Katholieke Kiesmeetingen Ons antwoord op "De VI. Nationalist,, Een indrukwekkend beroep op het Katholiek geweten van Vlaamsche Nationalisten Onze Kandidaten Met Anti Katholiek Sint-Niklaas Katholieke Kiesmeetingen A. Bonte Hoe mag er gestemd worden op 27 November? RELIGIE, SOCIALISME... EN RELIGIEUS SOCIALISME DE SOCIALISTEN ALLEEN KUNNEN DEN LANDBOUWER EN DEN WERKMAN REDDEN WEG MET DE PRIESTERS! ONWETENDHEID... OF PLOERTERIJ? R0FFIAEM Gebroeders A R I A N E A R I A N E ,20-11-32 - DE POPERINGENAAR - Nr 47. - BI. 2. STAD POPERINGE ZONDAG 20 NOVEMBER IN T VOLKSHUIS, TE 16.30 UUR IN DEN KATHOLIEKEN KRING, TE 19 UUR De Heer Robert De Man KARTEL £3 Amlwerpezi Katholieken van Vlaanderen, MUSSQLINI-FORUM Onze Inschrijving voor Niet voor Allemaal Gezichtkundige de Stuersstraat, 27, IEPER. SNOECK'S ALMANAK Het is van belang het de bevolking dui delijk te maken dat er op 27 November a. s. NIET mag worden gestemd zooals bij de gemeenteverkiezing-en. Voor Kamer en Senaat is het panacheeren niet toegelaten. Er zijn slechts drie wijzen om geldig te stemmen: 1. Indien men voor de heele lijst wenscht te stemmen, dan maakt men het vakje BOVEN de lijst op het kiesbriefje zwart. 2. Wil men een voorkeurstem uitbren gen, dan dient het vakje NAAST den naam van den werkelijken kandidaat zwart gemaakt, met dien verstande, DAT SLECHTS EEN ENKELE VOORKEUR STEM MAG UITGEBRACHT WORDEN. 3. Ten derde mag men ook een voor keurstem verieenen aan écn werkelijk kan didaat en aan één plaatsvervanger, op voorwaarde, dat deze kandidaten op de zelfde lijst voorkomen. lEXSa&HESBBSBKBSaaiBBIiBilttiaBa Godsdienst is privaatzaak, zeggen de socialisten. Privaat, 't is te zeggen dat thuis ^p uw eentje, met gesloten deur en achter neergelaten gordijnen, U voorloopig nog het recht gegund wordt uw gebed te doen. Dat is PRIVAAT, en in 't OPEN BAAR vallen de socialisten op de ge meenste wijze den godsdienst aan. Ziehier, bijvoorbeeld, wat Le Peuple van 19 September 1.1. schrijft over mira kelen: Dat is allemaal getrukeerd zegt het blad: «Men fanrikeert U zoo maar lammen die loopen als hazen, stommen die huilen als opgehangenen, blinden wier oogen vlammen schieten. Men is in Lour- des bezig het middel te bestudeeren om beenen te geven aan hen wier beenen afgezet zijn. «De Volksgazet» van 23-24 Juli 1.1.: Wanneer er 1 millioen ton kolen wordt voortgebracht en slechts 500.000 worden verbruikt in de hedendaagsche verhoudingen, gaat dan naar Lourdes en het verbruik stijgt van 500.000 tot 1 mil lioen. Kan het gemeener? De socialisten laten geen gelegenheid voorbijgaan om hun diepen godsdienst baat lucht te geven. Eiken dag brengen hun bladen ons daar staaltjes van. Nog gaan maand geleden, op 26 Oktober, drukte Vooruit deze godslasterende woordenDe mensch is niet geschapen naar Gods evenbeeld, zooals de gods dienst het ons leert. Waar houden de vrijdenkers hun con gressen? In de socialistische Volkshuizen en Maisons du Peuple. Alle socialistische coöperatieven geven toelagen aan het rationalistischwee- zenhuis van Vorst bij Brussel, waar de kinderen als goddeloozen en godsdienst haters opgevoed worden. Maar tevens bekampen de socialisten de toelagen aan de scholen waar de volkskinderen een christelijke opvoeding krijgen. Al hun kartels met de liberalen zijn op dè.t fundament opgebouwd. Zij weten echter dat onze Vlaamsche menschen nog diep christelijk zijn; daar om hebben zij het religieus socialisme Uitgevonden. Zij zouden Chalmet willen doen doorgaan als 'n soort dominee, om toch maar den schijn te wekken dat men terzelfder tijd én geloovig én socialist zijn kan. Maar, indien Chalmet geloovig is, hoe heeft hij dan nog niet kunnen verkrij gen dat de socialistische bladen hun lage en gemeene aanvallen tegen den gods dienst zouden staken? 't Is hier echter met de socialisten ge steld zooals overal. In Duitschland be staan er ook religieuze socialisten. Het waterachtig protestantisme van sommige Duitschers kan godsdienst en socialisme nogal overeenbrengen. Welnu ziehier wat die Duitsche religieuze socialisten moe ten bekennen in hun orgaan Zeitschrift für Religion und Sozialismus «Een partijgenoot, die vasthoudt aan de kerk, moet er op bedacht zijn, dit in het geheim te doen en te zorgen dat zijn kerkelijke gezindheid niet in de partij, in de vakbeweging of in de werkplaats bekend wordt. Een christen in de socia- listisch-communistische beweging is dik wijls een martelaar, die ongestraft ge hoond en als dom, als achterlijk, als minderwaardig moet worden beschouwd, en die zich duizend achterstellingen en vernederingen van geestelijken en tege lijk economischen aard moet laten wel gevallen. Dikwijls kan men waarnemen dat de haat van den proletarischen vrijdenker tegen de burgerlijke kapitalisten lang niet zoo hevig is als de haat tegen eigen klasse- en partijgenooten, die religieus socialist zijn. Deze terreur tegen reli gieuze partijgenooten heerscht niet al leen in de communistische partij, maar ook in bepaalde grrotstedeli.ike centra ln de socialistische partij. Op de be- taalavonden ln Berlijn wordt geregeld propaganda gemaakt voor de vrijdenkers bewegingen. Maar de arbeiders, die daar met gelijken ijver propaganda zouden willen maken voor de kerkelijke plech tigheden der socialistische protestantsch geestelijken in Berlijn, zouden worden gelyncht. Het is in Vlaanderen al niet anders gesteld. Waarlijk, de rooden zullen Iets anders moeten uitvinden dan hun religieus so cialisme om GELOOVIGE christene men schen in hun netten te vangen. Geen enkel Vlaming of hij weet dat socialisme en godsdienst onverecnigbaar zijn. l3BilSBBaBa3B9BBBaSSBBIBB£QSBE Bovenaan, in zijn nummer van 6 No vember, schrijft Le Peuplein blok- letters: In Denemarken, waar er te veel koeien zijn, heeft men er zooeven veer tien duizend geslacht om ze aan de var kens op te voederen. De varkens zullen dus rundvleesch Vreten, en de werkloozen mogen zich den buik toeriemen. Wie kan den landbouwer en den werk man redden? De socialisten en niemand anders, schrijven de rooden eiken dag in al hun bladen en vertellen ze op al hun meetingen. Stemt voor de socialisten, roepen ze, al slaande op de groote trom. Geeft ons het bewind in handen, wij alleen kun nen den welstand herstellen. Ja, wij zien dat in Denemarken. In Denemarken zitten de socialisten aan het bewind. En hoe zien er daar de zaken uit? Le Peuple» zegt het ons: De Deensche boeren moeten hun koei en slachten om ze als voeder aan de var kens te geven: de Deensche werkloozen mogen zich den buik toeriemen. Ach! die roode redders!! IBBBBBBBBBBBBBBBBaBBBBSBESBaa Het Journal de Charleroi(socialis tisch dagblad) schreef: Het is aan den wortel dat de bijl moet kappen. Het is de Kerk die moet omgehakt worden. Het is de geestelijk heid die moet ontmaskerd worden... Geen kerken meer, geen kloosters meer... voor eeuwig den priester wegva gen! Ziedaar wat wij willen! Niet alleen uit de school moet de priester weg, maar ook het kind en de vrouw moeten uit de kerk weg... De godsdienst is altijd een gevaar, en welk ook het middel weze in hetwelk men verkeert, altijd moet de godsdienst bestreden worden. Verklaren dat godsdienst privaatzaak isdat is zichonbewust medeplichtig maken met liem... Het is onmogelijk socialist te zijn, als men een godsdienst belijdt». De socialisten zijn tegen den godsdienst niet11 assa P—MIMI iWHUlln'di'TO Vooruitgaf op 16 dezer een hoofd artikel onder titel De rr Ik - van den Boerenbond, van de kloosters en van de katholieke werken De redactie heeft het waarschijnlijk niet voor eigen rekening durven nemen, want het is onderteekend A. DOUTREPONT. Een paar zinnen ge ven seffens den toon van 't stuk... of liever den toon van 't huis. De uitgaven van dit departement (Landbouw) voor het jaar 1932 werden vastgesteld op: 80.327.329 frank aan de gewone uitgaven en 4.700.000 frank aan de uitzonderlijke uitgaven M. Doutrepont vergeet te zeggen dat dit juist 1,38 van de algemeene be grooting is; en 1/15 van de begrooting van Nijverheid en Arbeid. Voor de so cialisten is waarlijk elke centiem aan de boeren besteed nog te veel. Hieronder volgen enkele uitgaven met betrekking op de jaren 1930 en 1931: (volgen dan enkele cijfers over de uit gaven van den Veekweekdienst van het Ministerie van Landbouw en dan verder:) Een som van 2.170.000 frank werd ge stort aan de mutualiteiten van herverze kering en aan de spaarkassen. M. Doutrepont vergeet te zeggen dat deze laatste som de uitgaven bevat ge- tp.an aan: de negen provinciale land- bouwkamers voor het inrichten van ten toonstellingen en prijskampen, de negen provinciale landbouwmaatschappijen, de ïandbouwcomicen en vrije landbouwver- cenigingen van allerlei aard. En ten slotte dan de toelage van 350 frank voor de inrichtingskosten van nieu we spaar- en leenkassen en van 100 fr. per spaar- en leenkas voor de nauwkeu rige controle door de daartoe aangestelde toezichtsdiensten. Op enkele uitzonderingen na zijn al deze toelagen naar den Boerenbond en zijn afdeelingen gegaan. Er werden in 1931 door bemiddeling van den Boerenbond 22 nieuwe spaar- en leenkassen ingericht en de Dienst voor Toezicht inspecteerde 1.067 kassen. Als M. Doutrepont kan rekenen zal hij zien dat juist 144.400 fr. naar den Boerenbond of zijn afdeelingen zijn gegaan. Van al het overige heeft de Boerenbond nooit of nooit één centiem getrokken. Onder de beneficianten van 1930, het jaar der eeuwfeesten, vinden we: De H.H. Baron de Kerchove, 148.900 frank; Graaf Goblet d'Alviella, 10.000 fr.; Maenhout 3.000 fr.; Graaf de Villermont, 5.950 fr.; Brusselmans, 35.718 fr.; Baron Huart, 46.400 fr. De Heeren BARON de KERCHOVE d*EXAERDE en BARON HUART zijn respectievelijk voorzitter der provinciale landbouwkamer van Antwerpen en Na men. In 1930 richtte de Prov. Landbouw kamer van Antwerpen den Algemeenen Natipnalen Landbouwprijskamp ln en kreeg daarvoor de gebruikelijke toelage van 100.000 fr. De overige 48.900 fr. en 46.400 fr. zijn de sommen aan de land- bouwkamers verleend voor het subsidiee ren van prijskampen en tentoonstellingen door de aangesloten officieele en vrije landbouwvereenigingen ingericht. De Heer GOBLET d'ALVEILLA, de welbekende groot-meester der Vrijmet selarij, dus zeker geen katholiek, kreeg waarschijnlijk 10.000 fr. voor het onder zijn voorzitterschap te Brussel Ingerichte Internationaal Congres voor Boschbouw. M. MAENHOUT, voozitter van de Inter nationale Landbouwcoctgressen kreeg voor deze Congressen 3.000 fr. toelage van den Staat. De bestemming der overige som- mefi is ons onbekend, maar zal wel ge lijkaardig geweest zijn. Natuurlijk heb ben die heeren persoonlijk geen cent op gestreken, maar slechts in naam van het organisme dat zij vertegenwoordigden kwijting verleend. De toelagen voor het landbouw- en tuinbouwonderwijs gaan rechtstreeks naar de kassen der kolleges en kloosters. »We vinden ongeveer tweehonderd kloos ters van zusters, van ordebroeders en kol leges, die genoten hebben van de milde giften van het Ministerie van Landbouw. Een groot aantal pastoors en onder pastoors komen regelmatig aan dit bud- jet knagen. Volgt dan een lijst van benefician ten. Wij willen in drie regels de lantaarn van M. Doutrepont eens wat beter aan steken 1. - Er worden jaarlijks ongeveer 22 millioen aan land- en tuinbouwonderwijs van alle graad besteed. Daarvan gaan ln ronde cijfers 12 millioen naar de Staatsscholen en 10 millioen naar de overige scholen. De overige scholen zijn eerst en vooral de officieele niet-katholieke provinciale scholen: Ath, Ciney, Quatrecht, Deurne, Stabroek, Anderlecht, Waver, La Hulpe, Tienen, enz. En verder de vrije katholieke scholen. 2. - De vrije scholen krijgen juist de helft (50 van de wedden en werkings- onkosten die zij moeten voor het onder wijs doen. De overige 50 der wedden en al de bouwkosten en meubeleering zijn ten laste der inrichters. 3. - M. Mullie, senator, heeft dit jaar uitgerekend (Senaatszitting van 15 Maart 1932) dat een leerling van een middel bare landbouwschool per jaar het volgen de kostte aan de belastingsbetalers van de katholieke middelbare land bouwschool (Instituut St Jean-Baptiste) te Waver, 457,50 fr.; van de provinciale (niet-katholiek) middelbare landbouwschool te Waver, 3.888 fr.; van de provinciale (niet-katholiek) moesteeltschool te Leuven, 13.185 fr.; van de provinciale (niet-katholiek) moesteeltschool te Anderlecht, 21.588 fr. De socialisten zouden misschien liefst alle landbouwonderwijs afschaffen. Dat kunt ge tusschen de regels lezen. Elke centiem uitgegeven ten voordeele van den boer is voor hen te veel! ONS BESLUIT! Moesten wij durven schrijven: de so cialistische syndicale leiders strijken da gelijks zooveel millioenen op, dan zou men ons, en te recht, van leugen mogen beschuldigen omdat wij wel weten dat deze millioenen die dagelijks naar de so cialistische syndikaten gaan bestemd zijn voor de uitkeering van steun aan de werk loozen. Welnu in het hoofdartikel van Voor uit maakt M. Doutrepont zich schuldig aan dergelijke onwaarheden. Ofwel zijn zijn leugens uit ontwetend- heid geboren... en dan vergeven wij hem graag. Ofwel zijn zij moedwillig en dan kunnen wij het geval slechts betitelen als hierboven: politieke ploerterij. In beide gevallen heeft M. Doutrepont toch klaar en duidelijk bewezen dat geen enkel rechtschapen mensch, en zeker geen enkele boer, voor de socialisten kan stem men. Er kan slechts een ordewoord zijn: STEMT KATHOLIEK! IJZERWAREN leper straat - 122-124 - Poperinge Telefoon 88 Telefoon 88 Stoven Nestor Martin, Gasvuren, Bed- dens, Fournoïzen, Brandkoffers, Alaam voor alle ambachten, Keukengerief in aluminium en verlak, Couverts, Messens, Waschmachienen, Basculen, Iieetemolens, fctrooisn.tders, enz. «Vrr— Alle Poperlngenaars, in 't bijzonder de christen arbeiders, worden uitgenoo- digd om te komen luisteren naar het woord van hun gevierde kandidaten: De heer DEPONTHIEU, sedert 8 jaar Senator; De heer LEFEBVRE HU., onze ijverige plaatsel. voorzitter en prov. raadslid; De heer DEVOS Emlel, Advokaat, een nieuwe jonge kracht; De heer DEMAN Robert, onze nieuwe Kandidaat voor de Kamers. Daar zullen als sprekers optreden: Heer DEVOS Emlel, Advokaat, plaatsvervanger; Heer LEMAHIEU Cyriel, Schepen te leper; lieer DEMAN Robert, de eerste kandidaat op de Katholieke Kamerlijst. KATHOLIEKEN, Komt allen op: het feit dat onze tegenstrevers onzen nieuwen Kandidaat ver- oordeelen vooraleer dat ze hem kennen, is teeken dat ze hem vreezen; dit weze voor ons een spoorslag om nu reeds, ons volle betrouwen ln hem te stellen. Zondag zullen wij hem beter leeren kennen en hem toejuichen en steunen met al onze kracht. Komt naar een der twee kiesmeetingen, 't zij naar het Volkshuisin den namiddag, 't zij naar den Katholieken Kringin den avond. ALLEMAN IN 'T GELID! ALLEMAAL OP UW POST! lSZ9BBSBB3H3Bi3BS9BZSBBBSB8BlSBSBBEB£BBBSSËBBZfl&B3&iSSSi5B3S De Vlaamsche Nationalistin zijn j Kan men ln deze voorwaarden spreken kiesmanifest, heeft het erg op tegen Devan een indrukwekkende vooruitgang van Poperingenaaren zijn uitgever. j de Vlaamsche Nationalisten? En zal een Dit erop: «Met schelden bewijst men statu quo na vier jaren hardnekkigen strijd niets; niettegenstaande aanhoudende na tionalistische tegenwerking onder alle mo gelijke vormen, wordt ons blad wekelijks verkocht op vijftien duizend nummers. Drukt het blad der Nationalisten er zoo veel honderd? Ander bewijs van de degelijkheid van ons blad en ons programma hebben we niet noodig? Om de goedkeuring der Na tionalisten hebben we nooit getracht! De Nationalisten zouden veel beter hun on macht erkennen en het Vlaamsch streven steunen IN DE KATHOLIEKE PARTIJ. Alleen hoogmoed en eigen baatzucht belet hun hier dit te doen. Zien de Nationalisten niet waar we naartoe gaan? Bezie Antwerpen! Bezie Oostende Begrijpen ze niet dat de kiesstrijd deze maal gaat over Katholiek zijn of niet; over het behoud van ons vrij onderwijs of niet; over Godsdienstoorlog of niet? DAT ls nu het doel van den kiesstrijd. We zullen op het arme verwijten der Nationalisten antwoorden met een uittrek sel uit Het Kortrijksche Volkdat soms heel nauw bevriend is met de Na tionalisten en dat Zaterdag laatst als volgt schrijft: Tegenover dit algemeen antikleri kaal offensief is er maar een sterke dam mogelijk: de versterking van de ka tholieke partij in Vlaanderen. Dat ls het zuiver Vlaamsch belang. De Katholieke Vlaamsche Kamergroep heeft in de laatste twee jaren vooral door de onderwijswet, het maximum bereikt van wat op dit oogenblik praktisch moge lijk is. De voortzetting van die politiek staat op het spel: toepassing van de ge stemde wetten, vooral door de bestuurs- hervorming, vervlaamsching van het ge recht. Verder vervlaamsching van het le ger, bestuurlijke amnestie, enz Dit KAN alleen gebeuren wanneer de Vlaamsche Katholieke Kamerfractie ver sterkt komt uit den strijd, bij machte is om zijn wil door te drijven maar dan ZAL het ook gebeuren. Men beweert dat de liberalen, zelfs wan neer de katholieken niet zouden achter uit gaan, toch kartel kunnen sluiten met de socialisten. Inderdaad. Maar wanneer de massa van de kiezers het KATHOLIE KE BLOK steunt dan zal het minder ge makkelijk gebeuren, omdat het tegen den uitgesproken wil van de kiezers moet ge schieden. Ten tweede, wanneer de socia listen de sterkste partij worden en weg- loopen met het succes van den dag, dan hebben zij het initiatief voor de kabinets vorming en is troef in de kaarten van de liberale aanhangers van het kartel. Hoe men het ook beschouwe: de achter uitgang van de katholieke Vlamingen wa re eene veroordeeling van de Kath. Vlaamsche politiek waartegen in hoofd zaak de oppositie gaat van de liberalen. Kan eene overwinning van de VI. Na tionalisten daar Iets aan veranderen? Eene overwinning van de Vlaamsche Nationalisten op dit oogenblik is uitge sloten. In West- Vlaander .,i zal men triomf mogen roepen als men drie verte genwoordigers kan behouden, spijts de af gescheurde lijst te Kortrijk en de opposi tie van Van Severen. In Oost-Vlaanderen valt de steun weg van de groep Vindevogel en in Gent is er eene scheurmakerslijst van Mej. Rosa de Guchtenaere. In Antwerpen gaat het in ieder arron dissement tusschen Herman Vos en Ward Hermans, terwijl de dienstweigeraar Si- moens aan het hoofd staat van de com munistische lijst. In Brabant hebben de Vlaamsche Natio nalisten tegenslag door het wegvallen van Staf De Clercq als eerste kandidaat ten gevolge van onregelmatige aangifte van de kandidatenlijsten. Blijft dan alleen nog Limburg waar de Vlaamsch Nationalisti sche lijst het dichtst staat bij de katholie ke lijst en waar een betrekkelijk succes niet uitgesloten is. het liberaal antivlaamsch offensief ont wapenen? Onmogelijk. Het zuiver Vlaamsch belang kan alleen gediend zijn met de versterking van de Vlaamsche Kath. Kamergroep die, steu nend op dit resultaat, de voortzetting kan eischen van de politiek van verwezenlij king begonnen met de regeering Renkin. Dat is de eenige practische doeltreffende macht waartegen het anti-vlaamsch en anti-klerikaal offensief moet te pletter loopen. Dat ls in ander woorden gezegdVla mingen, de Nationalisten kunnen niets bekomen, en, voor de Nationalisten stem men is ten eerste anti-katholiek stem men en ten tweede verloren stemmen. Om uwe katholieke en Vlaamsche rech ten te behouden is er enkel één middel: STEMMEN VOOR DE KATHOLIEKEN!» We verwijzen ook verder naar Een indrukwekkend beroep op het katholiek geweten van Vlaamsche Nationalisten juist hieronder. Wat «De Poperingenaar» vroeger be geerde, begeert hij nog: «eene sterke KATHOLIEKE Vlaamschgezinde partij. We mogen zeggen dat we dat nu heb ben en dat De Poperingenaarniet in 't minste is moeten van gedacht veran deren om daar mede te gaan. De Na tionalisten echter zijn er uit getrokken en hebben de GEWETENS VRIJWILLIG MISVORMD. Het hoogste Kerkelijk Gezag aanveerden ze niet meer; zij han delen als de protestanten die zelf hun eigen geweten vormen. Wij blijven steeds en vooral aan de zijde onzer Gees telijke Overheid, en dat is altijd 't beste gezelschap. In hun kiesbladje doen de Nationalisten ook een uitval tegen Heer Deman en dit op echt gemeene wijze. De kopstukken der Nationalisten ken nen den Heer Deman en weten dat het een flinke katholieke vlaamsch^ kracht ls. En zoo het klezingsgemcj der op gejaagde massa vleien, vinden we on waardig. Steunende op hun zienswijze, moet M. Leuridan, die te leper woont en te Oost ende opkomt, dus ook als opgedrongen vreemden schuifelaar aanzien worden! 't Zelfde voor M. Vermeulen van Sint Jan-bij-leper die ook op de nationalis tische lijst van Oostende komt? Hoe gemeen! En h propos van M. Vermeulen die nu op de lijst der Nationalisten staat! We zien als aangekondigde sprekers voor een gemeente aangeduid: Butaye, Vermeu len, DevroeMeester Butaye staat er dus op, als goede gebuur met Ver meulen. We hebben hier voor ons liggen een kiesbriefje van 1925, getiteld: «GROOTE POLITIEKE SLAG TE WATOU. Daarin schrijft Meester Butaye, spre kend over M. Vermeulen (die toen op de lijst der Christen Werklieden kwam) «...het is niet anders dan een groote fopperij en we dagen M. Vermeulen en aanhang uit om dit ta weerleggen. We hebben het gisteren avond in zijn gezicht geslingerd ten aanhoore van honderdtallen menschen: M. VERMEULEN, GE ZIJT EEN EL- LENDIGE VOLKSBEDRIEGER. M. Vermeulen heeft het zich moeten laten gezeggen en ls er beteuterd van on- der getrokken onder het gejouw van de menigte. Meester kan daar nu eens verder over praten met den Heer Vermeulen. De Poperingenaar iid9EasaBSa2IS9BS3BEaBBOSBaSl^S!9ia33EB3SSaBSBBSail9BEjBBBB9SS Een verklaring van Vlaamsche Nationalisten; Waarom wij opnieuw toetreden tot de katholieke partij Omdat de Staatskatholieke partij alleen de veilige schutse is gebleven van Kerk en godsdienst. Een goep van bekende (kath.) Vlaam sche Nationalisten uit het Mechelsche, publiceert een oproep, allereerst ondertee kend door advokaat Jos. Muys uit Bor- nem, en alle geloovige Vlaamsche Natio nalisten aanzettend tot terugkeer in de rangen der katholieke partij uit plichts gevoel. In deze verklaring, waarop we nog nader zullen terugkeeren, leest men o. a.: Het was voor ons steeds eene kwestie van eer dat we zuiver-godsdienstig katho liek stonden en dat we een afschuw had den voor deze politiek die den godsdienst misbruikte. Welaan, hier dringt zich thans op eene zaak van louter-godsdienstig be lang. Bij al het kwaad dat we van de Staatskatholieke partij gezeld hebben HEBBEN WE TOCH ALTIJD MOETEN ERKENNEN DAT ZIJ ALLEEN DE VEI LIGE SCHUTSE IS GEBLEVEN VAN KERK EN GODSDIENST. Laten we dus van onze stem een nut tig gebruik maken. Ze is misschien brood- noodig om de verkiezing van een anti godsdienstige meerderheid te verhinderen! Dit is geen luchtige theorie maar feitelijke werkelijkheid. Nemen we de jongste gemeenteverkie zingen te Mechelen ten voorbeeld. Er wa ren twee VI. Nat. lijsten; het was klaar als een paal boven water voor elke onbe voordeelde Nationalist dat geen der beide lijsten er in gelukken ging een kandidaat verkozen te krijgen. Ruim drie duizend stemmen die anderszins voor het meeren- deel aan de Katholieken waren ten goede gekomen, gingen nutteloos verloren, ter wijl de socialistische partij eene aanwinst van twee zetels mocht boeken, aldus de sterkste partij wordende in den nieuwen gemeenteraad!... Welke katholieke Vlaamsche nationa list kan het met zijn geweten klaar spin nen zoo 'n uitslag te rechtvaardigen? Wie geloovig is in merg en been moet derge lijke houding uit het diepste van zijn ge moed betreuren. Welnu dan, waar ligt op dit oogenblik onze plicht? Als kernbewuste en beproef de nationalist, voor wie echter katholicis me geen ijdel woord is, roep ik het u met aandrang toe: brengt uwe stem uit op de katholieke lijsten van Kamer, Senaat en Provincie. Stemt ge niet graag aan het hoofd van de lijst, geeft dan een voor keurstem, ja zelfs voor de provincie al vast een voorkeurstem aan Nationalisten! Stemt heden katholiek, al was het maar uit oogenblikkelijke opportuniteitI Maar ik wil met open kaarten spelen en ga verder. Bet is mijn vaste meening, dat de tijden rijp zijn voor het toetreden in massa tot de katholieke partij. ARRONDISSEMENT IEPER-POPERINGE - WERVIK DE HEER ROBERT BS MAN IICE" r1»'- «X'T, r Criicpen te Irpcr BfiBBS39SSSSB9B!3!aS0SCQSBIS(EZESSilBSB3!BBS!SB99BBBBBiSBBSBQ9BBS9B3: TEGENOVER HET VERBOND DER LIBERALEN EN SOCIALISTEN IS KATHOLIEKE PLICHT: KATHOLIEK TE STEMMEN. ITEEIt PAUL LEROUX Burgemeester te Wcrv'k eerste kandidaat op de Katholieke Eendrachtslijzt te Ieper-Poperinge. We lezen In De Standaard De heer Robert De Man, eerste kandi daat op de katholieke eendrachtslijst te Ieper-Poperinge zal wellicht de jongste parlementair in den nieuwen zittijd zijn. Hij werd geboren op 7 Augustus 1900 te Buggenhout. In een korte spanne tijds heeft heer De Man zich tot een leider in de Katholieke Vlaamsche en ook christen democratische beweging opgewerkt en het moet dan ook niet verwonderen dat de christene arbei ders uit het Iepersche zijn kandidatuur hebben gewenscht en dit op een verkies bare plaats. Onmiddellijk na den oorlog en nadat hij zijn studies voltooid had, moest de heer De Man zijn dienstplicht vervullen, doch van toen af was hij reeds werkzaam in de christen sociale werken. En t^en het dag blad De Tijdwerd gesticht, dat het orgaan zijn zou van de christen georga niseerde arbeiders in Belgie, werd hij in de redaktie van dit blad opgenomen om er de christene gedachten en beginselen te verdedigen en de arbeiders hun dage- lijksch geestelijk brood te verstrekken. In 1926 werd hij tot hoofdredakteur van De Tijdbevorderd. Later en zonder dat hij daarom geheel aan zijn journalis tieke bedrijvigheid vaarwel zei, ging hij over naar Roeselare, waar hij den post van stadssecretaris bekleeden zou. Hij deed dit omdat hij daarin een gunstige gelegenheid zag om zich op daadwerkelijke wijze in de politiek te mengen en er een strijdende en leidende positie in te nemen. Hij werd dan ook spoedig bestuurslid van de Fede ratie der geméentesecretarissen van West- Vlaanderen en steeds trouw aan zijn chris ten sociale overtuiging, werkte hij hier op doeltreffende wijze mede om de beroeps- belangen van zijn beroepsgenooten te be vorderen. Als journalist was hij vooral bedrijvig. Immers, hij werkte aan de volgende bui- tenlandsche bladen: RelchspostWee- nen; Informaclones Madrid; A.B.C. Madrid; «West-Deutsche Arbeiterzeltung», Munchen; «Der Deutsch Weg», Berlijn; «De Tijd», Amsterdam. Verder aan de tijdschriften: «Das Neue ReichWeenen; Allgemelne Rund schau Munchen; Hoocer Leven De Gids op Sociaal Gebied»; «Ons Volk»; La Cité Chrétienne De Jonge Werk man h. Daarbij was hij medewerker aan ver schillende Vlaamsche dagbladen en aan den persdienst van het Davidsfonds en van het Alg. Christ. Werkersverbond. Herhaaldelijk ;.rad hij op ais lesgever op de Vlaamsche sociale werken. Doch als algemeen secretaris van het Katholieke Arrondissementsverbond van Roesclare-Tielt heeft hij de volle maat van zijn politieke bekwaamheid en onderlegd heid gegeven. Door woord en pen, door re devoeringen en geschriften in talrijke openbare vergaderingen en dag- en week bladen heeft de heer Robert De Man aan de katholieke Vlaamsche zaak over het al gemeen en aan de katholieke partij van het arrondissement Roeselare-Tielt in het bijzonder, onschatbare diensten bewezen. Zijn naam kreeg dan ook klank en dege nen die bezorgd zijn om de toekomst van de katholieke partij en deze partij verjon gen en vernieuwen willen, hebben een "flinke keuze gedaan door hem de eerste kandidatuur op de katholieke lijst voor de Kamer te leper aan te bieden. In de laatste maanden ging er bijna geen Zondag voorbij of men kon in de dag en weekbladen lezen dat de heer De Man alhier aldaar als feestredenaar was opge treden. Overal sloeg zijn gloedvol woord bij de massa der toehoorders. Vooral de arbeiders hadden hem dolgaarne en dra stond het bij hen dan ook vost dat de heer Deman hun vertegenwoordiger worden zou in het parlement. De heer De Man zal in het parlement een milieu en een werkkring vinden waar hij zijn gaven, zijn redenaarstalent, zijn nooit versagende werkkracht, zijn kennis van de christen sociale beweging en de stuwkracht van zijn groote liefde voor zijn volk ten dienste zal kunnen stellen van dit katholieke Vlaamsche volk. De studies die van zijn hand verschenen zijn, getuigen ervoor dat hij het sociaal economisch vraagstuk uitgediept heeft en op dit gebied dus, hoewel jong, reeds een gewaardeerd raadgever zal zijn bij de be handeling van de sociale ontwerpen die in den komenden parlementairen zittijd op het tapijt zullen gebracht worden. Onder zijn bijdragen op dit gebied ver melden wij: Schets van een kritiek op het Commu nisme (Sociale week 1928)De Inter nationale Oorzaken van de wereldcrisis (Sociale week 1931); «Het Communisme in Frankrijk(De Gids op Sociaal Ge bied) Arbeidstoestanden in Sovjet-Rus land (De Gids op Soc. Gebied)De Katholieke Jongeren en de Kath. Politie ke Werking(Gazet v. Antwerpen) Groei en ontwikkeling van 't Nationaal- Socialisme (De Gids)De Provinciale en Gemeentelijke Fiscaliteit(De Gids) Het belang der Gemeentepolitiek voor Katholieken (Dag- en weekbladen)De reorganisatie der R.-K. Staatspartij in Holland(Hooger Leven)De oplos sing van het School vraagstuk in Neder land (De Tijd), enz. enz... Anderzijds werden de volgende uitga ven door hem bezorgd: De Loonraden studie (1921)So ciale Sprokkelingenbundel sociale op stellen (1923); De Gezinstoelagen in Bel gie en Frankrijk (Vertaling werk Pater Fallon S. J.); «Brost», tooneelspel, 1 be drijf (1925); «Krabbels», onder deknaam Robbedoes (1927)St Amandus-spel openluchtspel (1931). Hij leverde ock artikels over kunst in La Cité Chrétienne L'Artisan Litur- gique Kunst en Opbouwen Ons Volk Ontwaakt», Aachener Volks- freund», (Aken), enz... De heer De Man toont dus belangstel ling voor al de vakken van de kultureele bedrijvigheid. En daarom ook, omdat hij een veelzi'dige kennis bezit en deze ken nis gestadig uitbreiden wil, zal hij in het parlement een vooraanstaanden rol ver vullen. S32232 V/3 deelden verleden week mede hoe Antwerpen een geuzenverbond ontstaan it. De liberalen zijn op hun buik gaan ligger, voor de socialisten om deze toch te oven halen een liberaal-socialistisch verbond U. sluiten op voorwaarde alle toelagen aai de katholieke scholen te onttrekken. Met betrek op dit anti-katholiek ve) bond, dat ons laat voorzien wat er zc~. gebeuren in de Kamer, moeste de liberalen en socialisten zetels winnen, ontvingen we, namens het Bestuur van het Katho liek Onderwi.izersverbond van Antwerpen, volgende mededeeling: De katholieke leerkrachten van AnHoerpen voelen zich verplicht de katholieke Bevolking van geheel het land te wijzen op de groote an ti-godsdienstige oorlog die ingeluid is in de Schelde stad, met brood roof van 600 onderwijzersgezins hoofden!... Het gaat er bij die goddeloozen niet om besparingen te doen, de welvaart van het land of het volk te behartigen, de boeren te steu nen; het gaat er om God, om de ziel van het kind, vooral van het volkskind. Het gaat er om de Jeugd, om de toekomst! Werklieden! Een gedeelte van de socialistische werkliedenpartij heeft medegestemd tegen de toela gen aan 't katholiek kosteloos volksonderwijs. Die zelfde socialis tische werklieden ivier kinderen heden nog op katholieke scholen zijn, hebben de hand gereikt aan hen die alles behalve demokrati- sche princiepen huldigen: de libe rale kapitalisten. Dit kartel noemt de groote intel- lectueele socialistische leider van Antwerpen, Kumiel Huysmans, eene smeerlapperij en hij heeft er dan bijgevoegd: Als ik mij in den syiegel bekijk, dan wil ik een eerlijk man voor mij hebben. Denk er aan, als het groote anti klerikale kartel doorgaat over ge heel. het land, dan zullen alleen de goddeloozen nog hun kinderen kun nen sturen naar de school van hun meening. Voor onze katholieke Vlaamsche menschen geen vrijheid meer. Daarom alle enggeestige twee dracht, beperkte gemeentepolitiek op zij gezet en geluisterd naar de stem van Vrede. Wees Katholieken uit één stuk, want Vlaanderens toekomst wordt bedreigd. Stemt eendrachtig en in geweten voor de goede zaak van Jezus-Christus Namens K. O. G. Antwerpen. Het grootsche stadium dat Mussolini heeft laten bouwen te Rome en dat de naam draagt van Mussolini Forum werd in gebruike gesteld voor het sport en het turnen. Onze foto toont een deel van het stadium Mussolini Forum waar de leerlingen der Academie oefe ningen uitvoeren onder toeziaht van den Duce St-Niklaas is reeds in het land. Op ver scheidene plaatsen werd hij officieel ont vangen en ln veel winkels heeft hij zijn geschenken tentoongesteld. De kleine kleuters verdringen zich nu voor de glimmende uitstalramen. Er wordt gekeurd en gekozen, getracht en gehun kerd om toch maar iets te bekomen van al die weelde, van al dien rijkdom, die daar nu zoo fonkelnieuw te pronk staat. De vreugde heerscht in ieder kinderhart in afwachting van den grooten dag, waarop hun droom zich zal verwezenlij ken. In alle kinderharten? Toch niet. Er zijn er onder die kleine bengels, wier oogen even hard schitteren ais deze van hunne kleine makkers, wier hartje even luidruchtig klopt, als zijn Sint-Niklaas' schatten staan te bewonderen, die even hard en harder nog dan hunne makker tjes snakken naar zoo'n stuk kinderblij heid, maar die er zich met een weemoe dig gemoed van afkeeren. Hen doet het veeleer pijn al die kinder rijkdommen te zien uitgestald, omdat zij wel weten dat het niet voor hen is, dat het buiten hun bereik ligt, dat anderen er zullen mede gelukkig zijn. En zij?... Och zij, hoe jong nog ook, zijn Immer reeds aan alle ontgoochelingen gewend. Niettemin voelen zij de pijn van het mis deeld zijn. Aan ons dan die nog geven kunnen, om een handje toe te steken, om die droeve kinderharten een weinig op te beuren. Aan ons te bewijzen dat niet alles wat het leven biedt ontgoocheling is en tegen slag, aan ons te laten zien dat er nog goedheid heerscht en blijheid. Als eenieder dat wou doen, zou voor ve len het leven heel wat minder treurig we zen. Het vergt zoo weinig moeite goed te zijn voor een ander en eene kinderhand is toch zoo rap gevuld. Wie helpt ons in dat edelmoedig werk? Wie zendt ons wat kleedingstukken, wat speelgoed, wat snoeperij om aan de min vermogende kindergezinnen uit te deelen. Die niets aan de hand heeft storte zijne junst op onze postcheckrekening Nr 15.570. Alles is welkom maar stel het niet uit. (B99E9SB9BE3SBEB9aSIG9SB3EflB9 ARRONDISSEMENT IEPER—POPERIN GEWERVIK ZONDAG 20 NOVEMBER GELUVELD, 7 u., ln de Herb- In de Villabij Charles Verhaeghe. ZONNEBEKE, 8 u., in de Patronagezaal. VLAMERTINGE, 11 u„ in het Huis aller Vlamingen, Christen Werkersverbond. WOESTEN, 8 U., in het Lokaal. KROMBEKE, 11 u., in de School WATOU, 15 u., ln de oude katholieke Knechtenschool, Nieuwstraat. ROPERINGE, 16 u., Christ. Volkshuls. 19 u., Katholieke ÏCring. ELVERDINGE, 17 u., In de Lente Bol- lestraat. HOLLEBEKE, 11 u., ln 't Christen Volks huis, bij Remi Gouwy. KOMEN-ten-Brielen, 15 u., jh de zaal der katholieke Knechtenschool. MEESEN, 15 u., estamihel Plumer s Steenstr., bij A. Vandenberghe-Vanleena. HOUTEM, 11 u., in de zaal der Patronage. VOORMEZELE, 15 u., in de zaal der Pa tronage, Dorpplaats. WESTNIEUWKERKE, 11 u., ln de feest zaal van 't Klooster, Bellestraat. WULVERGEM, 11 u„ ln de herberg De Zonbij Louis Den Turck. ZANDVOORDE, 11 u., voor de landbou wers en burgers in 't Gildehof, bij Jules Loridan en voor de werklieden Au bons Amisbij Gaston Descamps MAANDAG 21 NOVEMBER DIKKEBUSCH, 18 u., in de patronaatzaal nabij de kerk. WESTVLETEREN (Patershoek)18 u. School. WERVIK, 19 u., in St Pol, feestzaaL DINSDAG 22 NOVEMBER ST JULIAAN-Langemark, 17 u. ST JAN-TER-BIEZEN, 18 u.( ln et lo kaal Boerenbond. WIJTSCHATE, 18 uur, ln de zaal van 't Patronaat, Staanijze'straat. KOMEN, 20 u., In de Cerélè Catholique. WOENSDAG 23 NOVEMBER GELUWE, 18 u in de patronage, Niéuw- straat. IEPER, 20 u., in de feestzaal van 't CM. Volkshuis. j DONDERDAG» 24 NOVEMBER ZUIDSCHOTE, 18 u., in St Sebastiaan, op de Plaats. OOSTVLETEREN, 18 V4 u., in 't feestlo kaal der gemeente. VRIJDAG 25 NOVEMBER BIZET-PLOEGSTEERT. ZATERDAG 26 NOVEMBER VLAMERTINGE (Wijk Brandhoek), 19 O, In den Gouden Brander ALLEMAN IN 'T GELID ALLEMAAL OP UW POSTI J^ViJ strijden: Voor de zielen onzer kleinenI Voor vrede onder alle stan den; j ,Voor gelijke behandeling - van Vlamingen en Walen;./ Voor recht op leven van al len. De volmaakste Brillen en GlazeB door Oog-Artsen aanbevolen. Juweelen en Uurwerken. Groote en Kleine TER DRUKKERIJ DEZER. Alsook ALMANAKKEN en KAMBEURZB* (gedrukte en ongedrukte) VOOR NIEUWJAARSGIFTEN.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1932 | | pagina 2