Tekorten aan Katholieke Mentaliteit
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD
POLITIEK ALLERLEI
Een historische fotoZ. H. de Paas in de
H. Sacramentsprocessie op St-Pietersplein te Rome
DE ECONOMISCHE WERELDCONFERENTIE
Jeugdcongres te Poperinge op Zondag 2 Juli
Alwie een hert heeft, doe mee!
ZONDAG 25 JUNI 1933.
TARIEF VOOR BERICHTEN
"DE POPERINGENAAR
Uitgever
SANSEN-VANNESTE
POPERINGE
Telefoon N' 9. - Postch. N' 15.570.
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 fr.
2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr.
Berichten op 2* bl. per regel 1.75 fr.
Berichten op 3» bl. per regel 1.50 fr.
Rouwber, en Bedank, (min.) 7.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond ingezonden worden. - Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
ABONNEMENTSPRIJS
VAN NU TOT NIEUWJAAR
(per post)
Belgie 9.75
Frankrijk, Congo 18,90
Engeland, Holland, China
Amerika 31,05
door volksvertegenw. Robert D. De Man.
(VERVOLG EN SLOT.)
HET GEVAL BODART
EN DE LIBERALE JONGE WACHTEN
Het kongres der liberale jonge wachten,
dat Zondag jl. te Brussel heeft plaats ge
had heeft door sommige bladen het geval
Bod art doen oprakelen waarover we hier
in dit blad nog niet veel spraken.
Onze lezers kennen het geval Bodart. De
christelijk democratische volksvertegen
woordiger van. Charleroi heeft gemeend
goed te doen een kartel te sluiten met de
socialisten in zijn arrondissement om de
besluitwetten der regeering te bekampen
en om de democratische meerderheid die
in de Kamer werkelijk bestaat, maar niet
tot uiting komt, te doen tot uiting komen.
Die manier van doen van den heer Bo
dart werd door het Algemeen Christen
Werkers verbond afgekeurd en in de dag
orde, waarin daarover werd gehandeld
werd er meteen ook een deel ingelascht,
waarin uitdrukkelijk wordt gezegd, dat
geen akkoorden met andere politieke groe-
peeringén mogen afgesloten worden, zon
der goedkeuring van het hoofdbestuur.
We meenen dat onze collega Bodart een
onbegrijpelijke fout heeft begaan die al
zijn vrienden van de groep ten zeerste
hebben pijn gedaan.
Deze inbreuk op de tucht van de orga
nisatie en de partij kan, noch mag door
niemand worden goedgepraat, welke de
moeielijke omstandigheden ook zijn waar-
In de heer Bodart in zijn arrondissement
heeft te werken.
■Ten andere de heer Bodart zelf is in te
genstrijd gekomen met de beginselen, die
hij zelf in zijn rede tijdens het volmacht-
debat in de Kamer heeft uiteengezet in
zake de samenwerking met de socialisten.
We zouden op dit geval thans niet meer
teruggekomen zijn, ware het niet dat de
liberale jonge wachten in hun kongres
van Zondag jl. eveneens de meest mar
kante bewijzen van tuchteloosheid hebben
gegeven.
Zij hebben er niet toe besloten een kar
tel te sluiten met de socialisten, maar de
motie die ze hebben doen stemmen be
vatten zaken, die heel en al zekere socia
listische eischen dekken, zoodat ze ten
slotte de socialisten willen ontmoeten om
strijd te voeren tegen de Regeering en te
gen de volmachtbesluiten.
We weten nu wel, dat sommige organi
saties van syndikalen aard in onze mid
dens zooverre zijn gegaan het ontslag te
vragen van de Christelijk democratische
ministers, dat willen we noch verbloemen
noch doodzwijgen, we halen dit alles aan
om er op te wijzen hoe diep de tuchteloos
heid in de verschillende partijen en groe
peeringen begint wortel te schieten.
Dit zijn bedenkelijke verschijnselen,
waarvan geen enkele politieke partij en
geen enkele groepeering schijnt verschoond
te blijven.
We noemen dat feit bedenkelijk omdat
het wijst op een gemis aan tucht, op een.
crisis im het gezag en de leiding, die al
leen de meest zware en de meest ernstige
gevolgen kunnen hebben voor het land.
Ons land kan er in deze moeilijke om
standigheden niet bij winnen te worden
verzwakt in zijn weerstandskracht door
feiten en daden, waarvan de gevolgen ten
slotte in het nadeel van de gemeenschap
zullen uitvallen.
Niet door ruziestoken bekomt men ver
betering en mildering in de toestanden,
die sommige belangen schaden, meer dan
noodig Is.
We hebben hier meer dan eens gepleit
voor kalme hoofden en koele zenuwen in
de zware tijden die we doormaken.
Niet door de hand te gaan leggen in die
der socialisten, die tenslotte alleen door de
agitatie hun eigen vermolmde partijgrond
slagen willen redden, zooals Bodart het
deed, zal het belang van ons volk gediend
worden.
Niet door het schoppen van herrie in
den gang der zaken en door het ontkete
nen van het meest platte anti-klerikalisme
zooals de liberale jonge wachten het
schijnen op 't oog te hebben, zal de orde
en de kalmte en het herstel der financies
worden bereikt.
Niet door vlammende moties tegen som
mige regeeringsleden te stemmen en hun
uittocht uit de regeering te eischen wordt
het begrootingsevenwicht hersteld, zooals
sommige syndikale leiders het meenen te
moeten doen.
Alleen een kritisch onderzoek der geno
men en gepubliceerde besluitwetten der
regeering, met het rechtzetten van som
mige begane dwalingen, die de regeering
ten andere gereedelijk erkent en toegeeft,
kan een gezonde atmosfeer scheppen,
waarin de werking tot welzijn van ieder
een worden doorgezet en tot een goed
einde gebracht.
In alle groepen ten andere is men bezig
met het kritisch onderzoek der besluit
wetten en de regeering zelf legt er zich
op toe sommige onvolmaaktheden in haar
werk te verbeteren en we mogen de hoop
koesteren dat sommige al te scherpe hoe
ken in het regeeringswerk zullen kunnen
afgerond worden.
Nu meer dan ooit, moet de Katholieke
partij een aaneengesloten blok vormen
waarin de tucht en het gezag van de lei
ding wordt geëerbiedigd, een blok waarin
alle onderdeelen moeten trachten de ver
schillende belangen te verzoenen, opdat
het kome tot een uitslag die aan iedereen,
in de mate van het mogelijke, een maxi
mum voldoening kan verschaffen.
Niemand moet het aangaan of probee-
ren zich zelf te Bedriegen. De ware toe
stand moet vlak In de oogen worden beke
ken en de noodige maatregelen moeten,
met inachtneming van rechtmatige be
langen, genomen worden zonder zwakheid
en zonder dralen.
Aan dien prijs alleen is de redding van
het land en van onze financies mogelijk;
al het andere is bijzaak en triestige kies-
reklame
GAAN WE NAAR
EEN DRIELEDIGE REGEERING
Daar wordt op dit oogenblik in sommi
ge pers duchtig geschreven en gewreven
over de mogelijkheid eener drieledige re
geering.
Wat is er daarvan en wat kan er daar
van aan huis komen?
Zekere bladen en sommige ministers
hebben vroeger wel eens met den meesten
nadruk geschreven en verklaard, dat een
drieledige regeering onvermijdelijk de in
flatie of de geldontwaarding zou mee
brengen.
We stellen thans echter vast dat achter
de politieke schermen over een mogelijke
drieledige regeering wordt beraadslaagd,
ingeval de regeering met haar werk van
financieele gezondmaking niet zou klaar
komen.
Het is totnogtoe nog niet bewezen, mee
nen we, dat de huidige regeering, samen
gesteld uit Katholieken en Liberalen er
niet zou doorgeraken. Het verlangen ech
ter van sommige socialisten een drieledige
regeering te vormen is zoodanig ernstig
en groot dat de mogelijkheid wordt onder
oogen genomen.
Kamiel Huysmans, burgemeester van
Antwerpen heeft zich laten ondervragen
over de kwestie eener drieledige regeering
door een opsteller aan La Nation Beige
Al wat Kamiel daar heeft verklaard is
nogal interessant en uit al die verklarin
gen blijkt, dat wat de onderofficieren van
de socialistische partij ook bazelen, de
groote en verantwoordelijke chefs, die hetrt
wat beter de toestanden kennen, en da«R
(Vervolg onderaan 6* kolom.).
Tot groote blijdschap der Romeinen en van de in de eeuwige stad saamgestroomde
pelgrims, heeft de H. Vader op 15 Juni deelgenomen aan de majestueuze H. Sacra
mentsprocessie op het St. Pietersplein.
Op onze foto ziet men Z. H. de Paus knielend vóór het Allerheiligste Sakrament,
op den zwaren troon de Talemo van Bernini, gedragen door twaalf personen.
Boven Hem een prachtige baldakijn gedragen door acht prelaten.
lliniimillllUNIIIIIIIIHUIIIIIIIIIIIIlHHIllllllll
Op 2 Juli aanstaande zullen uit alle goede gedachten opdoen en zich zslf lee-
hoeken van West-Vlaanderen, te Poperin- ren geven, man worden van karakter en
ge samenstroomen de Jonge Middenstan- van de daad.
ders om deel te nemen aan het Provin-
ciaal Jeugdcongres.
Het Gouwfeest belooft heerlijk te sla- Jonge Burgers en Middenstanders, wij
gen; want de toetreding der verscheidene houden congres om den vijand beter te
jeugdafdeelingen Is bijna algemeen. Po- leeren kennen, ons strijdplan samen op
peringe werd aangeduid als de zetel van te stellen in nuttige besprekingen, voor-
het Congres ter gelegenheid van de vaan- raad van geestdrift en ikidle op te doen
delwljding van de plaatselijke afdeeling. voor onze beweging. Wij willen ontwaken'
Een vaandel is een symbool van strijd: tot standbewuste werkers en ons veneeni-
S'trijd tegen onze gemakzucht, ons men- gen can onze eigene stoffelijke en zede-
schelijk opzicht en lamlendigheid om ons lijk belangen te verdedigen naar de richt-
eiigen te vormen tot eene karaktervolle lijnen ons zóó meesterlijk voorgehouden
persoonlijkheid in dienst van, een hooger tn de wereldibrieven Rerum. Novarum
ideaal; strijd om onzen familiekring te en Quadragesimo Anno»,
herkerstenen; strijd om onzen vervallen Welaan dan niemand mag ten aohter
en miskenden stand te verdedigen en te blijven op 2 Juli in de Hoppestad.
heroveren; strijd dm de veftiëidensche sa- Elk weze stópt op zijn post en aanwezig
menleving te hernieuwen in Christus. in elk deel van 't programma.
Om dit ideaal na te streven staan wij niet Wij zullen den feestdag inzetten met
alléén in het strijdperk, maar aan onze eene vurige H. Communie ter eere van
zijde worstelen elk bij zijn stand onze an- Christus, onzen Koning. Wij zullen de
dere wapenbroeders en op één en hetzelfde Hoogmis medieopdragen voor het welslagen
machtig front der Katholiek» Actie ruk- van 't Congres en met gespannen aan-
ken wij vooruit met het Christikruis dacht luisteren naar het meeslepend en
voorop ter zegepraal. geestdriftig woord van onzen aanvoerder,
Dooh een vaandel is ook een symbool e. Heer Cleymans. In uw Middenstands
van veroveringDit Gouwfeest bedoelt niet uniform en met uw kenteeken op de pots,
alleen elk lid te sterken in dezen harden zult gij zingend stappen achter het nieuw -
strijd, maar het katholieke leger in groo- gewijde vaandel als eene schaar uitgele-
te massa's te doen aangroeien. Daar zijn zene jongelingen op wie de Kerk met
nog te veel futlooze, onverschillige en zelf- fierheid mag bogen als op een legioen mo-
zuohtige jongelingen die niets voelen voor derne kruisvaarders die ten strijde trek-
iets hoogers; ook die moeten overkomen en ken ter verovering van de heiligste rech-
bijtreden bij onze organisatie. Het bestuur ten
doet dan een dringenden oproep tot alle Jonge Middenstanders, wij rekenen op
Burgers- en Middenstandsjongeren van uwe vurige gebeden, uw talrijke opkomst,
de streek, al zijn ze zelf tot nog toe ner- uw broederlijke medewerking. Op voor-
gens aangesloten. Op de vergaderingen hand van harte welkom! I
zullen zij kennis maken en verbroederen j™, BESTUUR
met de andere jongelingen; zij zullen er
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBIBBBBBBBBBBBHBBBBBEBBHBBBBBfi
beeld de werkloosheids-vergoeding te kun
nen betalen. Meer dan een milliard.
De Ministers zoeken en zoeken... en
moeten vinden. En er wordt in ons land,
ieder jaar, meer verdronken dan er noo
dig is voor werkioozensteun. En dat gaat
vanzelf, zonder zoeken, vindt ge nu niet
dat het vreeselijk is te moeten zeggen dat
er in ons land meer uitgegeven wordt
aan drank dan aan onze werkloozen om
te leven... met hun familie.
...Zegt u dat niets? En men spreekt
van misbruik. En hoeveel nood en mi
serie zou er kunnen verholpen worden
als EEN DEEL van die drankverkwisting
laat ons zeggen juist DAT deel pot
ten, waar ALLEN schade van hebben
in steunfonds werd gestort voor diegenen
die te kort hebben?
Maar wie drinkt is bekommerd om zijn
keel en niet om de ijdele maag van
anderen.
St Jan predikte in de woestijn.
In de woestijn prediken Is geen aar
digheid meer.
Zouden we met St Jansdag ook in de
woestijn prediken?
Voor den oorlog sprak en donderde men
soms tegen drankmisbruik, herbergwezen,
enz. Maar nu het druppeldrinken veel
verminderd is, door de tusschenkomst van
de wet, kan er van drankmisbruik geen
spraak meer zijn.
Op een week tijds lees ik inderdaad,
dat te Ninove een vader zijn zoon neer
stak; de vader was bedronken;
dat te Theux bij Verviers een vader
zijn zoon neerstak, de vader was bedron
ken;
dat te Breedene een auto-voerder twee
menschen doodreed; de auto-voerder had
heel den dag door aan de potten ge
zeten.
Ik vroeg mij af... hoe konden die men
schen wel dronken zijn; er worden geen
druppels meer gedronken.
En mijn gebuux beweert dat de helft
van de auto-ongelukken en moto-ongeluk
ken zijn oorzaak vindt in den drank. Zou
mijn gebuur gelijk hebben?
Zie, zegt mijn gebuur, de menschen
zijn nu even NAT van binnen als vroe
ger; ten minste even nat; maar ze zijn
van buiten meer NET. Ze loopen de hoo
rnen en de hulzen en de straatlanteerns
niet meer om; en 't is zoo goed niet
meer geweten wie de potten vaagt; met
drie, vier in auto, of met de moto, of in
autobus kunt ge nu t'einden de provincie
uw bekomste drinken, en zwaargeladen
t'huis komen, hel net..., niemand heeft
het gezien.
Dat is nu reeds een GEWOONTE.
En mijn gebuur beweert dat het een
geweldig groot MISBRUIK is, en dat er
jongelingen en huisvaders zijn die lede
ren Zondag evengoed weghollen, liefst
heel ver. En daar zit nog een GROOTER
misbruik aan vast, zegt hij; en 'k ge-
loove het.
Ze hebben speciaal en noch specialer
bier gedronken en vreemd bier, en zwaar
bier; en ze verzekeren u dat er meer
miserie en ruzie is in vele huishoudens
dan voor den oorlog.
Zoo zegt mijn gebuur; en 't ls een eer
lijke en gezapige mensch, die den Zon
dag avond moeite heeft om maats te vin
den om, op de plaats als 't u belieft, een
partij te kunnen kaarten.
Zouden we over de crisis niet spreken?
Moesten we er niet van spreken dan
zoudt ge zeker meenen dat we van onzen
tijd niet zijn.
Zijn dat nu dingen!
Ziet eens hoeveel moeite de Regeering
doet om aan geld te geraken om bij voor
Zouden we dan toch preeken ln de
woestijn als we spreken over drankmis
bruik in onze dagen? Zouden we? als we
tevens spreken over den geest van chris
telijke versterving en liefdadigheid.
Kom aan, gij KAJOTTERS, gij wordt
opgeleid in dien geest van offer. Kent
gij geen arme sukkelaars die u bekijken
met een traan in de oogen als gij in op
tocht voorbijtrekt, omdat zij het... lid
geld niet kunnen betalen?
Komaan, gij JONGE BOEREN, een of
fer niet-waar? uw proost zal toch weten
waar dat uitgespaarde geld deugd kan
doen... hij kent toch kinderen wier
schoentjes zoo rap water slikken als een
geoefende kele bier kan slikken!
Komaan, allen die benevens kele en
maag, nog een hert hebt en christelijk
gevoel... een offer uit christelijke lief
dadigheid!
Als wij, Katholieken, in harden strijd
niet geven kunnen van 't geen we ons
ONTZEGGEN kunnen... dan maken we
Christus' woord ons zelf te schande:
daaraan zal men u als mijn leerlingen
erkennen, dat ge malkander als broeders
bemint.
Twee vliegen met een slag!
Zoo gaan we door ons eigen voorbeeld
het DRANKMISBRUIK te keer. 't Deun
tje wordt wel versleten maar 't blijft toch
waar «woorden wekken...» En zoo oefe
nen wij de twee deugden die werkelijk
deugden zijn van onzen tijd: de verster
ving en christelijke liefdadigheid.
Waar zoovelen te kort hebben, ons
IETS ontzeggen; en Gods groot gebod
(Zie vervolg onderaan 5« kolom).