HELDENHULDE Het Vraagstuk der Opvoeding WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. STORT 6.50 FRANK KATHOLIEK MEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD POLITIEK OVERZICHT Xile Ijzerbedevaart naar Biksmuide Zondag 23 Oogst 1931 v/LAMINGEN PRÏESTERS, KLOOSTERLINGEN, LEEKENAPOSTELS DE ONTROOMER MELOTTE De oorzaken van de hui dige ekonomische krisis Ontroomers MELOTTE, N. V. Remi court Ouderdomspensioenen Gedurende de warmte ZONDAG 23 OOGST 1931 TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1° bi per regel 2,50 fr. Berichten op 2° bi. per regel 1.75 fr. Berichten op 3° bi. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag noen ingezonden worden: Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon Nr 9. - Poslch. N' 15.570. op onze postcheckrekening en in heel Belgie wordt ons blad U wekelijks tot Nieuwjaar per post besteld. Voor Frankrijk van nu tot Nieuwjaar 13,30 FRANK. (Zie laatste mededeelingen op 2* blad.) Dit jaar heeft de XII" Ijzerbedevaart hoe torenhoog dezen simpelen soldaat eene ongewone beteekenis niet alleen stond boven al het slijkerige van het oor- moet uwe aanwezigheid een protest zijn logsgedoe; hem die de piotten zonder de tegen de laffe schending onzer dooden- minste bijbedoeling noemden den heilige hulde verleden jaar gepleegd maar van de 4° divisie». Hij ls een zinnebeeld vooral eene hulde aan het edelste figuur geworden; het zinnebeeld van het ge- van het IJzerfront: RENAAT DE RUD- slacht van het offer. DER. Zullen wij ooit voldoende beseffen Allen op naar Diksmuide! SBBSaiagBfflEflBBBBSBBBeSflBBSiBSBBEEEBBSE&BBBHBBEEflBflEBSEBBff Het is eene waarheid als eene koe aat der het onderwijs dat er aan de kinderen het vraagstuk der opvoeding van het verstrekt wordt is maar een middel tot kind meer nog dan het vraagstuk van het verstandelijke, onzedelijke ontwikkeling; onderwijs van overwegend belang ls en de opvoeding blijft het wezenlijk doel. De als een levenskwestie gelden moet daar keus van een goede school voor onze kin- de levenstoekomst der jeugd ervan af- deren ls dus van het allergrootste belang, hangt. Hoe jammer dat op onze dagen Immers geheel het kind, gansch de mensch van liederlijkheid en bederf zoovele ouders, moet daar opgeleid, onderwezen en opge- vooral jongere toch zoo luttel weinig be- voed worden zoo in lichamelijk als in gaan zijn met de opvoeding hunner kin- verstandelijk en in zedelijk opzicht. De deren en heel en al opgaan in de alle- zedelijke opvoeding der kinderen moet daagsche stoffelijke beslommering van van den huize uit voorbeeldig zijn, opdat den strijd om het levensbestaan. Gewis niet in het minst indruischen zou tegen kunnen de ouders, midden hunne huis- de christelijke, zedelijke opvoeding die zij houdelijke beslommeringen, zich niet vol- op school ontvangen zullen, ledig gelegen laten aan de opvoeding hun- De zedelijke opvoeding is voor de gan- ner kinderen. Om die reden dan ook wer- sche opleiding van het kind als de grond den er scholen gesticht doch dit belet vest is voor een gebouw dat men optrekt, niet dat de ouders met de inzichten en Inderdaad de zedelijke opvoeding is de de strekking der school medewerken of belangrijkste omdat het zedelijke in een op zijn minst de alledaagsche opvoedings- mensch oneindig hooger staat dan het taak der school niet tegenwerken door stoffelijke. Een eerste middel om samen het slecht voorbeeld, door het afkeuren te werken met de school is dat de ouders of beknibbeling van meesters en meeste- aan de opvoeders zouden mededeclen wat ressen, enz. zij persoonlijk van hunne kinderen be- Voistrekt,onmogelijk is het om het on- vonden hebben en hunne goede en slechte de-wijs en vooral de opvoeding onzer kin- hoedanigheden, hunne zedelijke gebreken, deren tot een doelmatig en goed einde te hun karakter en inborst. Eens het kind brengen zoo er te huis door vader en ter school dan is het de plicht van alle moeder afgebroken wordt wat in de welmeenende ouders alles te steunen wat school zoo moeizaam steentje en steentje van de school uitgaat en dit ln het belang opgebouwd werd. Vooral dient gezegd dat van hun kind zelf. Is uw kind gestraft veie ouders het verkeerd op hebben als geworden, berispt het op uwe beurt; ver- zij meenen dat de opvoeding van hun schoont het niet in zijn bijzijn en nog kind eerst dan aanvangt wanneer het veel minder stelt de meester of de meeste- schoolpiichtig is geworden! Van in zijn res niet in het ongelijk, valt er niet tegen prilste jeugd dient het kind opgevoed te uit noch afzonderlijk noch in het open- worden en dit ls het uitsluitend werk der baar. Verder volgt geregeld de werkzaam- ouders die er mede mogen aanvangen heden van uw kind op school en is het van wanneer hun kind nauwelijks loo- hierover te zwijgzaam of te terughoudend pen kan. Reeds zeer vroeg verstaat een ondervraagt het zelf en het niet afdoende kind wanneer hij iets verboden wordt en meevalt, ondervraagt er gerust de meester wanneer vader of moeder op zijn geschrei j erf meesteres over. Stelt tevens belang in toegeeft dan heeft het zulks spoedig beet j het onderwijs van uw kind en op licha- en zulke ouders worden de slaaf van hun melijk gebied legt het geene gevaarlijke kind dat alles vermag gezien zij alles toe- j werken op, verbiedt het te gevaarlijke staan. spelen en verzet u tegen alle overdreven Tot welslagen der opvoeding is er dussportgedoe. eene samenwerking tusschen school enj Als laatsten raad: Ouders, stelt die re- huisgezin noodzakelijk en de middelen I gels en raadgevingen in praktijk, gij zult daartoe liggen voor de hand. Eerst gaater de samenwerking met de school mede het over de Schoolkeusen om diebevorderen, gij zult zoodoende uwe kin- samenwerking tusschen school en fami- deren een goeden dienst bewijzen en later lie doelmatig te bewerkstelligen kieze men zult gij er zelf wel bij varen! een school waar het godsdienstonderricht PEDO tot grondslag van de opvoeding ligt. Ver- DROEVIGE CIJFERS ÓM OVER NA TE DENKEN aiet verlaagden melkbak draaiende op eene spil voorstaanders des vooruitgang?. fHö is de roomer van al Het is niet gemakkelijk om de wending die de zaak nemen zal, te voorzien. De extremisten in de economische politiek voorzien dat het kapitalistisch regiem zal vervangen worden door het Bolsjewisme onder dezen of genen vorm. Anderen voor spellen dat eene vermindering van den dagelijkschen arbeidsduur zal noodig zijn en dat deze zal moeten teruggebracht worden op 6 en zelfs tot 4 uur arbeid per dag. Er zijn economisten die beweren, dat slechts eene concentratie van de nijver heid in grootondernemingen, den huldi gen toestand kan redden. Het zijn de voorstaanders van hetgeen de Duitschen de Zwaar-industrie noemen. Anderen integendeel zijn van meening dat de in dustrie-ondernemingen moeten verbrok keld worden en dat men moet terugko men tot een soort artisanaat. Het moder ne artlsanaat zou mogelijk gemaakt wor den door de algemeene uitbreiding van de electricibeit, die zelfs op den versten bulten als drijfkracht kan gebruikt wor den. Het is steeds moeilijk te voorzien hoe deze huidige economische krisis zal kun nen opgelost worden. Over het algemeen klagen de menschen putten in de aarde over de huidige econo mische krisis, die al de takken van onze nijverheid heeft aangetast. Deze krisis woedt overigens niet in Belgie alleen, maar over de gansche wereld. Het is dus niet te verwonderen, dat er veel gesproken wordt over de oorzaken van deze krisis. Naar onze meening is een der grootste oorzoken te vinden in den wereldoorlog. De economische krisis liet zich evenwel reeds voelen vóór den oorlog, en bijzonder lijk rond het jaar 1910. Tot op dit oogen- bllk was Europa om zoo te zeggen de ©enige leverancier van de gansche wereld. Al de europeesche fabrieken leefden bij zonderlijk op den uitvoer naar Asië, Afri ka, Australië en Zuid-Amerika. In 1910 liet de eerste drukking van eene aanko mende krisis zich voelen. Te dien tijde meende men nog, zooals sommige men schen het nu ook nog meenen, dat een oorlog alles zou regelen. De oorlog brak los. Hij duurde veel langer dan men ooit gedacht had. De legers hebben vele noo- den, en in plaats van het aantal fabrie ken te verminderen, werden er duizenden en duizenden bijgebouwd. Het materiaal en de maehienen werden verbeterd, want de oorlog is een geweldige slokop. De landen, die tot nu toe niet fabrikeerden begonnen zich ook te industrialiseeren en zelf voor te brengen, niet alleen voor eigen gebruik maar voor de exportatie. Na den oorlog waren er nog vele noo- den en de talrijke fabrieken werkten nog eenigen tijd rusteloos voort, andere fa brieken, die uitsluitend oorlogsmateriaal vervaardigen, vervormden hunne indu strie. Maar aan die overvoortbrengst moest vroeg of laat een einde komen. Zooals hooger gezegd waren verscheidene markten gesloten, en de verbruikers in Europa zelf waren verminderd van 10 millioen, die onder den oorlog gesneuveld waren. Van daar overvoortbrengst, stockage en krisis. Is de krisis onoplosbaar? Dat meenen wij niet en het is overi gens de eerste maal niet, dat wij derge lijke economische krisis in de geschiede nis gekend hebben. Rond de 12* eeuw, toen het paard als vracht- en trekdier werd ingevoerd, en dat de dragers om zoo te zeggen nutteloos geworden waren, ont stond er eene geweldige krisis. Voor de omstandigheden van dien tijd was die krisis wellicht zoo hevig als deze, die wij nu beleven. Rond 1840, toen het machl- nisme ontstond, brak er eene geweldige economische krisis los. De Socialisten van dien tijde beweerden zelfs, dat de ma ehienen de arbeiders op de straat wier pen... Hoe zal de huidige krisis kunnen opge lost worden? Ministerie van Nijverheid, Arbeid en Maatschappelijke Voorzorg In de warme dagen zijn er in dë groo- te steden sommige menschen, zooals de politieagenten, die verplicht zijn gansch den dag in volle zon, door te brengen. Hierboven ziet men een agent die wat schaduw zoekt onder een regenscherm, 't Is natuurlijk ln Amerika, want hier hebben we dezen zomer nog geen warme dagen gekend.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1931 | | pagina 1