Namens de Meerderheid. Bijvoegsel aan «DE POPERINGENAAR 5-6-32. ^Nr 23. Er is Vrijdagavondenzaterdagavond weer gemeenteraadszitting geweest en het is er leutig toegegaanzoo schrijft Meester Butaye in Het Westland van 28 Mei laatst. 't Was er zóó leutig dat Meestere gevonden heeft te moeten een brief van hevig protest zenden aan den Heer Burgemeester en leden der meerderheid brief dien hij ook in Het Westland doet overdrukken. Bij 't lezen ervan zou men denken dat de zitting van Zaterdag een soort van krakeelpartij is geweest waaruit Meestere gelukkig doch met moeite, aan doods gevaar ontsnapte, en dat nog door de schuld van den Heer Burgemeester, veldwachter, enz... die het konden be letten. Eenige woordjes terechtwijzing aan Meester's schrijven zal U volkomen gerust stellen en de zaken een ander aangezicht geven. A. In het voorwoord. M. Haghedooren heeft niet gezegd dat zich onthouden eene lafheid is, maar wel dat zich gedurig onthoudenop alle punten aan het dagorde, zooals de natio nalisten doen, eene lafheid is. Meester boft ermeê in de gemeenteraad te zetelen als vertegenwoordiger van 814 kiezers. Hij moet hun belangen verdedi gen en de belangen van de gemeente ook dat is zijn plicht. Wat doet hij met zijn vier meê-gekozen. Hij verwaarloost zijn plicht te kwijtenhij keurt niet af wat hij slecht vindt, noch keurt niet goed wat hij goed vindt; hij onthoudt zich Hij wil of durft geen uitspraak doen uit vrees van een kiezer te misdoen. Demagogie Later zal hij voor het kiezerskorps kunnen zeggen, Ik was daar niet tegen ik heb mij onthouden. »-« Ik heb dat niet helpen stemmen ik heb mij onthouden. Ik weet niet of Pilatus de gewoonte had zich te onthouden, doch iedereen weet dat hij éénmaal ten aanzien van het jodenvolk zijn handen gewasschen heeft om te beduiden dat hij zich de zaak niet aantrok en geen plicht wilde hebben aan de dood van onzen Zaligmakerwij alleen weten dat hij, door die miskenning van zijn plicht, ten eeuwigen dage ge schandvlekt staat bij de gansche kristen- heid als de lafhertigste der lafhartigaards. Maar genoeg daaroverhet volk van Watou zal oordeelen over de onthoudin gen van Meester Cie. B. - Nu de brief zelve. De drie eerste paragrafen zijn protest. Het overige, ten minste viermaal zooveel, is hutsepot, deels met betrekking aan de raadsvergadering, deels geheel vreemd eraan. Beide deelen zijn gelijk de ketter- sche bijbelsVervalscht op vele plaatsen. Hetgeen waartegen Meester protesteert gebeurde niet op de wetkamer,maar op de bijgelegen zaal. Het was niet ter zitting doch NA de zittingzoodat de Heer Burgemeester niet meer tot de orde terug roepen moest. Ten andere alles geduurde nog geen minuutMeester was veel te haastig om uit de voeten te geraken. Als beleediging moet Meester hooren van G. Heyman dat hij hem, over jaren, uit de Gemeenestraat met eene verzon- kene lading tabak verloste dat Meester nu niet meer door hem zou geholpen worden. Ook nog (daar Meester zocht weg te geraken) dat hij niet moest weg- loopen gelijk ne lafaard. Meestere vond dat het aanbrandde en daalde gauw de trappen af. 't Was uit met schelden. Wat aangaat de dreigende gebaren van O. Vancayzeele, daar weten wij niets van. Waarin bestonden die C. Het overige van Meester's brief is een soort van verslag der zitting van den gemeenteraad op Zaterdag 21 Mei. 't Bestaat uit genummerde deelen. 1. Meester zucht omdat hij geen schepen werd gekozen. 2. Meester schrijft dat de meerder heid meer dan eens gezegd heeft, dat zij, nationalisten, in den raad absoluut niets te zeggen hebben en dat de meer derheid daarenboven niet verplicht is hen de waarheid te openbaren. De meer derheid, ziende dat de nationalisten zich in alles onthieldenheeft mogelijks ge zegd dat zij gelukkig waren voor te kunnen zonder hunne hulp.. Het is volko men valsch te zeggen dat de meerderheid zou verklaard hebben dat de minderheid de waarheid niet mocht kennen. Door wie en wanneer werd zulks gezegd 3. Weeral de gal komt boven en Meester zucht«Tweemaal kiezing voor een schepen en ieder maal een lid uit de meerderheid Maar hoe is het toch mo gelijk, Meester, dat gij ooit het gedacht hebt kunnen voeden van schepen te worden In gansch het land bestaat er wellicht geen geval van een schepen ge kozen in de minderheid, als er eene partie is die de volstrekte meerderheid bezit. 4. Ja, inderdaad wij kunnen uwe hulp missen, vermits gij toch niet wilt helpen. Maar wat zullen uwe kiezers zeggen over uw niets doen gedurende zes jaar Over al hetgeen sedert 6 jaar gedaan werd dragen wij de verantwoordelijkheid zonder schamen. Maar spreek duidelijk wie bedoelt gij door die onchristelijke menschen die ons inblazen...? De kiezels die ons 80.000 fr. zouden kosten. Waarom, Meester, niet alles ge zegd. Waarom niet bijvoegen dat aan de gemeente omtrent 40.000 fr. zal weder- keeren onder vorm van toelage van Staat en Provintie. Waarom niet zeggen dat de gemeente Steenvoorde, een deel van den onkost zal betalen. De kiezel zal mis schien aan de gemeente 20 a 30.000 fr. kosten, 't Is best voor Butaye dat de be volking dat niet weet, het cijfer zou niet hard genoeg meer in de ooren klinken. Het moet aanstonds zijn zegt Mees ter. Weer niet waar Het moet slechts zoo haast mogelijk zijn. Doch slechts wanneer alles goedgekeurd is, met toela ge en deel der gemeente Steen voorde, zoo goedkoop en voordeelig mogelijk. D. De meening van Meester. Er is geen toelage meer mogelijk als de kiezel voor de kiezing moet gelegd wor den. Waar haalt gij dat uit Besteenigen der Gemeenestraat is een luxe-uitgave! Alwie langs daar nog is voorbijgetrokken, belanghebbende die er langs wonen, wat zegt gij daarvan Meester en Consoorten kunnen zich geen zulke luxe permitteeren. (In Vlaande ren zuiver Vlaamsch.) 't Is luxe daar kiezel leggen R. Vancayzeele, zaliger memorie, was niet tegen het besteenigen der Gemeene straat, integendeel, 't Is gemakkelijk, hé Meester, een overledene ter hulpe roepen die u niet kan tegenspreken. Meester eindigt met eene voorspelling Met de aanstaande kamerverkiezing zal de Vlaamsche democratie heel wat bevorde ren er zal meer gedaan worden voor Vlaanderen dan zullen al de kiezels van Watou kunnen gelegd worden Schier voor niets zeker! Wie gelooft er aan Meesters voorzegging. De brief door Meester aan den Heer Burgemeester gezonden en het afschrift er van in Het Westland verschillen ook merkelijk (Meester is gewoon alles te verdraaien). 1. In de gazet staat: «Maken van nieuwe kiezels nog voor de gemeentekie- zing 2. In nummer twee heeft Meester in de gazet bijgelapten dat gij daarenbo ven nog niet verplicht zijt om de waarheid te veropenbaren Vooral dit laatste is een grove leugen, waarvan Meester niet afschrikt, en die hij uitgevonden heeft na 't schrijven van zijn brief aan den Heer Burgemeester. Die zin kon dienen om de meerderheid hate lijk te makenen lappe... hij staat in den brief in de gazet Als slot zendt Meester, in den geschre ven brief, ter aanvaarding spijtige groe ten en in den gedrukten brief spijtige gevoelens Wij zenden Meester onze beleefde groeten. WATOU ANTWOORD op MEESTER's BRIEF

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1932 | | pagina 5