Hoog vliegen - Laag vallen STORT 5,60 FRANK KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD, tsmmmmss -j- Deken DE BO ener al Motors nieuwste creatie ^UjgAG 14 SEPTEMBER 1931 H Hofbouwten- toonstelling te Poperinge Bezoekt de Stand van het Huis Eden. STEVENS-PATTOU Zonen POLITIEK OVERZICHT PAST HEM TOE! GEWEZEN CHINEESCH KEIZER Zondag 13, en Maandag 14 Sept IN DE LOKALEN DER GEMEENTE SCHOOL, Komstraat POPERINGE de Fruit Planten Bloemen Croensels Kleinvee Pluimgedierte Landbouwmachienen enz. Radio's enz. Muziekkoncerten Qpenluchtbal smmmrmmtmimwwmMmMimMMmBMt WFFK-BLAD: 35 CENTIEMEN gaaasa 28* JAAR. Nr 37. ^SZONDAG 13 SEPTEMBER 1931 TARIEF VOORBERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op*l* bl per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3' bl. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag noen ingezonden worden: Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon Nr 9. - Postch. N' 15.570. op onze postcheckrekening en in heel Belgie wordt ons blad U wekelijks tot Nieuwjaar per post besteld. Voor Frankrijk van nu tot Nieuwjaar 11,20 FRANK. De omstandigheden dringen tot bespa ring, ook wat het gebruik van automobie len betreft. Zich de gcede diensten van deze bij uitstek practische voertuigen te ontzeggen, zou echter aan den verkeer den kant zijn zuinigheid die de wijsheid bedreigt. Meer clan ooit moet de zakenman, daar toe gedreven door de verscherpte concur rentie, woekeren met zijn tijd. Meer dan ooit voelt hij de onmisbaarheid van een snel vervoermiddel, dat hem in staat stelt een veel grootere activiteit te ontwikkelen, en, onafhankelijk van spoor, tram of bus, zaken te doen, waar en wanneer de gelegenheid daartoe zich voordoet. En ook meer dan ooit is de automobiel voor hem, van wien de strijd om het bestaan dag aan dag zijn volle werk- en geestkracht eischt, onontbeerlijk als middel tot aan gename en gezonde ontspanning, waar ook zijn gezin in meedeelt. De economische depressie heeft de vraag naar en de productie van kleine wagens, goedkoop in aanschaffing en ge bruik, sterk in de hand gewerkt. De over weging, dat voor het vervoer van vier personen slechts een betrekkelijk lichte motor wordt vereischt en dat door de carosserie-ruimte tot het strikt noodza kelijke te beperken, eveneens belangrijke besparingen op de kosten van een auto worden verkregen, leidde in de laatste jaren tot den bouw van talrijke kleine wagens, waarvan echter vele het bezwaar hebben, dat ter wille van goedkoop rijden te veel aandacht aan goedkoop en te weinig aan het rijden is besteed. Het principe, iat aan de vraag naar kleine, economische wagens ten grondslag ligt, is evenwel volkomen gezond. Een belangrijke besparing op de rijkosten is mogelijk zegt General Motors, het groo- fce amerikaansche automobiel-concern, zonder dat daaraan het rijgenot en de factoren, die de gebruikswaarde van een auto bepalen, worden opgeofferdMet haar laatste creatie, den kleinen Opel, die, na twee jaar lang te zijn beproefd, nu juist op de markt is gekomen, heeft zij zich tot taak gesteld dit te bewijzen. Deze in vele opzichten interessante nieuweling in de klasse der kleine wagens wordt gebouwd In de Opel-fabrieken te Rüsselsheim, en kan wat betreft lijn en constructie worden beschouwd als een kleinere editie van den zescylinder Opel, welke in het voorjaar uitgebracht werd en waarvan in vier maanden tijds meer dan 12000 exemplaren zijn verkocht. Voor zijn afmetingen de wielbasis is 2,29 meter biedt de nieuwe Opel, als tweedeurs vierraams Coach, een merk waardig ruime en comfortabele accomoda- tie aan vier volwassen personen. Doordat de voorzitplaatsen onafhankelijk van el kaar verstelbaar zijn, en de vloer achterin is verzonken, kunnen ook lange personen zich een gemakkelijke positie achter het stuurwiel uitzoeken en hebben zij achter in voldoende plaats voor hun beenen. Breede portieren en zoowel samen- ais naar voren omklapbare voorzittingen ver gemakkelijken het instappen naar de ach terzitbank, die aan weerszijden van arm- steunen is voorzien. Alles bij elkaar ge nomen voldoet het comfort, ook voor lan ge ritten, aan de allerhoogste eischen, die men aan een automobiel van zoo lage aan- schaffings- en bedrijfskosten maar kan stellen. Wij willen onze lezers niet vervelen met technische bijzonderheden omtrent chas sis en motor, en volstaan er mee op te merken, dat als krachtbron fungeert een viercylinder zijkleppen-motor, die on danks zijn geringen cylinderinhoud Van 1,2 liter en laag benzineverbruik (7 9 liter per 100 km.), over een opvallende krachtreserve beschikt en den wagen een snelheid van over de 80 km. kan geven. Hij onderscheidt zich door een ongemeen soepelen, rustigen en trilling vrij en gang, en toont in zijn constructie verschillen de belangwekkende details, die hem boven andere motoren uit deze klasse doen uit steken. Als men, na de evenwichtige proporties en de degelijke afwerking van het geheel te hebben bewonderd, met den Opel den weg op gaat, valt het direct op hoe hij veert en op den weg ligt en hoe gemakke lijk en eenvoudig alle bedieningsorganen werken. Het ook op minder goede wegen volkomen schok- en trillingvrije stuur is, in den letterlijken zin van het woord, vin- gerlicht; daarbij draait de wagen zoo kort, dat mede door den pittigen motor en de krachtige, maar soepel aangrijpende remmen het rijden in druk stadsver keer tot een plezier en parkeeren op nau we plaatsen kinderspel wordt. Ziehier een handige, gerieflijke en ca pabele kleine wagen, die tegen eèn stootje kan, er zeer goed uitziet, en door zijn at tractieven prijs en lage rij- en onder houdskosten zijn bezitter in staat stelt voor weinig geld werkelijk automobiel te rijden. De nieuwe vlereyi.nder Opel, die behalve als Coach nog geleverd wordt als Coach de Luxe (met openschuifbaar dak) en tweepersoons Cabriolet, moet uit dien hoofde wel gretig aftrek vinden. Poperinge In da Lokalen van de Gemeenteschool en leper. Landbouwmachienen nieuw model. Wa8chmachienen met moderne drogerij. Brandkassen. Elektriciteit. enz. Vraagt inlichtingen voor het plaatsen van Elektriciteit in vochtige plaatsen. Wie geen Ontroomer voor verschillende gebruiken dienende en met verlaagden •nelkbak draaiende op eene spn tiSo. benut 'SsgT fmei ^^Sacsi» kerij. Ontroomers MELOTTE, N. V. Remicourt m. 11 --1"- lir boren, stierf hij in het Armenhuis van St- Marcus. Het schijnt wel, dat Maderspergers de eigenlijke uitvinder is geweest, al wordt de prioriteit ook door anderen opgeëischt. Zoo zou de eerste naaimachine uitge dacht zijn door de Amerikanen Stone en Handerson, in het jaar 1S04. Deze machi ne, nog heel primitief, leverde geen bruik bare resultaten op. Ze werd vervangen door de machine van Thimonnier Bar- thelemy, geboren te Arbusle, nabij Lyon, in 1793. Te Amplepuis leerde hij het kleer makersvak. Het duurde lange jaren eer hij met zijne beperkte middelen er toe kwam, zijne machine af te maken. In het Historisch Museum, te Lyon, wordt nog zijn eerste machine, hoe onvolledig ook, bewaard. Thimonnier kwam met een gezel, die hem het noodige geld had voorgescho ten en de plannen der machine had ge maakt, naar Parijs, waar hij zijn geluk wilde beproeven. In den beginne scheen alles goed te zullen gaan, doch weldra kreeg de uit vinder hevige tegenkantingen, en niet het minst van zijne ambtgenooten, die in de nieuwe uitvinding een gevaar zagen van hun ambacht. Op zekeren dag viel een groepje zijn atelier binnen, sloeg alles kort en klein, en Thimonnier zelf ont snapte amper aan hunne woede. Thimonnier was heel zijn bezit kwijt. Met één zijner machines, die hij nog had kunnen herstellen, kwam hij in 1832 te rug naar Amplepuis. Tegenkantingen stonden hem weer te wachten. Na meer dan 20 jaar in de zwartste ellende te hebben geleefd, lukt het hem, te Ville- franche, een afnemer te vinden. De revolutie van 1848 kwam eens te meer zijne plannen vernielen. Thimonnier ziende dat hij in Frankrijk geen geluk kon hebben, trok naar Enge land, waar hij dadelijk succes had. Op de tentoonstelling te Parijs, in 1855, behaalde hij een officieel getuigschrift. Doch dat was ook al wat hij kon ver krijgen. De ongelukkige uitvinder stierf 2 jaar later in de grootste armoede. Thimonnier krijgt eerlang zijn monu ment te Amplepuis. De ofiicieele erken ning zijner verdiensten komt na zijn dood, zooals het ook voor de meesten is gegaan. Aan wien het nu ook zijn moge dat de uitvinderstitel toekomt, het nut van de naaimachine is klaar gebleken. En welke hulsvrouw kan ze nu nog ont beren? Hoevele menschen heeft ze niet een be staan verschaft? Zij is eene der nuttigste en meest on misbare werktuigen geworden, die we te genwoordig in gebruik hebben. WIT EN ZWART De vlaamsche liberalen sloten te Kort- rijk hunne vergadering met De Vlaam sche Leeuw Waar is de tijd toen de liberalen door stokslagerskoorts werden aangetast, tel kenmale dat ze ons, katholieke Vlamingen, dit lied hoorden aanheffen? Maar, kom, 'fc doet ons genoegen da* EUCHARISTISCH CONGRES TE DUBLIJN JUNI 1932 Voor eenigen tiju verscheen in Du- blljn en werd op groote schaal verspreid, het eerste nummer van The Congress Newswaarvan 710.000 exemplaren werden verspreid in de Irish Free State, die een bevolking telt van 3.000.000 in woners. In dit blad gedeeltelijk in het Gaelisch en gedeeltelijk in het Engelsch vinden wij treffende bijzonderheden over de reusachtige voorbereiding van het Con gres. Wij ontleenen er eenige bijzonder heden aan. Nationale omhaling. In iedere parochie werden in de maand Januari bijzondere omhalingen gedaan om zooveel mogelijk te voorzien in de ontzettende kosten van deze reusachtige betooging. Men weet dat Ierland over het algemeen zeer arm is. Zonder uitzondering heeft iedere Ier het zijne bijgedragen om het Congres te doen lukken. Anderzijds hebben de grootste organisa ties en firma's, banken, spoorwegmaat schappijen enz., hun uiterste best gedaan om het Congres finantieel te steunen. Zoo vinden we dat de bekende brouwerij Guiness voor 1000 pond sterling heeft ingeschreven (175.000 fr.) Andere inrich tingen schreven in voor 100.000 fr. Voorbereiding door gebed. Sinds drie jaar wordt deze voorbereiding intensief gevoerd door geheel Ierland dat zulke godvruchtige bevolking heeft. Op 20 Maart van dit Jaar was het ge tal goede werken beloofd tot het welge- lukken van het Congres, gestegen tot ongeveer 186.000.000, waaronder wij de volgende ontzettende en zeer troostrijke cijfers aantreffen: Bijwonen der H. Mis: 6.500.000; H. Communies: ongeveer 4.000.000; H. Uur 1.118.000; Kruiswegen: 4.000.000, enz., enz. Zou het Goddelijk Hart van Jezus on verschillig blijven voor de godvruchtige edelmoedigheid van een geheel volk? En geeft dit ons niet de verzekering dat dit Congres iets eenigs zal zijn. Een volgenden keer spreken wij over onze eigene deelneming aan dit interna tionaal Congres. DE STAKING VOOR EEN MAAND AFGEWEND De gemengde mijnkommlssie, Vrijdag namiddag vergaderd, is tot een vergelijk gekomen volgens hetwelk de werklieden- afgevaardigden het referendum over de staking in de koolmijnen voor een maand verdagen. Indien over een maand geen overeen komst is bereikt betreffende de nieuwe voorstellen der werkgevers, zal het refe rendum hernomen worden. HET HONDERDJARIG BESTAAN DER NAAIMACHIENEN In de hovingen van de Technische hoo- geschool te Weenen, wordt het borstbeeld tentoongesteld van Jozef Maderspergers, de uitvinder van de naaimachine. Maderspergers was een arme kleerma ker van Kufstein (in Tirol). In 1766 ge- Velen spreken over AFSLAG DE FIRMA F. VANDEVOORDE 31, Boterstraat, IEPER 's Zondags Maandagavond Hsuan-tung, verbltjft thans in Japan, met naam Mijnheer Henri Pu-yi; zijne vrouw eischt de echtscheiding om reden van slechte behandeling. Op onze foto de gewezen Zoon des Hemels met zijne vrouw. Gebruikt Chicorei WYPELIER-ÏAFFIN 't is de beste. Ingangspr'tjs :2 FR,

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1931 | | pagina 1