1
DE H. FAMILIE
Meer eenheid in het Katholiek leven
GEZINSOPVOEDING
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. mmmssmmiaEZ
KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD.
Hoe schoon is toch het huiselijk waar de liefde troont!
liehtm1f"iL0m.-—"eve Wezens Boete
STEUN AAN DE ARP4EN
BIJ HET AANKONDIGEN
DER
NIEUWE BELASTINGEN
VAN TWEE KWALEN IS HET
BEST DE MINSTE TE KIEZEN
ONTSLAGGEVER OF NIET?
DE STUDIEDAGEN VAN DEN
BELGISCHEN BOERENBOND
HET HEILIG JAAR
Een Vlaamsehe Privaat Raadjever
aan I»et Hof
Het LourdesaSbum
BEHOUD DER KUST
Ruwehancfen
Dcos4en7Mrank.
Cm aanslagen te verijdelen
EJH5
"DE POPERINGENAAR"
Uitgever
SANSEN-VANNESTE
POPERINGE
Telefoon N' 9. - Postch. N' 15.570.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR I JAAR
(per post)
In 't Land
18,60 fr.
Frankrijk
35,— fr.
Congo, Engeland
49,- fr.
Amerika, Canada en an
dere landen
60,— fi.
mmmm
TARIEF VOOR BERICHT"7',T:
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 tr.
2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr.
Berichten op 2* bl. per regel 1.75 fr.
Berichten op 3" bl. per regel 1.50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te beta', n
en moeten tegen den Wocn ,iag
avond ingezonden worden. - I'.fetne
berichten tegen den Vrijdag noen.
De H. Familie te Nazareth was on
getwijfeld een schoon menage. Het ge
zegend drietal leefde er gelukkig.
Vader en Moeder waren tevreden om
dat het Kind wel mee wilde. Hoe zouden
Jozef en Maria geen vreugde gesmaakt
hebben bij zoo een goeden Zoon? Wie
Jezus heeft op aarde kan niets beters
wenschen.
O, het verborgen leven in dat heilig
huisje, waar we niets van weten en alles
kunnen raden. Twee heiligen en tus
schen hen een knaap, het leven van
hun leven.
Jezus, haal eens een kruik water
naar de bronzoo spreekt het moe
derlijk gezag.
Hij, die meren, zeeën en oceanen heeft
gedolven en gevuld schepte nu water uit
den steenput voor het gebruik van het
huishouden.
Jezus, houd eens die haspe sjette om
op te winden
Hij die gekomen was om don Wil zijns
Vaders te volbrengen en Hem glorie te
geven, vond dat niet vervelend of be
neden zijn weerdigheid, Hij hield zijn
armen wijd open, gewillig en geduldig
om de sjette alleen en niet zich-zelf op
te wónden.
De vloer moest gevaagd worden dat
gebeurt in de beste familiën en Hij
die met een stormwind de wolken weg
vaagt, hield het vuilblekken met 't stof
van den eerden vloer (wat de duivelen
ook voor God's Zoon belachelijk vonden).
Binst de wijle gingen de dorpelingen
voorbij dit huis lijk voor een ander, in
niemands gedacht zou het opgekomen
zijn daar in passante zijn klak af te
nemen. En binst de wijle zag de jonge
Knaap de engelen diep voor Hem buigen
uit eerbied en Hij schouwde ook met
zaligheid in de diepten voor Gods on
eindigheid... met zijn vuilblekken in zijn
handen.
steken. Hij heeft geen tengere juffervin
gertjes, als Hij de vijve geeft aan zijn
gezellen voelen ze reeds het verbod vel
van zijn platte hand. Het handwerk geeft
appetijt en Maria spaart het beste uit
haren mond voor degenen die meest moe
ten arbeiden.
Van 's morgens tot 's avonds werkt
Hij; nu en dan komen er tijden dat het
werk presseert; Hij schoffelt niet, Hii
doet alles wel. Vader blijft meester en
baas in het huiselijk leven, schikt het
werk, ontvangt de bestellingen en de be
talingen. Nooit meent de Leerling dat Hij,
het beter weet, nooit zegt HijWij zul
len 't alzoo doen, vader! Hun leven
gaat voorbij in den regelmatigen rythme
van 't dagelijksch werk. Hij mag al in
de twintig zijn, 't is nog altijd met de
zelfde bereidwilligheid van 't kind: Ga
en Hij gaat; doe daten Hij doet
het. Hij is hun onderdanig.
Het gaat nog altijd lijk bij de vlucht
naar Egypte in hun stille avondston
den vertellen ze er soms van toen
God het bevel gaf tot de landverhuizing,
was het geen engel die den terugtocht
blies aan Maria's ooren. Maria werd niet
geraadpleegd; God. adresseerde zich di-
rekt tot Jozef.
Het Kind kreeg geen order, het werd
opgenomen en gedragen; het had niets
te praten. En 't is nog alzoo. Jezus heeft
eigenlijk meest te zeggen, Hij is bekleed
met een goddelijk gezag, Hij is de ge
zant des hemels, al dat ge walt, maar
die meest ts zeggen heeft, neemt nooit
het hooge woord en spreekt minst. Hij
doet maar zijn mond open als Hij ge
vraagd wordt.
Jozef is de meester en 't hoofd van
't huisgezin, hij is de heiligste niet, hoe
braaf en deugdzaam ook, hij is minder
dan de twee andere personen. Maria is
heiliger en weerdiger dan Jozef en zij
gehoorzaamt hem. Jezus overtreft on-
heeft zij Hem dien Onze Vaderniet
geleerd dien Hij later aan zijn aposte
len zou herhalen!
Jozef zou den Jongeling nu leeren
recht werken. Hij die lederen kunstenaar
zou kunnen leeren, gaat zelf naar de
vakschool bij den nederigen stielman.
Alzoo moet Gij de zaag houden, kijk
eens hoe vader dat doet. Probeer eens,
schoone recht. Let op dat Gij uw hand
niet kwetst. Sta, gij zit op een knoop.»
Zoo vermaant Jozef.
De goddelijke Werkjongen leert zijn
ambacht: Hij leert niet voor pastor, Hij
leert voor timmerman. Zijn eerste werk
is bijlange nog geen meesterwerk, Hij is
nog leerling, Hij van wien de Psalm 74
zegt dat Hij de zon en de maan fabri-
keerde.
Het eerste hout dat hij verwerkt zal
maar dienen voor stoofhout. Hij zaagt
voort en Jozef ziet al bekommerd de
eerste zweetdruppelen parelen op het
reine voorhoofd. Al 't geluk van Jozef
is te mogen tegen Hem zeggen: mijn
zoon. Maria hoort in de plaats ernevens
het schravelen van de scherpe zagetan-
den.
Jezus staat daar niet op een rustal-
taar in uitstelling om de aanbiddingen
te ontvangen, Hij staat aan de werkbank
met zijn voeten in de schavelingen. Hij
die al die gouden nagels sloeg in het
nachtelijk uitspansel, leert hier den na
gel recht inslaan in 't eikenhout en zijn
vader vermaant Hem: Zie maar dat Ge
den nagel op den kop slaat en niet op
uw vingeren.Zoo leerde Hij hat alaam
hanteeren en zijn vader moest Hem alles
toonen en vorendoen alsof Hij hard van
leeren was.
Ondertusschen komt Maria eens kij
ken om te zien of het al gaat. 21e be
waarde al zijn woorden in haren geest
en door de intuïtie der liefde las zij in
zijn hert ZIJ was zijn moeder.
Hij kon al een deur maken, een tafel,
een venster met zijn verbindingen ineen-
I eindig zijn moeder die van Hem, haren
Maria had haar" Kind in zijn eerste Schepper, het leven kreeg en die van
jaren leeren recht klappen. Wie weet Hem, haren toekomstigen Verlosser, a
J haar genaden ontving en toch houdt
Jezus zich als de minste, de laagste, de
laatste, als een kind dat nog zich-zelf
niet kan bestieren, als een kind naar
wiens gedacht niet gevraagd wordt, wiens
meening niet meetelt als het een mee
ning heeft, maar het mag nog geen heb
ben, 't is maar een kind.
Hij gehoorzaamt zonder tegenspraak,
Hij gehoorzaamt vlijtig en blindelings,
Hij onderwerpt zijn oordeel, ook als zijn
onfaalbare Wijsheid het anders ziet, Hij
ziet Gods' wil in den wil zijner ouders.
En als Jozef zoo wel niet meer achter
kan, staat Jezus een uur eerdei op en
werkt nog een half uur langer 's avonds.
Hij onderwerpt zich niet omdat Hij zijl'
vader vreest, Hij most hem niet vree
zen; Hij is gewillig en bedienstig voor
zijn moeder, niet alleen omdat Hij haar
bemint en haar noodig heeft. HIJ be
mint haar en zoo teeder, maar Hij kan
haar ook missen, Hij kan alleen voort
voor alle eeuwigheid. Hij ziet den hemel
schen Vader in Maria en Jozef en dat
ls de eenige en ware reden zijner vol-
komene gehoorzaamheid.
En als Jozef oud en versleten is, zegt
Jezus alzoo op een avond: «Vadertje
zit maar in den zetel van nu voort, want
gij hebt genoeg gewrocht in uw leven.
Voor ons dagelijksch brood zal ik, als
't God belieft, voortaan het zwaarste
werk doen, ik voel mijn armen sterk ge
noeg.
Op het opschrift der firma wordt bij
gevoegd: «Vader en Zoon». De klanten
die het lezen zeggenDe zoon heeft de
affaire van zijn vader overgenomen en
de winkel draait voort.
Men had zoowel kunnen als opschrift
geven: Villa «Het Geluk». Stil en ver
borgen genoten ze er het echt familie
leven. Niemand leefde hier voor zich
zelf, allen waren eensgezind, hadden de
zelfde mentaliteit, leefden in een nauwen
kring van innigheid, waar elkeen maar
peinsde op de twee anderen; één hert
en één ziel, drie personen en één geluk.
A. B.
iaa35B&£;esEBaBBBaRs&iiaziEsiBDa:33iaaBE3i3;2asB23S9asss2:a£se££X
Ja hoe edel schoon en hoe verdienstelijk
toch kan het huiselijk leven wezen, als er
de ware liefde troont I
Vader Nelis werkt dag op dag neer voor
zijn duurbare vrouw en zijn zoo lieve kin
deren. Hij offert gaarne zijn zweet en
bloed voor 't welzijn van zijn duurbaarste
wezens hier op aarde, zonder hiervan voor
uit maar alles zelf en alleen te willen ge
nieten of te verlangen, wat lust en zinnen
streelen kan. Neen het geluk van zijn
liefste gade en van zijn teedere kinderen
staat hem boven alles. Ja hiervoor weet
hij alles te offeren en desnoods te lijden.
Niets vuriger dan hun welzijn weet hij
steeds te verlangen of te betrachten.
Vreugde en genot kan hij altijd met hen
deelen in ruime mate.
Dat is oprecht ware liefde, die weet of
fers te brengen en lijden te trotseeren voor
't welzijn van anderen, maar die tevens
ook een schat van verdiensten vergadert
voor 't eeuwig leven!
Buurman Feüx gaat ook regelmatig naar
zijn werk en beijvert zich zelf om een mooi
drgloon te verdienen. Maar om vrouw en
kinderen bekommert hij zich niet al te
veel, of toch gaat hij er niet liefderijk ge
noeg mede om. Werken en een keurig dag
loon opstrijken, wel dat doet hij meest
voor zich zelf. ja om meest al zijn eigen
grillen en willen, zijn lusten en zinnen te
kunnen voldoen. Moeder en kinderen moe
ten doorgaans steeds gereed zijn om va
der bij dage in alles aan huis in zijn goes-
ten te voldoen en 's avonds dan trekt hij
er maar al te dikwijls op uit om In drank
en vermakelijkheden van allen aard zijn
eigen plezier en zelfgenot te gaan zoeken.
Vrouw en kinderen zijn voor hem schier
maar bijzaak, hij jeunt hun maar het ove
rige, dus wat meer slechts dan d„ krui
mels die van tafel vallen, zoodat die we
zens van hem maar weinig troost en geluk
genieten. Dat ls, wat men helaas op onze
dagen, maar al te veel ontmoet en wat
toch met geen liefde mag bestempeld,
maar enkel als grove ikzucht en ijdel be-
geeren moet aanzien worden. Immers wat
geluk kan zulke handelwijze nog in die
huisgezinnen verwekken? Niets dan IJdele
treurnis en diepen weemoed!
Moeder Ju'ia werkt en zorgt bij dag en
bil nacht schier, om haar man steeds te
behagen en te verzorgen, in alles wat hem
voordeeltg en aangenaam kan wezen. Zij
weet alles in 't huishouden te bedeelen, te
bezuinigen en te beredderen, om Rldus
hare lieve kinderen met de teederste zor-
°r?"in«en- Niets valt haar te zwaar
opvoedine t* w?Uke 'n godsdienstige
t<lebeöo^^ Jaar, ln .laar uit
t ppv'-jfc uit feu moedigen krui,sen voor
P dSDatk ls1 voorwaar oprecht zuive»
die offers brengt en vreugde flee,
ook moedig weet te lilden voor
van anderen, zonder voor haar zt
te begeexen. Wat een hemelschf
wordt er ook voor haar weggelegd!
Buurvrouw Philomena is ook wel immer
in de weer, maar verlangt en betracht al
les meest voor haar zelven: genot en ver
maak, lekkere prijzen, mooie kleederdracht
en zelfvoldoening! Man en kinderen ja,
die mogen ook wel iets hebben of krijgen,
maar moeten toch eerst alles doen en laten
wat zij begeert, zoo niet maken zij haar
knorrig en ongelukkig, omdat zij haar niét
lief hebben, zoo beweert zij.
Maar Philomena ls volkomen mis! Zij
zelf kent de ware liefde niet en weet ze
nog veel min te beoefenen: rigen baat is
haar eenige en slechte drijfveer. Zij mag
er ook niets meer elders voor verwachten,
immers hier wil zij er al voor beloond wor
den.
De ware liefde Is niet zelfzuchtig, maar
weet steeds offers te brengen en te lijden
voor 't geluk van anderen. Liefde en lijden
zijn onafscheidbaar en kunnen alleen het
waar geluk in het huishouden helpen ver
zekeren en den vrede aldaar bestendig
maken.
Ja ware liefde -.aagt alleen maar naar
het geluk der geliefde wezens. Indien deze
volkomen gelukkig zijn, voelt de liefde
zich voldaan, meer egeert zij niet. Al haar
streven is op dat doel gericht zegt Light-
hart ons zoo schoon I
Helaas, velen op onze dagen ""«trachten
In alles alleen maar hun eigen belang, of
meest toch slechts eigen voldoening, zij
beoefenen dus de edeie ware liefde niet,
die zooals wij reeds zegden - offers
en lijden voor 't geluk van anderen vergt!
Wilt gij daar een "oLmaakt voorbeeld
van, gaat met uw verbeelding naar den
Calvarieberg! Boven op dien heuvel staan
drie kruisen. En aan .tie kruisen menschen,
met opengesprelde armen, als roepende
ten hemel! Een van de dr'e had de Liefde
gekend. Zijn leven had de zaligheid, het
geluk van anderen beoogd. En i.iet slechts
de zaligheid van wie Hem lief waren, maar
van allen, van allen! De zaligheid, het ge
luk ook van zijn vijanden. De zaligheid
van gansch de menschheid! En voor die
zaligheid had Hij alles ten offer gebracht.
Sterkend met Zijn kracht wat in zwakheid
moest verloren gaan. was Zijn leven één
offerande geweest, één toewijding, leven
de Liefde. Doch nu was Zijn einde nabij,
Zijn kracht was gebroken, Zijn taak was
bijna volbracht. En ik hoorde Zijn stem:
Mijn God waarom hebt gij mij verla
ten
Hij kende de Liefde. Hij was Liefde.
Maar de Wijsheid, die het Kruis noodig
acht om tct den troon te voeren, die in de
diepste smart de Liefde haar hoogste
hoogte doet bereiken, die Wijsheid riep
Hij orn antwoord! Doch Zij zweeg.
Alles om mij was donker. De hemel
was vol sterren. De duistere dennen reik
ten nog de vragende armen omhoog. En
in mij was het ten volle bewust: Wie de
Liefde wil, aanvaarde het Kruis. En die
de Wijsheid wil, volgc den weg der smart,
■r Liefde tot Lijden. Door Lijden tot
Usheid
Ter gelegenheid der Jongste verkiezin
gen voor Kamers en Senaat, hebben hun
H.H. de Bisschoppen van Belgie een ge
wichtige beslissing genomen. Zij hebben
aan alle Katholieken verklaard. dat het
een zware gewetensplicht was hun stem
te geven aan de kandidaten der katho
lieke partij, dhkr deze partij het ©enig
ste bolwerk was der godsdienstige vrij
heden
Deze tusschenkomst der Kerkelijke
Overheid, werd in hevige en hoonende
bewoordingen, door Liberalen, Socialis-
en en vrijzinnige Fronters afgekeurd. Wij
moesten dit van deze menschen verwach
ten; zij zullen immers nooit aanvaarden
dat een katholieke Bisschop iets kan doen
dat goed is of redelijk, of gepast.
De overgroote meerderheid der Katho
lieken hebben zonder aarzelen het orde
woord van hunne Bisschoppen gevolgd,
maar wij betreuren dat bij sommige en
bijzonderlijk bij de oude Katholieken, de
uitspraak der Geestelijke Overheid met
een zekeren tegenzin aanvaard werd. En
kelen hebben lang geaarzeld eri na een
pijnlijken gewetensstrijd toegegeven
anderen zijn overtuigd gebleven dat de
Kerkelijke Overheid geen bindende wet
kon stellen in politieke aangelegenheden.
Het is immers een feit dat duizende Ka
tholieken gestemd hebben voor de ver
schillende frontpartijen, en duizenden nog
geloovige werklieden, voor de socialisti
sche partij.
Hoe is net mogelijk dat er in ons land
nog Katholieken te vinden zijn die niet
beter hunne plichten tegenover hunne
Kerkelijke Overheid begrijpen?
Het is waar dat een k.ezing niet recht
streeks valt onder het gezag der Kerke
lijke Overheid, maar in een kiesstrijd,
zooals wij zooeven doorgemaakt hebben,
was het toch zonneklaar dat godsdien
stige belangen op het spel waren. Geen
enkele Katholiek kan loochenen dat de
Bisschoppen het recht hebben te bepalen
tot hoever hun geestelijke macht moet
tusschenkomen in gemengde zaken. In
dien immers de leeken zich het recht
zouden mogen voorbehouden zelf te be
palen wat de Geestelijke Overheid in deze
gelegenheid mag doen, dan zou men tot
het onaanvaardbaar besluit moeten ko
men dat de Bisschoppen, in het uitoefe
nen van hun kerkelijk ambt, aan de be
slissingen der leeken moeten gehoorza
men.
Evengelijk moeten alle menschen met
gezond, verstand aanvaarden dat in de
huidige omstandigheden, de Bisschoppen
gelijk hadden richtlijnen aan de Katho
lieken te geven. Als twee partijen open
baar verklaren dat zij den oorlog tegen
den godsdienst zullen voeren en dat een
derde partij zich verbindt den godsdienst
te verdedigen, dan is het toch natuurlijk
en redelijk dat de Bisschoppen, die aan
gesteld zijn om het geloof te verdedigen,
aan hunne onderdanen de verplichting
opleggen van voor deze derde partij te
stemmen en het verbod geven van hare
machtspositie te verminderen.
De tusschenkomst der Bisschoppen in
de huidige kiezing is zoo klaarblijkend
gewettigd, dat de oorzaak der verkeerde
handelwijze van sommige Katholieken,
niet hoofdzakelijk in het feit van deze
tusschenkomst kan gevonden worden. De
reden ervan moet gezocht worden in het
feit dat een deel der Katholieken reeds
vóór de kiezing aanvaard hebben, dat het
katholiek leven en het politiek leven twee
verschillende zaken zijn, dat zij bijgevolg
in katholieke zaken aan de Bisschoppen
onderdanig moeten zijn maar dat zij het
recht hadden hun politiek leven volgens
eigen goeddunken te regelen.
Indien men de gebeurtenissen der laat
ste Jaren onderzoekt, is het niet moeilijk
de oorzaken te vinden van dit feit. Im
mers, sommige katholieke leiders hebben
met de beste inzichten bezield theo-
riën verdedigd waarvan wij nu de gevol
gen moeten betreuren.
I. De werking der organisaties van
Katholieke Aktie we:d door sommigen
op verkeerde wijze opgevat en uiteenge
legd. Volgens de Pauselijke voorschriften
moeten deze organisaties hunne werking
uitoefenen buiten alle politieke partijen,
maar men heeft zooveel nadruk gelegd
chaam in klessrtijd op te treden. Maar
deze theorie werd heel anders uitgelegd:
de sociale organisaties moeten volledig
onofhankelijk staan van alle politieke
partijen, en er geene betrekkingen mede
hebben; er mochten zelf geen betrekkin
gen bestaan tusschen sociale organisaties
en inrichtingen waarvan de politiek het
eigen doel niet 15, maar die toch de
politieke belangen van hun leden verde
digen.
Op deze wijze Is ook bij Katholieken
de volgende mentaliteit ontstaanmen
kan een goede christen syndikalist zijn,
een getrouw mutuaUst en een voorbeeldig
lid van een katholièke boerengilde, zon
der de minste betrekking te hebben met
de katholieke partij en geen de minste
verplichting om hare leiders te volgen.
Weten onze Lezers dat er in ons land
gewesten bestaan waar het aan sociale
werkliedenorganisatif verboden is be
trekkingen ts hebben van gelijk welken
aard met de christelijke werkersverbon
den, zelfs wanneer deze regelmatig
aangesloten zijn bij de katholieke partij,
enkel en alleen omdat de werkersver
bonden een politieke aktie voeren!
III. Alle politieke aktie en alle poli
tieke mannen, zelfs de beste Katholie
ken, werden door sommige katholieke
leiders belachen, aangevallen en verdacht
gemaakt Hoe dikwijls hebben Fransch-
sprekende dagbladen, katholieke leden
van Kamer en Senaat, de kristen demo
cratische Ministers belasterd en tegen
gewerkt? Hoe dikwijls werd een raad ge
geven aan jonge katholieke krachten, af-
keerig te blijven van het politieke leven,
dat zoo werd er geleerd tengevolge
van het huidige politieke stelsel, essen
tieel bedorven is. En op deze wijze wer
den door vele Katholieken, bijzonderlijk
door jongeren, onze katholieke leiders
als Katholieken van tweeden rang be
schouwd, als menschen die uit persoon
lijke ambitie het lage kieswerk wilden
verrichten, maar die men zorgvuldig
moest vermijden, wilde men een zuivere
Katholiek blijven.
Het is zoo dat men kan begrijpen dat
het in de statuten van het werk van den
H. Paulus, voorzien wordt dat een Katho
liek die een politiek mandaat aanvaardt,
door dit feit zelf uit het bestuur moet
worden uitgesloten.
Het is onbetwistbaar dat zulke theo-
riën, wanneer «ij jaren lang ook door
sommige priesters en religieusen worden
aangeleerd, noodzakelijk een verwarring
In de geesten moeten doen ontstaan; op
deze wijze wordt de eenheid van het ka
tholiek leven verbroken. Katholieken aan
vaarden heel gemakkelijk dat zij een
streng godsdienstig leven moeten leiden,
dat zij op sociaal gebied ook wel hun
plichten moeten vervullen en dat zij op
dit gebied de getrouwe onderdanen zijn
der Bisschoppelijke Overheid, maar dat
het politieke leven een heele andere zaak
is, dat aan een andere sfeer toebehoort,
dat zij vrij sijn zich ermede te bekom
meren of niet en dat alleszins hun gods
dienstige overtuigingen met hun politieke
zienswijze niets te maken heeft.
Het is niet moeilijk te begrijpen welke
de gevolgen zijn va? «uE'e mentaliteit,
wanneer zieti plotseling een politieke ge
beurtenis voordoet van het hoogste be
lang voor het katholieke leven van het
land. D« uitslag der jongste verkiezin
gen voor Kamer en Senaat was beslis
send voor het bestaan der katholieke
scholen en het verdedigen der katholieke
vrijheden. Godsdienstige vrede kon alleen
bewaard blijven in ons land op één voor
waarde: dat een voldoend getal katho
lieke politieke mannen gekozen werden
in Kamer en Senaat.
Ingezien het dreigend gevaar en ge
trouw aan hare hooge geestelijke zending,
is de Kerkelijke Overheid verplicht ge
weest aan alle Katholieken te herinneren
dat het niet genoeg was om Katholiek
te zijn, van aan Katholieke Aktie mede
te werken of Ingeschreven te zijn in een
katholieke sociale organisatie, maar dat
•het een zware gewetensplicht was de ka
tholieke politieke partij te ondersteunen
op de noodzakelijke onafhankelijkheid en zijn stem te geven aan politieke man
tegenover alle politieke werking, dat
sommige organisaties van Katholieke Ak
tie zijn komen te staan niet alleen bui
ten de politiek, maar in werkelijkheid
vijandige positie hebben genomen tegen
over alle politieke organisaties. En dèitr
de invloed van socialistische of liberale
politieke partijen niet mogelijk was, wer
den een heele reeks maatregelen geno
men om de onafhankelijkheid der orga
nisaties van Katholieke Aktie te verze
keren tegenover deze partij waarvan de
invloed mocht gevreesd worden: nl. de
katholieke partij. Op deze wijze is bij
dé leden dér organisaties der Katholieke
Aktie de overtuiging ontstaan: dat men
een heel goede Katholiek blijft, met een
volledige en zelf met een meer zuivere
katholieke werking, als men zorgvuldig
alle betrekkingen vermijdt, ook met een
katholieke partij.
Wij geven hier een bewijs onder zoo
vele andere, van deze mentaliteit. In een
arrondissement heeft een organisatie van
Katholieke Aktie geweigerd deel te ne
men aan een algemeene katholieke be
tooging, enkel en alleen omdat een ka
tholieke Minister was uitgenoodigd om
er een redevoering te houden.
II. Voor redens van plaatselijken
of persoonlijken aard. hebben Katholie
ken de theorie verdedigd van het onder
scheid tusschen sociaal en politiek. Deze
theorie is heel goed te verdedigen als
men hierdoor verstaat dat een sociale
organisatie hare eigen werkkring heeft
en niet ingericht is om als politiek li
nen door de kiesorganisaties aangeduid.
En zoo werden in één slag al die
scheidsmuren tusschen Katholieke Aktie,
sociale organisaties en, politieke aktie,
omver geslagen. Het moet ons niet ver
wonderen dat sommigen dit bevel der
Kerkelijke Overheid met verbazing aan
hoorden en met tegenzin aanvaarden. Het
katholiek belang eischt dringend dat alle
katholieke leiders, zonder uitstel, de lei
ding zouden volgen die de Kerkelijke
Overheid zoo klaarblijkend gegeven heeft.
De eenheid van het katholiek leven moet
hersteld worden en ieder katholiek moet
beseffen en aanvaarden dat het niet vol
doende is katholiek te zijn in zijn pri
vaat leven, maar dat hij diezelfde grond
beginselen moet toepassen in het verde
digen van zijn sociale belangen en in
het uitoefenen van zijn burgerlijke plich
ten in de politieke aktie van zijn land.
Het is verloren tijd het leven der Ka
tholieken te willen indeelen in verschil
lende en alleenstaande organisaties, zon
der verband tusschen elkander. I-Iet is
niet alleen verloren tijd, maar het is ook
gevaarlijk werk, want moest zulke leiding
gevolgd worden, dan zal het katholicisme
zonder invloed blijven op het leven der
gemeenschap.
De eerste voorwaarde van het herstel
der eenheid van gedachten en van wer
king in het leven dsr Katholieken, zal
zijn: dat alle katholieke leiders het eens
worden om de verdeeldheid te bekampen
en de samenwerking te verzekeren.
LOUIS COLENS.
On-e ti.fo vertoont enkele minbegnnstigden gezeten aan een WELVOORZIENE,
tafel, hun aangeboden door eene liefdadige instelling te Brussel, op Kerstdag LL
Nog maar pas had het Parlement het
regeeringsontwerp over de gezondmaking
der financies gestemd of de regeering
nam de eerste dringende maatregelen om
geld in de kas te doen stroomen.
Immers, we mogen niet vergeten dat
de kas verre van gevuld was. De aan
kondiging van die eerste taksen en be
lastingen heeft onder het publiek een
nogal begrijpelijke verrassing, ja, we mo
gen zeggen pijnlijke ontroering gebracht
en dat is meer dan begrijpelijk.
Zekere waren worden nogal getroffen
en ondergaan daardoor een prijsverhoo-
ging, waarvan iedereen den terugslag zal
voelen.
De Socialisten zijn er als de kippen
bij en omtrent om die eerste maatrege
len uit te buiten en de bevolking op te
zweepen en op te ruien tegen de re
geering.
EVEN NADENKEN
EN DE KOOFDEN KOEL KOUDEN
Het is zeker geen aangenaam karweitje
belastingen te moeten leggen en te stem
men. De menschen betalen niet gaarne
en vooral in crisistijd, dat staat vast.
Maar,... sedert lang was het voor
iedereen klaar dat er maatregelen dien
den genomen te worden. Het was immers
om die redenen dat de Liberalen de ont
binding van het Parlement hadden ge-
ëischt, opdat het land zich zou kunnen
uitspreken over de te nemen maatrege
len. Dit zou ook in de eerste plaats ge
beurd zijn, hadden zij intusschen samen
met de Socialisten de schoolpolitiek niet
op den voorgrond komen schuiven.
Niemand, geen enkele partij heeft ver
zwegen dat er nieuwe offers zouden moe
ten gevraagd worden om den toestand
te redden en op te klaren.
Voor welken toestand stond~men nu?
De Staatskas was leeg, tengevolge van
het achterblijven van de Duitsche her
stelbetalingen en de gevolgen van de
wereldcrisis, die de opbrengst der be
staande belastingen heeft doen vermin
deren, daar de zaken slecht gaan sedert
jaren.
Het was zoover gekomen, dat er op
zeker oogenblik voor gevreesd werd of
men bij 't begin van Januari nog wel
zou in staat geweest zijn de loonen der
Staatsagenten te betalen!
De regeering stond dus voor de keuze:
ofwel wilskrachtige en doortastende
maatregelen nemen op gebiecT van bezui
nigingen en nieuwe belastingen, om zoo
doende de begrooting in evenwicht te
brengen;
ofwel de bankbiljettenpers laten draal
en, dus nieuwe bankbriefjes bijmaken en
dit zou voor onvermijdelijk gevolg heb
ben gehad dat onze frank zou in waarde
verminderd zijn en na enkele maanden
den gang zou hebben gevolgd van den
Duitsche Mark, 't is te zeggen te zak
ken op nul!
Had men de tweede manier moeten
gebruiken, dan zouden de menschen,
noch min noch meer geruïneerd gewor
den zijn.
Was het wenschelijk dergelijke poli
tiek te voeren?
Neen, duizend maal neen! Het ware
misdadig geweest!
Er bleef dus van twee kwalen de min
ste te kiezen. De groote operatie te doen
en belastingen te leggen en te bezuinigen
waar het kon.
Er werd voor een milliard honderd
vijftig millioen frank bezuinigd.
Om de begrooting in evenwicht te bren
gen, moesten er dan nog 1.450 millioen
belastingen gelegd worden.
Daar de kas ledig was en er zoo spoe
dig geld moet binnen komen:
om de loonen van het Staatspersoneel te
betalen;
om de werkloozen verder te betalen;
om pensioenen en dergelijke meer uit
keeren
heeft de regeering haar toevlucht geno
men tot taksen en belastingen, die aan
stonds geld in de kas brengen en daarom
werden de taksen op de verbruiksartike-
len aanstonds in voege gebracht.
Die belastingen zijn zwaar om dragen
we zijn er over akkoord en 't ware beter
geweest ze niet te moeten leggen, maar...
MOEST DE STEUN AAN DE WERK
LOOZEN WORDEN STOP GEZET?
Neen, roepen de tienduizenden werkloo
zen met veel recht en reden.
MOEST DE UITBETALING VAN DE
OUDERDOMSPENSIOENEN WORDEN
GESCHORST?
Neen, zuchten de honderdduizenden
ouden van dagen, en ze hebben meer
dan gelijk!
MOEST ONZEN FRANK NOG EENS
WORDEN GEKELDERD EN TENNIE-
TE GAAN?
Honderd maal neen! roepen alle stan
den van de maatschappij en ze hebben
meer dan gelijk en redenen I
ZOUDEN DE SOCIALISTEN ANDERS
HEBBEN GEDAAN?
Staatsminister Vandervelüe, leider van
de socialistische partij heeft vcor de kie
zing, den 6 November 1932, te Verviers een
kiesrede gehouden. De Socialisten hoop
ten dat ze de sterkste groep en dus re-
geeringslsiding zouden in handen krij
gen.
De socialistische leider verklaarde daar
op die meeting, dat hij niet loochende,
dat, om evenwicht in de begroeting te
brengen, er belastingen zouden moeten
gelegd worden met een spoedige op
brengst, belastingen op het verbruik, ver
zwaring der lasten die thans wegen op
het verbruik
Wat Vandervelde daar voorzag wordt
thans door de regeering gedaan en nu
schelden de Socialisten die regeering uit.
Ze heeft den raad van hun leider Van
dervelde gevolgd!?
Waren de Socialisten de bazen gewor
den, dan zouden ze ook het begrootingste-
kort van 2 milliard hebben moeten aan
vullen. Maar nu, dat ze tegenover het
volk geen verantwoordelijkheid dragen in
de regeering, schelden ze naar hartelust
en doen ze aan volksopruierij en ophit
sing!
KWESTIE VAN BEZUINIGINGEN
We hebben er hooger op gewezen dat
er reeds een milliard honderd vijftig mil
lioen frank is zuinigd.
Wil dat zeggen, dat er niets meer kan
worden gedaan?
Neen, want we weten heel wel, dat er
nog misbruiken uit te roeien zijn. Maar
alles kan niet in éénmaal gebeuren.
Bij de bespreking van de begrooting
van LANDSVERDEDIGING zal er van
KATHOLIEKE ZIJDE gesproken worden
over de bezuinigingen, die daar in het
leger nog kunnen worden gedaan. De
misbruiken inzake de opeenstapeling van
werkelijke wedden en invaliditeitspen
sioenen door hoogere officieren moeten
zeker luide worden aangeklaagd en be
streden. Dat schandaal zal moeten een
einde nemen, wil men ons volk niet ver-
(Zie vervolg onderaan 8" kolom.)
Een erg geschil is ontstaan tusschen
Engeland en Perzie kwestie petrool-brcn-
ften op Perzisch grondgebied gelegen en
waarover Engeland sedert jaren meester
was; er zitten veel Engelscbe kapitalen
in en voor Engeland was het een wel
opbrengend zaakje.
Nu werden de Engelschen door de Per
sen buitengszet wat van wege Engeland
hevige protesten uitlokte. De Persen wil
len echter van niets hooren en blijven
bij hun besluit. Engeland laat het
echter ook niet liggen en God weet, wat
dat zal medebrengen.
Hierboven foto van den Perzischen Mi
nister Teymurt-'.ch, die naar verluidt,
zijn ontslag zou gegeven hebben, kwestie
de moeilijkheden met Engeland. Minister
Teymurtasch speelt een voorname rol in
de politiek van zijn land, en reeds meer
dan eens werd het nieuws van zijn af
treden de wereld Ingezonden. Telkens
echter bleek het nieuws valsch.
Wat er nu van is moet de tijd nog
uitwijzen.
■■BaQaas^&Haa&BBaBaaBHBiaBisi
Volgens gewoonte, richtte de Belgische
Boerenbond, tijdens de Kerstweek, zijn
jaarlijksche studiedagen in.
Men west dat als thema van die stu
diedagen altijd het een of ander actueel
vraagstuk gekozen wordt. Dit jaar, had
den de inrichters zich als doel gesteld
het standpunt te belichten dat de geor
ganiseerde boerenstand inneemt tegen
over de ingewikkelde vraagstukken van
den tijd.
Zooals vroegere jaren, werden de stu
diedagen voorgezeten door Mgr Luytgae-
rens, algemeen secretaris van den Eoe-
renbond.
Ais naar gewoonte, werden de eigen
lijke studiedagen voorafgegaan door een
jeugddag. Deze werd gehouden op Maan
dag 26 December namiddag en In den
voornoen van Dinsdag. Op het program
ma stond het vaststellen van het stand
punt van den Boerenjeugdbond in de
algemeene boerenbeweging en van zijn
standpunt op godsdienstig gebied.
Men bemerkte de tegenwoordigheid van
de afgevaardigden van het Doorluchtig
Episcopaat en van talrijke vooraanstaan
de personen. De Heer Minister van Land
bouw, weerhouden door zijn ambtsbezig
heden, had zich laten verontschuldigen.
De eigenlijke studiedagen begonnen op
Dinsdag 27 December te 14 uur.
Het zal volstaan de behandelde onder
werpen te noemen om al het belang van
die studiedagen te doen uitschijnen.
Er werd onderzocht:
Hoe ver onize boerenorganisatle de
belangen harer leden mag en moet be
hartigen.
Ons standpunt wat betreft de werking
op godsdienstig en kristelijk-sociaal ge
bied.
Ons standpunt in zake beroepsonder-
richt, met het oog: a) op den landbouw;
b) op den tuinbouw.
Ons standpunt in zake vermindering
der productiekosten en verhooging der
productenprijzen, met het oog: a) op den
landbouw; b) op den tuinbouw.
Ons standpunt in zake pachtkwestie.
Mgr Luytgaerens trok het besluit der
studiedagen in een toespraak die als
titel droeg: Ons standpunt in zake or
ganisatie en werking onzer boerenver-
eenigingen
■In afzonderlijke vergaderingen werden
speciale punten van onmiddellijk prac-
tisch belang behandeld. Een tentoonstel
ling was ingericht, die een echt aan
schouwelijk onderwijs daarstelde, vooral
vcor wat de fruitteelt en veeteelt betreft.
Die studiedagen, die op 29 December
middag gesloten werden, mochten zich
in een grooten bijval verheugen. Zij zul
len zeker bij de boeren den vereenigings-
geest nog versterkt hebben. De boeren
zijn er zi hevan bewust dat meer dan ooit
de vereeniging noodzakelijk is, en dat het
de vereeniging is die den landbouwer zal
helpen de crisis met een minimum van
schade te doorworstelen.
Dit is gebleken uit de zeer drukke ge-
dachtenwisselingen die op de lessen volg
den.
Na de sluiting der algemeene studie
dagen, werd ook een studiedag gehouden
voor de voordrachtgevers en voordracht
geefsters die zich ten dienste stellen van
den Belgischen Boerinnenbond (vrouwe
lijke afdeeling van den Boerenbond). De
opkomst was talrijk en de gedachtenwis-
seling was druk en leerrijk.
Op het oogenblik wordt gewerkt aan
een Bul over 't Heilig Jaar 1933-1934,
welke Bul spoedig zal verschijnen. Aan
de viering van bet Heilig Jaar zullen
volgens traditie vele aflaten verbonden
zijn.
Of ock de heilige deur van de St Pie-
ter dit jaar geopend zal werden, is nog
onzeker. Gewoonlijk wordt deze deur
slechts in de algerae.ne jubjljaren ge
opend. Voor het laatst is flit in 1925
geschied. In 1329, het jubeljaar, dat in
verband met het 50-jarige priesterjubi
leum van den Paus afgekondigd was, is
de deur gesloten geblevcr.
Aangezien het Heilig Jaar ditmaal ech
ter de herdenking van het sterfjaar van
Christus betreft, neemt men aan, dat dit
maal de bij elk Heilig Jaar gevolgde ge
woonte gehandhaafd zal worden.
LEEST EN VERSPREIDT
BE POPERINGENAAR
ÉaBUgaaBSffiasisaEsaaMSisïsasiHsa
Ds Koning komt van den Her Her
man Teirlinck, Vlaamsclie schrijver, ta
benoemen tot privaat raadgever van den
Koning en den Hertog van Brabant.
De Heer Teirlinck werd na den wa
penstilstand benoemd tot professor in het
Vlaamseh voer den Prins Leopold.
«ESBBaBassasaasaasBgaissEssisB
EINBTKEKIUNG
Ziehier de uitslagen der trekkingen voor
de 20 gratis -eizen naar Louides:
Op 20 April:
3222 2951 4573 2177 2078
Op 20 Juli:
9910 5218 9684 8234 2316
Op 30 December:
7259 10794 19S4 6067 1819
10826 10153 3548 8395 5846
De eerste oplage is gansch uitgeput. Een
tweede onverbeterde uitgave moest worden
gemaakt om aan de vragen te kunnen vol
doen. Daarom hechten wij aan deze twee
de oplage weer 20 gratis reizen naar Lour-
des, waarop de koopers dezer uitgave al
leen recht hebben. De koopers der eerste
uitgave hebben natuurlijk geen kans meer
met hun vroeger nummer. De prijs blijft
bepaald op 25 frank. Wie echter 1,50 fr.
meer stort krijgt na elke trekking de lijst
der winnende nummers franko thuis. Te
storten op postcheck 1625.92 van F. Stuer,
Merksem. Wij rekenen cp uwe hulp en
propaganda ten bate onzer arme nieuwe
parochiën en Onze Lieve Vrouw ter eere.
De eerstvolgende trekking zal plaats
hebben op 18 April 1933.
Het Immaculatakomiteit, Bredebaan,
489, Merksem.
üEsaüassnsEEiasaeasMHaBEaïïSffia
ontwaardigd zien opspringen en wil men
de reeds zoo geschokte reputatie van
sommige hoogstaande officieren nog red
den.
Daar wordt veel gesproken en geschre
ven over onze begrooting van Landsver
dediging. Zeker ze moet zooveel mogelijk
ingekrimpt worden, maar men moet ook
durven onder de oogen van het volk
brengen dat Belgie, in het kader van
gelijkwaardige Staten niet aan de spits
staat.
Gaven aan hun weermacht uit in 1931:
Polen 3.390 millioen
Holland 2.448
Tsjecho-Slovak! je 2.233
Roemenie 2.187
BELGIE 1.443
In 1933 zal BELGIE
slechts nog uitgeven 926
Dat zijn ook cijfers die ons volk ken
nen mag.
-
.-/*
Wy'^ÊÊm:
Te Swinemünde in Duitschland wil het
gemeentebestuur het zeestrand vlak be
houden; om te beletten dat het zand
door de wind tot duinen opgedreven
worde is men er bezig overal riet te
planten. Men ziet hier de werklieden aan
dat werk bezig.
«■B29aaBBaaMBBaMi»aBaaBssa
Wanneer in Duitschland de overheden
een verdacht pakje, ofwel voorwerpen
ontvangen met een verdacht voorkomen
zenden zij die dingen naar een chemisch
instituut voor onderzoek. Op onze foto
iet men een lid van het personeel van
dat instituut, een beschermend kostutfm
dragend die met de meeste omzichtigheid
een verdacht pakje opendoet.
«BBBHHaBaBaBBBBSaBB^tlEEErMI
Belgische Fabriek
CHICOREI WYPELxER-TAFFUI