VASTEN
Spanje kiest Marxistisch
Bloedige opstand in Japan
Het Militair wetsontwerp van den
Heer Devèze wordt verworpen
door vijf Kamerafdeelingen
SPROETEN
SPRUTOL
De Volhsbetoogiog van 22 Haart
te Brassel
Waarheid en schijn hij "Hex
DE POPERINGENAAR
SANSEN-VANNESTE
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
33' JAAR. Nr 9.
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDICINGSBLAD. VERSCHIJNT WEKELIJKS
INTERNATIONAAL OVERZICHT
94 STEMMEN TEGEN;
SLECHTS 62 STEMMEN VOOR;
16 ONTHOUDINGEN.
HET AANTAL
PARLEMENTSLEDEN
INDEELING DER
PROVINTIERAADSLEDEN
HET FRANSCH-BELGISCH
MILITAIR AKKOORD
WE ZENDEN ONS BLAD
17,20 FRANK.
Voor de
Kafh. Hoogeschool
van Leuven
Jaarlijksche Geldinzameling
IN DE KATHOLIEKE UNIE
STELLING GENOMFN
TEGEN DE REXISTEN
Be Ist6 Minister! de Minister van Financien en andere
hoogstaande Personaliteiten worden vermoord.
Be Begeering is da toestand meester geworden.
99
BINNENLANDSCHE
LEENING 1932
Reeks 182409 wint 250.000 fr.
Een Nieuw Vlaamsch
Missiebisschop
LAATSTE BERICHTEN
Tegen het Fransch-Beïgisch Militair Akkoord
Z07JlJAii 1 MAART 1936.
(y!IIIUIIItl(lII]llllll!llilil!!i11ltSl!tu:i!!IIUIltlllllliiilllHitllillli)iUilillilUllillll^
Uitgever
POPERINGE
I Telefoon Nr 9. - Postch.NU55.70.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 19.fr.
1 Belgisch Kongo 40.fr.
1 Frankrijk 40.fr.
I Alle andere landen 60.fr.
PUNGMM
TARIEF VOOR BERICHTEN)
Kleine bericntcn per regel 1.fr. I
Kleine berichten (minimum) 4.fr.
2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur.
Berichten op 1" bl.-per regel 5.fr. j
H Berichten op 2® bl. per'regel 2.50 fr.
Berichten op 3® bl. per regel 1.50 fr. j
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.fr. j
Te herhalen aankondigingen
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen en
moeten tegen de.i Woensdag avond I
ingezonden worden. Kleine be- i
richten tegen den Donderdag noen.
Men went zich aan alles...
Zelfs de koning der dieren die zijn ma
ren gestreeld wist door de vlammende zon
der woestijn en zijn zwervens-moede lijf
neervlijde in het lommer der tropenwou-
den... laat zich tenslotte een ijzeren hok
en een schaarsch toegemeten klomp
vleesch welgevallen.
De mensch, geschapen voor het ware.
het schoone en de liefde, eindigt, hij ook
met zich te wennen aan het leelijke, den
haat en den leugen...
Te wsnnen zeg ik... ofwel... zich te on
derwerpen.
Zulks ls het geval bij den modernen
mensch.
Meegesleurd door de ellendige routine
laat hij lijdzaam-onverschillig alle indruk
ken over zich heenvaren, totdat eindelijk
een min of meer grooteren schok hem
eenlgermate komt beroeren. Daarna weer
het gewone slenterige zakenleven... en hij
went zich daarin tot nieuwe omstandighe
den andere eischen zullen stellen waaraan
hij ook weer opnieuw zal gewoon gera
ken...
Hemeltje! Wat zou een man uit de aller,
eerste tijden van het wereldbestaan ver
dwaasd zien, kon hij zoo op eenmaal over.
geplaatst worden in onze XX-eeuwsche
beschaving! Ziet ge hem terecht komen in
onze woelige straten... een werklieden
kwartier doorloopen... de aanplakbrieven
van haat en broedermoord lezen... een ka
mer- of senaatzitting bijwonen hij die
geloofde in vrijheid, eigendom, eerbied
voor den huiskring?
...Ziet ge hem, verplicht te betalen om
te ademen, verplicht te betalen om een
tehuis te hebben... verplicht zelfs te be
talen om zijn onderdak te deelen met een
hond... verplicht het bedrag zijner for
tuin op te geven aan een onderzoeker:
Waarin bestaat uw fortuin? Waar is zij?
Geeft U wel alles aan?...
Ziet ge hem overrompeld door papie
ren? Taksen... lasten... beraadslagingen...
plagerijen... Hoeveel keeren zou zoo'n
mensch terugdenken aan den tijd waarop
hij ongestoord rondzwierf in de woestijn,
ver van alle beschaving, alleen maar de
gouden stofwolken van een naderende ka
ravaan in het oog houdend, omdat hij
wist dat met haar ook de kleine verloofde
naderde, die vooraf gekozen werd door zijn
dienaar om het geluk van zijn leven uit
te maken!...
Wij, echter, die niet opgepikt werden
uit de Bijbelhistorie om een kijkje in on
zen modernen tijd te werpen... wij ver
slinden alles... onverschillig. Het is zoo
de gewoonte... de doevige gewoonte...
Welk ellendig schouwspel biedt de we
reld nochtans aan hen die er in gelukken
de gewelven der gewoonte te doorboren en
boven den slenter uit te kijken...
Klassenstrijd... wederzijdsch wantrou
wen onder de naties... Volkeren die te niet
gaan niettegenstaande hun rijkdommen...
Anderen die verhongeren wijl er overpro-
duktie ls... Genève die dan vrede verkon
digt en oplegt aan gansch de wereld...
aan die wereld die inwendig kookt en
broeit... en siddert... En doorheen dia ver
nederende tegenstellingen van vrede en
baat, schrijden plechtig-gewichtig doen
da... de grooten voorbij... Iedereen brengt
ziin meening uit... efl iedereen zegt juist
het tegenovergestelde van wat een voor
gaande pas komt te bewaren... Niemand
spreekt dezelfde taal... Het ls de verwar
ring van alles!... Een nieuwe Babel-ge-
beurtenis._
En zoo men den moed heeft de opper
vlakte te doorboren en door te dringen tot
het wezen... dan is de toestand gevaarlij
ker. gewichtiger, enrstiger dan ooit!
Alles immers wat da maatschappij ten
hoeksteen ligt is ondermijnd... Geloof?
Godsdienst? Familie? Eigendom? Gewe
ten? Ambtsplicht?...
De plichtigen kennen hun schuld...
maar terugkeeren doen ze niet! Vooruit
rukken ze! Immer verder! Ze bieden een
vreeselijk en droevig schouwspel, die mas-
sa-msnscnen, die kuddemenschen, die be
logen en bedrogen door hun menners, el
kaar van afgunst met de voeten treden,
zichzelf en anderen bijtend... gegeeseld als
zij worden door de razende honden die
man de zeven hoofdzonden noemt, hebben
zij dan moed niet meer hun gelaat op te
lichten en de hoogten te gemoet te blik
ken, waar Hij nochtans immer bestaat die
bemint... die hen allen bemint. Ze gaan
vooruit... zonder hoop... zonder liefde...
de ongekende verten der gebeurtenissen te
gemoet...
Wie zal de schuld en de verantwoorde
lijkheid meten van hen die zulken toe
stand geschapen hebben... of van hen die
door hun onverschilligheid de mogelijkhe
den vergroot hebben om dien toestand ge
vestigd en uitgebreid te zien.
...Lam Gods dat draagt de zonden der
wereld...
...De zonden der wereld...
Eene hoop blijft aan het menschdom;
zij die voortspruit uit het Christendom.
Christus heeft die algemeens verslapping
voorspeld: Er zal een tijd komen dat
zelfs de uitverkorenen gevaar loopen te
vallen.
Op dan! naar het Integraal Christen^
dom! Geen halfheid! Niet alleen Christe
nen ln de kerk, maar overal; in ons ge
dachten, onze daden, in onze beoordeelin
gen over menschen en dingen.
Hier ls de Vasten. Met hem ook het
oogenblik waarop men het neerdrukkend
omhulsel der gewoonte met één ruk van
zich afwerpt... Hij brengt met zich den
tijd waarin de gewichtige vraag scherper
gesteld wordt: «Van waar kom ik... En
waar moet ik heen?... Vraag die al
het andere in de schaduw stelt... Levens
vraag... Eeuwigheidskwestie...
Luister dan naar de stem van de Moe
derkerk! Tien rechtvaardigen zouden
Bodoma gered hebben... Wees gij één van
die tien.
Luister naar uw priesters.
Reinig uw geweten.
Zoek het leven en met het leven den
overvloed ervan. Want God wil zoo graag
over uwe ziel blazen... Zooals Hij morgen
het stuifmeel van Zijn bloemen met de
Lente in de natuur zal zenden om alles
nieuw te maken. Indien uw zielen dor en
dood zijn, hoe wilt ge dan dat God er
zaait?
Gedenk, o mensch, dat gij stof zljt...
Helaas! Al te dikwijls zljt ge een stofje
van haat en ikzucht, dat reeds ten doode
gedoemd is. Maar zoo gij, christen mensch
een stofje zijt van zelfverloochening en
liefde dan draagt gij in U reeds uw ver
rijzenis. En onder den adem van Gods
liefde, zu't gij anderen gaan opwekken.
Welzalig stof! En zoo velen U navolgen,
dan komt misschien voor de zielen als
voor de natuur: de herleving, de hernieu
wing...
Met deze hoop in mij, wil ik eindigen....
Naar PIERRE L'ERMITE.
IB3BBBS
IBS
GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE-
DEN! NA LEZING, SCHUIF HET
IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS.
»OE HET ZONDER UITSTEL.
We hebben hier onlangs gewezen
op de politieke toestand in Spanje.
Nu dat de verkiezingen voorbij zijn,
voelen we ons verplicht hier nog
maals op terug te komen en te ivij-
zen op de rampspoedige gevolgen die
de verkiezingsuitslagen kunnen mee
brengen voor de Spaansche katholie
ken.
De vorige verkiezing werd geken
merkt door het verrassend aantal
zetels, die Gil Robles met zijn partij
in de Cortes had weten te bemach
tigen. Dat was 'n reactie na de over
drijvingen van socialisten en libera
len die de val van het koningdom
onmiddelllijk waren gevolgd. Kerken
werden afgebrand, Jezuieten uit het
land gejaagd en priesters vervolgd,
'n Antigodsdienstige wind woei maan
denlang over Spanje. Ook de grond
wet werd ingegeven door die gees-
tesgesteltenis. Het godsdienstonder
wijs werd in de officieele scholen
verboden en aan de godsdienstige
orden werd eenvoudig het recht van
onderwijs ontnomen. Geen enkele
subsidie mocht voortaan door Staat,
Provincie of Gemeente gegeven wor
den aan godsdienstige instellingen.
Toen Gil Robles dan in November
1933 met zijn partij, de Ceda de over
winning behaalde in den kiesstrijd
en samen met andere rechtsche par
tijen de volstrekte meerderheid van
de Cortes vormde, laaide weer in de
gemoederen van de katholieken de
hoop op dat de vrijheid van eere-
dienst zou heringevoerd worden. En
inderdaad dit was het bijzonderste
programmapunt van Gil Robles. On
der de invloed van zijn partij kwam
de rust terug. De katholieken konden
weer in 't openbaar en ongehinderd
hun geloof belijden. De grondwet
echter bleef ongewijzigd en daarmee
de mogelijkheid bestaan dat in tij
den van geloofsafval, het godsdien
stig leven officieel onmogelijk werd
gemaakt. Gil Robles hield nochtans
gedurende meer dan twee jaar de
macht in handen. Doch hij heeft zijn
kans verkeken. Hij heeft gewacht om
zijn definitieve actie in te zetten om
verschillende logische redenen die ik
in mijn vorig artikel heb aangehaald,
en waarvan de voornaamste was dat
voor 9 December 1935 de wijziging
van de grondwet alleen kon gebeu
ren, wanneer de 2/3 van de Cortes
hiermee instemden. Intusschen ont
stonden er een reeks regeeringscri-
sissen, die met de grondwetswijziging
niets te maken hadden en die voor
gevolg hadden, dat Gil Robles zelf
buiten de regeering viel. Van de ver
kiezing van Zondag 16 Februari l.l.
werd alles verwacht. Men hoopte dat
de Ceda alleen reeds de meerderheid
zou behaald hebben en dat daardoor
het katholicisme weer zou hersteld
worden in Spanje, steviger dan het
ooit was.
De uitslag werd een ontgoochelen
de verrassing. Wel groeide het aantal
zetels van de Ceda met een vijftal,
maar deze aangroei blijft ver bene
den het verwachte. Wat erger is, al
de andere rechtsche partijen hebben
verloren en zoo verkrijgt het linksche
blok van socialisten, communisten en
anarchisten een meerderheid van een
paar stemmen. Het gedeeltelijk be
kend worden van deze uitslagen heeft
'n geweldige beroering verwekt over
geheel Spanje: wanhopige vrees bij
de verslagenen, baldadige geestdrift
bij de overwinnaars. De staat van
alarm werd afgekondigd in de ste
den. Gevechten grepen plaats op
straat, opstanden braken los in de
gevangenissen, weer loerden priesters
vervolgd en kerken beschadigd. Weer
spreekt men van verschillende doo-
den en vele gewonden.
We kunnen min of meer nagaan
waarom de kiezers zich aldus uitge
sproken hebben. Doordat de Ceda
zoo machtig werd, samenwerkte met
de royalisten, en zelf geen antiroya-
listische houding aannam, groeide de
vrees voor 'n herstel van het koning
dom. De ex-koning Alfons XIII moet
iuel zeer gehaat worden opdat de be
volking de voorkeur zou geven aan
de linkschen om zijn terugkeer te
vermijden, dan wanneer normaal de
groote meerderheid rechts voelt.
De Spaansche katholieke leiders mo
gen hieruit wel 'n les halen. Velen van
hen zien in de Restauratie de ineer-
herstelling van het katholicisme en
verdedigen daarom openlijk het ko
ningdom. In Spanje moeten voortaan
katholicisme en koningdom geschei
den worden, wil men nog redden wat
er te redden valt. 'n Andere reden
voor de ineenstorting van de recht
sche groep vinden we in het Kata-
laansche nationalisme. Na de mis
lukte Katalaansch revolutie, die voor
doel had de volledige zelfstandigheid
van Katalonië te verkrijgen, is het
nationalisme niet gedood geworden.
De gevanggenomen leider van de na
tionalisten, de Heer Companys, werd
gevierd als een held. Daar nu de
Ceda zoomin als de 'andere rechtsche
partijen tegemoetkomend zijn ge
weest voor de Kataldniërs, hebben
deze hun nationalisme boven hun
katholicisme gesteld en hun stem ge
geven aan de linkschen waarvan ze
'n betere behandeling verwachten.
Dezelfde beweegredenen hebben ook
de Basken aangezet om hun stem aan
de rechtsche groep te weigeren.
De gevolgen van deze pollitieke ken
tering zullen zeer nadeelig zijn voor
het katholicisme in Spanje. Welis
waar zal de Ceda een groote invloed
blijven uitoefenen in de Cortes, maar
voorloopig is er weinig kans dat de
grondwet van 1931 zal gewijzigd wor
den. De socialisten en communisten
zijn meester in Spanje, dezelfde man
nen die iti 1934 een revolutie uitge
lokt hebben en van Spanje een Sov
jet Republiek hebben willen maken.
Spanje volgt getrouw het spoor van
Mexiko. We vreezen voor de Spaan
sche katholieken wat de Mexikaan-
sche hebben te lijden gehad: bloe
dige vervolgingen, onmogelijkheid om
verder hun geloof op redelijke wijze
te belijden.
Voor 1 Maart was 'n herstemming
voorzien. Of linksche partijen dat
nog zullen toelaten betwijfelen we,
maar dan zullen ook nieuwe bloedige
onlusten te vreezen zijn. Zoo die her
stemming toch gebeurt, zal er maar
weinig veranderen, tenware de voor
stelling van de partijen niet meer
gebeurde volgens een linksche en 'n
rechtsche blok, maar volgens de af
zonderlijke partijen, met lichtelijk
gewijzigde programmas. Wellicht zul
len zekere Spanjaarden, verschrikt
voor de bovengenoemde gevolgen weer
anders kiezen en aldus kan de meer
derheid dan toch naar de rechtsche
zijde verschuiven.
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
«BI
ibbibhbi
De vijf Kamerafdeelingen hadden Don
derdag te beraadslagen over het militair
wetsontwerp van den Heer Devèze. In elk
der vijf afdeelingen werd het verworpen.
Samen stemden er 94 Kamerleden tegen,
wijl slechts 62 het goedkeurden; 16 Ka-
merheeren onthielden zich.
De Waalsche Katholieken stemden voor,
met uitzondering van den Heer Vouloir,
die zich onthield. De Katholieke Ministers
stemden ook voor. Jammer genoeg keur
den zes Vlaamsclie Katholieken het voor
stel ook goed: de Schaetzen, de Wouters
d'Oplinter, Brusselmans, De Hasque, Du-
chateau en Koelman; 16 hunner ont
hielden zich en de overigen stemden te
gen.
Al de Socialisten stemden tegen, behal
ve hun Ministers die ook het ontwerp
goedkeurden.
De Vlaamsche Nationalisten, de Kam-
munisten en de Afzonderlijke De Lille
stemden ook tegen.
Alle Liberalen stemden voor.
De Heer Max Hallet, Socialist, nam geen
deel aan de stemming.
De leden die zich onthielden, waaronder
de HH. De Man, Debruyne, Desmedt,
Geuens, enz., gaven meestal als reden van
hun onthouding op dat zij de noodzake
lijkheid erkennen eener degelijke verde
diging van het land maar dat zij de ont
werpen in hun huidigen vorm niet kunnen
aannemen. Da Regeering moet in de gele
genheid gesteld worden over dit vraagstuk
aan Kamer en Land meer inlichtingen te
verschaffen, de kwestie moet voor een be
voegde kommissie worden gebracht wijl
anderzijds de Regeering niet genoeg uitleg
heeft gegeven over het Fransch-Belgisch
geheim militair akkoord en onze militaire
politiek te veel aanleunt bij Frankrijk.
Nu dat het ontwerp Devèze door de Ka
merafdeelingen werd verworpen, gaat het
militair ontwerp naar een speciale Kamer-
kommissie, waarvan deel zullen maken de
verslaggevers van de vijf Kamerafdeelin
gen benevens de 21 leden van de besten
dige kommissie van Landsverdediging. De
meerderheid dier kommissie is ook zeker
tegen het ontwerp gekant.
De?e Kommissie zal over de zaak te be
raadslagen hebben en na een verslag te
hebben opgemaakt zal de kwestie voor de
Kamer gebracht worden, denkelijk rond
den 17 Maart e. k. Den verderen verloop
der zaak dient dus afgewacht maar hét
ontwerp Devèze, zonder grondige wijzi
gingen heeft dus geen kans, en het ls best
ook.
VERMINDERING OP 180 EN AAN
PASSING BIJ DE VOLKSTELLING
VAN 1930
Het ontwerp tot aanpassing en vermin
dering van het aantal Parlementsleden,
werd eveneens Donderdag in twee Ka
merafdeelingen goedgekeurd, door twee
verworpen en door een verdaagd. In totaal
waren 62 stemmen voor, 55 tegen en 12
onthoudingen. De Kamer zal er nu verder
over te beslissen hebben.
Het wetsontwerp tot wijziging der in
deeling der Provintieraadsleden, werd bij
vier Kamerafdeelingen goed gekeurd en
in een der afdeelingen verworpen.
Een voorstel ingediend door de Vlaam
sche Nationalisten, tot verwerping van
het Fransch-Belgisch militair akkoord,
werd door den Voorzitter van de Kamer
ter overweging geweigerd. De reden door
den Voorzitter hiervoor opgegeven, werd
in twijfel getrokken en de kwestie moest
ook voor de Kamerafdeelingen worden
gebracht. Deze moesten beslissen of het
voorstel zou gedrukt worden of niet. Twee
Kamerafdeelingen beslisten ja en twee
neen. wijl in de vijfde afdeeling geen be
slissing werd genomen. Het bedoeld voor
stel zal dus ook voor de Kamer worden
gebracht. Laat ons hopen dat het akkoord
zal verworpen worden.
in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wie
ons zendt in postzegels of stort op post-
checkrekening 155.70 van V. Santen-Van-
neste, Drukker, Poperinge, da som van
Voor het Buitenland zende men ons per
Internationaal Postmandaat:
Uit Frankrijk! 35,20 frank.
Uit Amerika: 52,frank.
komen vroeg in het voorjaar.
Voorziet U daarom tijdig van een pot
Verkrijgbaar in alle Apotheken.
Overeenkomstig eene beslissing van
het Provinciaal Concilie van Meche-
len zal er Zondag 1 Maart en Zon
dag 8 Maart e. k. t.t. z. op twee
eerste Zondagen van den Vasten
in alle kerken van het Land en on
der alle Missen en godsdienstige oefe
ningen een geldinzameling worden
gehouden ten voordeele van de Ka
tholieke Hoogeschool van Leuven,
wier noodwendigheden voortdurend
toenemen (het jaarlijksch budget
heeft nu de 18 miïlioen overtroffen).
Katholieken, steunt mild ons Ka
tholiek Hooger Onderwijs!
Woensdag 11. vergaderde het bestuurko-
mlteit van de Katholieke Unie. Deze ver
gadering had plaats te Brussel, onder
voorzitterschap van den Heer Pierlot.
Het hoofdbestuur verklaarde zich ak
koord om een ruimere plaats te bieden aan
de Jongeren aan wie plaatsen zullen toe
gekend worden ln het hoofdbestuur.
Vervolgens werd de aan te nemen hou
ding tegenover de Rexisten besproken. Er
werd ten slotte besloten dat
1° De Organisaties der partij niet mogen
onderhandelen met een Rexistisch orga
nisme;
2° Dat de medewerking aan de Rexistl-
sche beweging onvereenigbaar is met het
lidmaatschap der Katholieke Partij.
De Katholieke Unie richt een dringen
den oproep tot alle Katholieke groepen en
bijzonder tot de jeugd, opdat in dit ern
stig uur, allen zouden geschaard blijven
rond de Katholieke Unie, vol eendracht
en tucht. Eenieder zal zijn post betrek
ken en zich van zijne volle plicht weten
1 te kwijten.
«■BBBaBBBMBEBBMaBBBBBUKIBBBBBBOBaaaaBaDIBaBaBBBBBB
Dit was het onderwerp dat gemeente
raadslid De Groeve, Maandag 17 Februari
11. behandelde voor een vrij talrijk publiek,
op eene vergadering te Brugge.
Ruim twee uur was spreker aan het
woord en hij diepte zijn onderwerp van
op het standpunt der christelijke warklie-
dentoeweging, in.
We keuren de woorden van Heer De
Groeve ten volle goed en geven ze ter die
pe overweging aan onze Lezers.
Na het ontstaan en de ontwikkeling van
de Rex «-beweging te hebben-geschetst,
besprak spreker in de eerste plaats het op
bouwend programma van Rexen kwam
tot het besluit dat het niet nieuws bevat.
Want alle zijne betrachtingen werden
reeds ingeschreven op het programma van
het A. C. W. In de studiecommissie van
deze organisatie worden ze dagelijks be
studeerd en geen enkele gelegenheid
wordt nagelaten om ze, zoo mogelijk, in
de practijk om te zetten.
Terloops werd er herhaaldelijk op ge
wezen hoe de stellingen van Rex ver
schillen, naar gelang ze in da Fransche
of Vlaamsche uitgave van Rex worden
weergegeven. En dit ls bijzonder waar, wat
betreft hun Vlaamsch programma, dat ra
dicaal klinkt wanneer het in het Vlaamsch
gesteld is, doch dat op vrij diepgaande
wijze is verwaterd, alswanneer men het in
de Fransche Rexleest.
Kunnen de Vlamingen dan nog betrou
wen hebben in dergelijke beweging?
Neen, want het wordt met den dag dui
delijker dat er om zekere Vlaamsche mid
dens te beïnvloeden maar uitgepakt wordt
met de vooruitstrevendste stellingen, de
wijl de franschlezenden worden gerust ge
steld dat in de toepassing van al de voor
opgestelde maatregelen stfeeds zal gehan
deld worden met Courio'sri en sans
mesure vexatoire» («met hoffelijkheid»
en «zonder tergende maatregelen»). De
ondervinding heeft ons ten overvloede ge
leerd dat deze hoffelijkheid* steeds maar
uitgespeeld wordt op den rug der Vlamin
gen. Al die vooruitstrevende Vlaamsche
programma's zijn er om zand in de oogen
te strooien.
Rex trekt te velde tegen de standen
organisatie. Het ls reeds een veeg teeken,
want wij hebben altijd mogen vaststellen
dat alwie stond tegen alle gezonde demo-
kratie en tegen 't onbetwistbaarste
Vlaamsch rechtsherstel de hevigste tegen
stander was van de standenorganisatie.
Op treffende wijze wist de h. De Groeve
aan te toonen wat de Christ. Werklieden
beweging te danken heeft aan de standen
organisatie. Daar o.m. heeft zij haar kracht
geput om te worden deze sterke vereeni-
ging, die thans 709.000 leden telt.
Er wordt in het rexistisch proza weinig
geredeneerd, wel veel bevestigd met een
vloed van krasse adjectieven en veelal hol
le machtsspreuken. Een bewijsvoering zal
men er maar luttel vinden, want zij be
seffen goed dat met maar steeds op den
zelfden nagel te kloppen, hij toch op den
duur wel een eind zal binnendringen.
En juist hier schuilt het groot gevaar
van de Rex «-beweging. Maanden lang
hebben zij met het woord en met de pen
een vloed van verdachtmakingen doen
neerstorten bijna uitsluitend op katholieke
voormannen. En dit werk werd zoo gewel
dig doorgedreven, dat het niets anders
voor gevolg kan hebben dan in het brein
van veel menschen de gedachte te doen
ontstaan dat alles wat katholiek is of
maar ternauwernood verwant is met de
katholieke partij schuldig is, zich heeft
bezondigd aan alerlei loensche praktijken.
In zijn aanvallen en verdachtmakingen
springt Rex er maar op los en vergeet
na te denken op de gevolgen van zijn tak-
tiek.
Als men maar zoo onverantwoordelijk
alles wat de katholieke politiek heeft ver
tegenwoordigd afmaken wil onder de
scherpste beschuldigingen, dan verwekt
men fataal den indruk dat de katholieke
godsdienst wanneer het maar door zul
ke menschen beleden wordt of wanneer
het bij zijn volgelingen maar zulke uit
werkselen heeft, niets anders dan twij
felachtige vruchten draagt.
En tot het besluit dat de godsdienst dan
toch maar een uiterlijk vernisje is om ze
kere schandalen te verbloemen, is er voor
niet reöeneerende menschen maar een
stap! Hebben de «Rexisten» daar reeds
op gedacht? Ze kunnen de gevolgen van
hun handelwijze niet bevroeden, ver van
ze te richten. Daarom ls heel hun werking
zoo onverantwoordelijk.
Ophitsen en opruien is zoo gemakkelijk
en brengt goedkoop succes. Doch het laat
ook diepe sporen na, die zoo gauw niet
uitgevaagd worden. We hebben nog jeugd
bewegingen gekend, die geteerd hebben op
verdachtmakingen en afbreken, en wat
hebben ze positief verwezenlijkt? Niets
dan onheilen of onvruchtbaarheid. De
vrees is gewettigd dat ook Rex zal ein
digen in een doodend negativisme, dat
reusachtige puinen kan ophoopen doch
niets in de plaats kan stellen. In een tijd
als deze, waarin de geesten verward en
verbitterd zijn, kost het weinig moeite
bijval te oogsten door steeds maar be
staande misbruiken aan te dikken en uit
te buiten, maar het is reusachtig moeilijk
en het verleden ls daar om het te be
wijzen het ls bijna onmogelijk om op te
bouwen met menschen, wier verbittering
en hartstochten op de spits gedreven wer
den.
Is bet niet spijtig ts moeten vaststellen
dat met een geestdrift en werkzaamheid,
die zooveel goeds zouden kunnen tot stand
brengen, een vérderfelijken weg wordt in
geslagen.
Er is waarachtig ander werk voor ons
katholieken weggelegd, dan te pogen
gansch de organisatie van de katholieke
partij te slopen, haar gezag te fnuiken,
haar leiders en voormannen door de mod
der te sleuren. En zijn er nu nog een paar
dozijnen schurftige schapents dit een
voldoende reden om met zoo een onzinnig
geweld geheel een partij te willen omver
halen, al de voormannen te willen breken.
En is dit anderzijds een bewijs, dat de
Rex «-beweging daarom de redding is?
Rex schermt veel met zijn 100
katholieken En we vragen ons te ver
geefs af op welk gebod of regel van het
katholicisme zij steunen om zooveel kwaad
te vertellen en zooveel menschen neer te
halen, om vaak erge verdachtmakingen te
laten bestaan, zonder het voldoende te
leven. Liefde is het grootste gebod van het
evangelie en dit wordt maar al te vaak
met de voeten getrapt.
Dit zijn enkele der markanste gedach
ten van de uiteenzetting van den h. De
Groeve en ze lijken ons ten volle gewet
tigd.
De voordrachtgever mocht dan ook na
zijn spreekbeurt een goedkeurend applaus
in ontvangst nemen.
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
48® TREKKING
Dinsdag had de 48® trekking plaats van
de Binnenlandsche Leening 1932.
De vijf en dertig volgende reeksen zijn
uitbetaalbaar met 25.000 frank elk:
108416
157727
192673
237944
252537
267171
131576
158385
197584
238610
255435
268333
131633
161429
219984
239077
257992
275505
132026
167878
220999
246486
259542
290173
145574 150923
173295 181809
230564 236015
246920 247713
260536 263159
290861
Elk nummer van de uitgetrokken reek
sen heeft recht op een tiende van de
ondersclieidelijk toegewezen premie.
E. P. VINCENT
We vernemen met vreugde dat P. Vin
cent (Victor Dereere) uit 4e Orde der On
geschoeide Karmelieten der Vlaamsche
Provincie tot Bisschop benoemd werd van
Quiion in Travancore (Engelsch-Indië).
P. Vincent werd geboren te Oostende
den 12 Februari 1880, was zoon van August
en Rosalie Van Dorpe, eertijds katholiek
gemeenteraadslid van Oostende.
Hij werd priester gewijd te Brugge door
Mgr Waffelaert den 17 Juni 1905 en was
gedurende negentien jaar werkzaam in het
bisschoppelijk College te Meenen als Pro
fessor, bewaker en econoom.
In 1924 trad hij in de Orde der Onge
schoeide Karmelieten te Brugge, deed er
profes in 1925 en vertrok het volgende jaar
naar de Vlaamsche Karmelieter missie in
Travancore. Daar doceerde hij de wijsbe
geerte en was geestelijke bestuurder der
Seminaristen. In 1933 werd hij tot Vicaris
Provinciaal benoemd der missie. Na den
dood van E. P. Brceardus O. C. D. werd
hij daarbij nog Rector van het Groot Se
minarie van Quiion. Door zijn wijs be
stuur, goedhartigheid en joviaal karakter
won hij aller harten.
Men weet dat de groote werker Mgr.
Eenziger uit de Vlaamsche Karmelieter
Provincie, na 31 Jaar bisschop geweest te
zijn van Quiion, zijn ontslag nam en tot
Aartsbisschop titularis van Antinoë werd
gepromoveert. Niettegenstaande zijn hoe
gen ouderdom leeft zijne Excellentie nu
als de eenvoudigste en voorbeeldigste
kloosterling in het Noviciaat te Trivan-
drum.
Met vreugde zal men overal vernemen
dat de zoo bloeiende Missie «en waardigen
opvolger van Mgr. Benziger krijgt in Pater
Dereere. Zijn verdienstvolle loopbaan geeft
ons de verzekering dat de Quiloner-missie
immer verderen bloei zal te gemoet gaan.
Wij wenschén van lierte geluk aan den
nieuw benoemde en diens achtbare familie.
Nogmaals een eere voor Vlaanderen die
zooveel verdienstvolle werkers aan de mis
siën geeft.
flBBBBBBBBBBBBBfliIBBBBBBBBBBBB
O vreugde van mijn stille kluis,
O troosteresse bij mijn kruis,
O lekker drankje na 't karwei,
O zoete PACHA CH1CORE1!
ADMIRAAL MINORU SAITO,
een der slachtoffers van de Japansche
Kamariüo
DE AANLEIDING TOT DEN OPSTAND
Sedert langen tijd reeds bestaat harde
wrijving tusschen de militairen en de
burgerlijke overheden van het land.
De militairen eischen steeds grootere
kredieten voor het leger, de lucht- en zee-
vloot, willen een nog doordrijvender po
litiek in China en tegenover Buiten-Mon-
golië en Rusland, wijl de burgerlijke
overheden die zaken wat gezapiger
wenschten door te zetten.
In bijna geen enkel land der wereld
werd zooveel besteed, en nog meer ge-
eischt, voor de legeruitgaven als in Japan.
Ongeveer de helft der begrooting wordt
er aan besteed. Deze hooge uitgaven
brachten den financieelen toestand van
het land in gevaar en de laatste Minister
van Financiën, de Heer Takahasji, had
veel moeite om die uitgaven wat binnen
zekere perken te houden.
In Japan bestaat ook een geheime sek
te, de Sekte van den Zwarten Draak
met ultra-nationalistische- en verove
ringsstrekkingen. Meestal de Japansche
officieren, bijzonderlijk de jongere, zijn
lid dier sekte. De leden dier sekte hebben
reeds vroeger talrijke aanslagen gepleegd
op hoogstaande personen die de militaire
plannen tegenwerkten. Deze aanslagen
gaven aanleidingen tot processen. Enkelen
werden veroordeeld, waaronder de aan
voerder Toyama, maar de gendarmen heb
ben het nooit gedurfd hem aan te hou
den.
De militaire elementen willen ook dat
alleen de Keizer, die volgens hen de
macht van God heeft bekomen, alles te
beslissen heeft, dus heerscht en regeert,
wijl de burgerlijke elementen achten dat
de Keizier heerscht, maar niet regeert.
Over een paar weken hadden in Japan
verkiezingen plaats, die een groote over
winning bezorgden aan de partij der Min-
seito, deze der burgerlijke elementen. De
partij Sioekai, die gesteund was door de
militairen, verloor zoo maar 68 zetels.
De regeering van den Heer Okada, Eer
ste Minister, behoorde tot de partij der
Minseito en kwam dus zeer versterkt uit
den kiesstrijd. Dit konden de militairen
niet goed verkroppen en dit alles zou aan
leiding geven tot een bloedigen militairen
opstand te Tokio, op Woensdagmorgen 11.
DE OPSTAND
De berichten die over den opstand uit
Japan en omliggende gebieden werden
verstrekt, zijn wel wat onduidelijk, maar
wij kunnen ze toch best als volgt samen
vatten:
Woensdagmorgen, wat na 5 uur, stond
een regiment van Tokio gereed om te
vertrekken naar Mandchourije, toen deze
troepen, onder kommando van hun offi
cieren, de residenties van den Eersten Mi
nister, de Ministeries van Oorlog en van
Binnenlandsche Zaken en het Hoofdbu
reau der Politie zijn gaa;i bezetten.
De Heer Okada, Eerste Minister, werd
in zijn bed Vermoord, na eerst te zijn mis
handeld geweest. De Heer Okada, die
reeds van grooten ouderdom was, speelde
sedert jaren een groote politieke rol in
zijn land. De Heer Takahasji, Minister
van Financiën, 83 jaar oud, knap finan
cier en bekende staatsman, werd erg ge
wond en overleed korten tijd daarna.
Werden nog vermoord: de Admiraal
Saito, 78 Jaar oud, zegelbewaarder, die
vijfmaal minister was geweest; de Gene
raal Watanabe, inspecteur-generaal der
diensten van de militaire opvoeding.
Werden nog gekwetst: de Heer Suzuki,
maarschalk van het Hof; de politieprefekt
van Tokio en de Minister van Zeewezen,
heer Osoemi.
Daarbij werden nog de Ministeries van
Oorlog en van Binnenlandsche Zaken,
alsook de Politieprefektuur in brand ge
stoken.
■BHBBBBflflESBBBBBBBBBBBIBBBBflBBBBiS
KEISUKE OKADA
de vermoorde Ministerpresident.
In het geheel zouden ongeveer 80 per
sonen zijn gevallen bij den opstand. Later
werd ook nog den dood van Graaf Suzuki
gemeld, wijl Graaf Makino, geheim ze
gelbewaarder van den Keizer, erg werd
gewond.
De opstand is niet gericht tegen den
Keizer, maar alleen tegen de burgerlijke
overheden.
Volgens een ander bericht zouden deze
aanslagen zijn gepleegd door een groep
jonge officieren, die zich verkleedden in
gewone soldaten en aangevoerd werden
door een kapitein.
De bureelen van het dagblad Asahi
werden ook bezocht door de muiters.
De Minister van Binnenlandsche Za
ken, de Heer Goto, wier dood eerst werd
gemeld bericht dat later vaisch bleek
nam de leiding der Regeering op zich
en met behulp van aan de Regeering
trouw gebleven troepen, kon hij den toe
stand meester worden.
De muiters werden verplicht de bezette
gebouwen te ontruimen.
De Heer Goto, die als Eerste Minister
door den Keizer werd aangesteld, ter ver
vanging van den Heer Okada, diende dan
ontslag ln, maar de Keizer verzocht hem
aan zijn post te blijven tot de toestand
zou opgeklaard zijn. De Heer Goto stemde
hierin toe.
Door gansch het land werd ook de staat
van beleg afgekondigd.
De telefoonverbindingen in het land
werden onderbroken, de beurzen gesloten
en enkel vier dagbladen zijn Woensdag
verschenen, die dan nog niets van de ge
beurtenissen wisten te vertellen.
In internationale middens, bijzonder
lijk in China en in Rusland, heeft deze
opstand groote beroering verwekt, want,
moest de militaire opzet zijn gelukt, dan
zou de Japansche aktie in China meer
doordrijvend zijn voortgezet en zou China
wellicht gansch onder Japansehen in
vloed geraken, wijl een botsing met Rus
land, naar aanleiding met de incidenten
op de Mandchourisch-Mongoolsche gren
zen, wel onvermijdelijk zou zijn geworden.
Voor onze landen zou dit ook wellicht
nadeelige toestanden hebben geschapen,
daar er in de laatste tijden nog wel eens
gesproken werd van akkoorden of ont
werpen van akkoorden op militair gebied
te sluiten tusschen Japan, Duitschland en
Italië.
-«o »-
De rebellen hebben zich Vrijdag mor
gen te 8 uur overgegeven en de bezette
gebouwen ontruimd, nadat zij daags te
voren hierover onderhandeld hadden met
generaals van het getrouw gebleven leger.
Van een aanhouding der muiters zou
geen sprake zijn; hun wapens mochten zij
zelf behouden.
Hieruit wordt opgemaakt dat aan de
militaire elementen groote toegevingen
moeten zijn gedaan en dat dit wellicht
aanleiding zal geven tot oorlog in China,
Buiten-Mongolië en zelfs in Siberië. De
Japansche Nationalisten willen Azië aan
Japan.
De Regeering Goto blijft voorloopig
aan het bewind tot een nieuwe Regeering
wordt gevormd.
De Keizer zou bevel hebben gegeven
niet te vuren op de rebellen.
Men is ook de meening toegedaan
dat, zoo de miltairen nu nog niet hun vol
len zin krijgen, dit alleen uitgesteld wordt.
Dit is niet om de internationale span
ning te verzachten.
Tokio, de hoofstad van Japan, werd
door troepen uit de Provintie bezet, en
twee smaldeel:n zijn ook naar Tokio ge
stoomd.
De leiders der rebellen, Makanon en
Ando, waren officieren van de Keizerlijke
Lijfwacht. Men d:nkt dat zij gehandeld
hebben in opdracht van het geheim leger-
komiteit.
Het Verbond V. O. S. ls gelukkig te kun
nen mededeelen, dat uit de verste hoeken
van Vlaanderen, ja zelfs uit Brussel en
Wallonië, de meest aanmoedigende be
richten binnenkomen.
Wat bijzonder opvalt is de eendrachtige
kordate houding en samenwerking in alle
schakeeringen over geheel het Vlaamsche
land, wat wijst op de trouwe traditie, dat
in nood ons volk zichzelf in liefde terug
vindt.
Het Verbond V. O. S. stelt het Gemeen
tebestuur van Duffel als voorbeeld, waar
op initiatief van V. O. S. een algemeene
samenwerking bestaat om zooveel volk
mogelijk te mobilisceren voor de betoo
ging van 22 Maart te Brussel.
Het Verbond V. O. S. wenscht, dat op
elke gemeente comitees zouden ontstaan,
volksvergaderingen worden ingericht, ten
einde niet alleen inlichtingen te verschaf
fen, maar ook te mobiliseeren en te orga-
niseeren.
Herkenningsteekens worden reeds aan
gevraagd op 't Middensekretariaat van
't Verbond V. O. S., Em. Jacqmainlaan,
37, Brussel, postcheckrekening nr 1344.90.
Prijs: 1 frank.
WEGWIJZER: Opstelling in de ver
schillende straten en kaaien tusschen de
Lakenstraat en de Handelskaai. De plaats
van iedere provincie zal later worden aan
gewezen.
Vertrek te 10.30 uur langs de Handels
kaai, Antwerpsche laan, Adolf Maxlaan,
De Brouckèreplein, Beurs, Anspachlaan,
Anneessensplein, Rouppeplaats, Kapelie-
kerk, Steenpoort, Goudstraat, Keizer
straat. Ontbinding, met spreekbeurt, van
den stoet op de Putterij.
De gemeentebesturen, organismen of
vereeniginigen, die moties zouden stem
men, tegen het Fransch- Belgisch militair
akkoord, tegen de plannon van Devèze,
worden verzocht een afschrift te zenden
naar 't Sekretariaat van V. O. S. en aan
de verschillende Vlaamsche dag- en week
bladen.
Naar elke afdeeling van V. O. S. werden
steunlijsten gezonden, enkele naar andere
organismen, die ze vroegen.
Alswanneer die steunlijsten gevuld zijn
met ammunitie, mag het Verbond V. O. 8.
die dan onmiddellijk verwachten?
Op aanvraag worden aan elke vereenl-
glng of persoon, die ze vraagt, zulkdanig*
lijsten toevertrouwd.
Niet alleen worden er autobussen afge
stuurd, maar worden er reeds special*
treins ingelegd uit West- en Oost-Vlaan
deren, Limburg en Antwerpen.
Naar Brussel op 22 Maart!
Los van Frankrijk!
ZI» VERVOLG OP TWEEDE ELA&