HET HERSTEL DER VAART IEPER-KOMEN
tektnaan ^gMCLOOP
nrUmjuuÖ- mnadeS. heehi 1937
u Koppel h
U0NDER6UK
1
ADIOBELL
Wilt Ge Wekelijks ons blad
.12,
Rede uitgesproken door den Heer VERMEULEN, Voorzitter, op de Algemeene Vergadering
der Handelskamer van leper, op Donderdag 5 November 1936.
frs 7naand>
KREDIETBANK VOOR
HANDEL EN NIJVERHEID
Zijn
buitengewone aantrek
kelijke Mfstemschaal
Zijn
vlottende
Zijn
üfstemnaald
Mfstemstelsel
met enkele knop
met tweevoudige,werking
En
de Radiobell tonaliteit
IIIUlIlIIlllHIiaillUIIRII
IN DE VIER SEIZOENEN
Mij«rteeren,
De dagorde van heden draagt als
eerste punt: Het herstel der vaart leper-
Komen.
Wij hadden gehoopt dat dit vraagstuk
♦oor goed opgelost was. De omstandig
heden hebben er anders over beslist en
de tegenwoordige vergadering zal waar
schijnlijk de eerste moeten zijn van een
nieuwen en hardnekkigen strijd tot ver
overing van hetgeen ons toekomt.
Verleden jaar op 27 Oogst schreef de
Heer Hendrik De Man, alsdan minister
van openbare werken, aan uw bestuur
het volgende:
Het verheugt mij u te kunnen meê
deelen dat, wat mij zelf betreft, u zich
geene verdere inspanningen moet ge-
troosten in deze zaak, aangezien het
ontwerp van het kanaal Ieper-Leie op
genomen is op het programma van de
werken van den Dienst van Economisch
Herstel.
Het ls mijn oprechtste wensch dat
met de uitvoering zoo spoedig mogelijk
een aanvang zou genomen worden en
ik heb instructies gegeven opdat de
bevoegde dienst van Bruggen en Wegen
dadelijk met het opmaken van de plans
zou beginnen
Dit gcede nieuws bracht een algemeene
vreugde in gansch de streek van Nieuw-
poort tot aan de Leie. Meest al de ge
meenten zonden aan den Heer Minister
De Man brieven van dank en leper zou
door een algemeene bevlagging dit goede
nieuws gevierd hebben, had de schrikke
lijke mare der dood van onze zoo beminde
Koningin Astrid alle vreugdebetoogingen
niet belet.
Gij hebt dit goede nieuws met luister
op 7 September 1935 gevierd.
Een krediet van tien millioen werd In
de Staatsbegrooting geschreven, ten einde
met 1936 het herstel der vaart aan te
vangen.
Eten ingenieur, de Heer Merlin, werd
aangeduid om zich met het opmaken der
plans te gelasten.
De Keer Merlin kreeg als voorschrift
zijne plannen zoodanig op te stellen dat
de spijzing met Leiewater niet kon ge
bezigd worden. Dit was de groote struikel
steen welke het hooger bestuur van Brug
gen en Wegen van meet af legde om de
uitvoering der werken onmogelijk te
maken.
De Heer Merlin diende verscheidene
voorstellen in. Allen waren dusdanig ge
maakt dat zij het bovengrondsch water
naar de vaart draineerden, ten einde door
eigen spijzing te kunnen uitgebaat worden.
Vandaar de groote diepte der vaart voor
zien in de ontwerpen van den Heer
ingenieur Merlin, vandaar ook de afschaf
fing van meest al de bestaande kunst
werken en de groote kost der herstelling.
Men zegt dat deze ontwerpen voor het
herstel der vaart leper-Komen verschilden
van 105 tot 150 millioen. Wanneer zij vóór
den Hoogeren Raad van Bruggen en We
gen kwamen, voegde deze er nog 15 bij
voor de kosten veroorzaakt door de nieuwe
sociale wetten en 30 voor de onvoorziene
uitgaven, en, onder voorwendsel dat de
kosten te groot waren, verwierp de Hoogere
Raad dan de voorstellen tot herstel der
vaart leper-Komen.
Xntusschentijd deden allerhande ge
ruchten de ronde in onze streek. Uw be
stuur richtte zich, door tusschenkomst van
onze mandatarissen, tot den nieuwen Mi
nister van openbare werken, Heer Merlot,
welke ons in datum van 30 Juli li. het
volgende antwoordde:
Thans is men bezig met de noodige
peilingen voor de instudeering van het
ontwerp. Het is onmogelijk te zeggen
wanneer daarmede zal kunnen aange-
vangen worden.
De ernstige en herhaalde ongevallen
aan ds insnijding van Hollebeke en de
omwoeling van den grond tijdens den
oorlog leggen de grootste omzichtigheid
op.
i) De spijzing van het kanaal is ook een
uiterst moeilijk op te lossen vraagstuk.
De vergelijkende studie van vier varlan-
ten van voorontwerp laat de mogelijk
heid voorzien de groote trekken van het
definitief ontwerp te kunnen vaststellen.
Ik zal er voor zorgen dat de studies
met den meest bekwamen spoed werden
doorgezet.
Uw bestuur had daarop onze man
datarissen verzocht den Heer Minister
Merlot te vragen dat, terwijl de studies
van het moeilijk gedeelte voortgezet wer
den, hij zou toelaten het herstel der ge
makkelijke deelen van de vaart aan te
vangen ten einde het krediet van 10 mil
lioen, door den Heer Minister De Man
voorzien, te bezigen vooraleer het door
verjaring zou vervallen.
Daar op deze vraag geen voldoende
antwoord kwam, vroeg uw bestuur aan
dan Heer Merlot een onderhoud, tevens
onze mandatarissen biddende deze vraag
te steunen.
Er verscheen meteen in Het Yper-
schevan 26 September 11. een open
brief aan den Heer Minister Merlot, waar
in het belang der waterwegen in Zuid
Vlaanderen en voor het Iepersche in het
bijzonder bewezen werd. Gij hebt daarin
allen gezien hoe de gemeenten en steden,
gelegen langs een goeden waterweg, ge
durende de laatste 76 jaren vooruit zijn
gegaan, terwijl de andere kwijnden. Het
is een onbetwistbaar feit.
De afvaardiging van leper, bestaande
uit de Heeren Mullie, Senator; Vander
Ghote, Burgemeester van leper; Butaye,
voorzitter van de Federatie der geteister-
den, en H. Vermeulen, voorzitter uwer
Handelskamer, werd door den Heer Mer
lot op Woensdag 30 September 11., te 11
uur, ontvangen.
Dienzelfden dag was de Heer Missiaen,
samen met den Heer ingenieur Merlin,
een uur vroeger door den Heer Minister
ontvangen geworden. Wij laten Ued. zelf
over dit zonderling samentreffen oordeelen.
De Heer Minister miek de verwerping
der ontwerpen tot herstel bekend, om
reden der te hooge kosten van de werken
en der te groote diepte van de vaart. Het
goedkoopste voorstel moest, zegde hij, 105
millioen kosten. Het Hooger Bestuur
voegde daarbij nog 15 millioen voor de
lasten der nieuwe sociale wetten en 30
millioen voor onvoorziene uitgaven... De
Heer Minister stelde voor het kanaal te
vullen en er een autobaan te maken...
De afgevaardigden hadden hem spoe
dig het onzinnige van dit voorstel bewezen
en hebben hem ertoe kunnen overhalen
in 't kort eens ter plaats te komen om zich
volledig over het vraagstuk in te lichten.
Meer dan een maand is sedert dit
onderhoud verloopen. De Heer Minister
Merlot had ons gevraagd alle verdere
polemiek tot na zijn bezoek te staken. Wij
hebben onze belofte gehouden en daarom
in October geen algemeene vergadering
gehouden. Maar wij nebben gezien dr
op het stadhuis en in den provinciera.
pogingen aangewend werden, doch g.
lukkiglijk gansch vruchteloos, gerich.
tegen het herstel der aart leper-Komen.
Dit heeft ons verplicht opnieuw kaar
ten op tafel te spelen, zant wij zijn niet
gewoon in het duister of gemaskerd te
handelen.
Gij hebt in Het Ypersche van ver
leden week kennis geno' .en van den' uit-
noodigingsbrief door uw bestuur herhaal
delijk aan den Heer Minister gericht en
van het antwoord, van den Heer Merlot.
«Gij hebt gezien dat met ons voorstel
de Heer Minister gansch de vaart kan
bezoeken. Wij stellen hem voor de reis
Komen-Zillebeke per trein te doen, ten
einde op een langen afstand de oevers
der vaart te volgen, hetgeen per auto
onmogelijk is. Wij willen hem tevens ook
toonen hoe traagzaam de trein de kruin
van Zillebeke berijdt, hoe het bestuur dei-
Spoorwegen er de hoogte ongedeerd laat.
Na den oorlog nochtans had het Bestour
der Spoorwegen de schoonste gelegenheid
om de geul dieper uit te graven en er het
trafiek gemakkelijker en spaarzamer te
maken. Maar een tachtig jaren lange
ondervinding heeft aan de spoorwegmaat
schappij geleerd deze kruin zoo weinig
mogelijk aan te roeren. Er zijn er zelfs
die beweren dat de spoorbaan er thans
hooger ligt dan vóór den oorlog. Dit ls
een les waaruit het Bestuur van Bruggen
en Wegen zou moeten nut trekken.
GIJ hebt ook gelezen dat het bezoek
van den HeeT Minister Merlot maar waar
schijnlijk wordt...
De eerste en belangrijkste struikel
steen, welke het Hooger Bestuur van
Bruggen en Wegen tegen het herstel der
vaart opgeworpen heeft, is de spijzing
met Lciewater. Bij al de pogingen tot
herstel, die vóór den oorlog gedaan wer
den, was de spijzing met Leiewater steeds
voorzien en uitgevoerd en nooit heeft
iemand er aan gedacht dit te beletten.
Nu dat leper vernietigd werd voor de
vrijheid van het land, nu dat leper alles
wat zijn vroegeren rijkdom uitmaakte,
verloren heeft, nu dat leper een nieuw
bestaan moet zoeken, dat men het ter
hulp moet snellen, nu zou het Hooger Be
stuur het Leiewater weigeren! Neenl Geen
enkel Xeperling zal dit begrijpen en nog
minder aanvaarden. Het ls onmogelijk!
Het is een vuige daad van egoïsme! Het
is een aanslag op de gevoelens van erken
telijkheid die het vaderland tegenover
leper zou dienen te betuigen!
Want er is water genoeg in de Leie.
Wij hebben er het bewijs van gehad bij
een bezoek aan de pompstatie van Bus-
beke. In 1930 leverde deze Inrichting tot
30.000 kubieke meter water aan Roufoaix-
Tourcoing en toen warén talrijke grens
arbeiders in Frankrijk aan het werk.
Niettegenstaande dit groot verbruik leed
de vlasroterlj te Kortrijk niet de minste
schade.
In September 1935, dus in het herte
van den zomer, -was het pompen van
Leiewater tot op 15.COO kubieke meter
daags gezakt. Er zijn daar dus in vollen
zomer, op een der slechtste tijdstippen
van het jaar, 21.000 kubieke meter Leie
water beschikbaar voor het spijzen der
vaart Ieper-Kcmen, of in andere woorden
genoegzaam water om dagelijks 25 ver-
sassingen te doen! Aldus zou het water
dat vroeger diende om onze thans afge
dankte grensarbeiders werk te geven,
hier dienen om handel en nijverheidi te
stichten en gezegde grensarbeiders in
hun eigene streek een bestaan te ver
zekeren. Het zou een echt Belgische op
lossing zi.ln van het vraagstuk der werk
verschaffing.
Moeten wij er bij voegen dat, sedert
1930, de vlasroterij om zeggens uit de Leie
verdwenen is en zij dus door het spijzen
onzer vaart met Leiewater onmogelijk
schade zou kunnen lijden.
Laat ons nog melding maken van de
2.000 kubieke meter water, wat genoeg
zaam is voor drie versassingen te doen,
welke de stad leper ter beschikking van
het bestuur van Bruggen en Wegen zal
kunnen stellen voor het spijzen van het
benedenpand der vaart leper-Komen,
wanneer de zuiveringsstatie der stads-
rioolwateren zal opgericht zijn. Er kan
dus gemakkelijk water gevonden worden
om de scheepvaart tusschen leper en Ko
men mogelijk te maken.
En vermits het groote wapen waar
mede men ons tracht te niet te doen, de
zoogezegde groote 'herstellingskost is, heb
ben wij ons veroorloofd, gezien men ons
daartoe heeft verplicht, te berekenen hoe
veel dit herstel zou kosten volgens de
Ieperlingen die de vaart leper-Komen
steeds gekend hebben en dit herstel be
grijpen.
Wij hadden het ten andere gemak
kelijk om het te berekenen; wij hadden
slechts als maatstaf te nemen hetgeen
het herstel der vaart Ieper-IJzer heeft
gekost. Wij hebben deze inlichtingen ge
zocht in de technische bladen en bij de
vroegere aannemingen, en waren zoo ge
lukkig ons volledig te kunnen documen
teeren.
Ziehier wat het herstel der vaart
Ieper-IJzer gekost heeft:
Prijs van ieder sas 2.750.000
De groote steenwegbruggen Drie
Grachten en Boezinge, ieder
ongeveer 1.600.000
De brug te Steenstrate, ongeveer 980.000
De ijaerwegbrug te Boezinge 830.000
De aardewerken, enz. van 15 km,
ongeveer 14.130.000
of 940.000 fr. per kilometer.
Laat ons nu aannemen dat de
sassen der Komenvaart, alhoe
wel minder diep dan die der
vaart Ieper-IJzer, denzelfdsn
prijs zullen kosten
of 16 x 2.750.000 fr. 44.000.000
Voor de zeven voorname steen
wegbruggen: Ieper-Diksmuide,
leper-Veume, leper-Poperinge,
Ieper-Dikkebusch, Ieper-Kem-
mel, Ieper-Waasten en Waas
ten-Komen dezelfde kost ais
de bruggen van Boezinge en
Drie Grachten,
't zij X X 1.600.000 11.200.000
8.500.000
2.40ODOO
Voor de zeven ondergeschikte
bruggen, waarvan zekere zul
len verdwijnen, nemen wij aan
500.000 X 7
Wij ontdubbelen den spoorweg
te leper en rekenen op drie
spoorbruggenKomen-Waas-
een, Ieper-Boezinge en Iepe>
Foperinge, 3 x 830.000
Alhoewel een voornaam deel dar
vaartoevers in goeden staat zijn,
vermenigvuldigen wij 11.450 ki
lometer oevers te herstellen,
't is te zeggen 15.540—2 kilo
meter voor de sassen en brug
gen en 2 kilometer voor het
pand gelegen tusschen de sas
sen, gebouwd door de Firma
Monnoyer 10.847.600
Voor de zeven pompstaties te
plaatsen bij de sassen langs
den Leiekant, 7 X 150.000 1.050.000
Dit maakt te zamen
fr. 73.067.600
Wij moeten echter nog spreken van het
pand van Hollebeke. Volgens de verkla
ringen der Heeren Olaeys, Hoofdinge
nieur-Bestuurder, en Dewulf, ingenieur,
op de vergadering gehouden ten stadhuize
van leper op 29 Juli 1933, heeft zich daar
een staat van evenwicht gevormd-, en het
schijnt dat deze toestand zoo weinig mo
gelijk mag gestoord worden. Ook veroor
loven wij ons een reeds vroeger gedane
voorstel te herhalen: een paar hectaren
aanpalenden grond onteigenen en met
den goeden grond hiervan het talud van
dit pand te -maken. Misschien ware het
aldus mogelijk aldaar oevers te hebben-
zooals op de andere panden van dit ka
naal. De ondervinding van Eigenbilsen
kan daar goed te pas komen. In de on
mogelijkheid zijnde de raming van dit
werk te doen, onthouden wij ons cijfers
te noemen, maar het zal toch nooit een
fabelachtige som zijn.
»Wij houden eraan de aandacht te
vestigen op het feit dat de werken van
herstel der vaart Ieper-IJzer geschiedden
in de dure jaren. De 2/3 der aardewerken
werden gedaan aan 30 fr. per kubieke
meter, terwijl dit thans slechte 10 a 12 fr.
kost; gewapend 'beten kostte toen 250
300 fr. en nu 350 400 fr., maar het met
sslwerk kostte 180 en-190 fr, en nu slechts
140 fr.
Wij gelooven dus niet dat wij een som
hoeven te voorzien voor de vermeerdering
veroorzaakt dcor de nieuwe sociale wet
ten en wij zijn eerder van gedacht dat
de ondernemingen minder zouden kosten
dan de cijfers die wij aangeven.
Overigens de invloed van de nieuwe
sociale wetgeving is niet van 15 zooals
het aan het Hooger Bestuur van Bruggen
en Wegen behagen schepte aan te reke
nen, maar wel van 8,5
Wat verder de onvoorziene onkosten
betreft, beliepen zij voor de vaart Ieper-
IJzer nog geen 10%, wat dus veraf is
van 30 zooals het Hooger Bestuur ons
zou willen doen aannemen,
«Men ziet daaraan dat, wanneer het
Hooger Bestuur van Bruggen en Wegen
een hond wil dooden, het alle mogelijke
uitvluchtsels zoekt om te bewijzen dat hij
razend is...
Er is nog Iets. De Heeren Claeys en
Dewulf in hunne uiteenzettingen gedaan
ten stadhuize van leper, achtten dat; het
mogelijk was dat een voornaam gedeelte
der metselwerken nog kon dienen. Wij
hebben in onze schattingen daarvan geen
rekening gehouden. Indien echter gedeel
ten kunnen behouden worden, dan zou de
waarde hiervan onze berekeningen met
zooveel verminderen.
Wij hebben ook zeven pomp-statles
voorzien, die kunnen nochtans gelijk bij
andere vaarten door een enkele vervan
gen worden, hetgeen natuurlijk de kosten
merkelijk zou doen dalen.
Het herstel der vaart leper-Komen
moet dus een uitgave van 73 millioen (en
eenige millioenen voor de sleuf van Hol
lebeke) vergen. Er wordt thans geschat
dat 2/3 dezer uitgave hier in loonen zou
den uitgegeven worden (er zijn er zelfs
die zeggen tot 85 maar wij vinden dit
cijfer overdreven). Laat ons dus aanne
men de 2/3, 't zij vijftig millioenen die
hier gedurende vier k vijf jaar zouden
verteerd worden en aan 1.000 1.200
werklieden een bestaan zouden verzeke
ren, wat van een anderen kant de lasten
der werkloosheid met even zooveel zou
verminderen.
Dit zou de eigenlijke uitgave, welke
den Staat zou moeten doen, brengen tot
een 25 millioen, 't zij 2 3 millioen fran
ken van vóór den oorlog... en dat voor
een zoo belangrijk werk dat door den
oorlog werd vernield en om die reden
alleen reeds sedert lang had moeten her
steld zijn.
»Het is iets meer als de kosten dei-
nieuwe haven van Moixsin die de Staat
aan Luik heeft geschonken en waarvan
de Luikenaren niet willen...
i) En in alle geval veel minder dan het
geen de verplaatsing van onze Rijschool
naar Brasschaat kostte,
Die vijftig millioenen hier ter streke
verteerd zouden voor een zekeren tijd de
schade vergoeden aan de economie van
ons gewest veroorzaakt door het vertrek
van al de organismen van vóór den oorlog,
schade welke men op ten minste twintig
millioen 's jaars schat.
Wat zijn wij thans ver van de 150 en
de 200 millioen waarmede men trachtte
leper knock-out te slaan!
Gij weet het allen hoeveel moeilijk
heden wij ontmoet hebben 'bij het herstel
der vaart Ieper-IJzer en 'het gerucht
thans gemaakt in het Ministerie van
Openbare Werken klinkt in onze ooren
slechte als de weergalm van hetgeen wij
toen te hooren kregen. Wij zijn er dus
aan gewoon!
En wij herinneren ons nog die goede
minister, die ons toéiftp: mais vous avez
la maladle des canauxen die ons eenige
dagen later ten vollo voldoening sohonk..
Het is nu drie jaar en eenige maan
den gëleden dat de vaart Ieper-IJzer voor
de scheepvaart open is en wij zuilen voor
1936 aan de kaal te leper een verkeer boe
ken van 50.000 ton en dat niettegenstaan
de al de moeilijkheden der scheepvaart
op dén IJzer en de bernclenvaart, moei
lijkheden die het Bestupr van Bruggen
en Wegen bij dringendheid zou moeten
doen verdwijnen. Wij stippen hier met
genoegen aan, e» wij bedanken daarvoor
het Bestuur van Bruggen en Wegen, dat
voor 1937 'kredieten zijn voorzien voor het
aanpassen van het benedenpand der
vaart Ieper-IJzer.
Wanneer volgen de werken van den
IJzer-?
Na een verwoesting, waarvan de ge
schiedenis geen weerga kent, na twintig
jaar totalen stilstand gedurende dewelke
de mededingende steden zich verrijkten
en zich foeter toerustten, mag deze her
wording gcrfingschikfc worden onder de
beste verschijnselen van het mirakel der
Vlaanderen.
Dank aan het kanaal Ieper-IJzer, rijst
een Jong geslacht van ondernemende
mannen hier op en zij wachten met onge
duld naar het herstel der vaart leper-Ko
men om met verdubbelden moed hunne
werkzaamheid voort te zetten,
Wij -bestatigen met genoegen hunne
tegenwoordigheid op de vergadering van
heden. Wij wensohen ze geluk voor de be
komen uitslagen en zeggen hen: Strijdt
voort met moed, de toekomst behoort !U
toe,
Ja, de toekomst behoort ons toe.
Men zegt, to het schrijven van den
Heer Mini-ster Iaat het veronderstellen,
dat de Heer Minister Merlot, zooals eer
tijd-s de Oongo-veroveraars, naar leper zalj
komen met -blinkende ruilwaren, Dit doet'
ons genoegen, want wij hebben hier nog
zooveel af te wisselen: onze rijschool, onze-
weldadigheidssohool, onze smedenschool,,
ons garnizoen, onze infanterieschcol, enz.,-,
en nooit aal de Belgisohe Staat genoeg;
kunnen geven om al die verliezen te ver
goeden. Maar wij zijn geen Congo-negerc
en het werktuig waarmede leper opnieuw
zijn bloei moet bewerken, zal men ons uit.
de hand niet nemen.
Het is niet te verruilenI Neenl Nooit 1
Wij verhopen dat de Heer Minister
Merlot ons integendeel de goede mare zal
brengen dat order zal gegeven worden om
in 1937 de herstellngswerken der vaart
leper-Komen aan te vangen, ten einde de
tien millioen, voorzien door den Heer Mi
nister De Man, te bezigen. Wij zullen u
dan allen voorstellen gansch leper te zij
ner eere te bevlaggen.
Doet de Heer Merlot dit echter niet,
dan zal dit voor het herstel der vaart
leper-Komen een verlies van een en mis
schien twee jaar beteekenen. Een jaar,
twee jaar, maar wat is dat in de geschie
denis eener stad als leper...
Doch wij zouden gaarne den Heer Mi
nister Merlot kunnen bedanken. Daarom
laat ons hopen dat hij, in het belang
■onzer zoo beproefde streek en- in zijn eigen
-belang, zich een oogenbllk zal kunnen
onttrekken aan de noodlottige invloeden
die op hem trachten te werken, en te
leper het ge-baar zal kunnen doen dat ge
heel leper en geheel de verwoeste streek
van hem verwacht.».
Eene Interessante belegging is
en blijft het Bankboekje bij de
Op inlagen tot 20.008 fr.i 3% netto
Op het deel daarboven: 2 netto
Bij dezen aantrekkelijken interest,
blijft U het integraal behoud van
uw kapitaal en eene bestendige on
middellijke beschikking over uw geld
verzekerd.
Sip--'
|p
ff11
i 1
Verdeeler .voor Jfoperinge en Umstreken der Radio-ontvangsttoestellen AL,FA RADIO:
VALÈRE DE CORTE,Ieperstraat, 121, POPERINGE. - Tel. 249.
(PATENT BELL TELEPHONES
(PATENT BELL TELEPHONES
(PATENT BELL TELEPHONES
Schrijfmachien
tor trouwe te koop
bij SANSEN-
VAN N ESTE
POPERINGE
STERK MODEL
GROOT MODEL.
alsook
GROOTSTE MODEL
Nlf'VDRAASBAAI-
Crus:!<-
1390 fr.
1975 h.
4300 fr.
den ZATERDAG morgen per post ontvangen, van nu tot Nieuw
jaar, stort 2.80 fr. op Postcheckrekening Nr 15.570 van
V. SANSEN-VANNESTE, Poperinge,
of zendt ons die som in Postzegels, (Voor Frankrijk 6.40 fr.)
met alle laatste verbeteringen.
Zie die modellen in ons magazijn.
HEBT GE OOIT EEN GOED WOORD I®
GEDAAN OM EEN EN ANDER KENNIS
AAN TE ZETTEN TOT HET ABONNEE-
REN OP DIT BLAD.
DOE HET ZONDER UITSTEL.
WED. VANDERBEKE EN ZOON
7, Casselstraat, 7,
Tel. 314. - POPERINGE - Tel. 314.
PARDESSUS-WINTERFRAKS,
in alle maten,
voor Heeren, Jongelingen en Kinders.
Blauwe Ratinenfrakjes, nievers meer
keus. Altijd kostumen, broeks en
werkkleederen in voorraad.
Beste Regenmantels, in gabardine,
bestand tégen sneeuw, regen en kou- [jj
de. Zulke mantel is zijn geld waard.
Ook Lederen Vesten, Damesmantels,
Beste Roben in alle modekleuren die
men begeert.
Winterfraks en Sportfraks in alie
maten. Warme Winterroben.
Voor Rouw en Ceremoniën wordt
iedereen bij ons seffens bediend door
de groote keus.
Magazijn altijd open.