EEN TONG VAN LINTJES
De Priesterdag
■iii
Katholieke Radio in Vlaanderen
17 SEPTEMBER 1933.
i WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
30° JAAR. Nr 38,
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD.
te Moerzeke
Een origineele Deensche Kerk
lil,
LEENING
DER VERWOESTE GEWESTEN
S. 63714 Nr 11 uitk. met fr. 250.000
S. 63714 Nr 8 uitk. met fr. 100.000
S. 126349 Nr 8 uitk. met fr. 100.000
Belgische fabriek van
Chicorei Wyppelier-Taffin.
NOG DE BRAND VAN DEN
RIJKSDAG
!!;S!1II!
HET HEILIG JAAR TE ROME
ER WAS EEN TIJD... -
De ontzaglijke Volkstoeloop
GELIJK WATER EN VUUR..
STORT 5,40 FRANK
DE OPBOUW VAN
BELGIE'S NATIONALE BASILIEK VAN HET H. HART
Congres der Chr. Werkgevers
TE KORTRIJK
op Zaterdag 16 en Zondag 17 Sept.
DE STAATSLEENING 1933
BORIS III TE LONDEN
Hendrik Consciencehulde
GÉR. TRUANT V
Veurnestraat, 12-22, Poperinge.
2ON0AG
"DE POPERINGENAAR
Uitgever
SANSEN-VANNESTE
POPERINGE
Telefoon N' 3, - Fostch. N' 15.570
ABONNEMENTSPRIJS ''V'." 1
VOOR 1 JAAR
(per post).
In 't Land j 18,60 fr.
Frankrijk 35,fr.
Congo, Engeland 40,fr.
Amerika, Canada en an
dere landen 60,— fr.
e
TARIEF VOOR BERICHTEN:
De Heer kwam in de streek van Tyr
en Sidon, Hij wilde bij de heidenen in
cognito passeeren. Maar zijn faam
Jcwam hier ook mee en zoo gebeurde het
door de schuld van een vrouw (felix cul
pa!) dat Hij niet kon verborgen blijven.
Het was een arme weduwe, wier doch
tertje door een boozen geest bezeten was
en er veel van te lijden had. Nauwelijks
had zij van zijn komst gehoord of zij
jewam naar Hem, luid roepende en herha
lende lijk een volksvrouw dat kan: Heb
compassie met mij, als 't U belieft, Mijn
heer, Gij die de Zoon van David zijt, mijn
dochter wordt deerlijk geplaagd van een
boozen geest. Het zijn schrikkelijke din
gen, het is wreed lijk of dat ze afziet.
Heb medelijden.
Als een moeder der smarten, sprak zij
de schoonste woorden. Maar de Heer ant
woordde geen woord, Hij die anderszins
krijschenstijd was bij elk lijden van een
ander.
De eerste beproeving was al hard ge
noeg voor een moeder, zij had maar dat
meisje, en ze vroeg niet: Heb medelijden
met mijn kindje ze zei: Heb medelij
den met mij.
Justa, was haar name, volgens een ze
kere overlevering. Hewel, Justa sprak
juist: Heb medelijden met mij want
moeder en kind dat is maar één, wat het
kind lijdt, dat lijdt moeder ook.
De eerste beproeving, de kwelling van
haar dochter was al hard genoeg, daarbij
kwam de tweede beproevingde weigering.
De Heer antwoordde niet. Was ze dan van
zoover gekomen voor niet?
De Apostelen meenden dat ze zou ach
terblijven en uit de circulatie verdwijnen.
Zal ze onverrichterzake huiswaarts kee-
ren? Hoe zal ze haar kind paaien? Zoo
de Zoon van David haar niet helpen kan,
waar zal ze haar toevlucht nemen?
Gelukkig waart gij, Justa, door die eer
ste beproeving, want zonder dat, zoudt
gij misschien een neerstig menagievrouw-
tje gebleven zijn, maar gij zoudt O. L.
Heer met al zijn goedheid nooit hebben
gekend, voorzeker.
Gelukkig waart gij ook, Justa, schamel
wijf, bij de weigering, want... maar dat
zullen we verder zien in de geschiedenis.
O. L. Heer weigert kategoriek, Hij
schijnt doof te zijn voor het aandoenlijk-
ste gebed, men zou bijna zeggenHij
maakt van zijn hert een steen.
Het gebeurt nog dat de Heer zwijgt en
zijn weg voortgaat om ons geduld en onze
volharding op proef te stellen. Hij zwijgt
en keert ons den rug toe, maar is 't niet
om nog scherper te luisteren en ons daar
na beter te verhooren?
Hij ging voort, en zij erachter, lijk een
schooiege, haar hart maakte haar welspre
kend en zij riep luider en luider.
Hoe dikwijls zou ze 't herhaald hebben
en de schoonste en vleiendste titels uit
gehaald hebben Zoon van Daviden
treffende woorden die den weg naar 't
hart vinden.
O. L. Heer zweeg, Hij wist wel dat ze
het toch niet zou loslaten, een moeder geeft
het zoo gauw niet op. Hij zweeg, die an
derszins de menschen leerdeKomt tot
mij, vraagt en gij zult verkrijgen.Hij
,wist op voorhand dat ze zou volharden.
En de leerlingen verzochten Hem zeg
gende: Zend haar weg, Meester, want
zij schreeuwt ons achterna.De leerlin
gen om er van af te zijn vroegenMees
ter geef wat ze vraagt.Ze wisten wel
dat hun meester nooit hardvochtig was
en ze vreesden daarbij samenscholingen
ln die vijandige streek. De vrouwen kwa
men reeds kijken in hun deuregat en zou
den partij trekken voor de vrouw.
HONDJES EN KRUIMELTJES.
Lijk een bedelares die, om meer te krij
gen, steekt van menheere de dekente
gen een gewonen pastoor, haalde ze een
litanie schoone benamingen uit. Ze viel
op haar knieën.
De Heer antwoordde koel: «Voor de
verloren schapen van het huis van Israël
alléén ben ik gekomen.
Voor den korten tijd van zijn openbaar
leven wilde de goede Herder zooveel mo
gelijk binnen de grenzen van zijn Bisdom
blijven, de Apostelen zouden verder gaan,
tot aan het uiteinde van de wereld. Het
was dan meest voor de Joden, slechts bij
uitzonderheid voor de heidenen. Zijn lief
de kende de nauwe grenzen niet van een
land.
Ondertusschen riep en schreeuwde de
vrouw maar altijd voort: Heer help mij,
als 't U belieft toch, kom, alla toe, 'k
.vraag het zoo schoon. enz.
De vrouw had nog geen temrecht, maar
zij liet heur stemme hooren, zij zag al
reeds in zijn zachte oogen dat Hij zoo
goed was en haar niet onverhoord zou
Wegzenden.
De leerlingen om van dat lastige vrouw-
mensch verlost te zijn, praamden Hem:
Doe het algelijk, dat ze zwijgt.De
Apostelen, meestendeels getrouwde man
nen, redeneerden niet lang met die vrouw.
Bij ondervinding wisten ze dat een man
bet tegen een vrouw toch niet kan halen.
Hij zei: Het is niet wel het brood der
kinderen te nemen en het te werpen voor
de hondjes.Zou ze nu nog voortbidden,
Jia zulk een afdoend antwoord, zou ze niet
voortgaan al zottigheid zeggen? Ze vol
hardde tot het heldhaftige.
Maar zij was ook op haar toïtg niet ge
vallen, ze nam de Heer bij zijn woord, ze
liet het niet liggen, raapte dat woord op,
en gaf er een draai aan, lijk een fijnessige
vrouw alléén dat kan. Het woord van Ons
Heer was ontleend aan het huishouden,
hier voelde ze zich op haar terrein.
«Zoo is het Hesre, zei ze, gelijk ze zegt,
biaar de hondjes eten toch ook van de
kruimeltjes die van de tafel hunner mees
ters vallen.». Als de overheid moet glim
lachen, is ze ontwapend.
O. L. Heer heeft hier voorzeker smake
lijk gelachen en zich overwonnen ver
klaard.
Het moederhart heeft redens die de rede
biet verstaat.
Wie zou nog gesproken hebben na zulk
een weigering? Wie zou nog durven aan
dringen na zulk een afketsend antwoord?
Alléén een moeder.
Die Justa had eén tonge van lintjes,
maar die lintjes waren geen banden.
Jawel, bekende de Chananeesche
vrouw, 't is Waar, Ge hebt gelijk, het brood
is voor de kinders van den huize, Inder
daad, maar de hondjes krijgen toch ook
de restjes, de kinders zullen daardoor geen
honger lijden, ik vraag niet meer, ik ben
maar een hondje, een keffertje dat tot
niets dient, 'k verberg me onder de tafel.
Zoo vernederde ze zich aan de voeten
der menschen, verdoken onder de tafel-
dwale, zich vergenoegend met al dat er
afvalt, hetgeen men met 't verkeerde van
zijn hand afwerpt, wat men afvaagt met
't schoteldoek, wat niemand meer wil; de
hond vraagt geen boterham, de over
schotjes maar, de brijzelingen. Dat
maakt, als een hondje lijk ik, gelukkig
't is al wel genoeg voor mij.
O mijn God, laat mij onder tafel
kruipen aan uw voeten, en als 't lang is
dat ik geen brokjes kreeg omdat ik koes
zat, laat mij bassen voor een beetje en
geef mij wat Gij ook aan geen straathond
je weigert, een kruimeltje van uwen
disch. We vragen geen mirakel, al weten
we dat een mirakel voor U maar een
kruimeltje is uit uw hand.
OM EEN SCHOON SPREUKJE.
De zwakke kunne is sterk door haar
aanhoudend gebed. In het apostolaat en
de Katholieke Aktie speelt de vrouw een
hoofdrol. Zoo was het in de eerste tijden
van het christendom reeds.
In die Chananeesche vrouw heeft de
Heer op voorhand gezien al die bekeerde
vrouwen uit het heidendom die zijn rijk
zouden helpen uitbreiden te Rome, te
Carthago en elders.
Hij heeft ze toen reeds gezien voor zijn
oogen: Agnes, Lucia, Cecilia, Perpetua
Pelicitas en Blondine.
Hij heeft ze gezien ook de brave moe
ders, dochters, zusters die ten allen tijde
ook in ons hedendaagsch verval het geloof
rechthouden.
Zonder de vrouw, hoeveel Jongheden of
mannen zouden er niet thuis blijven den
Zondag op het uur der Hoogmis, hoeveel
zouden er niet achterblijven te Paschen
en hoevelen zelf zouden naar de eeuwig
heid gaan zonder biecht en berechting
Maar wie weigert er aan een vrouwen
stem? Het zwakke moet het sterke be
schamen.
«Jezus, vriend van de k'rinen, de ar
men, de kinders, liefhebbei o van honde-
jongetjes die kontent zijn met kruimel
tjes, als elkeen reeds zijn bekomste heeft
laat u nog eens gezeggen en voorhoor ons
om een schoon gepast spreukje, dat u mo
gelijks monkelen doet. Wij zijn meer dan
hondjes, waarnaar men iets werpt opdat
ze zouden zwijgen, wij zijn uw kinderen,
uw keppekinders, die Gij zoo goed zijt
te spijzen met meer dan kruimels, van uw
H. Tafel, het dagelijksch brood en de des
sert der ziel. A. B.
«BlSBEBBBS&IBXKiaMGiaBaEHBB
Woensdag 6 September werd te Moerzeke
een Eerw. Poppe-dag gehouden voor
priesters. Ruim 250 pries,ers namen deel
aan de plechtigheden.
De dag werd ingezet mei een H. Mis.
Als slot van den verloop der plechtig
heden nam Zijne Exc. Mgr Coppieters zelf
het woord. Zichtbaar ontroerd, dankt hij
de sprekers, voor het vele goede en het
vele schoone, dat ze hier, aan alle aanwe
zigen, ook aan hem, hebben gebracht. Wat
een zegen, zoo roept Monseigneur uit, zulk
een priester als Poppe aan 't werk te heb
ben gezien. Ongetwijfeld moet hij ook al
tijd heel gelukkig zijn geweest, want een
heilige, vooral een heilig priester, is de
gelukkigste mensch op aarde. Wij allen,
priesters, moeten eveneens gelukkige men
schen zijn. 't Is toch zoo schoon priester
te zijn en goed te mogen doen aan de
zielen.
Beste vrienden, zoo besluit Monseigneur,
we gaan hier allen van Moerzeke weg, iets
beter dan we kwamen. Dat zullen we
straks nogmaals vragen op het graf van
onzen heiligen vriend.
Met het pontificaal lof eindigde deze
deugddoende plechtigheid.
Geen twijfel mogelijk: Alle aanwezige
priesters en seminaristen, zijn van Moer
zeke weggegaan iets, neen, veel beter ge
worden door het contact met Poppe's hei
lig radicalisme.
Geve de goede Genademiddelares, dat
de vruchten duurzaam zijn.
IBBBBBEBEBBBEBBBBBflEISBBBBUBB
PROCES GEWONNEN.
Ze vraagt geen heel brood, ze moet niets
lieer hebben dan een stukje dat de kin
ders misschien reeds in hun melk gedopt
hebben en verzadigd, 't buikje vol, laten
liggen van kant.
En Jezus zei: «O vrouw! groot is uw
êeloof, u geschiede gelijk gij wilt, om dit
tooord ga, de booze geest is uitgevaren
"it uw dochter.En haar dochter was
7an dien stond genezen. En heengegaan
®Jnde naar huis, vond zij het meisje op
het bed liggen en de booze geest was ver
trokken.
Ze had haar proces gewonnen. Wat een
hbuwentonge toch kan, ze kan een God
"ttverreklappen.
Was het niet beieedigend voor haar zich
te hooren vergelijken met een hond, een
"°iid die meer schoppen krijgt dan lek
kere beetjes.
jHond was een scheldnaam bij de Joden.
bonden waren bij hen geen vertroetel-
S® beestjes lijk bij ons een Bobby, een
«ritz of een Chiffon, van een oude juffer
hondjehaar tr00St VMt 111 eel1 SCll00tr
Ik"
Hier ziet men een eigenaardige kerk
die thans voltooid werd te Kopenhagen,
ter herdenking aan een welbekende pas
toor, E. H. Grundtvig. De nieuwe tempel
is een nieuwe proef der moderne kerk
bouwkunst De voorgevel met den toren,
met een hoogte van 70 meter, mag men
vergelijken met het uitzicht van een groo-
ten orgel.
5 th. 1922 - Trekking van 9 September
Zaterdag morgen te 10 uur heeft de
136* trekking plaats gehad der leening
van oorlogsschade 5 t.h. 1922. Uitslag:
De andere nummers van deze series en
gansch serie 193874 zijn uitbetaai-baar met
300 frank.
DE BUITSCHE MINISTER
BESCHULDIGD DOOR EEN PARIJZER
AVOKAAT
De Parijzer advokaat Dc Moro Giafferi
die zich eerst voorgesteld had om de be
schuldigden van den brand in den Rijks
dag te Berlijn te -verdedigen, heeft thans
na een grondig onderzoek over den brand
openbaarlijk de Duitsch-s Minister Gce-
ring beschuldigd zelf den brand gesticht
te hebben.
Op onze foto ziet men Vander Lubbe
die binnen kort voor de rechtbank van
Leipzig zal moeten verschijnen wegens
het stichten van den beruchten brand
lEBSEBBaasBBasasseaBsaBBssBa
De Socialisten waren toen in 's lands
Regeering. En 't is altijd nuttig eens na
te gaan hoe de Socialisten, wanneer ze
«aan 't sohotelken zaten», voor het pro
letariaat het schoon weêr hebben be
zorgd.
De laatste maal hebben de Socialisten
in 's lands Regeering gezeten van Juni
1925 tot einde November 1927. Toen de
Regeering Poullet in Mei 1926 moest af
treden omdat de geldmachten tegen zijne
Regeering samenspanden en den frank
deden tuimelen, hebben de Socialisien
geen stond geaarzeld om dadelijk plaats
te nemen in de eerste Regeering Jaspar.
Volgens de Socialisten is M. Jaspar nu
'n autokraat en 'n reactiounair; maar in
Mei 1926 was hij een bekwaam en door
drijvend man die alle vertrouwen ver
diende. In zooverre zelfs dat de vier so
cialistische Ministers, zender eenig gewe
tensbezwaar tegenover net miskend
proletariaat, in volmacht gedurende zes
maanden, zonder e'enige bemoeiing van
het Parlement, den frank stabiliseerden
aan 14 centiemen en een stortvloed
van sociale hervormingen over het pro
letariaat lieten neerkomen.
Wijlen Jos. Wauters was toen Minister
van Nijverheid, Arbeid en Sociale Voor
zorg. Hij is dat gebleven tot eiiide No
vember 1927, tot wanneer de socialisti
sche Ministers, om verdere oneenigheid
in de roode werkerspartij te voorkomen
besloten er van onder te trekken.
In Mei 1926 den 12" van die maand
heeft wijlen Jos. Wauters, bij wijze
van een Koninklijk Besluit, de Ambte
lijke Scheids- en Verzosningsradenin
gesteld. Over die inrichtingen hebben we
het hier niet. Wel over zijn Opdracht
aan den Koning ter verrechtvaardiging
van het Koninklijk Besluit, dat het voor
stel van den socialistischen Minister ver
gezelde.
Dat Koninklijk Besluit verscheen In het
Staatsblad van 12 Mei 1926. In de toe
lichting staat het volgendeDaar een
zekere toeneming der krisis dreigt op
verschillende plaatsen, zal de Regee-
ring maatregelen treffen om de werking
van het Crisisfonds zoo doeltreffend
mogelijk te maken, terwijl zij de
Regeering dus zal voort-gaan met
>i meer dan ooit de misbruiken te voor-
komen en te beteugelen. Ten einde deze
belofte gestand te doen, heb ik de eer
gehad aan Uwe Majesteit een eerste
Besluit te onderwerpen, waarbij de
hoofdtoelagen aan de werkloozen wer-
den verhoogd en gebracht: Voor de
gehuwde werkloozen van 4 op 5 fr.;
voor de ongehuwden van 3 op 4 fr.,
naar hun leeftijd. Voor de echtge-
noote van 1 op 1,50 fr.; voor elk kind
op 1 f r.
De kleinhandelsprijzen zijn van Mei
n tot November 1925 gestegen van 502 tot
534, terwijl de index maar 375 punten
te-ekende, toen de toeslagen in 1922 wer-
den verminderd.(In Mei 1926 teeken-
de de index 570 punten; de volgende
maand 579; in Juli en Oogst 637; in
Oktober 705; in November 730 en in De
cember 721. Onthoudt dat goed.)
M. Wauters vervolgde:
Redelijkerwijze gesproken kan men
d niet zeggen dat de nieuwe toeslagen
aanlokkelijk genoeg zijn om tot werk-
loosheid of tot luiheid aan te zetten.
Inderdaad, deze toeslagen vertegenwoor-
digen slechts het derde of het vierde
der geringste Ioouen die thans worden
verdiend.
Volgens mijn oordeel, zooals ik het
reeds verschillende malen aan de be-
langhebbenden heb voorgehouden, kun-
nen de door een lock-out getroffen werk-
lieden of stakers, enkel in uiterste ge-
vallen, als onvrijwillige werkloozen wor-
den aanzien, wanneer zij, met volstrekte
inachtneming van de bij dit besluit
aangehaalde bepalingen, alle pogingen
tot verzoening hebben betracht en alle
pogingen tot arbitrage aanvaard; wan-
neer men hen bovendien als afhankelijk
van de werkgevers kan beschouwen, die,
in buitengewone zeldzame gevallen, van
-geen toenadering willen hooren, zich
aan elke arbitrage onttrekken en op
eigen en eenig gezag de arbeidsvoor-
waarden zeer merkelijk wijzigen, en dus
feitelij-k een schriftelijke of stilzwijgen-
de overeenkomst verbreken, waardoor zij
aan hun medewerkers zijn verbonden.
Daarop volgt dan het statuut van de
Ambtelijke Scheids- en'Verzoeningsraden,
opgevat in den toon van de voorafgaande
beschouwingen en toelichtingen.
Onthoudt goed:
1. - In Mei 1926 toekende de index 570
punten, en in December van hetzelfde
jaar 721. Hetzij 24 punten hoogcr dan
tegenwoordig.
2. - De ondersteuning van het Crisis-
fonds was van 5 fr. per dag voor de ge
huwden, 4 fr. voor de ongehuwden, 1,50 fr.
voor de vrouw en 1 fr. voor elk kind.
3. - De toenmalige Minister voegde er
bij die ondersteuning vertegenwoordigt
slechts 1/3 of 1/4 van de laagste loonen
die toen gewonnen werden.
4. - Leest dan verder hoe onverbiddelijk
streng hij was om de gedwongen werk
stakers of gelockoutteerden bepaald van
alle ondersteuning van het Crisisfonds uit
te sluiten.
Als ge de vergelijking hebt gedaan, zult
ge zelf de gevolgtrekking maken l
PELGRIMS IN DE EEUWIGE STAD
De zomersche hittegolven hebben de Ro
meinen wederom uit Rome verjaagd, maar
nog nooit trokken tegelijker tijd zooveel
vreemdelingen de Heilige Stad binnen.
Engeland, Ierland, Duitschland, Spanje,
Belgie, Tcheko-Slowakije, Amerika, Indië,
Panama, Gibraltar, Mexico en Australië,
waren door talrijk^ groepen pelgrims,
waaronder vele priesters vertegenwoor
digd. Twee vrouwen kwamen te voet uit
Tcheko-Slowakije. Op één enkelen dag
werden niet minder dan 3000 pelgrims tot
de Pauselijke audiëntiezalen toegelaten.
De Zwitsersche Garde, die den stroom van
pelgrims regelt, moest versterkt worden,
evenals het personeel van de Pauselijke
administratie-kantoren.
Onder de talrijke bedevaarten, die een
bezoek brachten aan het Vatikaan, bevond
zich ook een pelgrimstocht van 400 ver
pleegden van Itali^ische doofstommen
instituten, die éooSwfèn TL H. den Paus
in eene bijzondere audiëntie werden ont
vangen.
TERUG
NAAR DE OUDE MOEDERKERK
Miss Magaret Bidwell, de dochter van
Dr E. J. Bidwell, de voormalige Anglikaan-
sche Bisschop van Ontario, is de vorige
week door Pr. Raymund O'Flijn in de
Katholieke Kerk opgenomen. Acht Jaar
geleden ging haar moeder over tot de
Kath. Kerk. Dr Bidwell legde toen zijn
Bisschoppelijke waardigheid neer en is
thans Anglikaansche pastoor te Seliinge,
in het graafschap Kent.
In de Prioryvan den H. Geest te
Oxford, werd denzelfden dag de Rev. Wil
liam Stead M. A., de Anglikaansche aal
moezenier van het Worcester College, te
Oxford, in de Kath. Kerk, opgenomen.
Tijdens den wereldoorlog, was Mr Stead
aalmoezenier bij het Amerikaansch expe-
ditieleger. Hij is een bekend dichter: zijn
voornaamste werken zijn: The Sweet
Miracle en The Shadow cf Mount Car-
mel
Ook Dr R. Oè Carter, Anglikaansch
missionaris in Bombay is tot de Kath.
Kerk teruggekeerd.
DE PAUS SCHAFT DE PLECHTIGHEID
VAN DEN RINGKUS AF
Gezien den ontzaglijken toeloop van
bedevaarders in de Eeuwige Stad ter ge
legenheid van het H. Jaar heeft de H.
Vader zich verplicht gezien de plechtig
heid van den ringkus af te schaffen. Deze
plechtigheid dwong den Paus van zaal
tot zaal en van verdiep tot verdiep te
gaan langs de onafzienbare rijen bede
vaarders, wat slechts groote vermoeienis
veroorzaakte aan den H. Vader.
Voortaan zal de Paus de bedevaarders
ontvangen in de groote zalen, vooral in
deze der Benediktijnen, waar Hij van op
Zijn troon, de bedevaarders zal toespre
ken.
«GOUDEN ROOS» VOOR ITALIE'S
KONINGIN?
Naar verluidt, zou de H. Vader, in ver
band met het buitengewone H. Jaar, de
«Gouden Roos», een uiterst zeldzame on
derscheiding, aan de Italiaansche konin
gin verleenen.
Tot nu toe hebben slechts de konin
ginnen van Belgie en Spanje deze on
derscheiding ontvangen.
ibhbbebhsbbïl.; isasaBsasDESE»
Sinds vele Jaren hangt er over het
West-Europeesche leven een geest van
anti-clericalisme, waardoor de Kerk als
DE vijand wordt beschouwd, als HET
gevaar voor het openbaar leven in al
zijn bijzonderste uitingen.
Dat kan bijna niet anders in den hul
digen tijd. De Kerk beweert, en terecht,
dat ook het maatschappelijke leven door
hare leer moet beheerscht worden. Daar
van nu willen de machtigen van deze
aarde niet weten. Tusschen hunne levens
wijze, hunne gedachten en hunne idea
len en de leer van de Kerk gaapt er een
onoverbrugbare afgrond... water en vuur.
Daarom zullen zij het aan de Kerk las
tig maken zoodra zij er de kans toe zien.
Voor andere godsdiensten is men veel
inschikkelijker. Deze immers hebben niet
de pretentie de volle waarheid te bezit
ten en gansch het leven te beheerschen
zij passen zich veel meer opportunistisch
aan bij volkeren en omstandigheden. De
Katholieke Kerk echter beschouwt zich
niet als een uit de vele godsdiensten; zij
heeft de pretentie de eenig ware en de
mogelijke godsdienst te zijn, die zijn ze
denwetten oplegt en aan enkelingen en
aan maatschappijen, en aan onderdanen
en aan gezagdragers, omdat allen eens
aan God rekenschop moeten geven over
de wijze waarop ze van hun leven en
hun invloed gebruik gemaakt hebben
voor Zijn eer en Zijn glorie.
Zij leert DE waarheid dat God overal
moet erkend worden en wanneer Hij het
ergens niet is, dan komt zij op voor Zijn
recht! Zoo moet ze in strijd komen met
de geest van deze wereld, die zich om
God en godsdienst niet wil bekommeren,
en ook geen zedenwetten wil herken
nen... water en vuur. Dat is de diepste
oorsprong van het anti-clericalisme.
De Katholieke Kerk streeft ernaar In
het gemoed der menschen een hoogere
plaats in te nemen dan het patriotisme
zelf; zij poogt de geheele maatschappij
te beïnvloeden en niet slechts een deel
daarvan... Waar zij komt te staan tegen
over een factor, die hare eischen vijandig
is, zij het dan ook slechts onrechtstreeks,
dan moet zij er mee in strijd komen. Zij
neemt geen genoegen met wetten, die het
onderwijs door den Staat voor iedereen
verplichtend maken, en die van den an
der-en kant verbieden dit onderwijs te
geven in uitsluitend katholieken geest, zij
bestrijdt de wetten die echtscheiden toe
laten, vrijheid geven aan onteerende kun
sten, vruchtafdrijving en voorbehoedmid
delen begunstigen, enz. Zij kan de stel
ling niet aanvaarden, dat eene wetgeving
en een uitvoerende macht, die in haar
oogen immoreel zijn, haar niet zouden
aangaan; dat zij in het Christendom dat
zij schiep, stilzwijgend en goedkeurend
moet aanvaard-en wat aan dat Christen
dom schadelijk is. (H. Belloc. Overschot
en aanvoer.)
Vandaar een gedurige strijd. Vandaar
anti-clericalisme. Vandaar de haat voor
de eenige ware Kerk.
Voor de goddelijke waarheid en rech
ten te strijden echter, moet onze groote
dienstgevoelen is geen fantasia, en de
betrachting en fierheid zijn. Het gods-
dienstpraktiek is geen lolletje. Gods
dienstig zijn is een plicht van eerlijkheid,
van loyauteit tegenover den gever van
het al. Die plicht geldt voor allen, ook
voor de Staten. Om die eerlijkheid en
dat loyalisme te doen zegevieren moeten
we gaarne strijden PATER KENIS,
Dominikaan.
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBS
op postchecknummer 15.570 van V. San-
sen-Vanneste, drukker, Poperinge, en we
kelijks wordt ons blad U door de postbode
tehuis besteld.
Vergeet niet uw volledig adres aan te
ffeven en wel er bij te voegen: storting
voor een abonnement op
«DE POPERINGENAAR
Bovenstaande foto geeft een treffende beeld van den indruk welke nu reeds uitgaat
van een der machtigste onderdeel-en van Belgie's Nationale Basiliek van het Heilig
Hart, welke (volgens de plannen van bouwkundige Van Huffel) wordt opgebouwd
op een hoogte welke geheel Brussel en de omgeving beheerscht, n.l. de Koskelberg-
sche hoogte (de Basiliek zelf evenals de voorloopige kerk en pastorij met scholen
hooren tot het grondgebied van Ganshoren). Er zal echter nog een buitengewone
krachtinspanning vereischt zijn vooraleer de Basiliek in haar geheel zal oprijzen,
en zeker zullen er nog vele jaren overheen gaan alvorens den algeheelen opbouw
bereikt zal zijn.
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 fr.
2 fr. to-el. v. her. met adr. t. bur.
Berichten op 1" bl. per regel 2,50 fr.
Berichten op 2* bl. per regel 1,75 fr.
Berichten op 3* bl. per regel 1,50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7,00 fr.
Te herhal-en aankondigingen:
prijs op aanraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond ingezonden worden. - Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
WAT ZAL DE SOCIAAL ECONOMISCHE
ORDE VAN MORGEN ZIJN
Congreskaartan zullen te verkrijgen
zijn aan den ingang der zaal van 't Stad
huis Zaterdag 3.30 u. en Zondag 10.30 u.
De deelneming aan Congres, Hoogmis
en Feestmaal van het Hooge Kerkelijk
en Wereldlijk Gezag: Z. Exc. Mgr. Lami-
roy en Z. Exc. de Minister van Nijverheid,
H. Van Isacker, getuigen voldoende hoe
veel belang aan het Congres te hechten
is, met het oog on den invloed die meet
uitgaan VAN DE WERKGEVERS en voor
al van de CHRISTELIJKE werkgevers om
hunne verantwoordelijkheid ts dragen in
de leiding der gebeurtenissen op sociaal
en economisch gebied.
Christelijke Werkgevers, indie.i gij niet
meer te zeggen hebt in het openbaar le
ven, is het niet uwo schuld, door uw ach
teruitblijven uit organisaties en vergade
ringen waar uw invloed moet worden' vast
gezet?
Geen zakenman, die in het zakenleven
met eenige leiding van kapitaal cf arbeid
is gelast en op het standpunt der katho
lieke levensbeschouwing staat, mag on
verschillig toekijken of zich afzijdig hou
den.
't Is het oogenblik waarop men OP
IEDER AFZONDERLIJK moet kunnen
rekenen om mee te doen aan voorzichtig,
opbouwend werk.
Dus Zaterdag 3.45 u. in de bovenzaal
van het Stadhuis. Sprekers: BI. A.
Seynaeve; E. P. Van Gestel.
Zondag 9.30 u. Hoogmis met Pontlfikale
Assistentie van Mgr Lamiroy. Kanselrede
voor Chr. Werkgevers E. P. De Clipnele.
10.45 u. Stadhuis. Sprekers: M. M. Kuy-
pers en M. R. Goris.
De Voorz. v. het Congres,
De Sekretaris, L. A. BEKAERT.
E. H. VAN OVERBEKE.
lEBBBBBBBBBBUBBBEBSaBSBSaBBa
De huldiging van wijlen Juliaan Van-
depitte als pionier der radiobeoefening te
onzent, als grondlegger van KVRO, heeft
op dezen dag de openbare aandacht eens
te meer en met sterke kracht gaande ge
maakt voor het belangrijk probleem der
katholieke radioverovering.
Het is eene ongewone gave geweest bij
wijlen Juliaan Vandepitte, dank zijne be
voegdheid op het speciaal domein der
radio-techniek, zeer vroegtijdig te hebben
ingezien welke macht er groeien zou uit
de benuttiging der radiogolven voor ver
spreiding van woord en muziek. Meer nog,
het is een ongewone zielenadel en toe
wijding geweest bij hem, spijts de broos
heid zijner gezondheid, spijts de onver-
schiligheid en het onbegrip, met taaie
volharding en onvermoeibare werkkracht
zijn uitzicht na te zitten en tot goede uit
komst door te voeren.
Een katholieke Vlaamscbe radio-bewe
ging: dat heeft hij gewild, en als hoogste
bekroning een levenskrachtige katholieke
Vlaamsche radio-omroep, een KVRO! De
volle naam en ook de verkortingsnaam
zijn oorspronkelijk door hem geschapen
geworden toen hij met soliede trekken
het plan schetste waarnaar zou worden
gewerkt.
KVRO! een wondernaam en weieens
een wonderdroom!Radio in Vlaanderen,
en VLAAMSCHE radio voor 't Vlaamsche
Vlaanderen!... dat was de droom. De
radio, het moderne aktie-middel bij uit
stek, het mysterievol ding dat in zijne
golvende deiningen zang, muziek en woord
door de ruimten zou dragen ten gerieve
der Vlaamsche huiskamers. Maar dan ook
KATHOLIEKE Vlaamsche radio, opdat de
Christi-leer en de christelijke levenszin
langs de lenige soepelheid dier radio
golven hun zegenvolle boodschap rond
zouden spreiden, ten bate van het al
oude christelijk geloof en leven in Vlaan
deren. Die dro9m is werkelijkheid ge
worden, althans' bij wijze van inzet, op
den dag dat voor het eerst door den
aether trilde: «Hier Veltem, de Katho
lieke Vlaamsehe Radio-Omroep!
Toen heeft het katholieke Vlaanderen
gevoeld dat het eene belangrijke aan
winst rijker was geworden, zonder eigen
lijk te weten toen, door wie en langs
waar deze levensaanwinst was aange
bracht. Juliaan Vandepitte rustte toen
reeds onder de schaduw van een nederig
grafkruisje, hij de koene werker die daar
heen had gewezen en uit alle kracht had
toegestuurd! Hem wordt thans hulde ge
bracht om dat werk,... en in het steen
van zijn grafgedenkteeken zal blijvend
gebeiteld staanHij was de pionier der
radio in Vlaanderen, de grondlegger van
K.V.R.O!
De hude die aan dezen verdienstelijken
werker wordt gebracht is intusschen niet
alleen de huldiging van een persoon, het
is ook de huldiging van eene gedachte
en van een werk. KVRO is een symbool
geworden in het katholiek Vlaanderen
van nu en thans: een symbool van mo
dern-uitlevend katholicisme! De greot-
sche smaad die het kristelijk leven kan
worden aangedaan is wel deze van ver
oudering en achterlijkheid. Het katholi
cisme als eeuwige levensleer en blijvende
levensweg is zichzelven schuldig den voor
uitgang der wereld mede op te gaan en
de aktie-middelen door de nieuwe tijden
aangebracht te veroveren en te benutti
gen in dienst van zijne zaligende zending.
Derhave is eene machtige en veroverings-
gezinde radiobeweging voor ons katholi
cisme een levenskwestie van den dag.
Vijanden staan in sterke beslistheid daar
tegenover opgesteld. Daarom is het ook
noodig dat de ruime massa der katholiek
voelenden zich aaneenschare om te ver
dedigen en te winnen wat hier te ver
dedigen en te winnen valt.
Rondom dat graf op den doodenakker
van Uitkerke zullen derhalve niet enkel
een groep persoonlijke bewonderaars en
vrienden, maar de honderden werkers
voor katholieke radio-aktie en radio-om-
roep zich samenvinden, om aan de bron
van een levenwekkend voorbeeld, eene
nieuwe bezieling te gaan putten voor den
harden, maar dan ook beslisten strijd ter
verovering van een ruime, vrije en mach
tige katholieke radio-omroep in .Vlaan
deren I -»
A i
NAAR UITKERKE-BLANKENBERGE
De onthullingsplechtigheid van het
grafgedenkteeken aan wijlen Juliaan
Vandepitte heeft plaats op heden Zondag,
17 September, en zal geschieden naar
volgend programma: te 9 u., samenkomst
der groepen en deelnemers aan de statie
te Biankentoerge; te 9.30 u., optocht; te
10 u., plechtige Hoogmis; te II u., ont
hullingsplechtigheid. Namiddag vrij.
Steungiften ten gunste van het graf
gedenkteeken en huldigingsplechtigheid
worden steeds dankbaar aanvaard aan
dres: Komiteit der Juliaan Vandepitte-
HuldeGarenmarkt, 17, Brugge. Best
via postcheck Nr 4019.56.
IETS VOOR DE THUISBLIJVERS
Het Komiteit der Juliaan Vandepitte-
Hulde had gehoopt de ruime gemeen
schap te laten medeleven met de hulde-
plechtigheid te Uitkerke-Blankenberge op
heden Zondag, namelijk door radio-uit
zending dezer plechtigheid. Die wensch
komt echter niet in vervulling, spijts de
bemoeiingen van genoemd Komiteit. Ter
plaatse wordt gezorgd voor luidsprekers
installatie, zoodanig dat alle aanwezigen
aldaar de gevoerde spreekbeurten zullen
kunnen waarnemen.
savssfissasaiBBBBaEESsaiaacsiassis
Koning Boris III en Koningin Joanna
van Bulgarie aan het wandelen in de
straten van Londen, waar zij voor het
oogenblik vertoeven.
De te Brussel genomen inlichtingen
betreffende de Leening van één en half
milliard laten toe te veronderstellen dat
zij dezelfde bijval zal genieten als de
lotenleening van Maart 1932. Men her
innert zich dat deze laatste leening ten
bedrage van één milliard frank in één
enkelen dag werd onderschreven.
Ook moet het publiek zijn voorzorgen
nemen, opdat de inschrijvingen ten vroeg
ste zouden worden ingeleverd aan de lo
ketten der Nationale Bank van Belgie en
in hare agentschappen.
Anders zal het misschien te laat zijn.
Degene die over hun tijd vrij kunnen
beschikken zullen zich zelf aanbieden.
Deze die tijd wenschen te winnen zullen
hun onderschrijvingen vanaf heden, aan
hun bankiers of wisselagenten toevertrou
wen; deze gelasten zich met alle forma
liteiten, zonder meerdere kosten.
Wij herinneren eraan dat de Leening
zal verdeeld worden onder 1.500.000 obli-
gatiën van elk 1.000 frank, gerangschikt
in reeksen van vijf titels.
De 300.000 reeksen zullen genummerd
worden van 100.001 tot 400.000: dit om
te vermijden dat te veel nullen zich zou
den voordoen in het eerste derde van de
reeksen. In ieder reeks, zullen de obli-
gatiën van 1 tot 5 genummerd wórden.
Bij elke trekking worden er zooveel
reeksen van vijf obiigatiën uitgeloot als
er loten aan die trekking zijn toegekend.
De obiigatiën deelmakende van een uit
gelote reeks hebben elk recht op een vijf
de van het aan die reeks toegevallen lot.
De trekkingen geschieden openbaar te
Brussel den 18 van elke maand, in de
tegenwoordigheid van afgevaardigden van
den Minister van Financiën, van het Re
kenhof en van het Fonds tot Delging van
de Rijkschuld. Is de gestelde dag een
Zondag of Feestdag, zoo heeft de trek
king daags te voren plaats.
Bij uitzondering zal de eerste trekking
plaats hebben den 18 November 1933, en
de voor de trekkingen van 18 Oktober
1933 tot 18 Juni 1934 inbegrepen voor
ziene loten behelzen, te zeggen:
2 loten van fr. 5.000.000
7 loten van fr. 1.000.000
630 loten van fr. 25.000
In 't geheel: 639 lot. v. samen fr. 32.750.000
Aan deze uitzonderlijke loting zuilen
deelnemen de voorloopige titels die af
geleverd zullen worden aan de onder
schrijvers op 6 November ten laatste.
Deze titels zullen in de Beurs gekwo-
teerd worden vanaf den dag hunner uit
geving.
IBBBBBBBBBIBBBBBBBBBEBBBBBBB!
TE KORTRIJK
Zondag morgen had in de Gulden Spo-
renstad, ter eere van Hendrik Conscience
een huldebetooging plaats, alsmede de
onthulling van een gedenksteen gemetst
in de woning waar hij van 1857 tot 1861
woonde. Om 9 uur werd in St Maartens
eene hoogmis gezongen met gelegenheids-
sermoen van Z. E. H. Kan. Camerlinck,
pastoor-deken, en waarin hij de verdien
sten der gezonde christelijke lektuur
schetste van den thans gevierden Con
science die zijn volk leerde lezen. Een volk
dat niet ten Hemel opziet, valt diep. De
gewijde redenaar eindigde met het ver
derf der hedendaagsche lektuur te brand
merken, en hij vroeg het voorbeeld te vol
gen der christene gevoelens onzer voor
ouders die Conscience in al zijne werken
deed uitschijnen.
Na de mis volgde een vergadering in de
Kerkstraat. Met vaandels en het muziek
der Koninkljke stadsfanfaren aan het
hoofd, trok de stoet door de stad tot aan
het huis vroeger bewoond door H. Con
science, In den gevel dezer woning werd
een arduinen blok ingemetseld waarin ge
beiteld werd: Hier woonde H. Conscience
van 1857 tot 1861 Eene redevoering werd
uitgesproken door burgemeester M. May-
eur, die het leven van Conscience schetste
en zijne werken roemde, die thans in alle
talen vertaald zijn.
Na het spelen van 't vaderlandsch lied
en De Vlaamsche Leeuw trok de stoet
al de Rijsselstraat naar het stadhuis, al
waar in de bovehzaal een letterkundige
zitdag gehouden werd en waar verschili-
ge redevoeringen werden uitgesproken
met feestrede over Conscience. Daarna
volgde de uitreiking van de prijzen aan
de bekroonden in den gewestelijken wed
strijd in Nederlandsch opstel van het Da-
vidsfonds. Een gezellig noenmaal sloot den
Conscience-huldedag.
IBBBBffBBBBEBBBBBBaBBBSSB
HUIS GESTICHT IN 1836.
Fijn - Zuiver - Gezond
Krachtig - Spaarzaam
dit zijn de hoedanigheden der
KOFFIES VAN 'T PARADUS.
Vraagt ze bij uwen Winkelier.
TROUWE BEDIEN»">.