Men Stemt Sir 1 of 5 Nr I of 5 Onder Mr 4 Onder Er 9 Kerkelijke Waarschuwing- oppaascMsiirizuid-tMn GEWETEN en KIEZING ONDER ONDFR Notarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. afgelezen op Zondag 19 Mei II. VERGETEN... NOOi Z. E. Kardinaal Van Poey veroordeelt de Katholieke Vlaamsehe Volkspartij. voor heimaten I^sniier* Arrondissement VER Arrondissement KTRTRIJK Arrondissemsnt Arrondissement «OE SE L ARE 30 CENTIEMEN. Abonnementsprijs per Jaar: la Stad) 14 f i® 't Lentil 18 fr, (per post) Fraitkrijki H fr. Cirngos 28 fr. Aadtra ltn<!«D S4 fr TARiEFi Kistna Berichtam 1 fr. per reek; 'Hitnumprijs Per iulassching4 fr. FDPEBINBHEKUB Postabonnenten in Belgie die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hun bedient, en niet aan ont, Telefoon Nr f. Uitgever t SANSEN-VANNESTE, Poperinghe Postcheck Nr 15.579. Wie inlic ttingen begeert over aankondi- gingen, wor antwoord bi dt verzocht een postzegel voor zijn schrijven te voegen. Alle annoncen nij» vooraf te betalen en moeten tegen des Donderdag noen ingezonden worde* Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. TARIEF. Notarieels VsurkoopingsKi 98 cent. per gewone regaE. Annoncem Prijzen op aanvraag Beminde Christenen (Parochianen), Namens zijne I), II. Mgr den Bis schop van Brugge moeten wij U de volgende waarschuwing voorlezen. Luistert aandachtig want ze is van 't allergrootste Belang" als ware cbris- tene menschen gehoorzaamt aan uwe geestelijk overheid, want de II. (leest zelf heeft de Bisschoppen aangesteld tus bekampen en bestrijden. Hier be doelen wij de liberalen, socialisten en communisten. Wie voor zulke kandi daten stemt is zwaar plichtig in gewe ten tegenover God. Ingezien de omstandigheden, is het in geweten en voor God niet min streng verboden te stemmen voor deze verdwaalde christenen, die zich om de Kerk van Christus te bestorenj Zondag aanstaande zullen velen on-(vlaamsch katholieke nationalisten der U een zeeT zwaren burgerplichtnomen zij zijn in opstand tegen het moeten kwijten. Met het kwijten nu kerkelijk gezag en willen zich niet van dien plicht, is niet enkel het alge-onderwerpen aan de klare uitspraak meen welzijn van het vaderland, maar van al de Bisschoppen van Belgie. eveneens het hoogste Belang van on- Groot gevaar bestaat hier dat zij bra zen Katholieken Godsdienst en vatv'de ve menschen, die het wel meenen, zón- Heilige Kerk rauw verbonden. Kiezen is dus bij ons een zware gewetens plicht, en daarom denken wij zelf in geweten verplicht te zijn U het vol gende klaar en duidelijk voor te hou den den bedriegen door den schijn van godsdienstigheid, en daarom verma nen wij U dat gij evenmin in geweten uwe stem aan deze kandidaten moogt geven. Weest nu indachtig dat gij eens- Het is streng verboden voor God en daags voor den oppersten Rechter zult in geweien zijn stem te geven aan de rekenschap moeten geven over de kandidaten van deze politieke partijen, stem die gij Zondag aanstaande zult die vijandig staan tegenover den Gods- uitbrengen in deze belangrijke ver- dienst en de Katholieke Kerk, hetzij kiezing; en gij allen, beminde geloovi dat zij valscfieüjk beweren dat de gen. die niet kiezen moet, vergeet niet Godsdienst een privaatzaak is en God te bidden voor:die zaak van zoo groote verloochenen in 't openbaar leven, in aangelegenheid. Zoo zal Christus-Ko- wetten, scholen en bestuur., hetzij dat ning waarlijk blijven heerschen over zij openlijk God en de Kerk van Kris- ons allen. KATHOLIEKE VLAMINGEN, die altijd gehouden hebt aan uw oud katholiek geloof, waarvoor onze Va deren hun bloed gegeven hebben, doet heden uw plichtStemt evenals altijd uw Ouders stemden Volgt uwe Bisschoppen, door den H. Geest zelve aangesteld om de H. Kerk te besturen. Stemt Katholiek en weet goed, zooals uw Bisschop het U deed voorlezen Zondag laatst, dat Gij eensdaags voor den Oppersten Rechter zult rekenschap moeten geven voor de stem die Gij op heden Zon dag. in deze belangrijke verkiezing, zult uitbrengen. Eenige vraagjes aan K.V.N.V Afd. Poperinghe in De Ypersche Bode 1. In uw artikel van 18 Mei 1929 meent ge dat we ons verschroeien aan de vlammen van den politieken haat Mogen we u eens vragen waar ge dat haalt? Zoudt ge durven loochenen dat ons betoog integendeel heel zake lijk was en kunt gij er een enkel be- leedigend woord uitrapen? Doch mochten we altijd eenzelfde behandeling ervaren in uwe bladen Kom, ge gelooft het zelf toch niet als ge schrijft dat we u willen in op stand brengen tegen het Gêzag om u dan op grond van dien opstand te kun nen verketteren Alswanneer we u juist uwen klaren plicht aanwijzen u te onderwerpen aan 't Gezag. De princiepen recht zetten waar ze zooveel verdraaid worden, dat is ons eenig doel. 2. Ge beschuldigt ons de woorden van Borms in Antwerpen te verdraai en. De meeste bladen geven die woor den weer. Heeft Borms die woorden, die de pers hem in den mond gelegd heeft, gelogenstraft? 't Ware noch tans de moeite weerd. En ge zegt dat het onrechtvaardig is 't oordeel van Borms te verwarren met het Nationalisme Zoo, dat ge dus uwen hoofdman verloochent Dat ware waarachtig een stap voor uit in een hetere richting. En in feite op wiens kappe zitten uw bladen-het meest, op die der Eiberalei op die der Socialisten, of op die de Staatskatholieken Antwoordt eens op dat vraagje? 3. Ge schrijft: Al uwe redenee ringen kunnen maar niets veran deren aan de Waarheid die staat al 'n paal boven water: «Het recht van Waanderens Zelfsbeschikking is een natuurrecht!» Die dat loochenen loochenen het licht der zon. Dat voelt de massa en al uwe theorie met of zonder veroordeeling kan dat gevoelen niet wegnemen (On derlijning van ons.) Wat wilt ge daarmede zeggen? Dat de veroordeeling uwer Bisschoppen u niet meer raakt O katholieke mentaliteit!... En waarom spreekt gij, Nationalis ten. altijd van die bekoring voor de keuze tusschen Geloof en Vlaamsch- zijn Alle nationale of andere goederen van de wereld zijn nog geen druppel water uit de zee in vergelijking met het geloof en de eeuwige goederen!... Wie dat eens inzag, spreekt niet van ulke keuze. En we meenen dat Ylaamsch-zijn en een heilige zijn per fect kan samen gaan... Doch zulke gemoedgesteltenis kun nen we niet anders uitleggen dan oor 't geen Vaussard noemt le re- couvrement insensible de l'idée reli- gieuse par l'idée nationale»; m. a. w. iculke gevoelens voeden, wordt een afgodendienst Wat nu betreft dat zelfbeschik- tingsrecht der volkeren, ge vraagt of we 't ook erkennen Mogen we liever eens eerst vra gen ons klaar te zeggen wat ge daar door verstaat? Verstaat ge 't zóó: Een volk heeft het natuurlijk recht eigenmachtig te bepalen en te be schikken hij welke staatsmaatschap- pij het wil aangesloten zijn? En zijn staatburgerschap te weerleggen? Daarop een klein antwoordje a.u.b. Doch geen recht, weze 't ook nog een natuurrecht, is beperkt, buiten dit ééne: liet recht te streven naar ons laatste doeleinde. In de zedelijke orde maakt men zeer goed onderscheid, zegt Wen zei Frind (Das spracklieke nnd sprac- kliek-nationale Recht, blz. 122). tus schen het bezitten van een recht en iet gebruikmaken van een recht Al hoewel het recht zelf misschien on loochenbaar is, kan het eene zedelijke plicht zijn er in bepaalde gevallen geen gebruik van te maken. Wanneer dat? Als men daardoor hoogere belan gen zou schaden Past toe. En ziet het oordeel der Bisschoppen. 4. De Nationalisten willen gedu rig deze principeele kwestie afleiden bp dèh éërfèh "persoon fgfl* M. Bftit saert. Waarom verzwijgen ze Depon tieti en de andere kandidaten? Doch., voor een katholiek geweten, voint het princiep hierop neer Zullen de mannen die we ter Kamer zenden de katholieke macht verster ken of bevechten De Nationalisten nu staan als één man in de oppositie tegen de katholie ke partij, de kandidaten van de twee katholieke lijsten zullen blok maken tegen 't antiklerikaal front. Dus alleen de Katholieke kandidaten zullen de katholieke macht versterken! Nog eensmaar van cle kiezing geen personetikwestie 5. -Eindelijk vraagt De Ypersche Bode of we zelf niet spijtig zijn om de veroordeeling van 't Nationalisme, ofwel of we van diegenen zijn die mis schien verdere veroordeeling wen- schen. Daarop hebben we maar één ant woord Wij gaan onze Geestelijke Overheid niet vóór, maar we volgen ze. Dat is onze en ook uwe plicht! En ware 't Nationalisme niet ver oordeeld. dan nog zouden we 't afkeu ren zooals het zich nu voordoet, om de redenen door Kardinaal Van Roev aangeduid 1° Omdat de Nationalisten tenmin ste praktisch de rangorde der waarden omkeeren en samengroepeeren op grond van 't Ylaamsch belang bever dan op grond van 't Katholiek belang, ('t Hoogste.) 2° Omdat ze meer en meer een re- volutioniTair karakter aannnenien. 3° Omdat ze 'de misdaad begaan de kristene sociale werken te bestrijden (Boerenbond, Werkersverbond. Mid denstandshond). EEN BISSCHOPPELIJK SCHRIJVEN. raad en den weg door hun aangeduid FEESTDAGEN DER WEEK. De Standaardvan Donderdag geeft afdruk van een brief gestuurd door den Voorzitter der Katholieke Vlaamsehe Volkspartij van Turnhout aan Z. E. Kardinaal Van Roey en van het antwoord van Mgr Van Roev. Voor wie een katholiek geweten heeft, is twijfel dus niet meer moge lijk. Eu zoo we dit mededeelen is het geenszins uit leedvermaak, maar op dat onze katholieke jeugd tot onze Bisschoppen zoude terugkeeren, hun volgen, de katholieke zaak boven al houdend, en de oplossing der vlaara- sch grieven betrachten in de Katholie ke Partij. Mocht dit schrijven aan onze ver dwaalde nog goed meenende Natio nalisten de oogen en het hart zal ope nen en hun zal aanwijzen hoe zij he den hun zwaren kiesplicht te vervullen hebben Hieronder de twee brieven Turnhout, den 17 Mei 1929. Eminentie, n de algeheele verwarring en tegenover h.ét groeiende misbruik dat wordt gemaakt van tlisschop.pelijke brieven, en nu weer van verklaringen, onlangs naar t schijnt door Uwe Eminentie te Mcchclèn afgelegd, om onze Partij de Katholieke Vlaamsehe Volkspartij (K.V.Y.) als veroordeeld voor te stellen, nemen wij de eerbiedige vrijheid ons rechtstreeks tot Uwe Eminentie te wen den. Wij verlangen in deze zaak volledige klaar heid. Wij wenschen te weten wat wij in ge weten mogen doen en laten moeten. Wij zijn allen overtuigde katholieken, met hart en ziel gehecht aan de Kerx en aan de Kerke lijke Overheid. Vij wenschen den Godsdienst van al onze gehechtheid aan de Katholieke Zaak. De Katholieke Vlaamsehe Volkspartij Arr. Turnhout. De Voorzitter(get.) J. Vanmierlo-Proost. De Politieke Vertegenwoordiger, (get.) Th. Debacker. Zijne Eminentie antwoordde daarop: Mechelen, den 18 Mei 1929. Mijne Heercn, Ik heb uw brief van gisteren goed ontvan gen, en ik dank u voor de genegenheid welke gij mij aanbiedt om nogmaals mijn oordeel nopens het Ylaamsch Nationalisme klaar uit een te zetten. Gij wenscht te weten, zegt gij, wat gij in steeds' tè'verdedigen' naar'onze" beste "krach- geweten moogt doen en moet laten want, ten. Zoo ware het ons uiterst pijnlijk, met 1 als overtuigde katholieken, beweert gij met MEI - BLOEIMAAND. 26 Z H. Drievuldigheidsfeest. PI. Phil. Nerius 27 M H. Beda, bis. en bel. H. Fredericus, bis. 28 D H. Gertnanus, bis. H. Justus, bis. 29 W H Maximinus, bis. H. Theodosia, m. 30 D H. Sakramentsdag. H. Felix I, p. enm. 31 V H. Angela Merici, m. H. Petronilia, m. JUNI - ZOMERMAAND. 1 Z H. Gerlachus, bel. II. Pamphylius. YPER-PO "'ERINGHE-WERVIK «O» het Gezag onzer Geestelijke Overheid in bot sing te komen of onder hare veroordeeling te staan. Er moet oo.c een einde komen aan het misbruik dat tegenover ons van den Godsdienst gemaakt wordt: een praktijk die Paus Leo Xlil ten strengste heen gelaakt; Kcclesiam ad partes traiiere, vel onmimo adjutricem veile ad eos quibuscum conten- ditur superandos, honiinum est mtemperaier religione abutentiumOm ons limine poli tieke tegenstrevers des te geinaKkelijKer te overwinnen, wordt juist op zulke wijze te wer.v gegaan. Wij Minnen niet aannemen dat Hunne Hoogwaardigheden ooit alle iaamsche Na tionalisme hebben willen veroordeelen. Na tionalisme is toch niets anders dan üe leer en de actie om de reenten van een volk op hart en ziel aan de Kerk en aan de Kerkelij ke Overheid gehecht te zijn. Indien het zoo is, beschouw ik het als mijn plicht u te woord te staan, alhoewel er, meen ik, aan klaarheid over de bisschoppelijke uitspraken niets ont breekt. Ik vertrouw er dan ook op, dat gij mijn antwoord zult aanvaarden als komend uit het diepe bewustzijn mijner herderlijke verantwoordelijkheid. Laten we, eerst en vooal, alle bedrog van woorden ter zijde stellen. Dat de Kerk zich niet mehgen mag in zuiver-politieken par tijstrijd waarvoor gij een woord van Leo XII aanhaalt behoeft wel een be toog. En juist daarom, mag de Kerkelijke Overheid geene partij kiezen, als er twee of meer uitgesproken katholieke lijsten, die over ondergeschikte belangen verdeeld zijn, éigen cultureete zelfstandige ontwir.kenng te i teggpover elkander komen te staan. Doch zij handhaven. Dit Nationalisme werd nog voor enkele jaren, wij meenen m 1926, door Paus Pius XI uitdrukkelijk goedgekeurd, en tegen de onbesuisde vaderlandsliefde van sommige Missionarissen verdedigd. «Nooit, verklaar de de Paus, mogen de Missionarissen den indruk wekken, bij de volkeren waar zij ar beiden. dat de Godsdienst een beletsel is om 'hun 'eigen volksaard en alles wat met dien Vcdksaard in "verbaifd staat TB "ftandhavétt. De Godsdienst toch erkent alle zoo primaire gevoelens van het menschelijk hart ais de gehechtigheid aan eigen volksaard.. De Kerk is juist Katholiek, omdat zij aldus alle natio naliteiten, d. i. allen volksaard eerbiedigt; omdat de Godsdienst nooit tegen de hand having van eigen volksaard mag gebruist worden. De Zendelingen moeten gedenken, sprak de Paus, dat zij uitgezonden zijn door Christus, niet door dei) citaat; dat zij het woord moeten verkondigen van Christus, niet van den staatsoverste. Zoo is 't wel zeker dat Hunne Hoogwaar digheden nooit bedoelden alle Natiolisme te veroordeelen. Maar tegen ons stelt men het voor alsof alle Iaamsche Nationali=ine ver oordeeld is. Men zegt met een vage uitdruk king: Het Vlaamsch Nationalisme werd ver oordeeld. Onze tegenstrevers hebben allen baat hij* de vaagheid en stichten aldus de grootste verwarring. Daarom verlangen vvtj te wetenof Hunne Hoogwaardigheden meer bedoelden te veroordeelen dan wat in hun brief verklaard werd: Het extreniitisch nationalisme dat met de miskenning van alle gezag naar het duisterste streelt, dit is: naar de onwettige verdeeling van België Dan wenschen wij te verklaren dat wij geen revolutionnairen zijnwij strijden ja wel voor ons politiek en Godsdienstig ideaal, maar langs wettige wegen: door kiezingen, door parlementaire actie, door overtuiging. ij miskennen geen gezag, vooral niet het kerkelijke. En juist daarom wenden wij ons tot Uwe Eminentie. Onze actie gaat recht streeks naar cultureele zelfstandigheid en vrijmaking van Vlaanderen, is die mogelijk in het kader van Belgie, des te heter. Uwe Eminentie wete dat het laster is, wanneer men ons voorstelt, als wilden wij Belgie kapot. Die uitdrukking van misnoegd heid beteexent alleen dat de huidige Belgi sche Staatsregiem met zijn prakti e)ie onder drukking van Vlaanderen moet veranderd worden. Wij zijn oo; geen Pan-N cderlan- disten, in dien zin dat wij Vlaanderen hij Holland willen aansluiten. Geen katholiek komt ooit zoo iets in de gedachte. Wij wil len alleen cultureele aansluiting hij Neder land. Wat Uwe Eminentie ons zou verwijten kunnen is de scheuring ui de Kathollee Éaftij. Dat betreuren wij evenzeer als Uwe Eminentie. Maar daarin zijn anderen ons voorgegaan. Bij vorige verkiezingen traden in vele Arrondissement scheurlisten op van Fransche Nationalisten. Die werden toen niet alleen NIET goedgekeurd, maar zelfs 4° Om hun samensmelten met vijan- gesteund, ook door de Kerkelijke Overheid, die liet afkondigen dat er twee katholieke lijsten waren. De Katholieke Partij zorge er voor dat hare kandidaten werkelijk het Ylaamsch Volk als zoodanig vertegenwoor digen en er zou nooit scheuring ontstaan. Trouwen, wij meenen daardoor de Katholie ke Partij niet te bénadeelen. Bij vorige kie- zing werd aldus een Katholiek meer geko zen en werd de kiezing van. een Socialist belet. VE URNE-OOST EN DE «o» den van den Godsdienst op een ondui (lelijk afgelijmd programma. En we vragen nu in gemoede«Zijn die redens niet méér dan voldoende om 't oordeel der geestelijke Over heid te verrechtvaardigendat het in geweten niet toegelaten is voor de Nationalisten te stemmen? iBassaassaBBsaaaasaaBRSBasBsiaa SCHANDIGE HOUDING DER NATIONALISTEN. Tegenover de Kerkelijke Waar schuwing» van onzen Bisschop heb- ben de Nationalisten het goed gevon den een plakbrief uit te hangen tot op de kerkdeuren toe waarin op waarlijk schandalige wijze het Ker kelijk Gezag nog eens openlijk word! aangevallen en lafhartig belasterd. Daarin staat te lezen dat de Kerk het onrecht verdedigt omdat het nu de macht bezitnog 'erger, dat de stoel der waarheid in dienst staat van de loge De verontweerdiging over deze las tertaal. was Zondag morgen algemeen bij alle Katholieken! Wij gaan ook niet samen met ongeloovi- gen op een onbepaald afgelijnd programma. \Vij hebben en behouden ons eigen program ma. \an de Katholieke Alaam-,che Volks partij. Alleen uit tuniek koppelen wij met andere lijsten, die ons geen 'afstand van ons programma hebben gevraagd, maar die ons integendeel op hun eerewoord beloofd heb ben iets te doen tegen den Godsdienst. En nog onlangs verklaarde de nietatholieke Demière Hettre dat in confessioneele vra gen de Nationalisten ALTIJD stemmen met de rechterzijde. liet ware ons zeer aangenaam, Eminentie, eens klaar en duidelijk te vernemen! dus: wat eigenlijk verboden is. Dat zou rust bren gen aan de gewetens en een einde stellen aan het zeer ergerlijk en zeer schandelijk misbruis: dat van den Godsdienst wordt ge maakt. Zoo Uwe Eminentie het verlangt zijn wij bereid eenige nummers van ons blad De Nieuwe Kempen» te zenden, waarin geheel ons programma en de geest waarin wij strij den wordt uiteengezet. Intusscfteii bieden wij Uwe Eminentie de gc roelens aan van onzen diepen eerbied en zou aan hare hoogste zending te kort blij ven, indien zij niet stelling nam, ook op zoo gezegd politiek terrein, als er godsdienstige, zedelijke, geestelijke belangen op 't spel zijn. Dat de Kerk niet alle nationalisme ver oordeelt, in dezen zin dat hare we ik ing niet ingaat tegen den eigen volksaard harer ge- loovigen. maar dezen integendeel eerbiedigt en tracht te handhaven, us ook volkomen -waar. Heel de geschiedenis der Kerk is daar om dat te bewijzen, en 't is oprecht niet 1100- dig op het gezag van Z. H. Paus Pius XI beroep te doen. Doch ik vraag u: wie, hier te lande, gebruikt den Godsdienst tegen de handhaveing van eigen voGsaard? Ais het Vlaamsehe volk zoo goed zijn eigen aard bewaard heeft, ondanks alle invloeden die de lijden hebben meegebracht, dan is dit groolendeels te danken aan de kathoiieke YIaamsche geestelijkheid. Het Vlaamsch Nationalisme, gelijk het zich feitelijk voordoet, is heel wat anders. Ik neem het voor wat het praktisch is. zoo als het namelijk voorkomt in de herhaalde verklaringen van zijn leiders, in zijn dag en weekbladen, en niet minder in zijn daden en handelingen. En alzoo, ondanks de menig vuldige verdeeldheden en twisten die er in zijn schoot heerschen, komt het voor als een geheel, dat bezield is met de revolution ueren geest, dat gericht is tegen België en ai wat Belgisch luidt; dat de wettige burg iijke Overheid miskent en verachtdat Eet bis schoppelijk Gezag ondermijnt en verloo chent, omdat hel zoogezegd in dienst staat van België; dat strijdt tegen onze groote katholiexe sociale instellingen, ten bate onzer christene werklieden en boeren op 't woord van Leo Xlll in 't leven geroepen; dat sa mengaat, o)) een vernielingsprogramma, met de vijanden van Kerk en land en maatschap pij zonder nog te spreken van den openlij ken strijd die het voert tegen onze verdienst- volle katholieke partij, die, wegens dé histo rische omstandigheden hier te lande, het eenige bolwerk is en blijft onzer godsdien stige rechten en belatvcn. Dat alles, zeg ik, ziet en leest en hoort iedereen die oogen en ooren heelt. Als gij mij dan komt verklaren dat gij toch geen revolutionnairen zijtdat' gij geen ge zag miskent; vooral niet het kerxeiijkdat het laster is, wanneer men u voorstelt als wildet gij I Hgië kapot: dat gij enkel afge scheurde i-kolieken zijt, zooals er anderen in vorige verkiezingen geweest zijn dat gij alleen uit taktiek met ongeloovigen koppelt dan moet ik erop wijzen dat degenen met wie gij aangespannen zijt, dat de leiders der partij waaraan gij toebehoort, dat hij inzon derheid dien ge in onze Kempen rondleidt en ophemelt als uw held en uw hoofd, door hunne schriften, floor hunne redevoeringen, door al hunne daden uwe woorden te niet doen. Hoe kunt gij dus houden staan dat de zoogezegde Katholieke Vlaamsehe Volks partij in de Kempen die noodlottige en ver derfelijke strekkingen niet goedkeurt en aankleeft? Om al die bovenstaande redenen en er zijn er nog andere hebben de Belgische Bisschoppen herhaaldelijk lmn oordeel over de Vlaamsch-Nationalistische beweging uit gesproken. Sinds zij gezamenlijk in 1925 het Vlaamsch Nationalisme hebben veroordeeld zijn er drie nieuwe Bisschoppen aangesteld, en deze hebben in geweten dezelfde houding aangenomen indien het bisschoppelijk gezag iets waarde heeft, dan is het voorzeker in (leze aangelegenheid Dat ailcs heb ik gezegd tot de Zeer Eerwaarde Heeren Dekens, op hun jaarlij scho vergadering van 1 Mei 1.1., met dc opdracht In I bekend te mak-en. Wat u betreft, Mijne Heeren, dit betreur ik, en als Bisschop belast met de hoogste be langen, en als geboren Kempenaar wien mijn geboortestreek zoo lief blijft, dat gij, over tuigde katholieken als gij zijt, bewust of on bewust ons dierbaar Kempisch Volk op den doolweg tracht te brengen. Uwe verantwoor delijkheid is zwaar tegenover God en tegen over uw volk. Indien de Godsdienst te lijden heeft in de verwarring door het Vlaamsch Nationalisme teweeg gebracht, dan ligt dit voorz.eker niet aan de Kerkelijke Overheid, maar het komt voort uit de verderfelijke ge dachten en daden dier partij zelve. Gelieft te gelooven. Mijne Heeren, dat ik dit alles zonder opgewondenheid, maar niet zonder innige droefheid, neerschrijf. Ik bid God dat Hij u verlichte en tot an dere gevoelens brenge, en ik groet u met op rechte betuiging van christelijke liefde. (Get.) J. E. Kard. Van Roey, Aartsbisschop van Mechelen. In de 15 departementen van het Zuid-Westen, met eene oppervlakte van drie maal Belgie, zijn er tegen woordig van 350 tot 400 Vlaamsehe en I lollandsche boeren. In het departe ment der Gers, dat 18.353 hectaren grooter is dan V'est- en Oost-Vlaan- deren te zanten zijn er 100. Hun getal is bijna verdubbeld sedert één jaar. Van die 100, zijn een derde eigenaars. Spijtig en jammer, dat velen, zeer ve len, veel te duur kochten, pachtten, te hooge commissieën betaalden en op alle wijzen bedrogen wierden, hij aan koop, pacht of overname. De grond is bijna overal verwaarloosd, hij gebrek aan handarbeid, vakbekwaamheid, enz. maar van natuurswege is hij dooreen goed, zoo goed, om niet te zeggen: beter dan de goede gronden in de om streken van Poperinghe. per, Yeur- ne, en met eenige jaren werk. zorg, bemesting, ondervind ik hier, verwaar loosde gronden, aan 3.000 fr. de hecta re gekocht, beter gronden te ziin, dan die. onlangs te Reninghelst verkocht 42.000 fr. de hectare. Ik roep de aan dacht der uitwijkende hoeren op 't vol gende Alhoetvel de koop- en pacht prijzen veel lager zijn dan in Belgie en Noord-Frankrijk, kost het evenveel van alaam, machienerij. beestiaal, meststoffen enz. om de uitbating eener hofstede winstgevend aan te gaan. Daarin misrekenen vele hoeren en zoo komt het dat zij over de noodigen middels r.iet beschikken om winstge vend te hoeren. Het is ook een groot ongemaK en nadeel als niemand van de familie vol doend fransch verstaat. Ik breng hulde aan het Hollandsch Staatsbestuur, dat, overtuigd, dat er in Holland vele hofsteden ontbreken voor zijne landbouwbevolking, kredie ten stemt tot ondersteuning der Hol land sche boeren die naar Frankrijk komen boeren. Ik denk mij niet te bedriegen en te overdrijven met te schrijven dat er in Alaamsch-Belgie 25.000 boerenzoons zijn van 25 tot 40 jaar, die bekwame boeren zijn, het is immers gekend dat de Vlaamsehe boeren de beste en meest bekwaamste boeren der wereld zijn, die heel gemakkelijk eene even- bekwame boerin zouden vinden maar geene hofstede. 't Is om te schrijven: Misereor sil lier tur ham. fik heb medelijden met mijn ras.) Aan dc talrijke hoeren, die mij voor hofsteden schrijven, raad ik aan te lezen wat mijn goede vriend en studie- maat, de geleerde, werkzame, over tuigde bóeren-vriend Dokter Brutsaert, over Belgisch Congo schreef in «De Poperinghienaar Nochtans voor wie de Congo te ver is of er niet begeeren te gaan. ben ik bereid inlichtingen te geven over 't Zuid-Westen. Van den boekenvriend, Dokter Brut saert, sprekende Boeren van het arrondissement Yper, laat mij toe, van de streek zijn de, ze goed kennende, van boerenras zijnde, en de boeren onbaatzuchtig ge negen het volgende te zeggenIk heb den tijd gekend van de landbouwkrisis in de jaren 1880, ik herinner mij, dat in het jaar 1887, in het enkel arrondis-

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1929 | | pagina 1