HET NOTARIEEL EN NIJVERHEIDS ANNONCENBLAD
Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken.
iliiiMiitspriji par jaar
Main
vonnissen
figiiiMcËien
uitgeverSMSEn-VAfinESTE, Drukkerij
Zondag 21" Oogst 1927.
25 Centiemen
24" Jaar. - Nr 34
GEDACHTEN
IDEALEN
WAT IS EEN CHRISTELIJKE SCHOOL?
Vlaanderen naar'Lourdes
WAARSCHUWING
slechts hier endaar n huisje verdwaald ligt in i betrekking met de waardevermindö-
Verzekering tegen Brand.
Schadeloosstelling.
ring van onzen Frank.
NAKLANK DER VERRIESTFEESTEN
I>E DOCHTER
VAN DEN JACHTWAKER
ROMAN
door ül.
ROU8BRUGGE
INHULDIGING DER NIEUWE VLAG VAN DEN ONDERLINSEN BIJSTAND.
'3olitiék Overzicht.
In de Katholieke Hoogeschool.
Onze Kristene Arbeidersjeugd.
Mijn Gedacht
Raar als blauwe honden.
Minister Anseele
en de Vlaamsche taalwet.
Guido.
Vlaanderens Bodevaart
naar Rome en Assisie,
Zot li ieder dan 't akkoord, hernam
InStarf I2.NM. In Stlgle».p«*t 15.00 Ir.
Amarlka 81 Ir. Andaro laadaa 23.80 Ir.
TARIEF DER PRIJZEN I
Eene Inlasschtng 0 Ir. 90 per regel
2 en 3 Inlaisch. 0 fr. 80 per regel
1 Ir. 30 p. regel
6 frank
HERHAALDE ANNONCEN
prijzen op aanvraag.
Alle «nnoncen lijn «««rat Ie keialen en moeien
legen den Donderdag noen ingeionden worden.
Kleine berichten legen den Vrijdag noen.
Gasthuisstraat, 16, Poperinghe
Teléioon B. Poatchéck I6.B70
POPERWGHENAAR
Iedere zottin kan een man krijgen,
maar hem vasthouden, dat is wat anders.
Een domme vrouw wil altijd de eerste
Heide van haar man zijn een verstandige
vrouw geefl er de voorkeur aan de laat
ste te zijn.
Hoe weinig vrouwen zijn verstandig
genoeg te zwijgen als er niets meer te
zeggeu valt.
Een man is dikwijls blind voor de
deugd van een vrouw voor de schoon
heid van een vrouw helaas nooit.
Een vrouw kan meer dan zeven dui
vels, zeggen de Arabieren en ze hebben
misschien geen ongelijk.
Vraag aan een kleinen jongen, die een I Deze vraag, met het antwoord erbij, Is
tramrlijt heelt meegemaakt, wat hij w.ir- tot U gericht, Christ-ne Vaders en Moe
den wil, cn negen maal op tien zegt hij u der», die met het aanstaande rieu»
man van den tram, of liever baas van schooljaar de keus moet doen van eene
dentram! Dat Is voor hem het ideale school voor uw dierbaar kind.
leven, ziet u, gansche dagen meerijden Laat U in dien keus door niets noch
en nooit anders dan meerijden. Later zal door niemand töiavloeden, tenzij dooi
hetuutilg wezen hem eerst bij denbaas» uwe eigen chrlstene gevoelens an door het
vandeu tramzelvenom inlichtingen uit toekomstige goedbegrepene geluk en
te zenuen. Dan gaat allicht zijn geestdrift welzijn van uw kind.
fel verkoelen. Maar Intusschen blijft zijn Onthoudt en overweegt dat gij tegen-
Ideaal ontvanger of watman. over uwe klnders de plaatsvervanger zijt
Jonge kinderen blikken ook wel eens van God. Ze behooren toe aan God, eer-
mtto. tzag en bewondering op naar kna- der en meerder dan aan U Hij heeft ze U
penei meisjes die een kopken grooter geschonken en Hij zal U strenge rekening
zijn dan zij zelf en die hun Ideaal zijn. Zoo over hun toekoms lg gedrag vragen Wei-
lezen wij ln het moo.-blijvend werk var nu, hunne toekomsten hun gansche lever
Tony Bergman, hoe de klehie Ernest fier hangen af van de opvoeding die gij hun
IsaliFnni uit den Olifant hemde eer zelve gerft ten huize en deze die gij hun
aandoet naast hem huiswaarts te gaan ol doet geven ter school Dieopvcediag mort
de goedheid wil hebben zijn marbollen af dóór-en dóór christelijk zijn, en gij zijt
te vvlnnen. verplicht uwe klnders te sturen naar eene
De ouders dienen met deze geestesge- school die dweersdoor christelijk Is.
steidheid der kinderen rekrnng te houden Wat Is eene dweersdoor christelijke
en een weinig toezicht uit te oefenen over school
die klein idealen voornamelijk waar Eene school Is christelijk, wanneer het
het de keuze van kameraadjes geldt. gods tlenstlg onderwijs er niet alleen toe-
gelaten, maar verplichtend Is.
Eene school Is christelijk, wanneer de
Jong meisje, In den leeftijd die niet den iCatechlsmusles er de eereplaats inneemt
naam bakvlschje wordt aangeduid, en wanneer bovendien al de vakken van
heeft het vooral gemunt op-leeschkleur- het onderwijs van christen geest door-
kousen, sierlijk hoedje, onberispelijk drongen zijn wanneer het Kruisbeeld
kleedje, versta wel onberispelijk kort er op de eereplaats moet hangenwanneer
en diep uitgesneden Reukwaterenschoon- het werk geheiligd wordt vóór en na de
heiJspceder volledtgen op de lieflijkste klas wanneer de klnders er aangewak-
maoler beur ideaal. Dit ideaaltje zou dan, kerd en door de meester zelf geleid wor-
allijd volgens bakvlschjes berekening, den tot de biecht en de H. Communie,
de helft van den dag aan toilette besteden Eene school is Integendeel onzijdig,
en de andere helft uit wandelen gaan met wanneer de leerlingen er alleenlijk mogen
een rustpoos in de fijngoedbakkerij of en niet moeten bidden; wanneer ze mogen
patisserie. en niet moeten de Criechlsmusles volgen;
Het is zeer moeilijk zulke Ideaaltjes weg mogen en niet moeten tot de HH. Sicra-
te krijgen uit de verbeelding van menig menten naderen wanneer men er alle
jong meisje. godsdienstige begrippen uit de gewone
School, buis en later ook vereeniglng lessen buitensluit. I
moeten er naar streven een nauwkeurig Eene school Is nog christelijk, wanneer
beeld van het werkelijk leven te geven, de geest der school kinderen zelf christelijk
minachting In te boezemen voor het wufte, Is, wanneer de kinderen wedijveren onder
vlinderachtig flirt-leven, hooge bewonde- elkander om de zoo noodlge kennis der
ring voor arbeid, deugd, eer, plicht. geloofswaarheden op te doen, wanneer ze
Bij de meeste jongelingen Is sport num- elkander dienen tot goede voorbeeld en
mer één. Natuurlijk zijn ze in de wolken zich wederzijds aanmoedigen om het God
met de Oceaanvluchten ofschoon niet in delijk en Kerkelijk gezag te erkennen en
letterlijken zin zooals de vliegers zelf. Dat te eerbiedigen.
ze bewondering voelen voor mannen, die In eene onzijdige school moet noodza-
zulke stoute stukken uithalen Is méér dan kelijk een geest ontstaan van onafhnnke-
begrijpelijk. Doch moest het eens kunnen lijkheid tegenover het Kerkelijk en P, les
zijn dat een Pater Damiaan bij voorbeeld, terlijk gezag, schaamte om het geloof
de apostel dermelaatscbeu, zijn aankomst opentlijk te belijden, menscheiijk opzicht
meldde te Parijs, we gelooven niet dat en vreeze van door het dikwijls naderen
daarvoor zooveel hoofden zouden op hol tot de HH Sacramenten de verachtingen,
gaan, we gelooven niet dat het bij die den spotlust van anderen op te loopen.
aankomst zoo Ltndbergh-achtig zou toe- De Chrlstene en Katholieke ouders van
gaan. Poperinghe hebben Inhurnesiad gelegen
Het is maar om te zeggen dat door de held genoeg om hunne klnders een dóór-
jeugd wel eens de idealen met zedelijke en-dóórchristelijk onderwijs eneenedóó
waarde worden voorbij gezien en in het I en-dóór christeüjkeopvoediogte verschaf
donker gelaten. ilen. De prachtige uitslagen die onze
katholieke onderwijsgestichten op geblee
ook van taal- en wetenschappelijk onder-
Vaders en moeders hebben gewoonlijk wijs, ook van vakonderwijs bekomen
nog één ideaal, waarbij al bet andere van hebben, bewijzen overvloedig dat het
weinig tel is, namelijk de toekomst hunner christelijk onderwijs geen beletsel is vooi
kinderen. een zeer voornaam en zeer degelijk onder-
- Mijn jongen moet het beter hebben, r|Cht op alle ander gebied. Integendeel,
dan Ik het gehad heb 1 hoort men menig Mochten de Ouders hunne verantwoor-
arbeider zeggen. de'ijkheld Indachtig zijn en het welzijr
Wie zou die verzuchting van een vader- van hunne klnders. Zij die beter dan
hart durven tegenspreken iemand weten wat moeite het vraagt om
Nochtans ls goede broodwinning, klnders braa'engehoorzaamenwerkzaam
schitterende positie, nog geen volle verze- te maken, dat ze Meesters en Meesteres
kering voor levensgeluk. sen verkiezen die hun ter zijde staan ln
Er zijn goederen In het leven, als ka- het uitstekend werk van eene dweersdoo
rakter, moed, levensopvatting, deugd, christelijke opvoeding,
welke voor bet ware levensgeluk van
hooger waarde zijn.
Om vruchten te winnen ts een goedeI
bewerking en verzorging van den bodem
noodzakelijk. In figuurlijken zin kunnen
we de ouders ook zeggen dat de bodem
goed moet verzorgd worden door degelijke
opvoeding en dat de vrucht daar een ge
volg van Is.
groote Rozenkranskerk die h'r armen uitstrekt p0!is vermeld) en met de wezenlijke ge-
naar de verlichte menigte.iedeue schade, en ge zult zelf de schade
voor het overige moeten dragen, 't ls!
Een laatste Ave-gezang, 'n lopende stilte en dl£:
ons landeken uit «Credo», «Ik geloof» buizende monden
Een aangenaamfêsporen eerst T-
door Frans-viaanderenzingen, duizende harten juichen, en ge voelt de hetgeen men noemt de evenredige regel,1 waarschuwing afgelezen geweest onder al de missen
Fabrieken en stenig-nauwe straatjes schuiven fierheid zinderen in uw ledenmaten, de fierheid stpprifi in 73ke vprzpkerinc tnporpnsat in
voorbij i„ grauwe eentonigheid, en schouwen vande*n wjjjU*. K,tk 1 vermeld, JWE regel
stad of naar de grot. De grot bij avondstonde i voor alle onachtzame verzekerden, die
Daar moet gij bidden Een duistere hemel, niets altijd tot later de herziening hunner p0-
dan watergeklater, en vóór U Maria in de nacht, ]i8Sen Uitstellen. Uitstel brengt afstel, hier
bij lichtende kaarsenwacht I Dan spreekt uw hart meer daD oojt Een v00rbee!d za( dien
spuwen zwarte rookwolken uit die verwarrelen in
smoor boven de duizende sjouwers aan den ar
beid Een pijnend vermaan voor bedevaarders
uit Vlaanderen bij 't bepeinzen wat dit land was
vroeger eens, en wat het nu brengt aan de wereld.
De zonne springt dadelik uit zwevende wolken,
en we rijden verder door de afwisseling van een
Artesies landschap deinende groenigheid en gele
korenvelden. Hier hangt eenzaamheid boven de
vruchtbare akkers, het is de streek waar Vlaamse
handen wroeten en pikken onder laaiende zonne
brand om de bete brood voor geliefden. De einde
loosheid van hun werkveld roept de eindelooze
mate van eeuwig-lijden op Arm-Vlaanderen
Maar aldra steken groenende heuvels den rug bedevaarders
bij lichtende kaarsenwacht j Dan spreekt
ware taal, en is uw gebed een zegening, en het
doet pijn wanneer gij scheiden moet in stille
eenvoud.
Dit is Lourdes het genadeoord bij uitmun
tendheid I
Mooie streek bergtoppen met eeuwige sneeuw,
maar 't schoonste van al de drievoudige kerk vol
zinnebeelden, de lieve grot waar men vertroosting
vindt, Jt oefeningen die zegen brengen aan de
Lourdes zien en dan sterven
Want wie Lourdes zag, zag de hemelweg door
het leven
Wie lijdt alle dagen, leert lijden in troostvolle
overgeving aan Gods wilwie zwak is voelt troost
Vlug vlieden de heildagen voorbij, en niets is
pijnliker dan het scheiden moeten Een laatste
bezoek aan alles, een laatste cffer, een laatste
kruisje vragen aan Maria, bij de grot.
Een node vertrekken naar 't lieve Vlaanderen,
1 omdat Vlaanderen geen Lourdes is
SKALD ORTWIN.
op 'n tijdje eentonigheid van verlaten bosjes
als plots Parijs z'n villa's en z'n hovingen de
groene matigheid koint breken, om ons dan verder
te laten sporen door en naar 't land waar sap
pigheid van druiven in lang-rekkende rijen
groeit
Het deemstert en het wordt één verlatenheid
niets dan zingende riggels en 't zachte geruis van
avondgebeden in de komende nacht
's Morgens 'n komiek ontwakende lach in suffe
rige ogen vol vermoeidheid 'n frisheid te Bor
deaux (waar koloniale reuk je tegen waait in het
station) en dan weer verder Eventjes kijken we
rijden door de zandige Landesgroene zeedennen, J
een weelderigheid van varens waardoor purpere
kladders lopen en boven 'n serene lucht
Daar glimt de inkerving in de slanke dennen, I
en gehangen poijes wachten op de spannende loop
van het hars.
Zo altijd voort door een vergetenheid waar j
naaktheid, en dat van ver de moderne tekniek
hoort zinderen
Eindelik doemen de bergen op ronde-mas
sieve ruggen vol boomengroen, wijl in vallei en
effeningen maïs groeit in strepende weelderigheid.
We naderenWe schuiven langs bergen (de
trage regelmaat van den trein prikkelt ons ber-
regel klaarder doen uitschijnen ln 1914
koapikeen huls, dat Ik tegen brand ver
zeker ten beloope van mijnen koopprijs,
't zij 40 000 fr. Na den oorlog, doe ik
overgaan tot herziening mijner polls en
verzeker het huis ten beloope van 100.000
fr. of twee maal en half de waarde van
1914. Nadien laat Ik alles zooals de zaken
staan, mij niet bekommerende met de
daling van den frank. Nemen wij op een
zeker oogenblik den prijs van den goud-
frank cp fr. 0,20 papier. Op die basis.
en sterkte ter volharding, en niemand ging naari <r41 .v
Lourdes of hij is getroost geweestzou mijn huis van40 000 fr. (waarde 1914)
Die waardevermindering is, Inzake ver-
:ekering en voornamelijk tegen brandon-
ijevallen, een belaugrij k factor dienochtans
ster.de verlangen) en door valleien, de gave j door het groot aantal verzekerden ganscb
klatert, verdwijnt, échuimt weer, maar in de verte: 7erwaatlOO#d WOrdt.
niets dan hoofdige bergrijzigheid
Eindelik toch de Pic du Ger een ogenblik I
lang geduld en de stad verrijst vóór onze ogen, de
Gave stroomt aan onze voeten in brede statigheid.
Ten slotte de veropenbaring De Grotde
Basiliek...! Heil Lourdes... Ave Maria
Lourdes zien is een veropenbaring, er leven is
een heiliging want andere steden kunnen mooier
zijn en grootser, zij raken de zintuigen, Lourdes
alléén treft de ziel
Daar alléén wordt er gebeden nog in vroomheid
als in een vruchtbare oasis te midden de mate-
rialistiese Sahara van het moderne leven
Want Lourdes leert bidden Lourdes doet
bidden
En wie Maria geen lof zong in eigen vaderland,
wie Maria niet pintte met godsvrucht of kroonde
met weesgegroetenkransjes in stille huiskring
voelt de leemte smelten in het hart vol bangheid
en handen worden sramgevouwen, een traan ge
weend, en er wordt opnieuw gebeden in vroom
heid.
En wie wel bad (niet veel in geluksdagen) maar
vol aandrang in diep-wee-gevoel, leert nu bidden
in volharding des harten in wel en in wee
En al wie jong is, en het leven ziet vlinderen
voorbij, voorbij. daalt in diepten van gebed om
Z'n hart te wijden aan het eenig-zuiver ideaal
mensen lief te hebben als zich zelve
En wie vroeger een steen zou opgenomen heb
ben om naar Maria te werpen voelt z'n arm-kracht
zwak worden en zijgt op de knieën om vergeving,
Dit is de wonderkracht van Lourdes dat men
alles vergeet, en er volmaakt gelukkig is
We tr* kken naar de grotmoeie pelgrims tussen
b ddende gonzing van mensen De eerste Maria
groet.
Zwart berookte rotswanden, boven trillende
groenigheid en te midden als eeuwig-nieuw-ver
schijnen de blande maagd Maria.
Diep is de eerste aanblik, roerend het eerste
opzien, dan wordt htt hart broos Men voelt zich
zwak, maar boven voelt ge zweven de zegende
kracht van Maria. Zorgvolle ziekendragers i
komen en ga m met de zieken gelukkige gezich
ten vervormd door lijden en uitputting, nu stralend
van geluk en hoop, rret smekende ogen
Een hartaargrijpeiid schouwspel Eén smekend
gebed van zieken en gez nden. Dit is de eerste
aenblïk te Lourdes 'n inwijding in de stille
Maria-godsvrucht. We trekken met de stroom der
vo'ksmassa naar 't voorplein der Rozenkrans
kerk Daar rijen en nog rijen zieken liggende of
zittende wachten op de zegening van net Aller
heiligste Sakrament
DEERLIJK
Hoevele polissen zijn er niet die vóór
Jen oorlog opgemaakt werden, en sedert
Hen, aan herziening niet meer onderwor
pen werden
Ongetwijfeld blijven zij verborgen ln
een hoeksken van de kastusschen andere
te bewaren papleren en de verzekerde,
;en ai te groot vertrouwen stellende op
deVerzekeringsmaatschappij zelve, denkt
lat hij, mits het regelmatig betalen der
premiéa, tegen alle schade en verlies, in
;eval van ramp, volkómen gewaarborgd
is. ledereen acht het geraadzaam en voor
zichtig eene verzekering tegen brand op
zijne roerende en onroerende goederen
ran te gaan 't is de noodzakelijke voor
zorg die eik hoofd van een huisgezin,
bewust van het belang zijner familie
moet nemen. Men richt zich tot een sterke
Maatschappijmen doet aan den agent
de noodige verklaringen rakende de ge-
waarbergde gebouwen eu voorwerpen
waarop de verzekering moet slaan, eene
approxlematieve schatting, en... men
;enkt dat de opgemaakte polls eens voor
goed of ten minste voor een groot getal
j »ren alle hoegenaamde schaden zal dek
ken voortspruitende uit mogelijke rampen.
Onbezorgd en vrij van alle vrees, let
men er Jan niet meer op hoeveel elke dag
ons helaas 1 het tastbaar en werkelijk
bev/ijs der waardevermi adering van pa-
pisrgeld levert I Door de rewoonte van
het alle aagsch leven, verliest men uit
het oog dat de frank van 1927 dezelfde
waarde niet meer heeft als de frank van
19-14 en, hoewel men steeds hoogere en
noogere prijzen In den aankoop van voor
werpen van 't alledaagsch gebruik moet
oetalen, vergeet men de gewaarborgde
sommen In de vroeger aangegane verze
kering te doen verhoogen en ze door her
verzekering te doen aanpassen met de
huidige werkelijke waarde der gebouwen
en voorwerpen waarop de verzekering
dragen moet. En, dit ts, dunkt mij, eene
De kleingeestige tegenwerking ten ir ijt
len rekening houdende met de ongunstige
Zoo we diep nadenken over toekomst weergesteldheid,mogende Verriestfeesten
en positie onzer kinderen, dan moeten we van Zondag j.i. 14 dezer, welgeslaagd
ten slotte de stoffelijke bekommering op heeten.
zij schuiven en terug gaan naar eender Het Gouwbestuur van het KV NV.
eerste vragen uit onze leerjaren waar- tak W.-VI. dat op het laatste uur een op-
toe is de mensch geschapen roep richtte tot alle Vlamingen om ze
Daar hebt ge onmiddellijk het te berel- tuchtvol van de Verriestfeesten af te hou-
ken Ideaal vast. voorwendende als reden dat het Verriest-
comifé het Alg. Kath. Vlaamsch Studen
tenverbond met zorg zou geweerd hebben
Het Ideaal, zoo heb ik ergens gelezen, om zijne Vlaamscbe Nationalistische
1» als een vuurtoren, die In donkeren nacht overtuiging, heeft zich argeloos la'en
de schepelingen tot wegwijzer dient. Zoo beetnemen door barre leugens en valsche
zendt het Ideaal over ons leven zijn licht geruchten, evenals menig andere door
uit tot richtsnoer van onze daden. dorpgenooten zelf lichtzinnig rondgevent.
Is het nu de tijd riet om bij ons zelven, Het Verriestkomiteit is In 't bezit van de
om bij onze kinderen het levensideaal hoog door de belanghebbenden geschreven be
te houden. wijzen dat het Alg. Kath VI. Studenten
ln onzen tijd staat het stoffelijk al zeer verbond dat eerst zijne toetreding tot de
op den voorgrond. Vroeger was dat wel- Verriestfeesten zond, zich naderhand uit
licht ook zoo, maar leder weet dat best EIGEN BEWEGINGheeftteruggetrokken
over zijn eigen tijd Maar voor dezen tijd en dat de op plakschrlfien ve melde
valter toch niet aan te twijfelen. Daai-jHoogstudenl-sp eker Z CH ZELF heeft
voorvoelen wij allen te zeer den strijd opgezegd Dat is de eenige zuivere waar
om het leven, scherp, zonder verpoozlng held, al het andere is verleugende klets-
Laten wij nochtans den moed er In hou- prast 1 Zooals het Verriestkomiteit dit
den, laten wij ons ideaal hoog houden, huldebetoon van meet af aan opvatte,
met ander wooiden laten wij in heel ons ''ebben deze Verriestfeesten gestaan In
leven ons de les spellen door ons geweten, het teeken van DIE Vlaamsche Beweging
G. v. A. waaraan Hugo Verrlest zelf het groolzte
eel van zijn leven heeft gewijd en geof-
Leest en verspreidt De Poperinghenaar Het Verriestkomiteit.
Rondom 'n krans van biddende mensen tegen groote leemte die vele verzekerden dienen
d^t^at aan Ie vullen. Doet dus, gij allen, eigen-
ongeduldig verlangenHier wordt het hart I üHrsiVfin rosrC'.OC OIonroerende gO0Q6rCD,
vermorzeld I uwe verzekering herzien, want het aan-
E n smekende wachtende stilte valt boven de|passen rfer polissen met de huidige Waaf
Skfna'ziX, enL midT'n'dleLegend^doods-1devermindering aller voederen is thans
heid het herhalend smeekgeroep om erbarming. I VOOf alle verzekerden eene ware noodza-
De lucht schreidt van de smeekbeden die de I kelijkheld. En waarom Wij Zullen trach-
menigte achterna roept, tranen blinken op wangen ten dtZOO kl ar mogelijk uiteen te leggen
van duizenden Heer. hij dien gij bemint is
ziek Heer, maak dat ik hore, maak dat ik
zie, maak dat ik wandel En zieken beven van
ipannend verlangen, en de menigte vervolgt de
gouden zegening
En wie jong is moet snikken, en wie oud is ge
worden en verhard door het leven verduikt zijn
maagdelike handen
En eindelik weergalmt de smekende kreet over
de heiligdommen Heer, zegen ons Vaderland
Weieven met Goden denken op Vlaanderen ons
Vaderland waar armoe en tweedracht heerst
hoge mate
Dan daalt na 't schreiend en herhalend hulpge
roep 'n laatste zegening over t»l de buigende hoef
den en Kristus Koning treedt weer zijn tempel
binnen
De H. Sakramentsprocessie is het hartaangrij
pendste van al wat Lourdes de zielen schenkt,
gelukkig hij die wenen kan in stilte en in geloof
Mengels. erk vanDe Poperinohenaar» 331
Wannes Bare vertelde op de hoeve van
zijn bezoek aan de gevangenis.
Melr;donk komt dan tochtotlnkeer,
zei Ida.
Als 't blijft duren, bromde Wanne».
't Is meer gebeu-d, sprak Rudoli.
Ja, ja, maar Ik ben niet llchtgeloo-
vig. Tone Vekier zat ln 't kot te weenen
en te bidden, toen hij gestolen had. O,
hij was zoo braaf geworden. Ze hebben
er om zijn straf verminderd. En toen hij
twee weken vrij wa», brak bij binnen bij
boer Odiels en sloeg den ouden baas ln
doling om meer te kunnen rooven. Tone
Is in den bak gestorven, en voorzeker
deemoedig. Ik neem aan, dat Melredonk
het nu meent, maar zoo'n karakter ver
valt weer gauw in het kwaad. En boven
dien, hij zit misschien voor twintig jaar
vast.
Hij beeft Leontine's toestand willen
regelen en ge moet daarin zijn goeden
wil erkennen, merkte Wlilebald op. Maar
'1 is thans niet meer noodlg.
Vrouw Voorde was naar Leontine en
wat later kwam ze thuis. Ze vertelde dat
de zieke nog In denzelfden toestand ver
keerde De dokter had hoop, maar kon
nog geen uitspraak doen.
Tegen den avond reed Hugo Wlilebald
met ztin gerij het er! op.
Hij trad binnen met eeri korf.
Hce I* het met Leontine vroeg hi
dadelijk na de begroeting.
Vrouw Voorde antwoordde hem.
Mijn vrouw heelt hier verkloekende
middelen voor haar meegegeven, hernam
Hugo.
Uw vrouw herhaalde de vader
verbaas4.
Ja Ze weet alles van Wannes.
Deze zat nog op de hóeve en knikte.
Ja, zei hij, ik kwam uw vrouw tegen
en Ik kon me niet Inhouden haar eens de
watrheid te zeggen. Ik heb een stoute
mulle, ge weet het.
Ge hebt wel gedasn, sprak Hugo
En Ik geloof dat mijn vrruw cr geheel
door veranderen zal. Ze heeft een gewei
dlge les gehad. Als Leontine nu maar
geneest.
Ze is van taai ras, zei Wannes. Ik
ga ook nog eens ginder zien. En ik zal er
maar overnachten ook. ik heb Ziene be
loofd op Leontine te letten en mijn woord
breek Ik niet.
Hij stak een nieuwe pijp op en vertrok
Den volgenden dag was Leontine wat
beter.
Ze geraakt er door, zei de dokter
Ja, ze is taai, sprak Wannes.
Den zelfden dag verspreidde zich het
nieuws, dat de jonker In Frankrijk over
leden was tengevolge van het jachton
geval.
Rudolf kende de waarheid, maar hij
sprak er niet over.
De baron had hem veracht en gehoond,
zelfs op zijn geliefde geschimpt, toen
Rudolf den jonker aankloeg.
Maar Rudolf Voorde>ildegeen wraak.
Gij leeft ln eene vermeende en valsche
zekerheid, gij die uwe polissen sedert vele
jaren niet hebt doen wijzigen. Onze frank
is op verschrikkelijke wijze gedaald alle
prijzen zijn verhoogd uwe p dissen zijn
anen niet, want aller hart te Lourdes ligt op de ^gedeeltelijk vervallenVOOI de volgende
en klare reden dat, in geval van ramp,
het bedrag der schadeloosstelling, welk
!e Verzekering u betalen zou, zou bere
kend worden door vergelijking tusschen
de waarde der verzekerde gebouwen of
voorwerpen, vóór de ramp, met de waarde
van hetgeen er nog onmiddelljk zou over
blijven. Komen de door de assurantie
verzekerde voorwerpen cf gebouwen
gansch te verdwijnen, dan Is de verzeke
ring u verschuldigd enkel en alleen de
waarde ln dt polis vermeld,'tit te zeggen
jeide verzekerde som op dewelke gij jaar-
We gaan de stad in Lourdes leeft van
Maria godsvrucht niets dan kijkende winkels
vol godsdienstige artikeltjes en hotels met transe
netheid. Het is geen kunstig stadje, de tram snokt
door de straten vol glazen vitrienen één winkel,
dit is de stad nu
En 's avonds naar de fakkeltocht
De avond valt, het volk dromt naar de grot waar
duizende kaai sjes flikkeren d'r stroomt de Gave
in statigheid voort.
De processie gaat in beweging, de duizende
lichtjes trillen, het Ave Maria wordt in alle
talen aangeheven en weldra niets meer dan Ave
Maria, refrein, en rijzende gloed van kaarsjesge-
flikker.
De stoet trekt vooit, stijgt naar de Basiliek,
daalt, kronkelt om eindelik te komen voor de
ten beloope van ongeveer 200 000 tr.,
t zij 5 maal de waarde 1914 moeten ver
zekerd woiden om met de muntdeprecia-
tie in evenredigheid te zijn. Opeens wordt
mijnhuisgan8ch vernield :de verzekeraar
zal mij betalen de waarde in mijn polis
ermeld, op dewelke ik regelmatig pre-
mlén betaald htb, en niet» meervoor
bet overige ben Ik mijn eigen verzekeraar
gebleven. Waarschijnlijk zal ik ter herop
richting van het gebouw, 5 maal meer
franken (papiergeld) moeten besteden
dan Ik er gestort heb in 1914 om er van
eigenaar te worden. Die cijfers zijn na
tuurlijk approxlematief en in feite zal de
evenredigheid altijd zoo nauwkeurig niet
zijn maar begrijpt men nu de groote
verwaarloozing in het verzuimen van her
verzekering en de schadelijke gevolgen
die er uit spruiten
Indien mijn huis nu gedeeltelijk wordt
vernield, en de actueele schade op 40 000
fr. beloopt, zal de verzekering mij de ge
heelheid der geledene schade storten In
het geheel niet, ik zal eene vergoeding
van 20.000 fr. krijgen. Hier ook ben ik
voor bet overige, 't zij de helft, mijn eigen
verzekeraar gebleven. Men vergoedt mij
in evenredigheid van het verklaard bedrag
met de werkelijke geledene schade.
Een ander voorbeeldIk koop voor
50.000 fr. meubelen en ik verzeker ze
voor 3/5 der waarde, hetzij 30 000 fr.
de schade na de ramp beloopt op 3/5 van
de totale waarde of 30.000 fr. De verze
keraar zal mij betalen 3/5 van 30 000 fr.,
t zij 18 000 fr. ik zal zelf 't verlies van
het overige, 2/5 van 30 000 Ir., 't zij
20 000fr moeten dragen.
GEVOLGTREKKING Eene hergelijk
stelling der polissen met de waardever
mindering van het geld moet gedaan
worden. Doet dus allenuweoude polissen
herzien. Gij zult eene aanvullende premie
van verhooging moeten betalen. Doch,
door de aangebrachte wijziging, zult gij
ten minste voortaan tegen mogelijke
rampen, in den waren zin van 't woord,
verzekerd worden.
Dat dit worde nagevolgd.
Destijds werd in het Parlement, bij de
bespreking van de wet tot oprichting van
In de drie parochiale kerken van Poperinghe ls Zondag laatst de volgende.de Spoorwegmaatschappij, uitdrukkelijk
bepaald dat de bestuurlijke taaldienst in
werking zou blijven, wat de taalaangele-
Wij vermanen onze parochianen
1° dat het verboden ls, op zware zonde, deel te nemen aan protestantsche gods
dienstoefeningen, alsook protestanlsche bijbels te lezen
2° dat de Ouders die toelaten aan hunne klnders protestansche godsdienstoefenin-1 naleeft' en^"\^Tmsche""bedïëndëTzondBr
gen bij te wonen, zich grootelijks plichtlg maken voor God S vaJde Hoofdrad W!te Srorincïe
3» dat alwle zich laat inlijven bij eere protestantsche sekte in den kerkelijken ban verzonden worden, nu is het aan den
[genheden betreft in de Maatschappij.
Nu dat de Nationale Maatschappij de
[bestuurlijke taalwet niet eens behoorlijk
is, krachtens de wetten van de H Kerk.
De Bisschoppen van Belgie zijn te Me-
cheien bijeengekomen en hebben ver-
schillige benoemingen gedaan van leera
ren ter Leuvensche Hoogeschool.
Dit jaar komen er nogeent nteuwe
Vlaamsche leergangen bij. Het leerpro
gramma, de inschrijvlngsbulletijns en de
certificaten zullen voortaan in beide
landstalen gesteld en gedrukt worden.
Zoo gaat het stilaan maar zeker tot de
vollediging van al de Vlaamsche leergan
gen naast de Fransche, zoodat de Vlaam
sche student weldra |n de mogelijkheid
zal zijn zijne studie volledig ln het
Vlaamsch te doen, zooals de Waalsche
student dit thans in het Fransch kan.
Dan eerst zullen onze Vlaamsche Katho
lieke Studenten volledig te huis zijn ln de
Katholieke Hoogeschool die, zooals Mgr.
Kardinaal van Roey het zegde, gesteund
en onderhouden is met het geld van alle
Katholieke Belgen, zoo Vlamingen als
Walen.
lijks uwe premie betaald hebt. Wanneer
nu, uit de schatting der schade blijkt dat
de waarde der verzekerde voorwerpen of
gebouwen, op het oogenblik der ramp de
verzekerde som overtrof, dan blijft gij,
/erzekerde, uw eigen verzekeraar, voor
de meerdere waarde, t.t z. dat gij als dus
danig, uw gefivenredlgd deel In de schade
moet dragen (art. 21, wet van 11-6 -1874)
Zijn de zerzekerde voorwerpen slechts
gedeeltelijk vernield, dan zult gi) eene
vergoeding trekken in evenredigheid met
de verzekerde som (t.t z. met de »nm ln de
Als grootmoeder trouwde,
ik weet nitt welk jaar,
dan ging het heel anders,
ik zeg het voorwaar.
Wie kent het liedje van grootmoeder
niet Dat het ln grootmoeders tijd heel
anders ging, dat weet ook ieder mensch
die tot de jaren van verstand gekomen is.
't Valt mij ln hoe ik op een Zondag
namiddag toen ik nog een kleine jongen
wa», met grootmoeder wandelen ging
t was ln 't herte van den zomer en
dat, dorstig geworden van stof en hitte,
wij binnen trokken In een landsche her
berg van den ouden stempel, 't Was er
frlsch. Daar zaten eenige dorpelingen
rusiig een partijtje te kaarten.
Mijn oog vlei op een plakkaat dat aan
den muur hong en waarop de volgende
verzen gedrukt stonden, ('k Heb ze na
dien door den zoon van den huize, een
schoolmakker doen afschrijven en be
waard).
De dronkaard krijgt hier geen drank,
de vloeker gaat hier zijnen gang
die hier wil vechten of wil kijven,
zal men algauw de deur uitdrijven.
Nochtans verkoop ik geerne drank,
in goed plezier, in schoon gezang
Maar hier ook zit gij voor uw geld,
en gij geen slechten praat vertelt.
Als de policteklokke slaat,
is 't tijd dat gij naar huis toe gaat,
want tater tapt men hier niet meer,
noch voor een boer, noch voor een heer
Dat reglement ls uit onze Vlaamsche
herbergen verdwenen en terzelvertijde de
gezonde leute, om plaats te maken voor
a< te groote toegevendheid vanwege baas
of bazin, aan zuiperij en rumoer en de
rest, Gaat het daarom beter
Ia dien tijd moesten de menschen hard
werken en de Zondag was waarlijk een
rustdag. Velokoersen, duivenspel, dans
partijen met nog vee! andere moderne
dingen, hebben het Zondagleven omge
keerd. De drang naar genot ls onverzade-
lijk geworden. De menschen winnen nu
meer geld en 't moet op.
Gaat het daarom beter
Een kijkje op de Markt, na den Sioet. Op de kioik voeren de schoolkinderen
gelegenheidsliederen uit. Voor de kiosk, ln 't midden, staat de nieuwe
prachtige Vlag.
Minister van op eigen verantwoordelijk
heid In te grijpen. Maar nu ook weigert
Minister Anseele die verantwoordelijkheid
te dragen. «De Standaard» heeft M.
Anseele daarop gewezen en een hevige
pennentwist 1» ontstaan tusschen M. An
seele en De Standaard
Hoe meer MAnseele praat, hoe meer
hij er zich ln klapt. Bladen van verschil
lende denkwijze zijn het met De Stan
daard eens.
Er is een bestuurlijke taalwet en zij
moet toegepast worden. Er werd er eene
onregelmatigheid begaan, wie ook de
verantwoordelijke persoon moge zijn, die
fout moet hersteld worden. Zelfs een
Minister, al weze hij de Socialist Anseele,
staat boven de wet niet.
Een weekblad dat Liberaal is en het
niet wil toonen, dat vlaamschhatend is en
het niet durft gebaren, dat blad moei wel
moeite hebben om ln Vlaanderen zijn ge
lijke te vinden.
Soort zoekt soort, zegt het spreekwoord,
en spreekwoorden bevatten gewoonlijk
zulke groote waarheden.
En als dat blad nu begoest is om zon
der eigen verantwoordelijkheid eens de
Vlamingen een fermen klap op de ooren
te geven (zoo meent het. ten minste) dan
...neemt hetDe Nieuwe Gizetin de eene
redden uit den poel der ongodsdienstigheid hand en eeDe gchaar in de andere en klaar
en onzedelijkheid waarnaar het door on- hs Keei
gunstige omstandigheden gedreven werd. Oe Nieuwe Gazet (D. N. G.) is ook
De hoofdman of generaal van geheel jeen hlad dat eenig is ln zijn soort. Het Is
de jeugdbeweging in ons land ls den een Antwerpsch liberaal Vlaamsch maar
Eerw. Heer Cardijn. Er bestaat eene I viaamschhatend blad. De opstellers ervan
Vlaamsche en eene Waalsche afdeellng, I zijn regelmatig met de nachtmerrie bere-
zoo voor jongelingen als voor meisjes. den en droomen woest en wild alt zij in
Onze arbeidersjeugd-beweging Is reeds [deQ dagt ai ware bet maar een oogenblik,
over het geheele land voorbeeldig Inge
richt Al te zamen, meisjes en jóngens,
n er reeds 40 duizend ingelijfd.
Alhoewel verbonden aan de Christene
Arbeidersinrichtlngen heeft elke bond
der K.A.J. zijn afzonderlijk bestuur met
eigen reglement en eigen potje te koken.
D;zeweek hield de Vlaamsche afdee-
Wat hoort men toch klachten over de
eugd 1 E;nlge zijn gegrond en waar, an
dere zijn het min.
De jeugd ls veel veranderd, de jeugd
is meer verkwistend, de jeugd ls dit en de
eugd Is dat.
Ouders klagen er over dat aan de jeugd
veel te veel gemak gegeven wordt om in
dans- en drinkpartijen hun zuurgewon
nen geld te verteren. Ouders klagen ook
zij noodgedwongen hunne kinders
fabriek of werkhuis moeten laten
gaan werken, veelal in 't Fransche en dat
deze zoo gemakkelijk hunne bewaking
ontduiken.
Men klaagt over de houding van de
arbeidersjeugd die per spoor naar hun
werk moeten gaan. Al spiegelen deze
zich nogal dikwijls naar hetgeen zij door
ouderen zien doen, toch valt er op hun
gedrag soms het een en het ander te zeg
gen.
Ja, klagen, altijd klagen...
Maar dat brengt toch zoo weinig aarde
aan den dijk. Wie kan het verhelpen dat
deze die thans de jeugd uitmaken het
slachtoffer zijn van de verwildering van
zeden die met den oorlog medegekomen
is.
Wie kan het verhelpen dat de economi
sche voorwaarden van duren tijd, werk-
gebrek, enz. de oorzaak zijn dat vele jon
ge lieden, mannen en vrouwen geen
voldoende werkgelegenheden vinden ter
plaats om een deftig loon kunnen verdie
nen onder het oog van vader en moeder
Dat ls nu zoo en dat kan niet verandeid
zijn. Ea toch moet er naar middels uitge
zien worden om Jaar verbetering ln te
brengen. Wat kan veranderd zijn, dat
moet gedaan zijn. Wanneer de jeugd al
zoo aan haar zelf overgelaten is, zonder
leiding, zonder steun, te midden duizen
den gevaren die jouge lieden veelal zelf
niet beseffen, dan dringt de noodzakelijk
heid zich op de jeugd te organiseeren
Het doel der Kristene Arbeidersjeugd
(K.A.J.) Is de jongelingen samen te bren
gen en ze op te lelden in eer deugd, met
verstand en manieren, tot deftige,eerlijke,
christene leden der samenleving waar
over ouder» en medemenschen mogen
fier gaan.
Het zal misschien niet ten onnutte zijn
eens te vernemen wat er zooal in die
richting gedaan werd om onze jeugd ie
Een Verrassing.
Zijn strijd was niet ingegeven door haat. I lukklger was, dan toen hij in 't jachtwa-
L'efde voor zijn volk dreef hem... I kershuls woonde..
Het lijk van den jonker werd naar het
kasteel gebracht. De begrafenis bracht
een heele drukte. Er waren veel voorname
Heden. Gewillig stapten ook de pachters
mee en allen die voordeel hadden van heil Eenige weken waren voorbij gegaan,
kasteel. |En Leontine mocht weer bulten. Door de
De waarheid drong door. Kales was 1 goede verpleging en de verkloekende mld
niet ver af. Men vernam hoede jonker delen zag ze er thans veel beter uit dan
gestorven wa». Doch voor zoogenaamdel voor haar ziekte,
voorname families wordt zulks doodl Maar nu stond Wannes Bare voor zijn
gezwegen. I moeilijkste taak. Leontine kon niet alleen
Wel merkte men op, dat de baron in I In de hut blijven. Ze zou er spoedig weer
enkele dagen verouderd was. laan allerlei verlokking bloot staan.
Welkeen leven heeft die man, zeil Bazin Voorde zou haar wel als meid
Rudolf's avonds tot Wlilebald. Altijd I aannemen. Maar Wannes begreep wel,
willen heerschen door strengheid en ge-lat er geen nieuwe dienstbode op de
weid. Hij heeft geen vrienden. Wel zijn [hoeve noodlg was. 't W.is of hij zijn taak
er veel menschen die hem moeten ontzien op anderen schudden zou.
maar geen die hem beminnen of waarlijk Wannes doolde nu veel door de duinen,
achlen. De baron wekt vrees. Eo in zijn I Mij liep te denken, te wikken en te wegen,
positie kan hij zoo veel goed» doen, zoo|Hij ontliep de menschen. En In deze da-
veel zegen verspreiden en zoo veel liefde gen blauwe hij niet.
winnen. O, dat de grooten, de hoog ge-1 Zekeren avond kwam hij op de hoeve
stelden ln Vlaanderen wilden I Nu zit de van vrouw Voorde,
rijke baron eenzaam ln zijn kasteel. En| Zeger Wlilebald vertelde hem, dat hij
niemand, die hem troost, die zijn leed een huisje had gekocht tegen het duin en
helpt meedragen. De arme Leontine, In [daar ging wonenen wat boeren. Hij had
haar ongeluk, ondervindt meer llefdedan niet veel nooJig om te leven. Ei was voor
hij, zij in haar schamele hut. hem wel een plaats op de boerderij of bij
[Hugote Veurne, maar Zeger wilde een
Leontine nam in beterschap toe. En op] vrij nian blijven, zoolang hij sterk en
zekeren middag kwamen Hugo Wlilebald [gezond was.
en zijn vrouw haar bezoeken. Ja, ook bij Ge hebt groot gelijk, zei Wannes,
de jonge vrouw was de hoovaatdij ge-1 Ge hebt brave kinderenen ge krijgt ook
broken, toen zij schrok voor de gevolgen [een doorbraven schoonzoon, maar bij
van haar zelfzucht en eigenwaan. [kinderen Inwonen en niets meer doen,
Ieder verheugde er zich over. En Zeger [wel, 't is of ge zit te wachten tot Pietje de
Willebald verklaarde dat hij nu veel ge-dood komt.
Eu ik zal nu geen baron meer naar
de oogen moeten zien 1
Er Is een nieuwe jachtwaker aange
steld, vertelde Wannes. Chlel Vreeze, ge
kent hem wel.
Een geweldige pensjager is hij ge
weest. Ik heb hem dikwij'.s achter de
veeren gezeten.
De beste pensjagers worden de
slechtste jachtwakers, slecht voorde an
dere pensjagers, wil Ik zeggen. De baron
weet wel wat hij doet. En de dood van
zijn zoon heeft hem niet veranderd. Hard
als arduin. Het chagrijn ligt op zijn
aangez'chte.
Er was even stilte Wannes Bare scheen
niet in zijn gewonen doen.
Wel, zei hij, ik heb ook groot
nieuws. Gr zult wel met mij lachen. M'n
ziele, Ik ben een beetje verlegen nu.
Word ik niet rood
Wannes trachtte te lachen, maar het
ging niet van harte.
Ik heb altijd op 't vrouwvolk zitten
schimpen, vervolgde hij. Maar wat zou de
wereld zijn zonder vrouwen...
Ze zou niet lang meer
schertste Rudolf.
't Is dat niet, wat ik wil zeggen Ik
heb hier gezien hoe goed vrouwen zijn.
De bazin is als een moeder geweest voor
Leontine. Zlene zal In den Hemel voor u
lezen, 'n Peioze toch, dat ze ia den Hemel
is. De sloote Is wel al blauwen gestorven,
maar 'k geloove niet dat Ons Heere zoo
streng ls op 'i blauwen als de wet..
Wat is nu uw nieuw» vroeg Zeger.
Durft ge het niet te zeggen
op die afgrijzelijke activisten gedacht
hebben en op de mogelijkheid dat die
monsters den zoeten Vadergrond onder
hunne hielen zouden kunnen pletten. Of
die menschen te beklagen zijn
En Vaderlandsch dat ze zijn 1 Over kort
gaf De Nieuwe Gazet de vreemdelln-
..gen voor raad niet naar Brugge te gaan
Hog der Melsjes-Kristene Arbeidersjeugd omdat het stadsbestuur aldaar de straat-
een eerste kongres te Brussel, 't Was een j namen eentalig Vlaamsch gemaakt heeft,
ongehoorde bijval. 2700 leden zijn aan-1 Peins eens hoe schrikkelijk dat is voor de
weziggeweest. [vreemdelingen, Vlaamsche straatnamen
Te La Louvlere hielden de Waalsche hQ Vlaanderen te moeten lezen 1 Tot nu
ongens hun jaariijksche studieweek 400 toe is het bij die felle Vaderlanders nog
deden er mede. nooit in het gedacht gekomen van te Luik
Van 3 tot 7 Oogst waren het studie-|0f fe Charleroi of geheel het Walenland
dagen voor de Waalsche meisjes: 230|door Vlaamsche straatnamen te vragen
leerden hoe ze strijden moeten. voor hunne duizende taal- en landgenoo-
Van 7 tot 10 Oogst volgden 200 Vlaam-|te[li de Vlamingen, die ln Walenland
sche werkmeisjes de leergangen hunner wonen.
studieweek Ook vindt het er geen graten in dat in
Te Antwerpen hielden de Vlaamsche Zwitserland, datdrietaligi», in het Duitsch
ongeus eene eerste studieweek en 280 gedeelte de namen in het Duisch alleen
deelnemers waren er uit al de gewesten |Z(jD) |n het Fransch gedeelte In he! Fransch
van het Vlaamsche land. |?D alleen In het Italiaansch ln het Ita-
En als men de verslagen van al dle|uaansch gedeelte. Of gaan er miisrhien
bijeenkomsten overleest, dan Is men ge-[nooit geen vreemde reizigers naar Zwit-
troffen door den ernst die er van uitgaat. Iserland De fransklljonsche Vlamingen
Men heeft er van iets anders gesproken [gevoelen dat de grond van onder hunne
dan van sport, dan van kleedjes en haar-[voeten begint weg te gaan. Zij spannen
tooi '1 Is jammer dat de ouders die flinke [hunne laatste krachten ln om in Vlaande-
voordrachten niet hoeren, of die gezonde j reD toch een Fransch uitzicht febehouden,
besprekingen niet kunnen volgen, zij zou-1 Maar zelfs dien troost zal aan onze libe
den er niet weinig fier op gaan dat hun|raie franskiljons ontzegd worden. De tijd
Wtid toebehoort tot de keurbende die de|Daakt spoedig dat de Vlaming stamfler-
inrichting Kristene Arbelderjeugd vormt. Iheid jenoeg zal hebben om zich zelf te
Binnen kort zullen de Bisschoppen van [tyn en 0m Viaming en Vlaamsch te zijn
Belgie eenen brief uitgeven over het ln-[van g0p tot teen, Inwendig en ook uitwen
ichten der chrlstene jeugd van ons land.jd|_ j0t groot spijt en verdriet van De
Ouders, aan U die klnders hebt welke]Nieuwe- en de andere Gazetten,
uit de schooljaren zijn, mogen wij U wel-[
gemeend een goeden raad geven? LaaG De fameuze Bond.
uwe klnders inschrijven bij de Kajofters| De Bond voor de Rechten van den
(K.AJ Daar zullen zij vele uren over- Mensch heeft een telegram aan gouver-
brengen in gezellig samenzijn met deftigeeur Fuller gezonden, waarin hij een
ongens van hunnen ouderdom. In eer en
deugd zullen zij zich vermaken. Zij zullen
er op tijd en stond aan hunne chrlstene
en hunne maatschappelijke plichten herin
nerd worden.
Aan nieuwe ziekten moeten nieuwe
remedies aangepast worden De vereni
ging der jeugd bij de Kajotters is een
beste middel om uwe kinders goed en
beroep op hem doet zijn beslultte herzien,
tlvorens het onherstelbare geschied Is.
Het telegram Is geteekend door den voor
zitter van den bond, namens 140.000
leden.
Emlle Loubet, gewezen president der
Fransche republiek, heeft een telegram
aan gouverneur Fuller gezonden, waarin
hij zegtIk doe een ernstig beroep op U
deftig te houden en ze aan uwe liefde en I<en gunste van Sicco en Vanzetti.
uwe genegenheid te bewaren.
Wanneer de regeering Jaspar aan het
bewind kwam werd er geprotesteerd te
gen het behoud van Huysmans en Aiseele]
In de regeering. Deze twee Vlamingen,
vertegenwoordigers van het Antwerpsch
Zonder de daad van den Bond voor de
Rechten van den Mensch te gispen, moe
ten we toch doen opmerken dat die
fameuze Bond van zich niet list hooren
toen In Sowlet Rusland heele groepen
personen zonder vorm van proces werden
■«rechtgesteld, noch toen de bloedhond
Calles in Mexico massamoorden bevool
op onschuldige priesters, vrouwen en kln-
en het Gent socialisme, waren daar tederen.
veel In deze regeering van vlaamschha-J Waarschijnlijk rekent die Bond de ge-
ters. martelde Russennoch de vervolgde Mexl-
Sedert dien tijd heeft Anseele zich zoc caansche katholieken niet onder de men-
goed weten aan te passen aan die regee schen, en kent hij hun derhalve geen
rlngsmentalltelt, dat hij zich waardig ge
toond heeft van den openlijken steun er
de warme sympathie van al de vijander
van het vlaamsche volk.
Nooit heeft een waalsch minister zool
brutaal de rechten miskend van het
vlaamsche personeel.
-echten toe
11 tot 24 September inlichtingen
Middenbureel, Plein 13a, Kortrilk.
mulle, zit nu hier verlegen, als eea eerste
communiekant, maar ge moet het toch
weten, dat ik ga trouwen I
Men lachte niet, maar was verbaasd
Rudolf, ge beziet me alsof ge peinst
dat ik zot ben geworden, hernam Wan
nes.
't Is in 't geheel niet zot, wat ge
voornemen* zijt, maar zeer verstandig,
beweerde Rudolf. Binnen fwee maanden
trouw ik ook.
Maar Ik, die altijd wat te zeggeu
had van trouwers.
't Zijn domme menschen die maar
eens van gedacht veranderen. En wie is
de uitverkorene, Wannes?
Dat zoudt ge nooit raden... 't ls
Leontine I Zeg nu maar dat Ik een oude
zot ben... Ja, 't is Leontine. Ik heb Zlene,
toen ze tn het duin lag te sterven, beloofd
op Leontine te waken en 'k houd mijn
woord. Maar ik ben ze nu gaarne gaan
zien ook 1 Ik heb ze gevraagd of ze mijn
vrouwe wil worden. En ze heeit ja
gezegd. We verschillen wel in jaren,
maar dat gebeurt bij huwelijken meer.
bestaan,| Ze zal nooit te klagen hebben"over haar
vent.
Proficiat, Wanne» I sprak Zeger
Wlilebald Het ls een goed besluitMaar
nu moest ge nog een ander besluit ne
men, !k raad het u aan als vriend.
Zeg maar
N et meer blauwen 1
Ei, ei 1 Niet meer blauwen I Dat 1*
verdraaid veel gevraagdriep Wannes
uit.
Gi hebt land genoeg om uw trood
aan 7>ne te vervullen? AH het dat ls,
vel Leontine mag hier komen.
Ik zie ze gaarne...
Dan ls het goed en Ik wensch u ook
proficiat.
Dat is waar I
Blauwen is een gevaarlijke stle'.
Ge zoudt kunnen varen gelijk Zlene.
Als 't zoo moet zijn...
A's ge niet meer blauwt, zullen ze
u niet neer schieten. En dan blijft ge
blauwen, ge brengt Leontine ook weer in Wannes. Leontine is een beetje van u
iat ongeregeld leven
Ze zou nooit moeten meegaan
Ge zegt dat nu en ge meent het
Maar ge weet beter dan Ik, hoe het loopt
In uw vak. Ge moet dikwijl» met tweeën
zijn. Of een moef de wacht houden. En
zoo zal Leontine ln dat gevaarlijk bedrijf
zitten eer ge 'l wilt.
Ik zeg niet neen
Is er nu een geruster leven dan boe
ren? vroeg Zeger. En nooit meer 's nachts
op de baan. Volg mijn raad.
Ik doe een grooten omweg, hé! Ge-te winnen. En Leontine zal u braaf en
zult met me lachen. Ik, met mijn stoute jneerstig helpen,
allemaal.
En wanneer de bruiloft? vroeg
Rudolf.
Zoo gauw het kan. Morgen begin ik
voor de papieren te zorgen. Binnen een
Tiaand zijn we getrouwd, 'k Ben nu toch
geen. mensch meer om lang te loopen
'rijen. Ons huis staat gereed en een
beetje meer meubels zijn rap gekocht.
De mededeellng van Wannes Bare was
vel een groote verassing.
Vrouw Voorde zei, dat de brultoft op
Willebald heeft gelijk, stemde Ru- paar hoeve zou gevierd worden, niet luid-
dolf toe. Ik heb voor Ida 't pensjagen ge-1 -uchHg, maar toch gezellig en hartelijk,
laten. Laat gij het blauwen, Wannes, En ik voer Leontine en u, beloofde
voor uw vrouwtje. Rudolf.
Ik zal het doen I Wel, wel, Ik had| —Er zal veel volk komen zien voor-
noolt kunnen peinzen, dat ze dien beer in 'pelde Wannes. Maar de menschen mo-
mij zouden getemd hebben. Maar ja, als ?en babbelei zooveel ze willen. Ik heb er
't vrouwvolk er bij te pas komt 1 ''ooit om gegeven, wat er geklapt wordt.
Ge zult nu een veel beter oppas|R"telen ze over mij, ze zwijgen overeen
hebben, verzekerde Ida. Ge zit daar alspnder. Ge weet het nu wat er in mijn
een eerier in een schelp.
Ja als ge den eersten keer kwaamt,
Ida. leek ik we! opeen soort van buldog,
he? srbe ts e Wannes Bare.
Maar neen, 'k zag seffens dat ge
-en braaf harte hebt. Ge waart veel beter
dan ge er uitzaagt. En ge hebt een goed
besluit genomen.
En gij bazin Voorde, ge zegt niets,
Ik moet u wat vragen. Neemt" ge
Leontine uit medelijden, om uw ^belofte
verstokt hart is gebeurd.
Laat Leontine h'er komen, tot ge
trouwt sprak vrouw Voorde.
Mag dat? Ik ben u dankbaar.
Haal ze vanavond nog.
Gned. Ik ben er om
Wannes verliet dadelijk de hoeve. Bo
ven hem pinkten de sterren.
('t Vervolgt)