Rcffiaen
Posdsrs GE COCK
Grafzerken
GRflpKEüDERS
ALUJ32 25 to! 50 GRAFZERKEN in Magazijn in alle prijzen.
JULIEN LIBBRECHT,
Dentiste
UT
MARMEREN SCHOUWEN
Het oudste en bestkoopsle Huis der streek.
OvertuigtU, door een bezoek ter plants
Hel westen in.
PETROLE VERKOOPERS j
FOII RHOO»7EN
21, JVleenensteenweg, 21, YPER
Alle marmer- en fMymerte
BINNEN DE 24 UREN.
Gam. Van Eecke-Spiiliaert
Guisinieren
Maa^onlSiÊklng, Shchie SpijsvBrf^nny
Maagzuur, Öarmantstekinj
IN DE LUIKSCHE WAPENS
GrootHands! Sn Landöouwmacliienen ^B*hflil
Desmedt Charl-s, Garage, Groots Markt
KachtSs, Foye rs
te verkrijgen bij de
Gebroeders
deer «Sb»
Telefoon 186
Telefoon 186
in magazijn
UITERST VERZORGD WERK.
geplaatst
Alia slag van Zlfi1 VOOT AUTOS
SLIJKWEERDERS van alle moiellen.
LASSCHEN MET AUTOGENE
SCHOK BREKERS (Parachocs) voor alle merken van Autos
13, Vaurnesteenwag Tel. 3yo
Mad. VANDENDRIESCHE
Tel. 311. Dixmudestraat, 47, YPER,
BIJZONDERHEID van GEBITTEN
Oaststraat, 59. YEURNE
- KIEKENTJES met groo'e en kleine hoeveelheden.
VERTEGENWOORDIGER VOOR DE STREEK
Telefoon 13. 'V S* I-C M -Telefoon 13.
Alle ifil'chlingen daar te verkrijgen
Voor iedere gemeente voor den verkoop van de beroemde
SIM CO
kan 30 frank per dag en meer vei dienen. - Betaling na den verkoop, J
Het noodige materiaal zal kos'eloos in gebruik gegeven worden.
SchrijvenJos.Bouttelgier, Depot SINCO, STAD EN
S.rriTiirwiwiwiiWiwiiwaww*
feaMsisS
IJZERWAREN
Ypgrstraai118-120
POPEimiBF Tel 88
VEftZQKGT ALTfJD DB
Dank aan de POEDERS DE COCK, eet n en met
smaak en ve.teeit men gem* kelijk 't i> gelijk welk
voedselde eet'cst tornt weer, d zw« a te en de be-
klemtih id na het eetmaal er wijnen d- tong is riet
meer beladen, de adem rlelt Det me r. De POEDÉRS
DE CO;K verwijderen aiie nocitrr.e ries, slepeioos-
h-id en hoofdpijnen te wijten aan de slechte sfijsvr-
teiiog. De maag ea de ingewanden zija ontsmet De
voorhren overvloedige winder,, de afwiss ling van
buikloop en verstoppif g. df t al ve'dwijct. 't ls eindeh. k
de gtznndhtid die wee'g-vond en is.
De POEL ERS DE COCK worden verkocht aan 8 fr.
(1- d es fr> alle ««o'h'lren
mi
gederoneerd merk
-«O»-
JAGERS, LIEFHEBBERS VAN SPORT,
wilt gij u de beste, de sterkste Cartouchen aanschaffen wendt u, tot
bet welgekend huis
t-: 24, Boterstraat, YPER t-i
Recht over de Vischpoort.
Daar zijn de echte Backmann» te verkrijgen, de alomvermaarde
Rottweil. Opgepast van zekere namaaksels, met dergelijke poeder
gevuld.
BACKMANN ALLEEN, heeft het Monopolium der bussen. Deze,
zijn geteekend, in gouden letters op zijds en insgelijks op het koper,
met zijnen naam Backmann.
Op aanvraag, worden dezelfde Cartouchen geleverd, zonder merk,
voor vreemde bestemming.
Dit jaar wierd met de Rottweil Backmann den eersten prijs ver
overd, door M. Leemans. In 165 seconden, brak hij 65 pateelen, in de
pateelschieting.
Met zelfde cartouchen, behaalde M. Ducrocq, Franschman, den
tweeden prijs.
Dus, bewijs van opperbeste hoedanigheden.
Verre dragen, zacht schieten, maar vooral, hard doodigen.
Hector TIMMERMAN
KEUS VAN
Herstelling van alle stukken in Geutijzer en Alluminium
NIEUWE RADIATORS HERSTELLINGEN
De vermakingen worden
geleverd den zelfden dag.
V-,,.' -v
4jySt& T&êGvfc
- Ï«(F*
Tel.
Tel. 98
Vettestrooiers NODETlet op het merk «NODET» nóg altijd del;
beste pik- en maaimachienen ALBION met 2 vitessen; bindkoorden! |j
c HINDA essence motoren «LISTER»; elektrieke motoren HEE-l f
MAF»; cylinder-maalderijen «FLEURMAN»; hangaars «DOYEN»;"
ploegen en zaaimachienen RUD SACK enz. enz.
Alles aan gunstige prijzen, ook voor smeden en agenten.
iiniiiiii—i i
1. Het gebreveteerd
BROED MACH IEN HULSTE RLOO
blijft het beste, zekerste, gemakke'ijkste. Duizenden
in werking.
2. - KWEEKMCEDERS stoof, scherm, 3 m. buizen.
3. Ontsmettingspomp Cendra
Alluminiumringen genummerd, 20 fr. °/0.
Besttl van nu af in 't doode sei. oen, 't is uw voordeel.
B. Bijzondere prijzen aan voortverkoopers.
II. OPSOMEIÏ, Mcrckem a/Yzer.
KOOPT UWE REGISTERS TEN BUREELE DEZER.
V.Yvs :ü*£y0.$Ur:'.- T^v
RENAULT
(Dit is een reisverhaal in China van
een Missionaris voor wie de Naaikring
van Poperinghe nog gewerkt heeft.)
AFREIS NAAR
DE MISSIE VAN HET
T'OUMETPLEIN.
I. Naar Peking.
De acht studiemaanden der Chinee
sche taal hebben hun einde gevonden.
Teder van ons kreeg zijne bestemming.
Onze missiën liggen in 't noorden van
China; de naaste post is op 350 km.
van Tien-tsin.) Den 25 Juni trokken
we met 7 op, met het vooruitzicht van
een bewogen reisje.
Om zeker plaats te hebben op den
trein van 9 54 u. waren we om 7 54 u.
weg. Daar trok een stoet van 15 ricks
haws op.
Aan de statie veel leegloopers en
weinig reizigers. F.en kwartier over
tijd verliet de trein de statie van Tien
tsin. Voor eene halve uur konden we
kijken op armzalige kwartieren, be
volkt als mierennesten, begraafplaat
sen met tientallen aardhoopjes op orde
geschikt of moerassige plassen.
Dan volgde de deinende zandvlakte,
waar het bezaaid land in deerlijken
toestand was door de droogte, 't Is
maar eentonig om zien schrale
vruchten en geen afwisseling.
We zien plots een bataljon op
iiiiniiiiiiiiisiiiiiiiimui
marsch door de kale vlakte. Vooraan
eenige mannen te peerd, dan eenen
troep te voet zonder orde, een wagen,
dan weêr benden te voet of te peerd.
Ze gaan den spoorweg over en trekken
noordwaarts.
Halfwege wordt het hetere grond
hoornen, dichte struiken en schoone
akkers net als een grauw-groen dam
berd met dikke groene proppen over
al. Links en rechts van de baan zit er
een chineesch dorpje weggedoken ach
ter de canadas.
Op ieder 18 km. vinden we eene
statie door de troepen bezet. Heele
zwermen slenteren op 't statieplein.
De gegradeerden steken in nieuwe
kleederen. en bij hen is de képi niet
d ordonnance ja officieren met
klakken, panamas of stijve stroohoe-
den. Van de simpele soldaten is de uit
rusting geenszins van de kostelijkste.
Onder hen loopen soldaatjes van 14-15
jaar in uniform. Deze loopen meê met
den hoop en zijn veelal 't speelgoed dei-
mannen.
Hoe dichter bij Peking, hoe meer
soldaten we zien. De streek is meer
beboscht en daar staan heele reesems
paarden gebonden. Hier en daar grijs
blauwe tentjes voor de soldaten. Ze
moeten toch ergens nestelen men
zegt dat er 150.000 man van de natio
nalisten van 't zuiden tusschen Pe-
king-Tien-tsin-Pao-ting-fou liggen.
Intusschen geeft de trein goed door.
V e zien al eenen kant van den buiten
muur van Peking (12 m. hoog, 5-6
breed en 20 km. omtr.) Boven den ge-
■■■■■■■■■■■■■IHIHMHlHUaBlimHIlIHNmiIHHHUH*
ÜlBlllllIHHIHIIIIIUimUHlHBimHIIIlIHCIIHUHIl
kanteelden muur steekt de prachtige
spits van den tempel des hemels. De
trein rijdt door eenen duiker binnen.
Wat! Peking?... Goed onderhouden
hovenieringen, links en rechts een
groep leemen huisjes, maar stad is er
niet veel aan. (Het gebied van Peking
wordt onderverdeeld in 4 vakken on
derling afgescheiden door eenen groo-
ten muur, namelijk de chineesche stad,
[de mandchou-stad. de verboden stad
(officieel kwartier ten tijde van het
keizerrijk) en het keizerlijk paleis dat
met hovingen en bijgebouwen hon
derden hectaren uitgestrekt is.)
Stilaan nadert de trein den binnen
muur met zijne monumentale poorten.
Het spoor loopt binnen de mandchou-
stad. Rechts wordt den muur gevolgd,
links heeft men stapelplaatsen van
ciment en ijzer. We vallen stil met één
uur vertraging. De eerste 130 km. zijn
voorbij.
Ken Broeder-Marist komt ons af
halen. Als de chineesche douanier den
Broeder ziet. is alles afgeloopen met
te zeggen dat we priesterbenoodig-
heden meê hebben, 't Meeste werk is
ons goed op de camionette te laden,
fn een kwartier zijn we buiten stad in
't centraal huis der Broeders-Maristen
te Chala. Confraters konden niet beter
ontvangen worden. Men profiteert
ervan om eens goed te rusten. Morgen
de tweede rit.
1
II. Naar Kalgan.
Om 8 54 ure stappen we uit de ca
mionette aande statie der wester
poort. We zijn één uur te vroeg en
daar zitten al een paar honderd op de
hurken tusschen de zware pakken.
Daar komt de trein aan!... 5 over
dekte en 2 open wagens, die half vol
zitten. Dat is me daar een geweld... en
warm én opeengepakt, meneereEen
paar confraters hebben den toer ge
vonden om eene zitplaats voor ieder
van ons te krijgen. Daar is zooveel
volk dat er vele soldaten en officieren
zelfs op de kap der overdekte wagons
zitten. Wat moet het daar brandend
heet zijn!
De trein zou vertrekken en... ze
gaan de locomotief op een zijspoor
vermaken. Ze futteren er 5 kwartier
aan. Om 10 J4 ure zijn we weg. Nog
een paar minuten zien we den gekan-
teelden stadsmuur en dan ligt Peking
voor goed achter den rug.
De trein geeft katoen en we vliegen
als een sneltrein door de goed bebouw
de vlakte, die ligt te blakeren in de
zon. Veel hoornen geven eene schoone
afwisseling van het vergezicht
We komen aan-den eersten halt:
eene statie van niemendalle... Daar
hebben we het alZooals in de volgen
de statiën blijft men er een kwart tot
]/2 uur plakken. Veel geduld vandaag
dus, niemand heeft er nog te koop.
Allengs zien we links grauwe berg
ruggen den gezichteinder breken Dat
is de scheiding van de vlakte der Tche-
liprovincie met de hoogvlakte van
Mongolië (1200 m. boven den zee
spiegel).
't Wordt stikkend heet en iedereen
zit met een waaier in de hand. Effenaf j
eene goede uitvinding, maar ook
kwestie van handeling.
We gelooven allicht in de bergen te
zitten en het daar veel frisscher te
hebben. Doch we bedriegen ons. Drie
uren lang loopt de trein bezijds de her
gen. Intusschen eten we een brok uit
den vuist en we hebben beziens van
heel den wagon. Koddig om de be
schouwingen dezer heidenen over de
priesters te hooren
Als het 1 54 ure wordt, scheidt het
bebouwde land uit. Rechts zien-we ook
al uitloopers der hergen. Nu rijden we
door eene harre vlakte zand en keien
zonder einde. De trein bolt nog eenen
heelen tijd want hij volgt eenen in
sprong der vlakte in de bergen. Plots
rijzen in de verte groote gebouwen
werkhuizen van den spoorweg, daar
achter ligt eene blok chineesche hui
zen.
Met 'nen Hinken draai stopt de trein
in Nan-kowingang van den histori-
schen bergpas. We zijn ai ruim 40 km.
ver. Nu staan we aan den voet der ber
gen op 100 m. hoven den zeespiegel. In
die brandende hitte staat de trein eene
uur lang. Een drietal locomotieven
zijn aan 't manceuvreeren en we krij
gen eenige wagons koopwaren bij, een
soldatentrein loopt binnen en... meer
is er niet
Velen stappen uit en gaan onrijpe
abricozen koopen tegen den dorst De
groote hoop jont den penning aan
eenen rondventer met gele tisaan. De
I
eene smekken, anderen zijn maar
traag en laten eenen grond staan, die
seffens in den provisieketel terugge-
kletst wordt.
Eindelijk, eene zware locomotief
wordt achteraan aangehaakt, die ons
gedoe naar boven moet duwen. V e
geraken in gang.
Eenige boerkens hebben links en
rechts van de haan eene nette hove
niersdoening op eenige ommuurde
perceelen, die nesch gehouden worden
door het afleiden van een bronnetje uit
de huurt.
De gang vertraagt, 't Wordt al stei
ler en steiler. De schaduw van de link-
sche toppen valt over het spoor De
bergkloof meet soms maar 20 m.
breedte. Hier en daar een paar hoornen
en dan steile vlakken van 100 m. en
meer. We zitten als tusschen twee
muren. Geleidelijk vermindert de hit
te. Rechts van het spoor ontspringen
er bronnen ten allen kante, die bij
't verhreeden van den bergpas veel
gras en hoornen laten groeien. Zoo ligt
aldaar een dorpje midden 't groen, ver
der trippelen twee kudden geiten
langs een Wegeltje. Daar zien we ook
eene vertakking van den w
elbekenden
chineeschen grooten muur (-10 tn-
hoog, 5-6 in. breed, op eenen afstand
van Madrid tot Warschou 500 jaar
vóór J. C. gebouwd om de invallen der
Mongolen te beletten). De muur loopt
zelfs over de steilste toppen.
('t Vervolgt).