DE VERLOREN ZOON
OFFICIEELE PAARDENKOERSEN
PUROL
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.'
29° JAAR. Nr 27.'
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL EN AANKONDIGINGSBLAD.
Hare Majesteit de Koningin te Poperinge
Zondag 17 Juli a. s., om 3 uur,
komt Hare Majesteit de Koningin
het Sanatorium Sint Idesbald op
het Kasteel de LOVIE inhuldigen.
TOEGANG VRIJ
DIEN NAMIDDAG CONCERTEN
CBBZEgEfiaBBeaBBBBBBSHBBKiRilffKSlBSSfll
IN OPEN LUCHT.
POPERINGE - Kermis - Dinsdag 5 Juli
om 2 1/2 uur namiddag
op den Hippodroom der "Groote Heerlijkheid,, Woestensteenweg
25.000 Frank Prijz,
Ujst der ingeschreven paarden
L'.lF' De Inrichters vragen ons dringend, het pubhek te verwittigen
dat de Koersen STIPT te 3 uur zullen beginnen.
Eenige aspekten
van het wereldgebeuren
HET KOMMUNISME
(RUSLAND)
OP DEN DREMPEL
VAN HET WFRKHUI5!
De Vervlaamsching van het
Gerecht
GROOTE MOTOKOERSEN
Over Schilderijen in des. Kerk van Viameriinge
n. - HET BEZOEK VAN MARIA
AAN HARE NICHT ELISABETH (Bin
nenraam 1,76 m. breed x 2,12 m. hoog).
LANGS DE SCHOOL
CHRISTELIJKE OUDERS
AAN CHRISTELIJKE SCHOLEN
De Herstelconferentie
te Lausanne
IBEaBBaaBUBBBBBflBKISBBBHBSBBSa
De Ontwapeningsconferentie
ND AG 3 JULI 1932.
"u e poperingenaar
Uitgever
t NSEN-VANNESTE
f POPERINGE
Telel
'oon N' 9.
Postch. N' 15.570.
,j2aonnementsprijs tot einde 't Jaar:
voor Belgie per post 9.45 fr.
te storten op onze postcheckrekening
met volledig adres;
voor Frankrijk 19.75 fr.
voor andere landen 22.25 fr.
te zenden per. Internationaal post-
mandaat met juiste adres.
FDFEBEKUR
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 fr.
1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr.
Berichten op 2" bl. per regel 1.75 fr.
Berichten op 3° bl. per regel 1.50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond ingezonden worden. - Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
Een man had twee zonen. De jongste
ging eiken Zondag uit, hij vond er geen
liefhebberij ln om eens de velden te be
zichtigen, lijk de oudste, die een boer was
ln 't herte; hij ging niet rond ln de
©tallen om de schoone vette beesten te
bekijken en te betasten, hij had ze al
lang genoeg gezien binst de week, dacht
hij, hij mocht met de peerden niet gaan,
dat was voor zijn ouderen broere, hij
moest het poesterwerk doen, seulen slee
pen, t stal mesten en helpen melken;
zulk werk vond hij op den duur eentonig,
«la horizont van 't koeistal was te eng
en te muf; 't was vroeg en laat, hoogdag
leegdag, 't was nooit gedaan op de hof
stee.
Hij hunkerde naar vrijheid en 's Zon
dags met zijn nieuwen tenue aan, trok
hij op naar de stad, van niemand ge
kend, door niemand gezien, eerst naar
den cinema, daarna naar het dansfeest
en den Maandagmorgen keerde hij weer
tn da kleine uurtjes, met strooien beenen,
den vaak ln zijn oogen en plekke ln zijn
porte-monnaie.
Hoe meer hij proefde aan den plezier-
beker, hoe meer dorst hij kreeg, op een
einde kon hij het niet meer uithouden
en hij maakte zijn pakje en vroeg zijn
erfdeel aan zijn pere.
Maar jongen tochsmeekte vader,
zljt gij hier niet wel bij ons? Wat hebt
ptj te kort? Waarom in uw ongeluk loo-
pen en uwen ouden vader hier ln 't ver-
trlet laten, "k zal 't niet lang overleven.
Mijn broer zal later trouwen en de
hofstee zal voor hem zijn en lk zal moe
ten zijn knecht zijn, dat nooit.Ver-
lokkelljker stemmen klonken aan zijn
©ore, fijner dan de gebroken stem van
fijn grijzen vader.
HIJ vertrok al de deure toekletsende,
met een gedacht nooit meer weer te
keeren naar den oudenzooals hij zijn
▼ader noemde.
HIJ ging naar stad en amuseerde zich
toet vrienden... en vriendinnen. En als
ge geld hebt, die moet gij niet zoeken,
■e komen van zelfs. Hij vergat algauw
■Ijn vaderhuis en 't verdriet dat hij zijn
papa aandeed; de vrouwenlach was aan
trekkelijker dan vader's tranen. Hij lo-
Eierde ln een schoon hotel lijk een rijke
enheere, werd gediend door gar?ons met
r witte schorte aan. Hij proefde van
lekkerste gerechten, dronk gezochte
Wijnen, rookte geparfumeerde Egyptische
dgaretten, blies den rook aldoor zijn
fceuze, sloeg op zijn bllle, haalde zijn
portefeuille uit en schaterde: 't En kan
Yxnt meer op. Vivat de libertelt!
Een lachende Sara vroeg hem met een
Urènestem een gouden bracelet. De blonde
Rachel kreeg een nieuw zijden blousje en
de gitzwarte krullebolle Rebecca meende
dat zij nog mooier zou uitzien met een
parelen halsband boven de vetplooien van
Laar nek.
Daar ging geld ln. Hij nam altijd maar
tan den hoop waar niefs bijkwam. De
gteenen vroegen geld. Er kwam Inflatie
én de munt zakte tot op 14 centiemen.
Hij verminderde zijn uitgaven, betrok
©en appartement ln een hotel van twee
rang, t was nog wel: electriciteit,
opend water, enz. Zijn redingote be-
al te blinken op de wrljfplaatsen, de
tooien waren niet meer versch gestre-
m ta zijn feroetoltpen, fijn mouwen
relden uit en hij had niet meer genoeg
jtan zich ln t nieuwe te steken.
Het geld rolde voort zonder steert.
HIJ ging eindelijk een kamertje huren
Pp de vierde stage, entwaar ln de voor-
ftad. HIJ deed ook al boodschappen om
een stuiver te geraken. Eindelijk was
geen zaad meer ln t bakje;
Nu gaat hij zich verhurrii bij een rij
ken boer. Er ls maar één plaats open:
deze van zwijnenhoeder, soorte bij soorte.
De crisis breekt uit, het loon vermindert
eerst, daarna de kost, en de boer die
anders op geen eten ziet, doet nu ook
bij zijn volk den buikriem spannen. De
Verloren zoon is onvoldoende gevoed voor
©en Jonkheid beneden de vijf en twintig;
de boer heeft hem al eens betrapt dat
pij een brokke sleuverde uit de zwijne-
fcuip met roggemeel en aardappelen. Dit
Bager voeder wordt hem nog ontzeid.
Iemand heeft hier medelijden met den
treemdeling; al dat men weet, 't ls dat
et een étrangerls, die van elders
oint en van hier niet ls, een die vroeger
ttoest warm gezeten hebben, ge zaagt
iat aan zijn pluimen. Hier geen vrienden
aeer noch vriendinnen, 't geld ls op en
i liefde ls uit. Hij heeft al lang zijn
atsten koeketand uitgetrokken, hij die
■tjn wittebrood vorenat. Hij kon 's nachts
plet meer slapen, zijn buik grolde van
Sen danigen honger, hij peinsde op zijn
schoon leven van vroeger en nu lag hij
daar zonder middelen van bestaan. Hij
betreurde zijn losbandig leven, maar
ft was nog geen volmaakt berouw.
UaMBBHaSBi»lBE!2EKaaa3gaBBS!IS!K33SBSaaa;£31UB3S&3HBB£9SB&
Hier arachiedekoeken ln plaats van
korentebrood. Hier geen Sara of Ra
chel, alleen die oude maarte, krom van
seulen dragen, ge zoudt ze niet pakken
met geen tange. Ik heb goesting op een
schelletje malsch kalfvleesch met blcem-
kooltjes, entwat dat ge zoudt door een
strootje zuigen, en,dat f< t^v'z zoo w«fi
konden gereed döeu onze keukenmeiden,
't ls lang dat lk dat niet meer geëten
heb.
Naar huis gaan, dat durf lk niet, onder
vader's oogen komen? En mijn broere,
wie weet ls hij al niet getrouwd, er zat
wel geen trouwen ln maar hij deed het
misschien om een boerinne te hebben.
En wat zullen de menschen zeggen? Al
len zullen buitenkomen en mij uitlachen
en roepen: «Bekijkt dien kalen heere.
Nog liever krebbebijten dan zoo een
schande te onderstaan. Had lk een koord,
Tc zou mij ophangen maar 'k ben zoo
rijke niet. Ik heb mijn fortuin verkwist
en mijn geluk weggegooid. De vloek van
vader weegt op mij. Ach God, lk had
het zoo schoon thuis
Godhet was al lang dat hij dat
schoon woord over zijn lippen niet meer
had, hij begon een brokke van zijn
Onze Vader te lezen en geraakte niet
t'ende.
Het gedacht van vader en 't ouderlijk
hof liet hem niet meer los. Zou die deur
die hij thuis toegesmeten had, voor hem
nog opengaan? Hij weende en ontlastte
zijn gemoed. Zijn hert verteederde en al
snikken nam hij het voornemen: «Ik
zal opstaan, malgré, en naar vader gaan,
ik wil den knieval doen: «Vader, ik heb
leelijk misdaan tegen den hemel en te
gen u, ik verdien niet nog uw zoon ge
noemd te worden, straf mij en behandel
mij als een uwer knechten. De minste
uwer stalknechten wordt bij u zoo wel
gedaan en ls kind van den huize, vader,
ik zal zoo mijn beste doen, gij zult nooit
meer van mij te klagen hebben, laat mij
in den stal slapen, vader, en eten ln
den achterkeuken bij t werkvolk, vader,
als t u belieft«Ik heb geen geld
meer genoeg over voor mijn trein, maar
wacht, 'k zal te voete gaan, mijn kost
bedelen langs de baan. en ln de schuren
vernachten
Hij zag ln zijn verbeelding de schoone
ouderlijke doerünge.
Hij ging over bergen en door dalen,
het helmwee gaf hem moed, hij bereidde
binnensmonds zijn formuul, de woorden
die hij aan vader zeggen zou; zijn liedje
leende hij van bulten, de tranen zouden
wel komen en van zelfs zou hij den toon
vinden.
Dagelijks had sedertdien de oude man
den heuvel bestegen en den horizont ge
peild: «Wanneer komt hij weer, mijn
zeune: zal ik ten grave dalen zonder
hem terug te zien?...
Wie komt daar op den weg waar hij
eens heenging? Hij strompelt, t ls een
vagabond, ellendig gekleed. Mijn zoon
ls ft niet, die was frisch, Jong en preusch.
Wie is die schooier ln lompen, geen schoe
nen aan zijn voeten, schier geen kleeren
om zijn lijf? Neen, mijn zoon was flink
en djent
Hij komt van verre weer.
Niémand heeft hem tot hiertoe langs
de baan herkend, de wledsters zeiden
hem geen goen dag». Een vaderhert
alleen kan zulk een Jongen verkennen.
HIJ vliegt aan zijn hals en plepert hem.
Geen woord van berisping of verwijt.
De Jongen kon bijna niet spreken om
pardon te vragen, hij smeekt om te mo
gen knecht worden thuis. Vader laat hem
niet uitspreken, laat zijn hand niet los
Haalt spoedig het beste kleed, geeft
hem schoenen voor aan zijn voeten, lk
moet hemzien gelijk hij was van te
voren. Doet het vet kalf dood, hij eet
dat gaarne, t en kan niet te rap gaan,
't ls kermis, gasten, mijn zoon was dood
en hij herleeft, hij was verloren en hij
is weergevonden
Alles ls vergeten. De vreugdetranen
leken. Had die verlorene, door duizend
gevaren en ten prijze van onzeglijk lij
den een reis doorgemaakt om vader's erf
te redden, hij ging niet beter gekomen
zijn. Hij mocht weer vaderzeggen.
Hij zou nooit meer vergeten dat hij eens
een verloren brood was, maar vader zou
't hem nooit deuresteken.
Goede Jezus, trek alle zondaars tot
uw H. Hert. Gij hebt zelf eerst de ge
lijkenis van den verloren zoon gepre
dikt, zulke woorden kunnen maar uit
een goddelijk herte vloeien. Wees Koning,
niet alleen van de geloovigen die U nooit
verlieten, maar ook over de verloren zo
nen die van U weggingen, geef dat die
arme verdwaalden spoedig tot het Vader
lijk Huis terugkeeren om niet van hon
ger en ellende te vergaan A. B.
PRIJS ASTRE RADIEUX
31 ingeschreven Paaxden
Daisy, Eole, Gaby Belwin, l'Etoile, Kré-
mène, Frère Léon, Jeunette, Kiss Char
lotte II, Equateur, Eole XI, Miss Illinois,
Eille de l'Oise, Gilliath, Echo C. H, Kobe,
Esquennois, Katrien, Gianeuse v, Gre-
lon, Gaulois, Iradelle, X. Désirée, Calumet
Charm, Calumet Abbie, Hippophoe, Ka
meroen, Roxana, Helder, Jacques, Fleur
d'Epine.
PRIJS GORA TODD
11 Ingeschreven Paarden
East Chance, Kissy Bell, Kina, Lion
tf'Or, John Miss, Kate, Laddy Ketty, Is
rael, Kcenigsberg, John Mondale, Jutur-
ne.
PRIJS FILLE DE L'OISE
34 ingeschreven Paarden
Dora du Perron Jonquille, Kirïbelli, HI-
Jarius, Kamargo, Gazelle, Gamin d'Auwe-
ghem, Géo, Habile, Hors d'ceuvre, Dia-
blotin, Garnement, Trangipane, Hardie,
Corail, Bandit II, Peter Boy, Rose Eel-
len, Jovial, Dolly Ship, Gora Todd, Ja-
seuse, Balsamine, Jarretelle, Caprice II,
Glaneuse, Duchesse d'Artois, Gessier II,
Cambral, Bonne Aubalne, Kartatoa, Grand
Due V, Gert S., Jane Ortolan.
PRIJS DORA DU PERRON
16 ingeschreven Paarden
Fox Trutt, Heldenkroon, Fleurie, Ingara,
Faucheuse, Jumper, Hardie, Krabor,
Icone, Glov n Helder, Isolée, I. Camélie,
Dempsey Swing, Jean Raid, Happy Star.
PRIJS EPHCRIE
19 Ingeschreven Paarden
Iota, Sue Hanover, Jumper, Eclair II,
Bar-Tout, Senator Baker, Kraber, Lucien,
Ivon the Great, Guldenkroon, Jumondal,
Erie Frisco, H. C. Azoff, I. Camélie, Im-
pario, Condé sur Sarthe, Lehig Volo,
Happy Star, Velours.
Het is nu zoowat 15 jaar geleden dat
het sterk gegrondveste tsarenrijk be
zweek onder den druk der revolutio
naire arbeidersbeweging en vervangen
werd door een socialistische regeering
Kerensky. Doch, zooals het altijd ge
beurt kon de gematigdheid, ook bij deze
beweging, eenvoudig een halte beteeke-
nen, en werd dan ook de koers naar
links doorgedreven. De kommunistische
Sovjet-Unie verving weldra het absolute
tsarisme. Les extrêmes se touch ent
De uitersten grenzen aan elkaar
Hier zouden we vooreerst een kleine
parenthesis willen opener, met enkele
woorden te wijden aan het theoretisch
kommunisme.
De bijbel van het kommunisme werd
in de vorige eeuw geschreven door den
Duitscher Karl Marx, die we dan ook
gerust de voedstervader van de bewe
ging kunnen heeten.
Het kommunisme ontkent alle boven
natuurlijke levenswaarden. Het men-
schelijk leven ls gegrondvest op ekono-
mische feiten en verschijnselen. Om nu
de harmonie tusschen produktie en ver
bruik mogelijk te maken, en aldus het
maximum geluk aan het Individu te
verschaffen ls maar één stelsel mo
gelijk, namelijk dit: het gemeenschap
pelijk bezit van alle ekonomische waar
den, om ieder, volgens zijn behoefte, te
kunnen bedienen; met andere woorden,
leder werkt voor de gemeenschap en de
gemeenschap zorgt voor leder.
De gevolgen van dergelijk stelsel zijn
voor ons eenvoudig verbijsterend. In de
eerste plaats beoogt het kommunisme
NOODZAKELIJK de vernietiging van de
kleine, private gemeenschappen, die fa
milies noemen. Aldus wordt de geheele
opvoeding, de grondvesting van den
mensch onderste boven gegooid: afschaf
fing van het sacramenteel en burger
lijk huwelijk, dat vervangen wordt door
de vrije liefde of beter, gezien de
mensch opgevoed wordt als een ekono
mische cel van de maatschappelijke
struktuur, wordt hierop zijn liefde ge
oriënteerd, en geeft men hem dan alle
kans zich vrij en ongebonden sexuieel
uit te leven.
Het kind, wettig of onwettig, wordt
aan de gemeenschap toevertrouwd om
een nieuwe anonieme gemeenschappelijke
cel te worden.
De vrouw verliest haar vrouwelijke
hoedanigheden. ZIJ staat neven de man,
geeft of weigert zich waar en wanneer
het haar belieft.
Kortom, in de kommunistische Sovjet-
Unie ls maar één enkel dogma: de eko-
nomie. Alles wordt hieraan ondergeschikt.
Als wij, Westerlingen, dit alles even
nagaan, en het toetsen aan onze ka
tholieke levensbeschouwing en leefwijze,
dan stellen we dadelijk de vraag: hoe
is het toch mogelijk, dat menschen der
gelijk regiem aanvaarden, opbouwen,
rechthouden en propageeren.
Hierop zouden we moeten antwoorden
dat er ln de eerste plaats dient reke
ning gehouden met de Slavische natuur
van de Russen. De Slavische natuur heeft
een wonderlijk aanpassingsvermogen, on
dergaat en aanvaardt de meest tegen
strijdige levensomstandigheden.
Wie even te Parijs 's avonds de nacht-
lokalen bezoekt, ls teenemaal niet ver
wonderd te vernemen dat er onder de
jas van een taxivoerder een gewezen
Russische prins steekt. En op zijn beurt
hindert het de prins niet van taxivoer
der te spelen.
De Slavische ziel Is zoo heel verschil
lend van de Westersche_. En lyujaneer tot
.905a verbazing; de 'Russëri zoolang Eet
tsarisme duldden, moet het ons niet ver
wonderen dat ze het kommunisme lieten
experimenteeren.
Doch er ls meer. Men kan een regiem
dulden, men kan ook ln een regiem ge-
looven. En wanneer een volk geloof heeft
ln een stelsel, wanneer het geestdriftig
wordt voor dat stelsel, dan ls er veel,
zeer veel kans dat het regiem zich hand
haaft, wat dan ook in Rusland gebeurt.
Het kommunisme slaagt er geleidelijk
in kommunisten te vormen, geloovende,
geestdriftige kommunisten, bereid tot
offers. Het ls inderdaad beschamend
voor ons dat we, inzake geloof aan de
toekomst, geestdrift voor het dagelijksch
werk, enthousiasme voor het katholieke
leven een les kunnen nemen aan de
Russen. We geven den indruk van moe-
geleefd te zijn. Op ons zou ook de titel
van Spenglers werk: Der untergang des
abendlandes De ondergang van het
Westenmogen toegepast worden.
Waar de Russen enthousiast opschieten
met een machine, met kracht en massa,
blijven wij troosteloos-moe met geeste
lijke, hoogere levenswaarden.
Zullen wij energielooze menschen
genoeg weerstand kunnen bieden aan
een mogelijke kommunistische vloedgolf.
Want, VERGETEN WE HET VOORAL
NIET, HET KOMMUNISME BEOOGT
DE WERELD.
Ware het kommunisme een essentieel
Russisch verschijnsel, dan ware het
kwaad nog maar gedeeltelijk. Doch het
kommunisme ls een wereldbeschouwing.
En terwijl het zich ln het binnenland
verstevigt, bewerkt het ook rusteloos de
buitenlanden.
IJe propaganda-organlsatie ls een won
der van preciesheid en doeltreffendheid.
IJaeren tucht, voor-niets-acliteruitdein-
zende wilskracht, geld, geheime agenten,
te baat-nemen van iedere eventueele ge
legenheid, dit alles streng gekontroleerd
door Moskou, maken er een wonderlijk
raderwerk van.
De aangewende methodes: stakingen,
aanslagen, terreur zoowel als parlemen
tarisme bieden voorlooplg een maximum
degelijkheid.
Het resultaat Is lang niet te ver
smaden 55 volksvertegenwoordigers in
Duitschland, een 20-tal ln Frankrijk,
zichtbare verschuiving naar links van de
Spaansche Republiek, vasten voet ln
China en vooral ln Mandchourije, kon-
nekties ln Indië zijn heel zeker een be
nijdenswaardig bilan.
Is er trouwens wel een vruchtbaarder
propagandist dan de huidige ekonomi
sche ontreddering? En als we zien en
gevoelen dat veel Staatsinrichtingen
mank loopen, en alles behalve recht
vaardig en organisch ingericht zijn en
fonctioneeren, dan ls het ook niet te
verwonderen dat het kommunisme zoo
weinig tegenstand of reaktie ondervindt!
Frederic Lefevre vroeg onlangs aan zijn
landgenoot, de Fransche ekonomist Lu
cien Romier, wat hij dacht over het
kommunisme als toekomst-maatschappij.
En deze gaf volgend verdragend ant
woord:
Zoolang het kommunisme de uitdruk
king blijft van een diepe massa-bewe
ging der Slavische ziel, kan het ten laat
ste wel een min of meer duurzame be
schaving tot stand brengen in Rusland.
Doch het kan zich enkel uitbreiden over
de wereld als een gisting van troebelen
en wanordelijkheden. Indien echter de
Westersche gedachte met de kommunis
tische Idee een nieuwe opbouw onder-
GEZÏNSOPV OGDÏNG
Het groot verlof bia'k aan!...
Haf, een jongen van veertien Jaar zou
de school verlaten, voor goed weliswaar
niet, daar hij in Zondag- en avondlessen
zich steeds verder zal ontwikkelen, want
Raf ls vooruitziende en heeft van Jongs-
af leeren zorgen voor morgen!... Thuis
was hij steeds behulpzaam en moest ge
regeld een handje toesteken want moeder
Katherien ging bij de boeren uitwerken,
wegens de jarenlange ziekte van Fiel,
haren lammen man. Van werken en spa
ren wist Raf mee te spreken; door ont
beringen en ellende was hij opgewassen
tot een manmoedigen, wilskrachtigen jon
gen, die offertjes van .odmoedigheid,
nederigheid, hulp- e. •i'jastl.etaon had
weten te brengen zcj bïhtien- als bui
tenshuis.
Op school was hij de hoop zijner on
derwijzers, dewelke hij in: ner met eerbied
en onderdanigheid bejegende.
Raf, Jongen sprak hem de mees
ter op den vooravond der prljsdeeling,
wat gaat gij nu aan-angen?
Ik word timmerman, meester
wedervoer de knaap. -■ Baas Tieldonck,
langs de vaart, wordt mijn toekomstige
baas; mijn vader en moeder zwoegden,
zorgden en slaafden sinds Jaren voor
mij, nu wou lk voor hen werken!
Goed gesproken, Raf!antwoord
de hem de meester, die de Jongen goed
keurend op de schouders toetikte. Wat
zult ge dan ln uw vrije uren doen,
Raf je?...
Wel, meester, alle avonden der
week zijn reeds bezet: 's Maandags ls er
vergadering voor den jeugdbond, waar
van ik reeds lid was gedurende 't laatste
schooljaar. De drie volgende avonden volg
lk de avondlessen ln akademisch teeke
nen; den Donderdag ben lk reeds bespro
ken voor den studiekring, en 's Vrijdags
begeef ik me naar de turnafdeehng om
er mijn lichamelijke opvoeding te volma
ken. 's Zaterdags houd lk mijn tuintje
net en kweek er de meest nuttige groen-
sels en variante bloemen, die moeders
keuken moeten voorzien en ons huls ver
sleren.
En 's Zondags dan, Raf? weder
voer de meester.
Die dag ls niet voor mij, meester
zei de knaap, hij behoort aan God en
'k wijd Hem heelemaal toe!...
Neemt ge dan geen ontspanning,
Raf?
Niets ls me zoo aangenaam, mees
ter, dan te vertoeven in den hulskring
bij vader en moeder, in mijn hofje met
een boekje ln een hoekje, midden de
weelde en de schoonheid der natuur. Ki
nema's en zotte danspartijen begeer ik
niet, want onze gazet staat vol klnema,
sport en dans; de wereld is Immers een
samenhang van kinema-tafereelen, veel
werkelijker dan die welke in die pestho-
len worden afgerold. Onze gazet staat
vol moord, roof, brand, diefte, aftrug-
gelarij, drama's alhier en aldaar, onge
luk, oorlog, conferentie voor dit en voor
dat!...
Werkelijk, Rafen hoeveel Jon
gens en meisjes verpanden gezondheid,
eer en deugd, offeren en breken toekomst
en levensernst voor zoo ijdele vermaken.
En dat laten de ouders maar toe!...
Hebt ge Zondaggeld, Raf?...
Zondag- en weekgeld ls bij ons
eender en altijd hetzelfde, meester. Daar
ls geen spraak van bij onze moeder, die
echter elke week Iets op ons spaarboekje
plaatst om ons Iets nuttigs te koopen of
het noodigete vernieuwen.»
En de meester diep bewogen staarde
den Jongen aan en sprak:
Raf, doe zooals ge zegt en de toe
komst hoort u toe!...
En dé edeia jóngensfiguur straalde
Vurig en glimmend als de opdagende
zon aan 't Oosten! Zijn vriendelijke
hand streelde die zijns meesters, toen
zijn kinderstem klonk kordaat en over
tuigend
Meester, dat beloof ik UI
Zoo groeide Raf op, vroom, vrank en
vrij van menschelljk opzicht, zonder
praalvertoon of veinzerij, zijn ouders ten
trots en zijn omgeving ten goede.
Ouders! geeft ons veel zulke Raf's. Ge
zult 't U niet berouwen.
Kinders doet en wordt zooals Raf!...
Gij zijt de hoop der toekomst!
IBBBBBBBBBBHBBBBIBBZiBeSBBBBaB
Verleden week heeft de Karnerafdeeling
het onderzoek voortgezet van het wets
ontwerp tot vervlaamsching van het ge
recht. Na enkele .wijzigingen werd het
ontwerp van den Heer Marck, verslagge
ver, aangenomen.
Doch, er is nog geene definitieve be
slissing genomen voor wat betreft de taal
der pleidooien. Er zouden twee stellingen
zijn: Volgens de eerste zouden de altlv.ns
ingeschreven advokaten de vrijheid der
taalkeuze behouden, volgens de tweede
zouden alleen de advokaten deze vrijheid
behouden die Ingeschreven zijn sedert
tien jaar.
Door den Heer Marck werd medegedeeld
dat hij een nieuw artikel bij zijn ontwerp
voegen zal waarbij de vrederechters der
kantons bestaande uit Vlaamsche en
Waalsche gemeenten de kennis der beide
landstalen zal geëischt worden.
Verder werd nog beslist dat een Waal,
die als eischer of gedaagde voor een
Vlaamsche rechtbank moet verschijnen,
evenals zijn verdediger, gebruik zullen
mogen maken van de Fransche taal. Het
zelfde zal geschieden voor de Vlamingen
voor de rechtbanken ln Wallonië.
»E3SBBSBB9StIEaaiZ3BBES3BBBE!2UBB
AUTO-MOTO CLUB - POPERINGE
op zondag 10 JULI 1932
om 2 uur namiddag
op den hippodroom der Groote
HeerlijkheidWoestensteenweg
De deelneming van befaamde moto-
cyclisten en sidecaristen is verzekerd.
IBBSS3BBBi3SBIBBBBISSSK3BBBBB2BBB'
Gebruikt Chicore! WYPELIER-TAFFIN
't is de beste.
neemt, dan kan dit een wereldsysteem
worden.
Van den individualist Romier stemt
deze uitspraak zeker tot nadenken.
Wie kan de verzekering geven dat
Westersche geesten de kommunistische
idee niet zullen overnemen?
Veranderen we echter het geweer van
schouder. Verlaten we theoretische be
spiegelingen en problematische toekomst
mogelijkheden om tot de praktijk terug
te keeren.
We hebben vroeger gezegd dat de eko-
nomie het geheele kommunisme schraagt.
Welnu hoe ls Rusland ekonomiscli inge
richt. Dit zal ons tevens een gelegenheid
zijn om aandachtig het vijf-jarig plan
onder de mikroscoop te nemen.
Het zal het onderwerp zijn voor een
volgende bijdrage. HERWIG.
DE DRIE KONINGEN
Sinds Kerstdag -1931 is de kerk van
Vlamertinge verrijkt met vijf nieuwe
schilderijen, waarvan er vier betrekking
hebben op de Geboorte van 't Kindeken
Jezus en de vijfde De Hemelvaart van
Maria verbeeldt.
Volgens verkregen inlichtingen komen
deze schilderijen voort uit de kapel van
een kasteel uit het Brabantsche en wer
den tijdens den oorlog 1914-1918 in een
bewaarplaats te Brussel overgebracht.
Door tusschenkomst van den Heer
Georges Veys, sekretaris der Kerkfabriek
van Vlamertinge, werden deze schilde
rijen aan een tusschenpersoon gekocht
voor rekening der genoemde Kerkfabriek.
Deze herstelde schilderdoeken, ln nieu
we lijsten vastgemaakt, zijn hier per
auto op 22 December 1931 aangebracht
en werden reeds daags vóór Kerstdag ln
de kerk gehangen.
Aan de vier hoeken van elke schilderij
is er een plankje van omtrent 20 cm.
vierkant ingewerkt, waarop de grondkleur
van elke schilderij voortloopt.
De schilderij verbeeldende: «Het Be
zoek van Maria aan hare Nicht Elisa
bethis geteekend: S. COUNET, lnve-
nlt 1736.
Hier volgt een korte beschrijving van
elk dezer nieuwgeplaatste schilderijen:
I. - DE BOODSCHAP DES ENGELS
(Binnenraam 1,76 m. breed x 2,07 m.
hoog).
Op 't voorplan ls Maria afgebeeld, de
handen houdende op de borst en knie
lende op den tegelvloer vóór een bid
bank bedekt met blauwen doek en waar
op een beschreven blad papier ligt.
Een helle klaarte tusschen de wolken
weerkaatst zich op O. L. Vrouw, zoo
danig dat haar kleed wit en haar ho«fd-
doek wit-geel schijnt. Een blauw over
kleed afhangende tot op den grond be
dekt Haar rug.
Hooger rechts: E)en gevleugelde engel,
(aartsengel Gabriël)met naakte beenen en
armen en de borst t-efi cjeele btoöi, brengen
de dé gélukkige boodschap. Deze zwevende
engel draagt een blauw kleed en een roode
band slingert om zijn lichaam. De rechter
arm en wijsvinger steekt hij omhoog en ln
de linkerhand houdt hij een witte lelie.
In den linkerbovenhoek, tusschen de
woiken, ontwaart men een vijftal ge
vleugelde engelenkopjes.
Hier wordt afgebeeld het bezoek van
Maria aan hare nicht Elisabeth. Men
ziet Elisabeth die O. L. Vrouw te gemoet
treedt, op het terras vóór de ingangsdeur
van haar huis.
Op het terras rechts ls O. L. Vrouw.
Zij draagt een roze kleed, blauwen bo-
venmantel en wit-gelen hoofddoek. Zij
steunt met haar rechterhand op een effen
gaanstok en heeft sandalen aan de voe
ten.
Boven op den steenen trap, die toegang
geeft tot haar woning links, staat Elisa
beth in 't blauw gekleed met gelen slin
gerband rond het lichaam, witten doek
op het hoofd en sandalen aan de voeten.
Zij houdt de handen samen vóór de borst.
Haar gelaatskleur is donker bruin.
Achter haar ziet men van Zachari as
slechts het hoofd, een bruin wezen met
vollen grijzen baard, en de opgeheven
handen.
Weerskanten van den trap is er een
muurtje als leuning, waarop een paar
mooie bloempotten staan.
Op den achtergrond: een zicht op den
hof met eenige hoogstammige boomen
met dicht gebladerte.
Op den voorkant van het muurtje links
op de schilderij staat de naam van den
schilder: S. COUNET, invenit 1736.
m. - DE DRIE KONINGEN (Binnen
raam 2,10 m. x 2,10 m.)
Deze schilderij verbeeldt de aanbidding
van 't kindeken Jezus door de Drie Ko
ningen, vóór den ingang van het huize
ken der H. Familie dat op den linker
kant staat.
Op het voorplan links zit het bijna
naakt Kindje Jezus op een witten doek,
een lichtkrans om het hoofd, een glim
lach op de lippen, met heldere oogjes die
stralen van vreugde. Zijn rechterarmpje
rust op den witten deken, terwijl Zijn
linkerhandje opgeheven is ten teeken van
wedergroet aan de Koningen.
Achter het Kindje en wat meer naar
links knielt O. L. Vrouw. Zij houdt met
haar linkerhand den wollen doek op
waartegen het Kindje leunt. Haar rech
terarm is omlaag gestrekt. Zij draagt een
roze kleed en een blauwe mantel bedekt
Haar hoofd en rug.
Op den achtergrond, vóór den Ingang
der woonst, staat Sint Jozef, de handen
opgeheven en lichtjes samengevouwen,
ziende naar 't Jezuskindje. Hij draagt een
bruinen mantel.
Midden en rechts op 't voorplan knielen
de Drie Koningen. Dicht bij het Kindje
ligt een der. koningen bijna plat ter aarde
neder. Zijn lijfrok is blauw en zijn mantel
ls bont gekleurd. Hij draagt op 't hoofd
een kroon met tulband omwonden en
biedt zijn offer aan: een mooi kistje ge
vuld met goudstukken.
Rechts van deze knielt een oude koning,
bijna kaalhoofdig, met witten baard en
knevel. Zijn oogen staren op 't Kindeken
Jezus. Zijn damasten kleed ls afgezet met
schitterende edelgesteenten. In zijn han
den houdt hij zijn offerande: een schrijn
met atyirtiékorrels.
Achter die twee koningen en meer naar
voren op de schilderij knielt de zwaite
koning. Op 't hoofd heeft hij een wit
zijden muts en in het linkeroor een ring
met kegelvormige parel. Hij draagt een
roze-rood kleed, met daarboven een
blauw-groenen mantel. Hij knielt op de
rechterknie. Het linkerbeen ls lichtjes
gebogen. De rechterhand houdt hij om
hoog en ln de linkerhand houdt hij de
ketens van een wierookvat, dat links vóór
hem op den grond staat.
Op 't achterplan, in 't midden, staan
twee soldaten, belden met helm en borst-
kuras. De achterste ls ten grooten deele
verdoken door een vlag. Daarnevens
rechts staat een hoveling met blauw
kleed en op 't hoofd een tulband met hoo-
ge pluim.
In den rechterbovenhoek ls de wonder
bare ster, die haar lichtstralen laat vallen
op 't Kindje Jezus.
IV. - BEZOEK AAN 'T KINDEKEN
JEZUS (Binnenraam 1,68 m. breed x 2.17
m. hoog).
In 't middenplan staat O. L. Vrouw,
dragende een roze kleed en een blauwen
afhangenden doek op het hoofd. Haar
hinden houdt Zij lichtjes samengevouwen
vóór de borst.
Vóór O. L. Vrouw ligt het Kindeken
Jezus op een witten doek in een krib.
Het kindeken ls tot aan de borst in een
witten doek gewonden.
Aan 't hoofdeinde van 't Kindje Jezus,
links op de schilderij, staat Sint Jozef
afgebeeld, barvoets, dr-agende een blauw
kleed bedekt Biet bruinen mantel. Zijn
de boodschap des engels
opgeheven handen leunen op een gaan-
stok.
Tusschen Sint Jozef en O. L. Vrouw
ziet men den kop van een os en daarach
ter een ruif met hooi.
Op den. rechterkant der schilderij, aan
't voeteinde van 't Kindeken Jezus, knielt
een kaalhoofdig man. in 't rood gekleed,
en aan zijn rechterzijde staat een vrouw
met groenachtig kleed spannend ln de
lenden. De vrouw houdt de linkerarm
omlaag uitgestrekt en met de rechterhand
houdt zij een korf vast welke op haar
hoofd staat. In dezen korf is er gevogelte.
Tusschen den ouderling en O. L. Vrouw
ziet men het hoofd van een knaap.
Op het bovenste gedeelte dezer schilde
rij, te midden van een stralend licht is
een gevleugeld engelken afgebeeld. In de
opengesprelde handen houdt het een
wimpel met het opschrift: Gloria in ex-
celsis Deo
V. - DE HEMELVAART VAN MARIA
(Binnenraam 1,76 m. breed X 2,07 m.
hoog).
Deze schilderij, op grijs-blauwen grond,
verbeeldt O. L. Vrouw door engelen he
melwaarts opgeleid.
O. L. Vrouw draagt een wit kleed en
een blauwe schouderdoek slingert om
Haar heen. Eten wit-gele sluier bedekt
Haar hoofd. Zij strekt de armen zij
waarts uit en Haar oogen zijn hemel
waarts gericht.
Maria ls ondersteund door vijf gevleu
gelde engelen: drie kleine engelen aan de
voeten en twee grootere engelen aan elke
zijde één, die Haar armen ondersteunen.
Onder de vlerk van den engel aan
Haar rechterzijde bevindt zich een engel
met een open zangboek ln de handen.
Een helle opengesprelde lichtbundel
straalt van boven neer op het hoofd van
O. L. Vrouw. Langs den linkerkant van
deze lichtstralen zijn twee en langs den
rechterkant drie engelenkopjes afgebeeld.
REMY DUFLOU.
IBHaBBBBBBBBBBBBBBBBEBBBBBBBI
gaan de kinderen het leven ln.
Langs de Christelijke School
naar een Christelijk leven.
schenkt uw vertrouwen ALLEEN
II9BBBBSBBBBBBEBBB9BBSBEEÈ2SBB
Geheel de week hebben de afgevaardig
den der verscheidene deelnemende lan
den onderhandeld. Tot nu toe is er nog
geen overeenkomst kunnen gesloten wor
den. Elk land blijft bij zijne eigene op
vattingen en er ls nog maar bijster voor
uitgang te bespeuren geweest tot het
sluiten van een akkoord.
Duitschland eischt een volledig afschaf
fen van oorlogsschulden, Engeland en
Italië zouden hiermede wel akkoord gaan,
doch Frankrijk wil zijn recht op herstel,
of ten minste de herkenning van de oor
log- en herstelschulden door Duitschland
handhaven.
Duitschland vraagt zelfs de herziening
van het Verdrag van Versailles en eischt
op gelijken voet der andere mogendheden
zijne bewapening te mogen inrichten.
In den loop dezer laatste dagen werd
een voorstel Ingediend door onze Belgi
sche afgevaardigden, doch het kon de bij
treding van de andere landen niét bekö-
mc-n.
Nóg door anderen werden ook plannen
ingediend maar allen hebben tot nu toe
hetzelfde lot ondergaan.
Op zeker oogenblik dreigde de conferen
tie mislukt doch Mac Donald, de Engel-
sche Eerste Minister, trad bemidde
lend op en de besprekingen werden op
nieuw aangevat.
Het voorstel dat tot nu toe het meest
kans heeft aangenomen te worden bevat
volgende regeling:
1. Herstelbetalingen zouden geschorst
zijn voor een termijn van enkele jaren.
Na het verstrijken van dien termijn en
ln geval er een eindbetaling wordt be
paald, zal deze van geringen omvang zijn.
2. Deze betalingen zouden geen be
talingen zijn van Duitschland tot Frank
rijk, doch stortingen bij de Internationale
Bank voor herstel.
Engeland zou bereid zijn, in geval
Frankrijk dit voorstel niet zou willen aan
vaarden, en ten einde ln zekere mate
drukking op Frankrijk uit te oefenen, aan
haar deel ln de schulden af te zien.
Amerika heeft tot nu toe nog geen an
der standpunt laten kennen dan dat zij
niet wil afzien van de schulden der vroe
gere geallieerden. Er diént opgemerkt dat
de V. S. van Amerika geen werkelijk deel
nemen aan de herstelconferentie te Lau
sanne.
Ons Inziens zal het toch moeilijk vallen
de. schulden van Duitschland te schrap
pen alswanneer de debieteurstaten van
Amerika, waaronder Belgie ook zijn goed
part heeft, voorts die zullen moeten aflos
sen.
Frankrijk heeft ln preciep zijne toe
stemming toegezegd om eene leening te
verleenen aan Oostenrijk om den finan-
cieelen en economischen toestand van dat
land wat op te helpen.
Amerika zou maar willen onderhande
len indien het voorstel Hoover mocht aan
vaard worden.
Woensdag werden ln den schoot der
Conferentie drie Commissies samengesteld
om het onderzoek en besprekingen voort
te zetten. De eerste dezer, samengesteld
door de Ministers van Financiën, zai zich
onledig houden met de hangende kwes
ties. De tweede heeft opdracht gekregen
de ekonomische vraagstukken ln behan
deling te nemen, en de derde commissie
zal veeleer het bureel van de Conferentie
vormen.
Te Genève, bij de ontwapenlngscc nfe-
rentie ls ook nog regeling of akkoord tot
stand gekomen. De besprekingen werden
voortgezet op grond van het Hoover voor
stel.
Naar men meent zouden reeds 28 lan
den het voorstel Hoover aanvaard heb
ben. De eensgezindheid van zienswijze zal
nu moeten verkregen worden bij de bij
zonderste landen, t. t. z. ven Frankrijk,
Engeland en Japan, die allen belangrijk
oorlogsmateriaal zouden moeten prijs ge
ven.
Het voorstel Hoover heeft veel belang
stelling verwekt in het Vatikaan, waar alla
plannen van ontwapening gretig ontvan
gen worden.
«SBBBBB3SBB2SBBSBBBZB3K3IS3SHSI
verzacht en geneest
Dooi 4 co Prank, to Apothffc"»-