m ZONDAG 5 OCTOBER 1930. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN 27° JAAR. N' 40. Notarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken Wie inlichtingen begeert over aankondi- i gingen, wordt verzocht een postzegel voor Telefoon Nr 9. Uitgever: SANSEN - VANNESTE, Poperinghe. Postcheck N' 15.570.* De uuare en de Valsehe godsvrucht Het is een cuerk Korts el me haren BIJ DIT BLftD BEHOORT EEN BIJVOEGSEL met de heden in voege tredende TREIN- TRAMUREN vrDoiiikKim in 'i Huisgezin Sparen a DE ONTROOMER MELOTTE i s i Ontroomers MELOTTE, N. V. Remicourt ^aBBBBBBBBBBBBBBBBS9BBaBaBHD^ De Hondenplaag I Politiek OVeffzieht Maurice LE8AP WITTE CHRYSANTHEMEN Sanatorium De Liovie 1 i i I! Geujestelijke HOPTENTOONSTELLING POPERINGHE Nationale HOPTENTOONSTELLING TE ANTWERPEN Abonnementsprijs per Jaar: Andere landen: 40 fr. Congo: 35 fr Frankrijk: 35 fr. (per ppst) In 't Land: 18 fr. In Stad: 17 fr. TARIEF Kleine Berichten: 1 fr. per reek; minimumprijs per inlassching4 fr. mmwimsm Alle annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag noen ingezonden worden. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Postabonnenten in Belgie die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hun bedient; en niet aan ons. TARIEF Notarieele Verkoopingen: 90 cent. per gewone regel. Annoncen Prijzen op aanvraag. Ik hoor dikwijls rond mij zeggen: Wat is deze persoon godvruchtig! Wat is deze eigen lijk lof waard? Is hij niet het resultaat van eene liefdadige inbeelding? Helaas, mijne vrienden, hij is het meestendeels. Wij oordeelen slechts naar het uiterlijke: voor ons een godvruchtig persoon is een per soon die dikwijls ter kerke gaat. die deel maakt van broederschappen en zich overal op den eersten rang bevind waar er kwestie is van godsdienst. Maar is dat wel de WARE godsd vrucht? Al deze -uitwendige vertooningen zijn het teeken van de godsvrucht zelf! Het is de wellevendheidsvorm. Ziehier een flesch waarin men kostbare dranken doet: zij draagt uitwendig een merk dat de natuur van de likeur aanduidt. Maar wat beteekent een eenvoudig merk, zoo de likeur er ontbreekt? Wij komen u dus hier te herinneren wat eigenlijk verstaan wordt door de ware gods vrucht en hoe men de ware van de valsehe godsvrucht onderscheidt: de liefde tot God. Zonder twijfel beminnen al de godvruch tige personen God. maar hoe verschillend is hunne liefde, zoo zij diep godvruchtig zijn of zoo zij het slechts uiterlijk en opper vlakkig zijn! De valsehe godsvrucht is droevig; zij ver raad een ernstig uiterlijk; zij blameert en veroordeelt diegenen welke haar niet ge lijken. De valsehe godsvrucht is stoffelijkzij bepaalt alles bij gevoelige somtijds kinder achtige daden; zij verzuimt den grond of de hoofdzaak van den vorm. De valsehe godsvrucht is overdreven: zij echt het grootste belang aan de geringste zaken; zij verwaarloost soms de ernstige plichten voor daden van pure godsvrucht. Hoe moeten de christenen zich toch be hoeden van deze zoo slecht begrepen gods vrucht, want de wereld bedient er zich van om de eigenlijke, de echte godsvrucht, ja, zelfs den godsdienst aan te randen. De ware godsdienst is geheel verschillend. Zij is vooreerst vroolijk, zij herinnert aan deze woorden: God bemint degenen die Hem dienen in vreugdeen zij tracht de zelfde in praktijk te stellen. Waarom zou man droevig gesteld zijn in den dienst van God? De ware godsvrucht is inwendig', zij paalt zich niet bij het uiterlijke, zij gaat verder, zij doet een beroep op de innigste gevoelens van de zjiel, van het hart en van de liefde. Zij telt niet het getal der daden, maar legt er zich vooral op toe op hetgeen de vol maaktheid der daden betreft die zij voort brengt. Eindelijk de ware godsvrucht is edelmoe dig: zij vergeet zich zelf en doet zich aan allen geheel voor. Geen enkel harer verplichtingen wordt miskend, geen enkel harer verplichtingen wordt opgeofferd. Zij is bekwaam aan elk dezer de aandacht te schenken die zij ver dient. Zij drijft de edelmoedigheid zoo ver tot de opoffering. Ziedaar waartoe uwe godsvrucht moet ko men Om echt te zijn. Niets is schooner, niets is edeler dan de godsvrucht aldus begrepen en dit in haar waren zin, want devotie wil niets anders zeggen dan opoffering voor God. Een kind dat zich voor zijne familie, een persoon die zich voor zijn gelijken opoffert, dit is een tooneel dat onze aandacht trekt, dat men niet kan nalaten toe te juichen; wat zal 't alsdan zijn bij degenen die zich voor God opofferen. Nochtans zijn er menschen die de devotie niet begrijpen. Hoe dat? MeiT"offert zich "op voor" alles en voor allen behalve voor God. Er zouden godvruchtigen zijn voor de glorie, godvruch- tigen voor het vermaak, de fortuin, de vrièndschap en er zouden geen godvruchti gen zijn voor Jezus-Christus? Neen, dit is niet mogelijk. Ook woont de wereld sedert geruimen tijd de prachtige worsteling, de wonderbare poging bij van edelmoedige zie len die in vlijt en vurigheid wedijveren om God nog meer te dienen, om zich op te offe ren voor al de aardsche belangen, tot Zijne glorie en Zijne liefde. Dit ziet men sedert negentien eeuwen, dit doet zich onder onze oogen voor, in het midden van ons, ep dit zal zich zoo voordoen tot het einde der tijden. Het is de triomf van de ware godsvrucht. Mocht gij begrijpen hetgeen gij vermoogt door eene wel verstane en wel in praktijk gestelde godsvrucht, dan zoudt gij inzien hoe groot de macht is van de ware gods vrucht. H. Belgische Fabriek Cbicorei WYPELIER-TAFFÏN Naaml. Vennootschap, YPER. van natlnoale beteekenis, van leven of dood voor het land, dat er worde ingegrepen. Ook bij de katholieken. Onze kerken zitten vol menschen die geen kinderen willen. In dien er niet definitief en hardhandig wordt aangepakt, loopt met groot gevaar dat bin nen afzienbaren tijd de scholen en de ker ken zullen ontvolkt zijn. Een nationale kruistocht zou er moeten ingericht worden ten voordeele van het kind. Patriotards, schreeuwers van den dag, waar zijn uw kin deren? Flaminganten, idealisten van onze dagen, waar zijn uw kinderen? Wat baat het u heesch te schreeuwen voor - La Belgique Centenaire wanneer Belgie langzaam ka pot gaat, en gij er aan meehelpt? Wat baat het den mond steeds vol te hebben over Vlaanderen, wanneer Vlaanderen binnen af zienbaren tijd zal overweldigd w 'en door vreemdelingen bij gebrek aan ••n raskin deren? Doet ge uw plicht, deftige burgei Is uw leven niet al te burgerlijk, dit is mak-zoekend? Men heeft gezegd dat, w. een land het bevolkingscijfer op hetzeli peil blijven elk huisgezin vier kinde -r moeten tellen: twee om vader en vervangen, en twee om de plaats ui r men vgn jong stervenden, ongehuwd r onvrijwillig onvruchtbare gehuwden. - Heur haar af...!! heur haar af...!! zoo zong men te Antwerpen in die eerste dagen na den Wapenstilstand, wijl men de vrou wen achtervolgde die met de Duitschers ge heuld hadden. De grootste schande die men, een tiental jaren terug, een vrouw kon aan doen was: het haar af te snijden. En zoo heeft men er steeds over gedacht. Zoo dacht er reeds Sint Paulus over: Als een vrouw geen sluier om het hoofd hangt (in de kerk), dat ze zich dan ook'het haar afsnijde! (ICor. 11, 6). Hij wilde zeggen: - Wanneer een vrouw zoo onbeschaamd is ongesluierd in de Kerk te komen, dat ze dan ook tot het uiterste ga en zich het haar af snijde. Zich het haar afsnijden werd door Sint Paulus beschouwd als het toppunt dei- onbeschaamdheid. Want voor een vrouw is het een eer lang haar te dragen; lang haar werd haar gegeven in plaats van een sluier» (ibid. v. 15). Van natuur heeft de vrouw, meer dan de man, een gehechtheid aan de versiering en de verzorging van heur haar, omdat dit hare zedigheid doet uitkomen, en dus hare schoon heid verhoogt; daarom hebben ook de vrou wen bij de meeste volkeren een groote eer bied en een groote zorg voor hunne haren. Bij de Romeinen ging dit zoover dat de H. Vaders moesten vermanen tegen de over dreven zorg die de vrouwen besteedden aan hunne lange haren. Bij de Grieken sneed men het haar af bij de slavinnen tot teeken van hunne .minderwaardigheid; .de Galliërs deden het bij de overspelige vrouwen. En inderdaad, wat men er ook over denke of zegge, eene vrouw met lange haren heeft een zediger voorkomen dan eene vrouw met korte haren. En niettegenstaande hebben de meeste trouwen hun calotteke, de eene a la garponne de andere a la mistin- guetteeen derde a la Ninon Het is nu geenszins mijne bedoeling een campagne te beginnen tegen de korte haren; eerst en vooral omdat ik er ten slotte toch zoon helsch kwaad niet in zie, en ten twee de omdat mijn lieve lezeressen er toch niet zouden naar luisteren. Toch geef ik hun het volgende ter overweging: 1. Ik heb eerbied en hoogachting voor deze meisjes die spijts alles het hoofd blijven bie den aan de heerschende mode, die aanstuurt op lichtzinnigheid, meisjes, die met veel zorg de schutse bewaren die God gaf aan hun geslacht. 2. Alhoewel een pagekop of een gargonne- kop verleidelijker is dan de eerste mode die eeuwen-lang door alle geslachten gedragen werd, houd ik toch staan dat lange haren zediger zijn en dus schooner voor de vrouw. 3. Moeten we die calotteke's beschouwen in den geest die aan den grond ligt der mo derne mode: de vrouw verleidelijker maken en bijgevolg 'opsturen naar lichtzinnigheid. Want dit is zeker: korte haren, korte rok ken, dunne kleeren, dit alles geeft aan de vrouw, ook aan deze die het niet bedoelt, een verleidend, ophitsend uiterlijk. Vele vrouwen zullen dit niet gelooven, maar toch is het zoo. De meest deftige vrouwen gaan nu gekleed in 't openbaar, gelijk vroeger onze lichtekooien gekjsed waren in 't privaat (ware toen een vrouw op' straat gekomen, gelijk nu alle vrouwen over de baan loopen, men hadde er met steenen naar geworpen). Van daar deze bedroevende vaststelling: het is tegenwoordig moeilijk een deftige vrouw van een niet deftige te onderscheiden: beiden zijn even onzedig gekleed. En toch is daar niet aan te doen. Onze vrouwen willen niet. Daarom zullen vele vrouwen in groote mate verantwoordelijk blijven voor de zedenverwildering der mo derne dagen. Toch verwacht ik van onze katholieke meisjes en vrouwen iets. Zonder het te wil len, zonder het te bedoelen, zijn ze onzedig gekleed; het zal grootendeels van hen af hangen dat die onzedigheid niet uitdagend worde. Zedigheid in blik, zedigheid in hou ding, zal daar veel toe bijdragen. Groote kunstenaars gelukten erin naaktheden te schilderen die niet uitdagend zijn; een fijn- gesnaarde christen vrouwenziel zal er ook in gelukken in haar kleederen en dracht, steeds een zedige inborst en bedoeling ten toon te spreiden. FONS. ■BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB Het blijft waar: het huisgezin oefent op den mensch den grootsten invloed uit! Wat in den familiekring gebeurde blijft heel het leven bij. Juist daarom is het voor de ouders van zoo'n groot belang, den familiekring te ma ken wat hij zijn moet. Zien de kinderen vader en moeder tevre den, blijgeestig, zij zullen het ook zijn. Daarom ouders, en gij vooral, moeders, zelfs al hapert er iets tusschen u beiden, maakt dat uwe kinderen het niet weten. Zijn de ouders ordelijk en spaarzaam, dan mag men die hoedanigheden van de kinde ren verwachten. Zijn de ouders werkzaam, dan kunnen zij van liunne kinderen bedrijvigheid vragen. Maar blijmoedigheid, vroolijkheid, moet in het huisgezin alles beheerschen. De jonkheid moet zich vermaken, moet zich ontspannen. Laat ze plezier maken in huis, doe mee met de jonkheid, weest kind met de kinde ren, jong met de jongeren, en zorg toch dat op uw wezen de knorrigheid, die stoerschheid niet uitsehijne, waardoor gij als een ijskoud bad werpt op het levenslustig, blijmoedig hart der jeugd. Blijmoedigheid is zoo'n geluk voor den mensch, bij beproevingen, moeilijkheden, on aangenaamheden. Blijmoedigheid is soms een medecijn voor en, die overlast van werk en kommernis, t ziekte bedreigd zijn. iimoedigheid in huis houdt de kinderen en doet ze de gevaren van buiten ont- iwpen. Weest blijmoedig, ouders! Weest vroolijk, nderen! Daarin ligt de bron van geluk, daarin ligt een macht van werkkrachten, die gij anders niet zoudt kemien. In den volksmond leeft er eene spreuk die, jammer genoeg op onze dagen maar al te veel in praktijk wordt gesteld met het fluitje gewonnen, met het trommeltje ver teerd. Zie, dat is verkwisting, eene ondeugd die eens vroeg of laat in zich zelve hare straf vindt. De laatste krisis in het diamantbedrijf, waar men liooge loonen verdient heeft an dermaal bewezen hoe spoedig het gebrek bij velen binnèntrad, omdat zij de uitmuntends deugd van spaarzaamheid tijdens de dagen' van overvloed niet beoefend hadden. Spaarzaamheid is eene deugd die van jongs af aan dient aangekweekt en beoefend oni ze voor goed te blijven behouden. Om rijk te worden is niet de eerste voor waarde dat men veel verdiene, maar wei dat men van zijn inkomsten een deel, al ware het m ».r een tiende, voor moeilijker dagen weet t zijde te leggen. Velen onder het opkomend geslacht heb ben niet 't minste begrip of zeer weinig van matigheid, overleg, spaarzaamheid. Wat ze verdienen aan loon achten ze natuurlijker wijze bestemd om dagelijks verbruikt en heel dikwijls om dagelijks verbrast te wor den. Veel onzer buitenjongens weten eigenlijk het loon dat ze vaak zoo zuur verdient heb ben, niet op de juiste, op de hun meest nut tige wijze te besteden. Vooral zij die in fabrieken arbeiden zijn aan die plaag nog meer blootgesteld dan de mannen, die op het veld werken en zwoegen. Daarbij heeft onze moderne beschaving er een handje van om dagelijks nieuwe behoef ten in het leven te roepen. Hoeveel uitgaven dringen zich bij veel jon gelingen niet op enkel en alleen om zooals een ander te kunnen doen? Zoo gaat er wat geld op in rooken, modeartikelen en andere weelde, kinèma, dancing, snoeperij. Hoeveel voorbeelden kan men niet aanha len van menschen die ten onder gingen, om dat ze uit afgunst even grootsch wilden doen als hun gebuur? Hoe meer de mensch zich behoeften aan kweekt, hoe meer hij er slaaf van wordt. Onderzoeken wij maar even de oorzaak van menigen diefstal, bedriegerij, moordaanslag, enz. Zjj worden gepleegd door menschen die willen leven zonder werken en zich verma ken willen zonder daartoe het noodige geld te bezitten. Het zoo menigmaal verdiende loon, al schijnt het nog hoog, zou de arbeiders toch kostbaarder moeten zijn; zij zouden zich wel moeten wachten het te gebruiken of beter te misbruiken aan overtollige, aan na- deelige zaken. Zij zouden er moeten op uit zijn dit geld, waaraan hun zweet en zelfs een stuk van hun leven kleeft, te benuttigen?- 3 tot 15 bloemen per pot. tot welstand in het huishouden, ten voor deele van vrouw en kinderen. Zelfs van een klein inkomen, kan men, mits overleg, nog sparen, terwijl hij, die gansch zijn inkomen maar aanstonds uit geeft, geen voet vooruitgaat naar stoffelijke welvaart. Stel uw tering naar uw nering, of uw nering krijgt de tering, zoo leert ons een oud, maar deugdelijk spreekwoord, dat' elke mensch die in het leven vooruit wil komen moet toepassen. Sparen moet den mensch eene gewoonte zijn. Niemand weet of in het latere leven zijn zaken zullen lukken. Niets is wankel baarder dan rijkdom, daarom moet iedereen, rijk als arm, bezorgd zijn voor den dag van morgen. Heeft men van kindsbeen af geleerd zijne behoeften te matigen, zich met weinig te vreden te stellen, dan valt in voorkomend geval armoede ook minder hard, en klimt men gemakkelijker met wilskracht weer hooger op in de maatschappij. Wees dus arm in begeerten om gelukkig te wezen. met verlaagden melkbak draaiende op eene spil voorstaanders des vooruitgangs. is de Ont- roomer van al K de land bou wers Dr. Sonnenschein schrijft: In Berlijn zijn er 200.000 zuigelingen, maar 240.000 hon den; er zijn dus 40.000 honden meer dan kinderen. He') Duitsche blad Auf der Warte schrijft daarbijDe honden drin gen het kind uit den weg. In 40.000 Berlijn- sche wiegen ligt een hond. Het is een verschrikkelijke werkelijkheid. Ziedaar de wrange vruchten van den moder nen tijd, en de schitterende uitkomst van de plaag der kinderbeperking. Deze honden hangen in de armen der moedersZij nemen de plaats in van het kind. Zij zitten op zachte fluweelen kussentjes; zij reizen in verwarmde auto's; zij hebben hun bedje hun eten hun verpleging, hun verzorging. En voor het kind is er geen plaats meer. Waar zouden we zijn, moesten onze ouders zoo geredeneerd hebben! Onze beschaafde verlichte en zelfbewuste twintigste eeuw, is de eeuw der honden aan het worden. Weg met die hondentroep Plaats voor het kind DE SCHADUW VAN MUSSOLINI. In heel Vlaanderen hebben de uitdagende incidenten te Dixmuide, ter gelegenheid van de Elfde Yzerbedevaart, zijn voorgevallen, een gewettigde verontwaardiging gewekt, en de heele Vlaamsche pers was dan ook vol ledig eensgezind om de houding van deze uitdagers af te keuren. Mede werd de waardige houding van het Bedevaartcomiteit door iedereen geprezen. Dit is echter niet naar den zin geweest van het weekblad De West-Vlaming dat den Zondag «na de Bedevaart verscheen, werd de :heele eerste bladzijde gebruikt om in bloklëtters de ware beteekenis van de ede vaart te verkrachten, en het voor ia stellen alsof ze door de voorgevallen inci denten haar werkelijk karaker had gekre gen. Het Bedevaartcomiteit werd op die eerste bladzijde uitgemaakt, en tot de jon geren werd er eer bedekte oproep gedaan om een volgende maal op incidenten voor bereid te zijn. Voor de West-Vlaamsche Nationalisten strekking Van Severen moet de Yzerbe devaart dus ontaarden tot een werkelijke slachting om haar werkelijk karakterte krijgen! Het zou ook belangwekkend zijn M. Van Severen zijne Mussoliniachtige denkbeelden eens te hooren uiteenzetten te midden der Vlaanische Oud-Strijders. Wat zouden die wel denken van het toekomst-muziek dat M. Van Severen blaast? Verkleede en geor- dene troepen in opmarsch om Brussel te veroveren en alle belangrijke plaatsen door Vlaamsche Nationalisten te bezetten!! Kan men zich een betere planmatige mi litaire voorbereiding indenken dan die van het Duitsche leger wanneer de oorlog begon? En waar is Duitschland nu na al dat ge weld? Geen wapengekletter! Dat men van het Vlaamsche volk een fier, stambewust volk make, dat men de Vlaamsche rechten overal en in alle middens doe eerbiedigen, dat men Vlaanderen Vlaamsch make in zijn politiek leven en ook in zijn dagelijksch leven, in zijn handel, zijn nijverheid, zijn kunst. Daar zou men verder mede komen dan met de geweld-methode door enkele VI. Nationalis ten, spijtig genoeg, aangeprezen. BLOEMIST Westouterstraat - Poperinghe Laat weten dat hij een duizendtal prachtige te koop heeft, in potten; te beginnen van Alle dagen zichtbaar en verkrijgbaar aan genadige prijzen. DE AANSLAG OP PRINS UMBERTO. Deze week werd het proces gepleit tegen den Italiaan De Rosa die in October een aanslag pleegde te Brussel op Prins Umber- to, den Italiaansche kroonprins. Dit proces werd met veel belangstelling gevolgd. De Rosa heeft ten volle zijn doel bereikt. Hij had het zooveel niet gemunt op het leven van den Prins als wel door eene bijzondere daad den aandacht van geheel de wereld te trekken op de wantoestanden welke in Italië heerschen door het Fascisme. Italiaansche en Belgische voorname per sonen zijn komen getuigenis afleggen dat thans de minste vrijheid niet meer bestaat in Italië. Nu weet iedereen welke misdaden de Fascisten gepleegd hebben en hoe zij in Italië heerschen door moorden, plunde ringen en gevangzettingen en hoe zij goed gekeurd zijn door den koning van Italië, die naast Mussolini mag staan, maar in zijn land weinig of niets meer te zeggen heeft. De Belgische Jury oordeelde De Rosa plichtig van moordpoging met voorbedachte rade, drager van valsch pasport en valschen naam. Het Hof heeft na beraadslaging De Rosa veroordeeld tot 5 jaar gevangenis en tot de onkosten. De minimum straf was 3 jaar en de hoog ste levenslangen dwangarbeid. Volgens de wet Lejeune mag De Rosa in voorwaardelijke vrijheid gesteld wprëen- «ar|r een derde van zijne straf te hebben uitge daan, en zulks op gunstig bericht van de gevangeniskommissie en vooral van den ge- vangpnisbesuurder. De Rosa is nu reeds sinds de maand Octo ber in de gevangenis zoodat men, bij regel matige toepassing dezer rechterlijke toege ving, hem binnen drie of vier maanden inr vrijheid mag stellen. Alle gewelddaden dienen afgekeurd te worden, maar het is ook droevig als men een groot land ais Italië 'ziét waar de macht gesteund is op misdaden en waar ef voor geen cent vrijheid meer te vinden is. HET PAVILJOEN RECHTS VAN HET KASTEEL. HET PAVILJOEN LINKS VAN HET KASTEEL. De werken aan het Sanatorium vorderen snel en zullen toelaten dat met 1 Novem ber a. s. de inrichting in staat zal zijn de zieken op te nemen. In tegenstelling met het provinciaal Sa natorium van Sysseele, dat uitsluitend vrou welijke zieken opneemt, zoo is het Sanato rium De Lovie uitsluitend voorbehouden voor mannen. Aan het oud bestaard kasteel werden twee Paviljóenen aangebouwd, een langs den lin kerkant en een langs den rechterkant. (Wij geven hierbij een zicht op beide Paviljoenen.) Elk Paviljoen is bestemd om 76 bedden ie bevatten; dus is er plaats voor 152 lijders. Later zullen er solariums of inrichting voor zonnebaden aangebouwd worden. De inrichting heeft tot heden reeds meer dan twee millioen gevergd boven den koop prijs en men beraamt de verdere kosten op nog meer dan een millioen. In 't eigenlijk kasteel zal het personeel gehuisvest worden: geneesheeren, ziekentiie- ners, dienstboden, kapel, enz. Daarenboven zullen hier nog 32 bedden opgesteld worden voor meer vermogende zieken. De opbouw de Paviljoenen werd bij open bare aanbesteding toegekend aan M. Mad- delein van Boesinghe, die met spoed en met zorg, tot volledige voldoening van het Be heer, de werken uitvoert. Men is thans volop bezig met het herstel len der centrale verwarming in 't kasteel, werk gedaan door het goed gekend huis Debuck, St Amandslaan, 11, Kortrijk. De electrische leiding in Kasteel en Pa viljoenen wordt uitgevoerd door het gunstig gekend huis Edm. Stevens-Pattou Z. van Poperinghe. In een woord, een leger werklieden zijn volop in de weer en in volle bedrijvigheid cm klaar te komen tegen 1 November. Mochten veel zieken, die thans meesten- deel te huis onvoldoende bezorgd en opge past, in deze heerlijke inrichting, gezondheid en kracht terugwinnen en genezen in hun familiekring terugkeeren. Het mag wel herinnerd dat wij dezo mo delinrichting, ontegensprekelijk geroepen om veel goed te stichten en die tevens veel stoffelijk voordeel bijbrengt in de streek, te danken hebben aan den iever en de be moeiingen van volksvertegenwoordiger Dok ter Brutsaert, die geen moeite gespaard heeft om het Sanatorium De Lovie» tot stand te brengen en op te richten. - De Lovie dat is zijn werk en dat van zijnen ievervollen medewerker M. Bekaert, provincieraadslid te Sweveghem, voorzitter van de vereeniging zonder winstbejag Sa natorium St Idesbald vroeger te Houthem nu weldra op het Kasteel De Lovie te Poperinghe. MINISTERIE VAN LANDBOUW op het STADHUIS, van 3 tot 5 OCTOBER Vrije toegang voor iedereen. VOOR AALST EN POPERINGHE VAN 18 TOT 26 OCTOBER 1930 60 Eeremetalen 12.009 fr. Prijzen DE VROUWEN STEMMEN GAARNE, DE MANNEN ZIJN MOE. Door bij de verkiezingen in Duitschand de biljetten van vrouwen afzonderlijk te hou den van die der mannen, heeft men een be langwekkend inzicht gekregen in de psyche der kiezers. Alleen bij de sociaal-democraten en de nationaal-socialisten zijn er evenveel stemmen door vrouwen als door mannen uitgebracht, maar overigens hebben voor alle partijen veel meer vrouwen dan mannen gestemd. Voor het centrum bijv. bedroeg het aantal stemmen, door vrouwen uitge bracht, twee maal zooveel ais het aantal door mannen uitgebracht. Voor de Duitsche Staatspartij waren er door de vrouwen 400 stemmen meer dan door mannen uitge bracht. voor de Duitsche Volkspartij waren er 2.000 stemmen van vrouwen meer. Het interessantst was in dit opzicht de uitslag voor den Christelijk Socialen Volksdienst, die nauwelijks 500 stemmen van mannen, daar entegen 1.500 van vrouwen op zich ver- eenigde. SLECHTE TABAKOOGST IN BELGIE. Uit de valleien van de Dender en van de Semois wordt gemeld, dat de opbrengst van van het tabakgewas, ten gevolge van het ongunstige zomerweder, -zoowel wat de hoe veelheid als wat de kwaliteit betreft, dit maal ver beneden de normale voortbrengst der vorige jaren is gebleven. In de vallei van de Semois zullen de tabaksplanters zich met een halven oogst moeten vergenoegen. SNIEDERS-MONUMENT. De katholieke Kempen hebben een van hün beste kinderen Renier Snieders een monument ingehuldigd. Snieders (1812-188S) was een onzer meest populaire volksschrij vers. Van 1845 tot 1887 verschenen van hem een dertigtal werken van goed letterkundig gehalte. Wij citeeren: Amanda, De gouden Willem, Het Paradijs, Het kind met den helm, Op den pijnbank. De Meesterknecht. Dit laatste wordt als zijn meesterstuk aan zien. Snieders ging door het leven het goede plegende. Het is schoon een volk te zien dat zijn trouwste zonen niet vergeet. OVER BRUGGEN. Ter gelegenheid van de Tentoonstelling kreeg Luik eventjes 7 bruggen, met eene ge- zamentlijke lengte van ongeveer 1500 meters en met eene breedte van 11 tot 18 meters. Niet alleen verhoogde dit de aantrekkelijk heid, maar die bruggen zijn van blijvend •algemeen nut. Met den Tunnel aan het Vlaamsche Ant werpen blijft het aanslepen. Met de tentoon stelling zou hij nochtans wel te pas geko men hebben. Minister Jaspar vindt dat de brug van het Waalsche stadje Chaudfontaine alle brug gen van geheel Vlaanderen waard is. De Vlamingen zijn M. Jaspar uiterst dank baar om die liefelijkheid! MISSIE-ZONDAG. De algemeene Missie-Zondag die telken- jare den derden Zondag van October over heel de katholieke wereld gevierd wordt, MOET plaats grijpen niet alleen in elke kerk, maar ook in iedere openbare kapel (van gasthuizen, colleges, kostscholen, enz,). Daar meet dus OVERAL, in iedere H. Mis, over de missies gepredikt worden en voor den Missienood e.en omhaling geschieden. De algemeene Missie-Zondag werd inge richt op aandringen van Z. H. Pius XI met het inzicht de Missiën te steunen door meer kennis over de Missies te verspreiden, door edelmoedige giften voor de Missies te laten geven hoeveel geld wordt er heden ten dage toch niet nutteloos verteerd! Maar ook is het de wensch van Pius XI dat men op dezen dag met meer vurigheid ons kort dagelijksch gebed voor de Missie, en wie kan naderen voor de Missie ter H. Tafel. Zonder gebeden ware al de rest... ver loren, reddeloos verloren! De Missie-Zondag werd ook ingericht om het genootschap van de Voortplanting des Geloofs beter te doen kennen., AFDANKINGEN. Op dezen oogenblik heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen aan ongeveer 2.500 voorloopige en 4.000 tijdelijke werklieden, den wettelijken vooropzeg gege ven tot afdanking op 1 October. Deze maatregel heeft begrijpelijkerwijze heel wat ontroering verwekt onder het spoorwegpersoneel. In een vorig nummer van ons blad werd er reeds op gewezen dat deze afdanking in massa niet noodzakelijk is, of ten minste zou liunnen vermeden worden met wat goe den wil vanwege de Spoorwegmaatschappij. Het staat inderdaad vast dat de kredieten voorzien voor de uitvoering van gewone en bijzondere werken op de baan, op verre na niet uitgeput zijn. De i voerdende en technische diensten

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1930 | | pagina 1