WA AR moet Ge
mee aankoopen doen
in het Beste Huis
in het HUIS vaa VERTROUWEN
in SAYETTE WIJVEKEN
te leper
Van Zaterdag
Onze streek in de oudste tijden
ii AU RENARD BLANC
Wanneer zal «VOOR ALLEN»
eerlijk worden f
S0E1ITGES
December
De Primaat van Afrika
Fabriek van Fourruren
Doornikstraat, 21 KORTRÜK
TEGEN LUCHTBOMMEN
open, zelfs op de Zondagen
pccuMêHrAy/*fffll ££lf£//C//£ £P*y
POSTSUS 26 A/VrWEt!P£H
s/ASU - AD ABS i
e»E»
e'd -«g^s
HaMiimiiiHiiiuiiumii
VERWEN IN ALLE KLEUREN
BIJZONDER ZWART VOOR ROUW IN 24 UREN
POPERINGE: M. A. Vandermeersche, 15, Maur. Dewulfsttaat.
DIKSMUIDE: Mad. Pil, Groote Markt, 9.
IEPE-3.: Mej. Bomicent, 21, Korte Torhoutstraat*
MEENENMej. Chombar, 22, Rijsselsche straat*
ROESELARE: M. A. Depoorter, 40, Zuidstraat.
VEURNE: M. J. Nowé, 10, Nieuwstraat.
NIEUWPOORTMej. Hendryckx, Marktstraat, 12.
Een Redemptoristisch Priester
jubileum in de gevangenis
LEVEN
De Tisane Ste CLAiRE, de gezondheid wan uw Lever I
SOLDEN
Seizoen
V°L"ïr.
Doos
rT ©Hr
VERPLICHT VEftKOOP
AAN VASTGESTELDE» PHIJS
(droou houden)
ry t J
Apotheker te JurTV^i.
Dezer dagen vierde Mgr Lemaitre, aarts
bisschop van Carthago zijn zilveren Jubilé
Van 25 jaar bisschop. Het Franscli gou
vernement zond hem een telegram van
gelukwenschen.
In de streek van Nevers (Frankrijk)
heeft hij als seminarist het lijk van Ber-
madetje gegroet en ook den invloed en de
leiding ondergaan van P. Donce, den
biechtvader der H. Bernadstte.
Toen hij onderpastoor werd vroeg hij
van Mgr den bisschop de toelating om naar
de Witte Paters van Afrika te mogen
gaan. Mgr stelde die vocatie op een harde
proef en verleende de toelating zeventien
jaar later. Ondertusschen was E. H. Le-
maitre pastoor-deken geworden.
De deken deed zijn noviciaat te Algiers
en werd dan naar een missiepost gezon
den te Thibar, aan 't hoofd van een groote
uitbating van landbouw en veekweek.
Toen hij schreef naar zijn collega's tee-
fcende hij Lemaitre, premier vacher de
la société (eerste koeler)
In 1911 werd hij bisschop gewijd en be
stemd voor den Soudan.
Erg ziek door buikpijn en darmontste
king genoemd de misererewerd hij
dóór de dokters verlaten. Hij werd berecht
en de geneesheeren raadpleegden malkan
der niet om te weten waar ze hem gingen
opereeren maar waar ze hem gingen be
graven.
In eerste operatie werd een groot deel
der ingewanden weggenomen. Later nog
maals onder 't mes besloten de heelmees
ters dat er niets meer aan te doen was.
Twaalf jaar leefde hij met macaroni,
vermicelle enz., alles zonder zout. Dit
streng regiem genas toch zijn ziekte niet.
De dokters vreesden elk uur voor doode-
lijke gevolgen. Clémenceau noemde hem
brigade-generaal over de zwarte troepen,
gaf hem de twee sterren en het trakte
ment van generaal.
PB
In Oogst 1925 was hij tegenwoordig bij
de overbrenging van het stoffelijk over
blijfsel van Bernadette. Hij bad niet voor
zijn genezing, maar de Zusters van Nevers
baden voor hem.
ii Elles prlaient comme des enragées
zegde hij zelf.
Bernadette kwam tusschen.
En het Is alzoo dat er in hem een plot
selinge verandering en verbetering kwam.
ii Ik gevoelde niets, zegt Mgr Lemaitre,
maar ik bestatigde dat mijn enteriet co-
hield en dat lk 's avonds ln slaap viel lijk
een gelukzalige. Twee dagen later ging al
les nog wel, lk was genezen. Nochtans, ik
wil zeker zijn van mijn slag. (Het volgen
de feit werd opgeschreven in het proces
van heiligverklaring van Bernadette). Ik
nam salade met al de noodige specerijen:
zout, peper, mostaard, azijn en at, niet
tegenstaande de waarschuwingen der Pa
ters die zegden: Mgr 't is sedert jaren dat
gij dat niet meer moogt nemen. Ik ant
woordde: ik wil niet dat ze met mij la
chen, noch in den hemel noch op de aar
de. Ik moet weten wat er van is, indien
deze salade bevalt, 't is een teeken dat ik
genezen ben.
De salade beviel en sedert ben ik van
mijn 61 kilos tot mijn normaal gewicht
volgens mijn gestalte geklommen t. t. z.
94 kilos.
Op de plechtige feesten van Canonisatie
te Rome was Mgr Lemaitre tegenwoordig
in de eerste rangen bij de familie van
Bernadette uit dankbaarheid.
Sedert heeft hij ook nog talrijke welda
den en wondere genezegingen bekomen
voor anderen door de voorspraak der lieve
Heilige, de vertrouwelinge van Maria te
Lourdes.
De H. Bernadette heeft nog niet ge
daan met mij zegt de geestige bisschop,
ik doe ze marcheertik geef haar werk.
A. B.
Voor Allen van 22 November H. drukt
Ï>P de eerste bladzijde een groote teeke-
tUng af: twee priesters worden het zwij
gen opgelegd door een bisschopshand.
.Dit naar aanleiding, van twee Spaansche
priesters dewelke te Brussel, in een socia
listisch milieu kwameh spreken ten voor-
deele der Spaansche regeering. De Kardi
naal heeft hun verboden Mis te lezen, een
communiqué versteekt aan de pers en
goodoende de woede van «Vooruit» en
Vcor Allen opgewekt.
Deze bladen hoeden er zich wel voor den
tekst van dit communiqué over te druk
ken. Hun lezers zouden dan weten waarop
dit verbod steunde en het is steeds het
deel der socialistische pers het volk dom
te houden.
Daarom schrijft V. A. ze werden naar
M'chelen geroepen en ze mochten de Mis
Piet dienen (sic) indien ze nog spraken
Dat Is een grove leugen: zelfs al spraken
ge niet, dan mochten ze nog geen Mis
Pieer lezen. Die priesters hadden eenvou
dig hun legitimatie-papieren niet bij die
elk priesters mee op reis neemt, en het
Wordt ieder priester verboden Mis te lezen,
Wanneer hij ijeze niet kan vertoonen.
Dit zou reeds volstaan aan de verval-
Söhingen van V. A., dat altijd sterker
staat in 't teekenen dan in 't bewijzen ran
het licht te brengen.
Er is echter nog iets anders: de Kardi-
fcaal heeft hun verboden nog te spreken in
socialistische milieus. Daartoe heeft hij
het recht, vermits ze zichzelf voor pries
ters uitgeven en het wellicht ook werkelijk
zijn. Waarom werd dit verboden? V. A. zal
liet ons zeggen:
i< Waarom had de kerkelijke overheid
schrik? Omdat beide priesters de waarheid
spraken en de ware woorden van Jezus,
die steeds aan de zijde van het volk stond,
lieten weerklinken
Te IEPER: 7, de Stuerssiraat.
Telefoon 378.
ff' J Te MOESKROEM: 25, Doomikstr.
Telefoon 382.
US Te DOORNIK: 17, Groote Markt.
Telefoon 278.
Te BRUSSEL: Imperial Furs, 110-
112, Koninklijke straat.
tv'^VkTe GENT: Vlaanderenstraat, 52.
Telefoon 32355.
De elegante vrouw kiest haar pels
tol i «AU RENARD BLANC» wailt
zij vindt er de snit, de chic en de
afwerking die de moeilijksten vol
doen. Eenige keus van casaquins,
trois-quarts en mantels. Overgroote
keus vair vossen: zilver, blauwe,
«Haete fumés, canadeesche; Her
melijn, Vison, Astracan, Putois.
«AU RENARD BLANC» de ongeëve
naarde pelsenbewerker, zoowel voor
prijs als voor kwaliteit.
Als men ons rijk Vlaanderen doorloopt,
met steden waar prachtige gebouwen en
kunst overvloeien, en met bloeiende ge
meenten, zoo naar gelegen de eene van
d'andere, wie zou kunnen denken dat een
zoo schoon en gunstig hoe.:je van ons
J».nd eertijds met uitgestrekte bosschen
bedekt was en ook met vruchtbare weiden,
waarvan de toegang zeer moeilijk was
door de nabijheid van moerassige en on
genaakbare gronden.
Het bosch van Houthulst of Vrijbosch
en nog eenige kleinere bosschen, zijn de
eenige nog bestaande overblijfsels van het
uitgestrekte oorspronkelijk woud.
Het is daar die oorzaak waarom de in
woners dezer streek van de Rometosche
heerschappij bevrijd waren, langen tijd
nadat de naburige streken reeds onder den
dwang der meesters der wereld waren.
Deze streken waren bewoond door twee
volkeren, beroemd in de oude tijden: de
Menaipiërs en de Morianen. De eerste be
woonden oorspronkelijk de twee oevers der
Yahal; maar verjaagd uit hunne woonsten
door de Tenchters en de Usipeters, werden
zij achteruit geslagen tot bij de Schelde,
die zij ovenvaarden. Zij spreidden zich
ten Westen tot aan den Oceaan en ten
Zuiden tot aan de Morienen, en bezaten
alzoo het grondgebied later in het bisdom
Doornijk begrepen, dat een groot gedeelte
van het oud Vlaanderen samenstelde, te
weten: Rijsel, Korfcrijk, Gent, zelfs tot
Brugge en Oudenaarde, langs den lin
keren oever naar Antwerpen, alsook de
kusten tot de grenzen der Morienen. (1)
Hun verblijf in het Westelijk einde van
het land is klaar aangeduid door Virgilius,
die ze noemt Extremi homtoum Morini
en door Pomponius Mela Ultimi Gaili-
carum gentium Morini». Eene Gallische
of Keltische oorsprong is hun toegeschre
ven en hunne naam is uitgelegd door het
Keltische woord mordat wil zeggen
zee, omdat zij ten Noorden en ten Westen
begrensd waren door den ooeaan; of door
het woord moëresof moeras, omdat
hunne streek ermede bedekt was. Er be
staan nog overblijfsels van deze moeras
sen in hetgeen men noemt de groote en
de kleine moere, gelegen tusschen Duin-
kerke, Bergen en Veurne.
De Morienen hebben hunnen naam
overgelaten aan het machtig bisdom van
Th<;. ouanen.
De Morienen, zooals de Menaplërs,
bewoonden geen steden; zij leefden in
afgezonderde hutten op hoogten, die
ongenaakbaar waren door de moerassen
die ze omringden. Ten tijde van Julius
Oesar was hunne streek verdeeld In kan
tons, door dezen generaal pagibe
noemd. Zij woonden gaarne in de schaduw
der bosschen, legden izich toe op het
■kweeken der boomen en waren er in ge
lukt den schoonen plaanboom van Azië
aan hunne luchtstreek te gewennen,
prachtboom, die maar diende om hunne
woonst te versieren en hun schaduw te
verschaffen.
De Romeinen stelden een taks op dezen
boom in de streek der Morienen, die
alzoo het genot der schaduw moesten
betalen, zegt ons de geschiedschrijver
Dewez.
De Morienen, en meestal deze welke het
gedeelte van ons hedendaagsch Vlaan
deren bewoonden, waren deze van onze
Belgische volkeren die het langst weer
stand boden aan Cesar, verdedigd, zóoals
wij zegden, door bosschen en moerassen.
Zij werden nochtans onderworpen, hetzij
door Labiénus, hetzij door Sablnus en
Cotta. PYRÊS,
(i) Wanhoenig. Histoire de la Flandre Ver
taald van het Duitsch door I.ambin.
HssiaaBisaaBGisaiaflntiiHSBaHSBEaBH
R00DE
PttLEN
L. DUPUIS, JUMET, van geconcentreerde
plantensappen. Duizende en duizende per
sonen danken aan het gebruik dezer pillen
hunne uitstekende gezondheid en bevelen
ze U warm aan. Volgt dezen raad.
IBSIBBBBBBBBBBBBIBIBBBIBIBHIBBIBBBBBIBBBBBIBBIBIIBBBBIBB
Die priesters zegden o. m. dat er geen
communistisch gevaar bestaat in Spanje.
Welnu, een week te voren werd een nieu
we regeering samengesteld. Er zijn vier
anarchisten en twee communisten bij; een
dezer laatsten is minister van onderwijs!
Spanje is dus in goede handen. Laat nu
V. A. niet zeggen dat we Franco en zijn
volgelingen goed kennen want dat doen
we niet. Het is nog tè vroeg cm juist te
weten wat Franco verricht en hoeveel ker
ken door de Spaansche militianen ver
woest werden en of ze werkelijk 11.000
priesters vermoordden.
Ondertusschen hadden die priesters
daar best over gezwegen en ware het ook
beter indien ze uit de anti-godsdienstige
socialistische middens weg bleven waar de
plaats is van geen enkel geloovige. We wil
len echter gelocven dat ze misleid werden.
Het zouden die eerste niet zijn.
Ten slotte nog iets anders. Het wordt
hoog tijd dat de socialistische pers die
godsdienst, Kerk en de vertegenwoordi
gers der Kerk cp alle manieren aanvalt,
eindige met steeds beroep te doen op het
Evangelie en op Jezus. Zij verkondigt de
ware leer van Christus!
Het uitsluitend gesjacher om materieele
voordeelen, de laag bij de grondsche klas
senstrijd, het geroep: «Het ware beter dit
te verkoopen en aan de armen uit te
deelen herinnert ons meer aan dengene
die Christus verried.
Mannenverbond voor Katholieke Aktle
Bisdom Brugge.
IBBBBBBBBBBBBBBMBBBBBBBBBBBB
GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE-
DEN! NA LEZING, SCHUIF HET
IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS. -
DANK EROM.
STOOMVERWERÏJ
NIEUWWASSCHERIJ
DROOGKUISCHEKIJ
van BRUGGE,
NIenwwasschen van allerlei stoffen, opgemaakte en niet opgemaakte
fcleedingstukken, zonder losdoea. Meubelstoffen, binnenversiering.
Verzorgd Werk Spoedige Bediening
BIJHUIZEN VOOR:
Hier is sprake van de gevangenis te
Brandeburg bij Berlijn. Daar zitten vele
priesters en kloosterlingen gevangen om
reden van de vermaarde deviesenkwestie,
daar zij hun schulden in het buitenland
wilden betalen met hun Duitsch geld
ervoor te besteden. In de gevangeniscel,
nummer 167, vertoeven de Redemptoristen
Willem Brinkman, Walz, Algner, Platte,
alsook de Franclskanen Bombis en Brze-
zowskl en vier anderen. Te zamen tien
gevangenen. Pater Kox, Redemptorist,
mocht den 6 Augustus 1.1. op vrije voeten
komen.
Het is in die gevangeniscel, nummer 3 67,
dat Pater Willem Brinkman zijn 25 jarig
priesterjubileum vierde, op 8 Oktober 1.1.
's Morgens, te 5.30 uur, celebreerde hij
daar zijn jubelmis op een voorloopig al
taarde, omringd door de negen mede
bewoners van zijn cel, aan dewelke hij de
H. Communie gaf. God vergoedde door
des te groober innigheid het tekort aan
uiterlijke plechtigheid, die past bij zulk
een jubelfeest. De jubilaris mocht noch
tans de vreugde smaken te vernemen dat
ontelbare Katholieken in Duitschland
zich verheugden dien dag met hem,
dat honderden H. Missen en Communiën
voor hem alsdan werden opgedragen om
God te bedanken voor dit jubilé en om
voor den beproefde geduld en sterkte te
verkrijgen. Meer dan 80 brieven van ge-
lukwenschingen mochten hem, met toe
lating van hst bestuur der gevangenis,
overhandigd worden. Zijn broer, Bernard
Brinkman, insgelijks Redemptorist, mocht
den jubilaris een bezoek brengen ln de
gevangenis, gedurende een half uur, doch
in tegenwoordigheid van een gevangenis-
bewaker. Zoo vernam de jubilaris, dat
Hoogeerw. Pater Murray, algemeen overste
der Redemptoristen te Rome dienzelfden
dag de H. Mis voor den jubilaris cele
breerde aan het altaar van het mirakuleus
beeld van O. L. Vr. van Altijddurenden
bijstand te Rome. Den bezoeker werd ook
toegestaan enkele woorden te spreken met
de overige gevangenen van cel num. 167.
Die cel is 3 meter breed 6.50 m. lang,
voorzien met verscheidene vensters. Men
is erin geslaagd er tien bedden in te
plaatsen voor £e tien gevangenen, alsook
drie tafeltjes. De dagorde dier priesters
gevangenen is als volgt: 7 uur ontbijt met
zwarte koffie, 550 grammen brood voor
een dag; van 8 tot, 9 uur vrije tijd, door
te brengen in stilte op der binnenkoer;
van 9 tot 12 uur, werk in de oei, tijdens
hetwelk het toegelaten is met elkander
te spreken of te lezen of gezamenlijk te
bidden. Tusschen 12 en 13 uur middag
maal: een liter dikke soep. Daarna voor
geschreven werk tot 17 uur, gevolgd door
de reiniging van de oei. Te 18 uur, avond
maal: een halve liter dunne soep. Te 19
uur appèl om de aanwezigheid van alle
gevangenen vast te stellen. De lichten
worden alsdan uitgedoofd tot den vol
genden morgen te 6.25 uur.
Zulk levensregiem is uitputtend voor
velen. Pater Walz, 68 jaar cud, is erdoor
onbekwaam geworden zijn brevier te bid
den. Pater Platte, die ziekelijk werd en
zich nu wat herstelde, weegt nog 56 kilos.
Waarin de gevangenen het meest belang
stellen is in de gebeurtenissen die de H.
Kerk overkomen, alsook in de apostolische
werken van hun vrijgebleven medepaters,
voor dewelke zij de beproevingen van hun
gevangenisverblijf opdragen.
Ten tijde dat de vereenigde Nederlan
den de wraak van het te Waterloo ver
slagen Frankrijk vreesden, bouwden zij,
namelijk te Charleroi, onderaardsche gan
gen op eene diepte van tien meters. Zoo
bestaat er een van 800 meters lang onder
de huidige Universiteit van den Arbeid,
in vervallen staat.
Een plaatselijk komiteit vond het goed
en geraadzaam dien onderaardschen gang
in te richten tot schuiloord tegen lucht-
bommen in geval var oorlog en het ge
lukte er in tot heden, met hulpgeld der
stad, 600 meters te herstellen, te verluch
ten en te verlichten, en een bomvrij
schuiloor in te richten.
Nu dat alle landen zich wapenen en ge
reed maken tot den oorlog, niet alleen te
lande en op zee, maar ook in de lucht,
zal misschien menig inwoner van Char
leroi zijn leven aan dat schuiloord eens
te danken hebben.
Binst de vierjarige bestorming cn be
schieting van lener, groeven leper's ver-
BEBBBiflBflBBBBBlSSBBBBSBBBOSB]
dedigers onderaardsche gangen ondef
stads binnenvesten, van bij de Statie tot
over de Meenenpoort, om, met minst ge
vaar, den overweldiger te kunnen tegen
houden. Die gangen zijn heden in ver
vallen staat.
Zou een plaatselijk komiteit het nie<
goed en geraadzaam vinden die onder
aardsche gangen ten deele of fep, geheele,
tot bomvrije gezonde schuiloorden in te
richten tegen gebeurlijken luchtoorlog?'
De stad zou misschien haren grond kos
teloos laten gebruiken, en het plaatselijk
komiteit zou mogelijks het inrichtings
kapitaal wedervinden met in vredestijd
die gangen te laten bezoeken en ze in
oorlogstijd te verpachten.
Men weet dat leper, tusschen de Rij-
selpoort en de Meenenpoort, van in inge
nieur Vauban's tijd, twee onderaardsche
kazematten en de drie onderaardsche in
stand geblevene magazijnen der Rijsel-
poort, van 't Houten Peerd en van 't Be-
vrozen Vleesch bezit.
i'fn rr*r
SBBBflBaflaSBBBBBBBBBBBBBflBBflBPniBBBBBBBBBBBBBBBI
Laat ons blij zijn van te leven,
En aan God er dank voor geven,
God, die Onze Vader zijt,
En door vader overlijd
Mij besteken liet met 't leven,
Wat zal ik U wedergeven?
't Leven is een gave en gunst
Van Uw goedheid, macht en kunst
Gij weet vruchtbaarheid te geven
En kunt dooden zelfs doen leven,
Wat geen mensch ooit kon of kan
Naar Uw werk en wil en plan.
G'hebt den eersten mensch geschapen
Ziel en lichaam, machtig wapen,
Die met 't leven alles kon
Alles deed en alles won.
G'hebt hem eene vrouw gegeven
Om te gaar met haar te leven,
,En het lev-en aan hun kroost
Voort te zetten, onverpoosd;
Groeit, zeid-et Gij, vermenigvuldigt!
Houdt aan 't leven, 't is verschuldigd
Aan uw nakoomlinigensGhap
Tot den laatsten tijd en trap;
Ik, de Schepper van het leven,
Heb de menschen 't recht gegeven
Voort te geven wat Ik gaf
En te leven tot aan 't graf
Aan neg andr'en dan de menschen
Wildet Gij 't bestaan toewenschen:
G'hebt uw Goddelijken Zoon,
Die den hemel heeft tot woon,
Laten tot op d'aarde dalen
Om zijn menschwording te halen
Uit Maria's maagdensChoot;
Mieester over nood en dood
G'hebt, door Jezus, nood; genezen,
Hem zelf hebt G'udt 't graf verrezen.
Gij deedt Lazarus opstaan
Sedert lang in 't graf gedaan,
Gij ontwiekt Jaïrus' dochter,
En wie anders dan Gij mocht er
Te Naïm, een dooden zoon
Weer doen gaan naar moeders woon,
G'hebt, na Jezus dood, Zijn leven
Voort aan 't menschdom willen geven:
Bij 's altaars geheimenis
Als de Priester in de Mis
Brood en wijn staat op te dragen
Om Uw gunsten af te vragen,
't Is uw Zoon dien hij opdraagt,
Die, weer levend, U behaagt.
Een drievoudig Rijk en Leven
Hebt G''ook 't menschdom willen geven
Steen- en dier- en plantenrijk
Hebt Gij een bewijs en blijk
Van Uw Almacht willen geven
Met het schenken van het leven;
Door U leeft er steen in d'aard
En metaal van allen aard,
Dié er groeien en bswegen,
Zonder zon en zonder regen,
Zonder iemands hulp of hand,
Door het water en het zand.
In de zee, de lucht, te lande,
Leven dieren allerhande:
Visschen brengen visschen voort,
Vogels, vogels van hun soort,
Groote dieren baren kleene,
En onnuttig zijn er geeiie.
't Plantzaad leeft en schiet to 't land
En wordt boom en vrucht en plant
Door Uw macht en milden zegen
Waarin alles is gelegen.
G'hebt aan allen die gelooven
En gedoopt zijn, hoog hierboven
Eeuwig leven voorbereid
En milddadig toegezeid;
Leven zal elk, eeuwig leven
Om U lof en eer te geven
Voor de weldaad van 't bestaan
En het nimmer nooit vergaan.
Lof en dank, o Heer, voor 't leven
Dat Gij mij hebt willen geven.
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBflB!
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBbVBBIBBe
GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE.
DEN! NA LEZING, SCHUIF HET
IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
/RIEND. ZOO STEUNT GE ONS.
DANK EROM.
BBBBBBBBBBBB
Wanneer de léver gaal.-n ffaat «Hei 2egl fivèn.Dft komt door»
dat de lever, na het hart, het belangrijkste onzer organen is. Zij is
4\et die de gal afscheidt noodig voor de spijsvertering. Zij is het dia
de suiker vervaardigtonmisbaar voor onze voedingzij is het ook
die ons bloed zuivert.
Men zal dan ook begrijpen dat de geringste stoornis van de
ïever op heel het organisme terugslaat. Vele troebelen van da
spijsvertering (oprispingen, brakingen, zuren, luiheid, verlies aai»
eetlust) hebben een zieke lever voor oorzaak. De lever verzorgen
is dus van groot belang, maar mishandel ze niet door de medi
cijnen. Verzorg U met de planten die zachtjes, natuurlijk en zeker
Werken. De variëteiten dia in de Tisane
Ete Claire vereenigd zijn vullen zich aan
en helpen zich onderling. De Tisane
Ste Claire is, op het huidig oogenblik,
een der doelmatigste geneesmiddelen
tegen de ziekten van de lever en hun
gevolgen.
3$. Op 100 ziekert is
er nauwelijks een
waarvan de lever
eniet aangetast yn,
£>r Boürhav'f,
In alle apotheken aan den prijs van 12.50 fr. het groot pak,
DEPOT ANC. MAISON LOUIS SANDERS, S. A,, BRUSSEL