Stukjoopen
PUR01
DE VERLOREN DOCHTER
van Huid en Voeten
VLAMINGEN,
gedenkt den slag der Gulden Sporen
KAJ0TTERS-
PROPAGANDAWEEK
SPRUTOL
WortrscM ikp 1 imMM Br mm.
9M WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
JAAR. - Nr 28.
KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD.
WB*I
Hare Majesteit de Koningin te Poperinge
Zondag 17 Juli a. s., om 3 uur,
komt Hare Majesteit de Koningin
het Sanatorium Sint Idesbald op
het Kasteel de LOViE inhuldigen.
TOEGANG VRIJ IN DEN NAMIDDAG
CONCERTEN IN OPEN LUCHT.
Eenige aspekten
van het wereldgebeuren
HET KOMMUNISME
(RUSLAND)
ra**
GROOT KATH. CONGRES
VAN DE KINEMA
WOENSDAG 20 JULI 1932
Mnnmmnini
LANDBOUWERS,
Hierbij wordt ge vriendelijk
uitgenoodigd tot de
door G. DALLE, Marcke,
op 17 Juli, om llu. in 't Vlaamsch Huis te Poperinge
Kasteiooze Tombola onder de aanwezigen
CBassaBBaaHBBSBBSBaBBSBBiiiasriBBBBiaaBBBBBaBSBBSBa^aafiSBBiiaa
BLINDENBLOEMPJE
TALBOT HOUSE
DE POPERINGHE
HUGH GIBSON
DE FRANSCHE ONDERZEEËR
PROMÉTHÉE* GEZONKEN
MAARSCHALK FOCH STANDBEELD TE SPA
nBIMSnBBfl&BEflVmnHBBfllBfflBflBBflflEaBflflaBBBBBaBBBUBBBaBB
DE ONLUSTEN TE BERLIJN
DE VOORBEREIDING TER NIEUWE STRATOSFEERTOCHT
VAN PROFESSOR PICCARD
i WÊÊÈmemmm
I hHI|
I m I m t
f mmmkêm
WÊËmwmM*
ZONDAG 10 JULI 1932.
agBBSBBBW
"DE POPERINGENAAR"
Uitgever
SANSEN-VANNESTE
POPERINGE
Telefoon Nr 9. - Postcli. N' 15.570.
Abonnetnentsprijs tot einde 't jaar:
voor Belgie per post 9.80 fr.
te storten op onze postcheckrekening
met volledig adres;
voor Frankrijk 20.50 fr.
voor andere landen 23.10 fr.
te zenden per internationaal post-
mandaat met juiste adres.
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 fr.
1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bi per regel 2,50 fr.
Berichten op 2* bi. per regel 1.75 fr.
Berichten op 3* bl. per regel 1.50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond Ingezonden worden. - Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
ll£:2aBBBBflBBaBflBi3:$£BBBB9;:3EIB33BS3EB£51BBB3S33BS£XS&3
Een heer kreeg aan 't winket van de
statie een bankbriefje weer van twintig
fr. en in het rondeken dat wit gelaten ls,
las hij: «Voor dit biljet gaf lk mij...
Datum...
In die ééne reek las hij een heelen ro
man: Voor zulk een vodje papier, toege
vouwen en wie weet door welke vuile han
den gepasseerd, gaf ze hare reinheid, hare
onschuld en hare eer. Wie? Waar? 20 fr.
mijn liefken, wat wilt ge meer? Het is een
raadsel. Cruelle énigme
Zij was eens een braaf meisje, moeder's
rechter arm in 't huishouden, een twee
de moedertje voor hare mindere zusjes en
broertjes; ze was de troost en de fierheid
van vader; ze ging niet alleen uit, ze
vond al haar genot ln 't ouderlijk nestje,
een glimlach speelde op haar wëzen, zij
was een zonneken in huis.
Een jongeling die tot dan toe ook zui
ver had geleefd, die slechts ééne vrouw
durfde ln de oogen kijken en 't was zijn
moeder, kwam dat meisje eiken morgen
tegen, als ze van de misse kwam. Ze klap
ten soms tegeneen, o heel onschuldig, hij
ging naar zijn bureel... Dat gebeurde der
tig, veertig maal, en t was van 't weer of
van wat anders.
Zijn bloed werd warmer op den duur,
hij voelde de onstuimigheid van 't leven
ln zijn aderen bruischen. Het beeld van
die jonge dochter komt in zijn leven, die
gestalte kruist zijn levenspad. In t eerste
vond hij haar gewoon, maar op den duur,
mooi, en alle dage van langs om schooner.
Twee oogen betooveren hem, twee oogen
die het zelf niet weten; het gedacht laat
hem niet meer los, hij ontdekt een vierde
dimensie: De liefde. Het ls als een ziekte
die op zijn rug gesmeten is, maar hij
vreest niet ervan dood te gaan. Het
meisje heeft ook een hart dat van geen
•teen ls, een hart dat klopt, jaagt en han-
kert, niet wetend naar wie en naar wat;
hare gedachten staan onvaster, zij leest
in zijn oogen, ze kleedt zich schooner, ze
friseert en parfumeert zich meer, ln de
vrees te Wijven zitten ln Ste Annekes'
echaprét.
Een schaduw komt over haar zonnig le
ven en "s avonds schijnt de lamp zoo ge-
«ellig niet meer, zij ls niet geem meer
thuis, t ls er niet meer plezierig; ze weet
pen raad met haar zeiven. Ze ziet iemand
Bever dan haar kleiner broertjes, ze
Vlucht moeder's blik. Waarop peinst ze?
Van wat droomt ze?
Hij zou haar iets willen zeggen, met
Jreik eerste woord zal hij beginnen? Hoe
het haar zeggen? Maar hoe het haar
«wij gen?
Op zekeren dag fluistert hij Iets zacht
«on haar oor en ze gelooft het lijk een
botje suiker, ze is ervan overtuigd dat ze
aanbeden wordt. Ze ontvangt een briefje,
er staat bijna niets op, maar ze leest tus-
Bchen de reken. De liefde ls blind en als
Zen vlinder fladdert ze te dichte bij de
Vlam en niemand roept haar toe: «Let
dp dat gij uw vlerkjes niet schoepert».
HIJ schrijft haar wat hij ergens gele
gen heeft: «WUt ge een dog gelukkig
gijn, een nieuwe robe; wilt ge een week,
doe uw zwijntje dood; wilt ge voor al-
«Jd, trouw met mij.Die vleitaal leekt
Voort in hare ooren, ze ziet alles door een
ilkleurlg prisma en ze gaat mee met
naar ae kermis. Amuseer u wel
lacht de duivel: "t Is koeke-Zondag.
O, ze zal weerkeeren eer het donker is.
De geburen zullen misschien iets raden,
fnaar moeder, geen gevaar, moeder
tal niks weten. De uren gaan voorbij, ze
kijken niet op hun horloge, daarvoor heb
ben ze geen tijd, ze zijn nooit uitver
teld.
Het reedt avond, het wordt nacht, ze
gaan in een danszaal, aangetrokken door
de klaarte en het muziek van den neger
dans.
Na het dansfeest hebben ze belden een
donker straatje Ingeslagen, bij hen zeiven
«telden ze de grass: tot daar en niet ver
der; ze zijn binnengegaan in een huis, zij
grilde niet, ze wilde naar huis weerekee-
nsn, ze wilde maar tot aan de deur gaan,
daar hing «en rood lantaarntje, het eeuwig
lichtje van den duivel, ze wilde malgré
naar huls bij moeder die ongerust
om haar, maar hij paalde haar met
lach en een vriendelijk woord en daar
binnengelokt achter gesloten deu
ren en toegeschoven gordijntjes, daar
kreeg ze dat biljetje van 20 fr. 't Is cri-
«iz: Geld af zonde, honger of kwaad?
Nu rollen de tranen langs haar gepoe
derde wangen, nu voelt ze de bittere ach-
lersmaak.
Ze kamt thuis, 's nachts, allen zijn
reeds ln bed en haastig brodeert ze een
historie, ze heeft hare vriendin tegenge
komen en ze is meegegaan. Moeder ge
looft alles. Het meisje gaat slapen, ze kan
geen ooge toedoen en 's anderendaags ver
bergt ze hare tranen. Ze heeft een aange
zicht lijk een afgelekten boterham. Ze
ziet er vermoeid uit en plat lijk een sar
diene in een doosje. Maar moeder ziet
toch dat ze geweend heeft. Ze durft in
moeder's oogen niet kijken als ze hoort
vragen:
Wat scheelt er Angèle?
«Moeder ik durf het bijna niet zeg
gen...
Wat?
Ik heb een oorring verloren.
Waarvoor dat ge krijscht, als ge maar
dat kwijt zijt.
Van al 't andere dat ze verloor, spreekt
ze niet, ze rept geen woord over haar
deugd en haar maagdelijkheid welke verre
te zoeken zijn. Voor al dat ae kwijt is
kreeg ze twintig fr. Moeder laat zich met
leugens paaien.
«Moeder, en ik heb' mijn gele zijden
kousjes geplekt... met mooae.
We zullen ze wasschen kind, toeko
mende week.
Maar van de zwarte vlek der zonde, van
de vuiligheid van 't kwaad dat meer plekt
dan modder en dat ge niet meer uitkrijgt
op de ziel, daar gebaart ae niet van. Ze
heeft haar oogen geverfd om niet rood te
worden van schaamte.
En op haar kamer heel alleen 's avonds,
laat ze haar hoofd ln haar handen zin
ken, ze snikt en ze weent; voor de folie
van één uur, zal ze dag en nacht boeten,
maanden lang. Ze gaat niet meer uit.
Ze lacht niet meer, er is een rimpel op
haar voorhoofd gekomen. Ze is slutsch
lijk een Belgische vlagge die een dag
ln den regen hing. Ze zingt niet meer ge
lijk weleer met een engelstem: Des mor
gens als de zonne lacht.Ze treurt nu en
mijmert binnensmonds: «Des avonds als
de zonde lacht.Ze neemt haar briefje
van 20 fr., bevochtigt het met haar tra
nen, verfrommelt het, wil het wegwerpen,
het brandt op hare hand, ze herneemt het
en schrijft erop: Voor dat biljet gaf ik
mijn onschuld. Datum...
Op Kerstdag gletschte ze dat briefje
heel voorzichtig in de schale die rondging
voor de H. Kindsheid.
Ze weende in de Kerstmis en ging te
biecht.
Hij kijkt niet meer om, hij laat haar
zitten en wanneer ze den laatsten keer Mj
hem was en haar beklag deed en schoone
sprak, dan antwoordde hij bitsig: Ge
moest u maar serieuzer houden.
Toen hare moeder hem aansprak over
ernstige zaken en de verzekering der toe
komst, zei hij kortweg: Ik weet van
niets, ze heeft met anderen geloopen.
(Het oud refrein.)
Benige maanden later zat moeder ne
vens hare bedsponde; vroeger, over tijd
van jaren heeft ae daar ook gezeten halve
nachten, toen hare dochter een groote
ziekte deed. Moeder heeft zoovele avon
den gewaakt ten tijde dat ze in de kleine
kinders zat; te 8 uur gingen de grootsten
naar bed, de anderen waren allang ln hun
douw; moeder was afgesloofd van het
dagwerk, het lamplicht zakte allergerhand
zij liet heur hoofd zakken van ver
moeidheid, maar ze snakte zich telkens
weer op en hare moe vingers naaiden nog
voort.
Nu zit moeder late op, maar z' ls t niet
meer gewoon, ze kan er zoo niet meer te
gen, ze strijdt tegen den vaak, 't is noo-
dig, ze bekijkt hare dochter met een blik
waar te lezen staat: Kind, nu waak lk
hier bij u, omdat gij gegaan zijt, daar
waar men vergeet dat men een moeder
ht eft.
De verloren dochter (wat nog erger is
dan een verloren zoon) bekijkt moeder
met oogen die smeeken om vergiffenis,
beider oogen ontmoeten malkaar. Moe
der's armen ondersteunen haar liefderijk,
moeder's handen zijn even zacht, als toen
zij vroeger ziek lag in 't smalle bedje en
moeder's lippen fluisteren nu even teer
als weleer, toen ze tot haar klein braaf
meisje zei: Ge zult genezen kind, ge
moet er deure komen, want moeder zou
zelf dood gaan van verdriet.».
Uit moeder's oog leekt ten traan even
warm als toen ze weende omdat haar
ziek kind leed.
Nu verstaan ze malkaar zonder spreken,
zoowel als toen moeder met halve zinne
tjes sprak en zij als kind nog krom klapte
en stamerde. Haar blik vraagt: Ben ik
nog moeder's kind? A. B.
li.
EKONOMISCHE STRUKTUUR
HET EERSTE VIJFJARIG PLAN
De Guldensporenslag op 11 Juli 1302
was voor onze voorouders de ontknooping
van een tijdvak, gedurende hetwelk zij
hadden gestreden voor het behoud van
hun rechten en vrijheden, door vroegere
vorsten geschonken; voor het behoud van
hun Vlaamsch-zijn in bestuur, taal, ze
den en beschaving; voor het verkrijgen
van democratische leiders in Gemeentebe
langen; voor het afschudden van vreemd
Juk en meesterschap; voor de vrije ont
wikkeling van hun handel en nijverheid.
De Guldensporenslag was voor de Vla
mingen de daad, waardoor zij hun wil
bekrachtigden zich zelf te zijn en te
blijven. Door die daad werd het Vlaamsch
Volk gered uit onderwerping en inlijving
bij vreemden en is het mogelijk gewor
den, dat het in 1932 nog als raszuiver
rechtstaat en als Volk wil blijven be-
•taan en behandeld worden.
De Guldensporenslag was de Vlaam-
■che overwinning op de sombere toekomst.
De wilskracht, het zekere van het goed
recht, het vertrouwen in zich zelf zege
vierden en over valschheïd, kuiperij en
machtmisbruik: «ZIJ WILDEN WAT
WAS RECHT EN WONNEN WAT ZIJ
WILDEN I
Zelfvertrouwen, Vlaamsch bewustzijn,
rasfierheid flikkerden op: het Vlaamsch
Volk herwerd zich zelf; Vlaamsche We
tenschappen en Vlaamsche Kunst ver
stomden later de wereld; handel en nij
verheid bloeiden op; v;-ido macht is
er nooit meer in gelukt ons Vlaamsch
Volk te verknechten: 't zijn alle vruch
ten der Overwinning van 1302!
Latere tijdelijke overheersching en ver
basteringspogingen zijn er niet meer in
geslaagd het eigen karakter en begaafd
heden aan het Vlaamsch Volk te ont
nemen.
Daarom past het ook dat elk jaar, door
de Vlaamsche bevolking het groot ge
schiedkundig feit van de Guldensporen-
zege worde herdacht, 't Verleden ls de
spiegel der toekomst. In het beeld der
Oude Vlamingen zien we ons eigea te
rug: fierheid over ons ras, fierheid over
onze groote geleerden en kunstenaars;
bewustzijn over onze groote en goede
hoedanigheden: godsdienst- en vrijheids
zin, werkzaamheid en rechtvaardigheid,
vastberadenheid en Koppigheid in ons
eischen op recht en gelijkheid, warsheid
voor dwingelandij en verdrukking, ge
hechtheid aan eigen Vlaamsche zeden en
gebruiken.
Laat de Leeuwenvlaggen dan in gol
vende plooien wapperen; laat zang en
muziek in breede tonen door de lucht
weergalmen; laat stoeten en menschen-
massa's de straten doorkruisen; laat
gloedvolle redevoeringen de harten door
zinderen!
't Moet feest zijn, dien dag, voor al
wie tot de Vlaamsche Gemeenschap be-
hooren! Op Vlamingen! 't Moet Jubelen
ln uw harten, ln uw huizen, in uw Ge
meentestraten: «Weest Vlaming, gij, die
God Vlaming schiep!
Indien de Russische revolutie dagtee-
kent van Maart 1917 is het toch pas
einde 1917 dat de bolchevlsten (meer-
derheidsgroep) onder het kommando van
Lenin de teugels in handen kregen. Da
delijk werd tot een elementaire program
ma-opstelling overgegaan, waaruit vooral
de diktatuur van het proletariaat op
de burgerijte onthouden valt. Sovjets
werden gekozen door de proleten, de or
ganisatie werd vastgelegd en toen kon
den m aan 't werk. Doch welk werk?
De organisatie van de Russische Unie
der Sovjet-Republieken op Marxistische
grondslag. Hebben we wel een voldoende
idee van wat dit beteekent, vooral op
ekonomisch gebied? Kunnen we ons wel
voldoende het reusachtige van dergelijk
experiment begrijpelijk maken?
Rusland (met het erbij-hoorend Azia
tisch gedeelte) is meer dan 2 maal groo-
ter dan Europa. Essentieel landbouwland
telt het dus cok een essentieel behouds
gezinde bevolking, daarenboven moeilijk
te bewerken door de schaarschte en de
hulpeloosheid der verkeerswegen.
Gelukkig bezit de ondergrond nagenoeg
de geheele delfstoffengamma, nog zoo
goed als maagdelijk. Doch zooeven wer
den echter ook vijf rijke westelijke vin
geren afgesneden (Polen Litauwen
Finland Estland Letland).
De 160 miljoen overblijvenden zijn eko
nomisch primair ingericht, dit beteekent
dat ze als minder ontwikkelden leven
van de voortbrengselen van den grend
daar waar meer ontwikkelden reeds He
industrialisatie kennen (sekund&ir)
Hoe nu werd geëxperimenteerd?
Het ware dwaasheid het Marxisme in
tegraal toe te passen, zeggen de leiders,
in een land waar hoop en al een hand
vol kommunisten zijn. En waar Marx,
alle Staatsidee een ketterij noemt, moe
ten wij, willen we het regiem vastleg
gen, een sterke, autoritaire Staat schep
pen, die de kommunistische idee zal op
dringen, zij het dan ook met dwang of
geweld. Of die dlktatorlale Staat zich zal
bestendigen moeten we voorioopig nog
afwachten.
Eens dat gedaan werd dan overgegaan
tot het aanpassen van het regiem in de
breedte, 1.1. z. op de totaal-oppervlakte.
Afschaffing van alle privaat-eigendom
die overgedragen wordt aan de Staal
gemeenschap. Het zou ons te ver bren
gen moesten we hier in blzonderheden
treden. Dit is trouwens slechts een eerste
stadium geweest.
Het tweede stadium, dat natuurlijk het
logisch gevolg was van het slagen van
het eerste (geen tegen-revoluties waren
sterk genoeg gebleken om het bolchevisme
kapot te maken) beoogde geen uitge
strektheid meer, doch wel INTENSITEIT.
De proletariërs moeten vooruitgeholpen
worden tot de hoogte der westersche be
schaafde volkeren, tot de Industrialisatie
(5-jarig plan).
Maar, vermits het kommunisme de ge
heele wereld ln zijn grijparmen poogt te
vatten, moest dan ook verder dan Rus
land geblikt worden, en dit wereld-over-
schouwen werd vastgelegd in volgend
princiep: de Unie der Russische Sovjet-
Republieken moet de meesteres der we-
reldekonomie worden.
Tusschen theorie en praktijk kan een
lange afstand liggen.
Sedert 1928 is Rusland volop in de
industrialisatieperiode, die geresumeerd
wordt door de formule van het Vijf
jarig plandat dus aanstaande jaar ten
einde loopt.
Onder de betoovering van het Vijf
jarig plankomt in de eerste plaats,
de landbouwexploitatie, de tweelingzuster
van de industrie.
De uitroeiing van het koulak-element
ofte welstellende boeren is thans een
voldongen feit. Thans bestaan nog enkel
de kolkhoz of gemeenschappelijke land-
bouwuitbatingen die verplicht zijn Jaar
lijks aan de Staat een vooraf bepaald
percentage vruchten af te staan. Ver
mits nu de exploitaties gemeenschappe
lijk zijn en theoretisch alle egoïsme uit
geschakeld werd kon het rendement of
opbrengst aanzienlijk verhoogd worden
door rationalisatie (dit is de verstan
dige uitbating, steunend op princiepen)
gegroepeerde domeinen brengen één be
paald gewas voort.
Afhankelijk van en neven de kolkhoz
staan de sovkhoz, reusachtige graanfa-
brieken, die een door het Plan opgeleg
de hoeveelheid graan in de magazijnen
van de Staat doen terechtkomen, en de
kolkhoz voorzien van zaaigraan.
Praktisch loopt dat allemaal wel zoo
vlot van stapel niet als het er den
schijn van heeft. En zoo lazen .we meer
malen dat de overheden moesten optre
den TEGEN nalatige gemeenschappen
zeer onlangs echter VOOR de kolkhoz
met de herinrichting van de markt.
Het blijft trots alles een reuzeninspan-
ning, waarvan de 'vrucht, het resultaat
verdragende gevolgen kan hebben.
De industrialisatie echter draagt de
grootste bekommernis van het plan weg.
De redaktie ervan alleen vergt 100
bladzijden. Het komt ongeveer hierop
neer: opdat Sovjet-Rusland zoo rap mo
gelijk aan den kop kome van de wereld-
ekonomie zijn er ons zooveel ijzerfabrie
ken noodig, idem zooveel scheikundige,
zooveel nieuwe mijnen, zooveel lokomo-
tieven, enz., enz. Met andere woorden:
met een verbazende preciesheid en een
fantastische durf werd de tndustrieele
organisatie vastgelegd over een termijn
van vijf jaar. Nauwkeurig wordt per Jaar,
of per dag het aantal eenheden opge
geven die van een bepaalde inrichting
gevergd worden de datum vooropge
steld waarop een nieuwe fabriek moet
geopend worden de dag aangekondigd
waarop een nieuwe mijn hoeft voort te
brengen. Het is heksenwerk. En hoe for
midabel de Amerikaansche groot-industrie
ons ook schijnen moge, ze ls en blijft
een dwergje tegenover de imposante Rus
sische reus.
Enkele concrete cijfers uit dien doolhof
van cijfers en titanenberekeningen:
Plan voor werkelijke
Nov. 1931
Lokomotieven:
Kharkovfabriek 22
Louganfabriek 32
Cltern wagons:
Profintern 230
Op 31 Mei 1932 waren er 75.132.000
Ha. bezaaid (74 van het plan)
In 1931 werden er 73 nieuwe kool-
putten geopend. Dagelijks worden ge
middeld 175.800 ton steenkool voortge
bracht.
De tien eerste dagen van Juni be
droeg de staalvoortbrengst: 153.523 ton
(75% van het Plan).
De Reus van Stalingrad werkte op
7 Juni 60 trakteren af.
De autoreus van Moskou speelde het
klaar met 700 voituren.
.(Zie vervolg onderaan 5" kolon.)
voortbrengst
20
28
186
10 17 JULI
Overal ln den lande wordt gedurende
deze week een intense werking op touw
gezet voor de K. A. J.
Vergaderingen, feestelijkheden, propa-
gandatochten worden ingericht.
Een prachtige uropagandabrochuur
wordt overal verspreid.
Te dier gelegenheid geven we eenige
aanduidingen nopens de godsdienstige
werking en streving van de K. A. J.
WIJ WILLEN MESR GEESTELIJK
LEVEN BIJ ONZE JONGE
ARBEIDERS
In onzen tijd van jacht naar stoffelijk
voordeel en genot wordt zoo dikwijls het
geestelijk goed uit het oog verloren. De
geestelijke nood waarin onze jonge arbei
ders ZiCh bovindv 'i .vo» dt zoo vaak verge
ten. Het geestelijk leven? Begrijpen onze
jongens neg wat die woorden beteekenen?
Ieder kristen heeft naast zijn lichame
lijk leven, ook zijn zieleleven, dat hij niet
alleen te bewaren, maar ook nog te on
derhouden, te voeden en te versterken
heeft; veel kostbaarder dan het lichame
lijk is het zieleleven, omdat het eeuwig is.
Geen wonder dus flat de K. A. J. haar
beste krachten heeft te weer gesteld om
het godsdienstig leven der J. A. te bevor
deren, herop te beuren en te verlevendi
gen. Zonder geestelijke verrijking immers
is geen ware, geen blijvende verheffing
van den arbeidersstand denkbaar.
Maar helaas, onze talrijke onderzoeken
nopens het godsdienstig leven der jonge
arbeiders hebben ons tot de droevige be-
statiging gebracht dat het godsdienstig
leven bij de massa der J. A. sterk is inge
zonken.
Er is meer verwaarloozing van de Zon
dagmis; er zijn minder communies, en er
is bijzonder minder godsdienstige over
tuiging in het arbeidsmidden zelf, gedu
rende de verplaatsing en, gedurende den
vrijen tijd, in de uitingen van het ge-
voels- en vermaakleven.
Sinds haar ontstaan zocht de K. A. J.
naar de oorzaken dezer godsdienstige ver
slapping en naar de middelen tot geeste
lijke verovering. Zij wees op de gevaren
van het arbeidsmidden en der verplaat
singen, op de verlatenheid der Jonge ar
beiders, verre van huis en van de paro
chie, op de scheiding van geestelijk leven
en beroepsleven, op het gebrek aan aan
gepaste, doelmatige en grondige vorming.
Daarom achtte de K. A. J. het ach tot
plicht een school te worden van godsdien
stig leven, een school van Katholieke Ac
tie, waar de beste harer leiders zouden
gevormd worden tot zendelingen ln het
arbeidsmidden, die hun arbeidsleven zou
den omzetten ln een apoetolaatsleven, die
als leeken priesters zouden spreken en
optreden bi) hunne werkbroeders, die
zouden werken als zout en zuurdezem in
de massa en stilaan rondom zich zouden
scharen de massa der jonge arbeiders van
hunne parochie, van hun streek die el
kander zouden aanvuren en aanwakkeren
voor den grooten kruistocht tot verkriste-
lijking der arbeiderswijken, tot herkerste
ning der arbeidsmiddens, tot verovering
van gansch de arbeidende jeugd.
Dit alles veronderstelde dieper gods
dienstige vorming, fierder en bewuster
godsdienstig leven.
Geen oppervlakkige godsdienstoefenin
gen meer, die zonder invloed blijven op
het dagelijksch leven, maar uitleven en
beleven van den godsdienst, in de familie,
in het arbeidsmidden, gedurende den
vrijen tijd, overall Daarom moesten onze
leiders leeren meeleven, meeofferen, mee
strijden met Christus, met zijne Kerk.
In alle afdeellngen ten minste in de
echte Kajottersafdeelingen zag men
studiekringen oprichten, en 's avonds na
him werk, zag men om de week, om de
veertien dagen, duizende jonge arbeiders
samenkomen om onderzoeken in te stel
len over het godsdienstig leven hunner
werkbroeders, om zelf hun eigen men-
schelijke en kristelijke zending beter te
leeren begrijpen: om te worden hier op
aarde de trouwe medewerkers van God,
van Kristus, van de Kerk in het Godde
lijk werk der schepping en der verlos
sing.
Daar leerden zij de noodzakelijkheid
hun genadeleven te voeden door het be
wuster meeleven met het leven der Kerk;
daar leerden zij aan het H. Misoffer en
de H. Communie de eereplaats te geven
in het godsdienstig leven.
Onze godsdienstige ordewoorden wer
den er met geestdrift verspreid: Ieder lei
der zijn Kerkelijk kalender om het Ker
kelijk jaar bewuster mee te leven! Ieder
leider zijn Misboek om het H. Misoffer be
ter te kunnen mede-opdragen. Iedere af-
deeling, lederen dag door een of meerdere
leiders, vertegenwco:'_.igd in het H. Mis
offer. De H. Mis moest beter begrepen
worden. Daarom werd zij in onze godsdien
stige studiekringen bestudeerd, op onze
recollecties, retraiten en jeugddagen sa
men gedialogeerd of gezongen.
Zich zelf met de Hostie als de Hostie,
in de veelvuldige communie, aan God op
dragen tot glorie van het Allerheiligste
en tot verlossing en welzijn der arbei
dersjeugd.
En zoo groeide stilaan in Vlaanderen
een keurbende van duizende J. A. die in
jaarlijksche retraiten, in viermaandelijk-
sche recollecties, in wekelijlcsche of dage-
lijksche communie het geheim zochten
van het intens godsdienstig leven en een
vruchtbaar apostolaat; die niet gedreven
uit ikzucht of eigenbelang, die niet als
alleenstaanders ten strijde togen, maar ais
aanvoerders, als meeslepers van het tal
rijk, machtig leger, dat strijdt niet uit
haat of nijd, niet tot vernieling of ver
drukking, maar uit naastenliefde en offer
vaardigheid om vrede, verzoening en voor
spoed te brengen in de maatschappij.
De K. A. J. wil een schoone, een reine,
een kuische, een wilskrachtige arbeiders
jeugd, die morgen in staat zal zijn, in
Vlaanderen, die hemelhuizen te stichten,
die de wieg moeten warden van een vroom,
van een godsdienstig geslacht.
De Kajotters willen hun werkbroeders
wakker schudden uit hun geestelijken slui
mer en hun zeggen Staat op, laat ons
meegaan met den Goddelijken Meester,
laten we meer en inniger leven voor en
door Hem Zoo zal dan ook onze arbei
dersjeugd eens ven-ijzen in volle schoon
heid voor Christus. Zoo zal op onze werk
mansschouders Christus weerom gedragen
worden in onze arbeidersmiddens. Zoo zal
hoog, boven mijn en fabriekschouw, maar
ook diep in de harten weer heerschen:
Christus-Koning. Zoo zal dank aan ons,
Kajotters, een nieuw arbeidersgeslacht vol
vroomheid en diep overtuigd zieleleven,
oprijzen. Vooruit Kajotters van Vlaande
ren ter verovering van al de jonge werkers-
zielen. Door Onze Lieve Vrouwken, Moeder
der Kajotters, tot den waren, eenigen Lei
der, Onzen Koning Jezus-Christus.
L. PEETERS.
onder Voorzitterschap
van Z. Em. Kardinaal Van Roey
Ste Mariacoliege, Haachtsche steenweg,
164, Brussel.
^4^ verdwijnen N
'Q spoedig door ASj
Verkrijgbaar in alle Apotheken.
9 u. Heilige Mis.
9 V% u. Vergadering der afdeellngen.
1* Verslag: Ons standpunt tegenover de
kinema(Verslaggever: E. H. Socquet,
Bestuurder van het Coliseumte leper.
- 2" Verslag: «De gedisciplineerde samen-
hoorigheid der goede kinema's, noodzake
lijke voorwaarde om invloed uit te oefe
nen op de voortbrengst.(Verslaggever:
E. H. CartuyveLs, Bestuurder der K. F. C.)
12 u. Practische les in het Fransch, over
de zorgen aan de cabine en de toestellen,
door den heer Ingenieur Henrotte, Be
stuurder van «L'Action Commerciale -
Bezoek aan de cabine van de zaal Ste Ma
rie, proefnemingen: aanschouwelijke uit
leg van verschillende toestellen: een toe
stel voor groote uitbating voor het geven
van sprekende films een draagbaar toe
stel voor sprekende films, zeer practisch
voor kleine zalen en gelegenheidsvertoo-
ningen.
14 li u. Vergadering der afdeellngen.
3' Verslag: Voorwaarden van financieel
succes: de handelsorganisatie.(Verslag
gever: H. Cools, Beheerder Hasselt.) 4«
Verslag: Voorwaarden van opvoedend suc
ces: Opvoeding van het publiek: 1" deel:
door de katholieke organisaties en maat
schappelijke werken. (Verslaggever: Kan.
Boon, Alg. Voorzitter van het Davids-
fonds.) 2° deel: door de pers. (Verslagge
ver: E, P. F. Moriion, O. P.) - 5" Verslag:
Voorwaarden van opvoedend succes: de
eischen van een degelijk toezicht ln zake
godsdienst en zedelijkheid.(Verslagge
ver: Z. E. H. Kan. Janssens, Professor aan
de Hoogeschool te Leuven.)
17 u. Algemeene vergadering. 1. Sa
menvatting der werkzaamheden van het
congres. - 2. Redevoering van den heer
Heyman, Minister van Nijverheid en Ar
beid. - 3. Redevoering in het Fransch van
den H. G. Theunis, Minister van State. -
4. Redevoering van Z. Em. Kardinaal Van
Roey.
18 u. Feestzitting. Vertooning van
de groote sprekende film van Benoit Lé-
vy <i CCEUR DE PARIS («Het hart
van Parijs
BERICHT. lo Een tentoonstelling
van toestellen voor het geven van spre
kende en stomme films, voor het projec
teeren van lichtbeelden en vaste voorwer
pen, pic-ups, platen, enz. van allerhan
de merken, zal ingericht worden door de
zorgen van onze Centrale. Proefnemingen.
Deze tentoonstelling zal openblijven tot
Zondag 24 Juli inbegrepen. Op den dag
van het Congres zullen geen proefnemin
gen gedaan warden gedurende de zittin
gen.
Om de beste toestellen, aan de voordee-
ligste prijzen en met de hoogste waarbor
gen te bekomen zal men alle bestellingen
doen door tueschenkomst van de Katho
lieke Filmcentrale.
Aldus worden U de meest mogelijke
voordeelen verzekerd en gij steunt tevens
de Katholieke organisaties welke uitslui
tend voor U werken.
2° Men gelieve het secretariaat te ver
wittigen, vóór 17 Juli, indien men wenscht
het noenmaal (prijs 20 fr.) te gebruiken.
Gemakshalve wordt men verzocht het be
drag te storten op de postchekrekening
van de K. F. C. nr 104.309.
Ten gerieve van de deelnemers zal er
koud buffet ingericht worden in de loka
len van het Congres.
3« Op vertoon van de Congreskaart ver
leent de Nationale Maatschappij der Bel
gische Spoorwegen 35 vermindering op
de gewone prijs der reiskaarten.
Alle invloedrijke katholieken worden
dringend nitgenoodigd op dit Congres.
(Association sans but lucratif)
Messieurs les membres de cette asso
ciation sont invités h assister le Samedi
30 Juillet prochain, 3 heures de relevée,
au Talbot House, l'assemblée générale
statutaire.
ORDRE DU JOUR: Renouvellement
partiel du Conseil d'Administration;
Rapports annuel; Comptes.
Le Secrétaire,
ARTH. BUTAYE,
Avocat a Ypres.
iBEBEasaraasE
Le Président,
MAJOR SLESSOR.
de verslaggever der Amerikaansche Af
vaardiging te Genève die daar heel wat
beroering veroorzaakte toen hij verklaar
de door Voorzitter Hoover belast te zijn
mede te deelen dat de eerste vereischte
van Amerika was dat alle Europeesche
landen hunne bewapening met een derde
moesten verminderen, wilden ze dan de
inkorting der schulden tegenover Amerika
bespreken.
lazaBEasBSSsBS&szas&aHiBZiSBs;
En zoo kunnen we eindelooze statistie
ken overschrijven. Stellig is de Sovjet-
Unie geen paradijs; stellig zijn er leem
ten, tekortkomingen tegenover het Plan.
We weten ook bepaald zeker dat de aan
geboren luiheid der Russen hen soms
kwade perten speelt, en de totaal-uit
voering van het plan quasi-ontaogelijk
maakt.
En toch moet het ons van het hart
dat in Rusland én landbouw én nijver
heid een prodigieuze voortbrengstperiode
kennen, die alle tsarenwerk totaal in de
schaduw stellen.
Hoe de Sovjets het nu klaar krijgen
om de vereischte geestdrift in hun troe
pen te blazen hoe gezaghebbende
vreemden over het tooverplan oordeeien,
en welke de mogelijke ekonomische ge
volgen voor de wereld kunnen worden
willen we een volgende maal behandelen.
JIERWIQ.
66 PERSONEN VERMIST
De onderzeeër Prométhéels Don
derdag gezonken op een diepte van 50
meter, zeven mijlen ten Noorden van de
kaap Levi. De oorzaak is ongekend.
49 Leden van de bemanning en 17 an
dere personen, ingenieurs en arbeiders,
werden mede de diepte ingesleurd. Slechts
7 leden der bemanning konden gered wor
den, doordat zij bij het zinken, op het
oogenblik van het ongeval door de kracht
van de waterstroom omhoog gestuwd wer
den.
Ontroomers MELOTTE, N. V.
Remi court
«22e
Ten bate van Licht en Liefde,de
algemeene vereeniging voor alle Vlaam
sche Blindenbelangen, gevestigd te
Brugge, wordt nu ook in Poperinge, op
Zondag 10 Juli, het Blindenbloempje ver
kocht door de Katholieke Vrouwelijke
Burgers jeugd.
Zeggen we niet gansche dagen dat het
nu een zoo moeilijke tijd is? Denken we er
dan ook wel aan, dat de nood der Blinden
er des te scherper dèor werd?
Zouden wij wel kunnen weigeren om
met 50 centiemen de duizende menschen
bij te springen die reeds begrepen hebben
dat ze daarmee de blinden doelmatig kun
nen steunen:
dat ze de openbare blindenboekerij
steunen, die ontspanning en wetenschap
brengt aan de blinde lezers over het ge
heele VI. land verspreid;
dat ze de Blinddruk-uitgaven en
tijdschriften steunen;
dat ze de blinde werkers steunen in
hunne werkbeurs
dat ze de blinden helpen in hunne
ziekenkas
dat za de blinde meisjes helpen in
hun tehuis
dat ze de blinden steunen in al de
verscheidene vertakkingen hunner alge
meene vereeniging.
Met Sinxen werd bijna overal het Blin
denbloempje verkocht: als Poperinge ach
terkomt, dan is het alleen maar om...
nog beter te doen!
en het Stukzitten bij Wielrijden,
Zonneslag en Dragen, verzacht
en geneest men met
VLAANDEKENS IJZERMONUMENT
De 82* lnschrijvingslljst, gaande tot ein
de Februari 932, bedraagt een totaal van
1.546.622 fr. 02. Alle giften te storten:
Sekretariaat: Cl. De Landtsheer, Wilford-
kaai, 16, Temsche. Postcheckrekening:
Nummer 113.465.
■ASE3i3BZ9IS!ISB>22aflE!S3E3SES3BÜ3C5££B523&EZ2Q£ï2aS3BX&SX&3339l
Doos 4-en 7V4frank.
In alle Apotheken.
Zondag werd te Spa een prachtig gedenkteeken ingehuldigd ter nagedach
tenis van Maarschalk Foch. Op de foto ziet men Prins Leopold in gesprek
met Mevrouw Foch.
Te Berlijn-Moabit werden barrikaden opgericht tijdens de vechtpartijen
tusschen Kor *- unisten eh Nazi's.
BaaaBaBH®-iia2aBaBBKSiEaasBaEaE«-;.iïïsaiiatiij3aBBBBasB3asB2Jia3E!l
MWi
Voor het vervoeren van het omhulsel van den ballon, 40 meters lang,
60 werklieden noodig.