HET NOTARIEEL EN NIJVERHEIDS ANNONCENBLAD Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. iliiiMiitspriji par jaar Main vonnissen figiiiMcËien uitgeverSMSEn-VAfinESTE, Drukkerij Zondag 21" Oogst 1927. 25 Centiemen 24" Jaar. - Nr 34 GEDACHTEN IDEALEN WAT IS EEN CHRISTELIJKE SCHOOL? Vlaanderen naar'Lourdes WAARSCHUWING slechts hier endaar n huisje verdwaald ligt in i betrekking met de waardevermindö- Verzekering tegen Brand. Schadeloosstelling. ring van onzen Frank. NAKLANK DER VERRIESTFEESTEN I>E DOCHTER VAN DEN JACHTWAKER ROMAN door ül. ROU8BRUGGE INHULDIGING DER NIEUWE VLAG VAN DEN ONDERLINSEN BIJSTAND. '3olitiék Overzicht. In de Katholieke Hoogeschool. Onze Kristene Arbeidersjeugd. Mijn Gedacht Raar als blauwe honden. Minister Anseele en de Vlaamsche taalwet. Guido. Vlaanderens Bodevaart naar Rome en Assisie, Zot li ieder dan 't akkoord, hernam InStarf I2.NM. In Stlgle».p«*t 15.00 Ir. Amarlka 81 Ir. Andaro laadaa 23.80 Ir. TARIEF DER PRIJZEN I Eene Inlasschtng 0 Ir. 90 per regel 2 en 3 Inlaisch. 0 fr. 80 per regel 1 Ir. 30 p. regel 6 frank HERHAALDE ANNONCEN prijzen op aanvraag. Alle «nnoncen lijn «««rat Ie keialen en moeien legen den Donderdag noen ingeionden worden. Kleine berichten legen den Vrijdag noen. Gasthuisstraat, 16, Poperinghe Teléioon B. Poatchéck I6.B70 POPERWGHENAAR Iedere zottin kan een man krijgen, maar hem vasthouden, dat is wat anders. Een domme vrouw wil altijd de eerste Heide van haar man zijn een verstandige vrouw geefl er de voorkeur aan de laat ste te zijn. Hoe weinig vrouwen zijn verstandig genoeg te zwijgen als er niets meer te zeggeu valt. Een man is dikwijls blind voor de deugd van een vrouw voor de schoon heid van een vrouw helaas nooit. Een vrouw kan meer dan zeven dui vels, zeggen de Arabieren en ze hebben misschien geen ongelijk. Vraag aan een kleinen jongen, die een I Deze vraag, met het antwoord erbij, Is tramrlijt heelt meegemaakt, wat hij w.ir- tot U gericht, Christ-ne Vaders en Moe den wil, cn negen maal op tien zegt hij u der», die met het aanstaande rieu» man van den tram, of liever baas van schooljaar de keus moet doen van eene dentram! Dat Is voor hem het ideale school voor uw dierbaar kind. leven, ziet u, gansche dagen meerijden Laat U in dien keus door niets noch en nooit anders dan meerijden. Later zal door niemand töiavloeden, tenzij dooi hetuutilg wezen hem eerst bij denbaas» uwe eigen chrlstene gevoelens an door het vandeu tramzelvenom inlichtingen uit toekomstige goedbegrepene geluk en te zenuen. Dan gaat allicht zijn geestdrift welzijn van uw kind. fel verkoelen. Maar Intusschen blijft zijn Onthoudt en overweegt dat gij tegen- Ideaal ontvanger of watman. over uwe klnders de plaatsvervanger zijt Jonge kinderen blikken ook wel eens van God. Ze behooren toe aan God, eer- mtto. tzag en bewondering op naar kna- der en meerder dan aan U Hij heeft ze U penei meisjes die een kopken grooter geschonken en Hij zal U strenge rekening zijn dan zij zelf en die hun Ideaal zijn. Zoo over hun toekoms lg gedrag vragen Wei- lezen wij ln het moo.-blijvend werk var nu, hunne toekomsten hun gansche lever Tony Bergman, hoe de klehie Ernest fier hangen af van de opvoeding die gij hun IsaliFnni uit den Olifant hemde eer zelve gerft ten huize en deze die gij hun aandoet naast hem huiswaarts te gaan ol doet geven ter school Dieopvcediag mort de goedheid wil hebben zijn marbollen af dóór-en dóór christelijk zijn, en gij zijt te vvlnnen. verplicht uwe klnders te sturen naar eene De ouders dienen met deze geestesge- school die dweersdoor christelijk Is. steidheid der kinderen rekrnng te houden Wat Is eene dweersdoor christelijke en een weinig toezicht uit te oefenen over school die klein idealen voornamelijk waar Eene school Is christelijk, wanneer het het de keuze van kameraadjes geldt. gods tlenstlg onderwijs er niet alleen toe- gelaten, maar verplichtend Is. Eene school Is christelijk, wanneer de Jong meisje, In den leeftijd die niet den iCatechlsmusles er de eereplaats inneemt naam bakvlschje wordt aangeduid, en wanneer bovendien al de vakken van heeft het vooral gemunt op-leeschkleur- het onderwijs van christen geest door- kousen, sierlijk hoedje, onberispelijk drongen zijn wanneer het Kruisbeeld kleedje, versta wel onberispelijk kort er op de eereplaats moet hangenwanneer en diep uitgesneden Reukwaterenschoon- het werk geheiligd wordt vóór en na de heiJspceder volledtgen op de lieflijkste klas wanneer de klnders er aangewak- maoler beur ideaal. Dit ideaaltje zou dan, kerd en door de meester zelf geleid wor- allijd volgens bakvlschjes berekening, den tot de biecht en de H. Communie, de helft van den dag aan toilette besteden Eene school is Integendeel onzijdig, en de andere helft uit wandelen gaan met wanneer de leerlingen er alleenlijk mogen een rustpoos in de fijngoedbakkerij of en niet moeten bidden; wanneer ze mogen patisserie. en niet moeten de Criechlsmusles volgen; Het is zeer moeilijk zulke Ideaaltjes weg mogen en niet moeten tot de HH. Sicra- te krijgen uit de verbeelding van menig menten naderen wanneer men er alle jong meisje. godsdienstige begrippen uit de gewone School, buis en later ook vereeniglng lessen buitensluit. I moeten er naar streven een nauwkeurig Eene school Is nog christelijk, wanneer beeld van het werkelijk leven te geven, de geest der school kinderen zelf christelijk minachting In te boezemen voor het wufte, Is, wanneer de kinderen wedijveren onder vlinderachtig flirt-leven, hooge bewonde- elkander om de zoo noodlge kennis der ring voor arbeid, deugd, eer, plicht. geloofswaarheden op te doen, wanneer ze Bij de meeste jongelingen Is sport num- elkander dienen tot goede voorbeeld en mer één. Natuurlijk zijn ze in de wolken zich wederzijds aanmoedigen om het God met de Oceaanvluchten ofschoon niet in delijk en Kerkelijk gezag te erkennen en letterlijken zin zooals de vliegers zelf. Dat te eerbiedigen. ze bewondering voelen voor mannen, die In eene onzijdige school moet noodza- zulke stoute stukken uithalen Is méér dan kelijk een geest ontstaan van onafhnnke- begrijpelijk. Doch moest het eens kunnen lijkheid tegenover het Kerkelijk en P, les zijn dat een Pater Damiaan bij voorbeeld, terlijk gezag, schaamte om het geloof de apostel dermelaatscbeu, zijn aankomst opentlijk te belijden, menscheiijk opzicht meldde te Parijs, we gelooven niet dat en vreeze van door het dikwijls naderen daarvoor zooveel hoofden zouden op hol tot de HH Sacramenten de verachtingen, gaan, we gelooven niet dat het bij die den spotlust van anderen op te loopen. aankomst zoo Ltndbergh-achtig zou toe- De Chrlstene en Katholieke ouders van gaan. Poperinghe hebben Inhurnesiad gelegen Het is maar om te zeggen dat door de held genoeg om hunne klnders een dóór- jeugd wel eens de idealen met zedelijke en-dóórchristelijk onderwijs eneenedóó waarde worden voorbij gezien en in het I en-dóór christeüjkeopvoediogte verschaf donker gelaten. ilen. De prachtige uitslagen die onze katholieke onderwijsgestichten op geblee ook van taal- en wetenschappelijk onder- Vaders en moeders hebben gewoonlijk wijs, ook van vakonderwijs bekomen nog één ideaal, waarbij al bet andere van hebben, bewijzen overvloedig dat het weinig tel is, namelijk de toekomst hunner christelijk onderwijs geen beletsel is vooi kinderen. een zeer voornaam en zeer degelijk onder- - Mijn jongen moet het beter hebben, r|Cht op alle ander gebied. Integendeel, dan Ik het gehad heb 1 hoort men menig Mochten de Ouders hunne verantwoor- arbeider zeggen. de'ijkheld Indachtig zijn en het welzijr Wie zou die verzuchting van een vader- van hunne klnders. Zij die beter dan hart durven tegenspreken iemand weten wat moeite het vraagt om Nochtans ls goede broodwinning, klnders braa'engehoorzaamenwerkzaam schitterende positie, nog geen volle verze- te maken, dat ze Meesters en Meesteres kering voor levensgeluk. sen verkiezen die hun ter zijde staan ln Er zijn goederen In het leven, als ka- het uitstekend werk van eene dweersdoo rakter, moed, levensopvatting, deugd, christelijke opvoeding, welke voor bet ware levensgeluk van hooger waarde zijn. Om vruchten te winnen ts een goedeI bewerking en verzorging van den bodem noodzakelijk. In figuurlijken zin kunnen we de ouders ook zeggen dat de bodem goed moet verzorgd worden door degelijke opvoeding en dat de vrucht daar een ge volg van Is. groote Rozenkranskerk die h'r armen uitstrekt p0!is vermeld) en met de wezenlijke ge- naar de verlichte menigte.iedeue schade, en ge zult zelf de schade voor het overige moeten dragen, 't ls! Een laatste Ave-gezang, 'n lopende stilte en dl£: ons landeken uit «Credo», «Ik geloof» buizende monden Een aangenaamfêsporen eerst T- door Frans-viaanderenzingen, duizende harten juichen, en ge voelt de hetgeen men noemt de evenredige regel,1 waarschuwing afgelezen geweest onder al de missen Fabrieken en stenig-nauwe straatjes schuiven fierheid zinderen in uw ledenmaten, de fierheid stpprifi in 73ke vprzpkerinc tnporpnsat in voorbij i„ grauwe eentonigheid, en schouwen vande*n wjjjU*. K,tk 1 vermeld, JWE regel stad of naar de grot. De grot bij avondstonde i voor alle onachtzame verzekerden, die Daar moet gij bidden Een duistere hemel, niets altijd tot later de herziening hunner p0- dan watergeklater, en vóór U Maria in de nacht, ]i8Sen Uitstellen. Uitstel brengt afstel, hier bij lichtende kaarsenwacht I Dan spreekt uw hart meer daD oojt Een v00rbee!d za( dien spuwen zwarte rookwolken uit die verwarrelen in smoor boven de duizende sjouwers aan den ar beid Een pijnend vermaan voor bedevaarders uit Vlaanderen bij 't bepeinzen wat dit land was vroeger eens, en wat het nu brengt aan de wereld. De zonne springt dadelik uit zwevende wolken, en we rijden verder door de afwisseling van een Artesies landschap deinende groenigheid en gele korenvelden. Hier hangt eenzaamheid boven de vruchtbare akkers, het is de streek waar Vlaamse handen wroeten en pikken onder laaiende zonne brand om de bete brood voor geliefden. De einde loosheid van hun werkveld roept de eindelooze mate van eeuwig-lijden op Arm-Vlaanderen Maar aldra steken groenende heuvels den rug bedevaarders bij lichtende kaarsenwacht j Dan spreekt ware taal, en is uw gebed een zegening, en het doet pijn wanneer gij scheiden moet in stille eenvoud. Dit is Lourdes het genadeoord bij uitmun tendheid I Mooie streek bergtoppen met eeuwige sneeuw, maar 't schoonste van al de drievoudige kerk vol zinnebeelden, de lieve grot waar men vertroosting vindt, Jt oefeningen die zegen brengen aan de Lourdes zien en dan sterven Want wie Lourdes zag, zag de hemelweg door het leven Wie lijdt alle dagen, leert lijden in troostvolle overgeving aan Gods wilwie zwak is voelt troost Vlug vlieden de heildagen voorbij, en niets is pijnliker dan het scheiden moeten Een laatste bezoek aan alles, een laatste cffer, een laatste kruisje vragen aan Maria, bij de grot. Een node vertrekken naar 't lieve Vlaanderen, 1 omdat Vlaanderen geen Lourdes is SKALD ORTWIN. op 'n tijdje eentonigheid van verlaten bosjes als plots Parijs z'n villa's en z'n hovingen de groene matigheid koint breken, om ons dan verder te laten sporen door en naar 't land waar sap pigheid van druiven in lang-rekkende rijen groeit Het deemstert en het wordt één verlatenheid niets dan zingende riggels en 't zachte geruis van avondgebeden in de komende nacht 's Morgens 'n komiek ontwakende lach in suffe rige ogen vol vermoeidheid 'n frisheid te Bor deaux (waar koloniale reuk je tegen waait in het station) en dan weer verder Eventjes kijken we rijden door de zandige Landesgroene zeedennen, J een weelderigheid van varens waardoor purpere kladders lopen en boven 'n serene lucht Daar glimt de inkerving in de slanke dennen, I en gehangen poijes wachten op de spannende loop van het hars. Zo altijd voort door een vergetenheid waar j naaktheid, en dat van ver de moderne tekniek hoort zinderen Eindelik doemen de bergen op ronde-mas sieve ruggen vol boomengroen, wijl in vallei en effeningen maïs groeit in strepende weelderigheid. We naderenWe schuiven langs bergen (de trage regelmaat van den trein prikkelt ons ber- regel klaarder doen uitschijnen ln 1914 koapikeen huls, dat Ik tegen brand ver zeker ten beloope van mijnen koopprijs, 't zij 40 000 fr. Na den oorlog, doe ik overgaan tot herziening mijner polls en verzeker het huis ten beloope van 100.000 fr. of twee maal en half de waarde van 1914. Nadien laat Ik alles zooals de zaken staan, mij niet bekommerende met de daling van den frank. Nemen wij op een zeker oogenblik den prijs van den goud- frank cp fr. 0,20 papier. Op die basis. en sterkte ter volharding, en niemand ging naari <r41 .v Lourdes of hij is getroost geweestzou mijn huis van40 000 fr. (waarde 1914) Die waardevermindering is, Inzake ver- :ekering en voornamelijk tegen brandon- ijevallen, een belaugrij k factor dienochtans ster.de verlangen) en door valleien, de gave j door het groot aantal verzekerden ganscb klatert, verdwijnt, échuimt weer, maar in de verte: 7erwaatlOO#d WOrdt. niets dan hoofdige bergrijzigheid Eindelik toch de Pic du Ger een ogenblik I lang geduld en de stad verrijst vóór onze ogen, de Gave stroomt aan onze voeten in brede statigheid. Ten slotte de veropenbaring De Grotde Basiliek...! Heil Lourdes... Ave Maria Lourdes zien is een veropenbaring, er leven is een heiliging want andere steden kunnen mooier zijn en grootser, zij raken de zintuigen, Lourdes alléén treft de ziel Daar alléén wordt er gebeden nog in vroomheid als in een vruchtbare oasis te midden de mate- rialistiese Sahara van het moderne leven Want Lourdes leert bidden Lourdes doet bidden En wie Maria geen lof zong in eigen vaderland, wie Maria niet pintte met godsvrucht of kroonde met weesgegroetenkransjes in stille huiskring voelt de leemte smelten in het hart vol bangheid en handen worden sramgevouwen, een traan ge weend, en er wordt opnieuw gebeden in vroom heid. En wie wel bad (niet veel in geluksdagen) maar vol aandrang in diep-wee-gevoel, leert nu bidden in volharding des harten in wel en in wee En al wie jong is, en het leven ziet vlinderen voorbij, voorbij. daalt in diepten van gebed om Z'n hart te wijden aan het eenig-zuiver ideaal mensen lief te hebben als zich zelve En wie vroeger een steen zou opgenomen heb ben om naar Maria te werpen voelt z'n arm-kracht zwak worden en zijgt op de knieën om vergeving, Dit is de wonderkracht van Lourdes dat men alles vergeet, en er volmaakt gelukkig is We tr* kken naar de grotmoeie pelgrims tussen b ddende gonzing van mensen De eerste Maria groet. Zwart berookte rotswanden, boven trillende groenigheid en te midden als eeuwig-nieuw-ver schijnen de blande maagd Maria. Diep is de eerste aanblik, roerend het eerste opzien, dan wordt htt hart broos Men voelt zich zwak, maar boven voelt ge zweven de zegende kracht van Maria. Zorgvolle ziekendragers i komen en ga m met de zieken gelukkige gezich ten vervormd door lijden en uitputting, nu stralend van geluk en hoop, rret smekende ogen Een hartaargrijpeiid schouwspel Eén smekend gebed van zieken en gez nden. Dit is de eerste aenblïk te Lourdes 'n inwijding in de stille Maria-godsvrucht. We trekken met de stroom der vo'ksmassa naar 't voorplein der Rozenkrans kerk Daar rijen en nog rijen zieken liggende of zittende wachten op de zegening van net Aller heiligste Sakrament DEERLIJK Hoevele polissen zijn er niet die vóór Jen oorlog opgemaakt werden, en sedert Hen, aan herziening niet meer onderwor pen werden Ongetwijfeld blijven zij verborgen ln een hoeksken van de kastusschen andere te bewaren papleren en de verzekerde, ;en ai te groot vertrouwen stellende op deVerzekeringsmaatschappij zelve, denkt lat hij, mits het regelmatig betalen der premiéa, tegen alle schade en verlies, in ;eval van ramp, volkómen gewaarborgd is. ledereen acht het geraadzaam en voor zichtig eene verzekering tegen brand op zijne roerende en onroerende goederen ran te gaan 't is de noodzakelijke voor zorg die eik hoofd van een huisgezin, bewust van het belang zijner familie moet nemen. Men richt zich tot een sterke Maatschappijmen doet aan den agent de noodige verklaringen rakende de ge- waarbergde gebouwen eu voorwerpen waarop de verzekering moet slaan, eene approxlematieve schatting, en... men ;enkt dat de opgemaakte polls eens voor goed of ten minste voor een groot getal j »ren alle hoegenaamde schaden zal dek ken voortspruitende uit mogelijke rampen. Onbezorgd en vrij van alle vrees, let men er Jan niet meer op hoeveel elke dag ons helaas 1 het tastbaar en werkelijk bev/ijs der waardevermi adering van pa- pisrgeld levert I Door de rewoonte van het alle aagsch leven, verliest men uit het oog dat de frank van 1927 dezelfde waarde niet meer heeft als de frank van 19-14 en, hoewel men steeds hoogere en noogere prijzen In den aankoop van voor werpen van 't alledaagsch gebruik moet oetalen, vergeet men de gewaarborgde sommen In de vroeger aangegane verze kering te doen verhoogen en ze door her verzekering te doen aanpassen met de huidige werkelijke waarde der gebouwen en voorwerpen waarop de verzekering dragen moet. En, dit ts, dunkt mij, eene De kleingeestige tegenwerking ten ir ijt len rekening houdende met de ongunstige Zoo we diep nadenken over toekomst weergesteldheid,mogende Verriestfeesten en positie onzer kinderen, dan moeten we van Zondag j.i. 14 dezer, welgeslaagd ten slotte de stoffelijke bekommering op heeten. zij schuiven en terug gaan naar eender Het Gouwbestuur van het KV NV. eerste vragen uit onze leerjaren waar- tak W.-VI. dat op het laatste uur een op- toe is de mensch geschapen roep richtte tot alle Vlamingen om ze Daar hebt ge onmiddellijk het te berel- tuchtvol van de Verriestfeesten af te hou- ken Ideaal vast. voorwendende als reden dat het Verriest- comifé het Alg. Kath. Vlaamsch Studen tenverbond met zorg zou geweerd hebben Het Ideaal, zoo heb ik ergens gelezen, om zijne Vlaamscbe Nationalistische 1» als een vuurtoren, die In donkeren nacht overtuiging, heeft zich argeloos la'en de schepelingen tot wegwijzer dient. Zoo beetnemen door barre leugens en valsche zendt het Ideaal over ons leven zijn licht geruchten, evenals menig andere door uit tot richtsnoer van onze daden. dorpgenooten zelf lichtzinnig rondgevent. Is het nu de tijd riet om bij ons zelven, Het Verriestkomiteit is In 't bezit van de om bij onze kinderen het levensideaal hoog door de belanghebbenden geschreven be te houden. wijzen dat het Alg. Kath VI. Studenten ln onzen tijd staat het stoffelijk al zeer verbond dat eerst zijne toetreding tot de op den voorgrond. Vroeger was dat wel- Verriestfeesten zond, zich naderhand uit licht ook zoo, maar leder weet dat best EIGEN BEWEGINGheeftteruggetrokken over zijn eigen tijd Maar voor dezen tijd en dat de op plakschrlfien ve melde valter toch niet aan te twijfelen. Daai-jHoogstudenl-sp eker Z CH ZELF heeft voorvoelen wij allen te zeer den strijd opgezegd Dat is de eenige zuivere waar om het leven, scherp, zonder verpoozlng held, al het andere is verleugende klets- Laten wij nochtans den moed er In hou- prast 1 Zooals het Verriestkomiteit dit den, laten wij ons ideaal hoog houden, huldebetoon van meet af aan opvatte, met ander wooiden laten wij in heel ons ''ebben deze Verriestfeesten gestaan In leven ons de les spellen door ons geweten, het teeken van DIE Vlaamsche Beweging G. v. A. waaraan Hugo Verrlest zelf het groolzte eel van zijn leven heeft gewijd en geof- Leest en verspreidt De Poperinghenaar Het Verriestkomiteit. Rondom 'n krans van biddende mensen tegen groote leemte die vele verzekerden dienen d^t^at aan Ie vullen. Doet dus, gij allen, eigen- ongeduldig verlangenHier wordt het hart I üHrsiVfin rosrC'.OC OIonroerende gO0Q6rCD, vermorzeld I uwe verzekering herzien, want het aan- E n smekende wachtende stilte valt boven de|passen rfer polissen met de huidige Waaf Skfna'ziX, enL midT'n'dleLegend^doods-1devermindering aller voederen is thans heid het herhalend smeekgeroep om erbarming. I VOOf alle verzekerden eene ware noodza- De lucht schreidt van de smeekbeden die de I kelijkheld. En waarom Wij Zullen trach- menigte achterna roept, tranen blinken op wangen ten dtZOO kl ar mogelijk uiteen te leggen van duizenden Heer. hij dien gij bemint is ziek Heer, maak dat ik hore, maak dat ik zie, maak dat ik wandel En zieken beven van ipannend verlangen, en de menigte vervolgt de gouden zegening En wie jong is moet snikken, en wie oud is ge worden en verhard door het leven verduikt zijn maagdelike handen En eindelik weergalmt de smekende kreet over de heiligdommen Heer, zegen ons Vaderland Weieven met Goden denken op Vlaanderen ons Vaderland waar armoe en tweedracht heerst hoge mate Dan daalt na 't schreiend en herhalend hulpge roep 'n laatste zegening over t»l de buigende hoef den en Kristus Koning treedt weer zijn tempel binnen De H. Sakramentsprocessie is het hartaangrij pendste van al wat Lourdes de zielen schenkt, gelukkig hij die wenen kan in stilte en in geloof Mengels. erk vanDe Poperinohenaar» 331 Wannes Bare vertelde op de hoeve van zijn bezoek aan de gevangenis. Melr;donk komt dan tochtotlnkeer, zei Ida. Als 't blijft duren, bromde Wanne». 't Is meer gebeu-d, sprak Rudoli. Ja, ja, maar Ik ben niet llchtgeloo- vig. Tone Vekier zat ln 't kot te weenen en te bidden, toen hij gestolen had. O, hij was zoo braaf geworden. Ze hebben er om zijn straf verminderd. En toen hij twee weken vrij wa», brak bij binnen bij boer Odiels en sloeg den ouden baas ln doling om meer te kunnen rooven. Tone Is in den bak gestorven, en voorzeker deemoedig. Ik neem aan, dat Melredonk het nu meent, maar zoo'n karakter ver valt weer gauw in het kwaad. En boven dien, hij zit misschien voor twintig jaar vast. Hij beeft Leontine's toestand willen regelen en ge moet daarin zijn goeden wil erkennen, merkte Wlilebald op. Maar '1 is thans niet meer noodlg. Vrouw Voorde was naar Leontine en wat later kwam ze thuis. Ze vertelde dat de zieke nog In denzelfden toestand ver keerde De dokter had hoop, maar kon nog geen uitspraak doen. Tegen den avond reed Hugo Wlilebald met ztin gerij het er! op. Hij trad binnen met eeri korf. Hce I* het met Leontine vroeg hi dadelijk na de begroeting. Vrouw Voorde antwoordde hem. Mijn vrouw heelt hier verkloekende middelen voor haar meegegeven, hernam Hugo. Uw vrouw herhaalde de vader verbaas4. Ja Ze weet alles van Wannes. Deze zat nog op de hóeve en knikte. Ja, zei hij, ik kwam uw vrouw tegen en Ik kon me niet Inhouden haar eens de watrheid te zeggen. Ik heb een stoute mulle, ge weet het. Ge hebt wel gedasn, sprak Hugo En Ik geloof dat mijn vrruw cr geheel door veranderen zal. Ze heeft een gewei dlge les gehad. Als Leontine nu maar geneest. Ze is van taai ras, zei Wannes. Ik ga ook nog eens ginder zien. En ik zal er maar overnachten ook. ik heb Ziene be loofd op Leontine te letten en mijn woord breek Ik niet. Hij stak een nieuwe pijp op en vertrok Den volgenden dag was Leontine wat beter. Ze geraakt er door, zei de dokter Ja, ze is taai, sprak Wannes. Den zelfden dag verspreidde zich het nieuws, dat de jonker In Frankrijk over leden was tengevolge van het jachton geval. Rudolf kende de waarheid, maar hij sprak er niet over. De baron had hem veracht en gehoond, zelfs op zijn geliefde geschimpt, toen Rudolf den jonker aankloeg. Maar Rudolf Voorde>ildegeen wraak. Gij leeft ln eene vermeende en valsche zekerheid, gij die uwe polissen sedert vele jaren niet hebt doen wijzigen. Onze frank is op verschrikkelijke wijze gedaald alle prijzen zijn verhoogd uwe p dissen zijn anen niet, want aller hart te Lourdes ligt op de ^gedeeltelijk vervallenVOOI de volgende en klare reden dat, in geval van ramp, het bedrag der schadeloosstelling, welk !e Verzekering u betalen zou, zou bere kend worden door vergelijking tusschen de waarde der verzekerde gebouwen of voorwerpen, vóór de ramp, met de waarde van hetgeen er nog onmiddelljk zou over blijven. Komen de door de assurantie verzekerde voorwerpen cf gebouwen gansch te verdwijnen, dan Is de verzeke ring u verschuldigd enkel en alleen de waarde ln dt polis vermeld,'tit te zeggen jeide verzekerde som op dewelke gij jaar- We gaan de stad in Lourdes leeft van Maria godsvrucht niets dan kijkende winkels vol godsdienstige artikeltjes en hotels met transe netheid. Het is geen kunstig stadje, de tram snokt door de straten vol glazen vitrienen één winkel, dit is de stad nu En 's avonds naar de fakkeltocht De avond valt, het volk dromt naar de grot waar duizende kaai sjes flikkeren d'r stroomt de Gave in statigheid voort. De processie gaat in beweging, de duizende lichtjes trillen, het Ave Maria wordt in alle talen aangeheven en weldra niets meer dan Ave Maria, refrein, en rijzende gloed van kaarsjesge- flikker. De stoet trekt vooit, stijgt naar de Basiliek, daalt, kronkelt om eindelik te komen voor de ten beloope van ongeveer 200 000 tr., t zij 5 maal de waarde 1914 moeten ver zekerd woiden om met de muntdeprecia- tie in evenredigheid te zijn. Opeens wordt mijnhuisgan8ch vernield :de verzekeraar zal mij betalen de waarde in mijn polis ermeld, op dewelke ik regelmatig pre- mlén betaald htb, en niet» meervoor bet overige ben Ik mijn eigen verzekeraar gebleven. Waarschijnlijk zal ik ter herop richting van het gebouw, 5 maal meer franken (papiergeld) moeten besteden dan Ik er gestort heb in 1914 om er van eigenaar te worden. Die cijfers zijn na tuurlijk approxlematief en in feite zal de evenredigheid altijd zoo nauwkeurig niet zijn maar begrijpt men nu de groote verwaarloozing in het verzuimen van her verzekering en de schadelijke gevolgen die er uit spruiten Indien mijn huis nu gedeeltelijk wordt vernield, en de actueele schade op 40 000 fr. beloopt, zal de verzekering mij de ge heelheid der geledene schade storten In het geheel niet, ik zal eene vergoeding van 20.000 fr. krijgen. Hier ook ben ik voor bet overige, 't zij de helft, mijn eigen verzekeraar gebleven. Men vergoedt mij in evenredigheid van het verklaard bedrag met de werkelijke geledene schade. Een ander voorbeeldIk koop voor 50.000 fr. meubelen en ik verzeker ze voor 3/5 der waarde, hetzij 30 000 fr. de schade na de ramp beloopt op 3/5 van de totale waarde of 30.000 fr. De verze keraar zal mij betalen 3/5 van 30 000 fr., t zij 18 000 fr. ik zal zelf 't verlies van het overige, 2/5 van 30 000 Ir., 't zij 20 000fr moeten dragen. GEVOLGTREKKING Eene hergelijk stelling der polissen met de waardever mindering van het geld moet gedaan worden. Doet dus allenuweoude polissen herzien. Gij zult eene aanvullende premie van verhooging moeten betalen. Doch, door de aangebrachte wijziging, zult gij ten minste voortaan tegen mogelijke rampen, in den waren zin van 't woord, verzekerd worden. Dat dit worde nagevolgd. Destijds werd in het Parlement, bij de bespreking van de wet tot oprichting van In de drie parochiale kerken van Poperinghe ls Zondag laatst de volgende.de Spoorwegmaatschappij, uitdrukkelijk bepaald dat de bestuurlijke taaldienst in werking zou blijven, wat de taalaangele- Wij vermanen onze parochianen 1° dat het verboden ls, op zware zonde, deel te nemen aan protestantsche gods dienstoefeningen, alsook protestanlsche bijbels te lezen 2° dat de Ouders die toelaten aan hunne klnders protestansche godsdienstoefenin-1 naleeft' en^"\^Tmsche""bedïëndëTzondBr gen bij te wonen, zich grootelijks plichtlg maken voor God S vaJde Hoofdrad W!te Srorincïe 3» dat alwle zich laat inlijven bij eere protestantsche sekte in den kerkelijken ban verzonden worden, nu is het aan den [genheden betreft in de Maatschappij. Nu dat de Nationale Maatschappij de [bestuurlijke taalwet niet eens behoorlijk is, krachtens de wetten van de H Kerk. De Bisschoppen van Belgie zijn te Me- cheien bijeengekomen en hebben ver- schillige benoemingen gedaan van leera ren ter Leuvensche Hoogeschool. Dit jaar komen er nogeent nteuwe Vlaamsche leergangen bij. Het leerpro gramma, de inschrijvlngsbulletijns en de certificaten zullen voortaan in beide landstalen gesteld en gedrukt worden. Zoo gaat het stilaan maar zeker tot de vollediging van al de Vlaamsche leergan gen naast de Fransche, zoodat de Vlaam sche student weldra |n de mogelijkheid zal zijn zijne studie volledig ln het Vlaamsch te doen, zooals de Waalsche student dit thans in het Fransch kan. Dan eerst zullen onze Vlaamsche Katho lieke Studenten volledig te huis zijn ln de Katholieke Hoogeschool die, zooals Mgr. Kardinaal van Roey het zegde, gesteund en onderhouden is met het geld van alle Katholieke Belgen, zoo Vlamingen als Walen. lijks uwe premie betaald hebt. Wanneer nu, uit de schatting der schade blijkt dat de waarde der verzekerde voorwerpen of gebouwen, op het oogenblik der ramp de verzekerde som overtrof, dan blijft gij, /erzekerde, uw eigen verzekeraar, voor de meerdere waarde, t.t z. dat gij als dus danig, uw gefivenredlgd deel In de schade moet dragen (art. 21, wet van 11-6 -1874) Zijn de zerzekerde voorwerpen slechts gedeeltelijk vernield, dan zult gi) eene vergoeding trekken in evenredigheid met de verzekerde som (t.t z. met de »nm ln de Als grootmoeder trouwde, ik weet nitt welk jaar, dan ging het heel anders, ik zeg het voorwaar. Wie kent het liedje van grootmoeder niet Dat het ln grootmoeders tijd heel anders ging, dat weet ook ieder mensch die tot de jaren van verstand gekomen is. 't Valt mij ln hoe ik op een Zondag namiddag toen ik nog een kleine jongen wa», met grootmoeder wandelen ging t was ln 't herte van den zomer en dat, dorstig geworden van stof en hitte, wij binnen trokken In een landsche her berg van den ouden stempel, 't Was er frlsch. Daar zaten eenige dorpelingen rusiig een partijtje te kaarten. Mijn oog vlei op een plakkaat dat aan den muur hong en waarop de volgende verzen gedrukt stonden, ('k Heb ze na dien door den zoon van den huize, een schoolmakker doen afschrijven en be waard). De dronkaard krijgt hier geen drank, de vloeker gaat hier zijnen gang die hier wil vechten of wil kijven, zal men algauw de deur uitdrijven. Nochtans verkoop ik geerne drank, in goed plezier, in schoon gezang Maar hier ook zit gij voor uw geld, en gij geen slechten praat vertelt. Als de policteklokke slaat, is 't tijd dat gij naar huis toe gaat, want tater tapt men hier niet meer, noch voor een boer, noch voor een heer Dat reglement ls uit onze Vlaamsche herbergen verdwenen en terzelvertijde de gezonde leute, om plaats te maken voor a< te groote toegevendheid vanwege baas of bazin, aan zuiperij en rumoer en de rest, Gaat het daarom beter Ia dien tijd moesten de menschen hard werken en de Zondag was waarlijk een rustdag. Velokoersen, duivenspel, dans partijen met nog vee! andere moderne dingen, hebben het Zondagleven omge keerd. De drang naar genot ls onverzade- lijk geworden. De menschen winnen nu meer geld en 't moet op. Gaat het daarom beter Een kijkje op de Markt, na den Sioet. Op de kioik voeren de schoolkinderen gelegenheidsliederen uit. Voor de kiosk, ln 't midden, staat de nieuwe prachtige Vlag. Minister van op eigen verantwoordelijk heid In te grijpen. Maar nu ook weigert Minister Anseele die verantwoordelijkheid te dragen. «De Standaard» heeft M. Anseele daarop gewezen en een hevige pennentwist 1» ontstaan tusschen M. An seele en De Standaard Hoe meer MAnseele praat, hoe meer hij er zich ln klapt. Bladen van verschil lende denkwijze zijn het met De Stan daard eens. Er is een bestuurlijke taalwet en zij moet toegepast worden. Er werd er eene onregelmatigheid begaan, wie ook de verantwoordelijke persoon moge zijn, die fout moet hersteld worden. Zelfs een Minister, al weze hij de Socialist Anseele, staat boven de wet niet. Een weekblad dat Liberaal is en het niet wil toonen, dat vlaamschhatend is en het niet durft gebaren, dat blad moei wel moeite hebben om ln Vlaanderen zijn ge lijke te vinden. Soort zoekt soort, zegt het spreekwoord, en spreekwoorden bevatten gewoonlijk zulke groote waarheden. En als dat blad nu begoest is om zon der eigen verantwoordelijkheid eens de Vlamingen een fermen klap op de ooren te geven (zoo meent het. ten minste) dan ...neemt hetDe Nieuwe Gizetin de eene redden uit den poel der ongodsdienstigheid hand en eeDe gchaar in de andere en klaar en onzedelijkheid waarnaar het door on- hs Keei gunstige omstandigheden gedreven werd. Oe Nieuwe Gazet (D. N. G.) is ook De hoofdman of generaal van geheel jeen hlad dat eenig is ln zijn soort. Het Is de jeugdbeweging in ons land ls den een Antwerpsch liberaal Vlaamsch maar Eerw. Heer Cardijn. Er bestaat eene I viaamschhatend blad. De opstellers ervan Vlaamsche en eene Waalsche afdeellng, I zijn regelmatig met de nachtmerrie bere- zoo voor jongelingen als voor meisjes. den en droomen woest en wild alt zij in Onze arbeidersjeugd-beweging Is reeds [deQ dagt ai ware bet maar een oogenblik, over het geheele land voorbeeldig Inge richt Al te zamen, meisjes en jóngens, n er reeds 40 duizend ingelijfd. Alhoewel verbonden aan de Christene Arbeidersinrichtlngen heeft elke bond der K.A.J. zijn afzonderlijk bestuur met eigen reglement en eigen potje te koken. D;zeweek hield de Vlaamsche afdee- Wat hoort men toch klachten over de eugd 1 E;nlge zijn gegrond en waar, an dere zijn het min. De jeugd ls veel veranderd, de jeugd is meer verkwistend, de jeugd ls dit en de eugd Is dat. Ouders klagen er over dat aan de jeugd veel te veel gemak gegeven wordt om in dans- en drinkpartijen hun zuurgewon nen geld te verteren. Ouders klagen ook zij noodgedwongen hunne kinders fabriek of werkhuis moeten laten gaan werken, veelal in 't Fransche en dat deze zoo gemakkelijk hunne bewaking ontduiken. Men klaagt over de houding van de arbeidersjeugd die per spoor naar hun werk moeten gaan. Al spiegelen deze zich nogal dikwijls naar hetgeen zij door ouderen zien doen, toch valt er op hun gedrag soms het een en het ander te zeg gen. Ja, klagen, altijd klagen... Maar dat brengt toch zoo weinig aarde aan den dijk. Wie kan het verhelpen dat deze die thans de jeugd uitmaken het slachtoffer zijn van de verwildering van zeden die met den oorlog medegekomen is. Wie kan het verhelpen dat de economi sche voorwaarden van duren tijd, werk- gebrek, enz. de oorzaak zijn dat vele jon ge lieden, mannen en vrouwen geen voldoende werkgelegenheden vinden ter plaats om een deftig loon kunnen verdie nen onder het oog van vader en moeder Dat ls nu zoo en dat kan niet verandeid zijn. Ea toch moet er naar middels uitge zien worden om Jaar verbetering ln te brengen. Wat kan veranderd zijn, dat moet gedaan zijn. Wanneer de jeugd al zoo aan haar zelf overgelaten is, zonder leiding, zonder steun, te midden duizen den gevaren die jouge lieden veelal zelf niet beseffen, dan dringt de noodzakelijk heid zich op de jeugd te organiseeren Het doel der Kristene Arbeidersjeugd (K.A.J.) Is de jongelingen samen te bren gen en ze op te lelden in eer deugd, met verstand en manieren, tot deftige,eerlijke, christene leden der samenleving waar over ouder» en medemenschen mogen fier gaan. Het zal misschien niet ten onnutte zijn eens te vernemen wat er zooal in die richting gedaan werd om onze jeugd ie Een Verrassing. Zijn strijd was niet ingegeven door haat. I lukklger was, dan toen hij in 't jachtwa- L'efde voor zijn volk dreef hem... I kershuls woonde.. Het lijk van den jonker werd naar het kasteel gebracht. De begrafenis bracht een heele drukte. Er waren veel voorname Heden. Gewillig stapten ook de pachters mee en allen die voordeel hadden van heil Eenige weken waren voorbij gegaan, kasteel. |En Leontine mocht weer bulten. Door de De waarheid drong door. Kales was 1 goede verpleging en de verkloekende mld niet ver af. Men vernam hoede jonker delen zag ze er thans veel beter uit dan gestorven wa». Doch voor zoogenaamdel voor haar ziekte, voorname families wordt zulks doodl Maar nu stond Wannes Bare voor zijn gezwegen. I moeilijkste taak. Leontine kon niet alleen Wel merkte men op, dat de baron in I In de hut blijven. Ze zou er spoedig weer enkele dagen verouderd was. laan allerlei verlokking bloot staan. Welkeen leven heeft die man, zeil Bazin Voorde zou haar wel als meid Rudolf's avonds tot Wlilebald. Altijd I aannemen. Maar Wannes begreep wel, willen heerschen door strengheid en ge-lat er geen nieuwe dienstbode op de weid. Hij heeft geen vrienden. Wel zijn [hoeve noodlg was. 't W.is of hij zijn taak er veel menschen die hem moeten ontzien op anderen schudden zou. maar geen die hem beminnen of waarlijk Wannes doolde nu veel door de duinen, achlen. De baron wekt vrees. Eo in zijn I Mij liep te denken, te wikken en te wegen, positie kan hij zoo veel goed» doen, zoo|Hij ontliep de menschen. En In deze da- veel zegen verspreiden en zoo veel liefde gen blauwe hij niet. winnen. O, dat de grooten, de hoog ge-1 Zekeren avond kwam hij op de hoeve stelden ln Vlaanderen wilden I Nu zit de van vrouw Voorde, rijke baron eenzaam ln zijn kasteel. En| Zeger Wlilebald vertelde hem, dat hij niemand, die hem troost, die zijn leed een huisje had gekocht tegen het duin en helpt meedragen. De arme Leontine, In [daar ging wonenen wat boeren. Hij had haar ongeluk, ondervindt meer llefdedan niet veel nooJig om te leven. Ei was voor hij, zij in haar schamele hut. hem wel een plaats op de boerderij of bij [Hugote Veurne, maar Zeger wilde een Leontine nam in beterschap toe. En op] vrij nian blijven, zoolang hij sterk en zekeren middag kwamen Hugo Wlilebald [gezond was. en zijn vrouw haar bezoeken. Ja, ook bij Ge hebt groot gelijk, zei Wannes, de jonge vrouw was de hoovaatdij ge-1 Ge hebt brave kinderenen ge krijgt ook broken, toen zij schrok voor de gevolgen [een doorbraven schoonzoon, maar bij van haar zelfzucht en eigenwaan. [kinderen Inwonen en niets meer doen, Ieder verheugde er zich over. En Zeger [wel, 't is of ge zit te wachten tot Pietje de Willebald verklaarde dat hij nu veel ge-dood komt. Eu ik zal nu geen baron meer naar de oogen moeten zien 1 Er Is een nieuwe jachtwaker aange steld, vertelde Wannes. Chlel Vreeze, ge kent hem wel. Een geweldige pensjager is hij ge weest. Ik heb hem dikwij'.s achter de veeren gezeten. De beste pensjagers worden de slechtste jachtwakers, slecht voorde an dere pensjagers, wil Ik zeggen. De baron weet wel wat hij doet. En de dood van zijn zoon heeft hem niet veranderd. Hard als arduin. Het chagrijn ligt op zijn aangez'chte. Er was even stilte Wannes Bare scheen niet in zijn gewonen doen. Wel, zei hij, ik heb ook groot nieuws. Gr zult wel met mij lachen. M'n ziele, Ik ben een beetje verlegen nu. Word ik niet rood Wannes trachtte te lachen, maar het ging niet van harte. Ik heb altijd op 't vrouwvolk zitten schimpen, vervolgde hij. Maar wat zou de wereld zijn zonder vrouwen... Ze zou niet lang meer schertste Rudolf. 't Is dat niet, wat ik wil zeggen Ik heb hier gezien hoe goed vrouwen zijn. De bazin is als een moeder geweest voor Leontine. Zlene zal In den Hemel voor u lezen, 'n Peioze toch, dat ze ia den Hemel is. De sloote Is wel al blauwen gestorven, maar 'k geloove niet dat Ons Heere zoo streng ls op 'i blauwen als de wet.. Wat is nu uw nieuw» vroeg Zeger. Durft ge het niet te zeggen op die afgrijzelijke activisten gedacht hebben en op de mogelijkheid dat die monsters den zoeten Vadergrond onder hunne hielen zouden kunnen pletten. Of die menschen te beklagen zijn En Vaderlandsch dat ze zijn 1 Over kort gaf De Nieuwe Gazet de vreemdelln- ..gen voor raad niet naar Brugge te gaan Hog der Melsjes-Kristene Arbeidersjeugd omdat het stadsbestuur aldaar de straat- een eerste kongres te Brussel, 't Was een j namen eentalig Vlaamsch gemaakt heeft, ongehoorde bijval. 2700 leden zijn aan-1 Peins eens hoe schrikkelijk dat is voor de weziggeweest. [vreemdelingen, Vlaamsche straatnamen Te La Louvlere hielden de Waalsche hQ Vlaanderen te moeten lezen 1 Tot nu ongens hun jaariijksche studieweek 400 toe is het bij die felle Vaderlanders nog deden er mede. nooit in het gedacht gekomen van te Luik Van 3 tot 7 Oogst waren het studie-|0f fe Charleroi of geheel het Walenland dagen voor de Waalsche meisjes: 230|door Vlaamsche straatnamen te vragen leerden hoe ze strijden moeten. voor hunne duizende taal- en landgenoo- Van 7 tot 10 Oogst volgden 200 Vlaam-|te[li de Vlamingen, die ln Walenland sche werkmeisjes de leergangen hunner wonen. studieweek Ook vindt het er geen graten in dat in Te Antwerpen hielden de Vlaamsche Zwitserland, datdrietaligi», in het Duitsch ongeus eene eerste studieweek en 280 gedeelte de namen in het Duisch alleen deelnemers waren er uit al de gewesten |Z(jD) |n het Fransch gedeelte In he! Fransch van het Vlaamsche land. |?D alleen In het Italiaansch ln het Ita- En als men de verslagen van al dle|uaansch gedeelte. Of gaan er miisrhien bijeenkomsten overleest, dan Is men ge-[nooit geen vreemde reizigers naar Zwit- troffen door den ernst die er van uitgaat. Iserland De fransklljonsche Vlamingen Men heeft er van iets anders gesproken [gevoelen dat de grond van onder hunne dan van sport, dan van kleedjes en haar-[voeten begint weg te gaan. Zij spannen tooi '1 Is jammer dat de ouders die flinke [hunne laatste krachten ln om in Vlaande- voordrachten niet hoeren, of die gezonde j reD toch een Fransch uitzicht febehouden, besprekingen niet kunnen volgen, zij zou-1 Maar zelfs dien troost zal aan onze libe den er niet weinig fier op gaan dat hun|raie franskiljons ontzegd worden. De tijd Wtid toebehoort tot de keurbende die de|Daakt spoedig dat de Vlaming stamfler- inrichting Kristene Arbelderjeugd vormt. Iheid jenoeg zal hebben om zich zelf te Binnen kort zullen de Bisschoppen van [tyn en 0m Viaming en Vlaamsch te zijn Belgie eenen brief uitgeven over het ln-[van g0p tot teen, Inwendig en ook uitwen ichten der chrlstene jeugd van ons land.jd|_ j0t groot spijt en verdriet van De Ouders, aan U die klnders hebt welke]Nieuwe- en de andere Gazetten, uit de schooljaren zijn, mogen wij U wel-[ gemeend een goeden raad geven? LaaG De fameuze Bond. uwe klnders inschrijven bij de Kajofters| De Bond voor de Rechten van den (K.AJ Daar zullen zij vele uren over- Mensch heeft een telegram aan gouver- brengen in gezellig samenzijn met deftigeeur Fuller gezonden, waarin hij een ongens van hunnen ouderdom. In eer en deugd zullen zij zich vermaken. Zij zullen er op tijd en stond aan hunne chrlstene en hunne maatschappelijke plichten herin nerd worden. Aan nieuwe ziekten moeten nieuwe remedies aangepast worden De vereni ging der jeugd bij de Kajotters is een beste middel om uwe kinders goed en beroep op hem doet zijn beslultte herzien, tlvorens het onherstelbare geschied Is. Het telegram Is geteekend door den voor zitter van den bond, namens 140.000 leden. Emlle Loubet, gewezen president der Fransche republiek, heeft een telegram aan gouverneur Fuller gezonden, waarin hij zegtIk doe een ernstig beroep op U deftig te houden en ze aan uwe liefde en I<en gunste van Sicco en Vanzetti. uwe genegenheid te bewaren. Wanneer de regeering Jaspar aan het bewind kwam werd er geprotesteerd te gen het behoud van Huysmans en Aiseele] In de regeering. Deze twee Vlamingen, vertegenwoordigers van het Antwerpsch Zonder de daad van den Bond voor de Rechten van den Mensch te gispen, moe ten we toch doen opmerken dat die fameuze Bond van zich niet list hooren toen In Sowlet Rusland heele groepen personen zonder vorm van proces werden ■«rechtgesteld, noch toen de bloedhond Calles in Mexico massamoorden bevool op onschuldige priesters, vrouwen en kln- en het Gent socialisme, waren daar tederen. veel In deze regeering van vlaamschha-J Waarschijnlijk rekent die Bond de ge- ters. martelde Russennoch de vervolgde Mexl- Sedert dien tijd heeft Anseele zich zoc caansche katholieken niet onder de men- goed weten aan te passen aan die regee schen, en kent hij hun derhalve geen rlngsmentalltelt, dat hij zich waardig ge toond heeft van den openlijken steun er de warme sympathie van al de vijander van het vlaamsche volk. Nooit heeft een waalsch minister zool brutaal de rechten miskend van het vlaamsche personeel. -echten toe 11 tot 24 September inlichtingen Middenbureel, Plein 13a, Kortrilk. mulle, zit nu hier verlegen, als eea eerste communiekant, maar ge moet het toch weten, dat ik ga trouwen I Men lachte niet, maar was verbaasd Rudolf, ge beziet me alsof ge peinst dat ik zot ben geworden, hernam Wan nes. 't Is in 't geheel niet zot, wat ge voornemen* zijt, maar zeer verstandig, beweerde Rudolf. Binnen fwee maanden trouw ik ook. Maar Ik, die altijd wat te zeggeu had van trouwers. 't Zijn domme menschen die maar eens van gedacht veranderen. En wie is de uitverkorene, Wannes? Dat zoudt ge nooit raden... 't ls Leontine I Zeg nu maar dat Ik een oude zot ben... Ja, 't is Leontine. Ik heb Zlene, toen ze tn het duin lag te sterven, beloofd op Leontine te waken en 'k houd mijn woord. Maar ik ben ze nu gaarne gaan zien ook 1 Ik heb ze gevraagd of ze mijn vrouwe wil worden. En ze heeit ja gezegd. We verschillen wel in jaren, maar dat gebeurt bij huwelijken meer. bestaan,| Ze zal nooit te klagen hebben"over haar vent. Proficiat, Wanne» I sprak Zeger Wlilebald Het ls een goed besluitMaar nu moest ge nog een ander besluit ne men, !k raad het u aan als vriend. Zeg maar N et meer blauwen 1 Ei, ei 1 Niet meer blauwen I Dat 1* verdraaid veel gevraagdriep Wannes uit. Gi hebt land genoeg om uw trood aan 7>ne te vervullen? AH het dat ls, vel Leontine mag hier komen. Ik zie ze gaarne... Dan ls het goed en Ik wensch u ook proficiat. Dat is waar I Blauwen is een gevaarlijke stle'. Ge zoudt kunnen varen gelijk Zlene. Als 't zoo moet zijn... A's ge niet meer blauwt, zullen ze u niet neer schieten. En dan blijft ge blauwen, ge brengt Leontine ook weer in Wannes. Leontine is een beetje van u iat ongeregeld leven Ze zou nooit moeten meegaan Ge zegt dat nu en ge meent het Maar ge weet beter dan Ik, hoe het loopt In uw vak. Ge moet dikwijl» met tweeën zijn. Of een moef de wacht houden. En zoo zal Leontine ln dat gevaarlijk bedrijf zitten eer ge 'l wilt. Ik zeg niet neen Is er nu een geruster leven dan boe ren? vroeg Zeger. En nooit meer 's nachts op de baan. Volg mijn raad. Ik doe een grooten omweg, hé! Ge-te winnen. En Leontine zal u braaf en zult met me lachen. Ik, met mijn stoute jneerstig helpen, allemaal. En wanneer de bruiloft? vroeg Rudolf. Zoo gauw het kan. Morgen begin ik voor de papieren te zorgen. Binnen een Tiaand zijn we getrouwd, 'k Ben nu toch geen. mensch meer om lang te loopen 'rijen. Ons huis staat gereed en een beetje meer meubels zijn rap gekocht. De mededeellng van Wannes Bare was vel een groote verassing. Vrouw Voorde zei, dat de brultoft op Willebald heeft gelijk, stemde Ru- paar hoeve zou gevierd worden, niet luid- dolf toe. Ik heb voor Ida 't pensjagen ge-1 -uchHg, maar toch gezellig en hartelijk, laten. Laat gij het blauwen, Wannes, En ik voer Leontine en u, beloofde voor uw vrouwtje. Rudolf. Ik zal het doen I Wel, wel, Ik had| —Er zal veel volk komen zien voor- noolt kunnen peinzen, dat ze dien beer in 'pelde Wannes. Maar de menschen mo- mij zouden getemd hebben. Maar ja, als ?en babbelei zooveel ze willen. Ik heb er 't vrouwvolk er bij te pas komt 1 ''ooit om gegeven, wat er geklapt wordt. Ge zult nu een veel beter oppas|R"telen ze over mij, ze zwijgen overeen hebben, verzekerde Ida. Ge zit daar alspnder. Ge weet het nu wat er in mijn een eerier in een schelp. Ja als ge den eersten keer kwaamt, Ida. leek ik we! opeen soort van buldog, he? srbe ts e Wannes Bare. Maar neen, 'k zag seffens dat ge -en braaf harte hebt. Ge waart veel beter dan ge er uitzaagt. En ge hebt een goed besluit genomen. En gij bazin Voorde, ge zegt niets, Ik moet u wat vragen. Neemt" ge Leontine uit medelijden, om uw ^belofte verstokt hart is gebeurd. Laat Leontine h'er komen, tot ge trouwt sprak vrouw Voorde. Mag dat? Ik ben u dankbaar. Haal ze vanavond nog. Gned. Ik ben er om Wannes verliet dadelijk de hoeve. Bo ven hem pinkten de sterren. ('t Vervolgt)

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1927 | | pagina 1