WA AR moet Ge mee aankoopen doen in het Beste Huis in het HUIS vaa VERTROUWEN in SAYETTE WIJVEKEN te leper Van Zaterdag Onze streek in de oudste tijden ii AU RENARD BLANC Wanneer zal «VOOR ALLEN» eerlijk worden f S0E1ITGES December De Primaat van Afrika Fabriek van Fourruren Doornikstraat, 21 KORTRÜK TEGEN LUCHTBOMMEN open, zelfs op de Zondagen pccuMêHrAy/*fffll ££lf£//C//£ £P*y POSTSUS 26 A/VrWEt!P£H s/ASU - AD ABS i e»E» e'd -«g^s HaMiimiiiHiiiuiiumii VERWEN IN ALLE KLEUREN BIJZONDER ZWART VOOR ROUW IN 24 UREN POPERINGE: M. A. Vandermeersche, 15, Maur. Dewulfsttaat. DIKSMUIDE: Mad. Pil, Groote Markt, 9. IEPE-3.: Mej. Bomicent, 21, Korte Torhoutstraat* MEENENMej. Chombar, 22, Rijsselsche straat* ROESELARE: M. A. Depoorter, 40, Zuidstraat. VEURNE: M. J. Nowé, 10, Nieuwstraat. NIEUWPOORTMej. Hendryckx, Marktstraat, 12. Een Redemptoristisch Priester jubileum in de gevangenis LEVEN De Tisane Ste CLAiRE, de gezondheid wan uw Lever I SOLDEN Seizoen V°L"ïr. Doos rT ©Hr VERPLICHT VEftKOOP AAN VASTGESTELDE» PHIJS (droou houden) ry t J Apotheker te JurTV^i. Dezer dagen vierde Mgr Lemaitre, aarts bisschop van Carthago zijn zilveren Jubilé Van 25 jaar bisschop. Het Franscli gou vernement zond hem een telegram van gelukwenschen. In de streek van Nevers (Frankrijk) heeft hij als seminarist het lijk van Ber- madetje gegroet en ook den invloed en de leiding ondergaan van P. Donce, den biechtvader der H. Bernadstte. Toen hij onderpastoor werd vroeg hij van Mgr den bisschop de toelating om naar de Witte Paters van Afrika te mogen gaan. Mgr stelde die vocatie op een harde proef en verleende de toelating zeventien jaar later. Ondertusschen was E. H. Le- maitre pastoor-deken geworden. De deken deed zijn noviciaat te Algiers en werd dan naar een missiepost gezon den te Thibar, aan 't hoofd van een groote uitbating van landbouw en veekweek. Toen hij schreef naar zijn collega's tee- fcende hij Lemaitre, premier vacher de la société (eerste koeler) In 1911 werd hij bisschop gewijd en be stemd voor den Soudan. Erg ziek door buikpijn en darmontste king genoemd de misererewerd hij dóór de dokters verlaten. Hij werd berecht en de geneesheeren raadpleegden malkan der niet om te weten waar ze hem gingen opereeren maar waar ze hem gingen be graven. In eerste operatie werd een groot deel der ingewanden weggenomen. Later nog maals onder 't mes besloten de heelmees ters dat er niets meer aan te doen was. Twaalf jaar leefde hij met macaroni, vermicelle enz., alles zonder zout. Dit streng regiem genas toch zijn ziekte niet. De dokters vreesden elk uur voor doode- lijke gevolgen. Clémenceau noemde hem brigade-generaal over de zwarte troepen, gaf hem de twee sterren en het trakte ment van generaal. PB In Oogst 1925 was hij tegenwoordig bij de overbrenging van het stoffelijk over blijfsel van Bernadette. Hij bad niet voor zijn genezing, maar de Zusters van Nevers baden voor hem. ii Elles prlaient comme des enragées zegde hij zelf. Bernadette kwam tusschen. En het Is alzoo dat er in hem een plot selinge verandering en verbetering kwam. ii Ik gevoelde niets, zegt Mgr Lemaitre, maar ik bestatigde dat mijn enteriet co- hield en dat lk 's avonds ln slaap viel lijk een gelukzalige. Twee dagen later ging al les nog wel, lk was genezen. Nochtans, ik wil zeker zijn van mijn slag. (Het volgen de feit werd opgeschreven in het proces van heiligverklaring van Bernadette). Ik nam salade met al de noodige specerijen: zout, peper, mostaard, azijn en at, niet tegenstaande de waarschuwingen der Pa ters die zegden: Mgr 't is sedert jaren dat gij dat niet meer moogt nemen. Ik ant woordde: ik wil niet dat ze met mij la chen, noch in den hemel noch op de aar de. Ik moet weten wat er van is, indien deze salade bevalt, 't is een teeken dat ik genezen ben. De salade beviel en sedert ben ik van mijn 61 kilos tot mijn normaal gewicht volgens mijn gestalte geklommen t. t. z. 94 kilos. Op de plechtige feesten van Canonisatie te Rome was Mgr Lemaitre tegenwoordig in de eerste rangen bij de familie van Bernadette uit dankbaarheid. Sedert heeft hij ook nog talrijke welda den en wondere genezegingen bekomen voor anderen door de voorspraak der lieve Heilige, de vertrouwelinge van Maria te Lourdes. De H. Bernadette heeft nog niet ge daan met mij zegt de geestige bisschop, ik doe ze marcheertik geef haar werk. A. B. Voor Allen van 22 November H. drukt Ï>P de eerste bladzijde een groote teeke- tUng af: twee priesters worden het zwij gen opgelegd door een bisschopshand. .Dit naar aanleiding, van twee Spaansche priesters dewelke te Brussel, in een socia listisch milieu kwameh spreken ten voor- deele der Spaansche regeering. De Kardi naal heeft hun verboden Mis te lezen, een communiqué versteekt aan de pers en goodoende de woede van «Vooruit» en Vcor Allen opgewekt. Deze bladen hoeden er zich wel voor den tekst van dit communiqué over te druk ken. Hun lezers zouden dan weten waarop dit verbod steunde en het is steeds het deel der socialistische pers het volk dom te houden. Daarom schrijft V. A. ze werden naar M'chelen geroepen en ze mochten de Mis Piet dienen (sic) indien ze nog spraken Dat Is een grove leugen: zelfs al spraken ge niet, dan mochten ze nog geen Mis Pieer lezen. Die priesters hadden eenvou dig hun legitimatie-papieren niet bij die elk priesters mee op reis neemt, en het Wordt ieder priester verboden Mis te lezen, Wanneer hij ijeze niet kan vertoonen. Dit zou reeds volstaan aan de verval- Söhingen van V. A., dat altijd sterker staat in 't teekenen dan in 't bewijzen ran het licht te brengen. Er is echter nog iets anders: de Kardi- fcaal heeft hun verboden nog te spreken in socialistische milieus. Daartoe heeft hij het recht, vermits ze zichzelf voor pries ters uitgeven en het wellicht ook werkelijk zijn. Waarom werd dit verboden? V. A. zal liet ons zeggen: i< Waarom had de kerkelijke overheid schrik? Omdat beide priesters de waarheid spraken en de ware woorden van Jezus, die steeds aan de zijde van het volk stond, lieten weerklinken Te IEPER: 7, de Stuerssiraat. Telefoon 378. ff' J Te MOESKROEM: 25, Doomikstr. Telefoon 382. US Te DOORNIK: 17, Groote Markt. Telefoon 278. Te BRUSSEL: Imperial Furs, 110- 112, Koninklijke straat. tv'^VkTe GENT: Vlaanderenstraat, 52. Telefoon 32355. De elegante vrouw kiest haar pels tol i «AU RENARD BLANC» wailt zij vindt er de snit, de chic en de afwerking die de moeilijksten vol doen. Eenige keus van casaquins, trois-quarts en mantels. Overgroote keus vair vossen: zilver, blauwe, «Haete fumés, canadeesche; Her melijn, Vison, Astracan, Putois. «AU RENARD BLANC» de ongeëve naarde pelsenbewerker, zoowel voor prijs als voor kwaliteit. Als men ons rijk Vlaanderen doorloopt, met steden waar prachtige gebouwen en kunst overvloeien, en met bloeiende ge meenten, zoo naar gelegen de eene van d'andere, wie zou kunnen denken dat een zoo schoon en gunstig hoe.:je van ons J».nd eertijds met uitgestrekte bosschen bedekt was en ook met vruchtbare weiden, waarvan de toegang zeer moeilijk was door de nabijheid van moerassige en on genaakbare gronden. Het bosch van Houthulst of Vrijbosch en nog eenige kleinere bosschen, zijn de eenige nog bestaande overblijfsels van het uitgestrekte oorspronkelijk woud. Het is daar die oorzaak waarom de in woners dezer streek van de Rometosche heerschappij bevrijd waren, langen tijd nadat de naburige streken reeds onder den dwang der meesters der wereld waren. Deze streken waren bewoond door twee volkeren, beroemd in de oude tijden: de Menaipiërs en de Morianen. De eerste be woonden oorspronkelijk de twee oevers der Yahal; maar verjaagd uit hunne woonsten door de Tenchters en de Usipeters, werden zij achteruit geslagen tot bij de Schelde, die zij ovenvaarden. Zij spreidden zich ten Westen tot aan den Oceaan en ten Zuiden tot aan de Morienen, en bezaten alzoo het grondgebied later in het bisdom Doornijk begrepen, dat een groot gedeelte van het oud Vlaanderen samenstelde, te weten: Rijsel, Korfcrijk, Gent, zelfs tot Brugge en Oudenaarde, langs den lin keren oever naar Antwerpen, alsook de kusten tot de grenzen der Morienen. (1) Hun verblijf in het Westelijk einde van het land is klaar aangeduid door Virgilius, die ze noemt Extremi homtoum Morini en door Pomponius Mela Ultimi Gaili- carum gentium Morini». Eene Gallische of Keltische oorsprong is hun toegeschre ven en hunne naam is uitgelegd door het Keltische woord mordat wil zeggen zee, omdat zij ten Noorden en ten Westen begrensd waren door den ooeaan; of door het woord moëresof moeras, omdat hunne streek ermede bedekt was. Er be staan nog overblijfsels van deze moeras sen in hetgeen men noemt de groote en de kleine moere, gelegen tusschen Duin- kerke, Bergen en Veurne. De Morienen hebben hunnen naam overgelaten aan het machtig bisdom van Th<;. ouanen. De Morienen, zooals de Menaplërs, bewoonden geen steden; zij leefden in afgezonderde hutten op hoogten, die ongenaakbaar waren door de moerassen die ze omringden. Ten tijde van Julius Oesar was hunne streek verdeeld In kan tons, door dezen generaal pagibe noemd. Zij woonden gaarne in de schaduw der bosschen, legden izich toe op het ■kweeken der boomen en waren er in ge lukt den schoonen plaanboom van Azië aan hunne luchtstreek te gewennen, prachtboom, die maar diende om hunne woonst te versieren en hun schaduw te verschaffen. De Romeinen stelden een taks op dezen boom in de streek der Morienen, die alzoo het genot der schaduw moesten betalen, zegt ons de geschiedschrijver Dewez. De Morienen, en meestal deze welke het gedeelte van ons hedendaagsch Vlaan deren bewoonden, waren deze van onze Belgische volkeren die het langst weer stand boden aan Cesar, verdedigd, zóoals wij zegden, door bosschen en moerassen. Zij werden nochtans onderworpen, hetzij door Labiénus, hetzij door Sablnus en Cotta. PYRÊS, (i) Wanhoenig. Histoire de la Flandre Ver taald van het Duitsch door I.ambin. HssiaaBisaaBGisaiaflntiiHSBaHSBEaBH R00DE PttLEN L. DUPUIS, JUMET, van geconcentreerde plantensappen. Duizende en duizende per sonen danken aan het gebruik dezer pillen hunne uitstekende gezondheid en bevelen ze U warm aan. Volgt dezen raad. IBSIBBBBBBBBBBBBIBIBBBIBIBHIBBIBBBBBIBBBBBIBBIBIIBBBBIBB Die priesters zegden o. m. dat er geen communistisch gevaar bestaat in Spanje. Welnu, een week te voren werd een nieu we regeering samengesteld. Er zijn vier anarchisten en twee communisten bij; een dezer laatsten is minister van onderwijs! Spanje is dus in goede handen. Laat nu V. A. niet zeggen dat we Franco en zijn volgelingen goed kennen want dat doen we niet. Het is nog tè vroeg cm juist te weten wat Franco verricht en hoeveel ker ken door de Spaansche militianen ver woest werden en of ze werkelijk 11.000 priesters vermoordden. Ondertusschen hadden die priesters daar best over gezwegen en ware het ook beter indien ze uit de anti-godsdienstige socialistische middens weg bleven waar de plaats is van geen enkel geloovige. We wil len echter gelocven dat ze misleid werden. Het zouden die eerste niet zijn. Ten slotte nog iets anders. Het wordt hoog tijd dat de socialistische pers die godsdienst, Kerk en de vertegenwoordi gers der Kerk cp alle manieren aanvalt, eindige met steeds beroep te doen op het Evangelie en op Jezus. Zij verkondigt de ware leer van Christus! Het uitsluitend gesjacher om materieele voordeelen, de laag bij de grondsche klas senstrijd, het geroep: «Het ware beter dit te verkoopen en aan de armen uit te deelen herinnert ons meer aan dengene die Christus verried. Mannenverbond voor Katholieke Aktle Bisdom Brugge. IBBBBBBBBBBBBBBMBBBBBBBBBBBB GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE- DEN! NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS. - DANK EROM. STOOMVERWERÏJ NIEUWWASSCHERIJ DROOGKUISCHEKIJ van BRUGGE, NIenwwasschen van allerlei stoffen, opgemaakte en niet opgemaakte fcleedingstukken, zonder losdoea. Meubelstoffen, binnenversiering. Verzorgd Werk Spoedige Bediening BIJHUIZEN VOOR: Hier is sprake van de gevangenis te Brandeburg bij Berlijn. Daar zitten vele priesters en kloosterlingen gevangen om reden van de vermaarde deviesenkwestie, daar zij hun schulden in het buitenland wilden betalen met hun Duitsch geld ervoor te besteden. In de gevangeniscel, nummer 167, vertoeven de Redemptoristen Willem Brinkman, Walz, Algner, Platte, alsook de Franclskanen Bombis en Brze- zowskl en vier anderen. Te zamen tien gevangenen. Pater Kox, Redemptorist, mocht den 6 Augustus 1.1. op vrije voeten komen. Het is in die gevangeniscel, nummer 3 67, dat Pater Willem Brinkman zijn 25 jarig priesterjubileum vierde, op 8 Oktober 1.1. 's Morgens, te 5.30 uur, celebreerde hij daar zijn jubelmis op een voorloopig al taarde, omringd door de negen mede bewoners van zijn cel, aan dewelke hij de H. Communie gaf. God vergoedde door des te groober innigheid het tekort aan uiterlijke plechtigheid, die past bij zulk een jubelfeest. De jubilaris mocht noch tans de vreugde smaken te vernemen dat ontelbare Katholieken in Duitschland zich verheugden dien dag met hem, dat honderden H. Missen en Communiën voor hem alsdan werden opgedragen om God te bedanken voor dit jubilé en om voor den beproefde geduld en sterkte te verkrijgen. Meer dan 80 brieven van ge- lukwenschingen mochten hem, met toe lating van hst bestuur der gevangenis, overhandigd worden. Zijn broer, Bernard Brinkman, insgelijks Redemptorist, mocht den jubilaris een bezoek brengen ln de gevangenis, gedurende een half uur, doch in tegenwoordigheid van een gevangenis- bewaker. Zoo vernam de jubilaris, dat Hoogeerw. Pater Murray, algemeen overste der Redemptoristen te Rome dienzelfden dag de H. Mis voor den jubilaris cele breerde aan het altaar van het mirakuleus beeld van O. L. Vr. van Altijddurenden bijstand te Rome. Den bezoeker werd ook toegestaan enkele woorden te spreken met de overige gevangenen van cel num. 167. Die cel is 3 meter breed 6.50 m. lang, voorzien met verscheidene vensters. Men is erin geslaagd er tien bedden in te plaatsen voor £e tien gevangenen, alsook drie tafeltjes. De dagorde dier priesters gevangenen is als volgt: 7 uur ontbijt met zwarte koffie, 550 grammen brood voor een dag; van 8 tot, 9 uur vrije tijd, door te brengen in stilte op der binnenkoer; van 9 tot 12 uur, werk in de oei, tijdens hetwelk het toegelaten is met elkander te spreken of te lezen of gezamenlijk te bidden. Tusschen 12 en 13 uur middag maal: een liter dikke soep. Daarna voor geschreven werk tot 17 uur, gevolgd door de reiniging van de oei. Te 18 uur, avond maal: een halve liter dunne soep. Te 19 uur appèl om de aanwezigheid van alle gevangenen vast te stellen. De lichten worden alsdan uitgedoofd tot den vol genden morgen te 6.25 uur. Zulk levensregiem is uitputtend voor velen. Pater Walz, 68 jaar cud, is erdoor onbekwaam geworden zijn brevier te bid den. Pater Platte, die ziekelijk werd en zich nu wat herstelde, weegt nog 56 kilos. Waarin de gevangenen het meest belang stellen is in de gebeurtenissen die de H. Kerk overkomen, alsook in de apostolische werken van hun vrijgebleven medepaters, voor dewelke zij de beproevingen van hun gevangenisverblijf opdragen. Ten tijde dat de vereenigde Nederlan den de wraak van het te Waterloo ver slagen Frankrijk vreesden, bouwden zij, namelijk te Charleroi, onderaardsche gan gen op eene diepte van tien meters. Zoo bestaat er een van 800 meters lang onder de huidige Universiteit van den Arbeid, in vervallen staat. Een plaatselijk komiteit vond het goed en geraadzaam dien onderaardschen gang in te richten tot schuiloord tegen lucht- bommen in geval var oorlog en het ge lukte er in tot heden, met hulpgeld der stad, 600 meters te herstellen, te verluch ten en te verlichten, en een bomvrij schuiloor in te richten. Nu dat alle landen zich wapenen en ge reed maken tot den oorlog, niet alleen te lande en op zee, maar ook in de lucht, zal misschien menig inwoner van Char leroi zijn leven aan dat schuiloord eens te danken hebben. Binst de vierjarige bestorming cn be schieting van lener, groeven leper's ver- BEBBBiflBflBBBBBlSSBBBBSBBBOSB] dedigers onderaardsche gangen ondef stads binnenvesten, van bij de Statie tot over de Meenenpoort, om, met minst ge vaar, den overweldiger te kunnen tegen houden. Die gangen zijn heden in ver vallen staat. Zou een plaatselijk komiteit het nie< goed en geraadzaam vinden die onder aardsche gangen ten deele of fep, geheele, tot bomvrije gezonde schuiloorden in te richten tegen gebeurlijken luchtoorlog?' De stad zou misschien haren grond kos teloos laten gebruiken, en het plaatselijk komiteit zou mogelijks het inrichtings kapitaal wedervinden met in vredestijd die gangen te laten bezoeken en ze in oorlogstijd te verpachten. Men weet dat leper, tusschen de Rij- selpoort en de Meenenpoort, van in inge nieur Vauban's tijd, twee onderaardsche kazematten en de drie onderaardsche in stand geblevene magazijnen der Rijsel- poort, van 't Houten Peerd en van 't Be- vrozen Vleesch bezit. i'fn rr*r SBBBflBaflaSBBBBBBBBBBBBBflBBflBPniBBBBBBBBBBBBBBBI Laat ons blij zijn van te leven, En aan God er dank voor geven, God, die Onze Vader zijt, En door vader overlijd Mij besteken liet met 't leven, Wat zal ik U wedergeven? 't Leven is een gave en gunst Van Uw goedheid, macht en kunst Gij weet vruchtbaarheid te geven En kunt dooden zelfs doen leven, Wat geen mensch ooit kon of kan Naar Uw werk en wil en plan. G'hebt den eersten mensch geschapen Ziel en lichaam, machtig wapen, Die met 't leven alles kon Alles deed en alles won. G'hebt hem eene vrouw gegeven Om te gaar met haar te leven, ,En het lev-en aan hun kroost Voort te zetten, onverpoosd; Groeit, zeid-et Gij, vermenigvuldigt! Houdt aan 't leven, 't is verschuldigd Aan uw nakoomlinigensGhap Tot den laatsten tijd en trap; Ik, de Schepper van het leven, Heb de menschen 't recht gegeven Voort te geven wat Ik gaf En te leven tot aan 't graf Aan neg andr'en dan de menschen Wildet Gij 't bestaan toewenschen: G'hebt uw Goddelijken Zoon, Die den hemel heeft tot woon, Laten tot op d'aarde dalen Om zijn menschwording te halen Uit Maria's maagdensChoot; Mieester over nood en dood G'hebt, door Jezus, nood; genezen, Hem zelf hebt G'udt 't graf verrezen. Gij deedt Lazarus opstaan Sedert lang in 't graf gedaan, Gij ontwiekt Jaïrus' dochter, En wie anders dan Gij mocht er Te Naïm, een dooden zoon Weer doen gaan naar moeders woon, G'hebt, na Jezus dood, Zijn leven Voort aan 't menschdom willen geven: Bij 's altaars geheimenis Als de Priester in de Mis Brood en wijn staat op te dragen Om Uw gunsten af te vragen, 't Is uw Zoon dien hij opdraagt, Die, weer levend, U behaagt. Een drievoudig Rijk en Leven Hebt G''ook 't menschdom willen geven Steen- en dier- en plantenrijk Hebt Gij een bewijs en blijk Van Uw Almacht willen geven Met het schenken van het leven; Door U leeft er steen in d'aard En metaal van allen aard, Dié er groeien en bswegen, Zonder zon en zonder regen, Zonder iemands hulp of hand, Door het water en het zand. In de zee, de lucht, te lande, Leven dieren allerhande: Visschen brengen visschen voort, Vogels, vogels van hun soort, Groote dieren baren kleene, En onnuttig zijn er geeiie. 't Plantzaad leeft en schiet to 't land En wordt boom en vrucht en plant Door Uw macht en milden zegen Waarin alles is gelegen. G'hebt aan allen die gelooven En gedoopt zijn, hoog hierboven Eeuwig leven voorbereid En milddadig toegezeid; Leven zal elk, eeuwig leven Om U lof en eer te geven Voor de weldaad van 't bestaan En het nimmer nooit vergaan. Lof en dank, o Heer, voor 't leven Dat Gij mij hebt willen geven. IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBflB! IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBbVBBIBBe GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE. DEN! NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF /RIEND. ZOO STEUNT GE ONS. DANK EROM. BBBBBBBBBBBB Wanneer de léver gaal.-n ffaat «Hei 2egl fivèn.Dft komt door» dat de lever, na het hart, het belangrijkste onzer organen is. Zij is 4\et die de gal afscheidt noodig voor de spijsvertering. Zij is het dia de suiker vervaardigtonmisbaar voor onze voedingzij is het ook die ons bloed zuivert. Men zal dan ook begrijpen dat de geringste stoornis van de ïever op heel het organisme terugslaat. Vele troebelen van da spijsvertering (oprispingen, brakingen, zuren, luiheid, verlies aai» eetlust) hebben een zieke lever voor oorzaak. De lever verzorgen is dus van groot belang, maar mishandel ze niet door de medi cijnen. Verzorg U met de planten die zachtjes, natuurlijk en zeker Werken. De variëteiten dia in de Tisane Ete Claire vereenigd zijn vullen zich aan en helpen zich onderling. De Tisane Ste Claire is, op het huidig oogenblik, een der doelmatigste geneesmiddelen tegen de ziekten van de lever en hun gevolgen. 3$. Op 100 ziekert is er nauwelijks een waarvan de lever eniet aangetast yn, £>r Boürhav'f, In alle apotheken aan den prijs van 12.50 fr. het groot pak, DEPOT ANC. MAISON LOUIS SANDERS, S. A,, BRUSSEL

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1936 | | pagina 11