HET NOTARIEEL IEIDS ANNONCENBLAD isy®©r □E VRUCHT VAM 0NZI hiSSiEWEEK MOET Zii iëöËrêÊM Mi55iQNAffiï iEOEREEN L lAUSELiJKE niSiEWËff HEILIG HARTE-FEESTEN Zondag 22° Juli 1928. 30 Centiemen 25° Jaar. -- N' 30. DEKANALE MISSIE WEEK DE LUXE EN DE MODE. Üli Politiek Overzicht. De blijde Intrede der Prinsen te Brugge op Zondag 15 Juli 1928 ZONDAG 22 JÜÜI 1928 te LAN GEM A R CK. In Stad14.00 fr. In't Land per post 16.09 fr. Frankrijk 28 fr. Congo 28 fr. Anderelanden 34fr TT I LU YiXLlAi Sans:n=Vanneste UW MISSIEPLICHT. 2e Plicht van naastenliefde. filiOOTSCHE Toswijd'ng der Gemeente - Bloemenversiering van huizen en stralen. Te 2.30 uur Optocht der H. Hartebondcn (46 groepen, 1muzicken). Te 4.30 uur Optocht van den prachtigen zianebeeldigen stoet met praalwagen. jgaaiaa»<^aasMgBS38CiaB3waw»eBtag •yafafmmn^a^rxraimiBMmTWKtaaimitser..Mm&aaia Abo nneraentsprij s pirjaar TARIEF Kleine Bericii fen 1 fr. per reek minimum ïii* p r iasertie3 fr. Kotarteele Verkooi'ingen 90 cert, per giwone regel. ANNONCF.N Prijzen op aanvraag. 1 j^.ï% jiï ®4i 42 Alle annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag noen ingezonden worden. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Uit ge ver Drukker Gasthuisstraat, 15, POPERINGHE Teltf jon 9. Pcstcheck 15.570. van 12-«7 COGST, Nu weet ge reeds wat een missie- week zooal is. Maar hebt ge er reeds de groote beteekenïs van gevat? De groote vraag rijst op Waarom? of tot wat dient die dekanale missie- week? Eenige zullen zonder verder nadenken, meenen den nagel op den kop te slaan met als eenig antwoord vooruit te brengen :om geld te schooi en. Onvolledig, ja verkeerd geant woord. Uwe tijdelijke goederen kun- nen.ja moeten ten dienste van het missiewerk staan, doch wie enkel geld geeft is nog geen missionaris. Arme lieden die geen geld beschikbaar heb ben, kunnen die dan iets doen voor de missies! En nochtans sprak de groote Missiepaus Benedictus XY dit beve lend woord tot alle Katholieken IEDEREEN MISSIONARIS Moet iedereen dan naar de missies vertrekken? Neen; maar iedereen: rijk en arm, geleerd en ongeleerd, groot en klein, iedereen moet 't mis siewerk steunen naar vermogen. U dat leeren verstaan, u dat leeren be oefenen dat is het doel van deze mis- sieweek. Moge dit er ook de rijke vrucht van wezen. Hebt ge daar reeds over nagedacht dat de missies steunen plicht is voor u, omdat ge Katholiek zijt. Neen, mis sieactie is geen liefhebberij, is niet iets dat ge moogt doen of laten naar goedunken of willekeur. Missieacte is u opgelegd, is gewetensplicht. Het is een le Plicht van liefde tot* God. De liefdeplicht tot God vraagt dat we zijne glorie behartigen en nastre ven, door het getal te vermeerderen van hen die Hem kennen en, aanbid den, die deelachtig worden aan de ver lossing van Zijn Zoon, C, Zoo luidt het eerste gebod; zulkdanig is de beteekenis der woorden die we da gelijks (helaas zoo onbedacht) bidden in het Onze Vader: Geheiligd zij uw Naam. i 't Is nu reeds 1900 jaren geleden dat de Goddelijke Zaligmaker aleer ten hemel te klimmen zijn missiebevel, als zijn testament, aan de Kerk schonk met deze woorden: «Gaat en onder wijst alle volkeren... Van dien dag af, is de H. Kerk steeds bekommerd geweest met het lot der arme heidenen. Telkens een nieuw land toegankelijk werd, trok ken er missionarissen henen. En toch Na 1909 jaren en niettegenstaande den ijver van Paus en bisschoppen, niettegenstaan de de zelfopoffering der missionaris sen, niettegenstaande het werk van zooveel eeuwen zijn er nog meer dan een milliard heidenen, die leven zonder den waren God te kennen en te dienen. Nog ineer dan duizend ntillioen menschen die niet weten tot welk verheven geluk zij bestemd zijn. Aan wie de schuld? Zeker, de duivel gebruikt alle listen om de menschen in zijne slavernij te houden en om ze voort te doen buigen voor hunne afgodenbeelden. Maar zijn wij christenen, ook niet ten deele de schuld van Zeg eens, wat hebben we zoo al voor de missies gedaan? Ik be wonder de missionaris, doch ik steun ze w einig door mijn gebed en aal moes. Leere de missieweek ons be grijpen dat wij, als kinderen der Kat holieke Kerk, ook dragers zijn van Christus groot bevelGaat en on derwijst... leeren we praktisch ver staan dat missiewerk ook is ons werk dat we allen een deel van den last te dragen hebben, want de Kerk dat is niet de Paus en de Bisschoppen zon der ons, maar samen met iederen ge- loovigen. Overweeg nog even het woord van Paus Pius XIDit nu vooral heeft Christus zijn leerlingen als bijzondere en geheel eigen plicht voorgehouden, dat zij elkander zouden liefhebben; en kunnen wij onzen evennaaste grooter en uitstekender bewijs onzer liefde toonen, dan door er voor te zorgen, dat zij uit de duisternis van het bij geloof worden getrokken en met de broederlijke liefde in Christus worden doordrenkt. Dat hoogs-te werk van naastenliefde leeren beoefenen, daarin ligt de waar om der missieweek. Vrijdag 10 Aug. 's avondsPlechtig Lof ter eere van O.L.Vr. van St Jan. Zaterdag namiddag: Bezoek aan de Tentoonstelling door de schoolkin deren der stad.* Zondag 12 Aug.MISSIEDAG op de 23 parochies der dekenij. Alge- meene Communie ter intentie van de missies Te 11 uur opening der Missieten- toonstelling. Maandag 13 Aug.: H. Kindsheid-dag voor de schoolkinderen der dekenij (meisjes.) Dinsdag 14 Aug.: H. Kindsheid-dag voor de schoolkinderen der dekenij (knechten.) Woensdag, O. L. Vr. Piemelvaart processie waarin missiegroepen Voordracht met lichtbeelden. .Donderdag 16 Aug.: Missiedag voor de studenten. Vrijdag 17. Aug.: 's avonds plechtige sluiting der tentoonstelling Telken morgen te7 uur: Missie-Mis (opgedragen ter intentie van 't mis siewerk) op aanvraag der Katholieke Maatschappijen van de stad. Missieavonden te 8 uur in de zaal van 't College Zondag 12 Aug.: eene Congo-missie. Maandag 13 Aug.: Pater I.ievens. Woensdag 15 Aug.: opvoering van «Zwarte Hostiën». Donderdag 16 Aug.de missies der Paters Oblaten. Vrijdag 17 Aug.: Muziek-concert en cinema (missiefilm) in open lucht, op den koer van 't College. De Missietentoonstelling zal eiken dag in den morgen en den namiddag open zijn. Zie alle schikkingen in het volledig programma dat later zal ver schijnen. Lijst der MISSIECONGREGATIES die deelnemen aan de MISSIETENTCONSTELLING. 1. Eerw. Paters Capucienen 2. Eerw. Paters Carmelieten; 3. Eerw. Paters Dominikanen; 4. Eerw. Paters I Franciscanen5. Eerw. Paters van liet H. Hart; 6. Eerw. Paters Jesu- iëten7. Missionarissen van het PI. Hart; 8. Eerw. Paters Oblaten: 9. Eerw. Paters Picpussen10. Eerw. Paters Redemptoristen; 11. Eerw Pa ters van Scheut ;12. Eerw. Paters van Kard. Lavigerie (Witte Pater) 13. Eerw. Zusters Kard. Kavigerie (Wit te Zust.) 14. Eerw. Zusters FVanscis- canessen, missionaressen van Maria 15. Eerw. Zusters van het H. Graf (Turnhout) 16. Eerw. Zusters Ka- nunnikessen van den H. Augustinus 17. Eerw. Zusters van Moorslede. 18. Eerw. Zusters Ursulinen van Thil- donck. Dringend verzoek: de familieleden die photos hebben in 't groot van hun ne missionarissen (missiezusters of broeders) worden verzocht die ter onzer beschikking te' willen stellen tegen 5 Augustus aanstaande (thuis brengu hij E. H. Debevere te Pope- ringhe.) Het is dezer tijden droevig om zien hoe de menschen zich laten overheer- schen door de grillen van de mode en de luxe, vooral in de kleederen. Van den eenvoudigsten stedeling tot den kleinsten buitenpersoon, hoort men, net als rijken, over niets anders meer praten dan over schoone fijne kleederen op deze of gene nieuwe wij ze gemaakt met tuilen of pruilen:- over een prachtigen hoed en fijne smalle schoentjes volgens de laafste mode. Is dat de Luxe? Maar wat is de Luxe? Luxe zegt iets overtolligs, iets dat gemakkelijk zonder nadeel kan gemist worden in den staat of stand waarin men ver keert. Luxe in de kleederen is die kieskeu rige overfijnde dracht van de aller fijnste, kostelijkste kleeren. Goed verstaan, als 't u belieft, bij voorbeeld, luxe bij den burger is het nog niet bij den adel, omdat de stand van den adeldom meer eischen heeft dan de burgerstand. -Zoo is de luxe bij de armen nog geene luxe bij de burgers, enz. Sommigen vergeten al te licht dat fierheid en hoogmoed over zich zelf, over zijn lichamelijken persoon, zeer slechte ondeugden zijn, die menigeen tot tal van ellenden hebben gebracht. Men vergeet daarenboven dat de kleederen gemaakt zijn voor het lichaam en niet het lichaam voor de kleederen. Kleederen zijn gemaakt en worden gedragen om de naaktheid te bedek ken en niet om zekere naaktheden te doen uitkomen. Worden hedendaags de kleederen nog beschouwd als deksels voor de eerbaarheidworden ze nog gedragen in den zin dat ze worden opgelegd als eene straf voor de zonde? Zijn de kleederdrachten met al hunne naaktheden tegenwoordig niet eerder een verleiding tot zonde Daarom zijn vrouwen niet te ver- schoonen die mededoen aan de over dreven luxe,, in welken stand dan ook. De luxe is niet alleen laakbaar in zich zelf, maar ook eene uitdaging voor de armen, eene ongehoorde verkwisting van zeurgewonnen geld. Zoo is het ook laakbaar dat men arme menschen vindt, die hard wer ken om wat geld te verdienen, en dat zuurgewonnnen geld verkwisten, aan allerlei prullen der mode, aan over dreven luxe voor hunnen stand. Mij zijn geen vijanden van het schoone, iedereen mag de mode vol gen op redelijke en verstandige wijze, maar men moet er zich de slaaf niet van maken, in en door al hare grillen, zoodat men zijn eigen geluk en dat van gansch een huisgezin er door slachtoffert. Daarom, ontzegt u vooral allen op schik die boven uwen stand is. Gij hebt het recht niet uw eigen zedelijk te versmachten en de anderen tot be koring te dienen. Moeders en vaders, houdt uwe beurs toe voor alle onredelijke eischen van uwe dochters, hun vleien en pruilen. Zorgt ervoor dat uwe kinderen van eins af deftig gekleed gaan, dat is het beste en eenige middel om hen de deugd te leeren hoogachtenen loopt niettegenstaande Over de nieuwe legerwet. Door de nieuwe legerwet zal de getalsterkte van het leger gebracht worden van 49.500 op 44.000 man. Daardoor zal een derde van de mili- tieplichtigen geen dienst moeten doen. De diensttijd zal op 8 maanden ge bracht worden voor 23 duizend man en voor 21 duizend op 12 tot 13 maan den. Die ongelijkheid spruit voort uit den aard van sommige wapens. De genen echter die langer moeten die nen zulfen een vergoeding ontvangen. Wat de' terugroepingen betreft, het is zeker spijtig dat hierop geen vermin dering verkregen werd, maar men mag hierbij niet uit het oog verliezen, dat de duur van de terugroepingen in onre.chtstreeksche verhouding staat tot den duur van den diensttijd. Lloe korter diensttijd, des te meer terug roepingen. Een grobté en verblijdende nieu wigheid is de uitbreiding van de ge westelijke indeeling tot de provin ciale indeeling,- voor zooverre er in de kazernen van eenzelfde provincie plaats is voor de opgeroepen recruten der provincie. Mocht dit niet het geval zijn, dan zullen de miliciens ingelijfd worden in een naburige provincie van dezelfde taalgroep of in de provincie Brabant. Yoor de Vlamingen bestaat er be halve voor de verkorting van den diensttijd en de provinciale indeeling nog een derde reden voor groote te vredenheid en dat is de voorgestelde taalregeling. De taalregeling, zooals zij door de Commissie voorgesteld wordt, met deze van de Regeering konden de Vlamingen zich niet vereenigen is het logisch gevolg van de provinciale indeeling. Wel is het nog geen ideale toestand, omdat de taalregeling voor officieren en reserve- officieren, voor het commando het Fransch blijft, zoo als in de wet van 13 voorzien werd. Maar daar tégenover "staaf" dat door de wet formeel Vlaamsche eenheden voorzien worden. Normaal zullen deze eenheden de getalsterkte van een ba taljon hebben, maar in werkelijkheid zullen er in de Vlaamsche provinciën ook vlaamsche regimenten zijn. En vermits van de onderofficieren, buiten hun moedertaal, de kennis van geen anderetaai vereischt wordt, gaan we noodzakelijkerwijze naar de ver- vlaamsching van onder af van het ka zerneleven in de Vlaamsche provin ciën. Allesbijeen genomen werd, dank de volharding en de krachtdadigheid van de Katholieke Wamingen, een ernsti ge overwinning behaald. Al is de volledige gelijkheid, die alleen ons volledige voldoening kan verschaffen, niet bereikt, toch moet er bekend worden dat het nieuw le- gerstatuut ons een grooten stap dich ter brengt bij het beginsel dat toch op alle gebied moet zegevieren, namelijk de- gelijke behandeling van Vlaming en Waal. De eerste steen. Op 7 Juli laatst werd, door dichter E. H. Cyriel Versehaeve. de eerste steen gelegd van Vlaanderens ge denkteeken aan den Yzer. Met den komenden Oogst-bedevaart zullen wij het monument uit den grond zien rijzen. Rond de Dagorde. Sinds eenige weken bood het vast stellen der dagorde der Kamer tel kens een rumoerig schouwspel. Don derdag stond de barometer ter Kamer op Storm In jaren ging het er zoo hevig niet meer toe. De Regeering, in denpersoon van M. Jaspar wil volstrekt in dezen zit tijd de militaire ontwerpen gestemd, zien. Vroeger werd beloofd en gestemd De geestdriftigstejor.tvangst viel onze Prinsen ten deel. - Onze Foto De Prinsen bij hun bezoek aan de kathedraal, ontvangen door Mgr Waffelaert. er niet te veel mede te pronken, want dat de amnestiekwestie zou komen na later krijgt gij het er niet meer uit. het stemmen der begrootingen. Die belofte is reeds lang in den vergeet hoek. Later werd beslist dat men eerst de begrootingen zou afwerken en dan de legerwet. Llierop volgden de ob structiemiddeltjes der socialisten en de begrootingen geraakten niet ge stemd. Minister Jaspar voorzag dat hij er met zijne legerwetten, niet door kon geraken als het zoo voort ging. Nu wilde hij de budjetten aan de kant la ten om seffens met de legerwet aan de beurt te komen. Minister Jaspar beschikt over eene meerderheid die, al is zij niet groot, des te gewilliger is. En toch heeft hij zijn zin niet heel en al gekregen. Tusschen allerhande weinig ver kwikkelijke incidenten in werd het voorstel Jaspar en ook het voorstel Van Cauwelaert aangenomen. Eerst de legerwet stemmen zegt M. Jas par-. Ja, en ook nog vóór het verlof de Amnestie-wet deed M. Van Cau welaert aannemen. De Regeering zit nu met beide kwesties nog vóór het verlof op te lossen. Zij zit er wel wat verlegen mede en hare meerderheid is wel eenigszins ontredderd. De liberalen hebben gestemd tegen het voorstel Van Cauwelaert op de Amnestie doch het is verblijdend dat geheel de katholieke groep, ook de Walen, M. Van Cauwelaert gesteund hebben. De Regeering staat dus voor leger- kwestie en voor amnestie. Gaarne hadden wij daar de pachtwet bij ge vonden, doch daar is voor het oogen- blik geen sprak van. Zonder de obstructie der socialisten in het minste te willen goedkeuren, mogen wij toch zeggen dat het niet begrijpelijk is waarom M. Jaspar zoo gejaagd is met zijn legerwet. Zou men waarachtig niet zeggen dat de vijand aan de poorten van Belgie staat Die legerwet zou toch maar in 1930 van toepassing komen. Is M. Jaspar maar zoo weinig zeker van zijne meerderheid of gevoelt hij de gejaagdheid van een advokaat die eene slechte zaak verdedigt? Wat de Amnestie betreft, M. Van Cauwelaert heeft getoond dat hij rechtzinnig wenscht dat deze kwestie, die het land en de partij zooveel scha de berokkend heeft, eens voor goed opgelost weze. Als obstructiemiddel is de amnestie nu ook van de baan. Wij zullen nu afwachten of zij die beweren het rechtzinnig te meenen met een spoedige regeling van het amnestievraagstuk, de oplossing er van niet zullen vertragen, met een strijd van kleine middels tegen de legerwet voort te zetten. Het einde der staking. Met een zucht van verlichting werd het overal vernomende staking te Antwerpen is gedaan, de werklieden gaan terug aan den arbied. Het is onbetwistbaar dat niet alleen in de belanghebbende scheepvaart- j kringen, maar ook in geheel het land het verloop van het conflict werd na- gegaan. Geheel het land ook zou, bij een langer aanhouden der staking, er de nadeelige gevolgen van ondervon den hebben. Na drie weken is de schade dan ook reeds geweldig. Miltioenen gingen verloren aan de loonen voor de ar beiders, als inkomstn voor de werk gevers. Talrijke nijverheden, zoo Bel gische als vreemde, werden reeds in het nauw gedreven door gebrek aan grondstoffen of moeilijken afvoer van vervaardigde produkten. En dat is dan nog slechts het stoffelijk nadeel. Men moet daarbij rekenen de zede lijke nadeelige gevolgen. Na tien jaren wantrouwen, had stil aan het syndicalisme het vertrouwen gewonnen van sommige patroons. Stilaan waren deze er aan gewoon ge raakt aan de groene tafel te zitten, samen met de afgevaardigden der arbeidersorganisaties om met hen te redetwisten over de arbeidersvoor- waarden en overeenkomsten te slui ten. Dit vertrouwen is nu geschokt, zoo niet geheel verdwenen. De feiten der drie weken staking zijn daar de schuld van. De openbare meening was niet gunstig gestemd voor de arbeiders. De arbeiders voelden den ruggesteun niet van de sympathie hunner mede burgers. Dit is een klaar bewijs dat de openbare meening nog wel in staat is onbevoordeeld en eerlijk uitspraak te doen in aangelegenheden welke het openbaar leven onmiddelijk aanbelan gen. Geschiedkundige leugen rechtgezet. Men zou waarlijk zeggen dat som mige Belgen, vooral Walen, er een genoegen in vinden de geschiedenis op haren kop te zetten. De Brusselsche Féclération des Sociétés Wallonnes heeft beslist 14 Juli te vieren ten teeken van pro test tegen de sporenviering. In een motie door deze groep ge stemd vinden wij dat die Walen er aan houden hunne sympathie te betui gen aan de Fransche natie die tot tweemaal toe op minder dan een eeuw in 1830 en in 1914 Belgie verloste van de vreemde voogdij Een antwoord hierop, dat wel meer een afstraffing beteekent, werd gege ven door de aarts-franskiljonsche Gazette Deze schreef We zijn zoo vrij te doen opmer ken dat het in feite Belgie is dat Frankrijk is ter hulp gekomen. Belgie kon zijn plan trekken en den dooden- dans ontkomen, door zijne grenzen open te zetten voor den vloed der Duitsche bende die naar Frankrijk oversloegen. Belgie trachtte dien vloed af te dammen. Het.optreden van eenige Fransche regimenten, de hel denmoed dien zij aan den dag legden, hebben de bezetting van ons land niet belet, terwijl de weerstanden van Luik en de uitvallen van Antwerpen de legerverrichtingen van de Marne mogelijk maakten en Parijs hebben gered. Holland en Belgie. In de Llollandsche Kamer en ook in de Belgische Kamer hebben de Minis ters van Büitenlandsche Zaken woor den gesproken die moeten leiden tot een betere verstandhouding tusschen Holland en Belgie. Ook M.Vandevelde hield eene rede in denzelfden zin. Over een paar weken bezocht een- Belgische afvaardiging de Holland- sche Overheden om te vragen dat Holland zou deelnemen aan de ten toonstellingen van Antwerpen en Luik. De Llollandsche medewerking werd toegezegd. In Holland heeft dit in sommige middens" nogal opspraak verwekt. Thans klinkt den toon reeds geheel anders. Nu zijn er meer bezagdigde menschen aan het woord. Nu wordt er in Middenstand algemeen week blad van den Nederlandschen Midden stand, gevraagd dat de Hollanders niet te veel op hunne penningen zou den zien en de Regeering mild zouden

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1928 | | pagina 1