ALLERHEILIGEN
Zondag 27 Oktober
Over ICrisfus9 Koningschap
Coojpres van Cm
Xaigi.Vtaarascfteft
Landstad
HET BLOEMPJE
VAN KRISTUS-KONING
«DE POPERINGENAAR»
SANSEN-VANNESTE
WEEKBLAD35 CENTIEMEN.,
32' JAAR. Nr 43.
KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS
BflHIMIIlIHlIlIHICIIlllillllHigilUHIIBIBIMIEIfllI
INTERNATIONAAL OVERZICHT
HET 21® ICABiNET
Het ^erfeeisiti Y.G.S.
m tie
li@li$E69i3Ch-A!iessËEflsclie
Oorief
AAN ONZE INZENDERS
BELANGRIJK VERZOEK
ZEND ONS 2 FRANK
Het gesel»! Stalië-Ahessinië
OP HET FRONT WORDEN NIEUWE VERRICHTINGEN VOOR-
BEREID. TE GENEVE WORDEN VERDERE DWANGMAAT
REGELEN GOEDGEKEURD. HEER LAVAL GEEFT VOLDOE
NING AAN ENGELAND. LICHTE ONTSPANNING VAN DEN
INTERNATIONALEN TOESTAND EN NIEUWE VREDESONDER.
HANDELINGEN.
DS LAATSTE OORLOGSGEBEURTENISSEN
Ven weerszijden groote troepenverzomelingen
/ijl" j
ZÖNDAG 27 OKI OBER lS3o
Uitgever
POPERINGE
Telefoon N' 9. Postch. Nr 15.570
tmWMMWUgfcSM
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 19,fr.
Belgisch Congo 40,fr.
Frankrijk 49,fr.
Alle andere landen 69,fr.
mmarn
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine belichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 fr.
2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur.
Berichten op le bl. per regel 5,00 fr.
Berichten op 2* bl. per regel 2,50 fr.
Berichten op 3a bl. per regel 1,50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7,00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen en
moeten tegen den Woensdag avond
ingezonden worden. Kleine be
richten tegen den Donderdag noen.
Dsn 11 December aanstaande zal
het 10 jaar geleden zijn dat Paus
Pius XI het feest van Kristus-Koning
instelde als de bekroning' en voltooi
ing van al de kerkelijke feesten be
treffend den persoon van Kristus.
Het speciaal karakter van dit feest
ligt in de hulde aan de verheven
heid van Kristus' Koningschap door
een algemeen getuigenis van alle Ka
tholieken van hun onderworpenheid
aan zijne volledige heerschappij. Im
mers, met dit feest wordt alleréérst
bedoeld alle Katholieken bewust te
maken van hun plicht openlijk en In
't aanschijn der wereld de rechten
te verkondigen en te verdedigen van
Kristus' Koninklijke macht en waar
digheid.
D» wereld scheen inderdaad ver
geten te zijn dat Kristus, ook als
mensch, Koning is en blijft in alle
eeuwigheid; dat Hij die heerschappij
bezit niet door erfenis, verovering,
geweld of volkskeus, zooals het geval
is met bewindvoerders, vorsten en
dictators, maar uit geboorterecht, dat
is door eigen wezen en natuur als
God-Mensch, en daarbij ook op grond
van zijn verlossingsrecht, vermits Hij
met zijn Bloed gansch het mensch-
dom heeft bevrijd en verlost.
De heidenschc landvoogd Pilatus
stond verwonderd toen hij de plech
tige verklaring van Kristus hoorde:
«Ik ben Koning!...». En evenzoo
kijkt de moderne heidensche wereld
verbaasd op, wanneer men haar ver
kondigt dat Kristus de opperste Sou-
verein is der wereld, met alle gezag
over alle menschen op alle gebied.
Zelfs in de zoogenaamde katholieke
landen, waar de meerderheid der be
volking katholiek is, is die geest van
laicisme en die heidensche mentali
teit zoo diep ingedrongen, dat velen
de uitgestrektheid van Kristus' Ko
ningschap niet eens beseffen. Men is
er schier aan gewend geworden dat
Kristus smadelijk wordt weggecijferd
uit het openbaar leven, en dat Staats-
kamers zoowel als internationale con
ferenties Hem doodzwijgen.
Het is waar nochtans dat Ziin
Koningschap vooral van geestelijken
aard is, overeenkomstig Zijn zending
als verlosser, en Zijn verklariifg:
Mijn Rijk is niet van deze wereld.
Het is ook waar dat Kristus Zijn
recht over burgerlijke zaken, het recht
van bezit en beheer van tijdèlijke za
ken niet gebruikt en dat diensvolgens
niet één aardsche vorst, niet één dic
tator voor zijn troon of kroon duch
ten moet. Doch niettemin blijkt het
vast en zeker dat Kristus' Rijk IN
deze wereld is, en niet alleen enke
lingen in hun privaat leven omvat,
maar ook die zelfde enkelingen be-
heerscht in het geheel, openbaar le
ven, in alle politieke en sociale uitin
gen van dit leven, en de Staten en
de volkeren, met een woord: de ge-
heele menschelijke samenleving.
Het is maar goed dat deze waar
heid van de daken der huizen over
al worde verkondigd. De Katholieke
Kerk wil door dit feest van Kristus-
Koning aan enkelingen, huisgezinnen
en volkeren herinneren aan de rech
ten van dit Koningschap. Hier treedt
zij als voorzetster van Kristus' godde
lijke zending en als draagster van Zijn
koningsmacht. Te midden eener hei-
densch-wordende samenleving eischt
die Kerk het recht op, Kristus' Rijk
te vestigen en uit te breiden met vol
komen en ongeschonden vrijheid, in
de wetgeving, in het gerecht, in de
jeugdopvoeding, in de zeden.
Dit doende heeft de Katholieke
Kerk het oog gericht op het alge
meen welzijn. Aan de volkeren die
branden van afgunst en naijver en
oorlogszucht; aan de huisgezinnen
waar familiebanden zijn losgerukt,
aan de burgers die door persoonlijk
profijt gedreven in oneenigheid ten
onderen gaan, wijst Rome naar den
vrede, naar orde en naar rust, welke
slechts groeien en bloeien kunnen op
grond van de erkende heerschappij
van Kristus-Koning.
Van onzen bijzonderen Correspon
dent uit Brussel.
We zien op naar onze patronen.
Op één patroon kunt gij vele ro-
ben of kostumen maken. Het kleed
is schooner dan 't patroon, gewoon
lijk.
De Heiligen zijn geen patronen in
papier, ze blijven altijd schooner dan
hun navolgers. Waarom zijn wij niet
gelijk aan onzen Patroon of Patro
nes? Wat mankeert er ons, wat is er
te lang of te kort? Te smal of te
breed?
Te smal? Onze eigenliefde. Te
breed? ,Onze genotzucht.
Te kort? Misschien zijn wij te
kortzichtig. Te lang? Mogelijks
onze tong.
Te kort? Ons kleed. Te lang?
Uw aangezicht als ge neerslach
tig kijkt.
ïe kort? Het geheugen van Gods
weldaden. Te lang duurt onze haat
en nijd die niet vergeten willen.
Voor de Heiligen bestaat een vier
de dimensie: de eeuwigheid.
Welke zijn onze gewone gedachten,
welke is onze mentaliteit? Wij draai
en rond gelijk een peerd in de ma-
neige, in den engen kring van den
slenter. Wat we binst den dag ge
vreesd of gehoopt hebben, ondervin
den wij met angst of blijheid in onze
nachtdroomen.
Maar wie heeft ooit den schoonen
droom gehad dat hij een heilige was?
Daar droomen we niet van, en 't is
de eenige vraag en de eenige wer
kelijkheid van belang.
Wat mankeert er ons om in reali
teit gelukkig te worden en al wakker
zijnde ervan te droomen? Hetgeen
God met zijn genade in ons nog niet
heeft uitgewerkt. Dat is ons grootste
te kort: Onze goede wil.
We hebben de mentaliteit niet der
Heiligen. Het ideaal der menschen:
rond komen, toekomen t'ende het
jaar, zijn land behouden, de grens
palen niet achteruitbrengen, het za-
kencijfer niet verminderen, het schof
in de oude commode goed sluiten met
twee toeren van den sleutel.
De stof van onze betrachtingen
blijft de aarde, de materie waarvan
alles gemaakt is, ook wij. En als we
gezond zijn en voorspoedig, het hoog
tepunt van ons streven wordt be-
teikt. Daarin bestaat ons geluk: het
Wel te stellen.
En als we met Nieuwjaar alle ge
luk wenschen aan onze beste vrien
den, het is niet meer dan dat: Goê
gezondheid, stel het goed, houd u
kloek, alle goê zaken, met den wensch
Van 't jaar.
De ouders wenschen niet beters voor
hun kinders, ze zijn met weinig te
vreden: Geld en gezondheid, geen
zeer hebben en geen honger, geen
koude voeten en een regelmatige
stoelgang.
Wie wenscht op dezen hoogdag, aan
zijn besten vriend of aan zijn kind
het hoogste geluk en 't beste goed:
Heilig te worden?
Onbewuste menschen en ze amu
seeren zich in den cinema. Hebt gij
si affichen of een film gezien met de
«enige ware levensrealiteiten: De vier
Uitersten van den mensch?
Hebt gij al geluisterd om in den
radio te hooren het éénige nood-
Vakelijke?Kent gij de waarde
Uwer ziel, den prijs van faktuur? Zijt
8'j katholiek honderd ten honderd
.Gij moet patroon nemen op de
?eillgen, maar de Heiligen zelf heb-
-n naar hun model opgezien. Hun
hen was de navolging van Christus,
3 toonbeeld der volmaaktheid. Ze
Hben hun levenskleed zoo schoon
gemaakt, volmaakt, alles is vol
macht» onberispelijk van coupe en
Ad 'tvoering, stevig aaneen, niet
driegdraad of bedriegdraad.
et «ode! is een boetekleed rood
als bloed. Ze hebben eerst 't kleed
geprobeerd en goed aangepast.
Als ze hierboven aankwamen, de
engelen die al vele gezien hadden van
hun leven, keken algelijk vol bewon
dering en bleven nog lang kijken,
toen ze reeds voorbij waren.
Ze zagen den nieuwen mensch met
Christus' tenue aan.
Hun kleed droeg het echte merk,
den stempel van 't Evangelie; het was
geen namaaksel,, het kwam uit een
huis van vertrouwen, sinds lang ge
sticht: De H. Kerk.
Hun kleed was niet alledaagsch, de
stoffe zelf was geen van drie ellen
voor 1 frank. Zij zijn niet opgeste
gen haar het eeuwig feest met hun
wekedaagschen panenbroek. Hun ziel
was alle dagen op haar best, in af
wachting en altijd gereed eer de
poort openging.
De Koning wenkt nog eiken dag
naar zijn feestmaal, maar niemand
wordt binnen gelaten zonder het brui
loftskleed.
Die uniform is in geen enkel land
verboden door Gods wet.
Christus-Koning is geen imperialist.
Een Heilige is gelukkig onder elk
regiem, onder gelijk welk ministerie.
Een Heilige is een kind van God, een
kind dat dwarsdoor realiseert in zijn
leven, kindzijn; klein zijn voor
God, blind betrouwen hebben in Va
der, Vader geerne zien en al doen wat
Hij zegt.
Kind zijn, zoodanig dat het eerste
punt van zijn «Credo» luidt: «God
bemint MIJ.En het eerste zijner
tien geboden beantwoordt daaraan:
IK bemin God.Kind zijn tot
dat punt, dat ook in pijn en angst
men op Vader roept; kind zijn is zich
nooit alleen gevoelen, maar op Va
ders handen duwen en tasten of hij
daar nog is als 't donker wordt; kind
zijn, de duisternissen van 't leven
aanzien voor wat ze maar zijn: de
schaduw van Vaders hand die bezig
is met onze ziel te streelen.
Gelijk de schoonste bloemen te vin
den zijn in 't diepste van den oceaan,
zoo leven de schoonste zielen meest
verborgen in de kloostercel of de hut
der armen.
En daar staat nooit iets van in
den Moniteur.
Ze zijn kind van God, dat is hun
specialiteit. Geleerdheid, politiek, ci-
garetten en sport, alles laat hun
onverschillig, ze hebben maar oogen
voor God. Ze zien God in hun ziel,
in de natuur en in den evenmensch.
Spijts de auto's, wandelen de heili
gen door de straten, in Gods tegen
woordigheid.
Als men altijd en overal God ziet,
God ziet in alles en in alles God, zou
men anders kunnen dan heilig zijn
of heilig worden. A. B.
fflBBBBBBH&flmBBBflBflBBBBBBHBIflB
de groeikrisis, welke Vlaanderen nog
steeds doormaakt. Steeds zal de Lands
bond ijveren voor die maatregelen welke
de veiligste vormen zullen scheppen om
de volksintegriteit van Vlaanderen te
bevestigen.
Klaar omlijnd zijn deze vormen nog
niet. Zooveel is echter reeds zeker, dat,
waar de gedachte van korporatieve staats
inrichting steeds meer en meer veld. wint,
ook aan de entiteit Vlaamsche gemeen
schap» publiek-rechterlijke struktuur
moet worden gegeven. Een dezer vormen
is de federale herinrichting van den Bel
gischen Staat.
Deze opvatting is echter nog niet uit
gewerkt tot een bepaald programma.
Zij kan echter uitgroeien tot een werk
plan rond hetwelk de meeste Vlamingen
blok kunnen vormen. Daarom rekent de
Landsbond zich tot plicht, in de naaste
toekomst het initiatief te nemen om het
vraagstuk van het federalisme nader te
bestudeeren en kontakt te nemen, zonder
politieke kompromissen, met andere ka
tholieke Vlamingen.
Ge weet het reeds dat de Katholieke
Vlaamsche Landsbond Zaterdag en Zon
dag te Antwerpen zijn XVI6 Congres
heeft gehouden onder voorzitterschap van
M. Prof. Bouweraerts.
't Is een lastig Congres geweest. Het
stond open, ook voor talrijke elementen
die beslist vijandig staan tegenover de
politiek van den K. VI. Landsbond. Dat
getuigt van edelmoedigheid en durf. Maar
't loopt ten slotte toch verkeerd, wanneer
die vreemden, mits een inkomgeld te be
talen, de besprekingen in den war sturen
en voor eigen opvattingen lofspraak hou
den. Doch laten we maar alle kittelach
tigheid van kant. Men wint doorgaans
met genereus te zijn. En Prof. Bouwe
raerts is niet de man om strenge debat
maatregelen te handhaven, 't Is ge
passeerd.
De slotvergadering van Zondagvoor
middag ze duurde tot 15 uur
dreigde op zekere momenten ook in ver
keerd spoor te landen. Men had echter
gerekend «zonder den waard». Staats
minister Van Cauwelaert hield een schit
terende slotrede, die duurde tot het uur
dat de meeste menschen reeds vaak
tusschen de tanden» krijgen. (De pers
heeft die rede zaer kort en verminkt weer
gegeven. Ik sluit echter wel de stelsel
matigheid uit deze kritische bemerking).
Over het vraagstuk van het Fede
ralisme werd een studie opgedragen aan
een bijzondere kommissie. Binnen de zes
maanden moet daarover verslag worden
uitgebracht. Dat behoort tot de gestemde
besluiten. De verklaring van 't Bestuur
van den Landsbond luidt als volgt:
I. TEKST
Artikel 1 der Standregelen omschrijft
het Vlaamsch programma als volgt:
1. Het Vlaamsche Volk in staat te stellen
zich volkomen te ontwikkelen, zijn maat
schappelijke eenheid door de taalgemeen
schap van alle standen te bereiken, en al
zijn geestelijke en stoffelijke krachten uit
te werken.
2. In het bizonder, volgens het Vlaamsch
programma de gelijkheid in rechte en in
feite in Belgie te verwezenlijken, en meer
bepaaldelijk
a) Het Vlaamsch onderwijs;
b) Het Vlaamsch gerecht;
c) De Vlaamsche weermacht voor het
Vlaamsche land;
d) De Vlaamsche inrichting van al de
openbare besturen in het Vlaamsche land
en de inrichting der centrale besturen,
zóó dat de aangelegenheden, welke het
Vlaamsche land betreffen, rechtstreeks en
alleen in het Vlaamsch behandeld worden,
den.
II. STANDPUNTEN
Dit programma vertrekt van een
dubbel standpunt. In zijti doelstelling,
kan men de princiepsverklaring vinden:
het Vlaamsche Volk is een maatschap
pelijke eenheid, een natie.
Verder wordt de aktie omschreven. Vol
gens dit programma kan het Vlaamsche
Volk in het kader van het Belgisch
staatsverband, de nationale eenheid van
zijn volksgenooten bereiken.
Vandaar de pogingen der Katholieke
Vlamingen om de gelijkheid in rechte en
in feite in Belgie te verwezenlijken. Die
strijd is zeer vinnig geweest. De z. g. mi
nimalisten hadden af te rekenen met het
verzet van Walen en Franschgezinden,
met de afzijdigheid van gezaghebbende
elementen uit eigen katholiek midden en
met de verdachtmakingen van de Vlaam
sche extremisten.
UI. VOöRDfEELEN
1. Het minimum-programma bood in
1919 een praktisch aktieplan, hetwelk
voor onmiddellijke verwezenlijking vat
baar was.
2. Het bewerkte koncentratie van
Vlaamsche strijdkrachten, waardoor de
Vlaamsche Beweging met gezag post vatte
op politiek terrein.
3. De taalwetten hebben bijgedragen
tot de ontwikkeling van het nationaal
bewustzijn in Vlaanderen.
4. Het minimum-programma schonk
aan het volk werkelijke waarden om te
dienen tot uitbouw zijner kuituur.
IV. SCHADUWZIJDEN
1. De Vlaamsche leiders hebben niet
kunnen beletten dat zekere hinderlijke
bepalingen in verschillende wetteksten
werden vastgelegd.
2. De uitvoerende macht is in gebreke
gebleven door de taalwetten niet toe te
passen.
3. Spijts Vlaamsche wetten wordt
Vlaanderen nog in hoofdzaak bestuurd
en vertegenwoordigd door volksvreemde
elementen.
V. UITBOUW
Volstaat dit programma nog voor den
strijd van heden en morgen?
A. De doelstelling.
Als princiepsverklaring mag artikel 1
der standregelen gerust behouden blijven.
B. De aktiemiddclen.
Het verzet tegen de toepassing der taal
wetten bewijst de noodzakelijkheid van
den verderen uitbouw van het aktie-
programma.
Als voornaamste middel tot aktie moet
gelden, de leuzeDe Vlaming meester
in eigen huis Met het oog op het mees
terschap, dat het Vlaamsche Volk nog
moet veroveren, dient onmiddellijke aktie
gevoerd om de volgende hervormingen te
bewerken:
1. De herziening der bestaande onwet
telijke Koninklijke Besluiten over het ge
bruik der talen in de plaatselijke en ge
westelijke Staatsdiensten gelegen op het
grondgebied der Brusselsche agglomeratie.
2. Logische en volledige splitsing der
centrale diensten.
3. Volledige amnestie voor politieke mis
drijven en bestuurlijke straffen.
4. Wetenschappelijke afbakening der
taalgrens, met oprichting van een spe
ciaal tweetalig regiem voor Groot-Brussel.
5. Paritaire vertegenwoordiging van
Vlamingen en Walen in alle officieele
lichamen.
6. Buitenlandsche vertegenwoordiging
van Belgie door persoonlijkheden die ver
trouwd zijn met de Vlaamsche taal en
kuituur.
7. Gelijkberechtiging van Vlaanderen
in Koloniale aangelegenheden.
8. Radikale vervlaamsching van het
leger, met oprichting van Vlaamsche le-
gerafdeelingen en volledig Vlaamsch lager
onderwijs.
VI. ZORGEN VOOR MORGEN
De Landsbond moet leiding geven in
(Zie vervolg onderaan 2° kolom).
Sedert 17 Oktober heeft Oostenrijk
een nieuwe regeering, het vijf en
twintigste kabinet sedert 1918. Alhoe
wel de wijziging van de regeering
Schussnigg maar een drietal zetels
betreft, toch is ze onze belangstel
ling overwaard. Ze beteekent wellicht
de voorlaatste stap naar een dikta-
tuur van Prins Stahremberg met zijn
«Heimwehr». Het is deze laatste thans
gelukt zich te ontmaken van zijn
meest gevaarlijke tegenstrever, Ma
joor Fey, leider van de Weensche
Heimatschutz en van twee andere re
geering sleden, die met zijn politiek
niet volledig sympathizeerden. Die
drie uitgestooten ministers werden
vervangen door Heimwehrmannen.
Daardoor is Prins Stahremberg, al
hoewel maar Vice-Kanselier, de mach
tigste man van Oostenrijk geworden.
V7el is Schussnigg nog Bondskanselier
en aan het hoofd van het leger, maar
hij is niet meer gesteund door een
rechtstreeksche aanhang. De Storm
troepen(katholieke) waarvan hij
leider was, de Heimatschutzvan
Majoor Fey en de andere zelfstan
dige militiegroepen werden vereenigd
in één enkele nieuwe organisatie,
genoemd Freiwillige Mïliz Oester-
reichische Heimatschutz(Vrijwilli
ge Militie van de Oostenrijksche Hei
matschutz) waar Prins Stahremberg
voortaan al zijn invloed zal laten
gelden.
Dat Prins Stahremberg bewust is
van zijn macht getuigt de volgende
proklamatie gericht tot de Heimwehr
den avond van dien zelfden 17 Okto
ber: «Ik ben vast besloten de betee-
kenis van de Oostenrijksche Heim-
wehrschutz in het politiek leven van
Oostenrijk te handhaven... Ik zal mee-
doogenloos optreden tegen eenieder,
en zoonoodig ook tegen elke groep,
die door de ontplooiing van een on
verantwoordelijk demagogisch radi-
kalisme de slagvaardigheid van de
Heimwehr bedreigt...
De door de afzonderlijke groepen
te volgen politieke richtlijn bepaal
ik! Ik ken mijn doel en ik weet ook
hoe wij dit doel bereiken kunnen.
Ongedisciplineerde, kleingeloovige en
twistzieke elementen en zij die slechts
aan eigen voordeel denken, of hun
persoonlijke ijdelheid willen dienen,
mogen tijdig uit onze rijen heengaan,
om mij de moeite te besparen hen
te moeten uitwerpen.
Is dat niet reeds de taal van den
diktator? «Ik ben vast besloten!... Ik
zal!... Ik bepaal!...Het is echter
ook mogelijk dat hij niet streeft naar
de diktatuur maar de wegbereider wil
zijn van de aanstaande Keizer Otto
van Habsburg. Zekerheid echter heb
ben wij daaromtrent niet.
Waarom werd Majoor Fey geweerd 7
Deze was de sterkste tegenstrever van
Prins Stahremberg, daar hij gesteund
werd door de sterke Heimatschutz-
militie van Weenen en daardoor de
plannen van de Prins kon dwarsboo-
men. Daarenboven was hij minder
pro-Italiaansch gezind en voelde zich
geneigd om te onderhandelen met de
Nazional-Sozialisten van Oostenrijk
en met Duitschland.
Sommige politicie zien in elke po
litieke gebeurtenis in Oostenrijk de
hand van Frankrijk. Dat dit land
een zeer groote invloed uitoefent op
Oostenrijk is duidelijk. Het wil ab
soluut de Anschluss verhinderen.
Door het verdrag van Versailles heeft
Frankrijk Duitschland voor lange ja
ren machteloos gemaakt, 'n Uitbrei
ding van het Rijk ten Zuiden zou het
in weinig tijd weer gezond hebben
gemaakt. Onmiddellijk na den oorlog,
was de toestand zoo ellendig in Oos
tenrijk en Duitschland, dat de sa
mensmelting van beide landen door
de wederzijdsche bevolkingen, bijna
unaniem gewenscht werd. Dan is
Frankrijk tusschengekomen en heeft
door groote leeningen, de eerste nood
der Oostenrijkers geleenigd, maar
deze dan ook voor lange termijn aan
zich verbonden. Frankrijk is de groo
te beschermer van Oostenrijk. Maar
Oostenrijk moet zelfstandig blijven!
Zouden we thans weer te doen heb
ben met een druk van Frankrijk op
de Oostenrijksche regeering. Het is
mogelijk. We weten hoe moeilijk het
Fransche standpunt is, in de inter
nationale politiek van het oogenblik.
Het heeft aan Mussolini beloofd niet
tusschen te komen in zijn Afrikaan-
sche kolonisatiepolitiek. Maar zijn
andere vriend Engeland noopt hem
bij middel van de Volkenbond sank-
ties te treffen tegen Italië. Tot nu
toe heeft het al het mogelijke be
proefd om de doordrijvendheid van
Engeland te verlammen. Men heeft
zelfs een zeker oogenblik gesproken
over een Fransch-Engelsch geschil.
Nog heeft Frankrijk troeven in de
hand die het niet uitgespeeld heeft.
Tusschen de aanvaarding van het
princiep der sankties en de toepas
sing ligt er nog een heele weg. Als
nu eens door een groot deel van de
Volkenbondsleden aan die toepassing
verzaakt werd, dan zou ook Frankrijk
gemakkelijker bezwaren kunnen op
peren. Oostenrijk en Hongarije heb
ben zich reeds onthouden bij de be
ginselverklaring. Invloed van Frank
rijk? Voorzeker! Ook andere kleine
landen hebben bezwaren. Eigenaardig
dat in Belgie die bezwaren zoo ernstig
zijn geworden na het bezoek van de
Fransche Minister van Handel te
Brussel.
Prins Stahremberg is in ieder ge
val meer Franschgezind dan Duitsch-
gezind en voor het fascistische Italië
voelt hij een bijzondere vereering.
De ltaliaansche Standenorganisatie
(Corporatieve Staatsinrichting) neemt
hij tot voorbeeld van zijn streven in
Oostenrijk. Hier immers voorziet de
Dolfuss-Grondwet van 1934 de gelei
delijke inrichting van de standen
staat. Doch de verschillende groepen
schijnen het niet altijd eens te zijn
geweest over de wijze van verwezen
lijking. Het nieuwe kabinet bereikt
thans de eensgezindheid op dat punt.
In zijn proklamatie, hierboven aan
gehaald klinkt het gezaghebbende
woord van Stahremberg, nuchter en
hard: Ik bepaal het marschtempo,
waarin wij naar ons doel, de verwe
zenlijking van de standenstaat op-
marscheeren.
Het heet dat de buitenlandsche
politiek van Oostenrijk geen wijziging
zal ondergaan. Wij nemen dit aan
voor zoover het gaat om het on
afhankelijkheidsstandpunt tegenover
Duitschland en de vriendschap je
gens Frankrijk en Italië. Alleen mee-
nen we dat deze drie standpunten
voortaan in een veel scherper dag
licht zullen gesteld worden. Hoe
zulks mogelijk is, kan alleen ver
klaard worden door de financieele
afhankelijkheid van Frankrijk en de
aangroei van de keizersgezinden in
de laatste maanden, 'n Groot deel der
bevolking echter deelt dat standpunt
niet. De Oostenrijksche Nazional-So
zialisten, die een niet te verwaarloo-
zen aantal aanhangers tellen, hebben
zware argumenten tegen de vriend
schap met Italië. In de eerste jaren
na de oorlog zijn in alle landen van
de wereld stemmen opgegaan tegen
de denationalisatiepolitiek van Italië
in Zuid-Tirol. Dit gebied dat na de
oorlog van Oostenrijk afgescheurd
werd en aan Italië toegezegd, is op
hardhandige wijze veritaliaanscht ge
worden. Om dit denationalisatiepro-
ces te verhaasten heeft Mussolini
thans een groot deel van de manne
lijke bevolking (tot de lichting 1901,
voor de rest van Italië tot 1904) naar
Oost-Afrika gestuurd en het zijn deze
blonde Italianen die voor het groot
ste aantal bezwijken aan de malaria
koorts. In latere tijden zouden deze
beschuldigingsstukken wel eens uit
de Duitsche dossieren kunnen gehaald
worden, namelijk wanneer de machts
verhoudingen zullen gewijzigd zijn.
Voorloopig echter, schijnt dit geen
nieuwe bron van moeilijkheden te
zullen vormen.
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
BBBBaBBBBBBBBBBBBBBBS^BBBSBBElBlBBBBBBBBBBBBBBBMBiaBBBflBBBB
Ten overstaan van den Italiaansch-
Abessynischen oorlog hecht het Verbond
V. O. S. er aan zijn onwrikbaren wil tot
vrede te bevestigen.
Het brandmerkt als misdadig de onder
neming van het Mussoliniaansch Italië
tegenover het Abessynsche volk, te meer
daar de toepassing van de verdragen en
overeenkomsten die Italië en Abessynië
verbinden, onvermijdelijk een vredelieven
de oplossing moet meebrengen en een ge
wapend konflikt uitsluit.
Het Verbond V. O. S. vraagt aan al zijn
leden en aan alle vereenigingen een on
vermoeibare drukking uit te oefenen op
dat de regeering te Genève volgende be
slissingen zou voorstaan:
1. Afbreken van iedere diplomatische
betrekking met de ltaliaansche regeering.
2. Stopzetten van alle leverancies
van wapenen en krijgsbehoeften.
3. Verbod ltaliaansche produkten in
te voeren.
4. Alle krediet weigeren aan den aan
valler en verbod aan alle bankinstellingen
hem hulp te verleenen.
Het meent dat bovenstaande middelen
van aard zijn, zoo niet de vijandelijkhe
den te doen ophouden, dan toch hun duur
en hun rampzalige gevolgen te beperken.
Doch het veroordeelt op voorhand elke
gewapende tusschenkomst van andere
mogendheden, waarvan het zekerste re
sultaat zou zijn het konflict uit te brei
den.
Het Verbond V. O. S. moet daar bijvoe
gen, dat alhoewel bestendig dreigend, het
oorlogsgevaar op het huidige oogenblik,
zijn oorsprong hoofdzakelijk vindt in de
onrechtvaardigheden die geschapen wer
den door de vredesverdragen, wier her
ziening zich ten zeerste opdringt.
Het bevestigt nogmaals de noodzakelijk
heid van de onmiddellijke en algeheele
ontwapening en vindt het opzeggen van
militaire akkoorden daartoe een eerste be
langrijke stan-
Het feest van Kristus-Koning op 27 Ok
tober moet bij zijn tweede lustrum op bij
zonder wijze gevierd worden en daarom
een algemeene BI OEMENHULDE zijn.
Aangezocht door het Doorluchtig Epis
copaat zullen de Katholieke meisjes aan
gesloten bij het Vrouwelijk Jeugdver-
bond voor Katholieke Actie op elke pa
rochie van ons land het BLOEMPJE
VAN KRISTUS-KONING» te koop aan
bieden, ten voordeele der Basiliek van
Koekelberg.
Onze Katholieke jeugd zet den dag in
met een Algemeene Communie Kristus-
Koning ter eere, en nadien gaat zij er
voor zorgen elkeen het bloempje te zien
dragen als een openbare hulde van gansch
het Christen volk aan den Koning aller
volkeren. Het zal tevens een bijdrage zijn
voor een blijvende dankbetuiging door het
oprichten der nationale basiliek van Koe-
kelberg.
Wij vragen aan onze lezers voor dat
schoon initiatief een vriendelijk onthaal.
KBBBRBBBBBBdBBBHBBNBBBBBBflBB
Daar Allerheiligen valt op aanstaanden
Vrijdag, zien wij ons verplicht onze bla
den te drukken op Donderdag e. k. opdat
zij Zaterdag zouden kunnen besteld wor
den.
Wij verzoeken dus al onze Inzenders
hun bijdragen EEN DAG VROEGER als
naar gewoonte te willen inzenden.
Voor de aankondigingen moeten alle
orders ingediend worden tegen Woensdag
namiddag. Voor de kleine berichten ten
allerlaatste tegen Donderdag middag.
IBEZBBS)BBiaBBflSB3BBB3BBBG3BaB
in postzegels of per storting op postcheck-
rekening 15.570 V. Sansen-Vanneste, Po-
peringe, en we zenden U ons blad tot
einde 't jaar (in Belgie). In December
zal U dan een kwijtschrift aangeboden
van 19 fr. voor het jaar 1936.
EEN BERUCHT VERTREK UIT ADDIS-ABBEBA.
De leden der ltaliaansche legatie in de statie, wachtend op Graaf Vinei dien men
maar niet overtuigen kon, de hoofdstad te verlaten.
In de laatste dagen is het betrekkelijk
kalm gebleven op het front, zoowel langs
Erythrea als langs Italiaansch Somali-
land. De Italianen hebben de bezette po
sities versterkt en gereed gemaakt om als
basis te dienen vcor een verderen aanval
wijl de Abessiniërs groote troepenmachten
hebben verzameld op de bedreigde gebie
den om heftigen weerstand te bieden en
zoo noodig de Italianen terug te slaan.
Zelfs van weerszijden werd een grootsch
offensief aangekondigd.
De ltaliaansche Regeering heeft beloofd
de steden Addis-Abbeba en Diredaoea niet
te zullen beschieten, zoo deze steden niet
als basis dienen voor troepenverzamelin
gen, dit op verzoek van de vreemde mo
gendheden.
De Abessinische soldaten zullen eerlang
in het bezit gesteld worden van een gas
masker. Mocht dit bezit intusschen noo
dig blijken, zullen zij zich inmiddels be
dienen van een natten lap die zij voor
den mond zullen houden.
De ltaliaansche generaal de Bono heeft
het drijven van den slavenhandel verbo
den in het bezette gebied en aan allen de
vrijheid doen geven.
In Italië werden reeds 1.400.000 man
onder de wapens geroepen waarvan enkel
een gedeelte naar Oost-Afrika werd ge
stuurd. Dagelijks worden nieuwe troepen
verscheept met bestemming van Erythrea
of Somaliland.
In Abessinië is de mobilisatie bijna vol
trokken. 1.100.000 Man werden onder de
wapens geroepen. Gezien het embargo op
den wapenuitvoer naar Abessinië geheven
werd stroomen de wapens toe in dit land.
De soldaten worden ook van de nieuwste
modellen voorzien wat hen bijna tot on-
overwinbaax maken zal bij een guerilla-
oorlog van langen duur. Te Djibouti zijn
7 milliöen patronen aangekomen, meestal
uit België.
In de wijk van den Moessa-Aliberg zou
den de Italianen hebben moeten wijken.
De troepen van Ras Seyoem zouden zich
teruggetrokken hebben om nieuwe posities
te bezetten. Een soort no-man's land zou
bestaan tusschen beide legers, op een
breedte van ongeveer 100 Km. op het
Noorderfront, waar alleen een guerilla-
oorlog zal gevoerd worden.
In het Zuiden, langs Somaliland, werd
de sterkte van Skilave door de Italianen
bezet na een hevig gevecht. Deze sterkte
beheerscht een gansch gebied en is, we
gens zijne strategische beteekenis, een
groote troef in handen van de aanvallers.
Van weerszijden zijn talrijke dooden en
gekwetsten gevallen, die het hoogst zou
den zijn van Abessinische zijde.
De Abessinische legers van het Zuiden
zouden bevel hebben gekregen kost wat
kost Gorohal te verdedigen en er stand te
blijven hóuden.
Van de Keizerlijke Wacht zijn 9.000 man
naar het front vertrokken. Verscheidene
Belgische officieren doen dienst bij deze
geregelde troepen.
M s-s
gfco M
i®,: mm*
«S...DSK.. Ml.*....
De Keizer van Abessinië heeft zijn man
nen aangeraden hun witte kleederen af
te leggen en khaki-kleederen te dragen
ten einde een moeilijker mikpunt voor de
Italianen te zijn en zich ook goed te trach
ten te verduiken in het struikgewas bij
verkenningstochten van de ltaliaansche
vliegtuigen.
Uit ltaliaansche bron werd gemeld aat
200 kerken en 15 moskeeën van Aksoum
zich onderworpen hebben aan de Italia
nen.
Door de Italianen zouden twee gevangen
genomen Abessiniërs zijn gefusiljeerd daar
zij in het bezit gevonden werden van voor
werpen toebehoorend hebbend aan den
ltaliaansche luitenant Morgantini, een
der eerste slachtoffers van den oorlog.
Een ander strategisch punt van het Zui
derfront, Dagnerli, werd door de Italianen
bezet.
Volgens een bericht van Reuter zouden
Abessinische soldaten, die door hun aan
voerders niet in bedwang konden gehou
den zijn, een Italiaansch fort gelegen bo
ven op een berg, hebben aangevallen. Zij
werden weggemaaid door de ltaliaansche
machienge weren. Honderden dooden zou
den zij achtergelaten hebben en hun aan
voerder zou eveneens gekwetst zijn. Uit
Addis-Abbeba werd deze slag gelogen
straft, alsook het bericht dat opstand
zou uitgebroken zijn in Danakil en God-
sjain
In de Tenessi-streek wordt een guerilla-
oorlog gevoerd die den vooruitgang' der
Italianen belet.
Van Addis-Abbeba wordt gemeld dat in
een hollen weg van het Ogadenfront een
afdeeling van 4CO Italianen tot den laat-
sten man gemaaid werden door machien-
geweren der Abessiniërs.
De troepen van Ras Gouksa die verraad
pleegde, zouden grootendeels terug zijn
gekeerd naar de Abessinische legerover-
heden.
De vrijgestelde slaven worden door de
Italianen aangeworven tot het maken van
wegen.
In Ogaden zijn 300.000 Abessinische
krijgers opgesteld tegenover 140.000 Ita
lianen.
De Keizer van Abessinië zal Addis-Ab
beba verlaten met bestemming' van het
front.
Maarschalk Badoglio, opperbevelhebber
der ltaliaansche troepen, heeft zijn intre
de gedaan te Adoua. Feestelijkheden had
den te dier gelegenheid plaats.
DE GRENS VAN BRITSCH SOMALI
LAND GESLOTEN
Het nieuws van de aanslag op Engel-
sche troepenmachten in Engelsch Soma
liland door ltaliaansche vliegtuigen werd
ook gelogenstraft.
De grens tusschen Engelsch en Itali
aansch Somaliland werd gesloten van
Britsche zijde om de Italianen te beletten
allerlei goederen op te koopen in de Brit
sche kolonie.
De «Augustusheeft 5000 nieuwe soldaten naai* Afrika gebracht. Tevens werd
een groote hoeveelheid oorlogsmateriaal medegevoerd.
De staf van het Italiaansch bezetlingslcop^r in Abessinië. Links de opperbevth
hebber generaal de Bono.