AFSL De Kerstrede van z. h. rins li Eon Bisuwjiirsü!! uoof onze missionnarissen 1 1 Voot* de ftookers CUaar. .en uuanneer Politiek Overzicht sieeniiahhsri] schabmlue Goeda STEE KEN 155 fr. per 1000 28' JAAR. - N' 2. 1 fr. per reek; minimumprijs per lnlassching4 fr. fl M 1 Notarieel-, Annoncen en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. Mad. VAN0ENDRIES8CHE Onze Ooplogsehsxde MELOTTE Ontrotrﻫrs MELOTTE, N. V. WEEKBLAD» 35 CENTIEMEN Abonnementsprijs per Jaar: (per ppst) jbi 't Land: 18 fr In Stad: 17 fr. FrankrijkS5 fr. Andere ianden: 40 fr. TARIEF Kleine Berichte»: 1 i lii - lï'd 1 .r.* 'i i;® k Postabonnenten in Belgie die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post' bureel dat hun bedient, en niet aan ons, ast f st- f Telefoon Nr f. Uitgever SANSEN - VANNESTE, Poperinghe. Postcheck Nr 15.570. Wie inlichtingen begeert over aankondi gingen, wordt verzocht een postzegel voor antwoord bij zijn schrijven te voegen. Alle annoncen zijn vooraf te betaler, en moeten tegen Cta Donderdag noe» Ingezonden worden. Kleine beriehten tegen den Vrijdag noen. TARIEF Notarleele Verkoopingen: 90 cent. per gewone regüA Annoncen Prijzen op aanvraag De economische ontreddering in de we reld. - De noodzakelijke heropbouw in chrlstelijken geest. - Vrede op aarde. - Het katholiek vredesapostolaat. - Be gevaren voor den vrede. - Geen wede zonder gerechtigheid en liefde. Daags voor Kerstdag ging de Geestelijk heid van het Vatikaan, naar jaarlijksche gewoonte, Z. H. de Paus zijne heilwenschen aanbieden. Te dezer gelegenheid hield Z. H. eene Kerstrede. j wee van d;: punten" welkt hij aanraakte, zijn van zoo'n groot, actueel en algemeen belang, dat we ze hier onze Lezers ter over weging willen rnededeelen. De woorden van Zijne Heiligheid kunnen niet anders dan weerklank vinden in de wereld en een onderwerp van overweging uitmaken niet enkel voor de katholieken, doch ook voor de andersdenkenden. Pius XI toch legt den vinger op de wonden, waaraan onze zieke wereld lijdt en geeft het eenige redmiddel aan: een heropbouw in den geest van Christus: God van vrede en ge rechtigheid De economische wereldcrisis In zijn rede sprak Z. H. over zulke pijn lijke zaken, zooals de geschiedenis, zegt Hij, er wellicht nooit geregistreerd heeft Het is misschien, deed Hij opmerken, omdat de wereld zich nooit in die voorwaar den heeft bevonden van stoffelijke en zede lijke, private en openbare, persoonlijke en gezamenlijke betrekkingen, welke de uitge breidste en verst verwijderde terugkaatsin gen onvermijdelijk maken van al de schok ken welke zich voordoen in de verschillende .landen en de politieke, financieele, sociale, .economische en nijverheidsmiddens. Wij willen zeggen deze algemeene finan- igieele en economische crisis, v/elke zoo pijn lijk wordt gevoeld zelfs door de Staten en 'Volken, zelfs door de rijksten en de sterksten :Z00als door de kleinsten en door de nederig ste families, en door dezen, het is te begrij pen, het ergste. Wij willen zeggen deze zoo .uitgestrekte werkloosheid, welke den arbeid en het brood ontneemt aan zooveel werklie den en aan hun families, en welke steeds meer de behoefte doet gevoelen aan een betere sociale en wederlandsche inrichting, ingegeven dcor meer gerechtigheid en meer christen naastenliefde en welke, zonder om- ^.verping' der orde gesteld door de Goddelijke .Onenigheid, tusschen de verschillende happen en volken de broederlijke samen werking, nuttig aan allen, mogelijk en doel treffend maakt, in plaats van den harden .strijd en de opgedreven mededinging, allen schadelijk en na min of meer tijd ramp.^ spoedig. Gezegend wezen alle gedane pogin gen om zulke groote smarten van het heden te lenigen en om een betere toekomst voor te bereiden. Wij willen spreken van die vage vrees met dewelke velen de toekomst inzien, alsof zij in meer dan eene sector van den horizon dreigende wolken zien, vrees welke (zeggen wij het onmiddellijk) volgens Onze meening overdreven is en wolken (Wij hopen het im mer) welke niet alle onweders meebrengen, doch welke nochtans de geesten in onrust houden. En wij zeggen dat zij niet alle on weders meebrengen, daar alle universeele en schrikkelijke rampen zeker voorbereid zijn door eene overweldigende propaganda van alle soort en vijandig van allen godsdienst, alsook door de overweldiging der slechte ze den; doch het ergste is te vreezen, indien de betreurenswaardige zwakheid, het toene mend zedenbederf en die drang naar aard- sehe goederen niet tegengewerkt worden. En bij al de opgesomde kwalen zijn zich j zcowat overal, doch vooral in Italië, allerlei rampen komen voegen, zooals aardbevingen, zeevaartrampen, overstroomingen en tem peesten. Overal en altijd worden de talrijke oproepen beantwoord door den Vader die eerst en vooral antwoordt door het gebed van eiken dag en door de Vaderlijke herop- beuring en vervolgens, volgens zijn vermo gen (vermeerderd door tal van edelmoedige giften) door eenige stoffelijke hulp. De beproevingen van de Kerk buiten Rome Dooi" God aan het hoofd van gansch de Kerk geplaatst, is ons hart daar waar zij lijdt, strijdt en bidt, en bidden, strijden en lijden wij met Haar. En deze Heilige Kerk van God lijdt, al biddende, onzeggelijk leed en strijdt al biddende, den hardsten strijd in menig land. Men moet ook nog veel bidden (minstens dat) voor Onze broeders en zusters van Mexico, voor de bewonderenswaardige kam pioenen die, in den naam van en uit liefde voor Jezus-Christus, lijden en sterven in Rusland, in Siberië, en door hunne smarten de herleving in Christus voorbereiden van die onmetelijke streken en hunne ontelbare volken. Men moet ook bidden voor Onze kranige en dappere Missionarissen en voor onze dierbare Missies in China die, nog in •vele deelen van dit overgroot land, zeer zware beproevingen onderstaan hebben en onder staan, niet zonder de glorie van echte mar telaren; niet door 't toedoen van die in het .Ugemeen goede en vredelievende bevolking, ,maar door 't toedoen van een klein getal "(betrekkelijk klein) van geweldenaars dik werf aangedreven door dezelfde anti-sociale en anti-godsdienstige propaganda die gansch de beschaafde wereld bedreigt. De vrede van Christus is geen gevoelerig pacifisme Na die plechtige klachten, sprak Pius XI over den vredeswensch die Hem wordt inge geven door het Kerstfeest, Vrede voor al de menschen maar waar aan de katholie ken vooral gehouden zijn mee te werken, priester en leeken, omdat zij in 't bijzonder den God van vrede toehooren. 't Is aan de katholieken van heel de we reld en vooral aan degenen die studeeren, werken en bidden in de Katholieke Actie, dat Wij heden dringender dezen oproep rich ten. Dat zij zich allen vereenigen in den vrede en voor den vrede van Christus, in volle accoord van gedachten en gevoelens, wenschen en gebeden, werken en woorden gesproken en geschreven en gedrukt woord. En het zal eene warme en zeker weldoende atmosfeer zijn van waren vrede, die gansch de wereld zal omhullen. Maar het moet de vrede van Christus zijn, en niet enkel een verward en vaag ge voelerig pacifism. Want, de eenige ware vrede is deze die van God komt, de eenige die de hoofdzakelijke en onontbeerlijke kenteekens, alsook de kostbare vruchten van den vrede bezit. De Kerk, onvergetelijk Leerares herinner de er ons aan, enkele dagen geleden, door ons te doen herlezen in de heiligheid van het (Goddelijk Sacrificip, liet schoone en diepe woord van den Apostel der Heidenen (Philip. 4. 7,); - Dat .de vrede van God die boven al de zinnen is, uw harten en uw ver stand behoede.in ..Christus Jezus Onzen Heer». De ware vrede van Christus is.dus boven de .zinnen.,'.en '.t is .een .erge dwaling te geloo- ven dat een ware en duurzame vrede kunne heerschen tusschen de .menschen en volken zoolang deze hun eerste, bijzonderste en gre tigste opzoekingen richten op gevoelige, stof felijke, 'xutfflsfehf :zaken. ..Daar .deze begrensd, zijn, kunnen zij moeilijk allen bevredigen, zelfs als niemand (wa.t .kwalijk zal lukken) 't leeuwenaandeel wil nemen, en noodzake lijk hoe meer er zijn om te deelen, h.oe klei ner het deel is van eenieder. Waaruit volgt dat aie goederen bijna .onvermijdelijk bron nen zijn van tweedracht .en geschillen, van begeerlijkheid en af gunst. .Het tegendeel geldt voor de geestelijke zaken; de waarheid, Joe.t goede, de deugd; hoe meer .dezen breed mee gedeeld worden, hoe overvloediger ze zijn en vruchten afwerpen ten voor.deele der bijzon deren en der gemeenschap. De geest van vrede Voorwaarden van den waren vrede Een andere dwaling tegen dewelke het Apostolisch woord, van goddelijke ingeving, ons wil vrijwaren, is deze van dengene die gelooft dat er een waarachtige uiterlijke vrede kan zijn tusschen de menschen en de volken daar waar er geen inwendige vrede is, 't is te zeggen daar waar de vredesgeest niet in het verstand en in de harten gedron gen is, 't is te zeggen niet genoegzaam in het verstand en in de harten woont om recht vaardigheidsredenen te erkennen en te eer biedigen. om te begrijpen dat de rechtvaar digheid moet samengaan met de liefde en dat de tweede de overhand moet hebben op de eerste. Want, als de vrede, volgens den profeet, het werk en de vrucht moet zijn van de rechtvaardigheid (Isaias, 32-17) toch hoort hij veeleer tot de liefde dan tot de rechtvaardigheid, zooals St Thomas het zoo klaar leert. Het is, eilaas! moeilijk dat de inwendige vrede van den geest en van het hart tus schen burgers en maatschappelijke klassen heersche en dure, indien erge redens van ge schil oprijzen tusschen burgers en sociale standen, en voortdurend tengevolge eener niet billijke verdeeling van de voordeelen en de lasten, van de rechten en de plichten, van het medevoortbrengen van het kapitaal, van het bestuur en het werk en van het deel nemen aan deze vruchten die maar alleen kunnen voortgebracht worden door eene Vfiendschapbëhjkë samenwerking. Het is' moeilijker, om niet te zeggen onmogelijk, dat de vrede tusschen de volken en tusschen de Staten voortduurt, indien, in plaats van de echte en zuivere vaderlandsliefde, er een zelfzuchtig en hard nationalisme heerscht, 't is te zeggen haat en afgunst, in plaats van den onderlingen wensch naar het goede; wantrouwen en verdenking, in plaats van broederlijk vertrouwen; mededinging en strijd, in plaats van samenwerking in de eendracht; heersehzucht naar de alleen heer schappij en de overheersching, in plaats van eerbied en bescherming van al de rechten, zelfs deze van de zwakken en de kleinen. En dan, het is volstrekt onmogelijk, dat de volken den vrede bezitten en genieten van deze rust in de orde en de vrijheid, die de corsprong zelf van den vrede zijn, zoolang er van binnen en van buiten bedreigingen zijn en gevaren, waartegen geen maatregelen en voorbereidselen van voldoende verdedi gingen gesteld zijn. Voorzeker, deze bedrei gingen en deze gevaren zijn onafscheidbaar van de anti-maatschappelijke en anti-gods dienstige propaganda, waarop Wij reeds ge zinspeeld hebben. Maar het is niet met de stoffelijke verweermiddelen alleen dat men hen zal kunnen verwijderen en overwinnen. Wat de bedreigingen van nieuwe oorlogen betreft, dan wanneer de volken nog den gee- sel van den laatsten wreeden oorlog pijnlijk gevoelen, daaraan willen Wij niet, kunnen Wij niet gelooven, daar Wij niet kunnen denken dat er een beschaafde Staat zou be staan, die zóó monsterachtend moordend en bijna zeker zelfmoordend zou willen worden. Moesten wij van zulk bestaan slechts een vermoeden hebben, dan zouden Wij Ons tot God moeten wenden met het gebed ingege ven aan den Koning-Profeet, die nochtans den oorlog en de overwinning kende: dis- sipa gentes quae bella voluutbeschaam de naties die den oorlog willen (Ps 67,31), en met het dagelijksch en wederlandsch gebed van de Kerk: dona nobis pacem(geef ons den vrede). Ten slotte heeft Plus XI de aanstaande afkondiging gemeld eener Encycliek over «het christen huwelijk», in betrekking met de tegenwoordige voorwaarden, noodwendig heden en wanorde in de families en in de samenleving Tandmeester DIXMUDESTRAAT - 47 - YPER. BERICHT. Ieder postkantoor krijgt elke Zaterdag zooveel gazetten als er geabonneerden zijn. Als er dus een geabonneerde zijn ga zet niet ontvangt moet hij NIET AAN ONS maar aan zijn briefdrager re- ciameeren die voor de bestel ling moet zorgen. Op Zondag 11 dezer wordt in het Bisdom Brugge onder al de H. Missen een buiten gewone omhaling gehouden, op bevel van Z. D. H. Mgr WAFFELAERT, voor de Afri- kaansche Missiën en de Afschaffing' van den Slavenhant 1. Qnze Mi:, .narissen, die ALLES verlieten, verwachten van ALLEN een nieuwjaarsgift. Niemand zal er armer door worden! Vele kleintjes maken een groot! Een milliard zie len wachten! Een beste middel om 't jaar onder Gods zegen te beginnen! De Vereeniging der Missiebonden voor Lee ken, 43, Guido Gezelle-laan, Brugge. 181 DAGELIJKSCHE RAADPLEGINGEN van 8 tot 12 uur en van 2 tot 5 uur. De eischen van een steeds toenemende productie en de bezorgdheid om aan de rookers steeds een onberispelijke sigaret te kunnen aanbieden, deden de Fabrieken der St MICHEL-sigaretten ertoe besluiten haar inrichtingen aanzienlijk uit te breiden en naar elders over te brengen. Niets werd ontzien om deze Fabrieken toe te rusten met al wat de meest moderne techniek heeft voortgebracht, ten einde uit de tabak het beste te nemen om sigaretten te maken, die zonder weerga zijn wat zui verheid en aroma betreft. Ingericht voor een productie van ver scheidene milliarden sigaretten per jaar7 zijn de nieuwe Fabrieken van de St MICHEL- sigaretten, zoowel door haar outilleering als door haar organisatie, een echte model inrichting in haar genre. Zij doen aan onze nationale nijverheid de grootste eer aan. u Bij het ter pers gaan vernemen wij dat de geruchten die in omloop waren nopens het vertrek van den heer Esquelin, Hoofd- staatskommissaris onzer Réchtbank van Oorlogschade niet gegrond waren. Zoo le zen wij in een Ypersch weekblad. Handelen die lieden, die zooiets schrijven, te goeder trouw of is het alleen om hun lezers in de waan te laten nopens de echtheid der Mi- nistcrieele beslissing. Wij twijfelen êr geens zins aan dat zij ten volle op de hoogte zijn van hetgeen in de laatste weken is gebeurd. Ten andere, wat hier verleden week in het blad breedvoerig werd uiteengezet, heeft het vlaamsche volk genoeg kunnen overtuigen dat men maar steeds voort tracht te konkel foezen. Ook maar een gerucht zeker zooals de afschaffing van den Rechtbank van Oor logschade te Yper en zijne bijdiensten. Wij kennen dat liedje. Het is een feit «at M. Ververken op 11 De cember bij brieve persoonlijk van den heer Minister Hontart werd aangesteld om na Nieuwjaar heel den Dienst op hem te ne men, daar M. Esquelin zich opnieuw ten dienste stelde van het Beheer der Registra tie en Domeinen, waaraan hij vroeger toe behoorde. Heeft M. Esquelin zelf zijn ont slag aan den Minister gevraagd om naar zijn ouden Dienst weer te keeren, ofwel is het de Minister die het initiatief heeft ge nomen een wantoestand te regelen? Wij zijn geneigd eerder het laatste te gelooven, nu vooral wij weten dat er zoo een geweld is aan den dag gelegd om voor M. Esquelin te bekomen dat hij mocht blijven. Wat al ko medie M. Esquelin, door zijne groote dienst vaardigheid tegenover allen is het best ge schikt dan wie ook... dan M. Ververken, wil len de blauwe vrienden van den heer Hoofd- staatkommissaris zeggen. Maar de kleine mensch verstaat hij niet en heeft er dus nooit geen betrekking mede gehad; en het was dan ook niet om zijne fransche beoor deeling te vertalen voor den eenvoudigen sterveling dat de heeren Staatskommissaris- sen den sukkelaar een vonnis of overeen komst gaven in het franschü! V/ij willen de diensten, bewezen door M. Esquelin, niet verminderen en zijn de eersten om te be kennen dat hij met grondige kennis de za ken heeft behandeld, doch het blijft toch waar dat hij de taal van het Volk niet kent en dus te Yper op zijn plaats niet meer is. M. Ververken als Vlaming, gewezen hoofd van een dienst in 't Staatskommissariaat te Thcurout, en sedert jaren hoofdopziener van het herbeleg, is toch zeker wel meer be voegd, gezien zijn grondige kennis van het Vlaamsch, de laatste zaken door te drijven. Aangesteld in eenen dienst van herbeleg, die er alles behalve lieftallig uitzag, heeft hij tot groote voldoening van het Midden- beheer dit na korten tijd heel en al op zijn pootjes gezet. Al zijne krachten heeft hij eraan gewijd en voor hem is zeker waar, dat hij geen enkel oogenblik over had om zich met andere zaken bezig te houden. Dat kan van iedereen niet gezegd worden. Zoo oordeelde waarschijnlijk ook de Minister Houtart, toen hij op 11 December M. Ver verken met heel den Dienst van Yper be lastte. De toestand is nu heelemaal zoo dat de Vlamingen zulks niet langer dulden kunnen, en wel hopen dat spijts alle franskiljonsche blauwe tegenwerking de Minister den wan toestand zal verhelpen of... moet er weer een woordje uitleg worden gevraagd in volle Kamers vanwegens onze Vlaamsche Volks vertegenwoordigers? E. IBBflBBBBBBt8BB9RBBBB£li&l!SSBBBB3I3B Dat zijn twee vragen, Lezer, die dagelijks leven in het hart en komen over de lippen der menschen. Waar woont de dokter? En wanneer is hij te spreken? Waar is het station? En wan neer gaat er een trein? Dat zijn vragen, die in verlegenheid of met het oog op iets, dat noodig of aangenaam is, worden gedaan. Een zieke behoeft een dokter, en wie gaat er niet gaarne eens op reis? Doch wij stellen nu deze beide vragen met het oog op wat volstrekt onnooclig is, en dat nog nooit iemand, die in verlegenheid zat, er uit geholpen, maar veeleer er al dieper in gebracht heeft Waar en wanneer wordt er gevloekt? Me nigeen zegt of denkt bij deze vraag: wat heeft dat nu te beduiden? Vloeken geeft den mensch immers niets, brengt hem toch niet aan! Dat is ook zoo. Het vloeken is een nuttelooze en zeer dwaze zaak. De dronkaard de wellustelling, de lasteraar hebben nog een zeker, zij het dan ook jammerlijk genot bij het bedrijven van het kwaad. Maar de vlo ker wint met zijn vloeken het allerminste zelfs niet. Ook kan hij voor zijn ruwe, las terlijke taal volstrekt geen verontschuldiging inbrengen. Het vloeken is een gansch ver metele. zonde. Niets noodzaakt den mensch er toe. Het is geheel een uiting van 's men schen boos en verdorven hart. Ten aanzien van dat nuttelooze, vermetele en vruehtelooze vloeken nu stellen wij thans de vraag: waar en wanneer het geschiedt. Wil toch eens ernstig naar het antwoord luisteren. Waar vindt men de vloekers? En het ant woord is: OVERAL! In de kazerne en op de straat. In de kroeg en in de salon. In den trein en op de boot. Op het ziekbed en op de bruiloft. Bij welken leeftijd en onder welken stand Vindt yien vloekers? Het ontzettend ant woord is; bij allen leeftijd: mannen en vrou wen,' .vSLarüs en kinderen. yJ8ek.cn.' En onder alle standen: soldaten en arbeiders, heeren en dienstknechten, vrouwen en dienstmaagden vloeken. Ga waar gij wilt, en overal zult gij vloe kers ontmoeten. Wanneer vloeken die menschen nu, en waarover vloeken zij? Het vreeselijk ant woord is: Schier altijd en bij alles. Menige man vloekt tegen zijn vrouw, me nige moeder vloekt tegen haar kinderen en velen vervloeken zich zelf. Men'vloekt over regen én droogte, over koude en hitte, over een gebroken arm en over een scheurtje in zijn klèed. Over niets en over alles vloekt men. En wanneer wordt er nu gevloekt? Gij hoort het kind vloeken bij zijn spel. De schipper aan het roer. De vrachtrijder slaat vloekend zijn arme, magere paard, als het met den te zwaar geladen wagen niet tegen de hoogte op kan. Vloekende laat de kaart speler de kaarten door de handen glijden: een vloek ,als hij verliest en eveneens een vloek, als hij wint. Men vloekt in nuchteren toestand en als men dronken is. Menigeen stort zich de ontzaglijke eeuwigheid vloe kend in! Dat noodelooze en nuttelooze vloeken hoort gij oyeral. Men doet het allerwege en onder alle omstandigheden. Bij iedere aanleiding, vaak zonder de allerminste aanleiding. Daar zijn menschen, die even onwillekeurig vloe ken, als zij ademhalen. Zij weten zelf vol strekt niet meer, dat zij het doen.. Maar is dat zoo algemeen voorkomende vloeken nutteloos en vruchteloos, het is niet temin een schrikkelijke en vrecselijke zaak! Het geeft den vloeker geen winst, maar het berokkent hem het allervreeselijkste kwaad. Wie vloekt, roept God oordeel over zich in. Vloeken maakt rijp voor de hel, waar alles lastert en vloekt De vloeker, die zich niet bekeert, wordt straks van God vervloekt. Hij zal het geduchte woord vernemenGa weg van Mij, gij vervloekte, in het eeuwig ver derf! Daar loopt dat onnoodige, nuttelooze- en vermetele vloeken op uit! M*.1' riT* Belgische Fabriek Ghicorel WYPELIER-TAFfTN Vsjiral Vennootschap. YPER GEZAGCRISIS. Eindelijk, ja eindelijk heeft de Regeering den Heer Hulin voor de keus gezet: ofwel Leeraar aan de Hautes Etudes ofwel Pro fessor aan de Hoogeschool van Gent. De Regeering kemt als een gepluimd kie ken uit den slag. Haar gezag heeft een lee- lijken deuk gekregen in deze ellendige ge schiedenis. Dat Studenten 's lands Regeering op hare plichten moet wijzen is erg, zeer erg. Maar dat de geheele Academischen Raad weigert eenigen tuchtmaatregel te treffen tegenover de Studenten en de 33 Vlaamsehe Hóoglee- raren zich solidair verklaren met de Stu denten tegenover de weerspannigheid en tuchteloosheid van een hunner mede-Lee raars, dat is nog veel erger. De verklaring der Gentsche Vlaamsche Leeraars heeft in de Regeering het uitwerksel gehad eener ontploffende bom. M. Jaspar moet erg aan zijn Ministerbank houden oti zulke affron ten te kunnen verkroppen. De maatregel, die over drie-vier weken moest genomen worden, is nu genömen. Maar dcor de besluiteloosheid der Regeering zal hij voor geen cent de gemoederen bedaren in Vlaanderen. Wel integendeel. De Vlamingen hebben geleerd kop te houden. Nu weten wij eens te meer dat al wat ons recht en regelmatig toekomt maar gegeven wordt onder druk van het Vlaamsch verzet, onder schrik, onder de bedreiging der overrompelende gebeurte nissen. Langzaam maar zeker groeit het misprij zen der Vlamingen voor de weifelende Jas- par-Regeering en zoo haalt zij ook het mis prijzen onzer tegenstanders op den hals. Zoo verscherpt en veralgemeent het algemeen misnoegen. Wij yvillen de pogingen door de Vlaam sche Ministers in het werk gesteld niet klei- necren, maar zij zelf moeten wel gevoelen hoe ver zij, met zulke historietjes, van hun vclk komen te staan en hoe zij ondanks hun werk en hun streven daarvan noodzakelijk het slachtoffer zullen worden. Ons moet ook nog van het hart dat wij de Vlaamsche Volksvertegenwoordigers meer krachtdadigheid toewenschen. Er gebeure nu wat er wil in het land op gebied van Vlaam sche volksverkrachting', het zijn altijd de Nationalistische Kamerleden die het vuil boeltje in het klare moeten trekken. Maar dat doet hun den dank en de genegenheid winnen der verongelijkte Vlamingen. Als Minister Jaspar geen al te kwistig misbruik kon maken van vertrouwensmoties, die door de meerderheid toch moeten gestemd zijn, dan zou hij beter opletten dat incidenten, zooals wij door de schuld der weifelende Re- geering in den laatsten tijd te veel gehad hebben, zich niet meer voordoen. De Katholiek M. De Schrijver zal de Re geering ondervragen over het optreden der Gendarmen te Gent. Dat juichen wij van harte toe. Mocht hij onder de Katholieke Vlaamsche Kamerleden veel navolgers heb ben. Wij zijn nu in 1931. Het beloftejaar 1930 is voorbij. Moge 1931 een eind stellen aan de miserie van het gezag in Belgie en tegen over het grollende Vlaanderen eindelijk eens karaktervolle Regeeringsdaden stellen. SENATOR RYCKMANS OVERLEDEN. Senator Ryckmans, een voorname figuur uit de politieke wereld van Antwerpen, is plotseling overleden. Hij werd in 1912 als Katholieke Senator verkozen en hij werd tweemaal tot Onder- Voorzitter van den Senaat aangeduid. In alle Katholieke groepeeringen was hij graag gezien omdat hij steeds de juiste maat wist te houden. De opvolger van M. Ryckmans in den Se naat is M. Jan Declercq, Advokaat en Voor zitter van het Christelijk Verbond van On derlinge Bijstanden van Belgic. DE MILITAIRE SLOKOP. Over enkele weken deed Belgie eene be stelling van 45 een-plaatsjachtvliegtuigen. Thans komt eene bestelling van twee-plaats vliegtuigen aan de beurt. De totale waarde bedraagt 300 duizend pond sterling of 52 mil- hpen frank voor den militairenvliegdipnStt Op de gewone begrooting van landverde- diging voor 1931 werd voor den aankoop van vliegtuigen een uitgave voorzien van 34 mil- lioen frank. Zooveel millioenen Belgisce franken die onze militaire slokop in de lucht zal doen vliegen. TEGEN MINISTER VAUTHIER. De Brusselsche Liberalen hebben wederom op hunnen poot gespeeld. Tijdens een ze nuwachtige en woelige vergadering hebben zij verzet laten blijken tegen de toepassing van den verbodsmaatregel inzake de Ecole des Hautes EtudesDe Liberale Minister van Kunsten en Wetenschappen, M. Vau- thier, werd duchtig aangevallen en geheel de vergadering keurde in een motie de hou ding van den Minister van Kunsten en We tenschappen beslist af. De Liberalen bewijzen eens te meer dat zij niet kunnen gebruikt worden om eene gezonde regeeringspolitiek tegenover Vlaan deren te voeren. Het is vanwege de Liberalen van Brussel niet loyaal van Minister Vauthier te willen wegjagen om wille van een besluit door ge heel de Regeering genomen en waarvan alle Liberale Ministers mede verantwoordelijk zijn. Sturen de Brusselsche Liberalen misschien vrijwillig aan op een nieuwe Regeerings- crisis? Dat spelletje kan toch niet eeuwig blijven duren. MINISTERRAAD Dinsdagnamiddag is het Ministerraad ge weest. Eerst werden er twee wetsontwerpen goed gekeurd, betreffende een grensregeling tus schen de stad Oostende en de gemeente Steene, en tusschen de gemeenten Adin- kerke en de stad Veurne. De Heer Minister van Nijverheid en Ar beid gaf dan een overzicht over het vraag stuk van de werkloosheid en de maatregelen welke er getroffen worden om in den toe stand te verhelpen of hem te verzachten. De Minister deelde mede, dat er in de maand November waren: 38.000 volledige werkloozen en 75.000 gedeeltelijke werkloo- zen. Moest men er het getal der niet gesyn- dikeerden bijrekenen, men bekwam een ge tal van 150.000. De toestand in de Belgische nijverheid, in vergelijking met de andere landen, mag nog gunstig geheeten worden. De Minister be sprak dan het index-cijfer en het vraagstuk der levensduurte. Hij besloot dat het index cijfer op den huidigen voet moet behouden blijven, daar het de juiste weergave is van de schommeling der levensduurte. VOOR ONTWAPENING. In een rede over de ontwapening', die draadloos werd uitgezonden, heeft lord Cecil als zijn oordeel uitgesproken, dat de toe komst der beschaving wellicht zal afhangen van het welslagen of mislukken der voor gestelde internationale ontwapeningsconfe rentie, de ontwapening moet een gevolg zijn van een internationale overeenkomst. Cecil zeide verder: Internationale ontwa pening is een van onze grootste nationale belangen. Wij hebben ons herhaaldelijk ver plicht de bewapening der naties, die gezege vierd hebben, te verminderen en te beper ken, als tegenwicht voor de ontwapening, waartoe wij onze ex-vijanden hebben ver plicht. Wij zullen echter onze internationale verbintenissen te niet doen, indien wij onze beloften niet nakomen en het is voor mij in de tweede plaats van belang, dat wij geen enkel antwoord zullen kunnen geven, indien van de zijde van Duitschland en zijn vroe gere bondgenooten, weder bewapening van hun landen wordt geëischt. Cecil besloot met de woorden: Sommige volken zullen ons misschien op de conferen tie vragen: Indien wij ontwapenen en aan gevallen worden, zult gij ons dan te hulp komen? Wij kunnen niet doof blijven voor een dergelijk beroep en indien wij den vrede willen door ontwapening, moeten wij bereid zijn tot alle noodige opofferingen, om die buitengewone weldaad te verkrijgen. i BB9BBB9BB9BBBBB9BBBBNS11BBBBB R Wie. geen Ontroomer voor verschillende gebruiken g dienende en met verlaagden melkbak draaiende op eene spil benut- B Hoe belachelijk dom toch! Tot troost van de Nieuwe en van andere Liberale Gazetten willen wij hier enkel her inneren aan het volgende feit, dat zich voor deed te Leuven, ruim vijf jaar geleden. Pater C. Friethoff, een Rotterdamsche Do- minicaan vertelde dat hij als gastvan de Paters Dominicanen ie Leuven op Aller heiligen de avondpreek zou houden in 't Vlaamsch. Nauwelijks was hij begonnen of een groot gedeelte der aanwezigen verlie ten de kerk al een onnoodig rumoer maken. Na den preek vernam de Pater dat dit de gayyppnte was. Zoc-dra een Vl89*nscho preek begon verlieten de Franschsprekende geloo- vigen het kerkgebouw. Daar meende nie mand herin een incidentte moeten zien, zoodat de Liberale - Nieuwe Gazetook niet genoodzaakt was aan de Geestelijke Over heid de les te spellen. Intusschen zeggen wij kordaat dat zulke gebeurtenissen streng dienen afgekeurd te worden en er niet toe bijdragen om de Vlaamsche beweging onder Katholieke» sympathiek te maken. NOG OVER DE VOLKSOPTELLING. Het is oprecht een zotte doening in oas land. Eerst moeten de Vlamingen er aile moeite van de wereld doen om een stukje wet te verkrijgen en daarna moeten zij nog meer moeite doen om de toepassing ervan te verkrijgen. Daarvan zouden wij voorbeel den met tientallen kunnen aanhalen. Geheel de wet op het Vlaamsch in de besturen, de benoemingen die gedaan zijn, enz., enz., dat zijn al maar zooveel gelegenheden om de wet eikendag onder de voeten te treden en dat wordt gedaan juist door degenen die de wet moeten toepassen. Nu is de volksoptelling aan den gang. Juist omdat de telling van 1920 zoo moedwillig tegen de Vlamingen gedaan geweest is, valt het te voorzien dat deze van 1930 in het voordeel van Vlaanderen zal komen te staan. En de franskiljonsche besturen van Brussel en van vele taalgrensgemeenten vreezen te recht den uitslag der telling. De Minister heeft wel bepaald in welke voorwaarden de telling moet gedaan zijn. Maar daar vagen onze verfranschelaars vier kant hun botten aan. Met naam en toenaam staan in de Vlaamsche bladen reken lange misbruiken die allen tegen Vlaanderen ge pleegd zijn bij de volksoptelling. Is het geen bittere spotternij dat er op de formulieren eene waarschuwing voorkomt waarbij de betrokken personen met eene geldboete van 100 frank bedreigd worden, in dien de onderrichtingen niet nauwkeurig na geleefd worden, wanneer men nagaat dat de openbare besturen zeiven zich voortdurend aan ergerlijke en uitdagende wetsovertredin gen schuldig maken? Wij zijn benieuwd te vernemen welke maatregelen de Minister zal nemen om de reglementen, die hij zelf gemaakt heeft, te doen toepassen. Welke waarde kan ra-sa hechten aan eene volksoptelling die niet ernstig gebeurd? EERSTE KEUS aan den oven genomen. Voor Poperinghe, Abeele, Watou, Westvleteren, Crombeke, Proven, Woesten, Elverdinghe, Reninghelst, Westouter goedkoope voorwaarden voor het tehuisbrengen. SYNDIKALISME BIJ DE BEDIENDEN. Het gaat er in het algemeen gesproken niet te goed in de bediendenwereld. Vele be dienden, al schijnen zij het uiterlijk wel te stellen, zijn fel te beklagen. Is het niet te betreuren dat de bediendes, en er zijn er 235 duizend in ons land, niet beter georganiseerd zijn? Onder alle bedien den-syndicaten is dat der christene bedien den veruit het sterkste en het voornaamste. Welnu het telt slechts 10 duizend leden. De onverschilligheid der bedienden tegeu- ovc-r de vereeniging spruit meest voort uit het feit dat er veel te veel bedienden zijn en dat ze dan ook zeer dikwijls te veel op elkander afdingen. Zij spruit ook nog voort uit de misplaatste tegenkanting der patroons, die in hun bedienden medewerkers zien voor wie de vereeniging niet past. De spreuk Eendracht maakt macht is ook waar voor de bedienden, zoowel als voor de landbouwers, de werklieden, de midden standers en de patroons zelf. In de vereeniging ligt de macht. Zoolang de bedienden dat niet verstaan zal hun lot nooit verbeteren. Het moet zeker niet gezegd worden dat de plaats van de christene be dienden is in het christen bedienden-syndi- kaat? MAARSCHALK JOFFRE IS OVERLEDEN. Zaterdagmorgen om 8 u. 23 is Maarschalk Joffre overleden op 79 jarigen leeftijd. Maarschalk Joffre werd geboren te Rive- sables, een klein stadje der Oostersche Py reneeën, op 12 Januari 1852 van Katholieke ouders. Na schitterende studies gedaan te hebben en een heerlijke loopbaan beleefd te hebbe* van officier tot generaal en chef van den algemeenen legerstaf, werd Generaal Joffre aan 62 jaar gekozen als opperbevelhebber van 't Fransch leger toen de oorlog uitbrak. Men herinnert zich hoe na den langen en bloedigen aftocht en de bedreiging van Parijs mel- kerij. Remicowrt «4BBBMWHHBMBBBBIBBB—HilWWIiaS MISPLAATSTE BEZORGDHEID. Ten gevolge der incidenten voorgevallen in de Sint Baafskerk te Gent mkakt het Vlaamsch Liberaal blad »De Nieuwe Gazet» zich bekommerd om wille der Geestelijke Overheid. Zou men zich niet doodlachen! Zij vreest door de Duitsche legercorpsen, de Fransche waarachtig dat de Vlamingen zullen te velde Opperbevelhebber den slag van de Marne trekken om het Latijn uit de kerk te weren won in de eerste Septemberdagen van 1914. en het Vlaamsch er in de plaats te zetten. Dat was het groote heldenfeit, dat den naam

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1931 | | pagina 1