HELDENHULDE
Het Vraagstuk der Opvoeding
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
STORT 6.50 FRANK
KATHOLIEK MEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD
POLITIEK OVERZICHT
Xile Ijzerbedevaart
naar Biksmuide
Zondag 23 Oogst 1931
v/LAMINGEN
PRÏESTERS,
KLOOSTERLINGEN,
LEEKENAPOSTELS
DE ONTROOMER
MELOTTE
De oorzaken van de hui
dige ekonomische krisis
Ontroomers MELOTTE, N. V.
Remi court
Ouderdomspensioenen
Gedurende de warmte
ZONDAG 23 OOGST 1931
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 fr.
1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1° bi per regel 2,50 fr.
Berichten op 2° bi. per regel 1.75 fr.
Berichten op 3° bi. per regel 1.50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Donderdag
noen ingezonden worden: Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
"DE POPERINGENAAR
Uitgever
SANSEN-VANNESTE
POPERINGE
Telefoon Nr 9. - Poslch. N' 15.570.
op onze postcheckrekening en in heel
Belgie wordt ons blad U wekelijks
tot Nieuwjaar per post besteld.
Voor Frankrijk van nu tot Nieuwjaar
13,30 FRANK.
(Zie laatste mededeelingen op 2* blad.)
Dit jaar heeft de XII" Ijzerbedevaart hoe torenhoog dezen simpelen soldaat
eene ongewone beteekenis niet alleen stond boven al het slijkerige van het oor-
moet uwe aanwezigheid een protest zijn logsgedoe; hem die de piotten zonder de
tegen de laffe schending onzer dooden- minste bijbedoeling noemden den heilige
hulde verleden jaar gepleegd maar van de 4° divisie». Hij ls een zinnebeeld
vooral eene hulde aan het edelste figuur geworden; het zinnebeeld van het ge-
van het IJzerfront: RENAAT DE RUD- slacht van het offer.
DER. Zullen wij ooit voldoende beseffen Allen op naar Diksmuide!
SBBSaiagBfflEflBBBBSBBBeSflBBSiBSBBEEEBBSE&BBBHBBEEflBflEBSEBBff
Het is eene waarheid als eene koe aat der het onderwijs dat er aan de kinderen
het vraagstuk der opvoeding van het verstrekt wordt is maar een middel tot
kind meer nog dan het vraagstuk van het verstandelijke, onzedelijke ontwikkeling;
onderwijs van overwegend belang ls en de opvoeding blijft het wezenlijk doel. De
als een levenskwestie gelden moet daar keus van een goede school voor onze kin-
de levenstoekomst der jeugd ervan af- deren ls dus van het allergrootste belang,
hangt. Hoe jammer dat op onze dagen Immers geheel het kind, gansch de mensch
van liederlijkheid en bederf zoovele ouders, moet daar opgeleid, onderwezen en opge-
vooral jongere toch zoo luttel weinig be- voed worden zoo in lichamelijk als in
gaan zijn met de opvoeding hunner kin- verstandelijk en in zedelijk opzicht. De
deren en heel en al opgaan in de alle- zedelijke opvoeding der kinderen moet
daagsche stoffelijke beslommering van van den huize uit voorbeeldig zijn, opdat
den strijd om het levensbestaan. Gewis niet in het minst indruischen zou tegen
kunnen de ouders, midden hunne huis- de christelijke, zedelijke opvoeding die zij
houdelijke beslommeringen, zich niet vol- op school ontvangen zullen,
ledig gelegen laten aan de opvoeding hun- De zedelijke opvoeding is voor de gan-
ner kinderen. Om die reden dan ook wer- sche opleiding van het kind als de grond
den er scholen gesticht doch dit belet vest is voor een gebouw dat men optrekt,
niet dat de ouders met de inzichten en Inderdaad de zedelijke opvoeding is de
de strekking der school medewerken of belangrijkste omdat het zedelijke in een
op zijn minst de alledaagsche opvoedings- mensch oneindig hooger staat dan het
taak der school niet tegenwerken door stoffelijke. Een eerste middel om samen
het slecht voorbeeld, door het afkeuren te werken met de school is dat de ouders
of beknibbeling van meesters en meeste- aan de opvoeders zouden mededeclen wat
ressen, enz. zij persoonlijk van hunne kinderen be-
Voistrekt,onmogelijk is het om het on- vonden hebben en hunne goede en slechte
de-wijs en vooral de opvoeding onzer kin- hoedanigheden, hunne zedelijke gebreken,
deren tot een doelmatig en goed einde te hun karakter en inborst. Eens het kind
brengen zoo er te huis door vader en ter school dan is het de plicht van alle
moeder afgebroken wordt wat in de welmeenende ouders alles te steunen wat
school zoo moeizaam steentje en steentje van de school uitgaat en dit ln het belang
opgebouwd werd. Vooral dient gezegd dat van hun kind zelf. Is uw kind gestraft
veie ouders het verkeerd op hebben als geworden, berispt het op uwe beurt; ver-
zij meenen dat de opvoeding van hun schoont het niet in zijn bijzijn en nog
kind eerst dan aanvangt wanneer het veel minder stelt de meester of de meeste-
schoolpiichtig is geworden! Van in zijn res niet in het ongelijk, valt er niet tegen
prilste jeugd dient het kind opgevoed te uit noch afzonderlijk noch in het open-
worden en dit ls het uitsluitend werk der baar. Verder volgt geregeld de werkzaam-
ouders die er mede mogen aanvangen heden van uw kind op school en is het
van wanneer hun kind nauwelijks loo- hierover te zwijgzaam of te terughoudend
pen kan. Reeds zeer vroeg verstaat een ondervraagt het zelf en het niet afdoende
kind wanneer hij iets verboden wordt en meevalt, ondervraagt er gerust de meester
wanneer vader of moeder op zijn geschrei j erf meesteres over. Stelt tevens belang in
toegeeft dan heeft het zulks spoedig beet j het onderwijs van uw kind en op licha-
en zulke ouders worden de slaaf van hun melijk gebied legt het geene gevaarlijke
kind dat alles vermag gezien zij alles toe- j werken op, verbiedt het te gevaarlijke
staan. spelen en verzet u tegen alle overdreven
Tot welslagen der opvoeding is er dussportgedoe.
eene samenwerking tusschen school enj Als laatsten raad: Ouders, stelt die re-
huisgezin noodzakelijk en de middelen I gels en raadgevingen in praktijk, gij zult
daartoe liggen voor de hand. Eerst gaater de samenwerking met de school mede
het over de Schoolkeusen om diebevorderen, gij zult zoodoende uwe kin-
samenwerking tusschen school en fami- deren een goeden dienst bewijzen en later
lie doelmatig te bewerkstelligen kieze men zult gij er zelf wel bij varen!
een school waar het godsdienstonderricht PEDO
tot grondslag van de opvoeding ligt. Ver-
DROEVIGE CIJFERS
ÓM OVER NA TE DENKEN
aiet verlaagden melkbak
draaiende op eene spil
voorstaanders des vooruitgang?.
fHö is de
roomer
van al
Het is niet gemakkelijk om de wending
die de zaak nemen zal, te voorzien. De
extremisten in de economische politiek
voorzien dat het kapitalistisch regiem zal
vervangen worden door het Bolsjewisme
onder dezen of genen vorm. Anderen voor
spellen dat eene vermindering van den
dagelijkschen arbeidsduur zal noodig zijn
en dat deze zal moeten teruggebracht
worden op 6 en zelfs tot 4 uur arbeid per
dag. Er zijn economisten die beweren, dat
slechts eene concentratie van de nijver
heid in grootondernemingen, den huldi
gen toestand kan redden. Het zijn de
voorstaanders van hetgeen de Duitschen
de Zwaar-industrie noemen. Anderen
integendeel zijn van meening dat de in
dustrie-ondernemingen moeten verbrok
keld worden en dat men moet terugko
men tot een soort artisanaat. Het moder
ne artlsanaat zou mogelijk gemaakt wor
den door de algemeene uitbreiding van
de electricibeit, die zelfs op den versten
bulten als drijfkracht kan gebruikt wor
den.
Het is steeds moeilijk te voorzien hoe
deze huidige economische krisis zal kun
nen opgelost worden.
Over het algemeen klagen de menschen
putten in de aarde over de huidige econo
mische krisis, die al de takken van onze
nijverheid heeft aangetast. Deze krisis
woedt overigens niet in Belgie alleen, maar
over de gansche wereld.
Het is dus niet te verwonderen, dat er
veel gesproken wordt over de oorzaken
van deze krisis.
Naar onze meening is een der grootste
oorzoken te vinden in den wereldoorlog.
De economische krisis liet zich evenwel
reeds voelen vóór den oorlog, en bijzonder
lijk rond het jaar 1910. Tot op dit oogen-
bllk was Europa om zoo te zeggen de
©enige leverancier van de gansche wereld.
Al de europeesche fabrieken leefden bij
zonderlijk op den uitvoer naar Asië, Afri
ka, Australië en Zuid-Amerika. In 1910
liet de eerste drukking van eene aanko
mende krisis zich voelen. Te dien tijde
meende men nog, zooals sommige men
schen het nu ook nog meenen, dat een
oorlog alles zou regelen. De oorlog brak
los. Hij duurde veel langer dan men ooit
gedacht had. De legers hebben vele noo-
den, en in plaats van het aantal fabrie
ken te verminderen, werden er duizenden
en duizenden bijgebouwd. Het materiaal
en de maehienen werden verbeterd, want
de oorlog is een geweldige slokop. De
landen, die tot nu toe niet fabrikeerden
begonnen zich ook te industrialiseeren en
zelf voor te brengen, niet alleen voor
eigen gebruik maar voor de exportatie.
Na den oorlog waren er nog vele noo-
den en de talrijke fabrieken werkten nog
eenigen tijd rusteloos voort, andere fa
brieken, die uitsluitend oorlogsmateriaal
vervaardigen, vervormden hunne indu
strie. Maar aan die overvoortbrengst moest
vroeg of laat een einde komen. Zooals
hooger gezegd waren verscheidene markten
gesloten, en de verbruikers in Europa zelf
waren verminderd van 10 millioen, die
onder den oorlog gesneuveld waren.
Van daar overvoortbrengst, stockage en
krisis.
Is de krisis onoplosbaar?
Dat meenen wij niet en het is overi
gens de eerste maal niet, dat wij derge
lijke economische krisis in de geschiede
nis gekend hebben. Rond de 12* eeuw,
toen het paard als vracht- en trekdier
werd ingevoerd, en dat de dragers om zoo
te zeggen nutteloos geworden waren, ont
stond er eene geweldige krisis. Voor de
omstandigheden van dien tijd was die
krisis wellicht zoo hevig als deze, die wij
nu beleven. Rond 1840, toen het machl-
nisme ontstond, brak er eene geweldige
economische krisis los. De Socialisten van
dien tijde beweerden zelfs, dat de ma
ehienen de arbeiders op de straat wier
pen...
Hoe zal de huidige krisis kunnen opge
lost worden?
Ministerie van Nijverheid, Arbeid en
Maatschappelijke Voorzorg
In de warme dagen zijn er in dë groo-
te steden sommige menschen, zooals de
politieagenten, die verplicht zijn gansch
den dag in volle zon, door te brengen.
Hierboven ziet men een agent die wat
schaduw zoekt onder een regenscherm,
't Is natuurlijk ln Amerika, want hier
hebben we dezen zomer nog geen warme
dagen gekend.