Tekorten aan Katholieke Mentaliteit WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD POLITIEK ALLERLEI Een historische fotoZ. H. de Paas in de H. Sacramentsprocessie op St-Pietersplein te Rome DE ECONOMISCHE WERELDCONFERENTIE Jeugdcongres te Poperinge op Zondag 2 Juli Alwie een hert heeft, doe mee! ZONDAG 25 JUNI 1933. TARIEF VOOR BERICHTEN "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon N' 9. - Postch. N' 15.570. Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3» bl. per regel 1.50 fr. Rouwber, en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. ABONNEMENTSPRIJS VAN NU TOT NIEUWJAAR (per post) Belgie 9.75 Frankrijk, Congo 18,90 Engeland, Holland, China Amerika 31,05 door volksvertegenw. Robert D. De Man. (VERVOLG EN SLOT.) HET GEVAL BODART EN DE LIBERALE JONGE WACHTEN Het kongres der liberale jonge wachten, dat Zondag jl. te Brussel heeft plaats ge had heeft door sommige bladen het geval Bod art doen oprakelen waarover we hier in dit blad nog niet veel spraken. Onze lezers kennen het geval Bodart. De christelijk democratische volksvertegen woordiger van. Charleroi heeft gemeend goed te doen een kartel te sluiten met de socialisten in zijn arrondissement om de besluitwetten der regeering te bekampen en om de democratische meerderheid die in de Kamer werkelijk bestaat, maar niet tot uiting komt, te doen tot uiting komen. Die manier van doen van den heer Bo dart werd door het Algemeen Christen Werkers verbond afgekeurd en in de dag orde, waarin daarover werd gehandeld werd er meteen ook een deel ingelascht, waarin uitdrukkelijk wordt gezegd, dat geen akkoorden met andere politieke groe- peeringén mogen afgesloten worden, zon der goedkeuring van het hoofdbestuur. We meenen dat onze collega Bodart een onbegrijpelijke fout heeft begaan die al zijn vrienden van de groep ten zeerste hebben pijn gedaan. Deze inbreuk op de tucht van de orga nisatie en de partij kan, noch mag door niemand worden goedgepraat, welke de moeielijke omstandigheden ook zijn waar- In de heer Bodart in zijn arrondissement heeft te werken. ■Ten andere de heer Bodart zelf is in te genstrijd gekomen met de beginselen, die hij zelf in zijn rede tijdens het volmacht- debat in de Kamer heeft uiteengezet in zake de samenwerking met de socialisten. We zouden op dit geval thans niet meer teruggekomen zijn, ware het niet dat de liberale jonge wachten in hun kongres van Zondag jl. eveneens de meest mar kante bewijzen van tuchteloosheid hebben gegeven. Zij hebben er niet toe besloten een kar tel te sluiten met de socialisten, maar de motie die ze hebben doen stemmen be vatten zaken, die heel en al zekere socia listische eischen dekken, zoodat ze ten slotte de socialisten willen ontmoeten om strijd te voeren tegen de Regeering en te gen de volmachtbesluiten. We weten nu wel, dat sommige organi saties van syndikalen aard in onze mid dens zooverre zijn gegaan het ontslag te vragen van de Christelijk democratische ministers, dat willen we noch verbloemen noch doodzwijgen, we halen dit alles aan om er op te wijzen hoe diep de tuchteloos heid in de verschillende partijen en groe peeringen begint wortel te schieten. Dit zijn bedenkelijke verschijnselen, waarvan geen enkele politieke partij en geen enkele groepeering schijnt verschoond te blijven. We noemen dat feit bedenkelijk omdat het wijst op een gemis aan tucht, op een. crisis im het gezag en de leiding, die al leen de meest zware en de meest ernstige gevolgen kunnen hebben voor het land. Ons land kan er in deze moeilijke om standigheden niet bij winnen te worden verzwakt in zijn weerstandskracht door feiten en daden, waarvan de gevolgen ten slotte in het nadeel van de gemeenschap zullen uitvallen. Niet door ruziestoken bekomt men ver betering en mildering in de toestanden, die sommige belangen schaden, meer dan noodig Is. We hebben hier meer dan eens gepleit voor kalme hoofden en koele zenuwen in de zware tijden die we doormaken. Niet door de hand te gaan leggen in die der socialisten, die tenslotte alleen door de agitatie hun eigen vermolmde partijgrond slagen willen redden, zooals Bodart het deed, zal het belang van ons volk gediend worden. Niet door het schoppen van herrie in den gang der zaken en door het ontkete nen van het meest platte anti-klerikalisme zooals de liberale jonge wachten het schijnen op 't oog te hebben, zal de orde en de kalmte en het herstel der financies worden bereikt. Niet door vlammende moties tegen som mige regeeringsleden te stemmen en hun uittocht uit de regeering te eischen wordt het begrootingsevenwicht hersteld, zooals sommige syndikale leiders het meenen te moeten doen. Alleen een kritisch onderzoek der geno men en gepubliceerde besluitwetten der regeering, met het rechtzetten van som mige begane dwalingen, die de regeering ten andere gereedelijk erkent en toegeeft, kan een gezonde atmosfeer scheppen, waarin de werking tot welzijn van ieder een worden doorgezet en tot een goed einde gebracht. In alle groepen ten andere is men bezig met het kritisch onderzoek der besluit wetten en de regeering zelf legt er zich op toe sommige onvolmaaktheden in haar werk te verbeteren en we mogen de hoop koesteren dat sommige al te scherpe hoe ken in het regeeringswerk zullen kunnen afgerond worden. Nu meer dan ooit, moet de Katholieke partij een aaneengesloten blok vormen waarin de tucht en het gezag van de lei ding wordt geëerbiedigd, een blok waarin alle onderdeelen moeten trachten de ver schillende belangen te verzoenen, opdat het kome tot een uitslag die aan iedereen, in de mate van het mogelijke, een maxi mum voldoening kan verschaffen. Niemand moet het aangaan of probee- ren zich zelf te Bedriegen. De ware toe stand moet vlak In de oogen worden beke ken en de noodige maatregelen moeten, met inachtneming van rechtmatige be langen, genomen worden zonder zwakheid en zonder dralen. Aan dien prijs alleen is de redding van het land en van onze financies mogelijk; al het andere is bijzaak en triestige kies- reklame GAAN WE NAAR EEN DRIELEDIGE REGEERING Daar wordt op dit oogenblik in sommi ge pers duchtig geschreven en gewreven over de mogelijkheid eener drieledige re geering. Wat is er daarvan en wat kan er daar van aan huis komen? Zekere bladen en sommige ministers hebben vroeger wel eens met den meesten nadruk geschreven en verklaard, dat een drieledige regeering onvermijdelijk de in flatie of de geldontwaarding zou mee brengen. We stellen thans echter vast dat achter de politieke schermen over een mogelijke drieledige regeering wordt beraadslaagd, ingeval de regeering met haar werk van financieele gezondmaking niet zou klaar komen. Het is totnogtoe nog niet bewezen, mee nen we, dat de huidige regeering, samen gesteld uit Katholieken en Liberalen er niet zou doorgeraken. Het verlangen ech ter van sommige socialisten een drieledige regeering te vormen is zoodanig ernstig en groot dat de mogelijkheid wordt onder oogen genomen. Kamiel Huysmans, burgemeester van Antwerpen heeft zich laten ondervragen over de kwestie eener drieledige regeering door een opsteller aan La Nation Beige Al wat Kamiel daar heeft verklaard is nogal interessant en uit al die verklarin gen blijkt, dat wat de onderofficieren van de socialistische partij ook bazelen, de groote en verantwoordelijke chefs, die hetrt wat beter de toestanden kennen, en da«R (Vervolg onderaan 6* kolom.). Tot groote blijdschap der Romeinen en van de in de eeuwige stad saamgestroomde pelgrims, heeft de H. Vader op 15 Juni deelgenomen aan de majestueuze H. Sacra mentsprocessie op het St. Pietersplein. Op onze foto ziet men Z. H. de Paus knielend vóór het Allerheiligste Sakrament, op den zwaren troon de Talemo van Bernini, gedragen door twaalf personen. Boven Hem een prachtige baldakijn gedragen door acht prelaten. lliniimillllUNIIIIIIIIHUIIIIIIIIIIIIlHHIllllllll Op 2 Juli aanstaande zullen uit alle goede gedachten opdoen en zich zslf lee- hoeken van West-Vlaanderen, te Poperin- ren geven, man worden van karakter en ge samenstroomen de Jonge Middenstan- van de daad. ders om deel te nemen aan het Provin- ciaal Jeugdcongres. Het Gouwfeest belooft heerlijk te sla- Jonge Burgers en Middenstanders, wij gen; want de toetreding der verscheidene houden congres om den vijand beter te jeugdafdeelingen Is bijna algemeen. Po- leeren kennen, ons strijdplan samen op peringe werd aangeduid als de zetel van te stellen in nuttige besprekingen, voor- het Congres ter gelegenheid van de vaan- raad van geestdrift en ikidle op te doen delwljding van de plaatselijke afdeeling. voor onze beweging. Wij willen ontwaken' Een vaandel is een symbool van strijd: tot standbewuste werkers en ons veneeni- S'trijd tegen onze gemakzucht, ons men- gen can onze eigene stoffelijke en zede- schelijk opzicht en lamlendigheid om ons lijk belangen te verdedigen naar de richt- eiigen te vormen tot eene karaktervolle lijnen ons zóó meesterlijk voorgehouden persoonlijkheid in dienst van, een hooger tn de wereldibrieven Rerum. Novarum ideaal; strijd om onzen familiekring te en Quadragesimo Anno», herkerstenen; strijd om onzen vervallen Welaan dan niemand mag ten aohter en miskenden stand te verdedigen en te blijven op 2 Juli in de Hoppestad. heroveren; strijd dm de veftiëidensche sa- Elk weze stópt op zijn post en aanwezig menleving te hernieuwen in Christus. in elk deel van 't programma. Om dit ideaal na te streven staan wij niet Wij zullen den feestdag inzetten met alléén in het strijdperk, maar aan onze eene vurige H. Communie ter eere van zijde worstelen elk bij zijn stand onze an- Christus, onzen Koning. Wij zullen de dere wapenbroeders en op één en hetzelfde Hoogmis medieopdragen voor het welslagen machtig front der Katholiek» Actie ruk- van 't Congres en met gespannen aan- ken wij vooruit met het Christikruis dacht luisteren naar het meeslepend en voorop ter zegepraal. geestdriftig woord van onzen aanvoerder, Dooh een vaandel is ook een symbool e. Heer Cleymans. In uw Middenstands van veroveringDit Gouwfeest bedoelt niet uniform en met uw kenteeken op de pots, alleen elk lid te sterken in dezen harden zult gij zingend stappen achter het nieuw - strijd, maar het katholieke leger in groo- gewijde vaandel als eene schaar uitgele- te massa's te doen aangroeien. Daar zijn zene jongelingen op wie de Kerk met nog te veel futlooze, onverschillige en zelf- fierheid mag bogen als op een legioen mo- zuohtige jongelingen die niets voelen voor derne kruisvaarders die ten strijde trek- iets hoogers; ook die moeten overkomen en ken ter verovering van de heiligste rech- bijtreden bij onze organisatie. Het bestuur ten doet dan een dringenden oproep tot alle Jonge Middenstanders, wij rekenen op Burgers- en Middenstandsjongeren van uwe vurige gebeden, uw talrijke opkomst, de streek, al zijn ze zelf tot nog toe ner- uw broederlijke medewerking. Op voor- gens aangesloten. Op de vergaderingen hand van harte welkom! I zullen zij kennis maken en verbroederen j™, BESTUUR met de andere jongelingen; zij zullen er IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBIBBBBBBBBBBBHBBBBBEBBHBBBBBfi beeld de werkloosheids-vergoeding te kun nen betalen. Meer dan een milliard. De Ministers zoeken en zoeken... en moeten vinden. En er wordt in ons land, ieder jaar, meer verdronken dan er noo dig is voor werkioozensteun. En dat gaat vanzelf, zonder zoeken, vindt ge nu niet dat het vreeselijk is te moeten zeggen dat er in ons land meer uitgegeven wordt aan drank dan aan onze werkloozen om te leven... met hun familie. ...Zegt u dat niets? En men spreekt van misbruik. En hoeveel nood en mi serie zou er kunnen verholpen worden als EEN DEEL van die drankverkwisting laat ons zeggen juist DAT deel pot ten, waar ALLEN schade van hebben in steunfonds werd gestort voor diegenen die te kort hebben? Maar wie drinkt is bekommerd om zijn keel en niet om de ijdele maag van anderen. St Jan predikte in de woestijn. In de woestijn prediken Is geen aar digheid meer. Zouden we met St Jansdag ook in de woestijn prediken? Voor den oorlog sprak en donderde men soms tegen drankmisbruik, herbergwezen, enz. Maar nu het druppeldrinken veel verminderd is, door de tusschenkomst van de wet, kan er van drankmisbruik geen spraak meer zijn. Op een week tijds lees ik inderdaad, dat te Ninove een vader zijn zoon neer stak; de vader was bedronken; dat te Theux bij Verviers een vader zijn zoon neerstak, de vader was bedron ken; dat te Breedene een auto-voerder twee menschen doodreed; de auto-voerder had heel den dag door aan de potten ge zeten. Ik vroeg mij af... hoe konden die men schen wel dronken zijn; er worden geen druppels meer gedronken. En mijn gebuux beweert dat de helft van de auto-ongelukken en moto-ongeluk ken zijn oorzaak vindt in den drank. Zou mijn gebuur gelijk hebben? Zie, zegt mijn gebuur, de menschen zijn nu even NAT van binnen als vroe ger; ten minste even nat; maar ze zijn van buiten meer NET. Ze loopen de hoo rnen en de hulzen en de straatlanteerns niet meer om; en 't is zoo goed niet meer geweten wie de potten vaagt; met drie, vier in auto, of met de moto, of in autobus kunt ge nu t'einden de provincie uw bekomste drinken, en zwaargeladen t'huis komen, hel net..., niemand heeft het gezien. Dat is nu reeds een GEWOONTE. En mijn gebuur beweert dat het een geweldig groot MISBRUIK is, en dat er jongelingen en huisvaders zijn die lede ren Zondag evengoed weghollen, liefst heel ver. En daar zit nog een GROOTER misbruik aan vast, zegt hij; en 'k ge- loove het. Ze hebben speciaal en noch specialer bier gedronken en vreemd bier, en zwaar bier; en ze verzekeren u dat er meer miserie en ruzie is in vele huishoudens dan voor den oorlog. Zoo zegt mijn gebuur; en 't ls een eer lijke en gezapige mensch, die den Zon dag avond moeite heeft om maats te vin den om, op de plaats als 't u belieft, een partij te kunnen kaarten. Zouden we over de crisis niet spreken? Moesten we er niet van spreken dan zoudt ge zeker meenen dat we van onzen tijd niet zijn. Zijn dat nu dingen! Ziet eens hoeveel moeite de Regeering doet om aan geld te geraken om bij voor Zouden we dan toch preeken ln de woestijn als we spreken over drankmis bruik in onze dagen? Zouden we? als we tevens spreken over den geest van chris telijke versterving en liefdadigheid. Kom aan, gij KAJOTTERS, gij wordt opgeleid in dien geest van offer. Kent gij geen arme sukkelaars die u bekijken met een traan in de oogen als gij in op tocht voorbijtrekt, omdat zij het... lid geld niet kunnen betalen? Komaan, gij JONGE BOEREN, een of fer niet-waar? uw proost zal toch weten waar dat uitgespaarde geld deugd kan doen... hij kent toch kinderen wier schoentjes zoo rap water slikken als een geoefende kele bier kan slikken! Komaan, allen die benevens kele en maag, nog een hert hebt en christelijk gevoel... een offer uit christelijke lief dadigheid! Als wij, Katholieken, in harden strijd niet geven kunnen van 't geen we ons ONTZEGGEN kunnen... dan maken we Christus' woord ons zelf te schande: daaraan zal men u als mijn leerlingen erkennen, dat ge malkander als broeders bemint. Twee vliegen met een slag! Zoo gaan we door ons eigen voorbeeld het DRANKMISBRUIK te keer. 't Deun tje wordt wel versleten maar 't blijft toch waar «woorden wekken...» En zoo oefe nen wij de twee deugden die werkelijk deugden zijn van onzen tijd: de verster ving en christelijke liefdadigheid. Waar zoovelen te kort hebben, ons IETS ontzeggen; en Gods groot gebod (Zie vervolg onderaan 5« kolom).

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1933 | | pagina 1