De Heilige Vasten
OORLOG IN 'T VERRE OOSTEN
De Oude Veurnsche Kruisweg
Ruwe handen
-3öf JAAR. Nr 0. IWfj
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSELAD.
N. L R. - Neutraliteit
De Voorbereiding van de toekomst
op maatschappelijk gebied
Doos4en7&frank.
Het vertrouwen ia de Regeering oprnc u ;v gestemd
De Dublin-Film
HET STEMPELEN
DER EIEREN
ZONDAG 23 FEBRUARI 1933.
WEEKBLAD: 33 CENTIEMEN.f^r
"DE POPERINGENAAR
Uitgever
SANSEN-VANNESTE
POPERINGE
Telrfoon N' 9. - Postch. Nr 13.570.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR
(per post)
In 't Land
18,80 fr.
iórankrijk
35,— fr.
Congo, Engeland
40,— fr.
Amerika, Canada en an
dere landen
60,— f
*f I
J/"
-
Y
■i'ir
llfcj
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum 4,00 fr.
2 fr. toel. v. ber. met adr. t bur.
Berichten op 1* bl per regel 2.59 fr.
Berichten op 2' bl. per regel 1.75 fr.
Berichten op 3* bl. per regel 1.50 rr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvracg.
Aunoncen zijn vooraf te bete'.en
en moeten tegen den Wo dag
avond ingezonden worden. - Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
DE INZET
Door de drie Zondagen van den Voor
vasten bereidt ons de H. Kerk van verre
voor op de komende groote gebeurtenis
sen der Paaschfeesten. De Eerste Zondag
van den Vasten is in de Liturgische ge
beden der Kerk de plechtige inzet van het
veertigdaagsch boetetijdperk. Vermits we
ons echter, naar het voorbeeld van Chris
tus veertig dagen ten volle willen afzon
deren in gebed en boete, _n de Zondagen
geen vastendagen zijn, vervroegen we den
vasten en beginnen er vier dagen eerder
mede, nl. op Aschwocnsdag. Dan wordt
het aschkruiske op het voorhoofd gedrukt,
ten teeken dat we zondaars zijn, om wille
der zonde tot stof moeten wederkeeren,
om wille der zonde moeten boeten.
IEDEREEN IN KETRET
Wij zijn er aan gewoon gemaakt deze
boetedagen DEN VASTEN te noemen,
alsof nu uitlsuitend DE VASTEN in
HET VASTEN zou bestaan en in het
vleesch derven. Vasten beteekent dat men,
op de dagen doo.rde Kerk bepaald, slechts
éénen vollen maaltijd gebruikt, dat men
maar ééns daags zijn nooddruft eet.
Vleesch-derven of de wet op de onthou
ding beteekent dat het gebruik van vleesch
en vleeschnat verboden is op de dagen
door de Kerk bepaald. Vasten en vleesch-
derven zijn uitstekende middelen tot ver
zorging der ziel, en dikwijls zelfs tot ver
zorging van het lichaam. Door het licha
melijk vasten beteugelt de Eemelsche Va
der onze ondeugden, verheft den geest,
schenkt deugd en belooning. In onze dagen
van zwak geloof en weekelijke zeden be
staat wel het gevaar dat me: schen te ge
makkelijk zouden gelooven dat ze van het
vasten verontschuldigd zijn. Velen echter
zijn inderdaad verontschuldigd of worden
van het vasten ontslagen om wettige re
denen. Zoo gebeurt het dat het veertig-
daagsch boetetijdperkvoer zeer velen op
weinig neerkomt. Vasten en vleesch der
ven eerstens zijn strenge wetten. Maar
men vergeet daarbij dat de Veertigda-
gen» voor elkeen, ook voor degenen die
niet kupnen vasten eene GEHEELE LE
VENSVERNIEUWING moeten bewerken,
de geestelijke slapheid van elkeen moet
hersteld, iedereen moet medevolgen, de
GEZAMENLIJKE RETRET VAN 40 DA
GEN die werd ingesteld, niet voor eenige
uitverkorenen, maar voor alle geloovigen.
En naast de versterving in eten en drin
ken en lichamelijke genoegens, zijn even
zeer oefeningen van de Veertig dagen
de vermorzeling des harten en het berouw
over de zonden, het geven van almoezen,
d. w. z. aile werken van christelijke naas
teliefde, het godvruchtig gebed, het beter
meeleven van het Misoffer, veelvuldiger
gebruik der sacramenten, geschik:lezin
gen, bijwonen der vastenpredikatiën, de
passende ingekeerdheid, het vermijden van
uitgestortheid en wereldsche vermaken.
Y/ie onbekwaam is voor de eerste, meer
lichamelijke oefeningen, is daarom niet
onbekwaam voor de tweede, meer geeste
lijke oefeningen. Zoo is deze Heilige
Vasten meer dan een vasten alleen, maar
een heilzame geestelijke afzondering voor
allen.
ts2.daE53B3ggagaaaaifigflBaB3asag
Om die toekomst voor te bereiden,
moeten wij het besef hebben van een
sociale taak, de lessen putten uit de on
dervinding ons nagelaten door het ver
leden, en onzen tegenwoordigen tijd be
grijpen.
De wereld is ten prooi aan de hevigste
materieele en zedelijke crisis welke de
geschiedenis ooit geboekt heeft.
Er zal veel inspanning noodig zijn om
een toestand gezond te maken welke
bedorven werd door werkwijzen, gebrui
ken en misbruiken ingegeven door een
ruw en wreed materialisme.
De grootste moeilijkheden welke de
wereldcrisis kenmerken, komen niet van
de gebeurtenissen zelve. De moeilijkhe
den liggen in de handelwijze van de
menschen.
De gedachtengang volgt den loop der
dingen niet. Een geslacht gaat vaak
voorbij, vooraleer uitgelezen geesten een
juist denkbeeld geven van den socialen
groep en zijne diensten. Een ander ge
slacht gaat voorbij vooraleer de massa
die voorstelling aanvaard heeft. In het
algemeen ook is een sociale leer slechts
algemeen aanvaard wanneer ze reeds
verouderd en onjuist is.
Een gapende afgrond ontstaat tusschen
de ekonomische werkelijkheid en. de
verachterde maatschappelijke begrippen,
brengt verwarring in de gedachten en
is de oorzaak van onoplosbare moeilijk
heden. Daarom ook zijn de volkeren nu
en dan verplicht de grondslagen van de
beginselen waarop hun levensgang berust
te herzien, de werkelijkheden te stellen
tegenover de opvattingen die het richt
snoer vormen van het ekonomisch stel
sel. In den loop der eeuwen, wordt nu
en dan een pauselijk document uitge
vaardigd, eene encycliek waarin de Pau
sen, die de dingen zien van een hooger
plan dan wij, die beschikken over bij
zondere genaden welke hen in staat stellen
in volle rechtvaardigheid een bezadigd
oordeel te vellen over menschen en din
gen, en de misbruiken aan te klagen,
aan het menschelijk geslacht de veilig
ste richtlijnen geven om de moeilijke
vraagstukken der menschelijke samenle
ving, naar behocren op te lossen.
Rerum Novarum uitgezonden door Paus
Leo XIII, de groote keure over den toe
stand der werklieden, heeft eene leer
verkondigd welke na meer dan 40 jaren
thans het gemeengoed geworden is van
de geheele menschelijke samenleving.
Zooals de onmiddellijke voorganger van
Pius XI, Benedictus XV, verklaarde in
zijn toespraak op 10 Maart 1919 tot de
leden van den werkliedenbond St Joa
chim de reeds lange tijd welke ver
streken is sedert de bekendmaking van
Op Zaterdag 28/1 gaf Brussel Fransche
Golflengte een radiospel ten gehoore on
der titel: Le Soleil de Minuif (De Mid
dernachtzon) door Théo ï'leischmann, een
8.uk dat op bedenkelijke wijze inspiratie
is gaan zoeken in de feiten van Beauraing
en er eene hatelijke parodie van ten beste
geeft. Het thema luidde aldus: Een dorps
bewoner zegt aan een paar geburen dat
hij te middernacht de zon heeft gezien.
Eerst wordt hij uitgelachen, maar weet
toch zijne geburen zoo te begeesteren dat
ook zij gelooven de middernachtzon ge
zien te hebben. De fakteur die de brieven
ondbrengt wordt ook in zooverre bewerkt
•lat h'.j ook de middernachtzon heeft ge-
".Kn en het getuigen wil. Het feit geraakt
bekend en het dorp krijgt eene ongehoor
de vermaardheid. De pers is er mede be-
r*ï Uit alle landen komen geleerden om
het feit te observeeren. Eene overgreote
massa volk begint naar het dorp te stroo
men om de plaats der verschijningte
zien (les lieux de l'apparition)Treinen
worden ingelegd; autoritten aar het dorp
X ondernomen. Leger en Gendarmerie
moeten opgetrommeld worden om de
orde te handhaven. Allerhande magazij
nen worden opgericht; de gronden stijgen
in buitengewone mate. Geleerden rede
twisten over het geval: iet gaat er zoo
spotachtig toe dftt een opvoerder zelf
proest van het lachen! In'tusschen weten
de zienerszelf dat ze niets hebben
gezien; maar terwille v":. den ophef en
de opschudding gelooven ze hunne eigene
verbeelding. Ten laatste sterft het ding uit
en van al het gewoel blijft alleen nog
over... een moeder die haar kind in slaap
gaat wiegen met het vertelseltje Le So-
ieil de Minuit«Er was een keer, maar
't is lang, zeer lang geleden
Het ergerlijkste van dit gevalletje ligt
nu echter hier dat de uitzending van dit
bedenkelijk-tendentieus gedoetje niet is
geschied op eene of andere loge of
vrijdenkers-uitzending maar wel onder
de eigene verantwoordelijkheid van het
NEUTRALE N. I. R. Zonderlinge neutra
liteit! Die aldus de gelden van alle radio
luisteraars gebruikt om weldenkende land-
genooten met averechtsche methodes in
het gelaat te slaanThéo Fleischmann, de
steller en leider van het tukje, is tevens
bestuurder der gesprokene programma-
deelen van het N. I. R. Derhalve zou hij
uit ambtsplicht alleen meer klischheid en
meer verantwoordelijkheid hoeven te be-
toonen. Het kan er niet door dat hij zich
zulke uitlatingen veroorloove, die op de
kosten van iedereen in zijn vetbetaald
postje werd gezet!!! P. L.
M39BBBBBIISI«BBBB&3BBBBSBBSSa
TREKKING
DER VERWOESTE GEWESTEN
1923.
117' TREKKING VAN 20 FEBRUARI.
8. 148709 n. 1 uitbetaalb. met fr, 100.000
S. 328059 n. 1 100.000
S. 54908 n. 5 50.000
8. 88668 n. 4 50.000
8. 359283 n. 3 50.000
Uitbetaalbaar met fr. 10.000:
S. 31974 n. 4 S. 347012 n. 5 S. 74747 n. 2
8. 182479 n. 4 S. 99302 n. 5 S. 242470 n. 2
8. 111822 n. 1 S. 156860 n. 5 S. 74765 n. 1
S. 163136 n. 5 S. 293596 n. 5 S. 59208 n. 4
S. 164245 n. 2 S. 170568 n. 1 S. 288380 n. 5
De andere nummers der loten waarvan
de serie hierboven is vermeld, worden uit
betaald aan 550 frank.
want indien wij ze uitwerken door onze
daden en instellingen, dan zal het even
wicht hersteld worden tusschen de be
langen, vereischten en rechten van de
4 groote sociale groepeeringen: het huis
gezin, de burgerlijke maatschappij, de
beroepsmaatschappij en de godsdienstige
maatschappij ten opzichte van de eko
nomische instellingen, de politieke inrich
tingen, het Staatsbeheer en omgekeerd.
De werkloosheid bijv. is de straf van
de menschelijke fouten en misbruiken.
De eerste vereischte om deze laatste te
vermijden is ze te doen kennen, de
oorzaken ervan opsporen, maar zich ook
rekenschap geven dat ieder nadeel on
dergaan door een lid der maatschappij
eindigt met zijn weerslag te vinden over
de gemeenschap want wij behooren im
mers allen tot een geheel waarvan wij
ons niet naar believen kunnen losma
ken. De uitvinders van de solidaritelts-
moraal hebben niets gevonden wat niet
reeds besloten lag in den verheven zin
van den Apostel:
Ik gevoel mij als een schuldenaar ten
opzichte van ieder schepsel.
Het begrip van het algemeen welzijn
en de sociale rechtvaardigheid zijn on
afscheidbaar.
Sociale rechtvaardigheid beoefenen is,
bijgevolg, in ons dien socialen zin wek
ken die door een eeuw individualisme
zoozeer afgestompt was, zich als dienaar
beschouwen van het ALGEMEEN WEL
ZIJN door te begrijpen dat alles wat
het individu vervolmaakt, het erfgoed
verrijkt van de MAATSCHAPPIJ waar
toe hij behoort; is zich bewust zijn van
den ingrijpenden WEERSLAG van onze
werking en steeds rekening te houden
met het goed en het kwaad dat onze
werkzaamheid of onze verzuimenis aan
de andere kunnen doen; is niet alleen
zijn land willen dienen, maar er eer in
stellen, nuttig te zijn voor gansch de
menschheid, voor wat Thomas van Aqui
no eeuwen vóór de stichting van den
Volkenbond de gemeenschap van al de
menschen onder de bevelen Gods noem
de (Pater Rutten De sociale Leer der
Kerk
De vormen van de sociale rechtvaar
digheid zijn ons niet slechts Ingegeven
door naastenliefde en de christelijke leer,
maar ook door de wetten van een goed
geregeld, rechtvaardig en voorspoedig
ekonomisch stelsel.
In de aanstaande artikels zullen wij
bijv. bewijzen dat de ekonomische drie-
schaar: werkgevers, werkers en verbrui
kers een harmonisch geheel kunnen vor
men, dat de voorspoed en de welvaart
van de eene, ver van de andere belan
gen te schaden, ze integendeel kunnen
dit stuk heeft geen afbreuk gedaan, aan behartigen en bevoordeelen. Het is
de kracht en de actualiteit ervan
De sociale encycliek van Paus Pi us XI
is een aanvulling van «Rerum Novarum»,
als gevolg van de geweldige economische
en sociale evolutie der laatste veertig ja
ren. Daarom zooals Paus Pius XI zulks
verklaart in zijne encycliek is het niet
alleen in het belang der inwoners van
kapitalistische- en industriesstaten, maar
van HEEL DE MENSCHHEID, wanneer
wij onze aandacht schenken aan de wij
zigingen, die vooral het kapitalistisch
systeem in het economisch leven sinds
den tijd van Paus Leo XIII heeft on
dergaan.
Niet alleenlijk zijn v/lj in GEWETEN
gehouden ons naar de leer te richten
welke uitgaat van de pauselijke encyclie
ken maar de beginselen welke zij doen
uitkomen aangaande de handelingen van
de individuen en de gemeenschappen,
zijn van het allergrootste belang voor het
herstellen van de algemeene welvaart,
thans mogelijk producten voort te bren
gen die goedkooper zijn voor de ver
bruikers, met grondstoffen die duurder
zijn, salarissen die hooger staan, meer
intresten voor het kapitaal en met ten
slotte meer profijten voor den fabrikant.»
(Levasseur: Vergelijking tusschen hand
arbeid en machienarbeid.)
In het aanstaande artikel zullen wij
de cijfers geven van een industrieels
productie waar de loonen vermeerderd
zijn van 51 peroent, terwijl de kosten
aan salarissen verminderd zijn van 98
niettegenstaande de verbruiker en kapi
talisten er ook hun deel kunnen van
hebben. Ongelukkiglijk in plaats van die
voordeelen rechtvaardig te verdeelen ten
gunste van het algemeen welzijn, heeft
de ekonomische overheersching ze uit
sluitend voorbehouden ten bate van die
kleine minderheid waarbij een aanzien
lijke ophooping gebeurd is van kapitaal
en macht. G. J.
«BBSaBSBBBBBBRSBHBBBBBBSB&BüSBtBSS&B^EllSiSEBHaBaBiaB&H&gaSB
Na de feiten voorgevallen vorige week
waarbij de regeering door de sohuld van
een dertiental omstandvastige Liberalen
de regeering in de minderheid werd ge
steld, besloot de regeering Dinsdag in de
Kamer een korte verklaring af te leggen
om een nieuwe stemming van vertrouwen
uit te lokken.
Voor de Kamervergadering hield de Li
berale afdeeling een vergadering om den
toestand te bespreken. Bij die bespreking
bleek nog eens te meer hoe diep de on-
eenigheid heerscht in hunne groep en
een vaste bepaalde samenwerking werd
niet bereikt onder de leden, zoodat het
lot der regeering nog wankelbaar scheen.
Na de opening der Kamerzitting werd
eerst, naar aanleiding op den aanslag op
den President Roosevelt, een boodschap
van heil en gezondheid naar dezen ge
stuurd.
Nadien werd door den Heer de Broque-
vllle, Eerste Minister, in naam der Re
geering, eene korte verklaring afgelegd.
De Heer de Brouqeville haalde aan dat de
Koning het nuttig geoordeeld had het ont
slag der regeering niet te aanvaarden,
waarop de regeering op den wensch van
den Koning ingegaan was. Dit om het
groot nationaal werk der saneering onzer
staatsfinanciën te kunnen doorzetten.
De verklaring werd op gejuich ont
haald.
Vervolgens werd door den Heer Max, in
naam der Liberale partij, verklaard dat
de Liberalen het vertrouwen in de regee
ring zullen handhaven, maar vroeg dat de
regeering bij volgende stemmingen, in
dien zij het noodig acht voor haar be
staan, de vertrouwenskwestie zou stellen
alvorens over te gaan tot de stemming.
Na een hulde aan den Heer Foullet, Mi
nister van Binnenlandsche Zaken, werd
overgegaan tot de stemming over de mo
tie van vertrouwen in de regeering, die
gestemd werd met 94 stemmen, Katholie
ken en Liberalen, tegen 76 en 1 onthou
ding. Stemden tegen: de VI. Nationalis
ten, de Socialisten, de Kommunisten en
de Liberaal Foucart.
De Kamer en de Senaat zullen dus
hunne werkzaamheden regelmatig kun
nen voortzetten.
IflBBBBXBBBBBBBBSIBHgBBSBXBElkliaBa^BBBBBBB^BSiS^BBIiBBBUBEi^BB
JAPAN VERLAAT DEN VOLKENBOND
Door de Kommissie der XIX werd Chi
na in het gelijk gesteld in zake het ge
schil met Japan. Verders werd vastgesteld
dat China in haar recht was de Japanee-
sche goederen te boycotteeren, dit als ver
dedigingsmiddel, maar dat Japan in alle
geval geen recht had China aan te vallen
in geenerlei harer Provinties.
Ook werd vastgesteld dat de vorming
van den Mandchourie-Staat niet gerecht
vaardigd wordt.
Mandchourie dient onder de souvereini-
teit van China terug te komen.
In den Volkenbond werd besloten de
bespreking der resolutie te verdagen voor
enkele dagen.
Door de regeering van Japan werd in
middels geseind aan hare delegatie te
Geneve die resolutie te weigeren en bevel
gegeven uit den Volkenbond te treden,
mocht deze resolutie door den algemee-
nen raad aangenomen worden. Japan wil
de zaak regelen met rechtstreeksche on
derhandelingen met China, zonder tus-
schenkomst van den Volkenbond.
Japan zal ook uit de Ontwapeningscon
ferentie treden.
De gevolgen zal men nu dienen af te
wachten en na te zien welk besluit
de Algemeene Raad van den Volkenbond
nemen zal in deze zaak en welke maat
regelen zullen noodig geacht worden te
genover Japan.
Japan heeft nu partij gekozen tegen
over de gansche wereld.
EEN HARDE STRIJD INGEZET
Tot over enkele dagen bleef, het tus-
sohen de Chineezen en Japanners meestal
bij enkele schermutselingen maar gedu
rende deze laatste dagen is een harde en
uitgebreide strijd uitgebroken. Japan die
die de Chineesche Provintie Jehol bij alle
middelen bij den Staat Mandchourie wil
voegen heeft groote legermachten samen
getrokken bij de Chineesche grenzen.
In Engeland hebben de Japanners en
kele buiten dienstgestelde paketbooten
aangekocht die onmiddellijk zee moeten
kiezen naar een of andere haven in Ja
pan. Men vreest dat die schepen zullen
moeten dienen om de kusten van China
te blokkeeren.
Zulke handeling zou evenwel Japan de
vreemde mogendheden ook op den nek
doen halen.
Van hunne zijde hebben de Chineezen
groote strijdmachten samengetrokken om
hun gebied te verdedigen en hebben zij
positie gekozen op de hoogten gelegen op
de bedreigde grenzen.
Verscheidene aanvallen werden van
weerskanten uitgevoerd maar zouden geen
groote uitslagen geleverd hebben. Door de
Japanners werden bajonnetaanvallen ge
daan die afgeslagen werden door het mi-
trailjeusvuur der Chineezen. De strijd
kostte reeds veel menschenlevens.
Volgens zekere beramingen zouden de
Chineesche strijdkrachten de 226.900 sterk
zijn, verdeeld in zes legers en gesplitst
in twee groepen.
DE ZWARE GEVECHTEN DUREN
VOORT
Volgens mededeelingen uit China woe
den de zware gevechten voort. Door de
Japanners zouden reeds acht aanvallen
gedaan zijn zonder eenig voordeel. Tal
van Japansche vliegtuigen doorkruisen de
lucht om de Chineesche posities te ver
kennen.
De troepen van den nieuwe Staat van
Mandchourie of Mandchoukoeo steunen
de actie der Japanners.
De Chineezen laten meestal de vijan
den komen tot op 100 meter om ze dan
met geweldig mitraljeusvuur uiteen te
drijven.
V .scheidene Chineesche steden werden
reeds door de Japansche vliegtuigen ge
bombardeerd.
A a de Chineezen sturen de Japanners
ultimatum na ultimatum om dezen hun
ner. posities prijs te doen geven maar de
mannen van het Hemeïsch Rijk geven
er geen gehoor-aan.
(Vervolg)
Na de plechtigheid op Phenix-Park
was er ook een internationaal Congres
van zeevogels om de overschotjes op te
pikken van de Franschbroodjes, verschoo
ning, van de lersche broodjes. Zij die
niet zaaien en geen schuren hebben deel
den ook van de brokken; ze kirden en
kwetterden al dooreen: Schoon banket.
Die brave Ieren hebben ook op ons ge
peinsd.
Wolken papieren stoven op met den
wind. In de veertig autobussen werden
's anderendaags met de overblijfsels ge
vuld.
Meer dan tienduizend auto's hadden
menschen naar 't park geveerd.
Binst die dagen hadden al de bedevaar
ders een bezoek gebracht aan het kerkhof.
Allen kwamen naar de grafzerk zien van
een werkman die geheel onthouder werd,
die na zijn dagarbeia bad, thuis en in de
kerk, uren aan één stuk, die 's nachts
op bloote planken, Toen hij in 't
hospitaal stierf en ze Rem aflegden, zagen
ze onder zijn kleeren, boetetuigen, koor
den en ketens.
Kardinalen, Prinsen der Kerk en Kerk
voogden kwamen knielen bij het graf van
Matt Talbot, den heilige met zijn klak
op zijn hoofd en zijn kloefen aan zijn
voeten, den bekeerden dronkaard, den
zaligen zatterik.
Wie weet, wordt Toon Verheyen ook
niets eens een heilige. Er zijn zeker nog
niet veel heilige msulenaars in den hemel.
Maar als Toon de hekkens van zijn molen
altijd draait naar den kant van waar
Gods gratie waait, (jat zal gaan om hei
lig te worden.
7. NAAR CASBEL.
De Ieren zingen een lied over hun land:
«A little bit of heaven», een stukje dat
uit den hemel viel in den oceaan, het
zwom boven en de engelen vonden dat
het er zoo schoon lag, ze raapten het niet
op en lieten 't liggen. En lijk nergens op
aarde groeide er een symbolisch klaver
blad je: de «Shamrock».
De bedevaarders deden ook een plezier
reis en bewonderden de mooie gezichten
van Ierland.
Ze konden er niet van weg, en 't volk
liet hen ook niet gaan. Reeds ver was het
schip in zee toen de laatste zangen en
vaarwelkreten uitstierven in de verte.
8. SCHOON IERLAND, SCHOON
KEMPELOO.
Na de woelige menigte met de duizend
geruchten der stad, nu de kalme groene
natuur van schoon Ierland. Langs veld
wegen, waar geen ander druk verkeer is
dan van schapen en oudemodige ezelge-
trek. Overal Kloosters en Kapellen, overal
oude kruisen die hooger rijzen dan de lage
hutten. Alles getuigt van de vroegere
vervolging maar ook van nationaal gevoel.
Geen enkele Missionaris werd op het
eiland gemarteld, maar veel Ieren werden
later door de Protestanten gefolterd. Ze
drenkten en kleurden hun land in 't rood.
Nooit werd Ierland aan de Kerk on
trouw, noch door de massa-moorden, noch
door de strafwetten en de uitzuigende
belastingen.
Het volk werd stelselmatig klein en
onder den domper gehouden, het mocht
maar zoo hoog frquwfn zooveel vensters
steken als de wét Gepaalde. Geen hooger
ambt mocht door een Katholieken Ier
worden uitgeoefend. De Godsdienst moest
uitgeroeid, maar wilden ze Protestantsch
worden, ze kregen alles.
Hoeveel priesters werden niet in den
loop der eeuwen bloedig geofferd. In drie
honderd jaar tijds had Ierland meer dan
700 Heiligen.
Dat volk kent geen menschelijk op
zicht. We hebben het zelf bestatigd binst
den oorlog aan 't front. Hoe menigmaal
kwam een lersche Paddy uit den rang,
binst dat zijn kameraden voortstapten al
zingend: It 's a long way to Tippera-
ry». (De Paddy 1 iechtte langs de straat
en daarna om den priester te bedanken
zei hijWe vechten niet voor Engeland,
't is voor Belgium.En hij haastte zich
om zijn kameraden te vervoegen.
Die brave menschen zoo goed als onze
Vlamingen en zoo vreedzamig dat ze nog
geen kei zouden geworpen hebben met een
smijtlap, moesten cok lijk wij grenaden
smijten, verplicht door het oorlogsmonster.
:5«
Wat men op den film niet zien kan.
Duizenden volgden de nachtmis en com
municeerden. De kerken waren vol, maar
er was nog meer volk buiten op de straten,
geknield op de kasseisteenen, luidop bid
dend als bereiding en dankzegging der
H. Communie. En daar boven schreven,
met stralen bundels in reusachtige let
ters, de projectorenAdoramus, Lauda-
mus.
Wat men op den film met zien kan. De
Aartsbisschop van Edimburg, door een
lantaarn verlicht welken een Iersch Offi'
cier draagt, geeft de H. Communie aan
't volk, geknield in het bedauwde gras der
weide.
Hier leert men biddenzegt een oog
getuige, E. P. Vandenbrande.
Wat men niet ziet. De arme menschen
zijn heel den nacht opgebleven om hun
huis en hun straat te versieren. Ze heb
ben een altaarken of levende beelden ge
maakt, elk bracht het zijne bij. Het zijn
de kandelaars van Fietje, 't is Marie's
H. Hartebeeld, en 't is 't ammelaken van
Manse. Ze hebben al uitgehaald wat ze
hadden.
Wat men niet ziet. Het is twee jaar dat
heel het land bidt en boet. Hoevelen heb
ben hun druppeltje en hun pijp gelaten
om te kunnen het gespaarde geld geven
voor het Feestkomiteit. Ze hebben het
vele dagen zonder vleesch gedaan om de
reis uit te sparen naar Dublin.
Wat gij ziet en niet hoert, 't is die
priester-Roodhuid met zijn veelkleurige
hanepennen op zijn hoofd, bove.i zijn wit
rokket, maar ge hoort hem niet zingen,
't is geen klankfilm. Moest gij hem hoo-
ren... Ik ben zeker als hij Dominus vo-
biscumzingt dat hij ook kraait.
Wat gij niet ziet. 's Nachts zijn er in
alle kerken priesters die drie vier uren
aan één stuk de H. Communie uitreikten,
de dagen te voren, hadden ze onophou
delijk biecht gehoord en nu viel hun aim
a's lam, ze waren moe, doodmoe, van het
edelste werk des Heer-en: God geven aan
de zielen. Als een golfstroom van genade
kwam over heel het lersche volk: Gods
zegen.
Geen wonder, nog nooit heeft een volk
zoo schoon gebeden. En als ge op den film
die duizenden kinders ziet buigen en bid
den binst de Consekratie, daar zoo na
tuurlijk getrokken, ze weten het niet, dus
niet biddende voor de omstandigheid, dat
is de bouquet, het schoonste, het treffend
ste, die rozige biddende kindermendjes.
Gij ziet ze ook elders in den film rond
de vreemdelingen draaien, hun hand vast
nemen lijk voor een onkel uit Amerika.
Gij ziet ze trippelen en dansen, er is daar
eentje die zoo gratievol b-weegt met een
rythme, ge zoudt denken dat ze speile
werkt met heur voeten.
Kunnen ze mooi dansen, de lersche
meisjes, ze kunnen nog schooner lezen.
KEMPELOO.
Toone kemt thuis met den Baron, nu
(Zie vervolg onderaan 5' kolon).
Een man van gewicht
of een zeldzaam kampioen
Heer JOSEPH FLOOR van Brugge.
Onder veel andere merkwaardigheden
heeft de stad Brugge het voorrecht
iemand te bezitten die terecht één man
van gewichtmag genoemd wordsn.
Wie kent daar niet de flinke en gezonde
heer Joseph Floor, brouwer en gewezen
katholieke gemeenteraadsheer. Alhoewel
eigenlijk niet zwaarlijvig, zooals men dit
doorgaans opneemt, weegt de heer Floor,
gekleed 231. De heer Floor heeft eene
reusachtige gestalte en een forschigen
lichaamsbouw, hij is lm92 groot, en is
daarbij een zeer werkzaam man, groote
liefhebber van lange auto-ritten. In 1916
nam hij dienst in het leger, en hij woog
reeds dan 151 kilos.
Hij mag aanzien worden als de zwaar
ste man van Bek;ie en Engeland; een
wedstrijd gedaan in beide landen, heeft
zulks bewezen. De kampioen van Engeland
woog 187 kgr.
Voegen wij daarbij dat de heer Floor
een even. vriendelijk als gewichtig man
mag genoemd worden.
Wij zouden nieuwsgierig ziin te verne
men, hoe hij het stelt met zijne slaping
buiten huis. Men meet waarschijnlijk voor
hem een speciaal kloek bed ter beschik
king hebben.
Eenige dagen geleden, is er in de bla
den een dagorde verschenen van een ver-
eeniging van eiergroothandelaars, waarin
stelling genomen wordt tegen het stem
pelen der gekoelde eieren.
De kwestie is zeer eenvoudig en wij
zullen trachten ze in eenige woorden uit
te leggen.
De groothandelaars verzetten er zich
tegen dat de eieren bestemd om bewaard
te worden zouden moeten gestempeld
worden vooraleer zij in het koelhuis ge
bracht worden.
Ongestempelde koeleieren komen regel
matig in den handel op het tijdstip dat
de versche eieren op hun duurste zijn:
van half Oktober tot einde November
heeft men alzoo aan den verbruiker 12
millioen koeleieren als versch verkocht en
natuurlijk als versch doen betalen.
Dit is een misbruik dat niet te verrecht
vaardigen is. Het baat niet te beweren
dat gekoelde eieren niet ongezond zijn.
Men kan hetzelfde beweren van margari
ne, doch is men strafbaar wanneer men
margarine bij den voorkoop doet door
gaan voor boter. Koeleieren voor versche
verkoopen is BEDROG, en de verbruiker
moet daartegen gewapend zijn. Het stem
pelen is daartoe een eenvoudig en af
doend middel.
De zwendel met koeleieren levert ook
een groot gevaar op voor onzen uitvoer
en heeft reeds veel schade berokkend aan
de goede faam van het Eelgisch ei op de
Engeische markt.
Wanneer,, door de crisis en het toene
mend protectionisme der vreemde lan
den, de buitenlandsche handel met den
dag moeilijker wordt, moet er des te meer
gewaakt worden opdat wij, als gevolg van
bedrieglijke practijken, onze afzetgebie
den niet zouden verliezen.
Hoogervermelde dagorde beweert dat
het stempelen onvermijdelijk de stijging
van de levensduurte in den Herfst zou
voor gevolg hebben.
Hot stempelen zal de koeleieren niet
beletten op de markt te concurreeren met
de versohe eieren. Zij zullen gaarne ge
kocht worden voor de bereiding der spij
zen, de pasteibakkerij, enz., en ook wel
voor het rechtstreeksch verbruik door lie
den die den prijs van het versche ei niet
willen besteden. De KOELNIJVERHEID
wordt door het stempelen niet bedreigd,
alleen zal verdwijnen het BEDROG waar
van de eerlijke handel en de verbruiker
het slachtoffer zijn.
■BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
CONGRES
VAN CHRISTELIJKE WERKGEVERS
In den loop der maand September wordt
door het Algemeen Bestuur van het
A. C. V. W. (Algemeen Christelijk Ver
bond van Werkgevers) Hoofdzetel, Meir,
24 te Antwerpen, een landelijk Congres
ingericht te worden te Kortrijk.
Het programma, dat zeer belangrijke
onderwerpen voorziet, zal eerstdaags wor
den medegedeeld.
IBS
BELGISCHE FABRIEK VAN
CHICO*"EÏ WYPPELIER-TAFFIN
«SUgSlSSSGBSSBBBHBillSEZBBBBBS'SB,
zit hij niet alvoren bij den chauffeur, hij
mag bij Mijnheer zitten. De Baron her
leeft, geeft de hand aan iedereen, gaat nu
naar de mis'op de parochiekerk, te mid
den de dorpelingen. Hij knielt ingetogen
op de Communiebank als 't H. Hartebond
is en geeft een stichtend voorbeeld: de
vrucht van '.t Eucharistisch Congres.
Hij krijgt een serenade van 't muziek,
geeft een nieuwe vlagge aan den H. Har
tebond. Het is feest zonder einde.
Hij bedankt zijn vriend Toon en kan
Ierland niet vergeten.
Wat Ierland was voor hem, een lust
voor oog en oor, en tevens een predika
tie en treffend voorbeeld, dit alles is de
film voor ons. A. B.
Met den aanstaanden Vasten zullen
wederom de Statiën van den ouden
Veumschen Kruisweg rond de stad ge
hangen worden en zal telken Vrijdag,
's morgens door de SODALITEIT en
's avonds door een groote menigte vrome
menschen die oude Kruisweg godvruchtig
gegaan worden.
De oude Veurnsche Kruisweg verschilt
merkelijk van den gewonen Kruisweg dien
wij nu in alle kerken en kapellen vinden.
Vooreerst telt hij 18 statiën in plaats van
14. Hij bevat niet enkel den waren
KRUISweg, 't is te zeggen den weg dien
Jesus, met zijn KRUIS beladen, gedaan
heeft maar gansch den WEG VAN HET
BITTER LIJDEN en begint aan den Hof
van Olijven. Verders nog sijn die Sta
tiën niet, zooals in de kerken, nevens el
kander gehangen maar zij zijn zooveel
stappen van elkander afgescheiden of Je-
Sus zelf er te Jerusalem tusschen die Sta
tiën gedaan heeft. De Kruisweg duurt
dan ook ruim één uur en één kwart.
DIE KRUISWEG BESTAAT TE VEUR-
NE SEDERT T JAAR 1623. Tc dien tij
de bestonden er op verschillende plaat
sen zulke kruiswegen, onder andere, te
St Maartens Akkergecm bij Gent, te Aar-
dooie, te Oudenaardenz. Op die plaat
sen bestaan nog hede.i, als overblijfsels,
eenige schilderijen of kapellekens die
vroeger dienden als statiën, doch, bij ons
wete, wordt daar nievers meer die kruis
weg onderhouden gelijk in den ouden tijd:
te Veurne wel.
De kruisweg van Veurne stamt recht
streeks af van dezen van Akkergem. Deze
laatste werd daar Ingericht den 20 Juni
van 't jaar 1621 door Mgr Jacob Boonen,
bisschop van Gent. De toenmalige
pastor van Akkergem Z. E. H. Michiel
Zachmoorter schreef opzettelijk voor dien
kruisweg een devotieboekje met schoone
medidatiën en gebeden. De titel van dit
boekje is: «De bloedige Bruidegom»,
t Zijn dezelfde gebeden die nu nog te
Veurne gelezen worden.
MAAR KOE WERD NU EIGENLIJK
DIE KRUISWEG HIER TE VEURNE
INGEBRACHT? Te Veurne bestond te
dien tijde een Abdij van Witheeren of
Paters Norbertijnen. Een dier Paters was
terzelvertijde Kanunnik op St Walburga
en omdat hij alléén onder de andere ka
nunnikken, die in 't zwart waren, in 't wit
gekleed was kreeg hij den naam van Wit
te Kanunnik. (Van daar dat men te Veur
ne nu nog eens Witte Kanunnikstraat
vindt)
In 1626 was Pater Jacob Clou, een
Nieuwpoortenaar, Witte Kanunnik op St
Walburga en hij verhaalt hoe hij naar
Gent ging en daar gevaarlijk ziek werd.
Hij vernam dat men, om zijne genezing
te bekomen zou den kruisweg doen te
AkkergenNiettegenstaande zijne erge
ziekte stond hij op, ging den kruisweg
mede en wierd onderwege gansch gene
zen. Te Veurne teruggekeerd heeft hij
dan uit dankbaarheid, te zarnen met E. H.
Jan Tryoen, Pastor van f»i Walburga, en
Jan Wateriest, Norbertijn, dien kruisweg
doen oprichten. Om die godvruchtige oefe
ning in stand te houden heeft Pater Clou
in 1G37 een bijzonder genootschap voor
maninen gesticht met nasm: SODALI
TEIT VAN DEN GEKRUISTEN ZALIG
MAKER EN ZIJNE BEDRUKTE MOE
DER STAANDE ONDER HET KRUIS».
De Sodaliteit bestaat nu nog en 't is dank
aan haar dat die schoone oude kruisweg
nu nog stand houdt en bloeic. 't Is ook
Pater Clou die in 1644 de Sodalissen als
boetelingen deed medegaan in de Proces
sie van het ge-bed van 40 u. ingericht door
de Paters Caoucijnen. Hij is dus ook de
STICHTER DER BOET!ROCESSIE die
nu ook nog door de Sodalisten onderhou
den wordt.
WAT NU DE STATIËN BETREFT de
ze zijn in 't algemeen op zink geschilderd
en zitten in zware houten kaders; zij
zijn zonder kunstweerde. Twee statiën
echter, die vroeger onde. het Hoogzaal
van St Walburga stonden, namelijk de
Uittrekking der klcederen en de Be
graving waren in levensgrootte uit wit
steen gekapt. Zij werden opgericht de
een door Christioen Grimmynck die over
leed in 1637 en de andere door Z. E. H.
Jan Tryoen, Pastor van St Walburga, die
overleed in 1638. Beiden hadden vóór die
statie hunne begraafplaat., gekozen. Door
't afbreken van 't Hoogzaal zijn die
statiën in hunnen oorcpronke lij ken vorm
verdwenen maar werden, na den oorlog,
op eene andere plaats kunstig heropge
richt. Ter gelegenheid der 300" verja
ring der stichting van den kruisweg heeft
Mgr Sentroul, pastor van St Walburga
in 1926, in den gevel der pastorij, die het
oud huis is van den Witten Kanunnik,
eene statie doen inmetselen in gekleurd
baksteen.
HET BIJZONDERSTE IN GEHEEL
DEZE GESCHIEDENIS is dat heden ten
dage nog die kruisweg door veel volk en
met groote godsvrucht gedaan wordt. Aan
de statiën worden de oude gebeden luidop
gelezen en in de volledigste stilte aan
hoord. Langs den weg stappen de men
schen stilzwijgend. Het meerendeel bid
den den paternoster.
Gedurende de Goede Week wordt de
kruisweg alle avonde gedaan om 8 uur
alsook in den nacht tusschen Witten Don
derdag en Goeden Vrijdag te midder
nacht. Deze kruisweg is bijzonder indruk
wekkend. Het vaandel der Sodaliteit gaat
voorop en de stoet wordt door lanteerns
verlicht.
Op Goeden Vrijdag, 's morgens om 7 u.,
wordt de kruisweg plechtig gedaan door
de Sodaliteit met vaan, kruis en fakkels.
's Namiddags om 3 u. gaat de Soda
liteit naar St Walburga cm er de Klach
ten van Maria, t. t. z. de Statiën der 7
Weeën, te zingen en te bidden.
't Is te hopen dat in dit plechtig jubel
jaar van het lijden en de dood van Chris
tus. het JUBELJAAR DUS VAN DEN
KRUISWEG de geloovigen overal in groo-
ter getal nog en met meer godsvrucht den
KRUISWEG zullen gaan, 't zij den groe
ten kruisweg te Veurne, 't zij den gewc-
nen in de kerken en kapellen; dat
's avonds thuis het VASTENBOEKJE zv
len lezen en 's Sondags aanwezig zijn
de PASSIESERMOENEN.
Door uw kruis en lijden, verlos ons Heer.
DE KRUISWEG VAN «DE SODALITEIT»
Aquarel van den overleden kunstschil
der G. Verschinghel, voorstellende de me
nigte geloovigen die in het avondduister,
stil biddend den Kruisweg doen van De
Sodaliteit». Hier houden ze stil voor 'n
Statie aangebracht bij het oud Kloos
ter van de Zwarte Zusters. Het hier
afgebeelde schilderijtje werd met de mees
te bereidwilligheid van Mevr. W-ed. G.
Verschinghel ter opname afgestaan.
DE NIEUWE MANDCHOERISCHE STAAT
De nieuwe Staat heeft de stichting besloten van een hoofdstad weike ShinUirg
zal genoemd worden.
Ziehier het plan dier stifd met den bouw waarvan men reeds begonnen is.
IMHUBflHBBBBBaBBBflaBB&gEn»S®llBiagg! ..SB&Ba&aSiaSi&Sfc&QliüüB&a!
INTERNATIONALE TENTOONSTELLING TE CHICAGO
Do tv* ;ken zijn bijna geëindigd. Onze photo toont het Paleis der wetenschap ca
achteraan den Cbir.eeschen tempel van Jehol.