De Schoolkwestie SiXEN nadert 9e inüie Sden te Brussel Groote Carnavalstoet Voor Amnestie I MISSIE-ZIEKENDAG van PINKSTERHI Op Zondag 9 Mei 1937 LICHTZINNIGHEID BIJ KINDEREN Rerum Novarum in heeS den lande met geestdrift gevierd Brussel verboden grond voor de VlamingéÜ WEEKBLAD: 40 CENTIEMEN. 34" JAAR. - N' 19. «DE POPERINGENAAR» f Uitgever: §j SANSEN-VANNESTE 1 POPERINGE KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS en de nieuwe eischen der Liberalen en Socialisten Voor uitbreiding der Nissiën en behoud van het Geloof INTERNATIONAAL OVERZICHT ZIJN HEILIGHEID DE PAUS M0EÏ ANDERMAAL RUST NEMEN Hel aftappen van hef Maaswater veor hei Alberf-kanaa! Zuiien de werken moeten stop gezet worden ISsigie en Nederland voor het Internationaal Kof STAD IEPER 15.030 FRANK PREMIEN EN VERGOEDINGEN Daarbij verscheidene FANIONS voor de deelnemende Maatschappijen. JaarSijksche Troepenschouw Ie Brussel Ge Frafersieilen mogen boSoogen tegen Amnestie maar Burgemeester Mas verbiedt de Vlaamsche betooging voor Amnestie ONDERHANDELINGEN MET DE REGEERING ZONDAG MEI 1937. Telefoon Nr 9. Poitch. Nr 155.70. g ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 20.fr. g Belgisch Kongo 40.fr. g Frankrijk 40.fr. Alle andere landen 60.— fr. g Vcimtrters tim verantwoordelijk voor g hun artikels. i'lHilll!lllillllllllllill!:l]!!!l!IIIH!li!llllll!lllllllll!illlllliillllllHIIIIIIIII]l!ll!)tf MGENiAR ^UtillHlllltllülimillllUllllUllüliilllilUiliUlUIMlIllllUiiUIiliiUilKllüllllillill^ TARIEF VOOR BERICHTEN: 1 Kleine berichten per regel 1.25 fr. I Kleine berichten (minimum) 4.fr. 1 2 fr. toeL v. ber. m. adr. t. bur. H Berichten op 1® bl. per regel 5.— fr. §1 Berichten op 2» 1>1. per regel 2.50 fr. M Berichten op 2° bl. per regel 1.50 fr. I Rouwber, en Bedank, (niin.) 7.fr. i Te herhalen aankondigingen orijs op aanvraag. Annoncen zijn v ooral te betalen en I moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be- richten tegen den Donderdag noen. De tegenwoordige schoolwet voorziet thans dat waar e:n voldoende aantal ouders dit eischen eene officieele school moet opgericht worden. Voor het geval een gemeentebestuur onwillig: is en weigert In te gaan op een ernstig verzoek van het vereisohte aantal oud: rs, zijn volgens diezelfde schoolwet er dwangmiddelen bepaald om de stich ting van dergelijke school te bewerkstel ligen, Daarmede zijn de andersdenkenden nog niet tevreden. Omdat sommige gemeenten terecht niet wilden ingaan op petities die allen ernst misten, spreken zij van wille keur der gemeenten en eischen nu een Ilisuwe wet, waardoor het Ministerie van Onderwijs, van uit Brussel zielf zou be slissen. Nu wordt een nteuwe wet voorgesteld waardoor in alle gemeenten eene officieele school moet tot stand komen, zelfs op gïoote gehuchten, zoodra ouders van 35 schoolgaande kinderen dit eischen! Deze petities moeten rechtstreeks naar Brussel en niet meer naar de gemeente gezonden worden! Waarom? Omdat men aan de ruziestokers de ge legenheid wil gev n OP GELIJK WELKE MANIER het aantal handteekens te ver zamelen en oni het toezicht der plaatse lijke overheid te kunnen uitsluiten. □e gemeentelijke overheid die ter plaats ls kun den ernst d:r petities onderzoeken, het Ministerie van Onderwijs kan dat niet van uit Brussel en dcet het ook liever niet! Men wfl immers van ginder uit in ieder gemeente een officieels school en alle pe tities in dien zin zullen welkom zijn. Dat is niet redelijk! Het is wel redelijk dat aan een vol doende aantal ouders die ernstig en ge meend een school wagen volgens hun opinie, voldoening zoude werden gegeven: cut ken de Wetgever, gezien dat er ver schillende opinies bestaan, niet weigeren. Maar dan is het toch ook redelijk dat de vraag van deze ouders zoude werkelijk zóó gem.'end zijn en dat het werkelijk gaat om bevrediging van hun opinie. Waarom zijn de Liberalen en Socialisten er dan itgen dat in de wet zelf de voor waarden zouden bepaald worden waaraan c. petities moeten beantwoorden? OI is het niet onredelijk zooals het trouwens reeds gebeurde onder de tegen- waoidigc schoolwet dat petities vcor t-ïn nieuwe school worden ingediend, de school gebouwd wordt en er dan geen kin deren genoeg naartoe gaan om een klas te bevolken? Waarom dergelijke onzinnige to:stan- c:n niet voorkomen door op wettelijke rijse den ernst der petities te waarborgen? Waarom? Kieram: omdat z.ij, spijts alles, door dwang er. bedriegslijko petities, officieele schelen willen stichten cck in gemeenten waar dit nu niet gewenscht wordt, tenzij door een klein aantal twistzoekers en ruaioerstokers! O zaak is nochtans doodeenvoudigr niemand is ertegen dat waar het ernstig gevraagd wordt, een officieele school rouce tot stand komen, maar dat men dan ook door een wettelijke bepaling er rcor zorge dat het waarachtig en werke lijk verlangen der plaatselijke bevolking worde uitgedrukt door een petitie die op een ernstige manier kan geschieden en waarvan de handteekens plaatselijk en ook in hoogïr beroep op voldoende wijze kunnen gecontroleerd worden. Is dat niet zoeken naar de waarheid? Is dat niet volkomen redelijk zijn? Waarom dan dat weigeren? Omdat men tegen alles in, ook tegen het verlangen der plaatselijke bevolking, officieele scholen wil stichten! Daarom! En omdat men na dien eersten stap den tweeden wil doen: ieder officieele school een neutrale school! Ook daarom! En vooral daarom En hier pakken wij de Socialisten1 en Liberalen bij hun woord. Ze zeggen eeuwig en erviig-: De vrijzinnigen hebben geen scholen volgens hun levensopvattingen. Daarom willen wij de officieele school. De wil der ouders moet geëerbiedigd wor den!! Goed zoo! Maar dat ze 't in de wet zetten. Maar ook daarvan willen zij niet weten. Ze redeneeren zij alzoo: In ieder ge meente een officieele school! Iedere offi cieele sohool neutraal! En dan heeft ieder een school volgens zijn opinie! En de Katholieken dan? Volgens hun opinie mogen zij liun kin deren toch niet naar een neutrale school zenden! Dat is hun streng verboden door hun geweten en door een uitdrukkelijk kerkelijk gebod. En dan? De Gfficieele scholen voor de vrijzinni gen alleen? Ds Katholieken dus uitgesloten? Nog eens is dat redelijk? Heet ge dat: Ssholen volgens den wil der ouders»? We herhalen het: weest redelijk tegen over iedereen! Dan alleen is er schoolvrede mogelijk. We zeggen aan de Socialisten en Li beralen: Zet uw schoons leuze: scholen volgens den wil der ouders» in de wet»! 't Is niet zoo moeilijk dit te verwezen lijken. a) Waar de ouders een vrije school stichten die voldoet aan de voorwaarden der wet, neemt ze aan. 't Is de wil der ouders! b) Waar een officieele school gevraagd wordt, laat het over aan de meerderheid der ouders der schoolgaande kinderen welke de geest der school zal zijn; en ge voidest aan den wil der ouders. Dat is eerlijk! Dat is redelijk! En daarbij, Socialisten en Liberalen, dan komt ge niet in tegenspraak met uw eigen princiepen. Nu wél! Ge spreekt wel van scholen volgens den wil en de levensopvatting der ouders. Maar- ge sluit door uw nieuwe eischen in uw wetsontwerp, den wil en de levens opvatting uit van de overgroots meerder heid der ouders. Ge wilt op kosten van 't gemeenebest alles volgens den wil en de levensopvat ting van de ntet-katholieken en ge ver waarloost den wil en de levensopvatting van de Katholieken die het leeuwenaan deel in deze kosten betalen. Ge wilt geen school vrede, maar school strijd! IfiflMEaa&ÜEHSEaSEIIMCBSISailSaiBIESaiBEBQESSEEB&SBaSBBSSa Op het verlangen van Z. H. Paus Pius XI wordt er op den eersten Sinksendag aan alle zieken gevraagd, hun lijden en smar ten van een dag op te dragen voor de uit breiding van de Missiën en voor het be houd van het Geloof. Deze oproep wordt gericht tot alle zie- k:n door lichamelijk lijden gekweld. Duizende zieken uit de Katholieke we reld, zij die door eene voorbijgaande kwaal zi;n aangetast en zij die ongeneesbaar zijn; zij die thuis alleen hun smart dra gen en zij die samen wonen in klinieken, hospitalen of krankenhuizen, allen kun- a:n aan dien pauselijken wensch voldoen. Slechts één dag wordt hun gevraagd maar een bepaalde dag, een dag van ver heven beteekenis en van groote waarde voor het missieapostolaat der Kerk. Aan het Bestuur van den Priestermls- «iebond werd de organisatie van dezen dag Gpgïdragen en deze priestervereeni- ging, die in bijna alle landen bestaat, ls dan ook geestdriftig dit initiatief van het Hoofd, der Kerk bijgetreden In ons land heeft de Priestermissiebond, in verstandhouding met de leiders van het Zieksnapostolaat, voor dezen missiezondag een prentje uitgegeven dat gratis gestuurd wordt aan al degenen die het zullen aan vragen. Het Nationaal Secretariaat van den Priestermissiebond rekent dan ook op de medewerking van de parochiale gees telijkheid voor hun zieke parochianen en, meer bepaaldelijk nog op de almoezeniers van de ziekenhuizen, alsmede op de orga nisatie van de katholieke aktie, om dezen missie-ziekendag, die voor de missies van zulk groot geestelijk belang is, zooveel mo gelijk bekend te maken en te steunen. De prentjes met gebed zijn te verkrijgen op het Nationaal Secretariaat van den P. M. B., 40, Middaglijnstraat, Brussel (3). GEZINSOPVOEDING 't Is "n gebrek dat we veeleer 'n tekort mogen noemen; 'n tekort waarvan de oor- niet diep ligt. Het kind is nu eenmaal geen volwasse ne, die zijn g-ezond verstand laat spreken. Hst redeneert niet eer het iets aanpakt. Bet ziet alleen de oppervlakte der dingen rondom zich, en het gevaar is hem onbe kend. Het sa.S met vuur spelen ln de schuur en op hooge beamen klimmen om 'n vogel- lest. Op rijdende wagens klauteren of aan tram of auto hangen vinden onze rakkers alleen, maar prettig! En wat den ker. van de twee bengels, die 'n electrische tram in gang staken en botsing verwekten, Biet al de noodlottige gevolgen voor hun éigen persoontje? Laat ze nu steeds heelhuids van hun kattekwaad afkomen. 't Zijn toch maar kinderen! zal men zeggen. "-En zijn wij ook niet zoo ge feest?.,. Inderdaad. We gunnen de kinderen vol gaarne hun Jolige prat! Dat moeten ze televen! Toch motten we hier even den vinger «bs te ken., en ons afvragen, beste ouders, «f het altijd bij die onschuldige streken Zal blijven? Denken wij er om dat ons kind een rr.ansch in wording is! Laten we hu den lossen teugel aan zijn speelsche driften, dan kan met de jaren, die onbe suisde deugniet rich wel eens ontpoppen tot 'n roekelooae nietdeuger! Van vele handelingen immers vraagt «et kind zich niet direct af of ze geoor loofd. zijn, ja. dan niet; noch hoe het spel letje zal uitvallen! Zijn verstand kan het nog niet volledig fe'oniiken. Aan ons dus het hierin bij te •taan. ■Willem komt thuis en in vijf minuten öjn huiswerk af. Maar laten we het ééns nazien: slordig geschreven en alles tehalve juist. H«et ware glad verkeerd hem ®jj dit eerste feit, zoo maar b' de ooren to trekken, of van de martenez te spreken. Liever eens ge voedelijk met hem praten: •ongeil, wat zal Je doen als je groot bent... Je niet, Juist kan rekenen of als Je ge- °,ak'4s; Lar ls! Voor zoo'n verstan- K iongen als gijl... Dan kan hij herbeginnen, en beter op letten. Voor de catechismusles zal men de kin deren doen inzien, dat die niet moet ge leerd worden voor den meester cf mijn heer pastoor, doch voor eigen voordeel en uit liefde tot God. Wellevendheid aan tafel of op straat, niet uit vrees voor den blik van ouders of meesters, doch om als 'n opgevoed mensch door de wereld te komen. Liegen schrijft men gemakkelijk toe aan lichtzinnigheid. Het is meer de grilli ge verbeelding van het kind, die hierin 'n voorname rol speelt. Dit niet aannemen ware misdadig. Niettemin is het plicht de liefde tot de waarheid aan te kweeken. Zullen we nu zoo gedurig met het kind redenseren? Op de gevolgen van hun daad wijzen, kan soms bij zeer volgzame kinderen vol staan. De meesten echter zullen nog wel herbeginnen. Gedurig hetzelfde hooren herhalen, zijn ze gauw beu. Laten we dan eerst zien of ze blijk ge ven van goeden wil. Schiet deze tekort dan kan men ze iets ontnemen, waarop ze zeer gested zijn. Bijv. 'n uitstapje, 'n fietstochtje, hun nagerecht of de Zon dagscent. Omgekeerd kan men ze ook nu en dan iets beloven, waarvoor ze 'n tijd lang hun best moeten doen. Hoe nauwer de gunst hun aan 't hart ligt, hoe gemakkelijker we Ons doel zullen bereiken. Vergeten we echter niet dat de straf niet de eenige toevlucht is. Indien een blik of een woord volstaan, wordt ze overbodig. Laten we echter nooit dreigen! We ma ken het kind bevreesd en leeren het dan handelen uit berekening. We beTuiten. Met lichtzinnige kinderen moet eerst gepraat worden. We leeren ze dan na denken en zich onderwerpen aan ds leid draden van oversten, aan de geboden van God. Beloven en afnemen alleen met het doel goede gewoonten aan te kweeken. Met de jaren dan zal het verstand beter leeren handelen; uit plicht en om Gods wil! G. O. W.-VL. Op dien Sinxendag, in de vroegte, scheen de zon zóó helder. Maar opeens waaide het, met geweldig gedruisch, alsof het huis ging omvervliegen. En vlammen, gelijk roode tongen, flikkerden beven hun nen kop, in de groote kamer. En ze werden iets gewaar in hun lijf, die apostelen. Die simpele, schuchtere visschïrs, met een paar bomen en een douanier bij. Die eertijds benoemd waren om vreemde mensdhen aan te spreken. Ze werden gewaar, dat ze nu anders ge worden waren, en voor geen man zouden achteruitgaan. Ze trokken de vensters open, en keken op de straat. Die zwart zag van volk. En van op het balkon spraken zij tegen dat volk, en kregen er op éénen slag drie dui zend mee. Zóó begonnen zij, op dien Sinxendag. Met twaalf man zouden zij al de overige menschen anders en beter gaan maken. Twaalf man. Dat pakten zij aan. De wereld was schoon toen, in de volle lente. De bergen en velden stonden frisch, groen, om er in te bij tan; de bloe men geurden door de lucht; ae vogels zongen in de bocaien; de zon scheen lus tig over het land, en de menschen keken blijgczind. En toch pakten die twaalf apostelen hen. aan, over heel de beschaafde wereid. Zij trommelden hen samen op de markt; zij riepen hen bijeen in de huizen; zij gingen tusschen hen zitten in de werk winkels en fabrieken; zij spraken hen aan op de kaaien, waar de schepen gelost en geladen werden. Altijd hetzelfde, kort en geweldig: Christus is voor u gestorven, maar le vend uit zijn graf gekomen. Wij hebben Hem gezien. Want God ziet u geeme, al lemaal, gelijk een Vader zijn kinderen geerne ziet... ...En gij ook, verloopenen en sukke laars, menschen zonder hart, gij cok moet elkaar geerne zien... Zóó iets hadden zij nooit gehoord. Me kaar geerne zien! Ouders die hun kinde ren moesten beminnen; mans en vrou wen die alles voor malkaar moesten over hebben; bazen en meesters die moesten zorgen voor werklie en onderhoorigen; werklie en slaven die broeders moesten zijn van hun bazen en meesters. Maar dan zou de wereld een Paradijs worden? Inderdaad. Want als zij keken naar de eerste Christenen en hoe die leefden; en goed en godsdienstig voor elkaar waren; en zongen van geluk in hun huizen; en hun hart openzetten voor dompelaars en slaven in de werkwinkels en fabrieken; dan bekenden zij: «Ziet eens, hoe die Christenen mekaar beminnen Die Christenen legden hun dat uit. Christus had gezegdAan één teeken zullen de menschen erkennen dat gij mijn leerlingen zijt: als gij mekaar geerne ziet! Dat trof de menschen over heel de wereld. En zij kwamen naar de apostelen, om ook te worden gelijk die. Dat ging op geen acht dagen. Maar dat ging. En de volken die leelijk waren en zender hart, werden anders en schoon en christelijk en gelukkig. Weer is 't Sinxen. En weer moeten wij doen wat die twaalf apostelen deden. Weer is de wereld schoon, maar zijn veel mensohen leelijk, van binnen. Weer staat de wereid in volle leute, en frisch in 't groen en geurig van de bloe men en lustig van de vogelen. Veel menschen zijn schoon en christe lijk en gelukkig, in alle landen. Maar veel anderen zien er blijgezrnd uit, op hun gezicht, maar niet in hun hart. In hun hulzen is het killig en betrokken, kinde ren mogen daar niet komen, ten hoogste ééntje, want dat is een last. Mans en vrou wen gaan van elkaar loopen, en 't huwe lijk springt uitéén. Er is maar één God: het geld; maar één hemel; het plezier. De grooten persen de kleinen uit; en de kleinen mompelen van heel den boel in gruis te slaan. En liefde voor elkander bestaat daar niet. En toch werken wij aan hen, om hen anders en schooner en beter en gelukki ger te maken. Waarom gaan wij dan niet snel vooruit, gelijk de eerste christen:n? Omdat wij niet genoeg deen wat die deden; omdat wij mekaar niet geerne ge noeg zien. Daarom! Wij rijn niet goed genoeg, niet genoeg voor elkaar. Dat, en dè,t bovenal moet de doolaards en sukkelaars aantrekken. Zij moeten kunnen zeggen, gelijk, in den ouden tijd: Ziet eens, hoe die Christenen mekaar geerne zien! Bij ons moet het beter zijn dan bij hen. Onze huizen, enz» werkwinkels, onze fa brieken, onze pachthoeven moeten Para- dijskens rijn, Paradijsfcens van goedheid en liefde. Dan zullen, de anderen willen worden gelijk wij. En dan ook zal 't weer echt Sinxen zijn. TH. VAN TICHELEN. «■flSBSiBBBBBBflEBBnBBBBBBESISBB GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE DEN! NA LEZING, SCHUIF HET IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF VRIEND, ZOO STEUNT GE ONS. DOE HET ZONDER UITSTEL. DANK EROM. DE BELANGRIJKE GEBEURTENIS Niettegenstaande ik reeds verleden week schreef over het nieuwe inter nationale statuut van Belgie, voel ik me thans weer verplicht om over deze belangrijke zaak te schrijven te meer daar intusschen de Engelsche Minis ter van Buitenlandsche Zaken, Sir Eden, persoonlijk te Brussel is ge weest, in gezelschap van zijn ega, niet om koffie te gaan drinken in de Bon Marchéof om het oudste menneken van Brusselniet een be zoek te vereeren, rit. ar om juist de nieuioe verhoudingen in West-Europa te bespreken met de Belgische Eerste Minister Van Zeeland en de Belgische Minister van Buitenlandsche Zaken, Mijnheer Spaak. In onze pers is in tusschen over dit vraagstuk danig veel geschreven geworden, en Mijn heer Spaak heeft ook zooveel hier over gezegd in de Kamer van Volks vertegenwoordigers, dat de zaak verre van duidelijker, integendeel meer ver ward schijnt geworden. De Fransche en Britsche gezanten hadden aan onze regeering een nota overhandigd waarbij wij voortaan ontslagen werden van alle interna tionale verplichtingen die ons konden dwingen tusschen te komen om een van de Locarno-Staten te helpen zoo die aangevallen werden, buiten hun schuld. Dat was duidelijk en meteen aangenaam om te aanhoorep, maar midderwijl blijkt dat er wel nog zou den besprekingen blijven voort be staan tusschen de Fransche, Engel sche en Belgische legerstaven en ver der dat artikel 16 van het Volken bondspact ons toch nog moeilijkhe den zou kunnen berokkenen. Gelukkig heeft Minister Spaak op een paar van die punten heel duide lijk antwoord verstrekt; immers vol gens hem is er absoluut geen sprake meer van militaire afspraken van Belgie met andere landen en wat artikel 16 van het Covenant van de Volkenbond betreft, wel komt daarin voor dat een lid desnoods vrije door tocht over zijn bodem moet verlee- nen aan de andere leden van de Vol kenbond in geval van een gezamen lijke aktie tegen een bepaald land, maar Minister Spaak maakt voorbe houd in dien zin dat hierbij Belgie volledig vrij zijn toestemming hier toe verleend. EN DUITSCHLAND Toch schijnt alles nog niet in orde na die zeer duidelijke verklaring. Waarom kwam de Heer Eden per soonlijk naar Brussel, nadat de nota van Engeland en Frankrijk was over handigd geworden? Om die nota te bevestigen? Om getuigenis te geven van de Engelsche sympathie tegen over de nieuwe koersrichtlng van de buitenlandsche politiek van Belgie Daarvoor kon de Heer Eden wel zijn luchtreisje en het verlies van zijn Zondag bespaard hebben. Noodzake lijk moet hier wat meer achter zitten. Eerst en vooral heeft de Heer Eden niet alleen over politieke vraagstuk ken gesproken met de Heer Van Zee land, maar ook over economische, waarbij de Belgische Eerste Minister toch heel wat meer bevoegd zal zijn dan Mijnheer Eden zelf. Doch Eden zal ook wel bijzondere onderrichtin gen ontvangen hebben om te polsen naar de plannen van Van Zeeland betreffende het economisch herstel van de wereld. Hetgeen we vernemen is danig vaag, maar het blijkt toch overduidelijk dat de Belgische Eerste Minister veel meer moet bezig zijn met zeer grootsche plannen voor een herstel van de wereldekonomie dan met een oplossing van de dringende kwestie van de weer aangroeiende Vlaamsche grieventrommel. Doctor Schacht, leider van de Duitsche Rijksbank en Relchswirtschaftminis- ter, kwam naar Brussel om hem te bezoeken. Nu is Eden gekomen. Wij kunnen niet anders denken dan dat het vooral in aansluiting van het bezoek van Dr Schacht is dat Eden Van Zeeland komt bezoeken. Duitschland is de zieke zenuwknoop van de zieke wereld. Van het eko- nomische en politieke herstel van Duitschland hangt hetherstel van de wereld af, ook ekonomisch en po litiek. Het ekonomisch herstel hangt af van een bloedtransfusie die hier bepaaldelijk beteekent een ruim op gevatte kredietverlcening aan Duitsch land. Het politieke herstel is verbon den aan het Verdrag van Versailles en aan de Volkenbond die eruit is voortgevloeid. Zonder een herziening van het Vredesverdrag van Versailles in den zin van een belangrijke tege moetkoming tegenover Duitschland schijnt alle politiek herstel in West- Europa noodzakelijk te moeten mis lukken. WEST-EUROPA Welnu dit is nu juist weer duidelijk gebleken naar aanleiding van het be zoek van den Heer Eden. Duitschland waardeert de poging van Belgie om zelfstandig op te treden voortaan, maar het kan niet bijtreden tot de Fransch-Engelsche nota omdat Bel gie trouw blijft aan het pakt van den Volkenbond, dat het zeer onduidelijk acht. Ook daarover schijnt te Brussel onderhandeld te zijn geweest. Name lijk wat moet er gedaan worden om een nieuw Locarnopakt tot stand te brengen en buiten Belgie dus weer Frankrijk, Duitschland, Italië en En geland te vereenigen in een bond ter verzekering van de vrede in West- Europa? Welnu het spreekt vanzelf dat zoo Duitschland niet kan toetre den bij de Fransch-Engelsche verkla ring betreffende de erkenning van Belgie's zelfstandigheid, het evenmin zal toetreden bij een nieuw Locarno pakt. Steeds blijft in den weg VER SAILLES en ds VOLKENBOND en deze laatste omdat hij tot nog toe alleen de testamentuiivoerder is geweest van het eerste. Alleen de likwideering van het ongelukkig Verdrag en de her vorming van de Volkenbond kunnen voor de menschheid heel nieuwe per- spektieven openen. Doch dit is ook een van de neteligste kwesties die men zich voorstellen kan want als men roert aan Versailles dan betee kent ■éit dat men moet erkennen alles wat Hitier tot nog toe gedaan heeft, schijnbaar in tegenstrijd met het in ternationaal publiek recht. Dan moet men ook de Duitsche kolonies terug geven, wellicht zekere gebieden van Duitschland afgegeven aan Polen en aan Belgie. Dan meet men meteen denken aan al de andere vredesver dragen van 1919, zooals deze van Trianon die nog onrechtvaardiger is geweest dan die van Versailles. Daar aan is verbonden de teruggave van de Hongaarsche gebieden, die Tcheco- Slovakije, Roemenie en Yoego-Slavie op onrechtvaardige wijze verkregen hebben. De eene moeilijkheid zou de andere meebrengen. Zouden Eden en Van Zeeland het daarover gehad hebben? (Verboden nadruk.) ROSKAM. iBEzmazsssaasssHBBasBSiMSBESo DE INSPANNINGEN DER LAAT STE WEKEN HEBBEN HEM ZEER VERMOEID Da gezondheidstoestand van Z. H. den Paus eisch't andermaal de grootste voor zorgen. De inspanningen der laatste we- weken, tijdens dewelke hij talrijke audiën ties toestond, hebb:n den H. Vader ten zeerste vermoeid. Dit is de oorzaak waar om de Paus, spijts het onzekere weder, naar Castel Gandolfo is vertrokken. Volgens de eerste berichten scheen de reis zeer goed verloopen te zijn. Dooh, nauwelijks te Castel Gandolfo, versche nen weer de teekenen van vermoeienis. Maandag werd geen enkele audiëntie ver leend. De Paus heeft volstrekte rust noo- dig en de lezing van het decreet dat de heldhaftigheid van de deugden gelukza lige Marie.-Christina van Savoie verkon digt lering die op Ons Heer Hemel vaart doorging geschiedde in de meest strikte intimiteit. Men weet dat dergelijke, formaliteiten in andere omstandigheden met grootsche plechtigheden gepaard gaan. ISBBBBISBElflflBBBBBBEBBBBBaBSQ Donderdag werd doorheen geheel het land het Rerum-Novaruimfeest met veel geestdrift gevierd. In bijna alle steden werden optochten en feestelijkheden in gericht, die overal een groot sukses moch ten boeken. Te Brussel vergaderden on geveer 20.000 werklieden tn het Sportpa leis om de feestvergadsring bij te wonen, die een geestdriftig verloop had. Ook in de andere steden werden de belegde ver gaderingen even druk bijgewoond. Het ls een heugelijke dag geweest voor de Katholieken. BBSHaaiBBSsiBEBaasBaaisBiazaaassESBSsaBB&BBEiüs Het Albert-kanaal, waaraan neg steeds vcorigewerkt wordt, is bevoorraad met water uit de Maas. Nederland ontkent Belgis het recht water uit de Maas te nemen voor deze bevoorrading en het geschil werd voor het Internationaal Gerechtshof vat» Den Haag gebracht. De zaak werd deze laatste dagen door dit Hof behandeld. Men voorziet dat de uitspraak enkel binnen enkels weken zal bekend gemaakt worden. Hierboven een zicht genomen tijdens eon zitting van het Internationaal Ge rechtshof tijdens de behandeling nopens het aftappen van het Maaswater. te 2.30 u. namiddag Benevens de talrijke Maatschappijen der stad en de REUS GOLIATH is de medewerking verzekerd van prachtige groepen uit Antwerpen, Boe. zinge, Brugge, Gent (twee groepen), Hatluin (twee groepen), Kortrijk, Lede, Mechelen, Roeselare, Zelzate. Prachtige Belgische en Fransche afzonderlijken, enz. IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBMBIBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBI De jaarlijksche troepenschouw die reeds vóór enkele weken te Brussel moest plaats hebben doch werd uitgesteld omdat de Koning zich tijdens een val aan zijn lin ker knie had bezeerd, heeft Dinsdag op een zonnigen Lentedag plaats gehad. Al de regimenten gelegerd te Brussel en in den omtrek namen deel aan den optocht en de wapenschouw. Het was luitenant- generaal Tasnier, bevelhebber der plaats, die de troepen in oogensckouw nam wijl de Koning de troepen voor zich zag de- fileereu. De kleine Prinsjes woonden het defilee eveneens bij van uit een venster van het koninklijk paleis. Een talrijke menigte woonden de plechtigheid bij en juichte herhaaldelijk de Koning en de kleine Prinsjes toe. Hiernevens Prins Karei, aaii het hoofd der gidsen, die den groet brengt aan zijn broeder tijdens het defilee. Foto hier onder werd genomen toen de Koning luitenant-generaal Tasnier, bevelhebber der plaats, groet, lfl3&235!3B!2E3Si8i58XBSE!B3BB3EBBISaK!35BBSEBBBBi ilfBflRi als ln 1918, dat er geschreeuwd en nifesteerd wordt, telkens gerept wordt van een gebaar van verzoening tegenovtf J HET VERZET TEGEN DE AMNESTIEVOORSTELLEN. BETOOGING DER FRATERNELLEN. Vanwege de Liberalen is een heftig verzet gerezen tegen de ingediende am- nestievoorstellen. Dit verzet kwam reeds herhaaldelijk tot uiting en wel niet het minst in de liberaie vergaderingen gehou den op Vrijdag 30 April en Zondag 2 Mei. Tijdens deze laatste kregen alle libe rale Ministers en Parlementsleden de ver plichting alle amnestie te verwerpen. Heer Bovesse werd er ook nog streng afgekeurd en uitgescholden, en beticht verraad te hebben gepleegd. Ook de Fraternellen zijn weer aan het roeren gegaan tegen de amnestie. Niet alle fracties doen mee. Door de Frater- nellen werd op Zondag 1.1. een betooging op touw gezet te Brussel om protest aan te teekenen tegen alle amnestie. Deze betooging werd ten slotte een mislukking; enkel een S.OOO-tal leden namen er aan deel. Iiet was ten andere een doodschc stoet die een hoon was voor de Vlamin gen en hun taal. Bijna alle gedragen span doeken in de Vlaamsche taal bevatten taalfouten. De Katholieke Associatie van het arron dissement Brussel doet ook mede aan de ophitsing tegen de amnestie en tijdens een vergadering der Associatie werd het ingediend regeeringsontwerp afgekeurd. MANIFESTATIE VOOR AMNESTIE TE BRUSSEL OP ZONDAG 23 MEI. H. MAX VERBIEDT ZE. Als tegenzet tegen de manifestatie op touw gezet door de Fraternellen tegen amnestie en het gedoe der Liberalen en Fraternellen hieromtrent had het Ver bond der Vlaamsche Oudstrijders besloten een massabetooging voor amnestie op touw te zetten voor Zondag 23 Mei aan staande, te Brussel. Hieromtrent werd door het Verbond ver scheidene mededeelingen verstrekt waar uit wij o. m. knippen De Fraternellen pakken uit met de nationale eer. Zij vergeten daarbij dat de militaire en politieke amnestie door de regcering werd voorgesteld. En dat zij, door zich op de nationale eer te beroepen, de Heeren Van Zeeland en Bovesse, onderteekeuaars van liet ontwerp betreffende de politieke am- nesti, ervan beschuldigen de nationale eer te hébben gekrenkt! Hebben de Fraternellen erover nage dacht hoe potsierlijk dergelijke beschul diging klinkt? Van Zeeland en Bovesse tegen de nationale eer van Belgie! Zou militaire, politieke en bestuurlijke amnestie niet eerder bevorderlijk zijn voor 's lands eer? Is het wel een eer voor Belgie het laat ste, het allerlaatste land van Europa tc zijn dat nog geen amnestie schonk voor oorlogsfeiten? Is het wel een eer voor Belgie dat liet sedert meer dan 18 jaar de amnestieclau sules van het Wapenstilstandsverdrag van Compiègne, bekrachtigd door art. 212 van het Verdrag vail Versailles met voeten treedt? En aldus aan de gansche wereld het eerste voorbeeld heeft gegeven van de verdragschending Is het wel een eer voor Beigie dat dc hatelijke naoorlogsroes niet tot bedaren komt, dat dc driften even hoog oplaaien Vlaanderen? Tegenover die houding stellen de VlaairA sche Oud-Strijders, de voorzetters van do IJzertraditie, in naam van Vlaanderens bloedoffer aan den Ijzer, hun onvermini derden eisch en roepen het Vlaamsche volk op om met hen den beslissenden strijd in te zetten tot het bekomen van amnestie, voor militairen cn burgers, vol ledig en onvoorwaardelijk! Wij geven dan ook vandaag reed» het ordewoordde katholieke Vlamingen met speciale treinen en met autobussen, MOE TEN op Zondag 23 Mei a. s. naar Brus sel, achter de V.O.S.-sen, met de V.O.S.- sen, voor amnestie betoogen, cm aan de hoofdstad den wil van het Vlaamsche volk tc doen kennen. Op Zondag 23 Mei moet het te Brussel Vlamingen regenen!» Maar V.O.S. had zonder den waard ge rekend, zonder M. Max, burgemeester van Brussel, de groote Vlaminghater die wel schijnt gezworen te hebben dat Brussel verboden grond blijven moet voor de Wa mingen. Van zoodra de aanvraag tot be tooging door V.O.S. bij Burgemeester Max toekwam weigerde hij dia toelating te verleenen, omdat weer eens de open bare orde zou worden verstoord Deze maal wachtte II. Max zelfs niet op dc bedreiging met tcgenbetooging om zijn verbod uit te vaardigen. De Frater nellen en enkele kringen van permanente woclmakcrs mochten Zondag manifestec- ren tegen amnestie, dus tegen ecii wets ontwerp ingediend door de regeering en geteekend door Ministers HIJ. Van Zee land en Bovesse, maar de V.O.S.-sen. die het sterkste deel der oud-strijders uitma ken, mogen er niet voor uitkomen. Vla mingen moeten immer worden geweerd uit Brussel naar H. Max. Brussel mag de macht der Vlamingen niet zien, en den wil van het Vlaamsche volk niet kennen. Brussel is versperde grond voor de Vlamingen. Hoelang zullen de Vlamingen dat nog duiden Na het uitvaardigen van het verbod vatf II. Max trad het Bestuur van het VetV bond V.O.S. in voeling met den H. Dó Schrijver, Minister van Binnenlandsché Zaken, om toch toelating tot betoogen të verkrijgen. De ïf. Minister verklaarde zeer het vetV bod van den H. Max te betreuren maar dat bij, wettelijk gesproken, r.iet gewa* pend is den H. Max zijn besluit te doei! intrekken. - Donderdag vergaderde liet Bestuur Vijl bet Verbond V.O.S. Met verontwaardj* ging werd kennis genomen van het bëi sluit van H. Max. Tot drie maal toe wef4 liet dus door H. Max den Vlamingen vejfk boden te manifesleeren te Brussel. Dit verbod getuigt van de hatelijkste partij* digheid. IJet Dagelijksch Bestuur kree® opdracht de onderhandelingen met de r<f» geering voort te zette.cn voeling te né men met de Vlaamsche i'arlementsleder» om toch de toelating tot betoogen te ver krijgen.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1937 | | pagina 1