i Ons Huizeken vol I Politiek Overzicht Th. VAN TICHELEN. Sint Janskerk te Poperinghe MELOTTE I I Het VLAAMSCHE VRAAGSTUK zondag 24 NOVEMBER 1929 WEEKBLAD 30 CENTIEMEN. 26 JAAR. N' 47. Abonnementsprijs per Jaar: In Stad: 14 fr. [n 't Land: 16 fr. (per post) Frankrijk: 28 fr. I Congo: 28 fr. Andere landen: 34 fr. TARIEF: Kleine Berichten: 1 fr. per reek minimumprijs per inlasschiog4 fr. vmmmm Postabonnenten in Belgie die van woonst I Notarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. veranderen, moeten dit aangeven in 't post- jl bureel dat hun bedienden p5et *an on'-j Telefoon Nr 9. Uitgever SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Postcheck Nr 15.570. Wie inlichtingen begeert over aankondi gingen, wordt verzocht een postzegel voor antwoord bij zijn schrijven te voegen. Alle annoncen zijnl vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag noen ingezonden worden Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. TARIEF: Notarieele Verkoopingen: 90 cent. per gewone regel, Annoncen: Prijzen op aanvraag. *Vol is ons huizeken. Vol kinderen. Een heele bende. De eene is een vuist hooger dan de andere. Dat gaat er bij ons, in ons huizeken, het zoon hoop! Praten en lachen, zin gen en dansen, loopen en spelenOm vreemde menschen horendul te ma ken... Een gekwetter en gekakel 'lijk bij de kiekens op de werf. Wel bleet er soms eene als hij valt 'en zijnen neus stoot... Maar dat gaat seffens over. Want de anderen dansen en lachen rond hem. En dan worden ,de traantjes ingeslikt en is de neus genezen. Vader eu moeder kijken altijd even vriendelijk. Die moeten wel jong blij ven, met al dat jong gedoen. Als 't rumoer wat geweldig wordt, dan zegt moeder Gaat nu allemaal wat spelen in den hof En dan loopen wij mekaar plat in 't deurgat. Vader heeft zijn werk, heel den dag door. Maar 's avonds rijden wij te peerd op zijn knieën, getweeën, gedrijen. ge vieren. dat hij zijn pijp uit zijnen mond moet leggen. En dan vliegen wij omhoog, tot bo ven de tafel uit. En moeder staat dan de tellooren af te wasschen en laat ze kletsen en klet teren. Dat is de muziek. Ja, ja, vader en moeder blijven al tijd jong en vriendelijk en plezierig. Bij Bettens, nevens ons. daar is er maar één kind, één Fransken. En daar moet het niet plezierig zijn in huis. Want Fransken loopt om van huis weg te zijn. En Bettens en zijn vrouw kijken alle dagen even zuur. Die hebben meer last met dat één jong, dan wij met onzen vollen nest. zei vader. Ja, en tien keeren minder plezier, zei moeder. Want vol is ons huizeken. I Last hebben zij zeker, ons vader en ons moeder. Maar dat zeggen ze nooit. Last om rond te komen, om elk van ons treffelijk op te tuigen, om elk zijn testje vol te scheppen. Werken moeten zij zeker, en hard Moêffer'snms'Tot laat in"den nacht Want overtijd ben ik eens wakker ge worden. en kwam er nog licht onder de spleet van de deur. En hoorde ik haar een schaar op de tafel neerleggen Ze zat zeker nog te naaien en te lappen en te stoppen. Opdat wij 's an derendaags weer proper naar de school zouden kunnen. De schoenen, dat is 't ergste, zegt zij soms. Die van de jongens vooral 't Is precies of ze de zolen en het over leer afraspen. - We zouden een heel beddeken schoenen moeten zaaien, lachte va der. Gelijk radijskens. Alia, als er iets noodig is. 't komt er toch. Ta, wij zijn nog nooit in den stik hel blijven zitten. Waar 't vandaan komt, dat weet Ons Heer. Hoe meer kinderen, hoe meer inkomsten. 't Gaat van jaar tot jaar omhoog Zeker. Elke kleine brengt zijnen lepel mee. En onze pot wordt grooter om elk zijn telloor vol te scheppen. Hi En wacht maar. tot wij allemaa groot zijn. Dan moeten vader en moeder niet meer werken dan zij willen. Dan znllen de meiskens den koffie opschenken, den pot koken, 't huis uit heeren, 't stof afvegen, de bedden op dekken, de koeien melken, de kousen stoppen, de kleeren naaien, en nog van alles doen. Dan zullen dé jongens met 't peerc tijden, den akker omploegen, 't graan afpikken, 't koren dorschen, op een ander gaan werken, geld verdienen veel. En 's Zaterdags te huis komen de deur vierkant open gooien, en roepen Moeder, houd uwen schoot open En haren voorschoot vol blauw banknoten schudden. Dan zullen vader en moeder het goed hebben, ja 1 Niet in den hoek gaan zitten, want daar zijn ze te vlug voor. Maar werken en doen wat zij willen, en meer niet Op hun gemak. Want ze verdienen allebei een pluim pp hunnen kop. Neen, veel pluimen nen heelen haan. Want vol is ons huizeken. En wacht dan nog maar tot wij alle maal in den Hemel zijn. Want ons vader en ons moeder ko men daar zeker in. Die zóó gezorgd en gewerkt hebben voor hun kinderen. Dat staat daarboven opgeschreven, met een gouden pen. En wij komen hen achterna. Want mij doen wat zij ons voorhouden. Zij gaan ons voor en trekken ons mee. Oat kan niet anders. Wat zij daar op hunnen kop zullen bebben. dat kan ik niet zeggen. Zeker gouden pluimen of gouden hanen. Dan is ons huizeken daar weer vol. Verleden week werd in het O. L. Vrouwkoor der St Janskerk ter stede een nieuw brandvenster geplaatst. Sa men met het geschilderd glasraam dat reeds dit koor versierde, maakt het één geheel uit dat ons de hoofdzaken verhaalt uit de geschiedenis van het wonderdadig O. L. Vrouwbeeld aldaar vereerd. Het eerste venster stelt ons het mi rakel voor dat den 14n Maart 1479 door Maria's voorspraak verkregen werd. Het doodgeboren kind van Rassoen Vanhov.e .en Jagueinyng Bayaert \yerd na vurige smeekingen tot de Lieve Vrouwe, vier dagen na zijne begra fenis uit de ongewijde aarde ontgra ven, door eene godvruchtige vrouw Peryne Turijn. Levend bevonden, werd het naar de St Janskerk gedra gen, vóór het O. L. Vrouwaltaar ge egd en door den onderpastor Diede- rik Roene gedoopt onder den naam Jacobus, waarna het in den Heer ont sliep en vóór het voormeld altaar be graven werd. -Het onderste deel van het venster vertoont de ontgraving van het kindje in den hof zijner ouders en draagt als onderschrift Doodgeboren werd 't begraven. Maar 't betrouwen deed 't ontgraven. Het bovenste gedeelte van het ven ster verbeeldt het doopsel van het wichtje vóór het O.L. Vrouwaltaar der St Janskerk. Daaronder de rijmpjes die voortzetting zijn der bovenstaan de En de voorspraak deed 't herleven Zóó bekwam het 't eeuwig leven. Bovenop staat de dagteekening van het mirakel en een feniks, de vogel die, na verbrand te zijn, verjongd uit zijne asch oprijst en hier dus een zin nebeeld is der verrijzenis. Het rneeningsverschil. Geheel deze week bleef het land in de onzekerheid hoe het zou afloopen met de crisis, waarmede de Liberalen het land bedreigden. De houding welke sommige Libera len deze week aangenomen hebben is zoo afstootelijk leelijk, dat zij eens te meer eene zwarte plek werpt op het liberale vaandel. Geen Vlaming mag ooit vergeten wat de Liberalen deze week misdreven hebben. De Vlaamsche, of liever al de Ka tholieken. eischen de volledige ver- vlaamsching der Gentsche Hooge- school als begin van rechtsherkenning aan Vlaanderen. De Liberalen, onder voorwendsel van de bescherming der Eransche cultuur en de rechten der Fransch- sprekende minderheden verwerpen die volledige vervlaamsching. Laten wij hier eens duidelijk het meeningsverschil aantoonen, om des te gemakkelijker de verantwoordelijk heid te kunnen vaststellen. Het standpunt der Katholieken is: volledige vervlaamsching der Gentsche Universiteit. Zulks beteekentAlle studenten die aan de Vlaamsche Hoo- geschool studeeren moeten alle ver plichte leergangen in het Vlaamsch volgen, en op al die leergangen een exaam in het Vlaamsch afleggen. Alaar de Katholieken erkennen het nut en de noodzakelijkheid voor onze inge nieurs, dokters, advokaten, enz... van eene grondige kennis der Eransche taal. Daarom nemen zij aan dat, naast de verplichte vlaamsche leergangen, er vrije of facultatieve cursussen in het Eransch zouden ingericht worden, echter zonder examen in die taal af te nemen. Dat is de eenige gezonde, de echte vaderlandsche oplossing. De Liberalen eischen dat voor elk jaar' en in elke faculteit de studenten de vrijheid zouden hebben 2 verplichte vakken te volgen in het Vlaamsch of in het Eransch, met Vlaamsch of Eransch examen. Dit heeten zij het recht der Fransch- sprekende minderheden in Vlaanderen die, als dragers der Eransche cultuur, hun onderwijs, althans gedeeltelijk in het Eransch willen doen aan de Vlaam- scire Hóbge school. Voor elk nadenkend mensch komt dit neer op het behoud van het stelsel der ontdubbeling en op het behoud van twee regie men aan de Gentsche Hoogeschool, één voor de zoogenaam de vertegenwoordigers der Eransche cultuur en een ander voor de verte genwoordigers der. Vlaamsche cultuur. Zoo is het conflict goed omschreven. Gansch Vlaanderen weigert nog lati ger te gelooven dat een handvol anti- Vlaamsche families het recht heeft twist en tweedracht in Vlaanderen en in Belgie te onderhouden. Wat de Eransche cultuur en de kennis der Fransche taal in Vlaanderen betreft, daar staan wijzelf voor in, omdat zulks ons belang is. Maar Vlaanderen wil niet langer staan onder den dwang enige gedenationaliseerde bur gersfamilies. Na een langdurige en bewogen ver gadering met 31 tegen 15 hebben de liberale linkerzijden van Kamer en vlotdok te Nieuwpoort en van zijn verkeer svaargeul. Het bouwen van de sluis Boesinghe- dofp over de vaart van Yper naar den Yzer. Het ophoogen van de Scheldedijken. De verbreeding van de vaart van Maastricht naar 's Hertogenbosch. Daarbij komen nog toelagen voor de onderhouds- en verbeteringswerken aan talrijke wegen van druk verkeer, tot |et aanleggen eener waterleiding ond'. F den zeedijk te Blankenberghe en d< uitbreiding van de watervoorzie ning te St Niklaas-Waes. I Het tweede venster werd bedoeld als verheerlijking van het wonderda- dig-O.-L.-Vrouwbeeld. Het mirakel werd in 1481 kerkelijk erkend door Johan Monyssart, vikaris generaal van het bisdom Terenburg, waartoe ook Poperinghe behoorde, en de toe lating werd gegeven om ieder jaar, 's Zondag na O. L. Vrouw Bezoeking eene plechtigen ommegang te hou den met het beeld. Aleer nog Den 16n Alei 1909 kwam Z. D. H. Mgr Waf- felaert, bisschop van Brugge, met toe lating van Rome, het beeld op de markt te Poperinghe plechtig kronen, in tegenwoordigheid van omstreeks 25.000 geestdriftige geloovigeu. Het onderste deel van het tweede venster stelt ons den jaarlijkschen ommegang voor. meer in 't bijzonder degene die in 1909 gehouden werd. Daarom is de priester met de gouden koorkap het portret van E. H. Banckaert, toen malig pastor van St Jan. Onderaan de rijmpjes Jaarlijks viert in zegetocht 't Volk het wonder hier gewrocht. Het bovenste deel van het venster vertoont ons de plechtige kroning van het beeld, en wel het oogenblik dat Zijne Doorluchtige Hoogweerdigheid de gouden kroon «aar het beeld reikt. Daaronder st aat te lezen Plechtig werd het beeld gekroond Dat als schuts der stede troont. Bovenop eindelijk de dagteekerfin der plechtigheid en eene kroon. Het eerste venster heeft eene om lijsting van roode rozen en het tweede eene van blanke leliën, heide zinne beelden van de H. Maagd- De twee geschilderde glasramen werk van heï huis Peene-Delodder te Brugge, versaeren prachtvol het O. L. Vrouwkoor en maken er een kunstig en stemmig boekje van. Jrr> gouden 98 op 168. Iemand die zich een oud liberaal noemt schrijft aan de Etoile Beige dat op de 108 Kamerleden van Wést en Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg er 98 partijgangers zijn van de ajgchcele vervlaamsching van de Hoogeschool van Gent. Daaronder ko men 3 liberale Kamerleden voor Ant werpen en de liberale afgevaardigde voor Limburg. In verscheidene arron dissementen als Brugge, Aalst, Turn hout, waar de liberalen geen ge kozene meer hebben, zijn geheel veel liberalen van hetzelfde gedacht. Het Laatste Nieuws laat opmerken hoe weinig de huidige parlementaire ver tegenwoordiging van de liberale par tij aan de werkelijke gezindheid be antwoordt, van de groote meerderheid der Vlaamsche liberale kiezers. Hunne houding van deze week is er des te belachelijker om. Katholieke Diplomaten. Onder de 420 leden van het diploma tieke korps in Washington (Amerika) zijn ruim de helft, namelijk 236 ka tholiek. Van de 55 gezanten en gevolmach tigde ministers zijn er 30 katholiek. Daaronder komen de gezant van En geland en deze van Frankrijk die het meest op den voorgrond treden. Belgie telt er 6 Katholieken. Onder de leden van het diplomatieke korps van Pan-Amerika zijn 141 ka tholieken. Mochteh zij allen het hunne bijdra gen om mede te helpen in het stichten der Vrede onder de verschillige vol keren. Handwerk. Sinds de vrouwen zoo een grooten drang ondervinden naar mannelijke bezigheden, worden de mannen als met paarden getrokken naar het be oefen van vrouwelijk handwerk. Zoo lezen wij in een Engelsch blad van 47 November: «Drie sjerpen ge breid door den Prins van Wales en drie andere door Prins Joris gebreid, prijken tusschen de naaldwerken die thans tentoongesteld liggen in het Keizerlijk Instituut van South-Ken sington. Het blad voegt er bij dat naald- en haakwerk het geliefkoosd tijdverdrijf is geworden van vele Kngelsche man nen .en het voegt er den naam aan toe van éen deel personen uit de Engel- sche high-life, die het met hart en zie' betrachten. Rond de Kamers. Vlaanderen geen andere oplossingen meer mogen voorgelegd worden clan oplossingen dié geen de minste achter docht kunnen opwekken bij de Vla mingen, oplossingen die pacificatie en vreugde brengen in het Vlaamsche land... Er wordt gerekend op een oplossing die vreugde kan brengen in het Vlaamsche land Het is de heer Segers, voorzitter van het Verbond van Katholieke Vereenigingen en Kringen, voorzitter der rechterzijde van den Senaat, die deze woorden over de vergadering wierp... en algemeene instemming vond. .De heeren Jaspar, Heymap, Segers, Van Cauwelaert, Sinzot en Carton, hebben bet woord gevoerd. Het vraagstuk van Gent weegt op de toekomst van het land zoo heeft a. de eerste minister zich uitgelaten. Hij droeg het voorstel voor waarover hij zich met de katholieke ministers akkoord had gesteld. Llij zou heen gaan indien zijne billijke zienswijze niet bijgetreden werd. Senaat Woensdag afstand gedaan van hun eisch tot verdubbeling van 2 leer gangen in elke faculteit te Gent, met toelating tot examen over de Frans|h"e leergangen. Zij legden zich neer bij de algeheele vervlaamsching van al de faculteiten evenals van de bijzondere en technische scholen, en aanvaarden dat er geen andere Fransche lessen te Gent zullen zijn dan facultatieve die niet gelden voor het examen, - De heer Jaspar zal op Dinsdag 26 November zijn verklaring afleggen over de oplos sing van het Vlaamsche vraagstuk waartoe de regeering zich verbindt. Het regeeringsontwerp tot algeheele vervlaamsching der Gentsche Hooge school wordt denzelfden dag inge diend. -l)e liberalen hebben zich in- tusschen het recht voorbehouden hun landsraad op 1 December de door de parlementaire groepen getroffen be slissing te doen bekrachtigen of ver werpen. De verkiezing voor de Paritaire Kommissie. Zondag laatst werden in verschillige post- en telegraafbureelen van het land de verkiezingen begonnen voor het aanduiden van 10 afgevaardigden van het personeel in de Nat. Paritaire Kommissie van P. Z. T. en T. Maan dag en Dinsdag werden de verkiezin gen voortgezet. Alles verliep kalm. Acht verschillige syndicaten stelden kandidaten voor. Daar de agenten van Zeewezen, welke op de verkiezingsdagen in zee waren, slechts deze week zullen kun nen stemmen, zal de uitslag der ver kiezing slecht/ op het einde dezer week bekend zijn. Goedgekeurde openbare werken. Onder de openbare werken, welke deze week door het schatkistkomiteit goedgekeurd werden vinden wij deze werken die het Vlaamsche land aanbe langen De noodige herstelwerken aan den weg Yper-Waasten. Het veranderen van den dijk Nr 1 te Oostende. Het in goeden staat brengen van het De Kiezingen van West-Vlaanderen worden goedgekeurd. De meest be twistte, deze van M. Delille, met 123 stemmen tegen 33 en 10 onthoudingen. Hét bureel wordt herkozen met M. Tibbaut als Voorzitter gekozen met 136 fetemmen op 142 geldige. In 't Senaat worden de gecoöpteerde Senatoren aangesteld. Er waren 129 stemmersonder de uitgebrachte stemmen zijn 3 witte briefjes en 1 ongeldig. Het getal gel dige uitgebrachte stemmen is dus 125 en de kiesdeeler 6. De katholieken bekomen 60 stem men; de liberalen 18; de socialisten 47. De verdeeling is dus 10 katholieken, 3 liberalen en 7 socialisten. Al- de uittredende gecoöpteerde se natoren worden herkozen, behalve M. Fraiture (soc.) die vervangen wordt door M. De Bruyne (soc.). Mj Eibers (soc.) werd niet herko zen. De drie nieuwe katholieke senato ren zijn: Z. E. H. Kan. Broeckx, M. Golenvaux en M. Duchatel. Dinsdag a. s. leggen onze vertegen woordigers voor het arrondissement Yper den eed af: AIM. Brutsaert, Bu- taye* Vanden Bulcke, volksvertegen woordigers en MM. Iweins d'Eeck- houtte, Desmyter, Declercq, Lobeau en Blootacker, plaatsvervangers. Vergadering der rechterzijde. De onder voorzitterschap van den heer minister van State A. Van de Vyvere en in bijzijn van het regee- ringshoofd M. Jaspar gehouden alge meene vergadering der katholieke rechterzijden van Kamer en Senaat, heeft Dinsdag morgen een' historisch verloop gehad. Men kan er niets an ders over zeggen dan dat de rechter zijde tot het inzicht is gekomen van het kritisch moment waarin het land wordt geplaatst indien Vlaanderen geen volledige genoegdoening ver krijgt, en de noodzakelijkheid om in ruime, onberekende mate tegenover het Vlaamsche volk het slecht verle den te herstellen. Daar is geen enkel stem opgegaan om dé katholieke Vlamingen ook maar de minste toegeving te vragen. Inte gendeel allen die er het woord voerden hebben er op gewezen dat er aan Tegenover de flinke eensgezinde houding der Katholieken, zoo Vlamin gen als Walenstaan de Liberalen machteloos en radeloos. Hun parade- verzet tegen de gezonde rede in zal tot hun eigen schade en nadeel uit vallen. Naar Egypte. Begin A f aart 1930 zullen onze Vor sten een tegenbezoek brengen aan Ko ning Fouad van Egypte. De wenschen van het Kristen Kartel. Bij een onderhoud met Minister Jas par heeft het Kristen Kartel de vol gende wenschen voorgelegd 1° Verhooging van het Minimum der aanvangswedden voor de agenten be- hoorende tot de lagere Categoriën 2° Liet Gewestelijk loon moet afge schaft worden en hoeft te worden ver vangen door een Nationaal Barema dat een minimum-levensloon moet ver zekeren alsook van kindertoeslag voor alle staatswerklieden. 3° Automatische aanpassing die stap bij stap de levensduurte zou volgen, en dat bij middel van veranderlijke schijven op de wedden. 4° Inrichting van Raadpleging der voornaamste beroeps vereenigingen door, de Kommissie voor baretna's en wedden. De Heer Jaspar volgde met de meeste belangstelling de uiteenzetting dezer punten en beloofde ze met de meeste welwillendheid te onderzoeken. Magere week. De eerste week van den Parlemen tairen zittijd was uiterst mager. Zij leverde nog min dan men er van ver wacht had. In den Senaat nam Baron Descamp het voorzitterschap waar en in de Ka mer was het M. Siffer, beide ouder domsdekens. In Kamer zoowel als in Senaat wer den de ambten van vóorloopige secre tarissen vervuld door vier Vlaamsche Nationalisten, zijnde de jongste leden van Kamer en Senaat. In Kamer zoowel als in Senaat heb ben de Socialisten de eer het eerste vrouwelijk parlementair lid ingebracht te hebben. Dit strekt niet tot eer van de Katholieken die zich als verdedigers van het Vrouwenstemrecht hebben aangesteld. Zoowel in Kamer als in Senaat wer den alle verkiezingen goedgekeurd. Alleen de verkiezing van den eersten plaatsvervanger van M. Delille, zijnde dezes zoon Jozef, werd niet goedge keurd. De tweede plaatsvervanger M Antoon Delille zal de plaats van zijn broeder innemen. GUIDO. «BBSflBBBSBBBBflBBBBBflBBBBBBBBBP De Ontroomer met verlaagden melkbak draaiende op eene spil is de Ont- roomer van al de land bou wers voorstaanders des vooruitgangs. Ontroomers ÈVIELOTTE, N. V. REMICQUHT ^SIËfBBBBSBBBflBflBBBBBBBBBBBBBBAtt H»eelk««rt«n ten bureele dezer. Groote keus beste kwaliteit TAFEL TOILE-CIRÉE in alle breedten, Geele, Zwarte en Bruine BEDDEVELLEN Caoutchouc schorten bij SANSEN-VANNESTE, Pop. ISUEBBBBBBBBBBBBBfll Iedereen is er mede bezig, de bladen staan er vol van, zoo voor als tegen, en al de ver gaderingen die gehouden worden door poli tieke groepeeringen nemen het als hoofd schotel op hunne bijeenkomsten. Ieder ernstig mensch vindt nu natuurlijk dat het zijIn Vlaanderen Vlaamschen ziet er geen andere uitkomst. Een andere uitkomst is er misschien nog wel, maar zij is dan het uiteenvallen van Belgie zelf. De Vlamingen, in de eerste plaats de ka tholieke Vlamingen, willen kost wat kost die kwestie uit de voeten maken. Zij worden ge waar of beter, het steekt de oogen uit, dat er verdeeldheid komt in hunne rijen om deswille van het vlaamsche vraagstuk, dat er van hun beste krachten zijn die de ka tholieke partij den rug toekeeren omdat er niet kranig genoeg opgetreden werd door hunne mandatarissen in deze zaak; zij voe len dat het gaat om het bestaan zelf van de katholieke partij. Bij de andere partijen staan ze ook tegen over malkaar als haantjes op een mesthoop, de liberalen, over 't algemeen vijandig en de hardnekkigste bekampers van het vlaam sche recht, voelen den grond onder hunne voeten weggaan en vreezen den laatsten in vloed dien ze nog hebben in het vlaamsche land, te verliezen. De socialisten kunnen evenmin een partijvergadering houden zon der het vlaamsche vraagstuk aan te roepen. Zij zouden het nog willen op de lange baan schuiven, maar ze stuiten daar ook op de ongewilligheid van sommigen hunner voor mannen. Bij de katholieken is de stuwing zoo ge weldig dat zij niet meer tegen te houden is en daar vindt men ook het meest tegemoet koming voor de Vlamingen. Dit is ook niet te verwonderen doordat zij vooral hunne macht in Vlaanderen vinden. De Vlaamsche Katholieken staan op dit standpunt: Vlaanderen, di. het Vlaamsch gedeelte van Belgie, is Vlaamsch en moet Vlaamsch blijven. Vlaanderen heeft zijn eigen wezen, zijn eigen beschaving of cul tuur, zijn eigen taal; wil men uitheemsche zeden, beschaving, taal enz. invoeren in Vlaanderen, men doet het vlaamsche volk ontaarden, verbasteren, vervreemden van zichzelf en ontworden en dat is slecht. Want zoo maakt men het onmogelijk dat de krach ten die in de vlaamsche volksziel liggen, kunnen groeien en ontwikkelen, de moge lijkheden kunnen tot geen werkelijkheid worden. Bijgevolg degenen, die In Vlaande ren leven, en er een vreemde beschaving op na houden (de Fransche hier in 't geval), die een vreemde taal spreken, die een vreem de opvoeding bezorgen aan hunne kinders, zijn verbasteraars, zij hebben het recht niet dat te doen en de openbare besturen mogen zulks niet ondersteunen. Daarbij als christen menschen volbrengen zij hunne plichten niet. Meestal, om niet te zeggen altijd, zijn degenen die een vreem de beschaving inbrengen in Vlaanderen, menschen die door hun fortuin, door den maatschappelijken rang dien zij bekleeden veel invloed uitoefenen op hunne omgeving, die als maatschappelijke plicht hebben te zorgen voor het welzijn en het geluk van de minderen en door een vreemde bescha ving aan te kleven, door een vreemde taal te spreken beletten zij dat die invloed van hen uitgaat; zij zijn de schuld dat het volk niet deelachtig wordt aan de hoogere be schaving die van hen zou moeten uitgaan. De Staat mag zulk een toestand niet aan moedigen, noch steunen, maar moet zorgen dat de weldoende, beschavende invloed, die van de hoogere standen nedervloeit op de lagere, kunne doordringen en zoo het volk verheffen en opbeuren. Daarom moet hij alles doen opdat Vlaanderen werkelijk vlaamsch zou zijn in al zijne gelederen. Niet allen stemmen daarmede in. Onder de hoogere standen vooral treft men er velen aan die, opgevoed in verfranschte onder wijsgestichten, leven in een omgeving geheel en al verfranscht, die alleenlijk de fransche beschaving kennen. Zij willen wel toelaten dat de Vlamingen die het verlangen vlaamsch onderwijs hebben, maar eischen voor zich zelf het recht op in Vlaanderen een ver franscht onderwijs te hebben en de fran sche beschaving te bewaren. Dat mag niet, omdat het noodlottig kan worden voor het voortbestaan van de ka tholieke partij en van Belgie, door in Vlaan deren te laten voortbestaan die ontwortel den, die seder eeuwen het volk den rug hebben toegekeerd en herhaaldelijk onze gewesten op den rand van den afgrond hebben gebracht, en die ook de volledigste verantwoordelijkheid dragen voor de kwalen die Vlaanderens leven teisteren en voor het jammervol drama dat tusschen Vlaanderen en Belgie is gerezen. Ziehier ten anderen wat H.H. D.D. H.H. de Bisschoppen van Belgie daarover schre ven: Antichristelijk vooroordeel: Zijn wij niet allen broeders in Jezus- Christus en moet de christelijke broeder- liefde ons niet doen besluiten voor anderen het goed te willen dat wij voor ons zelf wen- schen. Welnu, is dan de taal van een volk, o na zijn geloof, niet zijn kostbaarste schat? Antisociaal vooroordeel Wat is een maatschappij? Is het niet een vereeniging van menschen wier betrachtin- gen te samen naar éénzelfde ideaal stre- ven? Hoe die samenloopende betrachtingen onderhouden, hoe ze ontwikkelen zonder een gemeenschappelijke taal om ze te ver- tolken? En vermits het vlaamsche volk, de 'i arbeider, de kleine burger, noch de gelegen- heid, noch den tijd hebben om de fransche taal aan te leeren, welke de welonderrich- te klassen spreken, is het dan niet op hen dat de plicht valt zich vertrouwd te maken met de taal van de volksklassen, om nader tot dezen toe te treden? De minachting welke velen ten opzichte van het vlaamsch aan dsn dag leggen is bij hen een antinationaal vooroordeel. We drukken dit over uit een artikel van De Mandelbode Mochten deze wijze woorden wel overwo gen worden en voortaan in eere gehouden door deze op wie ze van toepassing zijn, dit de Katholieke Partij en 't Land ten bate. iaaaBBB9!!SB3£S33BBB!Sa££aag:3SBB St NIKLAASFEEST NADERT Zendt ons wat geld, kleer- en speelgoed om eenige minbedeelde kindjes gelukkig te maken (Postcheck 15.570).

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1929 | | pagina 1