Stukjoopen PUR01 DE VERLOREN DOCHTER van Huid en Voeten VLAMINGEN, gedenkt den slag der Gulden Sporen KAJ0TTERS- PROPAGANDAWEEK SPRUTOL WortrscM ikp 1 imMM Br mm. 9M WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. JAAR. - Nr 28. KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. WB*I Hare Majesteit de Koningin te Poperinge Zondag 17 Juli a. s., om 3 uur, komt Hare Majesteit de Koningin het Sanatorium Sint Idesbald op het Kasteel de LOViE inhuldigen. TOEGANG VRIJ IN DEN NAMIDDAG CONCERTEN IN OPEN LUCHT. Eenige aspekten van het wereldgebeuren HET KOMMUNISME (RUSLAND) ra** GROOT KATH. CONGRES VAN DE KINEMA WOENSDAG 20 JULI 1932 Mnnmmnini LANDBOUWERS, Hierbij wordt ge vriendelijk uitgenoodigd tot de door G. DALLE, Marcke, op 17 Juli, om llu. in 't Vlaamsch Huis te Poperinge Kasteiooze Tombola onder de aanwezigen CBassaBBaaHBBSBBSBaBBSBBiiiasriBBBBiaaBBBBBaBSBBSBa^aafiSBBiiaa BLINDENBLOEMPJE TALBOT HOUSE DE POPERINGHE HUGH GIBSON DE FRANSCHE ONDERZEEËR PROMÉTHÉE* GEZONKEN MAARSCHALK FOCH STANDBEELD TE SPA nBIMSnBBfl&BEflVmnHBBfllBfflBflBBflflEaBflflaBBBBBaBBBUBBBaBB DE ONLUSTEN TE BERLIJN DE VOORBEREIDING TER NIEUWE STRATOSFEERTOCHT VAN PROFESSOR PICCARD i WÊÊÈmemmm I hHI| I m I m t f mmmkêm WÊËmwmM* ZONDAG 10 JULI 1932. agBBSBBBW "DE POPERINGENAAR" Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon Nr 9. - Postcli. N' 15.570. Abonnetnentsprijs tot einde 't jaar: voor Belgie per post 9.80 fr. te storten op onze postcheckrekening met volledig adres; voor Frankrijk 20.50 fr. voor andere landen 23.10 fr. te zenden per internationaal post- mandaat met juiste adres. TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bi per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bi. per regel 1.75 fr. Berichten op 3* bl. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond Ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. ll£:2aBBBBflBBaBflBi3:$£BBBB9;:3EIB33BS3EB£51BBB3S33BS£XS&3 Een heer kreeg aan 't winket van de statie een bankbriefje weer van twintig fr. en in het rondeken dat wit gelaten ls, las hij: «Voor dit biljet gaf lk mij... Datum... In die ééne reek las hij een heelen ro man: Voor zulk een vodje papier, toege vouwen en wie weet door welke vuile han den gepasseerd, gaf ze hare reinheid, hare onschuld en hare eer. Wie? Waar? 20 fr. mijn liefken, wat wilt ge meer? Het is een raadsel. Cruelle énigme Zij was eens een braaf meisje, moeder's rechter arm in 't huishouden, een twee de moedertje voor hare mindere zusjes en broertjes; ze was de troost en de fierheid van vader; ze ging niet alleen uit, ze vond al haar genot ln 't ouderlijk nestje, een glimlach speelde op haar wëzen, zij was een zonneken in huis. Een jongeling die tot dan toe ook zui ver had geleefd, die slechts ééne vrouw durfde ln de oogen kijken en 't was zijn moeder, kwam dat meisje eiken morgen tegen, als ze van de misse kwam. Ze klap ten soms tegeneen, o heel onschuldig, hij ging naar zijn bureel... Dat gebeurde der tig, veertig maal, en t was van 't weer of van wat anders. Zijn bloed werd warmer op den duur, hij voelde de onstuimigheid van 't leven ln zijn aderen bruischen. Het beeld van die jonge dochter komt in zijn leven, die gestalte kruist zijn levenspad. In t eerste vond hij haar gewoon, maar op den duur, mooi, en alle dage van langs om schooner. Twee oogen betooveren hem, twee oogen die het zelf niet weten; het gedacht laat hem niet meer los, hij ontdekt een vierde dimensie: De liefde. Het ls als een ziekte die op zijn rug gesmeten is, maar hij vreest niet ervan dood te gaan. Het meisje heeft ook een hart dat van geen •teen ls, een hart dat klopt, jaagt en han- kert, niet wetend naar wie en naar wat; hare gedachten staan onvaster, zij leest in zijn oogen, ze kleedt zich schooner, ze friseert en parfumeert zich meer, ln de vrees te Wijven zitten ln Ste Annekes' echaprét. Een schaduw komt over haar zonnig le ven en "s avonds schijnt de lamp zoo ge- «ellig niet meer, zij ls niet geem meer thuis, t ls er niet meer plezierig; ze weet pen raad met haar zeiven. Ze ziet iemand Bever dan haar kleiner broertjes, ze Vlucht moeder's blik. Waarop peinst ze? Van wat droomt ze? Hij zou haar iets willen zeggen, met Jreik eerste woord zal hij beginnen? Hoe het haar zeggen? Maar hoe het haar «wij gen? Op zekeren dag fluistert hij Iets zacht «on haar oor en ze gelooft het lijk een botje suiker, ze is ervan overtuigd dat ze aanbeden wordt. Ze ontvangt een briefje, er staat bijna niets op, maar ze leest tus- Bchen de reken. De liefde ls blind en als Zen vlinder fladdert ze te dichte bij de Vlam en niemand roept haar toe: «Let dp dat gij uw vlerkjes niet schoepert». HIJ schrijft haar wat hij ergens gele gen heeft: «WUt ge een dog gelukkig gijn, een nieuwe robe; wilt ge een week, doe uw zwijntje dood; wilt ge voor al- «Jd, trouw met mij.Die vleitaal leekt Voort in hare ooren, ze ziet alles door een ilkleurlg prisma en ze gaat mee met naar ae kermis. Amuseer u wel lacht de duivel: "t Is koeke-Zondag. O, ze zal weerkeeren eer het donker is. De geburen zullen misschien iets raden, fnaar moeder, geen gevaar, moeder tal niks weten. De uren gaan voorbij, ze kijken niet op hun horloge, daarvoor heb ben ze geen tijd, ze zijn nooit uitver teld. Het reedt avond, het wordt nacht, ze gaan in een danszaal, aangetrokken door de klaarte en het muziek van den neger dans. Na het dansfeest hebben ze belden een donker straatje Ingeslagen, bij hen zeiven «telden ze de grass: tot daar en niet ver der; ze zijn binnengegaan in een huis, zij grilde niet, ze wilde naar huis weerekee- nsn, ze wilde maar tot aan de deur gaan, daar hing «en rood lantaarntje, het eeuwig lichtje van den duivel, ze wilde malgré naar huls bij moeder die ongerust om haar, maar hij paalde haar met lach en een vriendelijk woord en daar binnengelokt achter gesloten deu ren en toegeschoven gordijntjes, daar kreeg ze dat biljetje van 20 fr. 't Is cri- «iz: Geld af zonde, honger of kwaad? Nu rollen de tranen langs haar gepoe derde wangen, nu voelt ze de bittere ach- lersmaak. Ze kamt thuis, 's nachts, allen zijn reeds ln bed en haastig brodeert ze een historie, ze heeft hare vriendin tegenge komen en ze is meegegaan. Moeder ge looft alles. Het meisje gaat slapen, ze kan geen ooge toedoen en 's anderendaags ver bergt ze hare tranen. Ze heeft een aange zicht lijk een afgelekten boterham. Ze ziet er vermoeid uit en plat lijk een sar diene in een doosje. Maar moeder ziet toch dat ze geweend heeft. Ze durft in moeder's oogen niet kijken als ze hoort vragen: Wat scheelt er Angèle? «Moeder ik durf het bijna niet zeg gen... Wat? Ik heb een oorring verloren. Waarvoor dat ge krijscht, als ge maar dat kwijt zijt. Van al 't andere dat ze verloor, spreekt ze niet, ze rept geen woord over haar deugd en haar maagdelijkheid welke verre te zoeken zijn. Voor al dat ae kwijt is kreeg ze twintig fr. Moeder laat zich met leugens paaien. «Moeder, en ik heb' mijn gele zijden kousjes geplekt... met mooae. We zullen ze wasschen kind, toeko mende week. Maar van de zwarte vlek der zonde, van de vuiligheid van 't kwaad dat meer plekt dan modder en dat ge niet meer uitkrijgt op de ziel, daar gebaart ae niet van. Ze heeft haar oogen geverfd om niet rood te worden van schaamte. En op haar kamer heel alleen 's avonds, laat ze haar hoofd ln haar handen zin ken, ze snikt en ze weent; voor de folie van één uur, zal ze dag en nacht boeten, maanden lang. Ze gaat niet meer uit. Ze lacht niet meer, er is een rimpel op haar voorhoofd gekomen. Ze is slutsch lijk een Belgische vlagge die een dag ln den regen hing. Ze zingt niet meer ge lijk weleer met een engelstem: Des mor gens als de zonne lacht.Ze treurt nu en mijmert binnensmonds: «Des avonds als de zonde lacht.Ze neemt haar briefje van 20 fr., bevochtigt het met haar tra nen, verfrommelt het, wil het wegwerpen, het brandt op hare hand, ze herneemt het en schrijft erop: Voor dat biljet gaf ik mijn onschuld. Datum... Op Kerstdag gletschte ze dat briefje heel voorzichtig in de schale die rondging voor de H. Kindsheid. Ze weende in de Kerstmis en ging te biecht. Hij kijkt niet meer om, hij laat haar zitten en wanneer ze den laatsten keer Mj hem was en haar beklag deed en schoone sprak, dan antwoordde hij bitsig: Ge moest u maar serieuzer houden. Toen hare moeder hem aansprak over ernstige zaken en de verzekering der toe komst, zei hij kortweg: Ik weet van niets, ze heeft met anderen geloopen. (Het oud refrein.) Benige maanden later zat moeder ne vens hare bedsponde; vroeger, over tijd van jaren heeft ae daar ook gezeten halve nachten, toen hare dochter een groote ziekte deed. Moeder heeft zoovele avon den gewaakt ten tijde dat ze in de kleine kinders zat; te 8 uur gingen de grootsten naar bed, de anderen waren allang ln hun douw; moeder was afgesloofd van het dagwerk, het lamplicht zakte allergerhand zij liet heur hoofd zakken van ver moeidheid, maar ze snakte zich telkens weer op en hare moe vingers naaiden nog voort. Nu zit moeder late op, maar z' ls t niet meer gewoon, ze kan er zoo niet meer te gen, ze strijdt tegen den vaak, 't is noo- dig, ze bekijkt hare dochter met een blik waar te lezen staat: Kind, nu waak lk hier bij u, omdat gij gegaan zijt, daar waar men vergeet dat men een moeder ht eft. De verloren dochter (wat nog erger is dan een verloren zoon) bekijkt moeder met oogen die smeeken om vergiffenis, beider oogen ontmoeten malkaar. Moe der's armen ondersteunen haar liefderijk, moeder's handen zijn even zacht, als toen zij vroeger ziek lag in 't smalle bedje en moeder's lippen fluisteren nu even teer als weleer, toen ze tot haar klein braaf meisje zei: Ge zult genezen kind, ge moet er deure komen, want moeder zou zelf dood gaan van verdriet.». Uit moeder's oog leekt ten traan even warm als toen ze weende omdat haar ziek kind leed. Nu verstaan ze malkaar zonder spreken, zoowel als toen moeder met halve zinne tjes sprak en zij als kind nog krom klapte en stamerde. Haar blik vraagt: Ben ik nog moeder's kind? A. B. li. EKONOMISCHE STRUKTUUR HET EERSTE VIJFJARIG PLAN De Guldensporenslag op 11 Juli 1302 was voor onze voorouders de ontknooping van een tijdvak, gedurende hetwelk zij hadden gestreden voor het behoud van hun rechten en vrijheden, door vroegere vorsten geschonken; voor het behoud van hun Vlaamsch-zijn in bestuur, taal, ze den en beschaving; voor het verkrijgen van democratische leiders in Gemeentebe langen; voor het afschudden van vreemd Juk en meesterschap; voor de vrije ont wikkeling van hun handel en nijverheid. De Guldensporenslag was voor de Vla mingen de daad, waardoor zij hun wil bekrachtigden zich zelf te zijn en te blijven. Door die daad werd het Vlaamsch Volk gered uit onderwerping en inlijving bij vreemden en is het mogelijk gewor den, dat het in 1932 nog als raszuiver rechtstaat en als Volk wil blijven be- •taan en behandeld worden. De Guldensporenslag was de Vlaam- ■che overwinning op de sombere toekomst. De wilskracht, het zekere van het goed recht, het vertrouwen in zich zelf zege vierden en over valschheïd, kuiperij en machtmisbruik: «ZIJ WILDEN WAT WAS RECHT EN WONNEN WAT ZIJ WILDEN I Zelfvertrouwen, Vlaamsch bewustzijn, rasfierheid flikkerden op: het Vlaamsch Volk herwerd zich zelf; Vlaamsche We tenschappen en Vlaamsche Kunst ver stomden later de wereld; handel en nij verheid bloeiden op; v;-ido macht is er nooit meer in gelukt ons Vlaamsch Volk te verknechten: 't zijn alle vruch ten der Overwinning van 1302! Latere tijdelijke overheersching en ver basteringspogingen zijn er niet meer in geslaagd het eigen karakter en begaafd heden aan het Vlaamsch Volk te ont nemen. Daarom past het ook dat elk jaar, door de Vlaamsche bevolking het groot ge schiedkundig feit van de Guldensporen- zege worde herdacht, 't Verleden ls de spiegel der toekomst. In het beeld der Oude Vlamingen zien we ons eigea te rug: fierheid over ons ras, fierheid over onze groote geleerden en kunstenaars; bewustzijn over onze groote en goede hoedanigheden: godsdienst- en vrijheids zin, werkzaamheid en rechtvaardigheid, vastberadenheid en Koppigheid in ons eischen op recht en gelijkheid, warsheid voor dwingelandij en verdrukking, ge hechtheid aan eigen Vlaamsche zeden en gebruiken. Laat de Leeuwenvlaggen dan in gol vende plooien wapperen; laat zang en muziek in breede tonen door de lucht weergalmen; laat stoeten en menschen- massa's de straten doorkruisen; laat gloedvolle redevoeringen de harten door zinderen! 't Moet feest zijn, dien dag, voor al wie tot de Vlaamsche Gemeenschap be- hooren! Op Vlamingen! 't Moet Jubelen ln uw harten, ln uw huizen, in uw Ge meentestraten: «Weest Vlaming, gij, die God Vlaming schiep! Indien de Russische revolutie dagtee- kent van Maart 1917 is het toch pas einde 1917 dat de bolchevlsten (meer- derheidsgroep) onder het kommando van Lenin de teugels in handen kregen. Da delijk werd tot een elementaire program ma-opstelling overgegaan, waaruit vooral de diktatuur van het proletariaat op de burgerijte onthouden valt. Sovjets werden gekozen door de proleten, de or ganisatie werd vastgelegd en toen kon den m aan 't werk. Doch welk werk? De organisatie van de Russische Unie der Sovjet-Republieken op Marxistische grondslag. Hebben we wel een voldoende idee van wat dit beteekent, vooral op ekonomisch gebied? Kunnen we ons wel voldoende het reusachtige van dergelijk experiment begrijpelijk maken? Rusland (met het erbij-hoorend Azia tisch gedeelte) is meer dan 2 maal groo- ter dan Europa. Essentieel landbouwland telt het dus cok een essentieel behouds gezinde bevolking, daarenboven moeilijk te bewerken door de schaarschte en de hulpeloosheid der verkeerswegen. Gelukkig bezit de ondergrond nagenoeg de geheele delfstoffengamma, nog zoo goed als maagdelijk. Doch zooeven wer den echter ook vijf rijke westelijke vin geren afgesneden (Polen Litauwen Finland Estland Letland). De 160 miljoen overblijvenden zijn eko nomisch primair ingericht, dit beteekent dat ze als minder ontwikkelden leven van de voortbrengselen van den grend daar waar meer ontwikkelden reeds He industrialisatie kennen (sekund&ir) Hoe nu werd geëxperimenteerd? Het ware dwaasheid het Marxisme in tegraal toe te passen, zeggen de leiders, in een land waar hoop en al een hand vol kommunisten zijn. En waar Marx, alle Staatsidee een ketterij noemt, moe ten wij, willen we het regiem vastleg gen, een sterke, autoritaire Staat schep pen, die de kommunistische idee zal op dringen, zij het dan ook met dwang of geweld. Of die dlktatorlale Staat zich zal bestendigen moeten we voorioopig nog afwachten. Eens dat gedaan werd dan overgegaan tot het aanpassen van het regiem in de breedte, 1.1. z. op de totaal-oppervlakte. Afschaffing van alle privaat-eigendom die overgedragen wordt aan de Staal gemeenschap. Het zou ons te ver bren gen moesten we hier in blzonderheden treden. Dit is trouwens slechts een eerste stadium geweest. Het tweede stadium, dat natuurlijk het logisch gevolg was van het slagen van het eerste (geen tegen-revoluties waren sterk genoeg gebleken om het bolchevisme kapot te maken) beoogde geen uitge strektheid meer, doch wel INTENSITEIT. De proletariërs moeten vooruitgeholpen worden tot de hoogte der westersche be schaafde volkeren, tot de Industrialisatie (5-jarig plan). Maar, vermits het kommunisme de ge heele wereld ln zijn grijparmen poogt te vatten, moest dan ook verder dan Rus land geblikt worden, en dit wereld-over- schouwen werd vastgelegd in volgend princiep: de Unie der Russische Sovjet- Republieken moet de meesteres der we- reldekonomie worden. Tusschen theorie en praktijk kan een lange afstand liggen. Sedert 1928 is Rusland volop in de industrialisatieperiode, die geresumeerd wordt door de formule van het Vijf jarig plandat dus aanstaande jaar ten einde loopt. Onder de betoovering van het Vijf jarig plankomt in de eerste plaats, de landbouwexploitatie, de tweelingzuster van de industrie. De uitroeiing van het koulak-element ofte welstellende boeren is thans een voldongen feit. Thans bestaan nog enkel de kolkhoz of gemeenschappelijke land- bouwuitbatingen die verplicht zijn Jaar lijks aan de Staat een vooraf bepaald percentage vruchten af te staan. Ver mits nu de exploitaties gemeenschappe lijk zijn en theoretisch alle egoïsme uit geschakeld werd kon het rendement of opbrengst aanzienlijk verhoogd worden door rationalisatie (dit is de verstan dige uitbating, steunend op princiepen) gegroepeerde domeinen brengen één be paald gewas voort. Afhankelijk van en neven de kolkhoz staan de sovkhoz, reusachtige graanfa- brieken, die een door het Plan opgeleg de hoeveelheid graan in de magazijnen van de Staat doen terechtkomen, en de kolkhoz voorzien van zaaigraan. Praktisch loopt dat allemaal wel zoo vlot van stapel niet als het er den schijn van heeft. En zoo lazen .we meer malen dat de overheden moesten optre den TEGEN nalatige gemeenschappen zeer onlangs echter VOOR de kolkhoz met de herinrichting van de markt. Het blijft trots alles een reuzeninspan- ning, waarvan de 'vrucht, het resultaat verdragende gevolgen kan hebben. De industrialisatie echter draagt de grootste bekommernis van het plan weg. De redaktie ervan alleen vergt 100 bladzijden. Het komt ongeveer hierop neer: opdat Sovjet-Rusland zoo rap mo gelijk aan den kop kome van de wereld- ekonomie zijn er ons zooveel ijzerfabrie ken noodig, idem zooveel scheikundige, zooveel nieuwe mijnen, zooveel lokomo- tieven, enz., enz. Met andere woorden: met een verbazende preciesheid en een fantastische durf werd de tndustrieele organisatie vastgelegd over een termijn van vijf jaar. Nauwkeurig wordt per Jaar, of per dag het aantal eenheden opge geven die van een bepaalde inrichting gevergd worden de datum vooropge steld waarop een nieuwe fabriek moet geopend worden de dag aangekondigd waarop een nieuwe mijn hoeft voort te brengen. Het is heksenwerk. En hoe for midabel de Amerikaansche groot-industrie ons ook schijnen moge, ze ls en blijft een dwergje tegenover de imposante Rus sische reus. Enkele concrete cijfers uit dien doolhof van cijfers en titanenberekeningen: Plan voor werkelijke Nov. 1931 Lokomotieven: Kharkovfabriek 22 Louganfabriek 32 Cltern wagons: Profintern 230 Op 31 Mei 1932 waren er 75.132.000 Ha. bezaaid (74 van het plan) In 1931 werden er 73 nieuwe kool- putten geopend. Dagelijks worden ge middeld 175.800 ton steenkool voortge bracht. De tien eerste dagen van Juni be droeg de staalvoortbrengst: 153.523 ton (75% van het Plan). De Reus van Stalingrad werkte op 7 Juni 60 trakteren af. De autoreus van Moskou speelde het klaar met 700 voituren. .(Zie vervolg onderaan 5" kolon.) voortbrengst 20 28 186 10 17 JULI Overal ln den lande wordt gedurende deze week een intense werking op touw gezet voor de K. A. J. Vergaderingen, feestelijkheden, propa- gandatochten worden ingericht. Een prachtige uropagandabrochuur wordt overal verspreid. Te dier gelegenheid geven we eenige aanduidingen nopens de godsdienstige werking en streving van de K. A. J. WIJ WILLEN MESR GEESTELIJK LEVEN BIJ ONZE JONGE ARBEIDERS In onzen tijd van jacht naar stoffelijk voordeel en genot wordt zoo dikwijls het geestelijk goed uit het oog verloren. De geestelijke nood waarin onze jonge arbei ders ZiCh bovindv 'i .vo» dt zoo vaak verge ten. Het geestelijk leven? Begrijpen onze jongens neg wat die woorden beteekenen? Ieder kristen heeft naast zijn lichame lijk leven, ook zijn zieleleven, dat hij niet alleen te bewaren, maar ook nog te on derhouden, te voeden en te versterken heeft; veel kostbaarder dan het lichame lijk is het zieleleven, omdat het eeuwig is. Geen wonder dus flat de K. A. J. haar beste krachten heeft te weer gesteld om het godsdienstig leven der J. A. te bevor deren, herop te beuren en te verlevendi gen. Zonder geestelijke verrijking immers is geen ware, geen blijvende verheffing van den arbeidersstand denkbaar. Maar helaas, onze talrijke onderzoeken nopens het godsdienstig leven der jonge arbeiders hebben ons tot de droevige be- statiging gebracht dat het godsdienstig leven bij de massa der J. A. sterk is inge zonken. Er is meer verwaarloozing van de Zon dagmis; er zijn minder communies, en er is bijzonder minder godsdienstige over tuiging in het arbeidsmidden zelf, gedu rende de verplaatsing en, gedurende den vrijen tijd, in de uitingen van het ge- voels- en vermaakleven. Sinds haar ontstaan zocht de K. A. J. naar de oorzaken dezer godsdienstige ver slapping en naar de middelen tot geeste lijke verovering. Zij wees op de gevaren van het arbeidsmidden en der verplaat singen, op de verlatenheid der Jonge ar beiders, verre van huis en van de paro chie, op de scheiding van geestelijk leven en beroepsleven, op het gebrek aan aan gepaste, doelmatige en grondige vorming. Daarom achtte de K. A. J. het ach tot plicht een school te worden van godsdien stig leven, een school van Katholieke Ac tie, waar de beste harer leiders zouden gevormd worden tot zendelingen ln het arbeidsmidden, die hun arbeidsleven zou den omzetten ln een apoetolaatsleven, die als leeken priesters zouden spreken en optreden bi) hunne werkbroeders, die zouden werken als zout en zuurdezem in de massa en stilaan rondom zich zouden scharen de massa der jonge arbeiders van hunne parochie, van hun streek die el kander zouden aanvuren en aanwakkeren voor den grooten kruistocht tot verkriste- lijking der arbeiderswijken, tot herkerste ning der arbeidsmiddens, tot verovering van gansch de arbeidende jeugd. Dit alles veronderstelde dieper gods dienstige vorming, fierder en bewuster godsdienstig leven. Geen oppervlakkige godsdienstoefenin gen meer, die zonder invloed blijven op het dagelijksch leven, maar uitleven en beleven van den godsdienst, in de familie, in het arbeidsmidden, gedurende den vrijen tijd, overall Daarom moesten onze leiders leeren meeleven, meeofferen, mee strijden met Christus, met zijne Kerk. In alle afdeellngen ten minste in de echte Kajottersafdeelingen zag men studiekringen oprichten, en 's avonds na him werk, zag men om de week, om de veertien dagen, duizende jonge arbeiders samenkomen om onderzoeken in te stel len over het godsdienstig leven hunner werkbroeders, om zelf hun eigen men- schelijke en kristelijke zending beter te leeren begrijpen: om te worden hier op aarde de trouwe medewerkers van God, van Kristus, van de Kerk in het Godde lijk werk der schepping en der verlos sing. Daar leerden zij de noodzakelijkheid hun genadeleven te voeden door het be wuster meeleven met het leven der Kerk; daar leerden zij aan het H. Misoffer en de H. Communie de eereplaats te geven in het godsdienstig leven. Onze godsdienstige ordewoorden wer den er met geestdrift verspreid: Ieder lei der zijn Kerkelijk kalender om het Ker kelijk jaar bewuster mee te leven! Ieder leider zijn Misboek om het H. Misoffer be ter te kunnen mede-opdragen. Iedere af- deeling, lederen dag door een of meerdere leiders, vertegenwco:'_.igd in het H. Mis offer. De H. Mis moest beter begrepen worden. Daarom werd zij in onze godsdien stige studiekringen bestudeerd, op onze recollecties, retraiten en jeugddagen sa men gedialogeerd of gezongen. Zich zelf met de Hostie als de Hostie, in de veelvuldige communie, aan God op dragen tot glorie van het Allerheiligste en tot verlossing en welzijn der arbei dersjeugd. En zoo groeide stilaan in Vlaanderen een keurbende van duizende J. A. die in jaarlijksche retraiten, in viermaandelijk- sche recollecties, in wekelijlcsche of dage- lijksche communie het geheim zochten van het intens godsdienstig leven en een vruchtbaar apostolaat; die niet gedreven uit ikzucht of eigenbelang, die niet als alleenstaanders ten strijde togen, maar ais aanvoerders, als meeslepers van het tal rijk, machtig leger, dat strijdt niet uit haat of nijd, niet tot vernieling of ver drukking, maar uit naastenliefde en offer vaardigheid om vrede, verzoening en voor spoed te brengen in de maatschappij. De K. A. J. wil een schoone, een reine, een kuische, een wilskrachtige arbeiders jeugd, die morgen in staat zal zijn, in Vlaanderen, die hemelhuizen te stichten, die de wieg moeten warden van een vroom, van een godsdienstig geslacht. De Kajotters willen hun werkbroeders wakker schudden uit hun geestelijken slui mer en hun zeggen Staat op, laat ons meegaan met den Goddelijken Meester, laten we meer en inniger leven voor en door Hem Zoo zal dan ook onze arbei dersjeugd eens ven-ijzen in volle schoon heid voor Christus. Zoo zal op onze werk mansschouders Christus weerom gedragen worden in onze arbeidersmiddens. Zoo zal hoog, boven mijn en fabriekschouw, maar ook diep in de harten weer heerschen: Christus-Koning. Zoo zal dank aan ons, Kajotters, een nieuw arbeidersgeslacht vol vroomheid en diep overtuigd zieleleven, oprijzen. Vooruit Kajotters van Vlaande ren ter verovering van al de jonge werkers- zielen. Door Onze Lieve Vrouwken, Moeder der Kajotters, tot den waren, eenigen Lei der, Onzen Koning Jezus-Christus. L. PEETERS. onder Voorzitterschap van Z. Em. Kardinaal Van Roey Ste Mariacoliege, Haachtsche steenweg, 164, Brussel. ^4^ verdwijnen N 'Q spoedig door ASj Verkrijgbaar in alle Apotheken. 9 u. Heilige Mis. 9 V% u. Vergadering der afdeellngen. 1* Verslag: Ons standpunt tegenover de kinema(Verslaggever: E. H. Socquet, Bestuurder van het Coliseumte leper. - 2" Verslag: «De gedisciplineerde samen- hoorigheid der goede kinema's, noodzake lijke voorwaarde om invloed uit te oefe nen op de voortbrengst.(Verslaggever: E. H. CartuyveLs, Bestuurder der K. F. C.) 12 u. Practische les in het Fransch, over de zorgen aan de cabine en de toestellen, door den heer Ingenieur Henrotte, Be stuurder van «L'Action Commerciale - Bezoek aan de cabine van de zaal Ste Ma rie, proefnemingen: aanschouwelijke uit leg van verschillende toestellen: een toe stel voor groote uitbating voor het geven van sprekende films een draagbaar toe stel voor sprekende films, zeer practisch voor kleine zalen en gelegenheidsvertoo- ningen. 14 li u. Vergadering der afdeellngen. 3' Verslag: Voorwaarden van financieel succes: de handelsorganisatie.(Verslag gever: H. Cools, Beheerder Hasselt.) 4« Verslag: Voorwaarden van opvoedend suc ces: Opvoeding van het publiek: 1" deel: door de katholieke organisaties en maat schappelijke werken. (Verslaggever: Kan. Boon, Alg. Voorzitter van het Davids- fonds.) 2° deel: door de pers. (Verslagge ver: E, P. F. Moriion, O. P.) - 5" Verslag: Voorwaarden van opvoedend succes: de eischen van een degelijk toezicht ln zake godsdienst en zedelijkheid.(Verslagge ver: Z. E. H. Kan. Janssens, Professor aan de Hoogeschool te Leuven.) 17 u. Algemeene vergadering. 1. Sa menvatting der werkzaamheden van het congres. - 2. Redevoering van den heer Heyman, Minister van Nijverheid en Ar beid. - 3. Redevoering in het Fransch van den H. G. Theunis, Minister van State. - 4. Redevoering van Z. Em. Kardinaal Van Roey. 18 u. Feestzitting. Vertooning van de groote sprekende film van Benoit Lé- vy <i CCEUR DE PARIS («Het hart van Parijs BERICHT. lo Een tentoonstelling van toestellen voor het geven van spre kende en stomme films, voor het projec teeren van lichtbeelden en vaste voorwer pen, pic-ups, platen, enz. van allerhan de merken, zal ingericht worden door de zorgen van onze Centrale. Proefnemingen. Deze tentoonstelling zal openblijven tot Zondag 24 Juli inbegrepen. Op den dag van het Congres zullen geen proefnemin gen gedaan warden gedurende de zittin gen. Om de beste toestellen, aan de voordee- ligste prijzen en met de hoogste waarbor gen te bekomen zal men alle bestellingen doen door tueschenkomst van de Katho lieke Filmcentrale. Aldus worden U de meest mogelijke voordeelen verzekerd en gij steunt tevens de Katholieke organisaties welke uitslui tend voor U werken. 2° Men gelieve het secretariaat te ver wittigen, vóór 17 Juli, indien men wenscht het noenmaal (prijs 20 fr.) te gebruiken. Gemakshalve wordt men verzocht het be drag te storten op de postchekrekening van de K. F. C. nr 104.309. Ten gerieve van de deelnemers zal er koud buffet ingericht worden in de loka len van het Congres. 3« Op vertoon van de Congreskaart ver leent de Nationale Maatschappij der Bel gische Spoorwegen 35 vermindering op de gewone prijs der reiskaarten. Alle invloedrijke katholieken worden dringend nitgenoodigd op dit Congres. (Association sans but lucratif) Messieurs les membres de cette asso ciation sont invités h assister le Samedi 30 Juillet prochain, 3 heures de relevée, au Talbot House, l'assemblée générale statutaire. ORDRE DU JOUR: Renouvellement partiel du Conseil d'Administration; Rapports annuel; Comptes. Le Secrétaire, ARTH. BUTAYE, Avocat a Ypres. iBEBEasaraasE Le Président, MAJOR SLESSOR. de verslaggever der Amerikaansche Af vaardiging te Genève die daar heel wat beroering veroorzaakte toen hij verklaar de door Voorzitter Hoover belast te zijn mede te deelen dat de eerste vereischte van Amerika was dat alle Europeesche landen hunne bewapening met een derde moesten verminderen, wilden ze dan de inkorting der schulden tegenover Amerika bespreken. lazaBEasBSSsBS&szas&aHiBZiSBs; En zoo kunnen we eindelooze statistie ken overschrijven. Stellig is de Sovjet- Unie geen paradijs; stellig zijn er leem ten, tekortkomingen tegenover het Plan. We weten ook bepaald zeker dat de aan geboren luiheid der Russen hen soms kwade perten speelt, en de totaal-uit voering van het plan quasi-ontaogelijk maakt. En toch moet het ons van het hart dat in Rusland én landbouw én nijver heid een prodigieuze voortbrengstperiode kennen, die alle tsarenwerk totaal in de schaduw stellen. Hoe de Sovjets het nu klaar krijgen om de vereischte geestdrift in hun troe pen te blazen hoe gezaghebbende vreemden over het tooverplan oordeeien, en welke de mogelijke ekonomische ge volgen voor de wereld kunnen worden willen we een volgende maal behandelen. JIERWIQ. 66 PERSONEN VERMIST De onderzeeër Prométhéels Don derdag gezonken op een diepte van 50 meter, zeven mijlen ten Noorden van de kaap Levi. De oorzaak is ongekend. 49 Leden van de bemanning en 17 an dere personen, ingenieurs en arbeiders, werden mede de diepte ingesleurd. Slechts 7 leden der bemanning konden gered wor den, doordat zij bij het zinken, op het oogenblik van het ongeval door de kracht van de waterstroom omhoog gestuwd wer den. Ontroomers MELOTTE, N. V. Remi court «22e Ten bate van Licht en Liefde,de algemeene vereeniging voor alle Vlaam sche Blindenbelangen, gevestigd te Brugge, wordt nu ook in Poperinge, op Zondag 10 Juli, het Blindenbloempje ver kocht door de Katholieke Vrouwelijke Burgers jeugd. Zeggen we niet gansche dagen dat het nu een zoo moeilijke tijd is? Denken we er dan ook wel aan, dat de nood der Blinden er des te scherper dèor werd? Zouden wij wel kunnen weigeren om met 50 centiemen de duizende menschen bij te springen die reeds begrepen hebben dat ze daarmee de blinden doelmatig kun nen steunen: dat ze de openbare blindenboekerij steunen, die ontspanning en wetenschap brengt aan de blinde lezers over het ge heele VI. land verspreid; dat ze de Blinddruk-uitgaven en tijdschriften steunen; dat ze de blinde werkers steunen in hunne werkbeurs dat ze de blinden helpen in hunne ziekenkas dat za de blinde meisjes helpen in hun tehuis dat ze de blinden steunen in al de verscheidene vertakkingen hunner alge meene vereeniging. Met Sinxen werd bijna overal het Blin denbloempje verkocht: als Poperinge ach terkomt, dan is het alleen maar om... nog beter te doen! en het Stukzitten bij Wielrijden, Zonneslag en Dragen, verzacht en geneest men met VLAANDEKENS IJZERMONUMENT De 82* lnschrijvingslljst, gaande tot ein de Februari 932, bedraagt een totaal van 1.546.622 fr. 02. Alle giften te storten: Sekretariaat: Cl. De Landtsheer, Wilford- kaai, 16, Temsche. Postcheckrekening: Nummer 113.465. ■ASE3i3BZ9IS!ISB>22aflE!S3E3SES3BÜ3C5££B523&EZ2Q£ï2aS3BX&SX&3339l Doos 4-en 7V4frank. In alle Apotheken. Zondag werd te Spa een prachtig gedenkteeken ingehuldigd ter nagedach tenis van Maarschalk Foch. Op de foto ziet men Prins Leopold in gesprek met Mevrouw Foch. Te Berlijn-Moabit werden barrikaden opgericht tijdens de vechtpartijen tusschen Kor *- unisten eh Nazi's. BaaaBaBH®-iia2aBaBBKSiEaasBaEaE«-;.iïïsaiiatiij3aBBBBasB3asB2Jia3E!l MWi Voor het vervoeren van het omhulsel van den ballon, 40 meters lang, 60 werklieden noodig.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1932 | | pagina 1