HET HERSTEL DER VAART IEPER-KOMEN tektnaan ^gMCLOOP nrUmjuuÖ- mnadeS. heehi 1937 u Koppel h U0NDER6UK 1 ADIOBELL Wilt Ge Wekelijks ons blad .12, Rede uitgesproken door den Heer VERMEULEN, Voorzitter, op de Algemeene Vergadering der Handelskamer van leper, op Donderdag 5 November 1936. frs 7naand> KREDIETBANK VOOR HANDEL EN NIJVERHEID Zijn buitengewone aantrek kelijke Mfstemschaal Zijn vlottende Zijn üfstemnaald Mfstemstelsel met enkele knop met tweevoudige,werking En de Radiobell tonaliteit IIIUlIlIIlllHIiaillUIIRII IN DE VIER SEIZOENEN Mij«rteeren, De dagorde van heden draagt als eerste punt: Het herstel der vaart leper- Komen. Wij hadden gehoopt dat dit vraagstuk ♦oor goed opgelost was. De omstandig heden hebben er anders over beslist en de tegenwoordige vergadering zal waar schijnlijk de eerste moeten zijn van een nieuwen en hardnekkigen strijd tot ver overing van hetgeen ons toekomt. Verleden jaar op 27 Oogst schreef de Heer Hendrik De Man, alsdan minister van openbare werken, aan uw bestuur het volgende: Het verheugt mij u te kunnen meê deelen dat, wat mij zelf betreft, u zich geene verdere inspanningen moet ge- troosten in deze zaak, aangezien het ontwerp van het kanaal Ieper-Leie op genomen is op het programma van de werken van den Dienst van Economisch Herstel. Het ls mijn oprechtste wensch dat met de uitvoering zoo spoedig mogelijk een aanvang zou genomen worden en ik heb instructies gegeven opdat de bevoegde dienst van Bruggen en Wegen dadelijk met het opmaken van de plans zou beginnen Dit gcede nieuws bracht een algemeene vreugde in gansch de streek van Nieuw- poort tot aan de Leie. Meest al de ge meenten zonden aan den Heer Minister De Man brieven van dank en leper zou door een algemeene bevlagging dit goede nieuws gevierd hebben, had de schrikke lijke mare der dood van onze zoo beminde Koningin Astrid alle vreugdebetoogingen niet belet. Gij hebt dit goede nieuws met luister op 7 September 1935 gevierd. Een krediet van tien millioen werd In de Staatsbegrooting geschreven, ten einde met 1936 het herstel der vaart aan te vangen. Eten ingenieur, de Heer Merlin, werd aangeduid om zich met het opmaken der plans te gelasten. De Keer Merlin kreeg als voorschrift zijne plannen zoodanig op te stellen dat de spijzing met Leiewater niet kon ge bezigd worden. Dit was de groote struikel steen welke het hooger bestuur van Brug gen en Wegen van meet af legde om de uitvoering der werken onmogelijk te maken. De Heer Merlin diende verscheidene voorstellen in. Allen waren dusdanig ge maakt dat zij het bovengrondsch water naar de vaart draineerden, ten einde door eigen spijzing te kunnen uitgebaat worden. Vandaar de groote diepte der vaart voor zien in de ontwerpen van den Heer ingenieur Merlin, vandaar ook de afschaf fing van meest al de bestaande kunst werken en de groote kost der herstelling. Men zegt dat deze ontwerpen voor het herstel der vaart leper-Komen verschilden van 105 tot 150 millioen. Wanneer zij vóór den Hoogeren Raad van Bruggen en We gen kwamen, voegde deze er nog 15 bij voor de kosten veroorzaakt door de nieuwe sociale wetten en 30 voor de onvoorziene uitgaven, en, onder voorwendsel dat de kosten te groot waren, verwierp de Hoogere Raad dan de voorstellen tot herstel der vaart leper-Komen. Xntusschentijd deden allerhande ge ruchten de ronde in onze streek. Uw be stuur richtte zich, door tusschenkomst van onze mandatarissen, tot den nieuwen Mi nister van openbare werken, Heer Merlot, welke ons in datum van 30 Juli li. het volgende antwoordde: Thans is men bezig met de noodige peilingen voor de instudeering van het ontwerp. Het is onmogelijk te zeggen wanneer daarmede zal kunnen aange- vangen worden. De ernstige en herhaalde ongevallen aan ds insnijding van Hollebeke en de omwoeling van den grond tijdens den oorlog leggen de grootste omzichtigheid op. i) De spijzing van het kanaal is ook een uiterst moeilijk op te lossen vraagstuk. De vergelijkende studie van vier varlan- ten van voorontwerp laat de mogelijk heid voorzien de groote trekken van het definitief ontwerp te kunnen vaststellen. Ik zal er voor zorgen dat de studies met den meest bekwamen spoed werden doorgezet. Uw bestuur had daarop onze man datarissen verzocht den Heer Minister Merlot te vragen dat, terwijl de studies van het moeilijk gedeelte voortgezet wer den, hij zou toelaten het herstel der ge makkelijke deelen van de vaart aan te vangen ten einde het krediet van 10 mil lioen, door den Heer Minister De Man voorzien, te bezigen vooraleer het door verjaring zou vervallen. Daar op deze vraag geen voldoende antwoord kwam, vroeg uw bestuur aan dan Heer Merlot een onderhoud, tevens onze mandatarissen biddende deze vraag te steunen. Er verscheen meteen in Het Yper- schevan 26 September 11. een open brief aan den Heer Minister Merlot, waar in het belang der waterwegen in Zuid Vlaanderen en voor het Iepersche in het bijzonder bewezen werd. Gij hebt daarin allen gezien hoe de gemeenten en steden, gelegen langs een goeden waterweg, ge durende de laatste 76 jaren vooruit zijn gegaan, terwijl de andere kwijnden. Het is een onbetwistbaar feit. De afvaardiging van leper, bestaande uit de Heeren Mullie, Senator; Vander Ghote, Burgemeester van leper; Butaye, voorzitter van de Federatie der geteister- den, en H. Vermeulen, voorzitter uwer Handelskamer, werd door den Heer Mer lot op Woensdag 30 September 11., te 11 uur, ontvangen. Dienzelfden dag was de Heer Missiaen, samen met den Heer ingenieur Merlin, een uur vroeger door den Heer Minister ontvangen geworden. Wij laten Ued. zelf over dit zonderling samentreffen oordeelen. De Heer Minister miek de verwerping der ontwerpen tot herstel bekend, om reden der te hooge kosten van de werken en der te groote diepte van de vaart. Het goedkoopste voorstel moest, zegde hij, 105 millioen kosten. Het Hooger Bestuur voegde daarbij nog 15 millioen voor de lasten der nieuwe sociale wetten en 30 millioen voor onvoorziene uitgaven... De Heer Minister stelde voor het kanaal te vullen en er een autobaan te maken... De afgevaardigden hadden hem spoe dig het onzinnige van dit voorstel bewezen en hebben hem ertoe kunnen overhalen in 't kort eens ter plaats te komen om zich volledig over het vraagstuk in te lichten. Meer dan een maand is sedert dit onderhoud verloopen. De Heer Minister Merlot had ons gevraagd alle verdere polemiek tot na zijn bezoek te staken. Wij hebben onze belofte gehouden en daarom in October geen algemeene vergadering gehouden. Maar wij nebben gezien dr op het stadhuis en in den provinciera. pogingen aangewend werden, doch g. lukkiglijk gansch vruchteloos, gerich. tegen het herstel der aart leper-Komen. Dit heeft ons verplicht opnieuw kaar ten op tafel te spelen, zant wij zijn niet gewoon in het duister of gemaskerd te handelen. Gij hebt in Het Ypersche van ver leden week kennis geno' .en van den' uit- noodigingsbrief door uw bestuur herhaal delijk aan den Heer Minister gericht en van het antwoord, van den Heer Merlot. «Gij hebt gezien dat met ons voorstel de Heer Minister gansch de vaart kan bezoeken. Wij stellen hem voor de reis Komen-Zillebeke per trein te doen, ten einde op een langen afstand de oevers der vaart te volgen, hetgeen per auto onmogelijk is. Wij willen hem tevens ook toonen hoe traagzaam de trein de kruin van Zillebeke berijdt, hoe het bestuur dei- Spoorwegen er de hoogte ongedeerd laat. Na den oorlog nochtans had het Bestour der Spoorwegen de schoonste gelegenheid om de geul dieper uit te graven en er het trafiek gemakkelijker en spaarzamer te maken. Maar een tachtig jaren lange ondervinding heeft aan de spoorwegmaat schappij geleerd deze kruin zoo weinig mogelijk aan te roeren. Er zijn er zelfs die beweren dat de spoorbaan er thans hooger ligt dan vóór den oorlog. Dit ls een les waaruit het Bestuur van Bruggen en Wegen zou moeten nut trekken. GIJ hebt ook gelezen dat het bezoek van den HeeT Minister Merlot maar waar schijnlijk wordt... De eerste en belangrijkste struikel steen, welke het Hooger Bestuur van Bruggen en Wegen tegen het herstel der vaart opgeworpen heeft, is de spijzing met Lciewater. Bij al de pogingen tot herstel, die vóór den oorlog gedaan wer den, was de spijzing met Leiewater steeds voorzien en uitgevoerd en nooit heeft iemand er aan gedacht dit te beletten. Nu dat leper vernietigd werd voor de vrijheid van het land, nu dat leper alles wat zijn vroegeren rijkdom uitmaakte, verloren heeft, nu dat leper een nieuw bestaan moet zoeken, dat men het ter hulp moet snellen, nu zou het Hooger Be stuur het Leiewater weigeren! Neenl Geen enkel Xeperling zal dit begrijpen en nog minder aanvaarden. Het ls onmogelijk! Het is een vuige daad van egoïsme! Het is een aanslag op de gevoelens van erken telijkheid die het vaderland tegenover leper zou dienen te betuigen! Want er is water genoeg in de Leie. Wij hebben er het bewijs van gehad bij een bezoek aan de pompstatie van Bus- beke. In 1930 leverde deze Inrichting tot 30.000 kubieke meter water aan Roufoaix- Tourcoing en toen warén talrijke grens arbeiders in Frankrijk aan het werk. Niettegenstaande dit groot verbruik leed de vlasroterlj te Kortrijk niet de minste schade. In September 1935, dus in het herte van den zomer, -was het pompen van Leiewater tot op 15.COO kubieke meter daags gezakt. Er zijn daar dus in vollen zomer, op een der slechtste tijdstippen van het jaar, 21.000 kubieke meter Leie water beschikbaar voor het spijzen der vaart Ieper-Kcmen, of in andere woorden genoegzaam water om dagelijks 25 ver- sassingen te doen! Aldus zou het water dat vroeger diende om onze thans afge dankte grensarbeiders werk te geven, hier dienen om handel en nijverheidi te stichten en gezegde grensarbeiders in hun eigene streek een bestaan te ver zekeren. Het zou een echt Belgische op lossing zi.ln van het vraagstuk der werk verschaffing. Moeten wij er bij voegen dat, sedert 1930, de vlasroterij om zeggens uit de Leie verdwenen is en zij dus door het spijzen onzer vaart met Leiewater onmogelijk schade zou kunnen lijden. Laat ons nog melding maken van de 2.000 kubieke meter water, wat genoeg zaam is voor drie versassingen te doen, welke de stad leper ter beschikking van het bestuur van Bruggen en Wegen zal kunnen stellen voor het spijzen van het benedenpand der vaart leper-Komen, wanneer de zuiveringsstatie der stads- rioolwateren zal opgericht zijn. Er kan dus gemakkelijk water gevonden worden om de scheepvaart tusschen leper en Ko men mogelijk te maken. En vermits het groote wapen waar mede men ons tracht te niet te doen, de zoogezegde groote 'herstellingskost is, heb ben wij ons veroorloofd, gezien men ons daartoe heeft verplicht, te berekenen hoe veel dit herstel zou kosten volgens de Ieperlingen die de vaart leper-Komen steeds gekend hebben en dit herstel be grijpen. Wij hadden het ten andere gemak kelijk om het te berekenen; wij hadden slechts als maatstaf te nemen hetgeen het herstel der vaart Ieper-IJzer heeft gekost. Wij hebben deze inlichtingen ge zocht in de technische bladen en bij de vroegere aannemingen, en waren zoo ge lukkig ons volledig te kunnen documen teeren. Ziehier wat het herstel der vaart Ieper-IJzer gekost heeft: Prijs van ieder sas 2.750.000 De groote steenwegbruggen Drie Grachten en Boezinge, ieder ongeveer 1.600.000 De brug te Steenstrate, ongeveer 980.000 De ijaerwegbrug te Boezinge 830.000 De aardewerken, enz. van 15 km, ongeveer 14.130.000 of 940.000 fr. per kilometer. Laat ons nu aannemen dat de sassen der Komenvaart, alhoe wel minder diep dan die der vaart Ieper-IJzer, denzelfdsn prijs zullen kosten of 16 x 2.750.000 fr. 44.000.000 Voor de zeven voorname steen wegbruggen: Ieper-Diksmuide, leper-Veume, leper-Poperinge, Ieper-Dikkebusch, Ieper-Kem- mel, Ieper-Waasten en Waas ten-Komen dezelfde kost ais de bruggen van Boezinge en Drie Grachten, 't zij X X 1.600.000 11.200.000 8.500.000 2.40ODOO Voor de zeven ondergeschikte bruggen, waarvan zekere zul len verdwijnen, nemen wij aan 500.000 X 7 Wij ontdubbelen den spoorweg te leper en rekenen op drie spoorbruggenKomen-Waas- een, Ieper-Boezinge en Iepe> Foperinge, 3 x 830.000 Alhoewel een voornaam deel dar vaartoevers in goeden staat zijn, vermenigvuldigen wij 11.450 ki lometer oevers te herstellen, 't is te zeggen 15.540—2 kilo meter voor de sassen en brug gen en 2 kilometer voor het pand gelegen tusschen de sas sen, gebouwd door de Firma Monnoyer 10.847.600 Voor de zeven pompstaties te plaatsen bij de sassen langs den Leiekant, 7 X 150.000 1.050.000 Dit maakt te zamen fr. 73.067.600 Wij moeten echter nog spreken van het pand van Hollebeke. Volgens de verkla ringen der Heeren Olaeys, Hoofdinge nieur-Bestuurder, en Dewulf, ingenieur, op de vergadering gehouden ten stadhuize van leper op 29 Juli 1933, heeft zich daar een staat van evenwicht gevormd-, en het schijnt dat deze toestand zoo weinig mo gelijk mag gestoord worden. Ook veroor loven wij ons een reeds vroeger gedane voorstel te herhalen: een paar hectaren aanpalenden grond onteigenen en met den goeden grond hiervan het talud van dit pand te -maken. Misschien ware het aldus mogelijk aldaar oevers te hebben- zooals op de andere panden van dit ka naal. De ondervinding van Eigenbilsen kan daar goed te pas komen. In de on mogelijkheid zijnde de raming van dit werk te doen, onthouden wij ons cijfers te noemen, maar het zal toch nooit een fabelachtige som zijn. »Wij houden eraan de aandacht te vestigen op het feit dat de werken van herstel der vaart Ieper-IJzer geschiedden in de dure jaren. De 2/3 der aardewerken werden gedaan aan 30 fr. per kubieke meter, terwijl dit thans slechte 10 a 12 fr. kost; gewapend 'beten kostte toen 250 300 fr. en nu 350 400 fr., maar het met sslwerk kostte 180 en-190 fr, en nu slechts 140 fr. Wij gelooven dus niet dat wij een som hoeven te voorzien voor de vermeerdering veroorzaakt dcor de nieuwe sociale wet ten en wij zijn eerder van gedacht dat de ondernemingen minder zouden kosten dan de cijfers die wij aangeven. Overigens de invloed van de nieuwe sociale wetgeving is niet van 15 zooals het aan het Hooger Bestuur van Bruggen en Wegen behagen schepte aan te reke nen, maar wel van 8,5 Wat verder de onvoorziene onkosten betreft, beliepen zij voor de vaart Ieper- IJzer nog geen 10%, wat dus veraf is van 30 zooals het Hooger Bestuur ons zou willen doen aannemen, «Men ziet daaraan dat, wanneer het Hooger Bestuur van Bruggen en Wegen een hond wil dooden, het alle mogelijke uitvluchtsels zoekt om te bewijzen dat hij razend is... Er is nog Iets. De Heeren Claeys en Dewulf in hunne uiteenzettingen gedaan ten stadhuize van leper, achtten dat; het mogelijk was dat een voornaam gedeelte der metselwerken nog kon dienen. Wij hebben in onze schattingen daarvan geen rekening gehouden. Indien echter gedeel ten kunnen behouden worden, dan zou de waarde hiervan onze berekeningen met zooveel verminderen. Wij hebben ook zeven pomp-statles voorzien, die kunnen nochtans gelijk bij andere vaarten door een enkele vervan gen worden, hetgeen natuurlijk de kosten merkelijk zou doen dalen. Het herstel der vaart leper-Komen moet dus een uitgave van 73 millioen (en eenige millioenen voor de sleuf van Hol lebeke) vergen. Er wordt thans geschat dat 2/3 dezer uitgave hier in loonen zou den uitgegeven worden (er zijn er zelfs die zeggen tot 85 maar wij vinden dit cijfer overdreven). Laat ons dus aanne men de 2/3, 't zij vijftig millioenen die hier gedurende vier k vijf jaar zouden verteerd worden en aan 1.000 1.200 werklieden een bestaan zouden verzeke ren, wat van een anderen kant de lasten der werkloosheid met even zooveel zou verminderen. Dit zou de eigenlijke uitgave, welke den Staat zou moeten doen, brengen tot een 25 millioen, 't zij 2 3 millioen fran ken van vóór den oorlog... en dat voor een zoo belangrijk werk dat door den oorlog werd vernield en om die reden alleen reeds sedert lang had moeten her steld zijn. »Het is iets meer als de kosten dei- nieuwe haven van Moixsin die de Staat aan Luik heeft geschonken en waarvan de Luikenaren niet willen... i) En in alle geval veel minder dan het geen de verplaatsing van onze Rijschool naar Brasschaat kostte, Die vijftig millioenen hier ter streke verteerd zouden voor een zekeren tijd de schade vergoeden aan de economie van ons gewest veroorzaakt door het vertrek van al de organismen van vóór den oorlog, schade welke men op ten minste twintig millioen 's jaars schat. Wat zijn wij thans ver van de 150 en de 200 millioen waarmede men trachtte leper knock-out te slaan! Gij weet het allen hoeveel moeilijk heden wij ontmoet hebben 'bij het herstel der vaart Ieper-IJzer en 'het gerucht thans gemaakt in het Ministerie van Openbare Werken klinkt in onze ooren slechte als de weergalm van hetgeen wij toen te hooren kregen. Wij zijn er dus aan gewoon! En wij herinneren ons nog die goede minister, die ons toéiftp: mais vous avez la maladle des canauxen die ons eenige dagen later ten vollo voldoening sohonk.. Het is nu drie jaar en eenige maan den gëleden dat de vaart Ieper-IJzer voor de scheepvaart open is en wij zuilen voor 1936 aan de kaal te leper een verkeer boe ken van 50.000 ton en dat niettegenstaan de al de moeilijkheden der scheepvaart op dén IJzer en de bernclenvaart, moei lijkheden die het Bestupr van Bruggen en Wegen bij dringendheid zou moeten doen verdwijnen. Wij stippen hier met genoegen aan, e» wij bedanken daarvoor het Bestuur van Bruggen en Wegen, dat voor 1937 'kredieten zijn voorzien voor het aanpassen van het benedenpand der vaart Ieper-IJzer. Wanneer volgen de werken van den IJzer-? Na een verwoesting, waarvan de ge schiedenis geen weerga kent, na twintig jaar totalen stilstand gedurende dewelke de mededingende steden zich verrijkten en zich foeter toerustten, mag deze her wording gcrfingschikfc worden onder de beste verschijnselen van het mirakel der Vlaanderen. Dank aan het kanaal Ieper-IJzer, rijst een Jong geslacht van ondernemende mannen hier op en zij wachten met onge duld naar het herstel der vaart leper-Ko men om met verdubbelden moed hunne werkzaamheid voort te zetten, Wij -bestatigen met genoegen hunne tegenwoordigheid op de vergadering van heden. Wij wensohen ze geluk voor de be komen uitslagen en zeggen hen: Strijdt voort met moed, de toekomst behoort !U toe, Ja, de toekomst behoort ons toe. Men zegt, to het schrijven van den Heer Mini-ster Iaat het veronderstellen, dat de Heer Minister Merlot, zooals eer tijd-s de Oongo-veroveraars, naar leper zalj komen met -blinkende ruilwaren, Dit doet' ons genoegen, want wij hebben hier nog zooveel af te wisselen: onze rijschool, onze- weldadigheidssohool, onze smedenschool,, ons garnizoen, onze infanterieschcol, enz.,-, en nooit aal de Belgisohe Staat genoeg; kunnen geven om al die verliezen te ver goeden. Maar wij zijn geen Congo-negerc en het werktuig waarmede leper opnieuw zijn bloei moet bewerken, zal men ons uit. de hand niet nemen. Het is niet te verruilenI Neenl Nooit 1 Wij verhopen dat de Heer Minister Merlot ons integendeel de goede mare zal brengen dat order zal gegeven worden om in 1937 de herstellngswerken der vaart leper-Komen aan te vangen, ten einde de tien millioen, voorzien door den Heer Mi nister De Man, te bezigen. Wij zullen u dan allen voorstellen gansch leper te zij ner eere te bevlaggen. Doet de Heer Merlot dit echter niet, dan zal dit voor het herstel der vaart leper-Komen een verlies van een en mis schien twee jaar beteekenen. Een jaar, twee jaar, maar wat is dat in de geschie denis eener stad als leper... Doch wij zouden gaarne den Heer Mi nister Merlot kunnen bedanken. Daarom laat ons hopen dat hij, in het belang ■onzer zoo beproefde streek en- in zijn eigen -belang, zich een oogenbllk zal kunnen onttrekken aan de noodlottige invloeden die op hem trachten te werken, en te leper het ge-baar zal kunnen doen dat ge heel leper en geheel de verwoeste streek van hem verwacht.». Eene Interessante belegging is en blijft het Bankboekje bij de Op inlagen tot 20.008 fr.i 3% netto Op het deel daarboven: 2 netto Bij dezen aantrekkelijken interest, blijft U het integraal behoud van uw kapitaal en eene bestendige on middellijke beschikking over uw geld verzekerd. Sip--' |p ff11 i 1 Verdeeler .voor Jfoperinge en Umstreken der Radio-ontvangsttoestellen AL,FA RADIO: VALÈRE DE CORTE,Ieperstraat, 121, POPERINGE. - Tel. 249. (PATENT BELL TELEPHONES (PATENT BELL TELEPHONES (PATENT BELL TELEPHONES Schrijfmachien tor trouwe te koop bij SANSEN- VAN N ESTE POPERINGE STERK MODEL GROOT MODEL. alsook GROOTSTE MODEL Nlf'VDRAASBAAI- Crus:!<- 1390 fr. 1975 h. 4300 fr. den ZATERDAG morgen per post ontvangen, van nu tot Nieuw jaar, stort 2.80 fr. op Postcheckrekening Nr 15.570 van V. SANSEN-VANNESTE, Poperinge, of zendt ons die som in Postzegels, (Voor Frankrijk 6.40 fr.) met alle laatste verbeteringen. Zie die modellen in ons magazijn. HEBT GE OOIT EEN GOED WOORD I® GEDAAN OM EEN EN ANDER KENNIS AAN TE ZETTEN TOT HET ABONNEE- REN OP DIT BLAD. DOE HET ZONDER UITSTEL. WED. VANDERBEKE EN ZOON 7, Casselstraat, 7, Tel. 314. - POPERINGE - Tel. 314. PARDESSUS-WINTERFRAKS, in alle maten, voor Heeren, Jongelingen en Kinders. Blauwe Ratinenfrakjes, nievers meer keus. Altijd kostumen, broeks en werkkleederen in voorraad. Beste Regenmantels, in gabardine, bestand tégen sneeuw, regen en kou- [jj de. Zulke mantel is zijn geld waard. Ook Lederen Vesten, Damesmantels, Beste Roben in alle modekleuren die men begeert. Winterfraks en Sportfraks in alie maten. Warme Winterroben. Voor Rouw en Ceremoniën wordt iedereen bij ons seffens bediend door de groote keus. Magazijn altijd open.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1936 | | pagina 12