HET NOTARIEEL EN NIJVERHEIDS ANNONCENBLAD HiauimbSJiflS voor Pogsoriogls® en Omstreken* 11m Ms IV PW ijajl Zondag 29 Juli 1928. 30 Centiemen 25e Jaar. - Nr 31. ÊSPffl. üiSF !S3üi WPSfMÉSKIflJ v jffimienmi 'vü't 't Zout der Aarde Politiek Overzicht. In Stad14.00 fr. TARIEF: Sansen =Vanneste van.IV-iy Of)S§T. NAAKTHEID Vroeger was er eene of twee van de stoutste, de meest gevorderde die 't aandurfden tot er gernis en tot verontwaardiging van ,Jk. n, over de straat te loopen met Bloote armen en blooten hals. Maar dé mode is een tyran die geen genade kent. Godsdienst en zedelijkheid, eer lijkheids- en schaamtegevoel, alles moet hem ten offer gebracht. Niet alleen eert zekere stand maar alle standen zullen hem hunne offers bran den. Niet alleen de straatdeerne maar de meest katholieke, de meest god vruchtige juffrouw zal voortaan daar loopen als een levende schandaal, eene rondwandelende verergernis. Allen zullen naar haar kijken, naar hare armen bloot tot over de schouders, naar haren blooten hals, bloote borst, naakte beenen of met vleeschkleu- rige kousen zoo naakt mogelijk ge maakt, en den rok over de knieen. ZONDAG laatst plechtig ingehuldigd als Pastor van Da Paitas, Abonnementsprijs per Jaar In 't Land per post 16.00 fr. Frankrijk 28 fr. Congo 28 fr. Anderelanden 34fr. Kleine Berichten 1 fr. per reek minimumprijs p»r insertie 3 fr. Notarieele Verkoopingen 90 cent. per gewone regel. ANNONCEN Prijzen op aanvraag. DnUPDTMPUPMA AD XuirillliUil HuMI II-l Alle annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag noen ingezonden worden Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Uitgever Drukker Gasthuisstraat, 15. PO P|E RINGH.E IWBiaWlfigBng "Telefoon 9. Postcheck 15.570. 'mix' J'fte&iKT v •-C9H ALLEtk HEPSEL i ''ml m T IrA-r1 Missieplicht. We zegden reeds dat we én uit liefde tot God én uit naastenliefde verplicht zijn aan het missiewerk on zen niilden steun te verlenen. Doch er is nog meer. Missieactie is ook 3 een plicht van dankbaarheid. We overdenken immers zoo weinig dat onze streek hier vroeger ook hei- densch was, dat onze voorouders ruwe barbaarsche heidenen waren die ook door missionarisen werden bekeerd. Ware Europa moeten heidensch ge bleven, zeg eens, in welk midden, met welke beschaving zouden we hier nu leven. Vergeten we het niet dat we met de weldaad van het geloof, ter zelfder tijd ook al de weldaden der christelijke beschaving hebben ont- vangern De missionarissen hebben ons het geloot maar ook de beschaving gebracht, weliswaar we waardeeren hier hij ons zoo weinig de gave van ons christelijk geloof en we danken er God zoo weinig om. We denken dat het zoo moet zijn en dat God als ver plicht was ons hier in dit christen land te doen geboren worden. Van onze wiege af leven we in 't licht van ons geloof zonder eenige moeite of last van onzentwege. Zonder eenige ver diensten van onzentwege genieten wij, zonen van een christen land, im mer voort de onschatbare weldaden door een Amandus, een Bonifacius, een Lambertus en zooveel andere aan onze bekeerde voorouders geschon ken. Willen wij dus bewijzen dat wij den schat van ons geloof naar waarde prijzen, villen we God onze dank baarheid voor die groote weldaad be- toonen, welaan dan helpen we edel moedig mede om de heidenen te ont trekken aan de slavernij des duivels, om de ketters en scheurmakers den blinddoek van hun dwaling af te ruk ken opdat ze allen zouden deelen in de groote weldaden en vreugden van ons Roomsch-Katholiek Geloof. En eindelijk missieactie is 4' een plicht van gehoorzaamheid. In de laatste 10 jaar is de missie actie fel vooruitgegaan, dit vooral dank den oproep der twee laatste Pauzen Benedictus XV de onvermoeibare heraut van den vre de schreef in 1919 zijnen machtigen misiebrief Maximum illud naar de 2000 bisschoppen der Katholieke we reld waarin hij alle geloovigen aan zette te doen aan missieactie. Deze wereldbrief gezien zijn hoog gezag en zijn dringende heteekenis kwam dan ook een feilen stoot aan de missiebe weging geven. Ten einde het onzag- 1 ijk zendelingswerk bij de heidenen doelmatig te bevorderen werd in alle bisdommen der H. Kerk den Priester- Missiebond kerkelijk ingericht. Het is eene missie-vereeniging van pries ters die zich ten doel stelt de geeste lijken op te wekken tot missieijver en door hen bij het volk christelijke be langstelling in te boezemen voor het heil der heidenen en o. m. de Pause lijke missiewerken te bevorderen. De Bond heeft in elk bisdom eene afdee- ling aan wier hoofd staat een direk- teur bijgestaan door een diocesaan missiecomiteii dat dan nog zijne ver takking beeft in dekanaie missiecomi- teiten die dan vooral belast zijn met het inrichten der parochiale missie actie. Ziedaar de vaste grondslag van het missiewerk in de Katholieke Kerk. Benedictus XV bazuinde over de gansche wereld het iedereen mis sionaris!» Doch zijn opvolger Pius XI zoo niet nin dan zijn voorganger den naam eeri groeten Missiepaus verdie nen. In É26 schreef hij zelfZoo lang Ons :iet gebruik van het levens licht gelaten wordt, zal het missie werk Ons voortdurend in spanning en zorg hou(»n. Hij voedde de daad bij het woord en zond zm Missie-Wereldbrief Re- rum Eccieiae de wereld in; hij wijd de zes eer|te Chineesche Bisschoppen, eene daad Ivan zoo ontzaglijke hetee kenis dat Ij later in haar volle waar de zal kunlen beoordeeld worden; ter gelegenhei! van het Heilig Jaar (1920) riekte hij te Rome de alge- tneene miisietentoonstelling in, met als blijvende vrucht het tot stand brengen vai het Missie-Museum van Lateranen dat aan de komende ge slachten sjieken moet van den onver- zettelijken wil der Kerk haar gezag uit te breikferi tot het uiteinde der we reld. Ziedaar eenige feiten die ons de groote misiel'ieïde van Z. H. Pius XI aantoor.cn. Doch clat beseffen is niet voldoende. Er is meer. Plet woord jdes Pausen is ons heilig. In het voord der Pausen moeten we Gods a oord zien. Gelukkig de christen die beseft van welke hooge heteekenis ltt woord der Pausen is. Welaan d<! Paus roept ons dringend op tot de niKieactie. Het is een plicht van gehooraamheid zijn bevelen na te leven,, .zijn wenschen in te willigen. De groote Missieweek van Augus tus aaiïst. is ons eene uitstekende ge legenheid om te toonen dat we trouwe kinderen zijn van onzen Heiligen Va der den Paul Aan het werk dus met offervaardigheid en liefde. Deze week moet worden eene grootsche belijde nis van ons geloof en een sprekend bewijs van enze gehechtigheid aan Rome. Hé: zij zoo. Ave Maria. Nieiawr vreugde o/er de Missieweek. We kunnen met groote aankondigen uit we op den openings dag der Missijtent.oonstelling het ge luk zulten ginieten een missie-bis schap in ons Mgr Van Ron Scheut, Bissch lidden te hebben, n.tn. der Congregatie van >p-M i'ssionaris uit Con go. Op Zondag 12 Augustus zal hij de Pontificale Hoogmis opdragen in St Bertiiniiskerk. BELANGRIJK BERICHT. Ingezien het kroot getal missiecon gregaties die deelnemen aan de MIS- SIÉTEN'TOONSTELLING en de ruimte vereischt voor eiken stand, zien we ons verplicht de tentoonstel ling in te richten in de lokalen van het BISSCHOPPELIJK COLLEGE. De voordrachten met lichtbeelden zullen gehouden worden in de feestzaal van t Klooster der Benedictinen. Missiefonds. Werken kost geld en groote werken groot geld. De uitgaven voor onze Missieweek zullen groot zijn. Wie helpt ze dekken? Alle giften; groote en kleine, zijn welkom. Steunt Bét missiefonds Moor de Missieweek 20 fr. Een kleintje 5 fr. Uit mijn spaarpot 11 fr. Ter eere van 't H. Hart S fr. Voor de Missiefeesten 1.00 ïr. zijne beurt om aan de eer te komen. Alles wat men vroeger verdook of trachtte onzichtbaar te maken wordt thans onbeschaamd ten toog gesteld en onder de oogen gebracht van den voorbijganger, hij zij rijp of groen. Pietgeen niet naakt is, wordt zoo weinig door de kleederen gedoken dat hét luider spreekt dan naaktlicht- plooiende golvende of doorschijnende stof laat zooveel van de lijnen van het lichaam raden zooveel... als men in vroeger tijden poogde ervan te ver duiken. Onder dat volkgewemel daar onder mijne oogen, liejien een drietal opge schoten dubbele jongens, van dien ouderdom die niets meer herkent, niets meer eerbiedigt. Nog niet oud genoeg om glad bedorven te zijn, jin =t: in 't opschieten van hunne jonge smerige driften. Zij hadden te veel goedkoop hiér gedronken of gebaar den bedronken te zijn: zij waggelden over de straat en joelden met hee-» schril schorren lach en met vette spreuken over al die naaktheid. Ach! dacht ik, voor u bedronken nieweerds, y l|| V' IlS i gl H 1LSEI4£i *S.,i ,'i Er was een stoet geweest,, de stoet was voorbij en er was ontzaglijk veel volk. Welk volk? Van alle slach. Rijke en arme maar dat er armen bij waren dat was niét te zien ze waren alle rijk gekleed, 't Was een bonte wemeling van aller lei veelkleurige toiletten, het blonk en het schitterde ervan en de aangezich ten gloeiden alle van 't zweet want 't was ondragelijk warm. Gedurig snorden er autos voorbij, vlug, niet vlug genoeg nochtans om niet toe te laten er eenen haastigen oogslag in te slaan. En wat zaagt g( van binnen in die autos? Weelde, los bandigheid, naaktheid. Ik had juist eene kruisstraat voor me en als de autos voorbij waren keek ik de straat o]) en ik kon de menschen van ver zien afkomen. Wat zag ik aan die men schen? Weerom weelde, losbandig heid, naaktheid. WEELDE Iedereen was schoon uitgedoscht, mooi en rijk gekleed. Iedereen was rijk of deed alsof hij 't was. Geen behoeftigen, geen nood- druftigen, allemaal rijkaards, geld- menschen, wandelend met een uit zicht als van iemand die de koorde bachten den knoop heeft. LOSBANDIGHEID Geen de min ste dwang meer, geen ongemak, alfes los!'alles vrij. Tong en oogen, lach en praat, gebaar en woord, alles vrij van den minsten dwang of bedwang. Geen schaamte meer, geen zedelijkheidsge voel, geen zorgen meer om anderen niet te kwetsen. Neen, dit ajles is van den ouden tijd, dat was goed voor onze grootvaders en grootmoeders. Wij zijn ontvoogd. Het lichaam heeft véél naakts dat men eertijds borg al binnen den huize en dat men nu te schouwen gooit op de openbare straat tot verlustiging van uwe wulpsche blikken. Mevrouw X of me jonk vrouw Y denkt gii'efop dat uw bloote hals en bloote armen tot verlustiging dienen van die beschonken pummels, denkt gij dat Uw naaktheid de driften aan hitst van die dubbele jongens die daar brallend over straat zwenkelen, denkt gij erop dat uwe naaktheid dient om de driften op te hitsen van al de man nen die u zien. Denkt gij daarop en zijt gij van dezen morgen naar de H. Mis en naar de H. Communie ge weest en in zulk eene toilet? Heeft men u de H. Communie niet gewei gerd. Weelde, losbandigheid en naakt heid zijn drie teekeus van ondergang, van verval. Bij volkeren die hunnen val nabij zijn speurt men altijd die teekens alle drie. Ik ben geen profeet maar ik lees de voorteekens van wat er gebeuren kan en moet en zal. Kort voor den grooten oorlog en bij 't uitbreken ervan be leefden wij ook eenen tijd gelijk nu. Zoo erg was 't niet. Weelde was er, losbandigheid ook, maar nu is er nog de naaktheid bijgekomen. Waar gaan we naartoe? Ik wil 't niet zeggen omdat ik het niet weet. Maar wat ik weet is dat het zout der aarde zijne kracht heeft verloren! En waarom heette ik mijn opstel 't zout der aarde? Onder al die bonte kleurrijke me nigte die van den stoet kwam, stajite ook een priester. Zijne verschijning bracht mij onmiddelijk op dit ge dacht: qu'allait-il faire dans cette g'a- lère Zijne toog zag er armtierig uit en zoo overal toegeknoopt vergeleken bij wat rond hem ging en sprong en hup- jielde en danste. Geheel zijn voorko men was zoo weinig in harmonie met' dit straatvertoog, hij vlekte zwart op die blijde uitstalling van kleuren Nie mand bezag hem, niemand groette hem, niémand stoorde zich aan hem. Hij ging. zoo'scheen het mij, triestig alleen en verlaten. Hij ging zooals en kolenbrander kruipt tusschen de blijde bloemen. Waar? dacht ik bij mijzelf, ziende die levendolle menigte en ziende daar in dien eenzamen machteloozen man, waar? dacht, o zout, is inve kracht ikis m is K ajE ra op 5® bladzijde ons NIEUW MENGELWERK Nieuwe onuitgegeven roman door A. HANS. V erantwoording. Herhaaldelijk hebben wij aange toond dat wij niet te zeer ingenomen zijn met de nieuwe legerwet en wij hébben ook gezegd waarom. Wij willen echter niet Katholieken zijn dan de Paujc Het Algemeen Christen Werkenverbond beeft op nieuw het legerwerp onderzocht én, alhoewel zonder geestdrift, heeft het de ontwerpen der Regeering goedge keurd, na de uitleggingen welke, M. Pollet verschaft beeft. Het Verbond der Katholieke Krin gen heeft eveneens beslist de leger- ontwerpen te steunen. Thans komt de Katholieke Vlaam- sche Landsbond een schrijven te rich ten tot de pers, waarbij wordt ver klaard dat de legcrontwerpen zooals zij thans gewijzigd zjin een merkelij- ken vooruitgang daarstellen en voe ren tot de verwezenlijking der Vlaarn- sche wenschen. Er wordt ook gezegd dat de Kath. VI. Landsbond de hou ding der Katholieke Vlaamsche Ka merleden goedkeurt en hun hulde brengt en dank zegt voor hunne wer king. De Kath. VI. Landsbond behoudt onverminderd zijn vertrouwen in de Vlaamsche Kamerleden en blijft voorts rekenen op hun toewijding en krachtdadigheid om de verbeteringen die nog zullen voorgelegd worden te verwezenlijken. Als Katholieke Vlamingen willen wij die beschouwingen tot de onze maken. Wilden wij de Socialisten niet goed keuren in hun légerontwerp, wij wil len thans evenmin de Nationalisten volgen in hun strijd tegen de Regee- ring. De XTationalisten hebben, in den strijd om de vervlaamsching van het leger, er niets anders op gevonden dan zich bij de Socialisten en de Commu nisten aan te sluiten om ten allen prijze de Regeering te doen vallen. Wanneer zij in hunne bladen en in hunne plakbrieven een oproep doen tot acht Katholieke Vlaamsche Ka merleden, is dit niet om een positief voorstel ter vervlaamsching, dat be ter zou kunnen j.ijn dan hetgeen er thans besproken wordt, erdoor te halen. Elun doel is alleen van een cri sis te verwekken en tot nieuwe stem ming te komen. Neen, onze Katholieke Vlaamsche Kamerleden kunnen noch mogen zich tot het valsch spel der Nationalisten, niet leenen en wij zijn er ver van er hun een verwijt van te maken, dat zij zich sterk in hunne partij vereenigd houden. Nu bestaat er toch mogelijkheid dat zij iets zullen kunnen redden en met den boel overhoop te zetten bestaat er veel kans dat zij niets zouden ver krijgen. Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht. Is het geen feniks die zij zullen vast hebben, 't en zal toch ook geen doode musch zijn, zoo- als! de Nationalisten hen in de bant willen stoppen. Het is jammer en voor den Vlaam- schen strijd uiterst bedroevend, dat de Nationalisten geen klaarder door zicht hebben. Met hunne lasterlijke houding tegen de Katholieke Vlamin gen spelen zij in de kaart der vijanden van Vlaanderen en loopen zij in hunne eigene schaduw, want zoo verdagen zij elke mogelijke gezonde oplossing der Vlaamsche wenschen, wat zij zoo wel als de Katholieke Vlamingen ver langen. Hoe is het toch mogelijk dat sommige Vlamingen zich inbeelden dat de oplossing' der anmestiekwestie, zoowel als deze der taairegeling van den kant der Socialisten kan komen, zelf al hadden deze, wat onmogelijk is, de meerderheid in het land! Zijn dezen die België willen kapot helpen clan wel zeker dat uit de pufnen van Belgie een beter Vlaanderen zou op rijzen'? De weg is lastig en moeilijk te begaan, doch deze die willen loopen zullen, nog meer tijd noodig hebben dan degenen die zich langzaam haas ten. De verbüjftaks. De verblijf- en verbruikstaks in dc hotels en spijshuizen zal van 10 dp 5 t. h. gebracht worden. Dit zal den toelooj) van yreemdelingen in ons latw bevorderen. De afhouding 3 en 7 t. h. Het Kristen Kartel der Openbare Diensten heeft vanwege M. Jaspar Eerste Minister, een schrijven out vangen waarbij deze mededeelt dat vanaf 1 Juli 1928 de buitengewone af houding van 3 t. h. en 7 t. h. op de looncn en wedden der Staatsagenten zou geschorst worden. Het Kristen Kartel verheugt zich om dezen maatregel, des te meer daar hij in hoofdzaak te danken is aan de tusschenkomst van het Kristen Kar tel en van de Kristen Democratische Volksvertegenwoordigers. Arbeidersversterkt de rangen van iet Kristen Syndicalisme. Toelagen. De Regeering heeft besloten in de iaren 192S, 1929 en 1930 telkenmale een toelaag van 3.300.000 frank aan de cntoonstellingen van Antwerpen eri aan die van Luik te geven. Komt er winst van de tentoonstel- ing, deze winst zal van het bedrag der toelagen afgetrokken worden. Vlaamsche leergangen te Leuven. De Vlaamsche leergangen aan de katholieke Hoogescliool van Leuven, zijn thans verzekerd. De leiders zijn thans bezig met voor deze steeds groeiende Vlaamsche Katholieke in stelling een gezonde financieele basis te vinden. In de Kanier. Deze week is men ter Kamer be gonnen met de besjirekingen over de legerontwerpen der Regeering. En kele groote tenors hebben het woord gevoerd: Minister de Broqueville, M. Vandervelde, M. Devèze, M. Jenissen. In zijn twee-urenlange rede heeft de Minister niets nieuws medege deeld. Hij steunt zich bijzonderlijk op zijn persoonlijk gedacht, dat de Duit- schers opnieuw een aanval zullen wa gen en Belgie nogeens, zooals in 1914, als eerste slachtoffer zal vallen. Van zijnen kant meent M. Vander velde dat het niet mogelijk is dat Duitschland binnen aanzienbaren tijd een nieuwen oorlog zou uitlokken. In dit meeningverschil ligt groote- lijks de knoop van geheel het leger- vraagstuk voor Belgie. M. Devèze had het voornamelijk, als Eiberaal, over de taalregeling. Met de dood in het hart, zoo zegde M, De vèze, zal hij de nieuwe taalregeling lédkeuren, omdat hij bij de meening blijft, dat wij naar de scheiding van Vlamingen en de. Walen in .het leger jaan. Hij hoopt dat in de practijk zich hét tegenovergèstèidé zal voordoen. Wat de liberale heer Jenissen be treft, die zegt rechtuit dat wij naar de scheiding gaan en daarom zal hij te gen de legerontwerpen betreffende de taalregeling stemmen. Deze heer Jen- nissen moet fel veranderd zijn, daar hij vóór den oorlog als voorstander der bestuurlijke scheiding gekend was. De vraag is nu als er nog andere Liberalen den heer Jennissen zullen volgen. Er moeten niet veel tegen stemmers in de meerderheid gevon den om geheel het ontwerp in duigen te doen vallen. De Socialisten, zij mo gen nu zoo vlaamschgezind zijn als zij maar kunnen, zullen immers al doen wat mogelijk óm, door steeds maar tegen te stemmen, de Regeering in minderheid te brengen. Eerst had men gedacht dat de al- gemeene bespreking verledene week zoü kunnen eindigen. Dit bleek echter onmogelijk en men heeft erin toege stemd dat zij met eene week zou ver lengd worden. Tot nu toe kwamen er weinig incidenten voor en alles ver liep tamelijk kalm. De bespreking der artikelen zal zoo gemakkelijk niet vooruit gaan. Nu reeds kondigen de Socialisten aan dat zij steeds maar amendementen zullen voordragen, om gedurig, nieuwe stemmingen uit te lokken'. De toestand is niet bemoedi gend voor de meerderheid, daar alle leden steeds de zittingen zullen moe ten bijwonen, wijl de Socialisten met 12 leden voldoende zijn om hunne obstructie vol te houden. Dat zij het aanzien van het Parlement op nul brengen. Het valt ook nog te zien hoe het land de jongensstreken der Socia listen zal beóo'rdeelen. Een held. Een Leuvensche meestergast, ze kere Marren, heeft Maandagmorgen de balustrade der nieuwe Hooge scliool - Bibliotheek, vernield onder den kreet van: Vive la Belgique!» De schade wordt op 140 duizend frank geschat. Nu telt Belgie een Heldmeer, want de chauvinistische pers, die werkt voor den vreemde, zal niet na laten dit heerschap. Marren als een held voor te stellen aan haar oneven wichtig publiek en het ware niet te verwonderen dat er nog andere hel den gevonden werden die bereid zijn van den modernen beeldstormer met een borstbeeld te vereeren. V aarlijk. w'e zullen een rare faam verwerven in den vreemde. Wij vree zen dat de Amerikanen, bijvoorbeeld, er niet verre van af zijn ons te aanzien voor een volk. bestaande uit onver- antwoordelijken, uit krankzinnigen. Van superpatriotten, sjiaar ons Heer!

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1928 | | pagina 1