Kasbons 5 KASBONS 5 s s ZONDAG 9 MAART 1930. WEEKBLAD 35 CENTIEMEN 27° JAAR. Nr 10. e telefoon Nr Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. Uitgever t SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Postcheck Nr 15.570. 06É8RK1 dat S3 Stof Zijl... Sint Jozef A i i 1 1 ONTROOMER. MELOTTE ver- m laagden melkbak i draaien de op Ontroomers MELOTTE, N. V. Remicourt i BB8 map—m - m - *2-' EEN NIEUWE KRUISTOCHT aLLE BUREELMEUBELEN Een treffend protest van Z. Em. Kardinaal Van Roey GEMEENTEKREDIET Handelsbank Politiek Oi/erzicht Abonnementsprijs per Jaar: In Stad: 11 fi In 't Land: 18 f: (per post) Frankrijk: 35 fi Congo35 f r.| Andere landen: 40 fr. TARIEF Kleine Berichten; 1 fr. per reek minimumprijs per inlassching4 fr. Postabonnenten in Belgie die van woonst i Notarieei- veranderen, moeten dit aangeven in 't post- S bureel dat hun bedient, en niet aan om. j Wie inlichtingen begeert over aankondi gingen, wordt verzocht een po»tzegel voor antwoord bij zijn schrijven te voegen. Alle annoncen zij» vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag noes ingezonden worden Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. TARIEF t Notarieel* Verkoopingeaï S3 cent. per gewone regel. Annoncen: Prijzen op aanvraag Deze week zijn we weer den vastentijd in, die voorzeker de tijd is met de meeste litur gische verscheidenheid en de meest diep zinnige beteekenis van het kerkelijk jaar. In de eerste eeuw van het christendom, was dit de tijd van voorbereiding tot het Doopsel van Catechumenen, en ook de pe riode van openbare en strenge boetedoening voor de groote zondaars. Heden ten dage, is het gebleven de tijd van boetdoening en versterving om onze zon den uit te wisschen, jawel, maar vóór alles, om den zin van het aardsche leven te leeren vatten, dat ten slotte de oplossing,zelf is van het wereldraadsel. Elke mensch van natuur uit, streeft naar geluk. Het geluk is het doel van ons bestaan, is dus de reden van het Leven. Elke mensch wil zijn geluk bezitten, en waar hij denkt dat deze schat gelegen is, daar is ook zijn hart. Zoo staat het te lezen in het Evangelie van de H. Mis van Aschwoensdag. De groote vraag echter is, wat dan eigenlijk wel ge luk is. Is het geluk nu gelegen in de aardsche liefde? Wat zal dan die liefde stempelen tot een blijvende bond? Is het gelegen in het geld? IJdele waan te denken, dat men zich door fortuin al zijn strevingen kan voldoen, of de wereld te be- heerschen Is het dan te vinden in roem en eer? Roem en eer veranderen met de mode.. IJdelheid der ijdelheden, want er komt een oogenblik dat we allen sterven moeten, en waar blijft dan onze liefde, ons geld, onze eer? Wat van al deze dingen maakt ons ge lukkig ook na de dood?!... Dit leert ons het katholiek geloof, dat ons leven zijn doel en zin heeft in het Hierna maals, niet in zich zeiven. Dat we niet leven voor het maken van een carrière, het ver zamelen van een fortuin, of het uitleven van lage driften; ze leert ons dat, juist op het toppunt onzer carrière, we oud worden en pensioen moeten vragen, juist op het maxi mum van onze fortuin we alleen staan in de wereld met enkele begeerige erfgenamen rond ons; juist na het uitleven van ons laagste ik, gaan walgen van ons zelf. Dit leert ons de H. Kerk; dit leert ons zelfs het gezond verstand. Maar wie dit alles weet, handelt daarom nog niet volgens deze wijs heid. Wie alle theorien kent over de H. Drie vuldigheid, wie zelfs gansch de theologie zou kennen, is daarom nog niet een groote heilige. Dat weet Onze Moeder de H. Kerk. Niet in de wetenschap ligt de heiligheid, wel in het versterven van onzen wil en onze neigingen. Dat leerde ons Jezus, als Hij van afgrijzen vervuld voor het lijden, dat Hem te wachten stond, zijn walg en tegenzin over won en zei; Vader, uw wil geschiede en zich zelf als offer bood voor onze zonden. Ook wij, niettegenstaande onze kennis van den Katechismus en ons geloof in een hier namaals, worden, in den sleur van het dage- lijksch gedoe, bedwelmd door de illusie van het aardsch genot, het geld en de roem. Daarom moeten we dien schijn wegrukken, om van zelf te staan voor het wezen zelf van óns bestaan. Wij moeten dus in het versterven van onzen wil en onze zinnelijke neigingen; in het kastijden van ons lichaam, in het verlan gen naar het lijden, den wil trachten te doen van God. 't Is juist in die ontkenning van al het aanlokkelijke van het aardsche, dat we de bevestiging zullen zien van de heerlijkheid en de wenschelijklieid van het Hemelsch Geluk. We moeten, in Navolging van Christus, ons zeiven ten offer brengen om onze verslaafsch- heid uit te boeten aan de aardsche be goocheling. Het lijden en de versterving voor God bestaat niet alleen in het derven van spijzen, verre van daar! Onthouden we in dien zin, de woorden van den profeet Isaias (58, 1-9)Is dit niet veeleer (dan spijsonthouding een vasten dat ik verkies: Maak los de kwellingen der god deloosheid, ontbind de drukkende banden, laat degenen die verbrijzeld zijn, vrij en verbreek eiken last. Breek den hongerige uw brood en breng behoeftigen en zwervelingen in uw huis... Alsdan zal uw verlossing door breken als de morgen, en mv genezing zal spoedig ontspruiten, en voor uw aangezicht zal uitgaan uwe gerechtigheid, en de Heer lijkheid des Heeren zal U verzamelen. Als dan zult gij roepen, en de Heer zal u ver- hooren; gij zult schreien, en Hij zal zeggen: Zie, hier ben Ik. Want Ik ben barmhartig, Ik de Heer, uw God. Belgische Fabriek Chicorei WYPE LIER-TAFFIN Naanil. Vennootschap, YPER. 't Was de vooravond van Maart. Sint Jozef zei tegen Onzen Lieven Heer: hij zou eens gaan kijken of er voor hem nog geen correspondentie was aangekomen. Mis schien was er ook wel een beetje nieuwsgie righeid meê gemoeid. Immers, alle jaren pa leerden ze voor Hem, en daar hadden ze in den hemel een handje van weg. Sedert dagen had Hij van daarboven bemerkt dat er veel vertier was beneden in de straten, en de engelen zien sleuren met slingerplanten en bloemen, en de commando's hooren klinken en de hamerslagen der heiligen, die aan de bogen en de poorten timmerden. Maar indien ze Hem erkenden dan was 't spel verbrod en 't plezier vergald. En daar om zou hij best «incognito reizen. En Hij ging naar de kleerkamer om een anderen baard en mantel. En toen Hij weerkwam moest Ons Lieve Vrouwke eventjes lachen, en vondneen, ze zouden Hem niet erkennen. En Sint Jozef boog voor Onzen Lieven Heer, groette Ons Lieve Vrouwke, en ging. Toch een goed hart! zeide Ons Lieve Vrouwke. Net als Gij, Moeder, antwoordde Onze Lieve Heer. Wilden de menschen dat maar begrijpen, dan werden er hier nog veel meer binnengesmokkeld. Al de huizen van de Patriarchen waren bevlagd. Tusschen de ramen flapperden geel zwarte wimpels, en onderaan boogden rozen- en klimopkransen. Abraham sat in zijn bal- con, overkeek het werk en lachte gemoedelijk in zijn witten baard. In de straat rezen twaalf reuzenpoorten, bekleed met meidoorn en mirtebloemen. tusschenin wiegelden gou den schakels en festoenen, en in de kroonlijst van eiken boog vlamde de gouden hulde: Licht der Patriarchen! Onder de poorten lagen de zonen van Jacob een pijp te rooken. Ge hebt er al meê gedaan, mannen, zei Sint Jozef, Ja, zei Ruben, de engelen hebben een handje toegestoken. Schoon! 'k Geloof u, zei Juda, 't is naar een plan van David, het kon niet schoon genoeg voor zijn afstammeling. Sint Jozef knikte, en ging voort. Hij liet de laan der Profeten links liggen. Ze waren er volop aan. het werk, en Elizeus, die te zweeten stond als een paard, wenkte van verrehelpen De boulevard van de Maagden was één witte weelde, als madelieven en leeljen: de weg, de haag, de bogen. Onder een prieël repeteerden ze een lied. Sint Jozef had nau welijks de eerste bloemen betreden, of Sint Agnes kwam aangedreven, en vroeg hem heel vriendelijk het siersel niet te schenden: 't is voor Sint Jozef, onzen beschermer! Sint Jozef grenigde, en vloog verder over de lei der martelaren, die met roode en witte rozen zijn litanie over den vloed slingerden. Hij daalde op den singel der Belijders, die uitgeeft op de poort. Hier hadden ze 't nog druk. Uit de mirte- bosschen kwamen ze met heele karrevrach- ten groen gereden, honderden zaten guirlan des te vlechten, en schrijlings op de kroon lijst der triombogen gelegen, spijkerden de jongsten bailonnekens vast. Ge doet er wat voor! vond Sint Jozef. 'k Geloof u geren, riep een dokter, als er buiten Onzen Lieven Heer en Ons Lieve Vrouwke één moet bestoken worden, dan is het Sint Jozef. Dat moogt ge wel 'zeggen, Sjarel, lachte zijn gebuur. Zonder zijn ladder waren we niet over den muur geraakt. Hij is Patroon van den goeden dood! zei de andere. Heer eens mannen, riep over zijn schou der een boerke die 'nen keper opstak, hij is patroon van vele zaken. Kwestie van Hem in eere te houden. Ook hier, zei Sjarel, trok Hij er met zijn Familie van onder, dan stonden we te geeloogen. Wel, wel, wel, waar heb ik al die glorie verdiend, peinsde Sint Jozef, en ging voort. Een weinig verder zat er een te timmeren aan een bord. Waartoe dient dat, vroeg Sint Jozef. Seffens komt Sint Lucas en schildert er op: Toonbeeld der werklieden! en dan ste ken we het schild in den boog, zei de man, en klopte voort. Hij sloeg op zijn vinger, ai! en stak hem in den mond. Zeg, vriend, dat ge liever een handje hielpt Dat zou 'k nog wel kunnen, maar ik moet verder. En Sint Jozef verdween in de poort. De werkman keek hem achterna, smeet zijn hamer weg, en riep: Mannen, voor hoe veel gewed dat het Sint Jozef zelf was. Maar zien dat we Hem morgen verrassen! Sint Pieter zat gebogen over zijn perka menten registers, toen er aan zijn deur werd geklopt. Binnen! Hij schoof zijn bril over 't ge rimpeld voorhoofd, en keerde zich om in zijn leunstoel. Ehwel, man? SintJozef vraagt of er voor hem geen brieven zijn aangekomen? - Is 't er al op? Zijn maand is nog niet begonnen. De ander zweeg. Hoor eens man, die Sint Jozef heeft schier alle lading aan dek. Trieër ik brieven, 't is al Sint Jozef wat de klok slaat. Om niet uit te houden: vier bestellingen per dag. Wat zal 't deze maand worden! Hij is ook Patroon der huisgezinnen, der werklieden, der stervenden, der... Goed en wel, maar hij speelt hier ma joor, en laat sloepvolk binnen dat ik als 't mij ie doen stond over de schans gooide. Hij is de troost der ellendigen! Maar als compassie rechtvaardigheid blijft verdringen, dan geef ik mijn sleutels af. Sint Pieter, had Onze Lieve Heer geen medelijden met U? Sint Pieter mommelde binnensmonds, draaide zijn stoel, scharrelde in de corres pondentie... daar! en wensch hem van mij nentwege een blijvend succes. Een ouwe zee rob moet al eens brommen. En Sint Jozef steeg met zijn brieven in een asem naar boven. Hij scheurde den omslag van een vinger- dikken brief, bekeek de handteekening en lachte: van de Pycke's. Zoo, en wat vragen ze? wilde Onze Lieve Heer weten. Pycke wenscht zijn volk steeds voorop te mogen gaan over den goeden weg,, en bidt om zijn dagelijksch brood. Schoon! zeide Onze Lieve Heer. Nelleke vraagt reine vreugd in huis en in 't hart van allen. Ons Lieve Vrouwke sloeg de handen ineen. De kleine pagadders vragen dat ik den Greef van half-vasten zou bewerken, en zor gen voor een nieuw kostuum tegen Paschen. Ze zullen braaf zijn, en trachten hun assche- woensdagskruiske te behouden tot dien dag. De heilige Familie schoot in een lach. En Truike zou zendelinge willen worden, en Seppe pastoor. Onze Lieve Heer knikte. En Frans vraagt een sterke ziel en... en een deugdzaam meisje toe vrouw. Die menschen vragen weinig of geen tijdelijke dingen, peinsde Onze Lieve Heer. Ze betrouwen op de Voorzienigheid, zoon! Vader, geef wat ze vragen, en doe er maar een goeien greep van die zaken bij. Ik zal er straks hun engelenbewaarders meê gelasten, zei Sint Jozef. Hij plooide de brieven en stak ze in zijn binnenzak op zijn hart. In Pycke's huis hadden ze 't Rozenhoedje gebeden. Ze kropen op hun knieën voor de Beelden die op de schapraai pruikten. Sep mocht het gebed tot Sint Jozef opzeggen; hij stond in zijn vaantje op een stoel, vlak vóór het beeld. Als hij gedaan had, woef! hij blies het kaarsken uit. En zouden ze dat in den hemel allemaal hooren? vroeg hij. Ja 't, zei Teune, die den kleine onder de oksels pakte en op den vloer zette,' in den hemel hebben ze een radio waarin ze de heele wereld hooren. Maar als ge 't stillekens peinst, zoo zonder iets te zeggen? Dan nog, zei Nelieke. Ze zien er in uw zieltje lijk wij door een vergrootglas in een kommeke water. Toe, vraagschotels, nu naar bed. Wel, moeke, ik heb heel stillekens iets gevraagd. - Ik ook, peinsde Frans, die zijn pijp aan- pafte ,en ais Sint Jozef dat geeft, dan komt Hij bij ons ook onder eene vaas op de kast. DE KEMPE. iBBgaBSBssassBgaBBHasHggisasiaiiië S H Koopt niet den eerste den beste g Indien gij uwe belangen lief g hebt, verlangt den Ontrocmer. met eene In de jaren 1000 en volgende vonden de kasteelheeren er hun grootste genoegen in elkander te bevechten en uit te plunderen. Ja, daar zijn in onze tijden nog mensehen die zich edel noemen en er fier op gaan de afstammelingen te zijn van die baanstroopers van vervlogene eeuwen. Terwijl onze ridders en slotheeren elkan der aan het bestrijden waren, nam in het verre Oosten een volk in macht toe. Hoé sterker de Turken werden, hoe meer ook zij hun muzulmanschen haat tegen de christe nen wisten bot te vieren. Zij vermoordden de pelgrims die naar Palestina trokken, zij vervolgden de Christenen van het Heilig Land en vonden er hun behagen in de Hei lige Plaatsen te onteeren. Het middeleeuwsche Europa scheen het gevaar niet te kennen, waarmede de Turken het bedreigden. Plots echter weerklonk eene stem die weer galmde over de geheele beschaafde wereld. Het was als een donderslag als Paus Urba- nus II, te Clermont in 1095, in de vermaarde Kerkvergadering, de edelen wees op hunne plichten als christenen en op het gevaar dat hunne haarden bedreigde. Z. H. de Paus wist de harten te beroeren. De kruistochten werden ingericht. De Tur ken, in plaats van zelf Europa te kunnen verwoesten werden in hun eigen land aan gevallen. Hunne macht werd grootelijks ver minderd en het was hun slechts mogelijk in veel verdere eeuwen Europa binnen te vallen. Wel zijn de Heilige Plaatsen nog niet in de handen van Christene volkeren, toch werd een einde gesteld aan de krenkende ont- eeringen waarvan zij het voorwerp waren. Nu wordt een nieuwe kruistocht gepredikt. Onlangs deed onze Heilige Vader de Paus, wederom de allereerste, een oproep om de aandacht der -beschaafde wereld te trekken op hetgeen nogmaals in het Oosten gebeurt. Nu is het geen oproep tot het gebruik van wapens en het is niet de Turken dié het gevaar daarstellen. Ditmaal predikt Z. H. Pius XI een kruistocht van gebeden en wijst op het goddelooze, heiligschendende werk dat in Rusland verricht wordt. De Paus laat ook niet na te wijzen op het gevaar voor het geloof, en ook voor de beschaving en de rust van Europa die door de Russen bedreigd worden. Als vertegenwoordiger van den Oppersten Rechter, als hoogste zedelijke macht der wereld, wijst Onze Heilige Vader op hetgeen de Russen doen en op de moge lijke gevolgen van hun duivelsch werk. Het is ongelooflijk hoeveel weerklank de* stem van den Paus gevonden heeft in de gansche wereld. Niet alleen in Katholieke middens, maar ook bij Protestanten heeft men geluisterd naar de stem van Paus Pius XI. Uit alle landen gaan protesten op tegen de gruweldaden der Russische machthebbers. Overal worden alle invloeden in gang ge stoken, opdat de Sovjetregeering van elke godsdienstvervolging afzie en de vrije uit oefening dfr geloofs- en gewetensvrijheid in vollen omvang mogelijk make. Als Katholieken, als trouwe onderdanen van Z. H. Paus Pius XI, sluiten wij ons dicht rond onzen Heiligen Vader. Daarom geven wij gehoor aan Zijne stem en voegen wij ons door ons diep en krachtig gebed, bij den nieuwen Kruistocht waartoe de Paus alle christenen komt op te roepen. Bidden wij God dat Hij het verdwaalde Rusland moge genadig zijn en dat het op den goeden weg moge terugkeeren. Bidden wij ook dat de ramp, die van uit het Oosten Europa bedreigt, van ons moge afgekeerd worden. Z. H. de Paus zal op 19 Maart in de Sint Pieterskerk een mis lezen om de Heiligen te bidden om redding uit den grooten nood. Hij hoopt dat de Katholieken van geheel de wereld Hem dien dag door hun gebed zullen steunen. Wanneer de Paus zelf, als groote Generaal, voorop stapt in den Kruistocht van het Ge bed, is het maar al te duidelijk dat wij Hem moeten en zullen volgen. ■BBSBasaiBiiEEBBBasgBisiaiBaE Bij ons te verkrijgen. VERVROEGDE TERUGBETALING DER O O van het GEMEENTEKREDIET. De dragers van Kasbons 5 van het Ge meentekrediet, terugbetaalbaar met 1 Octob. 1930, zullen voordeel vinden, zich zonder uit stel en zoo mogelijks in de loop der week van 4Maart op 11 Maart aanstaande aan te bicden ter NATIONALE BANK VAN BELGIE St Jaeobstraat, Nr 1, te YPER, -"-ri - rzien van voormelde titels. Aartsbisschon van Mechelen Z. Em. de Kardinaal-Aatrsbisschop van Mechelen komt volgenden brief te richten aan de geestelijkheid en aan de geloovigen van het Aartsbisdom: Zeer Beminde Broeders, Onze Heilige Vader de Paus heeft zoo even een aangrijpend protest de wereld ingezonden tegen de kerkvervolging die, hoe langer hoe heviger, in het ongelukkige Rusland voort- woedt. Onder 't afschuwelijk bewind van het bol- chevisme, gaat dit land zijn pijnlijken calva- rieweg steeds verder op. Na den privaat eigendom afgeschaft en het volk aan sombere ellende en hongersnood prijsgegeven te heb ben, na de familie door de opheffing van het huwelijk en het loochenen van het ouderlijk gêzag te hebben ontbonden, na de jeugd, door een opleiding die als een uitdaging is voor de menschelijke natuur, aan het bederf te hebben overgeleverd, richt de Moskovitische dwingelandij hare aanvallen tegen wat er het heiligste is in de wereld en wat de mensch en de samenleving het minst derven kunnen: zij wil nu den godsdienst uitroeien, niet enkel het katholiek geloof, niet enkel het christen dom onder welken naam deze ook voorkome, maar den godsdienst kortweg. Sinds lang worden de bisschoppen, de priesters en de geloovigen, zoo orthodoxe als katholieke, vervolgd, verbannen, opgesloten, gemarteld en gefolterd, om het leven ge bracht, enkel en alleen om hun getrouwheid aan hun geloof en aan hun godsdienstige plichten. Thans werd er besloten een einde te maken met allen godsdienst; aan God zelf werd de oorlog verklaard. Meteen heeft de üjwmslging haar geweldigste en tevens af schuwelijkste punt bereikt. Hier herinnert de Kardinaal aan het plechtig protest van Z. H. Paus Pius XI, dat v/ij over eenigen tijd in zijn geheel afge kondigd hebben. Gij zult het u, Zêer Beminde Broeders, tot een vromen plicht rekenen aan dezen drin genden oproep van Zijne Heiligheid den Paus te beantwoorden. Het is niet mogelijk, ge voelloos, getuige te zijn van dien verwoeden oorlog tegen God, tegen Christus en de zie len. Gij zult het gebed, het alvermogend wa pen dat u voor handen ligt, aanwenden: gij zult u grootmoedig aansluiten bij den kruis tocht van smeekgebeden en boetedoeningen, waartoe de Gemeenzame Vader der geloo vigen ons aanzet. Wij verzoeken er u om, in 't bijzonder het aanstaande feest van den Heiligen Jozef, Patroon van geheel de Kerk, in vereeniging van gebed met Onzen Heiligen Vader den Paus, mede te vieren. Wij koesteren de hoop dat zeer veel geloovigen, dien dag, een vurige communie zullen opdragen voor het heil van de diepongelukkige Russische bevolking. Tot het zelf inzicht, zullen de priesters, in het Heilig Misoffer, gedurende den heelen Vastentijd, salvis rubricis, het gebed Con tra pesecutores et male agentesbidden. Aanvaardt, Zeer Beminde Broeders, met onzen herderlijken zegen, de betuiging onzer genegenheid in J.-C. J. E. Kard. VAN ROEY, Aartsbisschop van Mechelen. t.' VOOR DE UITWISSELING DER van het vervallende met 1 Oktober 1930 Wendt U tot de (voorheen Fondsenbank) Ypcr, 9, Groote Markt. Poperinghe, 5, Yperstraat. Proven, bij Emiel Delava. Wytschaete, Plaats, bij G. Alleman. West-Nieuwkerke, Plaats, bij L. Lemaire. Aiveringhem, Dorp, bij G. Vandenweghe. en bij al onze plaatselijke agenten. LEVE DE VLAAMSCHE IIOOGESCHOOL VAN GENT. Jarenlang werd er met spijt gezongen De Vlaming heeft geen Hoogeschool, hij alleen op aard Nu zullen er Jubelklanken opgaan, nu zal de Beiaard spelen, want nu heeft de Vlaming zijne' Hoogeschool. De Kamer heeft Donderdag met eene over weldigende meerderheid het beginsel ge stemd van de vervlaamsching der Gentsche Hoogeschool. De uitslag der bespreking en stemming ter Kamer is een schitterende uit slag, is een zegepraal voor de Vlaamsche zaak. De strijd was lang, de strijd was geweldig en de zege is er des te grooter om. Wij hebben redens om er ons rechtzinnig over te verheugen. Het is eene schoone zaak voor het Parle ment. Nu dat in sommige landen het parle ment een gezagcrisis doormaakt, mochten wij met reden twijfelen of ons landsbestuur wel de macht had, of de mogelijkheid wel bestond recht te geven aan de Vlamingen. Nu zien wij dat ons Parlement als in 1914, als 'tijdens de muntcrisis, zich zeiven heeft weten te beheerschen en in groote oogen- blikken ook groote daden kan stellen. Het is een schoone zaak voor Belgie, ons land. Iedereen is er van overtuigd. Belgie is ziek. Het lijdt aan een slepende ziekte en het Vlaamsche onrecht is er niet de kleinste oorzaak van. In Belgie en ook in de buurlan den heeft "men eertijd getwijfeld óp het voortbestaan van Belgie als land. Er moest een daad komen die aantoonde dat die vrees ongegrond was. Die daad werd nu gesteld. Al is de ziekte daarmede op verre na niet genezen, nu ten minste heeft men de hand gelegd op het gepaste geneesmiddel. Dat Bel gie voortga op dien weg. Dat de Vlamingen volledig reeht krijgen en Belgie zal onder de Vlamingen zijn beste, zijn trouwste zonen vinden. Dan zal zijn toekomst verzekerd zijn. Plet is ook een schoone zaak voor de Katho liek;, Partij. Welk heerlijk beeid van eenheid heeft de Katholieke Partij hier niet gegeven! Zij telt niet een enkel afvallige. Alle Katho lieken hebben ais één man gestemd voor Gent Vlaamsch Dat kunnen de Liberalen en de Socialisten niet zegegn. Mocht de Katholieke Partij in dien zin voortdoen, volledig alle onrecht hersteilen en het zal geen jaren duren vooraleer de Katholieke Vlamingen, die zich Nationalist noemen, terug zullen komen om de Katho lieke rangen te versterken. Dat is voor de Katholieken van Belgie de eenige gelegen heid en de eenige mogelijkheid om de macht en de sterkte van vroeger terug te krijgen. Het is zoo goed als zeker dat de Vlaamsche Nationalisten zelf niets beters vragen. Het stemmen der Vlaamsche Hoogeschool is een bijzonder prachtige zaak voor Vlaanderen. Ons geliefde Vlaanderen ziet zich heerlijk gewroken. De Vlaamsche strijd was eene schoone, ware en rechtveerdige zaak en zulke zaak moet zegevieren. Is het niet schoon een volk uit de kluisters der moedwillige verdrukking te rukken om het in al zijn historische grootheid te her stellen? Is het niet waar dat een volk zich in zijn eigen taal volledig moet kunnen ont wikkelen? Is het niet rechtveerdig dat een volk in zijn eigen gebied, met zijn eigen taal, alle posten moet kunnen bekleeden? De zaak was schoon en de strijders in de Vlaamsche rangen waren de zaak waardig. Zonder namen op te noemen mogen wij toch hulde brengen aan al dezen welke Gent Vlaamsch bewerkstelligd hebben. Er drijven echter nog wolken aan den Viaamschen hemel en onze vreugde is nog ver van volledig te zijn. Hoe schoon de zaak ook zij, de vervlaamsching van Gent is maar een eerste stap naar rechtsherstel voor Vlaanderen. Maar het was een moeilijke stap en die moest gesteld worden. Moge de bespreking over verder rechtsher stel even voornaam en ernstig gebeuren als tot nu toe het geval was. Moge welhaast gansch het taalproblema in denzelfden geest een algeheele oplossing krijgen. Dan zouden geen noodklokken, maar vreug- deklokken luiden en dan zou 1930 het groot- sche nationale feest worden, waaraan Vla mingen en Walen even geestdriftig zouden deelnemen. Dit is de wensch van de overgroo- te meerderheid van het Vlaamsche volk: GUIDO GEZELLE EN KANUNNIK LOOTEN. Het jaar 1930, dat met het Eeuwfeest van Guido Gezelle een zoo gewichtigen datum in de geschiedenis der Vlaamsche beweging vormt, zal ook door de Vlamingen van Fransch-Vlaanderen met geestdrift worden gevierd. Deelnemende aan de hulde aan den Pries ter-Dichter Gezelle door zijn broeders van den overkant der grens gebracht, zullen zij daarbij nog den Z, E. H. Kanunnik Looten feestelijk gedenken, ook een Priester-Dichter die thans nog in Fransch-Vlaanderen leeft. In 1930 zal de Z. E. H. Kanunnik Looten den 75n° verjaardag zijner geboorte vieren, den 50'" van zijn Priesterwijding en den 30"" van zijn benoeming tot bestuurder van die machtige wetenschappelijke vereeniging: het Comité flamand de France Als eere-voorzitter van het Vlaamsch Verbond van Frankrijkheeft M. Looten veel zedelijke en stoffelijke diensten bewezen aan zijne landgenooten. Als Vlaamsche Let terkundige heeft hij eene vermaardheid ver worven die ver buiten de grenzen van het land gaat. Zijn liefde voor de traditiën ma ken hem tot een zuiver Vlaming. Het is een gelukkig gedacht vanwege onze stam- en taalbroeders uit Fransch-Vlaande- ren van in ééne feestviering hulde te brengén aan de twee Vlaamsche priesters-dichters, onzen Guido Gezelle en hunnen Kanunnik Looten. DAAR GELIJK HIER. Mechelen heeft, zooals wij hier, eene anti katholieke meerderheid in den Gemeente raad. Zooals hier werd de aanvraag gedaan om eene toelaag voor Heldenhulde Spijts de goede faam van de Vlaamsche en Vlaamsch- voelende Dijlestad werd die toelaag gewei gerd. Daar gelijk hier kwam er verzet bij de bevolking. De vlaamschvoelende maatschap pijen kwamen er ook in roering, met het ge volg dat, daar gelijk hier, de geweigerde toelaag door vrije giften tot het tiendubbele van het gevraagde bedrag werd vermeerderd. Er was 500 frank gevraagd en de Mechel- naars hebben aan het Bedevaartkomiteit meer dan 5000 frank overgemaakt. Daar gelijk hier houdt de Vlaamsche be volking zulke gebeurtenis in het geheugen en daar gelijk hier moeten dezelfde oorzaken ook dezelfde gevolgen hebben. EEN PROCES TEGEN VOORUIT De Congregatie der Zusters van Liefde te Rousselaere, heeft een proces ingespannen tegen Vooruitwegens laster bij gelegen heid der uitdrijving van de Zusters te Moes- kroen. De eischen zijn: 1. - 100.000 fr. ten titel van schadevergoe ding; 2. - In drie volgende nummers van Voor uit het te vellen vonnis af te kondigen; 3. - Hetzelfde vonnis in tien dagbladen te Brussel of uit de Provincie, ter keuze van de verzoeksters en ten koste van Vooruitte doen afdrukken ieder inlassching den kost van duizend franken bedragend DE BEGROOTING VAN ARBEID. Als ge nu weet dat Minister Heyman te antwoorden heeft gehad aan 52 redenaars en evenveel diskoers, kunt ge niet zeggen dat de begrooting van zijn Ministerie niet is be sproken geweest. De Minister heeft in alle geval schitterend zijn politiek verdedigd. De socialisten zelf geven dat toe. M. CHARLES, BEHEERDER DER COLONIEN. Tot nu toe was M. Tschoffen niet vervan gen als Minister van Coloniën. Het Staats blad van Zaterdag kondigde de benoeming aan van M. Jaspar, als Minister van Colo niën. Er komt echter eene nieuwigheid bij. De heer Paul Charles wordt benoemd als generaal-beheerder der Coloniën. Hij is om zoo te zeggen ónder-minister, met dien ver stande dat zijn ambt van bestendigen aard blijft en niet verbonden is aan de wissel valligheden van de Regeering. Wordt de Re geering gewijzigd, dan blijft M. Charles zijn ambt behouden. Er is verder sprak dat M. Marck in de Regeering zal komen na de eindstemming over het Hoogeschoolvraagstuk. Dan zal men wellicht een plaatske voor hem vinden. Intusschen zijn de Katholieken voor al dien tijd met één Minister min in de Regee ring. De 28 Liberalen beschikken over 5 ze tels en de 78 Katholieken alleen over 6. En zeggen dat er van die 28 Liberalen er nog verschillige zijn die geen vertrouwen stellen in M. Jaspar en zijne Regeering. DE FRANSCHE REGEERINGSCRISIS OPGELOST. Tardieu is Zondag klaar gekomen met de samenstelling zijner nieuwe Regeering, die vooral dit kenmerk draagt, dat zij niet onderworpen is aan de radicalen en die ter Kamer aanspraak maken kan op een meer derheid van 30 tot 40 stemmen. Een christen-democraat Champetier de Ribes (Pensioenen) heeft ook zitting in het Kabinet. DE REEKS GAAT VOORT. Te Moescroen zetten de Socialisten de Zus ters uit de gods- en gasthuizen. Te Wilseie-Putkapelle (bij Leuven) jagen zij de Zusters uit de scholen. Te Anderlecht verbreken zij hun contrakt met de Katholieken gesloten, om toelagen te schenken aan het vrij katholiek onderwijs. Zoo komt iedere dag bevestigen dat de Socialisten godsdiensthaters zijn en dat zij huichelen met hun slagwoord godsdienst is privaatzaak NAAR EGYPTE. Op Woensdag laatst zijn de Koning en de Koningin naar Egypte vertrokken, om er een tegenbezoek te brengen aan Koning Fouad, die in 1927 aan Belgie een bezoek bracht. Onze Vorsten zijn vergezeld door M. Hy- mans, Minister van Buitenlandsche Zaken en verschillige hoogwaardigheidsbekleeders. Het Gemeentebestuur van Alexandrië heeft het prachtig paleis Antoniadis in orde ge bracht, waar onze Vorsten zullen verblijven. De terugkeer zal rond het einde der maand plaats hebben. OUD-BELGIE Oud-Belgie wordt bepaald een belang rijke wijk in de wereldtentoonstelling van Antwerpen.Zoo door haar juiste ligging en haar schikking, 't Wordt een geheele wijk op zichzelf, met kerk en belfort en visch- markt en zelfs met water, waarin de sierlijke huisjes zich netjes zullen in weerspiegelen, t Wordt werkelijk een Belgische wijk, want overheerscht nu eenmaal de Vlaamsche bouwkunst, ook wordt de Waalsche schoon heid niet vergeten. Met verbazende snelheid wordt er te werk gegaan. De wijk groeit zienderoogen. Wel is men nog volop aan het optrekken, toch belooft alles dat men zeker op tijd en stond klaar zal zijn. De Christen Arbeiders zullen ook in de Wereldtentoonstelling van Antwerpen hun eigen thuis hebben: het Rerum-Novarum- huis. Het paviljoen is uiterst wel gelegen, nabij den hoofdingang van Oud-Belgie rechtover het Engelsche paviljoen. Het zal ingericht- als café en daar zal ook een koud buffet voorhanden zijn. DE ELLENDIGE VERTRAGING ONZER TREINEN. Niettegenstaande alle getroffen maatrege len heeft de vertraging onzer treinen weer- eens een hoogtepunt bereikt. Zoo kwamen naar blijkt uit officieele gegevens in de eerste helft der maand Februari, van de 2.600 ingelegde reizigers treinen, er dagelijks gemiddeld een 500-tal te laat op hun bestemming toe. Van de 2.300 goederentreinen liepen er verder gemiddeld 850 met vertraging. Voelt de Nationale Maatschappij zich dan werkelijk onmachtig een regelmatig reizi gers- en goederenverkeer te verzekeren? MUNTSTUKKEN VAN 5, 10 EN 20 FRANK. Naar men weet, zijn hervormingen op muntgebied op til. Besloten is tot het slaan van muntstukken van 5 en 10 fr. De bank briefjes van 5 fr. zouden vervallen. Naar verluidt is er ook spraak van het uitgeven van muntstukken van 20 fr. met den beeldenaar van Leopold I, Leopold II en Albert. E. II. WALGRAEVE IS OVERLEDEN. Vlaanderen treurt om het heengaan van een zijner edelste zonen, met heerlijke let terkundige gaven begiftigd en een ware kun stenaarsziel getooid: Priester Walgraeve is niet meer. E. H. Walgraeve gaf verscheidene dicht bundels uit. Voor het tooneel schreef hij De Blindgeborene en Vrede op Aarde twee bijbelspelen. Hij was de schrijver van Maria's leven een Maria-spel in den trant der middeleeuwsche mysteriespelen, dat aan de stad Halle reeas meermaals roem ge schonken heeft. Hij is vooral gekend als Gezelle-kenner en de Gezelle-vereerder bij uitmuntendheid. E. H. Alois Walgraeve was nu Voorzitter van het Gezelle-Comiteit, dat den Meester zou vieren bij zijn eeuwfeest. Meer dan wie ook verdiende Hij op die plechtigheden te genwoordig te zijn. De Heer heeft er anders over geschikt, want de E. H. Walgraeve is op 54 jarigen ouderdom gestorven te Brugge, de oude stad van zijnen Gezelle. Het aan denken aan E. H. Walgraeve, den Priester dichter, zal in Vlaanderen met eere bewaard worden. DE VLAAMSCHE LEEUW IN FRANKRIJK. Als de Vlaamsche Leeuw eens den inval krijgt van een tochtje te doen door de stra ten van Brussel, dan worden de politieagenten van M. Max schichtig en de deuren van den bak vliegen open om het vaandel en den vaandeldrager in verzekerde bewaring te brengen. Komt de Vlaamsche Leeuw aan onze Noordzeekust gewandeld, dan zien de patrio-

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1930 | | pagina 1