De Gemeentelijke Verkiezingen F—? ZONDAG 9 OCTOBER 1932. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. '29" JAAR. - Nr 41. KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD, Een Fransch Departement waar kerken en dooden vergeten worden Monseigneur Lamiroy over Katholieke Radio De Paus in Y/ereldactie BalUngs-oord afgeschaft? Eenige aspekten van het wereldgebeuren Katholieken, Volkschgezfnden, Vlaamschvoelenden R. D. DE MAN. JONGGEHUWDEN. STORT 4,90 FRANK Naar de groote school HOE MOET MEN STEMMEN KIEZERS OPGEPAST Strenge Winter in aantocht De Bevolking van het Rijk EEN FIGUUR DIE VERDWIJNT Blasco Ibanez DEN ELLENDIGEN DRANK TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr. Berichten op 2" bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3' bl. per regel 1.53 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncem zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon Nr 9. - Postch. N' 15.570. Abonnementsprijs tot einde 't jaar: voor Belgie per post 4,90 fr. te storten op onze postcheckrekening met volledig adres; voor Frankrijk 9,50 fr. voor andere landen 10,70 fr. te zenden per internationaal post- mandaat met juiste adres. Op 18 September laatstleden had er te Brugge, zooals reeds werd gemeld, een groötsche katholieke radiodag plaats. Bij deze omstandigheid stuurde Mgr. Lamiroy, de geëerde bisschop van Brugge, een schrijven naar het Sekretariaat van K. V. R. O., waaruit derhalve van gezaghebben de zijde wordt duidelijk gemaakt, welk be lang aan de radio-aktie dient te worden gehecht. De radiodag te Brugge, aldus Zijne Excellentie, biedt mij een beste gelegen, heid om mijn sympathie en goedkeuring te betuigen voor de werking van den Ka tholieken Vlaamsehen Radio Omroep. Het hoogste gezag op aarde, onze Hei lige Vader de Paus, heeft het apostolaat door de radio aangemoedigd en aanbevo len, en aldus nog eens de moderne tech niek gebracht in den dienst van de Ka tholieke Kerk. Inderdaad, we mog-a cut moderne wa pen ter verdediging en verspreiding van ons geloof niet ongebruikt laten liggen, of, wat nog erger Is, in de handen overlaten van de vijanden van godsdienst en goede zeden. Mogen alle katholieke Vlamingen zich bewust worden van den heilzamen invloed dien de Radio kan uitwerken, en edelmoe dig, met woord en daad den K. V. R. O. steunen. Brugge, 15 September 1932. f HENRICUS, Bisschop van Brugge. iMBBBBBaBgHBaSEBBBSBSZSgiaag GEZINSOPVOEDING In Frankrijk Is ecne commissie aange steld om te onderzoeken of het niet moge lijk Is het berucht ballingsoord van Fransch Guyana af te schaffen, waar zoo veel galeiboeven in harden arbeid hunne straf ondergaan. HET NATIONAAL-SOCIALISME IN DUITSCIILAND weet dat de toekomst meer dan ooit vereischt, dat er op al de Vlaamsche gemeenten een politiek worde gevoerd met eeuwigheids- waarde! Breekt af met alle kleinzielige dorpspolitiek! Het mikpunt van ons werk en streven moet hooger worden geplaatst! Hier ook gaat de strijd vóór of tegen den Christies! Ook in het leven van de gemeente, dat een openbaar lichaam is, moeten de kristacdheldere en stalen beginselen onzer lcristelijke ze denleer worden toegepast en geëerbiedigd! In al onze gemeenten moet Christus-Koning heerschen, niet al leen op het marktplein in brons of hardsteen, 'maar in al de daden en werken, gesteld door de verantwoordelijke bestuurders! Het gaat er om de verdediging van de belangen van den heelen mensch, beschouwd in het licht van zijn eindbestemmingvan den mensch die niet alleen leeft van brood, maar die ook een ziel heeft met behoeften die moeten voldaan worden! Het gaat er om de verdediging vay ons Vlaming-zijn, van de hoogste rechten die wij als volk kunnen laten gelden, omdat God ons Vlaming schiep! Katholiek, Volksch en Vlaamsch weze de strijdleuze en we trek ken ter verovering Ons volk en Vlaanderen voor Christus! IBBBBBBBSBBBBBBBaBBBSaBBBBBBBgiBaiSBaBBBflBBBBflBBaESBBBBmBa HET OORDEEL VAN EEN ISRAËLIET In Amerika heeft zich een groep Isra ëlieten gevormd met het doel, de Ency cliek Quadragesimo Anno te bestudee. ren. Een der leden van deze groep, L. Mo- schowltz uit Scranton (Pennsylvanie), heeft In het te New-York verschijnende blad The Brooklln Tablethierover een artikel geschreven. De Osservatore Ro mano vond dit artikel zóó belangrijk, dat hij er een volledige vertaling van pu bliceerde, welke drie kolommen van zijn eerste bladzijde vulde: De Joodsche schrijver verklaart daar in, dat de in t' r wereld geheel éénige po sitie van den Paus, welke hem plaats bo ven de menschelijke twisten en wrijvin gen, hem veroorlooft onafhankelijke oor- deelen uit te spreken. Hij Is tegen elke verdrukking, van welke zijde deze ook komen moge. De oorzaak van dit feit ls hierin gele. gen, dat het Pausdom geen exclusieve be langstelling heeft voor eenige natie, ln dezen zin, dat belang stelt ln alle naties zonder onderscheid. Republiek, monarchie zijn het onverschillig; voldoende ls, dat de eene klasse de andere niet tracht te onderdrukken, hetzij door de openbare be langen te overheerschen, hetzij door ln weinige handen de finantlën en de natio nale nijverheid samen te trekken. Anderzijds houdt het Pausdom zich op de hoogte van alle politiek, economische, zedelijke, lndustrleele en sociale vraag stukken, om ze te onderzoeken en te be- studeeren. Het Vatlkaan ls daardoor de reusachtigste informatie-bron welke men ooit heeft kunnen zien. De verheven po sitie van den Paus stelt hem boven de nationale, politieke en economische aan gelegenheden en van dit hooge standpunt kan hij de daden der regeeringen, der vol ken, der rassen, der sociale klassen over. schouwen en met nauwkeurigheid de werkelijke oplossing der problemen aan wijzen. De Paus oordeelt over de dingen uit een wereld-gezichtspunt. Daarom wekt zijn meening de belangstelling der gehee- le wereld. Het ls het eenige universeele gezag, als zoodanig erkend, dat onbevreesd kan spreken over de vraagstukken van sociale, zedelijke, politieke en economi sche orde. Na er dan in zijn artikel op gewezen te hebben, dat voor den Paus alle rassen evenals alle klassen gelijk zijn, en dat hij slechts wenscht, dat de rechtvaardigheid heersche tusschen de volken en de ras sen, toont de h. Moschowltz aan dat de Paus, op gelijken titel, de tegenstander is van het communisme van Lenin als van de monopoliseerders der rijkdommen. HIJ voegt hieraan toe, dat men niet in Genève den sleutel zal vinden van de hedendaagsche problemen: elke natie streeft daar ernaar zooveel mogelijk haar eigen partikuliere belangen te behartigen, terwijl ledereen zich kan wenden tot den Paus, niet ln zijn hoedanigheid van Ste dehouder Gods, maar als in zekeren zin het middelpunt van elke natie en ieder ras. De stem van het Vatlkaan zoo ver klaart hij tenslotte ls de éénige stem die spreekt tot de geheele aarde; er be staat geen gezag, dat met het zijne kan vergeleken worden. Daarom, spoort deze Jocdsche schrijver zijn lezers aan. naar stig de Encycliek Rerum Novarumvan Leo XIII, en Quadragesimo Annovan Pius XI te lezen en te bestudeeren. iHBsaBSssaaBBSBBB&saBaasGSBB In een zijner laatste nummers gaf L'Echo de Paris volgende beschouwin gen over het verdwijnen van den Gods dienstzin ln zekere Pransche Gewesten. Het verdwijnen van allen godsdienst zin neemt van langs om meer toé ln het Département van de Creuse. Op dat "ge bied kan men het Département in drie gewesten onderverdeelen. 1. Dat waar de godsdienst nog sympathie geniet, namelijk de kleine streek waarvan het Canton Auzances het centrum ls. 2. Dat, en wel het grootste, waar er op godsdienstig gebied, een onverschilligheid zonder vijandschap aan den dag gelegd wordt. Het meerendeel der bewoners, al hoewel zij niet regelmatig de kerkdiensten volgen, hebben toch niet heelemaal ver zaakt aan alle godsdienstige ceremoniën die den levensloop volgen: doop, huwelijk, begraving. 3. Het gewest, het kleinste, waar de godsdienst het voorwerp ls van de alge- meene vijandschap. Al de bijzondere plaatsen: steden en canton-hoofdplaatsen, hebben eene prak- tizeerende minderheid. De vijandschap ls essentieel landelijk en leidt tot algeheele verdwijning van de godsdienstige oefenin gen. In het Noorden van het Département, in het Canton van Auzances, zijn de ker ken nog goed onderhouden. Maar in de andere gedeelten van 't Département, bij zonderlijk ln het Zuiden, is zelfde lot de kerken niet beschoren, en reeds werden verscheidene godsdienstige gebouwen ver laten of zijn ln puinen gevallen. Zoo ls het gesteld met de kerken der gemeenten Savennes, St Christophe, St- Eloi en van Faux-Mazuras. In de streek van Pontarlon en van Saint Sulplce des Champs, ln het Zuiden van het arrondis- semet van Bourganeuf, zijn de kerken in zeer pleterigen staat, en zullen ln alle waarschijnlijkheid binnen enkele Jaren gansch ln puinen liggen. Dit vervallen vindt zijne oorzaak ln het niet onderhouden der gebouwen. Het valt niet mogelijk de juiste datum aan te stip pen alswanneer dien staat van zaken ls Ingetreden, algemeen wordt geschat over een dertigtal jaren. Men vindt er de oor zaak van ln de algeheele vijandschap te genover den godsdienst. Ten dezen opzich te is er volkomen overeenstemming tus schen de gemeentebesturen en de bevol king. Van de kerk van Savennes blijft er niets over dan den toren en de muren. De helft van het dak en den voorgevel zijn inge vallen. Van de kerk van St Christophe zijn de vier muren der kerk nog recht, maar het dak is langs binnen Ingestort. Overvloedige klimop heeft bezit genomen van de puinen en onttrekken ze wat aan de oogen van uit de verte gezien, maar van nabij zijn die Jammerlijke overblijfselen goed zichtbaar. Voor wat de kerk van Bt Elol betreft, blijft er niets anders meer over dan een vervallen toren; van de muren valt er niets meer te onderschei den. Deze algeheele vernietiging dagtee- kent van den verkoop van het gebouw. Immers, en dit klinkt bijna ongelooflijk werd de kerk door het gemeentebestuur aan de inwoners verkocht voor de som van 500 fr. De koopers hebben de steenen gebruikt om hunne hulzen te vermaken, ellendige krotten voor het meerendeel. De ze boeren zijn nog eerlijk want ln andere gemeenten wordt er zelfs niet gewacht tot dat de kerk te koope worde gesteld om er de materialen van te gebruiken. De middenbeuk van St Elol heeft plaats ge maakt voor onbebouwd weiland dat zich Ineensmelt met de omliggende gronden. Alleen, hier en daar, toonen nog enkele steenen de plaats aan waar de muren ge staan hebben. Natuurlijk brengen ue weergesteltenis- sen ook het hunne hij om dat vervallen te bespoedigen. Het spreekt van zelf dat de priesters die puinen ontvlucht hebben. Voor de 266 ge meenten van het Département telt men nog 121 priesters, en alhoewel dat 63 hun ner tot zelfs vijf parochiën moeten be dienen, verzekeren zij de godsdienstige oefeningen ln 145 gemeenten. 63 Plaat sen zijn totaal beroofd van de diensten eens priesters. Zoo is het geval van 5 gemeenten op 10 in het canton van Béné- vent-l'Abbaye, van 6 gemeenten op 13 in het canton van Bourganeuf, en van 5 op 13 ln het canton van Boussac. In het canton van St Sulpice des Champs is er maar een priester meer voor 11 gemeen ten. De godsdienstige oefeningen zijn maar verzekerd ln Iedere gemeente ln 2 cantons op de 25 van het Département, namelijk ln deze van Auzances en van Bellegarde. De vervallen kerken, niettegenstaande de verwaarloozing waarvan zij het voor werp zijn, zijn toch nog niet gansch bul ten dienst gesteld. Wannéér bij toeval eene familie een godsdienstige ceremonie wenscht, dan doet zij een priester uit 't een of 't ander dorp komen, en deze offi cieert dan te midden der puinen, ln open lucht... onder een regenscherm als het regent, zooals dit reeds meermalen werd gezien. De gedenkteekens opgericht ln aanden ken van de oorlogsslachtoffers, alhoewel deze geen godsdienstig karakter bezitten, zijn ook verwaarloosd, en bijzonderlijk te Savennes en te St Elol waar de bevolking er totaal onverschillig tegenover is. Alhoewel van jongere oprichting dan de kerken vertoonen zij een jammerlijk uit zicht. Gras, onkruid, doornen en distels groeien er in de plaats van bloemen. Af val van alle natuur bestrooien den grond ln hun onmiddellijke nabijheid. De plaat sen waar de gedenkteekens werden opge richt, in plaats van in eere te worden gehouden zooals het behoorde, worden ge bruikt door de gemeenten als gemeente lijk stort. In vele gevallen zou amper een uur werk voldoende zijn om aan de ge denkteekens een net en deftig uitzicht te geven, maar niemand neemt het initiatief om zulks te verwezenlijken Geen enkel inwoner toont zich beschaamd over dien staat van zaken, den eerbied aan de doo- den verschuldigd, onwaardig. IV. PROGRAM DER NAZIS Het vergt geen betoog dat de sedert 1920 vastgelegde programmapunten (er zijn er 25), niet dezelfde interesse ver toonen. Ze zijn weliswaar van zeer di versen aard en omvatten nagenoeg alle aspekten van een nationaal leven. Doch uit het paar dozijn artikelen munten er enkele uit door hun belangrijkheid en hun beslissende beteekenis. We bedoelen: 1. De strijd tegen het kapitalisme onder de leuze Brechung der Zinsknechtschaftof vernietiging van het Juk der intresten. 2. De strijd tegen het historisch-materialis- me of marxisme, of eenvoudiger kommu- nisme. 3. De strijd tegen de Joden, (anti semitisme). 4. Het streven naar een har monisch nationaal leven onder de leuze Gemelnnutz geht vor elgennutzge meenschappelijk belang gaat vóór eigen belang. Vooraleer dus uit te welden over de overige punten, die natuurlijk ook hun waarde en beteekenis heben, verkiezen we enkele regelen te wijden aan de opgesom de hoofdpunten, die nagenoeg nationaal- sociallstische dogmas geworden zijn. We hebben ln den aanvang van onze studie erop gewezen dat het nationaal- soclalisme vóór alles een politieke partij was. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de politieke programpunten beter afge lijnd zijn dan de soclaal-ekonomische. Er werd trouwens reeds herhaaldelijk gewe zen op de zwakheid van het sociaal-eko nomische bij de aanhangers van Hitier. We meenen echter dat deze zijde slechts dan tot haar waarde komen zal en moet, wanneer het nationaal-socialisme Duitsch- land ln handen heeft als het ooit zoo ver komt. Onze tijd is te veranderlijk, te zwanger aan nieuwe oriëntaties van sociaal-eko- nomischen aard, opdat nu reeds met een scherp-afgebakend program kan uitge pakt worden. Liever afwachten tot de om standigheden dwingen. En toch is de Brechung der Zins knechtschaft een punt van sociaal-eko- nomisch belang. De afschaffing van het juk der intrestenis voor de Hitlerianen van zeer ruime beteekenis. (Terloops merken we aan dat de afschaffing van de intrest, herhaalde malen onder katholie ken besproken werd). Door het huidig re giem ls de massa gedwongen te werken voor enkele kapitalisten en kapitalistische ondernemingen, die op e f onredelijke manier (Bank-Beurs) profiteeren van het werk van anderen. Welnu het nationaal-socialisme veroor deelt dergelijk steSel, verbiedt alle inko men verkregen zonder werk en inspan ning, verkondigt het recht en de plicht op werk voor ieder arbeider en beoogt het tot stand brengen van gematigde per soonlijke eigendommen, in dienst van het algemeen welzijn. Dat de realisatie ervan nog tal van moeilijkheden zal opleveren is onvermij delijk, doch even zeker is de antikapita listische geest der nationaal-socialisten. Enkelen zullen zich dan misschien af vragen naar de reden van de scherpe vij andigheid tusschen marxisten en nazis. Hitier zelf heeft erop geantwoord. Hij be weert dat de marxisten wel de solidari teit der volkeren erkennen naar buiten, doch ln den schoot der natie zelf een ver schrikkelijke strijd prediken tusschen de verschillende volkselementen. En aange zien het nationaal-socialisme streeft naar harmonie in den schoot der gemeenschap, moet het het dan wel opnemen tegen de antwrichters dezer harmonie. Onder de leuze gemeenschappelijk belang gaat vóór eigenbelang», wordt de gezondmaking van binnen uit van het Duitsche volk beoogd. Hiervoor dient een diktatoriaal gezag opgericht dat alle draden van het nationaal leven ln han den houdt. Voor de natie moet de bur ger alles veil hebben, leven en dood. De natie zelf bepaalt den aard der geloofsovertuiging, wat aldus het na tionaal-socialisme in konflikt brengt met de kerk. Nadere details over de posi tieve organisatie, zoowel als over het re giem (republiek of monarchie), worden niet aangegeven. Vermoedelijk wel zullen de nazis het oog op Italië hebben, bij een eventueel verwezenlijken van dit princiep. Rest nog het anti-semistlsche facet van het nationaal-socialisme. De nazis hebben een verwoede haat tegen de Joden en het ls zeker dat, moesten de nazis aan het bewind geraken, de Joden bange mo menten zouden beleven. De Jood ls toch ook een mensch werd Hitier opgeworpen Ja,ant woordde hij, zooals de wolf een dier ls. Voor de nationaal-socialisten zijn de Jo den een vereeniging van aftruggelaars, die met alle kracht dienen uitgeroeid te worden. Geen nazi-vergadering gaat voor bij zonder dat de Joden het verschrikke lijk ontgelden moeten. Ook de houding van Hitier tegenover het buitenland, verdient onze aandacht. Het gaat er vooral tegen de erf-vijand Frankrijk. We weten reeds lang dat Hitier, (en niet alleqn hij), hardnekkig opkomt voor de herziening van Versailles, voor de vereeniging aller Germanen in een groot- Duitschland, voer de gelijkberechtiging van Duitschland met andere natiën, voor de teruggave der koloniën. Wat misschien echter minder publiek is, is de opportunistische taktiek van den filhrer tot het verwezenlijken van zijn buitenlandsche eischen. Wel is het een publiek geheim dat hij toenadering gezocht en zeker wel ge vonden heeft met Italië en Enge land. Doch de tol die hij ervoor betaalde, en die minder openbaar gemaakt werd, werd hem in veie landen zeer euvel geno men en ontnam hem, zelfs ln eigen land, veel sympathieën. Ten bate van Italië zag hij af van zijn aanspraken op Zuid-Tyrool, en leverde aldus een 6 duizend-tal Germanen aan het Latljnendom over. Wat ons buitenstaanders echter nog er ger schijnt, ls de zonderlinge houding van Hitier tegenover Engeland en Indië. Het mag inderdaad wel een kurieus feit heeten dat Hitier de Engelsche politiek tegenover Indië goedkeurt, en slechts misprijzen over heeft voor de onafhankelijkheids beweging in het verre Oosten. Dat hier onder opportunistische drijfveeren steken ligt voor de hand. Dit belet echter niet dat het nationaal-socialisme er tal van sym pathieën bij inschoot. Hiermeê hebben we natuurlijk slechts het allerbelangrijkste van het nationaal- socialisme onderlijnd. Om dit te realisee- ren hoeft Hitier echter nog felle tegen stand te breken. Waaruit die tegenstand eigenlijk bestaat leeren wij in onze eerstkomende bijdrage. HER WIG. 2SHSH3S23SSSEIE;8EE2a3!E3EaSiEEES op onze postcheckrekening 15.570, met aanduiding van uw volledig adres, en telken Zaterdag tot einde dit jaar wordt ons blad U per post besteld. Galeiboeven aan den dwangarbeid in Fransch Guyana. BssaaaEasaaaassaaaaiiiBsassjssi Leo Vindevogel veroordeelt het Vlaamsche Nationalisme Wij geven ter overweging aan alle Vla mingen, de treffende woorden die Leo Vin devogel die een verbond met de Vlaam sche nationalisten sloot en hen dus nu zeer nabij kent na zijne ervaring van 4 jaar, onlangs over hen schreef in «Het Volk van Ronse Het is een verpletterend oordeel. Bert en Gust gingen 't vorig schooljaar samen naar de kleuterschool! Nu evenwel met 't begin van 't nieuw schooljaar moesten belden naar de groote school»! Dat was een groote gebeurtenis voor deze knapen. Bert telde de dagen op vol blijde ver wachting, Immers moeder had hem al het heerlijke voorspeld, dat hem aldaar te wachten stond. Hij droomde des nachts van al die groote jongens en van den Meester»! En de laatste uren moest hij bij Ma bewijs geven, dat hij zijn broek- ske wel alleen kon af- en aandoen: 't liep goed van stapel, hij was dus vaardig en vol blijde verwachting! Gust was er zoo goed niet op gestemd. Hoe nader het oogenblik kwam, hoe meer ingekeerd hij werd. Moeder had hem Immers bij ieder mis greep of kromme sprong gewezen op den zoo gestrengen Meester, die hem dat alles wel rap zou afleeren. Hij had dus veel meer vrees dan trek naar die verandering De dag brak aan en Bert op den velo van Pa, kwam in de groote school aange land Eveneens bracht Moeder norsig haren anders zoo doenden Gust aan, maar die thans zoo droomerig en ingekeerd was! Daar riep ze hem bitsig toe nu zult gij het wel gaan krijgen van dien Mees ter »t Pa bracht Bert tot bij den Bestuurder om zijn naam, en de test verstond hij niet, op te geven. Bert had geen oogen genoeg, om alles met den mond wijd open te bezien! Buiten komende vroeg hijPa, komt St. Niklaas hier ook al? Waarom dan ventje? Wel, al die pakken daar die op Mijn heer zijn tafel staan, hebt gij dat niet ge zien? Ha Ja, ventje, St Niklaas komt over al waar de kinderen braaf zijn en wel lee ren! Hierdoor aangemoedigd werd Bert nu gebracht bij den Meester van al de nieu welingen. Was me dat een pret voor Bert! Al nieuw en mooi wat te berde kwam en toen hij thuis was had hij geen tijd en woorden genoeg om te vertellen! Ma, wij mogen nu niet meer zeggen «Maseur», maar wel «Meester»; en cij feren met stokjes dat wel om tellen Moe der... een en twee ls drie... drie min twee is een, zie zoo leggen wij dat. En ln rang staan Ma, zóó fiks! Ja in de groote school» dat gaat daar wel! Gust kwam ook te huis, maar zei niets! Alleenlijk bekijkt hij Moeder zonderling, als wou hij zeggen: 't ls niet zooals gij wel zegt, die Meester ls niet zoo wreed als gij wel voorspelt». Maar toch heeft hij er nog zijn lust niet aan van die school, immers Moeder heeft bij hem gansch het spel verbrod, met hem zoo benauwd te maken. Waarom dan ook bij de kinderen een afkeer van school en meester aankweeken. 't Is glad verkeerd, zulke kinderen werken er niet met genoe gen, zijn meestal niet openhartig, maar spelen soms den huichelaar en dat door de schuld van onervaren ouders. Vader en moeder werkt liever gulhartig mede met school en onderwijzer. Gaat er somtijds bij om in gemeenzaam overleg voor 't welzijn der kinderen te handelen. Er moet samenwerking zijn tusschen school en huis! sr'jjm&mmmtsmmrn,i*'- Gebruikt Chicorel WYPELIER-TAFFIN J 't is de beste. De Vlaamsche Nationale partij is niet noodig en ook niet best geschikt om de Vïaamsch-nationale gedachte te bevor deren. De Vlaamsche Nationalisten schijnen er behagen in te stellen hun tegenstre vers voornamelijk de katholieke Vla mingen zoo scherp en zoo bitter moge lijk aan te vallen. De uitslag die daarmee bereikt wordt is te duur betaald. Hunne formidable werkzaamheid geeft geen rendement. Zij kweeken een verzuurd en onkatho liek gemoed onder hunne volgelingen, dat gemakkelijk overslaat tot allerhande wild heid en de samenwerking met de katho lieken bemoeilijkt. Er is in dezen tijd maar een Vlaam sche parlementaire actie mogelijk: deze cp grondslag van het huidige Belgische regiem. Van Cauwelasrt is de vaandeldrager van -het minimumprogramma. De me thode van Van Cauwelaert ls onverbe terlijk en moet door de VI. Nationalisten worden gevolgd, t Is nu maar de kwestie wie van de VI. Nationalist-n de Van Cau welaert zal zijn om zoo'n beweging en op zet door te loodsen. De VI. Nat. leiders hebben hun volge lingen opgevoerd in een vurigen haat te gen Belgie en al wat Belgisch is. Het zal absoluut onvermijdelijk zijn dat zij het verkeerde daarvan inzien en, op hunne stappen terugkceren. Over de dualiteit welke in de ziel der katholieke Jongelingen wordt gekweekt, zeide de heer Vindevogel: Overhoop met de bisschoppen en de priesters, koleirig tegen de politieke ka tholieken, kan 'n jonge man nog slechts heel moeilijk katholiek-geloovig en prati- seerend blijven. Die dualiteit is niet goed, moet slecht verkeeren. Wij zijn geloovigen en moeten naar kerk en school bij de priesters, die priesters die voor ons de beminde bedie naars der Sacramenten en de onmisbare opvoeders onzer kinderen blijven. Wij vragen ons af waarop het wel zal uitloopen als men zulke verwarde en ver wilderde gemoederen voorts blijft aan kweeken. Wij hebben het recht niet, van nu tot aan de verwezenlijking van ons politiek ideaal, katholiek-onvruchtbaar en dood te zijn. En daarop komt de Vlaamsch- Nationalistische politiek van heden uit. ïsasaaaEiSBaaaaBaaEsaeasBESEiasia De geweldige uitbarstingen van de vul kanen, die over een oppervlakte van 50 vierkante mijlen verspreid liggen in het grensgebied van Argentinië en Chili, heb ben de temperatuur in Zuid-Amerika aan merkelijk verlaagd. De vulkanische asch, die tot in de allerhoogste lagen van de atmosfeer werd omhoog gespoten, houdt de zonnestralen veel meer tegen dan het zwaarste wolkendek. Wanneer de uitbar stingen eenigen tijd aanhouden, kan de temperatuur over een grooter gebied, zelfs over de geheele aarde verscheidene gra den dalen. Alle heftige vulkanische uitbastingen werden door een koude-periode gevolgd. De strenge Winter en de koude Zomer van 1910 waren voorafgegaan door de ge weldige uitbarstingen van den Temboro op het eiland Soembawa (Nederlandsch Indië). De koude-periode van 1884-86 was een gevolg van de uitbarsting van den Kraka- tau (27 Augustus 1883). Het koude jaar 1903 volgde op de ont zettende ramp van de Pelée op het eiland Martinique en de koude Winter van 1912- 13 op de uitbarsting van de Katmai. Op grond van deze waarnemingen voor spellen de meteorologen een strenge Win ter als een gevolg van de vreeselijke uit barstingen van de Zuid-Amerikaansche vulkanen in het voorjaar. VolksoptcIIing van 31 December 1931 Het Staatsblad van 6 Augustus kondigt de officieele opgave af van het bevolkings cijfer des Rijks op 31 December 1931: Mannen: 4.041.707; vrouwen: 4.117.478. Totaal voor het Rijk: 8.159.185 Inwoners, waarvan 26.865 (14.273 mannen en 12.592 vrouwen) uit een vreemd land gekomen. Bevolking per provincie: Antwerpen, 589.975 mannen en 598.378 vrouwen, totaal: 1.188.353. Brabant, 820.973 mannen en 873.767 vrouwen, totaal: 1.699.740. West-Vlaanderen, 449.622 mannen en 462.138 wouwen, totaal: 911.760. Oost- Vlaanderen, 573.313 mannen en 584.073 vrouwen, totaal: 1.157.386. Henegouw, 643.674 mannen en 630.701 vrouwen, totaal: 1.274.375. Luik, 485.815 mannen en 491.080 vrouwen, totaal: 976.895. Lim burg, 191.820 mannen en 181.408 vrouwen, totaal: 373.288. Luxemburg, 111.005 man nen en 110.323 vrouwen, totaal: 221.328. Namen, 175.510 mannen en 180.610 vrou wen, totaal: 356.120. De stad Antwerpen (zonder de agglo meratie) telt 284.811 inwoners; Brussel (idem) 200.707; Brugge 51.795; Gent, 170.576; Bergen, 27.904; Luik, 165.657; Hasselt 22.885; Aarlen, 11.537; Namen, 31.611. De meest bevolkte stad ls Antwerpen en de minst bevolkte gemeente blijft Zou- tenaaie, met 35 inwoners. Deze foto werd genomen te Wendover in Zuid-Engeland en stelt voor de jong ste dochter van den Engelschen Premier, Heer Mac Donald, Jufvrouw Joan, die in huwelijke treedt met M. Dr Alastair Mackinon. Het huwelijksfeest werd met evenveel belang gevolgd alsof het twee prinsen waren geweest. Men weet dat Mac Donald de leider der Engel sche Werkliedenpartij is. DE BEROEMDE SPAANSCHE ROMANSCHRIJVER GESTORVEN IN DE ARMEN VAN ONZE MOEDER DE HEILIGE KERK Het zijn niet aïleen staatslieden die de wereld verrassen met hun bekeering op het sterfbed, want naar de Irish Catho lic meedeelde, is hetzelfde geschied met Blasco Ibanez, den bekenden Spaanschen romanschrijver, die zoo hevig anti-kerke lijk was en als patroon 'der Spaansche re publiek kan worden beschouwd. Ibanez was jarenlang balling te Mentone in de Fransche Riviera, waar hij wel leefde maar niet stierf als een verklaard godloochenaar. Dit laatste is aan het licht gekomen, toen de revolutionnairen te Valencia Ibanez' lijk van Mentone wilden overbrengen en ostentatief zonder kerke lijk ritueel te Valencia wilden begraven. Toen kwam uit, dat... Ibanez als katholiek was gestorven! De weduwe van Ibanez verklaarde, dat haar man met de Kerk verzoend en van de Sacramenten der Stervenden voorzien, overleden was. Het bericht klonk zóó ongelooflijk, dat ook anti-klerikale bewonderaars op in formatie gingen bij Siegfried Blasco Iba nez, een zoon van den overledene. Deze, zelf vurig republikein en lid der Cortes voor Valencia, bevestigtfe de mededeelin- gen van zijn moeder en... vroeg de ver tegenwoordiging van alle parochiekerken van Valencia, wanneer het stoffelijk over schot van zijn vader zou komen. De anti-klerikalen hebben nu maar af. gezien "an de npldiging van den man, op wiens graf een kruis zal staan. SESSBaSiSBEBaSgESBEïïEaragEaSEa HOEVEEL KIEZERS WORDEN OPGEROEPEN? Voor de gemeenteverkiezingen van 9 Oktober a. s. zullen 5 millioen 168.399 stemgerechtigden worden opgeroepen, na melijk 2 millioen 512.793 mannen en 2 millioen 655.603 vrouwen. Men ziet tot waar onverschilligheid ln godsdienstzaken het Fransche volk heeft gebracht. Dat dit ons steeds voor oogen blijve en ons aanzette steeds en vooral godsdienstig te blijven en et handelen. MlBB&flSBBBiZaBiSiaRSBRSBSaasaS Nauwkeurige optellingen en waarnemin gen bewijzen dat bijna alle jongens en meisjes die in verbeteringsgestichten en werkhuizen terechtkomen, uit huisgezin nen zijn die hun ondergang en schande to wijten hebben aan den ellendigen drank. Vele onder hen brengen reeds met hun geboorte de.kiem van hun onr.eiuk mede. Vele zijn zwak in hun ziels- en li chaamskrachten en behept met een aan leg voor ondeugden en gebreken die hen later zeer dikwijls in een krankzinnigen gesticht, ln een bedelaarskoloaie of ge vangenis doen aanlanden. De huurrijtuigen en hun typische koet siers moeten in alle groote steden de plaats opruimen door de groote concur rentie hun aangedaan door de taxis en autobussen. Hier ziet men een 79-ja- rige Berlijnsche koetsier die bezig is zijn motormet haver aan te vullen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1932 | | pagina 1