatsten tijd nog al eens gekeven. Maar, vrouwe, 't gaat hier om het geluk van Blanche en ik verwacht van u hulp, om onze dochter buiten het ongeluk te houden. Ik heb Laven deau al ferm de waarheid gezegd. Van die schulden Ja. En wat antwoordde hij O, 't waren van eigen al leugens. Mijnheer hield zich beleedigd. Ik stelde hem voor me dan te bewijzen, dat hij welgesteld is, zooals hij beweert. Hij mag zich verdedi gen. Maar dat zal hij niet doen, omdat hij niet kan. Wie heeft u ingelicht O, ik ken den weg goed genoeg, om zulke dingen te weten te komen. Ik had een klokje hooren luiden. En ik ben koopman geweest, hé Ik kocht nooit een kat in den zak en het was moeilijk om van Herteloo in de doeken te doen. En bovendien een kennis had mij gewaarschuwd. Wie? Frans van Waveren.,, Maar die heeft misschien ruzie met Lavendeau gehad, zei Serafine nu. Dat weet ik niet. Maar Frans heeft de zuivere waarheid gesproken, dat bleek me uit nadere inlichtingen. Waar is Blanche nu vroeg mevrouw van Herteloo. O, zij wilde niet met me meegaan. Na tuurlijk heb ik voor haar ongelijk. Ze zal wel seffens hier zijn... Ik hoop het. Waarom zegt ge dat zoo raar Wie weet, waartoe Lavendeau haar beweegt Die vent is tot alles in staat. Als hij haar nu eens mee neemt naar Brugge. En Blanche zou niet naar huis komen, meent ge Wel, als ze haar kop wil uitwerken, wat kunnen wij er aan doen Maar waarom bleeft ge dan niet. Mp- I riette hebt ge overal gezocht, toen ze weg liep... f En ge meent dat ik Blanche aan haar lot over laat, dat ik haar minder gaarne zie dan Mariette O, ik zeg u, dat ik onderwege geschreemd heb. Dat is anders hé. Ja ge- Nijverheid en Arbeid hebben aan tal van leden gelegenheid gegeven hun woordje te plaatsen. De huishuurwet en de wet op de ouder domspensioenen zijn er door. Tijdens de groote bespreking over de visschersramp heeft men eene ontroerde hulde gebracht aan de slachtoffers en de beproefde familiën. Maar men heeft ook eens te meer vernomen hoe onbevoegd Minister Neujean is en hoe ellendig het gesteld is met onze reddings diensten. Dan kwam nog die geweldige amnestie ondervragingen met de incidenten die eraan verbonden waren. Dat eene zelfde week drie nachtzittingen telt is iets ongewoons. Het is voor onze Kamerleden oprecht spijtig dat dit krachtvertoon hun het ge wenschte verlof niet bracht. Dank aan eene jongensstreek der socialis ten, die Zaterdag de zaal verlieten op het oogenblik dat eene laatste stemming gehou den werd, was de Kamer niet meer in getal en waren de Volksvertegenwoordigers ver plicht Dinsdag opnieuw te vergaderen. Wanneer zullen de Socialisten hunne kindermanieren dan maar kwijt geraken Eene aanmoediging. Mgr. Rutten, Bisschop van Luiken Lim burg heeft aan de pastoors van Limburg een belangrijk schrijven gezonden waarin hij hun aanzet de meisjesbonden, die in Lim burg de Katholieke belangen behartigen, krachtig aan te moedigen. Hij richt eene ernstige vermaning tot de Vlamingen opdat er meer eenheid in hunne rangen zou heerschen. Zijne Hoogwaardigheid drukt de hoop uit en zijne overtuiging tevens, dat de dag nadert waarop door het Belgisch Bestuur recht zal gedaan worden aan de Vlaamsche eischen. schreemd, omdat Blanche zoo verblind is en meer naardien schobbejak luistert dan naar mij. Maar ik kon haar toch niet naar huis sleuren, niet waar Ik hoop vurig, dat ze komt en naar rede zal luisteren. Ik heb geen invloed op haar. Ik lieg en laster en laat me opstoken, zoo meent ze. Daarom hoop ik op u, ge zijt de moeder. Ge hebt Lavendeau hier helpen inhalen. Gemeendet, dat hij een treffelijk mensch was, Nu zijt ge beter inge licht. Laat u nu niet overklappen door Blanche. Denk aan de toekomst O, er kan uit dit alles veel ellende voortkomen... Maar als ge nu toch eens mistet 1 Neen, ik mis niet. Men kan u verkeerd ingelicht hebben Geloof, dat ik iemand niet zulke harde dingen zou zeggen, als ik niet ten volle van de waarheid overtuigd was. Ik herhaal, dat Lavendeau een avonturier is. Ware het niet geweest van familie, die hem wilde redden, hij zat in het kot. Maar die familie is het nu beu hem nog langer bij te staan. Het helpt toch niet. Aan zulk een man mag Blanche niet geketend worden. O, natuurlijk niet. Blanche zal u trachten om te klappen Wees nu verstandig. Ge zijt moeder Laat ons toch toonen, dat we een zijn Met ware verlichting hoorden de ouders Blanche thuis komen. Ze was dus niet met Lavendeau meegegaan. De oudste dochter kwam vrijmoedig de kamer binnen. Ze was wel wat rood, maar schaamde zich niet. Ze keek nijdig haar vader aan en zonk op een stoel neer. Mama, gij weet zeker alles vroeg ze dan. Natuurlijk Ge hebt het verhaal gehoord. Ja, uw vader heeft me aardige dingen Do groote financiers Het gaat niet gemakkelijk te Londen. D Fr:, ischen kunnen moeilijk aanvaar den dat het vraagstuk van herstel nu gaat overgeplaatst worden van het terrein der politiek naar dat van de economie. Nu is er een nieuwe vogelverschrikker gevonden. Hef is, zegt men, de haute-finance de groote financiers die voortaan de dingen zullen regelen. Men kan dat nogal natuurlijk vinden, als de oplossing die men voorhoudt steunt op een overbrengen van 50 milliarden van het eene land op het andere. Hoe zou men dat wel kunnen zonder de groote financiers Eigenlijk zit de kwestie zoo ineen. De betaling van de herstelschulden gaat steunen op reusachtige leeningen, in geheel de wereld geplaatst door bemiddeling der groote financiers. Of juister gezegd, deze zullen nu eene gelegenheid krijgen om werk- looze kapitalen waarover zij beschikken, mits passende interest, ter beschikking te stellen om de economische wereldmachine weer in gang te steken. Opdat die interest er kome, moet Duitsch- land betalen en mag de boel niet in de war gestuurd worden, noch door de Politiek noch door de Militairen. Nu vragen de geldschieters toezicht. Zij willen vaststellen wanneer Duitschland in gebreke blijft. Zij durven dat niet overlaten aan de Politiek en zij vreezen een ongepast optreden van de Militairen want hunne centen zijn op 't spel. Ofschoon in 't geheel geen vriend van de haute-finance moet men toch bekennen dat het beter is dat Duitschland schuld heeft aan de kapitalisten van heel de wereld dan aan de iastenbetalers van één land. Zoo zal Duitschland gemakkelijker betalen en het politiek karakter zal aan de oorlogsschuld ontnomen worden. Dat is van groot betee- kenis voor den internationalen vrede. En moet er gekozen tusschen de bankiers en de generaals, wel, een keer is geen ge woonte, dan zouden wij nog liever voor de bankiers stemmen. Van twee kwalen moet men toch de minste nemen. Toestand der arbeiders in Belgie De internationale conferentie voor de Katholieke arbeiders, te Antwerpen gehou den, heeft een klaar licht geworpen op den toestand der Katholieke arbeiders in de verschillige landen. Eerw. Pater Rutten nam er het Voorzitter schap van waar en de verslaggevers hebben heerlijke dingen gezegd. Het is meer dan tijd dat de noodzakelijk heid van sociale inrichtingen op te richten door alle Katholieken worde begrepen. De geestelijke raadgever van het Alge meen Christen Werkersverbond (A.C.W.) van Belgie, E. H. Colens sprak over den toestand op godsdienstig gebied van de Belgische nijverheidswerklieden. Belgie is een Katholiek land daar de groote meerderheid der geloovigen den katholieken godsdienst belijden. Daarbij het privaat en het openbaar leven is doordrongen van het katholisme. En nochtans die groote massa der nijver heidswerklieden is of onverschillig of tegen- standigaan den katholieken godsdienst. Tachtig ten honderd der nijverheidswerk lieden gaan niet meer naar de Kerk. Die achteruitgang op godsdienstig gebied bij die werklieden is grootelijks veroorzaakt door den invloed der socialistische inrich tingen. Het Belgisch socialisme is anti-katholiek in zijn beginselen en in zijn sociale werking. De eerste kiem der socialistische inrichting werd geleverd door niet-katholieken. Maar duizenden katholieke arbeiders zijn in de socialistische inrichtingen getreden, tegen hunne godsdienstige overtuiging in, en heb ben na eenigen tijd hun geloof verloren. De Belgische katholieken hebben de socia le werken niet op tijd georganiseerd en de arbeiders hebben bij de katholieke partij, al te eng behoudsgezind, niet de stevige ver dediging gevonden hunner klassebelangen. De katholieke behoudsgezinden stonden al te veel vijandig tegenover de wettige eischen der arbeiders en daarvoor zijn ze naar de socialisten geloopen. Dat is de toestand van vroeger. Gelukkig is daar verandering in gekomen. Thans is het Algemeen Christen Werkers- verbond stevig ingericht. Die krachtige stam draagt talrijke en wijdstrekkende takken die, als reusachtige armen, de christene arbeiders overal beschutten tegen den ongodsdiensti- gen invloed van het Socialismus. Dank aan de opvatting der Standsorgani satie is de Katholieke partij van ons land ook breeder van gedachten geworden. Thans ziet men met recht en reden in dat het A.C.W. het sterkste bolwerk is van Belgie tegen de onzalige werking van het Socialismus en het grootste redmiddel voor de godsdienstige gevoelens onzer christene arbeiders. van Lavendeau gezegd, antwoordde me vrouw, Ik ben er ontsteld van. Laster van Frans van Waveren. Of ge looft ge die leugens, mama steek het niet weg voor me... Kind, 't is vreemd. Zeg ja of neen, of ge het gelooft of niet. Ik weiger over die beleedigingen te redenee ren verzekerde Blanche. Daarvoor staat Frederik te hoog. Hij is de eerlijkheid zelf. We kwamen eenige malen samen in een paviljoen, om onze aangelegenheden te be spreken. Dat ging niemand aan. We zijn beiden meerderjarig. En Frederik was van plan om morgen papa en u om mijn hand te vragen. Om ons geld I verbeterde van Herteloo. Daar legt hij het op aan. Uw hand kan hem minder schelen. Op zulke beleedigingen ga ik niet in, papa. Ze zijn me te min. - Maar ik houd mijn hand op de beurs Dat weet uw vriend nu, Mijn aandeel is zeker voor Mariette riep Blanche brutaal uit. Dan zoudt ge wel mild zijn. Wel, gij loopt verre I hernam de vader boos. De Brugsche aftruggelaar leert schoone manieren. Maar ik raad u aan op uw woorden te letten. Ik heb u al heel veel laten zeggen, omdat ik hoop, dat ge ten laatste zult inzien, dat ik het goed met u voor heb. Ik begrijp, dat gij niet in een keer aan de schavuitenstreken van Lavendeau kunt gelooven. 't Is voor u of gij uit den he mel al met eens op de aarde valt. Papa, ik zal Frederik nooit laten 1 En dat heb ik hem gezegd verklaarde Blanche. We blijven elkaar trouw. Maar hij zal u laten, kind 1 Luister nu goed Vrijdag 1 Augustus werd in bijzijn van den Koning, te Meessen een gedenkteeken onthuld door de regeering van Nieuw-Zee- land opgericht ter nagedachtenis van de soldaten uit Nieuw-Zeeland, die tijdens den oorlog, vooral in 1917, bij den slag van Meessen het leven gelaten hebben. Ook Sir James Allen, K. C. B., Hoog- commissaris van Nieuw-Zeeland, luitenant- Generaal Alexander Godley; Maj.-Generaal Sir Alexander Russel (gewezen bevelvoerder van de Nieuw-Zeelandsche afdeeling en andere hóogwaardigheidsbekleeders wonen de plechtigheid bij. Van Belgische zijde, zijn tegenwoordig M. de Goeverneur van West-Vlaanderen de militaire Bevel- WÈÊm hebber der Provinciede Hooge Koninklij ke Kommissaris van de streek, en van Yper, en het kollege van Burgemeester en Sche penen van Meessen. De gezant van Groot- Brittanje zal vertegenwoordigd zijn door den zaakgelastigde. Zaterdag 2 Augustus, wordt ook te 's Graventafel een Nieuw-Zeelandsch ge denkteeken onthuld door Sir James Allen. Op het gedenkte ken te Meessen staat in 't Engelsch, in 't Vlaamsch en in 't Fransch Ter eer der Strijders der NIEUW-ZEELANDERS AFDEELING De Veldslag van Meessen 7 tot 14 Juni 1917. Een Leeuw in de buurt van de Missie te Kalende neergeschoten door den E. P. Paul van Merris, zoon van wijlen onzen hooggeachten Heer Burgemeester van Merris. De aanwezigheid van een leeuw in de streek slaat de gansche bevolking met ont zetting. Vaak gelooft de bijgeloovige neger, dat Ntambwe (de leeuw) bezeten is door den geest van een machtig hoofdman. Ook daarom durft hij het niet aan den leeuw te dooden. Nu kan men begrijpen, dat er schrikkelijke ongelukken gebeuren, telkens dat vervaarlijk wild dier in een bewoonde streek zijn intreê doet. De achtervolging van het wild dier werd met honderden aangevangen. Bijna allen sloegen op de vlucht en in de nabijheid gekomen bleef de E. Pater nog met vier man bijeen. Op 60 meters afstand werd het dier neergeveld. Het heldenstuk werd bezongen in de heele streek al de menschen uit 't omliggende kwamen 't leeuwenlijk beschouwen en be wonderen. De nieuwe Pensioenwet. De nieuwe pensioenwet werd deze week met eene groote meederheid gestemd in de Kamer. Dit is eene prachtige overwinning voor de Christene Democraten en vooral voor hunnen leider Heer Minister Tschoffen. Ziehier in het kort de voordeelen der wet. Zij laat al de huidige pesioentrekkenden in het bezit van hunne huidige rechten. Zij waarborgt voor alle verzekeringsplichtige loontrekkenden op 65 jaar een pensioen van 720 frank voor hen en een pensioen van 720 frank voor hun vrouw. Dat pensioen is in feite kosteloos, daar da stortingen van den loontrekkende niet hoo- ger zijn dan hetgéen noodijg is tot vorming van de overlevingsrente voor de weduwe, het pensioen der kinderen en het ouderdoms pensioen der vrouw. Zij waarborgt de weduwe een overlevenspensioen dat ver schilt tusschen 120 en 360 frank, en waarbij op 65 jaar een ouderdomsrente van 600 fr. komt. Zij waarborgt de kinderen onder de 16 jaar, een pensioen van 120 frank indien zij wezen zijn van vader en moeder. Die verschillende voordeelen zijn voor de verzekerden die regelmatig gestort hebben, 't zij 10 centiem, 't zij 3 1/2 centiem per dag, een recht dat hun nooit zal betwist worden. En dat recht zullen zij bezitten zonder dat eenig onderzoek gedaan wordt betreffende hun fortuin, behoudens gedurende de vijf tien eerste jaren van toepassing Aan de personen eindelijk die 65 jaar zijn en de vereischte stortingen niet hebben gedaan, wordt nog een kosteloos pensioen verleend van 360 frank, voor zooveel zij behoeftig zijn. Guido. In de laatste zitting der Scheidr echter lijkt Kommissie werd de schade op 1" Augustus 1914 als volgt vastgesteld voor de hierna- vermelde geteisterden MEESSEN. Dobricourt Achille 5.512 Philip Pierre 2.221 Vergeldezoone Juiie, 1.392 W" Franck-Declerck 4.944 Philips Arthur 14.435 WESTNIEUWKERKE. Provoost Emile 7.023 Claeys Léonard 1.320 Castriques Frères 14.608 Devos Henri 5.724 6.00 fr. het pak. BIJ SANSEN-VANESTE, Poperinghe. O, spreek er niet meer over Jawel. Misschien zal Lavendeau u verlokken, om hem te volgen, en zoo druk- Hij is goed ter tale. Een uitgeslapen bedrie ger. Babbelen is toch gemakkelijk. Zoo kr.jgt men mij echter niet aan den haak.1 king op mij uitte oefenen. Dan betaal ik hem Nog eens, niemand van ons kende hem En nog geen cent. Zwijg toch over dat geld Onze liefde staat hooger. Dat is van dien echten koop mansgeest. Gelukkig dat ik koopman ben en mij niet laat verblinden door komplimenten. Liefde en trouw, ik voel er veel voor, maar ze moeten echt zijn. Gij hebt geen enkele reden om Frederik te wantrouwen, papa. O, ik schaamde me, toen ge hem zoo grof toespraakt. En hij bleef kalm. Ja, hij is een slimme vos, want hij be grijpt, dat hij papa moet winnen. Papa houdt de beurs. En ik herhaal, dat hij alle middelen zal aanwenden, om in mijn geld te scharten. Maar hij blijft eraf. Ik peins, dat hij gaarne u zou meenemen. Dan peinst hij mij te temmen. Om de ruchtbaarheid en de schande moet ik toegeven. Zoo is zijn ge dacht. Maar hij doolt leelijk als ge met Iemand wilt trouwen, moet ge toch beter weten wie die persoon is. Er zijn voorbeelden genoeg van bedrog. En dan nog, er loopt hier een vrouw rond, die erg op Lavendeau gebeten schijnt te zijn. Zoudt; gij ook niet eens onderzoeken waarom Ge' zult toch niet met open oogen in uw ongeluk i loopen. Ik wil zelfs aan al dien laster niet den-, ken. Deze komt voort van mijnheer vanl Waveren, die Frederik haat. Ik heb al tel lang geluisterd. Blanche verliet de kamer. Ze liep naar boven. Ze was nog meer gehoond. Het zal een moeilijke strijd worden, vreesde de heer van Herteloo. Ik zal morgen eens kalm met haar: spreken, beloofde mevrouw. Maar zet u goed in het hoofd, dat mijn inlichtingen juist zijn. En twijfelt ge nog, wel dan zullen we samen een reisje doen, dat O, wat een veronderstelling, zei Blanche ;u moet overtuigen, minachtend. i Mariette merkte van dit alles niets, zij zat' Het middel zal hem niet baten. Gij rustig op haar kamer te borduren. kunt dan terugkeeren. Maar nu is het nog 1 Mijnheer van Herteloo ging niet meer bij tijd, om u te bezinnen. Geloof me, ik ga niet haar. Misschien lette Blanche op hem en hij alleen voort op de waarschuwingen van wilde nu den indruk niet wekken, als of hiji Frans van Waveren. Ik heb deugdelijke inlichtingen. En ik doe een voorstel ga met mij naar Gent. We zullen met een advokaat spreken. Dan zult ge meer hooren. Ik heb te veel achting voor Frederik, om zoo iets te doen. Maar wat kent ge van hem Hij heeft mama en u eens aangesproken, toen ge aan 't wandelen waart en al gauw zat hij hier binnen. En hij maakte u wijs wat hij wilde. alles aan zijn nichte vertelde. Dat zou nog meer kwaad bloed zetten. Hij hoopte door kalmte en liefde Blanche te winnen, maar toch zag hij vol bezorgdheic1 de toekomst tegemoet. ('t Vervolgt.) Feys-Callewaert, Rousbrugge

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1924 | | pagina 1