Be Diciurt van den Tzar (DeOrlow) Eere-Communie Kohen Kelly* (Bootleggers) Het BESCHOUWINGEN Drukk. Sansen-Vannesfe BIJVOEGSEL aan "DE POPERINGENAAR» - "DE HALLE Bevolkingsvraagstuk DE VROUW EN HAAR GEZIN De ECerk Sn Duitschland DE DEVIEZENPROCESSEN VLAANDERENS BEDEVAART NAAR LOURDES IN 1936 WE ZENDEN ONS BLAD WAAR Z'jt gij ««kerst en Kariripsche Onderlig BIJENTEELT KATHOLIEKE KINEMA - POPERINGE. LIANE HAID IVAN PETROVICH m OPERETTE CHARMANTE- aatféMamsuJc. Um YYwJïièm mócieuM CINEMA "COLISEUM ORDEN EN CONGREGATIES IN DE LAATSTE 16 JAREN Aan de Vlaamsche Intellectueelen Oud-Striiders 0@d$g£htenissen D@schenken: ROUTE IMPÉRÏA E van ZONDAG 15 MAART 1936. Nr 11 ii. In ons vorig artikel bespraken we de gegevens van dit vraagstuk. Welke is nu <ie op te lossen vraag? Er zijn veel vragen te stellen. Mede bepalend zijn hier in hooge mate de wijs geertje overtuiging van den steller en het bijzonder standpunt dat hij inneemt, poch laten we deze wetenschappelijke be- gchouwingen ter zijde en stellen we de vraag zooals de man uit het volk zich die aieens stelt. Is het een goed of een kwaad te hee- dat de bevolking van ons land die, van min dan 4.000.000 in 1830, klom tot jncer dan 8.000.000 in 1930, volgens de heerschende zeden en naar wetenschappe lijke berekeningen weer zal dalen tot be nsden de 4.000.000 in 2030? Deze vraag kan niemand ter wereld met wiskundige zekerheid oplossen voor een bepaalde natie. Ten eerste omdat de oplossing altijd afhangt van internationale gegevens. Ten tweede omdat de oplossing voor een bepaald land afhankelijk is van de aanpassingspogingen en maatregelen door de openbare machten uitgevaardigd en in toepassing gebracht. Ten derde en bovenal omdat God, en hij alleen, de volkeren ment en de werel den op zijn hand draagt. Wel zijn er arenden, volksmenners, die, gedreven als ze zijn door veroveringszucht, ■uit al hun macht streven naar vernieu wing van de geslachten in hun eigen land. Welzijn er wijze en vooruitziende staats lieden, die, gedreven door hun vaderlands liefde, ten aanschouwe van de toenemen de onrust, een gevolg van het geschokte evenwicht in de verhouding tusschen de geslachten die het maatschappelijk bewe gen verzekeren, wetten uitvaardigen met het doel redding te brengen aan het zin kende gezinsleven. Wel zijn er ook staatsburgers, die waan wijs uitroepen: om die ontvolking en haar nasleep van onrust en angstwekkende toe standen hoeven we ons niet zoo bezorgd te maken. Het geschokte evenwicht van nu zal hersteld worden; de natuur streeft naar eenh:id en orde; haar wetten zijn onvergankelijk. Doch niemand draait ooit den sleutel om die het luik van de toekomst, Gods ge heim, voor menschenoogen ontsluit. Het ergste van alles is, dat de diepste oorzaak van de ontvolking gelegen is in den wil van den mensch, die Gods scheppingsplan kennend, geweigerd heeft er aan mede te werken. En zoo'n kwaad blijft niet onge wroken, dat leert de geschiedenis. Uit het feit dat de ontvolking ook in ons land virtueel begonnen is, kunnen ge volgtrekkingen gemaakt welke aanleiding geven tot het treffen van voorzorgmaatre gelen op het gebied van de algemesne staatkunde, evenals op het gebied van de onderscheiden groote staatsinstellingen als daar zijn het bestuur, het onderwijs, het leger, het gerecht. En dat zien we thans gebeuren. Een eindelooze reeks wetten en reglementen, al naar gelang van hun onmiddellijk doel, beschermin-s- of bezuinigingsmaatregelen geheeten, streven hetzelfde algemeen doel einde na; orde te scheppen ln den chaos, door de overtreding van Gods wetten ont staan. We draaien ln een kringetje rond en re deneering alleen zal ons er niet uit ver lossen.' Intusschen werpen zich andere vraagstukken op van onmiddellijk prac- tischen aard en welke een dringende op lossing verlangen. Aldus het maatschappe lijk vraagstuk van de bescherming van de nog overschietende gezonde haarden met tarijke kinderen, m.a.w. het vraagstuk van de groots gez!nn~n HOE MAKEN WE 'T BESTAAN VAN DE GROOTE GEZINNEN IN DE TOEKOMST MENSCHWAARDIG EN DRAGELIJK Aldus geformuleerd schijnt de vraag op een strijdplan geplaatst en buiten het ka der van de algemee.. 2 redeneering gerukt, waarvan de premissen zijn de gegevens van het bevolkingsvraagstuk. Toch ls het zooniet, want is het nu in ons land ook resds zoo ver gekomen dat men niet meer zeggen kan: de toekomst hoort der jeugd; maar zeggen moet: alleen in de vermeer dering van het aantal groots gezinnen is heil gelegen voor de toekomst, dan is het hoog tijd dat er iets verandere in ons na tionaal en sociaal leven, verandering waardoor in de eerste plaats het kroost rijk gezin gebaat wordt. Immers: Nu draagt één vijfde van het getal gezinnen in ons land, den last van de op voeding van twee derden van het getal staatsburgers in de toekomst. Nu gaat het kroostrijk gezin, de klei ne minderheid, gebukt onder den druk van de verpletterende meerderheid, het getal ongehuwden, kinderlooze en beperkte ge zinnen, die samen den toon aan 't leven geven, die er onbewust naar streven het geschokte evenwicht tusschen meerdere voortbrengst en minder gebruikers op het gebied van de economie ter herstellen, door een vermenigvuldiging en een ver- hooging van de levensbehoeften. Nu voelen de groote gezinnen, zij de groote verbruikers uit noodzakelijkheid, reeds pijnlijk genoeg den greep van den vampi r die verbruikstaks heet, en die al nauwer en steviger zijn weerhaken ge klemd houdt om de eenige, zichzelf steeds Vernieuwende, belastingsstof, t.w. de goe deren van dagelijksch verbruik. Nu moeten de groote gezinnen het machteloos en weerloos aanzien hoe, door geldmagnaten, die speculeeren op de oor logspsychose bij de volkeren, door scha- cheraars met de vaderlandsliefde voortdu rend gespeeld wordt met oorlogsvuur waarvan de slachtoffers allereerst en meest de zonen zijn uit de groote gezin nen. - Nu staan de verantwoordelijke hoof den van de groote gezinnen zij de eerste belanghebbenden in een wijs bestuur over stad en land, verongelijkt en vernederd ten aanzien van hun medeburgers ten aan zien van hun eigen kinderen onder het zelfde dak, omdat men tot nog toe hun waardigheid, hun verdiensten niet heeft erkend door het .invoeren van het gezins- stetarecht. rlijkslieidshalve moet erkend, dat si.eds 1921, or.der de stuwing van de natio nale vereenigihg Bond van dc kroostrijk* gezinnen in Belgiëde openbare bestu ren en de wetgever, bij wijze van tege moetkomingen een niet onbeduidende reeks kleinere en grootere voordcelen voor de roots gezinnen hebben tot stand ge bracht, waaronder de voornaamste zijn: d e afslag op de belastingen en de vermin dering tot op halven prijs van de reista- ri:vea op trein en tram. Wat echter op valt, 't is dat de leidende gedachte In de gansche wetgeving met betrekking tot de groote gezinnen, n niet is het recht op compensatie of vergoeding voor de onmis kenbare verdiensten van het groot' gezin eri zijn menigvuldige offers dagelijks aan de gemeenschap gebracht. Het bewijs daarvan levert het schouwspel van den strijd om en rond de herziening van de wel op de familievergoeding, de eenige wet tot nog toe welke op compensatie gebouwd is. In onze oogen is de groote gezinnen-be weging een redplank voor de toekomst van het land. Zij kwam op haar tijd en vond steur, bij zeer velen. Begrijpelijk dat ze botsen zou tegen stroomingen welke hun oorsprong hebben in het eigen belang. Toch zullen de verdedigers van het per soonlijk feit eerstdaags moeten inzien dat zonder waar borg van het algemeen belang seen veiligheid voor eigen belang te ver wacht-en Is. K. G. Hoeveel wordt tegenwoordig niet geschermd met het woordje «Vrou wenbeweging», en jammer genoeg hoeveel vrouwen én jonge meisjes vooral, zien daarin alleen een mid del, om zich te ontmaken van al wat vrouwelijks is in haar zij stellen haar hoogste betrachtingen in het naapen van den man in het ik zuchtig uitleven van een Vrij en on gebonden leven. En toch ligt daar niet het geluk voor haar, maar al leen in zich te kunnen wegschenken, en te kunnen leven voor anderen want elke vrouw draagt dien drang in zich. En daarom moet elke vrou wenbeweging hierop gericht zijn: Voor elke vrouw de vrijheid te ver overen, haar natuurlijke gaven van geest en hart te ontwikkelen en die ten dienste te stellen voor het menschdom. Dit kan de vro.uw op de eerste plaats in haar eigen huis, de plaats die voor haar de hoogste natuurlijke roeping is en waar zij ook haar roeping tot in het hoogste kan vervullen, omdat zij daar het geheele leven in haar hand houdt. Daar wordt de vrouw het minst openlijk gehuldigd en toch Is het daar, dat zij het meest haar macht kan doen gelden. Het is daarom voor haar niet noo- dig de hoogste geestesontwikkeling te bezitten, noch geleerde verhande lingen te geven, maar het komt er vooral op aan dat zij in alles zoo ruim mogelijk vrouw weet te zijn. Moesten alle vrouwen van gelijk welken stand zulks willen verstaan dan ware de maatschappij gered trouwens wat ls een huisgezin tenzij een maatschappij in 't klein en vor men niet alle hulsgezinnen samen de Maatschappijzooals het huis gezin ls zoo zal dus ook de maat schappij zijn. Een vrouw, die de leiding van haar huis ernstig opvat en zich bewust er op toelegt die leiding zoo volmaakt mogelijk te doen, neemt deel aan de schoonste vrouwenbeweging. Maar daartoe kan alleen die vrouw komen, die zich rekenschap heeft gegeven van haar taak toen zij een huishou ding ging opbouwen. Dat een zekere ontwikkeling hierbij ook van pas komt valt niet te loochenen, en wel allereerst die ontwikkeling welke haar een kijk geeft op het leven en zijn verhoudingen en wat er door wordt gevraagd. Zij moet weten nut te trekken uit hetgeen buiten haar huis gebeurt. Zij moet evenveel be langstelling geven aan gebeurtenissen van godsdienstlgen aard en sociale toestanden, als aan de vraag hoe zij haar huishouden voordeeligst en doelmatigst kan inrichten. Zij moet dag aan dag kunnen meêleven met hetgeen de man bezig houdt en waar het noodig is, de middelen vinden om hem met moed te doen voortgaan. Waar zij kan zal zij haar huishou delijke werkzaamheden minder om vangrijk maken om zoodoende meer tijd te kunnen besteden aan de op voeding harer kinderen. De opvoe ding der kinderen moet haar levens taak zijn, nooit zal zij die, uit ge makzucht, aan anderen overlaten. De vrouw moet er gedurig op be dacht zijn, dat voor haar kind, elke kleine bijzonderheid, die het treft van invloed is op het latere leven, dat elk woord dat men spreekt, elk spel dat het speelt, meer is dan een voor bijgaand iets. Dit is vooral voelbaar wanneer het kindje iets ouder wordt, en babbe lend den dag door vragen stelt of vroeg-wijze opmerkingen maakt. Tracht U er dan vooral niet van te ontmaken, met een lach of door te zeggen, dat kleine kinderen geen vragen mogen stellen, want daarmeê doodt je 't vertrouwen, dat ze U schenken en dat heb je nochtans zoo noodig wil je slagen in je taak. Het is wel heel goed het kindje te vertellen over 't Kindeken Jezus en het te leiden naar het Kerstkribbeke en te leeren een kruiske maken en weesgegroetjes prevelen. Dat alles is noodig zeker. Maar wat van nog meer belang is, is dat men zorge, dat het kind later Iets meedraagt van zijn kinderlijke godsdienstigheid en daarom moet deze diep in het kin derhart geprent worden juist waar het de meest alledaagsche zaken geldt. Want de godsdienst bestaat niet alleen in naar de kerk te gaan, maar hij moet ook het gansche le ven doordringen en 't is daarom, dat ge, wanneer uw kind, de meest gewone vragen stelt, moet kunnen antwoorden met een even boeiend verhaal als dat van 't Kerstkindeke, om zoodoende het eerste begrip te leggen dat alles van hooger waarde is, want velen zouden misschien niet afgedwaald zijn, hadden ze een hoo ger waarde kunnen toekennen, juist waar het de alledaagsche zaken gold. Ook aan het bidden moet de moe der haar bijzondere aandacht wij den. Het gebed bij de kinderen mag niet zijn een opzeggen van ellenlan ge zinnen waarvan ze niets verstaan kunnen, want zulks wordt aldra een sleur, die ze achterwege laten van zoodra ze iets grooter worden. De kinderen moeten leeren bidden uit het hart met kinderlijke gebedjes in figuren en gedachten bevattelijk voor het kind. Het avondgebedje vooral moet aantrekkelijk zijn, zoo dat het kind er zelf om vraagt, wan neer moeder soms daar niet is om meê te bidden, want juist het avond gebed moet een diepen indruk laten op het kinderlijk gemoed. Daarvoor zijn die eenvoudige maar toch diep zinnige gebedjes, welke van ouds ge kend zijn zoo uitstekend geschikt. Stippen we alleen maar aan het zoo bekoorlijke: «'s Avonds als ik slaven ga, Volgen me zestien Engeltjs na enz. Aldus biddend zou het gebed niet gauw sleur worden. Het ls nog niet voldoende, dat het -uaipspoa use ua uoppjq spaasi pujJi stige grondslag meekreeg, er moet ook voor gezorgd worden, dat die eerste vorming niet te niet gedaan wordt eens de tijd gekomen dat het kind ter schole moet. Het is nog- maals de moeder die moet zorgen, dat het kind naar een school gaat, die haar werk voortzet. Weliswaar neemt de school niet gansch de op voeding op zich, maar toch is ze zoo van grooten invloed op het latere leven van het kind en daarom moet de moeder er voor zorgen, dat zij in de school een bondgenoot heeft in plaats van een tegenstrever. Het is het goed recht der moeder, de school voor haar kind te kiezen, maar met dat recht heeft zij ook de verant woordelijkheid over die keuze, daar om moet zij vooral indachtig zijn, dat het kind meer is dan een li chaam en een verstand dat het voornaamste is de ziel. Eens die keuze gedaan, dan Is vooral de taak der moeder te zorgen, dat het kind op vertrouwelijken voet blijft met haar. De indrukken van zijn nieuwe omgeving moet het kind kunnen meêdeelen, daarbij moet zelfs belangstellend tegemoet gekomen worden. Aldus schept de moeder een vertrouwelijke verhouding tusschen haar en het kind en dit juist zal van grooten invloed wezen op de toe komstige groote zoon en dochter. Want even gemakkelijk, als een kin derhart te leiden is, even gemakke lijk kan op meer gevorderden leef tijd, die leiding vernietigd worden, door onnadenkendheid der ouders. Daarom moet de moeder het school leven der kinderen meêleven en met tact weten te antwoorden op alles wat gevraagd wordt en opgemerkt. Aldus moet bij het kind de over tuiging aangekweekt worden, dat aan moeder alles mag meêgedeeld en ge vraagd worden. Zelfs bij het maken van het school werk mag de moeder niet ontbreken. Gewoonlijk hebben de kinderen er een hekel aan, maar wanneet moe der helpt, bij het leeren der lessen b.v.b., dan wordt dat voor de kin deren veel aantrekkelijker, zelfs is dit een der kleine middeltjes om het gedachten-wereldje van het school gaande kind te blijven beheerschen, ter voorbereiding van den lateren leeftijd, waarop zoovele nieuwe ge dachten ontstaan, die het kind mis schien niet zal durven uitspreken, als het niet weet, dat moeder altijd gereed staat om het te helpen en in te lichten. En dan komt eindelijk den ouder dom waarop een eigen karakter ont staat bij de jongen en het meisje. Nu moet de moeder er op bedacht zijn, dat haar zoon en haar dochter meer zelfstandig worden in werken en handelen, maar toch moet tus schen hen die vertrouwelijke om gang en die kinderlijke liefde blijven bestaan, nochtans die moet nu meer zijn een samengaan en samenleven van gedachten. En door dat samen leven van gedachten en het voor beeld der moeder zal zij de schoon ste uitslagen bekomen, én voor den huiseliiken haard én voor de maat schappij. Aldus zal zij van haar kin deren maken: De jongens en de meisjes, de mannen en de vrouwen, welke we hedendaags zoo noodig hebben. Deze processen werden ongetwijfeld ln een speciaal daglicht gesteld én omwille van de waardigheid der personaliteiten te gen wie ze ook gevoerd werden: bisschop pen, prelaten, oversten allerhande én omwille van de breede publiciteit' die ze telkens genoten, daarom verdienen ze on ze aandacht, en willen wij er eene korte beschouwing aan wijden. Ons onderzoek zullen wij vooral richten op de zonderlinge atmospheer die er rond geschapen werd. Hierop werd reeds gewezen in een ver maard artikel verschenen in de Reichs- postvan 19 Nov. 11. Gaan we eerst enkele omstandigheden na. Vóór 1933 hadden veel katholieke in stellingen, zooals vele andere personen, leeningen moeten aangaan, vooral in Am sterdam. Hieruit ontstond een heele han del in betalingsrechten. Door de economi sche en politieke moeilijkheden gedwon gen stelde de Duitsche staat veel hinder palen aan deze bewerkingen met het doel ze te beperken of eT de winst van op te strijken. Heel normaal ontstonden er in stellingen en personen die zich speciali seerden in het zoeken, midden den war boel van wettelijke voorschriften, naar de goedkoopste manier om dit geld over te brengen. Een dezer banken die vooral werkte voor katholieke instellingen, was de Universumbank, met centrum te Essen en filiale te Amsterdam. De directeur er van, Dr Hoflus, is nu op de vlucht. Tegen over de vele onregelmatigheden door de Duitschers bedreven, kondigde de Staat op 17 Oktober 1934 een amnestiewet af, ten voordeele van hen die om kwijtschel ding vroegen en al de verdoken lasten be taalden. Vele aanvragen kwamen binnen, doch voor de geestelijken bleef de amnes tie soms lang uit, en alle mogelijke stuk ken werden bij de vele en nauwkeurige huiszoekingen in de kloosters aangeslagen. Sindsdien hadden een twintigtal proces sen plaats, die alle zware straffen voor ge volg hadden. Hun eenig doel was echter veel publiciteit te maken en de priesters en geestelijken der Katholieke Kerk af te schilderen als booswichten en wetsover treders. Ze hebben een klaarblijkende vijandschap tegenover de Kerk, aan het licht gebracht. Al de processen zijn gekenmerkt door een tendentieuse proceduur zonder objec tiviteit. Over de inbreuken op de deviezen- wet door particulieren bedreven, werd geen oword gerept; de overtredingen, zelfs de lichtste van de geestelijken en priesters, worden tot misdaden vergroot zoodat men den indruk heeft dat alleen zij zich van wetsverkrachting plichtig maakten. Daar bij zijn de straffen veel te zwaar en niet evenredig aan de fouten en de toegebrach te schade. Ook werd er geen rekening ge houden met de goede trouw der betrokken personen en de onmogelijkheid voor de kloosters hun zaken te regelen in het har nas van de deviezenwet. Verscheidene ver zachtende omstandigheden werden moed willig over 't hoofd gezien; de onmoge lijkheid deviezen uit te voeren naar de kloosters in het buitenland; de nijpende crisis in het land, vooral voor de kloosters; de diensten door de religieuse orden aan het land bewezen gedurende eeuwen en eeuwen: scholen, ziekenzorg, enz. Verder is de deviezenwet uitermate ingewikkeld en onverstaanbaar. Men kan er altijd iets in vinden ten laste van iemand. Sommigen vermoeden dat het hier gaat om een actie vanwege den staat om zich meester te maken van de bezittingen der n ze alzoo van zich afhankelijk te maken. Of misschien is het een moderne variante van de oud-Romeinsche leus de christenen aan de leeuwenDoch deze processen treffen eerder den Duitschen Staat zelf en niet de Kerk. Duitschland zal zich berouwen over deze actie tegen de priesters em de geestelijken. aBBBBBflBBBBBBBSnRBBBBBBBBBBfl VOOR ONZE HUISVROUWEN De «Nationale Commissie voor Econo mische Uitbreidingkomt zoo pas een boek uit te geven met name De Goede Huiselijks Keukendat ongetwijfeld de beste diensten aan onze huisvrouwen zal bewijzen. Zij zullen hierin namelijk meer dan 450 verschillende keukenrecepten vinden, alle even smakelijk en gemakkelijk te bereiden en bovendien voedzaam en goedkoop. Deze verzameling omvat een rijke keus uitvoerige beschrijvingen van soepen, bij gerechten, eieren, visch, vleesch, saus, groenten en meelspijzen, gevogelte, wild, ingemaakt goed, moezen, confituur, ban ketgebak en zoetigheden. Schrijft gewoon een postkaart aan het Secretariaat van de Nationale Commissie, 22, Galliërslaan, Brussel, en dat boek zal U franco ten huize besteld worden, tegen terugbetaling van slechts tien frank. JAPAN Da Revue des deux Mondes die hon derd en zes jaar oud is (alleen serieuze tijdschriften hebben zulk een lang leven) geeft een merkwaardige studie over Japan en opent teraelfdertijd vergezichten op de toekomst. «LE JAPON ET LA MAITRISE DE L'ASIE» In 1894 won die jonge natie het eiland Formosa ten nadeele van China. De tweede étape van verovering was voet nemen op het Aziatisch vasteland. Door zijn overwinning op Rusland won het twintig millioen Aziërs van het continent. Voegt daarbij de economische expansie waardoor de Japanners overal met hun goedkoope artikelen binnendringen en ge hebt een gedacht van den landhonger eener jonge natie, die door haar talrijke geboorten fel aangroeit. Voor het bolchevistisch gevaar in China en door de -anarchie der Chineezen was Japan de gendarme van Azië. In den strijd van Noord-China (het imperialistisch Mandchourië) en Zuid- China (bolchevistisch) koos Japan het Noorden. Zoo werd het oude Mandchourië een nieuw keizerrijk onder den scepter van Henry Pouyi, te voren keizer te Peking. Die nieuwe keizer van Moukden is onder de voogdij van Japan en zoo won Japan nog veertig millioen Aziatieken. Een nieuw objectief is Mongolië. Japan heeft er bek op. Daaruit kan een oorlog ontstaan met Rusland. Japan zou willen China ophelpen en het gele ras laten triomfeeren in Azië. Japan zou willen het blanke ras en zijn invloed verbannen uit Azië. In zijn strijd tegen Rusland rekent Japan ook op Duitschland en het is daar door dat Rusland bevreesd is te moeten al twee kanten vechten eh aanleunt tegen Frankrijk. Wat doet Engeland? Te Singapore heeft Engeland als een maalslot gemaakt. Millioenen werden be steed om daar kazernen te bouwen, vlieg- pleinen aan te leggen, versterkingen te betonneeren. Men spreekt van twee milliard frank beton. Dat wordt het Gibraltar van het Oosteneen soort grendel, moei lijk te forceeren. Japan antwoordt daarop zonder spreken, enkel met daden waarover de gewone dagbladen ook geen woord reppen: Op het eiland Malacca, met toelating van Siam, ontstond een Japaansche firma. Met welk doel? Om den isthme van Kra te boren (als een Suezkanaal) en zoo zouden de schepen van Europa, op weg naar Azië drie honderd zeemijlen in winnen en direkt van de Bengaalsche golf naar China varen, zonder Singapore te moeten hebben. Dus de kostelijke en sterke grendel der Engelschen zal niets meer sluiten, Azië aan de Aziatieken is de droom van Japan en alle jare wordt die droom gedeeltelijk verwezenlijkt.Engeland en Frankrijk vreezen voor hunne koloniën in Indië enz. Zoo het Japaansche plan lukt dan wordt met den tijd een Rijk gesticht van vijf honderd millioen gelen, onder het gebied van Japan. Deze opvatting werpt een zonderling licht op de laatste gebeurtenissen en moorden van Tokio. X. AUTOSTRADEN In «La Revue des deux Mondes» pu bliceerde generaal Serrigny een artikel over de herbewapening van Duitschland. In een modernen oorlog gebruikt men veel essence en mazout. In Duitschland heerscht het beton. Het transport der troepen en van het materiaal geschiedde meest' in 1914-1918 door den ijzeren weg. Tegenwoordig ls de moteur koning. In een nieuwen oorlog zal de motorisatie van troepen en kanonnen een groote rol spelen. Elen divisie, met al haar toebehoorten en achterloopers op autos geplaatst, be slaat thans een weg van 180 km., waarvan 100 voor de strijdende krachten, 80 voor het overige. Tegenwoordig fabrikeert Duitschland auto-kamions van 15 ton, die op sleeptouw andere camions nemen, remorquen van 50 ton. Zij hebben er reeds meer dan 40.000. Binnen twee jaar zal Duischland zijn autostraden hebben, speciale autobanen. Twintig milliard frank werden door Hitier aan dit kolossaal werk besteed. Die nieuwe banen bestaan eigenlijk uit een dubbelen weg van 7.50 m. tot 12 m. breed; de eene weg is voor gaan, de andere voor 't keeren. Tusschen beide wegen is er 4 m. afstand met hagen beplant. Op die wegen geen kruisingen, geen overwegen van treins en trams. ZIJ dweerschen geen enkel dorp of stad. Meer dan 150.000 werk lieden worden voor die openbare werken gebezigd.Eer het jaar 1936 ten einde is zullen reeds 1160 km. gelegd zijn. Veronderstelt een dubbele reeks auto camions die elk 30 mannen vervoeren met een snelheid van 60 km. per uur; 72 dui zend man met hun materiaal worden zoo per uur vervoerd. Het gaat veel rapper dan per trein, het laden en lossen ge schieden spoediger en er ls geen ver sperring of emboutelllage van statiën en het kost minder. X. van 11-19 Mei en van 4-|2 Oogst. Inschrijvingen en inlichtingen: Bij de Plaatselijke IJveraars of op het Hoofdsecretariaat, Plein, 13 A, Kortrijk. in Beigie, van nu tot einde jaar, aan wie ons zendt in postzegels of stort op post- checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van- neste, Drukker, Poperinge, de som van 16,40 FRANK. Voor het Buitenland zende men ons per Internationaal Postmandaat: Uit Frankrijki 33,60 frank. Uit Amerika: 50,00 frank. IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBHiBBB voordeeligst gewaarborgd tegen Brand, Ongevallen en Lavet:?. Natuurlijk bij da Naaml. Maatsch. (gesticht in 1919) Kapitaal en waarborgen t 12 millioen frank. Op heden geregelde rampant IS miüioen frank. Heeft reeds meer dan een millioen frank terugbetaald MUI haar veruekerden, als winstaandeel. Voor alle kostelooze inlichtingen Wende men zich tot het Bijkantoor YPER, 8, Mondstraat - ToL 159. ERNSTIGE Vertegenwoordiger* wore Ion nog gevraagd. ilHilüllllllllllll! DE HONIG ALS GENEESMIDDEL KWETSUREN, ABCESSEN, BRANDWONDEN. Zuivere honig is een onfeilbaar middel tegen etterende wonden en abcessen. Men spreidt honig op een stuk versleten lijn waad en men legt dit zoo op de wond. Het etteren houdt op kort nadien en de won de geneest spoedig. Een plaatser van honig en roggebloem op een abces doet het gauw wit en rijp, worden. De honig, is aan te bevelen tegen brand wonden. Indien men een verbrand lede maat in honig houdt stilt de pijn seffens en er vormen zich geen blazen. SIROOP OM LANG TE LEVEN. Bereiding: 150 gram witte honig; 500 gr. bingelkruid; 60 gr. sap van Berganiblade- ren; 34 liter wijn. Gebruik: versterkend middel dat veel kwalen voorkomt. SLAPELOOSHEID Een der beste middels tegen slapeloos heid is een pot warme melk te drinken met honig, waar men voor den goeden smaak eene versch geroosterde muskaat noot bij gedaan heeft. HONIGAZIJN Een groote lepel honig en een beker sterken azijn. Gebruikt om te gorgelen tegen keelziekten. MONDZWEERKENS Bereiding: 30 gram honig; 4 gr. Borax in poeder laten smelten. VERKOUDHEID De natuurlijke honig is zeker wel het beste wapen tegen verkoudheden. Door regelmatig natuurlijken honig te gebrui ken, wordt het lichaam gevoed, het bloed verrijkt en de natuurlijke weerstands kracht tegen besmetting verhoogd. Deze behandeling stuit de verkoudheid, ver mindert den hoest en geeft de gezondheid weer aan wie zwak is en onderhevig aan winterziekten. GEBAKKEN MET HONIG Voor deze raadplege men een keuken boek. GEEN WONING ZONDER HONIG Het zou mij te ver leiden, moest ik al de gevallen aanhalen, waarin honig ge bezigd wordt. Deze eigenschappen moeten ons niet verwonderen. Immers de bijen oogsten op vele geneesplanten, en be zoeken deze wanneer de plant het meest levenskracht bezit, namelijk den bloeitijd. Het publiek geeft liever groot geld uit aan vreemde specialiteiten, seum en ver blijf in kostelijke moderne klinieken, dan toevlucht nemen tot de oude natuurlijke middelen, door de Voorzienigheid bijna kosteloos ter beschikking der menschen gesteld. De geneesheeren schrijven veelal het gebruik van melk voor. Wanneer zullen zij, evenanals hunne ambtsbroeders in Duitschlanjd en Zwitserland, den honig aanbevelen? M. GODDERIS. Zie Marie, 'k moet het U zeggen, Wilt mijn woorden overleggen, Maakt ge koffie, doet er bij F. C. JACOBS SUIKERIJ. 't Staat op het plakkaatje ginder t T IS DE STRAFSTE. GEBRUIKT ER MINDER. LOKAAL: CHRISTEN VOLKSHUIS, IEPERSTRAAT. Zaterdag H Maart, te 8 uur. Zondag 15 Maart, te k u. en te 8 Maandag 16 Maart, te 8 uur. Na de onvergetelijke SYMPHONIE INACHEVÉEwaarvan we de eeni ge oorspronkelijke niet gedubbelde copie hoorden krijgen we deze weeki GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE- DEN! NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS. DOE HET ZONDER UITSTEL. Een prachtfilm, die leder- een zal bevallen. en het mooiste paar, in de mooiste operette van het jaar! ORLOW is weerom een extrafilm, die spanning en humor, ernst en luim, lief de en zonneschijn, heerlij- l ke muziek, machtige ensce- neering en perfecte vertol king samenbrengt en hier om ten volle haar groot succes verdient. UftiQN -RLM VOOROP; GESPROKEN DAGBLAD EN MERKWEERDIGHEDEN EN GEORGES SIDNEY en CHARLIE MURRAY, in een aardig smokkela von tuur: tragische momenten, afwisselend met vroolijke pozen en schattige liefdetooneeltjes. BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBSf IBEflBBR9BBBE5HSB3i!3BBBBBflBBfiSS3ff IBBCBBBSBBBBBBSBiEBflBBBBBflNH STAD IEPER Chr. Volkshuis, Sint Jacobsstraat. Tel. 376. .W-e*. PIJNSTILLENDE en BEDEPFWE/iENDE BALSEMS «w VERZACHTENDE eoBOPSTGENEZENDE BBBBRBBB0BE!BBBBBIBS3BBBBHBS3B31BB!SBRaa»SSHBBnflBBRBBBBRBaB Rome (K. W. P.) Ondanks het feit, dat nieuw-heidensche stroomingen steeds meer aanhang vinden en duizenden Christus verlaten, Is toch een bloei van het religieuse leven waar te nemen. Wij doelen hierbij op het klooster leven, zooals de Katholieke Kerk dit kent, ofschoon ook bij andersdenkenden de laatste jaren kloosters worden opgericht waarin mannen en vrouwen naar een hoogere volmaaktheid streven en een inniger toenadering tot Christus zoeken. Wij laten hieronder het aantal leden volgen van de verschillende Orden en Congregaties, waarin den bloei van het kloosterleven duidelijk tot uiting komt: 1919 1835 Jezuiten Fransiscanen Broeders Christ. Scholen Capucijnen Salesianen Benedictijnen Dominicanen Maristen Redemptoristen Oblaten van Maria Lazaristen Conventueelen Missionarissen v. d. Onb. Ont. 2000 Paters van den H. Geest Trappisten Passionisten Broeders v. St Jan de Deo Marianisten Priesters van het H. Hart Mercenariërs Assumptionisten Witte Paters Sulpicianen 17121 19000 14630 1C071 4179 645/ 4467 6287 4500 3110 3000 1800 3131 2600 1617 1800 900 749 665 500 430 24270 22527 15125 12613 10971 9070 6700 6612 6239 4955 4874 4449 4063 8507 3417 2895 2300 2200 1928 1700 1164 1112 489 De hierboven vermelde cijfers geven een overzicht van de positie die de ver schillende orden en congregaties thans over de geheele wereld innemen. In verband met het geringe aantal priesterroepingen in de verschillende lan den of bisdommen zou het wel interessant zijn te weten welke weerslag deze crisis heeft gehad op de roepingen tot het religieuse leven. Met andere woorden, zou het gering aantal roepingen voor saecu- liere priesters in de verschillende landen of bisdommen paralel gaan met een af nemend aantal roepingen tot het klooster leven of zouden de religieuse orden juist hun voordeel doen met de verschillende gunstiger omstandigheden waarin zij ver- keeren? OTBBBBSBBBBBSISBRBBBBB8I3BBH LACHEDINGEN Ze zaten op staminee te redeneeren. Zegt er een alzoo: Mijn vrouw droomde van den nacht dat ze met een miljoenair getrouwd ls. Dat is niets, zegt zijn gebuur, maar de mijne droomt dat binst den dag... en dat is slechterl Groote keus met gepaste teksten. Kerkboeken met in kleuren geassorteerde paternosters geldbeursjesPaternosters allerhande nuttige geschenken ter Gasthuisstraat, 15, POPiRINOE Tijdens den oorlcg stonden de Vlaam sche oud-strijders in dagelijksche aanra king met het meest ontzettend lijfsgevaar, onder standvastige bedreiging met ver minking en dood. Om dat onmenschelijk bestaan te dragen, werden zij gesterkt door een plechtige belofte en een vaste hoop dat de vernietiging van het Duitsche militarisme een nieuwe wereld zou inlui den, waarin, hét recht hoog zou heerschen en het wapengeweld zou zijn uitgebannen. Om die nieuwe wereldorde te helpen ver wezenlijken vonden zij de noodige ziele- sterkte in een offervaardig steeds her nieuwd Vlaamsch idealisme. En aan hun zijde sneuvelden hun makkers met de hoop dat him offer het laatste zou zijn en dat de eeuwige vrede over de wereld zou komen, terwijl de zon over Vlaanderen zou rijzen, die vreugde brengen zou van brood voor allen binnen het rijk van vre de en recht. Sedertdien staan de Vlaamsche oud strijders vereenigd in de rangen van liet Verbond V. O. S. en zooals zij taai en vol hardend het oorlogsleed droegen, die lan ge, bange jaren, dragen zij thans nog den zwaren strijd voor de verwezenlijking van hun idealen. En nu dat een krachtige heropleving van de Vlaamsche beweging gepaard gaat met den drang naar concentratie van alle Vlaamsche krachten voor de onmiddellijke verwezenlijking van gemeenschappelijke doeleinden; nu dat volkerenverzoening en ontwape ning dringender dan ooit noodzakelijk zijn voor wereldvrede, komt het Verbond V. O. S. op het ge paste oogenblik de Vlaamsche massa be zielen met zijn gevleugelde leuze: «Los van Frankrijk Weg met het Fransch- Balgisch miiltair akkoord»; «Op! tegen dienstbaarheid en vazaalschap; Op! voor een zelfstandige politiek van neutrali teit! als strijdplan waarop gansch Vlaanderen één is. Vlaamsche intellectueelen oud-strijders! tijdens den, oorlog stonden wij schouder aan schouder in de rangen van onze oor logsmakkers, de V. O. S.-sen van heden. Ook nu is uw plaats naast hen! Verlaat, zoo noodig, de onvlaamsche vereenigingen waarbij gij eventueel zijt toegetreden Verlaat, zoo noodig, de bonden die de zelfstandige neutraliteit in den weg staan en dienstverlenging en verhooging van mi litaire lasten propageeren! Reikt de hand aan uwe Vlaamsche oor logsmakkers, die steeds de Vlaamsche Vre- desvlag hebben hooggehouden tegen on weer en storm I Treedt toe tot de rangen van het Ver bond V. O. S.! Velen onder u hebben in de laatste maanden reeds gevoeld dat V. O. S. een macht uitmaakt, die,een tegenwicht kan vormen tegen andere machten hier te lan de, die onzen vrede en onze vrijheid be dreigen en staan thans ln onze rangen. Ook U verwachten wij. Onderteekend: Z. E. H. Jan Bernaerts, Dr. P. Bessem, Prof. E. Blanquaert, Prof. Burssen, Prof. J. Onops, Prof. Fr. Daels, Prof. Fr. Debacker, Prof. F. De Block, E. H. Al. de Maeye, Dr. F. De Pillecyn, Sam De Vriendt, Dr. G. Iserbyt, M. Liesenborgs, Dr. A. Pil, Juul Platteau, Dr. J. Rom- bauts, Jef Simons, Letterk., Dr. J. Smet, Dr. R. Sterkens, Prof. L. Van Bauwel, Dr. Arth. Van Huffelen, Dirk Van Sina, let terk., Adv. K. Van Tyghem, Dr. O. Ven- nens. ZATERDAG 14 MAART, te 8 34 uur. ZONDAG 15 MAART, te 2, te 5, te 8 Vi n. MAANDAG 16 MAART, te 8 34 uur. GROOTE KEUS VAN IJZEREN BEDDEN aan de voordeeligste prijzen, In het HUIS MONCAREY, Gaithuisitraat, Poperinge. Ter gelegenheid der Katiefeesten Soldatendrama uit Engelsch-Indië die in niets moet onderdoen met De drie Ben gaalsche LanciersZeer goed spel van JACQUES CATELAIN; voortreffelijke vertolking van Kate de Nagy, Pierre-Richard Wilm, P. Renoir, Jean Forest, Kissa Kowprine en vooral van AIMÉ CLARION. Zal zekerlijk in den smaak vallen en een succesfilm zijn om reden van het avontuurlijk gegeven. Fransch gesproken met Vlaamschteksten. Argoun vroeger in dienst van Intelli gence Service van Engeland heeft zich aan het hoofd gesteld van opstandelingen die in Indië de Engelschen 't leven onmo gelijk maken... Langer konden de Engel - sche troepen dien toestand niet dulden! !1 De rust en vrede dient hersteld!!! De angstvolle wisselvalligheden om de zegepraal aan de Engelschen te verzeke ren, worden in die filmproductie kunstvol en wonderwel afgewisseld met het luimige soldatenleven. Die film die als een der boeiendste van het witte doek mag geklasseerd worden zal iedereen voldoen. Als klucht: AMOUR DU PROCHAIN (NAASTENLIEFDE) als teekenfilm: LE PETIT CHAPERON ROUGE en benevens de Fox Movietone Berichten NOG ATTRACTIES. In de vertooning van 's Zondags namiddag te a uur, worden de Nieuwsberichten te i V> uur afgerold. KINDEREN TOEGELATEN. BINNEN KORT: «LE COMTE DE MONTE CRISTO de groote Fransch gesproken dramatische avonturenfilm. MON CfEUR T'AP- PELLE met J~an Kiepura. Prijzen der plaatsen: Balcon 5 fr; benedenzaal 3,50 fr. en 2 fr. Kinders tot 14 jaar: Balcon 2 fr.; benedenzaal 1,50 fr. en 1 fr. De Kilometerticketten Rail-Routc-Eau worden aan de winketten ter betaling der ingangskaarten aanvaard. Kinders beneden de -4 jaar, niet vergezeld van fami lie of oudere personen, worden alleenlijk toegelaten 's Zondags te 2 uur. Modern ingerichte en goed verwarmde zaai; hostetootl bergplaats voor velos; kostelooze klecrkamer; ver- trisschingen in den cafi. IBBBBBBBBBHUBBBitiHEilSSGaBBaBBB OVER 2.000 JAREN GEBRUIKTE MEN REEDS STIKGAS In tegenstrijd met wat velen denken is het gebruik van giftgassen in een oorlog niet heel nieuw maar was reeds in gebruik van over meer dan 2.000 jaar. In het Jaar 424 voor Christus zouden de Felopone- siërs de stad Delion hebben veroverd door er wolken van een zwartachtig gas erover te hebben verspreid. Dit strijdwapen, ge kend onder den naam van Grieksch vuurwerd in de Middeleeuwen dikwijls gebruikt. Toen de Indiërs hun onafhankelijkheid wilden verdedigen tegen de Spanjaarden werden er ln het jaar 1532 door hen ook giftgassen gebruikt. Een Spanjaard be schreef zulks als volgt: twee Indiërs kwa men toe naar het gevechtsfront. In de eene hand droegen zij een pot vol gloei ende kolen en ln de andere een vat gema len peper. Wanneer de wind hun gunstig was goten zij gemalen peper op de kolen waardoor zij giftige dampen te weeg brachten die naar het vijandelijk kamp overwaaiden en het werk der Spanjaarden bemoeilijkten. Deze gassen konden zelf» den dood veroorzaken. Om ze onschade lijk te makjan hoefde men een doek, gif- weekt in azijn, voor den mond en seu» Ét houden om adem te halen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1936 | | pagina 9