DE VERLOREN ZOON OFFICIEELE PAARDENKOERSEN PUROL WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.' 29° JAAR. Nr 27.' KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL EN AANKONDIGINGSBLAD. Hare Majesteit de Koningin te Poperinge Zondag 17 Juli a. s., om 3 uur, komt Hare Majesteit de Koningin het Sanatorium Sint Idesbald op het Kasteel de LOVIE inhuldigen. TOEGANG VRIJ DIEN NAMIDDAG CONCERTEN CBBZEgEfiaBBeaBBBBBBSHBBKiRilffKSlBSSfll IN OPEN LUCHT. POPERINGE - Kermis - Dinsdag 5 Juli om 2 1/2 uur namiddag op den Hippodroom der "Groote Heerlijkheid,, Woestensteenweg 25.000 Frank Prijz, Ujst der ingeschreven paarden L'.lF' De Inrichters vragen ons dringend, het pubhek te verwittigen dat de Koersen STIPT te 3 uur zullen beginnen. Eenige aspekten van het wereldgebeuren HET KOMMUNISME (RUSLAND) OP DEN DREMPEL VAN HET WFRKHUI5! De Vervlaamsching van het Gerecht GROOTE MOTOKOERSEN Over Schilderijen in des. Kerk van Viameriinge n. - HET BEZOEK VAN MARIA AAN HARE NICHT ELISABETH (Bin nenraam 1,76 m. breed x 2,12 m. hoog). LANGS DE SCHOOL CHRISTELIJKE OUDERS AAN CHRISTELIJKE SCHOLEN De Herstelconferentie te Lausanne IBEaBBaaBUBBBBBflBKISBBBHBSBBSa De Ontwapeningsconferentie ND AG 3 JULI 1932. "u e poperingenaar Uitgever t NSEN-VANNESTE f POPERINGE Telel 'oon N' 9. Postch. N' 15.570. ,j2aonnementsprijs tot einde 't Jaar: voor Belgie per post 9.45 fr. te storten op onze postcheckrekening met volledig adres; voor Frankrijk 19.75 fr. voor andere landen 22.25 fr. te zenden per. Internationaal post- mandaat met juiste adres. FDFEBEKUR TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr. Berichten op 2" bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3° bl. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Een man had twee zonen. De jongste ging eiken Zondag uit, hij vond er geen liefhebberij ln om eens de velden te be zichtigen, lijk de oudste, die een boer was ln 't herte; hij ging niet rond ln de ©tallen om de schoone vette beesten te bekijken en te betasten, hij had ze al lang genoeg gezien binst de week, dacht hij, hij mocht met de peerden niet gaan, dat was voor zijn ouderen broere, hij moest het poesterwerk doen, seulen slee pen, t stal mesten en helpen melken; zulk werk vond hij op den duur eentonig, «la horizont van 't koeistal was te eng en te muf; 't was vroeg en laat, hoogdag leegdag, 't was nooit gedaan op de hof stee. Hij hunkerde naar vrijheid en 's Zon dags met zijn nieuwen tenue aan, trok hij op naar de stad, van niemand ge kend, door niemand gezien, eerst naar den cinema, daarna naar het dansfeest en den Maandagmorgen keerde hij weer tn da kleine uurtjes, met strooien beenen, den vaak ln zijn oogen en plekke ln zijn porte-monnaie. Hoe meer hij proefde aan den plezier- beker, hoe meer dorst hij kreeg, op een einde kon hij het niet meer uithouden en hij maakte zijn pakje en vroeg zijn erfdeel aan zijn pere. Maar jongen tochsmeekte vader, zljt gij hier niet wel bij ons? Wat hebt ptj te kort? Waarom in uw ongeluk loo- pen en uwen ouden vader hier ln 't ver- trlet laten, "k zal 't niet lang overleven. Mijn broer zal later trouwen en de hofstee zal voor hem zijn en lk zal moe ten zijn knecht zijn, dat nooit.Ver- lokkelljker stemmen klonken aan zijn ©ore, fijner dan de gebroken stem van fijn grijzen vader. HIJ vertrok al de deure toekletsende, met een gedacht nooit meer weer te keeren naar den oudenzooals hij zijn ▼ader noemde. HIJ ging naar stad en amuseerde zich toet vrienden... en vriendinnen. En als ge geld hebt, die moet gij niet zoeken, ■e komen van zelfs. Hij vergat algauw ■Ijn vaderhuis en 't verdriet dat hij zijn papa aandeed; de vrouwenlach was aan trekkelijker dan vader's tranen. Hij lo- Eierde ln een schoon hotel lijk een rijke enheere, werd gediend door gar?ons met r witte schorte aan. Hij proefde van lekkerste gerechten, dronk gezochte Wijnen, rookte geparfumeerde Egyptische dgaretten, blies den rook aldoor zijn fceuze, sloeg op zijn bllle, haalde zijn portefeuille uit en schaterde: 't En kan Yxnt meer op. Vivat de libertelt! Een lachende Sara vroeg hem met een Urènestem een gouden bracelet. De blonde Rachel kreeg een nieuw zijden blousje en de gitzwarte krullebolle Rebecca meende dat zij nog mooier zou uitzien met een parelen halsband boven de vetplooien van Laar nek. Daar ging geld ln. Hij nam altijd maar tan den hoop waar niefs bijkwam. De gteenen vroegen geld. Er kwam Inflatie én de munt zakte tot op 14 centiemen. Hij verminderde zijn uitgaven, betrok ©en appartement ln een hotel van twee rang, t was nog wel: electriciteit, opend water, enz. Zijn redingote be- al te blinken op de wrljfplaatsen, de tooien waren niet meer versch gestre- m ta zijn feroetoltpen, fijn mouwen relden uit en hij had niet meer genoeg jtan zich ln t nieuwe te steken. Het geld rolde voort zonder steert. HIJ ging eindelijk een kamertje huren Pp de vierde stage, entwaar ln de voor- ftad. HIJ deed ook al boodschappen om een stuiver te geraken. Eindelijk was geen zaad meer ln t bakje; Nu gaat hij zich verhurrii bij een rij ken boer. Er ls maar één plaats open: deze van zwijnenhoeder, soorte bij soorte. De crisis breekt uit, het loon vermindert eerst, daarna de kost, en de boer die anders op geen eten ziet, doet nu ook bij zijn volk den buikriem spannen. De Verloren zoon is onvoldoende gevoed voor ©en Jonkheid beneden de vijf en twintig; de boer heeft hem al eens betrapt dat pij een brokke sleuverde uit de zwijne- fcuip met roggemeel en aardappelen. Dit Bager voeder wordt hem nog ontzeid. Iemand heeft hier medelijden met den treemdeling; al dat men weet, 't ls dat et een étrangerls, die van elders oint en van hier niet ls, een die vroeger ttoest warm gezeten hebben, ge zaagt iat aan zijn pluimen. Hier geen vrienden aeer noch vriendinnen, 't geld ls op en i liefde ls uit. Hij heeft al lang zijn atsten koeketand uitgetrokken, hij die ■tjn wittebrood vorenat. Hij kon 's nachts plet meer slapen, zijn buik grolde van Sen danigen honger, hij peinsde op zijn schoon leven van vroeger en nu lag hij daar zonder middelen van bestaan. Hij betreurde zijn losbandig leven, maar ft was nog geen volmaakt berouw. UaMBBHaSBi»lBE!2EKaaa3gaBBS!IS!K33SBSaaa;£31UB3S&3HBB£9SB& Hier arachiedekoeken ln plaats van korentebrood. Hier geen Sara of Ra chel, alleen die oude maarte, krom van seulen dragen, ge zoudt ze niet pakken met geen tange. Ik heb goesting op een schelletje malsch kalfvleesch met blcem- kooltjes, entwat dat ge zoudt door een strootje zuigen, en,dat f< t^v'z zoo w«fi konden gereed döeu onze keukenmeiden, 't ls lang dat lk dat niet meer geëten heb. Naar huis gaan, dat durf lk niet, onder vader's oogen komen? En mijn broere, wie weet ls hij al niet getrouwd, er zat wel geen trouwen ln maar hij deed het misschien om een boerinne te hebben. En wat zullen de menschen zeggen? Al len zullen buitenkomen en mij uitlachen en roepen: «Bekijkt dien kalen heere. Nog liever krebbebijten dan zoo een schande te onderstaan. Had lk een koord, Tc zou mij ophangen maar 'k ben zoo rijke niet. Ik heb mijn fortuin verkwist en mijn geluk weggegooid. De vloek van vader weegt op mij. Ach God, lk had het zoo schoon thuis Godhet was al lang dat hij dat schoon woord over zijn lippen niet meer had, hij begon een brokke van zijn Onze Vader te lezen en geraakte niet t'ende. Het gedacht van vader en 't ouderlijk hof liet hem niet meer los. Zou die deur die hij thuis toegesmeten had, voor hem nog opengaan? Hij weende en ontlastte zijn gemoed. Zijn hert verteederde en al snikken nam hij het voornemen: «Ik zal opstaan, malgré, en naar vader gaan, ik wil den knieval doen: «Vader, ik heb leelijk misdaan tegen den hemel en te gen u, ik verdien niet nog uw zoon ge noemd te worden, straf mij en behandel mij als een uwer knechten. De minste uwer stalknechten wordt bij u zoo wel gedaan en ls kind van den huize, vader, ik zal zoo mijn beste doen, gij zult nooit meer van mij te klagen hebben, laat mij in den stal slapen, vader, en eten ln den achterkeuken bij t werkvolk, vader, als t u belieft«Ik heb geen geld meer genoeg over voor mijn trein, maar wacht, 'k zal te voete gaan, mijn kost bedelen langs de baan. en ln de schuren vernachten Hij zag ln zijn verbeelding de schoone ouderlijke doerünge. Hij ging over bergen en door dalen, het helmwee gaf hem moed, hij bereidde binnensmonds zijn formuul, de woorden die hij aan vader zeggen zou; zijn liedje leende hij van bulten, de tranen zouden wel komen en van zelfs zou hij den toon vinden. Dagelijks had sedertdien de oude man den heuvel bestegen en den horizont ge peild: «Wanneer komt hij weer, mijn zeune: zal ik ten grave dalen zonder hem terug te zien?... Wie komt daar op den weg waar hij eens heenging? Hij strompelt, t ls een vagabond, ellendig gekleed. Mijn zoon ls ft niet, die was frisch, Jong en preusch. Wie is die schooier ln lompen, geen schoe nen aan zijn voeten, schier geen kleeren om zijn lijf? Neen, mijn zoon was flink en djent Hij komt van verre weer. Niémand heeft hem tot hiertoe langs de baan herkend, de wledsters zeiden hem geen goen dag». Een vaderhert alleen kan zulk een Jongen verkennen. HIJ vliegt aan zijn hals en plepert hem. Geen woord van berisping of verwijt. De Jongen kon bijna niet spreken om pardon te vragen, hij smeekt om te mo gen knecht worden thuis. Vader laat hem niet uitspreken, laat zijn hand niet los Haalt spoedig het beste kleed, geeft hem schoenen voor aan zijn voeten, lk moet hemzien gelijk hij was van te voren. Doet het vet kalf dood, hij eet dat gaarne, t en kan niet te rap gaan, 't ls kermis, gasten, mijn zoon was dood en hij herleeft, hij was verloren en hij is weergevonden Alles ls vergeten. De vreugdetranen leken. Had die verlorene, door duizend gevaren en ten prijze van onzeglijk lij den een reis doorgemaakt om vader's erf te redden, hij ging niet beter gekomen zijn. Hij mocht weer vaderzeggen. Hij zou nooit meer vergeten dat hij eens een verloren brood was, maar vader zou 't hem nooit deuresteken. Goede Jezus, trek alle zondaars tot uw H. Hert. Gij hebt zelf eerst de ge lijkenis van den verloren zoon gepre dikt, zulke woorden kunnen maar uit een goddelijk herte vloeien. Wees Koning, niet alleen van de geloovigen die U nooit verlieten, maar ook over de verloren zo nen die van U weggingen, geef dat die arme verdwaalden spoedig tot het Vader lijk Huis terugkeeren om niet van hon ger en ellende te vergaan A. B. PRIJS ASTRE RADIEUX 31 ingeschreven Paaxden Daisy, Eole, Gaby Belwin, l'Etoile, Kré- mène, Frère Léon, Jeunette, Kiss Char lotte II, Equateur, Eole XI, Miss Illinois, Eille de l'Oise, Gilliath, Echo C. H, Kobe, Esquennois, Katrien, Gianeuse v, Gre- lon, Gaulois, Iradelle, X. Désirée, Calumet Charm, Calumet Abbie, Hippophoe, Ka meroen, Roxana, Helder, Jacques, Fleur d'Epine. PRIJS GORA TODD 11 Ingeschreven Paarden East Chance, Kissy Bell, Kina, Lion tf'Or, John Miss, Kate, Laddy Ketty, Is rael, Kcenigsberg, John Mondale, Jutur- ne. PRIJS FILLE DE L'OISE 34 ingeschreven Paarden Dora du Perron Jonquille, Kirïbelli, HI- Jarius, Kamargo, Gazelle, Gamin d'Auwe- ghem, Géo, Habile, Hors d'ceuvre, Dia- blotin, Garnement, Trangipane, Hardie, Corail, Bandit II, Peter Boy, Rose Eel- len, Jovial, Dolly Ship, Gora Todd, Ja- seuse, Balsamine, Jarretelle, Caprice II, Glaneuse, Duchesse d'Artois, Gessier II, Cambral, Bonne Aubalne, Kartatoa, Grand Due V, Gert S., Jane Ortolan. PRIJS DORA DU PERRON 16 ingeschreven Paarden Fox Trutt, Heldenkroon, Fleurie, Ingara, Faucheuse, Jumper, Hardie, Krabor, Icone, Glov n Helder, Isolée, I. Camélie, Dempsey Swing, Jean Raid, Happy Star. PRIJS EPHCRIE 19 Ingeschreven Paarden Iota, Sue Hanover, Jumper, Eclair II, Bar-Tout, Senator Baker, Kraber, Lucien, Ivon the Great, Guldenkroon, Jumondal, Erie Frisco, H. C. Azoff, I. Camélie, Im- pario, Condé sur Sarthe, Lehig Volo, Happy Star, Velours. Het is nu zoowat 15 jaar geleden dat het sterk gegrondveste tsarenrijk be zweek onder den druk der revolutio naire arbeidersbeweging en vervangen werd door een socialistische regeering Kerensky. Doch, zooals het altijd ge beurt kon de gematigdheid, ook bij deze beweging, eenvoudig een halte beteeke- nen, en werd dan ook de koers naar links doorgedreven. De kommunistische Sovjet-Unie verving weldra het absolute tsarisme. Les extrêmes se touch ent De uitersten grenzen aan elkaar Hier zouden we vooreerst een kleine parenthesis willen opener, met enkele woorden te wijden aan het theoretisch kommunisme. De bijbel van het kommunisme werd in de vorige eeuw geschreven door den Duitscher Karl Marx, die we dan ook gerust de voedstervader van de bewe ging kunnen heeten. Het kommunisme ontkent alle boven natuurlijke levenswaarden. Het men- schelijk leven ls gegrondvest op ekono- mische feiten en verschijnselen. Om nu de harmonie tusschen produktie en ver bruik mogelijk te maken, en aldus het maximum geluk aan het Individu te verschaffen ls maar één stelsel mo gelijk, namelijk dit: het gemeenschap pelijk bezit van alle ekonomische waar den, om ieder, volgens zijn behoefte, te kunnen bedienen; met andere woorden, leder werkt voor de gemeenschap en de gemeenschap zorgt voor leder. De gevolgen van dergelijk stelsel zijn voor ons eenvoudig verbijsterend. In de eerste plaats beoogt het kommunisme NOODZAKELIJK de vernietiging van de kleine, private gemeenschappen, die fa milies noemen. Aldus wordt de geheele opvoeding, de grondvesting van den mensch onderste boven gegooid: afschaf fing van het sacramenteel en burger lijk huwelijk, dat vervangen wordt door de vrije liefde of beter, gezien de mensch opgevoed wordt als een ekono mische cel van de maatschappelijke struktuur, wordt hierop zijn liefde ge oriënteerd, en geeft men hem dan alle kans zich vrij en ongebonden sexuieel uit te leven. Het kind, wettig of onwettig, wordt aan de gemeenschap toevertrouwd om een nieuwe anonieme gemeenschappelijke cel te worden. De vrouw verliest haar vrouwelijke hoedanigheden. ZIJ staat neven de man, geeft of weigert zich waar en wanneer het haar belieft. Kortom, in de kommunistische Sovjet- Unie ls maar één enkel dogma: de eko- nomie. Alles wordt hieraan ondergeschikt. Als wij, Westerlingen, dit alles even nagaan, en het toetsen aan onze ka tholieke levensbeschouwing en leefwijze, dan stellen we dadelijk de vraag: hoe is het toch mogelijk, dat menschen der gelijk regiem aanvaarden, opbouwen, rechthouden en propageeren. Hierop zouden we moeten antwoorden dat er ln de eerste plaats dient reke ning gehouden met de Slavische natuur van de Russen. De Slavische natuur heeft een wonderlijk aanpassingsvermogen, on dergaat en aanvaardt de meest tegen strijdige levensomstandigheden. Wie even te Parijs 's avonds de nacht- lokalen bezoekt, ls teenemaal niet ver wonderd te vernemen dat er onder de jas van een taxivoerder een gewezen Russische prins steekt. En op zijn beurt hindert het de prins niet van taxivoer der te spelen. De Slavische ziel Is zoo heel verschil lend van de Westersche_. En lyujaneer tot .905a verbazing; de 'Russëri zoolang Eet tsarisme duldden, moet het ons niet ver wonderen dat ze het kommunisme lieten experimenteeren. Doch er ls meer. Men kan een regiem dulden, men kan ook ln een regiem ge- looven. En wanneer een volk geloof heeft ln een stelsel, wanneer het geestdriftig wordt voor dat stelsel, dan ls er veel, zeer veel kans dat het regiem zich hand haaft, wat dan ook in Rusland gebeurt. Het kommunisme slaagt er geleidelijk in kommunisten te vormen, geloovende, geestdriftige kommunisten, bereid tot offers. Het ls inderdaad beschamend voor ons dat we, inzake geloof aan de toekomst, geestdrift voor het dagelijksch werk, enthousiasme voor het katholieke leven een les kunnen nemen aan de Russen. We geven den indruk van moe- geleefd te zijn. Op ons zou ook de titel van Spenglers werk: Der untergang des abendlandes De ondergang van het Westenmogen toegepast worden. Waar de Russen enthousiast opschieten met een machine, met kracht en massa, blijven wij troosteloos-moe met geeste lijke, hoogere levenswaarden. Zullen wij energielooze menschen genoeg weerstand kunnen bieden aan een mogelijke kommunistische vloedgolf. Want, VERGETEN WE HET VOORAL NIET, HET KOMMUNISME BEOOGT DE WERELD. Ware het kommunisme een essentieel Russisch verschijnsel, dan ware het kwaad nog maar gedeeltelijk. Doch het kommunisme ls een wereldbeschouwing. En terwijl het zich ln het binnenland verstevigt, bewerkt het ook rusteloos de buitenlanden. IJe propaganda-organlsatie ls een won der van preciesheid en doeltreffendheid. IJaeren tucht, voor-niets-acliteruitdein- zende wilskracht, geld, geheime agenten, te baat-nemen van iedere eventueele ge legenheid, dit alles streng gekontroleerd door Moskou, maken er een wonderlijk raderwerk van. De aangewende methodes: stakingen, aanslagen, terreur zoowel als parlemen tarisme bieden voorlooplg een maximum degelijkheid. Het resultaat Is lang niet te ver smaden 55 volksvertegenwoordigers in Duitschland, een 20-tal ln Frankrijk, zichtbare verschuiving naar links van de Spaansche Republiek, vasten voet ln China en vooral ln Mandchourije, kon- nekties ln Indië zijn heel zeker een be nijdenswaardig bilan. Is er trouwens wel een vruchtbaarder propagandist dan de huidige ekonomi sche ontreddering? En als we zien en gevoelen dat veel Staatsinrichtingen mank loopen, en alles behalve recht vaardig en organisch ingericht zijn en fonctioneeren, dan ls het ook niet te verwonderen dat het kommunisme zoo weinig tegenstand of reaktie ondervindt! Frederic Lefevre vroeg onlangs aan zijn landgenoot, de Fransche ekonomist Lu cien Romier, wat hij dacht over het kommunisme als toekomst-maatschappij. En deze gaf volgend verdragend ant woord: Zoolang het kommunisme de uitdruk king blijft van een diepe massa-bewe ging der Slavische ziel, kan het ten laat ste wel een min of meer duurzame be schaving tot stand brengen in Rusland. Doch het kan zich enkel uitbreiden over de wereld als een gisting van troebelen en wanordelijkheden. Indien echter de Westersche gedachte met de kommunis tische Idee een nieuwe opbouw onder- GEZÏNSOPV OGDÏNG Het groot verlof bia'k aan!... Haf, een jongen van veertien Jaar zou de school verlaten, voor goed weliswaar niet, daar hij in Zondag- en avondlessen zich steeds verder zal ontwikkelen, want Raf ls vooruitziende en heeft van Jongs- af leeren zorgen voor morgen!... Thuis was hij steeds behulpzaam en moest ge regeld een handje toesteken want moeder Katherien ging bij de boeren uitwerken, wegens de jarenlange ziekte van Fiel, haren lammen man. Van werken en spa ren wist Raf mee te spreken; door ont beringen en ellende was hij opgewassen tot een manmoedigen, wilskrachtigen jon gen, die offertjes van .odmoedigheid, nederigheid, hulp- e. •i'jastl.etaon had weten te brengen zcj bïhtien- als bui tenshuis. Op school was hij de hoop zijner on derwijzers, dewelke hij in: ner met eerbied en onderdanigheid bejegende. Raf, Jongen sprak hem de mees ter op den vooravond der prljsdeeling, wat gaat gij nu aan-angen? Ik word timmerman, meester wedervoer de knaap. -■ Baas Tieldonck, langs de vaart, wordt mijn toekomstige baas; mijn vader en moeder zwoegden, zorgden en slaafden sinds Jaren voor mij, nu wou lk voor hen werken! Goed gesproken, Raf!antwoord de hem de meester, die de Jongen goed keurend op de schouders toetikte. Wat zult ge dan ln uw vrije uren doen, Raf je?... Wel, meester, alle avonden der week zijn reeds bezet: 's Maandags ls er vergadering voor den jeugdbond, waar van ik reeds lid was gedurende 't laatste schooljaar. De drie volgende avonden volg lk de avondlessen ln akademisch teeke nen; den Donderdag ben lk reeds bespro ken voor den studiekring, en 's Vrijdags begeef ik me naar de turnafdeehng om er mijn lichamelijke opvoeding te volma ken. 's Zaterdags houd lk mijn tuintje net en kweek er de meest nuttige groen- sels en variante bloemen, die moeders keuken moeten voorzien en ons huls ver sleren. En 's Zondags dan, Raf? weder voer de meester. Die dag ls niet voor mij, meester zei de knaap, hij behoort aan God en 'k wijd Hem heelemaal toe!... Neemt ge dan geen ontspanning, Raf? Niets ls me zoo aangenaam, mees ter, dan te vertoeven in den hulskring bij vader en moeder, in mijn hofje met een boekje ln een hoekje, midden de weelde en de schoonheid der natuur. Ki nema's en zotte danspartijen begeer ik niet, want onze gazet staat vol klnema, sport en dans; de wereld is Immers een samenhang van kinema-tafereelen, veel werkelijker dan die welke in die pestho- len worden afgerold. Onze gazet staat vol moord, roof, brand, diefte, aftrug- gelarij, drama's alhier en aldaar, onge luk, oorlog, conferentie voor dit en voor dat!... Werkelijk, Rafen hoeveel Jon gens en meisjes verpanden gezondheid, eer en deugd, offeren en breken toekomst en levensernst voor zoo ijdele vermaken. En dat laten de ouders maar toe!... Hebt ge Zondaggeld, Raf?... Zondag- en weekgeld ls bij ons eender en altijd hetzelfde, meester. Daar ls geen spraak van bij onze moeder, die echter elke week Iets op ons spaarboekje plaatst om ons Iets nuttigs te koopen of het noodigete vernieuwen.» En de meester diep bewogen staarde den Jongen aan en sprak: Raf, doe zooals ge zegt en de toe komst hoort u toe!... En dé edeia jóngensfiguur straalde Vurig en glimmend als de opdagende zon aan 't Oosten! Zijn vriendelijke hand streelde die zijns meesters, toen zijn kinderstem klonk kordaat en over tuigend Meester, dat beloof ik UI Zoo groeide Raf op, vroom, vrank en vrij van menschelljk opzicht, zonder praalvertoon of veinzerij, zijn ouders ten trots en zijn omgeving ten goede. Ouders! geeft ons veel zulke Raf's. Ge zult 't U niet berouwen. Kinders doet en wordt zooals Raf!... Gij zijt de hoop der toekomst! IBBBBBBBBBBHBBBBIBBZiBeSBBBBaB Verleden week heeft de Karnerafdeeling het onderzoek voortgezet van het wets ontwerp tot vervlaamsching van het ge recht. Na enkele .wijzigingen werd het ontwerp van den Heer Marck, verslagge ver, aangenomen. Doch, er is nog geene definitieve be slissing genomen voor wat betreft de taal der pleidooien. Er zouden twee stellingen zijn: Volgens de eerste zouden de altlv.ns ingeschreven advokaten de vrijheid der taalkeuze behouden, volgens de tweede zouden alleen de advokaten deze vrijheid behouden die Ingeschreven zijn sedert tien jaar. Door den Heer Marck werd medegedeeld dat hij een nieuw artikel bij zijn ontwerp voegen zal waarbij de vrederechters der kantons bestaande uit Vlaamsche en Waalsche gemeenten de kennis der beide landstalen zal geëischt worden. Verder werd nog beslist dat een Waal, die als eischer of gedaagde voor een Vlaamsche rechtbank moet verschijnen, evenals zijn verdediger, gebruik zullen mogen maken van de Fransche taal. Het zelfde zal geschieden voor de Vlamingen voor de rechtbanken ln Wallonië. »E3SBBSBB9StIEaaiZ3BBES3BBBE!2UBB AUTO-MOTO CLUB - POPERINGE op zondag 10 JULI 1932 om 2 uur namiddag op den hippodroom der Groote HeerlijkheidWoestensteenweg De deelneming van befaamde moto- cyclisten en sidecaristen is verzekerd. IBBSS3BBBi3SBIBBBBISSSK3BBBBB2BBB' Gebruikt Chicore! WYPELIER-TAFFIN 't is de beste. neemt, dan kan dit een wereldsysteem worden. Van den individualist Romier stemt deze uitspraak zeker tot nadenken. Wie kan de verzekering geven dat Westersche geesten de kommunistische idee niet zullen overnemen? Veranderen we echter het geweer van schouder. Verlaten we theoretische be spiegelingen en problematische toekomst mogelijkheden om tot de praktijk terug te keeren. We hebben vroeger gezegd dat de eko- nomie het geheele kommunisme schraagt. Welnu hoe ls Rusland ekonomiscli inge richt. Dit zal ons tevens een gelegenheid zijn om aandachtig het vijf-jarig plan onder de mikroscoop te nemen. Het zal het onderwerp zijn voor een volgende bijdrage. HERWIG. DE DRIE KONINGEN Sinds Kerstdag -1931 is de kerk van Vlamertinge verrijkt met vijf nieuwe schilderijen, waarvan er vier betrekking hebben op de Geboorte van 't Kindeken Jezus en de vijfde De Hemelvaart van Maria verbeeldt. Volgens verkregen inlichtingen komen deze schilderijen voort uit de kapel van een kasteel uit het Brabantsche en wer den tijdens den oorlog 1914-1918 in een bewaarplaats te Brussel overgebracht. Door tusschenkomst van den Heer Georges Veys, sekretaris der Kerkfabriek van Vlamertinge, werden deze schilde rijen aan een tusschenpersoon gekocht voor rekening der genoemde Kerkfabriek. Deze herstelde schilderdoeken, ln nieu we lijsten vastgemaakt, zijn hier per auto op 22 December 1931 aangebracht en werden reeds daags vóór Kerstdag ln de kerk gehangen. Aan de vier hoeken van elke schilderij is er een plankje van omtrent 20 cm. vierkant ingewerkt, waarop de grondkleur van elke schilderij voortloopt. De schilderij verbeeldende: «Het Be zoek van Maria aan hare Nicht Elisa bethis geteekend: S. COUNET, lnve- nlt 1736. Hier volgt een korte beschrijving van elk dezer nieuwgeplaatste schilderijen: I. - DE BOODSCHAP DES ENGELS (Binnenraam 1,76 m. breed x 2,07 m. hoog). Op 't voorplan ls Maria afgebeeld, de handen houdende op de borst en knie lende op den tegelvloer vóór een bid bank bedekt met blauwen doek en waar op een beschreven blad papier ligt. Een helle klaarte tusschen de wolken weerkaatst zich op O. L. Vrouw, zoo danig dat haar kleed wit en haar ho«fd- doek wit-geel schijnt. Een blauw over kleed afhangende tot op den grond be dekt Haar rug. Hooger rechts: E)en gevleugelde engel, (aartsengel Gabriël)met naakte beenen en armen en de borst t-efi cjeele btoöi, brengen de dé gélukkige boodschap. Deze zwevende engel draagt een blauw kleed en een roode band slingert om zijn lichaam. De rechter arm en wijsvinger steekt hij omhoog en ln de linkerhand houdt hij een witte lelie. In den linkerbovenhoek, tusschen de woiken, ontwaart men een vijftal ge vleugelde engelenkopjes. Hier wordt afgebeeld het bezoek van Maria aan hare nicht Elisabeth. Men ziet Elisabeth die O. L. Vrouw te gemoet treedt, op het terras vóór de ingangsdeur van haar huis. Op het terras rechts ls O. L. Vrouw. Zij draagt een roze kleed, blauwen bo- venmantel en wit-gelen hoofddoek. Zij steunt met haar rechterhand op een effen gaanstok en heeft sandalen aan de voe ten. Boven op den steenen trap, die toegang geeft tot haar woning links, staat Elisa beth in 't blauw gekleed met gelen slin gerband rond het lichaam, witten doek op het hoofd en sandalen aan de voeten. Zij houdt de handen samen vóór de borst. Haar gelaatskleur is donker bruin. Achter haar ziet men van Zachari as slechts het hoofd, een bruin wezen met vollen grijzen baard, en de opgeheven handen. Weerskanten van den trap is er een muurtje als leuning, waarop een paar mooie bloempotten staan. Op den achtergrond: een zicht op den hof met eenige hoogstammige boomen met dicht gebladerte. Op den voorkant van het muurtje links op de schilderij staat de naam van den schilder: S. COUNET, invenit 1736. m. - DE DRIE KONINGEN (Binnen raam 2,10 m. x 2,10 m.) Deze schilderij verbeeldt de aanbidding van 't kindeken Jezus door de Drie Ko ningen, vóór den ingang van het huize ken der H. Familie dat op den linker kant staat. Op het voorplan links zit het bijna naakt Kindje Jezus op een witten doek, een lichtkrans om het hoofd, een glim lach op de lippen, met heldere oogjes die stralen van vreugde. Zijn rechterarmpje rust op den witten deken, terwijl Zijn linkerhandje opgeheven is ten teeken van wedergroet aan de Koningen. Achter het Kindje en wat meer naar links knielt O. L. Vrouw. Zij houdt met haar linkerhand den wollen doek op waartegen het Kindje leunt. Haar rech terarm is omlaag gestrekt. Zij draagt een roze kleed en een blauwe mantel bedekt Haar hoofd en rug. Op den achtergrond, vóór den Ingang der woonst, staat Sint Jozef, de handen opgeheven en lichtjes samengevouwen, ziende naar 't Jezuskindje. Hij draagt een bruinen mantel. Midden en rechts op 't voorplan knielen de Drie Koningen. Dicht bij het Kindje ligt een der. koningen bijna plat ter aarde neder. Zijn lijfrok is blauw en zijn mantel ls bont gekleurd. Hij draagt op 't hoofd een kroon met tulband omwonden en biedt zijn offer aan: een mooi kistje ge vuld met goudstukken. Rechts van deze knielt een oude koning, bijna kaalhoofdig, met witten baard en knevel. Zijn oogen staren op 't Kindeken Jezus. Zijn damasten kleed ls afgezet met schitterende edelgesteenten. In zijn han den houdt hij zijn offerande: een schrijn met atyirtiékorrels. Achter die twee koningen en meer naar voren op de schilderij knielt de zwaite koning. Op 't hoofd heeft hij een wit zijden muts en in het linkeroor een ring met kegelvormige parel. Hij draagt een roze-rood kleed, met daarboven een blauw-groenen mantel. Hij knielt op de rechterknie. Het linkerbeen ls lichtjes gebogen. De rechterhand houdt hij om hoog en ln de linkerhand houdt hij de ketens van een wierookvat, dat links vóór hem op den grond staat. Op 't achterplan, in 't midden, staan twee soldaten, belden met helm en borst- kuras. De achterste ls ten grooten deele verdoken door een vlag. Daarnevens rechts staat een hoveling met blauw kleed en op 't hoofd een tulband met hoo- ge pluim. In den rechterbovenhoek ls de wonder bare ster, die haar lichtstralen laat vallen op 't Kindje Jezus. IV. - BEZOEK AAN 'T KINDEKEN JEZUS (Binnenraam 1,68 m. breed x 2.17 m. hoog). In 't middenplan staat O. L. Vrouw, dragende een roze kleed en een blauwen afhangenden doek op het hoofd. Haar hinden houdt Zij lichtjes samengevouwen vóór de borst. Vóór O. L. Vrouw ligt het Kindeken Jezus op een witten doek in een krib. Het kindeken ls tot aan de borst in een witten doek gewonden. Aan 't hoofdeinde van 't Kindje Jezus, links op de schilderij, staat Sint Jozef afgebeeld, barvoets, dr-agende een blauw kleed bedekt Biet bruinen mantel. Zijn de boodschap des engels opgeheven handen leunen op een gaan- stok. Tusschen Sint Jozef en O. L. Vrouw ziet men den kop van een os en daarach ter een ruif met hooi. Op den. rechterkant der schilderij, aan 't voeteinde van 't Kindeken Jezus, knielt een kaalhoofdig man. in 't rood gekleed, en aan zijn rechterzijde staat een vrouw met groenachtig kleed spannend ln de lenden. De vrouw houdt de linkerarm omlaag uitgestrekt en met de rechterhand houdt zij een korf vast welke op haar hoofd staat. In dezen korf is er gevogelte. Tusschen den ouderling en O. L. Vrouw ziet men het hoofd van een knaap. Op het bovenste gedeelte dezer schilde rij, te midden van een stralend licht is een gevleugeld engelken afgebeeld. In de opengesprelde handen houdt het een wimpel met het opschrift: Gloria in ex- celsis Deo V. - DE HEMELVAART VAN MARIA (Binnenraam 1,76 m. breed X 2,07 m. hoog). Deze schilderij, op grijs-blauwen grond, verbeeldt O. L. Vrouw door engelen he melwaarts opgeleid. O. L. Vrouw draagt een wit kleed en een blauwe schouderdoek slingert om Haar heen. Eten wit-gele sluier bedekt Haar hoofd. Zij strekt de armen zij waarts uit en Haar oogen zijn hemel waarts gericht. Maria ls ondersteund door vijf gevleu gelde engelen: drie kleine engelen aan de voeten en twee grootere engelen aan elke zijde één, die Haar armen ondersteunen. Onder de vlerk van den engel aan Haar rechterzijde bevindt zich een engel met een open zangboek ln de handen. Een helle opengesprelde lichtbundel straalt van boven neer op het hoofd van O. L. Vrouw. Langs den linkerkant van deze lichtstralen zijn twee en langs den rechterkant drie engelenkopjes afgebeeld. REMY DUFLOU. IBHaBBBBBBBBBBBBBBBBEBBBBBBBI gaan de kinderen het leven ln. Langs de Christelijke School naar een Christelijk leven. schenkt uw vertrouwen ALLEEN II9BBBBSBBBBBBEBBB9BBSBEEÈ2SBB Geheel de week hebben de afgevaardig den der verscheidene deelnemende lan den onderhandeld. Tot nu toe is er nog geen overeenkomst kunnen gesloten wor den. Elk land blijft bij zijne eigene op vattingen en er ls nog maar bijster voor uitgang te bespeuren geweest tot het sluiten van een akkoord. Duitschland eischt een volledig afschaf fen van oorlogsschulden, Engeland en Italië zouden hiermede wel akkoord gaan, doch Frankrijk wil zijn recht op herstel, of ten minste de herkenning van de oor log- en herstelschulden door Duitschland handhaven. Duitschland vraagt zelfs de herziening van het Verdrag van Versailles en eischt op gelijken voet der andere mogendheden zijne bewapening te mogen inrichten. In den loop dezer laatste dagen werd een voorstel Ingediend door onze Belgi sche afgevaardigden, doch het kon de bij treding van de andere landen niét bekö- mc-n. Nóg door anderen werden ook plannen ingediend maar allen hebben tot nu toe hetzelfde lot ondergaan. Op zeker oogenblik dreigde de conferen tie mislukt doch Mac Donald, de Engel- sche Eerste Minister, trad bemidde lend op en de besprekingen werden op nieuw aangevat. Het voorstel dat tot nu toe het meest kans heeft aangenomen te worden bevat volgende regeling: 1. Herstelbetalingen zouden geschorst zijn voor een termijn van enkele jaren. Na het verstrijken van dien termijn en ln geval er een eindbetaling wordt be paald, zal deze van geringen omvang zijn. 2. Deze betalingen zouden geen be talingen zijn van Duitschland tot Frank rijk, doch stortingen bij de Internationale Bank voor herstel. Engeland zou bereid zijn, in geval Frankrijk dit voorstel niet zou willen aan vaarden, en ten einde ln zekere mate drukking op Frankrijk uit te oefenen, aan haar deel ln de schulden af te zien. Amerika heeft tot nu toe nog geen an der standpunt laten kennen dan dat zij niet wil afzien van de schulden der vroe gere geallieerden. Er diént opgemerkt dat de V. S. van Amerika geen werkelijk deel nemen aan de herstelconferentie te Lau sanne. Ons Inziens zal het toch moeilijk vallen de. schulden van Duitschland te schrap pen alswanneer de debieteurstaten van Amerika, waaronder Belgie ook zijn goed part heeft, voorts die zullen moeten aflos sen. Frankrijk heeft ln preciep zijne toe stemming toegezegd om eene leening te verleenen aan Oostenrijk om den finan- cieelen en economischen toestand van dat land wat op te helpen. Amerika zou maar willen onderhande len indien het voorstel Hoover mocht aan vaard worden. Woensdag werden ln den schoot der Conferentie drie Commissies samengesteld om het onderzoek en besprekingen voort te zetten. De eerste dezer, samengesteld door de Ministers van Financiën, zai zich onledig houden met de hangende kwes ties. De tweede heeft opdracht gekregen de ekonomische vraagstukken ln behan deling te nemen, en de derde commissie zal veeleer het bureel van de Conferentie vormen. Te Genève, bij de ontwapenlngscc nfe- rentie ls ook nog regeling of akkoord tot stand gekomen. De besprekingen werden voortgezet op grond van het Hoover voor stel. Naar men meent zouden reeds 28 lan den het voorstel Hoover aanvaard heb ben. De eensgezindheid van zienswijze zal nu moeten verkregen worden bij de bij zonderste landen, t. t. z. ven Frankrijk, Engeland en Japan, die allen belangrijk oorlogsmateriaal zouden moeten prijs ge ven. Het voorstel Hoover heeft veel belang stelling verwekt in het Vatikaan, waar alla plannen van ontwapening gretig ontvan gen worden. «SBBBBB3SBB2SBBSBBBZB3K3IS3SHSI verzacht en geneest Dooi 4 co Prank, to Apothffc"»-

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1932 | | pagina 1