De Wëtl ttjke SegéCftng s De Burgeroorlog in Spanje IM f ie Katholiek Koitgres van Ifesiisfeü mm schs*]p»ri« Hinders fer evgmegiwg aasigeMaii HET ROODE NOORDEN Bsnderdag geopend onder machtige belangsSeiiing Asa d« Omfers INTERNATIONAAL OVERZICHT ^nnnrniHi!iini!ininn!iQdmiii!itiRii»iiiHaiiiiiuiiHi(iiiiiiiiiiiifffaiifhfii&' l KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIG!. iSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS Hetten Zondag 13 September Slotdag te Brussel met de geloofsbelijdenis van een gansche Volk De Geestelijke beteekenis van het massaspel CREDO ftiieuwsjes rond het massaspel CREDO In zijn boek «l'Idée Socialiste», op blz. 13-14, zet Hendrik De Man, socialistisch Minister, volgende beginselen uiteen: De opvoeding der kinderen is onmogelijk zonder karaktervorming, t.t.z. zonder een voortdurende aanpassing aan bepaalde richtlijnen van zedelijkheid. De vorming van het leven is onmogelijk zonder geloof aan een bepaalde beteekenis van het leven en aan bepaalde rangorde der waarden. Opvoedkundig gesproken is de neutrale school dus 'n onding. Katholieke Ouders tot daar H. De Man, Minister Vivi'ani zelf dierf verklaren: .«Da neutralité est un leurre onzijdigheid is bedrog. Katholieke Ouders uw besluit zal zijni Er is maar één school die voor mijn kind geschikt is: deze waar het volledig onderwijs ontvangt, ook en vooral in den godsdienst; waar het onderwezen en tevens opgevoed wordt voor het leven; waar het gevormd wordt tot een beschaafd en ontwikkeld mensch; de school waar God zelf de eerste leermeester is: DE KKISTELIJKE SCHOOL. SBBS&isaaei9gzaBBSsEBaaaaiEZEiai.iisaiaaeas£BiaKiaacHH»Baaa Te Madrid werd een nieuwe regee ring gevormd, de derde sedert het uitbreken van de burgeroorlogAan het hoofd van deze regeering staat Largo Caballero, de voorvechter voor een Sovjet-Staat in Spanje, ook nog de Spaansche Lenin genoemd. Nog wordt beweerd dat de elementen uit de vorige regeering werden overgeno men. De aftredende Eerste Minister Giral blijft Minister zonder portefeuil le. Dit om aan te toonen dat de hui dige regeering beantwoord aan de uit spraak van het volk een vijftal maan den geleden. Doch daaraan gelooft nu toch niemand meer. Iedereen is ervan overtuigd dat al dit commentaar oog verblinding is en dat op dit oogenblik een zuivere communistische regeering te Madrid aan het bewind is gekomen. We mogen zelfs zeggen dat de com munisten reeds meester zijn te Ma drid en te Barcelona sedert de ver kiezingen. De wandaden waarvan de straten dezer twee groote steden ge tuige zijn geweest in de weken die op de laatste verrassende verkiezin gen zijn gevolgd bewijzen ten volle onze bewering. In het tegenoverge stelde geval zou de eigenlijke regee ring zeker wel tusschen gekomen zijn om een einde te stellen aan de moor den, de brandstichtingen en de plun deringen, die toen dagelijksche kost waren. Dat gebéur Ie. juist niet; de regeering liet alles gebeuren, omdat ze toen reeds in de communistische klem vast zat. Nu dat Largo Caballero zelf aan het hoofd van de regeering staat zou het onzinnig zijn nog te durven gelooven aan een wèttelijke regeering te Madrid. LANGS WELKE ZIJDE IS DE WETTELIJKHEID?, Over 'een maand ongeveer schreef de bekende Professor van de Univer siteit van Genève, Guglielmo Ferrero, in het Belgisch dagblad «Le Sotr», een spitsvondig artikel over de wette lijkheid van de regeeringen. Volgens hem zijn alleen die regeeringen wet telijk die door de verkiezingen aan het bewind komen. Zij handelen in opdracht van het volk volgens de wenschen uitgedrukt door het volk. Onwettig zijn daarentegen de regee ringen die aan de macht komen door een Staatsgreep tegen de wil van het volk in. Zoo veroordeelt Ferrero de huidige Duitsche en Italiaansche re geeringen als anti-volksche en illegale regeeringen. De regeering van Madrid noemde hij wettelijk en de eenig ver- dedigbare.We geven toe dat in gezonde omstandigheden een democratische regeering, die de redelijke weergave is van de gezonde volksmeening een ideale regeering zou kunnen genoemd worden. Doch in een tijd zooals de onze waar de laagste driften bij het volk uitgebaat worden in tijden van kiesstrijd, waar de massa door ophit sing en valsche beloften zijn gezond denkvermogen verloren heeft, kan men nog bezwaarlijk spreken van wet telijke verkiezingen en van wettelijke regeeringen, die daaruit gevormd wor den. Het zou onzinnig zijn te beweren dat de laatste verkiezingen in Spanje de weergave zijn geweest van de ge- heele Spaansche volksgemeenschap. Wel hebben de Spanjaarden gestemd voor het Volksfront, althans de helft deed het. Ze hebben gehoopt op groo- tere welvaart, op betere levensvoor waarden. Maar in geen geval hebben ze gestemd opdat hun gekozenen anar chie zouden toelaten. Ze hebben niet gestemd voor de vernietiging van de kerken, voor de moord op priesters en kloosterlingen. Zoo'n regeering zoo als die welke onmiddellijk volgde op de verkiezingen en zooals al de an- DE STAKING TE CLERMONT-FERRAND deren die gevolgd zijn, was geen wet telijke regeering omdat ze niet beant woordde aan de verlangens van de kiezers en omdat ze misbruik heeft gemaakt van de haar opgedragen macht. Die regeeringen waren mein- eedige regeeringen. Waren de rebellen dan in hun recht toen ze de opstand uitlokten en oor zaak werden van de onmenschelijke slachting die nu al zooveel weken duurt? Wij zijn de eersten om toe te geven dat iedere opstand tegen een wettelijk gezag, dat de regels van het natuurrecht eerbiedigt, en die het wel zijn van de volksgemeenschap na streeft, niet alleen onwettelijk, maar meteen misdadig is. De opstand van Generaal Franco, van het leger en van het gezondgebleven deel van het Spaansche volk, is geen opstand van dien aard. De rebellen of nationalen of witten, zoouls ze ook mogen ge noemd worden strijden tegen de on wettelijkheid die was gaan heerschen in Spanje en die noodzakelijk moest leiden tot de bolsjeviseering van het Spaansche volk. Wat nu een commu nistische Staat beteekent weten we uit de geschriften van de communis ten zelf en vooral uit het sprekende voorbeeld dat Sovjet - Rusland ons biedt. Waar de wet van de haat en van de drift hoogtij viert, waar de godsdienst verbannen is daar kunnen wij, Christenen, ons niet thuis gevoe len. Tegen zulk een Staat zullen wij ons desnoods ook met al onze krach ten verzetten, al moesten wij ook de martelingen en de gruweldood van de Spaansche geloovigen ondergaan. Door hun strijd en de doeleinden die zij voorop stellen komen de Spaansche opstandelingen in het raam van "de wettelijkheid. EN IN DE ANDERE LANDEN? We kunnen ons nu nog afvragen of er in onze tijden, nog echte wettelijke democratische regeeringen kunnen bestaan. Is er in Frankrijk een wet telijke regeering? Is de huidige Bel gische regeering een wettelijke regee ring? Volgens de zuivere christelijke Staatsopvattingen moeten we hier kordaat ontkennen. De Staat is het middel bij uitstek om de volkeren te organiseeren en om de stoffelijke en geestelijke welstand te verzekeren. Ieder onderhoorige moet zich veilig voelen in zijn bestaan, in zijn bezit, in zijn familieleven, in de uitoefening van zijn godsdienst. Bieden de hui dige democratische regeeringen nog de noodige waarborgen voor die vei ligheidOm bij ons land te blijven; ivat doet de huidige regeering om de ordestorende elementen te beteugelen. Om duidelijker te zijn, wat doet men te Brussel om de vloed van het com munisme in Belgie tegen te houden. In naam van de vrijheid, die er een bandelooze wordt, laat men zoowel de slechte als de goede opvoeding toe, laat men zoowel de slechte als de goede Staatsopvattingen tot het volk doordringen. Het wordt hoogtijd, nu dat het werkelijk nog niet te laat is, dat de gezonde groote meerderheid van de volksvertegenwoordigers de koppen bijeen steken om een wette lijkheid te scheppen, die er voor het oogenblik niet meer is. Engeland is het eenige land in Europa waar nog een gezonde demo cratie heerscht. Kunnen wij dat niet meer bereiken? Ja, als de confessio- neele belangen gewaarborgd zijn en de politiek niet meer verward wordt door de strijd tegen de Kerk. Doch daar zijn we voor het oogenblik veel verder van dan we ooit geweest zijn. AUeen een rechtsche front kan bij ons nog redding brengen. (Verboden nadruk.) ROSKAM. Men weet dat de prefectuur van Clermont-Ferrand beset werd door 2.000 bedien den en werklieden die protest wilden aanteekenen tegen de be ret tine a er fabriek Michelin door stakers. Men riet hier de garde-mobile die de bezetters der prefec tuur uiteen drijven. H. Incidentjes kunnen zich soms vliegens vlug ontwikkelen. Een groepje levenslusti ge Vlamingen zit in 't hartje van Rijsel zich te versnaperen aan een flinken demi (Pernod en fils mogen maar ééns aange sproken worden door de heeren wijl de dames beter doen een onschuldige cham- pagne-fraisette te slurpen). Daar klinkt of beter dondert het plots in het café Vive l'A. R. A. C. en voor de vaart antwoordt een Fransch-Vlaamsche spuiter ah! oui! Vive La Rocque Het zou er natuurlijk onmiddellijk bovenarms opzitten, ware het niet dat we heel naïef onze hoedanigheid van vreemdeling inroepen en beleefd om een woordje uitleg vragen. L'A. R. A. C. en La Rocque hoe verwant ze ook klinken, blijken namelijk water en vuur te zijn. L'A. R. A. C. beteekent Association Répu- blicaine (Révolutionnaire beweren velen) des Anciens Combattants of Republikein- sche Vereeniging van Oud-Strijders. In fsi-te een onschuldige titel, ware het niet dat Henri Earbusse, kommunistisch let terkundige er de voorzitter van is en onze zegsman een betaald propagandist der Kommunistisehe- partij. -Kolonel La Ro cque is de leider der Vuurkruisen en staat bij de linkschen aangeschreven als de pu blieke vijand nummer 1. Het was dus vol strekt niet te verwonderen dat de toespe ling door een onzer vrienden zeer kwalijk kon opgenomen worden. Daarom ook ver zochten we cm een woordje uitleg, wat ons buitengewoon vriendelijk en hoffelijk ver strekt werd. Want dit mag graag toegege ven worden onze kommunistisehe, propa gandist was in de eerste plaats een flink opgevoed mensch en een charmante tegenstander. Vooraleer we echter den tijd hadden cm onze vraag te plaatsen, had de kommunist het reeds heftig aan den stok met een tegenstander, die naderhand een Vuurkruiser bleek te zijn en bovendien een vriend van den A. R. A. C. man. De diskussie kreeg het wel warm (de Fran- schen loopen met de warmte in 't bloed) maar nimmer overschreed ze de grens van het hoffelijke. Er was natuurlijk niet de minste kans dat die twee menschen het eens konden worden en daar het reeds tamelijk laat (of beter vroeg!) begon te geraken, moest de redetwist willens nillens stopgezet werden. Plots klonk het zeer krachtig en beslist uit den mond van den Vuurkruiser, die mordicus zijn werkman schap staande hield, spijts zijn heeren- kleedij: Ecoute inon ami, ca flnira par se casser la gueule». Luister, mijn vriend, dat eindigt met elkanders wezen stuk te slaan Dit bewijst wel dat, alhoewel uiterlijk alles rustig, het inwendig' gist. Zoowel rechts als links bereiden zich voor, omdat ze overtuigd zijn dat het feitelijk niet anders gaan zal. Het is natuurlijk een trieste zaak dat iandgenooten zoo onbarm hartig tegenover elkaar staan, maar het is nog veel triester te vernemen dat het eindresultaat afhankelijk is van een broederoorlog. Men kome om de liefde Gods niet meer aandraven met demo- kratie, volkswil en parlementarisme. Men houde rekening met de feiten. Wie ook de wettelijke macht bezit, zal ze slechts kun nen houden ten koste van de totale onder drukking der tegenstrevers en om deze onderdrukking' der tegenstrevers en om deze onderdrukking mogelijk te maken ls een sterke hand noodig. Zoodat de dik- tatuur zoowel van links als van rechts komen kan, naar gelang de richting die overwint. Rustigheidshalve kunnen we hieraan toevoegen dat een onderdrukking niet noodzakelijk bloedig zijn moet. Het spreekt van zelf dat we de kans om nader kennis te maken met de kom munistisehe propagandist niet lieten ont glippen, en het ging des te gemakkelijker daar het een jovisle kerel en een knap onderlegd man gold. ift3EBSEBKaaaaaanBnH£BassgB3iEss:z329 Over België had hij echter maar een oppervlakkige opvatting en ons land int, teresseerde hem blijkbaar niet erg. I; Over Vlaanderen en de politieke toe» stand wist hij zoo goed als niets, tenzij dat de Vlamingen hoofdzakelijk Roomsch* katholieken zijn. Dan hadden we het maar over Frankrijk. En hier bleek he{ al dadelijk dat voor het oogenblik allé oogen op Spanje gericht zijn, Wat echter verwonderlijk mag schijnen is het feit dat de kommunisten voor hep oogenblik schier louter propaganda maken voor het Volksfront, waarin toch radikalen zetelen. De kommunistisehe leerstelsel^» zijn tijdelijk opgedoekt en alle krachten worden aangewend om het sukses te ver« zekeren en te bestendigen van het Volks front. Dit is natuurlijk handige taktiek. Met de rechtschen aan het bewind wordt het kommunisme de erfvijand voor het rijk en verliest het zijn kans. Met de linkschen leeft het en zal het kunnen rekruteeren. Eens de politieke toestand: een beetje rustiger wordt het zwaartepunt weer op het sociale verplaatst en mis noegdheid is er op dit gebied altijd, zoodat ze gemakkelijk kan geëxploiteerd worden. Ook bij een eventueele overwinning' der republikeinen in Spanje (we schrijven 21 Oogst en op dit oogenblik is de burger oorlog nog immer onbeslist) zal het kom munisme wel scherper vooruitkomen. Thans is zelfs voor de kommunisten het Volksfront de ideale formule, de eenige wekroep, het eenige ordewoord. Alle meeningsverschillen tusschen radi kalen, socialisten en kommunisten (en er zijn er heel wat) ziin spoorloos verdwenen. Er is het Volksfront. Slechts dat en niet anders, voorloopig althans. Het Volksfront waagt zijn kans op het nationaal plan ir» Frankrijk. Lukt het, dan zorgen de kom munisten wel voor de bewerking der geesten en de verschuiving naar Moskou toe. De mannen kiezen ze uit, het zijn verduveld geen luilakken en geen lummels. Om het bewijs te geven dat zelfs kom munistisehe propagandisten over het sovjet-regime zwijgen (en liever langs een onschuldigen omweg als de oud-strijders- groepeeringen hun theorieën ingang doen vinden) om slechts het Volksfront te prijzen, kunnen we er op wijzen dat zekeren avond na een zeer vrank en vrij moedig gesprek, de kommunist ons L'CEuvrein de hand stopte met bede het bïsid te lezen. L'CEuvre nu is slechts een radikaal-socialistisch blad dat in bet Volksfront het verst van het kommunisme staat. Dat was natuurlijk een h~ maneuver om de onschuldigste zi ie van het kommunisme te laten kennen. Zoo verstandig wort er te werk gegaan. Voorname, welopgevoede, zeer hoffelijke menschen, die allereerst het Volksfront leeren kennen langs de minst gevaarlijke zijde. Nadien, ja nadien komt natuurlijk de rest. Zelfs over het godsdienstig probleem zijn ze voorzichtig. Wij zijn niet tegen den godsdienst. V/ij kennen den gods dienst niet. Vrij aan u te gelooven of niet Het Volksfront in Frankrijk is geen schim. Menschen met voorname autos steken hun overtuiging op zak niet. Het Volksfront rekruteert in alle milieus. Over den tegenstand, of liever het verweer konden we tot ons spijt geen nadere in lichtingen krijgen. Uitgesteld is niet ver loren. Er grijpt een dubbele frontvorming plaats die vroeg of laat tegen elkaar aan botst. De heer Vindsvogel mag in De Standaardbeweren dat zijn partij en hst huidig regime gemakkelijk mogen blijven bestaan. Deze zesr begrijpelijke bewering is in deze tijden van front vorming nu reeds een utopie geworden, zelfs in ons land. SSE3SBE3BESBBB8SBB3K9B De rebellen bezetten het verwoeste Irun en bedreigen San Sebastian. Tegenstrijdige berichten omtrent de fronten van Madrid, Toledo en Huesca. De rooden moeten het eiland Majorca verlaten. - De gevluchte roode strijders van Irun worden door de Fransche terug naar Barcelona gevoerd. Nieuwe regeering Caballero te Madrid. De soldaten van het nationaal leger bezetten Irun en houden de huizen in 't oog van waaruit ze kunnen beschoten worden door de laatste verdedigers der stad. IRUN BEZET. Na talrijke dagen van harden en Moe digen strijd zijn de nationalen er ten slot te in gelukt de rooden te verdrijven uit Irun en de onmiddellijke omgeving ervan. Vooraleer de vlucht te nemen naar Frank rijk, hebben roode strijders eerst nog de gansche stad in brand gestoken, na de huizen met benzine te hebben besproeid opdat de brand een groote uitbreiding zou nemen. Gansch Irun is een ruïne gewor den. Bijna alle inwoners zijn naar Frankrijk gevlucht. Spaansch Behobia moest huis per huis ingenomen en gezuiverd worden. Ds roode vluchtelingen waren gansch ontmoedigd en verklaarden dat zij bedro gen waren geweest door de Madrileensche Regeering. Velen waren al zwemmend door de Bidassoa naar Frankrijk gevlucht. Te Hendaye zijn talrijke Spaansche ge wonden ondergebracht. In Irun werden door de rooden, voor hun vlucht, talrijke gijzelaars vermoord wijl al wie zijn huis niet wilde verlaten, werd doodgeschoten. Volgens de corres pondent van Paris-Soir werden de gij zelaars er met petroleum overgoten en dan ln brand gestoken. Niet de vliegtuigen noch de artillerie der rebellen hebben Iran tot een puin gemaakt, maar enkel de ver- woestzucht der anarchisten. BELGEN EN FRANSCHEN AAN DE VERDEDIGING VAN IRUN. Ook Fransche en Belgische rooden heb ben gestreden in de rangen der Spaansche volksri ontere ter verdediging van Irun en omgeving. Bij Irun zouden twee Fran- schen zijn gesneuveld en twee Belgen. De Belgische roode strijders verhaalden aat zij lang alleen stellingen hebben gehou den, die kort nadat zij ze verlaten hadden, door hun Spaansche roode strijdgenooten verlaten werden. Zij verdedigden bijzon derlijk de brug die Spanje verbindt met Hendaye (Frankrijk). Te Irun zijn de kickken, die nog in een toren waren gespaard gebleven, aan het luiden gegaan, tot groote verrassing van dezen die nog overgebleven waren, wat se dert 19 Juli niet meer voorgevallen was. ZEVEN DUIZEND ROODE MILITIANEN UIT FRANKRIJK TERUG NAAR HUN LAND GEBRACHT. Zeven duizend leden van de roede mi litie, die de streek van Irun hadden ver dedigd en naar Frankrijk waren gevlucht na verslagen te zijn geweest, werden door de zorgen der Fransche Regeering per speciale treinen terug naar Barcelona ge voerd, alwaar zij opnieuw in d? "len de milities werden opgenomen. Te Bordeaux hadden die lieden nog de onbeschoftheid, bij hun overbrenging, een kloosterzuster en een verminkte te belee- digen, alsook een generaal; de twee .laat» sten moesten een schuilplaats zoeken in een nabijgelegen politiepost. Omdat een trein met bedevaarders uit Lourdes naast de trein van de roode militianen kwam U staan zongen deze de Internationale en begonnen te schelden. Dit alles bleef ongestraft. Schoone niet-ininengings-politiek van Frankrijk! (Zie vervolg 2' bla.L). ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per po.t) Binnenland Belgisch Kongo Frankrijk Mie andere landen H 19. 40.fr fr 33" JAAR. Nr 37. j§ TARIEF VOOR BERICHTEN: U ^HF H Kleine berienten per rege! 1.fr. g H Kleine berichten (minimum) 4.— fr. jj gj 2 fr. toe!, v. ber. m. adr. t. bur. g Berichten op 1° bl. per rege! S.fr. s H Berichten op 2° bL per regel 2.50 fr. ff s Berichten op 3° bl. per regel 1.50 fr. H Rouwbcr. en Bedank, (min.) 7.— fr. g§ g Te herhalen aankondigingen orijs op aanvraag, g Annoncen zijn vooraf te betalen eng Hmoeten tegen den Woensdag avond s g ingezonden worden. Kleine be- richten tegen den Donderdag noen. H :i!llll!lllllll!llllllllllll!llllll!l!llll!IIIIIIIIIIIIII!!lllil!llllllllllll!lllll!llllllllllllif rurauB De stoet der Belgische Het Vis Katholiek Kongres van Meche len werd Donderdag 11. onder een mach- jage belangstelling geopend. Het werd Woensdag aangekondigd door klokkenge- Juid, wijl de Bisschoppen en Kerkelijke Roog'waardigheidsbekleeders, die aan het Kongres deelnemen, in de Dijlestad hun Intrede deden. Zijn er toegekomen of werden er ver- Wacht, behalve Mgr Van Roey die te Me chelen vertoeft: Z, E. de Pauselijke Nun tius van België; al de Bisschoppen van België; Z. Em. Kardinaal Czerdi, Prins- Bisschop en Primaat van Hongarije; Z. Em. Kardinaal Lhondt, Primaat van Polen; HH. Em. Kard. Verdier van Pa rijs en Snart van Reims; Z. Em. Mgr Phi lippe, Bisschop van Luxemburg; Z. Exc. Mgr De Jong, Aartsbisschop te Utrecht; de Bisschop van Kopenhagen, enz. Donderdag werd het Kongres ingezet tr?t een Pontifikale Mis in de Metropo li'me kerk van St Rombouts te Mechelen. I kerk was te klein om de talrijke toe- ZONDAG 18 SEPTEMBER 1936. «DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon N'9. Postch. N' 155.70. Bisschoppen op weg naar de H. Mis in de St Romboutskathedraal. gestroomde geloovigen te bevatten binst den pleohtigen dienst. Talrijke Bisschoppen, Abten en andere kerkelijke Hoogwaardigtheidsbekleeders, be nevens een groot aantal Ministers, Oud- ministers, Staatsministers en Burgerlijke Overheden woonden de plechtigheid bij. De Plechtige Mis werd opgedragen door Z. Em. Kardinaal Van Roey zelf. Na de Pontifikale Mis trokken alle deel nemers van het Kongres 11.000 Con gressisten hadden zich ingeschreven naar het klein Seminarie, alwaar de Al gemeens Openingsvergaderinig werd ge houden en tijdens dewelke Z. Em. Kar dinaal Van Roey de openingsrede uitsprak. Lezing werd dan ook gegeven van den Apostolische n Brief van Z.H. Paus Pius XI aan Z. Em. Kard. Van Roey inet betrek op het huidige Kongres. In den namiddag vergaderden de on derscheidene secties dan om elk het voor gesteld. punt te bespreken. Onder deze punten nierken wij: «Het Godsdienstig Leveni «De Katholieke ActietHet Openbaar Leven- Het Gezin- Op voeding en Onderwijs» - «Kuituur» «Sociale, Ekonomische en Beroepsorgani satie enz. Een volledig overzicht gevenl vani alle werkzaamheden en besprekingen is voor een weekblad onmogelijk. Deze zijn even wel ten uiterste belangrijk en wij raden onze lezers ten zeerste aan Katholieke Dagbladen aan te schaffen, waarin zij deze werkzaamheden punt voor punt kun nen vervolgen. Heden Zondag wordt het Kongres met een grootsche plechtigheid gesloten te Brussel, aan de Basiliek van Koekcïberg en 's namiddags met een© groote betoo ging op het Heysel-Stadion. Het zal een grootsche uiting zijn van Katholiek Le ven. Meer dan ÏOD.OOO Katholieken zullen er aanwezig zijn. Mocht het Kongres er toe leiden de ééndracht onder alle Katholieken te doen ontstaan! Bij de opening van het Katholiek Kongres te Mechelen werd in Sint Romboutskathedraal een H. Mjs opgedragen welke door Z. Em. Kard. Van Roey werd bijgewoond. Credo >i heet het massa-tooneelspel dat op den Hevsel zal opgevoerd worden; het is een beiijdenisspel. De opdracht van het Congres van Mechelen is: een, slot dag met 's namiddags een geloofs belijdenis, die onder vorm van scenisch spel zou gegeven worden. Het moest dus noodzakelijk groeien tot een massaspel, Waar gansch de bevolking, niet alleen die aanwezig is op het stadion, maar de bevolking van gansch het land zou aan deelnemen. Waar dus de opdracht was, een scenisch spel te ontwerpen, hebben ke dan met alle elementen rekening ge houden die zouden kunnen bijdragen om het spel in de ruimte als werkelijke ge loofsbelijdenis te laten groeien: zoo ont wierpen we dan Credo met een eerste deel: Babyion, waarin de stad van het kwade bang oprijst aan de horizonten, tiet schril naderer.„on triomf van zonden «n kwaad; maar de engelen uit het Apoealypsis rijzen aan den horizont der tijden, en toonen het vizioen van het kwaad dat zoovele ellende bracht: zoovele j zielen die vielen, oorlog en ziekten en dood en ellende, een machtige klaagstoet over al het kwade dat in ons land gebeurde en nog gebeurt. Daarover wordt boete gedaan en de honderdduizenden en gansch liet land slaan mea culpa en bidden het Confiteor: men ziet hoe het spel telkens tot indrukwekkende realiteit wil overslaan. En ook daar zal dan de boeteprocessie van Veume met de kruisdragers komen, oen «eenig sensationeel feit dat deze stoet van kruisdragers optreedt te Brussel en wel in een massaspel, om boete te doen voor al het kwaad van het land. Deze stoet van kruisdragers wordt overvallen door de horden van Babyion en ze worden gekruisigd met Christus, maar ook op dat oogenblik stort Babyion ineen; en boven de puinen rijst hoog triomfantelijk Christus aan het kruis: het sacrificie over wint in ons land. Het is dan ook op dat sacrifiicie van Christus en van onze heiligen (versta: de gecanonizeerde hei ligen, maar ook van alle goede heilige zielen die stierven ln Gods liefde, na ach Htl lichtend kru is (dertig meter hoog met twintig meter in de breedte) nange- br«ch in het portaal der Nationale Basiliek van het H. Hart tc Koekelbcrg, ter Ceirgenbeid "an het Katholiek Kocgren van Mechelen. doodgezwoegd te hebben voor heilige op bouwende taak in geest van sacrificie) op dat sacrifiicie dus, zeg ik, van onze hei ligen en van Christus, wordt de schoone kerk opgebouwd in ons landeke door de nieuwere jeugd: het wordt een blij bou wen aan vreedzame maatschappij, op de fundeeringen van Christus en de heiligen: «Wij bouwen fier! Wij bouwen taai! Wij bouwen blij!». En midden die schoone kerk (symbool van de katholieke maat schappij in ons land) zal Onze Lieve Vrouwke troonen. Door gansch het volk wordt de belijdenis gegeven van echt geloof: allen bidden de twaalf artikelen des geloofs, al de geloovigen van het land samen met de aanwezigen op het stadion. De klokken der drie duizend parochies zullen luiden over gansch het land op dat oogenblik zoo dat gansch het land werkelijk in ééne geloofsbelijdenis, één zich voelt. Het is ook op dat oogenblik dat de horizonten openvouwen en dat rond Onze Lieve Vrouwke vijfhonderd engelen den triomf zingen: Regina Ooeli lr.etare. Het wordt Paschen van ver rijzenis over het land: Christus verrijst over de duizendkoppige menigte! JOZEF BOON, C. SS. R. Dit spel werd ontworpen, op aanvraag en naar de richtlijnen van het Congres van Mechelen, door Pater Jozef Boon, C. SS. R., leeraar der Poësisklasse aan liet College van het Eucharistisch Hart te Esschen. Hij schreef het scenario en neemt de algemeene leiding van het gansche opzet. Het is geen spreekkoor, maar wel dege lijk een tooneelspel, een massaspel, waar een twee duizend spelers aan deelnemen, met kostumeering, decor, muziek, spreek- en zangkorenmet een woord, alle tooneelmiddelen werden aangewend, met kleur, klank, bewegingen, enz., enz. Het moet immers een spektakel zijn in den vollen zin van het woord: de massa aan wezigen heeft te kijken, van het begin tot het einde, en ook meê te spelen: er zijn deelen in waar heel de massa meê antwoordt en dialogeert. De regie is in handen van Lode Geysen; de kostumeering en het decor worden ontworpen door Ast Fonteyne. De muziek: een rijke partituur voor zangkoren (meer dan BOO man) en too- neelmuziek met orkest werd gecompo neerd door Meester Arthur Meulemans, die ook de dirigent zal zijn voor dit mu zikant gedeelte van het spel. Zoo dat sanren ruim 3.000 man aan dit massaspel deelnemen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1936 | | pagina 1