TENTOONSTELLING Katholieke Schijnheiligheid ONZE KAJOTTERS TE LOURDES De werkloosheid en de wedloop in bewapening Huldebetoon Edward Vermeulen HAARDEN ZONDAG 11 OKTOBER 1931. m WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.' L28" JAAR. tT 41. STORT 4.20 FR. 8.40 FRANK. KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL* EN AANKONDIGINGSBLAD. EEN APOSTOLISCH SCHRIJVEN Onze Fortenbouw EEN DOLLAR-PRINSES UIT EGYPTE 0e inzinking van het pond sterling een gevolg van den oorlog HET GROOTSTE SCHIP DER WERELD ST-A.ID F O IP E !R I IN" G E OP ZONDAG 18 OCTOBER 1931 POLITIEK OVERZICHT M E L 0 T T E LA" DE ZUINIGSTE Albert Denys, Poperinge. Tel. 61. "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon N' 9. - Postch. N' 15.570. op onze postcheckrekening en ln heel Belgie wordt ons blad U wekelijks tot Nieuwjaar per post besteld. Voor Frankrijk van nu tot Nieuwjaar mwamm TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1" bl per regel 2,50 fr. Berichten op 2" bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3' bl. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag noen ingezonden worden; Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Godsdienst is een dekmantel voqr schijnheiligheid Christenen zijn doorgaans geen zier beter dan ongeloovigen! Dat is het boosaardig thema, dat de anti-godsdienstige pers zoo gaarne en ijverig in den vorm van zeker nieuws hare lezers inblaast. Er gaat haast geen dag voorbij of De Volksgazetvoelt zich geroepen, onder den drang harer levendige zedelijkheids' begrippen, om met trillende verontwaar diging en met bijtend cynisme, katholie ke leiders en geestelijke personen tot de orde te roepen, tot de zedelijkede van het sociaal en privaat leven. En de gevolgtrekking die door geen oril hoeft gelezen te worden, is steeds dezelfde: «Wij willen niets gemeens heb- ben met Kerk en godsdienst. Godsdienst, Immers, bergt zooveel rotheden, wij wal- gen er van. De natuurlijke rede, men- schelijklieid, is ons genoeg om deftig door het leven te gaan, ja zoo deftig dat wij met vollen mond de les mogen spel- len aan kerkzitters en bidbroers. «Ge moet maar durven», sprak Voltaire, en die gemeene leus leeft heel sterk bij de kinderen der duisternis. Maar bijtende honden moeten gemuil band worden. En 't is waarachtig hooge tijd dat niet alleen in de pers, maar door alle strijden de katholieken op het gepaste oogenblik front gemaakt worde tegen die vreeselijke drogreden, die de volksopinie aan 't ziek maken is, en haar de zoo noodige hoog achting ontneemt voor den godsdienst. Ik stel hier pai voorop dat godsdiensti ge men.chen gewoonlijk op veel hooger zedelijk peil staan dan ongodsdienstige menschen. En dit zal '.is. be. ijzen. Godsdienst, immers, is de sterkste zede lijke factor die bestaan kan. Het idee van een oneindig volmaakten God, door de Menschwording zoo bran dend van liefde zich wegschenkende, die de zonde verbiedt met eeuwige belooning of straf, werkt toch van nature veel dieper op het geweten dan het persoonlijke gezag van "en mensch, van een ikzuchtig en zeer onvolmaakt mensch, die, volgens de rek baarheid van zijn meestal zeer onverzorgd geweten, aan zichzelf zal dicteeren wat hij mag en niet mag. Zedelijkheid bestaat toch niet uitslui tend in politiewetten en in de strikt nood zakelijke verhoudingen in de samenleving. Zeker, zedelijkheid bestaat ook in het onderhouden van de openbare orde, maar dit terrein is tamelijk gering. Zedelijkheid strekt zich veel verder uit. Zij behelst naast positieve daden ook de wetten van geest en hart die ons ver binden met God en met den evenmensch. En dat is geen kleinigheid! Met een opgeblazen tronie spreekt de ongeloovige wereld van hare zedenleer... Geen bombast, a. u. b. Immers, geen woorden of gevoelens van plicht en eergevoel zijn in staat om den werkelijken plicht te doen volbrengen. Want... het moet me uit de pen, eerge voel en plicht zooals het zoo vaak wordt opg: vat, zijn maar WOORDEN, als het verdokene en geheime misdaden geldt. De goddelooze zal eergevoel en plicht fijn naar de maan zenden, als ze hem het leven wat te moeilijk maken. Dat roept overluid de ondervinding van eiken dag. gepast op het verheven gedrag van zoo veel duizenden heiliglevende Christenen, die door hun geloof torenhoog verheven staan, in deugd, boven de brutale aanstel lerij der goddeloozen, waarvan een ver pletterend groot percent een leven leidt dat inwendig voos is en hol. De mensch is van nature te sterk ge neigd naar het kwaad, om zonder een gees telijke rem eerbaar, in den vollen zin des woords, door het leven te gaan. Wie dat beweert te kunnen is een excep tioneel mensch. En zulke individuen zijn witte raven. Als uwe katholieke zedenleer zoo sterk ls werpt men ons op waarom dan die ontelbare misdaden door katholieken bedreven; waarom keeren zooveel landen zich tegen de Kerk, in wier schaduw zoo veel kwaad gebeurt? Dat is de rimram die, eilaas! op onze dagen zooveel crediet heeft gekregen. Wij bekennen dat vele personen die zich katholiek noemen, niet ver meer staan van het heidensch leven. Echter hebben die menschen wel den naam maar niet meer den geest van den katholiek. Zij staan, immers, veel meer onder den invloed van het zedenloos ongeloof dan van het geloof. Er moet onderscheid gemaakt tusschen echte geloovigen en katholieken met den naam. Waarom gaat men stilzwijgend over het gedrag van zoo'n groot getal Christe nen, die door hun geloof onberispelijk en zoo voorbeeldig door 't leven gaan? Waarom het venijnig princiep van het failliet der christene zedenleer niet toe- H3aBHRE»aBH&anBe%3BB!&BiaSSBaBlffiflSS3£êiSR;£9aaSBB3ia83iSBSBHEI Zes duizend Katholieke Jonge Arbeiders uit Belgie, met 150 zware zieken, zijn verleden week (27 September tot 4 Oktober 1931) op bedevaart gegaan naar O. L. Vr. van Lourdes. Groot was de godsvrucht die hen bezielde en te Lourdes mieken onze wer kersjongens diepen indruk door hun flink gedrag en hun diepen godsdienstzin. Tijdens het verblijf te Lourdes vierde heel de groep de 25' verjaardag, als Priester, van hunnen beminden Leider, Z. E. H. Kanonik Cardijn. Wie weet hoe vurig deze zijne arbeiderskinders lief heeft, en, hoe hij door hen daar voor vergeld wordt, kan gevoelen met welke geestdrift dit feest gevierd werd en hoeveel hierbij voor het welzijn van het Kajotters-werk, hun leiders, hun gezin nen, hun land gebeden werd bij de goede Moeder van Lourdes. Op de onbeschofte lesspellerij van de anti-godsdienstige pers waarin het zede lijk prestige van den godsdienst zoo bru taal wordt verkracht, antwoorden wij: Zwijgt, witgekalkte graven! Want waar zijn de vruchten van uwe goddelooze moraal? Is de wereld vooruitgegaan in zedelijk heid, sinds de Kerk zoo bevochten wordt door de anti-godsdienstige pers en de neutrale school? Bleek, volgens de laatste statistieken in Nederland niet, dat de criminaliteit, in schrille tegenstelling met de katholieke provincies en agglomeraties, een verba zend hoog peil bereikte ln de ongodsdien stige deelen van het land? Kunnen we dat ook van Belgie niet met de cijfers in de hand getuigen? Het woord van Godfried Kurth, onzen belgischen schitterenden historicus, ls zoo waar toen hij schreefZedenleer zonder godsdienst is eene loutere herschenschim Zedenleer zonder godsdienst is bluf en bedrog. En als er somtijds in katholieke rangen personen, zich voordoen die struikelen waarbij de anti-godsdienstige pers zich in overmaat van voldoening de handen wrijft, om met trommel en fluit gewag te maken van de failliet van de katholieke zedenleer zooals De Volksgazetdit aandurfde eenigen tijd geleden dan is ons antwoord: Uw kabaal getuigt ten voordeele van de superioriteit van godsdienstige menschen Immers, gij schijnt in uwe aangedikte commentaren te blij dat gij stof hebt ge vonden om uwe huichelachtige veront waardiging over de daken te schreeuwen aangaande feiten die in het gedrag van Christenen uitzonderingen zijn en ons droevig stemmen. En wij antwoorden verder: De Kerk, hier op aarde, is eene STRIJ DENDE Kerk. Wij hebben de pretentie niet gekristaliseerde menschen te zijn. Als de Christen dus te strijden heeft, be staat er ook kans van zondigen. Maar gelukkig hij die in den strijd een LEVENDIG geweten bezit, een geweten waar een heilig berouw in kan woelen, en waaruit vloeit de heilzame aandacht om het gevaar van struikelen te vermijden. Hoeden af voor zulke Christenen. Wat een tegenstelling met het dood ge weten, ja, het dood geweten der godde loozen, dat in zich bevat het princiep van de diepste zedeloosheid. De Kerk heeft geen lessen te ontvan gen van De Volksgazeten andere der gelijke bladen. Door haar machtig beschavingswerk heeft de Kerk bewijzen geleverd dat zij bezit het leven van diepgaande zedelijk heid. In gansch de wereldgeschiedenis is de Kerk eene zedelijke instelling zonder weerga. Onze duizenden heiligen, die de vruch ten zijn der Heilige Roomsche Kerk, schitteren door heldhaftige deugdzaam heid als weergalooze pioniers van de hoog ste zedelijkheid. In de ontelbare kloosters, de wereld door verspreid, legt een pleiade klooster lingen zich speciaal toe op gebed, boet vaardigheid en offervaardigheid, om met geweld den geest in allerlei zedelijke scha keeringen te doen zegevieren boven de ikzucht van het vleesch. Van dat alles begrijpt de goddelooze propaganda geen sikkepit, of liever, gruwt zij er van dit te begrijpen. Haar doel is het bovennatuurlijk leven te verstikken onder verbeestend materia lisme. Intusschen zullen in deze sombere tij den de ware Christenen de heerlijke Roomsche traditie meer dan orit getrouw blijven, door een leven van gebed en in- nerlijken strijd, waardoor het onuitdoof- baar licht van de evangelische zedenleer hoog zal blijven schitteren op den we reldkandelaar. G. v. A. Zaterdag kondigde de Osservatore Romanoeen Encycliek van Paus Pius XI af over de droeve gevolgen van de werkloosheid en over wat Hij noemt: den on- rustwekkenden wedloop naar de bewapeningen. Z. H. de Paus betreurt den toestand waarin de arbeidende klas verkegrt, welke, in verscheidene landen, ln eene uiterste ellende gedompeld is, en Hij vestigt op bijzondere wijze de aandacht van de katholieke wereld op het lot van de kleine kinderen, voor wie de komende Winter toch zoo hard zal zijn. De Paus richt een kruistocht van liefdadigheid en van huldebetoon in, waaraan Hij wenscht dat al de Bisschoppen zouden deelnemen, daar deze kruistocht alleen bij machte is om de bedreiging van maatschappelijke ontreddering te boven te komen. De Paus verzoekt verder al de Katholieken voor den internationalen vrede en voor de sociale eendracht te werken. Hieronder geven we den volledigen tekst van het Pauselijk Schrijven gericht tot al de Katholieken. De groep der Kajotters uit het Arrondissement leper, samen met hun zieken, gekiekt bij de bedevaart te Lourdes. Tusschen de zieken zitten Z, E. H. Kanonik Cardyn en de Proosten: E. Heer Martens, Passchendale; Ijl. H. Delanote, Langemark; E. H. De Busschere, Arron- dksementsproost, leper; E. H. Leys, Wervik; E. H. Peene, Vlamertinge. EEN KRUISTOCHT VAN LIEFDE EN HULPVAARDIGHEID Apostolisch schrijven van Onzen Heiligen Vader Pius XI, door de Goddelijke Voorzienigheid Paus, aan de Eerbiedwaardige Broeders, de Patriarchen, Primaten, Aarts bisschoppen, Bisschoppen en an dere plaatselijke Ordinarii, die in vrede en gemeenschap leven met den Heiligen Stoei over de zware economische crisis, de betreurens waardige werkloosheid en den toenemenden wedloop in bewape ning. Eerbiedwaardige Broeders, heil en apostolischen zegen. Een nieuwe geesel dreigt en treft zelfs reeds een groot deel der aan ons toever trouwde kudde, en 't ergst het zwakste ge deelte daarvan, dat Ons het naast aan het hart ligt, de jeugd, het proletariaat, de ar beiders, hen allen, die geen overvloed heb ben van tijdelijke goederen. Wij bedoelen den nijpenden nood en de financieele crisis, die op de volken druk ken en in alle landen een angstwekkende en steeds toenemende werkloosheid tot gevolg hebben. Immers wij zien een bijkans ontelbare massa eerzame en werkwillige arbeiders tot ledigheid gedoemd en tot de uiterste ellende vervallen, arbeiders, die niets lie ver wenschen, dan op eervolle wijze in het zweet huns aanschijns het dagelijksch brood te verdienen, dat zij lederen dag, overeenkomstig goddelijk bevel, van hun hemelschen Vader afsmeeken. Hun zuchten ontroeren Ons vaderhart en doen Ons met innig medelijden de klacht herhalen, die uit het allerbeminne lijkst Hart van den goddelijken Meester voortkwam bij het zien van de schare, die van honger verteerdeMisereor super tur- bam (Marc. VIII, 2) Ik heb medelijden met de schare. Maar nog Inniger is Ons medelijden je gens de onmetelijks massa kinderen, die smeekend om brood, terwijl er niemand is, om het voor hen te breken, panem dum non erat, qui frangeret eis(Jerem. Thren. IV-4) onschuldig den last van de zen allerdroevigsten toestand dragen en in de diepste ellende verzonken, de aan hun leeftijd eigen schoonheid zien verwel ken en den lach, die van nature op hun jeugdige lippen ligt en waardoor hun ziel zich onbewust te uiten weet, zien verkwij nen en sterven. En thans nadert de winter met zijn ge volg van lijden en ontberingen, die het koude Jaargetijde voor de armen, en in het bijzonder voor de tengere Jeugd met zich brengt. Bovendien Is het te duchten, dat de plaag der werkloosheid, die Wij hierboven bezworen hebben, nog verer gert, zoodat, tenzij in hun behoeften wordt voorzien, de noodlijdende gezinnen God verhoede het tot vertwijfeling zullen worden gebracht. EEN KRUISTOCHT In angst en vrees overdenkt dit alles Ons vaderhart en daarom verheffen Wij, ge lijk bij dergelijks gelegenheden Onze Voorgangers en nog kort geleden Onze onmiddellijke Voorganger, Benedictus XV z. g. gedaan hebben, Onze stem en richten Wij een oproep tot allen, ln wier zielen leeft het geloof en de christelijke naasten liefde, allen aansporend, een soort kruis tocht te ondernemen van naastenliefde en hulpvaardigheid. Door dezen heiligen kruistocht zal niet alleen in de lichamelij ke behoeften worden voorzien, maar ook sterkte en steun verleend worden aan de zielen. Door dezen kruistocht zal het ge loof worden opgewekt en versterkt en zul len uit de zielen de noodlottige gedachten verdreven worden, die de slechte raad geefster, welke de ellende is, haar pleegt in te geven. Deze kruistocht zal het vuur van haat en hartstocht dooden, dat de burgers on derling verdeelt, om in hen het vuur der liefde en der eendracht te voeden, waar door de band van vrede en welvaart tus schen individuen en volken nauwer wordt aangetrokken. Tot dezen kruistocht derhalve van me delijden en liefde, en ongetwijfeld ook van offervaardigheid, roepen Wij allen op, kinderen van eenzelfden Vader, leden van eenzelfde groot gezin, het gezin van God; allen, die als broeders van eenzelfde gezin deelen in de welvaart en vreugde, zoowel als ln den tegenspoed en smart, die onze broeders treft. Tot dezen kruistocht roepen Wij allen op als tot een heiligen plicht, een plicht, welke op dat heel bijzondere voorschrift van de leer van het Evangelie, gesteund is, het gebod der liefde, dat Christus het eer ste en grootste gebod noemde, ja, zelfs de samenvatting en de synthese van alle an dere geboden; het gebod der naastenlief de, dat Onze hoogvereerde Voorganger bij een soortgelijke gelegenheid herhaaldelijk als het devies van Zijn Pontificaat ln de behoeven aan te dringen. Dit alles toch is zoo vanzelfsprekend, dat alleen reeds deze edelmoedigheid der harten, alleen reeds deze gloedvolle ijver der christenzielen met haar heiligen hartstocht van toewij ding en van offervaardigheid voor de red ding van haar broeders en in het bijzonder van de meelijwekkendsten en meest be- hoeftigen, zooals de onschuldige schare van kinderen, erin zal slagen in de kracht van eensgezindheid en eendracht de zwaarste moeilijkheden van het oogenblik te overwinnen. DE WEDREN IN DE BEWAPENING De prediking en de Pers En daar de harde crisis, waarover Wij klagen, eenerzijds het gevolg is van een scherpen concurrentiestrijd tusschen de volken, anderzijds ontzaglijke uitgaven voor de openbare schatkist veroorzaakt, en daar voorts de met den dag feller worden de wedren in de bewapening en in het ver vaardigen van oorlogsmateriaal steeds drukkender lasten op de volken legt, kun nen Wij ifiet nalaten, Onze eigen zorgvolle vermaning te herhalen (Toespraak van 24 December 1930)Ons eigenhandig schrij ven Con vivo plaoere (van 7 April 1922) en die van Onzen Voorganger (De oproep Des le débutvan 1 Augustus 1917), het betreurend, dat tot nog toe daarnaar niet is geluisterd. Tevens sporenWij U allen, Eerbied waardige Broeders, aan, om alle U ten dienste staande middelen, als de predi king en de pers aan te wenden, om de geesten te verlichten en aller harten te neigen tot de veiliger stelregels van het redelijk verstand en van de christelijke wet. ReedS-%oost ons de hoopvolle gedachte, dat in de handen van een ieder uwer de door de geloovigen geschonken giften ter ondersteuning van de noodlijdenden kun nen samenkomen en dat gij tevens het centrum zijn kunt, vanwaar uit de door hen aangeboden hulpmiddelen kunnen worden verdeeld. Zou het echter in een of ander bisdom geschikter blijken, deze taak toe te vertrouwen aan het metropolitaan bestuur dan wel aan een of andere liefda digheidsinstelling, uw vertrouwen waardig en van beproefde bekwaamheid, dan laten Wij u hierin de beslissing. Reeds hebben wij u aangespoord, alle u ten dienste staande middelen, het gebed, de prediking-en de pers, aan te wenden, maar Wij willen Ons ook het eerst richten tot uw geloovigen, om hen in viscerbus Christite bidden, met edelmoedige liefde te beantwoorden aan uw oproep, door van nu af aan alles te doen, wat gij in hun hart zult gaan inprenten, na hun dit Ons apostolisch schrijven ter kennis te heb ben gebracht. GEEF ONS HEDEN ONS DAGELIJKSCH BROOD Daar echter alle menschelijke krachts inspanningen, zelfs de edelste, zonder Gods hulp onvoldoende zijn ter bereiking van het voorgestelde doel, richten Wij vu rige gebeden tot den Gever van alle goed, opdat Hij in Zijn oneindig medelijden den tijd der beproeving verkorte en herhalen Wij, ook in naam van onze lijdende broe ders, meer dan ooit en met aandrang het gebed, dat Jesus zelf ons leerde, Panem nostrum quotidianum da nobis hodie geef ons heden ons dagelijksch brood. Mogen allen zich herinneren, dat de Verlosser van het menschelijk geslacht tot onze bemoediging en troost beloofd heeft, dat Hij alles, wat wij «aan deze minste broeders gedaan hebben, beschouwen zal als aan Hem gedaan.(Matt. XXV, 40).Mo gen zij ook de Goddelijke belofte indach tig zijn, dat Hij de zorg, welke wij uit lief de tot Hem aan de kinderen besteden, als aan Hem zelf besteed zal beloonen. (Matt, XVIII, 5). Het feest ten slotte, dat de Kerk heden viert, brengt ons de allerzoetste woorden van Jezus Christus in herinnering, waar mede Wij dezen brief, welke een aanspo ring wil zijn, besluiten; woorden welke onze Zaligmaker, zooals de H. Joannes Chrysostomus zegt, als een onvergankelij ke bescherming der kinderzielen heeft uit gesproken; ziet toe, dat gij geen dezer kleinen veracht: want Ik zeg u, dat hun engelbewaarders in den hemel steeds het aanschijn van Mijn Vader zien, Die in de hemelen ls.(Matt. XVIH, 10). Deze engelen zullen zeker alles, wat gij in edelmoedigheid des harten voor de kin deren en voor de armen zult doen, aan den Heer van hemel en aarde opdragen. En zij zullen van dezen de overvloedig- ste gaven afsmeeken voor aüen, wien deze allerheiligste zaak ter harte gaat. Nu bovendien het feest van Christus' Koningschap nadert, van Jesus Christus Wiens rijk en vrede Wij van het eerste begin van Ons Pontificaat verkondigd en verheerlijkt hebben, schijnt het Ons zeer gelegen toe, dat in de huidige tijdsomstan digheden een plechtig triduum wordt ge- Berichten doen de ronde volgens de welke besloten is af te zien van den bouw der forten, ten minste voorloopig. Onze regeering zou ingezien hebben, dat zij de 220 miljoen, die de katholieke en liberale kamerleden daarvoor hadden bestemd, voor nuttiger doeleinden kan aanwenden. De studie van dit vraagstuk is nog niet voltooid, fcxxlat niet voor 1933 met het bouwen zal kunnen aangevangen worden Gezaghebbende personen zouden ook heb ben verklaard, dat gezien de financieele moeilijkheden, waarin Europa, ja de gan sche wereld zich bevindt, de mogelijkheid van een spoedigen oorlog gansch uitge sloten is, zoodat het zonde zou zijn aan de nuttelcoze vestingswerken honderden millioenen weg te gooien. Alles te zamen zou dus een goede 300 millioen bezuinigd zijn op de begrooting van Landsverdedi ging, waarvan 150 millioen voor de ge wone en 150 millioen voor de buitenge wone uitgaven. Bij dit bericht moet men echter voegen dat reeds vijftig miljoen vergooid werden aan forten en aankoop van nieuw geschut. Ten tweede: uitstel is geen kwijtschel ding. De gevolgen van de jammerlijke zwakheid der kath. Vlamingen tegenover de legerbudgetten blijven bestaan: er is alleen beslist dat men de 220 miljoen een jaar later zal weggooien. harten heeft ingegrift, in dagen van on- i houden, waarin van den God van Barm- verzoenlijken haat en oorlog. Op dit allerzoetste gebod dan wijzen Wij, niet alleen als op den hoogsten plicht, die tevens de samenvatting is van de ge- heele christelijke wet, maar bovendien als op het verheven ideaal, op zeer bijzondere wijze voorbehouden aan de edelmoedigste zielen en aan de harten, die het meest openstaan voor gevoelens van menschlie- vendheid en christelijke volmaaktheid hartigheid redding uit den nood en vrede wordt afgesmeekt. Als onderpand van deze heerlijke gaven schenken WIJ U, Eerbiedwaardige Broe ders en allen, die aan Onze vaderlijke aan sporing gehoor geven, van ganscher harte Onzen Apostolischen zegen. Gegeven te Rome, bij Sint Pieter, den 2eo October, op het feest der H. Engelbe waarders, ln het jaar 1931, het tiende van Wij meenen echter hierop niet verder teOns Pontificaat. PIUS P.P. XI. ■HSBSB3SSaB9B9a&eB2a9B»B!9HIS?-33SEBBESBB8aSg&Bg3SBE:s&2IE3E De Warden Oom-viering wordt een onverhoopt sukses. Uit alle hoeken van Vlaanderen wordt de sympathiekste belangstelling betoond. De oproep van het berek werd prach tig beantwoord. Reeds zijn ongeveer 600 inschrijvingen geboekt. Zooals reeds aangekondigd, gaat het huldebetoon door op ZONDAG 18 OK TOBER. Hierna de feestwijzer: 1. - Te 10 uur, Dankmis in de St Mi chielskerk. Kanselrede door Z. E. P. Reypens, 8. J. Onderwerp: «De beteekenls van den volksschrijver voor eigen stam 2. - Te 11 uur, Feestzitting in de groote zaal van het Arsenaal, Wapenplaats. a) Inleidende rede door Heer Voorzit ter van 't berek. b) Schenking aan den feesteling van zijn bronzen borstbeeld (beeldhouwer Joz. Cantré) c) Feestrede door Z. E. H. Cyriel Ver- schaeve. d) Aanspraak door Heer André De- medts, letterkundige't Landelijk leven in Warden Oom's Werken e) Aanspraak door H. Jozef Muls, na mens de Vereeniging van VI. Letter kundigen 3. - Te 13 u., Feestmaal bij inschrij ving in de feestzaal van het Stadhuis (ingang Zuidstraat). De inschrijvings prijs voor het feestmaal bedraagt 50 fr. (wijn niet inbegrepen). Inschrijven tegen 10 October bij Heer Karei VanTyghem, Roeselare. Post rekening Nr 8911L Deze mooie jodin stelt geen belang ln de huidige geldkrisis; zooals men ziet draagt zij gansch haar fortuin mede. 't Is een heel oud gebruik en deze gewoonte Is wellicht oorzaak van de schaarschheid van Bankinstellingen in het Oosten. SSaSSSSaSgaSBB&BgEBZSaSBgSBB In 1914 bedroegen Groot Brittanie's staatsschulden 800.000.000 pond. Maar in 1920 waren zj vertiendubbeld en tot 8 milliard gestegen. Van 1915 tot 1920 heeft de Engelsche Staat 11.268.000.000 pond uitgegeven en daarvan waren ruim 7 milliard (64 t.h.) geleend! Op dit punt wordt de aandacht gevestigd door de «Times», die aan zijn betoog kleur bijzet door de bemerking, dat de gezamenlijke staatsuitgaven der laat ste 23 jaren vóór 1914 ongeveer 11 mil liard pond bedroegen en dat die uitgaven voldoende waren om niet alleen de gewo ne bestuurskosten te dekken, maar ook om den bouw van acht groote oorlog schepen en menige kleine militaire ope ratie te betalen. De financeering van een modernen oorlog en de uit dien oorlog voortvloeiende schulden en sociale lasten hebben een inflatie van de uitgaven van den Staat en bovendien geweldige sto ring in de internationale kapitaalwisse ling veroorzaakt. De gevolgen daarvan worden ons onder den vorm van de bank roetverklaring van de engelsche muntpo- litiek maar al te duidelijk onder de oogen gebracht. 't Is onmogelijk, zegt de Ti mes op dit oogenblik ook maar bij ra ming te zeggen, op welk punt de goud- waarde van 't pond sterling zal kunnen worden gestabiliseerd. Maar de terugkeer tot den goudstandaard zal gemakkelijker gaan wanneer de kwestie van de oorlogs- en Herstelschulden eenmaal voorgoed ls van de baan geschoven. Velen hebben den oorlog als een voor Engeland profijtelijk zaakje gehouden; maar thans ondergaat geheel liet Brit- sche Imperium den sloopenden invloed der financieele machteloosheid van het moederland: een groot en veelzijdig ge vaar! En de onstabiliteit van 't pond kost Engeland in ieder geval een aanmerkelijk gedeelte van zijn winsten op handels- en financieel gebied. Dertien jaar na het sluiten van den vrede kromt zich Enge land nog altijd en dieper en pijnlijker dan ooit tevoren onder de gevolgen van den oorlog, die ook voor de overwinnaars de slechtste zaak is geweest, welke men zich kan voorstellen. IBBBftHBSSiSlBBS&iCSUaaSBtiZiS&itgB in de Zaal der Eerweerde Zusters Be nedictinessen, Boeschepcstraat, Poperinge VAN HANDWERK EN ALLERHANDE GERIEF BESTEMD VOOR DE MISSIËN Alle Missievrienden worden er toe vrien delijk uitgenoodigd. Ingang kosteloos. Zaal open van 8.30 uur tot 5.30 uur. De onderzeeër Majestic is het groot ste stoomschip der wereld. De «Levia than tot heden aanzien als het grootste schip meet 40.000 ton. De Majestic meet er 56.621 ton; zelfs de Berengaria met zijn 52.226 ton, is grooter dan de Leviathan 'Gebruikt Chicorei WYPKLIER-TAFFIN j 't is de beste. CONGRES DER KATHOLIEKE KRINGEN TE EUPEN Zondag vereenigde het Congres der Katholieke Kringen tal van voormannen uit Belgie en uit het veroverde gebied te Eupen, om er de belangen der bevolking en ook die der katholieke partij te be spreken. De heer Segers zat het Congres voor. In een groote redevoering lichtte hij nogmaals het standpunt van Belgie ten opzichte van de aanhechting van Eupen-Malmedy toe. Na M. David verdedigde Kan. Broeckx de zedelijke, de kultureele en de taalbe langen van de bevrijde kantons. M. Crockaert, minister van Koloniën betoonde dat Eupen-Malmedy van oudsher Belgisch was. Na de ontvangst ten stadhuize had het noenmaal plaats, waaraan een 600 ge- noodigden deelnamen. Verschillige be langrijke redevoeringen werden uitge sproken, waaronder de voornaamste deze waren van Minister Renkin en van Staats minister Segers. Minister Renkin zegde dat de kwestie der aansluiting Eupen-Malmedy defini tief opgelost is en dat zonde'- beroep. De ?cegeering zal evenwel ervoor zorgen dat de bevolking van Eupen-Malmedy gelijk berechtigd wordt met de andere deelen van het land. M. Segers deed een beroep op de vlaamsche jeugd. De Katholieken uit Eupen-Malmedy steunen op de katholieke partij van Belgie om de grieven die nog bestaan weg te nemen. DE KATHOLIEKE ARBEIDERSJEUGD Zou een bedevaart van 6.000 jonge ar beiders naar Lourdes in 1924, toen de Landsbond gesticht werd, mogelijk ge weest zijn? Eene bedevaart van 8 tremen, plus een ziekentrein met 150 zware zieken? De Ka jotter is het type van den moder nen kristelijken werkman: geen mensche lijk opzicht; betrouwen in zich zelf; waardigheidsbesef en standsfierheid; kra nigheid en durf. De vlaamsche Kajotter is daarenboven Breydelnatuur en wakkert in zich en rond zich de vlaamsche betrachtingen aan. De kaders zijn klaar; de massa moet nu bereikt worden. Van de katholieken uit de andere stan den zou de K.A.J. minstens sympathie, zedelijken steun moeten kunnen ver hopen. Ten slottede prachtige moderne struk- tuur der K.A.J. is slechts het lichaam. De ziel is de katholieke levensbeschouwing en de praktische beleving ervan, zooals de Kerk ze voorhoudt. Zonder dat is de K.A.J. niet begrijpbaar noch leefbaar. Dat vertegenwoordigend lichaam is thans reeds eene macht waarmee af te rekenen valt. De 75.000 leden zijn geor dend in 1900 afdeelingen, 60 Verbonden, Landelijke Verbonden (vlaamsche en waaische Kajotsters, vlaamsche en waal- sche Kajotters). Elk Landelijk Verbond heeft zijn eigen orgaan; de leaders krijgen daarenboven hun eigen leidersblad, de proosten hun eigen proostenblad. De brochuur-uitgaven der K.A.J., waar onder het meesterlijk handboek, zijn ge kend; ook voor andere standen zijn ze leerzaam. DE ANTI-VLAAMSCHE DAG TE HASSELT Wat Vlaanderen nog telde aan Liberalen en Franskiljons hebben gemeend Zondag te Hasselt met den Belgischen Dag een slag te slaan. Maar het is hun leelijk misvallen. De oproep, die gedaan geweest is om die betooging in gang te steken, was schijnheilig en valsch. Onder den dek mantel van trouw aan Befeie en diens Vorst wilden de grootste vijanden van Vlaanderen een tegenhanger van de mach tige bestooging van Diksmuide verkrij gen. En och arme! Vlaanderen heeft tijdig klaar gezien in dit ellendig liberale comediespel en hoop en al zijn een drie duizend betoogers te Hasselt geweest, 't Was een fiasco op geheel de lijn. De geweren en de bajonetten die te Diksmuide in 1930 op den rug der Vla mingen nederkwamsn werden hier ge bruikt om de betoogers te beschermen. De mislukte Journée Beige van Has selt zal nog een nasmaakje achterlaten bij de Regeering. De Regeering Renkin had nog geen moeilijkheden genoeg. Nu komt Minister Bovesse er eene nieuwe te scheppen, en nog geen .reine! Wanneer er spraak was de redevoerin gen die te Hasselt zouden gehouden wor den te laten uitzenden bij middel van de Radio door het Nationaal Instituut voor Radio, dan besliste het beheer van het N. I. R. dit niet te doen, gezien er in de vlaamsche bladen zulk een geweldig pro test kwam tegen den anti-vlaamsehen dag van Hasselt. Dank aan de macht hem verleend door de Radio-wet besliste de liberale Heer Minister Bovesse dat de uitzendingen toch zouden plaats hebben. Nu blijkt het dat Minister Van Caene- gem en de andere vlaamsche Ministers de beslissing van Minister Bovesse als be- leedigend aanzien en dat de gevolgen daarvan niet zullen uitblijven. Het is meer dan tijd dat de vlaamsche kwestie opgelost weze, want al die moei lijkheden, al die miseries, al dat gekuip en opstookerij is al een gevolg van de taaiziekte, waarvan het land lijdt en kwijnt. Alleen een volledige en radikale erkenning van eenieders rechten kan rust en vrede brengen lh 't land en 't voortbe staan van Belgie verzekeren. HET AVONTUUR VAN MAJOOR MAUER Wij hebben destijds het vlagincidentje waarbij den heer Mauer, gepensionneerd Majoor, op villegiatuur te Westende, de rol van nationale held meende te vervul len, in kleuren en geuren verteld. Onze lezers herinneren zich wel dat de majoor het leeuwenvaantje van een propaganda- auto bij den terugkeer uit Diksmuide ver scheurde en dat zijne achtbare dame eene treffelijke moeder van zes kinderen, die als verdedigster van vlaamsche vrijheid en eigendom optrad, op grove wijze be- leedigde. Wij voorzagen in het stukje dat wij hieraan wijdden, dat het den heer Mauer en zijne lieftallige en TE welbe spraakte dame, wel zou opbreken zich aan andermans eigendom en vooral aan an dermans eer te vergrijpen. Moeder Justitia heeft nu op het Vredegerecht van Nieuwpoort uitspraak gedaan over het geval en de achtbare mevrouw Mauer veroordeeld tot 70 frank boet of twee dagen gevangzetting, ter wijl aan de burgerlijke partij eene scha devergoeding van vijf frank werd toege wezen, zoodat het splinternieuwe leeuw tje dat volgend jaar op de auto naar 't Vlaamsche IJzerveld zal dansen, door majoor Mauer wordt betaald. Deze kleine les weze hem en zijne echt- genoote ook een aansporing tot. het be oefenen van drie deugden tegenover de Vlamingen: meer fatsoen, meer zelfbe- heersching, meer eerbied voor de vlaam sche volkssymbolen. Koopt geen Gntrcomer vooraleer gij den met verlaagden melkbak draaiende op eene spil die den tor -»■ ZIL j 1 r werken* Ontroomers MELOTTE, N. V. Remicourt EEN PROCESSIE ZONDER WEERGA De Osservatore Romanoverneemt uit Dublin belangwekkende bijzonderhe den aangaande de feesten bij gelegenheid van het aldaar in den zomer van 1932 te houden Eucharistisch Wcreldkongres. Zondag 26 Juni zal de Eucharistische Processie worden gehouden, waaraan meer dan een millioen leeken en 5000 priesters deelnemen. De processie zal ongeveer vijf uur noo- dig hebben om voorbij te trekken. De monstrans zal door den kardinaal legaat op een praalwagen worden gedra gen. De afstand van het Phoenixpark naar de O. Connell-brug, waar- de Zegen zal worden gegeven, bedraagt namelijk onge veer vijf kilometer en is dus te groot, dan dat men den monstrans den heelen weg zou kunnen dragen. De praalwagen wordt door studenten getrokken en begeleid door de meest voor aanstaande persoonlijkheden van geheel Ierland. In het midden van den praalwagen wordt een bidstoel geplaatst, waarop de kardinaal-legaat knielt, terwijl hij den monstrans met beide handen vasthoudt. Elf leden van het Amerikaansche epis copaat zullen aan de feestelijkheden deel nemen. De altaardoek, welke tijdens de feesten gebruikt wordt, wordt vervaardigd uit Bel- fasterlinnen, rijk bestikt door de arbeid sters daar en wel volgens een prachtig oud-Keltisch patroon. De stad Belfast heeft voor de feesten een speciale kommissie benoemd, welke het centraal comité voor het congres ge noemd geschenk heeft overhandidg. EBCOB0 VREDEBETRACHTENDE BLOEDVIJANDEN Het uur dat thans slaat is smoorlijk aan gewichtige gebeurtenissen die plaats zullen nemen op eene bladzijde van het geschiedenisboek dat binnen duizend jaar nog zal gelezen en besproken worden. Voor het oogenblik komen de twee machtigste rijken der wereld bijeen, niet om hunne krachten te meten, maar om de zucht tot overeenkomen uit te druk ken die in hunne boezems brandt. Deze twee zullen zich beïeveren, om de verrukkelijke vaststelling te mogen doen, dat hun haat, eindelijk, na stroomen bloeds, overwonnen werd, door een beter besef van hunnen menschelijken plicht, door een gezonder oordeel, door een hooger begrip van naastenliefde. Het bleef tot hiertoe maar eene poging, maar alle gelukkige uitslag vangt met dergelijk gebaar aan. Het is eer het geza menlijk ongeluk dat deze twee, tot hier toe, elkaar vijandig, bijeen bracht: het is de nood dien zij duchten, welke hun tot toenadering noopt. Zij beseffen dat zij elkaar helpend, zichzelven redden. Maar- het kan geene reden daarstellen om den vrede onwillig te zijn, dat hij stoffelijken zegen brengt, en brood schenkt aan de verzoenden. Hetgeen de oorlog niet vermocht: vrede te scheppen door de gruwelen welke «I

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1931 | | pagina 1