s s ZONDAG 18 MEI 193#. WEEKBLAD 35 CENTIEMEN 27* JAAR. N 20. Motarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. Telefoon N' 9. Uitgeven SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Postcheck N* 15.57#. Bijbe!~üezing ^epum-Novaram |V!issienieams Politiek Overzicht a MELOTTE ver- g laagden 5 melkbak draaien de op spil. i Ontroomers MELOTTE, N. V. Remicourt m g Abonnementsprijs per Jaar: In Stad: Ir. 'I Land: 18 fr. (per post) Franfcrijfe: S5 Ir, Cungo: Andere landen: 48 fr TARIEF üOs:bi Bericten: 1 Ir. per reek; minimumprijs per inlassching: 4 fr. raPEBnffiBEKUB nanraxEPr Postabonnenten in Belgi® die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bure-el dat hun bedient, ea Wie inlichtingen begeert over aankondi gingen, wordt verzocht een postzegel voor antwoord bij zijn schrijven te voegen. j Alle annoncen vooraf te betalen jen moeten tegen dm Donderdag noa» ingezonden wordf.s Kleine berichten tegen den Vrijdag noem. TARIEF i Notarieel® Verkoopincaaj 98 cent. per gewone regal Annoncen: Prijzen op aanvra.$& Als de Rasomsehe Et.rk der. Bijbel in de handen har© volgelingen geeft dan teekent .ze Haar doodvonnis. Etaarom wordt in de Roomsche landen veel meer bevolen den Bijbel te verbranden dan hem te lezen Zoo praten en schrijven de Protestanten. Maar als die menschen peinzen, dat ze met zulken pyramidalen onzin ons volk binnen boord zulle» halen, dan hebben ze voorvast een verloren reis gedaan. De H. Schrift hebben wij ook wel, en vol ledig doch weten meteer dat de Bijbel niet alléén de bron is van all - leer- en waar heid, en we zonder hem opperbes! kunnen weten wat "we moeten gel.ooven, en ons eeuwig doe) bereiken i'fi.ik Immers Christus heeft de geloofswaarhe den geopenbaard, en de :ééne .Kerk, welke Hij. stichtte bekleed met zijn. macht cn ge zag, en aangesteld om, onder de leiding van den H. Geest, Zijn leerambt tot het einde der tijden voort te zetten In het uitoefenen van .dit leergezag is de .Kerk, noodzakelijker wijze onfeilbaar, waar het woord van Christus zelve, die met Haar zal zijn tot het einde der eeuwen, en beloofde dat de poorten der hel Haar niet zullen over weldigen. Indien we dan doen en belijden wat de «Kerk voorhoudt, weten we, zonder den Bij bel te kennen of te lezen, dat we leven naar de leering van Christus, omdat. de. Kerk, die zuil en grondvest der waarheid, onder de menschen Hèm vervangt die zeide: wie .aanhoort, .aanhoort Mij Trouwens de bron der waarheden, welke de.H, Kerk ons als .door Christus geopenbaard voorstelt, fe niet alleen de H. Schrift. Immers Christus zelf schreef geen enkel boek. en heeft Zijn Apostelen, niet-bevolen te schrijven naar te prediken. Toch heeft Hij gewild dat.het voornaamste .zijner daden en woorden te boek werde ge steld, en dat vinden we in de H. Schrift van het Nieuwe Testament. Maar-ook niet daarin staat zijn gansche leering opgeteekend, dit lag ook niet in de bedoeling «der gewijde schrijvers. Schreef Sint Paulus nietWat ge van mij gehoord hebt, betrouw dat aan .getrouwe menschen.. En had. zijn gesproken leer niet hetzelfde gezag als zijn geschreven woord Staat va&t en houdt u aan .de overleve ringen ii, schreef hij elders. Dus, ook naar zijn woord, staan Schriftuur en Overleverin gen op dezelfde lijn, en hebben hetzelfde gezag, vermits dezelfde God ons.de waarhe den daarin vervat, heeft geopenbaard. Welnu, die Apostolische Overleveringen, het gesproken woord der Apostelen, dat door hun leerlingen en de kerkvaders werd opge teekend, volledigen den schat waaruit de H. Kerk de waarheden put die .Zij, en Zij alléén, mag en moet voorhouden. En de Protestanten, ,die van geen .Over levering willen .hooren, erkennen toch ook als geloofswaarheid of voorschrift, sommige punten b. v_ de noodzakelijkheid van den kinderdoop, de geldigheid van hei .Doopsel door ketters toegediend, 't vieren van .den Zondag, al vinden ze daarover niets of niets uitdrukkelijk in de Schriftuur. 'Ze blijven bijgevolg nier getrouw .aan hun eigen .be ginsel. Wanneer nu de Protestanten beweren, dat de Bijbellezing noodzakelijk is voor eenieder blijken ze hardvochtig jegens velen. Inder daad., hoe moesten ,de menschen hst aan boord leggen vóór de boekdrukkerij was uit gevonden als, te dien .tijde, een kostbaar Bij-, belhandschrift niet doer eenieder kon worden! aangeschaft? En blijft het aantal dargenen die ook .thans niet leien kunnen, van talie waarheid en zieleheil uitgesleten? Neen, niet. noodzakelijk, wel nuttig is de lezing der H. Schrift, alhoewel men uit me nig ander boek als b. v. De Navolging minstens evenveel geestelijk voordeel kan opdoen. En wanneer de Protestanten zeggen dat <g.e Kerk de lezing van den .Bijbel verbiedt le veren ze eens te meer het bewijs dat ze van de kerkelijke geschiedenis niets afweten, n!) i van 23-1-25, en zoovelen die het woord Gods naar hun eigen meening verdraaiden, heb ben dit, tot hun verderf en Kat van anderen, ondervonden. Onder .dezen de Rrotestsiiten. Met zich las te rukken van liet leergezag dat door Christus aan Petrus en de Aposte len werd gegeven, en onafgebroken in Zijne Kerk door Paus en Bisschappen wordt uitge oefend, kunnen de Protestanten zelfs den goddeüjken oorspraag niet bewijzen van .den bijbel dien ze .trouwens ook heel wat, op eigen handje, hebben ingekort. Dat bewijs hebben we niet uoadig, zegt Luther, de Bijbel getuigt voor zich zelf. Maar als de Bijbel het eenigste leergezag en zóó duidelijk is, .hoe komt het dan dat de. Protestanten in zoovele gezindten zijn ver deeld, en elke gezindte een verschillende be- teekenis aan de Bijbelwoorden kan .geven, en toch beweert 'de ééne .zuivere leer van Christus te verkondigen? Och, eerst hebben ze met het Kerkelijk gezag over den Bijhei afgebroken, dan met den Bijbel .zelf afgedaan. Want waar is huil eenheid voor dien.gnd- delijken brief aan de menschen? Luther zelf schrapte .eenige hoeken van de lijst, schrapte of veranderde teksten die zich niet goed schikten naar zijn geest en ave- rechtsche leering. Zijn volgelingen dealen .en doen het hem na. En zoover zijn ze gekomen dat ze vóór enkele jaren, worstelden om nog wat te schrappen, en de dogmatische begrippen door mildere te vervangen op zuiver litte raire gronden zooals ze dat heeten. De waarheid is, dat zij zelf niet meer :ge- looven aan hun eigen beginsel; ze voelen den grond verschuiven onder hun voeten. Dezen hellen over naar liet Rationalisme, genen naar de ééne ware Kerk van Christus, anderen worden hopeloos, .en voorspellen het einde der wereld. Vóór dat nadert, verwijzen we de gued- willigen naar de laatste woorden van het laatste boek der H. Schrift woorden welk trouwens voor den ganschen Bijbel gelden, en de bedreiging bevatten voor degenen die hem verminken. Belgische Fabriek Chicorei WYPELIEK-TAFFIN Naaml. Vennootschap, L'i'ER. Donderdag ayond hield Eerw. Pater Van Gestel eene aanspraak over Rerum Novarum. Bij middel van den Katholieken Vlaamschen Radio-Omroep (Veltem) werd deze rede de wereld ingezonden. Als bereiding tot de Rerum-Novarumfees ten, die hier en op vele plaatsen op Ons Heer Hemelvaartdag, 29 Mei, zullen gehouden worden, geven wij de hoofdgedachten der aanspraak van Pater V.an Gestel. Vandaag, 15 Mei, is het juist 39 jaar gele den dat Paus Leo XIH zijn merkwaardige Encycliek Rerum Novarum uitgaf. Telken jare herdenkt de Katholieke wereld, en her denken in 't bijzonder de Kath. Sociale ver- eenigingen dat heuglijk feit met gewettigde fierheid. Om er de volle be teekenis van te hegrij- pen moet men zich terugplaatsen in het tijd perk waarin de oude Pa.us, hij telde toen 83 jaar, de stem verhief. De liherale econo mie was nog in vollen bloei, en, overmachtig sterk, onderdrukte zij de arbeiderswereld en hield wraakroepende toestanden in 't leven. En tegenover die diktatuur van het zelfvol dane eigenbelang van het liberalisme, rees het socialisme op. Het tooverde voor de don kere oogen van het verdrukte proletariaat vizioenen op van gelijkheid. Het zou de pro ductiemiddelen in handen geven van de ge- meenschap om allen op eene gelijke wijze te .laten deelen in de opbrengst. En he.t ontstak .jn die verbitterde gemoederen een vJnm van haat... Toen stond de Paus op! O! men beweert dat zijn tusschenkomst wat al te laattijdig kwam en slechts het gevolg was van de .socialistische bedreiging. Maar wie zoo spreekt vergeet dat de Kerk niet Jn de eerste plaats gesticht is om uit spraak te doen over aardsche belangen, dat loet haar eigen funktie is eerst het Rijk van moedwillig de waarheid te 'kort doen. Gq? te1 zo?kc" efn ,^n gerechtigheid; Ver- Zoovele Kerkvaders, Pausen, en Conciliën Qok dat hetzelfde liberalisme dat don werkman verdrukte, ook aan de Kerk haar hebben de Bijbellezing aanbevolen, en de schrijver der «Navolging van Christus», een! boek dat sedert eeuwen over de gefceele we reld wordt gelezen, vergelijkt de H Schrift: met h«t H. Sacrament, noemt ze even nuttig voor de ziel, en de twee tafels in de schat kamerder H. Kerk. Zelfs Je protestantsche geleerden, ah o. m. professor Dr Kropatschek, bekennenVóór Luther heeft de Bijbel nooit aan de testing gelegen A Wel schrijft de Kerk, en tevens het ^ge zond verstand, voorzichtigheid voor. Niet t elkeen of .eiken ouderdom toch past de lek- i tuur van boeten waarin kiesche feiten, met lokale kleuren verschillend van de onze -worden opgeteekend. Evenmin als elke maag hetzelfde voedsel verteren kan dat voor een .sterkere onschadelijk is. In de oorspronkelijke of doode talen mag eenieder den Bijbel Iepen, omdat zij, die deze taten machtig zijn, «verondersteld kunnen woeden genoegzaam ontwikkeling te bezit ten, om zonder hindernis de H. Schrift te lezen. En wanneer de H. Schrift in een levende taal wordt overgezet, dan beeft de Kerk het recht en den plicht die vertaling na te zien en te keuren, om te verhoeden dat er valsehe vertalingen zouden worden verspreid. Want zij, en zij alleen, ontving van Christus de macht om te leeren wat Hij bevolen heeft, •en zijn woord te bewaren dat in de H. Schrift besloten ligf. Tevens eischt de Kerk bij die vertaling de noodige ophelderingen. Indien we voor aloude boeken, opgesteld in onze taal, uitleg moeten hebben over de geschiedenis, de zeden en gebruiken, de zegswijze van dien tijd om ze te begrijpen, dan dienen voorzéker ophelde ringen gegeven te worden voor de H. Schrift «die, over zoovele eeuwen heen, tot ons is gekomen uit een ntfdden waarvan we geen benul hebben. Zonder wetenschappelijken uitleg, zon der traditie en gezag, kan de Bijbel het ge vaarlijkste en meeste anarchistisch boek we- zerigegt G, de Reynold in dp Revue Cath. werkman verdrukte, ook aan de Kerk haai- invloed in het openbaar leven had ontzegd en haar zegenrijke werking op alle wijzen belemmerde; vergeet eindelijk dat lang voor bet socialisme ontstond, de Kerk bij monde van haar gewoon leerambt, van de bisschop pen, zoowat ten allen kante reeds de verde diging van .de uitgebuite arbeiders en het maatschappelijk vraagstuk ter harte had ge nomen. Het verschijnen van Rerum Novarum was voorbereid en was de bekrachtiging van een halve eeuw sociaal streven in de Katholieke wereld. Maar deze „vaststelling vermindert in 't geheel de beteekenis niet der Pauselijke daad, noch .de waarde van zijn schrijven. Door zijn optreden alleen bewees de Paus, dat nu zooals in vorige eeuwen de Kerk den moed had aan de zijde der verdrukten te .staan en hunne zaak te nemen onder haar moederlijke bescherming. Hij bewees daar door dat nu zooals voorbeen de geestelijke zorg voor de zielen de wettige bekommering voor het aardsch welzijn bjj haar niet uit sluit. En door zijn innerlijke waarde, door de. stoere kracht van zijn betoog, evenals dooi de edele liefde en de voorzichtige wijsheid waarmede de grijze kerkvoogd pijn oplossing voorstelde, was deze brief een onvergankelijk monument van Katholieke sociale leer en zin. Ook nu nog heeft Rerum - Nov.arum een blijvend- geldende kracht. Men heeft zeer gepast doen opmerken dat de bepalingen omtrent he.t arbeidersvraagstuk, in het Vre desverdrag van Versailles neergeschreven de weergave zijn van 's Pausen voorstellen in Rerum Novarum. Elke dag komt de werke lijkheid, die leerschool van het gezond ver stand, de oplossing door den Paus voorge steld, opdringen en bekrachtigen. Onbewust en ongewild meestal, maar on weerstaanbaar en zeker ook betreedt men den weg door den schranderen Leo XIII aangewezen. Hij is meer dan een geniale leeraar, Hij is ook een profeet geweest. En geen katholiek gemoed of het herdenkt met ontroering en fierheid den wijzen en dapperen Leo XIII en zijn monument van geesteskracht en christelijke liefde, zijn Re- rum-Novarumbrief, Van E. P. Boudewijn, missionaris te TDLL- TAOYINGZE (China) ontvingen we volgen den belangrijken brief: Gisteren heb ik uwe kaart ontvangen waar op ge mij vraagt wat ik nog noodig heb voor mijne missie. Ik zal het dan maar rechtuit vragen: 1. Eene remonstrantie; 2. Eene witte koorkap; 3. Kandelaars voor het altaar. 't Is mij angenaam te vernemen dat gij het .opgestuurde ontvangen hebt. Als gij iets gaarne zoudt hebben voor de rondreizende missietentoonstelling, laat het mij weten. Éënè opiumpftp met lamp én bijïioöHgheden zou ik wel kunnen bezorgen, maar misschien zult gij die geeselroede van China reeds in bezit hebben. Die erge opiumkwaal! 't Is om er nooit over uitverteld te geraken. Velen rooken tot 8e op straat zitten, en hoe het mogelijk is, versta ik niet. Ze hebben geen eten .meer, kunnen geen graan koopen, noch leenen en toch zullen ze zoeken en menschen bedriegen om aan een beetje opium të komen, wat stukken van menschen kost. En zeggen dat ze er alle dagen wat moeten hebben of ze kunnen 't niet uitstaan van de pijn door heel hun gestel. Ze zijn effenaf doorrookt door eene oude versletene tabakspijp. Er zijn .er die 't willen .afleeren, die 't opi- umrooken staken, maar 't kost hun veel, schrikkelijk veel moeite^ en gewoonlijk na eenigen rijd komen ze tot hunnen opium terug. De Chineezen.hebben geen wilskracht: de occasie: daar kunnen ze niet aan weer staan. 't Zijn dus uitzonderingen die van 't opiumrooken afgeraken. Gij zult vragen: hoe komt het dat zoovelen zich laten beetnemen door dit duivelsch ver gift?... Ja, de menschelijke beesteü Hoe komt het dat er nog zooveel drankmisbrui ken zijn in kristelijke landen? Veel Chineezen laten zich bedriegen om de geneeskracht die in den opium is. In som mige .ziekten werkt opium weldadig' en zoo hebben zij van .de verboden vrucht geproefd, vinden er smaak in en zijn eraan, 'k Zal u bekennen dat 8 op 10 der chineesche genees- heeren ppiumrookers zijn, en velen den opi um aanprijzen aan de zieken, 't Is altijd een verdoovingsmiddel. Die fameuze dokters als ze uitgenoodigd worden moeten eerst zelf bediend worden van opiurn alvorens zij hun werk beginnen bij den zieke. »poet ge dat niet, dan kunt gij die heeren nog niet uitge noodigd krijgen. In de gazetten en op .de volkenbonden hebben ze den opium afgeschaft en uitge roeid, maar de werkelijkheid is anders. In de hoogere kringen is opium een eereartikel en .kan niet gemist warden op vergaderingen en feestmalen. Omkooperij door het geven svan opium gebeurt in alle trappen van de maatschappij. Met een geschenk te doen van eenige oneen opium kunt ge gelijk krijgen bij rechters en ambtenaars. Een .ander kwaad van den .opium .is dat iedereen het in handen heeft en de jonge vrouwen maken er veel gebruik van als ze het niet kunnen gekeerd krijgen tegenover hunne schoonmoeders en 't leven te lastig wordt. Spreek dan nog van de dieften begaan bij de menschen die een voorraad opium heb ben, en van de baanstropperij als er opium- verkoopers pp gang zijn, wat soms op moor den .uitloopt. Velen ook maken er een stieitjen van val- schen opium te maken van zwijnenvéllen en en andere materie om met den opium te mengen. Het opiumvxaagstuk is .een vuil zaakje en degene die iets zouden moeten doen om die plaag „uit te roeien hebben er te veel profijt en plezier van opdat daar een einde zou aan komen. Het opium zaaien brengt veel op voor 't volk, wel 't tiendubbel van 't graan, en 't brengt milliaenen belastingen in den zak van de bestuurders van 'i land. Hoe zou een heiden daaraan .kunnen weerstaan? Hier sluit ik mijnen brief met te zeggen dat 't hekeeringswerk ook daarop nog al eens stuit en wij geen families kunnen aan nemen waar de opiumpijp in eer is. Geluk kig zijn er nog andere families genoeg, waar 'i opiumrooken geweerd wordt; want boerkes .die vooruit willen, weten dat zij daarvan moeten afblijven wat het rooken aangaat. Wat het zaaien betreft, daaraan doen zij bijna allemaal mede, wat altijd een groot gevaar is; wie mei de kat speelt, wordt ervan gekrabt. Een gebedje voor 't welgelukken van mijn missiewerk. Alle giften voor de Missie worden met dank aanveerd door E, H Lowie, in 't oolle- gie te .Poperinghe, en door E. H. R. Debeyere, St Janskruisstraat, 5, Poperinghe. (Post- cbecknummer197972.) HET MILITAIR GEHECHT. In de geschiedenis van Vlaanderen heeft het Militair Gerecht eene droeve, pijnlijke rol gespeeld. Wij willen hi er niet wijzen op de zittingen van het Militair Gerecht in onze eigene streek, tijdens dpn oorlog. Wat wij daar als Vlamingen te lijden hadden waren maar speldeprikken, 't Is het noemen niet waard. Erger is wat met onze soldaten gebeurde. Moesten de muren van Fresnes, Cezember kunnen spreken, moesten de bosschen der Orne het leed onzer Vlaamsche Houtakkers kunnen vertellen, er zouden nog veel tranen vloeien in Vlaanderen. Wij bespreken hier alleen maar de houding der Militairen in de zaak Joris De Leeuw, waarmede verledene week geheel het land bekommerd was. Na 100 jaar Vrijheid, na 100 jaar Onaf hankelijkheid stelt een jongeling de vraag: Is de Vlaming strafbaar omdat hij be weert geen Fransch te kennen in het leger? Als antwoord krijgt die jongeling drie maand en half gevang en een getuigschrift dat hij half zot is. Dat is het antwoord der Militaire Over heid van ons land. Dat is het antwoord van het Militair Gerecht. De Regeering heeft hier de onbegrijpelijke fout begaan het Militarisme in die kiesche zaak te laten medespreken. De Minister was verwittigd op voorhand vanwege Joris De Leeuw. Zij had moeten begrijpen dat de Vlaming tot het bewustzijn gekomen is van zijn recht, van zijn waardig heid. De Regeering had De Leeuw moeten in staat stellen zijn dienst in het Vlaamsch te doen, wel wetende dat de Vlamingen voor taan als vrije Vlamingen in eigen taal willen bevolen worden door vlaamsche officieren. Dan alleen zal de vlaamsche soldaat met liefde en getrouwheid zijn vaderland dienen. Maar neen, de Krijgsraad van Luik moest uitspraak doen. Hier hebben wij leeren in zien dat er in het leger nog niets veranderd is sedert de schandalige gebeurtenissen onder den oorlog. De wetten op de vlaamsche rechtspleging werden niet nageleefd. De aanklacht daar- o' ingediend door de verdediging werd verworpen. Voor de Vlaming is er geen recht bij het Miltair Gerecht De meest gebrekkige en onverstaanbare taal werd gesproken door het Openbaar Mi nisterie en den Voorzitter. Dgar werd niet alleen de soldaat vernederd, maar vooral de Vlaming, ja geheel het Vlaamsche Volk dat zich solidair gevoelt in de verdediging van zijn eenvoudigste na tuurrecht. Het Openbaar Ministerie vroeg één maand gevang. De Krijgsraad oordeelde dat onvol doende en sprak het maximum uit: drie maanden en half. Wederom eene zwarte bladzijde in de geschiedenis van Vlaanderen, dank aan het Militair Gerecht. Over de beginselkwestie, de grond der zaak: geen woord. De Vlaming heeft geen recht in het leger. Mannen van Cezembre, houtakkers der Orne, voelt gij U thans niet gewroken. Na tien jaar vrede stelt het Militair Gerecht zich even onhandelbaar tegenover Joris De Leeuw als tegen U, ook omdat hij Vlaming is. Daar moet eene verandering, eene oplos sing, komen met het oog op de toekomst van onze kinderen in het leger. Er moeten Vlaamsche en Waalsche legerafdeelingen komen met officieren uit eigen volk en het Vlaamsch als de eigen taal. Dat is het recht van ieder volk en dat is ook het onver vreemdbaar recht van het Vlaamsche Volk. ONGEWONE TAAL. M. Henen, hoofdopsteller van de liberale Flandre "Libérale sprak te Leuven in eene taal die hij ongewoon is te voeren in zijn blad. Zou er dan werkelijk overal eene ken tering komen op Vlaamsch gebied? Ik ben Waal, zegt de H. Henen, huwde a een Vlaamsche vrouw en vestigde mij in li Vlaanderen; en ik kan van ondervinding spreken. Een groote oorzaak van de mis- toestanden in Vlaanderen is het gebrek aan eerbied voor de Vlaamsche taal bij de hoogere burgerij. Indien deze burgerij nu ii om hulp roept, dan moet men geen meds- ii lijden hebben met haar. Ze heeft nooit het - volk begrepen dat haar-liet leven. Het .is ii noödig dat ze de twee talen leere. ii Zij die Fransch spreken zouden moeten beginnen met het Vlaamsch te eerbiedi- ■II gen. i> (Deze woorden verwekten groote verwon dering in de zaal. Daar had men zich niet aan verwacht!) De kennis van het Nederlandsch is zeer nuttig voor de Walen, én in Wallonië, én zeker als ze naar Vlaanderen komen. Hij eindigt met de woorden: Laten we mekaar verstaanLiberté-Fraternité EEN ARBITER GEVRAAGD. 't Is een ellende, 't is een schande hoe dat in de bladen omgesprongen wordt met de vaststellingen in het voordeel van den vriend of in het nadeel van den tegenstrever! Als men de rechtzinnigheid van de bladen moet beoordeelen naar de eerlijkheid en de oprechtheid waarmede zij 't getal der poli tieke betoogers opgeven, gelijk bij welke om standigheid, dan moet men die rechtzinnig heid, welke in hunne handen gevallen is, diep, zeer diep beklagen. Wij hebben betoogingen geweten waarbij bladen spraken van 120 duizend en andere die in dezelfde betooging nog geen 20 dui zend betoogers zagen. Dat is, overgebracht in vroegere vischmarktpraktijken, zes frank vragen voor een schelvisch die een ander één frank schat. Deze week nog lazen wij in twee verschil lende bladen over eene zelfde betooging won dere getallen. Waar het orgaan der betoogers 30 duizend deelnemers telt, telt een gazet der oppositie er met moeite 1600. Er waren 300 maatschappijen beweert de verrukte. Gelogen brult de afbreker er waren er hoogstens 120. De eene verslaggever heeft 25 muzieken hooren spelen, de andere hoorde er niet meer dan 6. Er waren 150 huizen bevlagd, weet de geesdriftige te vertellen. Aandachtig ge teld waren er 18 huizen bevlagd, meldt de andere. Zou dergelijke mentaliteit niet best ver dwijnen? Doen de dagbladschrijvers zich daar langs den allerkleinsten kant niet ken nen. Bij een footbalprijskamp is er een scheids rechter, een arbiter. Zou er bij de komende betoogingen en feesten, niet eiken keer een officieelen arbiter mogen vastgesteld worden om na te gaan tot hoe hoog de betopgers, de vlaggen en de muzieken zijn gestegen. Maar... ja daar is wederom een maar bij. Als men nagaat hoe erg de scheidsrechter bij een vriendenmatchsoms toegtakeld is, kan men moeilijk gelooven dat er wel iemand zich tot arbiter van een politieke be tooging zal laten verleiden. JORIS DE LEEUW. Woensdag werd Joris De Leeuw op vrije voeten gesteld. De Krijgsauditeur heeft be roep angeteekend tegen de uitspraak van 't krijgsgerecht van Luik. De Leeuw heeft hetzelfde gedaan. De zaak komt nu te Brus sel voor het Hooger Krijgsgerecht. Joris De Leeuw is verplaatst naar Gent. Alle bevelen worden hem in het Vlaamsch gegeven. Hij tracht er op eene voorbeeldige manier aan te gehoorzamen. DE VLAAMSCHE RADIOGIDS Vlaamsche Radio-luisteraar, zijt gij reeds geabonneerd op De Vlaamsche Radiogids Zoo neen, dan is het jammer. Hebt gij reeds bedacht wat Vlaanderen rijker is sedert de Vlaamsche Radiopost van Veltem in werking is? Zet u den Zondag avond en ook den Don derdag avond in verbinding met Veltem en gij zult al spoedig weten wat al vormende kracht van daar uitgaat. Onze meest gekende Vlaamsche zangers, onze Vlaamsche koormaatschappijen, onze meest gewardeerde muziekmaatschappijen kwamen reeds aan de beurt. Onze Vlaamsche letterkundigen, dichters en prozaschrijvers kregen in Veltem reeds eene spreekbeurt. De groote gebeurtenissen op Vlaamsch gebied, op gebied van kunst en sociale actie alles werd door Veltem tot de luisterende menigte gebracht. De cnlangsgehouden Gezelle-vie- ring, de Heldentoren van Diksmuide, Rerum- Novarum en wat staat er nogal niet te wach ten, alles wat Vlaanderen en de Vlamingen eenig belang kan inboezemen kreeg in Vel tem zijn weerklank. De poging die van Veltem uitgaat verdient gesteund te zijn, moet. gesteund zijn. Daarom Vlaamsche luisteraar, word abonnent op De Vlaamsche Radiogids». Als blad zal het u veel voldoening en genoegen verschaffen en dat is de steun welke de Katholieke Vlaam sche Radio-omroep van u verwacht. DE KATII. VLAAMSCHE KAMERLEDEN. Ten einde de Regeering niet te doen vallen op een ongepast oogenblik en meteen om de handelwijze der Socialisten te verijdelen hebben de Katholieke Vlaamsche Kamerleden de moties van vertrouwen gestemd in de zaak De Leeuw. Om elk misverstand onmogelijk te maken heeft Volksvertegenwoordiger Van Hoeck namens de Vlaamsche Kamergroep de vol gende verklaring afgelegd: We onthouden ons, bij de stemming der dagorde van den heer Vos, om te kunnen verklaren in naam van de Vlaamsche Katholieken langs deze zijde van de Kamer dat het niet-stemmen dezer dagorde niet beteekent de goedkeuring der behandeling, aan dewelke de miliciaan De Leeuw, vóór zijne invrijstelling, waarover we ons verheu gen, is onderworpen geweest. We meenen echter hoe gaarne we ook lof zeggen aan de goede inzichten van den heer Minister van Landsverdediging bij het treffen van de noodige voorbereidende maatregelen tot volledige en doelmatige toe passing der wet van 1928 op het gebruik der talen in het leger dat daden, zooals deze gesteld door den miliciaan De Leeuw, dan alleen, in de toekomst, onmogelijk zullen zijn, wanneer ten spoedigste de noodzakelijkste wijzigingenaan de militaire wetgeving van 1928 zullen worden gebracht. »We verhopen dat het Parlement zal ge lieven in te gaan op de voorstellen, die we desaangaande zelf eerstdaags zullen indie nen ii EUCHARISTISCH INTERNATIONALISME. Deze v/eek hield geheel de katholieke we reld de oogen gericht op Carthago, waar met diepen eerbied en grooten luister werd ge opend het dertigste tweejaarlijkseh Interna tionaal Eucharistisch Kongres. Deze Internationale Eucharistische Kon- gressen waren in 't verleden, zijn op dit oogenblik en zullen in de toekomst blijven een niet minder aangrijpend als machtige getuigenis van 't onwrikbaar geloof der ka tholiek, d. w. z.Algemeene Kerk in de wezenlijke en waarachtige tegenwoordig heid van Christus in de Eucharistie. Deze Kongressen zij waren, zijn en zul len blijven een nederige en aanbiddende wereldhulde, den God van hemel en aarde door Zijne schepselen gebracht. Deze machtige eenheid van geloof; deze uit alle landen der wereld komende hulde van geschapen menschheid aan ongeschapen God-Menschheid, maakt een overweldigen den indruk op de niet-katholieke wereld. Zou het mogelijk zijn, een meer overtui gend bewijs aan te voeren voor de una, sanc- ta, catholica et apostolica Ecclesia, d. i. voor de ééne, heilige, katholieke en apostolische Kerk en voor de door Haar den menschen voorgehouden en geleeraarde Waarheid? Door deze kongressen, welke ons te dier baarder zijn omdat ze staan onder de alge meene en liooge leiding van een Belgisch Kerkvoogd, den eerbiedwaardigen en door- luchtigen Vlaamschen Bisschop van Namen, worden de Eenheid van de leer der Katho lieke Kerk en de Eenheid van Haar geloof in een schitterend licht gesteld. Zij moeten indruk maken op alle buitenstaanders die met onbevangen blik op deze grootsche en verheven Plechtigheden staren. HET OORDEEL VAN M. ANSEELE. De Minister van State, M. Anseele, heeft bij de interpellatie over 't geval De Leeuw schitterende dingen gezegd. Onder an dere: Men begint meer en meer te zeggen, dat alleen de soldaten die de patronages be zoeken alles mogen doen wat ze willenEn dat moet waar zijn, want zijne roode colle- gas juichten hem toe. Waaruit we nu dadelijk een nieuwen wek roep fabrikeeren: Soldaten! gaat naar de patronages; ge moogt dan in 't leger doen wat ge wilt! Socialist Fisier heeft dat nog wat ver sterkt met te zeggenMet een biechtbrief je moogt ge bij 't leger alles doen Daarop een andere wekroep: Soldaten vraagt aan uw biechtvader een biechtbrief je binnen en buiten de kazern wordt U dan alles toegelaten M. Anseele zegde verder, dat een soldaat die in 't leger treedt, daarom al zijne grond wettelijke rechten niet mag afgenomen wor den. Hij sloeg een open deur in. Maar hier eene vraag: Worden die grondwettelijke rechten thans méér gekrenkt en verkracht dan toen hij tot het ministerie behoorde? Driemaal heeft M. Anseele tot 's lands regeering behoord: van na den wapenstil stand tot October 1921; van Mei 1925 tot Juni 1926 (Regeering Poullet)van Juni 1926 tot November 1927 (1° Regeering Jaspar). Waarom heeft hij toen niet van zijne aanwe zigheid in 't Ministerie gebruik gemaakt om de grondwettelijke rechten van de soldaten duidelijk te bepalen? Waarom heeft hij niet ten minste getracht te doen aanvaarden, dat een soldaat mag bepalen aan welke kom- mandotaal hij zal gehoorzamen en aan welke andere niet? Het is waarlijk verheugend, te mogen vast stellen dat heel de socialistische parlemen taire vertegenwoordiging nu zoo ineens over tuigd, en overtuigend Vlaamschgezind is ge worden. 't Is nochtans niet zoolang geleden, dat een aantal Waalsche socialisten het recht van de Vlamingen op een hooger Vlaamsch onderwijs hebben betwist, en tegen de ver- vlaamsching van de Gentsche Hoogeschool hebben gestemd! Bij de behandeling van dat vraagstuk heeft Balthazar in de Kamer verklaard, dat hij in zijne hoedanigheid van schepen, in de Gentsche electriciteitscentrale de fran- sche opschriften en onderrichtingen voor het personeel door Vlaamsche had doen ver vangen. Hij heeft er niet bijgevoegd of die fransche opschriften nog dagteekenden van den tijd toen M. Anseele nog schepen was te Gent. Maar M. Anseele is gemeenteraadslid en M. Balthazar is schepen te Gent, en beide zijn in den jongsten tijd moeten overtuigd worden door MM. Poullet, Huysmans en Destrée, dat de wet van 1914 op het lager on derwijs tot dan toe door den socialistischen schepen van onderwijs te Gent, M. d'Asseler, was verkracht geweest. HOE-ZE.'T. VOLK, IN SLAAP WIEGEN... Alle bladen hebben vol gestaan van cie ont- wapenigskonferentie waar elk der vertegen woordigende landen de schoonste beloften van vredesbetrachting hebben uitgesproken. Over alle conferenties en verdragen heen gaat den wedloop om de sterkste leger- en vlootmacht haren gang: Italië besliste tot het bouwen van 29 nieuwe oorlogsschepen waarvan 22 onderzeeers, 4 kruisers en 3 contre-torpilleurs zijn. De uitvoering van dit bewapeningspro gramma is voor December 1932 voorzien. De Vereenigde Staten beginnen onmiddel lijk met het bouwen van 5 kruisers van de 15 nieuwe die voorzien zijn voor begin 1933. Men wiegt het volk in slaap met woorden en 't laat begaan. Het zal ontwaken bij het eerste kanonschot waarmede de ellende van een nieuwe massa moord zal worden ingezet. IBHBSaSiBBBSBSBBBBRaiBBBSBEBBBBH E S Koopt niet den eerste den beste ONTROOMER. Indien gij uwe belangen lief 18 hebt, verlangt den Ontroomer. met eene IN T VERBOND VAN KATHOLIEKE KRINGEN. Het verbond van katholieke kringen hield Woensdag een vergadering en besprak het voorstel op het inrichten van vennootschap pen met beperkte verantwoordlijkheid of fa milievennootschappen, dat door de HH. Standaert zaliger en Tibbaut in de Kamer ingediend werd. Door adv. J. Robin werd een uiteenzetting over dit voorstel gegeven die al de voordeelen ervan liet uitschijnen zoo voor het behoed van den familiegeest als voor de bevordering van de economische be langen van het land. De vergadering sprak den wensch uit dat de Kamer niet talmen zou met de behande ling van dit voorstel. Nadien had er nog een gedachtenwisseling plaats over het gemeentelijk en provinciaal belastingwezen. De heer Dewinde zal op een volgende vergadering nadere inlichtingen over dit ontwerp verstrekken. DE HOOGE RAAD van 't VAKONDERWIJS De Hooge Raad vergaderde Donderdag en met 18 stemmen tegen 16 werd besloten dat hij wel bevoegd is om de kwestie der toela gen aan de vrije vakscholen te bespreken, in tegenstelling met de meening van socialis ten en liberalen die meenden aan het Par lement die kwesties te moeten overlaten. VERBETERING VAN 'T TELEFOONSTELSEL. Een Zwitsersch ingenieur, M. Zoller, heeft een klein automatisch toestel tot registreering der gesprekken uitgevonden voor het geval dat de persoon die men opbelt afwezig is. Bij zijn thuiskomst kan de afwezige dan lezen hetgeén men hem per telefoon wilde meedeelen. Het Beheer der Belgische telefonen is zin nens dit toestel hier in te voeren. VERGADERING VAN DEN KATH. LANDBOUWGROEP. Woensdagochtend vergaderde de rechter zijde van de landbouwgroep om het wets ontwerp, de verdelging van wilde konijnen toelatend, te onderzoeken. Nog andere kleine ontwerpen werden on derzocht. Er werd besloten, het ontwerp no pens de invoerrechten op de vreemde havers, door den Senaat verworpen, terug voor te brengen. DE KONING TE BRASSCHAAT. Donderdagmorgen heeft Koning Albert een bezoek gebracht in het ,iamp te Brasschaat, aan de Artillerieschool. De Koning woonde schietoefeningen bij en bezocht vervolgens de keukens en de ritmeestersschool. Voor het beeld van Leopold I, in de tuin der school, had een korte plechtigheid plaats. Korts na den middag is de Koning terug naar Brussel vertrokken. DE ORDE VAN DE GENEESHEEREN. We vernemen dat de Regeering eerstdaags bij de Wetgevende Kamers een ontwerp van wet gaat indienen, waarbij de Orde van de Geneesheeren van Belgie wordt ingesteld. Het gaat hier dus om eene nieuwe instelling, die opgevat wordt als volgt: Een Orde van de Geneesheeren wordt in elke provincie ingesteld; zij heeft haar zetel in de hoofdplaats der provincie. Van de orde maken deel uit al de praktizeerende genees heeren uit de provincie, iedere orde kiest haar Raad. De voorzitters van deze negen Raden vormen dan den Hoogen Raad der Orde van de Geneesheeren van Belgie. Deze hooge Raad heeft zijn zetel te Brussel, waar schijnlijk in het departement van Volksge zondheid.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1930 | | pagina 1