PUROL
Leuven of Gent
bij Wielrijder!
miitOL]
Wat wij onze Kinderen
moeten leeren
DE VEURNSCHE BOETPROCESSIE
De Kamer verleent vertrouwen aan de Eegeering
DE DOLLAR
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD.
^k'jKatooiieke v.aming iacst;
Ge hebt te kiezen tusschen de twee:
VLAANDERENS BEDEVAART
POLITIEK ALLERLEI
ZONDAG 30 JULI 1933.
V/EEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
30° JAAR. Nr 31.
"DE POPERINGENAAR
Uitgever
SANSEN-VANNESTE
Telefoon Nr 9. - Postch. N' 15.573.
FOPERINGE
ABONNEMENTSPRIJS
VAN NU TOT NIEUWJAAR
(per post)
Belgie 7.95 fr.
Frankrijk, Kongo 15.40 fr.
Engeland, Holland, China
Afrika 16.30 fr.
Amerika 25.30 fr.
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4.00 fr.
2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1" bl per regel 2,50 fr.
Berichten op 2' bl. per regel 1.75 fr.
Berichten op 3* bl. per regel 1.50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond ingezonden worden. - Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
GEZINSOPVOEDING
EERBIED VOOR DE OVERHEID
Men moet het kind van jongs af leeren
den strijd voeren tegen zijn driften.
Men leert niets zonder werk en moeite,
verricht ook het goede niet zonder kracht
inspanning, en blijft den goeden weg niet
bewandelen zonder aanhoudend den strijd
te voeren tegen het kwaad! Maar dat is
een kostelijken, voordeeligen strijd, die
ons staalt en sterkt in 't leven! Helaas
op onze dagen vindt men onder de men-
schen en vooral onder de kinderen veel
min wilskracht dan vroeger! Verzwakking
van gezondheid zult gij wellicht zeggen?
Neen de voornaamste oorzaak ligt voor
al te vinden in de VERMINDERING VAN
HET GEZAG.
«i
Vroeger erfden de ouders als de gave
van opvoeding over van hun voorzaten.
Bij de ouders vond men een aanhoudende
vastberadenheid, gepaard aan passende
goedheid en rechtvaardigheid en vanwege
de kinderen trof men een zelfs wat vrees
achtige onderdanigheid aan!
Heden ten dage is het totaal anders,
t is nu om zeggens het regiem van tegen
spraak en ongepaste vrijheid!
Wie heeft nog geen dergelijke tooneel-
tjes bijgewoond als volgen, die helaas zoo
schadelijk vallen voor de goede gezinsop
voeding Jeanne gaat eens de schaar ha
len. Ik weet niet waar zij ligt. Zij
berust in mijn werkmandje. Ik weet
niet waar dat staat. Het staat op mijn
werktafel boven. Ja 't is aan mij niet
dat te halen, Marie moet maar gaan.
Neen! 't is gij die moet gaan. Ja, later
dan moeder, als ik gedaan heb Moe
der door tegenspraak overmand, staat op
en gaat zelf de schaar halen!
Andere malen hoort men zulke gesprek
ken zoo nadeelig voor gezag en karakter
vorming: Wilt gij dat doen, gij zult twee
sous krijgen! Als gij wilt...Ik zou
toch zoo gaarne hebben dat gij maar
naar... gingt! dat gij... deedtZeg,
wi't gij wel dat doen...',
Soms zijn het bevelen die waarlijk on
uitvoerbaar zijn, dan zijn het scheldwoor
den of beleedigende benamingen, verder
bedreigingen al volgens gril of gezindheid.
Het kind gansch verwonderd hierover,
stelt zich hier tegen en tracht op alle ma
nieren aan die bevelen te ontkomen. O zoo
dikwijls reeds heeft het hieraan al kunnen
weerstand bieden, dat het allicht zegt
Wacht maar de barometer zal wel ver
anderen, die slechte luim zal aldra weder
voorbij trekken!
Is het wel zoo dat men gezag aankweekt
en vooral in oefening weet te stellen?
Bij die gezagsverloochening en die al
te teedere zwakheid komt zich helaas
maar te dikwijls een derde fout voegen:
verschil der zienswijze der ouders over al
lerhande zaken m dat in t bijzijn hun
ner kinderen. Hoeveel ouders ja geven
zich helaas niet over asm verkeerde en
tegenstrijdige uitingen, die toch zoo scha-
deiijk zijn onder opzicht van eerbied en
gezag! Moeder laat toe wat vader ver
biedt; deze laatste laat heden verrichten,
wat hij gisteren stellig verbood of wat hij
norgen zal moeten uitroeien en tegen
gaan. Ouders laten hun kinderen zaken
verrichten wat priesters en onderwijzers
verbieden!
Vergeet toch niet mijn lieve ouders, dat
het kind een ingeboren geest van recht
vaardigheid bezit, alsmede in geweten als
overheid aanziet, die het tot voorbeeld en
leidsman moet verstrekken. Maar bij zul
ke verkeerde handelwijze van uwentwege,
krijgt het kind hier o zoo rap volle besef
van en onzekerheid komt zijn geweten be
nevelen. Waar is nu wel het ware, het
goede en het juiste te vinden, zoo rede
neert het rap, als deze die mij moeten
aanleeren zelf niet pvereenkomen?
Jien ander oorzaak van gebrek aan ge
zag is het slecht voorbeeld van zekere
ouders! Waarom moeten wij zoo steunen
op dat machtig wapen in zake opvoeding
namelijk het voorbeeld! Het ouderlijk ge
zag heeft toch meer kracht in zoover het
steunt op den eerbied welke het inboe
zemt. Aanraden van goed te doen heeft
bij verre na zooveel macht en aantrek
niet, dan wanneer i-en het zelf uitvoert
en dat voren aantoont, 't Is wel een af
grijselijke verantwoordelijkheid voor de
ouders het slecht voorbeeld te durven ge
ven, vooral in die jaren waarop de jon
gelingsdriften hevig beginnen te woelen!
Die huisgezinnen zijn wel diep te bekla
gen, welke hun edele z nding alsdan ver
raden!
Christene ouders, de oorzaak van gezag-
vermindering ligt bij u min te vinden in
ongodsdienstigheid en vrijheid dan wel in
zekere heerschende gedachten hierover.
De geest van onderdanigheid, de be
leefdheidstermen zijn verdwenen en ver
vangen door een te verre gaande kame
raadschap, een al te vrije aanspraak.
De drukpers en het straatverkeer hel
pen die verzwakking van gezag nog ver
meerderen.
De letterkunde en vooral de cinema's
dragen ook veel bij tot het uitroeien van
alle gezag.
Ouders weet dus te gebieden en gebiedt
wel! Doet uw kinderen handelen en
kweekt wilskracht aan!
Legt hun den waarom uit van het
geen gij hen doet verrichten, geeft hun
beredeneerde redens van onderdanigheid,
telkenmale het mogelijk valt.
Geeft nooit toe en weerstaat kalm aan
al de grillen van uw kleine kinderen. Weet
en onthoudt wel: alle last of moeite wil
len sparen aan wie men bemint, dat is
tijne ziele haten en benadeeligen
Regelt en schikt de krachtinspanning
welke gij van de groote kinderen vergt.
Schikt en regelt ook het vermaak, het
spel en de belooningen, want dat ook aan
houdend en te veel verschaft doet slechts
handelen uit intrest en doet allen moed
verflauwen.
Eindelijk en vooral heiligt u voor hen
door 't goede voorbeeld Ja «Ik heilig
mij voor mijn kinderen! Welk edeler
leuze zouden christene ouders dan wel
kunnen kiezen. M. L.
I1B1BBS13IIBHBBBB9IBIE1S
LEENING 5% met LOTEN 1932
17* Trekking van 25 Juli 1933
Ultkeerbaar met 1 millioen frank:
REEKS 278.768.
Volgende reeksen uitkeerbaar met 25.000
frank:
257.355 238.806 216.873 243.104 222.274
162.500 256.513 208.694 120.C62 157.020
222.133 174.083 293.540 127.874 181.141
193.066 116.590 123.580 245.189 147.707
222.779 269.566 154.572 183.246 198.377
142.165 293.359 186.696 177.899 213.804
232.543 192.055 269.764
l89BlinHB3BBBBSB3£Sri3£2£3!31E3B
»f GENT: het broeinest der Vlaamscbe
Nationalisten en van den kwaden
geest;
of LEUVEN: de leerschool der Katho
lieke Vlamingen en centrum van
katholiek ge^of.
*-
In zwerm zijn de valsche propheten
over ons Katholiek Vlaanderen neerge
streken om hun onkatholieke en onkris-
telijke, noodlottige en verderfelijke pro
paganda te voeren voor de neutrale-
officieele Hoogeschool van Gent tegen de
vrije-katholieke Hoogeschool van Leuven.
De Vlaamsche Nationalisten hebben ook
dat duivelsch karweitje aangepakt: ons
Vlaamsche volk drijven naar de neutra
liteit, voorhof der ongodsdienstigheid.
Het Vlaamsch-natlonalisme is eens te
meer de zeisen waarmede de Loge met
forschen zwaai slaan wil om het beste
koren van onze Vlaamsche gouwe omver
te pikken en in te oogsten in de ruime
schuren van geestelijk verval en kriste-
lijken ondergang.
De Vlaamsche Nationalisten vergenoe
gen zich niet meer met de dagelijksche
verguizing en bezwaddering van offer
vaardige en edelmoedige priesters, met
misprijzing en verachting van het hoog
ste kerkelijk gezag, met de stelselmatige
aankweeking van godsdienstige onver
schilligheid en afzijdigheid; in hun dolle
vaart naar den afgrond grijpt hun sa
tanische verwaandheid met Luciferischen
hoogmoed naar hetgeen waarvoor ons
Katholiek Vlaanderen zijn grootste en
schoonste offers gebracht heeft: ons Ka
tholiek Onderwijs.
De kroonhalzende hoovaardij van hun
geest en de pochende overmoed van hun
ne koppige en ijselijke verstardheid in
het booze stuurt er hun toe in blinde ver
waandheid te tasten en te steken naar
het hoogste en het beste daarvan: ons
Katholiek Hooger Onderwijs.
En de vraatzucht van den antigods-
dienstigen verslindenden wolf verbergen
zij in het blanke schapenvacht etner
zoogezeide onverknechte en ongedeerde
Vlaamschgezindheid.
Het is de ijzige en koude, voorbedach
te en overwogen roofmoord op de ziel
van onze Vlaamsche Katholieke Studen
ten, en medeen de doelbewuste verwij
derde maar vaste en zekere vernieling
en uitroeiing van den zuiveren en onge-
krenkten godsdienstzin van ons katho
lieke Vlaamsche volk.
Het is een bewijs te meer ook voor den
onzedelijken neerslag en den antikatholie
ken grondslag van het Vlaamsch natio
nalisme: men kent den boom aan zijne
vruchten.
De vruchten van het Vlaamsch natio
nalisme worden hoe langer hoe zerper
voor het katholiek gemoed en hoe lan
ger hoe meer bitter voor het katholiek
geweten.
Waar zult ge wellicht nog de schei
dingslijn kunnen trekken tusschen den
openlijk-radicalen Loge-liberaal en den
huichelend-vleienden Vlaamsch-Nationa-
list?
Eén der zeldzame onderscheidingstee
kenen ligt hierin dat de Vlaamsche Natio
nalist onder den schijn van zijn katho
liek-zijn gemakkelijker toegang verkrijgt
tot onze katholieke menschen om hunne
verderfelijke stellingen te verkondigen.
Maar het verraderlijke masker van die
farizeïsche, valsche propheten moeten wij
aftrekken
Zij die de heerlijke werking onzer Ka
tholieke Actie bij de jeugd, voorgestaan
en aangemoedigd door den Paus en den
Bisschop, in het geniep tegenwerken; zij
die onze priesters dag in dag uit belas
teren; zij die de spelbrekers en vertroe-
belaars willen of pogen te zijn van alle
gezonde katholieke werking; zij die met
een grijns van veroverden overwinnaar
staan te greiten waar zij wanen het ééne
en eendrachtig katholiek streven te heb
ben gebroken; zij die in protestantsch-
lange krantenartikelen met dorre drogre
denen valsche leeringen verkondigen met
den trotsch van twintigjarige schijn-phi-
losophen; zij die het schoone intellekt
van onze heerlijke Vlaamsche jeugd wil
len vangen in de ragfijne spinnewebben
van hunne sophismen om als roofzuch
tige kobben dab den echten katholieken
geest eruit te zuigen; zij die in de geest
driftige harten van onze edelmoedige
Vlaamsche jongens alle spontaan-edele
gevoelens dooven en dooden met hunne
harteloos-koude materialistische gezind
heid; zij zijn de Vlaamsche Nationalis
ten die bouwen op drijfzand en wier ge
weld niets vermogen zal tegen de rots
die eeuwig staan zal!
We kennen uw behendigheid en uw
looze listen ontgaan ons niet: we weten
dat gij namen fluistert in het duister van
eerbiedwaardige heeren uit wier naam
gij geen recht hebt te spreken om uw
valsche stellingen met hun gezag te om-
kleeden. Maar als dezen uwe stelling in
der waarheid steunden dan zouden zij
niet zóó laf zijn die waarheid niet
in het openbaar te durven verkondigen.
Wie waarheid spreekt schuwt het licht
niet.
Maar gij speculeert op de argelooze
lichtgeloovigheid van jonge studenten:
een speculatie van het laagste allooi!
Gij die bedekt of openlijk streeft
naar de Staatkundige vereeniging van
Vlaamsch-Belgie en Noord-Nederland zijt
reeds belast en besmet met den killen
geest van het doodend protestantisme: gij
zijt de boodschappers niet alleen van
Loge-zending die bestaat in de vernie
tiging van ons Katholiek Onderwijs maar
ook de dragers der tijding van een klei
nen groep protestantsche en vrijzinnige
Hollanders die met de wegvaging van
ons door en door Katholiek Onderwijs
het terrein wilen Voorbereiden voor de
actie van de koloniën protestanten die
door Holland ook in sommige steden van
Vlaanderen worden ingeplant.
Dat is de waarheid. Dat is de werke
lijkheid.
We weten dat gij schermt met de na
men van Joe English, Gebroeders Van
Raemdonck, Firmin Deprez, maar U be-
hooren zij niet toe, maar ons. Hun
woorden en daden waren gebed en liefde
uw woorden en daden zijn vloek en
haat.
Scheurmakers zijt ge, spelbrekers, zaai
ers van den haat, duistere bewerkers van
twist en tweedracht, verguizers van alles
wat ons dierbaar en heilig is, beloerders
van onze schoone studentenzielen, samen-
spanners met de Liberalen om ons Ka
tholiek Onderwijs te ondermijnen, peu
teraars en speldenprikkers die steken
links en rechts lijk stralende bijen en
het breede gebaar waarmede sommigen
U verklaren de besten onder de Katho
lieken te zijn kan de schreeuwende te
genstrijdigheid tusschen uw zeggen en
doen niet goedmaken.
Indien ge uw blikken wenden wilt naar
het Nederlandsche Noorden ziet dan naar
Nymegen waar onze katholieke broeders
met reusachtige offers eene Katholieke
Hoogeschool hebben opgebouwd; en gij,
katholieke ouders van Vlaand ren, be
denkt dat de eeuwenoude Alma Mater, de
Katholieke Hoogeschool van Leuven, de
schoonste parel in Vlaanderens kroon,
niet alleen een sieraad is van ons land
maar een wereld-centrum waarop onze
Moeder-Kerk en heel de katholieke we-
red trotsch gaat sedert eeuwen.
Daar is de plaats van onze katholieke
Vlaamsche jongens: in de katholieke ver-
vlaamschte Hoogeschool van Leuven.
op heden Zondag 30 Juli, te 3 uur namiddag.
't Zal Ernest Vander Hallen geweest
zijn die gezegd heeft ergens in zijn mys-
tiesche droomen: Er is op aarde niets
dat ik meer bemin dan mijn stader
melancholiesch bijvoegende: «misschien
is dit niet goed
Hoe 't ook weze: de fijne silhouet van
Je torens in een bekende lucht te zien rij
zen, de vlammenrozen der zon door de
hoog-gotiesche ramen van je kerk over
je heen te voelen druipen; de warme
laaiïng der roode pannendaken over hun
coquetteVlaamsche trapgevels; de
pakjes groen over de bruine vlakte, vaag
verdoezelend naar de verre duinen... zoo
veel mooiheid die je er vindt, misschien...
omdat je er geboren bent...
Maar d'er is ook wel een tikje echtheid
bij. De stad is fier op haar zeventiend'
eeuwsch kader, haar pracht middeleeuw-
sche kerk en haar slanke belfort.
Schreeuwerig modernisme zou er zich
't milieu maar moeilijk kunnen eigen
maken. Neen, 'n tintje ouderwetsch op
vrome dingen staat altijd goed... en, 'n
stille stad is op onze dagen 'n echte
nieuwigheid.
In dit eenvoudig, rustig middeleeuwsch
kader ontrolt zich een pakkende, eener-
zijds liturgische, anderzijdsch folkloristi
sche gebeurtenis.
Liturgische, daar t een eeuwenoude
processie geldt, 'n processie waardoor on
ze eeuw van tegenheden, hier, gelijk
overigens overal elders in Vlaanderen
tusschen de groeiende stroom van on
godsdienstigheid en lossere teugelviering,
in een gunstig daglicht komt te staan.
Hoe onwaarschijnlijk: onder de prie
mende Julizon, komen sjouwende men
schen het boetekleed om hunne lenden
knoopen.
Folkloristisch, in haar archaïsch uiter
lijk, dat haar als een verschijning uit
vroege tijden, traag en statig, met om-
floerde gestalte door de straten doet wan
delen.
Gemutst en gerokt in de oud-stedelijke
kleuren laten ze de schelle wijdgerekte
noten uit de lange halzen hunner koperen
bazuinen over de poeierdroge steenen
vallen. Hoeden deinen, hoofden bewegen
zich op de gerokken halzen, geen enkel
hart dat niet klopt in blijde fiere ver
wachting. Ze trekken voorbij de monke
lende monden, voorbij de bewonderende
oogen.
In 't grijze, roodgebakkerde en door de
zon witgeboend straatdekor, werpt de
bonte groep der profeten een helle kleu-
renvlek. Een groep vol leven is 't, uit
morgenland en oostersche vlam gegrepen!
Traag en gemeten verkondigt een oude
Isaïas zijn profetiën; bij een piepjonge
Habacuc schijnt, naar zijn droomoogen
te oordeelen, de profetische geest nog niet
ingeslagen!
De toeschouwers kennen ze, ze kennen
koning David en zijn blauwen mantel,
wagen den prijs er van te berekenen of
fluisteren iets over de kwaliteit van het
zilver op zijn zwaard.
Van een menigte zingende engels voor
afgegaan, schudt dé Bethlehem wagen
over de steenen... Over de heele groep
rust onschuld. Kinderen al dragen ze dan
ook het wit der groote dagen, al voelen
zij den sierband om het hoofd, kinderen
blijven natuurlijk en spontaan in de rol
die ze vervullen. Tusschen 't gegons der
toekijkende praters blijft 't Gloria een
brokje poëzij!
Jeugd is het die akteert in de vlucht
naar Egypte, rijpere jaren schoeien de
laarzen van Kerodes en zijn trawanten.
Ouderdom noch voorkomen scheidt hier
den figurant van zijn vertolking. Vanaf
de iedere oproep voord iikaopende engel,
tot de man die zich over' de berrie van
een wagen kromt, allen weten ze dat ze
hier de stadstraditie vervuilen: Geloofs
uiting en boetedrang!
In het bewustzijn eener te dragen eer
schreiden de statige doctoren met gen-
darmepassen voorbij... Op wie zou het:
Gij zijt leermeester in Israël en dan toch
kent ge dit niet! toepasselijk zijn. Maar
ze gaan de schriftrollen in de hand: wa
re Israëlieten bij wien geen bedrog is.
Nog vlindert de kleurenweelde van den
Hosannageroep, haar voigt de Christus
midden zijn apostelen.
Burgerlijk glijden hoed en klak den
hals in der zongebrande menschen.
Op 't groen en 't grauw der voortra-
telende wagens, snijden af en toe de
scherpe lijnen der boetepijen. Van op
de moede schouders schouwen de lijdens
taf ereelen neder: hoekig en bonkig, ge
stijfd tot strakke beelden, uit 't ruwe
hout gesneden.
Oudheidskundigen gluren, artiesten mij
meren. In welken stoet dan ook herinne
ren zij zich niet zoo'n passend archirisme
ontmoet te hebben. Anderen vergelijken
met de modernste uitingen van penseel
en beitel: of deze Christussen wel iets te
benijden hebben aan latere modellen.
Of kenmerkt ze niet één der smartelijk-
gestolde houding en jagende borst; draagt
het gepeupel niet dezelfde lompheid in
't gelaat, dezelfde onbehalpen'neid van
lijn, en linkschheid van houding door het
gansche lichaam?
En daar komt ie aangestrompeld de
paarsche Christus onder zijn zware kruis.
Men vergeet het theatrale van spies-dra
gende, toeschietende soldaten, 't ge
schreeuw, 't getoet van meerammelende
joden. Men luistert te midden van de
plots Ingevallen stilte naar 't plompe
ploffen van dit ééne zware kruis op het
gemartelde lichaam van den vooroverge-
stortèn Christus.
Man en kruis zijn één: samen worden
ze recht getrokken, samen hobbelen ze
voort!
De straat vult zich lnet kruisen. Hier
liggen de dwarsbalken op een forsche
mannenschouder, daar verraadt qpn fijne
om het houtgeklemde hand een vrouw.
Wie vat er het geheim der zwartgapende
pijgaten? Waarom drukt eene moeder
haar kind dichter tegen, zich aan. Wat
weerhoudt eati woord &ché*s de. ".ppsn?
Of we er allen bewust van zijn dat de
kruisschaduw over de soms schaarsch be
lichte vlakken onzer wegen glijdt?!
Heilig Graf of Hemelvaartwagen kun
nen voorbijrollen, de kruisoptocht heeft
aller aandacht met zich meegevoerd. Liet
gene pij een kloeke gestalte uitschijnen,
of wimpelden haar plooien zich om een
tengere houding; over lijning van armen
en schouders brugden zij het kruis. Het
kruis dat fel den rug doorstreept maar
krachtig toch er over schiet en 't hoofd
mee opbeurt in zijn steiging naar om->
hoog.
Ze zijn voorbij: menschen stroomen te
rug samen. Over zwierende torens en
klokgebrom juicht het hart omdat boete
werd gebed: een last die vleugels geeft.
KRUISDRAGER.
Z. Exc. Mgr. Lamiroy ;al de Boetpro
cessie in oogenschouw nemen op het ver
hoog bij Sint Niklaaskerk en dan zelf, af
wisselend met Mgr. Coppieters, het Aller
heiligste in de Processie dragen.
.(Vervolg vorige kolon).
Een indrukwekkende groep Boetelingen.
IBHBlBïIHSBMIHIHEMMMnBflHHMHBBBBIMBMSMMBBBIHOMBESBI
HET TRAGISCH EINDE VAN EEN SCHOONE OCEAANVLUCHT
Op het vliegveld te Kowno zal een mo
nument worden opgericht ter herinne
ring aan de trans-atlantische vliegers
Darius en Girenus, die Maandag nabij
Soldin zijn neergestort en verongelukt.
De weduwe van kapitein Darius, die in
Litauen woont, heeft uit alle deelen der
wereld telegrammen van deelneming ont
vangen.
Het stoffelijk overschot van de vliegers
zal per vliegtuig naar Kowno worden ge
bracht.
Geëscorteerd door een afdeeling mili
tairen zullen de lijken naar de kathedraal
gebracht worden, waar Donderdag een
dienst voor hen werd opgedragen, na af
loop waarvan een begrafenis op Staats
kosten met militaire eer zal piaats heoben.
met 97 stemmen tegen 79 en 6 onthoudingen.
dervelde die een hevigen uitval had ge
daan tegen zeker bepaling waarbij de
leden van een vereeniging die meedoet
aan eene staking, uitgesloten zijn voor
het verkrijgen van werkloozensteun. Die
bepaling werd door de opstellers van de
besluit-wetten letterlijk uitgeschreven uit
eene vroeger^ verordening van den Minis
ter Wauters.
De Socialisten werden dan kwaad.
Dinsdag 11, in eene kalme zitting, werd
door de Kamer het vertrouwen in de Re
geering gestemd met 97 stemmen tegen
79 en 6 onthoudingen.
Na de stemming bewees Minister Van
Isacker dat de werkloozenondersteuning
in geen enkel land ter wereld zoo hoog
is als in ons land en thans veel hooger
is dan wanneer de socialist Wauters
minister was. Tevens diende de Minister
Van Isacker een gepast wcord aan Van-
iBfiasaaiaEïasasgfiassissBasBHaeaaasBSïsaaaasassaaasasEïsaassiB
PRINS LEOPOLD SPREEKT IN DEN SENAAT
Het vliegtuig Lühuanicauit New-York vertrokken, dat In een woud van Fo-
mcranicn (Du'itschland) te pletter viel.
Prins Leopold sprak Dinsdag in dén Senaat eene belangrijke rede over onze
Ko-'oniale belangen.
(BaaaBssEBBSBESSsBËËRBaBssasiBBSBaaBa&BasBsssEaBa&aaBSBBBi
Van uit mijn Chartreuse (dit is geen
likeur maar 't is nog zoeter) werp ik een
blik op de wereld, een vluchtigen blik
maar, lijk de maan tusschen twee wolken
zoo.
0 Heer, geef mij voor U den coup de
foudre en den afkeer voor al het aard-
sche.
Het ondermaansche ziet er lief uit, den
dag van vandage. Het eenige dat nog
iets was, de Amerikaansche Dollar, de
gouden god van de wereld, is van zijn
troon gevallen.
In volle daglicht roepen de stervelingen:
't Is nachtDit is waar voor den eenen
kant der wereld. Licht en schaduw^ Met
al die conferentiën en een zak steenen,
zoudfc gij dragen, dat ge zweet.
Hoe verloopt, "eèn conferende? Man
nen komen bijeen met een goede vulpen,
veel buigzaamheid, veel speeksel en goên
appetijt.
Na de academische redevoeringen en
byzantijnsche palabers wenschen de mo
gendheden den overwinnenden Japan-
schen gezant geluk in de gangen, met zijn
overwinning welke zij te voren oificieel
afkeurden. Dit vergoedt de afkeuring der
XIX in de salonvergaring. De Japanner
met zijn kleine oogjes glimlacht en zegt:
Merci, 't is zeker. De Engeisclimarj
vraagt hém: Koe Is 't? Wel, en
met' U? En vijf minuten later ontvangt
Engeland een belangrijke bestelling van
munitie en kanonnen. Waarheid en
leugen. Licht en schaduw. Theater
en schermen.
De rechtzinnigheid der wereld is sinds
lang verloren en werd nooit teruggevon
den in de collectie der verloren voorwer
pen.
De vrede-religie zonder God heeft maar
't vel over de beenen en is maar een ca
mouflage van het Evangelie. De economi
sche conferentie zonder naastenliefde loopt
uit op een fiasco. Ze noemen dat een ver
daging in gazettenstijl.
Alleen God en zijn Kerk kunnen de we
reldorde herzien en herstellen. Alleen zij,
kunnen bovennatuurlijke golvingen door
het ether laten gaan, zij alleen kunnen
door de bekeering der volkeren het veel
kleurige tafereel in orde brengen en door
die polychromie van alle rassen, de we
reld een aangezicht geven. Het geloof en
de tien gebodën zijn instrumenten die nog
niet uitgediend hebben.
Alleen de Kerk is een moeder die een
wereld kan dresseeren, als een droef kind.
1 'J,
if
WAT ZEGT ER DAVID VAN?
Ik ben van uw gedacht Riet, maar
gij kunt toch gelijk hebben in een zin,
roept een nette Amerikaan wiens keel zoo
droog is als een kalkhoop.
Gij, rijke yankees, moogt spreken,
gij die scheel kijkt met het eene oog op
ons en het ander op uw zaken, gij,
Jobmannen, wonende in een wolkenkrab
ber, gij hebt de banken en de trusten rijk
gemaakt, gij hebt ruïnen gebouwd in
plaats van kasteelen, gij verbrandt tar
we, gij steekt in de stoof wat ge moet in
uw mond steken en de melk voor de zui
gelingen giet gij in de straatgreppe.
Helaas!
Gij hebt Europa de les gespeld, Euro
pa gfng u niet aan, dat was een andere
planeet, maar gij hebt uwen haak gesle
gen in alle Europeesche aangelegenheden,
zonder deel uit te maken van de verga
ringen. Een moeial die thuis blijft op
zijn eentje en zijn deel wil hebben in de
winsten, dat was John Buil.
Europa ging slecht. Ze hadden geen
verstand van zaken alhier, de oude wereld
draaide verkeerd, gij hadt uwe oplossing
voor alle moeilijkheden, hoe komt het dan
dat gij-zelf in den put zijt gevallen?
Gij waart kriekenrood in uw wezen, gij
dacht tenminste drie eeuwen nog te le
ven en lijk Mathusalem nog een eerste
jonkheid te zijn als honderdjarige, en uw
bloeddruk was reeds boven de twintig.
Was ik in Euaopa, zegdet gij, ik zou dit
doen en ik zoU dat doen.
Gij meendet de wereld te redden met
«checks», lijk in de middeleeuwen de
wijsgeeren doof syllogismen en argumen
ten, lijk beschaafde volkeren tegenwoor
dig nog denken de moeilijkheden op te
lossen met een wetenschappelijke uitvin
ding of een ekonomisch stelsel. Zoo spre
ken geleerde bollen die willen licht bren
gen naar de zon... Voor zieke oogen
schijnt het licht der waarheid te straf.
Gij wilt de krisis oplossen en gij hebt
geen geweten meer. Gewetens maakt men
niet als Fordjes.
Gij kent uw Catechismus niet; gij
weet niet dat Christus de oplossing is van
alle problemen.
Wat zegt er David van en de andere
profeten?
Dit is een eeuwigheidswaarde welke de
Beurs niet kwoteert.
Medelijden! Erbarmen! Met mijn
inflatie en mijn zakkenden Dollar.
Nog nooit hebben wij u dat woord
hooren uitspreken, nog nooit riept gij om
hulp.
't Is dat ik zelf nog nooit geleden had.
C'est ca, gij zit in den dieperik en
gij zoudt er anderen willen intrekken.
POINT D'ARGENT, POINT DE SUISSE.
Met groote onkosten hadden zes en zes
tig Staten een honderdtal ministers naar
Londen gezonden en een paar duizend
pennelikkers en experten in luchtkastee-
len, die opdracht hadden een Babeitoren
te bouwên.
De toren was nog niet halfwege of de
.Amerikanen wiefp»n er eeh hom tegen,
wat niet van aard wat om de jïpsitie van
den toren te versterken.
Dat kan toch niet zijn, meende de groo
te Amerikaan, dat mijn Dollar zakt en dat
een kleine Hollandsche Gulden of een
broek vent je van een Zwitserscher Frank
zich handhaaft. De Hollander zegt koel:
Als het tij verloopt, verzet men de ba
kens». En de Zwitser lacht; «Point d'ar-
gent, point de Suisse
De soevereiniteit van 'den Dollar heeft
het verre gehad. Het Amerikaanse!?.®
woordenboek wordt er rijker dóór aan een
nieuw woord: Sparen!
Dat deden onze voorouders reeds, eer
Amerika ontdekt werd, ze lééfden in de
gouden eeuw van den goudstandaard in
een wollen kous, toen was 't de echte
goê tijd, toen het goud de wereld niet
beheerschte.
Ons Christen Vlaamsche Volk werd nog
niet veramerikaanscht door 't goud, God
dank, het is een hoopvol teeken des tijds
dat de menschen meer klappen van Beau-
raing dan van de Conferentie van Londen.
EEN BÉMOL AAN DEN SLEUTEL.
Die arme Dollar, men zou er compassie
mee hebben. De arme Lazarus had ook
compassie met den rijken vrek, toen deze
dorst had, den nadorst in 't ander leven,
maar hij mocht hem geen druppel water
gunnen.
De natte Amerikanen lijden geen dorst
meer, wij arme Lazarussen moeten hen
niet laven.
Arme Dollar. Niets heeft bestendige
waarde. De menschen kochten Marken en
de Mark zonk. Ze smeten zich op Engel-
sche Ponden, maar ook die Ponden verlo
ren van hun gewicht.
De Dollar hield stand en bewaarde zijn
evenwicht tot nu. Al het aardsche is ver
gankelijk.
Och arme, de grootste bankiers zijn he
den maar koordedansers.
De Dollar is ook een gewicht dat we
beter niet aan den voet hebben om naar
den hemel te stijgen, men moet er in
evenwicht naar toe gaan, daar draagt
men niets mee, ook geen Dollars.
De Dollar: Hij was nog entwat bij het
hoogwater van de naoorlogsche welvaart.
De zeesterren zijn ook iets, zoolang ze in
't water zijn, ze blinken in de zon als
zeebloemen, maar bij laag water op het
strand geworpen verminderen ze in waar
de, ze kleven nog een beetje op het natte
zand; laat het water afgaan en laat het
zand poerdroog worden bij ieege tij, de
zeesterren verbleeken, verdorren en ver
gaan, nevens geernaars en krabben.
De Dollar zakte. S. O. 6.
Amerika, in het algemeen volkenconcert,
mag gerust een bémol aan den sleutel zet
ten. A. B.
IBBBBBBBRfBBBHBBBBBflflBBBBBBBB
NAAR
LOURDES SEPTEMBER 5-12: Li-
sieux - Mont-St-Miohel-Ne-
vers.
Inlichtingen Secretariaat, Plein, 13a,
KORTRIJK.
■BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
Zonneslag, Dragen en Stukloopen
van Huid en Voeten, verzacht en
geneest men met
Doos 4 en V/2 frank.
In alle Apotheken
door volksvertegenw. Robert D. De Man.
DE KWESTIE
VAN DE VAART IEPER-KOMEN
Wij hebben aan den Heer G. Sap, Mi
nister van Openbare Werken, in verband
met de vaart Ieper-Komen, volgende vraag
gesteld, ten einde eens duidelijk te ver
nemen of men in het Ministerie van
Openbare Werken het waarlijk ernstig
opheeft met het herstel dezer vaart.
Onze vraag luidt:
Sedert maanden wordt de kwestie van
het herstel der vaart Ieper-Komen terug
met hardnekkigheid op den voorgrond
gebracht door de betrokken middens van
het arrondissement Ieper-Poperinge en
warm bepleit in de dag- en weekbladen.
We vernamen anderzijds door de dag
bladen, dat tijdens de eerste week van
Juli vier ambtenaars de verwoeste vaart
zijn komen bekijken.
Mogen we van den Heer Minister ver
nemen of het werkelijk in zijn inzichten
ligt. de studie van het herstel der vaart
te deen hernemen door de bevoegde dien
sten van zijn departement?
Of er desgevallend mogelijkheid zou
zijn, de kredieten voor het herstel der
vaart Ieper-Komen te begrijpen in de
kredieten bestemd voor de politiek der
groote werken?
We mosten hier niet aan toe voegen,
dat het antwoord vanwege den Heer Mi
nister op deze vraag in alle middens, die
zich deze zaak aantrekken, met belang
stelling wordt tegemoet gezien.
Laat ons hopen dat het antwoord geen
illuzie moet worden voor allen die zich
aan het werk, deze vaart te doen her
stellen, met zooveel ijver en doordrijvend-
heid en hardnekkigheid hebben aange
pakt.
HET TE WERK STELLEN VAN
WERKLOOZEN
Zeer dikwijls beeft men in somnpgB
gesprekken, waar het ging over werkloo-
zen en werkloozensteun, den wensch ge
uit dat men de werkloozen zou moeten
doen werken voor het geld dat ze als
steun trekken.
In de reeks besluit-wetten die krach
tens de bijzondere machtigingen aan de
regesring toegekend, zijn verschenen, is
er één dat de tewerkstelling van werk
loozen voorziet.
Ter uitvoering van dat besluit-wet is
er door den Heer Poullet, Minister van
Binnenlandsche Zaken, een rondzend
brief gestuurd aan de Heeren Gouver
neurs en aan de Heeren Arrondissements-
kommissarissen.
Die rondzendbrief geeft de modalitei
ten van toepassing aan voor het hooger
genoemd besluit-wet.
Wij kunnen de betrokken gemeentebe
sturen, die werkloozen hebben, niet ge
noeg aanzetten, deze kwestie ernstig te
onderzoeken. Immers vooral de landsche
gemeenten kunnen uit deze toestanden
veel nut halen.
Welke zijn de groote beginselen, die de
tewerkstelling beheerschen?
Eerst en vooral het feit dat er slechts
mogen werken uitgevoerd worden, die niet
in aanbesteding kunnen worden gegeven.
Ten tweede moeten de te werk gestelde
werkloozen, een loon ontvangen dat ge
lijk staat met het streeklcon.
Hoe zal men die kwestie regelen. We
geven een voorbeeld: We veronderstellen
een werklooze die 120 fr. steun te weke
trekt, de gemeente die den werklooze
aan het werk zet mag tot 10 t. h. bij
passen uit de gemeentekas. Dus hier in
dit geval 12 frank; zoo bekomt men
132 frank per week. Laat ons nu ver
onderstellen dat het streekloon 4 frank
is. Om nu te weten hoeveel uren men
den werklooze mag laten 'werkéii most
men maar 132 fr. deelen door 4 fr. en
men bekomt 33. De werklooze mag dus
gedurende 33 uren per week worden te
werk gesteld.
De landsche gemeenten kunnen de
werkloozen aldus goed werk doen ver
richten door het kuischen van de grach
ten en dijken, die noodzakelijk onder
houden moeten worden voor de veilig
heid en de goede afwatering waarbij heel
het dorp belang hééft.
We hopen dat de gemeentebesturen
naar den geest en de letter der onder
richtingen in dezen goed werk zullen ver-
riahten en de noodtge initiatieven nemen.
HET GEVAL BODART
Het geval Bodart is nu bepaald gere
geld. In de Kamerzitting van Dinsdag jl.
werd het ontslag van den Heer Bodart
voorgelezen.
We geven in 't kort aan hoe de zaak
tot een oplossing kwam.
De Keer Bodart had op het kongres
van het A. C. W. verklaard dat hij zich
zou onderwerpen aan de tucht van de
groep en het kongres. In zijn arrondisse
ment weergekeerd liet de Heer Bodart
echter beslissen dat hij, gezien hij de
regeering niet kon steunen en gezien hij
de tucht van de groep niet wilde breken
er hem maar één oplossing open stond
namelijk; zijn ontslag te nemen als ka
merlid.
Aan de Christelijk Democratische Groep
liet hij weten, dat hij wel wilde terug-
keeren naar de Kamer en dus zijn ont
slag intrekken, wanneer hij mocht tegen
de regeering komen stemmen.
Aldus wiide de Heer Bodart de ver
antwoordelijkheden verplaatsen en het
laten voorkomen alsof hij de toelating
had van zijn groep tegen de regeering
te stemmen en dat hij aldus het geweten
gerust kon hebben.
Over die kwestie heeft de groep ver
gaderd. Een ernstige bespreking werd er
aan gewijd en men was met de groote
meerderheid der leden van oordeel dat
de tucht in de groep en de katholieke
partij moest geëerbiedigd worden. Niet
aan de groep moest de Heer Bodart ko
men vragen wat hij te doen had, hij zelf
moest alleen de verantwoordelijkheid
nemen van zijn houding.
Dit werd hem meegedeeld en het ant
woord was niet twijfelachtig: de Heer
Bodart verkoos uit het parlement te ver
dwijnen.
Dat dit heengaan wordt betreurd door
zijn vrienden en door de leiders van de
heele katholieke partij is begrijpelijk.
Doch niet aan hen ligt de schuld, zij
hebben getracht Bodart reden te doen
verstaan, het is niet gelukt en alleen
de Heer Bodart zelf draagt de verant
woordelijkheid van zijn houding en van
de gevolgen die er kunnen uit voort
spruiten.
De Socialisten trachten deze kwestie
uit te buiten, doch die heeren vergeten,
dat nergens meer aan de tucht in de
rangen wordt geofferd dan juist bij de
Socialisten en ze zijn slecht gekomen
aan ons Katholieken te komen verwijten,
dat we tucht eischen in onze rangen.
Het katholieke blok moet gaaf en één
.blijven. Ieder moet zijn verantwoordelijk
heid nemen. Dit is gebeurd bij de stem
ming van de vertrouwensmotie in de re
geering en daardoor werd aan het land
getoond dat de katholieke eendracht geen
ijdel woord is, wat anderen er ook mo
gen over bazelen en zeggen.
SHSEHiSasaSSCiaSEESEr^SaBBBISEB
Belgische fabriek van
Chicorei Wyppelier-Taffin.