De Heilige Vasten OORLOG IN 'T VERRE OOSTEN De Oude Veurnsche Kruisweg Ruwe handen -3öf JAAR. Nr 0. IWfj KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSELAD. N. L R. - Neutraliteit De Voorbereiding van de toekomst op maatschappelijk gebied Doos4en7&frank. Het vertrouwen ia de Regeering oprnc u ;v gestemd De Dublin-Film HET STEMPELEN DER EIEREN ZONDAG 23 FEBRUARI 1933. WEEKBLAD: 33 CENTIEMEN.f^r "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telrfoon N' 9. - Postch. Nr 13.570. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) In 't Land 18,80 fr. iórankrijk 35,— fr. Congo, Engeland 40,— fr. Amerika, Canada en an dere landen 60,— f *f I J/" - Y ■i'ir llfcj TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum 4,00 fr. 2 fr. toel. v. ber. met adr. t bur. Berichten op 1* bl per regel 2.59 fr. Berichten op 2' bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3* bl. per regel 1.50 rr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvracg. Aunoncen zijn vooraf te bete'.en en moeten tegen den Wo dag avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. DE INZET Door de drie Zondagen van den Voor vasten bereidt ons de H. Kerk van verre voor op de komende groote gebeurtenis sen der Paaschfeesten. De Eerste Zondag van den Vasten is in de Liturgische ge beden der Kerk de plechtige inzet van het veertigdaagsch boetetijdperk. Vermits we ons echter, naar het voorbeeld van Chris tus veertig dagen ten volle willen afzon deren in gebed en boete, _n de Zondagen geen vastendagen zijn, vervroegen we den vasten en beginnen er vier dagen eerder mede, nl. op Aschwocnsdag. Dan wordt het aschkruiske op het voorhoofd gedrukt, ten teeken dat we zondaars zijn, om wille der zonde tot stof moeten wederkeeren, om wille der zonde moeten boeten. IEDEREEN IN KETRET Wij zijn er aan gewoon gemaakt deze boetedagen DEN VASTEN te noemen, alsof nu uitlsuitend DE VASTEN in HET VASTEN zou bestaan en in het vleesch derven. Vasten beteekent dat men, op de dagen doo.rde Kerk bepaald, slechts éénen vollen maaltijd gebruikt, dat men maar ééns daags zijn nooddruft eet. Vleesch-derven of de wet op de onthou ding beteekent dat het gebruik van vleesch en vleeschnat verboden is op de dagen door de Kerk bepaald. Vasten en vleesch- derven zijn uitstekende middelen tot ver zorging der ziel, en dikwijls zelfs tot ver zorging van het lichaam. Door het licha melijk vasten beteugelt de Eemelsche Va der onze ondeugden, verheft den geest, schenkt deugd en belooning. In onze dagen van zwak geloof en weekelijke zeden be staat wel het gevaar dat me: schen te ge makkelijk zouden gelooven dat ze van het vasten verontschuldigd zijn. Velen echter zijn inderdaad verontschuldigd of worden van het vasten ontslagen om wettige re denen. Zoo gebeurt het dat het veertig- daagsch boetetijdperkvoer zeer velen op weinig neerkomt. Vasten en vleesch der ven eerstens zijn strenge wetten. Maar men vergeet daarbij dat de Veertigda- gen» voor elkeen, ook voor degenen die niet kupnen vasten eene GEHEELE LE VENSVERNIEUWING moeten bewerken, de geestelijke slapheid van elkeen moet hersteld, iedereen moet medevolgen, de GEZAMENLIJKE RETRET VAN 40 DA GEN die werd ingesteld, niet voor eenige uitverkorenen, maar voor alle geloovigen. En naast de versterving in eten en drin ken en lichamelijke genoegens, zijn even zeer oefeningen van de Veertig dagen de vermorzeling des harten en het berouw over de zonden, het geven van almoezen, d. w. z. aile werken van christelijke naas teliefde, het godvruchtig gebed, het beter meeleven van het Misoffer, veelvuldiger gebruik der sacramenten, geschik:lezin gen, bijwonen der vastenpredikatiën, de passende ingekeerdheid, het vermijden van uitgestortheid en wereldsche vermaken. Y/ie onbekwaam is voor de eerste, meer lichamelijke oefeningen, is daarom niet onbekwaam voor de tweede, meer geeste lijke oefeningen. Zoo is deze Heilige Vasten meer dan een vasten alleen, maar een heilzame geestelijke afzondering voor allen. ts2.daE53B3ggagaaaaifigflBaB3asag Om die toekomst voor te bereiden, moeten wij het besef hebben van een sociale taak, de lessen putten uit de on dervinding ons nagelaten door het ver leden, en onzen tegenwoordigen tijd be grijpen. De wereld is ten prooi aan de hevigste materieele en zedelijke crisis welke de geschiedenis ooit geboekt heeft. Er zal veel inspanning noodig zijn om een toestand gezond te maken welke bedorven werd door werkwijzen, gebrui ken en misbruiken ingegeven door een ruw en wreed materialisme. De grootste moeilijkheden welke de wereldcrisis kenmerken, komen niet van de gebeurtenissen zelve. De moeilijkhe den liggen in de handelwijze van de menschen. De gedachtengang volgt den loop der dingen niet. Een geslacht gaat vaak voorbij, vooraleer uitgelezen geesten een juist denkbeeld geven van den socialen groep en zijne diensten. Een ander ge slacht gaat voorbij vooraleer de massa die voorstelling aanvaard heeft. In het algemeen ook is een sociale leer slechts algemeen aanvaard wanneer ze reeds verouderd en onjuist is. Een gapende afgrond ontstaat tusschen de ekonomische werkelijkheid en. de verachterde maatschappelijke begrippen, brengt verwarring in de gedachten en is de oorzaak van onoplosbare moeilijk heden. Daarom ook zijn de volkeren nu en dan verplicht de grondslagen van de beginselen waarop hun levensgang berust te herzien, de werkelijkheden te stellen tegenover de opvattingen die het richt snoer vormen van het ekonomisch stel sel. In den loop der eeuwen, wordt nu en dan een pauselijk document uitge vaardigd, eene encycliek waarin de Pau sen, die de dingen zien van een hooger plan dan wij, die beschikken over bij zondere genaden welke hen in staat stellen in volle rechtvaardigheid een bezadigd oordeel te vellen over menschen en din gen, en de misbruiken aan te klagen, aan het menschelijk geslacht de veilig ste richtlijnen geven om de moeilijke vraagstukken der menschelijke samenle ving, naar behocren op te lossen. Rerum Novarum uitgezonden door Paus Leo XIII, de groote keure over den toe stand der werklieden, heeft eene leer verkondigd welke na meer dan 40 jaren thans het gemeengoed geworden is van de geheele menschelijke samenleving. Zooals de onmiddellijke voorganger van Pius XI, Benedictus XV, verklaarde in zijn toespraak op 10 Maart 1919 tot de leden van den werkliedenbond St Joa chim de reeds lange tijd welke ver streken is sedert de bekendmaking van Op Zaterdag 28/1 gaf Brussel Fransche Golflengte een radiospel ten gehoore on der titel: Le Soleil de Minuif (De Mid dernachtzon) door Théo ï'leischmann, een 8.uk dat op bedenkelijke wijze inspiratie is gaan zoeken in de feiten van Beauraing en er eene hatelijke parodie van ten beste geeft. Het thema luidde aldus: Een dorps bewoner zegt aan een paar geburen dat hij te middernacht de zon heeft gezien. Eerst wordt hij uitgelachen, maar weet toch zijne geburen zoo te begeesteren dat ook zij gelooven de middernachtzon ge zien te hebben. De fakteur die de brieven ondbrengt wordt ook in zooverre bewerkt •lat h'.j ook de middernachtzon heeft ge- ".Kn en het getuigen wil. Het feit geraakt bekend en het dorp krijgt eene ongehoor de vermaardheid. De pers is er mede be- r*ï Uit alle landen komen geleerden om het feit te observeeren. Eene overgreote massa volk begint naar het dorp te stroo men om de plaats der verschijningte zien (les lieux de l'apparition)Treinen worden ingelegd; autoritten aar het dorp X ondernomen. Leger en Gendarmerie moeten opgetrommeld worden om de orde te handhaven. Allerhande magazij nen worden opgericht; de gronden stijgen in buitengewone mate. Geleerden rede twisten over het geval: iet gaat er zoo spotachtig toe dftt een opvoerder zelf proest van het lachen! In'tusschen weten de zienerszelf dat ze niets hebben gezien; maar terwille v":. den ophef en de opschudding gelooven ze hunne eigene verbeelding. Ten laatste sterft het ding uit en van al het gewoel blijft alleen nog over... een moeder die haar kind in slaap gaat wiegen met het vertelseltje Le So- ieil de Minuit«Er was een keer, maar 't is lang, zeer lang geleden Het ergerlijkste van dit gevalletje ligt nu echter hier dat de uitzending van dit bedenkelijk-tendentieus gedoetje niet is geschied op eene of andere loge of vrijdenkers-uitzending maar wel onder de eigene verantwoordelijkheid van het NEUTRALE N. I. R. Zonderlinge neutra liteit! Die aldus de gelden van alle radio luisteraars gebruikt om weldenkende land- genooten met averechtsche methodes in het gelaat te slaanThéo Fleischmann, de steller en leider van het tukje, is tevens bestuurder der gesprokene programma- deelen van het N. I. R. Derhalve zou hij uit ambtsplicht alleen meer klischheid en meer verantwoordelijkheid hoeven te be- toonen. Het kan er niet door dat hij zich zulke uitlatingen veroorloove, die op de kosten van iedereen in zijn vetbetaald postje werd gezet!!! P. L. M39BBBBBIISI«BBBB&3BBBBSBBSSa TREKKING DER VERWOESTE GEWESTEN 1923. 117' TREKKING VAN 20 FEBRUARI. 8. 148709 n. 1 uitbetaalb. met fr, 100.000 S. 328059 n. 1 100.000 S. 54908 n. 5 50.000 8. 88668 n. 4 50.000 8. 359283 n. 3 50.000 Uitbetaalbaar met fr. 10.000: S. 31974 n. 4 S. 347012 n. 5 S. 74747 n. 2 8. 182479 n. 4 S. 99302 n. 5 S. 242470 n. 2 8. 111822 n. 1 S. 156860 n. 5 S. 74765 n. 1 S. 163136 n. 5 S. 293596 n. 5 S. 59208 n. 4 S. 164245 n. 2 S. 170568 n. 1 S. 288380 n. 5 De andere nummers der loten waarvan de serie hierboven is vermeld, worden uit betaald aan 550 frank. want indien wij ze uitwerken door onze daden en instellingen, dan zal het even wicht hersteld worden tusschen de be langen, vereischten en rechten van de 4 groote sociale groepeeringen: het huis gezin, de burgerlijke maatschappij, de beroepsmaatschappij en de godsdienstige maatschappij ten opzichte van de eko nomische instellingen, de politieke inrich tingen, het Staatsbeheer en omgekeerd. De werkloosheid bijv. is de straf van de menschelijke fouten en misbruiken. De eerste vereischte om deze laatste te vermijden is ze te doen kennen, de oorzaken ervan opsporen, maar zich ook rekenschap geven dat ieder nadeel on dergaan door een lid der maatschappij eindigt met zijn weerslag te vinden over de gemeenschap want wij behooren im mers allen tot een geheel waarvan wij ons niet naar believen kunnen losma ken. De uitvinders van de solidaritelts- moraal hebben niets gevonden wat niet reeds besloten lag in den verheven zin van den Apostel: Ik gevoel mij als een schuldenaar ten opzichte van ieder schepsel. Het begrip van het algemeen welzijn en de sociale rechtvaardigheid zijn on afscheidbaar. Sociale rechtvaardigheid beoefenen is, bijgevolg, in ons dien socialen zin wek ken die door een eeuw individualisme zoozeer afgestompt was, zich als dienaar beschouwen van het ALGEMEEN WEL ZIJN door te begrijpen dat alles wat het individu vervolmaakt, het erfgoed verrijkt van de MAATSCHAPPIJ waar toe hij behoort; is zich bewust zijn van den ingrijpenden WEERSLAG van onze werking en steeds rekening te houden met het goed en het kwaad dat onze werkzaamheid of onze verzuimenis aan de andere kunnen doen; is niet alleen zijn land willen dienen, maar er eer in stellen, nuttig te zijn voor gansch de menschheid, voor wat Thomas van Aqui no eeuwen vóór de stichting van den Volkenbond de gemeenschap van al de menschen onder de bevelen Gods noem de (Pater Rutten De sociale Leer der Kerk De vormen van de sociale rechtvaar digheid zijn ons niet slechts Ingegeven door naastenliefde en de christelijke leer, maar ook door de wetten van een goed geregeld, rechtvaardig en voorspoedig ekonomisch stelsel. In de aanstaande artikels zullen wij bijv. bewijzen dat de ekonomische drie- schaar: werkgevers, werkers en verbrui kers een harmonisch geheel kunnen vor men, dat de voorspoed en de welvaart van de eene, ver van de andere belan gen te schaden, ze integendeel kunnen dit stuk heeft geen afbreuk gedaan, aan behartigen en bevoordeelen. Het is de kracht en de actualiteit ervan De sociale encycliek van Paus Pi us XI is een aanvulling van «Rerum Novarum», als gevolg van de geweldige economische en sociale evolutie der laatste veertig ja ren. Daarom zooals Paus Pius XI zulks verklaart in zijne encycliek is het niet alleen in het belang der inwoners van kapitalistische- en industriesstaten, maar van HEEL DE MENSCHHEID, wanneer wij onze aandacht schenken aan de wij zigingen, die vooral het kapitalistisch systeem in het economisch leven sinds den tijd van Paus Leo XIII heeft on dergaan. Niet alleenlijk zijn v/lj in GEWETEN gehouden ons naar de leer te richten welke uitgaat van de pauselijke encyclie ken maar de beginselen welke zij doen uitkomen aangaande de handelingen van de individuen en de gemeenschappen, zijn van het allergrootste belang voor het herstellen van de algemeene welvaart, thans mogelijk producten voort te bren gen die goedkooper zijn voor de ver bruikers, met grondstoffen die duurder zijn, salarissen die hooger staan, meer intresten voor het kapitaal en met ten slotte meer profijten voor den fabrikant.» (Levasseur: Vergelijking tusschen hand arbeid en machienarbeid.) In het aanstaande artikel zullen wij de cijfers geven van een industrieels productie waar de loonen vermeerderd zijn van 51 peroent, terwijl de kosten aan salarissen verminderd zijn van 98 niettegenstaande de verbruiker en kapi talisten er ook hun deel kunnen van hebben. Ongelukkiglijk in plaats van die voordeelen rechtvaardig te verdeelen ten gunste van het algemeen welzijn, heeft de ekonomische overheersching ze uit sluitend voorbehouden ten bate van die kleine minderheid waarbij een aanzien lijke ophooping gebeurd is van kapitaal en macht. G. J. «BBSaBSBBBBBBRSBHBBBBBBSB&BüSBtBSS&B^EllSiSEBHaBaBiaB&H&gaSB Na de feiten voorgevallen vorige week waarbij de regeering door de sohuld van een dertiental omstandvastige Liberalen de regeering in de minderheid werd ge steld, besloot de regeering Dinsdag in de Kamer een korte verklaring af te leggen om een nieuwe stemming van vertrouwen uit te lokken. Voor de Kamervergadering hield de Li berale afdeeling een vergadering om den toestand te bespreken. Bij die bespreking bleek nog eens te meer hoe diep de on- eenigheid heerscht in hunne groep en een vaste bepaalde samenwerking werd niet bereikt onder de leden, zoodat het lot der regeering nog wankelbaar scheen. Na de opening der Kamerzitting werd eerst, naar aanleiding op den aanslag op den President Roosevelt, een boodschap van heil en gezondheid naar dezen ge stuurd. Nadien werd door den Heer de Broque- vllle, Eerste Minister, in naam der Re geering, eene korte verklaring afgelegd. De Heer de Brouqeville haalde aan dat de Koning het nuttig geoordeeld had het ont slag der regeering niet te aanvaarden, waarop de regeering op den wensch van den Koning ingegaan was. Dit om het groot nationaal werk der saneering onzer staatsfinanciën te kunnen doorzetten. De verklaring werd op gejuich ont haald. Vervolgens werd door den Heer Max, in naam der Liberale partij, verklaard dat de Liberalen het vertrouwen in de regee ring zullen handhaven, maar vroeg dat de regeering bij volgende stemmingen, in dien zij het noodig acht voor haar be staan, de vertrouwenskwestie zou stellen alvorens over te gaan tot de stemming. Na een hulde aan den Heer Foullet, Mi nister van Binnenlandsche Zaken, werd overgegaan tot de stemming over de mo tie van vertrouwen in de regeering, die gestemd werd met 94 stemmen, Katholie ken en Liberalen, tegen 76 en 1 onthou ding. Stemden tegen: de VI. Nationalis ten, de Socialisten, de Kommunisten en de Liberaal Foucart. De Kamer en de Senaat zullen dus hunne werkzaamheden regelmatig kun nen voortzetten. IflBBBBXBBBBBBBBSIBHgBBSBXBElkliaBa^BBBBBBB^BSiS^BBIiBBBUBEi^BB JAPAN VERLAAT DEN VOLKENBOND Door de Kommissie der XIX werd Chi na in het gelijk gesteld in zake het ge schil met Japan. Verders werd vastgesteld dat China in haar recht was de Japanee- sche goederen te boycotteeren, dit als ver dedigingsmiddel, maar dat Japan in alle geval geen recht had China aan te vallen in geenerlei harer Provinties. Ook werd vastgesteld dat de vorming van den Mandchourie-Staat niet gerecht vaardigd wordt. Mandchourie dient onder de souvereini- teit van China terug te komen. In den Volkenbond werd besloten de bespreking der resolutie te verdagen voor enkele dagen. Door de regeering van Japan werd in middels geseind aan hare delegatie te Geneve die resolutie te weigeren en bevel gegeven uit den Volkenbond te treden, mocht deze resolutie door den algemee- nen raad aangenomen worden. Japan wil de zaak regelen met rechtstreeksche on derhandelingen met China, zonder tus- schenkomst van den Volkenbond. Japan zal ook uit de Ontwapeningscon ferentie treden. De gevolgen zal men nu dienen af te wachten en na te zien welk besluit de Algemeene Raad van den Volkenbond nemen zal in deze zaak en welke maat regelen zullen noodig geacht worden te genover Japan. Japan heeft nu partij gekozen tegen over de gansche wereld. EEN HARDE STRIJD INGEZET Tot over enkele dagen bleef, het tus- sohen de Chineezen en Japanners meestal bij enkele schermutselingen maar gedu rende deze laatste dagen is een harde en uitgebreide strijd uitgebroken. Japan die die de Chineesche Provintie Jehol bij alle middelen bij den Staat Mandchourie wil voegen heeft groote legermachten samen getrokken bij de Chineesche grenzen. In Engeland hebben de Japanners en kele buiten dienstgestelde paketbooten aangekocht die onmiddellijk zee moeten kiezen naar een of andere haven in Ja pan. Men vreest dat die schepen zullen moeten dienen om de kusten van China te blokkeeren. Zulke handeling zou evenwel Japan de vreemde mogendheden ook op den nek doen halen. Van hunne zijde hebben de Chineezen groote strijdmachten samengetrokken om hun gebied te verdedigen en hebben zij positie gekozen op de hoogten gelegen op de bedreigde grenzen. Verscheidene aanvallen werden van weerskanten uitgevoerd maar zouden geen groote uitslagen geleverd hebben. Door de Japanners werden bajonnetaanvallen ge daan die afgeslagen werden door het mi- trailjeusvuur der Chineezen. De strijd kostte reeds veel menschenlevens. Volgens zekere beramingen zouden de Chineesche strijdkrachten de 226.900 sterk zijn, verdeeld in zes legers en gesplitst in twee groepen. DE ZWARE GEVECHTEN DUREN VOORT Volgens mededeelingen uit China woe den de zware gevechten voort. Door de Japanners zouden reeds acht aanvallen gedaan zijn zonder eenig voordeel. Tal van Japansche vliegtuigen doorkruisen de lucht om de Chineesche posities te ver kennen. De troepen van den nieuwe Staat van Mandchourie of Mandchoukoeo steunen de actie der Japanners. De Chineezen laten meestal de vijan den komen tot op 100 meter om ze dan met geweldig mitraljeusvuur uiteen te drijven. V .scheidene Chineesche steden werden reeds door de Japansche vliegtuigen ge bombardeerd. A a de Chineezen sturen de Japanners ultimatum na ultimatum om dezen hun ner. posities prijs te doen geven maar de mannen van het Hemeïsch Rijk geven er geen gehoor-aan. (Vervolg) Na de plechtigheid op Phenix-Park was er ook een internationaal Congres van zeevogels om de overschotjes op te pikken van de Franschbroodjes, verschoo ning, van de lersche broodjes. Zij die niet zaaien en geen schuren hebben deel den ook van de brokken; ze kirden en kwetterden al dooreen: Schoon banket. Die brave Ieren hebben ook op ons ge peinsd. Wolken papieren stoven op met den wind. In de veertig autobussen werden 's anderendaags met de overblijfsels ge vuld. Meer dan tienduizend auto's hadden menschen naar 't park geveerd. Binst die dagen hadden al de bedevaar ders een bezoek gebracht aan het kerkhof. Allen kwamen naar de grafzerk zien van een werkman die geheel onthouder werd, die na zijn dagarbeia bad, thuis en in de kerk, uren aan één stuk, die 's nachts op bloote planken, Toen hij in 't hospitaal stierf en ze Rem aflegden, zagen ze onder zijn kleeren, boetetuigen, koor den en ketens. Kardinalen, Prinsen der Kerk en Kerk voogden kwamen knielen bij het graf van Matt Talbot, den heilige met zijn klak op zijn hoofd en zijn kloefen aan zijn voeten, den bekeerden dronkaard, den zaligen zatterik. Wie weet, wordt Toon Verheyen ook niets eens een heilige. Er zijn zeker nog niet veel heilige msulenaars in den hemel. Maar als Toon de hekkens van zijn molen altijd draait naar den kant van waar Gods gratie waait, (jat zal gaan om hei lig te worden. 7. NAAR CASBEL. De Ieren zingen een lied over hun land: «A little bit of heaven», een stukje dat uit den hemel viel in den oceaan, het zwom boven en de engelen vonden dat het er zoo schoon lag, ze raapten het niet op en lieten 't liggen. En lijk nergens op aarde groeide er een symbolisch klaver blad je: de «Shamrock». De bedevaarders deden ook een plezier reis en bewonderden de mooie gezichten van Ierland. Ze konden er niet van weg, en 't volk liet hen ook niet gaan. Reeds ver was het schip in zee toen de laatste zangen en vaarwelkreten uitstierven in de verte. 8. SCHOON IERLAND, SCHOON KEMPELOO. Na de woelige menigte met de duizend geruchten der stad, nu de kalme groene natuur van schoon Ierland. Langs veld wegen, waar geen ander druk verkeer is dan van schapen en oudemodige ezelge- trek. Overal Kloosters en Kapellen, overal oude kruisen die hooger rijzen dan de lage hutten. Alles getuigt van de vroegere vervolging maar ook van nationaal gevoel. Geen enkele Missionaris werd op het eiland gemarteld, maar veel Ieren werden later door de Protestanten gefolterd. Ze drenkten en kleurden hun land in 't rood. Nooit werd Ierland aan de Kerk on trouw, noch door de massa-moorden, noch door de strafwetten en de uitzuigende belastingen. Het volk werd stelselmatig klein en onder den domper gehouden, het mocht maar zoo hoog frquwfn zooveel vensters steken als de wét Gepaalde. Geen hooger ambt mocht door een Katholieken Ier worden uitgeoefend. De Godsdienst moest uitgeroeid, maar wilden ze Protestantsch worden, ze kregen alles. Hoeveel priesters werden niet in den loop der eeuwen bloedig geofferd. In drie honderd jaar tijds had Ierland meer dan 700 Heiligen. Dat volk kent geen menschelijk op zicht. We hebben het zelf bestatigd binst den oorlog aan 't front. Hoe menigmaal kwam een lersche Paddy uit den rang, binst dat zijn kameraden voortstapten al zingend: It 's a long way to Tippera- ry». (De Paddy 1 iechtte langs de straat en daarna om den priester te bedanken zei hijWe vechten niet voor Engeland, 't is voor Belgium.En hij haastte zich om zijn kameraden te vervoegen. Die brave menschen zoo goed als onze Vlamingen en zoo vreedzamig dat ze nog geen kei zouden geworpen hebben met een smijtlap, moesten cok lijk wij grenaden smijten, verplicht door het oorlogsmonster. :5« Wat men op den film niet zien kan. Duizenden volgden de nachtmis en com municeerden. De kerken waren vol, maar er was nog meer volk buiten op de straten, geknield op de kasseisteenen, luidop bid dend als bereiding en dankzegging der H. Communie. En daar boven schreven, met stralen bundels in reusachtige let ters, de projectorenAdoramus, Lauda- mus. Wat men op den film met zien kan. De Aartsbisschop van Edimburg, door een lantaarn verlicht welken een Iersch Offi' cier draagt, geeft de H. Communie aan 't volk, geknield in het bedauwde gras der weide. Hier leert men biddenzegt een oog getuige, E. P. Vandenbrande. Wat men niet ziet. De arme menschen zijn heel den nacht opgebleven om hun huis en hun straat te versieren. Ze heb ben een altaarken of levende beelden ge maakt, elk bracht het zijne bij. Het zijn de kandelaars van Fietje, 't is Marie's H. Hartebeeld, en 't is 't ammelaken van Manse. Ze hebben al uitgehaald wat ze hadden. Wat men niet ziet. Het is twee jaar dat heel het land bidt en boet. Hoevelen heb ben hun druppeltje en hun pijp gelaten om te kunnen het gespaarde geld geven voor het Feestkomiteit. Ze hebben het vele dagen zonder vleesch gedaan om de reis uit te sparen naar Dublin. Wat gij ziet en niet hoert, 't is die priester-Roodhuid met zijn veelkleurige hanepennen op zijn hoofd, bove.i zijn wit rokket, maar ge hoort hem niet zingen, 't is geen klankfilm. Moest gij hem hoo- ren... Ik ben zeker als hij Dominus vo- biscumzingt dat hij ook kraait. Wat gij niet ziet. 's Nachts zijn er in alle kerken priesters die drie vier uren aan één stuk de H. Communie uitreikten, de dagen te voren, hadden ze onophou delijk biecht gehoord en nu viel hun aim a's lam, ze waren moe, doodmoe, van het edelste werk des Heer-en: God geven aan de zielen. Als een golfstroom van genade kwam over heel het lersche volk: Gods zegen. Geen wonder, nog nooit heeft een volk zoo schoon gebeden. En als ge op den film die duizenden kinders ziet buigen en bid den binst de Consekratie, daar zoo na tuurlijk getrokken, ze weten het niet, dus niet biddende voor de omstandigheid, dat is de bouquet, het schoonste, het treffend ste, die rozige biddende kindermendjes. Gij ziet ze ook elders in den film rond de vreemdelingen draaien, hun hand vast nemen lijk voor een onkel uit Amerika. Gij ziet ze trippelen en dansen, er is daar eentje die zoo gratievol b-weegt met een rythme, ge zoudt denken dat ze speile werkt met heur voeten. Kunnen ze mooi dansen, de lersche meisjes, ze kunnen nog schooner lezen. KEMPELOO. Toone kemt thuis met den Baron, nu (Zie vervolg onderaan 5' kolon). Een man van gewicht of een zeldzaam kampioen Heer JOSEPH FLOOR van Brugge. Onder veel andere merkwaardigheden heeft de stad Brugge het voorrecht iemand te bezitten die terecht één man van gewichtmag genoemd wordsn. Wie kent daar niet de flinke en gezonde heer Joseph Floor, brouwer en gewezen katholieke gemeenteraadsheer. Alhoewel eigenlijk niet zwaarlijvig, zooals men dit doorgaans opneemt, weegt de heer Floor, gekleed 231. De heer Floor heeft eene reusachtige gestalte en een forschigen lichaamsbouw, hij is lm92 groot, en is daarbij een zeer werkzaam man, groote liefhebber van lange auto-ritten. In 1916 nam hij dienst in het leger, en hij woog reeds dan 151 kilos. Hij mag aanzien worden als de zwaar ste man van Bek;ie en Engeland; een wedstrijd gedaan in beide landen, heeft zulks bewezen. De kampioen van Engeland woog 187 kgr. Voegen wij daarbij dat de heer Floor een even. vriendelijk als gewichtig man mag genoemd worden. Wij zouden nieuwsgierig ziin te verne men, hoe hij het stelt met zijne slaping buiten huis. Men meet waarschijnlijk voor hem een speciaal kloek bed ter beschik king hebben. Eenige dagen geleden, is er in de bla den een dagorde verschenen van een ver- eeniging van eiergroothandelaars, waarin stelling genomen wordt tegen het stem pelen der gekoelde eieren. De kwestie is zeer eenvoudig en wij zullen trachten ze in eenige woorden uit te leggen. De groothandelaars verzetten er zich tegen dat de eieren bestemd om bewaard te worden zouden moeten gestempeld worden vooraleer zij in het koelhuis ge bracht worden. Ongestempelde koeleieren komen regel matig in den handel op het tijdstip dat de versche eieren op hun duurste zijn: van half Oktober tot einde November heeft men alzoo aan den verbruiker 12 millioen koeleieren als versch verkocht en natuurlijk als versch doen betalen. Dit is een misbruik dat niet te verrecht vaardigen is. Het baat niet te beweren dat gekoelde eieren niet ongezond zijn. Men kan hetzelfde beweren van margari ne, doch is men strafbaar wanneer men margarine bij den voorkoop doet door gaan voor boter. Koeleieren voor versche verkoopen is BEDROG, en de verbruiker moet daartegen gewapend zijn. Het stem pelen is daartoe een eenvoudig en af doend middel. De zwendel met koeleieren levert ook een groot gevaar op voor onzen uitvoer en heeft reeds veel schade berokkend aan de goede faam van het Eelgisch ei op de Engeische markt. Wanneer,, door de crisis en het toene mend protectionisme der vreemde lan den, de buitenlandsche handel met den dag moeilijker wordt, moet er des te meer gewaakt worden opdat wij, als gevolg van bedrieglijke practijken, onze afzetgebie den niet zouden verliezen. Hoogervermelde dagorde beweert dat het stempelen onvermijdelijk de stijging van de levensduurte in den Herfst zou voor gevolg hebben. Hot stempelen zal de koeleieren niet beletten op de markt te concurreeren met de versohe eieren. Zij zullen gaarne ge kocht worden voor de bereiding der spij zen, de pasteibakkerij, enz., en ook wel voor het rechtstreeksch verbruik door lie den die den prijs van het versche ei niet willen besteden. De KOELNIJVERHEID wordt door het stempelen niet bedreigd, alleen zal verdwijnen het BEDROG waar van de eerlijke handel en de verbruiker het slachtoffer zijn. ■BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB CONGRES VAN CHRISTELIJKE WERKGEVERS In den loop der maand September wordt door het Algemeen Bestuur van het A. C. V. W. (Algemeen Christelijk Ver bond van Werkgevers) Hoofdzetel, Meir, 24 te Antwerpen, een landelijk Congres ingericht te worden te Kortrijk. Het programma, dat zeer belangrijke onderwerpen voorziet, zal eerstdaags wor den medegedeeld. IBS BELGISCHE FABRIEK VAN CHICO*"EÏ WYPPELIER-TAFFIN «SUgSlSSSGBSSBBBHBillSEZBBBBBS'SB, zit hij niet alvoren bij den chauffeur, hij mag bij Mijnheer zitten. De Baron her leeft, geeft de hand aan iedereen, gaat nu naar de mis'op de parochiekerk, te mid den de dorpelingen. Hij knielt ingetogen op de Communiebank als 't H. Hartebond is en geeft een stichtend voorbeeld: de vrucht van '.t Eucharistisch Congres. Hij krijgt een serenade van 't muziek, geeft een nieuwe vlagge aan den H. Har tebond. Het is feest zonder einde. Hij bedankt zijn vriend Toon en kan Ierland niet vergeten. Wat Ierland was voor hem, een lust voor oog en oor, en tevens een predika tie en treffend voorbeeld, dit alles is de film voor ons. A. B. Met den aanstaanden Vasten zullen wederom de Statiën van den ouden Veumschen Kruisweg rond de stad ge hangen worden en zal telken Vrijdag, 's morgens door de SODALITEIT en 's avonds door een groote menigte vrome menschen die oude Kruisweg godvruchtig gegaan worden. De oude Veurnsche Kruisweg verschilt merkelijk van den gewonen Kruisweg dien wij nu in alle kerken en kapellen vinden. Vooreerst telt hij 18 statiën in plaats van 14. Hij bevat niet enkel den waren KRUISweg, 't is te zeggen den weg dien Jesus, met zijn KRUIS beladen, gedaan heeft maar gansch den WEG VAN HET BITTER LIJDEN en begint aan den Hof van Olijven. Verders nog sijn die Sta tiën niet, zooals in de kerken, nevens el kander gehangen maar zij zijn zooveel stappen van elkander afgescheiden of Je- Sus zelf er te Jerusalem tusschen die Sta tiën gedaan heeft. De Kruisweg duurt dan ook ruim één uur en één kwart. DIE KRUISWEG BESTAAT TE VEUR- NE SEDERT T JAAR 1623. Tc dien tij de bestonden er op verschillende plaat sen zulke kruiswegen, onder andere, te St Maartens Akkergecm bij Gent, te Aar- dooie, te Oudenaardenz. Op die plaat sen bestaan nog hede.i, als overblijfsels, eenige schilderijen of kapellekens die vroeger dienden als statiën, doch, bij ons wete, wordt daar nievers meer die kruis weg onderhouden gelijk in den ouden tijd: te Veurne wel. De kruisweg van Veurne stamt recht streeks af van dezen van Akkergem. Deze laatste werd daar Ingericht den 20 Juni van 't jaar 1621 door Mgr Jacob Boonen, bisschop van Gent. De toenmalige pastor van Akkergem Z. E. H. Michiel Zachmoorter schreef opzettelijk voor dien kruisweg een devotieboekje met schoone medidatiën en gebeden. De titel van dit boekje is: «De bloedige Bruidegom», t Zijn dezelfde gebeden die nu nog te Veurne gelezen worden. MAAR KOE WERD NU EIGENLIJK DIE KRUISWEG HIER TE VEURNE INGEBRACHT? Te Veurne bestond te dien tijde een Abdij van Witheeren of Paters Norbertijnen. Een dier Paters was terzelvertijde Kanunnik op St Walburga en omdat hij alléén onder de andere ka nunnikken, die in 't zwart waren, in 't wit gekleed was kreeg hij den naam van Wit te Kanunnik. (Van daar dat men te Veur ne nu nog eens Witte Kanunnikstraat vindt) In 1626 was Pater Jacob Clou, een Nieuwpoortenaar, Witte Kanunnik op St Walburga en hij verhaalt hoe hij naar Gent ging en daar gevaarlijk ziek werd. Hij vernam dat men, om zijne genezing te bekomen zou den kruisweg doen te AkkergenNiettegenstaande zijne erge ziekte stond hij op, ging den kruisweg mede en wierd onderwege gansch gene zen. Te Veurne teruggekeerd heeft hij dan uit dankbaarheid, te zarnen met E. H. Jan Tryoen, Pastor van f»i Walburga, en Jan Wateriest, Norbertijn, dien kruisweg doen oprichten. Om die godvruchtige oefe ning in stand te houden heeft Pater Clou in 1G37 een bijzonder genootschap voor maninen gesticht met nasm: SODALI TEIT VAN DEN GEKRUISTEN ZALIG MAKER EN ZIJNE BEDRUKTE MOE DER STAANDE ONDER HET KRUIS». De Sodaliteit bestaat nu nog en 't is dank aan haar dat die schoone oude kruisweg nu nog stand houdt en bloeic. 't Is ook Pater Clou die in 1644 de Sodalissen als boetelingen deed medegaan in de Proces sie van het ge-bed van 40 u. ingericht door de Paters Caoucijnen. Hij is dus ook de STICHTER DER BOET!ROCESSIE die nu ook nog door de Sodalisten onderhou den wordt. WAT NU DE STATIËN BETREFT de ze zijn in 't algemeen op zink geschilderd en zitten in zware houten kaders; zij zijn zonder kunstweerde. Twee statiën echter, die vroeger onde. het Hoogzaal van St Walburga stonden, namelijk de Uittrekking der klcederen en de Be graving waren in levensgrootte uit wit steen gekapt. Zij werden opgericht de een door Christioen Grimmynck die over leed in 1637 en de andere door Z. E. H. Jan Tryoen, Pastor van St Walburga, die overleed in 1638. Beiden hadden vóór die statie hunne begraafplaat., gekozen. Door 't afbreken van 't Hoogzaal zijn die statiën in hunnen oorcpronke lij ken vorm verdwenen maar werden, na den oorlog, op eene andere plaats kunstig heropge richt. Ter gelegenheid der 300" verja ring der stichting van den kruisweg heeft Mgr Sentroul, pastor van St Walburga in 1926, in den gevel der pastorij, die het oud huis is van den Witten Kanunnik, eene statie doen inmetselen in gekleurd baksteen. HET BIJZONDERSTE IN GEHEEL DEZE GESCHIEDENIS is dat heden ten dage nog die kruisweg door veel volk en met groote godsvrucht gedaan wordt. Aan de statiën worden de oude gebeden luidop gelezen en in de volledigste stilte aan hoord. Langs den weg stappen de men schen stilzwijgend. Het meerendeel bid den den paternoster. Gedurende de Goede Week wordt de kruisweg alle avonde gedaan om 8 uur alsook in den nacht tusschen Witten Don derdag en Goeden Vrijdag te midder nacht. Deze kruisweg is bijzonder indruk wekkend. Het vaandel der Sodaliteit gaat voorop en de stoet wordt door lanteerns verlicht. Op Goeden Vrijdag, 's morgens om 7 u., wordt de kruisweg plechtig gedaan door de Sodaliteit met vaan, kruis en fakkels. 's Namiddags om 3 u. gaat de Soda liteit naar St Walburga cm er de Klach ten van Maria, t. t. z. de Statiën der 7 Weeën, te zingen en te bidden. 't Is te hopen dat in dit plechtig jubel jaar van het lijden en de dood van Chris tus. het JUBELJAAR DUS VAN DEN KRUISWEG de geloovigen overal in groo- ter getal nog en met meer godsvrucht den KRUISWEG zullen gaan, 't zij den groe ten kruisweg te Veurne, 't zij den gewc- nen in de kerken en kapellen; dat 's avonds thuis het VASTENBOEKJE zv len lezen en 's Sondags aanwezig zijn de PASSIESERMOENEN. Door uw kruis en lijden, verlos ons Heer. DE KRUISWEG VAN «DE SODALITEIT» Aquarel van den overleden kunstschil der G. Verschinghel, voorstellende de me nigte geloovigen die in het avondduister, stil biddend den Kruisweg doen van De Sodaliteit». Hier houden ze stil voor 'n Statie aangebracht bij het oud Kloos ter van de Zwarte Zusters. Het hier afgebeelde schilderijtje werd met de mees te bereidwilligheid van Mevr. W-ed. G. Verschinghel ter opname afgestaan. DE NIEUWE MANDCHOERISCHE STAAT De nieuwe Staat heeft de stichting besloten van een hoofdstad weike ShinUirg zal genoemd worden. Ziehier het plan dier stifd met den bouw waarvan men reeds begonnen is. IMHUBflHBBBBBaBBBflaBB&gEn»S®llBiagg! ..SB&Ba&aSiaSi&Sfc&QliüüB&a! INTERNATIONALE TENTOONSTELLING TE CHICAGO Do tv* ;ken zijn bijna geëindigd. Onze photo toont het Paleis der wetenschap ca achteraan den Cbir.eeschen tempel van Jehol.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1933 | | pagina 1