MEN STEMT 4 2 a Antiklerikaal Kartel Voor Katholieke Samenwerking De Katholieke Unie in actie Katholieke Eenheid. te Antwerpen Het is een strijd op Leven of Dood voor de Katholieken. 129» JAAR. - Nr 46. KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. Schitterende vergadering van de leiders der Katholieke Partij te Brussel Arrondissement Ieper-Poperinge Arrondissement Roese!are-Tie!t Arrondissement Oostende-Veurne Diksmuide Door de Liberalen wordt een aanslag beraamd op de gewetensvrijheid BELANGRIJKE ANTI-VLAAMSCH-NATIO- NALÏSTISCHE VERGADE RING TE DENDERMONDE MELOTTE Voor alles, na alles, Boven alles en Ten koste van alles n Een gemoedelijk praatje met onze Katholieke Bcerén. ZONDAG IS NOVEMBER 1932. WBsam BB WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.n "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon N' 9. - Postch. Nr 15.570. ZENDT ONS 1,80 FRANK in postzegels en van nu tot einde 't jaar ontvangt Ge wekelijks ons blad eiken Zaterdag morgen. Voor Frankrijk tot einde 't jaar: ZENDT ONS 2,20 FRANK in Fransche zegels. moraus TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bl per regel 2,5 fr. Berichten op 2* bl. per regel 1.7" fr. Berichten op 3" bl. per regel 1 Rouwber. en Bedank, (min.) 7.CO Ir. Te herhalen aankondigingen. prijs op aa'::v: ig. Annoncen zijn vooraf te lx ti en moeten tegen den Wc j,g avond ingezonden worden. - K ne berichten tegen den Vrijdag ix :n. Als ofTicleele bezegeling van de alge- heele eendracht der katholieke partij werd Maandagnamiddag in de groote feestzaal van PatriaBroekstraat, te Brussel, eene groote propagandavergade ring gehouden, waarop al de katholieke leiders waren uitgenoodigd. De vergadering was voorgezeten door den Voorzitter der Katholieke Unie, Ba ron de Kerchove d'Exaerde, onder-voor zitter der Kamer. Gansch de staf der heele Katholieke Partij van 't gansche land was er in opgetogen en strijdvaar dige stemming aanwezig. Aan het bureel waren mede aangezeten: M.M. Renkin, de Broqueville, Poullet, Heyman, Rubbens, Tscholïen, Van Over- bergh, Croquart, De Vleeschouwer. In de zaal bijna al de senators en volks vertegenwoordigers en de leiders uit de verschillende groepeeringen. OPENINGSREDE Door den heer Baron de Kerchove d'Exaerde wordt onder hooge belangstel ling de openingsrede uitgesproken. Na den oorlog was er te veel verdeeld heid onder de katholieken maar nu is dit weer anders geworden. De Katholieken vinden zich aaneengesloten terug gelijk ln den kiesstrijd van 't jaar 1912. De Katholieke Unie vertegenwoordigt al de volksverzuchtingen en heeft een pro gramma dat steunt op de sociale leering van de Pauzen. De Katholieke Partij weet zich aan te passen aan de toestanden en de tijdsomstandigheden, want haar stre ven bedoelt niets anders dan de groot heid van de bevolking en de verdediging van onze godsdienstige vrijheden.(Toe juichingen). REDEVOERING VAN GRAAF DE BROQUEVILLE, 1« MINISTER Hierna geven wij beknopt de rede weer van den heer de Broqueville. Mijne Heeren, Ik ben gelukkig mij te bevinden onder de afgevaardigden van de Katholieke Unie, waarvan de heropbloei door gansch het Katholieke land met geestdrift werd be groet, als een onderpand der overwinning. Ik breng U de zienswijze van 1 et re- geeringshoofd aangaande den kiesstrijd, zoo vangt de Eerste Minister zijne rede aan. Het is de gewoonte op den vooravond van de algemeene verkiezingen, dat het hoofd der regeering zich tot de openbare meening wendt, de door hem volbrachte taak uiteenzet en aan liet land vraagt zich hierover uit te spreken. Daar ik slechts gisteren het Konink lijk vertrouwen ontving betaamt het niet' dat ik U spreke over hetgeen anderen hebben gedaan. Ik verzoek U in de toe komst te blikken, ik wil uwe aandacht in roepen op de taak welke ons wacht. De strijd welke zooeven werd aange bonden eischt uwe en mijne wilskracht, edoch, als hoofd van d huidige regeering breng ik in de eerste plaats volgaarne eene welverdiende hulde aan het regeerings- hoofd van gisteren: gedurende 16 maand leidde de heer Renkin m t grooten moed, taaien wilskracht en schrander doorzicht de lotsbestemmingen van ons vaderland. (Toejuichingen) De huidige kiesstrijd werd door mij niet gezocht; op het oogenblik waarop ik de regeering samenstelde was hij onver mijdelijk geworden naar aanleiding van de houding welke de liberale partij aan genomen had. De inzet van den strijd is ongemeen ernstig. Hij is de hardste strijd, die werd aangebonden, waardig. Voor de oprechte zielen zal hij een prikkel zijn; hij zal, hoop ik, de twijfelachtigen uit hunnen slaap wekken. De strijd welke aangebon den is wordt geleverd onder de drie partij en die de gunst der openbare meening ge nieten. Ik zal als hoofd van een coalitie-regee- *ing meer inzonderheid gewagen van de zen die onze plaats in de regeering willen innemen. Tegenover deze coalitie vertoo- nen zich al de elementen die de bestaande orde willen omverwerpen. Indien zij het bewind moesten ver overen dan zouden zij Belgie richten in de meest gewaagde gevaarlijkste avontuur en de ondervinding bewijst het ons, ln de meest noodlottige wegen. HET SOCIALISME IS ONZE VOORNAAMSTE VIJAND Daartegen moeten wij onze strijd krachten richten; wij moeten het onver biddelijk bevechten omdat zijne overwin ning voor het land den onmiddellijken en volslagen ondergang zou te beteekenen hebben. Wij vinden in het socialisme slechts valsche leerstelsels en drogredenen. Opgebouwd buiten alle werkelijkheid, waarop de staatsman gedurig de oogen gevestigd houden moet, daar waar het so cialisme de proef moest doorstaan gaf het aanleiding tot de bitterste ontgoocheling. Ik hoef voor U de critiek van het Marxisme niet te maken, noch het bewijs te leveren van de psychologische dwalin gen waarop het steunt. Gij hebt slechts de oogen te openen: ln Rusland werpt het Marxisme zijne natuurlijke vruchten af en het is het leerstelsel van een schaam teloos materialisme dat in zijne uiteinde lijke toepassing het menschenleven tot dit der dieren zou verlagen. Onze socialisten deinzen terug voor dit uiterste. Zij schrik ken voor de logische gevolgtrekking hun ner leer af, doch zij zijn niet bij machte het hoofd te bieden. Luistert naar het oor deel van een hunner leiders, den socio loog De Man: «De Zulver-Marxisten van het socialisme schrijven boeken, de min derwaardige Marxisten van het commu nisme lelden politieke partijen. Het her kauwend Marxisme der socialisten staat onmachtig tegenover het verslindend Marxisme der communisten Bij ons zou het socialisme een avon tuur zijn ter oorzake van de stoornissen waartoe het zou aanleiding geven en die een aanslag zouden plegen op het even wicht dat door de crisis reeds zoozeer in het gedrang wordt gebracht. Het socialisme zou -een avontuur zijn omdat het heden ten dage niet meer zou volstaan reformist te zijn, geprangd door de meest woelige elementen, gedreven door de communisten. Bestookt door de vrees al te gematigd te schijnen, zou het onvermijdelijk brutale onteigeningsmaat regelen uitvaardigen. Eens meester bij Ons zou het socialisme in den vollen zin, maar tevens in al het schrikwekkend des woords, de omwenteling beteekenen. «Wij kunnen thans alle rumoer en ge weld best missen, wij willen niet dat wanorde en anarchie bij ons ingang vin den. Belgie dat de oorlogswonden heelde en dat door de beproeving gelouterd werd, bevladi aicb voor ecu harde doch edele taak. Deze eischt volstrekte orde en rust. Belgie moet zijne staatsinrichting herzien; het moet al de raderen van het gezag, al de organismen van het sociaal economisch en politiek leven aan de huidige wereld- eischsn aanpassen. De allereerste voor waarde dezer aanpassing, dezer vruchtbare en vredelievende omwerking, is dat het land in vrede leve en de natie vertrouwen hebbe in zijn regeerders. Herleest, Mijne Heeren, het socialis tisch programma: Gij zult ervaren dat uwe Onrust ge grond is: Collectieve onteigening van de voortbrengstmiddelen; exploitatie door de Openbare Besturen van de nijverheidson dernemingen; massale vermindering der verdedigingsmiddelen; beslaglegging op het kind door den Staat; socialisatie dei- banken, der verzekeringsmaatschappijen, der electrische nijverheden. Inrichting van een Staatstrust der meststoffen, enz. Dit alles draagt er toe bij om de Openbare Macht te ontzenuwen, het weze dan nog onder den schijn van een uitbreiding ha- rer bevoegdheden. Het programma van de Belgische werkliedenpartij rangschikt onder hare onmiddellijke eischen, den meest snooden en afschuwelijken aanslag op den eigen dom, het voorafnemen door den fiscus Mn een deel van een kind in de erfenis sen, snoode en afschuwelijke aanslag zeg ik, want het geldt hier niet eene belasting op eene winst of eene verrijking. Niet een recht dat geïnd wordt, naar aanleiding van een verkoop eener schen king of een legaat, doch wel de verbeurd verklaring van een deel van het gemeene- best en dit op het meest critisch oogen blik in het leven eener familie. Niets is den Katholieken even lief. De familie is heilig, zegde in hartroerende bewoordin gen, het manifest van de Katholieke Jeugd, op het congres te Luik, in 1927, de familie is heilig, heiliger dan het vaderland, om dat zij steunt op een Sacrament, het hu welijk, en omdat haar hoogste leven het leven der genade is. Dit zedelijk erfdeel, kostbaarder dan al de andere, grondslag van de christelijke maatschappij is wat wij verdedigen, wanneer wij ons verzet ten tegen de maatregelen welke een aan slag plegen op de nalatenschappen. GEEN ONVOORZICHTIGE BELOFTEN Ik zal mij wel wachten, mijne Heeren, j ijdele en onvoorzichtige beloften af te' leggen. Misschien zullen anderen u belo- j ven het bedrag der wedden, pensioenen! en allerhande vergoedingen te verhoogen.1 Het genot van wettelijke gunsten, tot nieuwe categorieën burgers uit te breiden? j -Zou ik het u maar rondu't bekennen? Ik' voel mij geneigd het eveneens te doen, niet met het doel, de bedriegelijke gunst van j het publiek te genieten, doch enkel de' voldoening te hebben het mijne bij te' brengen om het leven gemakkelijker te' maken. Ik verzet er mij echter tegen juist om wille van het algemeen welzijn. Het' geld dat U door de Openbare Machten j wordt gegeven moet eerst door hen worden gevonden, en zij kunnen het slechts putten in bronnen waarvan de voorraad beperkt' is. Door te veel te geven zou de Staat er op zekeren dag toe gebracht worden, vol strekt niets meer te. kunnen geven. Wanneer nu het socialisme tot het hart spreekt, zegt het de waarheid, ik wantrouw echter de redevoeringen, welke het tot het verstand richt. Ik wantrouw vooral de socialisten, wanneer ik hun het bestuur j der zaken hoor opeischen. Het belooft de. Sluizen van den goudstroom open te zet-1 ten, maar zou bedoelde goudstroom niet spoedig uitgedroogd zijn? Het beweert hem door nieuwe belastingen te onderhouden en teneinde de volksmassa gerust te stel len, verkondigt het dat de belastingen door de groote fortuinen, de aanzienlijke win sten en de belangrijke nalatenschappen zullen gedragen worden. De rijken zullen' voor de armen betalen. Wat is dat alles; doodeenvoudig niet waar? Komt dit alles' u zelfs niet al te eenvoudig voor? Hebt Gij den indruk niet dat de socialisten de fabel van de hen met de Gulden eieren hebben vergeten? Ik heb op mijne werktafel, in het mi nisterie, een biljet van 100 miliiards mark gelegd. Het dagteekent uit het jaar 1923, ik ontving het van een vriend, die het uit Duitschland had medegebracht. Hij had het ginder ontvangen in ruiling van tien Belgische stuivers. Ik zal dit biljet be-1 waren zoolang ik aan het bewind blijf, en j zal het op mijn bureel laten opdat mijne opvolgers het gestadig zouden aanzien, als eene waarschuwing en eene bedreiging.' Belgie moet nimmer dergelijke bankbil jetten in omloop zien. Het valt niet te betwijfelen dat in dien het socialisme het bewind moest ver overen, Belgie weldra tot eenzelfde uiter ste zou gebracht worden. Ik herhaal het, bijgevolg Mijne Heeren, ik zou het ver trouwen dat gij in mij wildet stellen ver beuren, indien ik het waagde onberede neerde beloften af te leggen. Maar ik zou eveneens dit vertrouwen verbeuren, indien ik U nu reeds niet zeg de, dat niemand onder ons, er aan denkt een aanslag te plegen op de veroveringen waarop de werkende klasse, terecht fier gaat, en waaraan onze partij in ruime mate heeft medegewerkt De betrekkelijke welstand waartoe de handarbeider, de be diende, de ambtenaar gekomen zijn en welke thans helaas door de economische crisis, het weze dan nog voor korten tijd in het godrang wordt gebracht, deze wel stand waarover ieder Belg fier moet zijn en waarover ieder christen zich verheugt, is voor ons iets heiligs en wij zijn bereid den strijd aan te binden voor zijn behoud. Men liegt wanneer men zegt, dat wij er aan denken de wedden en dagloonen te verlagen. Wij willen niet, dat de werk man hervalle, in den erbarmelijken toe stand waaruit zijne en onze krachtinspan ningen hein hebben verlost. Men liegt, wanneer men beweert dat wij een aanslag beramen op de wettig verworven rechten der gepensioeneerden. Men liegt wanneer men ons verdenkt aan de invaiieden, het recht te betwisten dat zij ten koste van hun bloed hebben verworven. Mijn ver leden staat er borg voor dat ik nooit zal toelaten, dat deze rechten nogmaals be sproken worden. Landbouwers, werklieden, leden van den Middenstand, geestesarbeiders, onaf hankelijke vaklieden, allen vinden in de katholieke partij, geestdriftige bevoegde en overtuigde verdedigers hunner persoon lijke belangen. Elke sociale categorie, elke schakeering van de openbare meening, ieder beroepsgroepeering, werke in dezen ontzaglijken immer ijverigen en wroeten- den bijenkorf welke onze partij is: Haar levende cel De eerste minister eindigt zijn prachti ge rede als volgt: Vóór een twintigtal Jaren had lk zooals nu, de eer U ten strijde te voeren. V/ij waren voorafgegaan door ons roemrijk vaandel waaronder, ik heb het u zooeven bewezen, al de menschen van goeden wil eene schuilplaats kunnen vinden. Toen zooals nu, dacht de vijand ons te kunnen verslaan. Wij hadden als dan een helderen blik op het gevaar dat ons Belgie bedreigde, en onder het oog van den Meester, vochten wij, wijl onze dapperheid door de overwinning werd be kroond. Soldaten eener edele zaak in 1932, zooals in 1912 voor de redding onzer be dreigde haardsteden, voor de zedelijke en stoffelijke grootheid van ons vaderland, zullen wij ten strijde gaan in de broeder lijke versmelting onzer zielen. Ja, wij zul len, manmoedig strijden en met Gods hulp, nu zooals in 1912, de zegepraal be halen. Graaf de Broqueville, Eerste Minister, wordt langdurig toegejuicht. De voorzitter huldigt den Eersten Mi nister, zijn naam is een symbool. In 1912 bezorgde hij ons de overwinning, nu weêr zal hij ons ter zege voeren. REDE VAN M. RENKIN De gewezen eerste Minister wordt bij zijn rechtstaan machtig geovationneerd. Eendracht is de wensch van alle ka tholieke zielen. De eendracht is de eerste voorwaarde der overwinning. Wij moeten besturen, wij kunnen het, omdat wij bou wen op de grondslagen van de christelijke leering en op de sterkte van ons grondwet. Wij vertegenwoordigen alle standen en wij kunnen er voor zorgen door de breed heid van onze opvatting. In dezelfde ge steltenis hebben wij het taalvraagstuk op gelost. Wij zijn de kolom van de orde. Maar daartoe is de eendracht noodig, een onbeperkte eendracht. Het mag niet meer gebeuren dat katholieken elkander be strijden, het mag niet langer voortduren dat katholieke bladen, katholieke verant woordelijkheidsdragers bevechten. (Lang durige toejuichingen). Wij zijn bedreigd door het socialisme, wij zijn bedreigd door een socialistisch- liberaal kartel. De socialisten hopen op voordeel uit de economische crisis, maar ze zullen er niet in gelukken. De crisis vindt voor een deel zijn oorzaak in de socialistische toepassingen. Waar ergens heeft het socialisme de finanties hersteld, in welk land, in welke stad, in welk dorp je? Socialisme beteekent: verspillingen. Het socialisme kan veel vernietigen, maar iets herstellen dat is iets anders. Enge land, Eongarije, Australië hebben het ondervonden. Het socialisme zou zich meester maken, bijvoorbeeld door een aan slag op de erfenissen, van het bezit der inwoners, om daarmede de gewone uit gaven te dekken. Dat is socialisme! Krij gen de socialisten de grootste groep in de Kamer, hewel, dan is de bevolking met een proefneming bedreigd. Dus hebben de kiezers katholiek te stemmen, want het zijn de liberalen niet die aan het so cialisme weerstand zullen bieden. Er is een siddering gegaan door het land, het gevoel dat wij met het kartel bedreigd zijn. En wij zijn er mede be dreigd. Het liberaal kongres en de poll van de liberalen te Brussel, zijn van die be dreiging de bewijzen. Het land moet den schoolstrijd vermijden door katholiek te stemmen. (Toejuichingen). Ik stond op de overtuiging dat de re geering een finantieel plan moest uitwer ken. Wij hadden een plan. Ik heb mij tegen de ontbinding verzet, omdat ik het land de getuigenis wilde geven, dat wij, katholieken, bereid waren onze verant woordelijkheid te nemen. Dat hebben de liberalen niet gedurfd. Het land zal ze oordeelen (en veroordeelen) Er was twee milliard te kort. Het moest aangevuld. Mijn plan was gereed. »Er zou niet geraakt worden, niet aan de loonen, niet aan de pensioenen, niet aan den werkloozenonderstand, niet aan de sociale wetten. De socialisten schreeuwden dat de be grooting van Nijverheid en Arbeid met 450 millioen verminderd was, doch deze waren overgebracht op het buitengewone. Op administratief gebied moest worden uitgespaard, ook op misbruik-uitgaven, en de rest moest gevonden door nieuwe in komsten. Dit is toch niet anders denk baar. De liberaal, M. Hymans, heeft ge antwoord op mijn rede, doch hij is het antwoord schuldig gebleven, hoe hij het tekort zou hebben aangevuld. En de begrooting moet in evenwicht worden gebracht, of anders Is het de inflatie, de vermindering der waarde van het geld, is al de Belgen treffen in hun bestaan. Onze houding was dus schoon! Zij was ingegeven door het groote ver langen, het land, de belangen van de bevolking te dienen. Wordt het land door het kartel bestuurd, het vertrouwen zal verzwinden, de kapitalen zullen vluchten en zoo zal iedereen in de ellende en de miserie dompelen. Dus moet het land kathoiiek stemmen. (Levendige toejuichingen) De Heer Voorzitter huldigt in Mr. Ren kin den vader der Katholieke eendracht, den oplosser van de Vlaamsche kwestie, een wijs Staatsman en een groot Burger. (Machtig gejuich). REDE VAN STAATSMINISTER POULLET De hooggeachte Staatsman vangt al dus aan De Heer Renkin dient te wor den, de leider der Katholieke Unie. Hij heeft door alles de eendracht onder de Katholieken bewerkt, hij schonk ons twee prachtige sociale wetten. Waar nu nog Katholieken zouden aarzelen, de Katholieke rangen te verstefken, weze de brief van onze Bisschoppen herinnerd. Het ordewoord luidt dusBoven alles Katholieke Eenheid! Dank het heerlijk programma der Katholieke Unie is de eendracht gemak kelijk te verzekeren. De werklieden eischen het behouden der weldoende sociale wetten. Sommige bladen hebben desaangaande alarmeerende artikels af gekondigd maar aan de sociale wetten en aan de sociale hulpgelden wordt niet ge raakt, ook niet aan de loonen van het Staatspersoneel. Ons programma geeft de volledigste voldoening aan onzen land bouwersstand. De Vlamingen mogen re kenen op de Katholieke Unie voor de vol ledige toepassing der Vlaamsche wetten en de twee nog te stemmen wetten zullen volgen. Er is ook bekommering bij al de Belgische burgers, of de frank niet zal worden terneergedrukt en de huisvaders vreezen een gruwelijken schoolstrijd. Nopens al die bekommeringen zal de Katholieke Unie niet dulden dat er iets worde aangeraakt. De werklieden mogen gerust zijn, do verminkten, de ouderlin gen, de werkloozen, de 8taatsagenten, isiaiHBaBBaasiBSssas Liberalen en Socialisten, ver- eenigd in godsdiensthaat, sluiten samen akkoord tegen de Katho lieken. ER IS DAAROP MAAR ÉÉN ANTWOORD: Katholieken da oogen open! Alle misverstand weg en ten strijde voor den Godsdienst en voor onze Ka tholieke Scholen met KATHOLIEK TE STEMMEN. Woensdag avond en nacht hebben de Socialisten een vergadering ts Antwerpen gehouden om de bespreking te voeren over het samengaan met ofwel Katho lieken ofwel met de Liberalen. De vergadering duurde tot laat in den nacht en werd soms heel levendig tus- schen de voorstanders van het huidig regiem en de voorstanders van -het anti klerikaal kartel. Huysmans en Eeckeleers, beide huidige schepenen der stad Antwerpen, verdedig den het tegenwoordig kartel van Katho lieken en Socialisten maar zij werden ge durig zoo heftig onderbroken zoodat zij eigenlijk maar weinig te zeggen kregen in de vergadering. Het dreigde soms wel dat zij uitgejouwd zouden geweest zijn door hunne eigen mannen. Eindelijk werd tot de stemming over gegaan en met 486 stemmen tegen 215 en 50 onthoudingen werd het samengaan met de Liberalen gestemd, met als voor waarde DE AFSCHAFFING DER HULP GELDEN AAN DE VRIJE KATHOLIE KE SCHOLEN VAN ANTWERPEN. Tijdens de redetwisten verklaarde Huys mans: Ik doe niet mee aan die smeer lapperij Het valt dus buiten twijfel dat de Heer Van Cauwelaert, die zooveel voor zijne stad heeft gedaan, over boord zal ge gooid worden als burgemeester zijner stad. Wat Antwerpen nu geworden is is hem grootendeels te danken, maar het sektarisme wil het hooge woord voeren en overal de Katholieken buiten de be sturen sluiten. Dat alles is het praeludium van den schooloorlog op algemeene schaal. Na de ze beslissing van Antwerpen weten alle Katholieken wat land en onderwijs te wachten staat indien de katholieke partij niet grootelijks versterkt uit den strijd komt. Afdoende bewijst het Antwerpsch kartel dat het bekrompen antiklerikalisme in ons land een koncentratiepunt zoekt in de kwestie van het vrij onderwijs. Het is eene sinistere verwittiging aan alle burgers die verdraagzaamheid en ge wetensvrede liefhebben, het is een mo kerslag ook op het geweten en het hart van die Katholieken, in de rangen van de Vlaamsche Nationalisten vertoevend, die geloof zouden gehecht hebben aan de misleidende geruststellingen van De Scheldeen van de Aalstersche VI. Nat. pers, dat er van antikatholiek kartel geen spraak meer was! De taal der feiten is brutaal. Het Is een vingerwijzing voor de aan staande Kamer- en Senaatkiezingen. De bevolking is verwittigd. Krij gen de Liberalen en dé Socialisten in de GROOTE KIEZING een ver- boogde macht, alles zullen zij ver loochenen om de katholieke scholen te kunnen bekampen. Maar dat zal het Vlaamsche volk niet gedoogen Geestdriftig in 't gelid! De kiezing moet uitgroeien tot een machtigen katholieken triomf! fiEBRiSHsasBBiaïSRfiHiraaECïs^siEEasa eveneens. Dat heeft de Heer Renkin ver zekerd, dat getuigen wij opnieuw uit naam der Katholieke Unie. (Toejuichingen). De kristen democraten vragen dat voor de landbouwers zou worden gedaan wat ge daan wordt voor de werklieden en voor de nijverheid. (Toejuichingen) Het is niet waar dat de Vlamingen te Brussel het Vlaamsch programma heb ben prijsgegeven. Alle Katholieken zijn het eens dat de gestemde taalwetten moe ten worden toegepast en die wetten zijn duidelijk: Taaleenheid in Vlaanderen, taaleen heid in Walenland. Dit standpunt werd ook door Zijne Majesteit openbaar goed gekeurd. Dus gelijkheid voor Vlamingen en Walen. (Toejuichingen). Die zaak is afgehanded: Zij is gewonnen, dus dienen alle Katholieken in de rangen te treden. Allen vereenigd op het Katholiek terrein. De Katholieke Unie zal ook de verdedig ster zijn van onze geldwaarde, doch vrede op schoolgebied kunnen wij slechts ver zekeren als het kiezerskorps ons den in vloed en de macht verzekert. Wij be vechten het officieel onderwijs niet, maar moesten de Katholieke scholen afge schaft worden dit zou milliarden kosten aan het land. De cijfers getuigen het. Wij bekomen voor de wedden onzer leer krachten 300 millioen per jaar, maar een kind in 't officieel onderwijs kost 900 fr. per jaar tegen slechts 516 fr. voor een leerling der vri.ie scholen. Met een krachtig beroep op het katho liek geweten der Eelgische ouders eindigt de Heer Poullet zijn zaakrijke rede met den krachtvollen oproep: Sluit de Ran gen». (Toejuichingen). De Heer Voorzitter brengt een warme hulde aan M. Poullet, den grooten eer lijken politieker, den grooten vechter voor de Katholieke Eendracht en van het Vlaamsch belang en met de woorden van den Paus wordt de vergadering te 5 uur gesloten: Eendracht boven alles en nu vooruit tyn strijde en naar de overwinning! G. GABRIEL. In de Plateforme électorale van de Liberale Federatie van het arrondissement Brussel welke tot grondslag' heeft gediend van het algemeen liberaal Kiesprogramma, wordt voor het programma inzake onder wijs verwezen naar de besluiten van het Congres van 10 Juni. Wij herinneren er aan dat dit buiten gewoon. congres van de liberale partij hoofdzakelijk werd gewijd aan het vraag stuk der toelagen aan het vrij onderwijs. De radicale vleugel van de liberale par tij stond toen op het punt een motie te doen goedkeuren welke aan de liberaal- katholieke coalitie een einde zou gemaakt hebben. Zij behelsde immers de radicale, onmiddellijke, schrapping van de toela gen aan het vrij onderwijs. Doch na tus- schenkomst van den h. Devèze werd een gewijzigde tekst goedgekeurd waarin... een jaar uitstel werd verleend. Er stond in dit besluit, waar thans naar verwezen wordt, dat de liberale partij er naar streven zou te komen tot de geleidelijke schrapping van de toelagen aan het vrij onderwijs en dit tijdens den aanstaanden parlementai ren zittijd De aanstaande parlementaire zittijd dat is toch deze welke volgt-op de thans uitgeschreven wetgevende verkiezingen? Is dit alles duidelijk genoeg voor de katholieken in het Vlaamsche land? Op de groote vergadering voor de libe rale poll te Schaarbeek werden te dien opzichte leerzame verklaringen gehoord. Volgens het verslag daarover versche- in het geuzenblad La Dernière Heure treurde de liberale kandidaat h. ABEL dat het liberaal kiesplatform geen meer realistische bepalingen behelst in zake de laïciteit en de verwereldlijking van het onderwijs. Ik vrees niet, zeide hij nog, als een ruziemaker aanschouwd te worden, doch ik verzoek de liberale kandidaten onom wonden te verklaren dat zij elke com promis met de rechterzijde zullen van de hand wijzen want van dergelijke com promissen is de liberale partij steeds het slachtoffer geweèst La Dernière Heure voegt er aan toe dat deze verklaring luidruchtig werd toe gejuicht. De h. FOUCART, libeaai volksvertegen woordiger, onderbrak en zcide: Gij hoeft mij niet te bekeeren, doch lk moet u laten opmerken dat in het kiesplatform werd ingelascht dat de li berale partij den kiesstrijd voert vrij van e!k compromis met de uiterste en con- fessionneele partijen. De h. FOUCART voegde er nog aan toe: <i Als kandidaat en uittredend liberaal Kamerlid, houd ik eraan te verklaren dat ik nu reeds ernaar streefde de motie van. het liberaal congres in -,ake de toelagen aan de vrije scholen ten uitvoer te leg gen d. i. terug te keeren naar den toe stand welke voor de Schoolovereenkomst bestond. Vermits er sprake is van bezuinigin gen moeten eerst en vooral de toelagen aan de kloosterscholen afgeschaft wor den. La Dernière Heure vermeldt dat de h. Foucart stormachtig werd toegejuicht. lk lk In La Gazetteen andere liberale organen leest men dat de h. Jan son, thans Minister van Rechtswezen, gevaar loopt piet meer te worden voorgesteld op de liberale Kamerlijst voor het arrondis sement Doornik, omdat hij zich voor stander had getoond van het behoud van Staatstoelagen aan het vrij onderwijs! Gebruikt Chicorei WYPELIER-TAFFIN 't is de beste. De Katholieke Associatie van Dender - monde heeft eene belangrijke vergadering gehouden. Aan het bureel zaten onder meer de H.H. Van Cauwelaert, burge meester van Antwerpen, Boon, Bouwe- raerts, voorzitter van den Vlaamschen Landsbond. De H.H. Boon en Bouweraerts zetten de noodwendigheid uiteen van een innig samengaan van alle Vlaamsche Katho lieken om een stevig één te vormen te gen de tegenstanders. H. Van Cauwelaert deed het revolu- tionnair karakter van het Frontisme uit schijnen, alsmede hoe uit hare rangen velen gevormd worden tot kommunisme en anarchie, en aldus oorzaak zijn van ongodsdienstigheid en zedelijk verval van het volk. Het zijn niet de Fronters die recht aan Vlaanderen hebben doen geworden; de Vlaamsche Nationalisten verschuilden zich integendeel in een ontgoochelende en on- noodige onthouding. Meer dan een stemde tegen de ver- vlaamsching van de Hoogeschool van Gent. De nulliteit van hun politiek is de ver oordeeling van hun parlementsoverleg en van hun bestaan in eene Vlaamsche par tij. De redenaar stempelde alsdan hun federaal statuut, vroeger in de Kamer neergelegd door de groep der Fronters, als een simpele kiesplatform en als een model van schijnheiligheid. Hij voegde er nog bij dat het echte Vlaamsche Volk datgene is dat de overheid erkent alsook de nationale kleuren. Die redevoeringen werden luidruchtig toegejuicht. DE ONTROOMER met verlaagden melkbak draaiende op eene spi voorstaanders des vooruitgangs is de ilj Ont- Ontroomers MELOTTE, N. V. Remicourt H» uil**— -Trm-n (Woorden van den Paus De katholieke Maasbode laat zich op Donderdag 3 November uit Rome seinen: Heden werd Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent, Bisschop van Haarlem, die Woensdagavond, kort voor middernacht te Rome aankwam, door Z. H. den Paus in particuliere audiëntie ontvangen. In zijn onderhoud met Mgr. Aengenent sprak V,. H. de Paus met grooten lof over de Neder- landsche Katholieken en tun or ganisaties op allerlei gebied. Z. H. hoopte, dat ooit op poli tiek gebied de eenheid bewaard zou blijven avant tout, après tout, surtout et a tout prix vóór alles, na alles, boven alleé en ten koste van alles. Voor die eenheid, zoo vervolg de Z. H., moet men ook offers van eigen meening en inzicht brengen en zijn particuliere belangen daar aan ondergeschikt laten zijn Zich richtende tot den Neder- landschen Bisset op, beoogde de Heilige Vader natuurlijk in het bijzonder de organisatie der Ne- derlandsche Katholieken. Doch die Pauselijke woorden gelden ongetwijfeld voor de ka tholieken over de heele wereld, en dus voorzeker ook voor ons land. En misschien vóór?] voor on3 land, waar zoo vele katholieken, onder allerlei voorwendsels, af breuk aan de eenheid doen en 1 un- ne i particuliere opvattingsn den voorrang geven boven hun plicht als katholiek. Indien ooit, dan is het bij de aanstaande wetgevende verkiezin gen dat zij, die zich katholiek noe men, tot gewetensplicht hebben al leen voor uitgesproken katholieke kandidaten te stemmen. Men sjachert niet met zijn ge weten wanneer zoo'n groote be langen op het spel staan als die welke thans in de weegschaal lig gen. SaSSSaü. 122 ssa De strijd die met de verkiezing van 27 November aanstaande en 4 December aanstaande wordt gestreden is van het allergrootste en het allergewichtigs e be- lang. Daaraan zal seker of mag tenminste niemand twijfelen. Voor iedereen, dus ook voor onze land bouwers gaat het om een strijd voor hun BESTAAN, een strijd op leven en dood voor de landbouwers als landbouwers en als katholieken. Wij zullen eens nagaan waarom! Daar staan drie groote zaken op het spel! Ten eerste het bestaan van onze vrije katholieke scholen. Ten tweede het recht op bestaan onzer landbouwers. Ten derde de financieele gezondmaking van ons land. WIJ ZULLEN NOOIT TOELATEN DAT ONZE NONNETJES UIT ONZE SCHOLEN WORDEN VERJAAGD Het is zeker en het staat vast, dat de vrijmetselaars, dat zijn die mannen, libe ralen en socialisten, die een hevigen haat hebben gezworen tegen al wat van God is en Zijn Kerk, goed akkoord zijn om den strijd tegen de nonnetjes en de pastoors te beginnen. Die goddelooze mannén hebben een plan opgemaakt, om tegen Onze Lieve Heer en zijn priesters en zijn Kerk te vechten, akkoord als ze zijn, met de. Godloochenaars van Rusland. Ze hebben eerst het katholieke Spanje aangepakt, waar ze gelukt zijn de revolutie te doen uitbreken, den Koning weg te jagen, en daarop kerken en kloosters hebben in brand gesteken en de paters en de zusters uit het land hebben gejaagd. Ze hebben gewerkt in Mexico, waar ze duizenden priesters, kloosterszusters en katholieken hebben doodgeschoten en vermoord als vee! De mannen, die dezelfde gedachten dee- len tegenover Kerk, priesters en klooster zusters zouden een verbond kunn n slui ten in ons land en dan ook evenals in 1879-1884 IN ONS LAND,, de katholieke scholen vermoorden, door v geen toela gen meer te geven uit de staatskas en ook de gemeentebesturen te verbieden nog toelagen te geven aan ka' .olie :e scholen. Ze zouden dan ook onze brave Zusterkens uit hun scholen jagen en hun gebouwen aanslaan en tot taatseigendom maken. KATHOLIEKE LANDBOt \7ERS, DAT WILT GIJ NOOIT ZIEN GEBEUREN! Gij weet wat uwe kinderen, uwe klei- nen U kosten aan zorgen, aan offers, aan lijden en pijne; Gij weet hoe ge bekommerd zij' om ze braaf en deftig en eerlijk te houden; Gij weet ook hoeveel de brave Zuster- kens, de Nonnetjes, doen voor uwe kleine kindertjes, hoe ze door regen en wind en sneeuw, soms zeer verre moeten gaan el- ken dag om uwe kinderen te leeren hoe ze moeten bidden en hoe ze hun brave ouders moeten eeren en liefhebben en eerbiedigen! Onze Katholieke boeren zullen hun plicht weten te doen en luisteren naar de stem van H.H. H.H. de Bisschoppen van Belgie, die het gevaar zien dreigen en aan al de katholieken toeroepen dat er een dracht en tuchtrq,oet zijn in de katholie ke rangen! Allen dus als één man gestemd boven aan den kop van onze KATHOLIEKE LIJST, die lijst alleen geeft U de noodige zekerheid, dat de godsdienstige belangen en uwe katholieke scholen zullen verde digd worden. KATHOLIEKE LANDBOUWERS HET GAAT OM UW BESTAAN! De strijd gaat ook om het bestaan van den boerenstand in ons land. Katholieke landbouwers vergeet niet dat de regeering Renkin is gevallen, onder andere omdat de liberalen zoo geweldig hebben ge schreeuwd tegen de beschermende maat regelen die voor den landbouw werden genomen. Gij moet dus op 27 Nove:. ;.er aan staande uw recht op leven en bestaan ver dedigen. De landbouw heeft evenals de nijverheid, RECHT OP BESCHERMING. De wereldbrieven van de Pauzen van Rome zeggen klaar en duidelijk dat ieder mensch den zwaren plicht heeft te zorgen voor het instandhouden van zijn leven en dat van zijn huisgezin. Dus ook de landbouwers hebben dien plicht en daarom moet hun bedrijf, dat hun broodwinning is, beschermd worden. TEGEN DIE BESCHERMING DIE RE DELIJK IS, KAN GEEN ENKEL EER LIJK EN RECHTVAARDIG MENSCH IETS IN BRENGEN. We zijn dan ook absoluut AKKOORD» MET DE MOTIE DIE DEN HOOFDRAAD VAN DSN BELGISCHEN BOERENBOND HEEFT GESTEMD OVER DEN TOE STAND VAN DEN LANDBOUW IN ONS LAND. DAAR WAAR HET LEVENSRECHT EN HET RECHT OP BESTAAN VAN DEN BOERENSTAND ZAL MOETEN WORDEN BESCHERMD ZULLEN WE AAN UW ZIJDE STAAN. Dat is een formeele belofte, die namens al de KATHOLIEKEN OOK IS AFGE LEGD TE BRUSSEL OP DE GROOTE VERGADERING DER KATHOLIEKE UNIE, DOOR STAATSMINISTER POUL LET. THANS MINISTER VAN BINNEN- LANDSCHE ZAKEN EN GROOTE LEI DER VAN DE GEKOZENEN DER KA THOLIEKE WERKLIEDEN IN DE KA MER. IEDEREEN ZAL ZIJN DEEL TE DRAGEN HEBBEN BIJ DE GEZONDMAKING VAN ONZE FINANCIES! De zware crisis die heel de wereld teis tert en waarvan ook het landbouwbedrijf het slachtoffer Is, treft cok onze siaats- financies. De toestand moet gezond wer den. De katholieke eerste Minister Renkin die is afgetreden had een plan, waarvan de liberalen niet hebben gewild. En toch zullen de financies moeten ge zond gemaakt worden. Hoe dat zal gebeuren, moet de regeering nog uitwerken, maar op één kwestie zijn we allen akkoord. Indien er opofferingen moeten gevraagd worden aan het land, dan ZULLEN DIE OFFERS MOETEN GEDRAGEN WOR DEN DOOR AL DS STANDEN VAN DK MAATSCHAPPIJ. HET GAAT NIET OP EEN ENKELE STAND, GELIJK DEWELKE AL DEN LAST TE DOEN DRAGEN. HET GAAT HIER OM DE BELANGEN VAN IEDER EEN! HET GAAT HIER OM DEN FRANK VAN IEDEREEN! WAAR ZITTEN DE VRIENDEN VAN DE BOEREN! In hoeverre de boeren te rekenen heb ben op de socialisten weten we sedert lang. De landbouwersstand heeft voor de so cialisten maar belang voor zooveel ze kun nen dienen als kiesrekiame en om de re volutionaire doening van die roode heeren te helpen dienen- Van de socialisten hebben de boeren geen heil te verwachten. Ze hebben de boeren maar gekend om ze uit te scheiden voor uitbuiters van het volk en dergelijke schoone dingen meer! Wat de liberalen betreft, die haten de boeren al meer dan de Kerk en den ka tholieken godsdienst! Die heeren kennen geen boeren en heb ben ook het meest het hardst geschreeuwd wanneer de Katholieke Minister van Landbouw, M. Van Dievoet, de bescher mingsmaatregelen voor den landbouw heeft voorgesteld en doen stemmen in da Kamer. Ze hebben misschien onder an dere daarom meest hst minis.erie Renkin bevochten. Van de Nationalisten is ook voor da Boeren NIETS TE VERWACHTEN. Hun bladen hebben ook tegen de bescher mingsmaatregelen voor den landbouw ge schreven en hun mannen konden zich in de Kamer nog niet eens met hun elf ven akkoord stellen óm de landbouwbelangen te verdedigen. Die alleenloopers kunnen niets voor da boeren. ALLEEN DE KATHOLIEKE PARTIJ HEEFT STEEDS DE BOERENBELANGEN GEDIEND SLECHTS EEN ENKELE PARTIJ HEEFT STEEDS OP DE BRES GESTAAN VOOR DE BELANGEN VAN DE BOE REN SAMEN MET DEN BELGISCHEN BOERENBOND. DE KATHOLIEKE PARTIJ, DIE IS EN BLIJFT DE STERKSTE VESTING OM DE BOERENBELANGEN hoog t« houden. KATHOLIEKE VLAAMSCHE BOE REN! UW BELANGEN ZIJN HET BEST GE DIEND: OP GEBIED VAN UW LANDBOUV BEDRIJF! Op gebied van uw Vlaamsche rechten! OP GEBIED VAN UWEN GODS DIENST EN UW KATHOLIEKE SCHO LEN! DOOR EEN EENDRACHTIGE K. - THOLIEKE PARTIJ! DENKT ER AAN OP 27 NOVEMEER AANSTAANDE! ROBERT D. DE MAN, eerste kanidatrt op de Katholieke Jjst in het Arrondissement leper-Foperingfc

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1932 | | pagina 1