Katholieke Kiesmeetingen
Ons antwoord op "De VI. Nationalist,,
Een indrukwekkend beroep
op het Katholiek geweten van
Vlaamsche Nationalisten
Onze Kandidaten
Met Anti Katholiek
Sint-Niklaas
Katholieke
Kiesmeetingen
A. Bonte
Hoe mag er gestemd
worden op 27 November?
RELIGIE, SOCIALISME...
EN RELIGIEUS SOCIALISME
DE SOCIALISTEN ALLEEN
KUNNEN DEN LANDBOUWER
EN DEN WERKMAN REDDEN
WEG MET DE PRIESTERS!
ONWETENDHEID...
OF PLOERTERIJ?
R0FFIAEM Gebroeders
A
R
I
A
N
E
A
R
I
A
N
E
,20-11-32 - DE POPERINGENAAR - Nr 47. - BI. 2.
STAD POPERINGE
ZONDAG 20 NOVEMBER
IN T VOLKSHUIS, TE 16.30 UUR
IN DEN KATHOLIEKEN KRING, TE 19 UUR
De Heer Robert De Man
KARTEL
£3 Amlwerpezi
Katholieken van Vlaanderen,
MUSSQLINI-FORUM
Onze Inschrijving voor
Niet voor Allemaal
Gezichtkundige
de Stuersstraat, 27, IEPER.
SNOECK'S ALMANAK
Het is van belang het de bevolking dui
delijk te maken dat er op 27 November
a. s. NIET mag worden gestemd zooals bij
de gemeenteverkiezing-en. Voor Kamer en
Senaat is het panacheeren niet toegelaten.
Er zijn slechts drie wijzen om geldig
te stemmen:
1. Indien men voor de heele lijst wenscht
te stemmen, dan maakt men het vakje
BOVEN de lijst op het kiesbriefje zwart.
2. Wil men een voorkeurstem uitbren
gen, dan dient het vakje NAAST den
naam van den werkelijken kandidaat
zwart gemaakt, met dien verstande, DAT
SLECHTS EEN ENKELE VOORKEUR
STEM MAG UITGEBRACHT WORDEN.
3. Ten derde mag men ook een voor
keurstem verieenen aan écn werkelijk kan
didaat en aan één plaatsvervanger, op
voorwaarde, dat deze kandidaten op de
zelfde lijst voorkomen.
lEXSa&HESBBSBKBSaaiBBIiBilttiaBa
Godsdienst is privaatzaak, zeggen de
socialisten.
Privaat, 't is te zeggen dat thuis ^p
uw eentje, met gesloten deur en achter
neergelaten gordijnen, U voorloopig nog
het recht gegund wordt uw gebed te
doen.
Dat is PRIVAAT, en in 't OPEN
BAAR vallen de socialisten op de ge
meenste wijze den godsdienst aan.
Ziehier, bijvoorbeeld, wat Le Peuple
van 19 September 1.1. schrijft over mira
kelen: Dat is allemaal getrukeerd zegt
het blad: «Men fanrikeert U zoo maar
lammen die loopen als hazen, stommen
die huilen als opgehangenen, blinden wier
oogen vlammen schieten. Men is in Lour-
des bezig het middel te bestudeeren om
beenen te geven aan hen wier beenen
afgezet zijn.
«De Volksgazet» van 23-24 Juli 1.1.:
Wanneer er 1 millioen ton kolen
wordt voortgebracht en slechts 500.000
worden verbruikt in de hedendaagsche
verhoudingen, gaat dan naar Lourdes en
het verbruik stijgt van 500.000 tot 1 mil
lioen.
Kan het gemeener?
De socialisten laten geen gelegenheid
voorbijgaan om hun diepen godsdienst
baat lucht te geven. Eiken dag brengen
hun bladen ons daar staaltjes van. Nog
gaan maand geleden, op 26 Oktober,
drukte Vooruit deze godslasterende
woordenDe mensch is niet geschapen
naar Gods evenbeeld, zooals de gods
dienst het ons leert.
Waar houden de vrijdenkers hun con
gressen? In de socialistische Volkshuizen
en Maisons du Peuple.
Alle socialistische coöperatieven geven
toelagen aan het rationalistischwee-
zenhuis van Vorst bij Brussel, waar de
kinderen als goddeloozen en godsdienst
haters opgevoed worden.
Maar tevens bekampen de socialisten
de toelagen aan de scholen waar de
volkskinderen een christelijke opvoeding
krijgen. Al hun kartels met de liberalen
zijn op dè.t fundament opgebouwd.
Zij weten echter dat onze Vlaamsche
menschen nog diep christelijk zijn; daar
om hebben zij het religieus socialisme
Uitgevonden. Zij zouden Chalmet willen
doen doorgaan als 'n soort dominee, om
toch maar den schijn te wekken dat men
terzelfder tijd én geloovig én socialist
zijn kan.
Maar, indien Chalmet geloovig is, hoe
heeft hij dan nog niet kunnen verkrij
gen dat de socialistische bladen hun lage
en gemeene aanvallen tegen den gods
dienst zouden staken?
't Is hier echter met de socialisten ge
steld zooals overal. In Duitschland be
staan er ook religieuze socialisten. Het
waterachtig protestantisme van sommige
Duitschers kan godsdienst en socialisme
nogal overeenbrengen. Welnu ziehier wat
die Duitsche religieuze socialisten moe
ten bekennen in hun orgaan Zeitschrift
für Religion und Sozialismus
«Een partijgenoot, die vasthoudt aan
de kerk, moet er op bedacht zijn, dit in
het geheim te doen en te zorgen dat zijn
kerkelijke gezindheid niet in de partij,
in de vakbeweging of in de werkplaats
bekend wordt. Een christen in de socia-
listisch-communistische beweging is dik
wijls een martelaar, die ongestraft ge
hoond en als dom, als achterlijk, als
minderwaardig moet worden beschouwd,
en die zich duizend achterstellingen en
vernederingen van geestelijken en tege
lijk economischen aard moet laten wel
gevallen.
Dikwijls kan men waarnemen dat de
haat van den proletarischen vrijdenker
tegen de burgerlijke kapitalisten lang
niet zoo hevig is als de haat tegen eigen
klasse- en partijgenooten, die religieus
socialist zijn. Deze terreur tegen reli
gieuze partijgenooten heerscht niet al
leen in de communistische partij, maar
ook in bepaalde grrotstedeli.ike centra
ln de socialistische partij. Op de be-
taalavonden ln Berlijn wordt geregeld
propaganda gemaakt voor de vrijdenkers
bewegingen. Maar de arbeiders, die daar
met gelijken ijver propaganda zouden
willen maken voor de kerkelijke plech
tigheden der socialistische protestantsch
geestelijken in Berlijn, zouden worden
gelyncht.
Het is in Vlaanderen al niet anders
gesteld.
Waarlijk, de rooden zullen Iets anders
moeten uitvinden dan hun religieus so
cialisme om GELOOVIGE christene men
schen in hun netten te vangen. Geen
enkel Vlaming of hij weet dat socialisme
en godsdienst onverecnigbaar zijn.
l3BilSBBaBa3B9BBBaSSBBIBB£QSBE
Bovenaan, in zijn nummer van 6 No
vember, schrijft Le Peuplein blok-
letters:
In Denemarken, waar er te veel
koeien zijn, heeft men er zooeven veer
tien duizend geslacht om ze aan de var
kens op te voederen.
De varkens zullen dus rundvleesch
Vreten, en de werkloozen mogen zich den
buik toeriemen.
Wie kan den landbouwer en den werk
man redden? De socialisten en niemand
anders, schrijven de rooden eiken dag in
al hun bladen en vertellen ze op al hun
meetingen.
Stemt voor de socialisten, roepen ze,
al slaande op de groote trom. Geeft ons
het bewind in handen, wij alleen kun
nen den welstand herstellen.
Ja, wij zien dat in Denemarken.
In Denemarken zitten de socialisten
aan het bewind. En hoe zien er daar
de zaken uit? Le Peuple» zegt het ons:
De Deensche boeren moeten hun koei
en slachten om ze als voeder aan de var
kens te geven: de Deensche werkloozen
mogen zich den buik toeriemen.
Ach! die roode redders!!
IBBBBBBBBBBBBBBBBaBBBBSBESBaa
Het Journal de Charleroi(socialis
tisch dagblad) schreef:
Het is aan den wortel dat de bijl
moet kappen. Het is de Kerk die moet
omgehakt worden. Het is de geestelijk
heid die moet ontmaskerd worden...
Geen kerken meer, geen kloosters
meer... voor eeuwig den priester wegva
gen! Ziedaar wat wij willen! Niet alleen
uit de school moet de priester weg, maar
ook het kind en de vrouw moeten uit de
kerk weg... De godsdienst is altijd een
gevaar, en welk ook het middel weze in
hetwelk men verkeert, altijd moet de
godsdienst bestreden worden. Verklaren
dat godsdienst privaatzaak isdat is
zichonbewust medeplichtig maken met
liem... Het is onmogelijk socialist te zijn,
als men een godsdienst belijdt».
De socialisten zijn tegen den godsdienst
niet11
assa
P—MIMI iWHUlln'di'TO
Vooruitgaf op 16 dezer een hoofd
artikel onder titel De rr Ik - van den
Boerenbond, van de kloosters en van de
katholieke werken De redactie heeft het
waarschijnlijk niet voor eigen rekening
durven nemen, want het is onderteekend
A. DOUTREPONT. Een paar zinnen ge
ven seffens den toon van 't stuk... of liever
den toon van 't huis. De uitgaven van
dit departement (Landbouw) voor het
jaar 1932 werden vastgesteld op: 80.327.329
frank aan de gewone uitgaven en 4.700.000
frank aan de uitzonderlijke uitgaven
M. Doutrepont vergeet te zeggen dat
dit juist 1,38 van de algemeene be
grooting is; en 1/15 van de begrooting
van Nijverheid en Arbeid. Voor de so
cialisten is waarlijk elke centiem aan de
boeren besteed nog te veel.
Hieronder volgen enkele uitgaven met
betrekking op de jaren 1930 en 1931:
(volgen dan enkele cijfers over de uit
gaven van den Veekweekdienst van het
Ministerie van Landbouw en dan verder:)
Een som van 2.170.000 frank werd ge
stort aan de mutualiteiten van herverze
kering en aan de spaarkassen.
M. Doutrepont vergeet te zeggen dat
deze laatste som de uitgaven bevat ge-
tp.an aan: de negen provinciale land-
bouwkamers voor het inrichten van ten
toonstellingen en prijskampen, de negen
provinciale landbouwmaatschappijen, de
ïandbouwcomicen en vrije landbouwver-
cenigingen van allerlei aard.
En ten slotte dan de toelage van 350
frank voor de inrichtingskosten van nieu
we spaar- en leenkassen en van 100 fr.
per spaar- en leenkas voor de nauwkeu
rige controle door de daartoe aangestelde
toezichtsdiensten.
Op enkele uitzonderingen na zijn al
deze toelagen naar den Boerenbond en
zijn afdeelingen gegaan.
Er werden in 1931 door bemiddeling
van den Boerenbond 22 nieuwe spaar- en
leenkassen ingericht en de Dienst voor
Toezicht inspecteerde 1.067 kassen. Als
M. Doutrepont kan rekenen zal hij zien
dat juist 144.400 fr. naar den Boerenbond
of zijn afdeelingen zijn gegaan. Van al
het overige heeft de Boerenbond nooit
of nooit één centiem getrokken.
Onder de beneficianten van 1930, het
jaar der eeuwfeesten, vinden we:
De H.H. Baron de Kerchove, 148.900
frank; Graaf Goblet d'Alviella, 10.000 fr.;
Maenhout 3.000 fr.; Graaf de Villermont,
5.950 fr.; Brusselmans, 35.718 fr.; Baron
Huart, 46.400 fr.
De Heeren BARON de KERCHOVE
d*EXAERDE en BARON HUART zijn
respectievelijk voorzitter der provinciale
landbouwkamer van Antwerpen en Na
men. In 1930 richtte de Prov. Landbouw
kamer van Antwerpen den Algemeenen
Natipnalen Landbouwprijskamp ln en
kreeg daarvoor de gebruikelijke toelage
van 100.000 fr. De overige 48.900 fr. en
46.400 fr. zijn de sommen aan de land-
bouwkamers verleend voor het subsidiee
ren van prijskampen en tentoonstellingen
door de aangesloten officieele en vrije
landbouwvereenigingen ingericht.
De Heer GOBLET d'ALVEILLA, de
welbekende groot-meester der Vrijmet
selarij, dus zeker geen katholiek, kreeg
waarschijnlijk 10.000 fr. voor het onder
zijn voorzitterschap te Brussel Ingerichte
Internationaal Congres voor Boschbouw.
M. MAENHOUT, voozitter van de Inter
nationale Landbouwcoctgressen kreeg voor
deze Congressen 3.000 fr. toelage van den
Staat. De bestemming der overige som-
mefi is ons onbekend, maar zal wel ge
lijkaardig geweest zijn. Natuurlijk heb
ben die heeren persoonlijk geen cent op
gestreken, maar slechts in naam van het
organisme dat zij vertegenwoordigden
kwijting verleend.
De toelagen voor het landbouw- en
tuinbouwonderwijs gaan rechtstreeks naar
de kassen der kolleges en kloosters.
»We vinden ongeveer tweehonderd kloos
ters van zusters, van ordebroeders en kol
leges, die genoten hebben van de milde
giften van het Ministerie van Landbouw.
Een groot aantal pastoors en onder
pastoors komen regelmatig aan dit bud-
jet knagen.
Volgt dan een lijst van benefician
ten.
Wij willen in drie regels de lantaarn
van M. Doutrepont eens wat beter aan
steken
1. - Er worden jaarlijks ongeveer 22
millioen aan land- en tuinbouwonderwijs
van alle graad besteed. Daarvan gaan
ln ronde cijfers 12 millioen naar de
Staatsscholen en 10 millioen naar de
overige scholen.
De overige scholen zijn eerst en vooral
de officieele niet-katholieke provinciale
scholen: Ath, Ciney, Quatrecht, Deurne,
Stabroek, Anderlecht, Waver, La Hulpe,
Tienen, enz.
En verder de vrije katholieke scholen.
2. - De vrije scholen krijgen juist de
helft (50 van de wedden en werkings-
onkosten die zij moeten voor het onder
wijs doen. De overige 50 der wedden
en al de bouwkosten en meubeleering zijn
ten laste der inrichters.
3. - M. Mullie, senator, heeft dit jaar
uitgerekend (Senaatszitting van 15 Maart
1932) dat een leerling van een middel
bare landbouwschool per jaar het volgen
de kostte aan de belastingsbetalers
van de katholieke middelbare land
bouwschool (Instituut St Jean-Baptiste)
te Waver, 457,50 fr.;
van de provinciale (niet-katholiek)
middelbare landbouwschool te Waver,
3.888 fr.;
van de provinciale (niet-katholiek)
moesteeltschool te Leuven, 13.185 fr.;
van de provinciale (niet-katholiek)
moesteeltschool te Anderlecht, 21.588 fr.
De socialisten zouden misschien liefst
alle landbouwonderwijs afschaffen. Dat
kunt ge tusschen de regels lezen. Elke
centiem uitgegeven ten voordeele van den
boer is voor hen te veel!
ONS BESLUIT!
Moesten wij durven schrijven: de so
cialistische syndicale leiders strijken da
gelijks zooveel millioenen op, dan zou
men ons, en te recht, van leugen mogen
beschuldigen omdat wij wel weten dat
deze millioenen die dagelijks naar de so
cialistische syndikaten gaan bestemd zijn
voor de uitkeering van steun aan de werk
loozen.
Welnu in het hoofdartikel van Voor
uit maakt M. Doutrepont zich schuldig
aan dergelijke onwaarheden.
Ofwel zijn zijn leugens uit ontwetend-
heid geboren... en dan vergeven wij hem
graag. Ofwel zijn zij moedwillig en dan
kunnen wij het geval slechts betitelen
als hierboven: politieke ploerterij.
In beide gevallen heeft M. Doutrepont
toch klaar en duidelijk bewezen dat geen
enkel rechtschapen mensch, en zeker geen
enkele boer, voor de socialisten kan stem
men.
Er kan slechts een ordewoord zijn:
STEMT KATHOLIEK!
IJZERWAREN
leper straat - 122-124 - Poperinge
Telefoon 88 Telefoon 88
Stoven Nestor Martin, Gasvuren, Bed-
dens, Fournoïzen, Brandkoffers, Alaam
voor alle ambachten, Keukengerief in
aluminium en verlak, Couverts, Messens,
Waschmachienen, Basculen, Iieetemolens,
fctrooisn.tders, enz.
«Vrr—
Alle Poperlngenaars, in 't bijzonder de christen arbeiders, worden uitgenoo-
digd om te komen luisteren naar het woord van hun gevierde kandidaten:
De heer DEPONTHIEU, sedert 8 jaar Senator;
De heer LEFEBVRE HU., onze ijverige plaatsel. voorzitter en prov. raadslid;
De heer DEVOS Emlel, Advokaat, een nieuwe jonge kracht;
De heer DEMAN Robert, onze nieuwe Kandidaat voor de Kamers.
Daar zullen als sprekers optreden:
Heer DEVOS Emlel, Advokaat, plaatsvervanger;
Heer LEMAHIEU Cyriel, Schepen te leper;
lieer DEMAN Robert, de eerste kandidaat op de Katholieke Kamerlijst.
KATHOLIEKEN,
Komt allen op: het feit dat onze tegenstrevers onzen nieuwen Kandidaat ver-
oordeelen vooraleer dat ze hem kennen, is teeken dat ze hem vreezen; dit weze
voor ons een spoorslag om nu reeds, ons volle betrouwen ln hem te stellen.
Zondag zullen wij hem beter leeren kennen en hem toejuichen en steunen met
al onze kracht.
Komt naar een der twee kiesmeetingen, 't zij naar het Volkshuisin den
namiddag, 't zij naar den Katholieken Kringin den avond.
ALLEMAN IN 'T GELID! ALLEMAAL OP UW POST!
lSZ9BBSBB3H3Bi3BS9BZSBBBSB8BlSBSBBEB£BBBSSËBBZfl&B3&iSSSi5B3S
De Vlaamsche Nationalistin zijn j Kan men ln deze voorwaarden spreken
kiesmanifest, heeft het erg op tegen Devan een indrukwekkende vooruitgang van
Poperingenaaren zijn uitgever. j de Vlaamsche Nationalisten? En zal een
Dit erop: «Met schelden bewijst men statu quo na vier jaren hardnekkigen strijd
niets; niettegenstaande aanhoudende na
tionalistische tegenwerking onder alle mo
gelijke vormen, wordt ons blad wekelijks
verkocht op vijftien duizend nummers.
Drukt het blad der Nationalisten er zoo
veel honderd?
Ander bewijs van de degelijkheid van
ons blad en ons programma hebben we
niet noodig? Om de goedkeuring der Na
tionalisten hebben we nooit getracht! De
Nationalisten zouden veel beter hun on
macht erkennen en het Vlaamsch streven
steunen IN DE KATHOLIEKE PARTIJ.
Alleen hoogmoed en eigen baatzucht belet
hun hier dit te doen.
Zien de Nationalisten niet waar we
naartoe gaan? Bezie Antwerpen! Bezie
Oostende
Begrijpen ze niet dat de kiesstrijd deze
maal gaat over Katholiek zijn of niet;
over het behoud van ons vrij onderwijs
of niet; over Godsdienstoorlog of niet?
DAT ls nu het doel van den kiesstrijd.
We zullen op het arme verwijten der
Nationalisten antwoorden met een uittrek
sel uit Het Kortrijksche Volkdat
soms heel nauw bevriend is met de Na
tionalisten en dat Zaterdag laatst als
volgt schrijft:
Tegenover dit algemeen antikleri
kaal offensief is er maar een sterke
dam mogelijk: de versterking van de ka
tholieke partij in Vlaanderen.
Dat ls het zuiver Vlaamsch belang.
De Katholieke Vlaamsche Kamergroep
heeft in de laatste twee jaren vooral door
de onderwijswet, het maximum bereikt
van wat op dit oogenblik praktisch moge
lijk is. De voortzetting van die politiek
staat op het spel: toepassing van de ge
stemde wetten, vooral door de bestuurs-
hervorming, vervlaamsching van het ge
recht. Verder vervlaamsching van het le
ger, bestuurlijke amnestie, enz
Dit KAN alleen gebeuren wanneer de
Vlaamsche Katholieke Kamerfractie ver
sterkt komt uit den strijd, bij machte is
om zijn wil door te drijven maar dan
ZAL het ook gebeuren.
Men beweert dat de liberalen, zelfs wan
neer de katholieken niet zouden achter
uit gaan, toch kartel kunnen sluiten met
de socialisten. Inderdaad. Maar wanneer
de massa van de kiezers het KATHOLIE
KE BLOK steunt dan zal het minder ge
makkelijk gebeuren, omdat het tegen den
uitgesproken wil van de kiezers moet ge
schieden. Ten tweede, wanneer de socia
listen de sterkste partij worden en weg-
loopen met het succes van den dag, dan
hebben zij het initiatief voor de kabinets
vorming en is troef in de kaarten van de
liberale aanhangers van het kartel.
Hoe men het ook beschouwe: de achter
uitgang van de katholieke Vlamingen wa
re eene veroordeeling van de Kath.
Vlaamsche politiek waartegen in hoofd
zaak de oppositie gaat van de liberalen.
Kan eene overwinning van de VI. Na
tionalisten daar Iets aan veranderen?
Eene overwinning van de Vlaamsche
Nationalisten op dit oogenblik is uitge
sloten. In West- Vlaander .,i zal men
triomf mogen roepen als men drie verte
genwoordigers kan behouden, spijts de af
gescheurde lijst te Kortrijk en de opposi
tie van Van Severen.
In Oost-Vlaanderen valt de steun weg
van de groep Vindevogel en in Gent is er
eene scheurmakerslijst van Mej. Rosa de
Guchtenaere.
In Antwerpen gaat het in ieder arron
dissement tusschen Herman Vos en Ward
Hermans, terwijl de dienstweigeraar Si-
moens aan het hoofd staat van de com
munistische lijst.
In Brabant hebben de Vlaamsche Natio
nalisten tegenslag door het wegvallen van
Staf De Clercq als eerste kandidaat ten
gevolge van onregelmatige aangifte van
de kandidatenlijsten. Blijft dan alleen nog
Limburg waar de Vlaamsch Nationalisti
sche lijst het dichtst staat bij de katholie
ke lijst en waar een betrekkelijk succes
niet uitgesloten is.
het liberaal antivlaamsch offensief ont
wapenen? Onmogelijk.
Het zuiver Vlaamsch belang kan alleen
gediend zijn met de versterking van de
Vlaamsche Kath. Kamergroep die, steu
nend op dit resultaat, de voortzetting kan
eischen van de politiek van verwezenlij
king begonnen met de regeering Renkin.
Dat is de eenige practische doeltreffende
macht waartegen het anti-vlaamsch en
anti-klerikaal offensief moet te pletter
loopen.
Dat ls in ander woorden gezegdVla
mingen, de Nationalisten kunnen niets
bekomen, en, voor de Nationalisten stem
men is ten eerste anti-katholiek stem
men en ten tweede verloren stemmen.
Om uwe katholieke en Vlaamsche rech
ten te behouden is er enkel één middel:
STEMMEN VOOR DE KATHOLIEKEN!»
We verwijzen ook verder naar Een
indrukwekkend beroep op het katholiek
geweten van Vlaamsche Nationalisten
juist hieronder.
Wat «De Poperingenaar» vroeger be
geerde, begeert hij nog: «eene sterke
KATHOLIEKE Vlaamschgezinde partij.
We mogen zeggen dat we dat nu heb
ben en dat De Poperingenaarniet in
't minste is moeten van gedacht veran
deren om daar mede te gaan. De Na
tionalisten echter zijn er uit getrokken
en hebben de GEWETENS VRIJWILLIG
MISVORMD. Het hoogste Kerkelijk
Gezag aanveerden ze niet meer; zij han
delen als de protestanten die zelf hun
eigen geweten vormen. Wij blijven
steeds en vooral aan de zijde onzer Gees
telijke Overheid, en dat is altijd 't beste
gezelschap.
In hun kiesbladje doen de Nationalisten
ook een uitval tegen Heer Deman en dit
op echt gemeene wijze.
De kopstukken der Nationalisten ken
nen den Heer Deman en weten dat het
een flinke katholieke vlaamsch^ kracht ls.
En zoo het klezingsgemcj der op
gejaagde massa vleien, vinden we on
waardig.
Steunende op hun zienswijze, moet M.
Leuridan, die te leper woont en te Oost
ende opkomt, dus ook als opgedrongen
vreemden schuifelaar aanzien worden!
't Zelfde voor M. Vermeulen van Sint
Jan-bij-leper die ook op de nationalis
tische lijst van Oostende komt?
Hoe gemeen!
En h propos van M. Vermeulen die nu
op de lijst der Nationalisten staat! We
zien als aangekondigde sprekers voor een
gemeente aangeduid: Butaye, Vermeu
len, DevroeMeester Butaye staat
er dus op, als goede gebuur met Ver
meulen.
We hebben hier voor ons liggen een
kiesbriefje van 1925, getiteld:
«GROOTE POLITIEKE SLAG
TE WATOU.
Daarin schrijft Meester Butaye, spre
kend over M. Vermeulen (die toen op
de lijst der Christen Werklieden kwam)
«...het is niet anders dan een groote
fopperij en we dagen M. Vermeulen en
aanhang uit om dit ta weerleggen.
We hebben het gisteren avond in zijn
gezicht geslingerd ten aanhoore van
honderdtallen menschen:
M. VERMEULEN, GE ZIJT EEN EL-
LENDIGE VOLKSBEDRIEGER.
M. Vermeulen heeft het zich moeten
laten gezeggen en ls er beteuterd van on-
der getrokken onder het gejouw van de
menigte.
Meester kan daar nu eens verder over
praten met den Heer Vermeulen.
De Poperingenaar
iid9EasaBSa2IS9BS3BEaBBOSBaSl^S!9ia33EB3SSaBSBBSail9BEjBBBB9SS
Een verklaring van Vlaamsche Nationalisten; Waarom wij opnieuw
toetreden tot de katholieke partij Omdat de Staatskatholieke
partij alleen de veilige schutse is gebleven van Kerk en godsdienst.
Een goep van bekende (kath.) Vlaam
sche Nationalisten uit het Mechelsche,
publiceert een oproep, allereerst ondertee
kend door advokaat Jos. Muys uit Bor-
nem, en alle geloovige Vlaamsche Natio
nalisten aanzettend tot terugkeer in de
rangen der katholieke partij uit plichts
gevoel. In deze verklaring, waarop we nog
nader zullen terugkeeren, leest men o. a.:
Het was voor ons steeds eene kwestie
van eer dat we zuiver-godsdienstig katho
liek stonden en dat we een afschuw had
den voor deze politiek die den godsdienst
misbruikte. Welaan, hier dringt zich thans
op eene zaak van louter-godsdienstig be
lang. Bij al het kwaad dat we van de
Staatskatholieke partij gezeld hebben
HEBBEN WE TOCH ALTIJD MOETEN
ERKENNEN DAT ZIJ ALLEEN DE VEI
LIGE SCHUTSE IS GEBLEVEN VAN
KERK EN GODSDIENST.
Laten we dus van onze stem een nut
tig gebruik maken. Ze is misschien brood-
noodig om de verkiezing van een anti
godsdienstige meerderheid te verhinderen!
Dit is geen luchtige theorie maar feitelijke
werkelijkheid.
Nemen we de jongste gemeenteverkie
zingen te Mechelen ten voorbeeld. Er wa
ren twee VI. Nat. lijsten; het was klaar
als een paal boven water voor elke onbe
voordeelde Nationalist dat geen der beide
lijsten er in gelukken ging een kandidaat
verkozen te krijgen. Ruim drie duizend
stemmen die anderszins voor het meeren-
deel aan de Katholieken waren ten goede
gekomen, gingen nutteloos verloren, ter
wijl de socialistische partij eene aanwinst
van twee zetels mocht boeken, aldus de
sterkste partij wordende in den nieuwen
gemeenteraad!...
Welke katholieke Vlaamsche nationa
list kan het met zijn geweten klaar spin
nen zoo 'n uitslag te rechtvaardigen? Wie
geloovig is in merg en been moet derge
lijke houding uit het diepste van zijn ge
moed betreuren.
Welnu dan, waar ligt op dit oogenblik
onze plicht? Als kernbewuste en beproef
de nationalist, voor wie echter katholicis
me geen ijdel woord is, roep ik het u met
aandrang toe: brengt uwe stem uit op de
katholieke lijsten van Kamer, Senaat en
Provincie. Stemt ge niet graag aan het
hoofd van de lijst, geeft dan een voor
keurstem, ja zelfs voor de provincie al
vast een voorkeurstem aan Nationalisten!
Stemt heden katholiek, al was het maar
uit oogenblikkelijke opportuniteitI Maar
ik wil met open kaarten spelen en ga
verder. Bet is mijn vaste meening, dat de
tijden rijp zijn voor het toetreden in
massa tot de katholieke partij.
ARRONDISSEMENT
IEPER-POPERINGE - WERVIK
DE HEER ROBERT BS MAN
IICE" r1»'- «X'T, r
Criicpen te Irpcr
BfiBBS39SSSSB9B!3!aS0SCQSBIS(EZESSilBSB3!BBS!SB99BBBBBiSBBSBQ9BBS9B3:
TEGENOVER HET VERBOND DER LIBERALEN EN SOCIALISTEN
IS KATHOLIEKE PLICHT: KATHOLIEK TE STEMMEN.
ITEEIt PAUL LEROUX
Burgemeester te Wcrv'k
eerste kandidaat op de
Katholieke Eendrachtslijzt
te Ieper-Poperinge.
We lezen In De Standaard
De heer Robert De Man, eerste kandi
daat op de katholieke eendrachtslijst te
Ieper-Poperinge zal wellicht de jongste
parlementair in den nieuwen zittijd zijn.
Hij werd geboren op 7 Augustus 1900 te
Buggenhout.
In een korte spanne tijds heeft heer De
Man zich tot een leider in de Katholieke
Vlaamsche en ook christen democratische
beweging opgewerkt en het moet dan ook
niet verwonderen dat de christene arbei
ders uit het Iepersche zijn kandidatuur
hebben gewenscht en dit op een verkies
bare plaats.
Onmiddellijk na den oorlog en nadat hij
zijn studies voltooid had, moest de heer
De Man zijn dienstplicht vervullen, doch
van toen af was hij reeds werkzaam in de
christen sociale werken. En t^en het dag
blad De Tijdwerd gesticht, dat het
orgaan zijn zou van de christen georga
niseerde arbeiders in Belgie, werd hij in
de redaktie van dit blad opgenomen om er
de christene gedachten en beginselen te
verdedigen en de arbeiders hun dage-
lijksch geestelijk brood te verstrekken.
In 1926 werd hij tot hoofdredakteur van
De Tijdbevorderd. Later en zonder
dat hij daarom geheel aan zijn journalis
tieke bedrijvigheid vaarwel zei, ging hij
over naar Roeselare, waar hij den post van
stadssecretaris bekleeden zou. Hij deed dit
omdat hij daarin een gunstige gelegenheid
zag om zich op daadwerkelijke wijze in
de politiek te mengen en er een strijdende
en leidende positie in te nemen. Hij werd
dan ook spoedig bestuurslid van de Fede
ratie der geméentesecretarissen van West-
Vlaanderen en steeds trouw aan zijn chris
ten sociale overtuiging, werkte hij hier op
doeltreffende wijze mede om de beroeps-
belangen van zijn beroepsgenooten te be
vorderen.
Als journalist was hij vooral bedrijvig.
Immers, hij werkte aan de volgende bui-
tenlandsche bladen: RelchspostWee-
nen; Informaclones Madrid; A.B.C.
Madrid; «West-Deutsche Arbeiterzeltung»,
Munchen; «Der Deutsch Weg», Berlijn;
«De Tijd», Amsterdam.
Verder aan de tijdschriften: «Das Neue
ReichWeenen; Allgemelne Rund
schau Munchen; Hoocer Leven De
Gids op Sociaal Gebied»; «Ons Volk»;
La Cité Chrétienne De Jonge Werk
man h.
Daarbij was hij medewerker aan ver
schillende Vlaamsche dagbladen en aan
den persdienst van het Davidsfonds en van
het Alg. Christ. Werkersverbond.
Herhaaldelijk ;.rad hij op ais lesgever op
de Vlaamsche sociale werken.
Doch als algemeen secretaris van het
Katholieke Arrondissementsverbond van
Roesclare-Tielt heeft hij de volle maat van
zijn politieke bekwaamheid en onderlegd
heid gegeven. Door woord en pen, door re
devoeringen en geschriften in talrijke
openbare vergaderingen en dag- en week
bladen heeft de heer Robert De Man aan
de katholieke Vlaamsche zaak over het al
gemeen en aan de katholieke partij van
het arrondissement Roeselare-Tielt in het
bijzonder, onschatbare diensten bewezen.
Zijn naam kreeg dan ook klank en dege
nen die bezorgd zijn om de toekomst van
de katholieke partij en deze partij verjon
gen en vernieuwen willen, hebben een
"flinke keuze gedaan door hem de eerste
kandidatuur op de katholieke lijst voor de
Kamer te leper aan te bieden.
In de laatste maanden ging er bijna geen
Zondag voorbij of men kon in de dag
en weekbladen lezen dat de heer De Man
alhier aldaar als feestredenaar was opge
treden. Overal sloeg zijn gloedvol woord
bij de massa der toehoorders. Vooral de
arbeiders hadden hem dolgaarne en dra
stond het bij hen dan ook vost dat de heer
Deman hun vertegenwoordiger worden zou
in het parlement.
De heer De Man zal in het parlement
een milieu en een werkkring vinden waar
hij zijn gaven, zijn redenaarstalent, zijn
nooit versagende werkkracht, zijn kennis
van de christen sociale beweging en de
stuwkracht van zijn groote liefde voor zijn
volk ten dienste zal kunnen stellen van
dit katholieke Vlaamsche volk.
De studies die van zijn hand verschenen
zijn, getuigen ervoor dat hij het sociaal
economisch vraagstuk uitgediept heeft en
op dit gebied dus, hoewel jong, reeds een
gewaardeerd raadgever zal zijn bij de be
handeling van de sociale ontwerpen die
in den komenden parlementairen zittijd op
het tapijt zullen gebracht worden.
Onder zijn bijdragen op dit gebied ver
melden wij:
Schets van een kritiek op het Commu
nisme (Sociale week 1928)De Inter
nationale Oorzaken van de wereldcrisis
(Sociale week 1931); «Het Communisme
in Frankrijk(De Gids op Sociaal Ge
bied) Arbeidstoestanden in Sovjet-Rus
land (De Gids op Soc. Gebied)De
Katholieke Jongeren en de Kath. Politie
ke Werking(Gazet v. Antwerpen)
Groei en ontwikkeling van 't Nationaal-
Socialisme (De Gids)De Provinciale
en Gemeentelijke Fiscaliteit(De Gids)
Het belang der Gemeentepolitiek voor
Katholieken (Dag- en weekbladen)De
reorganisatie der R.-K. Staatspartij in
Holland(Hooger Leven)De oplos
sing van het School vraagstuk in Neder
land (De Tijd), enz. enz...
Anderzijds werden de volgende uitga
ven door hem bezorgd:
De Loonraden studie (1921)So
ciale Sprokkelingenbundel sociale op
stellen (1923); De Gezinstoelagen in Bel
gie en Frankrijk (Vertaling werk Pater
Fallon S. J.); «Brost», tooneelspel, 1 be
drijf (1925); «Krabbels», onder deknaam
Robbedoes (1927)St Amandus-spel
openluchtspel (1931).
Hij leverde ock artikels over kunst in
La Cité Chrétienne L'Artisan Litur-
gique Kunst en Opbouwen Ons
Volk Ontwaakt», Aachener Volks-
freund», (Aken), enz...
De heer De Man toont dus belangstel
ling voor al de vakken van de kultureele
bedrijvigheid. En daarom ook, omdat hij
een veelzi'dige kennis bezit en deze ken
nis gestadig uitbreiden wil, zal hij in het
parlement een vooraanstaanden rol ver
vullen.
S32232
V/3 deelden verleden week mede hoe
Antwerpen een geuzenverbond ontstaan it.
De liberalen zijn op hun buik gaan ligger,
voor de socialisten om deze toch te oven
halen een liberaal-socialistisch verbond U.
sluiten op voorwaarde alle toelagen aai
de katholieke scholen te onttrekken.
Met betrek op dit anti-katholiek ve)
bond, dat ons laat voorzien wat er zc~.
gebeuren in de Kamer, moeste de liberalen
en socialisten zetels winnen, ontvingen
we, namens het Bestuur van het Katho
liek Onderwi.izersverbond van Antwerpen,
volgende mededeeling:
De katholieke leerkrachten van
AnHoerpen voelen zich verplicht
de katholieke Bevolking van geheel
het land te wijzen op de groote an
ti-godsdienstige oorlog die ingeluid
is in de Schelde stad, met brood
roof van 600 onderwijzersgezins
hoofden!...
Het gaat er bij die goddeloozen
niet om besparingen te doen, de
welvaart van het land of het volk
te behartigen, de boeren te steu
nen; het gaat er om God, om de
ziel van het kind, vooral van het
volkskind. Het gaat er om de
Jeugd, om de toekomst!
Werklieden! Een gedeelte van
de socialistische werkliedenpartij
heeft medegestemd tegen de toela
gen aan 't katholiek kosteloos
volksonderwijs. Die zelfde socialis
tische werklieden ivier kinderen
heden nog op katholieke scholen
zijn, hebben de hand gereikt aan
hen die alles behalve demokrati-
sche princiepen huldigen: de libe
rale kapitalisten.
Dit kartel noemt de groote intel-
lectueele socialistische leider van
Antwerpen, Kumiel Huysmans,
eene smeerlapperij en hij heeft
er dan bijgevoegd: Als ik mij in
den syiegel bekijk, dan wil ik een
eerlijk man voor mij hebben.
Denk er aan, als het groote anti
klerikale kartel doorgaat over ge
heel. het land, dan zullen alleen de
goddeloozen nog hun kinderen kun
nen sturen naar de school van hun
meening. Voor onze katholieke
Vlaamsche menschen geen vrijheid
meer.
Daarom alle enggeestige twee
dracht, beperkte gemeentepolitiek
op zij gezet en geluisterd naar de
stem van Vrede.
Wees Katholieken uit één stuk,
want Vlaanderens toekomst wordt
bedreigd. Stemt eendrachtig en in
geweten voor de goede zaak van
Jezus-Christus
Namens K. O. G. Antwerpen.
Het grootsche stadium dat Mussolini
heeft laten bouwen te Rome en dat de
naam draagt van Mussolini Forum
werd in gebruike gesteld voor het sport
en het turnen. Onze foto toont een deel
van het stadium Mussolini Forum
waar de leerlingen der Academie oefe
ningen uitvoeren onder toeziaht van den
Duce
St-Niklaas is reeds in het land. Op ver
scheidene plaatsen werd hij officieel ont
vangen en ln veel winkels heeft hij zijn
geschenken tentoongesteld.
De kleine kleuters verdringen zich nu
voor de glimmende uitstalramen. Er wordt
gekeurd en gekozen, getracht en gehun
kerd om toch maar iets te bekomen van
al die weelde, van al dien rijkdom, die
daar nu zoo fonkelnieuw te pronk staat.
De vreugde heerscht in ieder kinderhart
in afwachting van den grooten dag,
waarop hun droom zich zal verwezenlij
ken.
In alle kinderharten? Toch niet. Er
zijn er onder die kleine bengels, wier
oogen even hard schitteren ais deze van
hunne kleine makkers, wier hartje even
luidruchtig klopt, als zijn Sint-Niklaas'
schatten staan te bewonderen, die even
hard en harder nog dan hunne makker
tjes snakken naar zoo'n stuk kinderblij
heid, maar die er zich met een weemoe
dig gemoed van afkeeren.
Hen doet het veeleer pijn al die kinder
rijkdommen te zien uitgestald, omdat zij
wel weten dat het niet voor hen is, dat
het buiten hun bereik ligt, dat anderen
er zullen mede gelukkig zijn. En zij?...
Och zij, hoe jong nog ook, zijn Immer
reeds aan alle ontgoochelingen gewend.
Niettemin voelen zij de pijn van het mis
deeld zijn.
Aan ons dan die nog geven kunnen, om
een handje toe te steken, om die droeve
kinderharten een weinig op te beuren.
Aan ons te bewijzen dat niet alles wat
het leven biedt ontgoocheling is en tegen
slag, aan ons te laten zien dat er nog
goedheid heerscht en blijheid.
Als eenieder dat wou doen, zou voor ve
len het leven heel wat minder treurig we
zen. Het vergt zoo weinig moeite goed te
zijn voor een ander en eene kinderhand
is toch zoo rap gevuld.
Wie helpt ons in dat edelmoedig werk?
Wie zendt ons wat kleedingstukken, wat
speelgoed, wat snoeperij om aan de min
vermogende kindergezinnen uit te deelen.
Die niets aan de hand heeft storte zijne
junst op onze postcheckrekening Nr 15.570.
Alles is welkom maar stel het niet uit.
(B99E9SB9BE3SBEB9aSIG9SB3EflB9
ARRONDISSEMENT
IEPER—POPERIN GEWERVIK
ZONDAG 20 NOVEMBER
GELUVELD, 7 u., ln de Herb- In de
Villabij Charles Verhaeghe.
ZONNEBEKE, 8 u., in de Patronagezaal.
VLAMERTINGE, 11 u„ in het Huis aller
Vlamingen, Christen Werkersverbond.
WOESTEN, 8 U., in het Lokaal.
KROMBEKE, 11 u., in de School
WATOU, 15 u., ln de oude katholieke
Knechtenschool, Nieuwstraat.
ROPERINGE, 16 u., Christ. Volkshuls.
19 u., Katholieke ÏCring.
ELVERDINGE, 17 u., In de Lente Bol-
lestraat.
HOLLEBEKE, 11 u., ln 't Christen Volks
huis, bij Remi Gouwy.
KOMEN-ten-Brielen, 15 u., jh de zaal der
katholieke Knechtenschool.
MEESEN, 15 u., estamihel Plumer s
Steenstr., bij A. Vandenberghe-Vanleena.
HOUTEM, 11 u., in de zaal der Patronage.
VOORMEZELE, 15 u., in de zaal der Pa
tronage, Dorpplaats.
WESTNIEUWKERKE, 11 u., ln de feest
zaal van 't Klooster, Bellestraat.
WULVERGEM, 11 u„ ln de herberg De
Zonbij Louis Den Turck.
ZANDVOORDE, 11 u., voor de landbou
wers en burgers in 't Gildehof, bij Jules
Loridan en voor de werklieden Au bons
Amisbij Gaston Descamps
MAANDAG 21 NOVEMBER
DIKKEBUSCH, 18 u., in de patronaatzaal
nabij de kerk.
WESTVLETEREN (Patershoek)18 u.
School.
WERVIK, 19 u., in St Pol, feestzaaL
DINSDAG 22 NOVEMBER
ST JULIAAN-Langemark, 17 u.
ST JAN-TER-BIEZEN, 18 u.( ln et lo
kaal Boerenbond.
WIJTSCHATE, 18 uur, ln de zaal van
't Patronaat, Staanijze'straat.
KOMEN, 20 u., In de Cerélè Catholique.
WOENSDAG 23 NOVEMBER
GELUWE, 18 u in de patronage, Niéuw-
straat.
IEPER, 20 u., in de feestzaal van 't CM.
Volkshuis. j
DONDERDAG» 24 NOVEMBER
ZUIDSCHOTE, 18 u., in St Sebastiaan,
op de Plaats.
OOSTVLETEREN, 18 V4 u., in 't feestlo
kaal der gemeente.
VRIJDAG 25 NOVEMBER
BIZET-PLOEGSTEERT.
ZATERDAG 26 NOVEMBER
VLAMERTINGE (Wijk Brandhoek), 19 O,
In den Gouden Brander
ALLEMAN IN 'T GELID
ALLEMAAL OP UW POSTI
J^ViJ strijden: Voor de zielen onzer kleinenI
Voor vrede onder alle stan
den;
j ,Voor gelijke behandeling
- van Vlamingen en Walen;./
Voor recht op leven van al
len.
De volmaakste Brillen en GlazeB
door Oog-Artsen aanbevolen.
Juweelen en Uurwerken.
Groote en Kleine
TER DRUKKERIJ DEZER.
Alsook
ALMANAKKEN en KAMBEURZB*
(gedrukte en ongedrukte)
VOOR NIEUWJAARSGIFTEN.