RICHTLIJNEN
Een Katholiek
leest geen onkatholieke bladen
POLITIEK OVERZICHT
CHRISTEN MIDDENSTAND
Ruwe handen
Doos4ert7Mrank.
De laatste Verkiezingen
in Duitschland
BISSCHOPPELIJKE ONDERRICHTINGEN
i WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
a30c JAAR. N' 47.
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN 'AANKONDIGINGSBLAD
LEENING
DER VERWOESTE GEWESTEN
Leening 5 t. h. 1922
138e Trekking van 10 Nov. 1933
TER EERE VAN
PROFESSOR DE WULF
LAFFE BANDIETEMSTREEK
TE GENT
WAPENSTILSTAND-VIERING TE BRUSSEL.
Inleiding en Verantwoording
Onze Katholieke Minister SAP in de bres voor den Middenstand
omtrent de zaak der verschijningen in ons land
Gebruikt Chicorei
Wyppelier-Taffin, 't is de beste.
BIJ DE SOCIALISTEN
TE MEENEN
KOPSTUK VERDUISTERT
MEER DAN 300.000 FRANK
ZIJNE AANHOUDING
VANAF1 DEC-
Overweldigende meerderheid voor
Hitler
HET INPOTTEN
VAN GERANIUM'S
EEN PROTESTANTSCHE
VERJARING
NOTARIS AANGEHOUDEN
TE DILBEEK
Z0NDAG 19 NOVEMBER 1933
"DE POPERINGENAAR
Uitgever
S A N S EN - V A N N E S T E
POFERINGE
Telefoon N' 9. - Tostch. N' 15.570
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR
(per post).
Tn 't Land
Frankrijk
Congo, Engeland
Amerika, Canada en an
dere landen
18,60 fr.
85,— fr.
40,— fr.
60,— fr.
nPEmBEHM
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1.00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4.00 fr.
2 fr. teel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1" bl.'per regel 2.50 fr.
Berichten op 2" bi. per regel 1.75 fr.
Berichten op bi. per regel 1,50 fr.
Rouv/ber. en Bedank, (min.) 7,00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op ae.nraag.
Amnoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond ingezonden v/orden. - Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
Maar vriend lief, ge zijt toch
katholiek,een echt geloovig mensch,
en 'k zie in uw handen een vrijden
kersblad en nevens U ligt er nog een
ander, 't Eene is dwarsdoor liberaal
't ander is socialistisch. Beide zijn
vijanden van godsdienst en Kerk.
Noch 't een noch 't ander eerbiedigt
het christelijk geloof en de christe
lijke zedenwet? En ge leest dat?
Wat peist ge?
Ja...! Ik weet geern het voor
en het tegen.
Maar mensch lief, hoe kunt ge
zoo onbezonnen te werk gaan? Die
speelt met vuur verbrandt zijn vin
geren. Daarbij, gij doet die bladen
meê naar huis, ge laat ze in 't be
reik van vrouw en kinderen.
O, ik tracht ze ergens weg te
Stoppen.
Ge tracht! Maar beste man, hoe
kunt ge zoo verblind zijn? Als ge zoo
weinig bekommerd zijt met de onge
schondenheid van uw eigen ziel, hoe
zoudt ge zoo uiterst waakzaam zijn
over de ziel van uw vrouw en kin
deren? Want, ge kunt het niet loo
chenen, om uw ziel gaat het, om
niet minder. Denk eens na, als 't de
gezondheid van uw lichaam geldt,
dan zijn geen voorzorgen te veel. Ge
zult toch geen vergift innemen om
te weten hoe het smaakt. Ge gebruikt
alle middelen om besmettelijke ziek
ten uit uw huis te houden. Maar als
christen mensch, weet ge heel wel
dat de belangen van uw ziel veel
hooger staan en veel verder reiken.
Moet ge niet bovenal bekommerd
zijn met de gezondheid uwer ziel?
Ja, dat geef ik toe; maar is 't
lezen vaji die zoogezegde slechte bla
den dan zóó gevaarlijk?
Gevaarlijk? Maar, als ge 't wilt
inzien, er bestaat geen grooter ge
vaar voor geloof en zeden. Slechte
geschriften zijn zelfs gevaarlijker
dan bedorven menschen. Verleiders
kan men toch zonder veel moeite
buiten huis houden. Maar slechte
bladen dringen gemakkelijk overal
binnen, zooveel te meer dat de schrij
vers hun vergift eerst wentelen in
de suiker of er een beetje vergulsel
op strijken. Heeft Ons Heere zelf niet
gesproken van verscheurende wolven,
die, om hun slachtoffers te verschal
ken, eerst schapenkleederen aantrek
ken en ze met een vriendelijk uit
zicht te gemoet gaan? Blijft dat
mischien niet altijd waar?
Ja wel; ja wel... maar... 't is
zeker zoo erg niet?
Zoo erg niet? 'k Heb nog het
ergste niet gezegd. Een bedorven
mensch, die ergernis geeft, een ver
leider, kan slechts nu en dan zijn
duivelsch werk verrichten. Maar
slechte bladen zijn blijvende verlei
ders, die ge altijd bij de hand hebt,
die dag in, dag uit, week in, week
uit, altijd aan uwen haard bljjven
zitten. Kunt gij dat loochenen?
Neen... maar... ge zijt een
schrikkelijk mensch!
Toch niet; ik zeg enkel de waar
heid. Als ge nu voort wilt rechtzin
nig zijn dan zult ge bekennen dat
ge 't gelezene nu en dan overpeinst
en dat er verwarring in uw geest komt,
waarin ge meermaals geheel vernes-
teld geraakt... En wat sommige an
dere artikels betreft, die 'k niet na
der wil aanduiden, getuig dat gij er
somtijds zit of ligt over te droomen
en te mijmeren, zoodat het vergift
tot in 't diepste van uw gemoed
dringt en er, als 't ware, de spijze
van wordt...
'k Wil wel getuigen dat ge den
bal niet geheel en gansch mis slaat,
maar ge moogt algelijk niet veral-
gemeenen. Iedereen ondergaat toch
dien slechten invloed niet.
'k Hoor komen. Gijgij kunt
daar tegen. Gij zijt boven 't gevaar
verheven!... Maar, vriend lief, meent
ge waarlijk van een bijzonder soort
deeg gebakken te zijn? Hoe velen
Werden door hun verwaandheid en
hun blind zelfvertrouwen naar den
dieperik gebracht! Is de ondervin
ding daar niet om dat te bevesti
gen? 'k Zal U eens een voorbeeld
vertellen. Twee jonge heeren, een
liberaal en een katholiek, waren, door
de omstandigheden, goede vrienden
geworden en zagen dagelijks elkaar.
De eene las een liberaal, de andere
een katholiek blad. Op zekeren dag,
de liberaal zegt: 'k Ben curieus in
bw blad. Na elk ons blad gelezen te
hebben, zouden we van blad moeten
ISlBSBaBiaBBBIBBBBBBBBBBBBBS!
wisselen... Zonder argwaan aan
vaardt de katholiek het voorstel. Hij
leest dus het liberaal blad. Na zes
dagen vindt hij er smaak In. Na zes
maanden wilt hij van geen ander
meer weten. En thans is hij de hoofd
opsteller van een vrijdenkersblad te
Brussel... Maar 't schoonste komt
achter. De liberaal onderging op zijn
beurt den goeden invloed van het
katholiek blad. Hij werd katholiek,
strijdend katholiek, een apostel voor
't goede; thans is hij katholiek ge
meenteraadslid in een der voorsteden
te Brussel. Wat zegt ge daarvan?
Dat ls inderdaad zeer treffend
en 't zit een goede waarschuwing
in...! 'k Weet dat uw vriendschap
echt is en dat ge me niet anders
dan goed wilt. 'k Zal mijn antikleri
kale bladen daarlaten. Maar ge zult
me algelijk toestaan een abonnement
te nemen op een neutraal blad...
Maar, beste Heer, waar zijn uw
zinnen? Neutrale bladen kweeken
neutrale menschen, onzijdigaards, die
noch mossel noch visch zijn. Neu
trale bladen wiegen het katholiek
bewustzijn in slape, verlammen het
katholiek willen en streven, verstom
pen het katholiek geweten. Zij maken
onverschilligen, op een tijd daar flin
ke katholieke krachten zoo brood-
noodig zijn... Zoudt gij, zooals ik U
ken, U er willen aan blootstellen,
geheel uw leven over te brengen in
onvruchtbaarheid?... Wat zou de
Heer van hierboven daarvan zeggen?
Neen, neen, een katholiek, zooals
gij zijt, leest geen onkatholieke bla
den. 'k Moet nu naar mijn bezighe
den; maar bij onze naaste ontmoe
ting zal ik U zeggen wat een katho
liek blad voor U moet zijn en met
terdaad is. Tot wederziens!
EBBBaBBBBBBBBBBBBBXSESBBHBBB
Uitkeerbaar met 250.000 frank:
Reeks 35.058 Nr 2.
Uitkeerbaar met 100.000 frank:
Reeks 23.445 Nr 8.
De andere nummers van boven
gemelde reeksen zijn uitkeerbaar
met 300 frank.
■BBBBBBBaBBflBBBBBHBSBBBSaBÜBB
Heer Frofessor Maurice De Wulf, een
onzer nationale beroemdheden, waarvan
men eerlang zal vieren het 40-jarig pro
fessoraat aan het Hooger Instituut van
Wijsbegeerte, ter Katholieke Hoogeschool
van Leuven.
Zonder twijfel zal Poperinge er aan
houden deel te nemen aan de plechtig
heden zijn Stadsgenoot ter eere.
IBI
Woensdag morgen werd door zekeren
Inghels, een inkasseerder eener bank bin
nengelokt in zijn huis wijl de andere be
woners weg waren. Inghels viel den in
kasseerder aan met een bijl en kwetste
dezen levensgevaarlijk, waarna hij den
gekwetste in den kelder trok en de vlucht
nam op de flets van den ongelukkige.
De gekwetste werd gevonden door de
vrouw van Inghels maar geen zorgen
konden baten en de man stierf kort daar
na. De moordenaar kon later aangehou
den worden te Wetter en.
DE KONINKLIJKE FAMILIE
FOOR HET GRAF VAN DEN ONBEKENDEN SOLDAAT.
In De Poperingenaarvan 26
Juni 1932 verscheen het eerste ar
tikel van een serie aspekten van het
wereldgebeuren. Daarin schreven we
bij wijze van inleiding: Er is se
dert de oorlog schromelijk veel ge
beurd, er is op dit oogenblik nog veel
meer aan 't gebeuren. Stellig is het
niet de literaire verjonging die Her
man Gorter ons boodschapte in zijn
«Mei»; een nieuwe lente en een
nieuw geluid Het gebeuren is veel
dieper, veel omvangrijkerhet grijpt
naar het wezen zelf van de mensch,
naar de omvorming van de wereld
orde.
De nieuwe lente is de organische
herziening van de levenswaarden, en
het nieuw geluid klinkt dynamisch. t>
Nog geen anderhalf jaar later is
de afgelegde weg ontzettend. Vrijwel
niemand gelooft thans nog dat er
te ontkomen valt aan de likwidatie
van de XIX" eemosche beschaving.
Niets werkt trouwens aanstekelijker
dan revolutionaire bewegingen.
In de XIX" eeuw werd geen enkel
land in Europa gespaard van het
politiek en geestelijk erfgoed der
Fransche omwenteling. Tot halfwege
de vorige eeuw was het een suite van
revoluties, de eene al bloediger dan
de andere, om zich de nalatenschap
van 1789 toe te eigenen en te ver
werken. Slechts dan wanneer de ba
cillen van Vrijheid, Gelijkheid en
Broederlijkheid nagenoeg tot in alle
hoeken doorgedrongen waren, viel
de thermometer tot de normale 38°
en kwam er rust in de politieke ar-
chitektuur. Enkel de Russische tsa
ren verzetten zich hardnekkig tegen
de besmettingze hebben hun ver
zet dan ook duur moeten betalen.
Heel stabel is de rust wel niet ge
weest. Daaraan heeft de wereldoor
log natuurlijk veel schuld, maar we
meenen dat de uitgeweken Duitscher
Karl Marx, die het marxisme uit zijn
hersenen schudde, er veel meer toe
bijgedragen heeft. Het is onze taak
niet te onderzoeken in hoeverre het
marxistisch evangelie of de revol
verkogel van den Servischen student
bijdroegen tot de ondermijning van
de opgetimmerde politieke konstruk-
ties.
Het feit dat het Europeesch kom-
pleks, gegrondvest op het liberaal
individualisme, reeds een drietal van
zijn organen verloor, is belangrijk
genoeg om er rekening mee te hou
den. En als we er bijvoegen dat vrij
wel in ieder land ontbindingsfakto-
ren op den voorgrond treden, dan
wordt het voor de weetgierigen, de
denkenden en de jongeren een plicht
van op den uitkijk te staan.
Onze tijd is zwaar van beteekenis.
Wanneer in de politiek vergrijsde
leiders als de Broqueville, Ramsay
Mac Donald en Baldwin openlijk ver
klaren dat er grondige hervormingen
noodig zijn om de struktuur te red
den. Wanneer een socialistisch strij
der van het eerste uur, die met en
naast Jaurès op de bres stond, zijn
heele verleden de rug toekeert om
een vernieuwde beiceging aan te kle
ven, dan blijkt het maar al te dui
delijk dat er groote gebeurtenissen
opdagen.
Het is voor velen reeds absoluut
zeker dat binnen een bepaalden tijd
het gansche erfdeel van de Fransche
Revolutie zal verteerd zijn en ver
vangen door opponente, tegenover
gestelde konstruicties. Hopen we al-
sBHSisaRSBasaBBB&snsBaaaasaBBi
leen dat de nieuwe gebouwen uit
geen simïli opgetrokken worden.
We weten allemaal dat in Rusland,
Italië en Duitschland het ontbin
dingsproces reeds lang voltrokken is.
Daar trekt men geestdriftig het nieu
we gebouio op, dat van een heel an
dere stijl is dan het oude.
Elders weert men zich wanhopig
om de tij tijdig te doen keeren, om
van het bestaande te redden wat er
te redden valt
We gelooven niet dat plaaster- en
plakwerk helpen kunnen. Er moet
van grond af herbegonnen worden.
De keus is beperkt tot twee model
len: de kommunistische of marx
istische levensbeschouwing, en een
organische Staatsinrichting met of
zonder diktathur, gebouwd op de
katholieke leer.
Er is een tijd geweest dat het kom-
munisme dikkfi troeven in handen
had, doch sedert een jaar zijn de
kansen met 100 procent verminderd.
Buiten enkele buiten-Europeesche
mogelijkheden zien we in de eerste
jaren vrijwel geen kans voor het
marxisme om zich in Europa te ves
tigen, afgezien van Rusland natuur
lijk, waar het zich bewonderings-
waardig vasthoudt.
Wat zou er echter gebeuren indien
Rusland geen buitenlandsche kredie
ten meer verkreeg?
Blijft dus de organische opbouw
van de gemeenschap op kristelijke
basis. De onderscheidene raderen
(klassen of standen, beroepen en
belangen, zoowel verstandelijke als
materieele, zoowel geestelijke als li
chamelijke) worden zoodanig inge
schakeld en geordend dat de machine
harmonisch, zonder slag of stoot de
mensch tot zijn hoogere bestemming
brengt.
Deze zeer gebrekkig-geformuleerde
synthese wordt thans in Duitschland
en Italië geëxperimenteerd. De for
mule is op verre na zoo strak en zoo
gespannen niet als de marxistische.
Ze kan overal suksesvol toegepast
worden, op voorwaarde dat er reke
ning gehouden wordt met de typi
sche eigenschappen der onderschei
dene volkeren.
Het mag eigenaardig schijnen dat
de vernieuwing speciaal op den steun
der jongeren mag bogen. Ze voldoet
aan het diepe verlangen dat sedert
lang in hen woelt. Ze. biedt een uit
weg aan alwie onwrikbaar zijn ge
loof behield in toekomstdroomen en
jeugd-idealen. Ze is misschien de red
dende boodschap die de mensch aan
de na-oorlogsche ontaarding onttrek
ken zal om het leven op een hooger
plan te voeren, om de bestaande en
algemeen-geldende levenswaarden te
verguizen en te vervangen door de
katholieke rangorde der waarden.
De studie der wedergeboorte en de
ontwikkeling ervan rondom ons; het
opzoeken van materiaal, door het
nagaan der politieke gebeurtenissen
en verwikkelingen in de voornaamste
landen van de wereld; kortom de dy
namiek van het politieke gebeuren
zal voortaan het doel zijn dezer kro
niek.
We hebben absoluut de pretentie
niet van te profetiseeren. We hebben
geene enkele Messias-gave. We willen
eenvoudig voor U en met U op den
uitkijk staan om met U de voor
naamste feiten te bespreken, tot ons
aller profijt. Herwig.
Na onderlinge beraadslagingen hebben
HH. DD. HH. de Bisschoppen van België
thans een bondig schrijven met onder
richtingen aan de priesters van hunne
bisdommen, omtrent de houding door de
ze aan te nemen in de zaak der verschij
ningen in ons land, uitgezonden. We zijn
in staat hierna een zoo letterlijk moge
lijke vertaling (uit het Latijn) van deze
onderrichtingen te publiceeren:
ONDERRICHTINGEN
VOOR DE GEESTELIJKHEID
I.
De Belgische Bisschoppen, overwegende
dat sedert enkele maanden in verschil
lende plaatsen, zekere wonderbare zaken,
namelijk verschijningen en gezegden, door
de volksgeruchten aan de Heilige Maagd
Maria toegeschreven worden, achten het
hun plicht het hiernavolgende te doen
opmerken opdat iedereen weten zou wat
ten overstaan van die zaken de meening
is van de kerkelijke overheid.
1° Vooreerst de bovenvermelde verschij
ningen, vizioenen, gezegden of openbarin
gen, om het even dewelke en om het even
in welke plaats geschied, mogen tot nog-
toe hoegenaamd niet worden voorgesteld
of beschouwd hetzij rechtstreeks hetzij
onrechtstreeks als goedgekeurd of aanbe
volen voor waar en echt door de kerke
lijke overheid;
2° Derhalve moeten de priesters met
het oog op die zaken onderkomen, en aan
de geloovigen inprenten, de voorschriften
van voorzichtigheid en bescheidenheid
waaraan de Kerk zelve zich houdt, en
waarvan de voornaamste gebiedt geen be*
vestiging te geven van den bovennatuur
lijken aard van feiten, zelfs van wonder
bare feiten, vooraleer dezen bovennatuur
lijken aard met zekerheid is bewezen;
3° Zonder toelating van hun Ordinarius
mogen de priesters geen bedevaarten van
geloovigen inrichten of leiden naar be
wuste plaatsen;
4° De uitgegeven schriften over die fei
ten, zelfs wanneer zij voorgelegd zijn aan
de kerkelijke censuur geven enkel de mee
ningen weer van de schrijvers.
Daaromtrent valt er op te merken dat,
krachtens Canon 1385, paragr. 1, nr 2,
om het even welke schriften die over de
wonderbare feiten handelen, hetzij boe
ken, of brochures, hetzij zelfs artikelen
in dagbladen, zonder kerkelijke censuur
niet mogen gepubliceerd worden, vermits
het Waarblijkend zijn schriften waar
in iets staat dat den godsdienst en de goe
de zeden bijzonder aanbelangt». Derhal
ve moeten voortaan de boeken of brochu
res die daarover ex professo handelen, als
verboden worden aanzien tenzij zij, uit
drukkelijk voorzien zijn van de kerkelijke
goedkeuring (Imprimatur). Hetzelfde geldt
voor prentjes en gebedsformulen.
Vermits echter het oordeel over die fei
ten aan de kerkelijke overheid toekomt,
niet aan de openbare meening, is het te
wenschen dat wie iets merkwaardigs zou
kennen,- dit aan de kerkelijke overheid
zou bekend maken liever dan het door
schrijven openbaar te maken.
II.
De bisschoppen meenen dat het noodig
is zoowel de pastoors en de andere pries
ters als de kloosterlingen van beider kun
ne te herinneren aan canon 1503 C. J. C.
(van het kerkelijk wetboek) en de dekre
ten n. 172 en 186 van het Provinciaal
Concilie van Mechelen, waardoor de
voorwaarden aangegeven worden, waarin
iemand rechtmatig giften mag ophalen
voor om het even welke vrome of kerkelij
ke instelling of doeleinde.
Behoudens toelating van den Apostoli-
schen Stoel wordt in 't algemeen de toe
lating vereischt en van den eigen Ordi
narius en van den Ordinarius van het
bisdom waar om giften wordt gevraagd
en met name een sehrifteljke toelating.
De bisschoppen verklaren dat door dit
voorschrift gehouden zijn niet enkel zij
die rondreizen om geld af te vragen maar
ook zij die giften afvragen per brief en
langs postcheckrekening. Derhalve, zelfs
indien iemand de toelating van zijn eigen
bisschop verkregen heeft is het hem toch
verboden In een ander bisdom geld af te
vragen in het even op welke wijze tenzij
hij de geschreven toelating van den
Ordinarius van dit bisdom bekomen heeft.
9BBBBBSBBISBBSBBBBaBaS!3iB3aiSHB
Doet wel en ziet niet om! Dat
blijkt thans de leus onzer voorman
nen te zijn.
Al dat gezwets in bladen en in
openbare vergaderingen, waarin uit
sluitend wordt gespeculeerd op op
ruiing en ophitsing der gemoederen,
brengt al niet veel aarde aan den
dijk, als het niet gepaard gaat met
eene ernstige en gestadige werking,
daar waar 't past.
Sommigen halen wel eens de schou
ders op als men gewaagt van de par
lementaire vertegenwoordiging van
den Christen Middenstand, hoewel
deze reeds vrij talrijk is: in beide
Kamers samen daaromtrent 80 man.
Natuurlijk is dat nog geen macht die
opwegen kan wat getalsterkte be
treft tegen deze der georganiseer
de werklieden en landbouwers. Maar,
hebben die Middenstanders die er
het liefst meê spotten, er wel eens
aan gedacht welke de macht der
Christen Middenstandsorganisatie zou
zijn, zoo zij zelf van den beginne af
haar werking hadden gesteund, in
plaats van eerst afzijdig te blijven,
om zich dan later hals over kop te
gooien in eene beweging welke klaar
blijkelijk de macht van den Midden
stand moet verbrokkelen, en dus ver
zwakken.
«Divide et impera! was de leuze
van den Romeinschen veldheer Cae
sar. Verdeelt en gij zult over
winnen! En 't is betreurenswaar
dig om te aanschouwen hoe sommi
ge burgers en middenstanders zich
onderling verdeelen en bekampen, en
aan de overige sociale groepeeringen
de gelegenheid voor 't grijpen geven,
om hartelijk in hun vuist te lachen.
Wanneer zal 't uit zijn met den
karakteristieken afgunst van den
Middenstander?
Wanneer zal hij begrijpen dat zijn
eigen belang ligt in het steunen der
georganiseerde macht van den Chris
ten Middenstand, in plaats van in
het zoeken om deze te verbrokkelen
en te versnipperen?
De tijd zal nochtans leer en dat
slechts de Christen Middenstands
organisatie den goeden weg opgaat.
Er werd de laatste tijden zooveel
gesproken over de hervorming van
den Staat in den geest van inrichting
op grond der encycliek Quadragesi-
mo Anno Wij weten dat de publiek
rechterlijke bedrijfsorganisaties bij
machte zullen zijn veel nooden van
onzen Middenstand te verhelpen en
te lenigen. Veel meer dan de tota
litaire Staat op korporatieven leest
geschoeid, ooit zou vermogen.
Onze groote en ééne 'katholieke
Partij, waarin de Middenstand sterk
is vertegenwoordigd, en er grooten-
deels de stuwkracht van wordt, heeft
dan ook reeds een begin gemaakt
met de studie dier hervorming, en
zal niet rusten vooraleer aan dit
probleem een goede en gezonde op
lossing te hebben gegeven. Wij heb
ben er dus alle belang bij deze partij,
zooveel als 't kan, te steunen en te
versterken, om te beletten dat eene
andere oplossing dan de hare worde
aangenomen.
Wij zijn echter nog zoo ver niet,
en we staan nog steeds met onze ge-
brekkelijke standeninrichting, waar
uit we zooveel voordeel moeten zien
te putten.
Gehoor gevend aan onze parlemen
taire vertegenwoordiging die er maar
gedurig op hamert, in kommissies
vooral, en in de openbare parle
mentsvergaderingen, heeft onze ka
tholieke Minister van Landbouw en
Middenstand, de Heer Sap, tal van
projekten ter studie genomen welke
ongetwijfeld den Middenstander zeer
welkom zullen zijn.
Zoo blijkt uit zijn rede bij de be
spreking der begrooting van zijn
Ministerie, in de Senaatzitting van
Woensdag 15 dezer, dat hij ons rui
men steun belooft, en dat hij al de
beschouwingen van het verslag over
de begrooting, welke den Midden
stand aanbelangen, tot de zijne heeft
genomen.
Sedert de behandeling van de be
grooting van 1933 in April 1.1., zoo
sprak de Minister, werden twee wet
ten op het krediet voor de werktui
gen, en voor het kleine beroep, goed
gekeurd.
Een kommissie heeft opdracht ge
kregen de fiscale roetten eenvoudiger
te maken, en de Heer Leger, bestuur
der van de Middenkredietkas voor
het klein beroep, werd door Minister
Sap speciaal aangeduid om hoofd
zakelijk de belangen van den Mid
denstand in die kommissie te behar
tigen.
Het ontwerp tot beteugeling van
de oneerlijke mededinging, dat werd
opgemaakt door den Hoogeren Raad
van dén Middenstand, wordt reeds
op dit oogenblik onderzocht door den
Hoogen Raad van Wetgeving.
Eveneens heeft Minister Sap het
ontwerp op de handelspolitie ter
studie genomen, en hij heeft de be
doeling bijzonder streng de mededin
ging door vreemden te regelen.
Insgelijks heeft hij bij zijn colle-
gas aangedrongen, opdat het verbod
dat aan Staatsbedienden van welk
departement ook, opgelegd wordt om
het even welken handel te drijven,
met de vereischte strengheid zou
worden nageleefd.
Wat zeker gulhartig zal onthaald
worden is de studie tot wijziging van
het statuut van de Samenwerkende
Vennootschap of Coöperatief. De fis
cale immuniteit, zegde de Minister,
welke door de Coöperatief in zekere
mate wordt genoten, dient te ver-i
dwijnen. In de besprekingen welke
dienaangaande met de Departemen
ten van Rechtswezen en van Finan
cies worden gevoerd, zullen met groo-
ten spoed worden voortgezet.
Het leerlingenwezen en de beroeps
opleiding zullen in de maat van 't
mogelijke worden gesteund. De vol
gende begrooting zal trouwens hier
voor ruimere kredieten voorzien.
Minister Sap zal er voor zorgen,
zegde hij om zijne belangrijke en
uiterst zakelijke rede te sluiten, dat
hij de erkentelijkheid van den Mid
denstand waardig worde.
Dit alles is van aard om ons vooral,
Katholieke Middenstanders, een riem
onder het hart te steken. En wij we
ten bij ondervinding dat onze Minis
ter er de man niet naar is, om een
voorgenomen plan op te geven. Onze
organisatie met mannen als Senators
Vancoillie en Mullie vooral, zal er
trouwens bij zijn, om gedurig een
oog in 't zeil te houden, en 't vuur
desnoods aan te wakkeren.
Betere tijden wachten ons gewis,
en het zal niet langer worden gezegd
dat onze stand in alles wordt mis
kend. Veel zal in 't kort verbeteren,
en de rest zal volgen.
Blijven wij dus eendrachtig samen
werken, en de vruchten van ons ge
zamenlijk pogen zullen wij eerlang
mogen plukken. Middenstander,
A
MIDDENSTANDERS!
leest op 2e blad de belangrijke bij
drage over Actueele kwesties voor
den Middenstanddoor Volksver
tegenwoordiger R.-D. De Man.
Over eenige weken werd tijdens de ker
mis te Meenen een diefstal gepleegd in
het lokaal der Socialisten. Daar de juiste
som die gestolen was niet kon uitgemaakt
worden werd overgegaan tot het nazicht
der boeken.
Dit nazicht bracht een heelen warboel
aan het licht.
Men ontdekte dat verscheidene verval-
schingen werden gepleegd in de boeken
van de vak- en krisisfondsen alsook van
een lokale stoeldraaierij. Verduisteringen
ten bedrage van 322.000 fr. gepleegd door
zekeren Maurits Dumortier, wonende te
Meenen, werden aan het daglicht ge
bracht.
De man werd aangehouden.
IBBBBBBBBBBBBBBBEiaaBBBBBBBBB
tot eincle de maand, wordt ons blad kos
teloos gezonden aan al wie
TER DRUKKERIJ, POPERINGE
een postabonnement vraagt voor 1934.
'BHSafl9agS2BaBBSBB&HBBfl2BHB!taBlkaHHSBSaSiaBBaaaBBBi«BiSH£,£SBBB
Wij hunnen gerust aannemen dat vooreerst in de parlementaire
atmosfeer een hervorming van den geest hoogst noodig is en dat de
openbare meening in clezen kritischen tijd aan het parlement hooge
eischen mag stellen, eischen van ernst en werkzaamheid, van tucht
en orde, waardigheid en voornaamheid, breed inzicht en diep ge
voelen voor het algemeen belang.
En laat er ons bijvoegen dat het parlement het grootste onge
lijk zou hebben die hedendaagsche verschijnselen te veronachtzamen.
Deze verschijnselen en kritieken zijn gewichtige vermaningen
en het Parlement heeft als heilige plicht er naar te luisteren.
Indien het zelf overtuigd is van de rol die het te vervullen heeft,
dient het dan ook te weten dat het in de eerste plaats zelf moet zor
gen voor zijn behoud, door te bewijzen dat het zijn eigen geest kan
verheffen en zijn eigen atmosfeer kan zuiveren.
Moest het dit niet willen of niet kunnen, dan zou zijne schuld
uitermate zwaar zijn.
Maar niet alleen in den geest, ook in de werkwijze dient ver
andering gebracht. Het oude instrument dient herzien en aangepast
aan de vereischten van dezen nieuwen moeilijken tijd.
Minister TSCHOFFEN op het XI' Congres van het A. C. W. - 12-11-1933.
Al de hervormingen, die wij wenschen, streven zij hetzelfde
doel na, namelijk dit, hetwelk onlangs nog door Graaf de Broque
ville iverd aangestiptorde brengen.
Orde brengen bestaat in het verzekeren dat onze volksinstellin
gen hunne volle rendeering geven, en dat, in eene tuchtvolle gemeen
schap, de overheid hare rechten uitoefent.
Voiksvertegenw. RUBBENS op het XI* Congres van het A. C. W. - 12-11-1933.
Zondag 1.1. had dus de verkiezing plaats
om te weten of het Duitsche volk zijne
Nationaal-Socialistische regeering goed
keurde in de tot nu toe gevoerde politiek.
De volksstemming werd een overweldi
gend sukses voor de Hitlerregeering. Op
de 45 millioen 14 duizend stemrechtigen
hebben er 43 millioen 464 duizend hunne
stem uitgebracht en daarvan hebben er
40 millioen 618 duizend gestemd voor Hit-
Ier 't zij dus 93 t. h. Dit voor de volks
raadpleging.
Voor de verkiezingen van den Rijksdag
haaide de Nazi-lijst 39 millioen 655 dui
zend stemmen, 't zij 92 t. h. Hitier mag
dus wel terecht zeggen dat gznseh het
Duitsche Rijk na hem staat. Wel is waar
bestond geen andere lijst dan deze der
Nationaal-Socialisten, maar dat neemt
niet weg dat de millioenen Socialisten en
Kommunisten als weggevaagd zijn en bij
na allen gestemd hebben voor de Nazi's,
die vroeger als hun grootste tegenstan
ders werden aanzien.
Drukking werd wel op de kiezers uit
geoefend en bijzondere maatregelen ge
nomen voor het weliukken van de kiezing,
o. m. werden lieden die naar gansch een
rede van Hitier niet geluisterd hadden,
naar een concentratiekamp gevoerd.
Kenmerkend is nog dat in de verschei
dene concentratiekampen, in de joodsche
hospitalen, enz., het grootste getal der
stemmen voordeelig waren voor Hitler.
Hitier heeft dus gansch de macht in
handen. Welke houding hij thans in zake
Buitenlandsche politiek zal aannemen kan
nog niet uitgemaakt worden, maar men
gelooft niet dat men lang daaromtrent
zal moeten wachten. Hopen wij eist zijn
woorden voor vrede geen ijdele gezegden
zullen zijn.
De geranium en pellargonium zijn niet
winterhard, men zal ze dus rond half Ok
tober inpottsn.
Men nijpt eerst al de bloemen en
bloembotten uit, vervolgens de schutbla
deren en alle overtollige bladeren, om de
verdamping tegen te gaan.
Men neemt een mengsel grond bestaan
de uit: 1/4 goede tuinaarde; 1/4 mest
aarde; 2/4 bladgrond.
Bij 't inpotten zorge men dat de pot,
noch te groot, noch te klein weze.
Als planten, grond en potten gereed
zijn, legt men eerst een potscherf op de
opening van den potbodem, om de aarde
te verhinderen erdoor te vallen; en tot
dra ine e ring te dienen voor het overtollige
water.
Daarna legt men wat grond op den bo
dem, met de linkerhand houdt men twee,
soms drie moederplanten vast, zoo dat ze
rechtop staan, in het midden van den
pot, en dat ze ook op een goede hoogte
staan.
Met de rechterhand voegt men grond
bij, en men drukt hem vast, door met den
pot op den tafel te kloppen, hetgeen wel
het beste is. De grond moet overal gelijk
vastgedrukt zijn, en zoodanig dat zuur
stof en warmte kunnen binnen in den
grond dringen.
De oppervlakte van den grond moet
1 cm. of meer onder den rand van den
pot blijven, om plaats te laten voor het
gieten.
Men mag de planten aanstonds na het
inpotten besproeien!
Mariette WARDENIER, Brugge
Kandidate-Landbouwregentes
H. Familie, Tielt.
De protestanten, meest in Duitschland,
hebben rumoerige feesten op touw gezet
voor den 17 November: het is dan de
450° verjaring der geboorte van den af
valligen priester-monnik Maarten Luther.
Wel bekome het hun! Hetgeen de ge
schiedenis leert over Maarten Luther
strekt hem niet ter eere. Wij spreken nu
niet van zijne zeden, die veel te wenschen
lieten! Gelijk men weet, is hij getrouwd
met een weggeloopen non. Wij trekken
de aandacht op het verloochenen en ver
krachten van al hetgeen hij, als priester,
aan God beloofd had. Zijn opstand, tegen
Kerk en Paus, was noch min noch meer,
een heiligschenderij zonder weerga, en
hij heeft op zedelijk, godsdienstig en
stoffelijk gebied de vreeselijkste rampen
veroorzaakt.
Thans is de zoogezegde Luthersche Kerk
in tallooze sekten uiteengevallen, die te
gen malkaar aan het strijden zijn, en in
weinig of niets meer gelooven. Hitier heeft
ze nu met geweld samengesnoerd in een
administratief raam, dat ten dienste staat
van de nationaal-socialistische partij. Dit
is het roemloos einde van het protestan
tism, waarvan Luther de vader was.
Over de feesten ter eere van een afge
vallen priester, die ontrouw was aan gods
dienst, aan eer en plicht, valt er niets an
ders te zeggen.
Hierboven ziet men het geboorte- en
sterfhuis van Luther, te Eislebern.
IBBBBsSSBSIBBasSBaaBBBBBBBaBBB
MILLIOENEN TE KORT
Onlangs legde een Notaris te Dilbeek
zijn ambt neer, zonder schijnbare rede
nen. Daarna verdween hij spoorloos.
Inmiddels kwamen tal van klachten in
tegen den gevluchten notaris die opge
zocht werd en kon aangehouden worden.
Ettelijke millioenen zouden door den no
taris verduisterd zijn.