DE KINDERVRIEND EEN TOAST Waarom wij strijden in de rangen der Katholieke Partij m'jztww 29® JAAR. Nr 39. MP KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. (Ter nagedachtenis aan Priester POPPE) Eeiiige aspekten van het wereldgebeuren GOHRING De Luchtlijn Brussel-Congo weer opgegeven EEN OPROEP TOT DE KATHOLIEKE, RADIKAAL-VLAAMSCHGEZINDE JEUGD. DE STOUTSTE VERWACHTIN GEN ZIJN GEWETTIGD WAAROM? MEESTERSCHAP OVER DE TOEKOMST B32Z0NDAG 25 SEPTEMBER 1932. "DE POP KRINGEN AAR Uitgever HANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon N' 9. - Postah. N^15.570. Abonnementsprijs tot einde 't Jaar: toot Belgie 'per poet 6,00 fir. to storten op onze poetcheckrekenlng met volledig adres; voor Frankrijk 11,00 fr. voor andere landen 12.40 fr. to «enden per Internationaal post- mandaat met juiste adres. TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bL per regel 1.75 fr. Berichten op 3* bl. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond Ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. '(Ter nagedachtenis aan Priester Poppe) De Heer had veel gereisd en gepredikt. HU was al vermoeid, zijn stem verflauw de. De verste reken toehoorders luister den niet meer aandachtig -en keken lijk onverschllllgaards, die voor niemand hun vlag uitsteken. Achter de menigte stonden 00k klnders op hun toppen, geerne groot, m naderden gedurig, gedurig, om den Ver saaarden Profeet te mogen eens zien van dicht bij. Petrus keek leelijk met een air van Wat komt gij hier doen?Hier at daar boorde er een kwajongen door 1 volk en kwam tot bij de voeten van den Spreker, raakte sljn kleed aan en keerde terug bij zijn makkers triomfan telijk: Ik ben er bij geweest.Ande ren probeerden ook en ln een, twee, drie werd de Heer overstelpt, ze drumden, inteken lawijd, verdrongen elkaar en trap ten op malkanders teenen. Petrus nam geen blad voor zijn mond, hij schoot uit: Alia! bucht van Jongens, achteruit! loopt elders spelen, houdt op met uw lawaai, laat de groote menschen spreken, de Meester heeft geen tijd en kan zich met H niet bezighouden. Voort! of ge krijgt elk een tegen uw ooren.En tot de ouders: Kunt gij uw jongens geen beetje •choone manleren leeren? Hij sloeg bet ■tof uit de kinderbroek. De Meestor kon het over zijn hert niet krijgen dat die kindertjes waarvan Hij aooveel hield en die met zulk een be trouwen tot Hem kwamen, zoo ruw en banch werden afgewezen. Hij zag ook do engelbewaarders die een traantje van cpUt afvaagden en met verontwaardiging aloeg hU een «trengen blik, niet op de klnders, maar op Petrus, die in die hou ding las: Wis is hier de Meester? Er ware maar dat meer te kort dat mijn Hovelingen zouden verstooten worden. Maar Petrus toch! Hoe kunt gij alzoo djn? Laat die kleinen tot mij komen.». *t Sene woord ging niet hooger dan 't an der: «En houdt hen niet tegen. Mijn vriendjes moeten uw vriendjes zijn. De suizen behoort het rijk van God.Pe trus kreeg een scheeven en had er zijn bekomste van. Hij keek beteuterd neer. De moeders hadden er hun deugd in dat hij de les gespeld werd. Petrus had ver hoopt dat zijn Meester hem zou goed keuren en bedanken voor zijn tusschen- komst, 't vu tegen alle verwachting uit gevallen. neen, Hij schermde voor die ru moerige volksjongens, trok partij voor de ruststoorders. En na de vermoeienis der dagtaak was het een verstrooiing voor den Predikant, •ens to mogen spelen met die kindertjes. Zijn minzame blik noodigde alle klnders uit. Ze vlogen aan zijn hals. De moeders die nog bébé's op den arm droegen, kwamen dichtbij, en ze zouden *t aan allen vartellen: De Profeet beeft •ok mijn kapoen gelaaid.». De Apostels verstonden niets, ze va- na vervreemd, zij die gemeend hadden to moeten de orde bandhaven en de waardigheid van hun Meester bescher men als 's Hoeren lijfwacht, herkauw den *t affront en de les die ze gekregen hadden, ze lieten vrijen doorgang aan de knapen en aan de meisjes die kwamen geloopen naar den Wonderen Man. En die Wondere Man Interesseerde zich aan dat Jong volkje, Hij wilde die jeugd verstaan en beminnen. De Goede Herder toonde zijn voorkeur voor zijn lamme tjes, en zijn hart dat zich verborg voor (L« grooten der aarde, werd het midden punt aller kinderharten. Lieflijk las de Heer in die zuivere pogen, HU speelde met die Oostersche krullekopjes, zegende hen, was kind met ds kindera De lachende mondjes deden Hem elke vermoeidheid en kommernis van hst apostolaat vergeten. Een jongentje kroop opzijn knieën, een meisje hield haar hoofdje scheef en kalijnde tegen zijn schouder, zs was niet bang voor Hem. HU drukte dis klnders aan zijn bert. ZIJ hielden Hem vast, Hij mocht niet weg, HU moest bU hen blijven. Ze drumden om ter dichtst Allee Henrl, gij allange genoeg, laat mij nu eens.Nu ik huilde een derde. En de naam van Jezus kwam nog niet recht uit hun mond en (te lippen stropten bij de stvan Kris- tus, maar ae lazen allen in 's Heeren oogen de eerste liefde tot God. Zoo fraai en sympathtek kwam hun die Man voor. De menigte Juichte den Heer toe: Ge lukkig de Vrouw dia mocht uw moeder rijn.Welke charmante heer, zoo beleefd en taktvol. De Heer sprak van hun spel en won die kinderzielen. Hij las in die kinderoogen de blijde dankbaarheid. Toe, niet meer krtjachen, zei HU, tot een weenend meisje, Ik mag het niet meer hooren.De moe ders waren bijna jaloersch dat Hij hun klnders meer beminde dan zij zelf. Zijn handen gewoc» te geven en te zegenen, hield HU op hen, zUn oogen die nooit an ders dan zacht en vriendelijk keken, gin gen er niet van. Het waren zijn vertroete lingen. De Heer zei tot elk een zoet woordje en bet klonk verkwikkend ln dis kleine •oren, reeds groot genoeg om elk liefde woord op to vangen. De Apostaten lieten zich aan die kin der* niet gelegen, ze dachten: De Mees ter trekt partij voor de klnders, tegen •os. Is het soo (lat HU de wereld moet Veroveren, te het met kinderen te stree- tes dat HU moet Koning worden, het Hocnelnsche Juk afschudden en den troon van David herstellen?Schamele Raenschen, ze hadden nog den H. Geest ntet ontvangen, 't Kluchtigste van al, de Apostelen kregen geen woord meer van O. L. Heer, ze mochten aan de kant tajveri. M»t overwinnaarsbllkken keken de jon- §wm nu op naar de Apostelen. En als er Voor hun kinderverstand iets duidelijk voorkwam dan was het wel dit: «O. L. Steer is goed voor ons; Petrus met zijn teard, is een stoute vent, hij zal op zijn duimen krijgen van den Heer.». De teder» ook braveerden hem, en hun hoofd tehudde beteekenisvol: Petrus gil zijt n «ohoonen, ge hebt daar op uw brood •skregen. De goddelijke Majesteit toonde zich toegankelijk ook voor kinderen en de kladeren voelden zich aangetrokken door de geïncarneerde schoonheid. Er ging Vandaar een kracht uit. Jezus vertelde gemoedelijk en smakelijk een mooi his torietje centra het verloren schaapje, en HIJ keek meest onderwijle naar de meis jes, die de woorden uit zijn mond la ten. Daarna vroegen de knechten: «Nog •entje Meester, ook een schoontje voor ons.Hij keerde zich tot hen en begon •impel en subliem, over den Verloren Zoon. Ze hingen aan zijn lippen die wik kelachtige rakkers en ze roerden niet. Ze gaven Hem al wat ze hadden, een ■pselding, een stukje koek, ze wilden al les weggeven en ze kregen in de plaats •Ik een zantje en een zoentje. Wat zegt ge dè, Davidje? deed «en moeder. Davidje zegde schoone: «Bedankje» en moeder was preusch. Petrus die alreeds wist dat hij de rots zijn zou, waarop de Kerk steunen moest, hkd zich vernederd gevoeld en gedacht dat hij gecouleerd was bij die klnders. Eindelijk vond hij zelf zijn vermaak erin, te zien met welke liefde zijn Mees ter omringd werd en met welke goedheid de Heer zijn kinderen bejegende. Hij luisterde, gaf zijn Meester gelijk, en zou de les heel zijn leven onthouden. Aan de zuigelingen op moeders arm gaf de Heer een kruisje, de spelende dartele knaapjes liet HIJ begaan. Neen, Petrus zal na die les ln opvoedkunde niet meer kijven, hjk op Jongens die met sulfers spelen in de scbeure. Hij zal nooit meer opvliegen tegen schuldelooss kinderhoof den en rozige meisjesmandjes. Voor geen enkelen Apostel later zullen de kinde ren terugschrikken. De Kerk zal de blanke onschuld en de reine kinderziel immer beschermen en met voorliefde koesteren. Die kindjes kregen hier zonder vragen, wat de grootste Heiligen en verhevenste Mystieken zochten: Te mogen aanleunen tegen Jezus' Hart ln zoo'n Intiemen om gang. Petrus kon het niet meer uithouden, hij kreeg een krop In de keel en was kwaad op zich zelf, hij ook wilde zich nu vriende lijk aanstellen «en zal ik een schoon handje krijgen», vroeg hij vriendelijk, Uw rechter, Racheltje,verbeterde moeder. En zult gij altijd brave zijn? Ja, Ja, Mijnheer,verbeterde nogmaals moeder. Ja, Mijnheer, herhaalde 't kind. Petrus begon nu ook de lieve bubbels te liefkoozen en de andere apostelen na hem. Hun gemoed kwam vol. Toen hij dat zag kwam de bengel te voorschijn, die ln 't begin er een tegen zijne ooren had ge kregen van Petrus, t Was meeninge. (Pe trus had het van toen reeds op de ooren gemunt.) De jongen verstoutte zich bij dat zien, en naderde tot Jezus, bezag die handen die nog minder zouden slaan dan vaders vuist, toen hij mlspikkelde, hU zag op naar die oogen, die keken lijk moeder oogen. Gauw was 't verdriet vergeten, toen Jezus zei: Kom, mUn keppe.En Hij kuste t zeer weg. Hij deed nog meer, Hij stelde die kleinen aan als modellen om na te volgen. De kinderen moeten niet te vroeg groote menschen worden, maar de grooten moeten de kindergaven bewaren: eenvoudoprechtheid, optimisme, betrou wen, reinheid. «En Indien gij niet wordt als die kinderen, zult gU bet rijk der be meten niet binnengaan. HU leerde de kindjes bidden. Hij had geen ruzie of rooi ermeé. En ze begonnen eerbiedig: Mijn Heer en mijn God. «Neen, kinderkens, herbeginnen,» zei de Heer, zoo niet, zegt het mij na.En HU bad vóór .gelijk het nog nooit iemand zoo godvruchtig had gedaan: Onze Va der die ln den hemel zUt.En ze baden schooner nog en met meer liefde. Hun blauwe kijkers keken op, eerst naar Hem en dan naar den hemel, wanneer de Heer hun zei: Die nüj ziet, ziet dan Vader. Ze vergaten hun spel en luisterden serieus. De H. Augustlnus, die in zijn Jonge Ja ren ook een pleute was, had zeker dit too- neel voor oogen, toe hij later, als bisschop, zijn kinderzonden .en k&ttekwaad beleed. Voor noten, voor een kateebol, voor een mussche, moest men eerst naar den mees ter gaan, die groote oogen opentrok, en la ter voor dezelfde fouten in t groote, moet men naar den prefekt of naar de koning voor goud, land of slaven. De weg naar t ouderhert passeert al t kind, dat wist de Heer; En die meest aan die kinderen gelijken,zei hij, zullen hoogst staan in den hemeLIedere mama die to voren peinsde dat baar kind bet schoonste échantUlon was, en zich ver heugde omdat bet ook best aan moeder slachtte, wikte nu zelf gelijk worden aan haar kind. En HU zei bun nog: «Mijn Vader wil niet dat een van deze kleinen verga. Ze loechen omdat HIJ zoo goed met die klnders kon omspringen. En blij dat ze waren, die klnders, alles te mogen zeggen, vertellen en vragen aan Jezus. Jezus, mama heeft gezegd, dat Gij dat meisje van den offlder Jaïre weer levend gemaakt bebt, te *t waar? Ja dochtertje, en "t eerste kind dat ik verrees, was een meisje. En al de meisjes juichten toe, omdat het een meisje was. En is 't waar vroeg een knechtenjon gentje, dat Gij dien blinden knaap zijn doode oogen weer levend hebt gemaakt? Ja kind, de blinden zullen zien. En de knechtjes klapten ln hun handen, blij dat ze waren, omdat het een zoontje was. Iedereen verzette zich in dat openlucht- toonzel. Da Heer peinsde geen enkelen keer op zich zelf, HU dacht gedurig aan die kleintjes, rijn Serafijntjes; geen bengels waren het meer, maar engels. Klnders die dag-uit dag-in leefden; die eiken morgen wakker werden en een nieuwen dag begonnen, als bij de schep ping der wereld, maar ook eiken avond als ze naar hun bedje gingen, het einde van den dag als het einde van de wereld aanzagen; klnders, die naar vaders be velen en naar moeders vermaningen niet meer luisterden, dan naar den regen die valt, «pitsten hier him ooren en scherp ten hun aandacht om waarheden te hoo ren uit 's Heeren mond en te kunnen lezen op Jezus' lippen en ln zUn hert, woorden die ze nog niet spellen konden op een bladzijde. De moeders offerden hun kinders als het beste van henzelven. Mama, weet je wat! Wat, mijn engel? «Ik heb mogen een handje geven aan Jezus. En hebt gU uw klokje afgenomen? Zeker. t Is goed en wat hebt gij gezeld? Niets. En wat heeft HU gezeld? «Mieltje! En de moeder was ervan gepakt, én haalde haar zakdoek uit Ma, mag lk nog oens weerkeeren bij Hem? Ja, maar keer eerst uw «chorte él den schoonen kont. Proefondervindelijk leerdpn de kinders: Jezus riet mij en riet mij geern. De ouders waren tevreden omdat ze mochten Jezus geven aan hun kinderen en hun kinderen aan Jezus. v v r 5. De Heer verheugde zich om de kin derlachjes en hun goede engeltjes ver heugden zich mee. Al dat Jong volkje, met kwik ln de beenen, hield zich muisje-stil en fraai. De meisjes vergaten hun ver makelijke speelpop, de Jongens hun mar- bels, om maar te kijken naar die goede oogen die in hun ontwakend zieltje de toekomst en hun levensgeluk lazen. Van hun leven zouden ze niet meer twijfelen aan die goedheid, nooit zouden ze die heugelijke oogenblikken vergeten, toen .(Zie vervolg onderaan 3« kolom). 1882 ;W 1932 Oudenburg heeft zijn Heer Pastor ge vierd, vijftig Jaar prlestpr. De deelneming der bevolking was algemeen, de viering plechtig en grootsch. Alles getuigde van de liefde en dankbaarheid der parochia nen Jegens hun Jubileerenden Herder E. H. V. De Vaere. Een mooie kelk, een waar kunststuk werd hem als geschenk aangeboden. De Heer Arrondissementscommissaris, Weledele Heer Coppieters 't Wallant, vestte op de borst van den E H. Pastor het kruis der Leopoldsorde. Onder de Jubelmis hield de Z. E. H. Deken van Gistel een diepgrondige en treffende Kanselrede. Schoone aanspraken werden ook gehou den door den Heer K. Smis, Burgemees ter, door Heer Dr Cools en Heer J. Van- derheyde, oud-Senator. Te 1 uur werd een lulsterlijk banket opgediend. Hier volgt een toast, die maar geschre ven is op aanvraag, nadat hij spontaan uitgesproken werd. Mijnheer De Pastor, «Na de vliegweek in de hooger sferen der retraite, zijn we blij naar het platte land van Oudenburg neer te dalen. Op dit feest der H. Kruisverheffing, werd het ridderkruis verheven tot op de hoogte van uw hart. Dit is een kruis dat niet te ontzien Is en licht om dragen. Een trek van gelijkenis te meer met Christus hebt gij gekregen. Hij verdiende zijn Kruis niet, gij wel. De Heer arrondissementscommissaris heeft u in naam zijner Majesteit den Ko ning, tot ridder geslagen. Gij hebt het willen verdragen Eonder klagen. Geen enkel uwer gewezen onderpastoors hier aanwezig, heeft u ooit geslagen, nocli pijn aangedaan of u een kruis bezorgd. Den eersten keer dat gU u tegen uw onder pastoors hebt kwaad getoond, het was telkens, toen ze tegen uw gedacht, malgré moesten heengaan, omdat ze elders gepro moveerd werden of soorte naast. Men sprak daar even van de bruiloft van Cana. O. L. Heer deed daar nog liever een mirakel dan een toast. Hij hield nog meer van de waarheid dan van de geheel onthouding. Ik heb nog nooit mirakels gedaan, maar zal toch eens probeeren een heildronk aan te vangen, sobertjes weg en tdfch waar. Een vorige redenaar sprak van de drie Koningen, waarvan de eerste u GOUD bracht: een gouden kelk voor uw gouden jubileum. Ik kom u WIEROOK brengen. Zoo dikwijls heb lk u aan het altaar be wierookt, daarna werd lk zelf op mijne beurt bewierookt, maar 't was maar door den messediender. Toen was het gewoon lijk wekedaagsche wierook, heden is het voor u van den besten, dien der hoogda gen, want 't is voorwaar een gebeurtenis ln uw teven, zonder voorgaande en zonder MYRRHE. Indien men iemand viert enkel omdat hij oud wordt, dan moet gewis men ook al de antikiteiten van Oudenburg huldi gen. Mijnheer de Pastor, gij rijt gelukkig- lijk nog niet antiek, want uw hart blijft jeugdig. Indien men enkel iemand viert can zijn hooge Jaren, dan moeten we al de oude ventjes van 't hospice, en om niemand Ja loersch te maken, ook al de oude wijvetjes ultnoodigen en ophemelen. Er zijn dingen die verbeteren met te laten liggen, (al was dat ook uw grootste tevensbekommernis niet) en te veroude ren, gU hebt er zelf veel vloeiende bewij zen van gegeven over tafel; ook eerbied voor dien ouderdom. Ik wil u zeggen waarom wij u, met al uw parochianen, dankbaar vieren. Het is niet omdat gij oud geworden rijt, dat gaat alzoo een dag met een keer van zelfs, en nog rapper misschien dan gij het zoudt willen, maar wU huldigen in u den Man Gods, die sedert een halve eeuw als Priester, dienaar des Heeren en als Mid delaar nog rechte staat tusschen God en rijn Volk, zooals de Heer Deken het zoo heerlijk wist te zeggen. Er is iets dat ln Gods oogen hooger rijst dan Oudenburg's slanke toren, t is uw stichtend priesterlijk gebed; er 13 iets dat in Gods oogen bestendiger waarde heeft dan uw prachtkerk, 't is uw dagelijksch H. Misoffer zoo schoone opgedragen. Alles achtereen genomen, dagen, weken, maan den zoudt gij gestaan hebben aan 't al taar des Heeren. Was men maar één dag priester, en deed men maar ééne H. Mis, het ware een onschatbare weldaad voor gansch het volk. En is het omdat het dui zendmaal herhaald werd, dat het in waar de minder schijnt? Niets vermindert met te vermenigvuldigen. 9 99 Niemand is groot voor zijn knecht, heeft men gezegd, en terecht. Gij hebt vijf knechten gehad, Heer Pastor, en maar ééne maarte, doch allen geven u blijken van hoogachting en genegenheid. Uw blij moedigheid gaf u het recept van 't lang leven om voorloopig onsterfelijk te blij ven. Uw vredesliefde heeft den kostbaren vrede op Oudenburg bewaard. Mocht het immer blijven duren lijk hier aan deze mooie tafel: allen vrienden van den gastheer, allen vrienden onder een. Zoo zullen we naar geen andere wapens grijpen dan naar tafelmes en vork, en dan nog om in goé dingen te steken. Zoo blUft het één Kudde en één Herder. 9 99 Is het niet gewaagd iemand gelukkig te verklaren binst zijn teven? Ik sluit en wensch u heigeen O. L. Heer u zelf zou wenschen, moest Hij ln dit ge zellig samenzijn een tafelrede houden, na melijk, den liturgischen heilwensch der kerk zooals ik hem honderden keeren uit uwen mond heb gehoord bij elke trouwmis voor iedere gelukkige bruid, (als 't maar geen weeuwtje was)Longaeva ut Sara Bejaard als Bara.Maar lk troost mij er bU te voegen: «Amabilis ut Ra chel Minzaam als Rachelsteeds even hertelijk en vriendelijk voor uw volk, sympathiek op eiken wijk, bemind door eikendeen, bemind door allen, - ortuna- te senexGelukkige ouderling! A. B. het hun gegeven wérd- de Heiligheid te aanschouwen. Wie weet zijn er geen onder hen, die daar hun roeping kregen om later leer ling te worden, getrouw tot den martel dood? De Heer keek met vriendelijk oog en welgevallen op die kleuters, kleine troep aspiranten tot den hemel. De nacht viel. De kinders hadden geen vaak, geerne hadden ze nog opgebleven. Met een woord waarin ze heel hun hartje legden, zegden ze: Goên avond, Jezus? Ze gingen heen en keken nog eens orn. Na rijn gesprek tot die kinderen over rijn Vader, verdiepte de Meester rich in een onuitsprekelijk gebed gedurende den langen, eenzamen nacht, en sprak dit maal tot rijn Vader over die kinderen, terwijl deze sliepen gig rozen pnder de Engelenwacht, 1 A- B. HET NATIONAAI,-SOCIALISME IN DUITSCHLAND II. Het zal voor ons weer uiterst moeilijk om niet te zeggen onmogelijk zijn in een 4-tal bijdragen een kompleet overzicht te geven van het nationaal-socialisme met de erbij aanwezig-zijnde tegenmachten. De lezers gelleven dus aan te merken dat we op geen volledigheid aanspraak dur ven maken, doch enkel in een bondig samenvatten de meöfet karakteristieke en belangrijkste uitingen van het nationaal- socialisme pogen te schetsen. Dit ter inleiding. En nu ter zake. Wie in de eerste plaats een wetenschap- pelUk Inricht in het ontstaan van het racisme beoogt, kan niet buiten de zeer interessante brochcrè van Victor Lee mans, een der huidige .mapste Duitsch- landkenners, Het nationaal-socialisme als nr 1 verschenen in de Zeshoek-studie reeks bij Cultura te Brugge. Leemans leert ons dat buiten het poli tiek leven waarin het naticnaal-socialisme nagenoeg geheel opgaat, er een diepere, revolutionaire strooming bestond, met aan voer van vreemde politieke stof, waar van het racisme den invloed onderging. Het is hier feitelijk de plaats niet om deze revolutie van rechts nader te ontleden. Bepalen we ons met aan te merken dat deze geestelijke beweging er naar streeft de staat in zich op te nemen om voor het wordend volk rijn historische toe komst te bouwenBommair gezegd waar we de opmarsch van de demokratie en het proletariaat de revolutie van links noe men, wordt de tegenovergestelde stroo ming naar een organische staatsinrich ting om volle levensruimte te verschaffen aan een volk ln al rijn geledingen de revolutie van rechtsgenoemd. De volksgedachte die in deze revolutie van rechts doorgebroken is, vormt de grondgedachte der nationaal-socialistische beweging (V. Leemans). Hoe ontstond nu het racisme? In Mei 1919 laat Adolf Hitler rich In schrijven als 7* lid der Duitsche Arbei derspartij te Munchen. Hitler is dus niet zooals Mussolini de stichter zijner partij. Hij stond er in den beginne eerder scep tisch tegenover gestemd. Doch de kennis making en de eruit-voortvloeiende vriend schap met Gottfried Feder, de ekonomist der Nazis, brachten hem dichter bij de groep, waarvan hij weldra de leiding waar nam. In 1920 na een succesvolle volksvergade ring, waar Hitier dan reeds rijn program ma Integraal meedeelde en ontwikkelde, werd definitief de naam Nationaal-So- ialistische Duitsche Arbeiderspartijaan genomen. Een beetje overmoedig door rijn aan vankelijke suksessen waagt HiÜer ln col laboratie met Ludendorff een staatsgreep of putsch in Beieren, doch het vergaat hem deerlijk. In de gevangenis mediteert hU over de te volgen methode en komt tot de overtuiging dat voortaan het parle mentarisme wel de geschikste weg blijken zal. HU gaat over tot de rekonstruktle van zUn parüj, die ln 1925 eéii nieuwe aktieve en ook suksesvolle periode inluidt. In 1928 telt de N. S.D.A. partij 12 gekozenen. Den 4 September 1930 worden 107 Nazis naar het parlement gestuurd. In 1932 be- geeren 12.000.000 Duitschers Hitler te zien in plaats van Hindenburg als president der Republiek, en tijdens de jongste ver- kieringen werden 230 Nazis gekozen. Tot daar de opgang. Nemen we even een kijkje in de gelede ren der paxtU zelf. Er moeten thans wel meer dan een miljoen Duitschers of ficieel aangesloten rijn bij de partij, en aldus effektief deelnemen aan het propa- geeren der gedachte buiten natuurlijk de millioenen sympathiseerenden die ter stembus Hitler ln het gelijk stellen. Buiten het eenvoudige partij-lidmaat schap behooren de nazis ook tot een der menigvuldige filialen als de Nat. Soc. ad- vokatenorde, geneesheerenorde, studenten genootschappen, vrouwenbonden, Jeugd organisaties, boeren- en werkliedengroe- peeringen. Terloops weze hier aangemerkt dat er geen eigenlijke arbeidersryndikaten, als strijdmachines voor sociale verbeterin gen bestaan, en nochtans spreekt men van een hoog percentage (64 arbeiders in de nationaal-socialistische partij. Tevens wordt een bizondere aandacht geschonken aan de studeerende Jeugd, die overal tracht de meerderheid te verwer ven, om desnoods hardhandig op te tre den, voornamelijk tegen Joodsche leeraars en medestudenten, en ook vooral omdat de jeugd de toekomst is. Hieruit blijkt dus dat de N. S. F. A. P. eigenlijk veel meer is dan een politieke partij, en in haar schoot zelve een beeld tracht te scheppen van de toekomstige Staat. Al deze filialen rijn nauw verbonden aan het centraal organisme der partij, waarvan de alleenheerschappij Hitler op gedragen is. Is deze vorm, alsmede de erbij hooren- de ijzeren tucht, van fascistisch model; de vertakkingsorganisaties zooals kwartier en industriecellen, alsmed- noyautage van leger en administratie rijn van kommu- nistische oorsprong. De diktatoriale macht van Hitler belet niet dat hU omgeven is van een meer dan gewone staf (Dr Frick, Gregor Strasser, Feder, Wagner, Goebbels, Goehring). En hier kunnen we tot ons spijt V. Leemans niet volgen, waar hij beweert dat, mis schien buiten Frick, uit de omgeving van Hitler, geen personen het vermelden waard rijn. We vreezen zelfs dat bij een even- tueele regeerlngsdeelname Hitler door en kele zijner luitenanten overstoken zal worden. Vermelden we hier terloops dat de nazis, net als de fascisten, in uniform op straat komen (bruin hemd). Als symbool werd de roode vlag gekozen met witte zon en daarin het zwarte hakenkruis. De voornaamste stuwkracht echter der partijorganisatie is niet zoozeer te zoeken bij de korporatieve filialen dan wel bij het georganiseerd nationaal-socialistische le ger. Om allen tegenstand gewelddadig te breken, en tusschen haakjes ook om de tegenstanders gewelddadig aan te vallen, beschikt de partij over belangrijke storm- afdeelingen, waarvan de formaties op de legerformaties gecopieerd rijn. De stormafdeelingen onderscheiden zich netjes van de overige partijorganisaties, zoo door hun werk als door hun geestes toestand. Gekazerneerd in bruine huizen en wer kelijke kazernes komen ze dagelijks op straat. Bij alle burgergevechten voeren ze het hooge woord, slaan en schieten des noods. Tijdens de volksvergaderingen zor gen ze voor de orde, en wijken voor geen enkele uitdaging. Komt er verzet of op stand ln hun eigen rangen, dan smoor en ze dien ln bloed. Aldus ls het begrijpelijk dat de nazis ln November 1931 reeds 8359 dooden en zwaar-gekwetsten konden aankondigen. Sedertdien la de lijst nog merkelijk aan gedikt. De geduchtote mannen uit het bruine leger vormen op hun beurt de achutz- XZte mvolg onderaan ft* kolom). Hierboven ziet men de twee beroemde Atoomzoekers Lord Rutherford van En geland, en Professor Bohr van Denemar ken, die, om hun studie over atomen atomen zijn stofdeeltjes met het oog onzichtbaar en die physiek en chemisch ondeelbaar rijn met den Nobelprijs vereerd werden. Lord Rutherford (rechts) bezoekt thans Denemarken en doet er studiën en opzoekingen in de Hoogsschool van Kopenhagen. ia3B&«3LaSJiHS®BEM!?SESB!S3i:f3SB Voorzitter van den Duitschen Reichstag die, om de moeilijkheden welke hij de Duitsche Regeering en den Voorzitter Hindenburg veroorzaakt, een ccriog op papiertusschen de Regeering en de Reichstag deed ontstaan. ISaaBBBE8aBBMeaBE£HSSSMB9B K.V.R.0.-DAG TE BRUGGE Op Zondag 18 September Jl. hield Brug ge met beste succes rijn katholieken radio dag. In al de kerken werd 's morgens over katholieke radio gepredikt; aan de kerk deuren werd door Kajotsters en V. K. B. J.-meisjes een welgelukte verkoop inge richt van propagandaboekjes over katho lieke radio. Rond 10 ure vertrok aan de Ezelpoort eene rel van zeven autos met een flinke groep afgevaardigden naar Uit- kerke, alwaar op het graf van wijten Ju- liaan Vandepitte, de baanbreker der Ka tholieke Radiobeweging, eene roerende hulde werd gebracht. Heer Advokaat Van den Bussche en Heer G. Blancquaert voer den er het woord. Bloemtuilen werden neergelegd namens K. V. R. V.-Brugge, Davidsfonds en Kath. Vteamsch Verbond, ook namens de Elektriékers-radiohande- laars van Brugge, omstreken en de kust. Werd opgemerkt: de aanwezigheid van den Heer Keersmaekers, secretaris der K. V. R. V.-afdeeling van Antwerpen. 's Namiddags rond 3 ure ontvangst van Nonkel Jan op de statieplaats: een gewoel en gejoel van kinderen als nooit te voren te Brugge werd gezien! Kinderoptocht en Kinderfeest in de Gilde, waar de kleinen hun hartje hebben bij opgehaald, 's Avonds groote volksvergadering. Opge merkt: ZZ. EE. HH. Mahieu en Van der Meersch, groot-vicarissen, de Heer Van Hoestenberghe, burgemeester; schepen Geurens, benevens vele vooraanstaande geestelijken der stad. De ruime zaal der Gilde was stroppens vol en de geest drift sloeg hoog op. Nonkel Jan be sloot zijne voordracht met eene flinke om haling ten voordecle van K. V. R. O. Aan het N. I. R. werd ten slotte eene protestmotie toegestuurd. De K. V. R. O.- dag te Brugge gelukte op schitterende wijze en zal gewis de beste vruchten ach terlaten. l&SBBSSSSSSiBSSSB&EBSBaSSSaSBB Naar uit goed ingelichte bron blijkt, heeft de regeering besloten de toelage aan de Sabena, die de totstandkoming, met ingang van 1 October, van de lucht lijn Antwerpen-Brussel-Congo mogelijk moest maken, om bezuinigingsredenen te schrappen. Daar men ook in Frankrijk weinig enthousiasme aan den dag legt voor de verwezenlijking van dit ontwerp, waarbij een verlenging der lijn tot Ma dagaskar werd voorzien en van Engel- sche rijde een krachtige poging wordt gedaan om rich van het civiele lucht- vaartverkeer tusschen Centraal-Afrika en Europa, langs de Nijlvallel, meester te maken, ls het meer dan waarschijnlijk, dat de verwezenlijking van het Fransch- Belgische plan tot betere tijden zal wor den verdaagd. Gebruikt Chicorei WYPEL1EK-TAFFÏN 't Is de beste. staffeln» of beschermingsescouaden, die zoo wat de geheime politie nabijkomen. Zeer onlangs werd Hitler een persoon lijke lijfwacht van 60 man geschonken, ieder mijl dan 30 Jaar oud, en meer dan 1.75 m. hoog. Benevens eten, drinken en kleeding trekt ieder lid 10 mark (85 fr.) wekelijksche soldij. Het ls klaar dat dergehjke organisatie machtig veel geld vergt. Wel weten we dat leder lid stipt aan rijn bijdrage ge houden ls, doch het is reeds lang uitge maakt dat deze totaal ontoereikend zijn. Van waar komt het geld? Hieromtrent rijn alle veronderstellingen toegelaten, doch voorloopig alle zekerheden uitgesloten. Aanstaande week maken we kennis met ftthrer Adolf Hitler. HERWIO. We drukken, volgenden brief over uit De Standaard van Zaterdag 17" dezer. ln deze tijden van verwarring ts het goed soms gezonde taal te hooren en te ovarwegen. Drie vooraanstaande katholieke flamin ganten van den meer vooruitstrevenden jongen vleugel van het flamingantisme in Waasland hebben thans strijdposten Ingenomen ln den schoot der katholieke partijorganisatie. Het zijn de HH. Adv. P. M. Orban, stafhouder der Vlaamsche Balie van Dendermonde, Dr Em. Van Haver, en Adv. W. Van Gerven. Zij hebben thans een openbare verklaring gegeven van hun standpunt en van de motieven welke er hen hebben aangezet daadwerkelijk te strijden in de rangen der katholieke Staatspartij. Tevens heb ben rij een oproep gedaan tot geheel de radikaal-Vlaamschgezinde katholieke Jeugd om plaats te nemen in het raam der katholieke partij. De door hen voor gebrachte motiveering, van hunne han delwijze en hun voorbeeld, verdient ln ruimeren kring bekend te rijn: hunne overweging dienen te spreken tot het geweten van alle katholieke fiamingan- tische Jongeren. Daarom achten wij het nuttig hierna over te gaan tot publi catie van deze beginselverklaring: Waarom wij strijden in de rangen der katholieke partij met het vertrou wen dat deze verklaring over geheel het Vlaamsche land weerklank zal vinden. DE RED. Velen onder U zullen over enkele we ken voor de eerste maal ter 6tembus worden geroepen. Weest er van over tuigd dat wij allerbest begrijpen ln wel ken gemoedstoestand gij U bevindt. Wij beseffen dat gij wellicht aarzelt bij de zen aanvankelijken stap van uw politiek leven. Gij wenscht immers beginselvast de regelrechte lijn te volgen langs waar en Uw Katholiek en Uw Vlaamsch ideaal te bereiken rijn. Maar angstvallig rijst voor U de vraag op of tegenwoordig ln de rangen der Katholieke partij de ge- wenschte stuwkracht en de gewenschte oprechtheid voorhanden rijn voor eene gave en spoedige Vlaamsche rechtsvol- trekking. Wij richten op dit kritisch oogenblik tot U een woord, dat rijn uitgang viiwR in het diepste van ons katholiek ge moed, maar dat tevens bezield wordt door t Vlaamsch Ideaal dat wij steeds in al ons handelen met oprechtheid wil len dienen. Wij zullen de allerlaatsten rijn om de onaanvechtbaar held van al onze partij- genooten in Vlaamsch opzicht vooruit te zetten. Het ls een feit dat enkelen bij ons, nu nog ln dit beslissend uur, niet begrepen hebben dat eene politieke par tij rij weze katholiek of wat anders, wil ze de volksziel in beroering brengen in Vlaanderen, Vlaamsch moet rijn volledig en door en door. Daarbij nog, we géven het grif toe, maar al te lang duurde het verbeiden naar Vlaamsch rechtsherstel... Maar al te lang werd elke poging om rechtzinnig zekere beginselen in daadwerkelijkheid om te zetten met enghartig wantrouwen in onze rangen bejegend. Maar al te vaak werden onze eigene inrichten in twijfel getrokken en werden wij verdacht gemaakt. Dit was echter voor ons geen reden tot ontmoediging of achteruittocht maar veeleer een spoorslag om met onwan kelbaar geloof ln de rechtvaardigheid onzer zaak en de vruchtbaarheid onzer beginselen gezondere opvattingen ln eigejj rangen te doen zegevieren. De heerlijke verwezenlijkingen door onze Vlaamsche voormannen in de laat ste Jaren bereikt, wettigden onze stout ste verwachting: zooals waren en voor de geschiedenis onzer kultureele herwor- ding, zullen blijven de Vlaamsche Hoo- geschool, de vervlaamsching onzer Open bare Besturen, de vervlaamsching van Lager en Middelbaar onderwijs en weldra de vervlaamsching van het Gerecht. Het ware ondankbaar deze uitstegen te miskennen en onverantwoordelijk deze moeizaam verworven machtspositie in de katholieke rangen door gevoelens van vertwijfeling of door een gebaar van de sertie te ontwrichten, vooral op het mo ment dat eene omvorming van het katholiek partijwezen zich voor ieder scherpzinnig oog en ieder oplettenden geest aan het voltrekken ls. Het kan naar onze meening niet langer als een hersenschimmige utopie worden aan schouwd dat binnen afzienbaren tijd, de meest vooruitstrevenden onder de Vlaam sche scharen gehoor gevende aan den wek roep die uit alle gouwen opstijgt en aan de hoogere beginselen die ons gemeenschappe lijk bezit uitmaken den terugweg zulten In slaan naar de eene Katholieke partij zon der ook maar iets van hun Vlaamsch Ide aal prijs te moeten geven. Onze beslissing, na gewetensvol over leg, staat vast: wij moeten blijven in de rangen der Katholieke partij, wij ontvluchten het vaandel niet dat in rijn plooien den roem en de fierheid omsluit der eeuwenoude Moederkerk van Rome. 1* Omdat deze partij alleen uitgespro ken Katholiek is en daar alleen in een Land waar traditionncel de politiek en de Godsdienstige belangen onafscheidbaar rijn, onze Katholieke beginselen veilig worden gediend. Er zal ons geen woord ontvallen dat de zuivere bedoelingen ln twijfel trekt die ln dit opzicht door de overgroote meerderheid onzer Nationalisten worden gekoesterd. ZIJ meenen het opperbest. Maar rij vergissen rich uiteindelijk no pens de noodlottige uitwerksels die hun neutraliteitop de geestes' en gewe tensvorming onzer jongere Katholieken, onvermijdelijk hebben moet. Wij stel len aan onze katholieke nationalistische vrienden de vraag: rit er ln de natio nalistische rangen en in de ideologie die hun dagelijks wordt voorgehouden nog de noodige katholieke bereidwilligheid om in de onrustbarende krisis van dezen tijd een beschuttend pantser te blijven, waar achter een Vaamsch Vlaanderen als Ka tholiek Vlaanderen rijn veiligheid be waart? GODSVREDE NIET MEER BRUIKBAAR Hoa welwillend men ook ter gerust stelling van eigen geweten het begrip Godsvrede tracht te omschrijven, het schijnt vooralsnog geen voldoening te schenken aan den gebiedenden katho lieken eisch, die wil dat een antl-Gods- dienstige politiek van liberalen en so cialisten door een uitgesproken pro-Gods dienstige politiek zou worden bekampt. En zoo wij ons niet vergissen, wordt dit ook stilaan en meer en meer Tan nationalistische rijde begrepen. Wij bren gen hier graag de volgende zinsneden voor uit het artikel van Meester Hendrik Borginon pas verschenen in De Schel de van 9 September en gewijd aan de nagedachtenis van den grootsten onzer Vlaamsche idealisten: Lodewijk Dosfel. Dosfel was een der medestichters van Het Vlaamsche FrontDat een or ganisatie zelve op grondslag van Gods vrede zou opgebouwd worden, hinderde hem... Een der eerste schudde hij de Godsvrede-gedachte af als een wambuis dat den vrijen uitgroei van zijn onaf scheidbaar verbonden en door elkaar ge strengelde Katholieke levensbeschouwing en Vlaamschgerindheld belemmerde... De les die er in schuilt ga voor ons niet verloren: hoe verheven ook het doel van den Vlaamschen strijd, hoe belangrijk ook haar op het tijdelUk afgerichte streven, toch ligt daar niet het eenige of het hoogste goed, moeten zij ingeschakeld worden ln het algemeen van de mensch- heid, en moeten wU in onderworpenheid fier, de ondergeschiktheid van een stre ven, waaraan zooveel van onze beste voormannen hun leven hebben gewijd aan hoogere geestelijke belangen en goe deren inzien. In het bewustzijn van den eisch der tijdsomstandigheden verklaren wij dan ook onomwonden het beginsel dat aan alle politieke v rking moet ten grond slag liggen: het opperrecht en de eerbied voor de rangorde der geestelijke waarden. Vooral ln deze tijden van Godsdienstige en Zedelijke ontreddering ls het onze plicht de primautelt te verkondigen onzer Katholieke beginselen boven alle andere. Dat weze onze eerste zorg en dan blijft het onze zegevierende kracht. RUIMTE GENOEG IN DE KATHOLIEKE PARTIJ 2° Omdat er in de rangen der Katho lieke partij ruimte genoeg is om alle gedachten die niet in strijd zijn met de Roomsch Katholieke beginselen te ver dedigen. Laten we onbewimpeld spreken en duidelijk rijn: het was ln onze partij niet altijd zoo. In de algemeene gedach- tenverwarring, midden in de na-oorlog psychose en de geestesbekrompenheid die een man als Dosfel deed boelen en ker keren, werden vele goede inrichten mis duid en hebben diegene, wien den zin van het Vlaamsch radicalisme heelemaal ont ging, veten ten onrechte verguisd. Wij rijn er steeds voor vooruit gekomen dat de grootste vrijheid van denkwijze be treffende de oplossing van het taalvraag stuk moest worden verzekerd aan al de genen die zich in de rangen wilden scha ren van de Katholieke partij. Het wilde er bij ons maar niet in, dat de katholiciteit onzer partij zou worden in gevaar gebracht door hen die eene wijziging onzer grondwet vóórstonden, in dien zin dat het land federaal dit wil ten slotte niets anders zeggen dan op voet eener verder doorgedreven decen tralisatie zou worden ingericht. Heeft men de katholieken verketterd die in 1892 en in 1921 voorstanders waren eener grondwettelijke herziening? Wij rijn ge lukkig te mogen vaststellen dat eiken dag de opvattingen die wU desaangaande heb ben verdedigd veld winnen en dat er thans ln de katholieke partij eene ken tering te bespeuren is en eene gedachten verruiming geschiedt die een einde stel len moet aan de bekrompenheid van het verleden. GELUKKIGE EN BETEEKENISVOLLE VERKLARINGEN Wij onderlijnen in dit opricht met vol doening de verklaringen die werden af gelegd op den Katholieken dag van 4 Sep tember J.l. door onze gevierde leiders, den Z. E. Kan. Broeckx, senator voor Lim burg, en door den Heer Edmond Rubbens, volksvertegenwoordiger van het Arrondis sement Dendermonde: Senator Broeckx verklaarde: «Wij moe ten breed zijn van gedachten; wij mogen niemand verketteren; In onze Katholieke partij in Limburg zijn alle Katholieke Vlamingen welkom wat ook hunne per soonlijke opvatting weze, als zij zich maar aan de parïtijtucht willen onder werpen. Nog duidelijker was de verklaring van den Heer Rubbens: «De Katholieke par tij is ruim genoeg om aan elke opinie vrijheid van uiting te laten... en er ls daar plaats voor Federalisten en Mini malisten op de eenige voorwaarde dat zij eerlUk de tucht der partij zouden eerbiedigen. 3° Omdat wij de meening rijn toege daan dat onze Vlaamsche belangen bul ten elke andere beschouwing om, doel matiger zouden gediend worden indien alle Katholieke Vlamingen zonder on derscheid kwamen staan in de gelederen der Katholieke partij. Niet verder afbreken maar gezamenlijk opbouwen dit weze voortaan onze leuze 1 Wij hebben sterker dan ooit het besef onzer meesterschap over de toekomst: de katholieke Vlamingen hebben een macht we' n op te stellen waartegen ieder ver zet voortaan nutteloos ls. Het is nu de tijd der gesloten gelederen en der on verdeelde kracht. Geen machtsverspillin gen, een onderling redekundig gehaspel over Staatkundige mogelijkheden waar over de toekomst beslissen zal. Onder- tusschen blijft geleidelijkheid de hoo"ct« wet der evolutie die de volken or. - gaan. Die ontwikkeling zonder overhaas ting voor te bereiden en inmiddels dat gene te verwezenlijken, wat bereikbaar aan de hand ligt, dit alleen is doelmatige en gezonde politiek! Katholieke Vlaamsche Jeugd, het was ons een behoefte U deze beginselverkla ring vóór te leggen. U zult hier geen woord vinden dat ge lijk wie in zijne overtuiging kwetsen kan. Wij doen heden nu onze rangen wijd open staan een dringenden oproep tot U allen opdat gij met uwe rotsvaste ka tholieke overtuiging en uw Vlaamsch ra- dikalisme onze gelederen zoudt komen versterken, en schouder aan schouder met ons den goeden strijd zoudt voortzetten. Laat U niet van de wijs brengen door hen die verbittering zaaien en ontmoe diging. Wij zeggen U, er bestaat geen aanlei ding tot ontmoediging. De jonge Vlamin gen zullen weldra den laatsten weerstand die hier of ginds nog opduiken wel over meesteren indien gij ons mee helpt strij den den goeden, rechtzinnigen Katholie ken Vlaamschen strijd. Adv. P. M. ORBAN, Dr Em. VAN HAVER, Adv. ,W. VAN GERVEN,

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1932 | | pagina 1