Rcffiaen Posdsrs GE COCK Grafzerken GRflpKEüDERS ALUJ32 25 to! 50 GRAFZERKEN in Magazijn in alle prijzen. JULIEN LIBBRECHT, Dentiste UT MARMEREN SCHOUWEN Het oudste en bestkoopsle Huis der streek. OvertuigtU, door een bezoek ter plants Hel westen in. PETROLE VERKOOPERS j FOII RHOO»7EN 21, JVleenensteenweg, 21, YPER Alle marmer- en fMymerte BINNEN DE 24 UREN. Gam. Van Eecke-Spiiliaert Guisinieren Maa^onlSiÊklng, Shchie SpijsvBrf^nny Maagzuur, Öarmantstekinj IN DE LUIKSCHE WAPENS GrootHands! Sn Landöouwmacliienen ^B*hflil Desmedt Charl-s, Garage, Groots Markt KachtSs, Foye rs te verkrijgen bij de Gebroeders deer «Sb» Telefoon 186 Telefoon 186 in magazijn UITERST VERZORGD WERK. geplaatst Alia slag van Zlfi1 VOOT AUTOS SLIJKWEERDERS van alle moiellen. LASSCHEN MET AUTOGENE SCHOK BREKERS (Parachocs) voor alle merken van Autos 13, Vaurnesteenwag Tel. 3yo Mad. VANDENDRIESCHE Tel. 311. Dixmudestraat, 47, YPER, BIJZONDERHEID van GEBITTEN Oaststraat, 59. YEURNE - KIEKENTJES met groo'e en kleine hoeveelheden. VERTEGENWOORDIGER VOOR DE STREEK Telefoon 13. 'V S* I-C M -Telefoon 13. Alle ifil'chlingen daar te verkrijgen Voor iedere gemeente voor den verkoop van de beroemde SIM CO kan 30 frank per dag en meer vei dienen. - Betaling na den verkoop, J Het noodige materiaal zal kos'eloos in gebruik gegeven worden. SchrijvenJos.Bouttelgier, Depot SINCO, STAD EN S.rriTiirwiwiwiiWiwiiwaww* feaMsisS IJZERWAREN Ypgrstraai118-120 POPEimiBF Tel 88 VEftZQKGT ALTfJD DB Dank aan de POEDERS DE COCK, eet n en met smaak en ve.teeit men gem* kelijk 't i> gelijk welk voedselde eet'cst tornt weer, d zw« a te en de be- klemtih id na het eetmaal er wijnen d- tong is riet meer beladen, de adem rlelt Det me r. De POEDÉRS DE CO;K verwijderen aiie nocitrr.e ries, slepeioos- h-id en hoofdpijnen te wijten aan de slechte sfijsvr- teiiog. De maag ea de ingewanden zija ontsmet De voorhren overvloedige winder,, de afwiss ling van buikloop en verstoppif g. df t al ve'dwijct. 't ls eindeh. k de gtznndhtid die wee'g-vond en is. De POEL ERS DE COCK worden verkocht aan 8 fr. (1- d es fr> alle ««o'h'lren mi gederoneerd merk -«O»- JAGERS, LIEFHEBBERS VAN SPORT, wilt gij u de beste, de sterkste Cartouchen aanschaffen wendt u, tot bet welgekend huis t-: 24, Boterstraat, YPER t-i Recht over de Vischpoort. Daar zijn de echte Backmann» te verkrijgen, de alomvermaarde Rottweil. Opgepast van zekere namaaksels, met dergelijke poeder gevuld. BACKMANN ALLEEN, heeft het Monopolium der bussen. Deze, zijn geteekend, in gouden letters op zijds en insgelijks op het koper, met zijnen naam Backmann. Op aanvraag, worden dezelfde Cartouchen geleverd, zonder merk, voor vreemde bestemming. Dit jaar wierd met de Rottweil Backmann den eersten prijs ver overd, door M. Leemans. In 165 seconden, brak hij 65 pateelen, in de pateelschieting. Met zelfde cartouchen, behaalde M. Ducrocq, Franschman, den tweeden prijs. Dus, bewijs van opperbeste hoedanigheden. Verre dragen, zacht schieten, maar vooral, hard doodigen. Hector TIMMERMAN KEUS VAN Herstelling van alle stukken in Geutijzer en Alluminium NIEUWE RADIATORS HERSTELLINGEN De vermakingen worden geleverd den zelfden dag. V-,,.' -v 4jySt& T&êGvfc - Ï«(F* Tel. Tel. 98 Vettestrooiers NODETlet op het merk «NODET» nóg altijd del; beste pik- en maaimachienen ALBION met 2 vitessen; bindkoorden! |j c HINDA essence motoren «LISTER»; elektrieke motoren HEE-l f MAF»; cylinder-maalderijen «FLEURMAN»; hangaars «DOYEN»;" ploegen en zaaimachienen RUD SACK enz. enz. Alles aan gunstige prijzen, ook voor smeden en agenten. iiniiiiii—i i 1. Het gebreveteerd BROED MACH IEN HULSTE RLOO blijft het beste, zekerste, gemakke'ijkste. Duizenden in werking. 2. - KWEEKMCEDERS stoof, scherm, 3 m. buizen. 3. Ontsmettingspomp Cendra Alluminiumringen genummerd, 20 fr. °/0. Besttl van nu af in 't doode sei. oen, 't is uw voordeel. B. Bijzondere prijzen aan voortverkoopers. II. OPSOMEIÏ, Mcrckem a/Yzer. KOOPT UWE REGISTERS TEN BUREELE DEZER. V.Yvs :ü*£y0.$Ur:'.- T^v RENAULT (Dit is een reisverhaal in China van een Missionaris voor wie de Naaikring van Poperinghe nog gewerkt heeft.) AFREIS NAAR DE MISSIE VAN HET T'OUMETPLEIN. I. Naar Peking. De acht studiemaanden der Chinee sche taal hebben hun einde gevonden. Teder van ons kreeg zijne bestemming. Onze missiën liggen in 't noorden van China; de naaste post is op 350 km. van Tien-tsin.) Den 25 Juni trokken we met 7 op, met het vooruitzicht van een bewogen reisje. Om zeker plaats te hebben op den trein van 9 54 u. waren we om 7 54 u. weg. Daar trok een stoet van 15 ricks haws op. Aan de statie veel leegloopers en weinig reizigers. F.en kwartier over tijd verliet de trein de statie van Tien tsin. Voor eene halve uur konden we kijken op armzalige kwartieren, be volkt als mierennesten, begraafplaat sen met tientallen aardhoopjes op orde geschikt of moerassige plassen. Dan volgde de deinende zandvlakte, waar het bezaaid land in deerlijken toestand was door de droogte, 't Is maar eentonig om zien schrale vruchten en geen afwisseling. We zien plots een bataljon op iiiiniiiiiiiiisiiiiiiiimui marsch door de kale vlakte. Vooraan eenige mannen te peerd, dan eenen troep te voet zonder orde, een wagen, dan weêr benden te voet of te peerd. Ze gaan den spoorweg over en trekken noordwaarts. Halfwege wordt het hetere grond hoornen, dichte struiken en schoone akkers net als een grauw-groen dam berd met dikke groene proppen over al. Links en rechts van de baan zit er een chineesch dorpje weggedoken ach ter de canadas. Op ieder 18 km. vinden we eene statie door de troepen bezet. Heele zwermen slenteren op 't statieplein. De gegradeerden steken in nieuwe kleederen. en bij hen is de képi niet d ordonnance ja officieren met klakken, panamas of stijve stroohoe- den. Van de simpele soldaten is de uit rusting geenszins van de kostelijkste. Onder hen loopen soldaatjes van 14-15 jaar in uniform. Deze loopen meê met den hoop en zijn veelal 't speelgoed dei- mannen. Hoe dichter bij Peking, hoe meer soldaten we zien. De streek is meer beboscht en daar staan heele reesems paarden gebonden. Hier en daar grijs blauwe tentjes voor de soldaten. Ze moeten toch ergens nestelen men zegt dat er 150.000 man van de natio nalisten van 't zuiden tusschen Pe- king-Tien-tsin-Pao-ting-fou liggen. Intusschen geeft de trein goed door. V e zien al eenen kant van den buiten muur van Peking (12 m. hoog, 5-6 breed en 20 km. omtr.) Boven den ge- ■■■■■■■■■■■■■IHIHMHlHUaBlimHIlIHNmiIHHHUH* ÜlBlllllIHHIHIIIIIUimUHlHBimHIIIlIHCIIHUHIl kanteelden muur steekt de prachtige spits van den tempel des hemels. De trein rijdt door eenen duiker binnen. Wat! Peking?... Goed onderhouden hovenieringen, links en rechts een groep leemen huisjes, maar stad is er niet veel aan. (Het gebied van Peking wordt onderverdeeld in 4 vakken on derling afgescheiden door eenen groo- ten muur, namelijk de chineesche stad, [de mandchou-stad. de verboden stad (officieel kwartier ten tijde van het keizerrijk) en het keizerlijk paleis dat met hovingen en bijgebouwen hon derden hectaren uitgestrekt is.) Stilaan nadert de trein den binnen muur met zijne monumentale poorten. Het spoor loopt binnen de mandchou- stad. Rechts wordt den muur gevolgd, links heeft men stapelplaatsen van ciment en ijzer. We vallen stil met één uur vertraging. De eerste 130 km. zijn voorbij. Ken Broeder-Marist komt ons af halen. Als de chineesche douanier den Broeder ziet. is alles afgeloopen met te zeggen dat we priesterbenoodig- heden meê hebben, 't Meeste werk is ons goed op de camionette te laden, fn een kwartier zijn we buiten stad in 't centraal huis der Broeders-Maristen te Chala. Confraters konden niet beter ontvangen worden. Men profiteert ervan om eens goed te rusten. Morgen de tweede rit. 1 II. Naar Kalgan. Om 8 54 ure stappen we uit de ca mionette aande statie der wester poort. We zijn één uur te vroeg en daar zitten al een paar honderd op de hurken tusschen de zware pakken. Daar komt de trein aan!... 5 over dekte en 2 open wagens, die half vol zitten. Dat is me daar een geweld... en warm én opeengepakt, meneereEen paar confraters hebben den toer ge vonden om eene zitplaats voor ieder van ons te krijgen. Daar is zooveel volk dat er vele soldaten en officieren zelfs op de kap der overdekte wagons zitten. Wat moet het daar brandend heet zijn! De trein zou vertrekken en... ze gaan de locomotief op een zijspoor vermaken. Ze futteren er 5 kwartier aan. Om 10 J4 ure zijn we weg. Nog een paar minuten zien we den gekan- teelden stadsmuur en dan ligt Peking voor goed achter den rug. De trein geeft katoen en we vliegen als een sneltrein door de goed bebouw de vlakte, die ligt te blakeren in de zon. Veel hoornen geven eene schoone afwisseling van het vergezicht We komen aan-den eersten halt: eene statie van niemendalle... Daar hebben we het alZooals in de volgen de statiën blijft men er een kwart tot ]/2 uur plakken. Veel geduld vandaag dus, niemand heeft er nog te koop. Allengs zien we links grauwe berg ruggen den gezichteinder breken Dat is de scheiding van de vlakte der Tche- liprovincie met de hoogvlakte van Mongolië (1200 m. boven den zee spiegel). 't Wordt stikkend heet en iedereen zit met een waaier in de hand. Effenaf j eene goede uitvinding, maar ook kwestie van handeling. We gelooven allicht in de bergen te zitten en het daar veel frisscher te hebben. Doch we bedriegen ons. Drie uren lang loopt de trein bezijds de her gen. Intusschen eten we een brok uit den vuist en we hebben beziens van heel den wagon. Koddig om de be schouwingen dezer heidenen over de priesters te hooren Als het 1 54 ure wordt, scheidt het bebouwde land uit. Rechts zien-we ook al uitloopers der hergen. Nu rijden we door eene harre vlakte zand en keien zonder einde. De trein bolt nog eenen heelen tijd want hij volgt eenen in sprong der vlakte in de bergen. Plots rijzen in de verte groote gebouwen werkhuizen van den spoorweg, daar achter ligt eene blok chineesche hui zen. Met 'nen Hinken draai stopt de trein in Nan-kowingang van den histori- schen bergpas. We zijn ai ruim 40 km. ver. Nu staan we aan den voet der ber gen op 100 m. hoven den zeespiegel. In die brandende hitte staat de trein eene uur lang. Een drietal locomotieven zijn aan 't manceuvreeren en we krij gen eenige wagons koopwaren bij, een soldatentrein loopt binnen en... meer is er niet Velen stappen uit en gaan onrijpe abricozen koopen tegen den dorst De groote hoop jont den penning aan eenen rondventer met gele tisaan. De I eene smekken, anderen zijn maar traag en laten eenen grond staan, die seffens in den provisieketel terugge- kletst wordt. Eindelijk, eene zware locomotief wordt achteraan aangehaakt, die ons gedoe naar boven moet duwen. V e geraken in gang. Eenige boerkens hebben links en rechts van de haan eene nette hove niersdoening op eenige ommuurde perceelen, die nesch gehouden worden door het afleiden van een bronnetje uit de huurt. De gang vertraagt, 't Wordt al stei ler en steiler. De schaduw van de link- sche toppen valt over het spoor De bergkloof meet soms maar 20 m. breedte. Hier en daar een paar hoornen en dan steile vlakken van 100 m. en meer. We zitten als tusschen twee muren. Geleidelijk vermindert de hit te. Rechts van het spoor ontspringen er bronnen ten allen kante, die bij 't verhreeden van den bergpas veel gras en hoornen laten groeien. Zoo ligt aldaar een dorpje midden 't groen, ver der trippelen twee kudden geiten langs een Wegeltje. Daar zien we ook eene vertakking van den w elbekenden chineeschen grooten muur (-10 tn- hoog, 5-6 in. breed, op eenen afstand van Madrid tot Warschou 500 jaar vóór J. C. gebouwd om de invallen der Mongolen te beletten). De muur loopt zelfs over de steilste toppen. ('t Vervolgt).

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1929 | | pagina 4